Sounddragon | zaterdag 22 december 2018 @ 00:36 |
Ja, het jaarlijkse dilemma. Wat gooi jij onder je auto? Je zomerbanden, want je hebt zulke rijskills dat je 'm met 140 op een beijzelde snelweg makkelijk tussen de lijntjes kunt houden? Of omdat jij je niet gek laat maken door de marketingtrucs? of toch winterbanden want veiligheid voor jezelf/gezin en andere weggebruikers? of het beste/slechtste van beide en je gaat voor all-seasons? Brand los. Poll: Winterbanden? • Ja • Nee, all-seasons • Nee, zomerbanden Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | |
Sounddragon | zaterdag 22 december 2018 @ 00:37 |
40 euro voor twee bandenwissels? Whøt? Je kunt zelf die wielen toch wel effe wisselen? Maar dus.. Suggereer je dat je eigenlijk de hele winter zo'n beetje op je winterbanden rijdt terwijl het eigenlijk te warm is en er helemaal geen omstandigheden zijn die zouden kúnnen billijken dat je überhaupt een set winterwielen bezít? Of zet je in de zomer ook effe andere banden onder je auto als het eens regent? Levensgevaarlijk hoor, zomerprofiel in de regen, daar moet je toch minimaal allweathers voor hebben, of liever nog Rainsports, anders is het echt compleet onverantwoord. Denk aan al die mensen die op allweather rijden in de regen, daar rij jij dan tussen op je zomerbanden. Heel de mensheid in acuut levensgevaar | |
Sounddragon | zaterdag 22 december 2018 @ 00:37 |
nee, het is om onkunde van bestuurders te compenseren. | |
Ridocar | zaterdag 22 december 2018 @ 06:28 |
Dat vind ik ook met (achteruitrij)sensoren. Het is handig om te checken of je genoeg ruimte hebt, maar hele volksstammen gaan gewoon blind op deze sensoren en kijken gewoon niet door de spiegels. | |
PluggieOD | zaterdag 22 december 2018 @ 08:18 |
Bekend psychologisch gegeven. Ander voorbeeld: maak auto's veiliger; mensen gaan harder rijden, wat een gedeelte weer teniet doet. | |
Sounddragon | zaterdag 22 december 2018 @ 11:05 |
ik wilde ze ook, maar de eerste keer dat ik ze testte kwam ik tot de conclusie dat die dingen niet doen wat ik wil en dus (voor mij iig) nutteloos zijn. | |
loveli | zaterdag 22 december 2018 @ 11:20 |
Mijn achteruitrijsensoren zijn niet meegespoten (en ik kan gewoon inparkeren). | |
Leandra | zaterdag 22 december 2018 @ 11:41 |
Ik had ze in de andere auto wel, deze heeft ze niet, wat op zich niet zo'n probleem was, want dit was toen onze mooi weer auto (cabrio). Nu het de daily geworden is mis ik het soms wel, want het zicht naar achteren is met de kap dicht nou eenmaal beperkt. Maar meer dan missen in de zin van "jammer dat het er niet op zit" is het niet. Winterbanden zitten er sinds vorige week vrijdag ook weer op. En nee, dat doe ik niet zelf, ik ga er ook niet mee lopen slepen. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 23 december 2018 @ 07:17 |
Winterbanden met autogordels vergelijken is juist een zwaktebod. Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie, dat heeft de bandenbranche zo gecreeerd en dat is gewoon slimme marketing. Of het (in Nederland) beter is voor de verkeersveiligheid, blijft dubieus. | |
Ridocar | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:16 |
Zo, en hoe denken de users nú over winterbanden? Vinden de weigeraars het nog steeds onnodig ("Winterbanden? Voor die drie centimeter sneeuw? Pfffrrrhahaha") en anders: Kom maar op, pro-winterbanden met je told-you-so. | |
pvdplanet | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:19 |
De ene winterband is de andere niet. Mijn 17" runflat Dunlop Wintersport 5 banden zijn een ramp. Veel te harde wangen dus zijwaardse grip is slecht. Maar alles beter dan de zomerbanden. | |
Kriegel | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:28 |
4WD op all-seasons, ging prima. | |
VEM2012 | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:39 |
Een statussymbool nog wel. Nou ja, laat ook maar. | |
bokkepoot | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:41 |
Ben veilig thuisgekomen op zomers, N wegen en de snelweg waren met aangepaste snelheden goed te doen. En nee ik reed niet als langzaamste. | |
boegschroef | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:42 |
Ik ben anders gewoon op mijn zomersloffen en rwd (meest gevaarlijke combie volgens de meeste pro-winterbanden) naar huis gereden en werd alsnog opgehouden. | |
Kriegel | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:53 |
Snelheid aanpassen (en bewuster remmen op de motor) is gewoon de sleutel, al is het dan natuurlijk wel fijn als de rest dat ook doet. Hier dus ook geen probleem over 50 km. Zat alleen één moment te kutten door m'n eigen schuld, op zo'n typische net iets te smalle buitenweg met hoogteverschil tussen weg en berm. Tegenliggende vrachtwagen, toen week ik iets uit en daar zat dus blijkbaar de (praktisch onzichtbare) rand van de weg. Anderhalf wiel de besneeuwde berm in met een kleine klap, dus toen hadden m'n bandjes opeens even moeite met grip vinden. Snel genoeg terug gewaggeld maar vlak voor zo'n gevaarte word je daar niet meteen vrolijk van. Dom, had gewoon het uitgesleten pad moeten blijven volgen. | |
Pietverdriet | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:07 |
Vanavond weer wat mensen gezien die niet in winterbanden geloven. Kwamen nauwelijks weg bij stoplichten en gleden door de bochten. | |
VEM2012 | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:08 |
Maar hier op fok rijden ze op zomerbanden rondjes rondom de rest hoor. | |
Hyperdude | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:12 |
Dunlop SP Wintersport 3D voor en Stoner Blizzak LM-25 achter. Ook RFT. 18" Vind ze niet verkeerd. | |
Pietverdriet | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:14 |
Al belanden ze slippend in de sloot zullen ze het niet toegeven, beetje zoals veel Britten met brexit. | |
Lospedrosa | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:30 |
Wat is er met de Brexit dan? | |
Pietverdriet | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:32 |
Die glijden koppig de sloot in, volledig niet in controle | |
XL | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:37 |
Vandaag in Nord Rhein Westfalen om 17:00 120 km file. Ietsje minder dan normaal. Verse sneeuw rond de steden (Keulen/Düsseldorf/Duisburg) 2 tot 7 centimeter. Nederland: 2300 km | |
XL | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:39 |
