abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 februari 2019 @ 15:50:13 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184817070
quote:
Dat was even schrikken voor huizenbezitters. President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) bepleitte zondag 27 januari bij tv-programma Buitenhof iets te doen aan de torenhoge nationale hypotheekschuld van 702 miljard euro. Verdere afbouw van de hypotheekrenteaftrek, en meer eigen geld inbrengen als je een huis koopt. Heldere maatregelen, gericht op een verkleining van onze gezamenlijke schuldenlast. Les één van de kredietcrisis.

Maar dan was daar ook Knots pleidooi om de eigen woning te behandelen als vermogen, als investerings- in plaats van consumptiegoed. In fiscalistentaal moet van Knot de eigen woning verhuizen van box 1 (werk en inkomen) naar box 3 (vermogen). Van hypotheekrenteaftrek naar vermogensbelasting.

Voor de oppervlakkige verstaander is dat een moeilijk te doorgronden pleidooi. Immers: aan de ene kant stimuleert de staat reductie van de hypotheekschuld (schulden zijn slecht), aan de andere kant komt daar een straf op te staan door de eigen (afgeloste) woning te belasten als een belegging (bezit is slecht). De weduwe met alleen een AOW’tje in een afbetaald grachtenpand met een WOZ-waarde van 1 miljoen ziet de bui al hangen.

Het echte antwoord is genuanceerder. Knot is als toezichthouder verantwoordelijk voor een stabiele economie. Een torenhoge schuldenlast maakt Nederland kwetsbaar voor schommelingen in de conjunctuur. Dat hij daar vanaf wil, is dus logisch.

Woonlasten ongelijk verdeeld
Eerst het grote plaatje. Nu is een huishouden relatief veel van het besteedbaar inkomen kwijt aan de eigen woning. Dat wordt bevorderd door de hypotheekrenteaftrek – in totaal ruim 14 miljard euro – die zo beïnvloedt hoe mensen hun geld uitgeven en die huizenprijzen onnodig opjaagt. Door de aftrek worden mensen gestimuleerd zoveel mogelijk te lenen voor de koop van hun woning, waardoor minder geld overblijft voor sparen of beleggen. Dat maakt huishoudens kwetsbaar (alle ballen op het huis) en leidt ertoe dat in de rest van de economie minder geld beschikbaar is voor bijvoorbeeld investeringen in bedrijven. Daarbij geldt een belasting op vermogen als economisch minder verstorend dan een belasting op arbeid, die werken ontmoedigt.

PRAAT MEE MET NRC
Moet een huis als vermogen behandeld worden? Onderaan dit artikel kunnen abonnees reageren. Hier leest u meer over reageren op NRC.nl.

Er is meer. De lasten voor wonen zijn nu zeer ongelijk verdeeld over de generaties. De meeste mensen onder de 55 jaar zijn 24 tot 34 procent van hun besteedbaar inkomen kwijt aan hypotheeklasten. Bij 55-plussers is dat minder: 8 tot 23 procent, vooral doordat zij vaker hun hypotheek afgelost hebben. Door de woning als vermogen te belasten en de opbrengst van die heffing via lastenverlichting terug te geven aan burgers, kan de consumptie ‘naar voren gehaald worden’: als je jonger bent, krijg je relatief meer te besteden dan als je ouder bent. Inkomenspolitiek via de fiscale verhuizing.

Ten slotte is het voor de fiscus een stuk eenvoudiger om het huis te belasten als vermogen, zeker vergeleken met de huidige kerstboom aan belastingregels zoals het eigenwoningforfait, de annuïtaire aflossingsplicht, de bijleenregeling, etcetera. Staatssecretaris Menno Snel (Belastingen, D66) zei eind vorig jaar overigens wél naar de complexiteit van de regels te willen kijken, maar zei ook meteen geen plannen te hebben voor „een vergaande systeemwijziging van de eigenwoningregeling”.

Macro-economisch en beleidsmatig valt dus wel wat te zeggen voor de fiscale verhuizing. De grote vraag is natuurlijk hoe zo’n verschuiving in de praktijk uitpakt voor huishoudens. Daar zijn vele rapporten over geschreven en het antwoord is: dat hangt af van politieke keuzes.

Eigenwoningforfait naar nul
Eerst het ene uiterste: hierbij wordt de hypotheekrenteaftrek de komende jaren verder verlaagd, van maximaal 49,5 procent nu tot 30 procent in 2026. Ook het eigenwoningforfait, een percentage van de woningwaarde dat opgeteld wordt bij het belastbare inkomen, daalt in die periode naar 0 procent. Daarna gaat de eigen woning van box 1 naar box 3.

Om te voorkomen dat mensen dan ineens duizenden euro’s vermogensbelasting moeten betalen, wordt tegelijkertijd een vrijstelling ingevoerd ter hoogte van de WOZ-waarde van de woning. Zolang iemand nog hypotheekschuld heeft, wordt die in mindering gebracht op de vrijstelling. Deze negatieve belasting (vrijstelling minus schuld) in box 3 kan de fiscus uitkeren tegen het in box 3 geldende tarief van 30 procent.

Zo wordt de bevoordeling van financieren met vreemd vermogen opgeheven: het maakt niet meer uit of je de woning met eigen of geleend geld betaalt, het saldo van het vermogen wordt belast. Door een grote vrijstelling in te voeren, kan deze fiscale verhuizing zonder grote inkomenseffecten worden doorgevoerd. Wel dalen de huizenprijzen licht door de rem op overmatig lenen.

Het andere uiterste haalt het huis ook van box 1 naar box 3, maar zonder vrijstelling, zonder subsidie. In dit scenario wordt de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs verlaagd naar 30 procent (in 2026). Tegelijk stijgt het eigenwoningforfait totdat een effectieve belastingdruk ontstaat die gelijk is aan die in box 3. Voor een 55-jarige met een huis van 3,5 ton zonder hypotheek betekent dat per jaar 3.500 euro lastenverzwaring, becijferde het Centraal Planbureau al eens.

Fiscale puristen
Als beide tarieven min of meer gelijk zijn, gaat de woning naar box 3 en is de bevoordeling van financiering met vreemd vermogen opgeheven. De huizenprijzen dalen in dit scenario 14 procent, omdat mensen minder (geleend) geld aan wonen besteden doordat de woningwaarde belast is.

Fiscale puristen zijn het meest gecharmeerd van deze optie, waarbij de woning dezelfde fiscale behandeling krijgt als andere vormen van vermogen. De huidige subsidie aan de koopsector (in de vorm van hypotheekrenteaftrek) verdwijnt helemaal, en daarmee de invloed van de staat op de keuze een woning met eigen of vreemd vermogen te financieren, of om te huren in plaats van te kopen.

In de praktijk zal zo’n verschuiving nooit plotseling gebeuren, zegt DNB in een toelichting op Knots uitspraken. Door ‘te draaien aan knoppen’ zoals de vrijstelling in box 3 of de hoogte van het eigenwoningforfait en de renteaftrek, is een geleidelijke overgang mogelijk zonder grote schokken in huizenprijzen of inkomens. Bij een verkeerde invoering (met te veel negatieve effecten), bestaat het risico dat mensen hun schulden juist niet meer aflossen, uit angst voor hoge belasting op het vermogen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-naar-box-3-a3652748

Het is wel weer van het ene uiterste naar het andere uiterste aangaande het eigen huis. Riep Rutte een paar jaar terug nog dat "BIJ DE VVD DE HRA STOND ALS EEN HUIS", ondertussen wordt die versneld afgebouwd. Met aflossen valt dit niet te ontlopen, want ook de wet Hillen, die voorkwam dat mensen meer aan HWF betaalden dan aan HRA ontvingen wordt inmiddels afgebouwd. Maar dit is blijkbaar niet genoeg. Nu wil men het huis als eigen vermogen aanmerken en ook als dusdanig belasten. Kreeg je eerst enkele duizenden euro's terug als HRA, dan ga je enkele duizenden euro's betalen als vermogen.

Ik vind dit niet juist, want het bezit van een huis levert je helemaal geen cashflow op. Het is een fictief vermogen. Maar het bezit van een huis van 500.000 euro wil niet zeggen dat je hierop een werkelijk rendement van 20.000 euro maakt (4% fictief rendement). Eerder ben je juist behoorlijk wat cash kwijt aan onderhoud.

Tot voor 5 jaar waren de regelingen voor een eigen huis té ruimhartig. Je kon meer lenen (en dus HRA) dan het huis waard was. Je hoefde niet af te lossen en het meest bizarre was wel dat je belastingvrij mocht sparen in combinatie met die aflossingsvrije hypotheek. Dat deel van het vermogen werd buiten de vermogensrendementsheffing gehouden om je de gelegenheid te geven 30 jaar lang tegen maximaal tarief af te lossen!

Maar nu dreigt het onder Rutte de andere kant op te gaan. Je hebt allang geen volledige HRA meer, betaalt ook al huurwaardeforfait, wat zeker voor de villa-bezitters een forse duit is. Maar als je straks ook nog vermogensrendementsheffing gaat betalen over je huis dan verandert het huis totaal van spaarvarken naar melkkoe.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 15:55:35 #2
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184817153
Compleet bezopen dit. Een eigen woning kopen is nu al een hachelijke zaak. Nog niet hachelijk genoeg, kennelijk.
pi_184817248
Ik ben en was voor HRA afbouw in samenspraak met verlaging van de IB tarieven maar dit gaat nergens meer over.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184817321
Sparen en aflossen voor je oude dag. Wat een feest.
Het was te voorzien nu iedereen verplicht moet aflossen.
  maandag 4 februari 2019 @ 16:09:47 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184817382
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ben en was voor HRA afbouw in samenspraak met verlaging van de IB tarieven maar dit gaat nergens meer over.
Het punt is wel dat net als nu met de hoge lage BTW belastingen wel omhoog gaan, maar dat afbouwen van andere belastingen altijd tegenvalt. Dus netto een belastingverhoging.

Het is echt bizar hoeveel de belastingen steeds maar blijven stijgen. Eerst onder het mom van 'crisis, nu is het nodig', nu onder het mom van 'crisis voorbij, er is weer ruimte'.
Stiekem zijn ook heel veel kleine belastingen gestegen (pacht) en aftrekpostjes geschrapt. En dat terwijl de VVD de premier levert!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184817568
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het punt is wel dat net als nu met de hoge lage BTW belastingen wel omhoog gaan, maar dat afbouwen van andere belastingen altijd tegenvalt. Dus netto een belastingverhoging.

Het is echt bizar hoeveel de belastingen steeds maar blijven stijgen. Eerst onder het mom van 'crisis, nu is het nodig', nu onder het mom van 'crisis voorbij, er is weer ruimte'.
Stiekem zijn ook heel veel kleine belastingen gestegen (pacht) en aftrekpostjes geschrapt. En dat terwijl de VVD de premier levert!
Ik zie het in mijn loon waar ik jaarlijks bij houd hoeveel % belastingdruk op de IB heb. Die is al jaren stijgende dus waar die meevallers heen gaan is voor mij een vraag.

Ondertussen vliegen de consumptieve belastingen door het dak zoals de BTW, energie en lokale belastingen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 4 februari 2019 @ 16:24:34 #7
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_184817713
Het klinkt wel rigorous maar het zou wel tot dalingen van huizenprijzen leiden en dus wordt het weer betaalbaar voor starters.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_184817971
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:24 schreef Zihuatanejo het volgende:
Het klinkt wel rigorous maar het zou wel tot dalingen van huizenprijzen leiden en dus wordt het weer betaalbaar voor starters.
Ik geloof daar niet zo in. Het zal stabiliseren en of minder hard gaan stijgen. De prijzen zullen pas echt dalen als de grondprijs etc ook zouden dalen en rente behoorlijk gaat stijgen. Bovendien is de maatschappij ingericht op twee verdieners die een alleenstaande sowieso op de woningmarkt weg concurreren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 04-02-2019 16:45:00 ]
pi_184818161
Dan wordt aflossen toch weer minder interessant?

gewoon langzaamaan alle regelingen afbouwen en de markt in de toekomst ze werk laten doen.
pi_184818198
Is het niet gewoon veel eenvoudiger om actie te ondernemen zodra de woning daadwerkelijk verkocht word met winst om over de winst belasting te betalen?
  maandag 4 februari 2019 @ 16:55:26 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184818243
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik zie het in mijn loon waar ik jaarlijks bij houd hoeveel % belastingdruk op de IB heb. Die is al jaren stijgende dus waar die meevallers heen gaan is voor mij een vraag.

Ondertussen vliegen de consumptieve belastingen door het dak zoals de BTW, energie en lokale belastingen.
Het is van het ene naar het andere uiterste. Eerst was je als huizenbezitter min of meer vrijgesteld van belastingen. Je had bijv ook soms recht op zorgtoeslag/meer kinderopvang omdat je belastbaar inkomen omlaag ging en kon ook belastingvrij sparen.
Nu het andere uiterste waarin wonen voor sommige mensen, ondanks dat zij afbetaald hebben, onbetaalbaar wordt vanwege alle belastingen die eraan gehangen worden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 16:56:38 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184818272
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:52 schreef hoechst het volgende:
Is het niet gewoon veel eenvoudiger om actie te ondernemen zodra de woning daadwerkelijk verkocht word met winst om over de winst belasting te betalen?
Dat levert véél minder op! Het gaat dus om een jaarlijks terugkomende belasting op de waarde van je huis.
Was het een belasting bij verkoop was dit minder erg, want dan had je tenminste de cashflow. Nu moeten mensen straks duizenden euro's belasting betalen over een fictieve inkomensstroom die ze helemaal niet hebben. Dus worst-case hun huis uit gejaagd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 16:57:47 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184818296
Meer belasten op vermogen is een prima idee wat mij betreft. Maar domme dingen als nog meer eigen inleg mogen dan achterwege blijven, het is voor mij al onmogelijk genoeg om als ondernemer te kopen :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184818319
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:50 schreef RamboDirk het volgende:
Dan wordt aflossen toch weer minder interessant?

gewoon langzaamaan alle regelingen afbouwen en de markt in de toekomst ze werk laten doen.
''De markt'' :'). Zelfs al zouden alle hypotheek regelingen en huursubsidies wegvallen dan nog moet ieder huis voldoen aan de beleidsvisies van de gemeente, provincie en rijksoverheid. En met name de gemeente ziet nieuwe huizen zien als een verdienmodel. Nederland heeft alle nadelen van een communistische bureaucratie zonder het voordeel dat na een besluit er na 6 maanden een enorme wijk of stad staat.
pi_184818384
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
Meer belasten op vermogen is een prima idee wat mij betreft. Maar domme dingen als nog meer eigen inleg mogen dan achterwege blijven, het is voor mij al onmogelijk genoeg om als ondernemer te kopen :').
Het idee van belasting op vermogen was ooit dat vermogen geld schept. Je aandelen of spaarcenten ontvangen rente of dividend. Die koppeling tussen de rente en belasting is allang weg, maar hoe gaat de bejaarde aow'er die gewoon dood wil gaan in het huis waar die al 60 jaar woont opeens geld verdienen aan zijn huis zonder illegaal een airbnb te starten? Of moet hij maar weer gewoon een hypotheek nemen en het geld afstaan aan de rente voor banken en gokken op de aandelenmarkt want anders is de vermogensbelasting ook hoger dan de inkomsten op de spaarrekening?
  maandag 4 februari 2019 @ 17:04:38 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184818417
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
Meer belasten op vermogen is een prima idee wat mij betreft. Maar domme dingen als nog meer eigen inleg mogen dan achterwege blijven, het is voor mij al onmogelijk genoeg om als ondernemer te kopen :').
Maar het is belasten op een vermogen dat helemaal niet voor een inkomstenstroom zorgt. Dus waar halen de mensen het geld vandaan om die belasting te betalen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184818435
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het idee van belasting op vermogen was ooit dat vermogen geld schept. Je aandelen of spaarcenten ontvangen rente of dividend. Die koppeling tussen de rente en belasting is allang weg, maar hoe gaat de bejaarde aow'er die gewoon dood wil gaan in het huis waar die al 60 jaar woont opeens geld verdienen aan zijn huis zonder illegaal een airbnb te starten? Of moet hij maar weer gewoon een hypotheek nemen en het geld afstaan aan de rente voor banken en gokken op de aandelenmarkt want anders is de vermogensbelasting ook hoger dan de inkomsten op de spaarrekening?
Inderdaad, het is vermogen in bakstenen. En juist dat is het probleem. Zou je nu meer belast worden bij verkoop kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:05:50 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184818437
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het idee van belasting op vermogen was ooit dat vermogen geld schept. Je aandelen of spaarcenten ontvangen rente of dividend. Die koppeling tussen de rente en belasting is allang weg, maar hoe gaat de bejaarde aow'er die gewoon dood wil gaan in het huis waar die al 60 jaar woont opeens geld verdienen aan zijn huis zonder illegaal een airbnb te starten?
Met het vermogen dus.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184818550
Mocht dit echt gebeuren (woning in box 3 tegen ~1,2%) dan zou ik goedkoper uit zijn om wat te gaan huren. En dat terwijl ik juist m'n woning heb afgelost om geen woonlasten meer te hebben, als investering in mijn toekomst omdat mijn pensioen niets voorstelt (heb maar 20 jaar in loondienst gezeten).

Het zou wel de ultieme graaipoging van de overheid zijn als dit doorgaat, na het afschaffen van wet Hillen (wat me ook al geld gaat kosten).

Ik heb nooit nagedacht over emigreren maar dit zou wel een reden zijn om m'n woning te verkopen en net over de grens te gaan wonen.
pi_184818654
Feit is wel dat een tussenwoning of ruim appartement in de randstad al gauw naar 350000-400000¤. Dat is een gekte die moet stoppen, het levert de gewone burger op lange termijn weinig op.
.
pi_184818686
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:11 schreef MaGNeT het volgende:
Mocht dit echt gebeuren (woning in box 3 tegen ~1,2%) dan zou ik goedkoper uit zijn om wat te gaan huren. En dat terwijl ik juist m'n woning heb afgelost om geen woonlasten meer te hebben, als investering in mijn toekomst omdat mijn pensioen niets voorstelt (heb maar 20 jaar in loondienst gezeten).

Het zou wel de ultieme graaipoging van de overheid zijn als dit doorgaat, na het afschaffen van wet Hillen (wat me ook al geld gaat kosten).

Ik heb nooit nagedacht over emigreren maar dit zou wel een reden zijn om m'n woning te verkopen en net over de grens te gaan wonen.
Tja zodra verplicht aflossen werd ingevoerd had ik dit wel verwacht. En daar blijft het niet bij. Ook zorgkosten zullen uit dat vermogen worden getrokken.

Zij met een aflossingsvrije hypo die al die jaren geprofiteerd hebben zijn spekkoper.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:22:36 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184818771
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:05 schreef Cherni het volgende:

[..]

Inderdaad, het is vermogen in bakstenen. En juist dat is het probleem. Zou je nu meer belast worden bij verkoop kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.
Maar ook dat is niet eerlijk. Want stel ik woon in een woning van 4 ton die ik voor 2 ton aangekocht heb en ik moet verhuizen voor mijn werk naar een soortgelijke woning. Dan betaal ik dus over 2 ton belasting, stel 60.000 euro. Dan kan ik nog maar voor 340.000 een nieuwe woning financieren. Terwijl het gewoon vergelijkbare woningen zijn. Zoiets is alleen mogelijk wanneer je je geheel terugtrekt uit de woningmarkt. Dat is bij overlijden en daar hebben we de erfbelasting al voor.

Het gaat helemaal niet om 'eerlijker' of 'transparanter'. Het gaat enkel om als maar meer, meer, meer belasting te heffen, om dit ergens naar toe te sturen waar de Nederlandse burger er niets meer van ziet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:23:57 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184818797
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:11 schreef MaGNeT het volgende:
Mocht dit echt gebeuren (woning in box 3 tegen ~1,2%) dan zou ik goedkoper uit zijn om wat te gaan huren. En dat terwijl ik juist m'n woning heb afgelost om geen woonlasten meer te hebben, als investering in mijn toekomst omdat mijn pensioen niets voorstelt (heb maar 20 jaar in loondienst gezeten).

Het zou wel de ultieme graaipoging van de overheid zijn als dit doorgaat, na het afschaffen van wet Hillen (wat me ook al geld gaat kosten).

Ik heb nooit nagedacht over emigreren maar dit zou wel een reden zijn om m'n woning te verkopen en net over de grens te gaan wonen.
Het zure is dat je dan meteen ook een waardedaling op je woning moet incasseren. Maar beter de pijn in één keer nemen..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184818853
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar ook dat is niet eerlijk. Want stel ik woon in een woning van 4 ton die ik voor 2 ton aangekocht heb en ik moet verhuizen voor mijn werk naar een soortgelijke woning. Dan betaal ik dus over 2 ton belasting, stel 60.000 euro. Dan kan ik nog maar voor 340.000 een nieuwe woning financieren. Terwijl het gewoon vergelijkbare woningen zijn. Zoiets is alleen mogelijk wanneer je je geheel terugtrekt uit de woningmarkt. Dat is bij overlijden en daar hebben we de erfbelasting al voor.

Het gaat helemaal niet om 'eerlijker' of 'transparanter'. Het gaat enkel om als maar meer, meer, meer belasting te heffen, om dit ergens naar toe te sturen waar de Nederlandse burger er niets meer van ziet.
Het is in iedergeval beter te verklaren dan straks iemand met alleen aow zijn afgelost huis uit te jagen waar die zijn hele leven voor heeft gewerkt en nog netjes heeft afgelost ook dit on tegenstelling tot de aflossingsvrije huizenbezitters. Voor veel mensen is dit een vorm van pensioensparen.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:27:38 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184818874
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

Voor veel mensen is dit een vorm van pensioensparen.
En dat moet maar eens afgelopen zijn. Als men niet belast wil worden op huizen als vermogen, stop dan met het huis als vermogen te gebruiken. Huizenprijzen moeten drastisch omlaag.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184818913
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat moet maar eens afgelopen zijn. Als men niet belast wil worden op huizen als vermogen, stop dan met het huis als vermogen te gebruiken. Huizenprijzen moeten drastisch omlaag.
Je snapt er niets van. Het vermogen kan totaal niet aangesproken worden als je niets verkoopt. Juist mensen die niet via hun werkgever pensioen hebben gespaard naai je behoorlijk. Zullen alle zzp'ers blij mee zijn in de toekomst.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:30:05 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184818921
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het is in iedergeval beter te verklaren dan straks iemand met alleen aow zijn afgelost huis uit te jagen waar die zijn hele leven voor heeft gewerkt en nog netjes heeft aflost ook. Voor veel mensen is dit een vorm van pensioensparen.
Het is in beide gevallen slecht. Let wel, de 'oude' fiscale regelingen rondom woningbezit vond ik ook véél te ruim. Het leek wel dat wanneer je eenmaal huiseigenaar was geworden, recht had op alle mogelijke manieren om belasting te ontwijken. Onbeperkt HRA, meer lenen dan de woningwaarde, aflossingvrij, wet Hillen, belastingvrij banksparen, lager belastbaar inkomen dus óók nog andere subsidies, het kon niet meer op!
Dat is grotendeels al afgeschaft. Nu gaan we nog verder door. In plaats van een voordeel wordt het hebben van een eigen huis nu een -voor sommgen onbetaalbaar- nadeel. Onvoorstelbaar onder de VVD!
Ze moeten er gewoon afblijven. Geleidelijke afbouw HRA vind ik ok. Wet Hillen moet gewoon in stand blijven. Huis naar Box 3 is helemaal bizar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:31:45 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184818946
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat moet maar eens afgelopen zijn. Als men niet belast wil worden op huizen als vermogen, stop dan met het huis als vermogen te gebruiken. Huizenprijzen moeten drastisch omlaag.
Of mijn huis als vermogen op papier 400.000 of 800.000 waard is maakt voor mij TOTAAL niks uit. Precies hetzelfde huis. Maar ik moet er straks wel dubbel belasting op betalen. Ik kan echt HELEMAAL niks met mijn huis 'gebruiken als vermogen'. Helemaal niks. Niemand kan dat.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:32:23 #29
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184818958
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:29 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je snapt er niets van. Het vermogen kan totaal niet aangesproken worden als je niets verkoopt.
En dat is dus precies het probleem, we horen altijd dat tegenover die bizar hoge schuld een flink vermogen staat. Maar als niemand daar iets mee kan doen, is het dan wel waar?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 4 februari 2019 @ 17:33:36 #30
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184818979
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Of mijn huis als vermogen op papier 400.000 of 800.000 waard is maakt voor mij TOTAAL niks uit.
Maar wel janken als er een windmolen komt te staan omdat je waarde dan omlaag gaat. (PS ik gebruik de algemene 'je', voor het geval je dat niet door had. Wat vrij waarschijnlijk is).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184818997
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:24 schreef Zihuatanejo het volgende:
Het klinkt wel rigorous maar het zou wel tot dalingen van huizenprijzen leiden en dus wordt het weer betaalbaar voor starters.
net als de vorige crisis toen de huizenprijzen zo mooi daalden?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 4 februari 2019 @ 17:34:57 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184819003
quote:
10s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar wel janken als er een windmolen komt te staan omdat je waarde dan omlaag gaat. (PS ik gebruik de algemene 'je', voor het geval je dat niet door had. Wat vrij waarschijnlijk is).
Als er bij mijn huis een windmolen komt te staan vind ik dat vooral vervelend vanwege de overlast.
Van mij mogen alle huizenprijzen door de helft. Dat is alleen maar gunstiger.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:37:59 #33
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184819047
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:34 schreef simmu het volgende:

[..]

net als de vorige crisis toen de huizenprijzen zo mooi daalden?
Waarom denk je dat dat een crisis was?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184819102
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als er bij mijn huis een windmolen komt te staan vind ik dat vooral vervelend vanwege de overlast.
Van mij mogen alle huizenprijzen door de helft. Dat is alleen maar gunstiger.
Wat mij betreft ook. Verhuizen ga ik toch niet meer al word het een euro waard bij wijze van spreken. Het is dan wel zuur voor mijn nazaten. Bij mij is het altijd om het woongenot gegaan. En ja ik hoop straks zonder al teveel lasten een mooi onderdak te hebben waar ik dan circa 45 jaar voor heb gewerkt en gespaard heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 04-02-2019 17:47:36 ]
  maandag 4 februari 2019 @ 17:49:31 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184819272
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:50 schreef RamboDirk het volgende:
Dan wordt aflossen toch weer minder interessant?

gewoon langzaamaan alle regelingen afbouwen en de markt in de toekomst ze werk laten doen.
Dit dus.

In het verleden werd ieder probleem dat ontstond door overheidsregulering gecounterd met nog meer overheidsregulering. Misschien tijd om maar eens te breken met die traditie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 februari 2019 @ 17:56:00 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184819421
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:18 schreef Cherni het volgende:

Tja zodra verplicht aflossen werd ingevoerd had ik dit wel verwacht. En daar blijft het niet bij. Ook zorgkosten zullen uit dat vermogen worden getrokken.

Zij met een aflossingsvrije hypo die al die jaren geprofiteerd hebben zijn spekkoper.
Toen Den Haag plotseling begon te pushen dat alles maar afgelost diende te worden had je natuurlijk al enorm argwanend moeten zijn.
  maandag 4 februari 2019 @ 17:57:28 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184819446
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:24 schreef Zihuatanejo het volgende:
Het klinkt wel rigorous maar het zou wel tot dalingen van huizenprijzen leiden en dus wordt het weer betaalbaar voor starters.
Alleen kun je zonder HRA weer minder lenen en blijf je netto hetzelfde percentage verwonen. Ergo, je schiet er geen bliksem mee op.
pi_184819486
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alleen kun je zonder HRA weer minder lenen en blijf je netto hetzelfde percentage verwonen. Ergo, je schiet er geen bliksem mee op.
Of als de rente gaat stijgen. Dan zullen de huizenprijzen wel dalen, maar ook dan krijg je weer minder hypotheek.
pi_184820180
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat levert véél minder op! Het gaat dus om een jaarlijks terugkomende belasting op de waarde van je huis.
Was het een belasting bij verkoop was dit minder erg, want dan had je tenminste de cashflow. Nu moeten mensen straks duizenden euro's belasting betalen over een fictieve inkomensstroom die ze helemaal niet hebben. Dus worst-case hun huis uit gejaagd.
Niet alles draaid om afzetterij of maffia praktijken, ook van hoe houd ik men tevreden..
  maandag 4 februari 2019 @ 18:55:49 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184820519
Zolang huren nog steeds duurder is dan kopen zijn dit prima ideeën.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 4 februari 2019 @ 18:57:27 #41
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184820558
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alleen kun je zonder HRA weer minder lenen en blijf je netto hetzelfde percentage verwonen. Ergo, je schiet er geen bliksem mee op.
Met de huidige rente is de huidige HRA totaal niet meer interessant. Bedenk dat de verplichtingen rond HRA ook kkmen te vervallen. (Deels) aflossingvrij zou in box3 geen probleem moeten zijn.
Tot nooit .......
  maandag 4 februari 2019 @ 18:58:04 #42
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184820574
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:32 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat is dus precies het probleem, we horen altijd dat tegenover die bizar hoge schuld een flink vermogen staat. Maar als niemand daar iets mee kan doen, is het dan wel waar?
Zolang de financiële wereld profiteert is het goed.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 4 februari 2019 @ 19:05:28 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184820779
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zolang huren nog steeds duurder is dan kopen zijn dit prima ideeën.
nee, want de cashflow is er gewoon niet. Het gaat wel over een vrh over enkele tonnen! Huizenbezit wordt zo een zeer onaangenaam iets.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184822133
Kan het dus in de praktijk dat je hebt afgelost op je 63e, moet werken tot je 70e, maar gezien de lage maandlasten je af kon met 24 uur in de week ipv 40 (tussen je 63e en 70e) maar je door betalen over vermogen de lasten weer zoveel stijgen je weer 40 uur aan de bak moet? En straks weer een trek naar het platteland omdat je dan voor betrekkelijk weinig woningwaarde nog een beetje ruimte hebt. Hoewel daar de rit naar de supermarkt weer een dure aangelegenheid kan worden als rekeningrijden komt en de pan uit rijst. Betalen zal je.
  maandag 4 februari 2019 @ 20:01:44 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184822194
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 19:58 schreef xFriendx het volgende:
Kan het dus in de praktijk dat je hebt afgelost op je 63e, moet werken tot je 70e, maar gezien de lage maandlasten je af kon met 24 uur in de week ipv 40 (tussen je 63e en 70e) maar je door betalen over vermogen de lasten weer zoveel stijgen je weer 40 uur aan de bak moet? En straks weer een trek naar het platteland omdat je dan voor betrekkelijk weinig woningwaarde nog een beetje ruimte hebt. Hoewel daar de rit naar de supermarkt weer een dure aangelegenheid kan worden als rekeningrijden komt en de pan uit rijst. Betalen zal je.
Werknemersoptimalisatie
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 4 februari 2019 @ 21:25:41 #46
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184824122
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:24 schreef Zihuatanejo het volgende:
Het klinkt wel rigorous maar het zou wel tot dalingen van huizenprijzen leiden en dus wordt het weer betaalbaar voor starters.
Huizen bouwen, huizen bouwen, huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,

Is GVD het enige wat helpt tegen die krankzinnige huizenmarkt, alle andere oplossingen zijn bullshit om maar niet te hoeven doen wat moet, namelijk....juist ja. }:|
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_184824123
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 16:24 schreef Zihuatanejo het volgende:
Het klinkt wel rigorous maar het zou wel tot dalingen van huizenprijzen leiden en dus wordt het weer betaalbaar voor starters.
De rente is gewoon te laag, dat is het hele probleem. Maar daar gaat DNB niet over.
pi_184828714
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:32 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat is dus precies het probleem, we horen altijd dat tegenover die bizar hoge schuld een flink vermogen staat. Maar als niemand daar iets mee kan doen, is het dan wel waar?
Goed punt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184830300
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zolang huren nog steeds duurder is dan kopen zijn dit prima ideeën.
Als koop geen voordeel meer heeft tov huren waarom zou je dan nog het risico willen nemen om te kopen? Je loopt veel meer risico met koop dan huur. Denk aan werkloosheid, scheiding, verhuizen, crisis waardoor de waarde daalt.
pi_184830492
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 09:33 schreef Cherni het volgende:

[..]

Als koop geen voordeel meer heeft tov huren waarom zou je dan nog het risico willen nemen om te kopen? Je loopt veel meer risico met koop dan huur. Denk aan werkloosheid, scheiding, verhuizen, crisis waardoor de waarde daalt.
Enige voordeel was pensioen potje maja als dat pas op je 70e is
  dinsdag 5 februari 2019 @ 10:30:03 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184831083
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 09:33 schreef Cherni het volgende:

[..]

Als koop geen voordeel meer heeft tov huren waarom zou je dan nog het risico willen nemen om te kopen?
Alleen omdat je VRH wil betalen? Als de tent is afgelost ben je nog altijd goedkoper uit dan met huren. Verder kan ik je ook nog voorstellen dat de eerste 3 ton belasting vrij is. (NHG-grens bijvoorbeeld?).

Huizen van een miljoen zijn gewoon vermogen.
Tot nooit .......
pi_184831223
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 10:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Alleen omdat je VRH wil betalen? Als de tent is afgelost ben je nog altijd goedkoper uit dan met huren. Verder kan ik je ook nog voorstellen dat de eerste 3 ton belasting vrij is. (NHG-grens bijvoorbeeld?).

Huizen van een miljoen zijn gewoon vermogen.
Die eerste drie ton moet je nog maar afwachten. Leer mij ondertussen niet een overheid kennen die tijdens je levenspad steeds de regels aanpast. En het valt mij op dat het tempo waarin die overheid die regels aanpast steeds sneller gaat. Totaal geen lange termijn visie.

maw ik heb het vertrouwen in een overheid totaal verloren.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 10:43:33 #53
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184831330
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 10:39 schreef Cherni het volgende:
Leer mij ondertussen niet een overheid kennen die tijdens je levenspad steeds de regels aanpast.
Ik ben toch blij dat er de afgelopen 80 jaar wat regels zijn aangepast zeg. Anders hadden we nu nog steeds een 7 daagse werkweek, hadden we geen pensioen en ook de hyptheekrente aftrek was er 80 jaar geleden nog niet.

Een woning is gewoon vermogen en ik vind het raar dat de overheid er niets mee kan in het kader van o.a. zorgkosten. Staat het geld op de bank dan vragen ze eigen bijdrages.
Tot nooit .......
pi_184831776
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 10:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik ben toch blij dat er de afgelopen 80 jaar wat regels zijn aangepast zeg. Anders hadden we nu nog steeds een 7 daagse werkweek, hadden we geen pensioen en ook de hyptheekrente aftrek was er 80 jaar geleden nog niet.

Een woning is gewoon vermogen en ik vind het raar dat de overheid er niets mee kan in het kader van o.a. zorgkosten. Staat het geld op de bank dan vragen ze eigen bijdrages.

Als het op de bank staat kan ik op elk moment bij mijn vermogen. Zit het in bakstenen moet je het nog maar eerst zien te verkopen.

Jij maakt het nog mooier om gelijk de zorgkosten erbij te betrekken. Jaja daar was ook al een vlieger opgelaten door een econoom die van mening was om dat vermogen in bakstenen aan zorgkosten te besteden. Desnoods met het opnemen van een hypotheek als je niet verkoopt. En dan nog de groenhypotheek voor je warmtepomp.

Nogmaals. Als dit de bedoeling is dan zijn mensen met een aflossingsvrije hypotheek spekkoper. En dat is krom vanwege het feit dat die gemiddeld genomen 30 jaar lang alleen rente hebben afgedragen die ook nog deels aftrekbaar was vanwege hra.

maw het hebben van schulden in NL is totaal geen probleem. We hebben nog altijd de schuldsanering. man man
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:16:20 #55
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184831957
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:05 schreef Cherni het volgende:

[..]

Als het op de bank staat kan ik op elk moment bij mijn vermogen. Zit het in bakstenen moet je het nog maar eerst zien te verkopen.
Nergens voor nodig. De overheid kan de rekening neerleggen na verkoop van de woning.

Nu betalen we met z'n allen de zorgkosten van iemand met een vermogen in stenen en erven de kinderen het huis. Op dat moment kunnen dan ook de zorgkostev verrekend worden.
Tot nooit .......
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:22:07 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184832037
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nergens voor nodig. De overheid kan de rekening neerleggen na verkoop van de woning.

Nu betalen we met z'n allen de zorgkosten van iemand met een vermogen in stenen en erven de kinderen het huis. Op dat moment kunnen dan ook de zorgkostev verrekend worden.
Er is een reden om zorgkosten los te zien van eigen vermogen.
Stel je hebt Jantje en Pietje.
Jantje werkt zijn hele leven hard, spaart zijn geld bij elkaar. Pietje werkt maar half en spaart geen cent.
Als ze 70 zijn worden ze allebei ziek. Pietje krijgt alles van de staat en Jantje moet alles zelf betalen, want hij heeft geld. Wat is dan nog het nut van Jantje om te werken en te sparen?

Dat soort kosten zijn collectieve verzekeringen. Met andere woorden, als je werkt betaal je belasting en daarmee je 'premie'. Als Jantje zelf moet betalen, dan betaalt hij dus 2x. Een keer toen hij werkte als 'verzekeringspremie', en dan nog als hij ziek wordt van zijn eigen vermogen.
Pietje betaalt nooit. Ze krijgen hetzelfde.

Als je wil dat vermogende mensen zelf moeten gaan betalen, dan moet je vermogenden dus ook de optie geven om zich niet te verzekeren, c.q. geen premies te betalen. Dan krijg je het zelfde systeem als in Amerika, alleen zorg voor de rijken.

Mensen premie laten betalen en niets uitkeren 'omdat ze toch rijk zijn' is gewoon idioot.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184832058
quote:
18s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:25 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Huizen bouwen, huizen bouwen, huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,

Is GVD het enige wat helpt tegen die krankzinnige huizenmarkt, alle andere oplossingen zijn bullshit om maar niet te hoeven doen wat moet, namelijk....juist ja. }:|
En projectontwikkelaars verplichten voor de middenklasse te bouwen ipv kansloos grote en dure huizen met de hoogste winstmarges.

Gezonde middenklasse is de backbone van je land.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:25:58 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184832079
Je kunt ook mensen met veel vermogen uitsluiten van betaling als ze brand hebben. Waarom moeten we met z'n allen betalen voor iemand wiens huis afbrand als hij nog 5 ton op de bank heeft staan? Dat is genoeg om een nieuw huis te betalen. Wel verplichte brandverzekeringen en premies, inkomens afhankelijk natuurlijk.

Dit beleid werkt enkel voor de mensen die nooit iets bijdragen en wel willen profiteren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:26:05 #59
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184832085
Ik denk dat ik het intussen maar opgeef met proberen voor mezelf te zorgen.
Werkelijk alles wat je probeert op te bouwen wordt weer keihard onderuit gemaaid door de overheid maar er wordt intussen wel verwacht dat je spaart voor het kopen van een huis, er wordt verwacht dat je je eigen pensioen aanvult, heel veel regelingen zijn er al niet meer voor mijn generatie maar we betalen er nog wel belasting voor...

Sowieso je woning zien als vermogen waar je inkomstne uit kan halen is een bezopen idee eerste klas.

Laat ze maar eens lekker de vennootschapsbelasting weer verdubbelen zodat deze weer op het oude niveau ligt en de daadwerkelijke rendementen op vermogen als inkomen gaan belasten ipv dat geneuzel op fictief rendement.

En dat domme gelul over die HRA, ten eerste wordt deze al afgebouwd en is hij al nog maar maximaal voor 30 jaar en ten tweede zet die hele HRA met de huidige rentestanden ook geen enkele zoden meer aan de dijk. Heb veel liever dat ze de HRA afschaffen dan dit onzalige plan om de woning naar box 3 te verhuizen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_184832105
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nergens voor nodig. De overheid kan de rekening neerleggen na verkoop van de woning.

Nu betalen we met z'n allen de zorgkosten van iemand met een vermogen in stenen en erven de kinderen het huis. Op dat moment kunnen dan ook de zorgkostev verrekend worden.
Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee bij verkoop. Maar mijn kinderen zullen daar niet enthousiast van worden. Dat zijn de jongeren van nu die al zoveel te klagen heeft.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:29:56 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184832169
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:26 schreef Metro2005 het volgende:
Ik denk dat ik het intussen maar opgeef met proberen voor mezelf te zorgen.
Werkelijk alles wat je probeert op te bouwen wordt weer keihard onderuit gemaaid door de overheid maar er wordt intussen wel verwacht dat je spaart voor het kopen van een huis, er wordt verwacht dat je je eigen pensioen aanvult, heel veel regelingen zijn er al niet meer voor mijn generatie maar we betalen er nog wel belasting voor...

Sowieso je woning zien als vermogen waar je inkomstne uit kan halen is een bezopen idee eerste klas.

Laat ze maar eens lekker de vennootschapsbelasting weer verdubbelen zodat deze weer op het oude niveau ligt en de daadwerkelijke rendementen op vermogen als inkomen gaan belasten ipv dat geneuzel op fictief rendement.

De overheid heeft graag wanneer je van hen afhankelijk bent. Dan hebben ze macht over je. Niet als zelfstandig persoon.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184832178
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er is een reden om zorgkosten los te zien van eigen vermogen.
Stel je hebt Jantje en Pietje.
Jantje werkt zijn hele leven hard, spaart zijn geld bij elkaar. Pietje werkt maar half en spaart geen cent.
Als ze 70 zijn worden ze allebei ziek. Pietje krijgt alles van de staat en Jantje moet alles zelf betalen, want hij heeft geld. Wat is dan nog het nut van Jantje om te werken en te sparen?

Dat soort kosten zijn collectieve verzekeringen. Met andere woorden, als je werkt betaal je belasting en daarmee je 'premie'. Als Jantje zelf moet betalen, dan betaalt hij dus 2x. Een keer toen hij werkte als 'verzekeringspremie', en dan nog als hij ziek wordt van zijn eigen vermogen.
Pietje betaalt nooit. Ze krijgen hetzelfde.

Als je wil dat vermogende mensen zelf moeten gaan betalen, dan moet je vermogenden dus ook de optie geven om zich niet te verzekeren, c.q. geen premies te betalen. Dan krijg je het zelfde systeem als in Amerika, alleen zorg voor de rijken.

Mensen premie laten betalen en niets uitkeren 'omdat ze toch rijk zijn' is gewoon idioot.
Dat is dan ook bizar. Daarom is het schijnbaar verstandiger om in NL enorme schulden op te bouwen.

Precies, waarom moeten we dan nog verplichte verzekeringen hebben.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:30:57 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184832186
We hebben nu drie groepen:

Mensen zonder vermogen
Mensen met vermogen in box3
Mensen met vermogen in box1

Iedereen de zou een eigen bijdrage moeten betalen.

Mensen ZONDER vermogen kunnen deze niet zelf betalen want ze hebben geen vermogen. Daar zijn regelingen voor en voor die mensen zijn de regelingen ook bedoeld.

Mensen MET vermogen moeten eigen bijdrages gewoon betalen. Het is voor de mensen met vermogen in box3 niet eerlijk dat ze wel moeten bijdragen en iemand met vermogen in box1 niet. Vermogen is vermogen, het hokje doet er niet toe.

Wel moeten we zorgen dat je niet je eigen huis hoeft te verlaten. Daar zijn best oplossing voor te verzinnen.

We kunnen ook afspreken dat NIEMAND een eigen bijdrage betaald. Dan laten we de zorgkosten gewoon compleet uit de hand lopen en kunnen we lekker mopperen dat 80% van je salarus aan belastingen en zorg op gaat.

(ik heb zelf ook een eigen huis)

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 05-02-2019 11:42:40 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:31:05 #64
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184832191
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

De overheid heeft graag wanneer je van hen afhankelijk bent. Dan hebben ze macht over je. Niet als zelfstandig persoon.
Ik neem aan dat ze ook willen dat er nog een economie overeind blijft. Alle landen waar de overheid alle macht heeft doen het niet bijzonder goed op economisch gebied , en dat is nog een understatement .
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:39:10 #65
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184832336
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 10:39 schreef Cherni het volgende:

[..]

Die eerste drie ton moet je nog maar afwachten. Leer mij ondertussen niet een overheid kennen die tijdens je levenspad steeds de regels aanpast. En het valt mij op dat het tempo waarin die overheid die regels aanpast steeds sneller gaat. Totaal geen lange termijn visie.

maw ik heb het vertrouwen in een overheid totaal verloren.
Dit inderdaad, je kan echt geen enkele langetermijn planning maken terwijl dat wél nodig is aangezien de overheid zich steeds meer terugtrekt op sociale zaken. Ik moet al fors sparen om mijn pensioen aan te vullen en je probeert het financieel voor jezelf op een rijtje te krijgen maar als letterlijk om de 3 of 4 jaar structureel dingen compleet veranderen op gebieden die nogal essentieel zijn zoals wonen dan kan je daar gewoon niet tegenop aanpassen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_184832394
En dan die reclame om sneller af te lossen. Een giller.

  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 11:44:31 #67
236264 crew  capricia
pi_184832425
Ja ja. Eerst iedereen aanzetten tot verplicht aflossen en dan de eigen woning in box 3.
Definitely not CIA
pi_184832462
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:39 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dit inderdaad, je kan echt geen enkele langetermijn planning maken terwijl dat wél nodig is aangezien de overheid zich steeds meer terugtrekt op sociale zaken. Ik moet al fors sparen om mijn pensioen aan te vullen en je probeert het financieel voor jezelf op een rijtje te krijgen maar als letterlijk om de 3 of 4 jaar structureel dingen compleet veranderen op gebieden die nogal essentieel zijn zoals wonen dan kan je daar gewoon niet tegenop aanpassen.
Dat is inderdaad frustrerend. Zeker al als je behoorlijk wat collega's hebt die na drie jaar schuldsanering alle restschulden op belastingschuld na word kwijtgescholden. En dan nog die collega's met een aflossingsvrije hypotheek die je doodleuk vertellen als ik de kont dichtknijp zoekt de bank het maar uit met de hut. Maar ik heb wel 30 jaar lang kunnen profiteren. Dat werkt niet echt mee.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 11:51:16 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184832528
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:47 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat is inderdaad frustrerend. Zeker al als je behoorlijk wat collega's hebt die na drie jaar schuldsanering alle restschulden op belastingschuld na word kwijtgescholden. En dan nog die collega's met een aflossingsvrije hypotheek die je doodleuk vertellen als ik de kont dichtknijp zoekt de bank het maar uit met de hut. Maar ik heb wel 30 jaar lang kunnen profiteren. Dat werkt niet echt mee.
Geen zorgen.
Diezelfde bank verteld jouw collega zo rond zijn pensioen wel dat hij op zoek moet gaan naar een brug of een bijbaantje.
Rente niet meer aftrekbaar en bank ziet te weinig inkomen om de hypotheek te verlengen.
Tot nooit .......
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:03:50 #70
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184832757
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:25 schreef LXIV het volgende:

Dit beleid werkt enkel voor de mensen die nooit iets bijdragen en wel willen profiteren.
Het is duidelijk welke kant de overheid je op wilt hebben inderdaad dus laten we ze vooral niet teleurstellen. Ik ga denk ik maar serieus werk maken van het zoeken naar een parttime baan in de buurt. Ik ben wel klaar met het opofferen van mijn vrije tijd en dingen laten zodat ik kan sparen als het toch allemaal aan de achterkant weer afgenomen wordt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:30 schreef Speekselklier het volgende:
We hebben nu drie groepen:

Mensen zonder vermogen
Mensen met vermogen in box3
Mensen met vermogen in box1

Iedereen de zou een eigen bijdrage moeten betalen.

Mensen ZONDER vermogen kunnen deze niet zelf betalen want ze hebben geen vermogen. Daar zijn regelingen voor en voor die mensen zijn de regelingen ook bedoeld.

Mensen MET vermogen moeten eigen bijdrages gewoon betalen. Het is voor de mensen met vermogen in box3 niet eerlijk dat ze wel moeten bijdragen en iemand met vermogen in box1 niet. Vermogen is vermogen, het hokje doet er niet toe.

Wel moeten we zorgen dat je niet je eigen huis hoeft te verlaten. Daar zijn best oplossing voor te verzinnen.

We kunnen ook afspreken dat NIEMAND een eigen bijdrage betaald. Dan laten we de zorgkosten gewoon compleet uit de hand lopen en kunnen we lekker mopperen dat 80% van je salarus aan belastingen en zorg op gaat.

(ik heb zelf ook een eigen huis)
Vermogen belasten is sowieso moreel niet goed aangezien je met alleen vermogen helemaal niets kan. Je moet het rendement op vermogen belasten en het liefst net zo hoog als inkomen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Geen zorgen.
Diezelfde bank verteld jouw collega zo rond zijn pensioen wel dat hij op zoek moet gaan naar een brug of een bijbaantje.
Rente niet meer aftrekbaar en bank ziet te weinig inkomen om de hypotheek te verlengen.
En dan springt de overheid wel bij want die persoon is zo zielig.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:13:33 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184832924
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:03 schreef Metro2005 het volgende:
Vermogen belasten is sowieso moreel niet goed aangezien je met alleen vermogen helemaal niets kan. Je moet het rendement op vermogen belasten en het liefst net zo hoog als inkomen.
Vermogen is slecht voor de economie. Door te consumeren (=vermogen uitgeven) houd je de economie en het land draaiende. Dat je vooral het rendement moet belasten is juist. Maar als jij zo flauw bent om het tegen 0,01% op de bank te zetten mag de overheid je best beboeten door uit te gaan van een fictief rendement.

er is dus niks mis met vermogen te belasten.
Van die collega met schulden hebben al heel veel mensen geprofiteerd.

[ Bericht 10% gewijzigd door Speekselklier op 05-02-2019 12:18:38 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:19:04 #72
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184833011
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Vermogen is slecht voor de economie. Door te consumeren (=vermogen uitgeven) houd je de economie en het land draaiende.
Je hebt duidelijk heel veel verstand van economie.

Hoe moet ik precies de bakstenen van mijn huis uitgeven in jouw briljante plan?
Hoe hoe ik precies de economie draaiend als ik steeds minder besteedbaar inkomen krijg?
Investeringen komen uit de lucht vallen of toch door vermogen?

:') sorry hoor maar deze reactie raakt echt kant noch wal.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_184833028
Als men uitrekenen doet over welk deel ik al eigenaar ben heb ik daar geheel geen probleem mee, maar wel gelijk ook over alleen dat deel WOZ betalen, geen cent meer of minder.

Wij wouden eigenlijk dit jaar alles compleet aflossen, dan stel ik dat nog wel even uit!
pi_184833040
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 11:26 schreef Metro2005 het volgende:
Ik denk dat ik het intussen maar opgeef met proberen voor mezelf te zorgen.
Werkelijk alles wat je probeert op te bouwen wordt weer keihard onderuit gemaaid door de overheid maar er wordt intussen wel verwacht dat je spaart voor het kopen van een huis, er wordt verwacht dat je je eigen pensioen aanvult, heel veel regelingen zijn er al niet meer voor mijn generatie maar we betalen er nog wel belasting voor...

Sowieso je woning zien als vermogen waar je inkomstne uit kan halen is een bezopen idee eerste klas.

Laat ze maar eens lekker de vennootschapsbelasting weer verdubbelen zodat deze weer op het oude niveau ligt en de daadwerkelijke rendementen op vermogen als inkomen gaan belasten ipv dat geneuzel op fictief rendement.

En dat domme gelul over die HRA, ten eerste wordt deze al afgebouwd en is hij al nog maar maximaal voor 30 jaar en ten tweede zet die hele HRA met de huidige rentestanden ook geen enkele zoden meer aan de dijk. Heb veel liever dat ze de HRA afschaffen dan dit onzalige plan om de woning naar box 3 te verhuizen.

Hoeveel belasting hebben Shell en Unilever betaald?

Ow.. wacht!

Begin daar weer eens wat te halen ipv de middenklasse continu uit te melken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:21:35 #75
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_184833049
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hoeveel belasting hebben Shell en Unilever betaald

Ow.. wacht!

Begin daar weer eens wat te halen ipv de middenklasse continu uit te melken.
Dat bedoel ik ook inderdaad. De middenklasse wordt compleet uitgemolken en de belasting op bedrijven wordt alleen maar minder en minder. Op den duur geeft dat enorme wrijvingen in de maatschappij en zorgt voor opkomend populisme, kijk maar naar bv Frankrijk en de gele hesjes beweging.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_184833052
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:19 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk heel veel verstand van economie.

Hoe moet ik precies de bakstenen van mijn huis uitgeven in jouw briljante plan?
Hoe hoe ik precies de economie draaiend als ik steeds minder besteedbaar inkomen krijg?
Investeringen komen uit de lucht vallen of toch door vermogen?

:') sorry hoor maar deze reactie raakt echt kant noch wal.
In 1 jr uitgeven en dan in de rij gaan staan, huursubsidie etc. etc. Alsof men geen andere bakstenen nodig heeft, maar dan wel graag, het soort wat men niet zelf hoeft te onderhouden.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:23:03 #77
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184833078
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:19 schreef Metro2005 het volgende:
Hoe moet ik precies de bakstenen van mijn huis uitgeven in jouw briljante plan?
Zoals ik al zei, je eigen huis opeten als je wat ouder wordt.
Daar zijn oplossingen zat voor te bedenken zodat je er ook kan blijven wonen.

Iedereen roept dat ze hun huis zien als pensioenvoorziening maar als het zo ver is lopen ze te piepen dat ze er niets mee kunnen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 05-02-2019 12:29:21 ]
Tot nooit .......
pi_184833092
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, je eigen huis opeten als je wat ouder wordt.
Daar zijn oplossingen zat voor te bedenken zodat je er ook kan blijven wonen.
Nee joh, voor die tijd weggeven overschrijven op de kids met recht op wonen is ook een oplossing.
pi_184833133
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:21 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook inderdaad. De middenklasse wordt compleet uitgemolken en de belasting op bedrijven wordt alleen maar minder en minder.
Pond voor pond een van de rijkste landen ter wereld en keiharde economische groei, maar de bevolking wordt armer en armer.

Hoe lang nog?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:28:01 #80
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184833180
Dit is toch alleen relevant als je een huis volledig hebt afgelost; de Wet Hillen ofzo?
pi_184833415
Knot opperde ook een vrijstelling twv de waarde van het huis in box 3...


Vraag me alleen af wanneer het aantrekkelijk wordt om een woon BV op te richten... Je geld wordt niet belast. Je betaalt huur aan de BV. BV maakt winst maar hypotheekrente kun je aftrekken.

Netto krijg je dan dat je vermogensbelasting zakt en je hypotheekrente kunt aftrekken. 3% maar het nadeel is dat je over de winst van het project wel belasting moet betalen in box 2.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 5 februari 2019 @ 12:54:37 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184833658
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:28 schreef Gunner het volgende:
Dit is toch alleen relevant als je een huis volledig hebt afgelost; de Wet Hillen ofzo?
nee, dit is daar weerbovenop
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184833814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:41 schreef ludovico het volgende:
Knot opperde ook een vrijstelling twv de waarde van het huis in box 3...

Vraag me alleen af wanneer het aantrekkelijk wordt om een woon BV op te richten... Je geld wordt niet belast. Je betaalt huur aan de BV. BV maakt winst maar hypotheekrente kun je aftrekken.

Netto krijg je dan dat je vermogensbelasting zakt en je hypotheekrente kunt aftrekken. 3% maar het nadeel is dat je over de winst van het project wel belasting moet betalen in box 2.
En hoe denk je dan ooit nog een hypothecaire lening te kunnen krijgen als je je woning in een B.V. stopt?
pi_184834314
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:04 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

En hoe denk je dan ooit nog een hypothecaire lening te kunnen krijgen als je je woning in een B.V. stopt?
Dat geld heb je toch gewoon liggen. Waarom denk je dat ik vermogensbelasting optel?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184834412
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat geld heb je toch gewoon liggen. Waarom denk je dat ik vermogensbelasting optel?
Je had het zelf over hypotheekrente, vandaar mijn vraag.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 13:37:34 #86
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184834437
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

nee, dit is daar weerbovenop
Vreemd.
Ik vraag me af hoeveel invloed die Knot daarop heeft. Hij heeft, volgens het artikel, natuurlijk ook belangen daarbij.
pi_184834510
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:37 schreef Gunner het volgende:

[..]

Vreemd.
Ik vraag me af hoeveel invloed die Knot daarop heeft. Hij heeft, volgens het artikel, natuurlijk ook belangen daarbij.
Er is maar een belang. De middenklasse moet niet te vroeg de mogelijkheid hebben om te kunnen stoppen met werken of minder te gaan werken. De echt vermogende groep zullen hun constructies wel bedenken en kunnen uitstekende juristen inhuren om de mazen in de wet te kunnen gebruiken.
pi_184834516
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Je had het zelf over hypotheekrente, vandaar mijn vraag.
Dan moet je geld lenen van je BV.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184834523
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dan moet je geld lenen van je BV.
Dat hoeft dan toch geen hypotheek te zijn, kan onderhands.
pi_184834571
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:41 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat hoeft dan toch geen hypotheek te zijn, kan onderhands.
Hypotheekrenteaftrek mag je over je onderhandse lening aftrekken.

/ onderhandse lening kun je gebruiken voor je HRA
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184834582
Politieke zelfmoord.
pi_184834589
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hypotheekrenteaftrek mag je over je onderhandse lening aftrekken.
Nee, dat is aftrek rente eigen woning en die is inderdaad mogelijk. Het is geen hypotheekrente omdat het geen hypothecaire lening is.
pi_184834596
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:44 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee, dat is aftrek rente eigen woning en die is inderdaad mogelijk. Het is geen hypotheekrente omdat het geen hypothecaire lening is.
Je moet niet zo op de termen zitten neuzelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184834646
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je moet niet zo op de termen zitten neuzelen.
Kan toch heel belangrijk zijn en een veel verschil uit maken. Als je met juridische constructies aan komt zetten moet het wel kloppen wat je zegt. Je kunt ook gewoon zeggen, oh ja ik zei het fout. Klopt je hebt gelijk.
pi_184836106
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:47 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Kan toch heel belangrijk zijn en een veel verschil uit maken. Als je met juridische constructies aan komt zetten moet het wel kloppen wat je zegt. Je kunt ook gewoon zeggen, oh ja ik zei het fout. Klopt je hebt gelijk.
Er zullen wel weer wat constructies bedacht kunnen worden mits je de juiste juristen kunt betalen zoals bijvoorbeeld een Shell etc. Want hoe zit het dan met eigendommen van onroerend goed van het bedrijfsleven etc.
Of een zzper die zijn huis als kantoorpand gebruikt.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 15:49:27 #96
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_184836484
quote:
18s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:25 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Huizen bouwen, huizen bouwen, huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,huizen bouwen,

Is GVD het enige wat helpt tegen die krankzinnige huizenmarkt, alle andere oplossingen zijn bullshit om maar niet te hoeven doen wat moet, namelijk....juist ja. }:|
Mee eens maar ik denk dat die oplossing het laatste is wat er gaat gebeuren.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_184836722
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 15:20 schreef Cherni het volgende:

[..]

Of een zzper die zijn huis als kantoorpand gebruikt.
Dat die er dan maar geen BV van maakt anders is die zijn huis kwijt bij een bankroet.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 17:20:43 #98
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184838150
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 09:33 schreef Cherni het volgende:

[..]

Als koop geen voordeel meer heeft tov huren waarom zou je dan nog het risico willen nemen om te kopen? Je loopt veel meer risico met koop dan huur. Denk aan werkloosheid, scheiding, verhuizen, crisis waardoor de waarde daalt.
Arme mensen krijgen geen hypotheek en worden dus gedwongen duur te wonen en lopen een speculatie-kans mis. Daarmee wordt de kloof arm/rijk groter en dat is slecht voor de economie en de sociale samenhang.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_184838226
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Arme mensen krijgen geen hypotheek en worden dus gedwongen duur te wonen en lopen een speculatie-kans mis. Daarmee wordt de kloof arm/rijk groter en dat is slecht voor de economie en de sociale samenhang.
Niet bij een Europa, dan draait de economie op aanschaf van het (buitenland) zie dat maar eens recht te spreken, echter in het (buitenland) begint het ook toch?
pi_184838442
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Arme mensen krijgen geen hypotheek en worden dus gedwongen duur te wonen en lopen een speculatie-kans mis. Daarmee wordt de kloof arm/rijk groter en dat is slecht voor de economie en de sociale samenhang.
Tja als je niet werkt krijg je zeker geen hypotheek. En kan geen Ferrari kopen omdat ik niet hard genoeg werk en word gedwongen om een goedkope 2e hands te kopen. Bovendien krijgen arme mensen huursubsidie.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 17:37:38 #101
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184838465
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 17:36 schreef Cherni het volgende:

[..]

Tja als je niet werkt

Er zijn massa's werkende armen die geen hypotheek krijgen. En mensen die niet (kunnen) werken zijn met een huurhuis nog steeds duurder uit, dat is zonde van de uitkering die jij moet ophoesten. Je snijdt jezelf in de vingers.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_184838620
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 17:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er zijn massa's werkende armen die geen hypotheek krijgen. En mensen die niet (kunnen) werken zijn met een huurhuis nog steeds duurder uit, dat is zonde van de uitkering die jij moet ophoesten. Je snijdt jezelf in de vingers.
En die massa werkende wil jij steeds armer maken?
  dinsdag 5 februari 2019 @ 18:09:43 #103
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184838951
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 17:49 schreef Cherni het volgende:

[..]

En die massa werkende wil jij steeds armer maken?
Door ze goedkoper te laten wonen? Zijn je logica pillen op?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_184839314
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, je eigen huis opeten als je wat ouder wordt.
Daar zijn oplossingen zat voor te bedenken zodat je er ook kan blijven wonen.

Iedereen roept dat ze hun huis zien als pensioenvoorziening maar als het zo ver is lopen ze te piepen dat ze er niets mee kunnen.
Tja, dus dan kan ik beter in een huurhuis gaan wonen, elk jaar een nieuwe 150 inch-tv kopen en om de maand naar een tropisch eiland op vakantie, dan te sparen en mijn hypotheek af te lossen.
Want in het eerste geval krijg ik later alles gratis, in het tweede geval mag ik zelf dokken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184839367
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Door ze goedkoper te laten wonen? Zijn je logica pillen op?
Dat kan ik beter aan jou vragen.
pi_184839405
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Door ze goedkoper te laten wonen? Zijn je logica pillen op?
Dat kan ik beter aan jou vragen, die alleen denkt dat alle eigen huizenbezitters rijk zijn.
pi_184839426
Ik vraag me trouwens af of ik dan bij een dalende huizenmarkt ook negatief vermogensrendement zou terugkrijgen. Ergens heb ik het gevoel dat de belastingdienst alleen bij een stijgende markt wil cashen en je het bij een dalende markt zelf mag uitzoeken.

Erg goed voor de stabiliteit van de staatsfinanciën lijkt het me in ieder geval niet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184839432
:)
pi_184841543
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:47 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Kan toch heel belangrijk zijn en een veel verschil uit maken. Als je met juridische constructies aan komt zetten moet het wel kloppen wat je zegt. Je kunt ook gewoon zeggen, oh ja ik zei het fout. Klopt je hebt gelijk.
Je bent een taalpurist aan het uithangen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184843340
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 18:28 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Tja, dus dan kan ik beter in een huurhuis gaan wonen, elk jaar een nieuwe 150 inch-tv kopen en om de maand naar een tropisch eiland op vakantie, dan te sparen en mijn hypotheek af te lossen.
Want in het eerste geval krijg ik later alles gratis, in het tweede geval mag ik zelf dokken.
Je kunt ook sparen in een oude sok.
pi_184843692
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 18:33 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik vraag me trouwens af of ik dan bij een dalende huizenmarkt ook negatief vermogensrendement zou terugkrijgen. Ergens heb ik het gevoel dat de belastingdienst alleen bij een stijgende markt wil cashen en je het bij een dalende markt zelf mag uitzoeken.

Erg goed voor de stabiliteit van de staatsfinanciën lijkt het me in ieder geval niet.
Je geeft in iedergeval hiermee een verkeerd signaal af. Maar goed mensen die voor dit soort maatregelingen zijn moeten vooral PvdA stemmen. Die komen op voor een arbeider zoals de fabrieksarbeider. En als die dan 40 jaar krom heeft gelegen en zich alles ontnomen heeft om zijn huis netjes af te betalen is het plotseling een rijk man die teveel bezit.
pi_184843782
Het argument is vreemd: we willen een lagere nationale hypotheekschuld. Daarom bestraffen we het aflossen van deze schuld. Kan iemand mij helpen hoe ik dit verkeerd heb begrepen? In het artikel staat dat dit alleen voor de oppervlakkige verstaander is, maar wordt vervolgens wel met deze bogus aanname verder geredeneerd
pi_184844202
Bovendien gaat dit geen goedkopere starterswoningen opleveren. Die worden juist populairder ivm lage woz
pi_184844675
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:41 schreef LorneMalvo het volgende:
Bovendien gaat dit geen goedkopere starterswoningen opleveren. Die worden juist populairder ivm lage woz
Natuurlijk niet. Bouwgrond, rente, vraag en aanbod, regio bepalen de prijs en het tweeverdieners model.
pi_184844751
quote:
14s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat moet maar eens afgelopen zijn. Als men niet belast wil worden op huizen als vermogen, stop dan met het huis als vermogen te gebruiken. Huizenprijzen moeten drastisch omlaag.
Waarom zou je met een dergelijke constructie nog kopen en alle lasten zelf dragen als je niet de lusten hebt?

Dan kun je net zo goed gaan huren. Bouw je ook niks op, maar je bent wel beduidend minder geld kwijt aan onderhoud e.d.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 22:00:20 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184844757
Wat de overheid kostte wat kost wil voorkomen is dat mensen hun huis hebben afgelost op hun 55-ste en daarna genoegen nemen met een kleine rente ipv tot hun 75-ste door te zwoegen. Dat bewerkstelligen ze door huizenbezit en vermogen te belasten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184844834
Wat een kak idee. Laten we nog meer belasten, belasten, belasten, belasten, de oplossing voor alle problemen mensen. Dit kan ook alleen komen van zo'n bankmongool.
pi_184844927
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:00 schreef LXIV het volgende:
Wat de overheid kostte wat kost wil voorkomen is dat mensen hun huis hebben afgelost op hun 55-ste en daarna genoegen nemen met een kleine rente ipv tot hun 75-ste door te zwoegen. Dat bewerkstelligen ze door huizenbezit en vermogen te belasten.
Dat denk ik ook. Het mag natuurlijk niet de bedoeling worden om iets op te bouwen om eerder te kunnen stoppen als arbeider in de zware arbeid. Een groep waar zogenaamd links(PvdA)voor opkomt. Je zult maar zzp er zijn die door concurrentie geen pensioen kan opbouwen en denkt door een huis te kopen het op oudere leeftijd iets makkelijker te krijgen. En dan loop je tijdens die werkzame periode ook nog eens een enorm risico.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 22:33:11 #119
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_184845519
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:00 schreef FYazz het volgende:

[..]

Waarom zou je met een dergelijke constructie nog kopen en alle lasten zelf dragen als je niet de lusten hebt?

Dan kun je net zo goed gaan huren. Bouw je ook niks op, maar je bent wel beduidend minder geld kwijt aan onderhoud e.d.
Wie gaat er aan jou verhuren als niemand een huis wilt kopen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 5 februari 2019 @ 22:36:01 #121
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_184845558
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:36 schreef Drugshond het volgende:
Kom maar op met die zoveelste ban deug NWS-mods,
tis er dan
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184845650
Als Schiphol naar de zee verplaatst worden doet, zakken de prijzen van de huizen daar sowieso.
pi_184845800
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:00 schreef LXIV het volgende:
Wat de overheid kostte wat kost wil voorkomen is dat mensen hun huis hebben afgelost op hun 55-ste en daarna genoegen nemen met een kleine rente ipv tot hun 75-ste door te zwoegen. Dat bewerkstelligen ze door huizenbezit en vermogen te belasten.
Als dat zo is dan zou het wel aardig zijn om die boodschap dan helder en eerlijk te brengen. Ik snap dat men niet wil dat er paniek uitbreekt maar de toekomst is wat dat betreft inktzwart. We zitten met de B.V. Nederland in een onoplosbare spagaat. Misschien geldt hetzelfde voor de B.V. Wereld....
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184847259
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wie gaat er aan jou verhuren als niemand een huis wilt kopen?
Ben je nou serieus? :?
pi_184847318
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 00:08 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ben je nou serieus? :?
Ehh, ja? Leg eens uit dan? Waarom zou huren opeens een betere optie worden? Wie gaat aan jou verhuren als niemand wilt kopen? En als kopen dus duur wordt, waarom zou iemand die extra kosten dan niet vergoed zien willen worden in de huurprijs?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184847868
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 00:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ehh, ja? Leg eens uit dan? Waarom zou huren opeens een betere optie worden? Wie gaat aan jou verhuren als niemand wilt kopen? En als kopen dus duur wordt, waarom zou iemand die extra kosten dan niet vergoed zien willen worden in de huurprijs?
Ben je nou aan het trollen op mijn posts vanwege het andere topic?

Maar goed, ik zal uitleggen wat ik bedoelde.

Ik stel niet dat kopen duur wordt. Ik vraag me af of kopen financieel gezien dan nog wel substantieel meer oplevert t.o.v. huren en of kopen dan nog wel interessant wordt gezien voor met name de middenstand die het gebruikt als spaarpotje.
Het risico van zelf de lasten dragen mbt onderhoud en schade nemen veel kopers nu voor lief, omdat het op de lange termijn iets oplevert. Als het voordeel dat het iets oplevert wegvalt, vraag ik mij af wat dit doet met het koopgedrag.

Wat betreft je andere vraag: bijvoorbeeld corporaties, vastgoedhandelaren en collectieve opkopers.
pi_184848469
Ah nice, de overheid is dus altijd spekverkoper, op moment van een hoog conjuctuur op de woningmarkt krijgt men lekker gratis geld binnen want overwaarde, echter als mensen onderwater staan zal het ze een zorg zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184848475
Overigens pleit ik al jaren voor een meer fair systeem waarbij men een deel van de winst op overwaarde verdiconteert met de verkregen hypotheek rente aftrek. Steek dat deel in een fonds waarbij men nieuwe woningen kan bouwen en toekomstige hypotheek rente financieert.

Op die manier zal de druk op de woningmarkt enigsinds afnemen en is de pijn eigenlijk niet zo groot immers het geld word opgebracht door mensen die met winst verkocht hebben. Uiteraard wel rekening houden met doorstromers naar duurdere huizen, maar maak daar een regeling voor dat men bijvoorbeeld een deel van de teruggave terugbetaald wanneer men aan het einde van de hypotheek zit.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184848817
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je geeft in iedergeval hiermee een verkeerd signaal af. Maar goed mensen die voor dit soort maatregelingen zijn moeten vooral PvdA stemmen. Die komen op voor een arbeider zoals de fabrieksarbeider. En als die dan 40 jaar krom heeft gelegen en zich alles ontnomen heeft om zijn huis netjes af te betalen is het plotseling een rijk man die teveel bezit.
Ik denk ook wel dat dit een van de achterliggende oorzaken voor de onvrede bij de gele hesjes e.d. is.

Het hele fiscale en economische beleid wordt de afgelopen 20 jaar vooral gevoerd op een wijze zoals een commercieël bedrijf dat zou voeren. Er wordt gekeken of de econoische negatieve effecten van een wijziging groter zijn dan de postitieve en op basis daarvan wordt besloten. Morele principes spelen daar hooguit een bijrol in. Een beetje zoals de AH de prijs van producten bepaald: Hoe hoog kan ik de prijs maken voordat zoveel klanten weglopen dat de totale winst afneemt. Waar je dat bij een Albert Heijn gevoelsmatig pikt (het is immers een commerciëel bedrijf) verwacht je bij een overheid andere overwegingen. Nu is de belastingheffing een soort printerfabrikant die zijn klanten met cartridges uitmelkt: Eerst binden we de burger met belastingmaatregelen aan langdurige keuzes en halverwege gaan we de spelregels veranderen.

We zouden terug naar een model waar eerst bedacht wordt op welke aspecten belastingheffing moreel verantwoord lijkt (bijvoorbeeld inkomsten, consumptieve artikelen, ...) en er vervolgens aan de hoogte van de heffing gedraaid wordt totdat de begroting klopt.

Natuurlijk kun je daarbij niet de economische werkelijkheid uit het oog verliezen en moet je ook aspecten zoals belastingontwijken of ontmoediging van arbeid meenemen in je besluiten en zul je het beleid nooit uitsluitend op een rechtvaardigheidsprincipe kunnen baseren. Maar je kunt wel streven om weer meer die kant op te gaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184850710
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 04:02 schreef raptorix het volgende:
Ah nice, de overheid is dus altijd spekverkoper, op moment van een hoog conjuctuur op de woningmarkt krijgt men lekker gratis geld binnen want overwaarde, echter als mensen onderwater staan zal het ze een zorg zijn.
Maar wie gaat die waarde bepalen zolang dat vermogen in bakstenen blijft zitten. Immers de exacte waarde weet je pas zodra het verkocht is. Of moet je ieder jaar een taxatie laten maken :).

En wat als ik wegens omstandigheden moet verkopen onder die vast gestelde waarde?

Je zou bijna denken dat de overheid die fictieve waarde zo hoog mogelijk probeert te houden.
pi_184850896
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 01:19 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ben je nou aan het trollen op mijn posts vanwege het andere topic?

Maar goed, ik zal uitleggen wat ik bedoelde.

Ik stel niet dat kopen duur wordt. Ik vraag me af of kopen financieel gezien dan nog wel substantieel meer oplevert t.o.v. huren en of kopen dan nog wel interessant wordt gezien voor met name de middenstand die het gebruikt als spaarpotje.
Het risico van zelf de lasten dragen mbt onderhoud en schade nemen veel kopers nu voor lief, omdat het op de lange termijn iets oplevert. Als het voordeel dat het iets oplevert wegvalt, vraag ik mij af wat dit doet met het koopgedrag.

Wat betreft je andere vraag: bijvoorbeeld corporaties, vastgoedhandelaren en collectieve opkopers.
Nee, het punt is dat je mag verwachten dat alles wordt doorberekend.

Er zat een fiscaal voordeel in een eigen woning hebben ja, die vervalt dus je hebt wel gelijk. Verschil huis op naam / huis huren wordt fiscaal kleiner. Dus huren relatief aantrekkelijker t.o.v. de oude situatie.

Maar in feite zou een huis kopen nog steeds gewoon de betere keuze zijn als je ergens lang gaat wonen. Minder gezeik en meer vrijheid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184851273
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:04 schreef Cherni het volgende:

[..]

Maar wie gaat die waarde bepalen zolang dat vermogen in bakstenen blijft zitten. Immers de exacte waarde weet je pas zodra het verkocht is. Of moet je ieder jaar een taxatie laten maken :).

En wat als ik wegens omstandigheden moet verkopen onder die vast gestelde waarde?

Je zou bijna denken dat de overheid die fictieve waarde zo hoog mogelijk probeert te houden.
Je weet dat die waarde al elk jaar bepaald word ivm WOZ?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:55:40 #134
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184851509
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:17 schreef ludovico het volgende:
Er zat een fiscaal voordeel in een eigen woning hebben ja, die vervalt dus je hebt wel gelijk. Verschil huis op naam / huis huren wordt fiscaal kleiner. Dus huren relatief aantrekkelijker t.o.v. de oude situatie.
Het fiscaal voordeel zat alleen jn het hebben van een eigen huus waar de ook daadwerkelijk in woont.
Een huis kopen om te verhuren wordt nu ook al gedaan.
Hier wordt nu ook al box3 belasting over betaald.
Aan deze huizen veranderd dus helemaal niets.
Tot nooit .......
pi_184851575
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het fiscaal voordeel zat alleen jn het hebben van een eigen huus waar de ook daadwerkelijk in woont.
Een huis kopen om te verhuren wordt nu ook al gedaan.
Hier wordt nu ook al box3 belasting over betaald.
Aan deze huizen veranderd dus helemaal niets.
Huis kopen voor jezelf vs huis huren van een ander (die het in box 3 heeft zitten) wordt anders, namelijk, beide box 3, belastingvoordeel huis kopen voor jezelf wordt minder dus huis huren van een ander wordt relatief aantrekkelijker.

Ik vind stimulans op het hebben van een eigen huis helemaal niet zo verkeerd eigenlijk. Het is een schaars goed.... Als privé personen veel huizen gaan kopen ergens (berhard junior) gaat dat gepaard met scheve ogen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:05:45 #136
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184851670
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Huis kopen voor jezelf vs huis huren van een ander (die het in box 3 heeft zitten) wordt anders, namelijk, beide box 3, belastingvoordeel huis kopen voor jezelf wordt minder dus huis huren van een ander wordt relatief aantrekkelijker.

Ik vind stimulans op het hebben van een eigen huis helemaal niet zo verkeerd eigenlijk. Het is een schaars goed.... Als privé personen veel huizen gaan kopen ergens (berhard junior) gaat dat gepaard met scheve ogen.
excuus ik dacht te reageren op de vraag 'wie gaan er nog huizen kopen om te verhuren'.
Tot nooit .......
pi_184851938
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

excuus ik dacht te reageren op de vraag 'wie gaan er nog huizen kopen om te verhuren'.
Ik zie zelf wel iets in een ontheffing van vermogensbelasting tot 100k + 500k als je woont in een eigen huis.

Heb er niet zoveel medelijden mee dat het een primair levensbehoefte is "wonen" dat wordt ingevuld als dikke luxe.

De behoefte is ruimschoots vervuld dan toch?

En dan hebben we nog een algemene heffingskorting etc die de te betalen belasting vrij laag maken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:24:30 #138
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184851978
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zie zelf wel iets in een ontheffing van vermogensbelasting tot 100k + 500k als je woont in een eigen huis.

Heb er niet zoveel medelijden mee dat het een primair levensbehoefte is "wonen" dat wordt ingevuld als dikke luxe.

De behoefte is ruimschoots vervuld dan toch?

En dan hebben we nog een algemene heffingskorting etc die de te betalen belasting vrij laag maken.
ik ben er, zoals ik eerder zei, ook voorstander van.
De overheid heeft een NHG grens gesteld waaronder mensen enige hulp krijgen bij het kopen van een huis (garantieregeling). Dat is 3 ton dacht ik.

Die NHG grens kunnen we ook voor de vrijstelling gebruiken.
Tot nooit .......
pi_184852025
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik ben er, zoals ik eerder zei, ook voorstander van.
De overheid heeft een NHG grens gesteld waaronder mensen enige hulp krijgen bij het kopen van een huis (garantieregeling). Dat is 3 ton dacht ik.

Die NHG grens kunnen we ook voor de vrijstelling gebruiken.
Klinkt wel interessant.

Verder vind ik ook dat als de overheid regelt stelt / banken regels stellen dat je 20% eigen geld moet meenemen dat die vrije voet ook wel 20% van 300k mag zijn. (60k)

Staat nu op 25k ofzo.

Vermogensbelasting is wel progressief geworden laatste tijd dat is wel positief.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:33:05 #140
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184852136
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:27 schreef ludovico het volgende:

Verder vind ik ook dat als de overheid regelt stelt / banken regels stellen dat je 20% eigen geld moet meenemen dat die vrije voet ook wel 20% van 300k mag zijn. (60k)

Staat nu op 25k ofzo.
staat op 30k per persoon.
Als je samen een huis koopt dus jouw gestelde 60k.
Tot nooit .......
pi_184852201
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je weet dat die waarde al elk jaar bepaald word ivm WOZ?
Ja, die niet klopt. Want dat is allemaal natte vingerwerk.
pi_184852228
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

staat op 30k per persoon.
Als je samen een huis koopt dus jouw gestelde 60k.
Discriminatie van de eenzame mens!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184852252
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

staat op 30k per persoon.
Als je samen een huis koopt dus jouw gestelde 60k.
Heel leuk maar het aantal eenpersoonshuishoudens neemt al decennia toe.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:47:47 #144
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184852390
Zorgen dat he 18 jarige zoon wat langer in huis blijft.
Dat is ook een tendens.

de NHG grens halveerd ook niet als je er alleen gaat wonen.
De eenzame mens heeft dus dezelfde vrijstelling als twee personen en kan een relatief luxer huis kopen.

In stelsels zal altijd een voor of nadeel voor bepaalde groepen zitten.
Tot nooit .......
pi_184852785
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ja, die niet klopt. Want dat is allemaal natte vingerwerk.
Als je het er niet mee eens bent kun je daar tegen in beroep gaan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 12:44:38 #146
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184853310
Door dit soort gezemel durf ik niet eens een hypotheek te nemen, ik vind het al lastig om de huidige regels te doorgronden laat staan als ze die regels telkens gaan veranderen.

Je word min of meer gedwongen om keuze te maken over een periode van ~30 jaar en dat tijdens die dertig jaar worden de regels van het spel veranderd. Hoe kun je dan ooit een goed overwogen keuze maken?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 6 februari 2019 @ 12:58:02 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184853527
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Door dit soort gezemel durf ik niet eens een hypotheek te nemen, ik vind het al lastig om de huidige regels te doorgronden laat staan als ze die regels telkens gaan veranderen.

Je word min of meer gedwongen om keuze te maken over een periode van ~30 jaar en dat tijdens die dertig jaar worden de regels van het spel veranderd. Hoe kun je dan ooit een goed overwogen keuze maken?
Als ze dit gaan invoeren dan doen ze dit altijd geleidelijk. Dus je krijgt in het eerste jaar een vrijstelling gelijk aan je woningwaarde. Dan gaat over een periode van 30 jaar telkens 3% van je vrijstelling verloren. Dat zijn kleine stapjes, op een woning van 3 ton is dat dan 1,2% van 9000 euro, dus zeg 100 euro. Op jaarbasis, dus maar 8 euro per maand. Precies hetzelfde zag ik met de afschaffing van de wet Hillen bij de belastingaangifte van mijn moeder (die al afgelost heeft)
Zo doen ze het altijd om opstanden te voorkomen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 6 februari 2019 @ 12:59:32 #148
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184853558
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Door dit soort gezemel durf ik niet eens een hypotheek te nemen, ik vind het al lastig om de huidige regels te doorgronden laat staan als ze die regels telkens gaan veranderen.

Je word min of meer gedwongen om keuze te maken over een periode van ~30 jaar en dat tijdens die dertig jaar worden de regels van het spel veranderd. Hoe kun je dan ooit een goed overwogen keuze maken?
ik zal het nog lastiger maken...

over tien jaar kan:
je ernstig ziek zijn en niet meer kunnen weken,
dood zijn,
huizenmarkt zijn ingestort
er derde wereld oorlog zijn
de euro niet meer bestaan
je huis ingestort zijn

of
je een gewelidig baan en twee gezonde kinderen hebben,
huizenmarkt in absolute top
voor eeuwig de vrede zijn getekend


ja joh, dingen veranderen in het leven.
kijk vooruit, die geen onverantwoorde dingen
neem eens een klein risico maar:
laat je niet weerhouden door mogelijke veranderingen waarvan je de positieve en negatieve consequenties niet kan overzien.
Tot nooit .......
pi_184856686
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je weet dat die waarde al elk jaar bepaald word ivm WOZ?
En dat klopt alleen al het pand volledig in eigendom is, zoniet dan rekenen ze maar als er geen aftrek meer is!
pi_184856739
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:
Door dit soort gezemel durf ik niet eens een hypotheek te nemen, ik vind het al lastig om de huidige regels te doorgronden laat staan als ze die regels telkens gaan veranderen.

Je word min of meer gedwongen om keuze te maken over een periode van ~30 jaar en dat tijdens die dertig jaar worden de regels van het spel veranderd. Hoe kun je dan ooit een goed overwogen keuze maken?
Als dan neem je eentje wat je makkelijk kan ophoesten, van 1 inkomen etc etc vergeet niet het is niet alleen een hypotheek, het onderhoudt komt dan ook volledig op je. En dan heb ik het nog niet eens over asbest in het pand.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')