Dat beveiligingscamera's echt in de meest belabberde resoluties opnemen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 14:23 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet? Nooit naar Opsporing Verzocht gekeken? Indien wel, valt je niets op?
Nou kan ik TV niet aanraden als medium om eens lekker diepgravende analyses tot je te nemen, maar ik vraag me wel af wat je precies van experts verwacht anders dan dat ze hun mening geven, bij voorkeur nog onderbouwd met enige argumenten. Wat je allereerst van hoger opgeleide burgers zou mogen verwachten is dat zij in staat zijn uit een verhaal te destilleren wat de argumenten zijn voor de zaken die geponeerd worden, of dat steekhoudende argumenten zijn of er drogredenen worden gehanteerd en ga zo maar door. Vrij basale vaardigheden die iedereen tegenwoordig op het vwo hopelijk nog steeds gewoon aangeleerd krijgt.quote:Op zondag 4 augustus 2019 07:11 schreef Lyrebird het volgende:
Een paar weken terug was ik voor een conferentie in Europa, en toen heb ik twee dagen lang voor de TV gehangen. De aanstelling van Boris Johnson was het grote nieuws. Wat hierbij opviel, was dat er in zowel Nederland, Frankrijk, België als Duitsland experts op de TV verschenen, die ons uit gingen leggen dat Boris Johnson niet te vertrouwen is, dat hij zich niet goed voorbereid, en dat hij een ongeleid projectiel is.
Dat kan best zo zijn, ik ken Boris Johnson niet.
Wat me daarbij begon te steken, is hoe wij (domme) televisiekijkers te kakken worden gezet. Als in, wij experts, wij gaan jullie nu even uitleggen hoe jullie over Boris Johnson moeten denken.
Is dit het beste van wat wij van onze (hoger opgeleide) burgers mogen verwachten? Dat zij de boodschap van de experts oppeuzelen? Of verwachten we dat die burgers ook zelf over de materie gaan nadenken?
Het lijkt mij gezond als mensen zelf over de materie na kunnen denken. Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik geen enkel vak gevolgd dat mij daar toe in staat stelt. Wie heeft dat hier wel gedaan? Dit lijkt me vooral in deze tijd een ongezonde toestand, omdat er veel informatie op ons af komt via social media, en dat het dan best wel belangrijk is dat mensen die informatie op waarde kunnen schatten.
Dat vak bestaat al eeuwen, is echter thans gedegradeerd tot onderdeel van een 'pretpakket' waar geen droog brood in te verdienen is; hetgeen ook nooit de opzet is voor een academische studie, maar dat terzijde.quote:Op zondag 4 augustus 2019 07:11 schreef Lyrebird het volgende:
Lang verhaal.
Wie een opleiding in een technische richting (universiteit, hbo) heeft gedaan, heeft de kennis in huis om iets te maken. Iets maken, dat kan ik. Ik heb me de afgelopen 25 jaar op kosten van verschillende sponsoren en overheden mogen verdiepen in wetenschappelijke vraagstukken, en merk dat ik met de jaren genuanceerder over bepaalde zaken denk.
Zo ben ik uitermate conservatief over bevindingen in m'n eigen werk, en moet je me echt pushen om harde conclusies te trekken.
Maar politiek gezien, als ik mijn eigen opleiding gebruikte om over zaken na te denken, dan was ik juist erg dogmatisch, en kwam ik niet veel verder dan het herkauwen van wat ik op blogjes, in bladen en in kranten gelezen had. Hetzelfde zie ik hier ook in POL en NWS. Veel mensen die goed de krant kunnen lezen, maar weinig mensen die zelf over de materie lijken na te denken.
Een paar weken terug was ik voor een conferentie in Europa, en toen heb ik twee dagen lang voor de TV gehangen. De aanstelling van Boris Johnson was het grote nieuws. Wat hierbij opviel, was dat er in zowel Nederland, Frankrijk, België als Duitsland experts op de TV verschenen, die ons uit gingen leggen dat Boris Johnson niet te vertrouwen is, dat hij zich niet goed voorbereid, en dat hij een ongeleid projectiel is.
Dat kan best zo zijn, ik ken Boris Johnson niet.
Wat me daarbij begon te steken, is hoe wij (domme) televisiekijkers te kakken worden gezet. Als in, wij experts, wij gaan jullie nu even uitleggen hoe jullie over Boris Johnson moeten denken.
Is dit het beste van wat wij van onze (hoger opgeleide) burgers mogen verwachten? Dat zij de boodschap van de experts oppeuzelen? Of verwachten we dat die burgers ook zelf over de materie gaan nadenken?
Het lijkt mij gezond als mensen zelf over de materie na kunnen denken. Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik geen enkel vak gevolgd dat mij daar toe in staat stelt. Wie heeft dat hier wel gedaan? Dit lijkt me vooral in deze tijd een ongezonde toestand, omdat er veel informatie op ons af komt via social media, en dat het dan best wel belangrijk is dat mensen die informatie op waarde kunnen schatten.
Tijdens die conferentie kwam ik een wetenschapper uit de VS tegen, die naar Frankrijk was uitgeweken. Hij had een conspiracy achtig verhaal, dat de VS in de jaren 40-50 grof geld in wetenschap hebben gestoken, om de Russen voor te blijven. Mensen werden opgeleid om zelfstandig na te denken. Toen dat project eenmaal af was, en de muur neer ging, zijn de wetenschappen weer uitgekleed. Echt over zaken nadenken, wordt dus van bovenaf ook niet gestimuleerd. In Nederland denk ik iets soortgelijks te zien, met het uitkleden van de hbs, een instituut dat in korte tijd voor een ongelofelijk aantal Nobelprijswinnaars heeft gezorgd. Waarom moest de hbs wijken voor het vwo?
Delen jullie mijn mening? En zo ja, wat doen we er aan. Kunnen we er wat aan doen?
DE FIPO!!!quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat vak bestaat al eeuwen, is echter thans gedegradeerd tot onderdeel van een 'pretpakket' waar geen droog brood in te verdienen is; hetgeen ook nooit de opzet is voor een academische studie, maar dat terzijde.
Dat vak heet FILOSOFIE.
Ja, verbazingwekkend hoe daar niet eens op gereageerd werd...quote:
Maarten van Rossem loopt met zijn PvdA lidmaatschap ook niet echt te koop.quote:Op zondag 4 augustus 2019 08:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar wie of wat is een expert? Dan zit je dus naar zo'n kerel te kijken die zelfverklaard VK deskundige is, maar wie of wat maakt hem dat? VK-kunde is niet een wetenschap. Hoe studeer je dat? Het mooiste voorbeeld is (PvdA adept, maar dat vertelden ze er vroeger niet bij) Maarten van Rossum, die ik nog nooit op een mening heb kunnen betrappen waar ik het mee eens ben, terwijl ik toch bijna tien jaar in de VS heb gewoond.
Dit. Het probleem is tevens dat we in Nederland geen goede universiteiten voor de elite hebben.quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat vak bestaat al eeuwen, is echter thans gedegradeerd tot onderdeel van een 'pretpakket' waar geen droog brood in te verdienen is; hetgeen ook nooit de opzet is voor een academische studie, maar dat terzijde.
Dat vak heet FILOSOFIE.
En hoe werkt dat uit? NL staat toch heel wat hoger in de gemiddelde welvaart en welzijn lijstjes. Onze staatsschuld is zo’n 30/40% lager dan die van beide landen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 20:01 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Dit. Het probleem is tevens dat we in Nederland geen goede universiteiten voor de elite hebben.
Bij de oude Romeinen kregen jonge mannen van een bepaalde komaf een scholing in de rhetorica (welbespraaktheid), zodat ze de politiek in konden.
In Engeland, heb je op Oxford de studie "PPE" (Philosophy, Politics, Economics), wat de komende elite klaar moet stomen. (Boris Johnson heeft dat ook gestudeerd).
In Frankrijk heb je de école normale superieurs en de grand écoles, uitdrukkelijk bestemd voor de komende elite in de politiek, de ambtenarij en de culturele sector.
Maar Nederland is geen elite-land, maar een middenstandland, dus iedereen hier gaat bedrijfseconomie studeren. Het liefst op het HBO, want lekker praktisch en dus meer baankansen![]()
![]()
Triest.
Het zou goed zijn als die burgers de kennis en kunde in huis hebben, om het nieuws op een verantwoorde manier te consumeren. Zodat ze zich niet in de luren laten leggen door de eerste de beste. Trump is door de Amerikaanse media in het zadel geholpen met zeeën aan gratis zendtijd (want entertainment), waarin hij Hillary als onbetrouwbaar afschilderde.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 09:55 schreef Hexagon het volgende:
Maarre ik begrijp er eigenlijk uit dat de experts een consensus hebben die jou niet zo bevalt dus moet de burger volgens jou iets anders denken?
Maar waarom zeggen ze iets over zijn betrouwbaarheid? Is dat een Trumpiaanse tactiek om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben?quote:Overigens zegt niemand wat je van Boris Johnson moet vinden. De experts doen alleen wat aannames over zijn betrouwbaarheid. Op basis van de ervaringen uit het verleden.
Heel wollig en leuk verhaal en zo, maar je hebt het steeds over "tot de kern" komen maar blijft er voortdurend omheen draaien.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 09:27 schreef Lyrebird het volgende:
*Knip*
Een praktische component: zelf kijken en luisteren, zodat je zaken in het juiste perspectief kunt zien.
Nouja als Hillary een baken van integriteit was geweest van zou hij er geen poot mee aan de grond gekregen hebben.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 10:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het zou goed zijn als die burgers de kennis en kunde in huis hebben, om het nieuws op een verantwoorde manier te consumeren. Zodat ze zich niet in de luren laten leggen door de eerste de beste. Trump is door de Amerikaanse media in het zadel geholpen met zeeën aan gratis zendtijd (want entertainment), waarin hij Hillary als onbetrouwbaar afschilderde.
Omdat het in ingewikkelde onderhandelingen als over de Brexit zeer van belang is hoeverre je degene met we je afspraken maakt kunt vertrouwen.quote:Maar waarom zeggen ze iets over zijn betrouwbaarheid? Is dat een Trumpiaanse tactiek om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben?
Er was nog geen inhoud (die man was net verkozen zonder echt standpunten te hebben behalve 'brexit is brexit, maar hoe weet ik ook niet'). En sowieso heeft het weinig zin het over inhoud te hebben als iemand zo bewezen onbetrouwbaar is als Johnson.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 10:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar waarom zeggen ze iets over zijn betrouwbaarheid? Is dat een Trumpiaanse tactiek om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben?
Dit. Kon niet opzichtiger zijn als hij het probeerde.quote:Op zondag 4 augustus 2019 08:48 schreef Hanca het volgende:
Ah, hier zit hem dus het punt. Jij deelt de mening van vrijwel alle experts niet en dus wil je ze niet horen.
Ja, dat lijkt wel een probleem bij deze TS. Maar ik heb geen idee wat dat nou met opleiding te maken heeft... al zou hij zelf het 'mening vormen door uitzoeken wat experts zeggen' misschien nog kunnen leren.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 11:25 schreef Hexagon het volgende:
Ik snap het juist heel goed. De consensus van veel experts past niet in het politieke straatje. Dat is natuurlijk best lastig
De praktijk. Ga zelf eens luisteren, ga zelf eens kijken. Er is meer dan een TV, een krant en een tijdschrift. Maar nogmaals, als er andere oplossingen zijn, dan hoor ik het graag.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 10:07 schreef Belabor het volgende:
[..]
Heel wollig en leuk verhaal en zo, maar je hebt het steeds over "tot de kern" komen maar blijft er voortdurend omheen draaien.
Om door de bomen het bos te kunnen zien, zoals jij stelt, moeten mensen vaardigheden aanleren om te kunnen begrijpen, evalueren en beargumenteren. Prima, maar hoe zij jij dit dan voor je?
Natuurlijk niet. Filosofie staat ook nooit op zichzelf, maar is een kader van waaruit al het andere gedestilleerd wordt. Filosofie is de grondslag onder, nou ja, alles.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 09:27 schreef Lyrebird het volgende:
Neem een vak als filosofie. Dat vak werd al in de oudheid gegeven. Is kennis van filosofie voldoende om je te wapenen tegen een 24h news cycle, die zich niet alleen richt op berichtgeven, maar ook op duiding, entertainment, en laten we wel wezen soms op regelrechte propaganda?
Je bedoelt een kant-en-klare checklist? Als je leerdoel a, b en c kent ben je gewapend voor de 21-eeuwse samenleving?quote:Wat ik mis in dit alles is een praktische component.
Natuurlijk, niemand die beweert dat je je uitsluitend door de NOS moet laten informeren. Dat is echter wel wat anders dan de informatieverschaffing van de NOS in twijfel trekken. De NOS staat niet op gelijke voet met een Telegraaf, Volkskrant of gekleurde omroepen als een VARA of WNL. Mensen die beweren dat de NOS een geheime (linkse) agenda heeft, moeten echt hun aluhoedje afzetten.quote:]Misschien is het soms goed om je juist niet te laten verzadigen door al het lekkers dat CNN/BBC en de NOS je te bieden hebben, maar om zelf eens ergens je oor te luister te leggen.
Kortom: uit je bubbel stappen. Diversiteit wordt al decennialang bepleit door wetenschappers en beleidsmakers, dus snap niet wat jouw anekdote toevoegt aan dat verhaal. Wordt vaak afgedaan als 'linke propaganda' of 'social justice warrior'; ironisch genoeg door mensen uit jouw bubbel.quote:-anekdote-
Hier zitten toch wel wat misvattingen in:quote:Onze media doen vaak alsof wij kleuters met ADHD zijn, en schotelen ons het nieuws voor in hapklare brokken. Experts worden om een betoog van 3 minuten gevraagd. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Welke consument laat zich nog door deze manier van informatievoorziening te kakken zetten? Die korte stukjes leiden er toe dat er weinig verdieping is, en dat je een klein facet kunt belichten.
Als er nou ergens geen gebrek aan is, is het wel oeverloos gespeculeer en geanalyseerd over voetbal. Er zijn zoveel voetbalpodcasts en artikelen te vinden dat je er een dagtaak aan hebt deze door te nemen.quote:voetbalanekdote
Wat zelf kijken en luisteren? Zelf met Lozano gaan praten om erachter te komen of hij problemen thuis heeft of wat bedoel je?quote:Een praktische component misschien: zelf kijken en luisteren,
Dat werkt zich uit in een elite die veel erudieter is, en een samenleving waarin (zelfstandig) nadenken meer gewaardeerd wordt, en niet alles om geld draait.quote:Op maandag 5 augustus 2019 20:09 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
En hoe werkt dat uit? NL staat toch heel wat hoger in de gemiddelde welvaart en welzijn lijstjes. Onze staatsschuld is zo’n 30/40% lager dan die van beide landen.
Dus leuk zon PPE, maar ik zou Boris nou niet als uithangbord gebruiken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe zie je dat voor je, wil je de hele dag achter Boris Johnson aan gaan lopen om te kijken wat ie doet?quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 11:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De praktijk. Ga zelf eens luisteren, ga zelf eens kijken. Er is meer dan een TV, een krant en een tijdschrift. Maar nogmaals, als er andere oplossingen zijn, dan hoor ik het graag.
De oplossing is vrij simpel: als je interesse hebt in een onderwerp, lees er dan over van verschillende (kwaliteits)bronnen en sta er vooral voor open je mening bij te stellen. Als bijvoorbeeld elke expert zegt dat Johnson onbetrouwbaar en ongeschikt is, sta er dan voor open dat dat wel eens de waarheid zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 11:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De praktijk. Ga zelf eens luisteren, ga zelf eens kijken. Er is meer dan een TV, een krant en een tijdschrift. Maar nogmaals, als er andere oplossingen zijn, dan hoor ik het graag.
Maarre hoe gaan we vaststellen dat Boris Johnson betrouwbaar is? Ieder voor zich alle notulen van vergaderingen waar hij aanwezig was doorploegen en contact opnemen met alle mensen die ooit met hem gewerkt hebben?quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 11:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Tsja, dat doet iedereen al. Beetje laag bij de grond eten weer, dit argument. En daarom is er zoveel nepnieuws in de roulatie, omdat mensen dus precies doen wat jij ook doet: de mening van een of andere populaire Twitteraar gelijk stellen aan die van een hooggeleerde.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 11:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat bedoel je met de inhoud? Datgene wat hij belooft of datgene wat hij heeft gedaan? Volgens mij is dat exact waar het over ging en wat leidde tot de conclusie dat hij niet erg betrouwbaar is.quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 10:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar waarom zeggen ze iets over zijn betrouwbaarheid? Is dat een Trumpiaanse tactiek om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben?
Ik denk ook dat organisaties dit zelf meer moeten faciliteren. Kruisbestuiving tussen verschillende lagen. In de meeste bedrijven is er een behoorlijk scheiding tussen management en werkvloer. Waarom niet de werkvloer mee laten denken met het management en vice versa?quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 13:51 schreef Belabor het volgende:
[..]
In plaats van te zeggen dat je "kritisch" moet zijn en "om je heen moet kijken", is het verstandiger om meer verscheidene media tot je te nemen. Meer boeken en tijdschriften lezen, meer wetenschappelijke websites volgen en minder tijd op sociale media doorbrengen of politiek geaarde pagina's niet meer volgen.
Dan nog steeds hebben ze meningen en voorkeuren die ze bewust hetzij onbewust door laten werken in wat ze zeggen. Maarten van Rossum is natuurlijk een goed voorbeeld, de Amerika expert maar Trump kan niks goed doen bij hem.quote:Op maandag 5 augustus 2019 08:17 schreef Belabor het volgende:
Man, man, man, de experts hebben het maar goed in propogandistisch Holland. Maar een beetje in de media vertellen hoe Nederlanders moeten denken want ze slikken het allemaal als zoete koek, zo mak zijn ze.
De argumenten in dit topic zijn echt armoedig: als jij van de media verwacht dat ze van alles een perfect gebalanceerd beeld kunnen vormen, dan snap je niet wat media zijn, hoe het geconsumeert word en wat de verdienmodellen zijn.
Als je daarnaast een expert wegzet als "maar een expert", dan ga je de mening van elke boerenlul gelijk stellen aan iemand met tientallen jaren vakervaring, en ook daar ben je armoedig aan het beargumenteren.
Experts op tv kun je eenvoudig fact checken met een Google zoekopdracht, dat is het fijne van het internet. Blijkt iemand een zelfverklaard expert te zijn zonder daadwerkelijke accreditatie, dan is kritiek meer dan terecht.
Verder heeft dit hele verhaal weinig met opleidingsniveau, maar des te meer met sociale en maatschappelijke vorming te maken. De omgeving waarin je opgroeit bepaalt over het algemeen het sterkst of je in staat bent om zelfstandig meningen te vormen, of dat je liever met de grote groep meezwemt. Dat beeld kan een universiteit wel proberen te sturen, maar de kans is groot dat je überhaupt nooit een uni binnenloopt als je in je jonge jaren al gevormd bent om bijvoorbeeld de boerderij van je ouders over te nemen.
Het is allemaal maatschappijleer en sociale vaardigheden, zoals iemand anders al zei. Experts zijn experts omdat ze zich ergens voor interesseren en daar jaren studie en werkervaring voor hebben gedaan. Dat wegzetten zegt alleen maar hoe kortzichtig en vastgeroest in je conservatieve waarden je bent.
Leg mij eens uit hoe een Verenigd Koninkrijk deskundige uit Nederland die tegen de Brexit is objectief geraadpleegd kan worden inzake de Brexit.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:25 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Hoe wordt je VK-kundige?
Wat dacht je van het studeren van Britse geschiedenis, politicologie of Engelse taal en cultuur en het actief volgen van de Britse politiek voor langere tijd? Tuurlijk is het geen exacte wetenschap en blijft het altijd voor een groot deel het interpreteren van acties en uitspraken door ze te plaatsen in de historische en culturele context.
En wat denk je dat ambtenaren op het ministerie van buitenlandse zaken doen? Het constant volgen van de ontwikkelingen en het interpreteren van de acties en uitspraken van buitenlandse leiders....
Voor de rest is het natuurlijk super hot om experts in twijfel te trekken in de 21ste eeuw. We kunnen immers allemaal informatie op het internet vinden die beter bij onze eigen mening past. Maakt niet uit of het nou "experts" uit de politiek of (medische) wetenschap zijn. Als we liever een alternatieve mening aanhangen dan kan dat gewoon.
Als dit de kern is van waar het om draait kan ik het helaas bevestigen. Lang geleden VWO gedaan, daar leer je niet kritisch nadenken. Daarna TU gedaan, ook daar leer je niet kritisch nadenken, ondanks dat ze zichzelf op de TU helemaal de beste slimste supergaafste vinden. Voor echt kritisch nadenken kom je denk ik bij een meer filosofische studie uit of anders Wiskunde waar het toch definitie -> stelling -> bewijs is.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar om even terug te komen op de OP... Waar het mij om draait is dat de kennis en kunde om zin van onzin te onderscheiden niet voorkomen in het curriculum van een havo of vwo. Of op de meeste universiteiten. Is dat wel zo verstandig in 2019?
Edit: er zijn mensen die aangeven dat dit met de toename van het aantal verslagen wel degelijk verbeterd is. Zit wat in. Maar ik mis daar nog wel het een en ander aan niveau.
Je leert prima kritisch denken op het VWO, alleen moet je daar zelf ook voor open staan...quote:Op woensdag 7 augustus 2019 21:15 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Als dit de kern is van waar het om draait kan ik het helaas bevestigen. Lang geleden VWO gedaan, daar leer je niet kritisch nadenken. Daarna TU gedaan, ook daar leer je niet kritisch nadenken, ondanks dat ze zichzelf op de TU helemaal de beste slimste supergaafste vinden. Voor echt kritisch nadenken kom je denk ik bij een meer filosofische studie uit of anders Wiskunde waar het toch definitie -> stelling -> bewijs is.
Is dit niet meer iets voor op de universiteit? Vind dit niet iets voor op het VWO.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat komt zeker wel voor, dat is zelfs de basis onder een heleboel vakken. De meeste vakken moet je namelijk vooral verslagen maken, met bronverwijzingen. Kom je met onzinbronnen, krijg je echt geen voldoende.
In mijn tijd (90s) leerde je absoluut niet kritisch denken op het VWO. Weet niet hoe het nu gesteld is maar betwijfel of het verbeterd is.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je leert prima kritisch denken op het VWO, alleen moet je daar zelf ook voor open staan...
Dat lag dan aan je school of aan jou. Op mijn school leerde we dat gewoon.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 21:58 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
In mijn tijd (90s) leerde je absoluut niet kritisch denken op het VWO. Weet niet hoe het nu gesteld is maar betwijfel of het verbeterd is.
Ik vind van wel (mijn generatie tenminste): taal!quote:Op zondag 4 augustus 2019 08:45 schreef Lyrebird het volgende:
Maar on topic: hebben jij en ik de juiste tools in handen om zo objectief en zo effectief mogelijk over deze materie na te denken?
Bij welke vakken leerde jij kritisch denken dan?quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lag dan aan je school of aan jou. Op mijn school leerde we dat gewoon.
Bij mijn weten is dat op de hbs, noch op het vwo onderwezen. En wat ik ervan meekreeg op de TU, is dat je gewoon je bek moet houden en anderen moet napraten, want vragen stellen over filosofische kwesties die al eeuwen een vast antwoord hebben, dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat vak heet FILOSOFIE.
Pré-internet hier.quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vraag me wel af op welke universiteiten enkelen hier hebben gezeten, waar men kennelijk met wikipedia-bronnen of nauwelijks uitgewerkte bronnen weg is gekomen.
Bij vele vakken. Het begint natuurlijk al bij Nederlands. Je dient teksten te kunnen analyseren, drogredenen te identificeren, de kern van een tekst samen te vatten en ga zo maar door. Allemaal vaardigheden die een basis leggen voor kritisch denken.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:12 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Bij welke vakken leerde jij kritisch denken dan?
Dat je dat geleerd heb wil ik wel geloven (mij staat niks meer bij). Of je dan meteen kritisch kan nadenken betwijfel ik. Misschien een basis maar als je die niet verder ontwikkeld hebt kan je nog steeds weinig.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bij vele vakken. Het begint natuurlijk al bij Nederlands. Je dient teksten te kunnen analyseren, drogredenen te identificeren, de kern van een tekst samen te vatten en ga zo maar door. Allemaal vaardigheden die een basis leggen voor kritisch denken.
Ik kan vragen of ik erbij mag gaan zitten in #10 Downing street maar ik denk niet dat het gaat gebeuren dus waar praat je in godsnaam over?quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 11:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heel simpel. Voor Nederland is Brexit objectief slecht. Als Johnson objectief goed zou zijn dan is er geen enkel probleem om dat ook te zeggen maar Johnson is een leugenaar, fraudeur en nog een lijste aan onfrisse zaken.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 21:11 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe een Verenigd Koninkrijk deskundige uit Nederland die tegen de Brexit is objectief geraadpleegd kan worden inzake de Brexit.
Wat je hier mist is een echt socialistische partij, een van "verheffing van het volk". Een partij die zich hard maakt voor Jan Modaal en zich o.a. bezighoud met volwassenenonderwijs, kunst, en arbeidshygiëne. Kortom, dat Jan Modaal naast zijn werk voldoende tijd en energie heeft om bij te leren (en daar ook het geld voor heeft) of zich door middel van de kunsten kan laten verheffen ("linkse hobby's").quote:Op dinsdag 6 augustus 2019 09:27 schreef Lyrebird het volgende:
Deze discussie verloopt in een buitengewoon goede richting. Bedankt voor alle input!
Verschillende users dragen voorbeelden aan van vakken die het jonge grut op school/universiteit (verplicht) kunnen volgen, zodat ze zelf beter in staat zijn om zin van onzin te scheiden, en een beter begrip van complexe problemen te volgen. Of van manieren waarop je jezelf beter kunt informeren. Het bekend zijn met bronnen of bronvermelding wordt bijvoorbeeld genoemd. Dit alles is best wel belangrijk in een maatschappij waar de media veel op je afsturen, en waarbij je zelf ook voor veel verschillende keuzes komt te staan.
Maar is dat voldoende?
Neem een vak als filosofie. Dat vak werd al in de oudheid gegeven. Is kennis van filosofie voldoende om je te wapenen tegen een 24h news cycle, die zich niet alleen richt op berichtgeven, maar ook op duiding, entertainment, en laten we wel wezen soms op regelrechte propaganda?
Wat ik mis in dit alles is een praktische component.
(...)
Een praktische component misschien: zelf kijken en luisteren, zodat je zaken in het juiste perspectief kunt zien. Maar ik hoor graag over andere methodes. Misschien vinden jullie het onzin, kan ook. Input is meer dan welkom!
Oh nee, maar bij algemene economie moesten we dan bijvoorbeeld weer een debat organiseren waarbij je verschillende perspectieven moest innemen, bij maatschappijleer hadden we soortgelijke opdrachten, geschiedenis leert je heel wat, bij wiskunde keer je hoe statistiek werkt en hoe je daarmee kunt misleiden, bij natuurkunde leer je experimenteren en observeren en ga zo maar door.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:34 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Dat je dat geleerd heb wil ik wel geloven (mij staat niks meer bij). Of je dan meteen kritisch kan nadenken betwijfel ik. Misschien een basis maar als je die niet verder ontwikkeld hebt kan je nog steeds weinig.
Het ligt vooral aan je docent of die je met de basis van het studiemateriaal kan prikkelen om zelf te denken. Nee, je kunt niet direct kritisch nadenken, dat leer je. Daar is school voor. Wij leerden dat o.a. door het schrijven van een betoog, maar ik dacht dat dat gesneuveld was bij het onderwijs/eindexamen.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 22:34 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Dat je dat geleerd heb wil ik wel geloven (mij staat niks meer bij). Of je dan meteen kritisch kan nadenken betwijfel ik. Misschien een basis maar als je die niet verder ontwikkeld hebt kan je nog steeds weinig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |