abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191036641
We leven weliswaar in tijden waarin trouw als vies woord word getypeerd door de aanhangers van polyamorie en seriële monoamorie maar het lijkt me desalniettemin best een legitieme vraag om te stellen.

Zou er een straf moeten komen te staan op vreemdgaan binnen het huwelijk, al dan niet wettelijk? Is die mogelijkheid er wellicht al binnen het civiel recht? Bijvoorbeeld dat de vreemdganger nergens meer aanspraak op mag maken bij overtreding van een dergelijke clausule die opgenomen kan worden als huwelijkse voorwaarde? Ook lijkt het me niet onredelijk om de kosten van de bruiloft te verhalen op de vreemdganger bovenop de kosten die in de loop der tijd zijn gemaakt door de loyalist voor de vreemdganger mits aantoonbaar. Je ontneemt de loyalist tevens de mogelijkheid tot een normaal gezinsleven met alle gevolgen van dien, ook voor eventuele kinderen dus moreel zou een schadevergoeding voor emotionele schade naar mijn idee ook op z'n plaats zijn.

Ik ben me er overigens van bewust dat dat laatste niet geheel realistisch is maar ben wel benieuwd wat jullie er in moreel opzicht van vinden.
pi_191036661
Nee, daar moeten de gehuwden maar zelf uit zien te komen.
Zonder wrijving geen glans
pi_191036677
Ik ben wel voor een straf op vreemdgaan binnen een dergelijke constructie als het huwelijk. Ben je iemand die zijn vleselijke lusten allemaal maar niet kan beheersen dan begin je maar een gewone relatie. Dan heeft het huwelijk tenminste nog een toegevoegde waarde.

Dan denken mensen er wellicht eens vooraf over na welke verbinding men nu eigenlijk aangaat met een ander mens.
pi_191036687
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:20 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Ik ben wel voor een straf op vreemdgaan binnen een dergelijke constructie als het huwelijk. Ben je iemand die zijn vleselijke lusten allemaal maar niet kan beheersen dan begin je maar een gewone relatie. Dan heeft het huwelijk tenminste nog een toegevoegde waarde.

Dan denken mensen er wellicht eens vooraf over na welke verbinding men nu eigenlijk aangaat met een ander mens.
Vreemdgaan kan ook gewoon na bijv 7 jaar huwelijk gebeuren he. Zie je vooraf niet aankomen.

7 goede jaren, 7 magere jaren btw. Als je die weet te overleven zit je huwelijk wel goed.
pi_191036694
Echtbreuk/overspel was meen ik tot in jaren 70 strafbaar in Nederland.
pi_191036724
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:21 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Vreemdgaan kan ook gewoon na bijv 7 jaar huwelijk gebeuren he. Zie je vooraf niet aankomen.

7 goede jaren, 7 magere jaren btw. Als je die weet te overleven zit je huwelijk wel goed.
Vreemdgaan gebeurd niet vanzelf, men gaat moedwillig een grens over, of gaat bewust grenzen opzoeken. Het gaat erom dat je je bewust bent van de aardse verleidingen en daar verantwoord mee omgaat, dat is de afspraak dan. Als je je daar bewust van bent en blijft is er helemaal geen gevaar voor vreemdgaan in mijn ogen.
  Redactie Frontpage woensdag 15 januari 2020 @ 08:27:50 #7
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_191036733
Waarom zou de overheid zich moeten bemoeien met privézaken? Eerlijk gezegd een heel eng idee. Moeten ze dan ook zeggen wanneer je op je vrouw moet en wanneer het tijd is te douchen? Als we toch bezig zijn.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_191036754
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:26 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Vreemdgaan gebeurd niet vanzelf, men gaat moedwillig een grens over, of gaat bewust grenzen opzoeken. Het gaat erom dat je je bewust bent van de aardse verleidingen en daar verantwoord mee omgaat, dat is de afspraak dan. Als je je daar bewust van bent en blijft is er helemaal geen gevaar voor vreemdgaan in mijn ogen.
Ik denk dat dat bewustzijn er aan het begin van een huwelijk ook wel is en ook blijft maar als de verleiding er eenmaal is mensen toch over die streep gaan. Ik geloof niet zo in trouw zijn aan elkaar, al doe je nog zo hard je best.
pi_191036774
Ja jottem, laten we de sharia invoeren.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_191036775
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:20 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

