abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190404601
Oke, ik heb een zalmzijde en een everzwijnrollade gehaald bij de sligro. Zalmzijde wordt gerookt en gerilet en gegravardlaxt. Wat zal ik bij de everzwijnrollade serveren? Ik zag iets van rode kool crumble langs komen, maar dat wordt misschien wel erg zwaar, of niet?
pi_190404828
In The naked chef van Jamie Oliver staat een heel lekker recept voor gebraden kip.
  donderdag 12 december 2019 @ 23:23:27 #78
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_190409442
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:24 schreef Tuindier het volgende:
Oke, ik heb een zalmzijde en een everzwijnrollade gehaald bij de sligro. Zalmzijde wordt gerookt en gerilet en gegravardlaxt. Wat zal ik bij de everzwijnrollade serveren? Ik zag iets van rode kool crumble langs komen, maar dat wordt misschien wel erg zwaar, of niet?
Zolang de rode kool als zuurtje fungeert denk ik dat het wel kan. Zou er zelf geen crumble van maken, dan zit je misschien inderdaad wat aan de zware kant.
Misschien een iets frissere groente zoals pastinaak ergens in verwerken?
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_190411321
Ik ga voor (ik volg niet alle recepten exact, maar dit is ter inspiratie voor anderen):

Voorgerechtjes
- Vijgen/Balsamico crème/Prosciutto/Amandel schaafsel
- Avocado met zoet aardappel (https://www.blissfulbasil.com/sweet-potato-avocado-bites/)
- Makreelmousse met dille (past wellicht niet helemaal in het geheel, maar als visliefhebbers, wilde ik het toch toevoegen)

Soep
- Champignonsoep (ala Heston Blumenthal)

Hoofdgercht
- Beef Wellington (wil het gewoon een keer proberen en het lijkt mij erg lekker) (https://www.seriouseats.c(...)ington-ultimate.html)
- Rode wijn saus (https://www.bbcgoodfood.c(...)t-and-red-wine-sauce)
- Aardappel puree (https://www.bonappetit.com/recipe/ultra-creamy-mashed-potatoes)
- Green Beans Almondine (https://simoneskitchen.nl(...)geroosterde-amandel/)

Nagerecht
- 'Pim's koekjes' (https://www.bbcgoodfood.com/recipes/2766669/chocolate-jaffa-pots)
  vrijdag 13 december 2019 @ 06:35:01 #80
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190411362
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 14:39 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Heeft iemand hier nog beproefde recepten voor gevulde hele kip?

Ik heb 2 hele kippen voor de kerst (11 mensen), dus kan 2 recepten maken. Maar ik weet niet zo goed waar ik ze mee moet vullen en/of insmeren om een echt goede smaak te krijgen ...
https://www.foodrepublic.(...)-and-zaatar-chicken/

Echt het lekkerste hele-kip-recept wat ik ken. Alleen niet echt gevuld (hoewel ik wel altijd een halve citroen/sinaasappel erin stop voor smaak en extra vocht).

quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:24 schreef Tuindier het volgende:
Ik vind rode kool bij wild wel erg lekker O+ Jamie Oliver heeft verschillende lekkere recepten met een flinke hoeveelheid balsamico azijn die tot stroperig wordt ingekookt (oppassen als je het van tevoren maakt dat er niet teveel vocht is vrijgekomen; soms is alleen opwarmen niet genoeg en heb je een paar minuten nodig om opnieuw vrijgekomen vocht in te koken).
pi_190411425
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 20:33 schreef Bleie het volgende:
In The naked chef van Jamie Oliver staat een heel lekker recept voor gebraden kip.
Dank je! Ik ga even op zoek naar iemand die dit boek heeft (ik heb hem niet ...)
pi_190411427
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 06:35 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

https://www.foodrepublic.(...)-and-zaatar-chicken/

Echt het lekkerste hele-kip-recept wat ik ken. Alleen niet echt gevuld (hoewel ik wel altijd een halve citroen/sinaasappel erin stop voor smaak en extra vocht).
[..]

Ik vind rode kool bij wild wel erg lekker O+ Jamie Oliver heeft verschillende lekkere recepten met een flinke hoeveelheid balsamico azijn die tot stroperig wordt ingekookt (oppassen als je het van tevoren maakt dat er niet teveel vocht is vrijgekomen; soms is alleen opwarmen niet genoeg en heb je een paar minuten nodig om opnieuw vrijgekomen vocht in te koken).
Die ga ik iig maken, dank je!
pi_190412752
Even crosspost aangezien het voor het kerstmenu is:

Heeft iemand ervaring met zelfgemaakte (kaas of bv garnalen) kroketten in the airfryer? Kan dit? En zo ja hoe lang?
pi_190440148
Onze plannen zijn rond.

Kerstavond met gezin thuis. Moet nog bedenken wat ik dan maak. Wordt 3 gangen, liefst vegetarisch.

Eerste Kerstdag naar schoonouders, hoef ik niet voor te doen.

Tweede Kerstdag met mijn familie, 8 volwassenen en 6 kinderen (6-15 jaar). Ik maak een voorgerecht. Hoofdgerecht wordt stoof van wild, met puree, rodekool en stoofpeertjes. Toe maken broer en schoonzus, weet nog niet wat dat wordt.

Ik ben op zoek naar inspiratie voor dat voorgerecht. Liefst maak ik iets dat bij iedereen in de smaak valt. Verdere eisen: vegetarisch, thuis al te maken en goed te vervoeren (bakfiets, metro, lopen). Iemand een suggestie?
pi_190474344
Bleh, heb ook het nagerecht toegewezen gekregen. Vind ik nooit een spannend gerecht, maar goed, het is wel ontspannen voorwerken.

Ga denk voor deze passievrucht cheescakes:
http://theanswerisfood.co(...)esecake-in-een-glas/

Voor ons eigen kerstdiner ga ik wel lekker op de makkelijke toer.
Beenhammetje met geroosterde ovengroenten, soepje vooraf en ijs :P

[ Bericht 24% gewijzigd door ThePlaneteer op 16-12-2019 12:36:47 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_190474428
Twee keer veel visite. Eerste kerstdag doen we rustig aan (restjes).

Kerstavond:
Klassieke garnalencocktail. Beef Wellington, aardappelkroketjes, spruitjes. Kaas. Crêpes Suzette.

Tweede kerstdag
Japanse garnalenkroketjes, Fois gras. Boeuf Bourguignon, rode wijnsaus, papardelle, sla. Kaas. Stofpeertjes met vanilleijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door Aurelius op 16-12-2019 12:40:19 ]
pi_190476275
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2019 17:51 schreef Bleie het volgende:
Onze plannen zijn rond.

Kerstavond met gezin thuis. Moet nog bedenken wat ik dan maak. Wordt 3 gangen, liefst vegetarisch.

Eerste Kerstdag naar schoonouders, hoef ik niet voor te doen.

Tweede Kerstdag met mijn familie, 8 volwassenen en 6 kinderen (6-15 jaar). Ik maak een voorgerecht. Hoofdgerecht wordt stoof van wild, met puree, rodekool en stoofpeertjes. Toe maken broer en schoonzus, weet nog niet wat dat wordt.

Ik ben op zoek naar inspiratie voor dat voorgerecht. Liefst maak ik iets dat bij iedereen in de smaak valt. Verdere eisen: vegetarisch, thuis al te maken en goed te vervoeren (bakfiets, metro, lopen). Iemand een suggestie?
Carpaccio van geroosterde rode biet?
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 16 december 2019 @ 14:48:06 #88
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_190477102
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:32 schreef Aurelius het volgende:
Twee keer veel visite. Eerste kerstdag doen we rustig aan (restjes).

Kerstavond:
Klassieke garnalencocktail. Beef Wellington, aardappelkroketjes, spruitjes. Kaas. Crêpes Suzette.

Tweede kerstdag
Japanse garnalenkroketjes, Fois gras. Boeuf Bourguignon, rode wijnsaus, papardelle, sla. Kaas. Stofpeertjes met vanilleijs.
Leuke, klassieke menu’s! Ik kreeg er honger van 🙂

Bij ons is oudste dochter (17) het hele menu aan het voorbereiden. Hier en daar wat ambitieus, en net zo eigenwijs als haar moeder, dus we gaan het zien.... ;)
pi_190481490
quote:
Kun je op locatie nog wel iets afbakken of moet het koud zijn? Een soep vind je misschien te simpel of saai, maar een goede uiensoep met gegratineerde kaas maakt mij altijd wel erg blij. Of een klein pasteitje met champignons, schaaltjes vullen met een champignonragout en afdekken met korstdeeg en dan daar nog even afbakken.
pi_190481952
quote:
En mocht er echt geen plekje op gasstel en/of in de oven over zijn, dan zou je bijvoorbeeld vegetarische summer rolls kunnen maken?

- Een dipsausje kan je makkelijk een dag van tevoren maken.
- Het snijden kan eerder op de dag (bieten, mango, wortel, komkommer, even rond-googelen en het zo kleurrijk mogelijk maken! :) )
- alleen wel kort van te voren de rijstvellen rollen (of misschien zelfs ter plekke?)
pi_190482610
Normaal vind ik garnalen erg lekker (gefrituurd). Is zo'n garnalen ring (rauw) van de LIDL lekker ?
pi_190482735
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 20:12 schreef Faerlina91 het volgende:
Normaal vind ik garnalen erg lekker (gefrituurd). Is zo'n garnalen ring (rauw) van de LIDL lekker ?
Ja, dat zijn prima garnalen. Maar zijn gewoon hele simpele garnalen.
  maandag 16 december 2019 @ 20:52:56 #93
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_190483710
Mn vrouw wil kerstdiner met haar ouders en mij doen.

Dat mijn schoonouders haring het lekkerst vinden van de supermarkt en alles wat wij lekker vinden afkraken, bewaar ik mijn heerlijkheden wel voor als we weer met zijn tweetjes zijn.

Dan het liefst ook hollandse garnalencocktails, maar ben niet zo van het pellen. Voor het gemak misschien toch maar van de supermarkt, maar dan merk ik toch wel weer de conserveringsmiddelen die erin zitten.
  maandag 16 december 2019 @ 20:59:57 #94
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190483888
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 20:12 schreef Faerlina91 het volgende:
Vooral saai, zeker als je er niks bij doet. Ze zijn trouwens gekookt, niet rauw

Ok op een Zweedse open sandwich ofzo, verder vooral meh. Goeie bron van eiwitten maar niets bijzonders. Niet te vergelijken met gefrituurde
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190484878
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 19:46 schreef realAIVD het volgende:

[..]

En mocht er echt geen plekje op gasstel en/of in de oven over zijn, dan zou je bijvoorbeeld vegetarische summer rolls kunnen maken?

- Een dipsausje kan je makkelijk een dag van tevoren maken.
- Het snijden kan eerder op de dag (bieten, mango, wortel, komkommer, even rond-googelen en het zo kleurrijk mogelijk maken! :) )
- alleen wel kort van te voren de rijstvellen rollen (of misschien zelfs ter plekke?)
Goed idee!
pi_190485745
Dank voor de voorgerechttips!

Ik kan ter plekke best nog iets opwarmen of zo, maar er is een klein keukentje, dus liefst niet al te veel. Soep zou wel kunnen, maar vind ik vooral lastig met vervoer.

Carpaccio is wel een goed idee, al houdt niet iedereen van niet. Maar ik zou twee versies kunnen doen, biet en rund, en dan kan iedereen kiezen.
pi_190491320
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 22:10 schreef Bleie het volgende:
Dank voor de voorgerechttips!

Ik kan ter plekke best nog iets opwarmen of zo, maar er is een klein keukentje, dus liefst niet al te veel. Soep zou wel kunnen, maar vind ik vooral lastig met vervoer.

Carpaccio is wel een goed idee, al houdt niet iedereen van niet. Maar ik zou twee versies kunnen doen, biet en rund, en dan kan iedereen kiezen.
Ja, bijv. En je kan het helemaal voorbereiden thuis, in aparte bakjes meenemen en dan daar opmaken. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
pi_190522270
Vorig jaar hebben we 5 dagen uitgebreid gekookt. Dit jaar heb ik weinig inspiratie. Het wordt in elk geval een avond fonduen bij mijn schoonmoeder. Dan maken we zelf nog:

- pizza van de bbq
- kaasfondue
- porchetta van de bbq met gepofte knolselderij met pesto en een aardappeltaart met cheddar. Voorgerecht gazpacho met feta, komkommer en olijven.
- snickers cheesecake
- bergen hapjes, kazen, worsten met zelfgebakken brood
- scones
- zelfgemaakte worstenbroodjes
- lenterollen met confit de canard en garnalen

Misschien maken we kroketten van de restjes.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lucky_Strike op 18-12-2019 18:49:55 ]
Spoilers!
pi_190524040
Lijkt me nog een flink kook/bakkerst-diner LS! :)

Hier een redelijk simpele.

Kerstavond:
vooraf gerookte forelmousse met appel-dille spulletje a la Jumbo
hoofd roodgesmoord rundvlees met rettich op aardappelpuree met boontjes in gembersaus
chocola, koffie en cognac toe

1ste kerstdag:
vroege (en uitgebreide) mezze schotel
als de visite weg is ws nog een hapje en/of snackje na

2de kerstdag:
kaasfondue met alles er op en er aan,
of iets klassieks met als hoofd iets van de paardenslager

3de kerstdag:
uit eten bij een al-you-can-eat Koreaan, die ook ayce sushi en ayce chinees doet,
met het deel van de familie die daar de lol van in ziet (het leuke deel dus >:) )
  woensdag 18 december 2019 @ 20:20:03 #100
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_190524746
Op verzoek van velen in de familie maak ik weer mini quiches voor de brunch :D
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')