abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:02:25 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191734866


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


Nederlands
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online

Alle oude topics, mét titel, vind je hier


  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:09:25 #2
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:10:07 #3
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191735001
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 14:56 schreef nostra het volgende:

[..]

Heeft KraftHeinz al een keer een kwartaal omzetstijging kunnen laten zien inmiddels?

Verzekeraars begin ik niet aan, doorgrond de cijfers niet en de risico's niet. Hoewel, DL was wel leuk toen Niek Hoek er nog zat, lekker agressief. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen met CM.com.
Verzekeraars is wel een mooie business. Stabiel, weinig sexy en het meeste renteleed lijkt wel geleden. Tel daarbij op dat de solvency ratio's van de NL verzekeraars tot de top van Europa behoren en het is me een raadsel waarom Aegon, NN en ASR zo laag stonden voor Corona, laat staan nu.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:14:47 #4
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191735071
quote:
3s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Verzekeraars is wel een mooie business. Stabiel, weinig sexy en het meeste renteleed lijkt wel geleden. Tel daarbij op dat de solvency ratio's van de NL verzekeraars tot de top van Europa behoren en het is me een raadsel waarom Aegon, NN en ASR zo laag stonden voor Corona, laat staan nu.
Levensverzekeringen kunnen duur uitpakken nu met het Coronavirus?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191735396
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Levensverzekeringen kunnen duur uitpakken nu met het Coronavirus?
De vraag zou juist toegenomen zijn.

Levensverzekering kan je weer hedgen met pensioen dingen though. Ik neem aan dat die verzekeraars een beetje op risico's weghedgen zitten qua beroep.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191735507
Waarom VWRL en niet bijvoorbeeld IWDA
  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:45:09 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191735652
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Levensverzekeringen kunnen duur uitpakken nu met het Coronavirus?
Mwah, als het gaat om honderden doden wellicht, maar de mensen die overlijden door Corona zijn actuarieel al aardig afgeschreven. Het Coronavirus heeft weinig slachtoffers onder jongeren, het zijn vooral 60'ers en 80'ers die het grootste risico lopen. Ik denk dat voor bijv. een Aegon een gemiddelde storm in januari voor grotere claims zorgt dan dit virus.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191735790
quote:
3s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:10 schreef GSbrder het volgende:
Verzekeraars is wel een mooie business. Stabiel, weinig sexy en het meeste renteleed lijkt wel geleden. Tel daarbij op dat de solvency ratio's van de NL verzekeraars tot de top van Europa behoren
Zeker, maar ook die nieuwe solventie-eisen zijn feitelijk nog steeds flinterdun natuurlijk. Uiteindelijk staat er het twintigvoudige van equity aan assets, zo'n beetje alles mark to market, elk jaar gaat er weer een paar honderd miljoen de P&L in vanwege "model and assumption changes" en elk jaar bedenkt een toezichthouder weer iets nieuws dat vooral erg veel geld kost.

Voor mij is het één grote actuariële en waarderingstechnische brei waarvan je maar moet aannemen dat "het klopt" en wat de feitelijke waarde en verplichtingen zullen zijn, welke (mogelijke) parameter change daar precies hoeveel invloed op heeft en waar de exposure nu echt ligt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:56:06 #9
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191735834
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Mwah, als het gaat om honderden doden wellicht, maar de mensen die overlijden door Corona zijn actuarieel al aardig afgeschreven. Het Coronavirus heeft weinig slachtoffers onder jongeren, het zijn vooral 60'ers en 80'ers die het grootste risico lopen. Ik denk dat voor bijv. een Aegon een gemiddelde storm in januari voor grotere claims zorgt dan dit virus.
Zoveel doden vallen er ook helemaal niet. Momenteel 3000 doden wereldwijd zet ook geen zoden aan de dijk, bovendien, er zijn 80 testtrials onderweg met potentiële medicijnen voor dit virus. Remdesivir (Gilead) lijkt veelbelovend, dat zal het dodenaantal nog verder verminderen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:58:08 #10
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191735858
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:53 schreef nostra het volgende:

[..]

Zeker, maar ook die nieuwe solventie-eisen zijn feitelijk nog steeds flinterdun natuurlijk. Uiteindelijk staat er het twintigvoudige van equity aan assets, zo'n beetje alles mark to market, elk jaar gaat er weer een paar honderd miljoen de P&L in vanwege "model and assumption changes" en elk jaar bedenkt een toezichthouder weer iets nieuws dat vooral erg veel geld kost.

Voor mij is het één grote actuariële en waarderingstechnische brei waarvan je maar moet aannemen dat "het klopt" en wat de feitelijke waarde en verplichtingen zullen zijn, welke (mogelijke) parameter change daar precies hoeveel invloed op heeft en waar de exposure nu echt ligt.
Oh, dat 'black box' aspect ben ik met je eens. Overigens is de overname van Vivat een goede contra-casus; bedrijf uit Bermuda (Athora), eigendom van PE-huis Apollo, neemt de levenpolissen van de Vivat-boedel over, gaat wat hoger op het risicospectrum beleggen en de Nederlandse toezichthouder heeft het nakijken. Als dit wordt gedoogd kunnen alle Nederlandse levensverzekeraars van de beurs genomen worden voor +100% omdat het niet meer in saaie staatsobligaties gestopt hoeft te worden. Het overnamespel, of dit nu door binnenlandse partijen of exotisch durfkapitaal gespeeld wordt, kan mij als aandeelhouder best een leuke premie opleveren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 15:59:49 #11
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191735879
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Zoveel doden vallen er ook helemaal niet.
Dat denk ik ook. Dat verzekeraars nu afgestraft worden heeft dan ook weinig met de effecten van de ziekte te maken en eerder met het anticiperen op nieuw helicoptergeld in de toch al kwakkelende Europese economie. Waarom biotechs zoals Gala daar pijn van hebben is me ook niet duidelijk.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 16:06:15 #12
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191735978
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Dat verzekeraars nu afgestraft worden heeft dan ook weinig met de effecten van de ziekte te maken en eerder met het anticiperen op nieuw helicoptergeld in de toch al kwakkelende Europese economie. Waarom biotechs zoals Gala daar pijn van hebben is me ook niet duidelijk.
Zou je denk dat het deze keer daadwerkelijk tot helicoptergeld gaat komen; het uitdelen van bijvoorbeeld 1000 euro aan elke Europeaan?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 16:12:58 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191736091
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Zou je denk dat het deze keer daadwerkelijk tot helicoptergeld gaat komen; het uitdelen van bijvoorbeeld 1000 euro aan elke Europeaan?
Geen idee, in HK is dat al wel zo, maar ik zie Europa daar nog niet snel voor gaan.
Overigens is QE helicoptergeld voor de aandelenmarkten in mijn ogen, maar helicoptergeld voor consumenten lijkt nog een brug te ver.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191736301
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:53 schreef nostra het volgende:

[..]

Zeker, maar ook die nieuwe solventie-eisen zijn feitelijk nog steeds flinterdun natuurlijk. Uiteindelijk staat er het twintigvoudige van equity aan assets, zo'n beetje alles mark to market, elk jaar gaat er weer een paar honderd miljoen de P&L in vanwege "model and assumption changes" en elk jaar bedenkt een toezichthouder weer iets nieuws dat vooral erg veel geld kost.

Voor mij is het één grote actuariële en waarderingstechnische brei waarvan je maar moet aannemen dat "het klopt" en wat de feitelijke waarde en verplichtingen zullen zijn, welke (mogelijke) parameter change daar precies hoeveel invloed op heeft en waar de exposure nu echt ligt.
Er zijn ook nog accountants die het controlleren en inderdaad toezichthouders.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191736382
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Zou je denk dat het deze keer daadwerkelijk tot helicoptergeld gaat komen; het uitdelen van bijvoorbeeld 1000 euro aan elke Europeaan?
De ECB heeft dat mandaat niet denk ik, dus dat moet dan door het ultra trage EU heen, overigens zitten daar ook wel implicietere welvaarts herverdelingen tussen bij de EU / EMU landen, wat helemaal niet afgesproken is en waar het ECB helemaal geen mandaat voor heeft maar effectief nu al doet met QE / rentebeleid.

We zitten in een politieke grap joh, klopt helemaal geen kut van en ze voelen geen druk om het wel kloppend te maken daar. Ik heb geen idee wat er aan de hand is maar het is niet zuiver.

De enige die effectief kunnen helicopteren zijn de deelstaten, die dat gewoon doen met versgeprinte euro's de staatsschulden verkoop je dan weer aan de ECB middels de QE. Opzicht kun je dat altijd wel als suggestie aandragen... "Fiscal policy"
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191736467
Bijna weekend, tijd om te relativeren en dan maandag up of de afgrond in :)
pi_191736548
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 15:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

De vraag zou juist toegenomen zijn.

Levensverzekering kan je weer hedgen met pensioen dingen though. Ik neem aan dat die verzekeraars een beetje op risico's weghedgen zitten qua beroep.
Levensverzekeringen is sowieso geen droog brood mee te verdienen. Pensioenen wat meer maar ook niet veel.
pi_191736570
Nu dat ik dit typ weet ik eigenlijk niet waarom dat ik ooit Aegon heb gekocht :D :')
pi_191736573
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:48 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Levensverzekeringen is sowieso geen droog brood mee te verdienen. Pensioenen wat meer maar ook niet veel.
Nou, terecht. Laat de markt maar lekker efficient zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191736580
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:50 schreef BEFEM het volgende:
Nu dat ik dit typ weet ik eigenlijk niet waarom dat ik ooit Aegon heb gekocht :D :')
:D

Ze maken wel heel steady winst hoor, K/W staat al jaar of 4 rond de 5.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191736595
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

:D

Ze maken wel heel steady winst hoor, K/W staat al jaar of 4 rond de 5.
Ik weet het alweer. Heb ze rond de 4 gekocht anderhalf jaar geleden ofzo. Toen was er nog sprake van dat er renteverhogingen zouden komen in Amerika ;(

Het dividend is wel lekker opzich.
pi_191736612
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:52 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Ik weet het alweer. Heb ze rond de 4 gekocht anderhalf jaar geleden ofzo. Toen was er nog sprake van dat er renteverhogingen zouden komen in Amerika ;(

Het dividend is wel lekker opzich.
Maar wat doet die rente dan? Defined obligation downgraden?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191736631
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar wat doet die rente dan? Defined obligation downgraden?
Alles naar de tering helpen :'(. Al je kosten verhogen voor je verzekeringen. Meer geld vast moeten houden.
pi_191736716
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:55 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Alles naar de tering helpen :'(. Al je kosten verhogen voor je verzekeringen. Meer geld vast moeten houden.
Ja maar dus door je verplichtingen boekhoudkundig omhoog te moeten schrijven? Zelfde problematiek met de pensioenen cq rekenrente?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191736827
Waar blijft de bodembel? -O-
pi_191737014
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:10 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Waar blijft de bodembel? -O-
Bij ING is die al geweest dat weet je.

Aegon 3.03 kooporder.
Als die hem niet haalt was dat de bodembel voor aegon ;) Zo werkt Murphy nou eenmaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191737042
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Bij ING is die al geweest dat weet je.

Aegon 3.03 kooporder.
Als die hem niet haalt was dat de bodembel voor aegon ;) Zo werkt Murphy nou eenmaal.
aegon -6,5 % vandaag
pi_191737055
Je hebt ze denk ik
pi_191737119
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:25 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Je hebt ze denk ik
Klopt ja, positief dagverschil van 8 euro op Aegon. :+

Gelijk ff verkoop order neerzetten voor 3.4 :D
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191737134
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klopt ja, positief dagverschil van 8 euro op Aegon. :+
Kan je mooi een bak kapsalon van kopen :Y)
pi_191737187
Vandaag is een droevige dag. Ik heb afscheid genomen van Aegon NV. Het aandeel kwam op 27 december 2018 in mijn portefeuille à ¤3,956 in afwachting van herwaardering voor dit aandeel. Die kwam er niet. In 2019 heb ik wel ¤0,30 dividend ontvangen. Vandaag heb ik het aandeel verkocht à ¤3,10 en omgewisseld voor een andere verzekeraar NN Group NV à ¤31,50.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 17:36:17 #32
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191737231
In de VS lijkt de weg naar boven gevonden te zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191737395
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:36 schreef BlaZ het volgende:
In de VS lijkt de weg naar boven gevonden te zijn.
Dat zie ik anders niet terug aan mijn beleggingsportefeuille:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 17:47:17 #34
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191737422
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:45 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat zie ik anders niet terug aan mijn beleggingsportefeuille:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NAS groen
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191737443
Dat kan ook een Suckers Rally zijn.

[EDIT]: Volgens IEX staat de Nasdaq nu op 8.462,43 (-1,21%).
  vrijdag 28 februari 2020 @ 17:58:32 #36
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191737645
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:49 schreef Groepfunder het volgende:
Dat kan ook een Suckers Rally zijn.

[EDIT]: Volgens IEX staat de Nasdaq nu op 8.462,43 (-1,21%).

oh wacht dat is de mini future
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_191737727
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:45 schreef Groepfunder het volgende:
Dat zie ik anders niet terug aan mijn beleggingsportefeuille:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bijna allemaal mid-market PE's en/of financiers van portfolio companies?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_191737753
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 18:02 schreef nostra het volgende:

[..]