Als niet runflat kwamen ze het best uit de test (beste koop) bij Autobild. Ik rijd ze ook, vind ze prima. Met wintersport kon ik doorrijden en moest een vriend met audi quattro al kettingen omleggen. Contintental ietsje beter, maar de meerprijs niet waard | |
Hyperdude | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:41 |
Op weg naar Stalingrad bakten die Moffen er anders ook weinig van. | |
XL | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:48 |
Toen hadden ze nog geen winterbandenplicht | |
boegschroef | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:57 |
Tuurlijk wel, maar als ik in de sloot beland geef ik mezelf de schuld en niet de zomerbandjes of de auto. Ik heb jaren winterbanden en zomerbanden gehad. En als mijn velgen binnen waren lagen ze ook op de nieuwe auto. Maar dat doe ik alleen omdat ik ook in duitsland kom. Ik blijf erbij dat winterbanden (in nederland) vooral een marketing stunt is, vandaag is wederom het bewijs. | |
bokkepoot | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:00 |
Ligt aan de bestuurder naar mijn mening, sommige mensen kunnen wel redelijk rijden met zomerbanden. Terwijl ik ook zat mensen ken die ik in de winter zelfs met een tank nog niet de weg op zou sturen. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:00 |
| |
RealBizkit666 | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:19 |
Die 2300 is omdat ze nu elke rijstrook tellen of zo. De ANWB had vanmiddag 6 keer zo veel file op hun website staan dan dat er bij Rijkswaterstaat op de site stond. Ik geloof er dus geen snars van. Nu op dit moment ook: Rijkswaterstaat 12km, ANWB 33km. | |
Leandra | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:21 |
Dat betekent wel dat het wegennet inmiddels nagenoeg overal 3 rijstroken heeft | |
loveli | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:22 |
M'n vorige waren Goodyear, tweedehands met velgen kunnen kopen voor weinig. Bevielen goed. Nu de derde winter op m'n Continentals. Had er al behoorlijk wat kms mee gereden en twijfelde of ze nog een winter mee konden, maar vanmorgen besloten toch een nieuw setje te bestellen voor de vakantie. Het scheelde flink met toen ze vers waren. Het ligt in ieder geval voor een deel aan de gebruiker dat ze vervangen moeten worden. Dit keer ga ik voor Nokian. | |
Leandra | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:23 |
Hier idem.... dat we om 12.45 uur weer thuis waren en toen de auto in de garage hebben gezet en niet meer hebben gebruikt telt zeker niet? | |
XL | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:26 |
500 volgens rijkswaterstaat, punt blijft overeind. 500 is vet meer en er lag niet eens echt sneeuw. In NRW was het minder! | |
Leandra | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:26 |
En Conti's hier, hadden we gekocht voor de andere auto, die heeft daar 1 winter op gereden en overleed vervolgens het voorjaar daarna (terwijl hij op zomerbanden stond). De cabrio stond op winterbanden toen we hem kochten, dus daar hadden we al zomer en winterbanden voor en die laatste waren na vorig winter echt op, dus de Conti's van de overleden auto zitten nu op de velgen van de cabrio. Helemaal prima. | |
loveli | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:27 |
Met jouw auto telt alles onder de 30 cm sneeuw en boven 20 graden vorst niet. Die geniet er alleen maar van. | |
Leandra | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:28 |
True Mijn jongste gisteren: ik koop later ook een cabrio en als het dan heel koud is doe ik gewoon het dak open. | |
Fer | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:46 |
100 over besneeuwde linkerstrook, geen krimp. | |
Sounddragon | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:50 |
Big balls bro, big balls En als er nou op links iemand iets stoms doet en jouw strook op glibbert? Dan gooi je gewoon je sneeuwanker uit en sta je net zo snel stil als in de zomer? | |
loveli | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:52 |
Jij rijdt/reed toch op Nokians? In het vorige topic zei je dat ze tegenvielen. Heb je de WD R3 of R4? Ik sta op het punt de R4 te bestellen. | |
VEM2012 | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:56 |
De Britten krijgen controle over hun eigen zaakjes, alleen raken ze daarmee wel een groot deel van hun welvaart kwijt. Het is zoiets als dat je op je 16e tegen je ouders zegt ‘ik ben jullie gezeik zat, ik ga het zelf rooien’ en dan onder een brug gaan slapen, helemaal autonoom! | |
Fer | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:58 |
Nee joh, 5 stroken, waarvan de 2 linkerste leeg waren. Het was gewoon niet zo glad hier in het westen, waarschijnlijk omdat het toch iets boven 0 bleef. | |
Sounddragon | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:59 |
Boven 0? tis hier al 48+ uur dik onder.. min 8 had ik gisterochtend, en eind vd middag nog -4 ofzo.. [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 22-01-2019 22:41:09 ] | |
VEM2012 | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:59 |
Dan is het juist extra glad, maar dat is misschien iets voor de volgende keer om over na te denken dan. 😎 | |
Fer | dinsdag 22 januari 2019 @ 21:01 |
Die auto heb ik niet meer. Dacht dat er nu Conti onder zat, of Dunlop Winter sport | |
Fer | dinsdag 22 januari 2019 @ 21:06 |
Rond uurtje of 1 vanmiddag. Toen het er net lag en nog niet vastvroor aan het wegdek. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 21:07 |
Ik vind winterbanden onzin. Zo onzinnig dat ik ze er niet heb onder laten leggen. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 22:27 |
vind ik ook! | |
Sounddragon | dinsdag 22 januari 2019 @ 22:43 |
hier was het gewoon diepvries toen het begon, en dat is het nog steeds. Was een typo trouwens; 48+ uur al onder 0 hier. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 08:12 |
Zeker. Aangetoond door al die sukkels die gaan twitteren of op fora vermelden dat ze hun winterbanden weer gemonteerd hebben. Doen ze dat niet als bij de jaarlijkse beurt er een lampje of een remblok vervangen is. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 08:13 |
Als je gisteren winterbanden nodig had om veilig thuis te komen, moet je misschien overwegen om je rijbewijs inleveren. | |
YoshiBignose | woensdag 23 januari 2019 @ 08:39 |
Reed gisteravond naar huis en was niets aan de hand op de A8. Iedereen reed gewoon normale snelheid (100+). In m'n woonwijk wel glad. Onder m'n E46 met 18" breedset had ik toch echt wel winterbandjes nodig hoor | |
