Jij maakt nooit een fout? Alles wat jij doet is 100% in het belang van je kinderen?quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:55 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het vreemdgaan op zich je een slechte ouder maakt.
Het riskeren dat je kinderen het slagveld worden van een vechtscheiding,omdat jij je kwakje kwijt wilde of je gat gevuld moest worden, maakt je per definitie een slechte ouder
Je hebt fouten en fouten. Ik mag hopen dat vreemdgaan niet een "Oh oeps, ik gleed uit" gevalletje is.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij maakt nooit een fout? Alles wat jij doet is 100% in het belang van je kinderen?
Nee, dat is een vrij stomme fout. Maar jij vindt kennelijk dat iemand daar dan extra voor gestraft moet worden door hem/haar zijn/haar kinderen te ontzeggen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:03 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Je hebt fouten en fouten. Ik mag hopen dat vreemdgaan niet een "Oh oeps, ik gleed uit" gevalletje is.
Nee, maar dan nog heeft dat niets met de band tussen ouder en kind te maken.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:03 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Je hebt fouten en fouten. Ik mag hopen dat vreemdgaan niet een "Oh oeps, ik gleed uit" gevalletje is.
Ik heb nergens gezegd dat diegene zijn/haar kinderen nooit meer mag zien. Ik vind het echter wel een heel goede reden om te zeggen dat diegene de kinderen maximaal 1/2 dagen in de week "krijgt". Het is belangrijk voor de kinderen dat ze opgevoed worden door een verantwoordelijk persoon.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, dat is een vrij stomme fout. Maar jij vindt kennelijk dat iemand daar dan extra voor gestraft moet worden door hem/haar zijn/haar kinderen te ontzeggen.
"Riskeren dat" is niet duidelijk genoeg?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar dan nog heeft dat niets met de band tussen ouder en kind te maken.
Overigens vind ik het nogal bizar dat je de conclusie trekt dat vreemdgaan tot een vechtscheiding zou leiden.
Tot slot, voor degenen die zich zorgen maakten: ik heb geen tennisleraar
Ik vind dit echt zo'n bizarre stelling.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:12 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat diegene zijn/haar kinderen nooit meer mag zien. Ik vind het echter wel een heel goede reden om te zeggen dat diegene de kinderen maximaal 1/2 dagen in de week "krijgt". Het is belangrijk voor de kinderen dat ze opgevoed worden door een verantwoordelijk persoon.
Je verwoest een gezin en de jeugd van je kinderen. Als je niet even na kan denken voor je vreemdgaat ben je niet geschikt om meer dan 50% van de tijd verantwoordelijk te zijn voor kinderen.
Ja, dat bedoel ik met extra straffen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:12 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat diegene zijn/haar kinderen nooit meer mag zien. Ik vind het echter wel een heel goede reden om te zeggen dat diegene de kinderen maximaal 1/2 dagen in de week "krijgt". Het is belangrijk voor de kinderen dat ze opgevoed worden door een verantwoordelijk persoon.
Je verwoest een gezin en de jeugd van je kinderen. Als je niet even na kan denken voor je vreemdgaat ben je niet geschikt om meer dan 50% van de tijd verantwoordelijk te zijn voor kinderen.
Nou nee, een scheiding op een vechtscheiding laten uitdraaien is echt een zwaktebod, meestal van beide ouders.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:14 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
"Riskeren dat" is niet duidelijk genoeg?
Je weet niet of je een vechtscheiding gaat krijgen, maar elk normaal persoon kan wel bedenken dat dit een hele reële optie is
Nee, ik heb geen ervaring in dit geval. Ik heb geen kinderen en mijn ouders zijn elkaar zeer trouw en al meer dan 40 jaar gelukkig gertrouwdquote:Op donderdag 16 januari 2020 13:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik met extra straffen.
Ik ben het gewoon niet met jou eens dat zo’n misstap iemand ongeschikt maakt als ouder. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je eigen ervaring meespeelt in de emoties hieromtrent.
