Helemaal eens. Ik voelde me destijds zwaar beflikkerd en kon het eigenlijk niet geloven. Sinterklaas was zo'n beetje de enige in mijn leven die een beetje tof over mij deed en dat bleek nou ineens 1 groot lulverhaal te zijn. Resultaat: een fucking desillusiequote:De impact van het bedonderen van kleine kinderen die een heilige uit Spanje wordt aangepraat die te paard over de daken galoppeert en voor braveriken cadeautjes meebrengt, wordt onderschat stelt Boudry in een spraakmakend opiniestuk in de Vlaamse krant De Morgen. ‘Niet dat ik er zelf een trauma aan overgehouden heb, of zo. Maar ik hoor van mensen die daardoor destijds wél het vertrouwen in hun ouders zijn kwijtgespeeld. Of ouders die zich er ongemakkelijk bij voelen om over de Sint te liegen tegen hun kind, maar die dan beschouwd worden als pretbederver.’
De wetenschapsfilosoof stelt dat volwassenen in Nederland en Vlaanderen deze dagen nogal lichtzinnig omspringen met een ‘georganiseerde leugen’. Kinderen worden jaar op jaar bedrogen en voorgelogen door zowat iedereen die ze vertrouwen, aldus Boudry. ‘Hun lichtgelovigheid wordt schaamteloos uitgebuit, hun kritische vragen worden afgewimpeld met smoesjes en met valse bewijzen, zoals half aangevreten wortels en verdwenen suikerklontjes.’
Toneelstuk
Overigens hoeft Sinterklaas van Baudry niet te worden afgeschaft, wel wil hij dat kinderen duidelijk wordt gemaakt dat er een toneelstuk wordt opgevoerd. ‘Collectief bedrog is niet de enige manier om zo’n feest te vieren. Want die leugens kunnen tot een vertrouwensbreuk leiden.’
De kwestie is eerder aan de orde geweest. In het vakblad The Lancet Psychiatry stelden twee psychologen van de Universiteit van New England (Australië) en de Universiteit van Exeter (Engeland) in 2016 dat georganiseerde leugens, zoals die rond de kerstman in de Angelsaksische wereld en Sinterklaas bij ons, schadelijk kunnen zijn voor kinderen en kunnen leiden tot ‘ernstige teleurstelling’. ‘Want als je ouders in staat zijn over zoiets te liegen, hoe kun je hen dan nog vertrouwen? Kinderen vragen zich af wat je hen nog allemaal wijsmaakt.’
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-kinderen~aa55b10b/
Ik vind een teleurstelling van iets wat niet doorgaat, iets wat je verliest of meer van dergelijke zaken wel een groot verschil met het vertrouwen van een kind beschadigen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:04 schreef ijs. het volgende:
Het leven is een aaneenschakeling van ernstige teleurstellingen, daar kun je kinderen maar beter zo vroeg mogelijk op voorbereiden.
Lekker Sinterklaas blijven vieren dus.
Sinterklaas is best belangrijk in het leven van een kind, maar dit is wat melodramatisch. Ohnee mijn ouders hielden een toneelstukje waarin ik snoep en cadeaus kreeg. HOE KONDEN ZE HIER NOU OVER LIEGEN!!?quote:‘Want als je ouders in staat zijn over zoiets te liegen, hoe kun je hen dan nog vertrouwen? Kinderen vragen zich af wat je hen nog allemaal wijsmaakt.’
Waarom was de lucht blauw dan?quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Sinterklaas is best belangrijk in het leven van een kind, maar dit is wat melodramatisch. Ohnee mijn ouders hielden een toneelstukje waarin ik snoep en cadeaus kreeg. HOE KONDEN ZE HIER NOU OVER LIEGEN!!?
Bovendien is een beetje scepsis richting je ouders heel gezond. De hoeveelheid bullshit die je als kind te horen krijgt op vragen als waarom is de lucht blauw vond ik veel erger toen ik dat als jonge puber ontdekte.
Een toneelstukje met cadeautjes voor peuters en kleuters is zoveel minder erg dan dreigen met hel en verdoemenis en baby's martelen door stukken geslachtsdeel eraf te hakken voor de grap. Maar dan loop je op de lange tenen van gelovigen en ''progressieve'' mensen. Dat is veel enger dan je eigen tradities afkraken.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:09 schreef babylon het volgende:
En dit geldt nog zoveel zwaarder voor religie in het algemeen. Dat vind ik nog veel erger.
Ik heb het dus niet van mijn ouders gehoord, maar van een klasgenootje.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:16 schreef Chia het volgende:
Volgens mij weten kinderen al heel gauw onbewust al wel dat het een toneelstukje is, maar het is ook gewoon leuk om erin te blijven geloven en daar verder niet te kritisch over na te denken.
Zodra kinderen uit zichzelf vragen gaan stellen en duidelijk twijfels hebben je houdt als ouder dan nog steeds je poot stijf en blijft 'liegen', dan kan het vervelend worden.
Ík vind van niet. Vooral om het vertrouwen van een kind helemaal niet beschadigd raakt. Ook een kind begrijpt namelijk dat de ouders goede bedoelingen hebben.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind een teleurstelling van iets wat niet doorgaat, iets wat je verliest of meer van dergelijke zaken wel een groot verschil met het vertrouwen van een kind beschadigen.
Gezien de haat op babyboomers zou er wel een kern van waarheid in kunnen zitten.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als dit werkelijk zo wijdverspreid zou zijn, zouden er dus miljoenen Nederlanders van meerdere generaties bestaan die hierdoor het vertrouwen in hun ouders zijn verloren. Ik geloof niet dat dat zo is, wat mij doet denken dat (zolang je een verder min of meer normale jeugd hebt) de soep niet zo heet wordt gegeten.
Ik kan het mij wel herinneren en ik voelde mij verraden. Nou zal iedere kind dat wss weer anders beleven omdat niet alle kinderen hetzelfde zijn en natuurlijk is het ook afhankelijk in wat voor gezin je opgroeit en hoe deze gezinsleden zich naar het kind toe verhouden.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:48 schreef Twiitch het volgende:
Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik erachter kwam dat sinterklaas niet bestaat. Klaarblijkelijk hebben de leugens mij een stuk van mijn jeugd ontnomen. Sinterklaas verbieden.
Hier valt gewoon niets op af te dingen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:00 schreef Tengano het volgende:
Toneelstuk
Overigens hoeft Sinterklaas van Baudry niet te worden afgeschaft, wel wil hij dat kinderen duidelijk wordt gemaakt dat er een toneelstuk wordt opgevoerd. ‘Collectief bedrog is niet de enige manier om zo’n feest te vieren. Want die leugens kunnen tot een vertrouwensbreuk leiden.’
Vanwaar de wens om te liegen tegen kinderen?quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:00 schreef Cue_ het volgende:
Wat een gedoe, jaren en jaren en jaren en jaren gaat het goed, geen kind die later verteld dat hij er enorme trauma's aan over heeft gehouden.
En zo ja, dan was het een enkele die blijkbaar een teer zieltje had of z'n ouders echt gewoon iets verkeerd hebben gedaan.
Als ouder zijnde geef je daar onbedoeld een voorbeeldfunctie mee die dat kind kan oppikken:quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:06 schreef TigerXtrm het volgende:
Wat? Jarenlang liegen tegen je kinderen zorgt voor een verlies van vertrouwen? Nou ja wat gek, dat zeg echt niemand aankomen
Wanneer je ze niet zelf leert dat wanneer ze Sinterklaasliedjes gaan zingen bij de schoorsteen ze dan een cadeau in hun schoen zullen krijgen zullen ze er ook niet om zeuren.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:07 schreef Woelwater het volgende:
Goed toch. Dan vertellen we de kinderen niet meer over Sinterklaas maar dan moeten ze ook niet zeuren om kadootjes als die er niet meer zijn.
Stel nou dat je vriend of vriendinnetje vreemd gaat. Wanneer is er dan sprake van een grotere vertrouwensbreuk? Als hij of zij het zelf vertelt, of dat hij of zij er jarenlang over liegt?quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:22 schreef MakkieR het volgende:
Als liegen over Sinterklaas schadelijk is, hoe zit het dan met liegen over God. Volgens mij is het geloven in God, Allah of Sinterklaas algemeen geaccepteerd. De wereldbevolking gelooft nu eenmaal in heel veel. Geloven in Sinterklaas is nu eenmaal een kindergeloof net als de tanden fee, de paashaas of de kerstman.
Het wordt ze allemaal opgedrongen, het is niet iets waar kinderen spontaan uit zichzelf mee komen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:22 schreef MakkieR het volgende:
Sinterklaas is nu eenmaal een kindergeloof net als de tanden fee, de paashaas of de kerstman.
vreemde vergelijking, maar als mijn vriendin zou vreemdgaan, volgens mij is er dan sowieso een vertrouwensbreuk of je het nu meteen vertelt of na jaren de pijn is hetzelfde, tenzij je afspraken hebt gemaakt zoals een open relatie. Dit gaat over geloven in. En ik probeer uit te leggen dat geloven in verschillende categorieën bestaat. kindergeloof en volwassen geloof we doen het allemaal of het nu echt is of nep. Je liegt immers ook tegen iemand als je zegt, ik geloof dat alles goed komt tegen een persoon die zwaar ziek is.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Stel nou dat je vriend of vriendinnetje vreemd gaat. Wanneer is er dan sprake van een grotere vertrouwensbreuk? Als hij of zij het zelf vertelt, of dat hij of zij er jarenlang over liegt?
Is het nou zo moeilijk om gewoon aan te nemen dat kinderen dat soort dingen gewoon leuk vinden? Ik vond Donald Duck vroeger ook geweldig, totdat je een bepaalde leeftijd bereikt en je je interesse naar andere dingen gaat verleggen. Het heet opgroeien, probeer het eens.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:29 schreef Za het volgende:
[..]
Het wordt ze allemaal opgedrongen, het is niet iets waar kinderen spontaan uit zichzelf mee komen.
Kinderen geloven ook niet in Donald Duck.
Het inzetten van fictieve figuren om daarmee kinderen te manipuleren tot een bepaald gedrag omdat dat je zelf "schattig" vindt is verwerpelijk.
Jij gelooft alleen wat je kunt zien ?quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:10 schreef Hiddendoe het volgende:
Zo las ik eens een stukje van Carmiggelt waarin hij verhaalde over een meisje dat van haar moeder hoorde dat de Sint niet bestond. Ze was diep teleurgesteld en de laatste regels van het verhaaltje waren:
"Dus Sinterklaas bestaat niet?" Moeder: "Nee, die bestaat niet."
"En God? Bestaat die dan ook niet?"
Moeder: "Nee, God bestaat wel."
Welk gedrag dan? Dat ze gaan zingen en kadootjes willen, wat erg zeg.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:29 schreef Za het volgende:
Het inzetten van fictieve figuren om daarmee kinderen te manipuleren tot een bepaald gedrag omdat dat je zelf "schattig" vindt is verwerpelijk.
Probeer eens de gedachte te overwegen dat het vooral de ouders zijn die het leuk vinden.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:35 schreef Hathor het volgende:
Is het nou zo moeilijk om gewoon aan te nemen dat kinderen dat soort dingen gewoon leuk vinden?
Een kind dat (aangezet door zijn ouders) bij de kachel liedjes staat te zingen om daarvoor cadeautjes te krijgen, vertoont bedelgedrag.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:38 schreef Karina het volgende:
Welk gedrag dan? Dat ze gaan zingen en kadootjes willen, wat erg zeg.
Vandaar ook al die lachende en vrolijk zwaaiende kinderen achter de hekken bij de intocht vorige weekquote:Op vrijdag 22 november 2019 15:38 schreef Za het volgende:
Probeer eens de gedachte te overwegen dat het vooral de ouders zijn die het leuk vinden.
Dit dus. En niet alleen de ouders; ook de hele familie. Ik was als kind heel goedgelovig en had blind vertrouwen in mijn familie die mij zelfs wijs maakte dat als ik stout was dat ik dan naar Spanje werd meegenomen en de pepernotenmachine in ging. En ik geloofde dat. En mijn familie vond dat dan 'grappig' omdat ik daar bang van werd (en als de dood was dat ik dingen fout deed).quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:38 schreef Za het volgende:
[..]
Probeer eens de gedachte te overwegen dat het vooral de ouders zijn die het leuk vinden.
Net als een papegaai die koppie krauw roept vanuit een kooi. Heel leuk en gezellig, maar voor wie nu eigenlijk?
Dat Sinterklaas gebruikt wordt voor gedreig, daar ben ik ook niet van. Wel van schoentje zetten, verlanglijstjes maken, naar de Sinterklaas optocht gaan en pepernoten bakken. Laat kinderen gewoon genieten van de leuke dingen die het feest met zich mee brengt.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit dus. En niet alleen de ouders; ook de hele familie. Ik was als kind heel goedgelovig en had blind vertrouwen in mijn familie die mij zelfs wijs maakte dat als ik stout was dat ik dan naar Spanje werd meegenomen en de pepernotenmachine in ging. En ik geloofde dat. En mijn familie vond dat dan 'grappig' omdat ik daar bang van werd (en als de dood was dat ik dingen fout deed).
Daarom zei ik al eerder het verschilt heel veel van gezin tot gezin wat de impact van zo'n gefabuleerd verhaal is.
En wat de inhoud van de fabulaties is, want bovenstaand verhaal klinkt gewoon wreed.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
En mijn familie vond dat dan 'grappig' omdat ik daar bang van werd (en als de dood was dat ik dingen fout deed).
Daarom zei ik al eerder het verschilt heel veel van gezin tot gezin wat de impact van zo'n gefabuleerd verhaal is.
Dit. Bij mij was het toch meer dankbaarheid toen bleek dat m'n ouders die shit regelden. Speelde ook wel mee dat ik het wel leuk vond om het nog geheim te mogen houden voor mijn zusje.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:49 schreef Lyrebird het volgende:
Heb idd vrienden die zich bedonderd voelen door hun ouders. Dan neem je jezelf toch wat te serieus. Zie je niet in waarom je ouders dat gedaan hebben?
Ik vond het zelf wel een mooi proces, waarbij je merkt dat je wat ouder en wijzer wordt. Ook het feit dat je het wil geloven, is ook wel een belangrijke levenswijsheid.
M'n neefjes en nichtjes kijken gewoon al weken van tevoren uit naar sinterklaas hoor. Deed ik zelf ook trouwens op die leeftijd. Vaak beginnen ze in maart alweer te vragen wanneer sinterklaas nou ook alweer komt.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:38 schreef Za het volgende:
[..]
Net als een papegaai die koppie krauw roept vanuit een kooi. Heel leuk en gezellig, maar voor wie nu eigenlijk?
Sneeuwvlokjes worden dan ook gemaakt, niet geboren.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als dit werkelijk zo wijdverspreid zou zijn, zouden er dus miljoenen Nederlanders van meerdere generaties bestaan die hierdoor het vertrouwen in hun ouders zijn verloren. Ik geloof niet dat dat zo is, wat mij doet denken dat (zolang je een verder min of meer normale jeugd hebt) de soep niet zo heet wordt gegeten.
Hier past maar één reactie:quote:Op vrijdag 22 november 2019 16:07 schreef BasEnAad het volgende:
Geen middel wordt geschuwd dit feest de nek om te draaien. Het is immer toch maar een Nederlands feest en alles uit Nederland is kut, weg met ons!!!