DrDarwin | woensdag 23 januari 2019 @ 08:44 |
Natuurlijk. Maar goed, ik rij ook nog steeds op de gewone banden, aangezien ik een rwd heb en ook nog 225 voor en 245 achter is dat met deze sneeuw best een listige combi. Het gaat wel, maar een heuveltje op wordt best een probleem. Ga ik nu aan de winterbanden? Neuh, voor die paar dagen begin ik er echt niet aan. | |
oldford | woensdag 23 januari 2019 @ 08:55 |
Rijkswaterstaat meet alleen files op het hoofdwegennet (de snelwegen) en dan moeten daar wel meetlussen liggen. De ANWB meet files op alle wegen (ook provinciale wegen en in de stad) en gebruikt ook gegevens van o.a. TomTom. Dat Rijkswaterstaat minder files en minder totale afstand meet klopt dus wel. Ik persoonlijk wil ook graag weten of ik langdurig op een provinciale weg in de file kom. Dat helpt bij het plannen van een eventuele omrijroute bij grote files. | |
rival | woensdag 23 januari 2019 @ 09:08 |
Daar had ik er gisteren ook weer 1 van op mijn achterbumper. | |
VEM2012 | woensdag 23 januari 2019 @ 09:13 |
Ok. Dat is tenminste een eerlijk verhaal. | |
Leandra | woensdag 23 januari 2019 @ 09:22 |
Ik was er vanmorgen iig blij mee... de wegen bij school zijn en niet vlak en niet gestrooid. | |
damsco | woensdag 23 januari 2019 @ 09:27 |
Als leaserijder interesseert het mij niks qua kosten en dus zet ik winterbanden eronder. | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 09:51 |
Ons schoolterrein is één grote sneeuwpuinzooi, heerlijk om doorheen te glijden | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 09:53 |
Alles is hier nog steeds strak wit, 10cm sneeuw vop de tuintafel. Zometeen eens een rondje driften op mijn Michelin 225 zomerbandjes met 4mm profiel | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 09:55 |
Zelfs met splinternieuwe Hankook Winterbanden kan je lekker k*tviolen als je een BMW hebt | |
Leandra | woensdag 23 januari 2019 @ 09:55 |
Ik kom niet met de auto op het schoolplein hè | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 09:55 |
Hmm, ja, das minder, ik heb geen BMW.. | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 09:58 |
Nee oke, maar hier is het echt een ramp. Hele buurt is overigens ook nog lekker ingepakt hier, vind het wel leuk om te zien, beter dan die grijze drap die we over een aantal daagjes krijgen. | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 09:59 |
Ik heb altijd gedacht dat die Mercs ook achterwielaandrijvers waren!? Dat is dus niet begrijp ik???? | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:01 |
Ik gebruik geen winterbanden overigens. Ik woon maar 3km van mn werk af en met die ene dag (of 2 ) per jaar een beetje sneeuw is het compleet overbodig. Ik rij gewoon rustig en dan komt alles goed. Gisteravond 10 minuten over gedaan in plaats van 5. Met winterbanden was dat misschien 7 minuten geweest. Nou stel dat er een week per jaar sneeuw ligt. Wat niet zo is. Dan scheelt mij dat jaarlijks welgeteld 15 minuten op een jaar. Nee daar ga ik geen winterbanden voor aanschaffen. | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:01 |
Tuurlijk wel, maar het is geen BMW, en die heb je nodig om lekker te kutviolen las ik net | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:01 |
Ook, maar die gaat een Mercedes als drift/slip-slet gebruiken? Beetje zonde. Kan je beter een BMW pakken, als je wat sloopt ook goedkoper | |
devlinmr | woensdag 23 januari 2019 @ 10:02 |
Hell dat kon ik zelfs met mijn oude Volvo 240 ongeblazen diesel. Zolang je maar achterwielaandrijving hebt. | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:03 |
Ik dacht al | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:03 |
Zal weinig beleving in zitten dan Nee, oude RWD auto's zijn leuk met dit weer, geen ESP of ASC die je hoofdpijn komt geven, gewoon glijden zoals 't heurt Ik kan er wel van genieten, tot je een stoepje of een paaltje aantikt, maar dat is een kwestie van goed sturen / glijden. | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:03 |
Nou wil ik een BMW | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:03 |
Ik ben er vrij zeker van dat mn broertje met zn S600 wel wat plezier aan het maken is vandaag | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:05 |
Kosten oude BMW: Vanaf 300 - 500 euro heb je een winterbeater. Kosten oude Merc: vanaf 1500 voor een half lopende diesel die niet al te best meer is. Doe mij dan maar een BMW, die mercedes gebruik ik wel in het weekend na het zuipen | |
devlinmr | woensdag 23 januari 2019 @ 10:05 |
Volvo 240 is een oude RWD auto zonder ESP of ASC of ABS.... nee je gaat niet heel hard, maar als die 1800kg gaat glijden dan heb je de grootste lol | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:05 |
Ik wilde een 5 station, maar toch verstandig gekozen voor een Mazda Sportbreak. Die heeft alleen geen achterwielaandrijving dus helemaal geen kutviolen | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:05 |
"To disengage ESP, press this button" | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:05 |
Hahah Shit, S600 is ook wel een hele andere league Mercedessen, monsterlijke wagens dat... Dikke vette V12 onder de kap (Dacht ik) | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:05 |
Ik weet het van een 940 turbo, ook bijzonder veel pret in beleefd. | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:06 |
8 | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:06 |
Handdrembochtjes, zelf nu de 5er sedan, en een 3er coupe voor op het circuit. Nog een aantal andere 5er's achter de hand staan, maar dat zijn projecten die ooit afgemaakt moeten worden. | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:07 |
S500 was toch een V8 en S600 toch de V12? Kan zijn dat ik dat niet goed heb hoor | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:08 |
Ja ik heb het mis, hij heeft een 500 en geen 600. | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:09 |
Ik heb een oude dieselmerc die halflopend nog steeds op 3 pitten loopt, en ik hoef niet af te rekenen als ik thuis ben | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:10 |
Alsnog een machtig ding, ik moet het nu een lijn-6 doen met 170 Shetlander Pony's doe stoned zijn. Gelukkig ook wat zwaarder werk in de garage staan, maar daar moet nog het een en ander aan gebeuren. | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:10 |
Goud | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:10 |
Ik 170 paardjes uit een 2,5 liter 4 pitter | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:11 |
Nieuwe 600 is ook geen 12 meer volgens mij.. eco-gezeik. Alle M's zijn ook vertieft tegenwoordig.. allemaal te weinig kabouters | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:11 |
Hmm, apart, ik doe het met een 2,2 6 pitter. Maarja, de hoeveelheid Pk's maakt je niet sneller. je stuurgedrag en remgedrag telt ook voor een groot deel mee. | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:12 |
275 en 530Nm uit 6 | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:12 |
Ja dde echt dikke motors die zijn er inmiddels bij de meesten wel uit. En bij de gangbare modellen zal ik maar zeggen zie je ook weinig 2 liters meer. Allemaal 1.1 ecokutzooi. Zo jammer | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:13 |
Dat is matig dan.... M modellen vond ik al niks meer na 2012, doe mij maar een smerige vervuilende V8 of V10, liefst nog zonder katalysator, lekker stinken en vervuilen, daar betaal ik 4x zoveel wegenbelasting voor Nee ik mocht willen om een M-model te hebben. Heb het geluk dat ik achter de hand nog een mooie 540i heb staan met automaat, wat een handbak gaat worden Dikke smerige V8 ligt daarin, die gekieteld is | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:14 |
Als ik straks een mooie garage heb waar ik wat kan stallen ga ik op zoek naar iets diks om te bewaren, minder als een V8 komt er niet in. Misschien wel en ouwe 740 of 750 ofzo, of een 500 of 600. | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:14 |
Ik ken zo uit mn hoofd geen enkele andere auto met een 4 cilinder 2,5 liter blok. Ik had eigenlijk gedacht dat dit ook een 6 liter zou zijn aangezien Mazda die jaaaaren lang in het programma heeft gehad, zelfs in de 626 nog, maar die is er bij deze generatie (2009) helemaal uit en vervangen door een 4 cilinder. Maakt niet zo veel uit, rijdt verder gewoon prima, alleen geluid is een beetje mwoah natuurlijk want 2 cilinders minder. | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:16 |
Ik vind het toch allemaal apart. Want als we kijken: De oudere, wat duurdere auto's, mits onderhouden, rijden nog steeds goed. Mijn 520i heeft 140k gelopen, rijdt als nieuw, ziet er ook zo uit. Mijn 540i heeft dik 440k gelopen, rijdt als nieuw, wat vliegroest hier en daar. De Mini Cooper van mijn moeder met de 1.5T B38 motor, helaas bij 110k een kapotte motor, lagerschalen verrot... Niet te beginnen over het TFSI / TSI fiasco.... Al dat downsizen is leuk en aardig, maar ik heb liever een soepele 6 cilinder of V8, ik weiger dan ook om lager te gaan. Hoewel een Audi 5 cilinder ook wel leuk is, kost alleen een beetje te-veel. | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:16 |
Zelfde broer heeft nog een ouwe 735 uit midden jaren 80 staan in de loods. Die heeft jaren stil gestaan en is ie weer aan het opknappen. Bijna klaar geloof ik. Paar weken terug was ik daar en even gestart. Dat ding heeft met eco of milieu niks te maken. Je ruikt en proeft gewoon dat dat ding zo milieuverpestend als de tering is. Mijn god zeg. Wat een damp/lucht. Heerlijk | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:17 |
Subaru jongeh.. en Toyota heeft boesje gehad met 2.5 4 pitter, Hyundai ook, maar dat was een olieblok. Maarrehh.. we zijn een beetje afgedrift.. moet over winterbandenonzin gaan hier eh | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:17 |
Ik ben er al mee begonnen 2 5ers, en een 3er | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:18 |
Alle bovenstaande auto's zijn toch ook leverbaar met winterbanden? Wat is het probleem? | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:18 |
Scherp. | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:18 |
You know what I bedoel | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:19 |
Jaloers wel, een E32 of E38 zou ik ook nog wel willen hebben, jammer dat ze minimaal allemaal 3 ton gelopen hebben, met minimaal 3 Ali-eigenaren. Herkenbaar aan de wietlucht, en die stomme meurboompies aan de binnenspiegel. | |
vosss | woensdag 23 januari 2019 @ 10:20 |
Maargoed, winterbanden, ik zie er (in elk geval voor mijn situatie) het nut totaal niet van in en ik ben van mening dat winterbanden voor veel mensen een schijnveiligheid bieden. Dat zijn vooral mensen die imo niet kunnen rijden en denken: "ja wat, ik heb winterbanden, ik kan toch gewoon 120?!" Dus dat is mijn mening | |
Sounddragon | woensdag 23 januari 2019 @ 10:22 |
Hiero, speciaal voor jullie PTA / Sneeuwpretzels; wat heb jij uitgespookt op de parkeerplaats? | |
Shoarmapatatje | woensdag 23 januari 2019 @ 10:26 |
Nice, misschien kan ik vandaag een GoPro regelen op school om wat leuks te maken :_ | |
Leandra | woensdag 23 januari 2019 @ 10:27 |
Hier is het vooral afhankelijk van of er wel of geen bus rijdt | |
Nattekat | woensdag 23 januari 2019 @ 10:59 |
Bij voorliggers met winterbanden heb ik echt veel meer het idee dat ik aangevallen wordt door alle zooi die op de weg ligt Dezelfde zooi die ervoor zorgt dat ik zorgeloos op mijn zomerbanden kan blijven rijden. | |
loveli | woensdag 23 januari 2019 @ 11:05 |
Zonder medeweggebruikers reed ik op slicks nog zorgeloos. | |
Nattekat | woensdag 23 januari 2019 @ 11:20 |
Zonder medeweggebruikers zou je ook een stuk lekkerder door kunnen rijden. Er ligt een beetje sneeuw in de berm en meteen zakt het tempo naar 50% van de Vmax, terwijl ik dus met zomerbanden nergens iets van merk Voor dat soort figuren zijn winterbanden uitgevonden. Niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze het denken nodig te hebben. | |
RealBizkit666 | woensdag 23 januari 2019 @ 11:26 |
Wat een grootspraak. Uiteraard merk je verschil met zomerbanden op droog en op sneeuw. Als dat niet zo is moet je ons even allemaal je bandenmerk geven, dat moeten wel uitzonderlijke banden zijn dan. | |
Nattekat | woensdag 23 januari 2019 @ 11:29 |
Onze mooie strooidiensten zorgen er wel voor dat de weg berijdbaar blijft. | |
RealBizkit666 | woensdag 23 januari 2019 @ 11:30 |
Berijdbaar betekent niet dat je geen verschil merkt. En gisteren lag er niet alleen maar een beetje sneeuw in de berm natuurlijk. Zoals ik al zei, grootspraak van je. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 11:34 |
