abonnement Unibet Coolblue
pi_189715864


De klok is al teruggezet, er moest al ijs van voorruiten gekrabt worden in de vroege ochtend en het is al bijna november!

Het wordt dus de hoogste tijd voor het jaarlijks terugkerende kersttopic!

In dit topic is plek voor recepten, ideeen, hulp, stress, foto's you name it.

Vorige edities:
Kersttopic 2018: CUL / Kerstdiner 2018! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2017: CUL / Kerstdiner 2017! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2016: CUL / Kerstdiner 2016! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2015: CUL / Kerstdiner 2015! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2014: CUL / Kerstdiner 2014! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Kersttopic 2013: CUL / Kerstdiner 2013! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189715898
Heeft er iemand misschien gerechten die leuk(en lekker) zijn voor kerst met een zoutbeperking? Ik mag geen ingrediënten gebruiken met meer dan 1,0 zout per 100 gram.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_189715949
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:09 schreef MilkTea het volgende:
Heeft er iemand misschien gerechten die leuk(en lekker) zijn voor kerst met een zoutbeperking? Ik mag geen ingrediënten gebruiken met meer dan 1,0 zout per 100 gram.
Is het te makkelijk als ik zeg 'geen zout toevoegen'? of zitten er nog meer haken en ogen aan een zoutbeperking?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189715980
quote:
2s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:13 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Is het te makkelijk als ik zeg 'geen zout toevoegen'? of zitten er nog meer haken en ogen aan een zoutbeperking?
Ja, er zijn zo enorm veel producten waar je vanaf het begin al een dikke bult zout in zit. Toen mijn moeder een paar maanden geleden deze beperking kreeg was het echt even een klus om eten te koken waar überhaupt nog smaak aan zat.

Inmiddels wel gerechten gevonden met smaak, door onder andere kookboeken met zoutarme gerechten. Maar dit zijn over het algemeen "gewone" maaltijden. Niet iets voor kerst.

Ik heb al gegoogled en wat gerechten gevonden, maar was gewoon benieuwd of er op FOK! ook mensen zijn met deze beperking en wat langer ervaring :)
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_189716009
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:15 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Ja, er zijn zo enorm veel producten waar je vanaf het begin al een dikke bult zout in zit. Toen mijn moeder een paar maanden geleden deze beperking kreeg was het echt even een klus om eten te koken waar überhaupt nog smaak aan zat.

Inmiddels wel gerechten gevonden met smaak, door onder andere kookboeken met zoutarme gerechten. Maar dit zijn over het algemeen "gewone" maaltijden. Niet iets voor kerst.

Ik heb al gegoogled en wat gerechten gevonden, maar was gewoon benieuwd of er op FOK! ook mensen zijn met deze beperking en wat langer ervaring :)
Op FB is iemand met een pagina met recepten zoutarm/loos zijn. De keuken van Martine.
We have far more in common than that which devides us..
pi_189716018
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:15 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Ja, er zijn zo enorm veel producten waar je vanaf het begin al een dikke bult zout in zit. Toen mijn moeder een paar maanden geleden deze beperking kreeg was het echt even een klus om eten te koken waar überhaupt nog smaak aan zat.

Inmiddels wel gerechten gevonden met smaak, door onder andere kookboeken met zoutarme gerechten. Maar dit zijn over het algemeen "gewone" maaltijden. Niet iets voor kerst.

Ik heb al gegoogled en wat gerechten gevonden, maar was gewoon benieuwd of er op FOK! ook mensen zijn met deze beperking en wat langer ervaring :)
Ah, op die manier. Veel onbewerkte producten gebruiken.

Is het misschien een idee om zelf vis te roken? Niet zoveel werk, wel bijzonder, zout niet nodig. En zit wel in supermarkt meuk :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189716021
Kersttopic *O* Eindelijk *O*
Spoilers!
pi_189716026
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kersttopic *O* Eindelijk *O*
Ja, ik vond het tijd. En de muppet slaapt. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189716059
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:17 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Op FB is iemand met een pagina met recepten zoutarm/loos zijn. De keuken van Martine.
Die pagina is koolhydraat arm, niet zoutarm. Toch bedankt!
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_189716121
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:20 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Die pagina is koolhydraat arm, niet zoutarm. Toch bedankt!
Ik zie het nu, da's apart. Want jaren geleden kookte zij zout arm ivm nierproblemen.
We have far more in common than that which devides us..
pi_189716501
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:09 schreef MilkTea het volgende:
Heeft er iemand misschien gerechten die leuk(en lekker) zijn voor kerst met een zoutbeperking? Ik mag geen ingrediënten gebruiken met meer dan 1,0 zout per 100 gram.
Ik zou persoonlijk dan naar gerookte dingen kijken, gerookte zalm/paling etc heeft toch super veel smaak zonder toegevoegd zout. Moet je wel hier van houden natuurlijk, maar kan je toch iets feestelijks mee.

Edit: Sorry lonaa ook al gezegd zie ik
pi_189717832
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:58 schreef anndb het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk dan naar gerookte dingen kijken, gerookte zalm/paling etc heeft toch super veel smaak zonder toegevoegd zout. Moet je wel hier van houden natuurlijk, maar kan je toch iets feestelijks mee.

Edit: Sorry lonaa ook al gezegd zie ik
Geeft niet, meer zielen meer vreugd!
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 1 november 2019 @ 09:28:44 #13
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_189725941
Ik eet ook zoutarm en ik gebruik als vervanging veel verse kruiden.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_189727851
Hier gaan we trouwens eerste kerstdag uit eten met de familie, dat doen we elk jaar maar zal een beetje simpel iets worden.

2e kerstdag ik alleen met mijn vrouw, dan word het simpel maar lekker. Zit te denken om of kreeft of langoustines in huis te halen, en wat verse truffel en daar dan een lekkere pasta mee te maken. Simpel maar toch lekker.

Andere optie is nog dat gewoon wat hapjes doe de dag door, dus half kreeftje ieder, wat langoustines, wat andere dingen, wat lekker brood etc
pi_189743481
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:09 schreef MilkTea het volgende:
Heeft er iemand misschien gerechten die leuk(en lekker) zijn voor kerst met een zoutbeperking? Ik mag geen ingrediënten gebruiken met meer dan 1,0 zout per 100 gram.
Wat bedoel je eigenlijk met 1,0 zout per 100 gram?
Bedoel je dan 1,0 gram zout per 100 gram, of iets anders?

Dat heeft toch niets met zoutbeperking te maken? Op gerookte zalm na is er niet zo heel erg veel waar meer dan 1 gram zout per 100 gram in zit. Zelfs slechte kant-en-klaar maaltijden halen dat zelden.

Heb je enig idee hoeveel gram zout ze per dag mag?
pi_189851403
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:09 schreef MilkTea het volgende:
Heeft er iemand misschien gerechten die leuk(en lekker) zijn voor kerst met een zoutbeperking? Ik mag geen ingrediënten gebruiken met meer dan 1,0 zout per 100 gram.
Kijk eens op https://natriumarm.eu. Nu niet meer zo actief, maar ze heeft daar veel lekkere gerechten op geplaatst.

En anders misschien https://www.zoutarmgenieten.nl/
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_189886054
TVP. Weet nog niet of ik op 1e Kerstdag het kerstdiner in elkaar moet flansen of dat ik ergens anders eet. Wanneer ik het zelf maak, zal het waarschijnlijk redelijk simpel worden (ik heb een mini-keuken en geen vaatwasser). Vorig jaar was het vooraf meloen met ham, hoofdgerecht lendebiefstuk, pommes duchesse, geroosterde bloemkool en spinazie met spekjes en als toetje Eton Mess. Voor dit jaar heb ik het toetje overigens al bedacht.

Vraag: wie heeft er bijzondere ideeën om spruitjes klaar te maken? Vorig jaar had ik ze gewokt met spekjes en wat sjalotjes, maar dit jaar wil ik wat anders.

Op 2e Kerstdag singles-kerstdiner maar dat zal waarschijnlijk uitlopen op vooral een hoop wijn. :+

[ Bericht 24% gewijzigd door Ewelina op 10-11-2019 21:26:19 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_189920598
Hmm. Ik vind spruitjes niet zo lekker. Mijn schoonmoeder zweert bij cranberries door de spruitjes.

Edit: zoiets dus: https://uitpaulineskeuken(...)-met-cranberrys.html
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189951736
Ik organiseer voor vrinden een buffet bij mij thuis. Alles wordt verzorgd. Geen omkijken naar.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189951787
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:15 schreef Sigaartje het volgende:
Ik organiseer voor vrinden een buffet bij mij thuis. Alles wordt verzorgd. Geen omkijken naar.
Wat heb je zoal besteld dan? :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189951850
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:19 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Wat heb je zoal besteld dan? :)
Dat moet nog gebeuren. Ik zat te denken aan een mix van Nederlands en Surinaams. Ze komen het brengen en daarna halen ze de boel weer op. Kost een paar honderd euro, maar dan ben je van alles af.

Ik heb nog oude dvd's van o.a. de Willem Ruis show en de Champion's League finale van AC Milan-Ajax. Gaan we kijken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189952632
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2019 10:44 schreef Lonaa het volgende:
Hmm. Ik vind spruitjes niet zo lekker. Mijn schoonmoeder zweert bij cranberries door de spruitjes.

Edit: zoiets dus: https://uitpaulineskeuken(...)-met-cranberrys.html
Ik hou ook niet van spruitjes. Maar mijn vader is er dol op, en hij eet het zelden omdat zijn vriendin het niet lust.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_189959270
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 12:21 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik hou ook niet van spruitjes. Maar mijn vader is er dol op, en hij eet het zelden omdat zijn vriendin het niet lust.
Oh, da's wel heel lief dan. O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190263639
Wat is het hier nog rustig. Eerst wachten tot de Sint uit het land is?

Ik moet nog een 4 gangen menu voor kerstavond verzinnen. En een hoofdgerecht + bijgerechten voor 2e kerstdag.
  woensdag 4 december 2019 @ 15:11:51 #25
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_190265392
Ik ga waarschijnlijk ook koken voor mijn ouders met kerst, alleen ik heb echt geen idee wat, ikzelf zit met een medisch dieet zoals geen rauw vlees en eieren en zoutarm en mijn moeder lust helemaal niks. Iemand ideeen? :{
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_190265439
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:11 schreef LPFAN het volgende:
Ik ga waarschijnlijk ook koken voor mijn ouders met kerst, alleen ik heb echt geen idee wat, ikzelf zit met een medisch dieet zoals geen rauw vlees en eieren en zoutarm en mijn moeder lust helemaal niks. Iemand ideeen? :{
Vooral dat 'lust niks' is wel een uitdaging. :{ Is er iets wat ze wel lust?
Sterkheidsbaas van alles.
  woensdag 4 december 2019 @ 15:21:13 #27
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_190265519
Mijn moeder maakte vorig jaar voor het kerstdiner deze kaaskroketten nieuwe stijl en lasagne van draadjesvlees. Beide erg goed geslaagd en lekker, en het recept voor het vlees recept heb ik daarna nog meerdere keren gebruikt zonder lasagnevorm, maar gewoon als draadjesvlees bij het avondeten.
pi_190265684
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:11 schreef LPFAN het volgende:
Ik ga waarschijnlijk ook koken voor mijn ouders met kerst, alleen ik heb echt geen idee wat, ikzelf zit met een medisch dieet zoals geen rauw vlees en eieren en zoutarm en mijn moeder lust helemaal niks. Iemand ideeen? :{
Zou zoiets een idee zijn? Varkenshaas gaat er vaak ook wel in bij mensen die 'niks lusten', geen ei, rauw vlees en zoutarm?

http://www.theunsaltedhea(...)le-stuffed-pork.html
Sterkheidsbaas van alles.
  woensdag 4 december 2019 @ 18:30:41 #29
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_190268782
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:33 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Zou zoiets een idee zijn? Varkenshaas gaat er vaak ook wel in bij mensen die 'niks lusten', geen ei, rauw vlees en zoutarm?

http://www.theunsaltedhea(...)le-stuffed-pork.html
Oeh dat is wel een idee ja! thanks!
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_190268928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:30 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Oeh dat is wel een idee ja! thanks!
Ik doe dit jaar zelf niks, dus koken-by-proxy is het dichtsbij dat ik kom. :D
Sterkheidsbaas van alles.
  woensdag 4 december 2019 @ 18:45:09 #31
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_190269138
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:36 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik doe dit jaar zelf niks, dus koken-by-proxy is het dichtsbij dat ik kom. :D
Haha :D
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_190269252
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:45 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Haha :D
Ik ging na je post ook gelijk heel enthousaist zitten googlen. :D Dus, mocht je nog meer ideeen nodig hebben? :D
Sterkheidsbaas van alles.
  woensdag 4 december 2019 @ 18:57:41 #33
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_190269426
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:50 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik ging na je post ook gelijk heel enthousaist zitten googlen. :D Dus, mocht je nog meer ideeen nodig hebben? :D
Haha kom maar op :P
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_190269806
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:57 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Haha kom maar op :P
Ik zou er ook salie instoppen, misschien wel ipv rozemarijn (want vind ik meh). Salie, varken en appel gaat heel goed samen.

Verder denk ik, in het kader van je moeder, een goede aardappelpuree. Als je durft met ofwel een deel zoete aardappel, of pastinaak. Zoveel zout als je mag (want lekker :9 ) en verder in ieder geval nootmuskaat :9 Ook eventueel gepofte knoflook (uit de oven) als smaakmaker en/of bieslook. En peper :9

Eventueel zelfs nog in individuele dingetjes en dan even in de oven voor bruine randjes :9
Zo bijv: http://www.inmyredkitchen.com/potato-peas-rosettes/
Of in een lege aardappelschil. :Y

Ik weet niet wat voor groente je lekker vindt?

Moet je ook nog voorgerechten enzo? :+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190270289
Eerste kerstdag gaan we uiteten, tweede kerstdag kook ik. En het menu is verzonnen

- Spinazie met kokosmelk en bieslook
- Gemarineerde halloumi met rougaillesaus
-Kikkererwtenpilav met dadels en pijnboompitten

Waarschijnlijk een makkie in verhouding met wat jullie doen, maar dit leek ons lekker
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 4 december 2019 @ 19:32:33 #36
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_190270363
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:12 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zou er ook salie instoppen, misschien wel ipv rozemarijn (want vind ik meh). Salie, varken en appel gaat heel goed samen.

Verder denk ik, in het kader van je moeder, een goede aardappelpuree. Als je durft met ofwel een deel zoete aardappel, of pastinaak. Zoveel zout als je mag (want lekker :9 ) en verder in ieder geval nootmuskaat :9 Ook eventueel gepofte knoflook (uit de oven) als smaakmaker en/of bieslook. En peper :9

Eventueel zelfs nog in individuele dingetjes en dan even in de oven voor bruine randjes :9
Zo bijv: http://www.inmyredkitchen.com/potato-peas-rosettes/
Of in een lege aardappelschil. :Y

Ik weet niet wat voor groente je lekker vindt?

Moet je ook nog voorgerechten enzo? :+
Haha thanks voor de tips ;p nee hoor alleen hoofdgerecht is genoeg :P
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_190284593
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
Spinazie met kokosmelk en bieslook
Heb je een recept van Spinazie met kokosmelk en bieslook? Dit klinkt namelijk alsof ze dat hier ook wel lusten ;)
pi_190284658
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 16:54 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Heb je een recept van Spinazie met kokosmelk en bieslook? Dit klinkt namelijk alsof ze dat hier ook wel lusten ;)
maar natuurlijk

Ingrediëntne
30gr boter
1 grote ui gesnipperd
2 tenen knoflook gehakt
450gr. pompoen geschild en in blokjes
1 groene paprika in stukjes
115gr okra in plakjes van 1cm
1 eetlepel gehakte tijm
250ml groente bouillon
300 gr spinazie
400ml kokosmelk
1 eetlepel gehakte biesloos
en naar smaak peper en zout

Boter smelten en daarin de ui en knoflook, bakken tot de ui zacht is. Daarna de paprika, okra en pompoen toevoegen totdat deze zacht is.
Tijm en bouillon toevoegen en aan de kook brengen. Deksel erop en tien minuten laten staan.
Spinazie, kokosmelk en bieslook in de pan. Spinazie laten slinken. En dan de boel zachtjes laten pruttelen. Niet koken, want dan gaat de kokosmelk schiften
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_190284693
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 17:00 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

maar natuurlijk

Ingrediëntne
30gr boter
1 grote ui gesnipperd
2 tenen knoflook gehakt
450gr. pompoen geschild en in blokjes
1 groene paprika in stukjes
115gr okra in plakjes van 1cm
1 eetlepel gehakte tijm
250ml groente bouillon
300 gr spinazie
400ml kokosmelk
1 eetlepel gehakte biesloos
en naar smaak peper en zout

Boter smelten en daarin de ui en knoflook, bakken tot de ui zacht is. Daarna de paprika, okra en pompoen toevoegen totdat deze zacht is.
Tijm en bouillon toevoegen en aan de kook brengen. Deksel erop en tien minuten laten staan.
Spinazie, kokosmelk en bieslook in de pan. Spinazie laten slinken. En dan de boel zachtjes laten pruttelen. Niet koken, want dan gaat de kokosmelk schiften
Dank je wel!!

Maar waar haal je okra in Nederland?!
pi_190284723
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 17:04 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Dank je wel!!

Maar waar haal je okra in Nederland?!
Toko of markt
In Groningen je een Aziatische Supermarkt, waar ze het ook hebben
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_190285340
Het nagerecht voor kerstavond weet ik in ieder geval *O* worteltaart
pi_190312284
Ik kan juist echt geen dessert verzinnen. En dat is het enige dat ik maak dit jaar. Vind dat echt de kutste gang, ik eet het niet graag en ik maak het niet graag. Ik kom altijd op dezelfde dingen uit, crumble, tiramisu of chocolademousse oid.
  zaterdag 7 december 2019 @ 15:28:57 #43
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190312462
Peuterproof kerstmenu hier met zijn drietjes

Vooraf toast met zalm en iets met frisse erwtjes.

Hoofdgerecht coquilles met geroosterde bloemkool, geroosterde kikkererwten en een parmezaanse kaaskrokantje.

Toe een chocoladetruffeltaartje maken met ganache on top (beetje Koekelastyle) en advocaat of geconfijte sinaasappelschillen erbij.
En aardbeienijs voor de mini madame hier in huis.

Makkelijk te maken en toch erg lekker denk ik

Voor met de families nog geen idee, komt vast goed (of niet, maar geen zin in druk om te maken en vooral zin in samenzijn en zulks *; )
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 7 december 2019 @ 15:50:56 #44
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190312774
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:11 schreef Myraela het volgende:
Ik kan juist echt geen dessert verzinnen. En dat is het enige dat ik maak dit jaar. Vind dat echt de kutste gang, ik eet het niet graag en ik maak het niet graag. Ik kom altijd op dezelfde dingen uit, crumble, tiramisu of chocolademousse oid.
Is dit niks voor je? Kun je grotendeels van tevoren klaarmaken en ipv zelfgemaakte chocolademousse kun je ook 400 gram kant en klare chocolademousse gebruiken.

Heb het zelf ook gemaakt met de kerst en het viel erg in de smaak.

https://www.culinea.nl/recepten/schwarzwalder-kirsch-trifle/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_190312850
Ik vind dus heel veel zoetigheid niet lekker, dat maakt het lastig. Dus schwarzwalder bijvoorbeeld maakt mij ook niet blij.

Plan is nu mijn eigen truffeltaart met een lading M&Ms erop: https://www.seasonwithlove.nl/luxe-chocolade-taart/ Dat kan van te voren, kan mijn vriend het meenemen terwijl ik op mijn werk zit en hoef ik op locatie helemaal niets meer te doen.
pi_190312913
Wij doen dus niks bijzonders met kerst, maar wel lekker eten. :7

Kerstmiddag = feestmiddag, dus kerstavond waarschijnlijk een vette hap :')
Eerste kerstdag dan matige hoofdpijn en brak. Wel lekker uitgebreid ontbijten en dan 's avonds kaasfondue. Ik twijfel over een pakje ( :@ ) of toch zelf wat maken. Iemand hier al wel eens zelf kaasfondue gemaakt? En wat ging daar dan in?

Tweede kerstdag maak ik steak tartare. Veel. Met brood. Omdat lekker.
Sterkheidsbaas van alles.
  zaterdag 7 december 2019 @ 16:06:50 #47
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190313008
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 december 2019 16:00 schreef Lonaa het volgende:
Wij doen dus niks bijzonders met kerst, maar wel lekker eten. :7

Kerstmiddag = feestmiddag, dus kerstavond waarschijnlijk een vette hap :')
Eerste kerstdag dan matige hoofdpijn en brak. Wel lekker uitgebreid ontbijten en dan 's avonds kaasfondue. Ik twijfel over een pakje ( :@ ) of toch zelf wat maken. Iemand hier al wel eens zelf kaasfondue gemaakt? En wat ging daar dan in?

Tweede kerstdag maak ik steak tartare. Veel. Met brood. Omdat lekker.
Ja hoor, ongeveer gelijke delen geraspte gruyère en Emmentaler, beetje maïzena, knoflook, witte wijn, Kirsch, peper en wat nootmuskaat :9

Gaat prima, wel wat geduld hebben, en is een wereld van verschil met pakjes.

https://www.davidlebovitz.com/making-swiss-cheese-fondue-recipe/

Uiteraard meer kirsch dan staat beschreven, dat lijkt me logisch :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190313060
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2019 16:06 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja hoor, ongeveer gelijke delen geraspte gruyère en Emmentaler, beetje maïzena, knoflook, witte wijn, Kirsch, peper en wat nootmuskaat :9

Gaat prima, wel wat geduld hebben, en is een wereld van verschil met pakjes.

https://www.davidlebovitz.com/making-swiss-cheese-fondue-recipe/

Uiteraard meer kirsch dan staat beschreven, dat lijkt me logisch :9
Oh ja, die had ik al eens opgeslagen :9 Geduld is het probleem niet.

Heb je ook wel eens andere varianten geprobeerd?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190313416
Hmm. Ik denk een kleintje kaasfondue en dan daarbij meer kaas en gesneden vleeswaren en awesomeness. Lekker borrelen.
* Lonaa slingert google aan.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190314966
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 december 2019 16:00 schreef Lonaa het volgende:
Wij doen dus niks bijzonders met kerst, maar wel lekker eten. :7

Kerstmiddag = feestmiddag, dus kerstavond waarschijnlijk een vette hap :')
Eerste kerstdag dan matige hoofdpijn en brak. Wel lekker uitgebreid ontbijten en dan 's avonds kaasfondue. Ik twijfel over een pakje ( :@ ) of toch zelf wat maken. Iemand hier al wel eens zelf kaasfondue gemaakt? En wat ging daar dan in?

Tweede kerstdag maak ik steak tartare. Veel. Met brood. Omdat lekker.
kaasfondue zelf maken :Y 350 gram emmenthaler, 400 gr gruyere, knoflook en wijn :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_190315592
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:56 schreef Myraela het volgende:
Ik vind dus heel veel zoetigheid niet lekker, dat maakt het lastig. Dus schwarzwalder bijvoorbeeld maakt mij ook niet blij.

Plan is nu mijn eigen truffeltaart met een lading M&Ms erop: https://www.seasonwithlove.nl/luxe-chocolade-taart/ Dat kan van te voren, kan mijn vriend het meenemen terwijl ik op mijn werk zit en hoef ik op locatie helemaal niets meer te doen.
Ooh die taart! Met grove zoutkorrels aan de bovenkant lijkt ie me hemels O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_190316171
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 december 2019 16:43 schreef Lonaa het volgende:
Hmm. Ik denk een kleintje kaasfondue en dan daarbij meer kaas en gesneden vleeswaren en awesomeness. Lekker borrelen.
* Lonaa slingert google aan.
Spianata romana is goddelijk in de kaasfondue.
Spoilers!
  zaterdag 7 december 2019 @ 19:24:16 #53
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190316178
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:56 schreef Myraela het volgende:
Ik vind dus heel veel zoetigheid niet lekker, dat maakt het lastig. Dus schwarzwalder bijvoorbeeld maakt mij ook niet blij.

Plan is nu mijn eigen truffeltaart met een lading M&Ms erop: https://www.seasonwithlove.nl/luxe-chocolade-taart/ Dat kan van te voren, kan mijn vriend het meenemen terwijl ik op mijn werk zit en hoef ik op locatie helemaal niets meer te doen.
Ik wilde iets dergelijks voorstellen, maar heb het recept alleen in het Frans :D

En als je nou echt niet van zoet houdt, zou ik er een tweede taartje bij bakken, maar dan iets quiche-achtigs met bijvoorbeeld een blauwe kaas. Kun je kiezen (tenzij iemand anders al voor een kaasgang zorgt natuurlijk).
pi_190316358
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2019 19:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Spianata romana is goddelijk in de kaasfondue.
Oh! Goede tip!
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190318259
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2019 18:57 schreef FutureFairytale het volgende:
Ooh die taart! Met grove zoutkorrels aan de bovenkant lijkt ie me hemels O+
Oh, dat is ook nog wel een idee. :9

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 19:24 schreef Gaoxing het volgende:
Ik wilde iets dergelijks voorstellen, maar heb het recept alleen in het Frans :D

En als je nou echt niet van zoet houdt, zou ik er een tweede taartje bij bakken, maar dan iets quiche-achtigs met bijvoorbeeld een blauwe kaas. Kun je kiezen (tenzij iemand anders al voor een kaasgang zorgt natuurlijk).
Zou ook nog kunnen! Maar ik denk dat ik het gewoon bij deze taart hou. We eten daarvoor wat hapjes, dus eten komen we sowieso niet tekort. En het is gewoon op de bank, dus als ik er toch geen zin in heb ook prima. Al is deze taart ook gewoon wel echt lekker, machtig en puur. Schuif ik voor mezelf de M&Ms eraf, maar dat vinden de kinderen leuk. :D
pi_190327214
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:11 schreef Myraela het volgende:
Ik kan juist echt geen dessert verzinnen. En dat is het enige dat ik maak dit jaar. Vind dat echt de kutste gang, ik eet het niet graag en ik maak het niet graag. Ik kom altijd op dezelfde dingen uit, crumble, tiramisu of chocolademousse oid.
Misschien is een mangomousse wat?
Het vruchtvlees van een mango pureren met wat poedersuiker, een klein beetje verse, geraspte gember en het sap van een halve limoen.
Klop 125 ml slagroom stijf.
Spatel de mangopuree door de slagroom.
Verdelen over 4 coupes of puddingschaaltjes en een uurtje in de koelkast.
Heerlijk fris, zoetzuur.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 8 december 2019 @ 16:00:39 #57
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_190329085
Onze voorlopige planning is ook klaar *O*
We eten beide kerstavonden thuis en maken het ons niet te moeilijk.

1e kerstdag, lekker licht omdat we eerst gaan brunchen bij familie
- edamame
- zelfgemaakte pokebowls (mango, zalm, zeewiersalade)
- loempiaatjes
- ben & jerry's ijs na :P

2e kerstdag, traditioneel
- ham en meloen
- prei/bloemkoolsoep
- biefstuk van de bbq, aardappelbolletjes, gevulde champignons, stoofpeertjes, boontjes in spek gewikkeld
- tiramisu
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_190329536
Ik zit te denken om zalm te roken in mijn rookoventje vooraf, maar waarmee zal ik dat combineren?

Hoofd wordt een stoof van wild, daar zoek ik nog iets bij.

Dessert wordt witte chocolademousse met karamel/zoute popcorn.
  maandag 9 december 2019 @ 11:28:34 #59
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190341007
Wij zijn nog in het ongewisse wie het feest gaat hosten en wie alles gaat maken. Wel is duidelijk dat er een vis en vlees hoofdgerecht gaan komen. Heeft iemand een vishoofdgerecht dat tegenstand kan bieden aan een klassiek vleesgerecht voor Kerst (rund/wild/kalkoen).
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_190341266
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 16:29 schreef Tuindier het volgende:
Ik zit te denken om zalm te roken in mijn rookoventje vooraf, maar waarmee zal ik dat combineren?

Hoofd wordt een stoof van wild, daar zoek ik nog iets bij.

Dessert wordt witte chocolademousse met karamel/zoute popcorn.
Ik heb ooit zelf graved lax gemaakt met biet, en dat combineerde ik met een kleine zoete aardappelpannenkoek (van geraspte aardappel) met een dotje zure room, dille en een zachtgekookt kwarteleitje. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190341480
Het was even terugzoeken en een matige foto:
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 9 december 2019 @ 15:57:32 #62
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190346198
quote:
2s.gif Op maandag 9 december 2019 11:40 schreef Lonaa het volgende:
Ik heb ooit zelf graved lax gemaakt met biet, en dat combineerde ik met een kleine zoete aardappelpannenkoek (van geraspte aardappel) met een dotje zure room, dille en een zachtgekookt kwarteleitje. :Y
Ik heb vorig jaar ook graved lax gemaakt (en was verbaasd hoe simpel dat was, trouwens), maar ik vind het wel een beetje een voorgerechtgerecht :)

Maar wat dan wel..... Ik denk wel meteen aan zalm, misschien in bladerdeeg, omdat niet zo snel omver geblazen wordt door wild e.d. Even over denken...

quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 16:29 schreef Tuindier het volgende:
Ik zit te denken om zalm te roken in mijn rookoventje vooraf, maar waarmee zal ik dat combineren?

Hoofd wordt een stoof van wild, daar zoek ik nog iets bij.

Dessert wordt witte chocolademousse met karamel/zoute popcorn.
Oe lekker! Voor je voorgerecht een trio van zalm met zelfgemaakte graved lax en iets zalmrillettes achtigs? Die laatste is bij ons een jaarlijks terugkerend gerecht (en dan wordt er vaak ook nog een portie gemaakt voor O&N).
pi_190346269
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 15:57 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar ook graved lax gemaakt (en was verbaasd hoe simpel dat was, trouwens), maar ik vind het wel een beetje een voorgerechtgerecht :)

Maar wat dan wel..... Ik denk wel meteen aan zalm, misschien in bladerdeeg, omdat niet zo snel omver geblazen wordt door wild e.d. Even over denken...
[..]

Oe lekker! Voor je voorgerecht een trio van zalm met zelfgemaakte graved lax en iets zalmrillettes achtigs? Die laatste is bij ons een jaarlijks terugkerend gerecht (en dan wordt er vaak ook nog een portie gemaakt voor O&N).
Dit was ook voorgerecht en na aanleiding van de post van Tuindier op wat bij de zalm te serveren. :P

wb jouw vis dat tegen een goed stuk vlees moet opboksen...vind ik lastig. Ga er eens op broeden. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 9 december 2019 @ 16:02:11 #64
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190346297
quote:
2s.gif Op maandag 9 december 2019 16:01 schreef Lonaa het volgende:
Dit was ook voorgerecht en na aanleiding van de post van Tuindier op wat bij de zalm te serveren. :P

wb jouw vis dat tegen een goed stuk vlees moet opboksen...vind ik lastig. Ga er eens op broeden. :Y
Ooooh sorry. Beetje ziek, beetje suf enzo :@
  maandag 9 december 2019 @ 16:02:54 #65
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190346318
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 15:57 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

en iets zalmrillettes achtigs? Die laatste is bij ons een jaarlijks terugkerend gerecht (en dan wordt er vaak ook nog een portie gemaakt voor O&N).
Heb je daar een recept voor? :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190346325
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 16:02 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ooooh sorry. Beetje ziek, beetje suf enzo :@
Geeft niet. :*

Ik ooit zalm in bladerdeeg geserveerd voor naast de Beef Wellington (voornamelijk voor m'n moeder) en hoewel dat best kerstwaardig is, is het wel een beetje...saai. :D

Edit: maar dat was dus ook niet jouw vraag maar die van @Fretwork. :') Ik ben ook niet helemaal helder. :D
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 9 december 2019 @ 16:04:16 #67
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190346346
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2019 16:02 schreef Molo het volgende:
Heb je daar een recept voor? :9
Yep. Morgen ok? Moet 'm even overtypen en vertalen ;)
  maandag 9 december 2019 @ 16:05:06 #68
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190346358
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 11:28 schreef Fretwork het volgende:
Wij zijn nog in het ongewisse wie het feest gaat hosten en wie alles gaat maken. Wel is duidelijk dat er een vis en vlees hoofdgerecht gaan komen. Heeft iemand een vishoofdgerecht dat tegenstand kan bieden aan een klassiek vleesgerecht voor Kerst (rund/wild/kalkoen).
Wil je het echt tegelijk serveren?
  maandag 9 december 2019 @ 16:34:44 #69
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190347092
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 16:04 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Yep. Morgen ok? Moet 'm even overtypen en vertalen ;)
Ja hoor, geen haast, kerst duurt nog wel even :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190349085
quote:
2s.gif Op maandag 9 december 2019 11:50 schreef Lonaa het volgende:
Het was even terugzoeken en een matige foto:
[ afbeelding ]
De zalm is hier gekleurd met biet dus? Ziet er ondanks matige foto erg lekker uit!
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 16:04 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Yep. Morgen ok? Moet 'm even overtypen en vertalen ;)
Ik heb ook wel interesse! Rilette klinkt goed, en van te voren voor te bereiden.
pi_190349258
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 18:06 schreef Tuindier het volgende:

[..]

De zalm is hier gekleurd met biet dus? Ziet er ondanks matige foto erg lekker uit!
[..]

Ik heb ook wel interesse! Rilette klinkt goed, en van te voren voor te bereiden.
Ja! Die leg je erop en de kleur trekt dan in de vis. Ziet er erg gaaf uit. En helemaal niet moeilijk. De combi zalm + zoete aardappel doet het ook erg goed. :Y Zou ook goed kun nen met zelfgerookte zalm. :)

https://www.jamieoliver.c(...)-beetroot-gravadlax/ (eerste link die ik vond)
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 10 december 2019 @ 05:00:52 #72
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190357599
Zalm rillette dus. Koud voorgerecht voor 4 personen:

Ingredienten:
1 teen knoflook, in plakjes
handvol tijm
1 onbehandelde citroen, sap geperst en schil geraspt
200 g zalmfilet, met huid
200 g gerookte zalm, gehakt
1 lente-ui, in kleine ringetjes
1 eetlepel verse dille, gehakt
2 eetlepels zachte boter
50 g creme fraiche

Je gaat eerst de zalmfilet stomen. Zonder meer de lekkerste methode, maar ik heb het recept ook wel eens gemaakt met een overgebleven stukje zalm uit de oven, en zelfs een keer met een blikje, wat de bereidingstijd behoorlijk verkort.

Mix knoflook, tijm en citroenrasp. Leg de helft op de bodem van een stoompan (als je die niet hebt zou ik het in de oven doen met een stukje alufolie er overheen). Zalmfilet erop, kruiden met zout en peper, en dan de andere helft van de tijmmix erop. Stoom 8 tot 10 minuten.

Meng de gerookte zalm, lente-ui en dille, en voeg een beetje citroensap toe.

Laat de zalmfilet afkoelen, haal de huid (en de knoflook, e.d.) ervan af en 'flake' de zalm.

Meng de zalm met de boter en creme fraiche tot een romige massa en vouw het gerookte zalm mengsel erdoor.

Proeven, evt. zout, peper en citroensap toevoegen en serveren mbv een ring of in een quenelle.

Nog steeds ziek en suf, dus als er iets raars in staat moet je het even zeggen ;)
  dinsdag 10 december 2019 @ 10:08:27 #73
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190359464
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 16:05 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Wil je het echt tegelijk serveren?
Yes, dat is wel het plan
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 10 december 2019 @ 20:58:24 #74
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190368524
Thanks Gaoxing ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190398626
Heeft iemand hier nog beproefde recepten voor gevulde hele kip?

Ik heb 2 hele kippen voor de kerst (11 mensen), dus kan 2 recepten maken. Maar ik weet niet zo goed waar ik ze mee moet vullen en/of insmeren om een echt goede smaak te krijgen ...
pi_190404601
Oke, ik heb een zalmzijde en een everzwijnrollade gehaald bij de sligro. Zalmzijde wordt gerookt en gerilet en gegravardlaxt. Wat zal ik bij de everzwijnrollade serveren? Ik zag iets van rode kool crumble langs komen, maar dat wordt misschien wel erg zwaar, of niet?
pi_190404828
In The naked chef van Jamie Oliver staat een heel lekker recept voor gebraden kip.
  donderdag 12 december 2019 @ 23:23:27 #78
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190409442
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:24 schreef Tuindier het volgende:
Oke, ik heb een zalmzijde en een everzwijnrollade gehaald bij de sligro. Zalmzijde wordt gerookt en gerilet en gegravardlaxt. Wat zal ik bij de everzwijnrollade serveren? Ik zag iets van rode kool crumble langs komen, maar dat wordt misschien wel erg zwaar, of niet?
Zolang de rode kool als zuurtje fungeert denk ik dat het wel kan. Zou er zelf geen crumble van maken, dan zit je misschien inderdaad wat aan de zware kant.
Misschien een iets frissere groente zoals pastinaak ergens in verwerken?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_190411321
Ik ga voor (ik volg niet alle recepten exact, maar dit is ter inspiratie voor anderen):

Voorgerechtjes
- Vijgen/Balsamico crème/Prosciutto/Amandel schaafsel
- Avocado met zoet aardappel (https://www.blissfulbasil.com/sweet-potato-avocado-bites/)
- Makreelmousse met dille (past wellicht niet helemaal in het geheel, maar als visliefhebbers, wilde ik het toch toevoegen)

Soep
- Champignonsoep (ala Heston Blumenthal)

Hoofdgercht
- Beef Wellington (wil het gewoon een keer proberen en het lijkt mij erg lekker) (https://www.seriouseats.c(...)ington-ultimate.html)
- Rode wijn saus (https://www.bbcgoodfood.c(...)t-and-red-wine-sauce)
- Aardappel puree (https://www.bonappetit.com/recipe/ultra-creamy-mashed-potatoes)
- Green Beans Almondine (https://simoneskitchen.nl(...)geroosterde-amandel/)

Nagerecht
- 'Pim's koekjes' (https://www.bbcgoodfood.com/recipes/2766669/chocolate-jaffa-pots)
  vrijdag 13 december 2019 @ 06:35:01 #80
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190411362
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 14:39 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Heeft iemand hier nog beproefde recepten voor gevulde hele kip?

Ik heb 2 hele kippen voor de kerst (11 mensen), dus kan 2 recepten maken. Maar ik weet niet zo goed waar ik ze mee moet vullen en/of insmeren om een echt goede smaak te krijgen ...
https://www.foodrepublic.(...)-and-zaatar-chicken/

Echt het lekkerste hele-kip-recept wat ik ken. Alleen niet echt gevuld (hoewel ik wel altijd een halve citroen/sinaasappel erin stop voor smaak en extra vocht).

quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:24 schreef Tuindier het volgende:
Oke, ik heb een zalmzijde en een everzwijnrollade gehaald bij de sligro. Zalmzijde wordt gerookt en gerilet en gegravardlaxt. Wat zal ik bij de everzwijnrollade serveren? Ik zag iets van rode kool crumble langs komen, maar dat wordt misschien wel erg zwaar, of niet?
Ik vind rode kool bij wild wel erg lekker O+ Jamie Oliver heeft verschillende lekkere recepten met een flinke hoeveelheid balsamico azijn die tot stroperig wordt ingekookt (oppassen als je het van tevoren maakt dat er niet teveel vocht is vrijgekomen; soms is alleen opwarmen niet genoeg en heb je een paar minuten nodig om opnieuw vrijgekomen vocht in te koken).
pi_190411425
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:33 schreef Bleie het volgende:
In The naked chef van Jamie Oliver staat een heel lekker recept voor gebraden kip.
Dank je! Ik ga even op zoek naar iemand die dit boek heeft (ik heb hem niet ...)
pi_190411427
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 06:35 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

https://www.foodrepublic.(...)-and-zaatar-chicken/


Echt het lekkerste hele-kip-recept wat ik ken. Alleen niet echt gevuld (hoewel ik wel altijd een halve citroen/sinaasappel erin stop voor smaak en extra vocht).
[..]

Ik vind rode kool bij wild wel erg lekker O+ Jamie Oliver heeft verschillende lekkere recepten met een flinke hoeveelheid balsamico azijn die tot stroperig wordt ingekookt (oppassen als je het van tevoren maakt dat er niet teveel vocht is vrijgekomen; soms is alleen opwarmen niet genoeg en heb je een paar minuten nodig om opnieuw vrijgekomen vocht in te koken).
Die ga ik iig maken, dank je!
pi_190412752
Even crosspost aangezien het voor het kerstmenu is:

Heeft iemand ervaring met zelfgemaakte (kaas of bv garnalen) kroketten in the airfryer? Kan dit? En zo ja hoe lang?
pi_190440148
Onze plannen zijn rond.

Kerstavond met gezin thuis. Moet nog bedenken wat ik dan maak. Wordt 3 gangen, liefst vegetarisch.

Eerste Kerstdag naar schoonouders, hoef ik niet voor te doen.

Tweede Kerstdag met mijn familie, 8 volwassenen en 6 kinderen (6-15 jaar). Ik maak een voorgerecht. Hoofdgerecht wordt stoof van wild, met puree, rodekool en stoofpeertjes. Toe maken broer en schoonzus, weet nog niet wat dat wordt.

Ik ben op zoek naar inspiratie voor dat voorgerecht. Liefst maak ik iets dat bij iedereen in de smaak valt. Verdere eisen: vegetarisch, thuis al te maken en goed te vervoeren (bakfiets, metro, lopen). Iemand een suggestie?
pi_190474344
Bleh, heb ook het nagerecht toegewezen gekregen. Vind ik nooit een spannend gerecht, maar goed, het is wel ontspannen voorwerken.

Ga denk voor deze passievrucht cheescakes:
http://theanswerisfood.co(...)esecake-in-een-glas/

Voor ons eigen kerstdiner ga ik wel lekker op de makkelijke toer.
Beenhammetje met geroosterde ovengroenten, soepje vooraf en ijs :P

[ Bericht 24% gewijzigd door ThePlaneteer op 16-12-2019 12:36:47 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_190474428
Twee keer veel visite. Eerste kerstdag doen we rustig aan (restjes).

Kerstavond:
Klassieke garnalencocktail. Beef Wellington, aardappelkroketjes, spruitjes. Kaas. Crêpes Suzette.

Tweede kerstdag
Japanse garnalenkroketjes, Fois gras. Boeuf Bourguignon, rode wijnsaus, papardelle, sla. Kaas. Stofpeertjes met vanilleijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door Aurelius op 16-12-2019 12:40:19 ]
pi_190476275
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 17:51 schreef Bleie het volgende:
Onze plannen zijn rond.

Kerstavond met gezin thuis. Moet nog bedenken wat ik dan maak. Wordt 3 gangen, liefst vegetarisch.

Eerste Kerstdag naar schoonouders, hoef ik niet voor te doen.

Tweede Kerstdag met mijn familie, 8 volwassenen en 6 kinderen (6-15 jaar). Ik maak een voorgerecht. Hoofdgerecht wordt stoof van wild, met puree, rodekool en stoofpeertjes. Toe maken broer en schoonzus, weet nog niet wat dat wordt.

Ik ben op zoek naar inspiratie voor dat voorgerecht. Liefst maak ik iets dat bij iedereen in de smaak valt. Verdere eisen: vegetarisch, thuis al te maken en goed te vervoeren (bakfiets, metro, lopen). Iemand een suggestie?
Carpaccio van geroosterde rode biet?
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 16 december 2019 @ 14:48:06 #88
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190477102
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:32 schreef Aurelius het volgende:
Twee keer veel visite. Eerste kerstdag doen we rustig aan (restjes).

Kerstavond:
Klassieke garnalencocktail. Beef Wellington, aardappelkroketjes, spruitjes. Kaas. Crêpes Suzette.

Tweede kerstdag
Japanse garnalenkroketjes, Fois gras. Boeuf Bourguignon, rode wijnsaus, papardelle, sla. Kaas. Stofpeertjes met vanilleijs.
Leuke, klassieke menu’s! Ik kreeg er honger van 🙂

Bij ons is oudste dochter (17) het hele menu aan het voorbereiden. Hier en daar wat ambitieus, en net zo eigenwijs als haar moeder, dus we gaan het zien.... ;)
pi_190481490
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 17:51 schreef Bleie het volgende:
Ik ben op zoek naar inspiratie voor dat voorgerecht. Liefst maak ik iets dat bij iedereen in de smaak valt. Verdere eisen: vegetarisch, thuis al te maken en goed te vervoeren (bakfiets, metro, lopen). Iemand een suggestie?
Kun je op locatie nog wel iets afbakken of moet het koud zijn? Een soep vind je misschien te simpel of saai, maar een goede uiensoep met gegratineerde kaas maakt mij altijd wel erg blij. Of een klein pasteitje met champignons, schaaltjes vullen met een champignonragout en afdekken met korstdeeg en dan daar nog even afbakken.
pi_190481952
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 17:51 schreef Bleie het volgende:
Ik ben op zoek naar inspiratie voor dat voorgerecht. Liefst maak ik iets dat bij iedereen in de smaak valt. Verdere eisen: vegetarisch, thuis al te maken en goed te vervoeren (bakfiets, metro, lopen). Iemand een suggestie?
En mocht er echt geen plekje op gasstel en/of in de oven over zijn, dan zou je bijvoorbeeld vegetarische summer rolls kunnen maken?

- Een dipsausje kan je makkelijk een dag van tevoren maken.
- Het snijden kan eerder op de dag (bieten, mango, wortel, komkommer, even rond-googelen en het zo kleurrijk mogelijk maken! :) )
- alleen wel kort van te voren de rijstvellen rollen (of misschien zelfs ter plekke?)
pi_190482610
Normaal vind ik garnalen erg lekker (gefrituurd). Is zo'n garnalen ring (rauw) van de LIDL lekker ?
pi_190482735
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 20:12 schreef Faerlina91 het volgende:
Normaal vind ik garnalen erg lekker (gefrituurd). Is zo'n garnalen ring (rauw) van de LIDL lekker ?
Ja, dat zijn prima garnalen. Maar zijn gewoon hele simpele garnalen.
  maandag 16 december 2019 @ 20:52:56 #93
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_190483710
Mn vrouw wil kerstdiner met haar ouders en mij doen.

Dat mijn schoonouders haring het lekkerst vinden van de supermarkt en alles wat wij lekker vinden afkraken, bewaar ik mijn heerlijkheden wel voor als we weer met zijn tweetjes zijn.

Dan het liefst ook hollandse garnalencocktails, maar ben niet zo van het pellen. Voor het gemak misschien toch maar van de supermarkt, maar dan merk ik toch wel weer de conserveringsmiddelen die erin zitten.
  maandag 16 december 2019 @ 20:59:57 #94
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190483888
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 20:12 schreef Faerlina91 het volgende:
Normaal vind ik garnalen erg lekker (gefrituurd). Is zo'n garnalen ring (rauw) van de LIDL lekker ?
Vooral saai, zeker als je er niks bij doet. Ze zijn trouwens gekookt, niet rauw

Ok op een Zweedse open sandwich ofzo, verder vooral meh. Goeie bron van eiwitten maar niets bijzonders. Niet te vergelijken met gefrituurde
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190484878
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:46 schreef realAIVD het volgende:

[..]

En mocht er echt geen plekje op gasstel en/of in de oven over zijn, dan zou je bijvoorbeeld vegetarische summer rolls kunnen maken?

- Een dipsausje kan je makkelijk een dag van tevoren maken.
- Het snijden kan eerder op de dag (bieten, mango, wortel, komkommer, even rond-googelen en het zo kleurrijk mogelijk maken! :) )
- alleen wel kort van te voren de rijstvellen rollen (of misschien zelfs ter plekke?)
Goed idee!
pi_190485745
Dank voor de voorgerechttips!

Ik kan ter plekke best nog iets opwarmen of zo, maar er is een klein keukentje, dus liefst niet al te veel. Soep zou wel kunnen, maar vind ik vooral lastig met vervoer.

Carpaccio is wel een goed idee, al houdt niet iedereen van niet. Maar ik zou twee versies kunnen doen, biet en rund, en dan kan iedereen kiezen.
pi_190491320
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 22:10 schreef Bleie het volgende:
Dank voor de voorgerechttips!

Ik kan ter plekke best nog iets opwarmen of zo, maar er is een klein keukentje, dus liefst niet al te veel. Soep zou wel kunnen, maar vind ik vooral lastig met vervoer.

Carpaccio is wel een goed idee, al houdt niet iedereen van niet. Maar ik zou twee versies kunnen doen, biet en rund, en dan kan iedereen kiezen.
Ja, bijv. En je kan het helemaal voorbereiden thuis, in aparte bakjes meenemen en dan daar opmaken. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190522270
Vorig jaar hebben we 5 dagen uitgebreid gekookt. Dit jaar heb ik weinig inspiratie. Het wordt in elk geval een avond fonduen bij mijn schoonmoeder. Dan maken we zelf nog:

- pizza van de bbq
- kaasfondue
- porchetta van de bbq met gepofte knolselderij met pesto en een aardappeltaart met cheddar. Voorgerecht gazpacho met feta, komkommer en olijven.
- snickers cheesecake
- bergen hapjes, kazen, worsten met zelfgebakken brood
- scones
- zelfgemaakte worstenbroodjes
- lenterollen met confit de canard en garnalen

Misschien maken we kroketten van de restjes.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lucky_Strike op 18-12-2019 18:49:55 ]
Spoilers!
pi_190524040
Lijkt me nog een flink kook/bakkerst-diner LS! :)

Hier een redelijk simpele.

Kerstavond:
vooraf gerookte forelmousse met appel-dille spulletje a la Jumbo
hoofd roodgesmoord rundvlees met rettich op aardappelpuree met boontjes in gembersaus
chocola, koffie en cognac toe

1ste kerstdag:
vroege (en uitgebreide) mezze schotel
als de visite weg is ws nog een hapje en/of snackje na

2de kerstdag:
kaasfondue met alles er op en er aan,
of iets klassieks met als hoofd iets van de paardenslager

3de kerstdag:
uit eten bij een al-you-can-eat Koreaan, die ook ayce sushi en ayce chinees doet,
met het deel van de familie die daar de lol van in ziet (het leuke deel dus >:) )
  woensdag 18 december 2019 @ 20:20:03 #100
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_190524746
Op verzoek van velen in de familie maak ik weer mini quiches voor de brunch :D
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_190526703
Wij hebben er nog een avond lamsribben met pastinaak bij gepland. Dan zij we compleet.
Spoilers!
pi_190529479
Heerlijk dit allemaal!

LS; je eet altijd al geweldig en tijdens kerst echt heel veel fantastische dingen weer O+

Realaivd; niet simpel, ja simpel voor jou :P Benieuwd naar de Koreaan.

Ik maak kerstavond 2 gerechten met rijst. Kung Pao garnaal en Thai Pineapple Chicken. Mag niks geks doen dus dat. Voorafje bekijk ik nog wel.
1e Kerstdag hoef ik niks te doen. Krijg een voorgerecht en als hoofd hertenbiefstuk met wijnsaus, peertjes, aardappeltjes, groenten en toetje.
2e Kerstdag maakt iedereen een gang. Ik samen met moeder hoofdgerecht + bijgerechten. Weten t nog niet...
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  donderdag 19 december 2019 @ 00:09:37 #103
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_190530867
Eerste Kerstdag maken we kalkoen, naar recept van Jamie Oliver. Ben benieuwd :D

https://www.foodandfriends.nl/recepten/kerstkalkoen.html
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_190557961
Ik zie dat de garnalen dit jaar uitzonderlijk goed geprijsd zijn. Ik heb ze afgelopen jaren steeds minder gekocht vanwege de hoge prijs. Hebben jullie ze op de kerstplanning staan?
Spoilers!
pi_190558277
Het is dat m'n moeder bij me is met kerst, anders had ik wel een blikvoer-kerstspecial overwogen :P
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_190559355
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2019 00:09 schreef AgnesGru het volgende:
Eerste Kerstdag maken we kalkoen, naar recept van Jamie Oliver. Ben benieuwd :D

https://www.foodandfriends.nl/recepten/kerstkalkoen.html
Die heb ik ook weleens gemaakt. Heerlijk!
pi_190559843
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 16:39 schreef Sicstus het volgende:
Het is dat m'n moeder bij me is met kerst, anders had ik wel een blikvoer-kerstspecial overwogen :P
Da’s best jammer ja. Ik las op het Vivaforum dat een familie de traditie had om met de spullen uit de diverse kerstpakketten een kerstdiner te maken, da’s ook wel een leuke uitdaging.

Hier wordt het 1 dag kaasfondue en 1 dag mezze/tapas. Niks ingewikkelds en weinig werk, gewoon geen puf voor.
  vrijdag 20 december 2019 @ 21:16:24 #108
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_190563372
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:54 schreef Bleie het volgende:

[..]

Die heb ik ook weleens gemaakt. Heerlijk!
Nice!

Heb je misschien nog tips wat er bij te serveren?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_190563895
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Da’s best jammer ja. Ik las op het Vivaforum dat een familie de traditie had om met de spullen uit de diverse kerstpakketten een kerstdiner te maken, da’s ook wel een leuke uitdaging.

Hier wordt het 1 dag kaasfondue en 1 dag mezze/tapas. Niks ingewikkelds en weinig werk, gewoon geen puf voor.
-laten we het CUL houden-

[ Bericht 4% gewijzigd door Lucky_Strike op 20-12-2019 22:31:06 ]
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_190569818
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:24 schreef Tuindier het volgende:
Oke, ik heb een zalmzijde en een everzwijnrollade gehaald bij de sligro. Zalmzijde wordt gerookt en gerilet en gegravardlaxt. Wat zal ik bij de everzwijnrollade serveren? Ik zag iets van rode kool crumble langs komen, maar dat wordt misschien wel erg zwaar, of niet?
Even een simpelere rodekooltip: doe het met granaatappelpitten!
http://www.thesugarhit.co(...)sed-red-cabbage.html
Ik heb dit nu een aantal keer gemaakt bij stoofvlees en wildshizzle en de granaatappelpitjes smaken er echt fantastisch bij en het ziet er meteen ook beter uit dan alleen een kwak zachte rode kool :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_190569856
Meh! Ik heb gewoon niks boeiends te koken deze kerst. In plaats van 'n uitgebreid diner waarbij iedereen een of meer gangen maakt bij mijn schoonfamilie op tweede kerstdag wordt er dit jaar door omstandigheden voor het eerst in een decennium weer eens gegourmet. }:|

Op eerste kerstdag heb ik mijn moeder en haar vriend over de vloer, die allebei heel veel niet lusten en heel moeilijk zijn - het wordt: door mijn moeder meegenomen en kant en klare gevulde eitjes van de AH als hapje + kant en klare carpaccio van de AH als voorgerecht. Dan zorg ik voor ossenhaasstukjes in peperroomsaus, een beenhammetje, krokant geroosterde aardappelen, boontjes in spek gerold (wilde mijn moeder ook liefst kant-en-klaar uit de vriezer, maar daar heb ik een veto over uitgesproken :{w ) en stoofperen. Toe van die Viennetta-blokken met versgeklopte slagroom en bij het uitbuiken een irish coffee.

Jaja. Daar ben je dan CUL-mod voor geweest. Zucht. Naja, ze zullen het in elk geval lekker vinden. ~:)
Let me see you stripped down to the bone
pi_190569973
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 21:16 schreef AgnesGru het volgende:

[..]

Nice!

Heb je misschien nog tips wat er bij te serveren?
Wij doen altijd vrij traditionele bijgerechten: puree, stoofpeertjes, rodekool, boontjes in spek, gebakken aardappels, dat soort werk.
pi_190569985
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 07:05 schreef minilot het volgende:
Meh! Ik heb gewoon niks boeiends te koken deze kerst. In plaats van 'n uitgebreid diner waarbij iedereen een of meer gangen maakt bij mijn schoonfamilie op tweede kerstdag wordt er dit jaar door omstandigheden voor het eerst in een decennium weer eens gegourmet. }:|

Op eerste kerstdag heb ik mijn moeder en haar vriend over de vloer, die allebei heel veel niet lusten en heel moeilijk zijn - het wordt: door mijn moeder meegenomen en kant en klare gevulde eitjes van de AH als hapje + kant en klare carpaccio van de AH als voorgerecht. Dan zorg ik voor ossenhaasstukjes in peperroomsaus, een beenhammetje, krokant geroosterde aardappelen, boontjes in spek gerold (wilde mijn moeder ook liefst kant-en-klaar uit de vriezer, maar daar heb ik een veto over uitgesproken :{w ) en stoofperen. Toe van die Viennetta-blokken met versgeklopte slagroom en bij het uitbuiken een irish coffee.

Jaja. Daar ben je dan CUL-mod voor geweest. Zucht. Naja, ze zullen het in elk geval lekker vinden. ~:)
Dit is precies waarom ik niet bij mijn schoonouders wil eten met kerst :D

Ik kook dit jaar overigens ook niet (echt). Het enige wat ik zelf maak is steak tartare voor tweede kerstdag.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190570135
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 07:05 schreef minilot het volgende:
Meh! Ik heb gewoon niks boeiends te koken deze kerst. In plaats van 'n uitgebreid diner waarbij iedereen een of meer gangen maakt bij mijn schoonfamilie op tweede kerstdag wordt er dit jaar door omstandigheden voor het eerst in een decennium weer eens gegourmet. }:|

Op eerste kerstdag heb ik mijn moeder en haar vriend over de vloer, die allebei heel veel niet lusten en heel moeilijk zijn - het wordt: door mijn moeder meegenomen en kant en klare gevulde eitjes van de AH als hapje + kant en klare carpaccio van de AH als voorgerecht. Dan zorg ik voor ossenhaasstukjes in peperroomsaus, een beenhammetje, krokant geroosterde aardappelen, boontjes in spek gerold (wilde mijn moeder ook liefst kant-en-klaar uit de vriezer, maar daar heb ik een veto over uitgesproken :{w ) en stoofperen. Toe van die Viennetta-blokken met versgeklopte slagroom en bij het uitbuiken een irish coffee.

Jaja. Daar ben je dan CUL-mod voor geweest. Zucht. Naja, ze zullen het in elk geval lekker vinden. ~:)
Wat sneu ;(
Spoilers!
pi_190570147
Hahaha Minilot wat een ellende :D

Hier mogen we alleen eerste kerstdag aan de bak, manlief het voorgerecht en ik de toet. Maar nog geen idee wat het zal worden! Voor de andere dagen worden we helemaal uit de wind gehouden. Ik laat het me welgevallen 🤰🏼

Eens kijken of er vandaag voldoende inspiratie komt voor het dessert O+
pi_190570418
Arme mini! Waarom ze perse gevulde eieren k&k wil snap ik echt niet (of iemand anders).
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_190570468
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 16:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zie dat de garnalen dit jaar uitzonderlijk goed geprijsd zijn. Ik heb ze afgelopen jaren steeds minder gekocht vanwege de hoge prijs. Hebben jullie ze op de kerstplanning staan?
Jep willen mn ouders dat ik dit 1e kerstdag als voorafje maak (cocktail).
Daarna gaan we gourmetten met zn 4-en ipv hertenbiefstuk. Vind dat zelf wel leuk. Zit veel lekkers bij voor op de plaat, pannetje of los erbij. Bv stoofpeertjes, pannenkoekjes, ei, zalm en kabeljauw.

2e Kerstdag waarin ik dus wat met m'n moeder moet maken heeft zij al bedacht dus ik mag zelf niks bedenken }:| We hebben deze ochtend overleg dus ik zal even m'n stem laten horen :P
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zaterdag 21 december 2019 @ 09:20:01 #118
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190570604
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 07:05 schreef minilot het volgende:
Meh! Ik heb gewoon niks boeiends te koken deze kerst. In plaats van 'n uitgebreid diner waarbij iedereen een of meer gangen maakt bij mijn schoonfamilie op tweede kerstdag wordt er dit jaar door omstandigheden voor het eerst in een decennium weer eens gegourmet. }:|

Op eerste kerstdag heb ik mijn moeder en haar vriend over de vloer, die allebei heel veel niet lusten en heel moeilijk zijn - het wordt: door mijn moeder meegenomen en kant en klare gevulde eitjes van de AH als hapje + kant en klare carpaccio van de AH als voorgerecht. Dan zorg ik voor ossenhaasstukjes in peperroomsaus, een beenhammetje, krokant geroosterde aardappelen, boontjes in spek gerold (wilde mijn moeder ook liefst kant-en-klaar uit de vriezer, maar daar heb ik een veto over uitgesproken :{w ) en stoofperen. Toe van die Viennetta-blokken met versgeklopte slagroom en bij het uitbuiken een irish coffee.

Jaja. Daar ben je dan CUL-mod voor geweest. Zucht. Naja, ze zullen het in elk geval lekker vinden. ~:)
Zeg me dat die vienetta ook nog wel even gevetood kan worden alsjeblieft :X
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190571028
Door die viennetta krijg ik flashbacks naar de ijstaarten uit de jaren zeventig, die eruit zagen als een rond blok piepschuim. Elk jaar weer met kerst, wat een ellende. En dan als hoofdgerecht konijn, ik begin te snappen waar mijn afkeer van kerst vandaan komt
  zaterdag 21 december 2019 @ 20:00:44 #120
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190581142
Wij moeten ook koken voor een wisselend enthousiast publiek, dus ik ga kijken of ik een rosbief nog interessant kan maken. Bijgerechten zijn helaas vrij klassiek, maar misschien kunnen we er nog een twist aan geven.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_190582589
toetjesvraag
Dit jaar een gast met een melk- en soya-allergie.

Inspratie nodug voor een nagerecht zonder melk en niet machtig ivm het hoofdgerecht. Iets met citroen? Het hoeft niet super culinair hoogstaand.

Zou het ook leuk vinden als onze peuter mee kan eten, dus zonder alcohol.
  zaterdag 21 december 2019 @ 21:54:08 #123
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_190584033
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:55 schreef Satijn het volgende:
toetjesvraag
Dit jaar een gast met een melk- en soya-allergie.

Inspratie nodug voor een nagerecht zonder melk en niet machtig ivm het hoofdgerecht. Iets met citroen? Het hoeft niet super culinair hoogstaand.

Zou het ook leuk vinden als onze peuter mee kan eten, dus zonder alcohol.
Chocolade mousse met avocado?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  zaterdag 21 december 2019 @ 23:40:30 #124
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190587660
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:55 schreef Satijn het volgende:
toetjesvraag
Dit jaar een gast met een melk- en soya-allergie.

Inspratie nodug voor een nagerecht zonder melk en niet machtig ivm het hoofdgerecht. Iets met citroen? Het hoeft niet super culinair hoogstaand.

Zou het ook leuk vinden als onze peuter mee kan eten, dus zonder alcohol.
Granita maken, anders iets op basis van kokosmelk?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zaterdag 21 december 2019 @ 23:42:06 #125
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190587682
Mandarijnenmousse met amandelkoekje
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190591983
Iemand een idee voor een lekker voorgerechtje met hazenrugfilet? :9
Hoofd word iets met hert en pastinaak.

(wildliefhebbers hier)
pi_190599668
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:55 schreef Satijn het volgende:
toetjesvraag
Dit jaar een gast met een melk- en soya-allergie.

Inspratie nodug voor een nagerecht zonder melk en niet machtig ivm het hoofdgerecht. Iets met citroen? Het hoeft niet super culinair hoogstaand.

Zou het ook leuk vinden als onze peuter mee kan eten, dus zonder alcohol.
Meringue met tropisch fruit, kokosyoghurt en caramelsaus van gecondenseerde kokosmelk?
  zondag 22 december 2019 @ 19:53:46 #128
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190599914
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 12:02 schreef emmyemmy2 het volgende:
Iemand een idee voor een lekker voorgerechtje met hazenrugfilet? :9
Hoofd word iets met hert en pastinaak.

(wildliefhebbers hier)
Ik had vrijdag hertenrug met daarnaast een bolletje hertenstoof en een stukje witlof. Alles met een jus van Deventer koekkruiden. Een aanrader, maar komt wel bij je hoofd in de buurt.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_190600137
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:55 schreef Satijn het volgende:
toetjesvraag
Dit jaar een gast met een melk- en soya-allergie.

Inspratie nodug voor een nagerecht zonder melk en niet machtig ivm het hoofdgerecht. Iets met citroen? Het hoeft niet super culinair hoogstaand.

Zou het ook leuk vinden als onze peuter mee kan eten, dus zonder alcohol.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:55 schreef Satijn het volgende:
toetjesvraag
Dit jaar een gast met een melk- en soya-allergie.

Inspratie nodug voor een nagerecht zonder melk en niet machtig ivm het hoofdgerecht. Iets met citroen? Het hoeft niet super culinair hoogstaand.

Zou het ook leuk vinden als onze peuter mee kan eten, dus zonder alcohol.
Segmentjes uit citrusfruit snijden en marineren, bolletje sorbetijs erbij. Zoiets: https://www.simplyrecipes(...)_citrus_fruit_salad/
  maandag 23 december 2019 @ 16:34:47 #130
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_190614149
Dit jaar geen Kerstdiner @ thuis.

1e Kerstdag @ schoonouders: Ossehaas en verder geen idee. Ze willen het dit jaar helemaal zelf voor ons organiseren.

2e Kerstdag @ broertje:
- BBQ aan in de tuin
- Bakplaten op kinder- en grote tafel

Ik lever een in zout & met kruiden voorbereid stuk buikspek voor op de BBQ.
Lamskoteletjes voor op de bakplaten
Een kant en klaar goormetpakket van de Diepvriesman

Toetje doet mn moeder: IJs.

Dus ik denk dat ik het weekend -na- kerst maar een post-kerst diner ga opdienen. Nog even over dubben
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_190615551
Toetje: chai pannacotta met stoofpeertjes en zelf gebakken tuilles

Voorgerecht door mijn man: https://boozyoyster.com/p(...)nd-cauliflower-soup/ met lekker brood van Robért (van heel Holland bakt 8-) )

*O*
pi_190615614
Eerste Kerstdag gaan we gourmetten (met ouders en broertje). Wij hebben altijd wel een goede mix aan vlees en groenten enzo. Ik ga nog zoete aardappelkoekjes erbij maken om die ook te kunnen bakken, lekker.

Tweede Kerstdag het jaarlijkse grote kerstdiner. Ook bij mijn ouders. Met broertje, oudere broer en vriendin, oma, oom, tante en nichtje. Tante en ik hebben weer het menu bedacht. Thema Italiaans dit keer.

- Amuse: in de kleuren van de Italiaanse vlag: zelfgemaakte pesto, mozzarellamousse en gegrilde rode puntpaprika.

- Soep: pompoen met rozenharissa, sinaasappelrasp en saffraan en zelfgemaakte soepstengels met parmezaanse kaas.

- Knolselderijsalade met prosciutto.

- Trio van pasta: 3 mini torentjes van spaghetti, ook de kleuren van de Italiaanse vlag. Pesto met peultjes, pistachenootjes en ansjovis, carbonara en paprika.

- Gevulde appel: gevuld met amarettikoekjes, serranoham, broodkruim, gedroogd fruit en kruiden.

- Citroengranita.

- Hoofdgerecht: Kip Saltimbocca op een bedje van paddestoelenrissoto, gnocchi met parmezaanse kaas uit de oven, geroosterd spitskoolparten met citroensdressing.

- Dessert: citroensemifreddo met frambozencoulis en pistachenootjes, tiramisu, witte chocolade panna cotta met cranberries, cannoli en zuccoto.


Allemaal kleine porties. Ik bereid het meeste voor, ben vandaag al begonnen en ga morgen verder. 2e kerstdag komt m'n tante s ochtends na het kerstontbijt om het verder af te maken. Dan spenderen we tijdens het diner zo min mogelijk tijd in de keuken.

Heb er zin in! Heb al een deel getest met vriendinnen. Had de knolselderijsalade, soep, gevulde appel, het hoofdgerecht, de tiramisu, cannoli en semifreddo gemaakt. Was allemaal heerlijk en erg gezellig.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_190615772
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 17:56 schreef essnhills het volgende:

Dat klinkt allemaal heerlijk. Ik wil alles wel.
Spoilers!
pi_190616935
Ik was half vergeten dat we morgenavond met z’n vieren thuis eten. Vandaag toch maar een simpel menuutje bedacht.

Vooraf: mini mozzarella met tomaatje en pesto op amuselepel en bladerdeegsterren
Hoofd: pasta met auberginesaus van Jamie Oliver
Toe: panna cotta met gestoofde appel en kruimeldeeg
pi_190629487
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 06:54 schreef minilot het volgende:

[..]

Even een simpelere rodekooltip: doe het met granaatappelpitten!
http://www.thesugarhit.co(...)sed-red-cabbage.html
Ik heb dit nu een aantal keer gemaakt bij stoofvlees en wildshizzle en de granaatappelpitjes smaken er echt fantastisch bij en het ziet er meteen ook beter uit dan alleen een kwak zachte rode kool :)
Die gaat t worden! Zou ik de kool vandaag al kunnen voorbereiden (en maak ik dan ook al de granaatappel open?) of toch maar alles morgen doen?

De stoofperen staan in ieder geval in de slowcooker, en de zalmzijde ligt in de marinade/pekel.
  dinsdag 24 december 2019 @ 17:41:22 #136
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190632257
Oh crap, onze oven is (drie)dubbel geboekt met Kerst ;(

Kennen jullie goede manieren om een kg rosbief eerder te bereiden en toch op de juiste temperatuur op tafel te krijgen?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 24 december 2019 @ 17:58:26 #137
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190632469
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 17:41 schreef Fretwork het volgende:
Oh crap, onze oven is (drie)dubbel geboekt met Kerst ;(

Kennen jullie goede manieren om een kg rosbief eerder te bereiden en toch op de juiste temperatuur op tafel te krijgen?
Ik zou niet gaan knoeien met de rosbief. Voor je het weet is die volledig gaar en dat wil je écht niet :N
Wat zijn de andere gerechten die de oven in moeten?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 24 december 2019 @ 19:04:09 #138
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190633318
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 17:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik zou niet gaan knoeien met de rosbief. Voor je het weet is die volledig gaar en dat wil je écht niet :N
Wat zijn de andere gerechten die de oven in moeten?
We zijn nu bezig met de oven leerplannen, zalmrouleau wordt koud of een torentje, aardappelgratin wordt puree en friet en worteltjes worden gegrild.

We hebben niet heel goed overlegd hier :')
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 24 december 2019 @ 19:13:28 #139
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190633442
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:04 schreef Fretwork het volgende:

[..]

We zijn nu bezig met de oven leerplannen, zalmrouleau wordt koud of een torentje, aardappelgratin wordt puree en friet en worteltjes worden gegrild.

We hebben niet heel goed overlegd hier :')
Ah, jullie lossen het al op ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_190643731
Help, mijn vleesthermometer is kapot. Hoe ga ik bepalen hoelang ik mijn everzwijnrollade moet garen? Wordt die heel droog als ie te ver door is?
  donderdag 16 januari 2020 @ 22:49:20 #141
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_191065280
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 19:24 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ik wilde iets dergelijks voorstellen, maar heb het recept alleen in het Frans :D

En als je nou echt niet van zoet houdt, zou ik er een tweede taartje bij bakken, maar dan iets quiche-achtigs met bijvoorbeeld een blauwe kaas. Kun je kiezen (tenzij iemand anders al voor een kaasgang zorgt natuurlijk).
Geen peking-eend maken met zo'n username... :'(
Liefde voor God
  donderdag 25 november 2021 @ 20:31:26 #142
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202340097
Schop!
Ik mis zo'n topic voor 2021 -O-
Anderen ook?
Zijn er nog steeds geen mods voor dit subforum?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_202340966
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 20:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
Schop!
Ik mis zo'n topic voor 2021 -O-
Anderen ook?
Zijn er nog steeds geen mods voor dit subforum?
Geen mods nee. Ik wil morgen wel een nieuw topic maken als je niet durft ;)
Spoilers!
  donderdag 25 november 2021 @ 21:33:26 #144
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_202341833
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 21:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Geen mods nee. Ik wil morgen wel een nieuw topic maken als je niet durft ;)
Dat zou echt geweldig zijn! O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')