Je straft de kinderen juist door ze alleen te laten met een debiel die alleen aan zichzelf denkt en niet beseft op wie vreemdgaan allemaal impact heeft.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind dit echt zo'n bizarre stelling.
Waarom zou je de kinderen straffen voor een fout van de ouder.
Overigens, een vechtscheiding is nagenoeg altijd de schuld van beide ouders, ongeacht de reden van de scheiding.
Oh, dat verbaast me dan.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:17 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen ervaring in dit geval. Ik heb geen kinderen en mijn ouders zijn elkaar zeer trouw en al meer dan 40 jaar gelukkig gertrouwd
Het gebrek aan ervaring kan ook de reden zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik met extra straffen.
Ik ben het gewoon niet met jou eens dat zo’n misstap iemand ongeschikt maakt als ouder. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je eigen ervaring meespeelt in de emoties hieromtrent.
Nee, ik straf mijn kind als ik hem bij de vader weghou met wie hij tot de scheiding dagelijks aan tafel zat, die hem 's avonds naar bed brengt, met wie hij zaterdagochtend boodschappen gaat doen en met wie hij op vrijdagavond "mannenavond" heeft en ze mij naar boven sturen omdat ik iets anders op TV wil zien dan zij.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:18 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Je straft de kinderen juist door ze alleen te laten met een debiel die alleen aan zichzelf denkt en niet beseft op wie vreemdgaan allemaal impact heeft.
Allemaal heel lief enzo, maar waar is die lieve papa wanneer hij denkt "Wow, ik ga nu even lekker neuken, fuck it dat ik mijn kind beroof van zijn fijne gezinssituatie"?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik straf mijn kind als ik hem bij de vader weghou met wie hij tot de scheiding dagelijks aan tafel zat, die hem 's avonds naar bed brengt, met wie hij zaterdagochtend boodschappen gaat doen en met wie hij op vrijdagavond "mannenavond" heeft en ze mij naar boven sturen omdat ik iets anders op TV wil zien dan zij.
En hoe ga ik dat uitleggen?
Papa heeft met iemand anders gekust, daarom wilde mama scheiden en omdat ze nog steeds boos op papa is mag jij minder naar papa!
Dat idee?
Goede papa's doen alles goed?quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:39 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Allemaal heel lief enzo, maar waar is die lieve papa wanneer hij denkt "Wow, ik ga nu even lekker neuken, fuck it dat ik mijn kind beroof van zijn fijne gezinssituatie"?
Nope, goede papa's laten wel eens iets vallen, goede papa's rijden wel eens te hard, goede papa's maken wel eens iets kapot.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:07 schreef dop het volgende:
[..]
Goede papa's doen alles goed?
Als iets verkeerds hebben gedaan dan kunnen het nooit meer goede papa's zijn?
Dus als je een slecht huwelijk hebt, ben je zonder meer een slechte papa, of mama?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:13 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Nope, goede papa's laten wel eens iets vallen, goede papa's rijden wel eens te hard, goede papa's maken wel eens iets kapot.
Iemand die ongeacht de consequenties een relatie kapot maken waardoor de gezinssituatie van het kind verwoest wordt, is geen goede papa/mama
Nee, zoals ik al eerder in het topic zei; Dan werk je godverdomme aan je relatie door middel van therapiequote:Op donderdag 16 januari 2020 14:16 schreef dop het volgende:
[..]
Dus als je een slecht huwelijk hebt, ben je zonder meer een slechte papa, of mama?
En al dat niets oplost dan toch maar bij elkaar blijven?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:16 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Nee, zoals ik al eerder in het topic zei; Dan werk je godverdomme aan je relatie door middel van therapie
Mee eens, een ouder die vreemd gaat is trouwens ook geen goed rolmodel voor de kinderen, zo'n ouder belooft het een (trouw) maar doet het andere (ontrouw) en de kinderen zien de bedrogen papa of mama in tranen. Dat kan toch nooit goed zijn voor de ontwikkeling van het kind? Grote schande en de kinderbescherming erop afsturen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:13 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ouders die ongeacht de consequenties een relatie kapot maken waardoor de gezinssituatie van het kind verwoest wordt, is geen goede papa/mama
Wat een nonsens weer, mensen maken fouten, deal with it.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:39 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Allemaal heel lief enzo, maar waar is die lieve papa wanneer hij denkt "Wow, ik ga nu even lekker neuken, fuck it dat ik mijn kind beroof van zijn fijne gezinssituatie"?
Trouw hoort bij de geloftes voor de burgerlijke stand?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:22 schreef Aristai het volgende:
[..]
Mee eens, een ouder die vreemd gaat is trouwens ook geen goed rolmodel voor de kinderen, zo'n ouder belooft het een (trouw) maar doet het andere (ontrouw) en de kinderen zien de bedrogen papa of mama in tranen. Dat kan toch nooit goed zijn voor de ontwikkeling van het kind? Grote schande en de kinderbescherming erop afsturen.
Nee, relatietherapie is niet alleen om een relatie te redden, maar ook om vredig uit elkaar te gaan wanneer het echt niet meer lukt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:17 schreef dop het volgende:
[..]
En al dat niets oplost dan toch maar bij elkaar blijven?
Dat is beter voor de kinderen?
Ja, want omdat ik een iets wil bestraffen betekent dat ik alle andere (heftige) fouten wil vrijpleitenquote:Op donderdag 16 januari 2020 14:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat een nonsens weer, mensen maken fouten, deal with it.
Ik zou het veel zorgwekkender vinden mijn kind achter te laten bij iemand die regelmatig veel drinkt, maar dat is volgens jou dan weer prima, zolang hij z'n secretaresse maar niet neukt.
Ja, goed argument. In het dierenrijk is men altijd trouw.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Nee, relatietherapie is niet alleen om een relatie te redden, maar ook om vredig uit elkaar te gaan wanneer het echt niet meer lukt.
In alle opzichten dus beter dan vreemdgaan![]()
Vreemdgaan is voor zwakke mensen en in het dierenrijk worden de zwakken afgeslacht samen met hun kinderen.
Impliceer je nou dat in het dierenrijk niet vreemdgegaan wordt?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:40 schreef Gutanoth het volgende:
Vreemdgaan is voor zwakke mensen en in het dierenrijk worden de zwakken afgeslacht samen met hun kinderen.
Wel interessant hoor, hoe je de discussie vakkundig frustreert door er steeds weer nieuwe vergelijkingen bij te slepen die kant noch wal raken.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:41 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ja, want omdat ik een iets wil bestraffen betekent dat ik alle andere (heftige) fouten wil vrijpleiten![]()
Wanneer iemand alcoholist is worden zijn/haar rechten als ouder ook beperkt toch? Ik heb niet gezegd dat ik dat wil veranderen.
Jij bent wel iemand die lekker selectief op mijn berichten reageerquote:Op donderdag 16 januari 2020 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, goed argument. In het dierenrijk is men altijd trouw.
Joh, je bent nauwelijks serieus te nemen met dit soort teksten.
interessant dat je uit mijn berichten haalt dat ik vind dat je je kind maar bij iemand laten die drinktquote:Op donderdag 16 januari 2020 14:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wel interessant hoor, hoe je de discussie vakkundig frustreert door er steeds weer nieuwe vergelijkingen bij te slepen die kant noch wal raken.
Ik reageer toch niet op dat doodmaken, of wel?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:44 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Jij bent wel iemand die lekker selectief op mijn berichten reageerDan ben je ook niet echt serieus te nemen. Zelfs jij snapt wel dat ik met die laatste zin natuurlijk niet bedoel dat mensen dood gemaakt moeten worden
Whut?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:45 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
interessant dat je uit mijn berichten haalt dat ik vind dat je je kind maar bij iemand laten die drinkt
Ik bedoel er helemaal niet mee dat er in het dierenrijk niet vreemd gegaan wordt, ik bedoelde natuurlijk dat mensen die dat doen zwak zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik reageer toch niet op dat doodmaken, of wel?
Ja, en de relevantie van de vergelijking met het dierenrijk is... ?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:46 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik bedoel er helemaal niet mee dat er in het dierenrijk niet vreemd gegaan wordt, ik bedoelde natuurlijk dat mensen die dat doen zwak zijn.
Dat zwakke dieren niet geschikt zijn hun kinderen fatsoenlijk op te voeden.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, en de relevantie van de vergelijking met het dierenrijk is... ?
Heb jij je pillen wel genomen, vandaag?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:47 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Dat zwakke dieren niet geschikt zijn hun kinderen fatsoenlijk op te voeden.
Ah! Daar is de ad hominem van iemand die uitgediscussieerd is!quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb jij je pullen wel genomen, vandaag?
Ja, uitgediscussieerd met iemand die niet verder komt dan te herhalen: vreemdgaan is zwak en maakt iemand ongeschikt om kinderen op te voeden.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:49 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ah! Daar is de ad hominem van iemand die uitgediscussieerd is!
Jij ook niet, eerder zei je dat je dit topic zou verlaten en nu ben je er weer? Dat is erg ontrouw.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Joh, je bent nauwelijks serieus te nemen met dit soort teksten.
Je mag ook gewoon zeggen dat je punt niet sterk genoeg is en je moeite hebt er nog achter te staan.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, uitgediscussieerd met iemand die niet verder komt dan te herhalen: vreemdgaan is zwak en maakt iemand ongeschikt om kinderen op te voeden.
Ja, bedankt voor de suggestie.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:51 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Je mag ook gewoon zeggen dat je punt niet sterk genoeg is en je moeite hebt er nog achter te staan.
3 en 4 volgen niet per definitie uit 1 en 2.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:54 schreef Gutanoth het volgende:
Ik heb nooit gezegd:
Iemand gaat vreemd -> is dus niet geschikt om een kind op te voeden.
Ik heb gezegd:
Ouder heeft niet de capaciteiten om te beseffen wat vreemdgaan kan verpesten voor het kind of heeft daar gewoon scheit aan -> Iemand gaat vreemd -> Kind raakt zijn/haar stabiele gezinssituatie kwijt dankzij de onkunde van de eerdergenoemde ouder -> ouder is niet geschikt om een kind op te voeden.
Nee, maar iedereen kan in stap 1 al begrijpen dat 3 een gevolg KAN ZIJN van 2?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
3 en 4 volgen niet per definitie uit 1 en 2.
Dat vind ik veel te kort door de bocht.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:56 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Nee, maar iedereen kan in stap 1 al begrijpen dat 3 een gevolg KAN ZIJN van 2?
Als je dan tóch besluit om het risico te lopen dat je je kind dat aandoet, dan doet een geschikt ouder dat toch niet?
Waarom?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat vind ik veel te kort door de bocht.
Omdat mensen fouten maken, ouders maken ook fouten. Dat maakt ze niet ongeschikt als ouder.quote:
Vreemdgaan is geen fout het is een keuze.quote:Op donderdag 16 januari 2020 15:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat mensen fouten maken, ouders maken ook fouten. Dat maakt ze niet ongeschikt als ouder.
Je hebt fouten en fouten.quote:Op donderdag 16 januari 2020 15:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat mensen fouten maken, ouders maken ook fouten. Dat maakt ze niet ongeschikt als ouder.
dit dusquote:Op donderdag 16 januari 2020 15:09 schreef Aristai het volgende:
[..]
Vreemdgaan is geen fout het is een keuze.
Een fout is als je iets goeds wil doen maar het onbedoeld niet goed doet en schade berokkend.
Bij vreemdgaan is er in de basis geen sprake van iets goed willen doen, dus is het ook geen fout.
Vreemdgaan is een bewuste keuze voorafgegaan door vele voorgaande keuzes en ook daarom nooit een fout.
Nopequote:Op woensdag 15 januari 2020 08:12 schreef JoshCampbell het volgende:
We leven weliswaar in tijden waarin trouw als vies woord word getypeerd
Is dat zo? Dus als je je ex dwars wilt zitten hoef je alleen maar te verklaren dat hij/zij regelmatig veel drinkt en dan beperkt de rechter de omgang tussen die ouder en het kind?quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:41 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ja, want omdat ik een iets wil bestraffen betekent dat ik alle andere (heftige) fouten wil vrijpleiten![]()
Wanneer iemand alcoholist is worden zijn/haar rechten als ouder ook beperkt toch? Ik heb niet gezegd dat ik dat wil veranderen.
Ik zei: "als iemand alcoholist is"quote:Op donderdag 16 januari 2020 15:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is dat zo? Dus als je je ex dwars wilt zitten hoef je alleen maar te verklaren dat hij/zij regelmatig veel drinkt en dan beperkt de rechter de omgang tussen die ouder en het kind?
En dat ga ik gedurende een scheiding bewijzen door?quote:Op donderdag 16 januari 2020 15:42 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik zei: "als iemand alcoholist is"
niet: "Als je zegt dat iemand alcoholist is"
Ik reageerde op de stelling dat de samenleving eisen mag stellen aan een huwelijk, maar gaandeweg werd het een wat algemenere reactie op dingen die gezegd zijn. Excuus als ik verwarring stichttequote:Op donderdag 16 januari 2020 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bedoelde Lunatiek dát met een schijnhuwelijk? Ik dacht dat hij gewoon echt een schijnhuwelijk bedoelde.
Vreemdgaan is geen fout.quote:Op donderdag 16 januari 2020 15:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij houdt er wel een beperkte definitie van 'fout' op na. Daarnaast valt vreemdgaan nog steeds binnen jouw definitie van fout.quote:Op donderdag 16 januari 2020 15:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Vreemdgaan is geen fout.
Het kan een sabotage zijn waar je achteraf spijt van hebt. Maar het is geen fout.
Een fout betekend een (ondoordachte) beslissing waarvan je dacht dat de uitkomst positief zou zijn op dat moment.
Bij vreemdgaan weet je dat de uitkomst niet positief is. Negeer je dat in mindere of meerdere mate.
Dat hoe je met je partner omgaat bar weinig zegt over je geschiktheid als ouder heb je wel 100% gelijk in.
Dat is een andere relatie, die jammer genoeg te vaak niet meegenomen wordt in de keuze de partner relatie te saboteren.
Je laat wat weg: Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:36 schreef DonnaNoble het volgende:
[..]
De wet stelt eisen aan de verbintenis en aan de partner. Dat is ook waar je ja op zegt: "beloof je getrouw alle plichten te zullen vervullen die de wet aan de huwelijkse staat verbindt".
En die plichten zijn gewoon omschreven. Bijvoorbeeld dat echtgenoten verplicht zijn elkaar het nodige te verschaffen.
En in welk wetsartikel staat dat? Ik heb net even een de opname van onze trouwerij gecheckt, maar dat zegt onze ambtenaar niet hoor.quote:Op donderdag 16 januari 2020 16:17 schreef Coco. het volgende:
[..]
Je laat wat weg: Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen.
Nee, mijn definitie van fout is niet beperkt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 16:02 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Jij houdt er wel een beperkte definitie van 'fout' op na. Daarnaast valt vreemdgaan nog steeds binnen jouw definitie van fout.