Zeker. Op die ene dag in de gemiddelde Nederlandse winter merk je het verschil op je winterbanden. | |
RealBizkit666 | woensdag 23 januari 2019 @ 11:39 |
Volgens mij haal je er nu iets bij waar het niet over gaat in die reactie. Dat winterbanden beter presteren op sneeuw dan zomerbanden is uiteraard duidelijk. Maar dat je met zomerbanden op sneeuw geen verschil merkt ten opzichte van droog is grootspraak. En over dat laatste gaat het. En dat telt ook voor winterbanden, ook daar merk je wel degelijk verschil tussen droog en sneeuw. | |
Nattekat | woensdag 23 januari 2019 @ 11:39 |
Je hebt me gevolgd en uitgebreid getest hoe glad het wegdek waar ik op reed precies is op de verschillende bandensoorten? Want je lijkt hier wel heel veel verstand over de hebben. Nee, dat heb je natuurlijk niet, dus met jouw grootspraak mag je best dimmen. Er lag GEEN, en ik herhaal: GEEN sneeuw op de weg. En het was niet gladder dan op de gemiddelde regenachtige dag. Idioten die het verkeer dan ophouden moeten van de weg geplukt worden. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 januari 2019 @ 11:54 |
Het topic heet 'Winterbanden, de zin en onzin". Dus ik ben geheel on topic als ik de onzin van winterbanden in Nederland onderstreep. En daarnaast ben ik het met je eens: op sneeuw merk je het verschil. | |
Nattekat | woensdag 23 januari 2019 @ 12:08 |
Moet de eerste nog tegenkomen die anders durft te beweren. Snap ook niet waarom gedacht wordt dat ik het tegendeel beweerde | |
loveli | woensdag 23 januari 2019 @ 12:10 |
Mensen, er ligt sneeuw. Ga buitenspelen ipv erover praten. | |
pvdplanet | woensdag 23 januari 2019 @ 12:34 |
O.a. Porsche 968 heeft een 3 liter 4 cilinder | |
oldford | woensdag 23 januari 2019 @ 13:50 |
En niet te vergeten Subara 2,5 16V in o.a. de Impreza en Forester. Dan is er nog de BMW M3 Sport edition met een 2,5 16V. En als tegenhanger de Mercedes 190E 2,5 16V. | |
Fer | woensdag 23 januari 2019 @ 14:03 |
Vandaag rijden ze nog steeds 80 op de schone weg. En telkens inhalende vrachtwagens daardoor | |
Hyperdude | woensdag 23 januari 2019 @ 14:25 |
Citroen CX 500 cc per bus is ideaal/optimaal formaat, dacht ik. Maar zonder winterbanden kan je je pk's toch niet loslaten op de weg. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 26 januari 2019 @ 04:00 |
Niet? Moet zeggen dat dat met mijn 300pk en zomerbanden best goed gaat. | |
Geelman | zondag 27 januari 2019 @ 12:58 |
Er gaan geruchten dat Fred Durst ooit een commercial heeft opgenomen voor winterbanden van Good Year. De commercial heet Keep Rollin' (in the snow) en in de clip zie je Fred in een Bentley op stalen velgen met Good Year winterbanden door de sneeuw rijden. Maar de commercial is geflopt omdat het in Florida zo weinig sneeuwt. Helaas heb ik het filmpje zelf nooit terug kunnen vinden... | |
loveli | vrijdag 5 februari 2021 @ 16:57 |
Iedereen weer de winterbanden van zolder gehaald? Sneeuw tijdens de avondklok wordt niet plat gereden. Krijgen we totale chaos op de weg? | |
Sounddragon | vrijdag 5 februari 2021 @ 17:48 |
Gofter, heb jij een glazen bol? Zat net nog aan dit topic te denken Heb ze er net onder gegooid, first time éver, maar mijn breedset heeft een behoorlijk langsprofiel op 255 breed, en ik heb ze, dus waarom niet. Ik ben benieuwd of er nog een beetje mee te driften valt, want ik heb ook 4wd.. maar ik heb al uitgevogeld hoe ik alle elektronische bemoeials uit kan zetten, kom maar op met die troep | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 5 februari 2021 @ 18:15 |
Heb ze maar op m’n ouders auto gegooid, aangezien zij ze toch nog hadden liggen. Mijn winterbanden zijn aardig versleten dus houd het maar bij de 245 brede zomerset 😬 | |
YoshiBignose | vrijdag 5 februari 2021 @ 18:20 |
Ik heb ook een winterbanden setje eronder geknald, 75 piek incl. velg banden zijn 13 jaar oud, maar zien er nog goed uit. Kom maaaaaaaaaaaar! | |
TheFreshPrince | vrijdag 5 februari 2021 @ 18:31 |
13 jaar? Zijn die niet al veel te knetterhard geworden om hun werk nog soepel te doen? | |
YoshiBignose | vrijdag 5 februari 2021 @ 18:33 |
Dat gaan we zien | |
Hyperdude | vrijdag 5 februari 2021 @ 18:45 |
Had ik maar een snöskoter. | |
AchJa | vrijdag 5 februari 2021 @ 18:51 |
Neen. De sneeuwschuivers rijden gewoon hoor. | |
Fer | vrijdag 5 februari 2021 @ 19:25 |
Iemand al ervaring met winterwielen en druksensoren? Bij mijn leasebak worden altijd alleen de banden gewisseld. Maar de nieuwe priveauto heeft sensoren in de velg. Iemand ervaring met een extra setje sensoren en inregelen? | |
TheFreshPrince | vrijdag 5 februari 2021 @ 19:28 |
Haha, nice M'n Volvo 740 / 940 waren ook altijd leuk in de sneeuw M'n V50 had Michelin CrossClimates maar helaas hebben die maar 2x een halve centimeter sneeuw gezien in 5 jaar. M'n huidige Corolla heeft maar 30k op de teller dus die banden zijn nog niet af maar er komen wel weer direct CrossClimates onder. | |
Hyperdude | vrijdag 5 februari 2021 @ 19:47 |
Gewoon even opnieuw kalibreren? Functie zit ergens in je menu. | |
Lospedrosa | vrijdag 5 februari 2021 @ 20:36 |
Ik heb ervaring! | |
aloa | vrijdag 5 februari 2021 @ 22:26 |
Vertel? | |
aloa | vrijdag 5 februari 2021 @ 22:27 |
Sowieso zijn winterbanden onzin met de voorspelde weersituatie. | |
XL | zaterdag 6 februari 2021 @ 06:40 |
Nou ja, als er sneeuw valt is het een wereld van verschil. Maar als je ze er nu onderlegt voor de sneeuw, terwijl we een zeer natte winter achter de rug hebben. Waarom heb je ze dan? November was nat genoeg, december en januari koud en nat genoeg. Je had met winterbanden sowieso een veel veiligere winter gehad. | |
Ridocar | zaterdag 6 februari 2021 @ 08:29 |
Yes! Drie dagen sneeuw en de éénseizoenbandfetisjisten komen weer met hun toldyouso... | |
Leandra | zaterdag 6 februari 2021 @ 08:32 |
Half Nederland rijdt het hele jaar op dezelfde éénseizoensband: de zomerband. | |
Ridocar | zaterdag 6 februari 2021 @ 08:37 |
Zijn er dan ook herfst- en lentebanden? | |
JF_ | zaterdag 6 februari 2021 @ 09:41 |
Told you so.... Ik vind t prima als iemand op zomerbanden doorrijdt. Allseasons, nog beter. Maar ik kies voor winterbanden omdat ik t verschil merk. Misschien niet cijfermatig onderbouwd, maar mijn zomerset is niet leuk tot je er een beetje temperatuur in krijgt. Koud vanaf de parkeerplaats zijn ze keihard en dat voel en hoor je tot je een minuutje of 10 onderweg bent. Met winterbanden nergens last van. Soepel rubber dat gewoon netjes de klinkerrandjes absorbeert en geen doorslaande binnenwielen als je de weg opdraait. Cijfermatig zal er vast wel een test zijn die anders beweerd. Maar bij 5 graden wil ik echt de winterbanden eronder. En die blijven eronder tot ergens ver in t voorjaar. Maar deze discussies beginnen oud te worden. De een zweert bij twee a merk sets, de ander bij allseasons, de derde denkt bij rubber aan hele andere dingen en gooit gewoon de goedkoopste chinese shit onder zn auto en rijdt door tot t slicks zijn die dan per band vervangen worden want 50euro is te veel hoor. Dat mag iedereen helemaal zelf weten. Alhoewel de laatste groep verplicht thuis zou moeten blijven bij alles behalve warm zomerweer. | |
Hyperdude | zaterdag 6 februari 2021 @ 10:20 |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 17:10 |
Nah, ik ging dus as said vandaag van 3 decennia zonder winterbanden naar een 4matic mét winterbanden en alle beschikbare kermis, en ja, het is nog steeds een kwestie van kunnen rijden en je grenzen kennen, en ik kan de invloed van 4wd icm ESP en nog wat andere elektronische kutkevertjes onder de kap uiteraard niet aftrekken van de winst van alleen winterbanden ipv breedset-zomerrubber, maar ik heb me serieus kapot gelachen onderweg .. Het is gewoon echt niet eens meer spannend. Ik moest 100plus-een-paar km rijden, en de eerste grap was al uit het insneeuw-parkeerwak klimmen van een cm of 25 diep, net iets boven de bumper => alsof je een opritje opreed, de hele straat 20 cm dik ongestrooid en maagdelijk wit, ik was de eerste idioot die ging rijden; alsof je op rails rijdt. Snelweg: paar goede stukken ijsbaan gehad, Distronic niet één keer van de 108/u. afgetikt, behalve op 2 klaverbladen omdat daar de sneeuw op strook 1 was geschoven en ik niet kon inhalen.. Ik snap nu die figuren die ik altijd als mafklapper bestempelde als ze je in een dikke sneeuwwolk links voorbij vlamden over die spierwitte ijsbaan.. echt, geen centje pijn.. kickdown erop, so what? minimaal kwispeltje en strak als een snaar.. uiteraard is dat de elektronica die rijdt eh.. ik kan een leuk stukkie sturen, maar ik heet geen Stig Blomkvist. Noodstop geprobeerd vrijwel meteen toen ik het eerste stuk snelwegijsbaan reed; ik was serieus verbaasd, wtf .. uitwijkdingetjes geprobeerd op plekken waar ik ruimte had, je zou echt bijna uitstappen om te voelen of het wel echt ijs en sneeuw is Ik kan me ook voorstellen dat als je sneller rijdt dan je elektronische engeltje je kan redden, het wel erg dik fout gaat, maar de grenzen van de auto liggen een gruwelijk stuk verder als dat mijn ballen groot zijn, en ik ben echt serieus niet bang aangelegd. Het is wmb nog steeds allemaal geen must, maar ik weet wel wat voortaan mijn eisen gaan zijn aan een auto in de sneeuw.. | |
loveli | zondag 7 februari 2021 @ 22:02 |
Wacht maar tot je een keer op spijkerbanden rijdt, dan is de lol er helemaal af. Voor mij de eerste keer met de all-seasons van m'n ouders (cross climate) in de sneeuw. Viel me niks tegen, prima oplossing voor de doelgroep. | |
YoshiBignose | zondag 7 februari 2021 @ 22:49 |
Why??? Met weer als dit zijn winterbanden gewoon een must-have. Heb zoveel mensen vandaag klem zien zitten... van Polo's tot dikke Mercedessen. Ik gleed er lekker voorbij met m'n wintersetje van 75 knaken. In 10 min. eronder gezet op de brug dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Dat het allemaal niet zo boeiend is zonder sneeuw en 5 graden geloof ik wel. Dat ze slechter presteren in regen geloof ik ook. Maar niet in de sneeuw en sneeuwen doet het. | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:00 |
Ik heb ze er eergisteren zelf even voor de deur onder geschroefd omdat ik de rit van vandaag al aan zag komen. Ik heb ze op de OEM alu's zitten, 20 - 25 minuten op de krik voor de deur met een ratel en momentsleuteltje. . Ik had het met de 4wd en de zomerset ook wel gered denk ik, maar dan denk ik niet dat ik het lef had gehad om alles en iedereen in te halen . Maar dat profiel van de Michelins is zo gruwelijk langsgegroefd (en uiteraard 255 achter, ook niet heel handig) dat ik wel zeker veel meer moeite had gehad in de woonwijk hier waar alles gewoon lekker omgeploegd en 20 - 30 hoog lang.. die 4wd is ook echt fucktastisch, tikkie gas erop en je gaat in de losse sneeuw gewoon haaks de bocht om Ik denk niet dat er omstandigheden zijn die ik niet aan zou durven met deze combinatie.. | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2021 @ 23:03 |
Het heeft een paar jaar geduurd maar na een paar vlokjes laten de winterbanditos weer van zich horen | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:05 |
Ein-de-lijk eens weer ekte ekte sneeuw en een ekte reden om ze te hebben.. ws duurt het weer 5 jaar voor ze eronder gaan, van mij mag het | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2021 @ 23:05 |
Zo gaan ze wel lang mee | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:06 |
Ja, de dotcode is ws nog van het originele bouwjaar | |
Sjemmert | zondag 7 februari 2021 @ 23:10 |
Winterbanden gewoon op je afgetrapte zomer semi slicks beetje glibberen en gleiden. Houd het leuk spannend allemaal. | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:11 |
Gleiden.. lame raden: E36? | |
Sjemmert | zondag 7 februari 2021 @ 23:20 |
Oei lelijk BMW Audi Had stiekem wel ESP aangezet net | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:24 |
Waarom rijd je zonder ESP normaliter? Is dat een Audi bestuurders ego-plasser-dingetje? "ik ben sneller dan het licht als er iets mis gaat?" Heeft me tot nu toe in ehm.. 7 jaar tijd ofzo dat ik het heb 2 keer gered, maar wel in beide gevallen van een DIKKE crash die ik zelf ws niet had gefikst.. ik kan namelijk zelf niet 1 wiel afremmen, jij wel? | |
Sjemmert | zondag 7 februari 2021 @ 23:25 |
Als je in 7 jaar tijd 2 keer gered moet worden van een dikke crash moet je je rijstijl misschien iets aanpassen. Lekker 110 rijden in de sneeuw omdat je denkt dat je aids je toch wel beschermen... | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:34 |