Bedelgedrag is wel wat overdreven hoor, je zingt en als beloning krijg je een kadootje. Sint Maarten vind je dan zeker ook bedelgedrag, dan 'moeten' de kinderen zelfs langs de deuren om snoep op te halen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:41 schreef Za het volgende:
[..]
Een kind dat (aangezet door zijn ouders) bij de kachel liedjes staat te zingen om daarvoor cadeautjes te krijgen, vertoont bedelgedrag.
Dat is een gênante vertoning.
Alles moet in dit land ter discussie staan, nooit is een keer iets gewoon leuk. Om schijtziek van te worden.quote:
Nee, zo zie ik het niet. Ik hou van Sinterklaas en zwarte Piet. Ik vind het nog steeds heerlijk om ze tegen te komen en voel dan ook mijn 'kinderhart' weer kloppen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 16:16 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Alles moet in dit land ter discussie staan, nooit is een keer iets gewoon leuk. Om schijtziek van te worden.
Meestal wel. En zelfs dat niet eens. Want de menselijke waarneming is ook beperkt.quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:37 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Jij gelooft alleen wat je kunt zien ?
En wat verder reikt dan je verstand, dat wil je niet bevatten ?
De laatste jaren Sinterklaas was het zelfs een sport om in huis op zoek te gaan waar mn ouders dit jaar de cadeaus weer hadden verstopt om te kijken hoeveel pakjes en wat erin zou kunnen zitten.quote:Op vrijdag 22 november 2019 16:14 schreef Karina het volgende:
Als ik over mijzelf spreek: ik vond het juist leuk vroeger en kan me eigenlijk niet eens meer herinneren dat er verteld werd dat Sinterklaas niet bestond, waarschijnlijk had ik het zelf al bedacht.
zo ging het bij mij ook, zodra ik oud genoeg was om erover na te denken vroeg ik ernaar en kreeg ikquote:Op vrijdag 22 november 2019 14:15 schreef heywoodu het volgende:
Gewoon als jaarlijks verhaaltje doen en als kind ernaar vraagt lieg je niet.
Daar heb je wel een puntquote:Op vrijdag 22 november 2019 17:02 schreef sp3c het volgende:
of zeg je tegen zo'n kind 'nee jongen dat kun jij niet, MOD is ook leuk en vol voldoening'
Nou voor de paashaas iig niet, want die bestaat wel.quote:Op vrijdag 22 november 2019 17:27 schreef RobbieRonald het volgende:
Geldt dit dan ook voor de Kerstman, de tandenfee, de Paashaas, kabouters, het zandmannetje, Elsa uit Frozen, etc?
Hij kent een paar mensen die alle vertrouwen in hun ouders kwijt waren geraakt, dus is het waar, begrepen!?quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:05 schreef FlippingCoin het volgende:
En heeft Boudry daar nog enige onderbouwing voor of niet?
En tóch ben je op FOK! beland. Waar moet t heen met deze wereld?quote:Op vrijdag 22 november 2019 19:19 schreef Morrigan het volgende:
Mijn ouders hebben nooit verteld dat Sinterklaas bestaat. Overigens hebben ze ook nooit verteld dat god bestaat.
Toevallig zelf deze vraag gekregen pas en eerlijk antwoord gegeven. Alsof ze water zag branden ze snapte er geen bal van.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Sinterklaas is best belangrijk in het leven van een kind, maar dit is wat melodramatisch. Ohnee mijn ouders hielden een toneelstukje waarin ik snoep en cadeaus kreeg. HOE KONDEN ZE HIER NOU OVER LIEGEN!!?
Bovendien is een beetje scepsis richting je ouders heel gezond. De hoeveelheid bullshit die je als kind te horen krijgt op vragen als waarom is de lucht blauw vond ik veel erger toen ik dat als jonge puber ontdekte.
Ja, zoiets. Maar ook een pact van "ik weet dat het niet waar is, maar jullie denken dat ik het nog geloof". Super spannend dat spel.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:16 schreef Chia het volgende:
Volgens mij weten kinderen al heel gauw onbewust al wel dat het een toneelstukje is, maar het is ook gewoon leuk om erin te blijven geloven en daar verder niet te kritisch over na te denken.
Zodra kinderen uit zichzelf vragen gaan stellen en duidelijk twijfels hebben je houdt als ouder dan nog steeds je poot stijf en blijft 'liegen', dan kan het vervelend worden.
Dat zijn de kleinkinderen van de babyboomers die zo haten.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:20 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Gezien de haat op babyboomers zou er wel een kern van waarheid in kunnen zitten.
Ik zou van dit quinoa gezicht nog geen advies aannemen over welk Nespresso cupje te gebruiken.quote:Op vrijdag 22 november 2019 16:16 schreef Enchanter het volgende:
Beter dan naar die kop van Boudry moeten kijken
[ afbeelding ]
Dat vind ik inderdaad.quote:Op vrijdag 22 november 2019 16:14 schreef Karina het volgende:
Bedelgedrag is wel wat overdreven hoor, je zingt en als beloning krijg je een kadootje. Sint Maarten vind je dan zeker ook bedelgedrag, dan 'moeten' de kinderen zelfs langs de deuren om snoep op te halen.
Jouw kinderen geloven dus nog steeds?quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:00 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Ik heb mijn kinderen altijd op jonge leeftijd (6 - 7 jaar) verteld dat die hele Sinterklaascircus een grote bak flauwekul is. Maar het is vechten tegen de bierkaai.
Het feest kan blijven, de foute boodschappen kunnen achterwege blijven, daar wordt het alleen maar mooier op.quote:Op vrijdag 22 november 2019 20:57 schreef Scorpie het volgende:
En zo zie je maar weer, Deugend Nederland wil Sinterklaas afschaffen.
Ok boomerquote:Op vrijdag 22 november 2019 21:07 schreef Za het volgende:
[..]
Het feest kan blijven, de foute boodschappen kunnen achterwege blijven, daar wordt het alleen maar mooier op.
Waarom zou je een meisje van 4 jaar oud willen aanmoedigen om tegen haar eigen wil iets te doen (Sinterklaasliedjes zingen) om anderen tevreden te stellen, cq daarmee cadeautjes in de wacht te slepen?
Fouter kan niet.
Dan doe jij het niet, hé. Makkelijk, wel.quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:07 schreef Za het volgende:
[..]
Het feest kan blijven, de foute boodschappen kunnen achterwege blijven, daar wordt het alleen maar mooier op.
Waarom zou je een meisje van 4 jaar oud willen aanmoedigen om tegen haar eigen wil iets te doen (Sinterklaasliedjes zingen) om anderen tevreden te stellen, cq daarmee cadeautjes in de wacht te slepen?
Fouter kan niet.
Ja, dat gaat met bloed, zweet en tranen, maar dat is niet erg want daar worden ze hard van. Zingen zullen ze! Voor ons, de anderen!quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:07 schreef Za het volgende:
[..]
Fouter kan niet.
Precies, dat is pas besodemieterij...quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:09 schreef babylon het volgende:
En dit geldt nog zoveel zwaarder voor religie in het algemeen. Dat vind ik nog veel erger.