Wil je dan gelijk ook verplichten dat het huwelijk geconsumeerd met kunnen worden? Verplicht sex moeten kunnen hebben binnen een huwelijk dus of te wel verkrachting binnen een huwelijk niet meer erkennen?
pi_191036789
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:27 schreef JeMoeder het volgende:
Waarom zou de overheid zich moeten bemoeien met privézaken? Eerlijk gezegd een heel eng idee. Moeten ze dan ook zeggen wanneer je op je vrouw moet en wanneer het tijd is te douchen? Als we toch bezig zijn.
Vanwege de vergaande gevolgen en de kosten daarvan voor de samenleving. Het hoeft verder niet per se via het strafrecht te gaan maar het moet wel civiel rechtelijk mogelijk zijn om dit soort afspraken te maken. Verder ben ik ook benieuwd naar wat jullie hiervan op moreel gebied vinden.
  woensdag 15 januari 2020 @ 08:36:59 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_191036793
Want alles waar een straf op staat gebeurt niet?
And so is the past
pi_191036811
Gelijk maar stenigen ook.
pi_191036827
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Want alles waar een straf op staat gebeurt niet?
Dan is er tenminste in enige mate sprake van rechtvaardigheid.
pi_191036830
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:31 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Ik denk dat dat bewustzijn er aan het begin van een huwelijk ook wel is en ook blijft maar als de verleiding er eenmaal is mensen toch over die streep gaan. Ik geloof niet zo in trouw zijn aan elkaar, al doe je nog zo hard je best.
Daarom dat ik zei: als je je vleselijke lusten niet onder controle meent te hebben dan ga je een gewone relatie aan. Je geeft zelf al aan niet tegen verleidingen te kunnen, dan ga je ook geen verbintenis aan zoals met een huwelijk. Je hebt er dan een keus in. Wat mij betreft dan.
pi_191036837
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:36 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Vanwege de vergaande gevolgen en de kosten daarvan voor de samenleving. Het hoeft verder niet per se via het strafrecht te gaan maar het moet wel civiel rechtelijk mogelijk zijn om dit soort afspraken te maken. Verder ben ik ook benieuwd naar wat jullie hiervan op moreel gebied vinden.
Ik denk dat vreemdgaan meestal het gevolg is van een ontspoort huwelijk in plaats van de oorzaak. OK, het brengt een en ander wel in een stroomversnelling maar een huwelijk wat niet wil ga je niet redden met straffen. De straf op scheiden is al heel erg hoog.
pi_191036855
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wil je dan gelijk ook verplichten dat het huwelijk geconsumeerd met kunnen worden? Verplicht sex moeten kunnen hebben binnen een huwelijk dus of te wel verkrachting binnen een huwelijk niet meer erkennen?
Zulke uitersten zijn reden om de stelling teniet te doen. Seks zou zeker geen verplichting moeten zijn, maar wel een gezonde voorwaarde waar beiden zich voor inzetten binnen het huwelijk, een keer geen zin hebben is gewoon acceptabel natuurlijk. |Niet structureel onthouden van een van beide partners, dan mag je wel om de tafel, want dan spelen er vaak onderhuidse problemen die opgelost moeten worden.
pi_191036873
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik denk dat vreemdgaan meestal het gevolg is van een ontspoort huwelijk in plaats van de oorzaak. OK, het brengt een en ander wel in een stroomversnelling maar een huwelijk wat niet wil ga je niet redden met straffen. De straf op scheiden is al heel erg hoog.
Oh, begrijp me niet verkeerd, het is geenzins mijn intentie om hiermee een huwelijk proberen te redden, wil louter dat de vreemdganger de gevolgen draagt voor zijn of haar keuze.
  woensdag 15 januari 2020 @ 08:45:29 #19
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_191036876
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:40 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Dan is er tenminste in enige mate sprake van rechtvaardigheid.
Het leven is nou eenmaal, zeker in relaties, niet altijd even eerlijk. Maar wettelijk moet je daar niets mee willen.

Verder klinkt het alsof je net uit een relatie komt waarbij je ex je pijn heeft gedaan. Een wet gaat die pijn niet wegnemen.
And so is the past
pi_191036935
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:45 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Het leven is nou eenmaal, zeker in relaties, niet altijd even eerlijk. Maar wettelijk moet je daar niets mee willen.

Verder klinkt het alsof je net uit een relatie komt waarbij je ex je pijn heeft gedaan. Een wet gaat die pijn niet wegnemen.
Dat is een gegeven inderdaad maar je moet als wetgever toch wel bij willen dragen aan een zo rechtvaardig mogelijke samenleving? In deze situatie is er een duidelijke boeman dus waarom niet op een eenvoudige manier bijdragen aan gerechtigheid?

Het hoeft nogmaals niet via het strafrecht te gaan maar geef mensen de mogelijkheid om dit onderling te regelen. Ik weet overigens niet of dat al kan, kan iemand hier wellicht iets meer duidelijkheid over scheppen?
pi_191036953
quote:
9s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:34 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ja jottem, laten we de sharia invoeren.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:38 schreef ElDinosaur het volgende:
Gelijk maar stenigen ook.
Je kunt je punt toch eveneens maken zonder het standpunt van de ander te vertekenen?
  woensdag 15 januari 2020 @ 08:53:54 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191036978
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:45 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Oh, begrijp me niet verkeerd, het is geenzins mijn intentie om hiermee een huwelijk proberen te redden, wil louter dat de vreemdganger de gevolgen draagt voor zijn of haar keuze.
Huwelijkse voorwaarden.

Zo kun je dat in ieder geval in de V.S. regelen. Dan neem je bijv. op waar de partner financieel geen recht (meer) op heeft als het huwelijk door ontrouw van die partner stukloopt.

Ik zou een wettelijke regeling echt een achteruitgang vinden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191036982
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:22 schreef Justinn het volgende:
Echtbreuk/overspel was meen ik tot in jaren 70 strafbaar in Nederland.
Verbaasd me niet dat dat uitgerekend toen gebeurde. Sodom en Gomorrah in de vorm van een tijdsperiode.
  woensdag 15 januari 2020 @ 08:55:11 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_191036993
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:50 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Dat is een gegeven inderdaad maar je moet als wetgever toch wel bij willen dragen aan een zo rechtvaardig mogelijke samenleving? In deze situatie is er een duidelijke boeman dus waarom niet op een eenvoudige manier bijdragen aan gerechtigheid?

Het hoeft nogmaals niet via het strafrecht te gaan maar geef mensen de mogelijkheid om dit onderling te regelen. Ik weet overigens niet of dat al kan, kan iemand hier wellicht iets meer duidelijkheid over scheppen?
Je post dit in r&p, indien je daar niet op in wil gaan en alleen de wettelijke kant wil bespreken is wgr wellicht een betere plek?
And so is the past
  Redactie Frontpage woensdag 15 januari 2020 @ 08:55:33 #25
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_191036996
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:36 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Mijn antwoord richtte zich al op het morele.

Verder juridisch: moeten mensen die roken dan zorg ontnomen worden? Mensen die alcohol drinken ook? Dit is ook een financieel juridische kwestie naast een morele kwestie.

Al deze voorbeelden lijken mij onwenselijk en vooral op de Sharia gebaseerd.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_191037008
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Huwelijkse voorwaarden.

Zo kun je dat in ieder geval in de V.S. regelen. Dan neem je bijv. op waar de partner financieel geen recht (meer) op heeft als het huwelijk door ontrouw van die partner stukloopt.

Ik zou een wettelijke regeling echt een achteruitgang vinden.
Houd dat daar in de rechtbank ook stand en kan zoiets hier eveneens?

Waarom zou je een wettelijke regeling een achteruitgang vinden? Vreemdgaan is per definitie immoreel dus begrijp niet hoe zoveel mensen hier immoraliteit verdedigen of tenminste niet ten strengste verwerpen.
pi_191037022
quote:
2s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:55 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Je post dit in r&p, indien je daar niet op in wil gaan en alleen de wettelijke kant wil bespreken is wgr wellicht een betere plek?
Waar doel je precies op?
pi_191037023
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:43 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Seks zou zeker geen verplichting moeten zijn,
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:43 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
|Niet structureel onthouden van een van beide partners,
Wat is het nu?

Ik kan me zo levendig voorstellen als de sex binnen een huwelijk niet werkt dat een van beide partners een keer al dan niet spontaan buiten de deur gaat eten. Sowieso gaat geen enkele dreiging met straf sexuele drang tegenhouden.
  woensdag 15 januari 2020 @ 08:59:51 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191037039
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:56 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Waarom zou je een wettelijke regeling een achteruitgang vinden? Vreemdgaan is per definitie immoreel dus begrijp niet hoe zoveel mensen hier immoraliteit verdedigen of tenminste niet ten strengste verwerpen.
Je gaat ‘goed gedrag’ in een relatie niet afdwingen met strafbaarheid.
pi_191037047
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]

Wat is het nu?

Ik kan me zo levendig voorstellen als de sex binnen een huwelijk niet werkt dat een van beide partners een keer al dan niet spontaan buiten de deur gaat eten. Sowieso gaat geen enkele dreiging met straf sexuele drang tegenhouden.
Prima maar dan is het toch normaal dat de loyalist de Farizeeër vraagt om de schade te vergoeden?
pi_191037051
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:45 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

De gevolgen zijn dat de relatie erg onder druk komt met vaak een scheiding tot gevolg. Over het algemeen komen partners daar financieel veel slechter uit dan dat ze bij elkaar blijven. Lijkt mij wel voldoende straf.

Wie is de schuldige aan het stuklopen van een relatie? De vreemdganger is wel een erg voor de hand liggend antwoord maar dat kan ook weer oorzaken hebben.
pi_191037079
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je gaat ‘goed gedrag’ in een relatie niet afdwingen met strafbaarheid.
True, zo naïef ben ik absoluut niet, het gaat mij erom dat als er sprake is van dergelijk gedrag dat de desbetreffende persoon wel opdraait voor hun eigen gedrag.
pi_191037082
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]

Wat is het nu?

Als het echt allemaal niet lukt op seksueel vlak, en dat is reden genoeg om niet bij elkaar te blijven, vraag dan een scheiding aan en ga uit elkaar, zo moeilijk is dat niet meer.

Seksuele drang is maar een momentopname, even rukken en het is weg. Maak het allemaal niet groter dan het is. Het is namelijk maar een heel klein onderdeel van een goede relatie.
pi_191037111
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De gevolgen zijn dat de relatie erg onder druk komt met vaak een scheiding tot gevolg. Over het algemeen komen partners daar financieel veel slechter uit dan dat ze bij elkaar blijven. Lijkt mij wel voldoende straf.

Wie is de schuldige aan het stuklopen van een relatie? De vreemdganger is wel een erg voor de hand liggend antwoord maar dat kan ook weer oorzaken hebben.
Klopt, dat zeg je precies goed, partners komen daar doorgaans beide op dat vlak bepaald niet beter uit. Waarom zou de loyalist moeten boeten voor de fouten van de Farizeeër? Vreemdgaan is nooit te verantwoorden. Ontevreden? Prima, daar is de deur. Simpel toch?
  woensdag 15 januari 2020 @ 09:05:49 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191037115
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:02 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

True, zo naïef ben ik absoluut niet, het gaat mij erom dat als er sprake is van dergelijk gedrag dat de desbetreffende persoon wel opdraait voor hun eigen gedrag.
En dat ‘opdraaien voor’ vertaal jij naar financieel.

Regel het bij de notaris, als je er financieel zo min mogelijk bij in wilt schieten bij uit elkaar gaan.
pi_191037141
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Regel het bij de notaris, als je er financieel zo min mogelijk bij in wilt schieten bij uit elkaar gaan.
Onder meer alhoewel dat wel genuanceerder ligt, wil louter dat de gemaakte kosten voor de vreemdganger teruggevorderd kunnen worden. Is dat zo raar?

Mag je zoiets verder zomaar afspreken zonder dat een rechter daar gehakt van maakt?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2020 09:08:22 ]
pi_191037142
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat zegt hij niet, hij zegt: geef mij de trouwerijkosten maar terug nadat je bent vreemdgegaan...
pi_191037150
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:05 schreef JoshCampbell het volgende:
de Farizeeër?
Zo duidelijk is het vaak niet. Jij maakt er nu een wedstrijdje van wie het langste niet met de ogen knippert.

Waar twee kijven hebben twee schuld.
  woensdag 15 januari 2020 @ 09:10:01 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191037173
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:07 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Onder meer. Mag je zoiets zomaar afspreken zonder dat een rechter daar gehakt van maakt?
Ja, dat is de vraag.

Het lijkt mij in ieder geval veel beter om dit een gevalletje ‘maatwerk’ te maken dan dat het de regel wordt voor elk burgerlijk huwelijk. Nu bemoeit de overheid zich dus helemaal niet met wat getrouwde mensen wel of niet met wie tussen de lakens doen. In de huwelijksbelofte zit niks over trouw in die zin. Goede zaak.
pi_191037174
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:56 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Niet iedereen weegt vreemdgaan even zwaar.
compact en kleverig.
pi_191037183
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zo duidelijk is het vaak niet. Jij maakt er nu een wedstrijdje van wie het langste niet met de ogen knippert.

Oneens, er is soms wel degelijk sprake van een zwart-witsituatie en er gaat wellicht iets vooraf aan het vreemdgaan maar dan moet je er dan een punt achter zetten.
  woensdag 15 januari 2020 @ 09:10:51 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191037186
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:07 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Dat zegt hij niet, hij zegt: geef mij de trouwerijkosten maar terug nadat je bent vreemdgegaan...
Ja, ik kan lezen. Hij gaat verder, hij wil ook nog schadevergoeding.
pi_191037187
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:10 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Gesproken als een echte vrouw, die er diep van binnen schijnbaar allemaal zo over schijnen te denken.
pi_191037192
Alleen als er ook een straf komt op jarenlang zeiken over het dopje van de tandpasta
pi_191037196
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:10 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Waarom zou je dat als eerlijk persoon niet doen?
pi_191037205
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:00 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Prima maar dan is het toch normaal dat de loyalist de Farizeeër vraagt om de schade te vergoeden?
Die schade is in dit voorbeeld toch niet alleen veroorzaakt door de vreemdganger?
Dan mag deze laatste de schade van het niet hebben van seks en het keer op keer afgewezen worden verhalen op de ander. Staan ze weer mooi gelijk ^O^
compact en kleverig.
pi_191037212
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:10 schreef JoshCampbell het volgende:

[..]

Oneens, er is soms wel degelijk sprake van een zwart-witsituatie en er gaat wellicht iets vooraf aan het vreemdgaan maar dan moet je er dan een punt achter zetten.
Heb jij autisme?
pi_191037220
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, dat is de vraag.

Het lijkt mij in ieder geval veel beter om dit een gevalletje ‘maatwerk’ te maken dan dat het de regel wordt voor elk burgerlijk huwelijk. Nu bemoeit de overheid zich dus helemaal niet met wat getrouwde mensen wel of niet met wie tussen de lakens doen. In de huwelijksbelofte zit niks over trouw in die zin. Goede zaak.
Hoezo is bescherming voor vreemdgangers goed?
pi_191037227
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dat laatste is niet altijd zo.
compact en kleverig.
pi_191037242
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 09:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, ik kan lezen. Hij gaat verder, hij wil ook nog schadevergoeding.
Zou goed zijn maar zeg er eveneens bij dat ik weet dat dat niet realistisch is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')