>450.000 km ongevalsschadevrij inmiddels, en jij? Je rijdt in het halfdonker 120-130 op een bijna lege snelweg in middelmatige regen en je rijdt in een lange bocht een viaductje op waar de afvoeren van verstopt zitten en waar dus onverwacht een paar cm water op staat.. dan heeft dat imho geen ruk met rijstijl te maken.. maar voordat mijn hart de eerste klopping van die instant 180 BPM had gemaakt had hij me al gered, want ik ging gewoon aan de drijf, en ja, dat fikst 'ie voor je, en vet sneller en beter dan jij ooit zult kunnen Je moet lekker doen wat je zelf wilt, maar imho heb je wel een beetje een afwijking als je dat soort dingen uitzet, dan snap je echt dingen niet, of je lijdt aan een serieuze vorm van grootheidswaanzin . [ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 08-02-2021 02:53:34 ] | |
AchJa | maandag 8 februari 2021 @ 08:07 |
30 Jaar schadevrij inc. motor, dus reken een miljoen kilometer zonder winterbanden en elektronische poespas. En nu? | |
Fer | maandag 8 februari 2021 @ 08:33 |
Bochtjes zijn wel tricky op winterbanden, daar moet je wel rekening mee houden. | |
manny | maandag 8 februari 2021 @ 08:45 |
Want? (waarom tricky) | |
YoshiBignose | maandag 8 februari 2021 @ 08:56 |
Ik geloof je, maar rwd is leuker | |
AchJa | maandag 8 februari 2021 @ 09:06 |
Dit, RWD ftw! | |
Fer | maandag 8 februari 2021 @ 09:19 |
Doordat ze zoveel grip hebben met wegrijden en de auto stabiel ligt op rechte stukken, lijkt het alsof je veel grip hebt, maar in bochten kan het soms tegenvallen. Daarom altijd als een slak door de bochten met dit weer. | |
rival | maandag 8 februari 2021 @ 09:38 |
Omdat mijn auto anders soms inhoudt wanneer ik dat niet wil. | |
VEM2012 | maandag 8 februari 2021 @ 09:44 |
Uitgaande van een correct werkend esp deed je dan op dat moment iets wat je beter niet had kunnen doen. Ik heb nooit last van mijn esp op de openbare weg. | |
daNpy | maandag 8 februari 2021 @ 09:52 |
Uhm, nee. Net als op een droge weg, ga je meestal niet met dezelfde snelheid door een scherpe bocht. Maar itt zomerbanden kun je de bocht wel sneller nemen als 3,65 km/u. Vanmorgen ook weer wat clowns ingehaald die niet durfden. Ik heb an sich geen haast, maar <20 rijden waar je 35+ kan vind ik toch wel echt langzaam, en dan nog kruipend een rotonde nemen. Idem op buitenwegen waar tot 70 te doen was, maar ik 55-60 heb aangehouden, reden er een paar <40. Blijf thuis als je weigert je auto aan te passen aan de omstandigheden, en al helemaal als je bang bent in het verkeer. | |
loveli | maandag 8 februari 2021 @ 11:13 |
Vooral omdat ze halverwege de bocht ook nog eens gaan remmen. | |
Fer | maandag 8 februari 2021 @ 11:16 |
Vaak komen ze met 40 aan, waar je 60 mag en dan dan de bocht ook met 40 willen nemen. | |
manny | maandag 8 februari 2021 @ 12:18 |
Desondanks heb je nog steeds betere grip met winterbanden toch ? | |
Fer | maandag 8 februari 2021 @ 13:00 |
Tuurlijk, ze doen hun werk wel. Maar de hoeveelheid extra grip met wegrijden, geven je het gevoel dat ze overal zoveel grip hebben en dat kan soms tegen vallen. | |
spectrumanalyser | maandag 8 februari 2021 @ 13:08 |
het zijn kleine lichte autootjes die nu bij bosjes vast zitten in de sneeuw omdat ze juist zo langzaam rijden. en dan stug door blijven gassen als ze vast zitten. je zult enige snelheid moeten houden om door stukken sneeuw heen te komen. ver vooruit kijken. | |
Nattekat | maandag 8 februari 2021 @ 13:17 |
Nou laat ik mijn auto met zomerbanden echt staan tenzij het niet anders kan, maar de ervaring in de sneeuw die ik heb leert mij dat mijn kleine lichte auto het beter doet dan de grote jongens. Puur omdat de banden veel smaller zijn en zich dus makkelijk in de sneeuw graven. En dat is ook meteen het nadeel, want daar kan je ook zomaar ijs tegen komen. | |
spectrumanalyser | maandag 8 februari 2021 @ 13:32 |
wel zo verstandig. ik laat de auto ook staan. velen denken helaas dat het meevalt en dat ze het wel kunnen met zomerbanden. met als resultaat dat bergers nu recorddrukte hebben. de ANWB krijgt veel belletjes van mensen die vastzitten in de sneeuw. dat is heel geen autopech. | |
spectrumanalyser | maandag 8 februari 2021 @ 13:46 |
daNpy | maandag 8 februari 2021 @ 14:48 |
Precies, het is zeer verstandig om smallere banden als winterbanden te nemen | |
Sjemmert | maandag 8 februari 2021 @ 14:51 |
Oke... Beetje rare flex wel. Maar als we toch bezig zijn zit ik zelf op minimaal het dubbele. | |
Sounddragon | maandag 8 februari 2021 @ 14:58 |
Goed zo, beetje rechts houden, dan komt alles goed. | |
Buikboor | donderdag 11 februari 2021 @ 22:01 |
Zonder winterbanden rijden in deze condities, dan b en je een prutser en een gevaar voor anderen en een vervelende gast die voor iedere drempel staat te slippen, hopend dat anderen die staan te wachten op je gepruts je even aanduwen. | |
Shirogami | vrijdag 12 februari 2021 @ 00:00 |
In NL heb je er hooguit een paar weken per jaar wat aan, als al überhaupt. Je aanpassen aan de weersomstandigheden werkt meestal beter dan het hebben van een specifieke band. Het is vooral lekker voor de bandenboer/garage. Extra setje velgen en banden kopen , twee keer per jaar wisselen, en oh meneer zou ze wel elke keer even laten balanceren hoor, zullen we gelijk ook even uitlijnen? En dan nog een extra setje speciale ventielen anders heb je de hele tijd een foutmelding van de boordcomputer mbt je bandenspanning, etc etc | |
daNpy | vrijdag 12 februari 2021 @ 07:49 |
Oh ja, de mensen die een gebrek aan grip gaan compenseren met rijvaardigheid. Dat zien we elke regenachtige dag al hoe goed dat gaat, met alle files door ongelukken. Laat me niet lachen, in deze omstandigheden heb je alle grip nodig je kan krijgen. Met winterbanden is je remweg tientallen meters korter, dat gaat niemand compenseren. Zeker de gemiddelde NLer niet die zijn aandacht op een droge weg al niet bij het verkeer kan houden. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 12 februari 2021 @ 09:00 |
De wegen zijn inmiddels al een paar dagen weer schoon (op de woonwijken misschien na). Ik heb eigenlijk altijd winterbanden gehad maar deze winter niet. Hoewel het 2 dagen wat lastig was (zondag en maandag) lukte het wel allemaal. De rest van de week was geen probleem. Maar volgende winter wil ik ze toch weer, geeft gewoon meer zekerheid. En ik werk ook op tijdstippen dat de schuivers nog niet bezig zijn geweest. Ik heb ook allseasons gehad (Michelin CrossClimate) en was daar ook tevreden over. Maar in de sneeuw vond ik ze toch wat tegenvallen tov echte winterbanden. Alle andere omstandigheden vond ik ze zeer goed. Als je je dat laat aansmeren verdien je het ook. Als je naar een garage gaat die je dat aansmeert moet je een andere zoeken. Dan heb ik het over het balanceren en uitlijnen uiteraard. | |
