abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190068791
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:29 schreef Za het volgende:

[..]

Het wordt ze allemaal opgedrongen, het is niet iets waar kinderen spontaan uit zichzelf mee komen.

Kinderen geloven ook niet in Donald Duck.
Het inzetten van fictieve figuren om daarmee kinderen te manipuleren tot een bepaald gedrag omdat dat je zelf "schattig" vindt is verwerpelijk.
Is het nou zo moeilijk om gewoon aan te nemen dat kinderen dat soort dingen gewoon leuk vinden? Ik vond Donald Duck vroeger ook geweldig, totdat je een bepaalde leeftijd bereikt en je je interesse naar andere dingen gaat verleggen. Het heet opgroeien, probeer het eens.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_190068820
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:10 schreef Hiddendoe het volgende:
Zo las ik eens een stukje van Carmiggelt waarin hij verhaalde over een meisje dat van haar moeder hoorde dat de Sint niet bestond. Ze was diep teleurgesteld en de laatste regels van het verhaaltje waren:
"Dus Sinterklaas bestaat niet?" Moeder: "Nee, die bestaat niet."
"En God? Bestaat die dan ook niet?"
Moeder: "Nee, God bestaat wel."

:{w
Jij gelooft alleen wat je kunt zien ?
En wat verder reikt dan je verstand, dat wil je niet bevatten ?
pi_190068826
Jeej na zwarte Piet ligt Sinterklaas onder vuur.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Moderator vrijdag 22 november 2019 @ 15:38:36 #54
9859 crew  Karina
Woman
pi_190068835
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:29 schreef Za het volgende:
Het inzetten van fictieve figuren om daarmee kinderen te manipuleren tot een bepaald gedrag omdat dat je zelf "schattig" vindt is verwerpelijk.
Welk gedrag dan? Dat ze gaan zingen en kadootjes willen, wat erg zeg.
Als je kinderen meeneemt naar een musical of zo denken ze ook dat Assepoester echt is.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_190068836
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:35 schreef Hathor het volgende:

Is het nou zo moeilijk om gewoon aan te nemen dat kinderen dat soort dingen gewoon leuk vinden?
Probeer eens de gedachte te overwegen dat het vooral de ouders zijn die het leuk vinden.
Net als een papegaai die koppie krauw roept vanuit een kooi. Heel leuk en gezellig, maar voor wie nu eigenlijk?
pi_190068879
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:38 schreef Karina het volgende:

Welk gedrag dan? Dat ze gaan zingen en kadootjes willen, wat erg zeg.
Een kind dat (aangezet door zijn ouders) bij de kachel liedjes staat te zingen om daarvoor cadeautjes te krijgen, vertoont bedelgedrag.
Dat is een gênante vertoning.
  vrijdag 22 november 2019 @ 15:42:26 #57
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190068893
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:38 schreef Za het volgende:
Probeer eens de gedachte te overwegen dat het vooral de ouders zijn die het leuk vinden.
Vandaar ook al die lachende en vrolijk zwaaiende kinderen achter de hekken bij de intocht vorige week :')
  vrijdag 22 november 2019 @ 15:44:15 #58
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_190068917
quote:

[..]

Net als een papegaai die koppie krauw roept vanuit een kooi. Heel leuk en gezellig, maar voor wie nu eigenlijk?
Dit dus. En niet alleen de ouders; ook de hele familie. Ik was als kind heel goedgelovig en had blind vertrouwen in mijn familie die mij zelfs wijs maakte dat als ik stout was dat ik dan naar Spanje werd meegenomen en de pepernotenmachine in ging. En ik geloofde dat. En mijn familie vond dat dan 'grappig' omdat ik daar bang van werd (en als de dood was dat ik dingen fout deed).

Daarom zei ik al eerder het verschilt heel veel van gezin tot gezin wat de impact van zo'n gefabuleerd verhaal is.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_190068977
Heb idd vrienden die zich bedonderd voelen door hun ouders. Dan neem je jezelf toch wat te serieus. Zie je niet in waarom je ouders dat gedaan hebben?

Ik vond het zelf wel een mooi proces, waarbij je merkt dat je wat ouder en wijzer wordt. Ook het feit dat je het wil geloven, is ook wel een belangrijke levenswijsheid.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_190068999
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:44 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dit dus. En niet alleen de ouders; ook de hele familie. Ik was als kind heel goedgelovig en had blind vertrouwen in mijn familie die mij zelfs wijs maakte dat als ik stout was dat ik dan naar Spanje werd meegenomen en de pepernotenmachine in ging. En ik geloofde dat. En mijn familie vond dat dan 'grappig' omdat ik daar bang van werd (en als de dood was dat ik dingen fout deed).

Daarom zei ik al eerder het verschilt heel veel van gezin tot gezin wat de impact van zo'n gefabuleerd verhaal is.
Dat Sinterklaas gebruikt wordt voor gedreig, daar ben ik ook niet van. Wel van schoentje zetten, verlanglijstjes maken, naar de Sinterklaas optocht gaan en pepernoten bakken. Laat kinderen gewoon genieten van de leuke dingen die het feest met zich mee brengt.
  vrijdag 22 november 2019 @ 15:52:08 #61
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_190069007
Hier past maar één reactie: :')
  vrijdag 22 november 2019 @ 15:54:57 #62
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190069034
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:44 schreef Tengano het volgende:

[..]

En mijn familie vond dat dan 'grappig' omdat ik daar bang van werd (en als de dood was dat ik dingen fout deed).

En wat de inhoud van de fabulaties is, want bovenstaand verhaal klinkt gewoon wreed.
pi_190069049
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:49 schreef Lyrebird het volgende:
Heb idd vrienden die zich bedonderd voelen door hun ouders. Dan neem je jezelf toch wat te serieus. Zie je niet in waarom je ouders dat gedaan hebben?

Ik vond het zelf wel een mooi proces, waarbij je merkt dat je wat ouder en wijzer wordt. Ook het feit dat je het wil geloven, is ook wel een belangrijke levenswijsheid.
Dit. Bij mij was het toch meer dankbaarheid toen bleek dat m'n ouders die shit regelden. Speelde ook wel mee dat ik het wel leuk vond om het nog geheim te mogen houden voor mijn zusje.
"Pools are perfect for holding water"
pi_190069055
quote:

[..]

M'n neefjes en nichtjes kijken gewoon al weken van tevoren uit naar sinterklaas hoor. Deed ik zelf ook trouwens op die leeftijd. Vaak beginnen ze in maart alweer te vragen wanneer sinterklaas nou ook alweer komt.

Maar kinderen zijn wat dat aangaat sowieso vrij makkelijk want een middagje intratuin dat opgetuigd is voor de kerst vinden ze ook geweldig.

Heb er zelf heel weinig mee, zeker als er ook nog lootjes getrokken moeten worden of gedichtjes geschreven, maar de kinderen vinden het wel degelijk leuk.
  vrijdag 22 november 2019 @ 16:02:42 #65
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190069118
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als dit werkelijk zo wijdverspreid zou zijn, zouden er dus miljoenen Nederlanders van meerdere generaties bestaan die hierdoor het vertrouwen in hun ouders zijn verloren. Ik geloof niet dat dat zo is, wat mij doet denken dat (zolang je een verder min of meer normale jeugd hebt) de soep niet zo heet wordt gegeten.
Sneeuwvlokjes worden dan ook gemaakt, niet geboren.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 22 november 2019 @ 16:07:16 #66
136343 BasEnAad
pi_190069167
Geen middel wordt geschuwd dit feest de nek om te draaien. Het is immer toch maar een Nederlands feest en alles uit Nederland is kut, weg met ons!!!
  vrijdag 22 november 2019 @ 16:09:50 #67
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_190069186
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 16:07 schreef BasEnAad het volgende:
Geen middel wordt geschuwd dit feest de nek om te draaien. Het is immer toch maar een Nederlands feest en alles uit Nederland is kut, weg met ons!!!
  Moderator vrijdag 22 november 2019 @ 16:14:16 #68
9859 crew  Karina
Woman
pi_190069231
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:41 schreef Za het volgende:

[..]

Een kind dat (aangezet door zijn ouders) bij de kachel liedjes staat te zingen om daarvoor cadeautjes te krijgen, vertoont bedelgedrag.
Dat is een gênante vertoning.
Bedelgedrag is wel wat overdreven hoor, je zingt en als beloning krijg je een kadootje. Sint Maarten vind je dan zeker ook bedelgedrag, dan 'moeten' de kinderen zelfs langs de deuren om snoep op te halen.

Als ik over mijzelf spreek: ik vond het juist leuk vroeger en kan me eigenlijk niet eens meer herinneren dat er verteld werd dat Sinterklaas niet bestond, waarschijnlijk had ik het zelf al bedacht.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 22 november 2019 @ 16:16:02 #69
136343 BasEnAad
pi_190069247
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 16:09 schreef Tengano het volgende:

[..]

Alles moet in dit land ter discussie staan, nooit is een keer iets gewoon leuk. Om schijtziek van te worden.
  vrijdag 22 november 2019 @ 16:16:04 #70
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_190069248
Beter dan naar die kop van Boudry moeten kijken

Ik ben inmiddels overleden
  vrijdag 22 november 2019 @ 16:18:46 #71
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_190069278
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 16:16 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Alles moet in dit land ter discussie staan, nooit is een keer iets gewoon leuk. Om schijtziek van te worden.
Nee, zo zie ik het niet. Ik hou van Sinterklaas en zwarte Piet. Ik vind het nog steeds heerlijk om ze tegen te komen en voel dan ook mijn 'kinderhart' weer kloppen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tengano op 22-11-2019 16:23:50 ]
pi_190069404
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:37 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Jij gelooft alleen wat je kunt zien ?
En wat verder reikt dan je verstand, dat wil je niet bevatten ?
Meestal wel. En zelfs dat niet eens. Want de menselijke waarneming is ook beperkt.
  vrijdag 22 november 2019 @ 16:38:42 #73
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_190069552
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 november 2019 16:14 schreef Karina het volgende:
Als ik over mijzelf spreek: ik vond het juist leuk vroeger en kan me eigenlijk niet eens meer herinneren dat er verteld werd dat Sinterklaas niet bestond, waarschijnlijk had ik het zelf al bedacht.
De laatste jaren Sinterklaas was het zelfs een sport om in huis op zoek te gaan waar mn ouders dit jaar de cadeaus weer hadden verstopt om te kijken hoeveel pakjes en wat erin zou kunnen zitten.
Of Sinterklaas echt bestond is eigenlijk nooit echt aan de orde geweest, het ging gewoon om het feest an sich.. Zelfs als er een neppe Sinterklaas over de vloer kwam wisten we dat het een verkleed persoon was maar dat maakte het niet minder leuk.
pi_190069761
Mijn ouders vertelden weinig over Sinterklaas, dat was ook helemaal niet nodig, toen ik jong was, was Sinterklaas al op TV, dus gebruikte ik mijn kinderlijke fantasie.
Vertel je een kind specifiek dat Bumba niet bestaat als 'ie op TV is, of als je in het theater gaat kijken naar zo'n kut Bumba show? Nee toch?

Zodra ik vroeg: Bestaat Sinterklaas? Vroeg moeder: "Wat denk jij?"
Nou, nee. "Nee, Sinterklaas is niet echt". Mijn ouders hebben nooit gelogen. :P
Je raekt an de dinge geweun.
  Moderator vrijdag 22 november 2019 @ 17:02:36 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190069919
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:15 schreef heywoodu het volgende:
Gewoon als jaarlijks verhaaltje doen en als kind ernaar vraagt lieg je niet.
zo ging het bij mij ook, zodra ik oud genoeg was om erover na te denken vroeg ik ernaar en kreeg ik
'isnie echt joh flapdrol _O- _O-

maar zeg niets tegen je zusje '

geloof niet dat ze er daadwerkelijk over gelogen hebben tegen mij

en dan nog, ik had ook een fase dat ik astronaut wilde worden terwijl dat er om verschillende redenen echt niet inzat ... dan ga je toch gewoon voor dat leugentje om bestwil?

of zeg je tegen zo'n kind 'nee jongen dat kun jij niet, administratief medewerker is ook leuk en vol voldoening'
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')