abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 november 2019 @ 14:00:54 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_190067645
quote:
De impact van het bedonderen van kleine kinderen die een heilige uit Spanje wordt aangepraat die te paard over de daken galoppeert en voor braveriken cadeautjes meebrengt, wordt onderschat stelt Boudry in een spraakmakend opiniestuk in de Vlaamse krant De Morgen. ‘Niet dat ik er zelf een trauma aan overgehouden heb, of zo. Maar ik hoor van mensen die daardoor destijds wél het vertrouwen in hun ouders zijn kwijtgespeeld. Of ouders die zich er ongemakkelijk bij voelen om over de Sint te liegen tegen hun kind, maar die dan beschouwd worden als pretbederver.’

De wetenschapsfilosoof stelt dat volwassenen in Nederland en Vlaanderen deze dagen nogal lichtzinnig omspringen met een ‘georganiseerde leugen’. Kinderen worden jaar op jaar bedrogen en voorgelogen door zowat iedereen die ze vertrouwen, aldus Boudry. ‘Hun lichtgelovigheid wordt schaamteloos uitgebuit, hun kritische vragen worden afgewimpeld met smoesjes en met valse bewijzen, zoals half aangevreten wortels en verdwenen suikerklontjes.’

Toneelstuk
Overigens hoeft Sinterklaas van Baudry niet te worden afgeschaft, wel wil hij dat kinderen duidelijk wordt gemaakt dat er een toneelstuk wordt opgevoerd. ‘Collectief bedrog is niet de enige manier om zo’n feest te vieren. Want die leugens kunnen tot een vertrouwensbreuk leiden.’

De kwestie is eerder aan de orde geweest. In het vakblad The Lancet Psychiatry stelden twee psychologen van de Universiteit van New England (Australië) en de Universiteit van Exeter (Engeland) in 2016 dat georganiseerde leugens, zoals die rond de kerstman in de Angelsaksische wereld en Sinterklaas bij ons, schadelijk kunnen zijn voor kinderen en kunnen leiden tot ‘ernstige teleurstelling’. ‘Want als je ouders in staat zijn over zoiets te liegen, hoe kun je hen dan nog vertrouwen? Kinderen vragen zich af wat je hen nog allemaal wijsmaakt.’

https://www.ad.nl/binnenl(...)r-kinderen~aa55b10b/
Helemaal eens. Ik voelde me destijds zwaar beflikkerd en kon het eigenlijk niet geloven. Sinterklaas was zo'n beetje de enige in mijn leven die een beetje tof over mij deed en dat bleek nou ineens 1 groot lulverhaal te zijn. Resultaat: een fucking desillusie :{
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_190067677
Het leven is een aaneenschakeling van ernstige teleurstellingen, daar kun je kinderen maar beter zo vroeg mogelijk op voorbereiden.
Lekker Sinterklaas blijven vieren dus.
  vrijdag 22 november 2019 @ 14:05:59 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_190067693
En heeft Boudry daar nog enige onderbouwing voor of niet? :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 22 november 2019 @ 14:06:29 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_190067699
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:04 schreef ijs. het volgende:
Het leven is een aaneenschakeling van ernstige teleurstellingen, daar kun je kinderen maar beter zo vroeg mogelijk op voorbereiden.
Lekker Sinterklaas blijven vieren dus.
Ik vind een teleurstelling van iets wat niet doorgaat, iets wat je verliest of meer van dergelijke zaken wel een groot verschil met het vertrouwen van een kind beschadigen.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_190067706
Hier idem, maar je komt er wel overheen hoor. :*
En daarom begrijp ik die anti- en pro- pietenbeweging niet zo goed. Dat hele gedoe is in feite een grote leugen. Pro-zwarte pieten gooien het altijd op een kinderfeest, wat waar is, maar dat wordt over een paar jaar toch ontkracht, dus waarom zo krampachtig vasthouden aan de zwarte kleur?
Kinderen accepteren ook een regenboogpiet of, voor mijn part, een toverfee, Harry Potter of Kermit de Kikkerpiet.
Als ze maar cadeautjes krijgen.
Waar blijven trouwens de protesten tegen de elven met puntoren? Of hazen die eieren leggen? Allemaal zaken die heel verwarrend zijn, zeker voor kinderen.
pi_190067747
En dit geldt nog zoveel zwaarder voor religie in het algemeen. Dat vind ik nog veel erger.
pi_190067755
Als dit werkelijk zo wijdverspreid zou zijn, zouden er dus miljoenen Nederlanders van meerdere generaties bestaan die hierdoor het vertrouwen in hun ouders zijn verloren. Ik geloof niet dat dat zo is, wat mij doet denken dat (zolang je een verder min of meer normale jeugd hebt) de soep niet zo heet wordt gegeten.
pi_190067762
quote:
‘Want als je ouders in staat zijn over zoiets te liegen, hoe kun je hen dan nog vertrouwen? Kinderen vragen zich af wat je hen nog allemaal wijsmaakt.’
Sinterklaas is best belangrijk in het leven van een kind, maar dit is wat melodramatisch. Ohnee mijn ouders hielden een toneelstukje waarin ik snoep en cadeaus kreeg. HOE KONDEN ZE HIER NOU OVER LIEGEN!!?

Bovendien is een beetje scepsis richting je ouders heel gezond. De hoeveelheid bullshit die je als kind te horen krijgt op vragen als waarom is de lucht blauw vond ik veel erger toen ik dat als jonge puber ontdekte.
pi_190067764
Zo las ik eens een stukje van Carmiggelt waarin hij verhaalde over een meisje dat van haar moeder hoorde dat de Sint niet bestond. Ze was diep teleurgesteld en de laatste regels van het verhaaltje waren:
"Dus Sinterklaas bestaat niet?" Moeder: "Nee, die bestaat niet."
"En God? Bestaat die dan ook niet?"
Moeder: "Nee, God bestaat wel."

:{w
pi_190067775
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:10 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Sinterklaas is best belangrijk in het leven van een kind, maar dit is wat melodramatisch. Ohnee mijn ouders hielden een toneelstukje waarin ik snoep en cadeaus kreeg. HOE KONDEN ZE HIER NOU OVER LIEGEN!!?

Bovendien is een beetje scepsis richting je ouders heel gezond. De hoeveelheid bullshit die je als kind te horen krijgt op vragen als waarom is de lucht blauw vond ik veel erger toen ik dat als jonge puber ontdekte.
Waarom was de lucht blauw dan?
pi_190067808
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:09 schreef babylon het volgende:
En dit geldt nog zoveel zwaarder voor religie in het algemeen. Dat vind ik nog veel erger.
Een toneelstukje met cadeautjes voor peuters en kleuters is zoveel minder erg dan dreigen met hel en verdoemenis en baby's martelen door stukken geslachtsdeel eraf te hakken voor de grap. Maar dan loop je op de lange tenen van gelovigen en ''progressieve'' mensen. Dat is veel enger dan je eigen tradities afkraken.
pi_190067830
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Waarom was de lucht blauw dan?
Allah.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 22 november 2019 @ 14:15:54 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_190067831
Gewoon als jaarlijks verhaaltje doen en als kind ernaar vraagt lieg je niet.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_190067841
Volgens mij weten kinderen al heel gauw onbewust al wel dat het een toneelstukje is, maar het is ook gewoon leuk om erin te blijven geloven en daar verder niet te kritisch over na te denken.

Zodra kinderen uit zichzelf vragen gaan stellen en duidelijk twijfels hebben je houdt als ouder dan nog steeds je poot stijf en blijft 'liegen', dan kan het vervelend worden.
pi_190067843
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:15 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Allah.
Das geen antwoord.
pi_190067855
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:16 schreef Chia het volgende:
Volgens mij weten kinderen al heel gauw onbewust al wel dat het een toneelstukje is, maar het is ook gewoon leuk om erin te blijven geloven en daar verder niet te kritisch over na te denken.

Zodra kinderen uit zichzelf vragen gaan stellen en duidelijk twijfels hebben je houdt als ouder dan nog steeds je poot stijf en blijft 'liegen', dan kan het vervelend worden.
Ik heb het dus niet van mijn ouders gehoord, maar van een klasgenootje.
En ik geloofde het niet.
pi_190067863
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:06 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik vind een teleurstelling van iets wat niet doorgaat, iets wat je verliest of meer van dergelijke zaken wel een groot verschil met het vertrouwen van een kind beschadigen.
Ík vind van niet. Vooral om het vertrouwen van een kind helemaal niet beschadigd raakt. Ook een kind begrijpt namelijk dat de ouders goede bedoelingen hebben.
De eerste vraag die kinderen na dit 'trauma' vaak stellen is immers of ze nog wél cadeaus krijgen dit jaar.
  vrijdag 22 november 2019 @ 14:18:37 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_190067872
De hele fucking wereld is zo'n beetje een georganiseerde leugen. Puhlease, hoe eerder ze daaraan wennen, hoe beter lijkt me.
pi_190067873
Beetje zoals de politiek nu dus,
Ik zwaai naar dieren.
pi_190067882
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:18 schreef Geerd het volgende:
Beetje zoals de politiek nu dus,
Politiek was altijd al leugenachtig. Religie ook trouwens.

;(
  vrijdag 22 november 2019 @ 14:20:46 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190067905
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als dit werkelijk zo wijdverspreid zou zijn, zouden er dus miljoenen Nederlanders van meerdere generaties bestaan die hierdoor het vertrouwen in hun ouders zijn verloren. Ik geloof niet dat dat zo is, wat mij doet denken dat (zolang je een verder min of meer normale jeugd hebt) de soep niet zo heet wordt gegeten.
Gezien de haat op babyboomers zou er wel een kern van waarheid in kunnen zitten.
And so is the past
pi_190067910
Lang niet zo schadelijk als de grootste leugen aller tijden, religie.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_190067924
Wat een gezever weer.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  vrijdag 22 november 2019 @ 14:22:46 #25
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190067939
Ik heb er 5 waarvan de jongste er een paar weken geleden zelf mee kwam. De rest heeft het ook allemaal goed opgevat. We hebben trouwens nooit gelogen over de kerstman. Wellicht dat het dan wat makkelijker te behappen is voor die kleintjes.

Zelf kan ik mij niet herinneren dat ik toen het vertrouwen in m'n ouders verloor.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')