abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 20 februari 2019 @ 10:54:15 #251
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_185121303
Wat foto's uit Garmisch-Partenkirchen en omstreken van de Bayerische Zugspitzbahn:


Deze trein komt op Garmisch-Partenkirchen net aan uit de richting Grainau en zal weldra terugkeren naar voorgenoemde plaats.


Bedieningspaneel van een trein van de Bayerische Zugspitzbahn op station Eibsee.


Uitzicht over de Eibsee, vanaf waar de nieuwe (2017) Seilbahn je ook naar de Zugspitze brengt.


Overstap-station Grainau-Badersee. De meeste treinen uit Garmisch stoppen hier en rijden terug, hetzelfde geldt voor de treinen vanaf de Zugspitze. Hierdoor hoeven ze niet van tandrad naar reguliere aandrijving te wisselen.
pi_185121477
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 10:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bij SNG is de procedure dus eigenlijk gewoon hetzelfde? Misschien dat de timing van sommige handelingen net iets anders is en dat daar nog aan gewend moet worden?
Jep. Volgens mij is het probleem vooral dat je met de SNG langer moet wachten tot echt alle apparatuur opnieuw gestart is voordat je tractie kan geven, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb zelf in dat opzicht nog geen enkel probleem met de SNG gehad.
Je krijgt ook hele duidelijke meldingen van wat er aan de hand is, in combinatie met een icoontje op het beeldscherm van de apparatuur die nog niet gereed is. Die moeten eerst weg zijn, daarna kan je weer tractie geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 20-02-2019 11:11:43 ]
  woensdag 20 februari 2019 @ 11:04:06 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185121518
En daar is de volgende Bombardier-vloot met problemen: Bombardier levert een reeks Talent 2's aan Abellio voor inzet rond Stuttgart, maar vanwege problemen met nieuwe software kan men niet tijdig leveren.

Abellio zou in juni meerdere lijnen rond Stuttgart van DB Regio overnemen, en heeft inmiddels aan DB gevraagd of zij nog een tijd willen blijven rijden totdat Bombardier genoeg inzetbare treinen heeft geleverd.

Abellio heeft treinen van het type Talent 2 besteld, maar Bombardier heeft hier software op geīnstalleerd die is gemaakt voor de Talent 3. In deze software zitten nog fouten, waardoor er nog geen toelating verleend kan worden. Het is niet de eerste vloot met problemen, ook de software van de Class 710 "Aventra" voor London Overground is nog altijd niet stabiel.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 20 februari 2019 @ 11:07:36 #254
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_185121601
Doe maar "huh wat?" :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_185123387
Wat MTL zegt. gewoon ED geremd over de stroomloze brug heen en er is niks aan de hand. kun je om wat voor reden dan ook niet geremd over de brug heen of valt de de snelschakelaar alsnog uit kun je wanneer je de brug gepasseerd bent de snelschakelaar weer inzetten maar moet je daarna wel even wachten totdat ook de omzetter weer ingeschakeld is en de tractie weer is vrijgegegeven.

hier staan gewoon 2 hele mooie icoontjes voor op het diagnosescherm :|W
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:19:19 #256
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185123448
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:16 schreef Salatrel het volgende:
gewoon ED geremd over de stroomloze brug heen
Kun je 'm niet gewoon laten rollen, eigenlijk? :)
pi_185123461
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kun je 'm niet gewoon laten rollen, eigenlijk? :)
jawel maar dan valt dus de snelschakelaar uit
pi_185123499
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:16 schreef Salatrel het volgende:
[...]
Hier staan gewoon 2 hele mooie icoontjes voor op het diagnosescherm de Human Machine Interface :|W
Barbaar :{ Zomaar de HMI uitschelden voor diagnosescherm ;(
pi_185123530
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:21 schreef MTL het volgende:

[..]

Barbaar :{ Zomaar de HMI uitschelden voor diagnosescherm ;(
ja ik kreeg een poos terug een mail dat we een Nederlands bedrijf zijn waar we Nederlands praten. Die mail kwam overigens op dezelfde dag als het nieuwsbericht dat de Veiligheidscentrale was omgedoopt tot Security Operations Center.... o|O
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:25:18 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185123568
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:19 schreef Salatrel het volgende:

[..]

jawel maar dan valt dus de snelschakelaar uit
Gotcha :)

Ik was inmiddels wat aan het Googlen geslagen en zag dat dit op het NS-forum ook al eens is gevraagd.

quote:
Inmiddels zijn de meeste bruggen wel voorzien van een bovenleiding en zijn er nog slechts enkele welke wij stroomloos noemen. Als een brug stroomloos is dan zet de machinist daar de tractie van de trein uit en als een trein op de tractiemotoren kan remmen (ED remming) dan doen we dat als dat mogelijk is. Door het ED remmen wekken we via de tractiemotoren stroom op welke door de trein weer gebruikt kan worden en hiermee proberen we uitval van systemen te voorkomen.

Niet alle treinen hebben een ED remming en dan zul je inderdaad even merken dat systemen uitvallen, een deel van de installaties werkt op de accu's van de trein en dan merk je de uitval niet. Op deze treinen schakelen we als machinist een hoofdschakelaar van de hoogspanning in de trein voor de stroomloze brug uit en na de brug weer in dit ter bescherming van de verschillende systemen in de trein.

De treinen van de NS zijn uitgevoerd met een zgn. 'stuit' waardoor de stroomafnemers als ze onder de rijdraad vandaan komen maar beperkt verder om hoog gaan en dan worden ze door een geleider bij het begin van de rijdraad aan de andere zijde van de brug weer onder de draad gedrukt. Bij buitenlandse treinen is deze 'stuit' niet aanwezig en deze moeten dan de stroomafnemer hier wel naar beneden laten zakken.

Volgens mij hebben we in Nederland nog 1 brug waar de machinisten van de NS de stroomafnemer echt moeten laten zakken en deze is tussen Alphen aan de Rijn en Bodegraven. Een andere zou ik niet weten maar nu rij ik ook niet op alle trajecten in Nederland dus wellicht is er nog ergens zo'n brug.
Nou snap ik waarom je ED-geremd over de brug moet :Y
pi_185124070
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:25 schreef James1988 het volgende:

[..]
Niet alle treinen hebben een ED remming en dan zul je inderdaad even merken dat systemen uitvallen, een deel van de installaties werkt op de accu's van de trein en dan merk je de uitval niet.
Op deze treinen schakelen we als machinist een hoofdschakelaar van de hoogspanning in de trein voor de stroomloze brug uit en na de brug weer in dit ter bescherming van de verschillende systemen in de trein

[..]
Bijna goed 8)7
Het enige materieel zonder ED rem is de ICM en daar moet je dat zeker niet mee doen. Dan mag je 'm bijna gegarandeerd af gaan slepen :P

Edit: pff, waarom kan je nou weer niet een quote in een quote quoten? :')
  Redactie Sport woensdag 20 februari 2019 @ 13:00:11 #262
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_185124245
Schakelt de ED-rem niet vanzelf in dan bij SNG? Dit lees ik namelijk over de FLIRT:
quote:
Bij het berijden van een spanningsloos traject kunnen ook de verbruikers in de treinstellen niet meer gevoed worden. Om dat te voorkomen wordt licht elektrodynamisch afgeremd. Met de daardoor opgewekte energie kunnen de genoemde verbruikers ook zonder onderbreking worden gevoed. Dit hulprembedrijf wordt bij een snelheid van >30 km/h door de voertuigbesturingstechniek automatisch geactiveerd zodra geen spanning bovenleiding meer beschikbaar is
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 20 februari 2019 @ 13:06:34 #263
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_185124362
Daar zit ongetwijfeld vertraging in waardoor het minder betrouwbaar zal werken dan het actief remmen.
  woensdag 20 februari 2019 @ 13:10:03 #264
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185124413
Het is inmiddels ruim 9 jaar geleden dat een trein bij Buizingen op een andere trein klapte, waarbij 19 slachtoffers vielen. Het dossier is nog altijd niet afgesloten: er is weliswaar een ongevalsrapport, maar de rechtszaken lopen nog.

De bestuurder van één van de treinen zei dat hij een groen sein had, experts hebben dit altijd tegengesproken. Tijdens een zitting, gisteren, kwam dit weer ter sprake. De advocaten van de machinisten hadden een verrassing: een journaalfoto van een groen sein.


Op het bewuste beeld is te zien hoe het licht op groen stond terwijl het spoor nog versperd was door het treinwrak.
pi_185124695
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 13:00 schreef dennistd het volgende:
Schakelt de ED-rem niet vanzelf in dan bij SNG? Dit lees ik namelijk over de FLIRT:

[..]

De SNG doet dat niet. Het is in dat opzicht echt een SLT 2.0. Even van te voren ED remmen, en je hebt echter wel hetzelfde effect.
pi_185126269
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 13:00 schreef dennistd het volgende:
Schakelt de ED-rem niet vanzelf in dan bij SNG? Dit lees ik namelijk over de FLIRT:

[..]

ik moet even heel goed nadenken maar volgens mij zitten in het door NS bediende gebied waar FLIRT rondtuft geen stroomloze bruggen. De voeding schakelt allicht wel automatisch over naar de door de ED remming opgewekte spanning maar alleen als de ED remming al is ingezet. ik vermoed dat wel of geen bovenleidingspanning ergens tussen de stroomafnemert en de snelschakelaar gemeten wordt want als hij pas "automatisch" wanneer er geen bovenleidingspanning meer is is het al te laat gok ik zomaar. de ED remming moet immers ook nog opgebouwd worden
pi_185126447
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Gotcha :)

Ik was inmiddels wat aan het Googlen geslagen en zag dat dit op het NS-forum ook al eens is gevraagd.

[..]

Nou snap ik waarom je ED-geremd over de brug moet :Y
dat antwoord is al heel erg achterhaald want bij de genoemde brug bij Alphen a/d Rijn hoeft dat ook al jaren niet meer :P daar stonden voorheen nog borden stroomafnemers neer maar nadat de constructie wat is aangepast staan er nu gewoon tractie uit bordjes
pi_185126474
dat was overigens ook nog een mooi verhaal want het vervangen van die bordjes was niet gepubliceerd in de IAM en een oplettende machinist had daar een melding van gemaakt dat er verkeerde borden stonden. mocht ProRail halsoverkop de oude borden terugplaatsen, de wijziging in de IAM publiceren en 4? weken later de nieuwe borden weer terugzetten :D
  woensdag 20 februari 2019 @ 15:12:51 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185126551
Wat een trollactie van die machinist. :D
  woensdag 20 februari 2019 @ 15:56:48 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_185127362
Captrain mag vanaf middernacht niet meer in België rijden.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 20 februari 2019 @ 16:02:29 #271
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_185127466
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 10:54 schreef boriq het volgende:
Wat foto's uit Garmisch-Partenkirchen en omstreken van de Bayerische Zugspitzbahn:

[ afbeelding ]
Deze trein komt op Garmisch-Partenkirchen net aan uit de richting Grainau en zal weldra terugkeren naar voorgenoemde plaats.

[ afbeelding ]
Bedieningspaneel van een trein van de Bayerische Zugspitzbahn op station Eibsee.

[ afbeelding ]
Uitzicht over de Eibsee, vanaf waar de nieuwe (2017) Seilbahn je ook naar de Zugspitze brengt.

[ afbeelding ]
Overstap-station Grainau-Badersee. De meeste treinen uit Garmisch stoppen hier en rijden terug, hetzelfde geldt voor de treinen vanaf de Zugspitze. Hierdoor hoeven ze niet van tandrad naar reguliere aandrijving te wisselen.
Leuk! Wil ik ook nogeens heen :Y Ik wil zo veel :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_185127648
stel, je wilt iets meenemen in de trein, wat je niet in de trein mag meenemen. Een oplossing:

dit kun je bijvoorbeeld doen als je brandstof wilt meenemen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_185127652
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Gotcha :)

Ik was inmiddels wat aan het Googlen geslagen en zag dat dit op het NS-forum ook al eens is gevraagd.

[..]

Nou snap ik waarom je ED-geremd over de brug moet :Y
Klinkt als een hoop handelingen, die op het juiste moment in de juiste volgorde moet doen. Is dat niet te automatiseren? Dat de boordcomputer dit zelf regelt.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 20 februari 2019 @ 16:16:50 #274
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_185127730
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
stel, je wilt iets meenemen in de trein, wat je niet in de trein mag meenemen. Een oplossing:
[ afbeelding ]
dit kun je bijvoorbeeld doen als je brandstof wilt meenemen.
Dit ziet er niet uit als een oplossing, eerder als een probleem :') Hoe is dit afgelopen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_185127767
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 16:12 schreef Fixers het volgende:

[..]

Klinkt als een hoop handelingen, die op het juiste moment in de juiste volgorde moet doen. Is dat niet te automatiseren? Dat de boordcomputer dit zelf regelt.
Het wordt veel te lastig opgeschreven daar. Je hebt gewoon twee keuzes als machinist:

1) Klein beetje ED remmen (indien materieel daar de beschikking heeft), dan blijft alles 'in'.
2) Lekker laten rollen, en indien noodzakelijk weer even met één knop de apparatuur weer inschakelen.

Da's niet lastig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')