Je snapt het feest niet en daarom maak je het kapot. Jij ziet alleen die cadeautjes, maar de lol zit hem in het raden van wie ze afkomstig zijn. En wie je dat gedicht heeft gestuurd dat vilein is maar precies je zwakke plekken blootlegt.quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:17 schreef Marsenal het volgende:
Toevallig heeft mijn vrouw aan mijn dochter(4) recent de waarheid over sinterklaas verteld, ze heeft zelf nooit sinterklaas gevierd als kind en snapt niet dat er zo massaal een sprookje wordt voorgehouden aan die kinderen. Zonder te overleggen was mijn dochter dus opeens op de hoogte van ‘de grote leugen’ en ik moet eerlijk zeggen, toen ik er goed over nadacht besefte ik dat het helemaal prima was zo. Het enige lastige is ervoor zorgen dat ze het niet op het schoolplein rondbazuind![]()
Je kan kinderen toch gewoon zeggen dat sinterklaas de windowdressing is voor een excuus om lekker massaal speelgoed te kopen? Mijn kleuter snapt het prima. Ik heb het als kind ook nooit echt gevierd (wat ik verschrikkelijk vond) maar het boeide me echt geen kut wat het echte verhaal was hoor, ik wilde gewoon een op afstand bestuurbare raceauto
Dat maken we de volwassenen wijs, weten zij veel.quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:23 schreef tesssssssss het volgende:
Hoezo liegen over Sinterklaas?![]()
Bestaat-ie niet, dan?
Ik maak niks kapot joh, ik vier het alleen niet zoals Nederlanders dat doen, ik heb het als kind niet thuis meegekregen. Verder boeit het me echt niks.quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je snapt het feest niet en daarom maak je het kapot. Jij ziet alleen die cadeautjes, maar de lol zit hem in het raden van wie ze afkomstig zijn. En wie je dat gedicht heeft gestuurd dat vilein is maar precies je zwakke plekken blootlegt.
Voor kinderen is het een beetje raden wie Sint en Piet zijn, ze zien er bekend uit en toch weer niet, rarara... (je hoort familie te hebben die Sint en Piet spelen, geen wildvreemden inhuren).
Ja, dadelijk gaat iemand me nog proberen wijs te maken dat de Kerstman ook niet bestaat.quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat maken we de volwassenen wijs, weten zij veel.
Nee, mijn kinderen zijn inmiddels volwassen. Ik sprak over vroeger.quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:03 schreef Interloper het volgende:
[..]
Jouw kinderen geloven dus nog steeds?
Dan doe je dat "vechten" toch wel enorm behoorlijk verkeerd.
Inderdaad, als kind geniet je gewoon van de sfeer. Daarvoor hoef je niet in de Sint te geloven.quote:Op vrijdag 22 november 2019 19:25 schreef Lokasenna het volgende:
Kan me niet herinneren ooit te hebben gedacht dat het echt was. Maar het was wel gezellig altijd.
Zoals in dit filmpje, dat vind ik dus alles behalve gezond. In deze setting zie je dus ook duidelijk dat het meer een grappige en vermakelijke aangelegenheid is van de 'volwassenen' maar ik vind dat alleen dat jochie daar het meest volwassen en natuurlijk reageert.quote:
Je snapt er niks van. Het hoort bij het leven dat je leert dealen met heftige angst momenten. Dat je leert dat het goede (Sint) het kwaad beteugelt (krampus/Zwarte Piet) Dat soort ervaringen vormt je als mens.quote:Op vrijdag 22 november 2019 23:23 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zoals in dit filmpje, dat vind ik dus alles behalve gezond. In deze setting zie je dus ook duidelijk dat het meer een grappige en vermakelijke aangelegenheid is van de 'volwassenen' maar ik vind dat alleen dat jochie daar het meest volwassen en natuurlijk reageert.
Voorstel verworpen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 23:29 schreef the-eye het volgende:
Mijn voorstel is dus om iets toe te geven en de oorbellen en rode lippen weg te doen maar Piet dan wel weer duivel horentjes te geven
Kijk eens effe hoe in elke klas de belhamels even op hun nummer worden gezet. In Nederland moet Piet maar hopen dat hij zelf niet in elkaar gekickbokst wordtquote:
Het spijt me, maar het komt mij iets te satanisch over en daar hou ik niet zo van en het lijkt mij persoonlijk ook geen profijtelijke beleving voor jonge kinderen, maar daar verschillen wij blijkbaar van mening over.quote:Op zaterdag 23 november 2019 00:19 schreef the-eye het volgende:
[..]
Kijk eens effe hoe in elke klas de belhamels even op hun nummer worden gezet. In Nederland moet Piet maar hopen dat hij zelf niet in elkaar gekickbokst wordt
Ik vind dat je te snel "Nee" roept. Ik bedoel een Zwarte Piet als dezequote:Op zaterdag 23 november 2019 00:22 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het spijt me, maar het komt mij iets te satanisch over en daar hou ik niet zo van en het lijkt mij persoonlijk ook geen profijtelijke beleving voor jonge kinderen, maar daar verschillen wij blijkbaar van mening over.
lol fucking mooi man.quote:Op vrijdag 22 november 2019 23:29 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je snapt er niks van. Het hoort bij het leven dat je leert dealen met heftige angst momenten. Dat je leert dat het goede (Sint) het kwaad beteugelt (krampus/Zwarte Piet) Dat soort ervaringen vormt je als mens.
Wij leven ondertussen in een maatschappij waar kinderen gevormd worden door likes op instagram of facebook; Het maakt niet uit of iets echt of oprecht is als het maar likes oplevert. Wat denk je, gaat dat een beter soort mens opleveren?![]()
Mijn voorstel is dus om iets toe te geven en de oorbellen en rode lippen weg te doen maar Piet dan wel weer duivel horentjes te geven
Let op 1:30 dat ventje achter de deur
Wat een sfeer!Zo'n liedje gezongen vanuit doodsangst klinkt gewoon beter dan zo'n optreden bij de kids voice voor de likes and fame. En kijk ze eens lief spelen na afloop. Vergelijk dat eens met krijsende kutjong op straat na het suikerfeest
1974? Dan ben je nogal bejaardquote:Op vrijdag 22 november 2019 14:52 schreef SeLang het volgende:
Zo ging dat bij mij thuis, ergens rond 1974:
Moeder: "SeLang, ik moet je iets vertellen. Sinterklaas bestaat niet"
SeLang: "Haha! Dat dacht ik al. En God en Jezus bestaan zeker ook niet!"
Moeder:
We moeten terug naar de basis. Dit is het Sintnicolaas feest alleen bij ons is het geëvolueerd naar een soft feestje waar kinderen alleen maar in de watten worden gelegd.quote:Op zaterdag 23 november 2019 09:24 schreef Marsenal het volgende:
[..]
lol fucking mooi man.
Ze moeten sinterklaas met dat krampus feest mixen, dat er honderden demonen met Sinterklaas over de daken rennen die kindjes ontvoeren naar spanje om daar op de eeuwige katoenvelden te wonen
100% waarquote:Op zaterdag 23 november 2019 09:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het is veel manipulatiever om te liegen dat het luidruchtige batterij-speelgoed kapot is en nee, echt niet gemaakt kan worden bijvoorbeeld. Dat zijn dingen die ouders ook doen, maar daarbij lijkt het me wel beter om de waarheid te zeggen.
Wow, wat is dit voor geflipte traditie?quote:Op zaterdag 23 november 2019 09:52 schreef the-eye het volgende:
Hier nog een schitterende![]()
Kijk dit is mooi hè. Hier leren kinderen dat pappie en mammie ze niet tegen alles kunnen beschermen, dat ze zelf verantwoording hebben voor hun daden
Ik wou dat die van mij had gezegd dat weet ik niet, maar zoeken we wel een keertje op.quote:Op vrijdag 22 november 2019 19:36 schreef Quasimoto het volgende:
[..]
Toevallig zelf deze vraag gekregen pas en eerlijk antwoord gegeven. Alsof ze water zag branden ze snapte er geen bal van.
Zie het als een ritequote:Op zaterdag 23 november 2019 13:10 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Wow, wat is dit voor geflipte traditie?
Een Duivelse paashaas, een LSD priester en een grudge achtig wief.
Goede leerschool wel, zo je kinderen de stuipen op t lijf jagen.
Waarom hebben we dit in Nederland niet. Is toch veel leuker dan die suffe pieten.quote:Op zaterdag 23 november 2019 16:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zie het als een rite
Kijk dit dan, dit is toch prachtig
In Rotterdam probeert men dit te introduceren.quote:Op zaterdag 23 november 2019 18:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom hebben we dit in Nederland niet. Is toch veel leuker dan die suffe pieten.
Hoe creëer ik een sneeuwvlokje?quote:
Je weet dat de kerstman eigenlijk Sinterklaas is hé, maar dan overgenomen door Coca cola zo'n honderd jaar geleden.quote:Op vrijdag 22 november 2019 19:44 schreef TargaFlorio het volgende:
Daarom het sinterklaasfeest afschaffen en overstappen op de kerstman en het kerstverhaal met Jozef, Maria en kindje Jezus.
Dit komt allemaal uit Oostenrijk/Hongarije en Tjechie. Lijken me niet echt de landen die sneeuwvlokjes voortbrengen is het wel? Deze kinderen leren juist op jonge leeftijd met doodsangsten dealen. Itt bij ons waar kinderen wakker liggen van het klimaat en roken langs de voetbalveldenquote:Op zondag 24 november 2019 00:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hoe creëer ik een sneeuwvlokje?
Nou gewoon door ze hun gevoel van veiligheid op een zo jong mogelijke leeftijd af te pakken.
Zo kun je er zeker van zijn dat ze zo jong mogelijk niet meer op zichzelf durven te vertrouwen![]()
Prachtig man, echt een volwassenekinderfeest
Dan zal je toch eerst moeten ophouden met het importeren van hele hordes noordafrikaans tuig.quote:Op zondag 24 november 2019 00:54 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dit komt allemaal uit Oostenrijk/Hongarije en Tjechie. Lijken me niet echt de landen die sneeuwvlokjes voortbrengen is het wel? Deze kinderen leren op jonge leeftijd met doodsangsten dealen.
We zouden wat vaker een voorbeeld aan de landen moeten nemen waar een man nog een man is en een vrouw een vrouw en waar men nog trots op de eigen cultuur en tradities durft te zijn
Ook daarin zie ik die landen als gidslandenquote:Op zondag 24 november 2019 01:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan zal je toch eerst moeten ophouden met het importeren van hele hordes noordafrikaans tuig.
Op wat voor manier?quote:Op zondag 24 november 2019 01:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ook daarin zie ik die landen als gidslanden
Het is als samenleving of cultuur natuurlijk maar waar je voor kiest. Wil je je een 'echte' manquote:Op zondag 24 november 2019 00:54 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dit komt allemaal uit Oostenrijk/Hongarije en Tjechie. Lijken me niet echt de landen die sneeuwvlokjes voortbrengen is het wel? Deze kinderen leren juist op jonge leeftijd met doodsangsten dealen. Itt bij ons waar kinderen wakker liggen van het klimaat en roken langs de voetbalvelden
We zouden wat vaker een voorbeeld aan de landen moeten nemen waar een man nog een man is en een vrouw een vrouw en waar men nog trots op de eigen cultuur en tradities durft te zijn
Dat komt natuurlijk ook omdat ze een achterstand door jaren communisme hebben opgelopenquote:Op zondag 24 november 2019 01:05 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het is als samenleving of cultuur natuurlijk maar waar je voor kiest. Wil je je een 'echte' manvoelen of wil je je als mens met al je vertrouwen en kwaliteiten kunnen ontwikkelen en progressie maken. De landen die jij noemt zijn volgens mij niet het meest vooruitstrevend en voorbeeldig in ontwikkelingen waar de wereld verder op zit te wachten volgens mij.
Wat een onzin, het ligt er maar aan hoe je het brengt en wat je daarna aan invulling geeft aan sinterklaas.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind een teleurstelling van iets wat niet doorgaat, iets wat je verliest of meer van dergelijke zaken wel een groot verschil met het vertrouwen van een kind beschadigen.
Dit ja!quote:Op zondag 24 november 2019 21:46 schreef Prutzenberg het volgende:
Als je ouders bot vertellen dat die ouwe Klaas een neppert is en direct overstappen op cadeau's onder de kerstboom, dan kan ik me voorstellen dat het vertrouwen in je ouders enigszins geschaad is.
Ik heb mijn kinderen ingewijd in het Geheim van Sinterklaas. Een soort overgangsrite waarbij je als kind oud genoeg bent om het spel mee te spelen.
Die kun je natuurlijk ook weer omdraaien. Waarom maken zwarte-piet-zeikerds zich zo druk over een overduidelijke leugen, die na een paar jaar toch weer ontkracht wordt. Blijken die zwarte pieten namelijk toch niet eens zwart te zijn geweest!quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:06 schreef Hiddendoe het volgende:
Hier idem, maar je komt er wel overheen hoor.![]()
En daarom begrijp ik die anti- en pro- pietenbeweging niet zo goed. Dat hele gedoe is in feite een grote leugen. Pro-zwarte pieten gooien het altijd op een kinderfeest, wat waar is, maar dat wordt over een paar jaar toch ontkracht, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan de zwarte kleur?
Kinderen accepteren ook een regenboogpiet of, voor mijn part, een toverfee, Harry Potter of Kermit de Kikkerpiet.
Als ze maar cadeautjes krijgen.
Waar blijven trouwens de protesten tegen de elven met puntoren? Of hazen die eieren leggen? Allemaal zaken die heel verwarrend zijn, zeker voor kinderen.
De wrevel zit hem in dat sommigen met hun geveinsde gekwetste gevoelens menen je voor te kunnen schrijven wat je wel of niet zou moeten doen.quote:Op zondag 24 november 2019 23:02 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Die kun je natuurlijk ook weer omdraaien. Waarom maken zwarte-piet-zeikerds zich zo druk over een overduidelijke leugen, die na een paar jaar toch weer ontkracht wordt. Blijken die zwarte pieten namelijk toch niet eens zwart te zijn geweest!
Dus waar maken die gasten zich druk om? Om wat kinderen van de leeftijd 4-8 van zwart geschminkte acteurs vinden?
alleen van horen zeggen..en dan mensen die door *iets* in hun jeugd het vertrouwen van de ouders is verlorenquote:Op vrijdag 22 november 2019 14:05 schreef FlippingCoin het volgende:
En heeft Boudry daar nog enige onderbouwing voor of niet?
Raar dat de bezwaren niet voor Harry Potter e.d. geldenquote:Op maandag 25 november 2019 01:33 schreef mschol het volgende:
[..]
alleen van horen zeggen..en dan mensen die door *iets* in hun jeugd het vertrouwen van de ouders is verloren
Dan doe je het verkeerd. Hier ging de schoolgaande jeugd (ca. 6 tot 10 jaar) met Sinterklaas verkleed als Sint & Piet zingend langs de huizen. Het snoep dat ze kregen werd deels uitgedeeld aan de jonge kinderen (vaak bekenden, familie, buurkinderen) die nog in Sinterklaas geloofden en die verklede kinderen ècht als Sint&Piet zagen.quote:Op vrijdag 22 november 2019 20:43 schreef Za het volgende:
[..]
Dat vind ik inderdaad.
Een kind gaat uit zichzelf niet zingend langs de deuren of midden in een gezelschap staan zingen, het wordt daartoe aangemoedigd door de ouders.
Wanneer je filmpjes ziet van Sinterklaas zingende peuters zie je de onzekerheid in hun ogen, zie je ze zoeken naar de bevestiging van hun ouders (actueel voorbeeld: https://www.instagram.com/p/B5GWdFAgAvs/?hl=nl) ze doen het om hun ouders te pleasen en de wat oudere kids uit hebzucht of een combi van die twee.
Het is verkeerd om een kind zulk gedrag aan te leren.
Ik vind het raar dat je het "viert" als je het niet van huis uit hebt meegekregen. Je wilt je kinderen de cadeaus en het snoepgoed niet onthouden, dat snap ik wel, maar doordat je daar de focus op legt ontgaat je de kern van het feest en daardoor ook het diepe innerlijke gevoel van mystiek. Zo is kerstmis voor niet-Christenen alleen een feest van veel en duur vreten, dure cadeaus en vals sentiment.quote:Op vrijdag 22 november 2019 21:38 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik maak niks kapot joh, ik vier het alleen niet zoals Nederlanders dat doen, ik heb het als kind niet thuis meegekregen. Verder boeit het me echt niks.
Overigens heb ik als volwassene vaak zat surprise en gedichten gedaan, ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt
Nu ons Sinterklaasfeest zo soft is geworden, zie je dat kinderen zich massaal uitleven met Halloween, het kan niet griezelig genoeg zijn. Daarom vind ik dat je Halloween eruit moet trappen (want te Amerikaans) en Sinterklaas zijn griezel moet teruggeven.quote:Op zaterdag 23 november 2019 13:10 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Wow, wat is dit voor geflipte traditie?
Een Duivelse paashaas, een LSD priester en een grudge achtig wief.
Goede leerschool wel, zo je kinderen de stuipen op t lijf jagen.
Kennelijk was er iets met twijfel, maar het wordt bevestigd. Loog die Rengers, of heeft het AD het verkeerd geïnterpreteerd? De berichtgeving mag gezien de verhitte discussie wel wat zorgvuldiger worden.quote:Jeroen Rengers, voorzitter van de supportersvereniging van NEC, bevestigt aan het AD dat het woord 'zwart' mogelijk aanstootgevend zou zijn.
Ik zie voor m'n neus een Sinterklaasreligie ontstaan.quote:Op maandag 25 november 2019 04:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..] doordat je daar de focus op legt ontgaat je de kern van het feest en daardoor ook het diepe innerlijke gevoel van mystiek. Zo is kerstmis voor niet-Christenen alleen een feest van veel en duur vreten, dure cadeaus en vals sentiment.
Ik vier het, omdat ik het wel gezellig vind. En het diepe innerlijke gevoel van mystiek wat je omschrijft, dat vind ik wel uniek, voor een verzonnen kinderfeestje wat door een tekening in een krant bij toeval deze vorm heeft gekregen. Sinterklaas is niet zo bijzonder, ik denk dat je er te veel van maakt. Het is bij mij thuis gewoon een leuk excuus om met iedereen bij elkaar te komen en elkaar cadeaus te geven.quote:Op maandag 25 november 2019 04:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat je het "viert" als je het niet van huis uit hebt meegekregen. Je wilt je kinderen de cadeaus en het snoepgoed niet onthouden, dat snap ik wel, maar doordat je daar de focus op legt ontgaat je de kern van het feest en daardoor ook het diepe innerlijke gevoel van mystiek. Zo is kerstmis voor niet-Christenen alleen een feest van veel en duur vreten, dure cadeaus en vals sentiment.
En dit is voldoende gewicht om er ook echt een nieuwsbericht over te schrijven? Elke mening is tegenwoordig al een nieuwsartikel. Kwaliteitje weer, hoor.quote:Op vrijdag 22 november 2019 14:00 schreef Tengano het volgende:
‘Niet dat ik er zelf een trauma aan overgehouden heb, of zo. Maar ik hoor van mensen die daardoor destijds wél het vertrouwen in hun ouders zijn kwijtgespeeld.
Heb je liever zoiets:quote:Op maandag 25 november 2019 08:34 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
En dit is voldoende gewicht om er ook echt een nieuwsbericht over te schrijven? Elke mening is tegenwoordig al een nieuwsartikel. Kwaliteitje weer, hoor.
Niet stil in je bed liggen en denken dat je het paard op het dak hoort of zo?quote:Op maandag 25 november 2019 08:18 schreef sp3c het volgende:
diepe innerlijke mystiek heb ik ook niet meegekregen hoor, had je toen ik 5 was ook niet mee aan hoeven komen vrees ik![]()
5 december komen sint en piet, schoen zetten, feest, gezellig ... dat was de gedachte wel zo'n beetje
Bij Halloween doet helemaal niemand alsof het echt is.quote:Op maandag 25 november 2019 04:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nu ons Sinterklaasfeest zo soft is geworden, zie je dat kinderen zich massaal uitleven met Halloween, het kan niet griezelig genoeg zijn. Daarom vind ik dat je Halloween eruit moet trappen (want te Amerikaans) en Sinterklaas zijn griezel moet teruggeven.
Of is Halloween ook al traumatiserend omdat er geen waarschuwing wordt gegeven dat het allemaal niet echt is?
Ooit was het onderdeel van religie. Maar dat is al vrij lang niet meer zo, zeker niet in die voorgestelde vorm.quote:Op maandag 25 november 2019 06:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie voor m'n neus een Sinterklaasreligie ontstaan.
Ja, het is goed dat men dat soort zaken de afgelopen decennia steeds normaler is gaan vinden. Hetzelfde geldt voor re-enactment en dergelijke. Vroeger (jaren 80) werden mensen die daaraan deden min of meer voor gek verklaard.quote:Op maandag 25 november 2019 11:08 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Zelf ben ik wel blij met Halloween, ja iets te amerikaans, maar nu kan ik lekker ongeneerd Samhain vieren zonder dat het opvalt
Geen vragen meer, wat ga je doen op die vrije dagen? Maar oh ga je leuk Halloween vieren? Heerlijk!
Zelfde met midwinter, sinds de afgelopen jaren is het ineens niet heel vreemd meer. Geen vragen meer, midwinter wat is dat, waarom vier je dat?
Midzomer wordt ook al steeds normaler. Nu mijn favo lentefeest nog, dan ben ik een zeer tevreden mens.
Het is net zo echt al bij Sinterklaas. Het verschil is dat de jeugd van Halloween wat ouder is en vanzelf weet dat het niet echt is, maar ze laten elkaar wel schrikken en zo, ze zitten in die rol.quote:Op maandag 25 november 2019 11:08 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Bij Halloween doet helemaal niemand alsof het echt is.
En kijk eens, dikke lol, geen kind of volwassen mens die het minder leuk vindt daardoor.
Van oorsprong was het dat niet, ook geen heidense religie.quote:Op maandag 25 november 2019 11:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ooit was het onderdeel van religie. Maar dat is al vrij lang niet meer zo, zeker niet in die voorgestelde vorm.
Niet zozeer door de discussie, maar door die rare Zwarte Piet zelf. Zonder dat immaterieel cultureel erfgoed gaan mensen niet op onderzoek, en dat is precies de reden dat Piet moet blijven, en ook waarom die zwart moet zijn.quote:Op maandag 25 november 2019 11:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ooit was het onderdeel van religie. Maar dat is al vrij lang niet meer zo, zeker niet in die voorgestelde vorm.
Daarin is die hele Piet discussie wel mooi geweest. Bepaalde wortels van de traditie zijn weer in onze herinnering gekomen. Zonder de Piet discussie waren die verloren gebleven in zijn algemeen.
Nee, het is niet hetzelfde. Juist omdat er op geen enkel moment wordt gedaan alsof het echt is.quote:Op maandag 25 november 2019 11:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is net zo echt al bij Sinterklaas. Het verschil is dat de jeugd van Halloween wat ouder is en vanzelf weet dat het niet echt is, maar ze laten elkaar wel schrikken en zo, ze zitten in die rol.
De jongsten doen er nog niet aan mee, die snappen nog niet goed dat het niet echt is, voor hen is het alleen eng.
Absoluut wel.quote:Op maandag 25 november 2019 11:18 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Van oorsprong was het dat niet, ook geen heidense religie.
Absoluut niet. De omkeerfeesten maakten niet echt deel uit van de religie. Niet bij de Romeinen en niet bij de Christenen. Ook het bedelen maakte er geen deel van uit. Dat is gewoon een cultureel gebruik.quote:
Met goden en hun helpers/demonen, maar he, niet religieus toch?quote:Op maandag 25 november 2019 11:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Absoluut niet. De omkeerfeesten maakten niet echt deel uit van de religie. Niet bij de Romeinen en niet bij de Christenen. Ook het bedelen maakte er geen deel van uit. Dat is gewoon een cultureel gebruik.
Niet genoeg, vrees ik. Veel mensen zijn nog steeds massaal overtuigd van het idee dat Zwarte Piet is gebaseerd op een slaaf uit Afrika - hoewel slavernij illegaal was in Nederland en hier voor 1970 amper donkere mensen woonden.quote:Op maandag 25 november 2019 11:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Daarin is die hele Piet discussie wel mooi geweest. Bepaalde wortels van de traditie zijn weer in onze herinnering gekomen. Zonder de Piet discussie waren die verloren gebleven in zijn algemeen.
De 'moderne' zp is dat dan ook voor een fiks deel.quote:Op maandag 25 november 2019 11:50 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Niet genoeg, vrees ik. Veel mensen zijn nog steeds massaal overtuigd van het idee dat Zwarte Piet is gebaseerd op een slaaf uit Afrika - hoewel slavernij illegaal was in Nederland en hier voor 1970 amper donkere mensen woonden.
Nee, als een Moor, een slavendrijver inderdaad. In ieder geval geen slaaf die belachelijk wordt gemaakt.quote:Op maandag 25 november 2019 11:57 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
De 'moderne' zp is dat dan ook voor een fiks deel.
Iig op een 'afrikaan', niet perse slaaf. Maar de donkere mens als demon/beest/niet echt menselijk.
Het was ook behoorlijk onmenselijk wat de Moren hebben gedaan.quote:En dat was juist zo omdat er hier amper donkere mensen woonde. Ze tot de verbeelding spraken ipv gewoon echte mensen waren.
Men kende het niet echt, enkel een fantasie beeld die niet geheel en al positief of zelfs menselijk was.
Nee, die komt langzaam weer terug.quote:Op maandag 25 november 2019 06:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie voor m'n neus een Sinterklaasreligie ontstaan.
Ze vieren het wel, maar niet met Sinterklaas. Deels met Driekoningen en deels met Allerzielen. En op een iets andere manier dan hier, waarbij "hier" vaag is omdat het in West-Europa ook gevierd kan worden van eind oktober tot eind februari. Zelfs in Griekenland vieren ze het met een schoorsteen, schoenen en duiveltjes.quote:Op maandag 25 november 2019 11:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Het is je nooit opgevallen dat ze in Italie geen sinterklaas vieren, maar hier wel?
Het is een viering voor 'winter landen'.
Geen bewijs voor. De Romeinen kwamen hier en de christenen kwamen hier, maar bewijs voor een religieus feest dat op Sinterklaas is er niet, tot het ontstaan van kloosterscholen die die omkeerfeesten hadden. Maar die viering hoort niet bij de christelijke religie.quote:Verdiep je eens in de traditie van deze gronden. Altijd dat kijken naar ver weg slaat nergens op als je het over 'onze' traditie hebt.
Wij waren geen romeinen noch christenen. Beide (die van dezelfde plek kwamen) hebben dit soort vieringen eigen gemaakt omdat er tegenin gaan teveel weerstand opriep.
We hebben ook een korenmoeder als schrikfiguur en de nikker, beiden van lang geleden, daar is weinig religieus aan. Ze maken geen deel uit van gezamenlijke riten of verering. Zwarte Piet evenmin.quote:De wortels van het schrikfiguur die we nu zp noemen liggen dieper in onze oude culturen en dat was wel degelijk religieus.
Nou, je had wel de nikker (of nekker, of bullebak), die was zwart. En de moeraslijken, ook zwart. Mogelijk is die nikker op de moeraslijken gebaseerd.quote:Op maandag 25 november 2019 11:57 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
De 'moderne' zp is dat dan ook voor een fiks deel.
Iig op een 'afrikaan', niet perse slaaf. Maar de donkere mens als demon/beest/niet echt menselijk.
En dat was juist zo omdat er hier amper donkere mensen woonde. Ze tot de verbeelding spraken ipv gewoon echte mensen waren.
Men kende het niet echt, enkel een fantasie beeld die niet geheel en al positief of zelfs menselijk was.
Je hebt dus geen enkel probleem met liegen tegen je kind.quote:Op maandag 25 november 2019 11:55 schreef ToT het volgende:
Mijn vrouw en ik hebben al besproken dat als onze baby oud genoeg wordt om iets te begrijpen van Sinterklaas enzo, dat we hem idd gaan vertellen dat het een leuk toneelstukje is, maar dat andere kinderen geloven dat het echt is en dat je dat ook zo moet laten.
Ja, want daar hadden we hier in Nederland echt veel last van, wisten we zoveel over...quote:Op maandag 25 november 2019 12:07 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Nee, als een Moor, een slavendrijver inderdaad. In ieder geval geen slaaf die belachelijk wordt gemaakt.
[..]
Het was ook behoorlijk onmenselijk wat de Moren hebben gedaan.
quote:Op maandag 25 november 2019 12:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je hebt dus geen enkel probleem met liegen tegen je kind.
Er zijn maar weinig kinderen die geloven dat het echt is, zelfs de meeste gelovigen zitten tegen de twijfel aan (of ze zijn te jong). Dat is juist het leuke ervan, dat ze elkaar proberen te overtuigen van "bestaat niet". En maar argumenten zoeken. En naar buiten volhouden dat hij zéker bestaat (anders krijg je geen cadeautjes meer, denken er veel).
Door te liegen dat de anderen het wel zien als echt, ontneem je dat kind zijn spel èn dat van de andere kinderen, die natuurlijk als dom worden gezien omdat ze nog geloven.
"De memoires van Europese slaven in islamitisch Noord-Afrika zijn lang afgedaan als ‘zielige verhalen’. In enkele gevallen is er zelfs opzichtig met cijfers gesjoemeld om het fenomeen te kunnen minimaliseren. Maar recente buitenlandse studies tonen aan dat de slavernij van christenen in ‘Barbarije’ geen marginaal verschijnsel was, en het lot van de slaven weinig benijdenswaardig."quote:Op maandag 25 november 2019 12:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ja, want daar hadden we hier in Nederland echt veel last van, wisten we zoveel over...
Op via via verhalen na wisten we niets.
Nogmaals, ik zeg nergens slaaf. Wel dat donkere mensen onbekend waren en als niet geheel menselijk en eng gezien werden.
Was doodnormaal in die tijd en andersom gold precies hetzelfde.
Maar doe niet net alsof dit niet aan de orde was.
Dat begrijp ik wel. Je wilt niet liegen dat Sinterklaas echt zou zijn, maar je wilt er wel over liegen dat andere kinderen geloven dat hij echt is. Dat is namelijk niet zo.quote:Op maandag 25 november 2019 12:59 schreef ToT het volgende:
[..]Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik gezegd heb.
Murad Raïs: https://www.ad.nl/binnenl(...)e-in-veere~a1eeaa80/quote:Op maandag 25 november 2019 12:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ja, want daar hadden we hier in Nederland echt veel last van, wisten we zoveel over...
Op via via verhalen na wisten we niets.
Nogmaals, ik zeg nergens slaaf. Wel dat donkere mensen onbekend waren en als niet geheel menselijk en eng gezien werden.
Was doodnormaal in die tijd en andersom gold precies hetzelfde.
Maar doe niet net alsof dit niet aan de orde was.
En wat wist de gemiddelde Nederlander daarvan?quote:Op maandag 25 november 2019 14:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Murad Raïs: https://www.ad.nl/binnenl(...)e-in-veere~a1eeaa80/
Er zijn verschillende connecties tussen Nederland en de Moorse landen, dat heb je met een zeevarende natie.
Riiiiiight, geen enkel kind gelooft in Sinterklaas!quote:Op maandag 25 november 2019 14:12 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel. Je wilt niet liegen dat Sinterklaas echt zou zijn, maar je wilt er wel over liegen dat andere kinderen geloven dat hij echt is. Dat is namelijk niet zo.
Ja raar hè, ze zouden wel de details van de slavenhandel hebben gekend en voldoende weten om negerkarikaturen te maken, maar over de gevaren onderweg, zoals Barbarijse zeerovers tussen Holland en de slavenkust hadden ze nog nóóit gehoord. Terwijl toch een aanzienlijk deel van de bevolking mensen kende die al dan niet gedwongen werden scheep te gaan bij de VOC, als soldaat en zo, en daar ook langs moesten varen. En die piraten roofden slaven langs de Europese kusten tot aan IJsland aan toe! (http://www.uitgeverijdebr(...)van-olafur-egilsson/)quote:Op maandag 25 november 2019 14:16 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En wat wist de gemiddelde Nederlander daarvan?
De meeste vaarde daar niet pop en er was geen sociale media e.d.
Je weet niet welk kind gelooft en welk kind niet. De mededeling "alle andere kinderen denken dat die echt is" is dus een leugen.quote:Op maandag 25 november 2019 15:07 schreef ToT het volgende:
[..]
Riiiiiight, geen enkel kind gelooft in Sinterklaas!![]()
Je doet je naam wel eer aan he!
Zie bijvoorbeeld de reactie van pokkerdepok hier.
quote:Op maandag 25 november 2019 15:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je weet niet welk kind gelooft en welk kind niet. De mededeling "alle andere kinderen denken dat die echt is" is dus een leugen.
Ik vond het schoorsteenverhaal ook altijd wazig......vooral omdat we een centrale verwarming hadden!quote:Op maandag 25 november 2019 15:25 schreef deedeetee het volgende:
Ik kwam er als kleuter al achter dat sinterklaas natuurlijk niet echt bestaat. Dat schoorsteenverhaal alleen al....Ik heb t gewoon tegen mijn moeder gezegd en die loog er niet verder om. Legde me uit dat ik nu bij de grote kinderen hoorde en er wel om moest denken niks tegen kindjes te zeggen die wel nog geloofden.
Ik heb er nooit een probleem in gezien hoor.
Wij hadden een kolenkachel in de huiskamer staan, de kachelpijp was overduidelijk niet geschikt om zwarte piet er doorheen te laten. Mijn moeder was zo dom om chocolade sint figuren vlak bij de kachel te zetten, de chocolade werd prompt zacht door de hitte. Was echt niet moeilijk om toen de voor de hand liggende conclusie te trekken * dat kán niet mam *quote:Op maandag 25 november 2019 15:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik vond het schoorsteenverhaal ook altijd wazig......vooral omdat we een centrale verwarming hadden!
Maar een paar jaar geleden hadden ze geïntroduceerd dat Zwarte Piet een magische ring had waarmee hij deuren kon openen. Mijn moeder vertelde me vroeger dat ze Zwarte Piet een reservesleutel van de deur hadden gegeven, maar dat geloofde ik ook absoluut niet omdat ik daar nog nooit eerder van had gehoord in alle verhalen en liedjes enzo!
quote:Op maandag 25 november 2019 16:13 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Wij hadden een kolenkachel in de huiskamer staan, de kachelpijp was overduidelijk niet geschikt om zwarte piet er doorheen te laten. Mijn moeder was zo dom om chocolade sint figuren vlak bij de kachel te zetten, de chocolade werd prompt zacht door de hitte. Was echt niet moeilijk om toen de voor de hand liggende conclusie te trekken * dat kán niet mam *![]()
Ik heb nooit gezegd dat ze de details van de slavenhandel kende. Ik vermoed zo dat de meeste normale mensen dat niet wisten.quote:Op maandag 25 november 2019 15:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja raar hè, ze zouden wel de details van de slavenhandel hebben gekend en voldoende weten om negerkarikaturen te maken, maar over de gevaren onderweg, zoals Barbarijse zeerovers tussen Holland en de slavenkust hadden ze nog nóóit gehoord. Terwijl toch een aanzienlijk deel van de bevolking mensen kende die al dan niet gedwongen werden scheep te gaan bij de VOC, als soldaat en zo, en daar ook langs moesten varen. En die piraten roofden slaven langs de Europese kusten tot aan IJsland aan toe! (http://www.uitgeverijdebr(...)van-olafur-egilsson/)
Maar ze kenden wel nobele zwarten, Moriaan (ridder van de Ronde Tafel), een van de drie wijzen uit het Oosten, de Koningin van Sheba, de Heilige Drie Moren, nog wat uit verhalen.quote:Op maandag 25 november 2019 21:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat ze de details van de slavenhandel kende. Ik vermoed zo dat de meeste normale mensen dat niet wisten.
Ik zeg dat ze vooral wilde verhalen kende waardoor 'de neger' als duivel/beest geen rare keuze was.
Volgens mij zag ik de verschillende verschijningsvormen als een soort natuurlijke variatie binnen de soort Sinterklaas en Zwarte Piet, als ik er al een mening over had. Ik was daar niet zo kritisch in. Je accepteerde ook gewoon als feit dat de Sint van de tv een wat meer luxe uitvoering was dan de "echte", of dat iemand die Piet heette soms een vrouwenstem had.quote:Op maandag 25 november 2019 16:24 schreef ToT het volgende:
[..]
Tja en Sinterklaas; de ene keer zei hij dat hij 500 jaar oud was de andere keer was hij 80.
De ene keer had hij veel rimpels en een zware stem, de andere keer leek het wel een vrouw met een baard en klonk hij precies als de kleuterjuf!
De ene keer zag hij er heel statig uit, de andere keer had hij duidelijk een verbleekte spijkerbroek en sneakers aan onder zijn mantel.
Enz enz enz.
En wat de neuk was dat over dat hij de hele wereld in z'n zak met cadeau's doet?
Waarom mochten kinderen van rijke ouders altijd duurdere cadeau's uitzoeken dan ik?
En waarom kwam hij nooit bij ons op bezoek en zagen we Zwarte Piet zelfs nooit bij ons huis?
Ik neem aan dat je de meeste "echte zwarte mensen" van tv kende. Wij hadden wat Ambonezen en één Surinaams gezin als "donkere mensen" in de gemeente. Van tv kende je in de '70s vooral zwarte muzikanten (soul, disco) en de exotische culturen uit documentaires (hongerende kindjes in Afrika meestal). Die leken geen van allen op Zwarte Piet.quote:Op maandag 25 november 2019 22:59 schreef Iblardi het volgende:
Maar Piet heb ik nooit geassocieerd met een negroïde persoon. Zijn hele voorkomen, kostuum, haar, onnatuurlijk donkere huidskleur en gelaatstrekken deden daar niet aan denken. Exotisch was hij wel, maar hij had niets Oki-en-Doki-achtigs (niet dat ik die toen kende trouwens), en ook niets van de echte zwarte mensen die ik weleens zal hebben gezien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
quote:Op dinsdag 26 november 2019 19:44 schreef Slayage het volgende:
kwam deze zojuist tegen, wissel santa in voor sinterklaas
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kippenvel.
tranen hieroquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |