ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Die spoorloper op de Maasbrug is bijna zeker het Google-autootje aan het fucken, of is een lens kwijtgeraakt toen ie in de trein stond te pissen en heeft doorgetrokken. Je kunt namelijk prima en volkomen veilig de Maas oversteken aan de zijkant van de brug, als je wil zelfs met een fiets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Frontale treinbotsing bij Barcelona. De machinist van een van de treinen is hierbij om het leven gekomen en er zijn 95 gewonden waarvan een aantal ernstig
Op vrijdag 8 februari 2019 20:46 schreef Dr_Flash het volgende: oh, nog niet tegengekomen dan. Zit nou een beetje te hooi en te gras afleveringetjes te kijken
Seizoen 5 zitten er een aantal bij zo uit mijn hoofd.
Dit is gebeurd bij Noorderkempen. Daar is een trein (onder ETCS) door rood gegaan en die heeft daarna dus een wissel stukgereden. Die storing is nog niet opgelost, NMBS meldt 'onbepaalde duur van de storing', NS heeft het over 'dit duurt de rest van de dag'.
Op maandag 11 februari 2019 15:05 schreef spectrumanalyser het volgende: de Kruidvat 'dag daluren kaarten' zijn slechts geldig tot en met 31 maart. van 4 feb tot 31 maart, amper 8 weken. nogal aan de korte kant
Dit is gebeurd bij Noorderkempen. Daar is een trein (onder ETCS) door rood gegaan en die heeft daarna dus een wissel stukgereden. Die storing is nog niet opgelost, NMBS meldt 'onbepaalde duur van de storing', NS heeft het over 'dit duurt de rest van de dag'.
Tja, de reiziger staat toch op 1 bij NS? Waarom zou de reiziger tussen Amsterdam/Schiphol/Rotterdam/Den Haag en Breda er last van moeten hebben als er problemen zijn in België? De internationale IC is immers een volwaardige binnenlandse IC in het spoorboekje.
Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen kan binnen de huidige dienstregeling gereden worden. De omweg via Breda levert 30 minuten vertraging op. Vergeet niet dat deze trein door de Brusselse flessenhals moet
Tussen Noorderkempen en Antwerpen rijden morgen weer treinen, Breda - Noorderkempen wordt verbust. Ik vind het een te verdedigen manier om te proberen om de overlast te minimaliseren.
Op dinsdag 12 februari 2019 01:24 schreef James1988 het volgende: Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen kan binnen de huidige dienstregeling gereden worden. De omweg via Breda levert 30 minuten vertraging op. Vergeet niet dat deze trein door de Brusselse flessenhals moet
Dat is dan iets wat de NMBS / Infrabel mogen oplossen en compenseren.
Nu lost de NS het probleem op voor de Belgen ten koste van de Nederlandse reiziger.
Dat is dan iets wat de NMBS / Infrabel mogen oplossen en compenseren.
Nu lost de NS het probleem op voor de Belgen ten koste van de Nederlandse reiziger.
Ja en nee. Door de Benelux nu Rotterdam - Breda - Roosendaal - Antwerpen te laten rijden dupeer je meer mensen dan je er blij mee maakt.
Breda - Rotterdam heeft alsnog 4 treinen per uur, en vanaf Rotterdam zijn er 4 à 5 treinen per uur richting Amsterdam. De totale extra reistijd die reizigers Amsterdam - Breda nu hebben is misschien 5 minuten.
Binnen België is die IC net zo goed een binnenlandse IC. Als de Benelux zich steeds een half uur te laat in Antwerpen meldt (i.v.m. het ommetje via Breda) is hij z'n pad kwijt en kan een vertraging van 30 minuten makkelijk oplopen tot een vertraging van 45 minuten of zelfs meer.
En niet te vergeten dat dit óók gevolgen heeft voor de treinen de andere kant op: de kering in Brussel is 28 minuten, en in Nederland is het een beetje een logistieke puzzel doordat de trein 1x/4u Den Haag HS bedient i.p.v. Amsterdam.
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 12-02-2019 01:49:34 ]
Als ik me niet vergis zit de 1100 vanuit Breda toch een paar minuten voor de Benelux uit? Dan moet je een paar minuten eerder vertrekken, en pak je in Rotterdam alsnog de Benelux naar Amsterdam.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 12 februari 2019 03:32 schreef James1988 het volgende: Ik kan trouwens niks meer terugvinden over bussen Breda - Noorderkempen v.v., enkel 'reis via Roosendaal'.
Op dinsdag 12 februari 2019 03:32 schreef James1988 het volgende: Ik kan trouwens niks meer terugvinden over bussen Breda - Noorderkempen v.v., enkel 'reis via Roosendaal'.
Begrijp ik nou goed dat de NS van plan is de intercity Vlissingen-Amsterdam niet meer te laten stoppen op een aantal stations, waaronder Delft en Dordrecht? Dat zou echt wanstaltig zijn....
Die stond ook in het rijtje dat overgeslagen gaat worden. Het zou echt te belachelijk voor woorden zijn als deze IC Dordrecht ook nog eens afgepakt zou worden. Dan zijn ze in een paar jaar van 10 IC's per uur naar 2 gegaan oid....
Recent is bevestigd dat er geld vrijkomt voor behoud IC stop Schiedam en dat alle vier de sporen in gebruik genomen gaan worden. Ik weet niet waar het gerucht vandaan komt maar klinkt als groteske lariekoek.
Recent is bevestigd dat er geld vrijkomt voor behoud IC stop Schiedam en dat alle vier de sporen in gebruik genomen gaan worden. Ik weet niet waar het gerucht vandaan komt maar klinkt als groteske lariekoek.
ja maar dan zal eerst Delft Schiedam 4 sporig moeten worden gemaakt. Dan kan Schiedam centrum best een paar jaartjes IC loos gemaakt worden om het weer een ic station te maken wannneer daardwerkelijk alle 4 de sporen fansoenlijk zijn aangesloten richting delft.
ja maar dan zal eerst Delft Schiedam 4 sporig moeten worden gemaakt. Dan kan Schiedam centrum best een paar jaartjes IC loos gemaakt worden om het weer een ic station te maken wannneer daardwerkelijk alle 4 de sporen fansoenlijk zijn aangesloten richting delft.
Je hoeft Delft - Schiedam niet viersporig te maken omdat de treinen allemaal even snel rijden.
Je hoeft Delft - Schiedam niet viersporig te maken omdat de treinen allemaal even snel rijden.
Niet helemaal, de sprinter heeft tijd nodig om op snelheid te komen en doet er langer over dan de IC in de serie 2200 en 2400. De 1100 en Benelux zijn nog iets sneller omdat ze óók Schiedam Centrum voorbij rijden. Daarnaast biedt vier sporen ook weer extra mogelijkheden. Zo kan de Sprinter Rotterdam Lombardijen - Leiden weer terug op het menu en een cross platform overstap tussen de 1100 en 2400 of 2200 mogelijk in Den Haag, Delft of Rotterdam
Iemand die in de regio Noorderkempen woont en bijvoorbeeld studeert aan de TU Eindhoven is nu wel de lul. Een reis die normaal 75 minuten zou moeten duren duurt nu ineens 3 uur.
Dat stond gisteren wel in de storingsmelding van de NMBS, maar later was dat ineens weg.
NS International heeft het dan weer wel over bussen, maar niet altijd...
quote:
IC Brussel 9236 IC Brussel 9236, Amsterdam c. v 12.25u rijdt door schade aan de infrastructuur in Belgie via een andere route en stopt niet in Breda maar extra in Roosendaal. Reizigers vanaf Breda reizen naar Roosendaal en stappen daar over op IC Brussel. Tussen Breda en Noorderkempen rijden bussen.
IC Brussel 9235 IC Brussel 9235 naar Amsterdam C. aankomst 14.38u rijdt om door schade aan de infrastructuur in Belgie en stopt hierdoor niet in Breda, maar extra in Roosendaal. Reizigers voor Breda kunnen in Roosendaal overstappen.
Niet helemaal, de sprinter heeft tijd nodig om op snelheid te komen en doet er langer over dan de IC in de serie 2200 en 2400. De 1100 en Benelux zijn nog iets sneller omdat ze óók Schiedam Centrum voorbij rijden. Daarnaast biedt vier sporen ook weer extra mogelijkheden. Zo kan de Sprinter Rotterdam Lombardijen - Leiden weer terug op het menu en een cross platform overstap tussen de 1100 en 2400 of 2200 mogelijk in Den Haag, Delft of Rotterdam
Je verandert de uitgangspunten, nogal logisch dat het niet past.
Op dinsdag 12 februari 2019 11:31 schreef Hi_flyer het volgende: Begrijp ik nou goed dat de NS van plan is de intercity Vlissingen-Amsterdam niet meer te laten stoppen op een aantal stations, waaronder Delft en Dordrecht? Dat zou echt wanstaltig zijn....
De IC Vlissingen - Amsterdam is traditioneel vanaf Roosendaal enkel Dordrecht - Rotterdam - Den Haag HS - Leiden - Schiphol - Amsterdam Centraal. Elke toegevoegde stop de afgelopen jaren is een achteruitgang geweest, waaronder ook Delft.
"Ja maar HSL bla bla".
Ook met HSL is het een tragere verbinding, met extra overstap én extra kosten.
De IC Vlissingen - Amsterdam is traditioneel vanaf Roosendaal enkel Dordrecht - Rotterdam - Den Haag HS - Leiden - Schiphol - Amsterdam Centraal. Elke toegevoegde stop de afgelopen jaren is een achteruitgang geweest, waaronder ook Delft.
"Ja maar HSL bla bla".
Ook met HSL is het een tragere verbinding, met extra overstap én extra kosten.
Tussen BREDA (NL) en Antwerpen-Centraal: Treinverkeer over één spoor.
Tussen Antwerpen-Centraal en Rotterdam CS (NL): Alle treinen rijden via Roosendaal (NL). IC-treinen stoppen uitzonderlijk in Roosendaal (NL). IC-treinen stoppen uitzonderlijk niet in BREDA (NL).
Tussen Noorderkempen (Brecht) en Antwerpen-Centraal: U kunt gebruik maken van een vervangtrein.
Tussen Noorderkempen (Brecht) en BREDA (NL): U kunt gebruik maken van een vervangbus.
Onbepaalde duur van de storing.
Luister naar de aankondigingen, raadpleeg de infoschermen of plan uw reis via de NMBS-app of nmbs.be voor meer info.
En wat meldt NS?
quote:
Breda
Van en naar Breda rijden er geen Internationale treinen door spoorproblemen in het buitenland. De extra reistijd is meer dan 60 minuten. Dit duurt tenminste tot vrijdag 15 februari 05:00 uur.
quote:
Treinverkeer van en naar België - IC Brussel, Thalys en Eurostar. Er is op dit moment een ernstige schade aan de infrastructuur in België. Hierdoor zijn er beperkingen in het rijden over de Hogesnelheidslijn van en naar België. Prognose is dat de situatie vrijdag 15 februari of zaterdag 16 februari weer hersteld is. Dinsdag 12 februari rijden Eurostar en Thalys in beide richtingen over de HSL. IC Brussel rijdt in beide richtingen via Roosendaal, waar een reizigersstop gepland is.
Check voor de meest actuele reisinformatie de komende dagen voorafgaand NS International.nl. Voor overige vragen verwijzen wij u graag naar uw oorspronkelijke verkooppunt, NS International Service Center 030-2300023 (lokaal tarief), de NS International-balie op de grotere stations of uw reisagent.
quote:
IC Brussel 9255 IC Brussel 9255 naar Amsterdam C. aankomst 19:38 u, rijdt om door schade aan de infrastructuur in België en stopt hierdoor niet in Breda, maar extra in Roosendaal. Reizigers voor Breda kunnen in Roosendaal overstappen.
Op maandag 11 februari 2019 15:05 schreef spectrumanalyser het volgende: de Kruidvat 'dag daluren kaarten' zijn slechts geldig tot en met 31 maart. van 4 feb tot 31 maart, amper 8 weken. nogal aan de korte kant
Het irritantste van Kruidvat-kaarten vind ik dat ze alleen geldig zijn in de dal-uren. Met een dagje treinen heb je er niks aan.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Op woensdag 13 februari 2019 19:07 schreef Dr_Flash het volgende: Vanaf Düsseldorf al omgeleid dan zeker. Vanaf Oberhausen naar Venlo komen is ook niet echt handig. Venlo is gewoon een harig kutgat.
Meestal zelfs al gewoon vanaf Köln, anders moet je kopmaken in Düsseldorf en Mönchengladbach. Daarom zijn de Duitsers ook zo blij dat er bij een stremming Arnhem-Utrecht nu via de Betuweroute gereden kan worden, in plaats van Den Bosch (kopmaken om alsnog naar Arnhem te gaan) / Venlo (hele Ruhrgebiet overslaan).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Meestal zelfs al gewoon vanaf Köln, anders moet je kopmaken in Düsseldorf en Mönchengladbach. Daarom zijn de Duitsers ook zo blij dat er bij een stremming Arnhem-Utrecht nu via de Betuweroute gereden kan worden, in plaats van Den Bosch (kopmaken om alsnog naar Arnhem te gaan) / Venlo (hele Ruhrgebiet overslaan).
Oh dat is waar ja al dat kopmaken had ik niet eens bij stilgestaan
Het irritantste van Kruidvat-kaarten vind ik dat ze alleen geldig zijn in de dal-uren. Met een dagje treinen heb je er niks aan.
Bizar waar mensen menen recht op te hebben voor een miezerige ¤16,50. 2.50 meer en je hebt een Spoordeelwinkel dagretour geldig na 09:00 uur, de rest van de dag.
Sekac, die zelf in Amsterdam woont, heeft ontdekt dat de situatie voor Delftenaren, Schiedammers en Hagenaars zelfs gaat verslechteren. ,,In de toekomst stopt de intercity vanaf Vlissingen alleen nog maar in Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Haarlem, Heemstede, Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam en Dordrecht zijn dan hun rechtstreekse verbinding met Zeeland kwijt.‘’
"Heemstede raakt zijn directe verbinding met Zeeland kwijt". Zo zo. Da's erg.
Maar Dordrecht wel. Enig idee hoe je dan in Zeeland moet komen? Overstappen in Breda (drama, in dat mausoleum) en overstappen in Roosendaal. 40 minuten extra reistijd, lachen joh....
Dordrecht houdt dan nog twee IC's per uur over. Dat waren er 3 jaar geleden een stuk of 9? Keer op keer blijkt dat de NS Dordrecht haat. Het station is verouderd en volstrekt ontoereikend voor het aantal passagiers. Maar dat probleem lost zich zo vanzelf op....
Maar Dordrecht wel. Enig idee hoe je dan in Zeeland moet komen? Overstappen in Breda (drama, in dat mausoleum) en overstappen in Roosendaal. 40 minuten extra reistijd, lachen joh....
Dordrecht houdt dan nog twee IC's per uur over. Dat waren er 3 jaar geleden een stuk of 9? Keer op keer blijkt dat de NS Dordrecht haat. Het station is verouderd en volstrekt ontoereikend voor het aantal passagiers. Maar dat probleem lost zich zo vanzelf op....
Keer op keer blijkt dat Dordrecht overbediend is geweest.
Op donderdag 14 februari 2019 11:14 schreef ReisT het volgende: Hoe kan een trein naar Zeeland niet via Dordrecht rijden? Enige wat ik kan bedenken is via de HSL en kopmaken in Breda maar wat schiet je daar mee op?
Bij Vage Zwaluwe een aftakking naar Roosendaal bouwen, ik zie het nog wel gebeuren 👌🏼
Via de HSL lijkt me op termijn wel logisch, maar dan alleen het noordelijke deel uiteraard. Dus Vlissingen-Roosendaal als IC of stopper, Dordrecht, Rotterdam C, Schiphol en dan afhankelijk van de plannen naar Amsterdam centraal of zuid. Vanaf zuid is ie makkelijk richting Zwolle via de Flevo- en Hanzelijn door te trekken natuurlijk, als één van de Zwolse ETMET-treinen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Voor het gemaakt vergeten we maar dat het schrappen van die IC stops volledig uit de lucht gegrepen is door een knul die graag z'n persoonlijke privé trein ziet rijden
Op donderdag 14 februari 2019 12:33 schreef MTL het volgende: En dat ie niet links maar rechts moet intakken. Nu rij je op één van de lijnen tegen de rijrichting in.
Het ziet er goed uit toch? Vanuit Rotterdam rij je op de HSL links en kom je hiermee uit op het rechter spoor naar Roosendaal. De andere kant op kom je uit op het linker spoor van de HSL.
Bizar waar mensen menen recht op te hebben voor een miezerige ¤16,50. 2.50 meer en je hebt een Spoordeelwinkel dagretour geldig na 09:00 uur, de rest van de dag.
De eerste Kruidvatkaarten hadden anders wel een langere geldigheid.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
De kruidvatkaartjes zijn overigens minder in prijs gestegen dan de postzegels: in 2006 betaalde je voor een treinkaartje van Kruidvat ¤9,95 en voor een postzegel ¤0,39. Anno 2019 kost het treinkaartje ¤14,50-16,50 en een postzegel ¤0,83.
Als ik me niet vergis waren de treinkaartje van Kruidvat destijds alleen maar in het weekend geldig, dus de geldigheid is zelfs fors uitgebreid.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wat was de datum dat roken in de NL trein werd verboden, niet dat ik een roker ben. Maar was laatst mn foto hardeschijf aan het opruimen en kwam ik foto's tegen van 2002 dat wat vrienden sigaren aan t roken waren. Was even vergeten dat t ooit mocht haha, eerste tel dacht ik even, wat zijn we stout daar maar t mocht :p
Op vrijdag 15 februari 2019 13:10 schreef funnywell het volgende: Wat was de datum dat roken in de NL trein werd verboden, niet dat ik een roker ben. Maar was laatst mn foto hardeschijf aan het opruimen en kwam ik foto's tegen van 2002 dat wat vrienden sigaren aan t roken waren. Was even vergeten dat t ooit mocht haha, eerste tel dacht ik even, wat zijn we stout daar maar t mocht :p
Volgens mij is dat de bak met de rolstoelplek/toegankelijk toilet. Bij de vijfdelige treinen heeft dus één bak twee deuren, bij de achtdelige treinen zijn het er volgens mij twee.
Godverdomme zeg dat Utrecht Centraal is echt veel te groot geworden. Aankomen op spoor 5, naar perron G omdat daar altijd de bus ging, nee je moet naar perron A. Me er dan een kilometer gelopen. De Tering
Op vrijdag 15 februari 2019 17:05 schreef Dr_Flash het volgende: Godverdomme zeg dat Utrecht Centraal is echt veel te groot geworden. Aankomen op spoor 5, naar perron G omdat daar altijd de bus ging, nee je moet naar perron A. Me er dan een kilometer gelopen. De Tering
verwachtingspatronen volgende keer voor vertrek een reisplannercheck
Op vrijdag 15 februari 2019 17:05 schreef Dr_Flash het volgende: Godverdomme zeg dat Utrecht Centraal is echt veel te groot geworden. Aankomen op spoor 5, naar perron G omdat daar altijd de bus ging, nee je moet naar perron A. Me er dan een kilometer gelopen. De Tering
Op vrijdag 15 februari 2019 22:37 schreef Mr_Klaasje het volgende: Bij ICM is die deur natuurlijk lang niet optimaal in gebruik met iedereen die zich door een gangpad moet wurmen.
Ja, dat is het gebruikelijke geklaag van de gemiddelde conducteur. Dat de baas naar de reiziger niet duidelijk maakt waar de trein stopt en dat dit alleen duidelijk is voor hobbyisten en treinreisrookies vertellen ze er dan graag niet bij. Als kers op de taart met de deursluitfluit mensen proberen op te jagen waardoor ze van stress dat ze hun trein misschien missen zeker weten niet meer nadenken.
Op vrijdag 15 februari 2019 23:15 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ja, dat is het gebruikelijke geklaag van de gemiddelde conducteur. Dat de baas naar de reiziger niet duidelijk maakt waar de trein stopt en dat dit alleen duidelijk is voor hobbyisten en treinreisrookies vertellen ze er dan graag niet bij. Als kers op de taart met de deursluitfluit mensen proberen op te jagen waardoor ze van stress dat ze hun trein misschien missen zeker weten niet meer nadenken.
Die Britten zijn af en toe echt knettergek. Er is op dit moment (ja, in het holst van de nacht) een railtour gaande over de GWML met een Class 37.
quote:
The Thames Valley Flyer – Friday Night / Saturday Morning A 2230 Paddington start and, via the Old Oak Flyover, into the Heathrow Express Traincare Facility – with very grateful thanks to Heathrow Express. Then it is west to Heathrow Tunnel Junction to reverse, followed then by four branch lines: the freight branch to Brentford and the passenger branches to Bourne End, Henley-on-Thames and Windsor & Eton Central, then finally by way of more ‘red line’ bits~ and pieces back to Paddington for 0650.
~ Iver, West Drayton, Dawley, Hayes & Harlington, Hanwell Bridge Goods Loops may well feature, along with a siding or two at Maidenhead.
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 16-02-2019 04:49:32 ]
Op vrijdag 15 februari 2019 23:15 schreef Mr_Klaasje het volgende: Als kers op de taart met de deursluitfluit mensen proberen op te jagen waardoor ze van stress dat ze hun trein misschien missen zeker weten niet meer nadenken.
Ho even. Je wordt dan veronderstelt pardoes te blijven staan en te aanschouwen hoe de deur voor je neus sluit. En het machtige raderwerk zich in beweging zet.
De eerste bestelling ICNG is overigens groot genoeg om de volledige omlopen Den Haag-Eindhoven en Breda/Rotterdam-Lelystad met uitloop naar Groningen/Leeuwarden met treinen van 330 meter te rijden uitgaande van 6 treinen per uur op Rotterdam-Lelystad.
Op zaterdag 16 februari 2019 11:45 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ja, bij het uitstappen maak ik altijd de keus tussen het volgende gangpad en de buitendeur. Jij ook?
Bij de huidige ICM valt er idd niet veel te kiezen. Bij ICNG zit de deur niet meer aan het eind van de bak, dus moet de reiziger kiezen: wil ik links of rechts.
Het punt wat ik probeerde te maken is het volgende: Per deur zal bij ICNG het aantal uitstappers in dezelfde tijd groter zijn dan bij ICM omdat het balkon van twee zijden gevuld wordt. Het instappen zal niet veel langzamer gaan dan bij VIRM die deuren van vergelijkbare breedte heeft en ook een keuze voor de instaprichting kent (boven of beneden). Ik denk dus dat het in- en uitstapproces zeker niet trager zal zijn dan bij ICM en grote kans dat het zelfs sneller zal zijn. Het aantal deuren zit qua verhouding tot het aantal zitplaatsen heel aardig in lijn met VIRM.
Op zaterdag 16 februari 2019 13:04 schreef Mr_Klaasje het volgende: De eerste bestelling ICNG is overigens groot genoeg om de volledige omlopen Den Haag-Eindhoven en Breda/Rotterdam-Lelystad met uitloop naar Groningen/Leeuwarden met treinen van 330 meter te rijden uitgaande van 6 treinen per uur op Rotterdam-Lelystad.
past dat overal qua perronlengte of "kost" dat een paar steden ook hun intercityverbinding?
Het lijkt erop dat er daar een straat of parkeerterrein is, mijn vermoeden is dat de auto is doorgeschoten (foutje bij het parkeren?) en zo op het perron is beland.
Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
ELST - De spoorlijn Geldermalsen- Tiel- Elst maakt mogelijk plaats voor een busbaan voor hoogwaardig openbaar vervoer. De provincie Gelderland voert onderzoek uit naar de toekomstbestendigheid van deze spoorlijn en het ombouwen naar een busvoorziening is daarbij nadrukkelijk in beeld.
Ach ja, de gemeente Overbetuwe. Diezelfde gemeente die een viersporig station Elst onmogelijk maakte met een nieuwe parkeergarage en plannen voor een nieuw gemeentehuis
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
ELST - De spoorlijn Geldermalsen- Tiel- Elst maakt mogelijk plaats voor een busbaan voor hoogwaardig openbaar vervoer. De provincie Gelderland voert onderzoek uit naar de toekomstbestendigheid van deze spoorlijn en het ombouwen naar een busvoorziening is daarbij nadrukkelijk in beeld.
Als je vrijgespeelde capaciteit op Arnhem-Nijmegen meerekent kan dat weleens heel snel zijn. Vandaar dat ik zeg dat het geen slecht idee zou kunnen zijn.
Kan iemand met wat meer inzicht zoals Mr_Klaasje zich hier eens over uitlaten?
plus het feit dat op termijn de dieseltrein eruit gaat. Daarom moet je nu al nadenken over alternatieven. Batterijtrein, waterstoftrein, verbussen, you name it.
Het is niet bepaald het drukste traject van Nederland ...
mwah, de provincie Gelderland blinkt niet bepaald uit in een visie die het OV ondersteunt. Er is al een flinke kaalslag geweest en als er niet meer geld beschikbaar komt wordt er nog verder in het aanbod gesneden.
Op zaterdag 16 februari 2019 20:09 schreef James1988 het volgende: Komt Klaasje hier eigenlijk nog? Ik heb hem hier volgens mij al heel lang niet meer gezien. Laat maar, ik verwarde Klaasje met iemand anders
Verwar je Klaasje nou met Driek? Kantonniewaarzijn.
Als je vrijgespeelde capaciteit op Arnhem-Nijmegen meerekent kan dat weleens heel snel zijn. Vandaar dat ik zeg dat het geen slecht idee zou kunnen zijn.
Kan iemand met wat meer inzicht zoals Mr_Klaasje zich hier eens over uitlaten?
En dan kan je de kosten van een in de toekomst vermoedelijke nodige vrije kruising te Geldermalsen voor het scheiden van IC verkeer naar het noorden en het kruisende treinverkeer naar Tiel achterwege laten.
Op zaterdag 16 februari 2019 20:29 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik vraag niet om een PDF, ik vraag om een menselijke uitleg. Ik riep ook serieus expres niet om jou.
Luister lieverd ik heb best wel een hoge pet van je op hoor, ook al maak ik vaak grapjes en zeg 't tegenovergestelde. Maar in dit soort dingen excelleer je nou gewoon niet bepaald, net als ik in tact.
Eurobahn levert de machinisten voor de Thalys in Duitsland ja. Eurobahn is de Duitse dochter van Keolis en dat is weer voor een aanzienlijk deel eigendom van de SNCF.
Ik vermoed trouwens ook dat ze op de vergunning van Eurobahn rijden en zelf geen vervoerder zijn in Duitsland.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 17 februari 2019 10:29 schreef dennistd het volgende: Eurobahn levert de machinisten voor de Thalys in Duitsland ja. Eurobahn is de Duitse dochter van Keolis en dat is weer voor een aanzienlijk deel eigendom van de SNCF.
Ik vermoed trouwens ook dat ze op de vergunning van Eurobahn rijden en zelf geen vervoerder zijn in Duitsland.
Hebben ze DB eruit gewipt om meer controle te krijgen of heeft Db zelf besloten te stoppen met thalys?? Ik las dat DB wel nog steeds aandeelhouder is en kaartjes verkoopt.
Hebben ze DB eruit gewipt om meer controle te krijgen of heeft Db zelf besloten te stoppen met thalys?? Ik las dat DB wel nog steeds aandeelhouder is en kaartjes verkoopt.
DB is er enkele jaren geleden uitgestapt. Tijdens de aanschafprocedure van de Velaro e320 ongeveer, ze wilden toen zelf treinen gaan rijden door de Chunnel en dus concurreren op alle trajecten. Ze hadden maar 15% van de aandelen geloof ik.
Ik denk ook eens het reisadvies uit de reisplanner op te gaan volgen hoor: Oldenzaal-Amsterdam Zuid met overstap in Hengelo en Zwolle, ipv Hengelo en Amersfoort. Prompt een wisselstoring bij Dronten
Gelukkig in Zwolle nog net de vertraagde wel rijdende sprinter naar Amsterdam kunnen halen, maar nu net voor Dronten stilstaan en daarna stapvoets door naar het station... Schade valt uiteindelijk mee verwacht ik, met +15
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 15 februari 2019 22:37 schreef Mr_Klaasje het volgende: Bij ICM is die deur natuurlijk lang niet optimaal in gebruik met iedereen die zich door een gangpad moet wurmen.
Neem ik terecht aan dat ICNG een gelijkvloerse instap heeft? Van vertragende bejaarden, kinderen die niet in durven stappen en vouwfietsenvolk heb je dan ook nauwelijks meer last = sneller in- en uitstapproces.
ICNG heeft een gelijkvloerse instap. De deuren zijn even breed als twee reguliere deuren. De berekende instapsnelheid is voldoende voor de intercitytreinen waar deze in komt te rijden (en is in lijn met ander materieel). Voor sprinters zouden er inderdaad te weinig deuren zijn.
Op dinsdag 12 februari 2019 11:31 schreef Hi_flyer het volgende: Begrijp ik nou goed dat de NS van plan is de intercity Vlissingen-Amsterdam niet meer te laten stoppen op een aantal stations, waaronder Delft en Dordrecht? Dat zou echt wanstaltig zijn....
Als dat gebeurt, dan blazen we de bruggen op ... allemaal ... komt er geen enkele trein meer over ons eiland ... zelfs die 100 meter HSL niet :-)
Neem ik terecht aan dat ICNG een gelijkvloerse instap heeft? Van vertragende bejaarden, kinderen die niet in durven stappen en vouwfietsenvolk heb je dan ook nauwelijks meer last = sneller in- en uitstapproces.
Tuurlijk heb je nog steeds last van vouwfietsenvolk. Zolang die achterlijke kut-eencelligen dat hoereding gewoon op het balkon blijven uitklappen, of like 30 cm buiten de trein op het perron, blijf je last hebben van die dranghekterroristen. Kutvolk.
Tuurlijk heb je nog steeds last van vouwfietsenvolk. Zolang die achterlijke kut-eencelligen dat hoereding gewoon op het balkon blijven uitklappen, of like 30 cm buiten de trein op het perron, blijf je last hebben van die dranghekterroristen. Kutvolk.
ik zeg het niet vaak maar ik ben het helemaal met je eens.
Op zondag 17 februari 2019 15:55 schreef James1988 het volgende: SNG ook uitgeprobeerd. Leuke trein, rijdt goed, maar die stoelen zitten alleen maar goed als je precies gaat zitten zoals de rugleuning is gevormd.
Snap je niet, maarja zie je overal. In de lijn/streek bussen, auto, maakt niet uit. Zitcomfort is beduidend minder geworden dan vroeger. Denk dat ze niet willen dat je in slaap valt.
Het is handig om enige continuïteit te hebben maar beleid kan gewoon veranderen inderdaad. Ik denk dat het belangrijker is dat het beleid consequent wordt uitgevoerd.
Het is handig om enige continuïteit te hebben maar beleid kan gewoon veranderen inderdaad. Ik denk dat het belangrijker is dat het beleid consequent wordt uitgevoerd.
Ik vind het belangrijker dat de treindienst met enige continuïteit consequent wordt uitgevoerd. Daarvoor wil ik best op een minder ergonomisch stoeltje zitten.
Ik vind het belangrijker dat de treindienst met enige continuïteit consequent wordt uitgevoerd. Daarvoor wil ik best op een minder ergonomisch stoeltje zitten.
De treindienst wordt met een vrij hoge continuïteit uitgevoerd op dit moment, das meer dan enige. Je wens is dus al in vervulling gegaan.
Vandaag weer eens lekker een stukje in de trein gezeten, route: Breda - Den Bosch - Utrecht - Leiden - Haarlem, vervolgens met de bus naar Schiphol, en vanaf daar met de ICd naar Breda. Hier een plaatje van een SNG in Haarlem:
De conducteursscore: op de route Breda - Den Bosch - Utrecht niemand gezien, tussen Utrecht en Leiden heb ik de HC langs zien vliegen, tussen Leiden en Haarlem hetzelfde. Uiteindelijk tussen Schiphol en Rotterdam een keer controle gehad.
Wat me vooral opviel in de SNG waar ik in zat: er wordt ontzettend weinig omgeroepen. Het enige wat ik heb gehoord is "Het volgende station is: ..." en verder niks. Heerlijk rustig.
Oh, en de reisinformatieschermen tonen een kaart met de huidige locatie. Leuke toevoeging
Op zondag 17 februari 2019 20:25 schreef James1988 het volgende: Wat me vooral opviel in de SNG waar ik in zat: er wordt ontzettend weinig omgeroepen. Het enige wat ik heb gehoord is "Het volgende station is: ..." en verder niks. Heerlijk rustig.
Oh, en de reisinformatieschermen tonen een kaart met de huidige locatie. Leuke toevoeging
Liever dat dan sommige andere treinen. Zo hinderlijk in je forensen-SGMm om kwart voor acht met allemaal andere chagrijnen voor de 5e keer in een week 2x keer in het Nederlands én 1x keer in het Engels te horen dat het toch echt Utrecht is wat het volgende station is.
Net alsof wij als forensen allemaal een stel infantielen zijn dat je dat 3x moet horen.
Ik vind het irritant dat de dagelijkse forens lastig wordt gevallen met een overvloed aan overbodige informatie. Reizigers die niet gewoon zijn hebben al het display als infopunt plus een eenmalige omroep.
Ik vind het irritant dat de dagelijkse forens lastig wordt gevallen met een overvloed aan overbodige informatie. Reizigers die niet gewoon zijn hebben al het display als infopunt plus een eenmalige omroep.
Blinden hebben weinig aan een display, vandaar de audio-informatie.
De eisen die aan automatische omroepsystemen in treinmaterieel zijn trouwens het volgende:
quote:
4.2.2.7.4. Dynamische auditieve informatie
(1) De trein moet uitgerust zijn met een omroepinstallatie die door de machinist of het personeel met specifieke verantwoordelijkheid voor de reizigers hetzij voor dienstmeldingen of noodmeldingen wordt gebruikt.
(2) De omroepinstallatie mag handmatig bediend, automatisch of voorgeprogrammeerd zijn. Bij gebruik van een automatische omroepinstallatie moet het mogelijk zijn om onjuiste of misleidende informatie te corrigeren of te verwijderen.
(3) De omroepinstallatie moet de eindbestemming en het volgende station kunnen aankondigen, hetzij bij elke halte, hetzij bij vertrek na elke halte.
(4) De omroepinstallatie moet worden gebruikt om ten minste twee minuten voor aankomst het volgende station aan te kondigen. Wanneer het volgende station minder dan twee minuten rijden weg is, moet deze informatie onmiddellijk na het vertrek van het vorige station worden aangekondigd.
(5) Auditieve informatie moet ten minste een STI-PA-niveau van 0,45 hebben in overeenstemming met de specificatie als bedoeld in aanhangsel A, index 5. De omroepinstallatie moet voor elke zit- en rolstoelplaats aan deze vereiste voldoen.
Het complete stoppatroon afdraaien is niet nodig, "Dit is de trein naar Dordrecht, het volgende station is Gilze-Rijen" is genoeg. Afgaande op mijn ervaringen van vandaag voldoet SNG dus niet aan de eisen
Dat soort omroepen doet je belanden bij speciale treinen, zoals de directe verbinding tussen Aberdeen en Penzance. Ongeveer 45 stations op een afstand van 1256 kilometer.
Volgens de website van Crossrail is het goedkoopste kaartje op bijvoorbeeld 9 mei 123,85 pond en duurt de reis 13 uur en 23 minuten
£123,85 (¤ 141,62), dat komt neer op 11,3 eurocent per kilometer. Ik heb wel eens goedkoper lange afstanden gereisd.
Kopenhagen - Hamburg - Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Breda (924km volgens Google Maps met autoroutes die de spoorroute volgt) voor ¤ 44,40 (incl. reserveringen), ofwel 4,8 cent per kilometer
Op zondag 17 februari 2019 22:07 schreef James1988 het volgende: £123,85 (¤ 141,62), dat komt neer op 11,3 eurocent per kilometer. Ik heb wel eens goedkoper lange afstanden gereisd.
Kopenhagen - Hamburg - Düsseldorf - Venlo - Eindhoven - Breda (924km volgens Google Maps met autoroutes die de spoorroute volgt) voor ¤ 44,40 (incl. reserveringen), ofwel 4,8 cent per kilometer
binnen Nederland is het mij wel voor minder dan 2 cent per kilometer gelukt
Op zondag 17 februari 2019 23:49 schreef dennistd het volgende: Een raadplaatje dan maar: waar (halte of station) was ik vandaag (en maakte ik deze foto):
Tuurlijk heb je nog steeds last van vouwfietsenvolk. Zolang die achterlijke kut-eencelligen dat hoereding gewoon op het balkon blijven uitklappen, of like 30 cm buiten de trein op het perron, blijf je last hebben van die dranghekterroristen. Kutvolk.
Ik reis ook altijd met een vouwfiets :-p En erger me vaak kapot aan sommige asocialen. Vooral het in- en uitvouwen in de trein is onwijs ergerlijk. Als je er wat van zegt, kijken ze je aan of ze water zien branden. Ook eens gehad dat een conducteur er iemand op aansprak, maar dat mens negeerde hem gewoon. Ik zie haar elke week wel een keer met niet-ingeklapte fiets op de trein stappen. Arrogante snol....
quote:
Op zondag 17 februari 2019 22:29 schreef dennistd het volgende: Ik heb in Duitsland in 2014 5000km 1e klas gereisd voor ¤50, dat komt neer op 1 cent per kilometer
Ik reis momenteel +/- 6000km per maand voor 130 euro, 1e klas. Niet slecht
[ Bericht 26% gewijzigd door Hi_flyer op 18-02-2019 12:49:42 ]
Ik reis ook altijd met een vouwfiets :-p En erger me vaak kapot aan sommige asocialen. Vooral het in- en uitvouwen in de trein is onwijs ergerlijk. Als je er wat van zegt, kijken ze je aan of ze water zien branden. Ook eens gehad dat een conducteur er iemand op aansprak, maar dat mens negeerde hem gewoon. Ik zie haar elke week wel een keer met niet-ingeklapte fiets op de trein stappen. Arrogante snol....
Tot de fiets een keer een station eerder uitstapt dan zij
Ik wil een ov daluren abonnement aanbieding. Doe maar 30 euro voor het eerste jaar. Met gratis ov chipkaart. Voorheen was de aanbieding er al rond deze tijd van het jaar.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Vraagje. De reisplanner geeft Almere Buiten naar Utrecht centraal via Amsterdam zuid niet als optie, maar die 'omweg' is wel even duur als via Hilversum.
Mag je dan gewoon via Zuid reizen of moet je echt een via toeslag (bestaat dat?) hebben?
Op dinsdag 19 februari 2019 08:22 schreef spectrumanalyser het volgende: Ik wil een ov daluren abonnement aanbieding. Doe maar 30 euro voor het eerste jaar. Met gratis ov chipkaart. Voorheen was de aanbieding er al rond deze tijd van het jaar.
Op dinsdag 19 februari 2019 11:00 schreef Stefanovic83 het volgende: Vraagje. De reisplanner geeft Almere Buiten naar Utrecht centraal via Amsterdam zuid niet als optie, maar die 'omweg' is wel even duur als via Hilversum.
Mag je dan gewoon via Zuid reizen of moet je echt een via toeslag (bestaat dat?) hebben?
Er is geen enkele reden om via Amsterdam Zuid te reizen: het is niet korter, het is niet sneller en het is niet minder overstappen. Dus het mag niet (zonder uit- en weer in te checken dan).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Vroeger mocht je de snelste reis, kortste reis, of de reis met het minste aantal overstappen kiezen om op je bestemming te komen. Dat leidde tot eigenaardigheden als Rotterdam Alexander - Etten-Leur reizen via Deventer terwijl je betaalde voor de route via Dordrecht.
Tegenwoordig is de eis "het advies moet uit de NS-reisplanner komen". Als dat niet het geval is moet je onderweg uit- en inchecken.
Er is geen enkele reden om via Amsterdam Zuid te reizen: het is niet korter, het is niet sneller en het is niet minder overstappen. Dus het mag niet (zonder uit- en weer in te checken dan).
maar toch snap ik het niet. Als ik in de reisplanner via Zuid plan is het even duur. Gek genoeg.
Gewoon doen. De meeste conducteurs snappen toch geen flikker van dat hele tariefsysteem. Als je een beetje aardig en/of dom doet kom je er vast wel mee weg
Gewoon doen. De meeste conducteurs snappen toch geen flikker van dat hele tariefsysteem. Als je een beetje aardig en/of dom doet kom je er vast wel mee weg
Sowieso, een conducteur weet niet waar je heen gaat. Hij ziet alleen maar 'ingecheckt ja/nee' en eventueel of je een ICd-toeslag hebt gekocht.
En een conducteur interesseert het meestal ook niet genoeg, zolang je maar enigszins in de juiste richting reist. Als je bent ingecheckt in Utrecht en je zit in een trein die Amsterdam Centraal -> Amstel rijdt, dan kun je een boete verwachten.
Er is geen enkele reden om via Amsterdam Zuid te reizen: het is niet korter, het is niet sneller en het is niet minder overstappen. Dus het mag niet (zonder uit- en weer in te checken dan).
's Avonds laat is het de snelste verbinding.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Ⓒ ANP UTRECHT - De nieuwe sprinters ’next generation’ (SNG) van NS hebben te kampen met kinderziekten. Sinds december rijden ze op het spoor, maar ze hebben veel storingen. Soms vallen ze meerdere keren op een dag stil, klagen reizigers.
NS heeft totaal 206 van deze sprinters bij de Spaanse fabriek CAF besteld. Ze komen tussen nu en eind 2022 gefaseerd in de dienstregeling om de enorme groei van het woon-werkverkeer in het ov op te vangen. Op de eerste lijnen Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn vertonen ze vaak kuren, waardoor pittige vertragingen kunnen ontstaan.
Uitschieters Volgens actuele cijfers van ProRail ging de SNG-sprinter afgelopen vrijdag acht keer kapot, waardoor 130 treinen werden vertraagd. De gemiddelde punctualiteit (op tijd rijden) is daardoor dit jaar op die routes gezakt van 92 naar 82%, maar op sommige dagen zijn er uitschieters naar 64%.
Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen. „Reizigers op deze trajecten klagen erover dat ze vaker kort of lang vertraagd zijn. De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost”, zegt directeur Freek Bos. Hij heeft NS om opheldering gevraagd.
Volgens voorzitter Rikus Spithorst van belangenclub Voor Beter OV ’regent het klachten’ over de Spaanse stoptrein. „Tot nu toe blijkt het een onbetrouwbare sprinter, maar dat ligt met name aan NS zelf, die onervaren personeel erop laat rijden. Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten. Deze treinen zijn onvoldoende getest”, meent hij.
NS bevestigt dat het paradepaardje soms met kuren heeft te kampen. „Maar dat is vrij normaal bij een nieuw type trein. Er zijn genoeg testen geweest. Toch kan het voorkomen dat de praktijk weerbarstiger is. Het is even wennen voor machinisten, conducteurs en monteurs. Wij meten desondanks 87% van de ritten zonder vertraging”, aldus een woordvoerster van de Spoorwegen.
„We werken in samenwerking met CAF hard aan verbeteringen van de operatie en techniek, maar bijvoorbeeld ook aan de juiste afhandeling van foutmeldingen.”
Begeleiding NS noemt het zeer vervelend als reizigers meerdere keren worden getroffen door pech. „We gaan als aanvulling op onze treinopleiding meer op begeleiding van rijdend personeel inzetten.” Uitval is echter niet altijd te voorkomen, aldus NS.
„Er komen oplossingen voor de huidige problemen, die niet groot zijn. Gaandeweg worden de SNG-prestaties opgeschroefd.”
Nu.nl heeft ook een briljante toevoeging op het SNG-artikel
quote:
De treinen worden gebouwd door de Spaanse treinfabrikant CAF. Dit bedrijf staat in Nederland bij het grote publiek vooral bekend als de maker van de Fyra, de hogesnelheidstreinen die de NS uiteindelijk vanwege mankementen van het spoor haalden.
Op woensdag 20 februari 2019 03:20 schreef Adrie072 het volgende: Ⓒ ANP UTRECHT - De nieuwe sprinters ’next generation’ (SNG) van NS hebben te kampen met kinderziekten. Sinds december rijden ze op het spoor, maar ze hebben veel storingen. Soms vallen ze meerdere keren op een dag stil, klagen reizigers.
NS heeft totaal 206 van deze sprinters bij de Spaanse fabriek CAF besteld. Ze komen tussen nu en eind 2022 gefaseerd in de dienstregeling om de enorme groei van het woon-werkverkeer in het ov op te vangen. Op de eerste lijnen Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn vertonen ze vaak kuren, waardoor pittige vertragingen kunnen ontstaan.
Uitschieters Volgens actuele cijfers van ProRail ging de SNG-sprinter afgelopen vrijdag acht keer kapot, waardoor 130 treinen werden vertraagd. De gemiddelde punctualiteit (op tijd rijden) is daardoor dit jaar op die routes gezakt van 92 naar 82%, maar op sommige dagen zijn er uitschieters naar 64%.
Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen. „Reizigers op deze trajecten klagen erover dat ze vaker kort of lang vertraagd zijn. De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost”, zegt directeur Freek Bos. Hij heeft NS om opheldering gevraagd.
Volgens voorzitter Rikus Spithorst van belangenclub Voor Beter OV ’regent het klachten’ over de Spaanse stoptrein. „Tot nu toe blijkt het een onbetrouwbare sprinter, maar dat ligt met name aan NS zelf, die onervaren personeel erop laat rijden. Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten. Deze treinen zijn onvoldoende getest”, meent hij.
NS bevestigt dat het paradepaardje soms met kuren heeft te kampen. „Maar dat is vrij normaal bij een nieuw type trein. Er zijn genoeg testen geweest. Toch kan het voorkomen dat de praktijk weerbarstiger is. Het is even wennen voor machinisten, conducteurs en monteurs. Wij meten desondanks 87% van de ritten zonder vertraging”, aldus een woordvoerster van de Spoorwegen.
„We werken in samenwerking met CAF hard aan verbeteringen van de operatie en techniek, maar bijvoorbeeld ook aan de juiste afhandeling van foutmeldingen.”
Begeleiding NS noemt het zeer vervelend als reizigers meerdere keren worden getroffen door pech. „We gaan als aanvulling op onze treinopleiding meer op begeleiding van rijdend personeel inzetten.” Uitval is echter niet altijd te voorkomen, aldus NS.
„Er komen oplossingen voor de huidige problemen, die niet groot zijn. Gaandeweg worden de SNG-prestaties opgeschroefd.”
Ook moet je rekening houden met de infrastructuur. Op het traject Leiden - Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld 4 stroomloze bruggen. In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven.
Dat hadden ze schrijver van de aanbesteding ook wel eens mogen vertellen, dat de trein over stroomloze bruggen moet kunnen. Eigenschappen vergeten van de infrastructuur in een aanbesteding... Waar kennen we dat ook alweer van...
Dat hadden ze schrijver van de aanbesteding ook wel eens mogen vertellen, dat de trein over stroomloze bruggen moet kunnen. Eigenschappen vergeten van de infrastructuur in een aanbesteding... Waar kennen we dat ook alweer van...
Ik lees nergens dat de trein er niet mee om kan gaan Het personeel stuurt de trein niet goed over die brug, en heeft dus extra instructies gekregen.
Op woensdag 20 februari 2019 09:28 schreef Piles het volgende: Ik lees nergens dat de trein er niet mee om kan gaan Het personeel stuurt de trein niet goed over die brug, en heeft dus extra instructies gekregen.
Sinds 1908 kunnen treinen (en machinisten) in Nederland probleemloos over stroomloze bruggen rijden en nu er 110 jaar later een nieuwe trein komt ligt het aan de machinist?
Mat '64, oftewel Plan V kon dat wel heel goed. ookal is deze trein al jaren niet meer in dienst, de Plan V is nog zeer geliefd en populair bij modelspoor. vorige week kwam een veiling van een Fleischmann 4472 op E-bay tot 234 euro.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Sinds 1908 kunnen treinen (en machinisten) in Nederland probleemloos over stroomloze bruggen rijden en nu er 110 jaar later een nieuwe trein komt ligt het aan de machinist?
wellicht dat de nieuwe treinen stroom terugwinnen als de tractie stopt?
van de eigenaar van een electrische auto heb ik vernomen dat er kan worden ingeregeld hoe hard de auto door blijf rollen als je het gaspedaal of stroompedaal loslaat. in de regel zal een electrische auto snel vaart minderen bij het loslaten van het pedaal. meer dan een auto met brandstofmotor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Sinds 1908 kunnen treinen (en machinisten) in Nederland probleemloos over stroomloze bruggen rijden en nu er 110 jaar later een nieuwe trein komt ligt het aan de machinist?
Aan de combinatie van factoren. Je kan als ontwerper nog zo goed een procedure hebben uitgedacht voor het rijden over stroomloze bruggen. In de praktijk zijn dingen toch altijd net anders dan in je ontwerp/model/simulatie. Dat is hier een samenspel van infra, materieel en gebruiker.
Sinds 1908 kunnen treinen (en machinisten) in Nederland probleemloos over stroomloze bruggen rijden en nu er 110 jaar later een nieuwe trein komt ligt het aan de machinist?
Er kan een bepaalde handelswijze zijn die gevolgd moet worden, die net even afwijkt van het eerdere materieel. Als je als machinist al 10 jaar op een bepaalde wijze over zo'n brug rolt en je moet dat nu ineens anders gaan doen, dan kan ik me voorstellen dat dat even wennen is.
Bij andere (oudere) treinstellen hoef je bij stroomloze bruggen alleen de tractie uit te schakelen, en zodra je weer aan de andere kant rijdt, alleen maar de tractie weer in te schakelen. Doe je dat bij een SNG, dan valt de snelschakelaar open, en moet die eerst weer gesloten worden, dan moet alle apparatuur weer opgestart worden en pas daarna kan je weer tractie geven. Heb je niet in de gaten dat de snelschakelaar geopend is, dan kom je dus op bijv. Nieuw Vennep tot stilstand en kom je daarna niet meer weg, totdat je die weer inschakelt. Of als je niet even rustig afwacht tot daarna alles weer opgestart is, dan krijg je ook weer een paar meldingen en kom je niet weg. Uiteraard kan je ook ED geremd over de brug heen, dan gebeurt er verder niks en kan je direct weer tractie geven na het passeren. De SNG werkt in dat opzicht dus meer als een ouderwetse locomotief en je moet dus net even wat bewuster over die bruggen heen rijden.
[ Bericht 8% gewijzigd door MTL op 20-02-2019 10:05:40 ]
Ander nieuwer materieel werkt hetzelfde als de SNG, dus is de SNG gewoon in lijn daarmee. Ook locomotieven (DDZ, 1700) werken op die manier, en die gaan er elke dag probleemloos overheen. Waarom het bij de SNG dan schijnbaar wel een probleem is snap ik gewoon niet. Alleen ICM, VIRM en SGM werken nog op de manier met het alleen uitschakelen van de tractie.
Bij de SLT valt de snelschakelaar er uit (echter, of het daadwerkelijk gebeurt is volgens mij afhankelijk van de lengte van de stroomloze gedeeltes, de ene keer gebeurt het wel, andere keer weer niet). De FLIRT heeft een optie om automagisch ED remmend over de brug te gaan, maar hoe dat in de praktijk werkt zou ik niet durven zeggen. Dat zou betekenen dat de motoren standaard al gefluxed moeten worden als de tractie/remhendel in de neutraalstand staat, anders kan je nooit op tijd reageren. Onder de 30 km/u werkt het sowieso niet en zal het uitschakelen. Volgens mij moet je daarna het handmatig ook weer inschakelen.
Edit: aanpassing FLIRT. Met als commentaar: ik heb zelf geen bekendheid op het mat, dit is wat ik er als leek van heb begrepen.
[ Bericht 27% gewijzigd door MTL op 20-02-2019 13:31:56 ]
Op woensdag 20 februari 2019 10:39 schreef MTL het volgende: Bij de SLT valt de snelschakelaar er uit (echter, of het daadwerkelijk gebeurt is volgens mij afhankelijk van de lengte van de stroomloze gedeeltes, de ene keer gebeurt het wel, andere keer weer niet), en bij de FLIRT valt de snelschakelaar er ook uit.
Bij SNG is de procedure dus eigenlijk gewoon hetzelfde? Misschien dat de timing van sommige handelingen net iets anders is en dat daar nog aan gewend moet worden?
Ok dan ga ik Almere-Adam Zuid-Utrecht maar gewoon doen. Ik zal een betoog voorbereiden over "zelfde prijs" / "snelste route op tijdstip xyz dus het mag" / "huh wat?"
Wat foto's uit Garmisch-Partenkirchen en omstreken van de Bayerische Zugspitzbahn:
Deze trein komt op Garmisch-Partenkirchen net aan uit de richting Grainau en zal weldra terugkeren naar voorgenoemde plaats.
Bedieningspaneel van een trein van de Bayerische Zugspitzbahn op station Eibsee.
Uitzicht over de Eibsee, vanaf waar de nieuwe (2017) Seilbahn je ook naar de Zugspitze brengt.
Overstap-station Grainau-Badersee. De meeste treinen uit Garmisch stoppen hier en rijden terug, hetzelfde geldt voor de treinen vanaf de Zugspitze. Hierdoor hoeven ze niet van tandrad naar reguliere aandrijving te wisselen.
Bij SNG is de procedure dus eigenlijk gewoon hetzelfde? Misschien dat de timing van sommige handelingen net iets anders is en dat daar nog aan gewend moet worden?
Jep. Volgens mij is het probleem vooral dat je met de SNG langer moet wachten tot echt alle apparatuur opnieuw gestart is voordat je tractie kan geven, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb zelf in dat opzicht nog geen enkel probleem met de SNG gehad. Je krijgt ook hele duidelijke meldingen van wat er aan de hand is, in combinatie met een icoontje op het beeldscherm van de apparatuur die nog niet gereed is. Die moeten eerst weg zijn, daarna kan je weer tractie geven.
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 20-02-2019 11:11:43 ]
En daar is de volgende Bombardier-vloot met problemen: Bombardier levert een reeks Talent 2's aan Abellio voor inzet rond Stuttgart, maar vanwege problemen met nieuwe software kan men niet tijdig leveren.
Abellio zou in juni meerdere lijnen rond Stuttgart van DB Regio overnemen, en heeft inmiddels aan DB gevraagd of zij nog een tijd willen blijven rijden totdat Bombardier genoeg inzetbare treinen heeft geleverd.
Abellio heeft treinen van het type Talent 2 besteld, maar Bombardier heeft hier software op geïnstalleerd die is gemaakt voor de Talent 3. In deze software zitten nog fouten, waardoor er nog geen toelating verleend kan worden. Het is niet de eerste vloot met problemen, ook de software van de Class 710 "Aventra" voor London Overground is nog altijd niet stabiel.
Wat MTL zegt. gewoon ED geremd over de stroomloze brug heen en er is niks aan de hand. kun je om wat voor reden dan ook niet geremd over de brug heen of valt de de snelschakelaar alsnog uit kun je wanneer je de brug gepasseerd bent de snelschakelaar weer inzetten maar moet je daarna wel even wachten totdat ook de omzetter weer ingeschakeld is en de tractie weer is vrijgegegeven.
hier staan gewoon 2 hele mooie icoontjes voor op het diagnosescherm
Op woensdag 20 februari 2019 12:16 schreef Salatrel het volgende: [...] Hier staan gewoon 2 hele mooie icoontjes voor op het diagnoseschermde Human Machine Interface
Barbaar Zomaar de HMI uitschelden voor diagnosescherm
Barbaar Zomaar de HMI uitschelden voor diagnosescherm
ja ik kreeg een poos terug een mail dat we een Nederlands bedrijf zijn waar we Nederlands praten. Die mail kwam overigens op dezelfde dag als het nieuwsbericht dat de Veiligheidscentrale was omgedoopt tot Security Operations Center....
Ik was inmiddels wat aan het Googlen geslagen en zag dat dit op het NS-forum ook al eens is gevraagd.
quote:
Inmiddels zijn de meeste bruggen wel voorzien van een bovenleiding en zijn er nog slechts enkele welke wij stroomloos noemen. Als een brug stroomloos is dan zet de machinist daar de tractie van de trein uit en als een trein op de tractiemotoren kan remmen (ED remming) dan doen we dat als dat mogelijk is. Door het ED remmen wekken we via de tractiemotoren stroom op welke door de trein weer gebruikt kan worden en hiermee proberen we uitval van systemen te voorkomen.
Niet alle treinen hebben een ED remming en dan zul je inderdaad even merken dat systemen uitvallen, een deel van de installaties werkt op de accu's van de trein en dan merk je de uitval niet. Op deze treinen schakelen we als machinist een hoofdschakelaar van de hoogspanning in de trein voor de stroomloze brug uit en na de brug weer in dit ter bescherming van de verschillende systemen in de trein.
De treinen van de NS zijn uitgevoerd met een zgn. 'stuit' waardoor de stroomafnemers als ze onder de rijdraad vandaan komen maar beperkt verder om hoog gaan en dan worden ze door een geleider bij het begin van de rijdraad aan de andere zijde van de brug weer onder de draad gedrukt. Bij buitenlandse treinen is deze 'stuit' niet aanwezig en deze moeten dan de stroomafnemer hier wel naar beneden laten zakken.
Volgens mij hebben we in Nederland nog 1 brug waar de machinisten van de NS de stroomafnemer echt moeten laten zakken en deze is tussen Alphen aan de Rijn en Bodegraven. Een andere zou ik niet weten maar nu rij ik ook niet op alle trajecten in Nederland dus wellicht is er nog ergens zo'n brug.
[..] Niet alle treinen hebben een ED remming en dan zul je inderdaad even merken dat systemen uitvallen, een deel van de installaties werkt op de accu's van de trein en dan merk je de uitval niet. Op deze treinen schakelen we als machinist een hoofdschakelaar van de hoogspanning in de trein voor de stroomloze brug uit en na de brug weer in dit ter bescherming van de verschillende systemen in de trein
[..]
Bijna goed Het enige materieel zonder ED rem is de ICM en daar moet je dat zeker niet mee doen. Dan mag je 'm bijna gegarandeerd af gaan slepen
Edit: pff, waarom kan je nou weer niet een quote in een quote quoten?
Schakelt de ED-rem niet vanzelf in dan bij SNG? Dit lees ik namelijk over de FLIRT:
quote:
Bij het berijden van een spanningsloos traject kunnen ook de verbruikers in de treinstellen niet meer gevoed worden. Om dat te voorkomen wordt licht elektrodynamisch afgeremd. Met de daardoor opgewekte energie kunnen de genoemde verbruikers ook zonder onderbreking worden gevoed. Dit hulprembedrijf wordt bij een snelheid van >30 km/h door de voertuigbesturingstechniek automatisch geactiveerd zodra geen spanning bovenleiding meer beschikbaar is
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het is inmiddels ruim 9 jaar geleden dat een trein bij Buizingen op een andere trein klapte, waarbij 19 slachtoffers vielen. Het dossier is nog altijd niet afgesloten: er is weliswaar een ongevalsrapport, maar de rechtszaken lopen nog.
De bestuurder van één van de treinen zei dat hij een groen sein had, experts hebben dit altijd tegengesproken. Tijdens een zitting, gisteren, kwam dit weer ter sprake. De advocaten van de machinisten hadden een verrassing: een journaalfoto van een groen sein.
Op het bewuste beeld is te zien hoe het licht op groen stond terwijl het spoor nog versperd was door het treinwrak.
ik moet even heel goed nadenken maar volgens mij zitten in het door NS bediende gebied waar FLIRT rondtuft geen stroomloze bruggen. De voeding schakelt allicht wel automatisch over naar de door de ED remming opgewekte spanning maar alleen als de ED remming al is ingezet. ik vermoed dat wel of geen bovenleidingspanning ergens tussen de stroomafnemert en de snelschakelaar gemeten wordt want als hij pas "automatisch" wanneer er geen bovenleidingspanning meer is is het al te laat gok ik zomaar. de ED remming moet immers ook nog opgebouwd worden
Ik was inmiddels wat aan het Googlen geslagen en zag dat dit op het NS-forum ook al eens is gevraagd.
[..]
Nou snap ik waarom je ED-geremd over de brug moet
dat antwoord is al heel erg achterhaald want bij de genoemde brug bij Alphen a/d Rijn hoeft dat ook al jaren niet meer daar stonden voorheen nog borden stroomafnemers neer maar nadat de constructie wat is aangepast staan er nu gewoon tractie uit bordjes
dat was overigens ook nog een mooi verhaal want het vervangen van die bordjes was niet gepubliceerd in de IAM en een oplettende machinist had daar een melding van gemaakt dat er verkeerde borden stonden. mocht ProRail halsoverkop de oude borden terugplaatsen, de wijziging in de IAM publiceren en 4? weken later de nieuwe borden weer terugzetten
Op woensdag 20 februari 2019 10:54 schreef boriq het volgende: Wat foto's uit Garmisch-Partenkirchen en omstreken van de Bayerische Zugspitzbahn:
[ afbeelding ] Deze trein komt op Garmisch-Partenkirchen net aan uit de richting Grainau en zal weldra terugkeren naar voorgenoemde plaats.
[ afbeelding ] Bedieningspaneel van een trein van de Bayerische Zugspitzbahn op station Eibsee.
[ afbeelding ] Uitzicht over de Eibsee, vanaf waar de nieuwe (2017) Seilbahn je ook naar de Zugspitze brengt.
[ afbeelding ] Overstap-station Grainau-Badersee. De meeste treinen uit Garmisch stoppen hier en rijden terug, hetzelfde geldt voor de treinen vanaf de Zugspitze. Hierdoor hoeven ze niet van tandrad naar reguliere aandrijving te wisselen.
Ik was inmiddels wat aan het Googlen geslagen en zag dat dit op het NS-forum ook al eens is gevraagd.
[..]
Nou snap ik waarom je ED-geremd over de brug moet
Klinkt als een hoop handelingen, die op het juiste moment in de juiste volgorde moet doen. Is dat niet te automatiseren? Dat de boordcomputer dit zelf regelt.
Op woensdag 20 februari 2019 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende: stel, je wilt iets meenemen in de trein, wat je niet in de trein mag meenemen. Een oplossing: [ afbeelding ] dit kun je bijvoorbeeld doen als je brandstof wilt meenemen.
Dit ziet er niet uit als een oplossing, eerder als een probleem Hoe is dit afgelopen?
Klinkt als een hoop handelingen, die op het juiste moment in de juiste volgorde moet doen. Is dat niet te automatiseren? Dat de boordcomputer dit zelf regelt.
Het wordt veel te lastig opgeschreven daar. Je hebt gewoon twee keuzes als machinist:
1) Klein beetje ED remmen (indien materieel daar de beschikking heeft), dan blijft alles 'in'. 2) Lekker laten rollen, en indien noodzakelijk weer even met één knop de apparatuur weer inschakelen.
Sporadisch komt het voor dat een trein stilvalt op een stroomloze brug. je zou denken dat je een sleeploc nodig hebt. echter kun je met vijf sterke personen de trein in beweging krijgen.
met vier man lukt ook
het is mogelijk, alleen probeer niet zo te hijgen door de intercom als je de stationsomroep doet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
En 3 man in overtreding doordat de bedrijfsnaam of -logo niet op de rug staat. (Op de Watergraafsmeer hebben ze van de week boetes a 180 euro uit lopen delen )
Op woensdag 20 februari 2019 16:30 schreef spectrumanalyser het volgende: Sporadisch komt het voor dat een trein stilvalt op een stroomloze brug. je zou denken dat je een sleeploc nodig hebt. echter kun je met vijf sterke personen de trein in beweging krijgen. [ afbeelding ]
Op woensdag 20 februari 2019 17:23 schreef Maegrim het volgende: En 3 man in overtreding doordat de bedrijfsnaam of -logo niet op de rug staat. (Op de Watergraafsmeer hebben ze van de week boetes a 180 euro uit lopen delen )
Hoef je nog niet in grote letters/cijfers een registratiecode erop hebben staan? Dat lijkt me dan de volgende stap...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 20 februari 2019 17:23 schreef Maegrim het volgende: En 3 man in overtreding doordat de bedrijfsnaam of -logo niet op de rug staat. (Op de Watergraafsmeer hebben ze van de week boetes a 180 euro uit lopen delen )
Dacht dat de spoorwegpolitie mét hun werkte en niet tegen...
ProRail helaas. Die komen vaker langs dan IlenT Zelfs als je van een parkeerplaats naar een naastgelegen gebouw loopt wordt geëist dat je in het geel gaat. Wordt nog wat met de motor...
Op woensdag 20 februari 2019 17:23 schreef Maegrim het volgende: En 3 man in overtreding doordat de bedrijfsnaam of -logo niet op de rug staat. (Op de Watergraafsmeer hebben ze van de week boetes a 180 euro uit lopen delen )
Ik had laatst een aannemer op bezoek die met hesje, schoenen én helm (!!) een kantoorgebouw binnen kwam lopen. Blijkbaar vereiste zijn werkgever dat bij altijd zijn pbm's gebruikte als hij naar een klant ging...
[ Bericht 5% gewijzigd door Fred op 20-02-2019 18:21:03 ]
Op woensdag 20 februari 2019 17:42 schreef FredvZ het volgende: Ik had laatst een aannemer op bezoek die met hesje, schoenen én helm (!!) een kantoorgebouw binnen kwam lopen. Blijkbaar vereiste zijn werkgever dat bij [u]altijd[/b] zijn pbm's gebruikte als hij naar een klant ging...
De bouw is iets minder strikt wat dat betreft, godzijdank
Op woensdag 20 februari 2019 17:42 schreef FredvZ het volgende: Ik had laatst een aannemer op bezoek die met hesje, schoenen én helm (!!) een kantoorgebouw binnen kwam lopen. Blijkbaar vereiste zijn werkgever dat bij [u]altijd[/b] zijn pbm's gebruikte als hij naar een klant ging...
Servicemonteurs van ons kregen (in Frankrijk, waar anders) op hun flikker omdat ze de trapleuning niet vast hielden
Werkschoenen moet je ook aan als je in de fabriek loopt, dus ook als je iets uit het magazijn wilt halen of even bij een machine wilt kijken.
Op woensdag 20 februari 2019 12:16 schreef Salatrel het volgende: Wat MTL zegt. gewoon ED geremd over de stroomloze brug heen en er is niks aan de hand. kun je om wat voor reden dan ook niet geremd over de brug heen of valt de de snelschakelaar alsnog uit kun je wanneer je de brug gepasseerd bent de snelschakelaar weer inzetten maar moet je daarna wel even wachten totdat ook de omzetter weer ingeschakeld is en de tractie weer is vrijgegegeven.
hier staan gewoon 2 hele mooie icoontjes voor op het diagnosescherm
Akkrum richting Leeuwarden is daarvoor een mooie testcase
ik moet even heel goed nadenken maar volgens mij zitten in het door NS bediende gebied waar FLIRT rondtuft geen stroomloze bruggen. De voeding schakelt allicht wel automatisch over naar de door de ED remming opgewekte spanning maar alleen als de ED remming al is ingezet. ik vermoed dat wel of geen bovenleidingspanning ergens tussen de stroomafnemert en de snelschakelaar gemeten wordt want als hij pas "automatisch" wanneer er geen bovenleidingspanning meer is is het al te laat gok ik zomaar. de ED remming moet immers ook nog opgebouwd worden
Klopt, in mijn beginnersrooster zat het hele Flirt gebied, geen stroomloze brug te vinden daar.
Leiden - Hoorn dus ook (daar komen dus ook de vele klachten vandaan). Met vier stroomloze bruggen is dat een leuke route.
Uhuh. Tussen Heerenveen en Leeuwarden liggen er dus ook 4, waarvan Akkrum blij miezerig weer een leuke is als ik zie hoe traag een ICM er in dat geval overheen gaat
Op woensdag 20 februari 2019 17:23 schreef Maegrim het volgende: En 3 man in overtreding doordat de bedrijfsnaam of -logo niet op de rug staat. (Op de Watergraafsmeer hebben ze van de week boetes a 180 euro uit lopen delen )
En één moet verplicht op cursus om te leren hoe je een geel hesje aantrekt?