Vreemdgangers doen dat over het algemeen niet omdat ze verwacht worden betrapt te worden. De negatieve consequentie staat dus in het geheel niet vast, zoals jij stelt. Sterker nog: mijn gok is dat de meeste vreemdgangers niet worsen betrapt, en het dus (uit dat perspectief) meestal 'goed' gaat.
quote:Op donderdag 16 januari 2020 16:23 schreef Elpis het volgende:
[..]
En in welk wetsartikel staat dat? Ik heb net even een de opname van onze trouwerij gecheckt, maar dat zegt onze ambtenaar niet hoor.
http://www.wetboek-online(...)boek%20Boek%201.htmlquote:Op donderdag 16 januari 2020 16:23 schreef Elpis het volgende:
Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen.
Darn toch weer iets ongezien getekend.quote:Op donderdag 16 januari 2020 16:28 schreef Coco. het volgende:
[..]
[..]
http://www.wetboek-online(...)boek%20Boek%201.html
artikel 81
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Elpis op 16-01-2020 22:25:36 ]I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
Nee, ik denk dat jij gelijk hebt.quote:Op donderdag 16 januari 2020 15:47 schreef DonnaNoble het volgende:
[..]
Ik reageerde op de stelling dat de samenleving eisen mag stellen aan een huwelijk, maar gaandeweg werd het een wat algemenere reactie op dingen die gezegd zijn. Excuus als ik verwarring stichtte
Ik strijk zijn overhemden heel nauwgezetquote:Op donderdag 16 januari 2020 16:28 schreef Coco. het volgende:
[..]
[..]
artikel 81
neequote:Op woensdag 15 januari 2020 08:12 schreef JoshCampbell het volgende:
We leven weliswaar in tijden waarin trouw als vies woord word getypeerd door de aanhangers van polyamorie en seriële monoamorie maar het lijkt me desalniettemin best een legitieme vraag om te stellen.
Zou er een straf moeten komen te staan op vreemdgaan binnen het huwelijk, al dan niet wettelijk? Is die mogelijkheid er wellicht al binnen het civiel recht? Bijvoorbeeld dat de vreemdganger nergens meer aanspraak op mag maken bij overtreding van een dergelijke clausule die opgenomen kan worden als huwelijkse voorwaarde? Ook lijkt het me niet onredelijk om de kosten van de bruiloft te verhalen op de vreemdganger bovenop de kosten die in de loop der tijd zijn gemaakt door de loyalist voor de vreemdganger mits aantoonbaar. Je ontneemt de loyalist tevens de mogelijkheid tot een normaal gezinsleven met alle gevolgen van dien, ook voor eventuele kinderen dus moreel zou een schadevergoeding voor emotionele schade naar mijn idee ook op z'n plaats zijn.
Ik ben me er overigens van bewust dat dat laatste niet geheel realistisch is maar ben wel benieuwd wat jullie er in moreel opzicht van vinden.
Mannen die hun zaad verspreiden over de gewillige vrouwtjes zijn juist de sterke in het dierenrijk.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:47 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Dat zwakke dieren niet geschikt zijn hun kinderen fatsoenlijk op te voeden.
Dan maakt veel autorijden je ook een slechte ouder, je riskeert dat je dood gaat.quote:Op donderdag 16 januari 2020 12:55 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het vreemdgaan op zich je een slechte ouder maakt.
Het riskeren dat je kinderen het slagveld worden van een vechtscheiding,omdat jij je kwakje kwijt wilde of je gat gevuld moest worden, maakt je per definitie een slechte ouder
Nee, dat lijkt me bij vreemdgaan niet een reëlere optie dan in andere gevallen, het ligt nl aan de personen in een relatie hoe ze ermee omgaan, niet aan de reden.quote:Op donderdag 16 januari 2020 13:14 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
"Riskeren dat" is niet duidelijk genoeg?
Je weet niet of je een vechtscheiding gaat krijgen, maar elk normaal persoon kan wel bedenken dat dit een hele reële optie is
Ik weet niet of het strafbaar was, maar tot 1971 moest er een "schuldige" zijn om uberhaupt te mogen scheiden. Vreemdgaan was een van die redenen. Dit had als gevolg dat dan ook automatisch de schuldige de kosten droeg. Je kon als schuldige bijvoorbeeld geen aanspraak maken op allimentatie. De vrouwenbeweging in die tijd was daar sterk op tegen en heeft dit via de politiek weten aan te passen. In principe is het wel goed dat er geen schuld meer hoeft te zijn om te scheiden, maar dat een gescheiden man 60 procent van zijn salaris moet afstaan aan iemand die vreemd is gegaan en daarna hem heeft verlaten is natuurlijk te zot voor woorden.quote:Op woensdag 15 januari 2020 08:22 schreef Justinn het volgende:
Echtbreuk/overspel was meen ik tot in jaren 70 strafbaar in Nederland.
Roken tijdens de zwangerschap is wel een mooie vergelijking.quote:Op donderdag 16 januari 2020 18:19 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dan maakt veel autorijden je ook een slechte ouder, je riskeert dat je dood gaat.
Of roken, hoewel dat sentiment al steeds groter wordt.
Misschien moet je je eerst even verdiepen in wat de wetgever beoogde met dat artikel. Of beter: wat er juridisch gezien staat.quote:Op donderdag 16 januari 2020 16:28 schreef Coco. het volgende:
[..]
[..]
artikel 81
Oeh, toch maar goed dat ik zijn overhemden nauwgezet strijkquote:Op donderdag 16 januari 2020 18:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien moet je je eerst even verdiepen in wat de wetgever beoogde met dat artikel. Of beter: wat er juridisch gezien staat.
Hint: het is niet wat jij denkt.
Dat is standaard zo ja?quote:Op donderdag 16 januari 2020 18:40 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
Ik weet niet of het strafbaar was, maar tot 1971 moest er een "schuldige" zijn om uberhaupt te mogen scheiden. Vreemdgaan was een van die redenen. Dit had als gevolg dat dan ook automatisch de schuldige de kosten droeg. Je kon als schuldige bijvoorbeeld geen aanspraak maken op allimentatie. De vrouwenbeweging in die tijd was daar sterk op tegen en heeft dit via de politiek weten aan te passen. In principe is het wel goed dat er geen schuld meer hoeft te zijn om te scheiden, maar dat een gescheiden man 60 procent van zijn salaris moet afstaan aan iemand die vreemd is gegaan en daarna hem heeft verlaten is natuurlijk te zot voor woorden.
1:84 BW is een nadere uitwerking van 1:81 BWquote:Op donderdag 16 januari 2020 18:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oeh, toch maar goed dat ik zijn overhemden nauwgezet strijk
Maak dat de kat wijs!quote:Op donderdag 16 januari 2020 18:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien moet je je eerst even verdiepen in wat de wetgever beoogde met dat artikel. Of beter: wat er juridisch gezien staat.
Hint: het is niet wat jij denkt.
Mensen gaan niet altijd uit elkaar na vreemdgaan.quote:Op donderdag 16 januari 2020 14:13 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Nope, goede papa's laten wel eens iets vallen, goede papa's rijden wel eens te hard, goede papa's maken wel eens iets kapot.
Ouders die ongeacht de consequenties een relatie kapot maken waardoor de gezinssituatie van het kind verwoest wordt, is geen goede papa/mama
quote:Op donderdag 16 januari 2020 16:28 schreef Coco. het volgende:
[..]
[..]
artikel 81
quote:'3.4. Artikel 1:81 BW bepaalt: “Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen.” Weliswaar volgt uit deze bepaling dat echtgenoten elkaar huwelijkstrouw verschuldigd zijn, doch aangenomen moet worden dat het hier een ideële verplichting betreft die niet in rechte afdwingbaar is. Aan het niet nakomen van een dergelijke ideële, niet in rechte afdwingbare verplichting kan geen vordering tot schadevergoeding worden verbonden, al was het maar omdat deze verplichting daarmee – weliswaar via een omweg – toch in rechte afdwingbaar zou worden. Daarom kan niet worden aangenomen dat overspel onrechtmatig is op de grond dat sprake is van een doen in strijd met een wettelijke plicht in de zin van artikel 6:162 BW.
Hoewel kan worden aangenomen dat de norm van huwelijkstrouw binnen de maatschappij breed gedragen wordt, brengt dat niet mee dat een schending van die norm een handelen is in strijd met hetgeen jegens de echtgenoot volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt in de zin van artikel 6:162 BW. De beslissing met wie een mens al dan niet seksuele gemeenschap heeft is – mits binnen de grenzen van het (straf)recht wat betreft onder meer leeftijd en consensualiteit – uiteindelijk een hoogstpersoonlijke keuze, waaraan een ander geen rechtens afdwingbare aanspraken kan ontlenen, ook niet de echtgenoot. Dat wil zeggen dat het feit dat de vrouw in 1986 gemeenschap heeft gehad met een ander dan de man – kort gezegd: het overspel – op zichzelf bezien niet tot het oordeel kan leiden dat zij onrechtmatig heeft gehandeld jegens de man. Ook kan het overspel niet bijdragen tot het oordeel dat in samenhang met de overige omstandigheden sprake is van een onrechtmatige daad.'
https://uitspraken.rechts(...)rue&keyword=Overspel
En dat is opgelost door het afschaffen van het huwelijk??quote:Op donderdag 16 januari 2020 21:25 schreef Lunatiek het volgende:
Als er uit het vreemdgaan een kind voortkomt, heeft dat gevolgen voor de maatschappij. Problematiek met alleenstaande moeders, een gezinsinkomen dat wordt gekort door alimentatie, etc etc. Maar ondertussen wel de maatschappelinke voordelen van het huwelijk genieten.
Alleen al daarom moet het huwelijk afgeschaft worden. Waarom moet de maatschappij opdraaien voor iets dat velen als een volkomen persoonlijke keuze zien, en iets waar de maatschappij niks mee te maken heeft?
Leuk voorbeeld, maar dan kan je net zo goed dat hele artikel schrappen als een rechter dat zo interpreteert. (overigens vreselijk voor die man)quote:
Die getrouwheid slaat niet op seksuele trouw, zoals een ander al heeft toegelicht. Het betekent dat je niet zomaar ineens mag verdwijnen bijvoorbeeld. Je hebt over en weer verplichtingen om elkaar bij te staan, zowel financieel als praktisch.quote:Op donderdag 16 januari 2020 16:17 schreef Coco. het volgende:
[..]
Je laat wat weg: Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen.
Het heeft niet alleen maar voordelen voor gehuwden. Het betekent ook dat je op kan draaien voor de schulden van je partner bijvoorbeeld. En dat je aangesproken kan worden om voor je partner te zorgen als die hulpbehoevend is. Daar heeft de maatschappij ook baat bij.quote:Op donderdag 16 januari 2020 21:25 schreef Lunatiek het volgende:.
Alleen al daarom moet het huwelijk afgeschaft worden. Waarom moet de maatschappij opdraaien voor iets dat velen als een volkomen persoonlijke keuze zien, en iets waar de maatschappij niks mee te maken heeft?
Ho ho mij boeit het niet. Heeft niks met morele kader van mij te maken. Getrouwheid kan van alles betekenen waaronder seksuele trouw.quote:Op donderdag 16 januari 2020 21:33 schreef DonnaNoble het volgende:
[..]
Die getrouwheid slaat niet op seksuele trouw, zoals een ander al heeft toegelicht. Het betekent dat je niet zomaar ineens mag verdwijnen bijvoorbeeld. Je hebt over en weer verplichtingen om elkaar bij te staan, zowel financieel als praktisch.
De gedachte dat het gaat over neuken is typisch een invulling vanuit je eigen morele kader, maar niet vanuit de wet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |