abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189865126
Vijftig inwoners springen in het gat dat de politie heeft achtergelaten op het platteland

Een onorthodoxe burgerwacht in Nederbetuwe jaagt op criminelen. Vijftig inwoners springen er in het gat dat de politie heeft achtergelaten op het platteland. Menig agent zal jaloers zijn op de uitrusting van de mannen. Het is niet het zoveelste attentie buurtpreventiegroepje waar het tegenwoordig van wemelt. Deze club gaat veel verder.

Een volledig uitgeruste commandowagen. Kogelvrije en steekwerende vesten. Een metershoge, uitschuifbare camera met 360 graden zicht. Drones, niet van die dingen die je bij Kruidvat koopt, maar de echte. Met warmtecamera. Schijnwerpers. Professionele zaklampen. En een Mechelse herder genaamd Diego, ‘politiehond in opleiding’.

Menig agent zal jaloers zijn op de uitrusting van de mannen van WhatsAppgroep Nederbetuwe. Het is niet het zoveelste attentie buurtpreventiegroepje waar het tegenwoordig van wemelt. Deze club gaat veel verder. Het is een next level burgerwacht die iedere maand traint. Ze doen denken aan burgermilities zoals je die verwacht in het achterland van Amerikaanse staten als Ohio. Of Utah.

Maar dit is in Ochten. En Kesteren. En in dorpen als Opheusden en Echteld. De Biblebelt voor buitenstaanders. Het land van boom- en fruitkwekers, goedbezochte kerken en relatief grote gemeenschapszin. Bel het noodnummer - ‘24/7 dag bereikbaar!’- en binnen twee minuten staat een deel van de vijftig leden van de WhatsAppgroep met de hele uitrusting zo op je stoep. Klaar om inbrekers of ‘ander tuig’ mee op te sporen en hun vlucht te dwarsbomen. En als het een ‘heterdaadje’ betreft via een burgerarrest aan te houden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.ad.nl/dossier(...)platteland~ad5ef74e/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189865161
Het is jammer dat de noodzaak er is om zulke burgerwachten te gebruiken. Maar het is goed dat ze onderling en met de politie goed samenwerken. En daarnaast hebben ze steeds betere uitrusting tot hun beschikking.
pi_189865165
Dit komt allemaal omdat de criminaliteit daalt.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zaterdag 9 november 2019 @ 13:53:33 #4
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_189865172
En ze hebben geen wapens? :')

Heb je veel aan als er een groep met geweren je huis komt overvallen
#KICKOUTZP
  zaterdag 9 november 2019 @ 13:54:41 #5
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_189865185
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:53 schreef wollah het volgende:

Gewoon stiekem ploertendoder fixen toch
pi_189865206
Ergens wel begrijpelijk, maar toch onwenselijk.
pi_189865214
quote:

Met geweld ingrijpen tegen een groep met geweren lijkt mij niet de bedoeling van een burgerwacht. Maar met 20 man, honden en een helikopter kan je bijna alle criminaliteit wel aanpakken en in de overige gevallen kan je de politie goed assisteren.

In die plattelandsdorpen zullen ze wel 2x nadenken voordat er winkels geplunderd worden.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:03:02 #8
479813 Oblomov12345
Busulba san Nohchi cho'
pi_189865254
Best een beetje shocking, waarom is dit nodig?
pi_189865263
quote:
Kogelvrije en steekwerende vesten.
Knap. Het fout en goed doen in dezelfde bijzin.
"Pools are perfect for holding water"
pi_189865275
Het wachten is op de eerste die ze onterecht hebben gepakt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_189865291
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

In die plattelandsdorpen zullen ze wel 2x nadenken voordat er winkels geplunderd worden.
Dat wel, maar bij dit soort lokale groepjes vrees ik ervoor dat je er een groter risico op willekeur, vriendjespolitiek en mogelijk zelfs corruptie mee in de hand werkt. Meneer Oostblokker de eenzame inbreker pakken ze ongetwijfeld aan, maar wat als ik een lokale bewoner ben die zich met schimmige dingen bezighoudt en de burgerwachten zijn goede bekenden of familie van me? Als je een beetje een snuggere crimineel bent kun je er zo dan zelfs van profiteren...
pi_189865292
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:52 schreef BoneThugss het volgende:
Daalt? Wordt met de dag erger.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_189865345
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:05 schreef spijkerbroek het volgende:
De meeste zijn al een paar jaar bezig en hebben al veel resultaat behaald. Minder criminaliteit en inbraken bijvoorbeeld.
NWS / Veluwse knokploeg met helikopter jaagt op criminelen
pi_189865357
Terecht. De overheid en instanties falen keer op keer, waardoor burgers het heft in eigen handen gaan nemen. Applaus voor deze mensen die het niet meer pikken. Hopelijk volgen er duizenden andere mensen en organiseren zich net zo professioneel om crimineel tuig keihard aan te pakken. Van de overheid hoef je het namelijk niet meer te verwachten.
pi_189865363
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:05 schreef spijkerbroek het volgende:
Nou en
pi_189865371
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Dat wel, maar bij dit soort lokale groepjes vrees ik ervoor dat je er een groter risico op willekeur, vriendjespolitiek en mogelijk zelfs corruptie mee in de hand werkt. Meneer Oostblokker de eenzame inbreker pakken ze ongetwijfeld aan, maar wat als ik een lokale bewoner ben die zich met schimmige dingen bezighoudt en de burgerwachten zijn goede bekenden of familie van me? Als je een beetje een snuggere crimineel bent kun je er zo dan zelfs van profiteren...
Het is zeker geen ideale situatie nee. Maar het is een hele verbetering op de wetteloosheid die er in delen van het platteland is nadat de meeste politie overgeplaatst is.
pi_189865394
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:14 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Nou en
Ahja, onschuldigen beschuldigen (en wellicht meer) is prima. Natuurlijk. Logisch. :')
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_189865414
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:16 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ahja, onschuldigen beschuldigen (en wellicht meer) is prima. Natuurlijk. Logisch. :')
Alsof de politie waar jij zo’n fan van bent er nooit naast zit. Bovendien, lekker boeiend als er iemand zogenaamd onterecht wordt opgepakt, wat een gejank zeg.
pi_189865466
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:17 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Alsof de politie waar jij zo’n fan van bent er nooit naast zit. Bovendien, lekker boeiend als er iemand zogenaamd onterecht wordt opgepakt, wat een gejank zeg.
Nogmaals: :')
pi_189865483
In het buitenland zie je ook veel en veel meer politieagenten op straat. Hier zijn het zeldzame bezienswaardigheden.
pi_189865486
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:21 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Nogmaals: :')
Sow, goed inhoudelijk man. Heel tof dat je dit kunt produceren!
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:23:01 #22
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_189865490
#Neoliberalisme, #participatie maatschappij, #zelfredzaamheid, #corrupteVVD.

En natuurlijk omdat de politie de helft van de tijd en budget besteed aan de jacht op plantjes, pillen en poeders.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_189865540
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
#Neoliberalisme, #participatie maatschappij, #zelfredzaamheid, #corrupteVVD.

En natuurlijk omdat de politie de helft van de tijd en budget besteed aan de jacht op plantjes, pillen en poeders.
Sommige drugscriminaliteit bestrijden moet ook en het levert ook geregeld wat op. Gisteren werd in een huis in Amsterdam een kleine 13 miljoen Euro aan contant geld gevonden.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:29:34 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189865569
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:03 schreef probeer het volgende:

[..]

Knap. Het fout en goed doen in dezelfde bijzin.
:D!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_189865638
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:22 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Sow, goed inhoudelijk man. Heel tof dat je dit kunt produceren!
Als jij het verschil niet ziet tussen een burgerwacht en de politie dan heeft discussiëren geen zin. Sterkte ermee.
pi_189865648
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als jij het verschil niet ziet tussen een burgerwacht en de politie dan heeft discussiëren geen zin. Sterkte ermee.
Jezus, wat een matige comeback. Moest je daar een kwartier over nadenken? Iets verzinnen en dan zogenaamd de discussie niet aan durven? lol
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:38:42 #27
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_189865661
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:52 schreef BoneThugss het volgende:
Factcheck: daalt de criminaliteit nou echt?
Ja dus!.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iminaliteit-nou-echt
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
pi_189865793
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:37 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Jezus, wat een matige comeback. Moest je daar een kwartier over nadenken? Iets verzinnen en dan zogenaamd de discussie niet aan durven? lol
Bedankt dat je mijn ideeën over jou hebt bevestigd.
pi_189865810
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:50 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Bedankt dat je mijn ideeën over jou hebt bevestigd.
Totaal niet relevant voor een inhoudelijke discussie maar ok, blij dat ik je toch nog iets heb kunnen leren ondanks jouw houding.
pi_189865831
Maar waarom is dit nodig? Criminaliteit verdwijnt toch met het manipuleren van de cijfers?
pi_189865853
Dit is toch een positief bericht?

Na de boeren en de bouwers komen deze boreale broeders met eigen initiatief in plaats van zich bibberend te onderwerpen aan de overheid ^O^
  zaterdag 9 november 2019 @ 15:21:01 #32
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_189866098
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Sommige drugscriminaliteit bestrijden moet ook en het levert ook geregeld wat op. Gisteren werd in een huis in Amsterdam een kleine 13 miljoen Euro aan contant geld gevonden.
Als drugs legaal zijn is er geen drugscriminaliteit.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_189866191
Ik snap er niks van, ik dacht dat de criminaliteit dalende was....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 9 november 2019 @ 15:34:04 #34
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_189866248
Welke legitimiteit heeft een overheid die er zo'n potje van maakt dat het nodig is om een burgerwacht op te tuigen?
pi_189866267
Het aantal moorden daalt al twintig jaar maar dat komt omdat steeds minder doden nog vertrouwen hebben in de politie en geen aangifte meer doen als ze zijn vermoord.
  zaterdag 9 november 2019 @ 15:39:20 #36
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_189866293
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 15:35 schreef moby_jones het volgende:
Het aantal moorden daalt al twintig jaar maar dat komt omdat steeds minder doden nog vertrouwen hebben in de politie en geen aangifte meer doen als ze zijn vermoord.
Of omdat de moordenaars slimmer geworden zijn, zonder lichaam blijft het gewoon een vermissing.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_189866384
quote:
Een belangrijke verklaring voor het dalende moordcijfer is volgens Elsevier de vergrijzing: ouderen plegen minder geweld. Ook de opkomst van snel internet en smartphone zou helpen: mensen zoeken hun vermaak steeds vaker binnenshuis en lopen zo minder risico om slachtoffer te worden van geweld. Ondanks geruchtmakende liquidaties zou het drugsmilieu minder gewelddadig zijn geworden dan in de jaren negentig: er zijn minder heroïneverslaafden die alles doen om te ‘scoren’. Ongeveer 80 procent van alle moorden wordt volgens het weekblad vroeg of laat opgelost.
Ben toch eerder geneigd om deze verklaring te kiezen.
pi_189866449
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 15:48 schreef moby_jones het volgende:

[..]

Ben toch eerder geneigd om deze verklaring te kiezen.
Dat speelt allemaal niet op het platteland. Inbraken en rooftochten door voornamelijk Oost Europese bendes zijn daar een groot probleem en die kiezen vooral gebieden uit waar er weinig controle is en ze snel weg kunnen komen. Combineer dat met de politie die steeds meer agenten van het platteland verplaatst naar de steden/Randstad en het ontstaan van al die knokploegen is ineens heel logisch.
pi_189866496
Persoonlijk denk ik eerder dat 't het gevolg is van de groei van digitale mogelijkheden om dit soort zaken te organiseren en op te zetten dan dat er sprake is van een toegenomen vraag maar ik heb daar geen bewijs voor.
pi_189866554
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 15:57 schreef moby_jones het volgende:
Persoonlijk denk ik eerder dat 't het gevolg is van de groei van digitale mogelijkheden om dit soort zaken te organiseren en op te zetten dan dat er sprake is van een toegenomen vraag maar ik heb daar geen bewijs voor.
Buurtwachten zijn iets van alle tijd. Mijn vader heeft dat ook nog een paar jaar gedaan toen hij in de twintig was. Maar toen verzamelden ze gewoon 2 keer per week ergens en droegen ze dezelfde soort trui en alles wat ze zagen rapporteerden ze bij de buurtagent.
pi_189866571
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 15:57 schreef moby_jones het volgende:
Toevallig was er gisteren een interview/rapportage over het bewapenen van boswachters (handboeien pepperspray maar sommige hebben ook vuurwapens).

Het probleem was dat de politie op het platteland/buitengebied geen capaciteit (of eigenlijk prioriteit) heeft voor de hulpverlening/ het aanpakken van criminaliteit en dat mochten ze wel komen de response tijd gewoon veels te hoog is. Bijvoorbeeld bij het oprollen van hennepplantages in het bos of het pakken van stropers.

Hierdoor worden dus politie taken opgepakt door boswachters.

Datzelfde gat ontstaat natuurlijk ook bij "kleine" criminaliteit als overvallen, inbraken etc, en daar springen dit soort ben burgerwachten op in.
  zaterdag 9 november 2019 @ 16:14:15 #42
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189866618
Proficiat VVD met de afbraak van Nederland!
Belastingen zijn torenhoog en we krijgen er steeds minder voor terug.
  zaterdag 9 november 2019 @ 16:21:17 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189866672
Hier zie ik ook eigenlijk nooit meer politie rondrijden, alleen met de kermis en als er een hennepkwekerij opgerold moet worden.
Raar, want de mensen hier betalen ook belasting (meer dan in grotere plaatsen zelfs) dus hebben ook recht op veiligheid. Het is niet zo dat er hier geen misdaad is. Aanhangwagens zijn niet veilig bijvoorbeeld. Je moet tegenwoordig ook je fiets op slot zetten om zeker te zijn dat hij er nog staat.
The End Times are wild
pi_189866673
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 16:14 schreef BasEnAad het volgende:
Proficiat VVD met de afbraak van Nederland!
Belastingen zijn torenhoog en we krijgen er steeds minder voor terug.
En de burgerwachten op het platteland zijn beter uitgerust en veel sneller op locatie na een melding.
Met hun helikopter _O-
pi_189866691
Mensen passen zich aan aan de omstandigheden, prima zaak.
pi_189866712
Ik ben burgerwacht als ik de trein pak, als er keer burka gedaante de trein in stapt ga ik er american football style op af, zet ik de tackle in en roep ik BURGER ARRESTATIE! (hopende dat zij/hij niet ontploft)

^O^

Chapeau voor deze helden, we moeten ook grens bewaking zelf maar doen!
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_189866725
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:22 schreef Confetti het volgende:
In het buitenland zie je ook veel en veel meer politieagenten op straat. Hier zijn het zeldzame bezienswaardigheden.
Mja, hier zie je ook 2 keer in de week een auto van de politie rondrijden.
En ik kan over de polder Rotterdam zien liggen.

Vroeger hadden we nog een permanent bezet bureau.
Dat was al gereduceerd tot een post, waar 2 dagen per week, voor een paar uur, mensen aanwezig waren.
Nu zit het politiebureau een dorp verderop en moet het een gemeente van 4 dorpskernen en een buurtschap bedienen.
  zaterdag 9 november 2019 @ 16:27:09 #48
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_189866738
Met dank aan de VVD, voor wie een kleinere, minder daadkrachtige overheid de oplossing is voor al uw problemen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_189866739
We moeten naar een nationale politie en een groot departement Veiligheid en Justitie
  zaterdag 9 november 2019 @ 16:37:09 #50
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189866829
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 16:27 schreef Ringo het volgende:
Met dank aan de VVD, voor wie een kleinere, minder daadkrachtige overheid de oplossing is voor al uw problemen.
VVD wil graag iedereen aan zijn lot overlaten en overal zijn handen vanaf trekken en geen verantwoordelijkheid dragen, maar óók hoge belastingen heffen en zich overal mee bemoeien met regeltjes en verboden.
Dat noem ik geen land besturen. Dat is een land exploiteren.
pi_189867734
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 16:27 schreef stalybridge het volgende:
We moeten naar een nationale politie en een groot departement Veiligheid en Justitie
Dat is juist 1 van de oorzaken van het verplaatsen van agenten van het platteland naar de steden.
pi_189867907
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 16:27 schreef stalybridge het volgende:
Als rechts dat zou betalen, is het m.i. geen probleem. Maar ik betaal niet mee, aangezien het justitiepersoneel voornamelijk strijdt tegen criminelen die ondermaats zijn, oftewel de zachte slappe hap.
  zaterdag 9 november 2019 @ 19:09:45 #53
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_189868592
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 16:37 schreef BasEnAad het volgende:
VVD wil graag iedereen aan zijn lot overlaten en overal zijn handen vanaf trekken en geen verantwoordelijkheid dragen, maar óók hoge belastingen heffen en zich overal mee bemoeien met regeltjes en verboden.
Projectontwikkelaarspolitiek. Het land als wingewest voor een beroepsbabbelende elite.
  zaterdag 9 november 2019 @ 21:34:14 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189871270
Nouja prima als mensen zelf mede voor veiligheid zorgen. We kunnen immers niet permanent overal politieagenten neerzetten al lijken sommigen dat te denken.
  zaterdag 9 november 2019 @ 21:43:28 #55
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_189871463
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 16:37 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

De VVD is socialisme voor bedrijven. Privatize the gains, socialize the losses.
pi_189874495
Dit is eng. Burgers voelen zich blijkbaar niet meer veilig. Dat is juist de kerntaak van de overheid.
Aangezien het geweldsmonopolie ook bij de overheid ligt, en er geen democratische controle bij burgerwachten ligt, hoop ik dat dit niet groter wordt.

Een burgerwacht zou alleen mogen constateren, en dan de politie bellen. Anders is het vragen om problemen.
pi_189875849
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 00:47 schreef papert het volgende:
Dit is eng. Burgers voelen zich blijkbaar niet meer veilig. Dat is juist de kerntaak van de overheid.
Aangezien het geweldsmonopolie ook bij de overheid ligt, en er geen democratische controle bij burgerwachten ligt, hoop ik dat dit niet groter wordt.

Een burgerwacht zou alleen mogen constateren, en dan de politie bellen. Anders is het vragen om problemen.
Als men daders bezig ziet, dan is het te laat om de politie te bellen, want men heeft niet constant de telefoon in de hand. Men moet namelijk eerst eens de telefoon pakken en dan ontgrendelen en pas dan kan men bellen. Waardoor de daders weer weg zijn, voordat er gebeld kon worden.
pi_189875895
quote:

Een vlammenwerper maken is niet zo moeilijk hoor.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 10 november 2019 @ 09:30:15 #59
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_189875900
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 21:34 schreef Hexagon het volgende:
Nouja prima als mensen zelf mede voor veiligheid zorgen. We kunnen immers niet permanent overal politieagenten neerzetten al lijken sommigen dat te denken.
Prima joh, eerst je politieapparaat uitkleden tot op het bot, en vervolgens toekijken hoe overal halfslachtige burgerinitiatieven worden ontplooid ter compensatie van het handhavingstekort.
Landsbestuur à la neoliberaal, houzee.
Een doodschop moesten ze krijgen, die zoʼn maatschappij propageren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 10-11-2019 10:21:37 ]
pi_189876013
Tja de VVD heeft ervoor gezorgd dat we nu een politieorganisatie hebben die niet slagvaardig genoeg is. Dit is het resultaat.
pi_189876094
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 09:21 schreef torentje het volgende:

[..]

Als men daders bezig ziet, dan is het te laat om de politie te bellen, want men heeft niet constant de telefoon in de hand. Men moet namelijk eerst eens de telefoon pakken en dan ontgrendelen en pas dan kan men bellen. Waardoor de daders weer weg zijn, voordat er gebeld kon worden.
Dat is dan niet anders. Wat zie jij als andere optie? Eigenrichting?
  zondag 10 november 2019 @ 10:05:38 #62
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189876134
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:00 schreef papert het volgende:

[..]

Als men met meer mensen is, kan er 1 de politie bellen en de rest een burgerarrest uitvoeren. Precies zoals het in het artikel beschreven is.

Ik ben tegen eigen inrichting, maar als de overheid faalt de veiligheid van hun eigen financiers burgers te waarborgen is het wel gewoon logica.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189876174
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:38 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Factcheck: daalt de criminaliteit nou echt?
Ja dus!.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iminaliteit-nou-echt
Daar vallen wel kanttekeningen bij te plaatsen blijkbaar.

quote:
Niet de misdaadcijfers lopen terug, maar de mogelijkheden om succesvol je recht te halen nadat je slachtoffer bent van een delict.

Minder politiebureaus en meer digitale aangiften, daar begint het mee. Maar 70% van de online aangiftes gaan vervolgens de prullenbak in. Daar komen die gunstige misdaad statistieken vandaan die de regering gebruikt om haar bezuinigingen op politie en justitie te baseren. Terwijl seksuele misdrijven en geweldsdelicten in feite juist toeneemt. Veel bewijsmateriaal wordt bijvoorbeeld bewust en structureel vernietigd door kunstmatig tijdsperiode in te bouwen tussen het moment van het delict en de aangifte. Bedenktijd noemen ze dat. Op deze manier is de overheid er in geslaagd 80% van deze delicten in criminaliteitscijfers te laten dalen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_189876216
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

Als men met meer mensen is, kan er 1 de politie bellen en de rest een burgerarrest uitvoeren. Precies zoals het in het artikel beschreven is.

Ik ben tegen eigen inrichting, maar als de overheid faalt de veiligheid van hun eigen financiers burgers te waarborgen is het wel gewoon logica.
Ja, maar een logica die doodeng is. Als er meer van dit soort groepen komen, is het wachten tot het mis gaat.

Na jaren rechts beleid in Nederland; de jeugdzorg functioneert niet meer, er zijn te weinig leraren om kinderen les te geven, het aantal daklozen is verdubbeld, de psychiatrie kan het niet meer aan waardoor er meer problemen zijn met verwarde mensen en nu kan de politie ook de veiligheid niet meer waarborgen waardoor er burgerwachten komen.
pi_189876251
Prima toch. Valt me mee dat de linkse media dit nog niet gelinkt heeft aan extreem rechts.
  zondag 10 november 2019 @ 10:21:54 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189876270
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:16 schreef papert het volgende:

[..]

Ja, maar een logica die doodeng is. Als er meer van dit soort groepen komen, is het wachten tot het mis gaat.
Jup.

quote:
Na jaren rechts beleid in Nederland; de jeugdzorg functioneert niet meer, er zijn te weinig leraren om kinderen les te geven, het aantal daklozen is verdubbeld, de psychiatrie kan het niet meer aan waardoor er meer problemen zijn met verwarde mensen en nu kan de politie ook de veiligheid niet meer waarborgen waardoor er burgerwachten komen.
Prima idee om dan de poorten open te zetten voor hulpbehoevenden (of eisenden) uit een compleet andere cultuur. Een cultuur waarin geweld niet geschuwd wordt. En de Nederlander mag zich op basis van morele waarden niet verdedigen.... Klinkt als een goed recept.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189876324
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:21 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jup.
[..]

Prima idee om dan de poorten open te zetten voor hulpbehoevenden (of eisenden) uit een compleet andere cultuur. Een cultuur waarin geweld niet geschuwd wordt. En de Nederlander mag zich op basis van morele waarden niet verdedigen.... Klinkt als een goed recept.
De deuren opzetten is geen beleid van Nederland, en zal dat ook nooit worden. Niemand is daar voorstander van. De problemen die rechts beleid in Nederland veroorzaakt heeft afschuiven op mensen uit het buitenland, of op mensen uit een andere cultuur, is erg simplistisch. Bovendien niet waar en gevaarlijk, omdat er zo weggekeken wordt van de echte problemen.

(Geweld wordt in de Nederlandse cultuur net zomin geschuwd als in andere culturen)
pi_189876376
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:27 schreef papert het volgende:

[..]

(Geweld wordt in de Nederlandse cultuur net zomin geschuwd als in andere culturen)
Heb je daar bronnen voor want uit de cijfers van het CBS valt iets anders af te leiden? Het blijkt namelijk dat migranten met een niet westerse achtergrond circa 8x vaker in detentie belanden dan de groep autochtonen en westerse migranten bij een vergelijkbare achtergrond voor wat betreft bijv. een laag inkomen zoals de bijstand.
pi_189876377
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:54 schreef LelijKnap het volgende:
Maar waarom is dit nodig? Criminaliteit verdwijnt toch met het manipuleren van de cijfers?
:D dat dus ja net als problemen met azc's gewoon laten wegcijferen door het cbs en het probleem is opgelost :') :')
pi_189876420
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 09:29 schreef HSG het volgende:

[..]

Een vlammenwerper maken is niet zo moeilijk hoor.
Waarom zo moeilijk? iedereen heeft wel een hamer, schep, hooivork of honkbalknuppel liggen.

Een bosje dikke tie-reps erbij als handboeien en klaar.
  zondag 10 november 2019 @ 10:38:30 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189876431
quote:
7s.gif Op zondag 10 november 2019 09:30 schreef Ringo het volgende:

[..]

Prima joh, eerst je politieapparaat uitkleden tot op het bot, en vervolgens toekijken hoe overal halfslachtige burgerinitiatieven worden ontplooid ter compensatie van het handhavingstekort.
Landsbestuur à la neoliberaal, houzee.
Een doodschop moesten ze krijgen, die zoʼn maatschappij propageren.
Als je mijn posts over het door de PVV gesteunde politiebeleid door Rutte I kent dan weet je dat ik daar wel een duidelijke mening over heb.

Maar ook al verdubbelen we het budget voor de politie. Een agent op iedere hoek van de straat is onmogelijk dus prima als burgers daaraan mee willen helpen.
pi_189876472
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:00 schreef papert het volgende:

[..]

Veel politieagenten plaatsen waar de inmiddels vele dadergroepen een gezellig samenzijn hebben.
pi_189876490
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar ook al verdubbelen we het budget voor de politie. Een agent op iedere hoek van de straat is onmogelijk dus prima als burgers daaraan mee willen helpen.
Eens, zolang het maar binnen de kaders van de wetgeving valt. Het moet echter geen argument worden om meer te gaan bezuinigen op het politie apparaat.
  zondag 10 november 2019 @ 10:46:26 #74
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189876503
quote:

[..]

Als je mijn posts over het door de PVV gesteunde politiebeleid door Rutte I kent dan weet je dat ik daar wel een duidelijke mening over heb.

E4bis niks mis met burgerparticipatie als het om signalering gaat. Maar het wordt zorgelijk als je dit soort knokploegen met dit soort uitrustingen krijgt onder het mom van burgerbescherming. Het is een kleine stap naar volledige bewapening (knuppels, tasers, vuurwapens). Niet voor niets heeft alleen de overheid het geweldsmonopolie voor handhaving in een samenleving. Dit is een glijdende schaal en moeten we niet willen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_189876545
In mijn beleving is de politie er vooral om wietkwekers en fietsers zonder licht aan te pakken. Ik snap deze bazen wel. _O_
  zondag 10 november 2019 @ 10:51:51 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189876553
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 10:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

E4bis niks mis met burgerparticipatie als het om signalering gaat. Maar het wordt zorgelijk als je dit soort knokploegen met dit soort uitrustingen krijgt onder het mom van burgerbescherming. Het is een kleine stap naar volledige bewapening (knuppels, tasers, vuurwapens). Niet voor niets heeft alleen de overheid het geweldsmonopolie voor handhaving in een samenleving. Dit is een glijdende schaal en moeten we niet willen.
Als ze met wapens komen moet dat natuurlijk gewoon hard de kop in worden gedrukt.
pi_189876600
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Heb je daar bronnen voor want uit de cijfers van het CBS valt iets anders af te leiden? Het blijkt namelijk dat migranten met een niet westerse achtergrond circa 8x vaker in detentie belanden dan de groep autochtonen en westerse migranten bij een vergelijkbare achtergrond voor wat betreft bijv. een laag inkomen zoals de bijstand.
Waar kan ik die cijfers vinden?
Bovendien is dan nog niet gezegd dat het een cultuur kwestie is. De "niet westerse cultuur", welke cultuur bedoel je daarmee? Aziatisch, Turks, Japans, islamitisch? Of alle niet westerse culturen? En is de Nederlandse cultuur uniek in normen waarden en gewoontes die geweld veroordelen, of geldt dat ook voor de Spaanse, Amerikaanse, Engelse, Russische cultuur?
pi_189876614
quote:

[..]

Het is een kleine stap naar volledige bewapening (knuppels, tasers, vuurwapens).
Dat is een grote stap volgens mij want het bezit van vuurwapens is aan strikte eisen gebonden. Zo kan men als burger niet zomaar over een vuurwapen beschikken dat direct geladen voorhanden is. Het bezit van een taser is strafbaar.
  zondag 10 november 2019 @ 10:56:58 #79
66444 Lord_Vetinari
pi_189876624
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als ze met wapens komen moet dat natuurlijk gewoon hard de kop in worden gedrukt.
Tot ze de eerste asielzoeker doodschieten bij een winkeldiefstal. Dan worden hier op FOK! Militaire Wilkemsordes geëist voor deze ‘helden’.
  zondag 10 november 2019 @ 10:57:12 #80
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189876629
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat ze pas met wapens komen als ze een keer zelf met wapens in aanraking zijn gekomen.
Actie = reactie.
  zondag 10 november 2019 @ 10:58:17 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189876645
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tot ze de eerste asielzoeker doodschieten bij een winkeldiefstal. Dan worden hier op FOK! Militaire Wilkemsordes geëist voor deze ‘helden’.
Niet door mij in ieder geval.
pi_189876668
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik vermoed dat weinig Fok-gebruikers dat proportioneel zouden vinden en toelaatbaar, het gerechtshof evenmin.
pi_189876674
quote:
Dit is een glijdende schaal en moeten we niet willen.
Dan zouden ze nu dingen die ze wel mogen moeten laten omdat ze anders later misschien dingen gaan doen die ze niet mogen?

Zolang ze binnen de wet blijven is er toch geen probleem?
Ze zoeken zelfs samenwerking met politie en justitie om dit te houden.
En hoe zijn ze hierin anders dan een beveiligingsbedrijf?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_189876712
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 11:01 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

En hoe zijn ze hierin anders dan een beveiligingsbedrijf?
Het aantal personen dat snel beschikbaar is op een locatie.
pi_189876740
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 10:57 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik denk dat ze pas met wapens komen als ze een keer zelf met wapens in aanraking zijn gekomen.
Actie = reactie.
Dat risico nemen ze bewust en dat zal de politie hen ook meermaals te kennen hebben gegeven. De actie zal eerder zijn kogelwerende vesten en ledemaat beschermers te gaan dragen maar mogelijk doen ze dat al.
pi_189876752
Mag wel meer gebeuren dit. Ook bjvoorbeeld in dorpen geteisterd door criminele asielzoekers. Beetje onze eigen versie van de Amerikaanse vrijwillige border patrol.
pi_189876816
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 11:07 schreef Sapstengel het volgende:
Mag wel meer gebeuren dit. Ook bjvoorbeeld in dorpen geteisterd door criminele asielzoekers. Beetje onze eigen versie van de Amerikaanse vrijwillige border patrol.
In de meeste staten aan de zuidgrens van de VS mag je gewoon wapens dragen dus dat is toch een andere situatie lijkt me. Je verzetten tegen aanhouding als illegale migrant kan je het leven kosten.

zondag 10 november 2019 @ 11:16:43 #88
66444 Lord_Vetinari
pi_189876885
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 11:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat weinig Fok-gebruikers dat proportioneel zouden vinden en toelaatbaar, het gerechtshof evenmin.
Je zou wat meer topics over dit onderwerp moeten lezen. Ik heb al ‘nekschot geven’ voorbij zien komen in topics over winkeldiefstal.
pi_189876923
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 11:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je zou wat meer topics over dit onderwerp moeten lezen. Ik heb al ‘nekschot geven’ voorbij zien komen in topics over winkeldiefstal.
Dat het soms voorkomt is niet representatief voor de meerderheid van de Fok gebruikers.
  zondag 10 november 2019 @ 11:28:45 #90
66444 Lord_Vetinari
pi_189877045
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 11:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat het soms voorkomt is niet representatief voor de meerderheid van de Fok gebruikers.
Geloof me, in NWS wel degelijk.
pi_189877060
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 11:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Arme winkeldief. Afschieten die lui
pi_189877272
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 11:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat risico nemen ze bewust en dat zal de politie hen ook meermaals te kennen hebben gegeven. De actie zal eerder zijn kogelwerende vesten en ledemaat beschermers te gaan dragen maar mogelijk doen ze dat al.
De burgerwachten uit de OP hebben kogelwerende en steekvrije vesten. Alleen dan net foutief omgeschreven.
pi_189877323
De politie had nog nooit macht op het platteland, KUT
  zondag 10 november 2019 @ 12:09:03 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189877425
quote:

[..]

Eens.Het geweldsmonopolie hoort bij de staat, niet bij burgers. Maar de staat is vanaf zijn kant weer verplicht om ook op het platteland voor veiligheid te zorgen.
The End Times are wild
  zondag 10 november 2019 @ 12:12:06 #95
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_189877455
quote:
Die ken ik niet, heb je een linkje/samenvatting?
quote:
Je schetst een vals dilemma. Het gaat niet om een agent “op iedere straathoek”, het gaat om een agent die binding heeft met zijn wijk of regio en de tijd heeft om in die wijk, zoals het een betrokken agent betaamt, toezicht te houden samen met zijn collegaʼs. Dat is in het kort het belang van een goed werkend politieapparaat en juist dat politieapparaat is vakkundig gesloopt door de efficiency-politiek.
pi_189877768
Goed initiatief dit!
pi_189878021
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar de staat is vanaf zijn kant weer verplicht om ook op het platteland voor veiligheid te zorgen.
Het kan een doelstelling van de overheid zijn de veiligheid te bevorderen maar een plicht is het volgens mij niet.
pi_189878123
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 13:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het kan een doelstelling van de overheid zijn de veiligheid te bevorderen maar een plicht is het volgens mij niet.
Een doelstelling? Het is de hoofdtaak van de politie.
En er is geen overheid of land zonder politie.
pi_189878182
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Eens.Het geweldsmonopolie hoort bij de staat, niet bij burgers. Maar de staat is vanaf zijn kant weer verplicht om ook op het platteland voor veiligheid te zorgen.
Ja en daar faalt de staat in toenemende mate in. Daarom zijn dit soort burgerwachten een begrijpelijke ontwikkeling, die past in de oer-Nederlandse traditie van het verenigingswezen.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zondag 10 november 2019 @ 13:23:12 #100
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189878193
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 11:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Inderdaad, dat doen ze al voor het geval ze een verwardiër tegenkomen.

quote:
Kogelvrije en steekwerende vesten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')