Bijna allemaal mid-market PE's en/of financiers van portfolio companies?
Op IBM na zijn het allemaal BDC's. Dus inderdaad zwaar overwogen in de financials.
pi_191737869
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 18:03 schreef Groepfunder het volgende:
Op IBM na zijn het allemaal BDC's. Dus inderdaad zwaar overwogen in de financials.
En die zijn zwaar leveraged neem ik aan? Dan gaat het omlaag ook wel hard natuurlijk.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 28 februari 2020 @ 18:20:15 #40
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191738025


Even het koersverloop tijdens SARS (zwarte lijn) en Corona (rode lijn) tot op de dag van vandaag naast elkaar gelegd. Opvallend veel gelijkenissen.
pi_191738453
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 18:11 schreef nostra het volgende:
[..]
En die zijn zwaar leveraged neem ik aan? Dan gaat het omlaag ook wel hard natuurlijk.
Volgens mij niet. Zij geven aandelen uit en lenen het kapitaal dat zij daarmee verkrijgen weer uit aan bedrijven die niet bij banken kunnen of willen lenen. De winst die daarmee wordt gemaakt, wordt bijna volledig als dividend uitbetaald aan de aandeelhouders. Als er teveel wanbetalers komen, dan krijgt de BDC het moeilijk. En kennelijk is de markt daar nu beducht voor. Niet onlogisch. Maar aangezien MAIN geldt als het schoolvoorbeeld van een goede en betrouwbare BDC - binnen een aandelencategorie met een bijzonder hoor risicoprofiel wordt MAIN gezien als een kwaliteitsaandeel -, valt vooral de koersbeweging van dat fonds mij nu best tegen. Hoewel ... het fonds noteerde altijd al ver boven zijn intrinsieke waarde maar deed dit de afgeopen maanden nog veel meer dan voorheen.
pi_191739133
Vandaag weer plukje bijgekocht net onder de 540. Kan nu niet voorspellen wat er gebeurt maar het was in ieder geval lager dan waarvoor ik verkocht heb :)
pi_191739325
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 18:49 schreef Groepfunder het volgende:

Volgens mij niet. Zij geven aandelen uit en lenen het kapitaal dat zij daarmee verkrijgen weer uit aan bedrijven die niet bij banken kunnen of willen lenen.
Dat, zonder gearing, zou bij een dividend yield van ~10% betekenen dat die bedrijven ~13%+ rente betalen; dat lijkt me wat excessief - of gooien ze dan alles in mezzanine-achtige constructies? Ergens telt het niet op.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 februari 2020 @ 20:19:29 #44
862 Arcee
Look closer
pi_191740368
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:36 schreef BlaZ het volgende:
In de VS lijkt de weg naar boven gevonden te zijn.
Guess again.

Wat een week. AEX van 617 naar 539: -12,6% maar liefst.
pi_191740568
Hup. Shell naar dieptepunt. Lekker bijkopen. Wellicht nog een ritje naar beneden eerst maar ik geloof wel in herstel. Blijft toch eentje voor de lange termijn.
Eerst denken, dan typen
pi_191740711
Er is dus even 15 procent af in iets meer dan een week tijd. Natuurlijk houden wel wat mensen tijdelijk de hand op de knip en zie ik het somber in voor de toerisme gerelateerde bedrijven. Maar aan de andere kant gaat het leven voor 99% gewoon door, en zie ik niet direct waarom bedrijven massaal het loodje zouden gaan leggen.

Zelfs al wordt de ziekte oncontroleerbaar, dan is het ook maar een griep xxl, en zeker als er een goede behandeling komt dan zal het sterftecijfer waarschijnlijk alles meevallen. Alleen even zaak echte maatschappelijk paniek te voorkomen, al lijken de media op het tegenovergestelde uit.

Ik vraag me ook een beetje af wie er op dit moment aan het kopen en verkopen zijn. Wat doen de institutionele beleggers in tijden van een dip? En wat doen de retail-beleggers? En waarom?
  vrijdag 28 februari 2020 @ 20:41:56 #47
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191740903
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 20:33 schreef Mynheer007 het volgende:
Er is dus even 15 procent af in iets meer dan een week tijd. Natuurlijk houden wel wat mensen tijdelijk de hand op de knip en zie ik het somber in voor de toerisme gerelateerde bedrijven. Maar aan de andere kant gaat het leven voor 99% gewoon door, en zie ik niet direct waarom bedrijven massaal het loodje zouden gaan leggen.

Zelfs al wordt de ziekte oncontroleerbaar, dan is het ook maar een griep xxl, en zeker als er een goede behandeling komt dan zal het sterftecijfer waarschijnlijk alles meevallen. Alleen even zaak echte maatschappelijk paniek te voorkomen, al lijken de media op het tegenovergestelde uit.

Ik vraag me ook een beetje af wie er op dit moment aan het kopen en verkopen zijn. Wat doen de institutionele beleggers in tijden van een dip? En wat doen de retail-beleggers? En waarom?
Je onderschat het mogelijke effect van een dominosteentjes. En dit virus is een nogal fors dominosteentje tot nu toe. Dus dit gaat echt wel verder dan de toerismesector. Denk aan autofabrikanten die al 2 maanden geen auto in China verkocht krijgen.

Moet je wel maar ff op kunnen vangen. En dat zijn geen bedragen als in ettelijke tonnen of miljoenen. TSMC heeft bijv. Vorig jaar 1 weekend stil gelegen en dat heeft 250! Miljoen dollar gekost. Dus die bedragen zijn echt niet misselijk die hierdoor uitgesteld worden of uberhaupt niet meer binnen komen.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 21:09:49 #48
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191741618
Nou ja, er is 2100 miljard dollar van de Amerikaanse beurzen verdampt. Om het in verhouding te zetten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 21:11:18 #49
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191741649
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 21:09 schreef GSbrder het volgende:
Nou ja, er is 2100 miljard dollar van de Amerikaanse beurzen verdampt. Om het in verhouding te zetten.
Die was ook ietwat overblown.
Of vind je de 1000+ miljard bedrijven een reële beurswaarde hebben? Of een toko als Tesla :P .
  vrijdag 28 februari 2020 @ 21:14:07 #50
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191741726
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 21:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Die was ook ietwat overblown.
Of vind je de 1000+ miljard bedrijven een reële beurswaarde hebben? Of een toko als Tesla :P .
Oh, ik kan Tesla best overgewaardeerd noemen, maar het is niet zoals na de tech bubble dat alleen overgewaardeerde bedrijven verantwoordelijk zijn voor de huidige daling. Wat er bijv. van Shell is verdampt staat niet in verhouding tot de daling van de vraag naar LNG.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 28 februari 2020 @ 22:05:29 #51
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191743145
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 20:33 schreef Mynheer007 het volgende:
Er is dus even 15 procent af in iets meer dan een week tijd. Natuurlijk houden wel wat mensen tijdelijk de hand op de knip en zie ik het somber in voor de toerisme gerelateerde bedrijven. Maar aan de andere kant gaat het leven voor 99% gewoon door, en zie ik niet direct waarom bedrijven massaal het loodje zouden gaan leggen.

Zelfs al wordt de ziekte oncontroleerbaar, dan is het ook maar een griep xxl, en zeker als er een goede behandeling komt dan zal het sterftecijfer waarschijnlijk alles meevallen. Alleen even zaak echte maatschappelijk paniek te voorkomen, al lijken de media op het tegenovergestelde uit.

Ik vraag me ook een beetje af wie er op dit moment aan het kopen en verkopen zijn. Wat doen de institutionele beleggers in tijden van een dip? En wat doen de retail-beleggers? En waarom?
Institutionele beleggers zijn in principe altijd 100% belegd (kleine gedeelte cash voor operationele zaken, alleen sommige hedge funds houden cash aan zoals Seth Klarman's fonds). Hooguit wordt er wat gerebalanced, maar dat gaat vaak traag als stront omdat er tich lagen akkoord moeten geven en de performance/risco studies geupdate moeten worden en dat soort zooi. Als particulier heb je wat dat betreft vaak veel meer voordeel in hoe snel je kan handelen en hoe je je allocatie wijzigt.

*werkt voor een institutionele
The more debt, the better
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:52:46 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_191756819


😬
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_191768710
De grafiek van Bloomberg is toch niet erg verrassend, wel?

Tijdens de daling van de afgelopen week heb ik vooral gekeken naar de beleggingsportefeuille waarmee ik zelf wat aanpruts met aandelen. Die is hard gedaald. Daarnaast heb ik echter ook een (aanzienlijk kleiner) bedrag in beleggingsfondsen van de ASN Bank. Dit zijn de prestaties sinds 1 januari 2020:
ASN Duurzaam Aandelenfonds: YTD = -5,01%
ASN Milieu & Waterfonds: YTD = -3,46%

Als je het van deze kant bekijkt, dan is er toch nog niet zo gek veel aan de hand.
pi_191770261
Net eens ingelogd, 30% in de min dit jaar..
  zondag 1 maart 2020 @ 13:46:33 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191771622
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 22:05 schreef flyguy het volgende:

[..]

Institutionele beleggers zijn in principe altijd 100% belegd (kleine gedeelte cash voor operationele zaken, alleen sommige hedge funds houden cash aan zoals Seth Klarman's fonds). Hooguit wordt er wat gerebalanced, maar dat gaat vaak traag als stront omdat er tich lagen akkoord moeten geven en de performance/risco studies geupdate moeten worden en dat soort zooi. Als particulier heb je wat dat betreft vaak veel meer voordeel in hoe snel je kan handelen en hoe je je allocatie wijzigt.

*werkt voor een institutionele
Dat laatste werkt vaak ook sterk in het nadeel van de particulier (paniekverkopen op de bodem)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 1 maart 2020 @ 13:56:48 #56
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191771815
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 13:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat laatste werkt vaak ook sterk in het nadeel van de particulier (paniekverkopen op de bodem)
Rationeel blijven is ook wat makkelijker met other people's money dan met je eigen spaarcenten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191772542
Ahjoh, rente naar beneden huizenprijzen omhoog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191775885
quote:
15s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:27 schreef Yreal het volgende:
Net eens ingelogd, 30% in de min dit jaar..
Ongerealiseerd hé...
pi_191776092
quote:
3s.gif Op zondag 1 maart 2020 16:25 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ongerealiseerd hé...
Tuurlijk, maar iedere dag denk je, muah zijn nu wel op de bodem, en dan toch dagelijks weer 4% eraf.
  zondag 1 maart 2020 @ 17:23:53 #60
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191777276
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 13:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat laatste werkt vaak ook sterk in het nadeel van de particulier (paniekverkopen op de bodem)
Klopt, veel particulieren moeten ook zelf niet aan de knoppen zitten. De media werkt ook niet mee als het op de beurs daalt. Beurs omlaag = slecht is nogal kortzichtig.
The more debt, the better
pi_191777522
Mijn tactiek is dat ik nu rustig aan het instappen ben en bij elke 5 of 10% daling wil ik een vast bedrag bij kopen. En misschien koop ik nog wel extra bij als de beurs ver onder de 500 duikt.

Ik koop grotendeels global etf
  zondag 1 maart 2020 @ 17:50:56 #62
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191777722
Ik denk dat ik ook weer stapsgewijs in ga stappen.Voornamelijk VWRL aangezien daar geen transactiekosten bij komen.
  zondag 1 maart 2020 @ 18:14:49 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191778187
quote:
12s.gif Op zondag 1 maart 2020 13:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Rationeel blijven is ook wat makkelijker met other people's money dan met je eigen spaarcenten.
Ik beleg nu zo'n 30 jaar met eigen geld. In die tijd is zoveel gebeurd dat het me ondertussen prima lukt om rationeel te blijven
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191778525
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik beleg nu zo'n 30 jaar met eigen geld. In die tijd is zoveel gebeurd dat het me ondertussen prima lukt om rationeel te blijven
K, ik ben 27 en heb gek genoeg minder jaar ervaring dan jij.

Wat is rationeel? ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191778633
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

K, ik ben 27 en heb gek genoeg minder jaar ervaring dan jij.

Wat is rationeel? ;)
Denk dat dit ook wel bij heeft gedragen aan de snelheid waarmee het naar beneden gaat. Veel nieuwe beleggers hebben nog geen crisis meegemaakt.
pi_191778651
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:38 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Denk dat dit ook wel bij heeft gedragen aan de snelheid waarmee het naar beneden gaat. Veel nieuwe beleggers hebben nog geen crisis meegemaakt.
Kvind het niet gek. Tis niet dat de aex op 350 staat ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 1 maart 2020 @ 18:55:23 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191778976
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

K, ik ben 27 en heb gek genoeg minder jaar ervaring dan jij.

Wat is rationeel? ;)
Je laten leiden door je verstand ipv je gevoel. In dit geval: rustig uitzitten. Ik denk dat we vrijdag de bodem gezien hebben(heb daarom dan ook mijn Pos vergroot.)
Kan ook nog een week dalen hoor, je weet het nooit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191779393
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 17:23 schreef flyguy het volgende:

[..]

Klopt, veel particulieren moeten ook zelf niet aan de knoppen zitten. De media werkt ook niet mee als het op de beurs daalt. Beurs omlaag = slecht is nogal kortzichtig.
Het helpt om een beetje te spreiden. Bij mezelf merk ik vooral irrationeel handelen als ik alles op 1 paard heb gewed:p
pi_191780042
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je laten leiden door je verstand ipv je gevoel. In dit geval: rustig uitzitten. Ik denk dat we vrijdag de bodem gezien hebben(heb daarom dan ook mijn Pos vergroot.)
Kan ook nog een week dalen hoor, je weet het nooit.
Nee precies en dat die doorzakt naar 400 geef ik ook nog wel 15%
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 1 maart 2020 @ 20:22:35 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191780931
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:50 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee precies en dat die doorzakt naar 400 geef ik ook nog wel 15%
Je weet het nooit.. Ik zou het heel overdreven vinden voor een paar dagen productieverlies, maar je weet het dus nooit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191781173
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 20:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je weet het nooit.. Ik zou het heel overdreven vinden voor een paar dagen productieverlies, maar je weet het dus nooit.
Exactly, maar ja. De rally terug en eroverheen zie ik pas bij mogelijke vaccins ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 1 maart 2020 @ 20:30:59 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191781217
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 20:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Exactly, maar ja. De rally terug en eroverheen zie ik pas bij mogelijke vaccins ofzo.
Het lijkt ook wel op de dip met Fukushima. Toen heel goedkoop in Akzo kunnen stappen..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 1 maart 2020 @ 22:00:48 #74
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191784317
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik beleg nu zo'n 30 jaar met eigen geld. In die tijd is zoveel gebeurd dat het me ondertussen prima lukt om rationeel te blijven
Strikt genomen is alleen indexfondsen met lage kosten het rationele om te doen op de beurs.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 1 maart 2020 @ 22:01:38 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191784335
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Strikt genomen is alleen indexfondsen met lage kosten het rationele om te doen op de beurs.
Ben ik wel met je eens. Alhoewel het ook wel ok is om gewoon wat fondsen in de porto te nemen. Bij voldoende vermogen, zodat je kunt spreiden zonder bizarre transactiekosten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191785292
Hoe opent Europa morgen? Groen of rood? We mogen niet vergeten dat er ook positief nieuws gekomen is.

Wat zijn voor jullie goeie aandelen om nu in te stappen?
Cindy De Vuyst
pi_191786447
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:47 schreef einzeinz het volgende:
Hoe opent Europa morgen? Groen of rood? We mogen niet vergeten dat er ook positief nieuws gekomen is.

Wat zijn voor jullie goeie aandelen om nu in te stappen?
40 Turkse militairen dood?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191786559
Nee! VS, Italië, Frankrijk en België zeggen dat ze de economie willen ondersteunen.
Cindy De Vuyst
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 2 maart 2020 @ 00:04:34 #79
862 Arcee
Look closer
pi_191786650
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:47 schreef einzeinz het volgende:
Hoe opent Europa morgen? Groen of rood?
Rood, AEX op -0,57%.
pi_191786676
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:47 schreef einzeinz het volgende:
Hoe opent Europa morgen? Groen of rood? We mogen niet vergeten dat er ook positief nieuws gekomen is.

Wat zijn voor jullie goeie aandelen om nu in te stappen?
In het rood, de Dow en Nasdaq futures openen met -3% en -3,5%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_191786869
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Rood, AEX op -0,57%.
Waar zie je dit?
Cindy De Vuyst
  maandag 2 maart 2020 @ 00:32:31 #82
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191787140
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 23:59 schreef einzeinz het volgende:
Nee! VS, Italië, Frankrijk en België zeggen dat ze de economie willen ondersteunen.
Hoe dan, als alles op lock down gaat? Overigens moet Amerika minder Amerika beleid vertonen en wij juist meer Amerika. Hoppp staatsschuld dik omhoog hier. Dat zorgt wel voor inflatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191788405
Alles opent groen in Europa
Cindy De Vuyst
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 2 maart 2020 @ 08:31:02 #85
862 Arcee
Look closer
pi_191789000
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:20 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Waar zie je dit?
Nergens, maar je vroeg om een voorspelling.
pi_191789177
Ik zit te denken om nu bij te kopen bij:
ABN Amro en VHDY
https://live.euronext.com/nl/product/etfs/IE00B8GKDB10-XAMS

verstandig of niet. ABN trouwens maar een ¤1000.

kan iemand met een degiro account kijken of vhdy voor niets is bij degiro?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 2 maart 2020 @ 09:10:21 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191789395
De AEX P die ik vrijdag voor 145 geschreven heb kan ik nu voor 104 terugkopen! Bizar. Dat is nog eens gemakkelijk verdienen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 2 maart 2020 @ 09:11:52 #88
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191789419
quote:
10s.gif Op maandag 2 maart 2020 09:10 schreef LXIV het volgende:
De AEX P die ik vrijdag voor 145 geschreven heb kan ik nu voor 104 terugkopen! Bizar. Dat is nog eens gemakkelijk verdienen!
:o
pi_191789432
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je laten leiden door je verstand ipv je gevoel. In dit geval: rustig uitzitten. Ik denk dat we vrijdag de bodem gezien hebben(heb daarom dan ook mijn Pos vergroot.)
Kan ook nog een week dalen hoor, je weet het nooit.
Dat zou ook vreemd zijn, eerst flink zakken en daarna weer verder stijgen zonder er iets gebeurd is. Dat er na lange week daling een paar groene dagen komen lijkt mij normaal maar ik geloof niet dat we vrijdag de absolute bodem al hebben gezien.
BlaBlaBla
  maandag 2 maart 2020 @ 09:13:42 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191789448
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 09:12 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Dat zou ook vreemd zijn, eerst flink zakken en daarna weer verder stijgen zonder er iets gebeurd is. Dat er na lange week daling een paar groene dagen komen lijkt mij normaal maar ik geloof niet dat we vrijdag de absolute bodem al hebben gezien.
Ik weet het niet. Kans is ongeveer 50-50. Kernvraag is of de aandelen die je wil hebben nu de prijs hebben die je ervoor wilt betalen. Of het daarna omhoog of omlaag gaat maakt niet zoveel uit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191789798
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 09:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Kans is ongeveer 50-50. Kernvraag is of de aandelen die je wil hebben nu de prijs hebben die je ervoor wilt betalen. Of het daarna omhoog of omlaag gaat maakt niet zoveel uit.
Ik ga in ieder geval niet meedoen aan deze 'paniek' aankoop ;)

Ik vind het overigens na 2019 veel lastiger om een aandeel op waarde in te schatten. Veel Tech aandelen die ik graag zou willen kopen vind ik nog steeds te duur, maar ik denk niet dat ze nog terug zullen gaan naar een voor mij acceptabele aankoopkoers.

[ Bericht 7% gewijzigd door Soldier2000 op 02-03-2020 09:54:30 ]
BlaBlaBla
  maandag 2 maart 2020 @ 10:57:11 #92
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191790892
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 09:37 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik ga in ieder geval niet meedoen aan deze 'paniek' aankoop ;)

Ik vind het overigens na 2019 veel lastiger om een aandeel op waarde in te schatten. Veel Tech aandelen die ik graag zou willen kopen vind ik nog steeds te duur, maar ik denk niet dat ze nog terug zullen gaan naar een voor mij acceptabele aankoopkoers.
Ben ik wel met je eens, veel growth stocks lijken op een permanent niveau te liggen dat ver boven mijn eigen waardering uitkomt en alleen wanneer de winsten de komende 5-10 jaar meestijgen met de omzetgroei komt het op een acceptabele P/E uit. Maar ik heb denk ik ook iets meer individuele aandelenoverweging naar value-sectoren en haal m'n growth-exposure wel uit index trackers.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 2 maart 2020 @ 10:58:33 #93
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191790911
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ben ik wel met je eens. Alhoewel het ook wel ok is om gewoon wat fondsen in de porto te nemen. Bij voldoende vermogen, zodat je kunt spreiden zonder bizarre transactiekosten.
Eens, de lol van een reeks zoals dit zit 'm natuurlijk ook in de aandelenselectie en niet in "VWRL gekocht". Zolang ik het maar beschouw als een hobby die me op een negatieve alpha kan komen te staan is het goed.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191790993
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 06:45 schreef einzeinz het volgende:
Alles opent groen in Europa
Italië en Duitsland inmiddels weer rood :P
pi_191791018
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 11:03 schreef J.B. het volgende:

[..]

Italië en Duitsland inmiddels weer rood :P
ik zit eigenlijk te wachten op een paar procent verlies erbij :9
  maandag 2 maart 2020 @ 11:12:54 #96
8369 speknek
Another day another slay
pi_191791123
Ik ga wat beperkt daytraden denk ik, slecht idee maarja. Heb in ieder geval gegokt op een paar aandelen Gilead Sciences want die zitten denk ik het dichtst bij een medicijn, en het aandeel is nog niet ontploft. (Even aannemend dat het aandeel niet door mijn order heen ontploft bij de opening van de Nasdaq)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_191791377
En gaat langzaam weer beetje naar beneden.
pi_191791679
Deze week eens langzaam op het lage punt van nu extra instappen op wat global etf's
pi_191792301
aex staat inmiddels ook in het rood
  maandag 2 maart 2020 @ 14:06:53 #100
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191794209
Goud krabbelt weer wat op gelukkig.
#FreeHat
pi_191795857
Sinds de IPO zit ik in ASR Nederland NV. Vandaag heb ik mijn positie uitgebreid op ¤29,60. Dividendrendement: 6,4%.

Ik ben er echter niet gerust op dat we de daling al helemaal achter de rug hebben. Ik lees op forums (hier en IEX) vooral berichten van koopjesjagers en nog niet van mensen die uit blinde paniek hun hele portefeuille verkopen. De dikke dame heeft kennelijk nog niet gezongen.
pi_191795909
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 14:06 schreef DuvelDuvel het volgende:
Goud krabbelt weer wat op gelukkig.
"Fysiek" of in mijnen?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 2 maart 2020 @ 15:46:21 #103
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191795917
Ik ga nu nog niet bijkopen, het zou me niet verbazen als er nog 20% afgaat.
pi_191796091
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 15:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ga nu nog niet bijkopen, het zou me niet verbazen als er nog 20% afgaat.
Zelfde hier, wel doubled down op Flow en Virtu, voor de rest maar even aankijken.

Wil nog instappen in Intertrust (n.a.v. Lucernes analyse en bemoeienis) en Nielsen, omdat hun split in Media en Connect bijna wel value op moet leveren en ook daar zet een activist (Elliott dit keer) er goed gas op.

Verder lijkt de meeste value vaak gewoon prima geprijsd nu, maar daar zit nou ook weer niet veel haast op. Duitse specialty chemicals zoals Evonik en Covestro staan ook nog op het lijstje; degelijk en saai.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_191796721
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 11:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

ik zit eigenlijk te wachten op een paar procent verlies erbij :9
Ik ook :')
Heb een paar aandelen op het oog maar wil die tegen bodemprijzen kopen. Als er nog 10% afgaat zou ik er niet om treuren.
Cindy De Vuyst
  maandag 2 maart 2020 @ 17:09:29 #106
8369 speknek
Another day another slay
pi_191797388
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 11:12 schreef speknek het volgende:
Ik ga wat beperkt daytraden denk ik, slecht idee maarja. Heb in ieder geval gegokt op een paar aandelen Gilead Sciences want die zitten denk ik het dichtst bij een medicijn, en het aandeel is nog niet ontploft. (Even aannemend dat het aandeel niet door mijn order heen ontploft bij de opening van de Nasdaq)
+4% 8-)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_191798803
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 15:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ga nu nog niet bijkopen, het zou me niet verbazen als er nog 20% afgaat.
Dan koop ik dan weer bij. Wachten op het onderste uit de kan.. krijg je straks de deksel op je neus ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 2 maart 2020 @ 18:53:30 #108
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191799367
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 18:25 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dan koop ik dan weer bij. Wachten op het onderste uit de kan.. krijg je straks de deksel op je neus ;)
Mijn vanquard zat vandaag alweer in de plus
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191799728
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 15:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ga nu nog niet bijkopen, het zou me niet verbazen als er nog 20% afgaat.
Laat ons dan maar hopen dat dat zo is!
Cindy De Vuyst
pi_191799774
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 19:12 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Laat ons dan maar hopen dat dat zo is!
Eigenlijk kan je beter elke maand standaard kopen en extra bijkopen bij grote dips zoals vrijdag. Dan profiteer je altijd een beetje. Markt timen gaat je op lange termijn echt niets meer (en waarschijnlijk minder) opleveren.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191802048
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 19:14 schreef Patroon het volgende:

[..]

Eigenlijk kan je beter elke maand standaard kopen en extra bijkopen bij grote dips zoals vrijdag. Dan profiteer je altijd een beetje. Markt timen gaat je op lange termijn echt niets meer (en waarschijnlijk minder) opleveren.
En scheelt je een boel werk met timen ;)
pi_191802200
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 19:14 schreef Patroon het volgende:

[..]

Eigenlijk kan je beter elke maand standaard kopen en extra bijkopen bij grote dips zoals vrijdag. Dan profiteer je altijd een beetje. Markt timen gaat je op lange termijn echt niets meer (en waarschijnlijk minder) opleveren.
Praktisch is bijkopen als het zooitje ff extra is gezakt ook markt timen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191803465
Wat een aandeel is Apple zeg, winstwaarschuwing en binnen no-time staan ze weer op 300 dollar.
BlaBlaBla
  maandag 2 maart 2020 @ 22:20:23 #114
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191803553
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 15:46 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ga nu nog niet bijkopen, het zou me niet verbazen als er nog 20% afgaat.
Boh Amerika er 5 procent bij vandaag. Gaat weer keihard omhoog. Wanneer was het voor het laatst dat het zo hard omhoog ging op een dag? Ben blij dat ik vrijdag flink ingeslagen heb _O_
  maandag 2 maart 2020 @ 22:28:52 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191803700
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 22:20 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Boh Amerika er 5 procent bij vandaag. Gaat weer keihard omhoog. Wanneer was het voor het laatst dat het zo hard omhoog ging op een dag? Ben blij dat ik vrijdag flink ingeslagen heb _O_
AEX blijft dan altijd wel achter vind ik..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_191803724
Mijn maandelijkse NT world ingekocht op 13,974.
Volgens mij precies op de dip als ie nu verder omhoog schiet.
pi_191803726
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 22:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

AEX blijft dan altijd wel achter vind ik..
Keertje short in Murika? Long in NL.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 2 maart 2020 @ 22:30:40 #118
862 Arcee
Look closer
pi_191803741
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 22:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

AEX blijft dan altijd wel achter vind ik..
Die pakt die winst morgenvroeg.
  maandag 2 maart 2020 @ 22:35:12 #119
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191803822
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 22:30 schreef Arcee het volgende:

[..]

Die pakt die winst morgenvroeg.
Maar als de VS rood openen 's middags, zakt de AEX weer gewoon mee.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 2 maart 2020 @ 22:54:32 #120
862 Arcee
Look closer
pi_191804196
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 22:35 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Maar als de VS rood openen 's middags, zakt de AEX weer gewoon mee.
Ja, dus ze zijn 1 op 1 aan elkaar gekoppeld.
pi_191806770
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 21:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Praktisch is bijkopen als het zooitje ff extra is gezakt ook markt timen.
Klopt, maar je staat dan nooit aan de zijlijn.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191807825
Gaan we ook vandaag weer naar boven!?
  dinsdag 3 maart 2020 @ 09:16:03 #123
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191807963
Zo blij dat ik gekocht heb
  dinsdag 3 maart 2020 @ 09:20:26 #124
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_191808018
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zit te denken om nu bij te kopen bij:
ABN Amro en VHDY
https://live.euronext.com/nl/product/etfs/IE00B8GKDB10-XAMS

verstandig of niet. ABN trouwens maar een ¤1000.

kan iemand met een degiro account kijken of vhdy voor niets is bij degiro?
Abn kleinschalig bijgekocht.

Iemand nog naar VHDY gekeken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 3 maart 2020 @ 09:34:04 #125
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191808210
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 09:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Abn kleinschalig bijgekocht.

Iemand nog naar VHDY gekeken?
Kon hem er zo snel niet tussen vinden.
https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf
pi_191808280
Heb net wat aandelen Unibail Rodamco gekocht op 106.3
Aandeel heeft nogal wat klappen gehad maar tegen deze koers is het dividendrendement ruim 10%
pi_191808320
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 09:16 schreef xzaz het volgende:
Zo blij dat ik gekocht heb
Korte termijn gedachte ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191808412
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 09:39 schreef Faraday01 het volgende:
Heb net wat aandelen Unibail Rodamco gekocht op 106.3
Aandeel heeft nogal wat klappen gehad maar tegen deze koers is het dividendrendement ruim 10%
Ik ook van de week, kon niet kiezen dus 50% urw en 50% ECP gedaan.
  dinsdag 3 maart 2020 @ 10:54:12 #129
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191809357
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 09:42 schreef Patroon het volgende:

[..]

Korte termijn gedachte ;)
Nee hoor heb nog 30 jaar :)
  dinsdag 3 maart 2020 @ 11:14:36 #130
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_191809660
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 09:34 schreef foetre het volgende:

[..]

Kon hem er zo snel niet tussen vinden.
https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf
Hmm jammer. Sowieso maar weinig vanguard.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191809724
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 10:54 schreef xzaz het volgende:

[..]

Nee hoor heb nog 30 jaar :)
Dan hoef je nu ook niet gevoel te hebben bij dat je vrijdag gekocht hebt. Nu lijkt het goed, morgen kan het weer slecht lijken. Zegt dus 0.0
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 3 maart 2020 @ 13:16:53 #132
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191811359
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 11:19 schreef Patroon het volgende:

[..]

Dan hoef je nu ook niet gevoel te hebben bij dat je vrijdag gekocht hebt. Nu lijkt het goed, morgen kan het weer slecht lijken. Zegt dus 0.0
Ik ben blij als ik elke maand gewoon netjes koop :D Het lag precies in mijn maandelijkse betaling :)
  dinsdag 3 maart 2020 @ 13:30:31 #133
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191811528
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2020 15:46 schreef nostra het volgende:

[..]

"Fysiek" of in mijnen?
Ik heb alleen mijnen. Die gingen vorige week keihard onderuit met de rest mee. Flink bijgekocht, en nu staan ze bijna allemaal weer op t oude niveau.
#FreeHat
pi_191813531
Waarom blijft ABN toch maar door dalen? Vandaag bijna het enige aandeel dat in het rood staat.
pi_191815138
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 15:54 schreef SausDip het volgende:
Waarom blijft ABN toch maar door dalen? Vandaag bijna het enige aandeel dat in het rood staat.
Financial, vooral met de Fed zijn renteverlaging gaan Financials minder winst maken = een lagere koers.

Daarom sta ik met mijn ING's ook op -25% :')
BlaBlaBla
  dinsdag 3 maart 2020 @ 18:03:23 #136
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191815445
Banken en verzekeraar zijn ook gewoon doodkapitaal in Europa. Lage rentes, enorme overhead door toename van cdd/antiwitwas, verouderde systemen tov fintechs en andere greenfields (retailbanking heeft geen toekomst voor huidige banken), RoA en RotE is dramatisch (soms zelfs onder WACC), geen mogelijkheid tot grote grensoverschrijdende consolidatie, geen moat, baggerwetgeving in de EU (zie bijv een mifid2) en geen mondiale aanwezigheid in het zakelijk bankieren.
The more debt, the better
pi_191815590
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 18:03 schreef flyguy het volgende:
Banken en verzekeraar zijn ook gewoon doodkapitaal in Europa. Lage rentes, enorme overhead door toename van cdd/antiwitwas, verouderde systemen tov fintechs en andere greenfields (retailbanking heeft geen toekomst voor huidige banken), RoA en RotE is dramatisch (soms zelfs onder WACC), geen mogelijkheid tot grote grensoverschrijdende consolidatie, geen moat, baggerwetgeving in de EU (zie bijv een mifid2) en geen mondiale aanwezigheid in het zakelijk bankieren.
Hoe kijk jij tegen ING aan?

Ik twijfel om dit aandeel er maar uit te gooien en het resultaat daarvan maar in tech fondsen te gaan stoppen.

Mijn positie in ING is alleen enorm groot, het is geen verlies meer van een paar honderd euro. Mijn plan was om deze positie bij een koers rond de 11 af te gaan bouwen, maarja dat is nu te laat.
BlaBlaBla
  dinsdag 3 maart 2020 @ 19:29:31 #138
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191816923
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 18:13 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Hoe kijk jij tegen ING aan?

Ik twijfel om dit aandeel er maar uit te gooien en het resultaat daarvan maar in tech fondsen te gaan stoppen.

Mijn positie in ING is alleen enorm groot, het is geen verlies meer van een paar honderd euro. Mijn plan was om deze positie bij een koers rond de 11 af te gaan bouwen, maarja dat is nu te laat.
Europees gezien loopt ING redelijk voorop met de digitalisering samen met partijen als een BBVA, maar is redelijk afhankelijk van de retailtakken in Nederland, België en Duitsland. De afgelopen tien jaar is de spreiding van markten en diensten behoorlijk verzwakt en is ING van wat ooit de grootste bank ter wereld was qua activa gekrompen naar meer een regionale speler met een focus op meer beperkte diensten.

Als werkgever vond ik ze dikke prima, maar als investering steek ik mijn geld liever ergens anders in.
The more debt, the better
pi_191817776
De renteverlaging van de Fed heeft niet helemaal het gewenste effect _O-
pi_191818030
Ouderwetse taferelen zo.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_191818317
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 18:03 schreef flyguy het volgende:
Lage rentes
Duss, ze geven spaarders 0% rente en willen daar niet echt onder.. Daarom hebben ze een beetje pijn....

Nou het valt allemaal reuze mee, ze maken prima winst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191818360
Ing hier ook min 20%. Ik houd toch maar vast.
pi_191818394
Pfoeee Amerika gaat fors onderuit zeg. Apple -4%.. Maar die gaan vast ook veel last hebben van de problemen in China.
pi_191818892
Dus toch ook meer mensen in ING alhier. Ik heb twee banken in portefeuille:
ING: -16,59%
ABN-AMRO: -23,34%
  dinsdag 3 maart 2020 @ 22:26:23 #145
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191820321
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 20:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Duss, ze geven spaarders 0% rente en willen daar niet echt onder.. Daarom hebben ze een beetje pijn....

Nou het valt allemaal reuze mee, ze maken prima winst.
Daar denken ze zelf toch anders over. In het jaarverslag van 2018 zeggen ze te mikken op een ROE van tussen de 10 en 12 (wat al enorm laag is). Daar komen ze dit jaar niet aan, daarom willen ze bijvoorbeeld kosten voor rekeningen verhogen. Tov van bijvoorbeeld de Amerikaanse concurrenten scoren ze op praktisch alle vlakken slechter. Bijvoorbeeld een JPM heeft flink minder leverage nodig om een 50% hogere ROE te halen. ROA is meer dan 2x zo hoog. Ook NIM is veel hoger.

Het is niet voor niets dat ze voor een flinke discount verhandeld worden, want het draait niet best.
The more debt, the better
pi_191820756
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 22:26 schreef flyguy het volgende:

[..]

Daar denken ze zelf toch anders over. In het jaarverslag van 2018 zeggen ze te mikken op een ROE van tussen de 10 en 12 (wat al enorm laag is). Daar komen ze dit jaar niet aan, daarom willen ze bijvoorbeeld kosten voor rekeningen verhogen. Tov van bijvoorbeeld de Amerikaanse concurrenten scoren ze op praktisch alle vlakken slechter. Bijvoorbeeld een JPM heeft flink minder leverage nodig om een 50% hogere ROE te halen. ROA is meer dan 2x zo hoog. Ook NIM is veel hoger.

Het is niet voor niets dat ze voor een flinke discount verhandeld worden, want het draait niet best.
10-12, met een boek to market van? Ook 1. Dan zit je op 12% rendement per jaar. Sure je neemt risico en het kan allemaal naar beneden en weet ik veel welke risico's je allemaal ziet. In 2018 stond de koers nog wat hoger dus was die ROE wat minder denderend inderdaad.

Price to book van JPM staat op 1.6. NIM, tjah, misschien een indicatie dat wij hier wat meer concurrentie hebben? Maar ook dat ze niet onder de 0% willen op de spaarrekening zal meespelen.

Heb verder niet de indruk dat het slecht gaat met ING. Misschien dat het markt klimaat in Amerika wat gunstiger is voor bedrijven, maar dat zou ik juist veel eerder als risico zien. Bernie - I wrote that damn bill - Sanders, zegt over grote banken "to big to fail to big to exist" dat zegt Warren ook etc etc.

Verder heeft ING nog een discountje erop vanwege wss slechte Europese banken.
Type schuld is ook nog belangrijk dus je kunt die banken ook weer niet 1:1 met elkaar vergelijken etc.

Waar het om draait: Die 12% rendement op het eigen vermogen, waar gaat die heen in de toekomst? Blijft die stabiel? Dan heb je een koopje. Simpel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191820847
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 20:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Duss, ze geven spaarders 0% rente en willen daar niet echt onder.. Daarom hebben ze een beetje pijn....

Nou het valt allemaal reuze mee, ze maken prima winst.
ING (en andere banken) verhogen daarom de kosten van een rekening ipv dat ze onder de 0% gaan zitten. Vroeger was een rekening gratis. Toen moest je per jaar betalen. Daarna per kwartaal. En volgens mij zag ik dat ik nu per maand moet betalen (zo voelt het in ieder geval).
pi_191820896
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 23:01 schreef BEFEM het volgende:

[..]

ING (en andere banken) verhogen daarom de kosten van een rekening ipv dat ze onder de 0% gaan zitten. Vroeger was een rekening gratis. Toen moest je per jaar betalen. Daarna per kwartaal. En volgens mij zag ik dat ik nu per maand moet betalen (zo voelt het in ieder geval).
Jawel, bedragje van 1,50 ofzo per maand.

Zakelijke rekening is gelijk 10, maar als je 10000 op die rek zet scheelt dat weer 120 vermogensbelasting. Daarnaast zijn de kosten dan weer aftrekbaar, dus eigenlijk is die rekening snel gratis.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 03-03-2020 23:19:22 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191821564
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 20:45 schreef SausDip het volgende:
Pfoeee Amerika gaat fors onderuit zeg. Apple -4%.. Maar die gaan vast ook veel last hebben van de problemen in China.
Weet dat niet! China is weer up and running op veel plaatsen. Het zou wel eens kunnen zijn dat China daar met een stock zit dat Amerika niet binnen mag!
Cindy De Vuyst
pi_191821595
Het is gewoon heel dom van de centrale banken om nu de rente te verlagen! Dat ziet een klein kind toch ook?

OK, toegegeven op korte termijn helpt het zeker. Daar volg ik 100% in maar op lange termijn is het een ramp! En dan zwijgen we nog over de volgende 'apocalypse'. Stel dat er weer een brandhaardje is in de wereld (misschien zelfs erger dan corona) wat gaan de centrale banken dan doen? Weer de rente verlagen?

Je kan evengoed onaangekondigt op een nacht 10% van alle spaarrekeningen nemen. Dat zou veel doeltreffender zijn maar een pak minder populair.
Cindy De Vuyst
pi_191821667
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 00:35 schreef einzeinz het volgende:
Het is gewoon heel dom van de centrale banken om nu de rente te verlagen! Dat ziet een klein kind toch ook?

OK, toegegeven op korte termijn helpt het zeker. Daar volg ik 100% in maar op lange termijn is het een ramp! En dan zwijgen we nog over de volgende 'apocalypse'. Stel dat er weer een brandhaardje is in de wereld (misschien zelfs erger dan corona) wat gaan de centrale banken dan doen? Weer de rente verlagen?

Je kan evengoed onaangekondigt op een nacht 10% van alle spaarrekeningen nemen. Dat zou veel doeltreffender zijn maar een pak minder populair.
??

Spaartegoeden nemen? Wat bedoel je.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191821729
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 00:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

??

Spaartegoeden nemen? Wat bedoel je.
Gewoon, wat op je spaarrekening staat. Daar 10% van afromen.
I.p.v. je 100.000 euro heb je er dan nog 90.000 morgenochtend!

Ik zie het ze wel doen hoor!
Op 17 miljoen Nederlanders heb je een aardige duit binnen!
Cindy De Vuyst
  woensdag 4 maart 2020 @ 06:24:12 #153
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_191822896
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 00:55 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Gewoon, wat op je spaarrekening staat. Daar 10% van afromen.
I.p.v. je 100.000 euro heb je er dan nog 90.000 morgenochtend!

Ik zie het ze wel doen hoor!
Op 17 miljoen Nederlanders heb je een aardige duit binnen!
Dat heet diefstal
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_191824406
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 06:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat heet diefstal
En zie in Suriname waar dat toe leidt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191830733
Waarom staat de ABN in het groen en ING in het rood, wtf :')
BlaBlaBla
pi_191831118
Ik wil nog even wachten met bijkopen want ik acht de kans aanwezig dat we nog wel een beetje gaan zakken mocht het helemaal uit de klauwen lopen in Europa en de VS. Hoe denken jullie hier over?

Poll: Hebben we de bodem al bereikt?
Ja
Nee, maar wel boven de 500
Nee, ergens tussen de 400 en 500
Nee, we zakken door de 400
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 17% gewijzigd door Mynheer007 op 04-03-2020 17:17:23 ]
pi_191832125
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 00:55 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Gewoon, wat op je spaarrekening staat. Daar 10% van afromen.
I.p.v. je 100.000 euro heb je er dan nog 90.000 morgenochtend!

Ik zie het ze wel doen hoor!
Op 17 miljoen Nederlanders heb je een aardige duit binnen!
Waarom? En dat werkt denivellerend.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 4 maart 2020 @ 20:20:01 #158
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191834592
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 17:08 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik wil nog even wachten met bijkopen want ik acht de kans aanwezig dat we nog wel een beetje gaan zakken mocht het helemaal uit de klauwen lopen in Europa en de VS. Hoe denken jullie hier over?

Waarom niet gewoon iets bijkopen en bij daling nog wat extra , dan mis je de “rit” niet als het bij deze daling blijft.
pi_191834670
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 20:20 schreef foetre het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon iets bijkopen en bij daling nog wat extra , dan mis je de “rit” niet als het bij deze daling blijft.
Dat ga ik denk ik ook doen. Kan je bij deGiro een automatische order zetten voor elke dag een VWRL of moet ik dat handmatig doen?

Valt me trouwens ook op dat de spread dezer dagen enorm is.
pi_191835028
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 18:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom? En dat werkt denivellerend.
Ik zie ze daar wel toe in staat
Cindy De Vuyst
pi_191835036
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 20:37 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Ik zie ze daar wel toe in staat
Met welke reden?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191835044
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 17:08 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik wil nog even wachten met bijkopen want ik acht de kans aanwezig dat we nog wel een beetje gaan zakken mocht het helemaal uit de klauwen lopen in Europa en de VS. Hoe denken jullie hier over?

Poll: Hebben we de bodem al bereikt?
Ja
Nee, maar wel boven de 500
Nee, ergens tussen de 400 en 500
Nee, we zakken door de 400
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Ben ook overtuigd dat de bodem bereikt is.
Cindy De Vuyst
  woensdag 4 maart 2020 @ 20:40:36 #163
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191835132
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2020 20:23 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Dat ga ik denk ik ook doen. Kan je bij deGiro een automatische order zetten voor elke dag een VWRL of moet ik dat handmatig doen?

Valt me trouwens ook op dat de spread dezer dagen enorm is.
Nee automatisch niet , je kan wel een doorlopende order plaatsen.
  woensdag 4 maart 2020 @ 20:41:49 #164
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191835166
Ik denk dat we nog wel wat Corona-paniek krijgen in de VS en dus wereldwijd de beurzen tijdelijk flink lager gaan. AEX naar 450 zou me niet verbazen. Maar we zien het vanzelf :P
  woensdag 4 maart 2020 @ 21:09:37 #165
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191835815
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 20:41 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat we nog wel wat Corona-paniek krijgen in de VS en dus wereldwijd de beurzen tijdelijk flink lager gaan. AEX naar 450 zou me niet verbazen. Maar we zien het vanzelf :P
Corona-paniek is al geweest.
pi_191839227
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 20:41 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk dat we nog wel wat Corona-paniek krijgen in de VS en dus wereldwijd de beurzen tijdelijk flink lager gaan. AEX naar 450 zou me niet verbazen. Maar we zien het vanzelf :P
Betwijfel ik sterk. Futures voor 5/3 kleuren alweer groen.
Cindy De Vuyst
pi_191840049
Ik denk ook dat de beurzen nog wel wat omlaag gaan in de komende maanden. Dat de futures nu groen zijn, zegt me niet zo veel. De impact van dit virus op de economie op iets langere tijd is simpelweg nog niet bekend.

Als landen als Italië en Frankrijk in recessie raken, en als vele bedrijven slechte cijfers presenteren of winstwaarschuwingen geven, nou dan zie ik wel gebeuren dat de AEX onder de 500 punten komt.
pi_191841335
Welke broker gebruiken jullie?
  donderdag 5 maart 2020 @ 08:39:11 #169
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191841753
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 07:51 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
Welke broker gebruiken jullie?
De Giro.
pi_191842015
Mooie outlook van BOKA.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 5 maart 2020 @ 10:12:04 #171
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191842849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 07:51 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
Welke broker gebruiken jullie?
Degiro
pi_191843732
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 07:51 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
Welke broker gebruiken jullie?
DEGIRO
  donderdag 5 maart 2020 @ 11:20:32 #173
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191843905
Rabobank
En voor 1 aandeel degiro, maar daar wil ik vanaf.
pi_191844040
En veel in het rood
  donderdag 5 maart 2020 @ 11:43:19 #175
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191844270
quote:
8s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:28 schreef Qunix het volgende:
En veel in het rood
Gister steeg Amerika op het nieuws dat Joe Biden een paar Staten in de voorverkiezingen had gewonnen. Het slaat helemaal nergens meer op. Alleen daytraders gaan nu lekker, verder is het gewoon lange termijn aanhouden en elke maand je standaard aankopen doen. En wellicht her en der wat koopjes oppikken.
#FreeHat
  donderdag 5 maart 2020 @ 11:52:42 #176
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191844468
AF-KLM krijgt wel flinke klappen zeg.
  donderdag 5 maart 2020 @ 12:16:19 #177
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191844849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:52 schreef Sunri5e het volgende:
AF-KLM krijgt wel flinke klappen zeg.
De Nederlandse Staat heeft wel twee toppers in handen ;)
#FreeHat
pi_191845211
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:52 schreef Sunri5e het volgende:
AF-KLM krijgt wel flinke klappen zeg.
Aan ¤5,15 staat er een alarm ingesteld bij mij.
Ik probeer ze te scoren onder ¤5. Als ze ooit terug naar ¤10 gaan is dat een verdubbeling van de inzet.
Cindy De Vuyst
  donderdag 5 maart 2020 @ 13:09:25 #179
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191845557
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 12:16 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

De Nederlandse Staat heeft wel twee toppers in handen ;)
Laat dat beleggen maar aan MinFin over :’).
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_191845967
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:20 schreef bleiblei het volgende:
Rabobank
En voor 1 aandeel degiro, maar daar wil ik vanaf.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 11:20 schreef bleiblei het volgende:
Rabobank
En voor 1 aandeel degiro, maar daar wil ik vanaf.
Is rabo niet duur?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191846298
Ik zit ook bij rabo. Nee, tegenwoordig niet duur meer, al is Degiro uiteraard goedkoper. Dat laatste is leuk om mee te spelen, maar voor de lange termijn heb ik zelf liever een bekendere/grotere partij.

Mijn aandelen gaan vandaag ook weer flink down, veels te vroeg ingestapt dus!
pi_191846384
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:56 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik zit ook bij rabo. Nee, tegenwoordig niet duur meer, al is Degiro uiteraard goedkoper. Dat laatste is leuk om mee te spelen, maar voor de lange termijn heb ik zelf liever een bekendere/grotere partij.

Mijn aandelen gaan vandaag ook weer flink down, veels te vroeg ingestapt dus!
Ik ben ook te vroeg instapt op Unibail Rodamco.
  donderdag 5 maart 2020 @ 14:27:26 #183
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191846862
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

[..]

Is rabo niet duur?
Om en nabij 0.4% ben ik er aan kwijt (incl. transactiekosten, maar ik handel niet frequent). Al zie ik nu dat ik een abo heb van iets a 40 euro per jaar. En ik heb geen idee wat, dus ff uitzoeken of ik die er niet uit kan wippen.

Edit: Ah, een tradermonitor abo. Dat kan niet uit met de frequentie dat ik handel. Dus binnenkort zitten mijn kosten op 0.29% van het geld op die rekening (belegd & vrij cash).
pi_191846915
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik ben ook te vroeg instapt op Unibail Rodamco.
Ja, AEX staat niet lager als van de week, maar al mijn keuzes zoals urw, ABN en ecp wel.
pi_191847169
Ordertje voor Royal Dutch Shell staat klaar. Opec wil ondersteunende maatregelen voor dalende olieprijzen. Kan zo weer naar ¤22 gaan!
Cindy De Vuyst
pi_191847184
ING 8.00 19JUN20

Put optie, 88 cent premie. Winst als ING boven de 7.12 eindigt... Staat nu 7.82.
Call optie, 44 cent premie, winst als ING nog onder de 8.44 eindigt...

Of in combi, winst onder 9.32 of boven 6.68.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191847340
Ik vind het link, maar succes ermee.
pi_191847496
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:56 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik vind het link, maar succes ermee.
Me2.

Ik zie meer potentie omhoog dan down.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191847505


Wat vinden jullie hiervan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191847848
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:49 schreef einzeinz het volgende:
Ordertje voor Royal Dutch Shell staat klaar. Opec wil ondersteunende maatregelen voor dalende olieprijzen. Kan zo weer naar ¤22 gaan!
Welke aankoopprijs mik je op?
pi_191848093
Order vandaag op ¤19,50 gezet voor 170 stuks.
Als het niet afgaat zet ik het morgen opnieuw (is een dagorder)
Cindy De Vuyst
pi_191848147
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 15:36 schreef einzeinz het volgende:
Order vandaag op ¤19,50 gezet voor 170 stuks.
Als het niet afgaat zet ik het morgen opnieuw (is een dagorder)
Ik heb er nu 115, deels op 21,23 en deels 19,92. Misschien op 18,50 nog wat, maar wil ook niet teveel op 1 club. Misschien andere zoals franse total erbij ofzo.
pi_191848327
Ik hou ook Lufthansa en Air France-KLM in de gaten. Dat is de sector die nu hard getroffen wordt maar van zodra Corona gaan liggen is, is het de sector die het hardst omhoog zal gaan.
Cindy De Vuyst
pi_191848721
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 15:39 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik heb er nu 115, deels op 21,23 en deels 19,92. Misschien op 18,50 nog wat, maar wil ook niet teveel op 1 club. Misschien andere zoals franse total erbij ofzo.
Gazprom.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191848959
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 15:49 schreef einzeinz het volgende:
Ik hou ook Lufthansa en Air France-KLM in de gaten. Dat is de sector die nu hard getroffen wordt maar van zodra Corona gaan liggen is, is het de sector die het hardst omhoog zal gaan.
langere termijn weet ik dat niet. Voor vluchten binnen europa gaan steeds meer stemmen op om daar heffingen op te gaan leggen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191849718
Ik vind de technical chart met real-time data (gratis na registratie) uit US erg fijn. Veel beter dan Tradingview en Thinkorswim.
pi_191850069
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

langere termijn weet ik dat niet. Voor vluchten binnen europa gaan steeds meer stemmen op om daar heffingen op te gaan leggen.
Je kan natuurlijk ook gewoon een massaal EU investeringsproject proberen aan te gaan om de trainen op hetzelfde rails te krijgen.. Dit een keer uitvoeren. Want eeuwig op andere sporen rijden is eigenlijk een beetje kansloos. Hoop dat dat redelijk efficiënt kan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191850743
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook gewoon een massaal EU investeringsproject proberen aan te gaan om de trainen op hetzelfde rails te krijgen.. Dit een keer uitvoeren. Want eeuwig op andere sporen rijden is eigenlijk een beetje kansloos. Hoop dat dat redelijk efficiënt kan.
Daar zijn ze wel mee bezig met hsl corridors. Het zou alleen tof zijn als NL zich ook aansluit op het hsl netwerk van Duitsland. Dan zijn we al een eind.

https://en.m.wikipedia.or(...)h-speed_rail_network
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191852437
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 16:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gazprom.
Nee dank u, beleggen in roebels laat ik ook even aan me voorbij gaan.
pi_191852746
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:45 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Nee dank u, beleggen in roebels laat ik ook even aan me voorbij gaan.
Whatever you wish.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 5 maart 2020 @ 20:49:06 #201
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191853890
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:45 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Nee dank u, beleggen in roebels laat ik ook even aan me voorbij gaan.
Kijkend naar de CAPE-cijfers per land is Rusland momenteel één van de beste landen om te investeren. Daarnaast hebben ze een exportoverschot en nog reële positieve rentes. Via de LSE kun je in veel grote Russische bedrijven wel in USD beleggen.
The more debt, the better
pi_191854463
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

langere termijn weet ik dat niet. Voor vluchten binnen europa gaan steeds meer stemmen op om daar heffingen op te gaan leggen.
De heffingen die vaak voorgesteld worden zijn op kerosine of een vest bedrag per passagier. Voor budgetairlines betekent dit een relatief veel grotere prijsverhoging. Hierdoor komt er voor legacy carriers meer ruimte voor groei.

Aan de andere kant zal het netwerk-model van KLM zwaarder geraakt worden door het terug dringen van korte vluchten en het stimuleren van treinverbindingen.
pi_191855888
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 20:49 schreef flyguy het volgende:

[..]

Kijkend naar de CAPE-cijfers per land is Rusland momenteel één van de beste landen om te investeren. Daarnaast hebben ze een exportoverschot en nog reële positieve rentes. Via de LSE kun je in veel grote Russische bedrijven wel in USD beleggen.
Maakt geen reet uit toch of het in roebel of usd is... Via xetra zit ik in euro in Gazprom.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 6 maart 2020 @ 08:29:57 #204
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191860182
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 15:49 schreef einzeinz het volgende:
Ik hou ook Lufthansa en Air France-KLM in de gaten. Dat is de sector die nu hard getroffen wordt maar van zodra Corona gaan liggen is, is het de sector die het hardst omhoog zal gaan.
Ik vind het gedurfd als ik zie hoeveel mensen hier willen investeren in Banken, oliemaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen. Misschien kun je met wat geluk iets van winst maken nu, maar voor de lange termijn blijf ik toch ver weg van dat soort bedrijven.
#FreeHat
pi_191860597
Heb RDSA gekocht aan 19,50 euro. Leuk ritje richting ¤25 en dan weg er mee!
Cindy De Vuyst
pi_191860897
Heb wat VWRL bijgekocht tegen 76,35. Om lange tijd aan te houden.
pi_191861827
Wat Greenyard aangekocht aan 4.00 ook voor lange termijn.

Daarnaast even afwachten of de bodem echt wel bereikt is, heb de indruk dat er overal een beetje twijfel is t.a.v. de ontwikkelingen in Z-k, Italie en VS. Maar als je kijkt hoe snel China weer is omhooggeveerd, kun je ook echt niet lang wachten met terug aan te kopen. Corona-evolutie tijdens het weekend zal veel bepalend zijn.
pi_191862348
Het is weer vrouwen en kinderen eerst zeg. Heb vanmorgen wat basf opgepikt. ASR ga ik ook nog even naar kijken.
pi_191862822
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 11:08 schreef crowdiefunder het volgende:
Het is weer vrouwen en kinderen eerst zeg. Heb vanmorgen wat basf opgepikt. ASR ga ik ook nog even naar kijken.
Ik ben langzaam mijn portefeuille aan het opbouwen. Zit tot nu toe vooral in VWRL en daarnaast shell en unibail. De VWRL ETF is voor de lange termijn en Shell en Unibail vond ik het dividendrendement wel aantrekkelijk tegen de koers. Als de boel nog verder in zakt koop ik bij. Grotendeels ETF's en een kleiner deel dividend aandelen.

Ben wel benieuwd hoe de vaste gasten hier de portefeuille opgebouwd hebben tussen ETF's en aandelen. En of jullie gaan voor meerdere verschillende ETF's of gewoon 1 ETF met wereldwijde spreiding?
pi_191863302
Mijn pensioen is ETF van BND. Verder rommel ik een beetje aan met aandelen, met wisselend succes.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 12:07:13 #211
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_191863410
RDS 18,80, zou dat de bodem geweest zijn.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_191864644
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 12:07 schreef Tyr80 het volgende:
RDS 18,80, zou dat de bodem geweest zijn.
Neejoh, 16,25.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191864671
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 11:36 schreef Faraday01 het volgende:
Ben wel benieuwd hoe de vaste gasten hier de portefeuille opgebouwd hebben tussen ETF's en aandelen. En of jullie gaan voor meerdere verschillende ETF's of gewoon 1 ETF met wereldwijde spreiding?
Op dit moment zit 15% van mijn belegd vermogen in ETF's. 85% zit in individuele aandelen. Ik zou er verstandig aan doen om meer in ETF's te beleggen, maar vind individuele aandelen in de praktijk leuker. Dus kijk ik nu stiekem toch weer met een schuin oog naar het Duitse BASF en Siemens en het Franse Danone.

Ik heb drie ETF's in portefeuille:
1. iShares Asia Pacific Dividend ETF
2. iShares MSCI Em Mrkt UCITS DIST
3. iShares STOXX Select Div 30 UCITS ETF

Bij de laatste heb ik kooporders op ¤16,50 en ¤15,90 ingelegd.
pi_191864698
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 08:29 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

Ik vind het gedurfd als ik zie hoeveel mensen hier willen investeren in Banken, oliemaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen. Misschien kun je met wat geluk iets van winst maken nu, maar voor de lange termijn blijf ik toch ver weg van dat soort bedrijven.
Vliegen wordt alleen maar meer joh. Maar die markt is hypercompetitief en het is een prestige markt.

Van olie kan ik dat minder zeggen toch hoor. Maar okay, ieder zijn keuze daarin.

Banken, banken ga je altijd nodig hebben, daarnaast, beetje oligopolistisch klimaat, marges zullen daar fijn en hoog blijven denk ik toch, wel super cyclisch.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191865147
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 13:31 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Op dit moment zit 15% van mijn belegd vermogen in ETF's. 85% zit in individuele aandelen. Ik zou er verstandig aan doen om meer in ETF's te beleggen, maar vind individuele aandelen in de praktijk leuker. Dus kijk ik nu stiekem toch weer met een schuin oog naar het Duitse BASF en Siemens en het Franse Danone.

Ik heb drie ETF's in portefeuille:
1. iShares Asia Pacific Dividend ETF
2. iShares MSCI Em Mrkt UCITS DIST
3. iShares STOXX Select Div 30 UCITS ETF

Bij de laatste heb ik kooporders op ¤16,50 en ¤15,90 ingelegd.
Wat is de reden waarom je gekozen hebt voor verschillende ETF's? Meer focus op een aantal regio's?
pi_191865623
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 14:03 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is de reden waarom je gekozen hebt voor verschillende ETF's? Meer focus op een aantal regio's?
Twee van de drie fondsen heb ik 10+ jaar in portefeuille. Ik kies graag voor ETFs (en aandelen) die dividend uitbetalen. Bij voorkeur 4% of meer (i.v.m. de vermogensrendementheffing). De koers is dan minder belangrijk, zolang je geld maar wel inkomen genereert. De middelste heb ik gekocht om een gespreide belegging in opkomende markten te hebben. Ik ga er namelijk vanuit dat de economische grootmachten van de toekomst in Azië liggen en vindt de MSCI World Index te veel gedomineerd worden door de VS en Europa. Dat gezegd hebbend: ik had een ETF op laatstgenoemde index, maar werd zenuwachtig van de stijging en verkocht mijn positie. Dat is alweer jaren geleden. Sindsdien is de index nooit meer op het punt gekomen waar ik heb verkocht.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 16:17:41 #217
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_191867017
Hebben mensen hier nog flink kunnen cashen met bijv. puts dankzij het coronavirus?
pi_191867101
Kopen jullie ook op marge bij?
pi_191867112
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 14:34 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Twee van de drie fondsen heb ik 10+ jaar in portefeuille. Ik kies graag voor ETFs (en aandelen) die dividend uitbetalen. Bij voorkeur 4% of meer (i.v.m. de vermogensrendementheffing). De koers is dan minder belangrijk, zolang je geld maar wel inkomen genereert. De middelste heb ik gekocht om een gespreide belegging in opkomende markten te hebben. Ik ga er namelijk vanuit dat de economische grootmachten van de toekomst in Azië liggen en vindt de MSCI World Index te veel gedomineerd worden door de VS en Europa. Dat gezegd hebbend: ik had een ETF op laatstgenoemde index, maar werd zenuwachtig van de stijging en verkocht mijn positie. Dat is alweer jaren geleden. Sindsdien is de index nooit meer op het punt gekomen waar ik heb verkocht.
Dank je voor de uitleg. Als je al zo lang bezig bent zul je een aardig ritje omhoog gemaakt hebben :)

Voorlopig houd ik het bij een MSCI World index tracker in de opbouwfase. Ik kan altijd later nog een andere tracker toevoegen. Voorlopig is mijn strategie dat ik bij elke 4-5% daling een vast bedrag bij koop :')
Als de daling door zou zetten ga ik het bedrag op lagere niveaus wat opvoeren. En daarnaast ga ik maandelijks een bedrag aan ETF bijkopen.

Daarnaast koop ik wat losse aandelen zodat ik daar ook meer gevoel bij krijg.
pi_191868307
Nou geen beste week, vandaag toch basf en total gekocht. Eigenlijk teveel gekocht afgelopen 2 weken.
pi_191869288
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 16:17 schreef Chaes het volgende:
Hebben mensen hier nog flink kunnen cashen met bijv. puts dankzij het coronavirus?
Nee. Alleen met goud.
pi_191870429
Ik overweeg al enige tijd om voor de eerste keer aandelen te kopen als jongvolwassene met een laag budget.

Dit lijkt me een redelijke timing. Ik investeer in eerste instantie liever niet meer dan bijv. ¤350 (zodat ik geen last heb van een eventueel 100% verlies).
Is het mogelijk om hiermee in een fonds te investeren of zelf individuele bedrijven uit te kiezen, of is het de moeite niet waard (ivm transactiekosten etc.). Bij een defensief/neutraal/offensief fonds denk ik liever aan een lange termijn investering en als ik zelf bedrijven kies, dan zal ik actiever proberen te handelen.

En welke website/bedrijf raden jullie aan voor mensen met een lage inzet?
  vrijdag 6 maart 2020 @ 20:17:13 #223
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191870446
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 16:17 schreef Chaes het volgende:
Hebben mensen hier nog flink kunnen cashen met bijv. puts dankzij het coronavirus?
Yes, short op s&p500 en calls op Gilead Sciences en Inovio Pharma. Respectievelijk 121% en 283% in de plus.
pi_191870769
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 20:16 schreef -Wereld- het volgende:
Ik overweeg al enige tijd om voor de eerste keer aandelen te kopen als jongvolwassene met een laag budget.

Dit lijkt me een redelijke timing. Ik investeer in eerste instantie liever niet meer dan bijv. ¤350 (zodat ik geen last heb van een eventueel 100% verlies).
Is het mogelijk om hiermee in een fonds te investeren of zelf individuele bedrijven uit te kiezen, of is het de moeite niet waard (ivm transactiekosten etc.). Bij een defensief/neutraal/offensief fonds denk ik liever aan een lange termijn investering en als ik zelf bedrijven kies, dan zal ik actiever proberen te handelen.

En welke website/bedrijf raden jullie aan voor mensen met een lage inzet?
Koop toch iets moois voor dat geld, beleggen is echt zonde :P.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 21:11:28 #225
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_191871421
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 20:17 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Yes, short op s&p500 en calls op Gilead Sciences en Inovio Pharma. Respectievelijk 121% en 283% in de plus.
Heel netjes.
Zelf beleg ik nog niet (ben nog student en heb enkel wat crypto, puur speculatief) maar zou wel graag willen beginnen met een klein portfolio. Welk platform gebruik je? Dacht zelf aan de Giro, maar volgens mij kan je daar geen opties verhandelen van Amerikaanse aandelen?
pi_191871526
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 21:11 schreef Chaes het volgende:

[..]

Heel netjes.
Zelf beleg ik nog niet (ben nog student en heb enkel wat crypto, puur speculatief) maar zou wel graag willen beginnen met een klein portfolio. Welk platform gebruik je? Dacht zelf aan de Giro, maar volgens mij kan je daar geen opties verhandelen van Amerikaanse aandelen?
Zeker wel. Zie de site voor tarieven.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 21:46:07 #227
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_191872079
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 21:17 schreef Qunix het volgende:

[..]

Zeker wel. Zie de site voor tarieven.
Hoe groot is het aanbod van Amerikaanse aandelen waar je opties op kunt kopen?
pi_191872300
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 21:46 schreef Chaes het volgende:

[..]

Hoe groot is het aanbod van Amerikaanse aandelen waar je opties op kunt kopen?
Ikzelf doe niet aan opties, maar je kan ze bij alle grote beurzen verhandelen.
pi_191872475
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 20:17 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Yes, short op s&p500 en calls op Gilead Sciences en Inovio Pharma. Respectievelijk 121% en 283% in de plus.
Mooi zeg! Heb je nog meer dingen lopen?
BlaBlaBla
  vrijdag 6 maart 2020 @ 22:16:04 #230
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191872694
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 21:11 schreef Chaes het volgende:

[..]

Heel netjes.
Zelf beleg ik nog niet (ben nog student en heb enkel wat crypto, puur speculatief) maar zou wel graag willen beginnen met een klein portfolio. Welk platform gebruik je? Dacht zelf aan de Giro, maar volgens mij kan je daar geen opties verhandelen van Amerikaanse aandelen?
Ik ben zelf al een tijd weg bij Degiro maar volgens mij bieden ze voornamelijk warrants aan van Amerikaanse bedrijven. Ik vond Degiro vooral onoverzichtelijk voor serieus actief beleggen in Amerikaanse effecten. Ik zit nu zelf een aantal jaar bij TDameritrade met hun Think or Swim platform. Omdat ik alleen maar op Amerikaanse beurzen handel is het voor mij beter om bij een Amerikaanse broker te zitten. Als je in Amerikaanse opties wil gaan handelen is Think or Swim echt een ideaal en zeer uitgebreid platform.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 22:24:08 #231
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191872859
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 22:04 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Mooi zeg! Heb je nog meer dingen lopen?
De bulk van mijn portfolio bestaat uit ETF's als lange termijn belegging. Opties is meer een beetje hobbyen ernaast. Ik heb ook nog 200 aandelen in Disney.

Aan het begin van deze selloff heb ik mijn calls van andere bedrijven allemaal verkocht. Maar goed ook want de meeste van die opties zijn nu weinig waard. Heb nu nog wel een handjevol biotech en healthcare bedrijven op het oog waar ik me in het weekend in ga verdiepen.
pi_191872939
Ik heb vorige week voor het eerst ingelegd, meteen een flink bedrag in VWRL. Ik legde in nadat het 5% was gedaald (koers 84,35), achteraf te snel natuurlijk. Ik vraag me een beetje af of ik nu een beginnersfout heb gemaakt, of had kunnen inschatten dat het nog verder zou gaan dalen?
  vrijdag 6 maart 2020 @ 22:33:04 #233
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191873033
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 22:28 schreef Aniek_ het volgende:
Ik heb vorige week voor het eerst ingelegd, meteen een flink bedrag in VWRL. Ik legde in nadat het 5% was gedaald (koers 84,35), achteraf te snel natuurlijk. Ik vraag me een beetje af of ik nu een beginnersfout heb gemaakt, of had kunnen inschatten dat het nog verder zou gaan dalen?
Nee je hebt gewoon dikke pech gehad maar het komt wel weer goed. Toen ik begon met beleggen (ook in VGWL) was ik ook na de eerste maand 10% kwijt door slechte timing maar door het gewoon te laten staan en niet in paniek te raken heb ik dat nu al lang terugverdient. Ik was trouwens ook gelijk met 5k begonnen en ik weet dat het best kut voelt als je daar hard voor gewerkt hebt.

Gewoon lekker laten lopen. Op lange termijn levert het alleen maar geld op.
pi_191873219
Dankje! Dat stelt weer wat gerust ;) Ik heb het gelopen jaar ingelezen over beleggen en de buy-en-hold strategie sprak me aan, ik las ook steeds dat de meeste mensen het niet kunnen timen en je gewoon moet instappen, maar je gaat toch twijfelen bij zo'n daling. Ik ga er maar gewoon van uit dat ik uiteindelijk gemiddeld een rendement heb van +-7%, dat zou super zijn.

De berichten hier maakten me ook een beetje aan het twijfelen, dat er toch wordt ingespeeld op de markt (dus timen), ik ben benieuwd naar jullie gemiddelde rendement!
  vrijdag 6 maart 2020 @ 23:07:58 #235
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191873720
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 22:28 schreef Aniek_ het volgende:
Ik heb vorige week voor het eerst ingelegd, meteen een flink bedrag in VWRL. Ik legde in nadat het 5% was gedaald (koers 84,35), achteraf te snel natuurlijk. Ik vraag me een beetje af of ik nu een beginnersfout heb gemaakt, of had kunnen inschatten dat het nog verder zou gaan dalen?
Maar waarom een flink bedrag zetten op 1 paard? Belangrijkste aan beleggen is spreiden. En verder duimen dat je de goede keuzes maakt want in the end spelen er zoveel factoren mee dat de guru's met hun adviezen ook niet meer garantie geven dan de achterdeur ;) .

Qua gemiddeld rendement... tja, nu wel hoog. Maar dat komt doordat de markt zo ok omhoog geknalt is afgelopen 2 jaar. Mijn kinderen zitten met hun portefeuilles nog steeds op meer dan 100% rendement en dat is op 4.5 en op 2.5 jaar. Dus zeg tussen de 20 en de 40% rendement.
pi_191873735
Vwrl is toch niet 1 paard.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 23:12:18 #237
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191873800
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 23:08 schreef Sport_Life het volgende:
Vwrl is toch niet 1 paard.
Als je het fonds koopt niet, maar bij het aandeel wel toch? Al begin ik nu te twijfelen... Ik dacht dat vanguard ook als stock geregistreerd staat... maar zal er wel naast zitten O-)
  vrijdag 6 maart 2020 @ 23:17:27 #238
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191873898
Ah, zie het al. Nouja, blijkt maar weer dat ik nooit goed in gedoken ben in VWRL.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 23:36:47 #239
8369 speknek
Another day another slay
pi_191874254
Mijn Gilead Sciences (hoofdkandidaat voor een medicijn voor Corona) is al +11% :P.

Helaas had ik meer geld in Nvidia en sta ik nog steeds in de min ;(.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_191874488
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 16:24 schreef Gustaf86 het volgende:
Kopen jullie ook op marge bij?
Nee, dat is geleend geld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 16:25 schreef Faraday01 het volgende:
Als je al zo lang bezig bent zul je een aardig ritje omhoog gemaakt hebben :)
Ik heb (helaas) een neus voor de verkeerde beleggingsbeslissingen. Mijn rendement blijft daardoor vrijwel altijd achter bij de AEX-index. Eigenlijk zou dat voor mij een extra reden moeten zijn om ETF's te kopen, maar ja ....

quote:
Voorlopig houd ik het bij een MSCI World index tracker in de opbouwfase. Ik kan altijd later nog een andere tracker toevoegen. Voorlopig is mijn strategie dat ik bij elke 4-5% daling een vast bedrag bij koop :')
Dat klinkt als een mooi en goed uitgedacht plan. Succes!
pi_191874895
Postnl 1.2, jeeeeezzzz
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191875157
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 22:24 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

De bulk van mijn portfolio bestaat uit ETF's als lange termijn belegging. Opties is meer een beetje hobbyen ernaast. Ik heb ook nog 200 aandelen in Disney.

Aan het begin van deze selloff heb ik mijn calls van andere bedrijven allemaal verkocht. Maar goed ook want de meeste van die opties zijn nu weinig waard. Heb nu nog wel een handjevol biotech en healthcare bedrijven op het oog waar ik me in het weekend in ga verdiepen.
Oke, en heb jij onder aan de streep winst gemaakt met Turbo's? Ik lees dat beleggers uiteindelijk hier toch vaak verlies op maken.
BlaBlaBla
pi_191875172
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 00:56 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Oke, en heb jij onder aan de streep winst gemaakt met Turbo's? Ik lees dat beleggers uiteindelijk hier toch vaak verlies op maken.
Als een stop loss zorgt voor verlies nemen, en dat risico omhoog niet bestaat. Dan neem je relatief vaak verlies.

De magnitude van de winst zou echter net zo goed veel groter kunnen zijn dan die van verlies.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 7 maart 2020 @ 01:04:26 #244
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_191875222
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 00:19 schreef ludovico het volgende:
Postnl 1.2, jeeeeezzzz
Dat is dan 20% dividend in 2021? Of wanneer gaan ze weer uitkeren?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 01:21:32 #245
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191875350
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 00:56 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Oke, en heb jij onder aan de streep winst gemaakt met Turbo's? Ik lees dat beleggers uiteindelijk hier toch vaak verlies op maken.
Hoe kom je erop dat ik handel in turbo's? Ik heb nog nooit in mijn leven een turbo gekocht/verkocht.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 09:04:25 #246
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191877305
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 22:28 schreef Aniek_ het volgende:
Ik heb vorige week voor het eerst ingelegd, meteen een flink bedrag in VWRL. Ik legde in nadat het 5% was gedaald (koers 84,35), achteraf te snel natuurlijk. Ik vraag me een beetje af of ik nu een beginnersfout heb gemaakt, of had kunnen inschatten dat het nog verder zou gaan dalen?
De beslissing om te gaan beleggen was goed. Deze keuze voor VWRL was goed. En de markt kun je inderdaad niet timen. Maar, om meteen alles in te zetten was niet handig(al komt dit gewoon goed als je ze aanhoudt). Als je zoekt op de term dollar cost averaging vind je overigens nog handige tips voor een manier om in te stappen.
#FreeHat
pi_191877745
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 09:04 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

De beslissing om te gaan beleggen was goed. Deze keuze voor VWRL was goed. En de markt kun je inderdaad niet timen. Maar, om meteen alles in te zetten was niet handig(al komt dit gewoon goed als je ze aanhoudt). Als je zoekt op de term dollar cost averaging vind je overigens nog handige tips voor een manier om in te stappen.
Lumpsum is op lange termijn gewoon winstgevender dan DCA. Alleen je moet wel wat meer over stalen ballen beschikken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191877785
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 09:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Lumpsum is op lange termijn gewoon winstgevender dan DCA. Alleen je moet wel wat meer over stalen ballen beschikken.
Dat hangt er helemaal vanaf waar je (historisch) bent ingestapt, en wat je lange termijn noemt.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zaterdag 7 maart 2020 @ 09:55:05 #249
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191877871
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 09:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Lumpsum is op lange termijn gewoon winstgevender dan DCA. Alleen je moet wel wat meer over stalen ballen beschikken.
Wat een onzin, dat ligt echt compleet aan het moment dat je dan in zou stappen. Dus wil je meer zekerheid (en dat wil je als beginnend belegger) zou ik altijd voor DCA gaan. Daarnaast kun je bij DEGIRO VRWL kopen tot ¤1000 per maand zonder transactiekosten. Dus nog een reden om gefaseerd in te stappen.
#FreeHat
  zaterdag 7 maart 2020 @ 09:56:40 #250
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191877881
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 19:09 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Nee. Alleen met goud.
Gister wel weer wat ingeleverd
#FreeHat
  zaterdag 7 maart 2020 @ 09:58:14 #251
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191877898
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 22:28 schreef Aniek_ het volgende:
Ik heb vorige week voor het eerst ingelegd, meteen een flink bedrag in VWRL. Ik legde in nadat het 5% was gedaald (koers 84,35), achteraf te snel natuurlijk. Ik vraag me een beetje af of ik nu een beginnersfout heb gemaakt, of had kunnen inschatten dat het nog verder zou gaan dalen?
Je zal nooit op het laagste punt instappen, ik heb vwrl op 77,81 en 73.89 de laatste weken ingekocht.En koop elke keer weer wat bij als het weer 5% is gezakt. Zo profiteer je nog een beetje van de daling.
Verder gewoon afwachten en geniet van de winst in de (verre) toekomst .
En ook dan verkoop je het niet voor de hoogste stand maar wees blij met de winst die je dan pakt.
pi_191878610
quote:
Maar, om meteen alles in te zetten was niet handig(al komt dit gewoon goed als je ze aanhoudt). Als je zoekt op de term dollar cost averaging vind je overigens nog handige tips voor een manier om in te stappen.
"Time in de market beats timing the market", las ik overal, dus vandaar.. Ik ben idd wel van plan het langere tijd aan te houden.
pi_191878724
quote:
Daarnaast kun je bij DEGIRO VRWL kopen tot ¤1000 per maand zonder transactiekosten. Dus nog een reden om gefaseerd in te stappen.
Dat is volgens mij niet beperkt tot ¤1000 per maand.

https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf
Voor VWRL iedere kalendermaand één transactie (een aankoop of verkoop) zonder transactiekosten. "Elke volgende transactie in dezelfde ISIN code en richting wordt op voorwaarde dat de waarde van de transactie 1000 EUR/USD of meer is en er geen tegengestelde transactie heeft plaatsgevonden, ook zonder transactiekosten uitgevoerd. "
pi_191878869
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 01:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat is dan 20% dividend in 2021? Of wanneer gaan ze weer uitkeren?
Ja zoiets, als Turkije geen oorlog begint met Rusland en de EU...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191879097
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 01:21 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Hoe kom je erop dat ik handel in turbo's? Ik heb nog nooit in mijn leven een turbo gekocht/verkocht.
Sorry, ik dacht dat je met short gaan een Turbo short bedoelde ;).
BlaBlaBla
  zaterdag 7 maart 2020 @ 12:27:10 #256
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_191879640
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 22:16 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Ik ben zelf al een tijd weg bij Degiro maar volgens mij bieden ze voornamelijk warrants aan van Amerikaanse bedrijven. Ik vond Degiro vooral onoverzichtelijk voor serieus actief beleggen in Amerikaanse effecten. Ik zit nu zelf een aantal jaar bij TDameritrade met hun Think or Swim platform. Omdat ik alleen maar op Amerikaanse beurzen handel is het voor mij beter om bij een Amerikaanse broker te zitten. Als je in Amerikaanse opties wil gaan handelen is Think or Swim echt een ideaal en zeer uitgebreid platform.
Thanks voor de informatie, ik ga er naar kijken :)
De Giro heeft de UI wel flink veranderd, een tijdje terug, trouwens.
Vind het wel overzichtelijk zoals het nu is.

Edit: iemand ervaring met Etoro? Goed aanbod van opties (zowel Amerikaans als Europese aandelen?)

[ Bericht 4% gewijzigd door Chaes op 07-03-2020 16:06:26 ]
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:21:28 #257
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191885857
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 12:27 schreef Chaes het volgende:

[..]

Thanks voor de informatie, ik ga er naar kijken :)
De Giro heeft de UI wel flink veranderd, een tijdje terug, trouwens.
Vind het wel overzichtelijk zoals het nu is.

Edit: iemand ervaring met Etoro? Goed aanbod van opties (zowel Amerikaans als Europese aandelen?)
Geen hands-on ervaring met Etoro maar ik zou er wegblijven. Handel is daar in CFD's niet in aandelen. De tegenpartij bij al je posities is Etoro, niet een andere trader. Je handelt daar niet op de beurs maar Etoro is de beurs zelf. Waneer jij geld verdient met CFD's verliest Etoro. Het is dus in hun belang dat jij verliest en door het handelen zo simpel mogelijk te maken samen met 1:100 leverage maken ze verliezen zo gemakkelijk mogelijk. Het is niet voor niks dat CFD's illegaal zijn in de Verenigde Staten.

Blijf weg bij CFD en Forex brokers en kies een broker met een goede reputatie. Etoro is gewoon een casino vermomd als broker.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hahug13 op 07-03-2020 19:31:22 ]
  zaterdag 7 maart 2020 @ 22:53:56 #258
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191892501
Ik heb een vrij brede portefeuille bestaande uit fondsen, ETF's en aandelen. Ik denk dat je 'm het best als 'neutraal tot matig offensief' kan classificeren.

De afgelopen week heeft alles natuurlijk al een flinke knauw gekregen, en nu overweeg ik de bende te verkopen en wanneer dit hele drama voorbij is weer in te stappen. Of ik zit de rit gewoon uit.

Wat is wijsheid.
Huilen dan.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 23:05:11 #259
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191892770
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb een vrij brede portefeuille bestaande uit fondsen, ETF's en aandelen. Ik denk dat je 'm het best als 'neutraal tot matig offensief' kan classificeren.

De afgelopen week heeft alles natuurlijk al een flinke knauw gekregen, en nu overweeg ik de bende te verkopen en wanneer dit hele drama voorbij is weer in te stappen. Of ik zit de rit gewoon uit.

Wat is wijsheid.
In principe verkoop ik nooit, ik koop alleen bij met dips. Je kunt de markt toch niet timen.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 23:52:46 #260
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_191893749
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb een vrij brede portefeuille bestaande uit fondsen, ETF's en aandelen. Ik denk dat je 'm het best als 'neutraal tot matig offensief' kan classificeren.

De afgelopen week heeft alles natuurlijk al een flinke knauw gekregen, en nu overweeg ik de bende te verkopen en wanneer dit hele drama voorbij is weer in te stappen. Of ik zit de rit gewoon uit.

Wat is wijsheid.
Groote koerswinsten komen vaak direct na grote verliezen. zie bijvoorbeeld S&P500 tussen 31-01-2020 en 05-02-2020 of 31-05-2019 en 10-06-2019. Dus als je nu verkoop heb je ook kans dat je die stijgingen gaat mislopen. Dan heb je dubbel verlies.
pi_191893988
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb een vrij brede portefeuille bestaande uit fondsen, ETF's en aandelen. Ik denk dat je 'm het best als 'neutraal tot matig offensief' kan classificeren.

De afgelopen week heeft alles natuurlijk al een flinke knauw gekregen, en nu overweeg ik de bende te verkopen en wanneer dit hele drama voorbij is weer in te stappen. Of ik zit de rit gewoon uit.

Wat is wijsheid.
Kan je het risico lopen? Blijven zitten dan denk ik, kan je het niet lopen? Verkopen, voor in de toekomst: Als je het niet kon lopen waarom zat je er dan initieel zo offensief in? Of is je perceptie van Corona harder gedaald dan de koersen ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191894179
Ik heb wat fondsen waar ik vanaf wil, die heb ik verkocht en ik wacht bewust nog even met de aankoop van de nieuwe ;)
  zondag 8 maart 2020 @ 01:25:08 #263
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191895088
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 23:05 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

In principe verkoop ik nooit, ik koop alleen bij met dips. Je kunt de markt toch niet timen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 23:52 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Groote koerswinsten komen vaak direct na grote verliezen. zie bijvoorbeeld S&P500 tussen 31-01-2020 en 05-02-2020 of 31-05-2019 en 10-06-2019. Dus als je nu verkoop heb je ook kans dat je die stijgingen gaat mislopen. Dan heb je dubbel verlies.
Ja, en daarom neig ik naar uitzitten.

quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 00:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kan je het risico lopen? Blijven zitten dan denk ik, kan je het niet lopen? Verkopen, voor in de toekomst: Als je het niet kon lopen waarom zat je er dan initieel zo offensief in? Of is je perceptie van Corona harder gedaald dan de koersen ;)
Ik kan het risico lopen. Ik ben alleen "bang" dat er (wereldwijd) toch vrij heftig gereageerd gaat worden op dat hele coronaverhaal (of dat terecht en/of zinvol is, daar kan je over discussiëren), en dat de effecten op de markten navenant zullen zijn.
Huilen dan.
pi_191895152
quote:
7s.gif Op zondag 8 maart 2020 01:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik kan het risico lopen. Ik ben alleen "bang" dat er (wereldwijd) toch vrij heftig gereageerd gaat worden op dat hele coronaverhaal (of dat terecht en/of zinvol is, daar kan je over discussiëren), en dat de effecten op de markten navenant zullen zijn.
Beleggen is wat anders dan speculeren, nu speculeer ik ook flink erop los, zeker individuele aandelen op de korte termijn....

Maar je kan natuurlijk speculeren dat corona nog diepere gaten gaat slaan, wil je dat met je complete vermogen doen alleen? Kun je daar ook op anticiperen door, mocht het flink dalen, extra in te stappen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191895669
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 23:52 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Groote koerswinsten komen vaak direct na grote verliezen. zie bijvoorbeeld S&P500 tussen 31-01-2020 en 05-02-2020 of 31-05-2019 en 10-06-2019. Dus als je nu verkoop heb je ook kans dat je die stijgingen gaat mislopen. Dan heb je dubbel verlies.
De economische schade is nu al vrij fors, dus dat betekent dat omzet van bedrijven zal achterblijven. Dus ik vraag me af of koersen hard zullen oplopen.. Misschien moeten we eraan wennen dat de all time highs voorlopig niet gehaald worden, op sommige individuele aandelen na dan. (ASML)
pi_191897375
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb een vrij brede portefeuille bestaande uit fondsen, ETF's en aandelen. Ik denk dat je 'm het best als 'neutraal tot matig offensief' kan classificeren.

De afgelopen week heeft alles natuurlijk al een flinke knauw gekregen, en nu overweeg ik de bende te verkopen en wanneer dit hele drama voorbij is weer in te stappen. Of ik zit de rit gewoon uit.

Wat is wijsheid.
Nu verkopen is heel dom. Dan weet je zeker dat je verlies hebt, want je gaat het herstel straks missen. Enige juiste is nu blijven zitten en als mogelijk is bijkopen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191897447
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 09:51 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nu verkopen is heel dom. Dan weet je zeker dat je verlies hebt, want je gaat het herstel straks missen. Enige juiste is nu blijven zitten en als mogelijk is bijkopen.
Tenzij je verwacht dat er nog een hap af gaat. En dat zou best kunnen. Soms kun je beter voorkomen dat je verlies nog verder oploopt. Dit is overigens geen advies, want ik weet ook niet waar het de komende weken heen gaat. Wat ik wel weet is dat er meerdere scenario's mogelijk zijn en als logistieke ketens stil komen te liggen, de beurs ongetwijfeld nog verder onderuit gaat.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_191897674
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 09:57 schreef recursief het volgende:

[..]

Tenzij je verwacht dat er nog een hap af gaat. En dat zou best kunnen. Soms kun je beter voorkomen dat je verlies nog verder oploopt. Dit is overigens geen advies, want ik weet ook niet waar het de komende weken heen gaat. Wat ik wel weet is dat er meerdere scenario's mogelijk zijn en als logistieke ketens stil komen te liggen, de beurs ongetwijfeld nog verder onderuit gaat.
Komende weken is gewoon heel korte termijn denken...
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191898640
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 09:51 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nu verkopen is heel dom. Dan weet je zeker dat je verlies hebt, want je gaat het herstel straks missen. Enige juiste is nu blijven zitten en als mogelijk is bijkopen.
Je kan altijd verkopen, maar wanneer stap je weer in. Waarachijnlijk ben je te laat met weer instappen.

Als je de beste paar dagen herstel mist, dan reduceer je je rendement aanzienlijk:

https://www.thesimpledoll(...)n-tank-your-returns/
  zondag 8 maart 2020 @ 11:50:31 #270
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_191899068
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:21 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Geen hands-on ervaring met Etoro maar ik zou er wegblijven. Handel is daar in CFD's niet in aandelen. De tegenpartij bij al je posities is Etoro, niet een andere trader. Je handelt daar niet op de beurs maar Etoro is de beurs zelf. Waneer jij geld verdient met CFD's verliest Etoro. Het is dus in hun belang dat jij verliest en door het handelen zo simpel mogelijk te maken samen met 1:100 leverage maken ze verliezen zo gemakkelijk mogelijk. Het is niet voor niks dat CFD's illegaal zijn in de Verenigde Staten.

Blijf weg bij CFD en Forex brokers en kies een broker met een goede reputatie. Etoro is gewoon een casino vermomd als broker.
Pohh, goed om te weten. Dank voor de opheldering :P
pi_191899162
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 11:26 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Je kan altijd verkopen, maar wanneer stap je weer in. Waarachijnlijk ben je te laat met weer instappen.

Als je de beste paar dagen herstel mist, dan reduceer je je rendement aanzienlijk:

https://www.thesimpledoll(...)n-tank-your-returns/
Also, every time you trade an individual stock, you’re betting that you know more than the Wall Street experts and their high-frequency trading algorithms.

... Een algoritme kijkt niet naar fundamentals lijkt me.

Verder beetje dom artikel, wat doet het voor je return als je de 5 slechtste dagen mist?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 8 maart 2020 @ 12:10:15 #272
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191899344
Benieuwd wat de oliemaatschappijen morgen doen. Als mensen Shell willen bijkopen zou ik even een paar dagen wachten.
#FreeHat
pi_191899664
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 11:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Also, every time you trade an individual stock, you’re betting that you know more than the Wall Street experts and their high-frequency trading algorithms.

... Een algoritme kijkt niet naar fundamentals lijkt me.

Verder beetje dom artikel, wat doet het voor je return als je de 5 slechtste dagen mist?
Waarom zou een algoritme niet naar fundamentals kijken? Gezien de hoeveelheid geld die in dit soort dingen omgaat kun je er donder op zeggen dat die algoritmes (in brede zin van het woord) uitgebreid genoeg zijn, en daar veel in geinvesteerd wordt met allerhande technieken en technologie. Fundamentals zijn dan geen probleem om mee te nemen, en waarschijnlijk veel makkelijker dan algemene kennis, waarvan ook al is bewezen dat zoiets prima te doen is (zie bv IBM Watson met Jeopardy).

Punt is gewoon dat vrijwel niemand (zeker als individu) de markt goed kan timen, en er voldoende onvoorspelbare zaken gebeuren die het grotendeels tot een gok maken voor 'normale' mensen. Als je bovendien qua kennis, snelheid, etc. achterligt op clubs met veel geld en middelen dan mag je veronderstellen dat je op een underperformance van de markt uitkomt, hoe goed of slecht je je best ook doet, en welke goede of slechte dagen je ook mist.

Hoe langer je 'buy and hold' toepast op de breedte van de markt, hoe meer je op het gemiddelde uitkomt in plaats van er onder, en het is nog eens een stuk makkelijker ook (maar misschien wel minder leuk :) )
pi_191899881
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:28 schreef TechLight het volgende:
Hoe langer je 'buy and hold' toepast op de breedte van de markt, hoe meer je op het gemiddelde uitkomt in plaats van er onder, en het is nog eens een stuk makkelijker ook (maar misschien wel minder leuk :) )
Precies. Daarnaast moet ik vaak terugdenken aan de beleggingsdeskundigen die het, misschien inmiddels al wel 20 jaar geleden, op televisie opnamen tegen een aap. Aan het eind van ieder jaar werden zij gevraagd dé aandelen voor het komend jaar te kiezen. Een gorilla uit de dierentuin kreeg bananen, elke banaan stond voor een fonds en zo koos ook de aap dé beste aandelen uit. Een jaar later werd gekeken hoe beide groepen het er vanaf hadden gebracht. De prestaties van de aap waren vaak zelfs beter dan van de deskundigen. Kennis kan dus ook een valkuil zijn. En de markt is gewoon niet rationeel en daardoor niet te voorspellen.

Zijn er mensen die voor de aankomende week nog orders hebben klaargelegd?
pi_191899895
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:28 schreef TechLight het volgende:

[..]

Waarom zou een algoritme niet naar fundamentals kijken? Gezien de hoeveelheid geld die in dit soort dingen omgaat kun je er donder op zeggen dat die algoritmes (in brede zin van het woord) uitgebreid genoeg zijn, en daar veel in geinvesteerd wordt met allerhande technieken en technologie. Fundamentals zijn dan geen probleem om mee te nemen, en waarschijnlijk veel makkelijker dan algemene kennis, waarvan ook al is bewezen dat zoiets prima te doen is (zie bv IBM Watson met Jeopardy).

Punt is gewoon dat vrijwel niemand (zeker als individu) de markt goed kan timen, en er voldoende onvoorspelbare zaken gebeuren die het grotendeels tot een gok maken voor 'normale' mensen. Als je bovendien qua kennis, snelheid, etc. achterligt op clubs met veel geld en middelen dan mag je veronderstellen dat je op een underperformance van de markt uitkomt, hoe goed of slecht je je best ook doet, en welke goede of slechte dagen je ook mist.

Hoe langer je 'buy and hold' toepast op de breedte van de markt, hoe meer je op het gemiddelde uitkomt in plaats van er onder, en het is nog eens een stuk makkelijker ook (maar misschien wel minder leuk :) )
Is de markt zo efficiënt dan? Volgens mij is die flitshandel meer een beetje extreem korte termijn op handelskoersen inkopen en verkopen. Zou niet weten waarom fundamentals er op de extreem korte termijn / flitshandel, ertoe zou moeten doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191899930
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:40 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Precies. Daarnaast moet ik vaak terugdenken aan de beleggingsdeskundigen die het, misschien inmiddels al wel 20 jaar geleden, op televisie opnamen tegen een aap. Aan het eind van ieder jaar werden zij gevraagd dé aandelen voor het komend jaar te kiezen. Een gorilla uit de dierentuin kreeg bananen, elke banaan stond voor een fonds en zo koos ook de aap dé beste aandelen uit. Een jaar later werd gekeken hoe beide groepen het er vanaf hadden gebracht. De prestaties van de aap waren vaak zelfs beter dan van de deskundigen. Kennis kan dus ook een valkuil zijn. En de markt is gewoon niet rationeel en daardoor niet te voorspellen.

Zijn er mensen die voor de aankomende week nog orders hebben klaargelegd?
Ik vind ook dat je met aandelen over een 5 jaar / 10 jaar periode wat moet gaan zeggen, niet korter eigenlijk. En tussentijds kan je opinie over een fonds ook veranderen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 8 maart 2020 @ 12:51:08 #277
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_191900071
Ik zoek een goed instapmoment, verkopen doe ik sowieso niet.

Dat de AEX door de 500 punten gaan de komende weken / maanden, lijkt me bijna een zekerheid. Gaan we door de 400 of zelfs door de 300? Wat verwachten jullie? Ik ga zelf uit van een bodem net boven de 400 punten, maar het is moeilijk te voorspellen. Ben in ieder geval plan om in stapjes wat extra bij te kopen, zeg elke 50 punten lager. Heb onder 550 al wat gekocht, als we door de 500 gaan doe ik dat weer, enz. Verder koop ik sowieso periodiek, dus dit gaat alleen over extra inleg.
pi_191900159
Ik had gehoopt dat we dit weekend in wat rustiger corona vaarwater zouden komen, maar helaas. Ik denk dat er morgen weer flink rode cijfers op de borden komen.
  zondag 8 maart 2020 @ 14:11:52 #279
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191901465
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:56 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik had gehoopt dat we dit weekend in wat rustiger corona vaarwater zouden komen, maar helaas. Ik denk dat er morgen weer flink rode cijfers op de borden komen.
Het Midden-oosten is al flink rood door de mislukte oliedeal.
#FreeHat
  zondag 8 maart 2020 @ 14:45:26 #280
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_191902083
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:21 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Geen hands-on ervaring met Etoro maar ik zou er wegblijven. Handel is daar in CFD's niet in aandelen. De tegenpartij bij al je posities is Etoro, niet een andere trader. Je handelt daar niet op de beurs maar Etoro is de beurs zelf. Waneer jij geld verdient met CFD's verliest Etoro. Het is dus in hun belang dat jij verliest en door het handelen zo simpel mogelijk te maken samen met 1:100 leverage maken ze verliezen zo gemakkelijk mogelijk. Het is niet voor niks dat CFD's illegaal zijn in de Verenigde Staten.

Blijf weg bij CFD en Forex brokers en kies een broker met een goede reputatie. Etoro is gewoon een casino vermomd als broker.
Is Saxo wel betrouwbaar trouwens?
  zondag 8 maart 2020 @ 14:51:28 #281
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_191902231
quote:
12s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:10 schreef DuvelDuvel het volgende:
Benieuwd wat de oliemaatschappijen morgen doen. Als mensen Shell willen bijkopen zou ik even een paar dagen wachten.
Ik heb al redelijk wat bijgekocht. Grotere aantallen ga ik bijkopen mocht het aandeel in de 15-16 ¤ regio terechtkomen (>10% dividend bij 1,70¤ dividend per jaar).
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 8 maart 2020 @ 15:05:57 #282
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191902556
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 14:51 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik heb al redelijk wat bijgekocht. Grotere aantallen ga ik bijkopen mocht het aandeel in de 15-16 ¤ regio terechtkomen (>10% dividend bij 1,70¤ dividend per jaar).
Zet je kooporder maar vast klaar dan, het lijkt op de perfect storm nu.
#FreeHat
  zondag 8 maart 2020 @ 18:02:41 #283
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191905807
Zolang er nog geen daling van nieuwe Corona besmettingen in Europa en/of een medicijnen zijn zie ik de beurs nog flink wat dalen (+-400)
En het ligt natuurlijk aan de fabrieksorders en voorraden of we hier nog lang last van blijven houden.
  zondag 8 maart 2020 @ 18:05:51 #284
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_191905886
dubbel
pi_191912945
  zondag 8 maart 2020 @ 23:21:18 #286
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_191913296
Holy shit de futures gaan al los. Dat wordt een dag morgen :{ Ongekend
#FreeHat
pi_191913308
quote:
11s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:21 schreef DuvelDuvel het volgende:
Holy shit de futures gaan al los. Dat wordt een dag morgen :{ Ongekend
4%?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 8 maart 2020 @ 23:24:30 #288
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191913351
quote:
11s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:21 schreef DuvelDuvel het volgende:
Holy shit de futures gaan al los. Dat wordt een dag morgen :{ Ongekend
Welke futures bedoel je op welke index :?
En waar zie deze linkje graag :P
pi_191913542
Futures inmiddels -2% en een vat Brent olie is -18%.
Cindy De Vuyst
pi_191913626
Wat zal het aandeel Shell gaan doen morgen...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 maart 2020 @ 23:43:56 #291
862 Arcee
Look closer
pi_191913780
AEX gaat op 512 openen morgen, gok ik.
pi_191913842
Holy shit, mijn olies.
pi_191913880
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:36 schreef SausDip het volgende:
Wat zal het aandeel Shell gaan doen morgen...
Excelleren
pi_191913929
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Excelleren
-5%? -10%? Ben benieuwd
pi_191914173
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:47 schreef crowdiefunder het volgende:
Holy shit, mijn olies.
Hier ook en ik zit er zwaar in!
Cindy De Vuyst
pi_191914237
quote:
7s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:43 schreef Arcee het volgende:
AEX gaat op 512 openen morgen, gok ik.
Whut? Jezus :) Naja slechte timing.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191914307
Ik lees dat SA de productie wil opvoeren, waarom zouden ze dat willen?
  maandag 9 maart 2020 @ 00:33:22 #298
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191914469
quote:
7s.gif Op zondag 8 maart 2020 23:43 schreef Arcee het volgende:
AEX gaat op 512 openen morgen, gok ik.
:N

505.52,
-27.00ptn, (-5.08%)

https://www.ig.com/nl/indices/markten-indices/nederland-25
pi_191914480
quote:
-5% _O-
pi_191915866
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 00:17 schreef Adrie072 het volgende:
Ik lees dat SA de productie wil opvoeren, waarom zouden ze dat willen?
Provoceren en tonen dat ze de macht hebben.
Cindy De Vuyst
pi_191916302
Milaan gaat wel open, maar men kan niet zichzelf verplaatsen aldaar...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')