dick_laurent | vrijdag 12 februari 2021 @ 09:03 |
Lol, dit geeft wel aan hoe mijn situatie is de afgelopen maanden met het 100% thuiswerken, want ik ben min of meer al sinds de sneeuw is gevallen niet meer de auto in geweest en ook niet echt de wijk uit geweest. En inderdaad, omdat de straatjes hier niet gestrooid of niks zijn is mijn hele "belevingswereld" dat alle straten nog volledig besneeuwd zijn Misschien moet ik toch eens wat vaker naar buiten gaan | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 12 februari 2021 @ 09:13 |
Met jouw wagen was ik er zeker wel even op uit geweest :p Maar inderdaad, zelfs maandag waren de snelwegen al aardig te doen. Ik had de meeste problemen op de parkeerplaats die niet sneeuwvrij gemaakt was. | |
Shirogami | vrijdag 12 februari 2021 @ 11:20 |
Die ongelukken komen dus juist door mensen die een gebrek aan rijvaardigheid en inzicht hebben, een goede regenband in de regen of winterband in de sneeuw red je niet als je blijft rijden alsof er niets aan de hand is. | |
rival | vrijdag 12 februari 2021 @ 12:23 |
Voor de mensen die zich afvragen waarom je soms maar 30 kan rijden op de snelweg. Dan rijdt deze dus voor je. | |
loveli | vrijdag 12 februari 2021 @ 17:08 |
Rijvaardigheid en inzicht kun je niet kopen, winterbanden wel. | |
Shirogami | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:39 |
De reden dat we allemaal 30 rijden is dan deze meneer die dankzij winterbanden dacht vol gas te kunnen gaan en nu dubbelgevouwen in de vangrail zit | |
Shirogami | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:41 |
Zeker, alleen compenseren ze natuurlijk niet voor gebrek aan rijvaardigheid en inzicht | |
Leandra | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:49 |
Nee klopt, maar het is wel het slechtst denkbare argument voor mensen om geen winterbanden te kopen. | |
loveli | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:51 |
Wanneer heb jij voor 't laatst op winterbanden gereden? Een kneus op winterbanden komt serieus veiliger en sneller een bepapsneeuwde rotonde over dan iemand met goed verkeersinzicht en zomerbanden. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:51 |
De twee dingen hebben idd niet zo veel met elkaar te maken | |
Shirogami | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:56 |
Inmiddels al weer een jaar of 5 gestopt met winterbanden kopen en er nooit spijt van gehad. | |
Ridocar | woensdag 3 november 2021 @ 09:35 |
*Stoft topic af Daar gaan we weer. Het wordt weer kouder. Winterbanden of niet? | |
Hyperdude | woensdag 3 november 2021 @ 12:03 |
BMW, dus winterbanden. | |
TheFreshPrince | woensdag 3 november 2021 @ 12:35 |
Toyota Corolla, net een setje Michelin CrossClimate 2 onder laten leggen.
| |
dick_laurent | woensdag 3 november 2021 @ 12:42 |
Ben deze winter toch grotendeels niet in het land. Dus nahh. Waste of money. | |
Bargehassus | woensdag 3 november 2021 @ 12:50 |
BMW, geen winterbanden. | |
rival | woensdag 3 november 2021 @ 13:30 |
De winterwielen liggen nog in de schuur maar zodra er sneeuw op komst is gaan die eronder. | |
VEM2012 | woensdag 3 november 2021 @ 15:15 |
Nog niet. Het is nog boven 0, gemiddelde temperatuur overdag boven de 10 graden. Dan heb je echt geen reet aan winterbanden. | |
Fer | woensdag 3 november 2021 @ 18:21 |
Wacht nog ff tot december | |
loveli | woensdag 3 november 2021 @ 19:56 |
Die van mij gaan eronder zodra ik op een droge dag bij de berging ben. Beter dan in de natte sneeuw te laat zijn. Vorig jaar rond pasen moest ik met de nieuwe tweedehands van m'n pa naar de spoedeisende hulp, die dag met winterse buien. Baalde dat daar nog geen 4-seizoenenbanden op zaten. Nog steeds, die gaat op de to-do lijst. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 4 november 2021 @ 10:26 |
Nope. Mijn normale banden doen het prima. Goeie trend ook, dat meer mensen overgaan op all seasons. Dan weet je in ieder geval zeker dat je het hele jaar door op kutbanden rijdt. | |
tstile | donderdag 4 november 2021 @ 19:59 |
Ik gooi datgene onder m'n auto wat ik op dat moment goedkoop kan krijgen. Nu rij ik al maanden op winterbanden gratis van marktplaats. Had liever zomer gehad, rijdt wat stiller. Maargoed. In Nederland kom je alleen met stevig rijgedrag aan de grenzen van je banden. Sinds ik rustig rij maakt het geen reet uit welke banden eronder zitten. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 6 november 2021 @ 19:34 |
Totdat je een noodstop moet maken. | |
Hyperdude | zaterdag 6 november 2021 @ 19:37 |
Dan kan je niet rijden, duh. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 6 november 2021 @ 19:38 |
En jouw instelling is nog veel gevaarlijker dan kutbanden onder je auto. | |
Fer | zondag 7 november 2021 @ 18:10 |
Heb nu ook vaker met all-seasons gereden. Ruim voldoende voor in Nederland. Kon niet ontdekken, dat ze onderpresteren. Misschien dat ze bij -15 op de Alpen of +40 in Zuid Frankrijk wat minder zijn, maar zolang je daar niet komt, geen bezwaar. Bedenkt dat de werk range van rubber steeds groter wordt. | |
fathank | zondag 7 november 2021 @ 19:32 |
Op winterbanden verlies ik zo 40-45 seconden tot het eerste stoplicht. Het is dat eronder moeten van de wagenparkbeheerder. Gelukkig niet al half oktober zoals vorig jaar | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 08:45 |
Leuk verhaal om jezelf te overtuigen, maar het verschil met zomerbanden is echt fors. Maak jezelf maar wijs dat ze 'niet onderpresteren'. https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020 De BOVAG zegt over all-seasons: 'acceptabel voor automobilisten die minder dan 10000km per jaar rijden'. Acceptabel. | |
YoshiBignose | donderdag 11 november 2021 @ 09:19 |
Toch merk je dat het voornamelijk nut heeft bij mensen met extremere bandenmaten. Een 165 zomerband kun je nog best mee de sneeuw door ploegen, met 255 wordt het tricky... (zeker met RWD). En zeker als je dan ook nog eens nankangs hebt Maar gewicht speelt ook nog eens mee. Een lichte auto met brede banden is vragen om problemen. | |
loveli | donderdag 11 november 2021 @ 10:29 |
En voor de andere automobilisten zijn als de omstandigheden daarom vragen winterbanden de beste optie. Opa en oma veroorzaken in winterse omstandigheden geen onveilige situaties op all-seasons en de rest van de verstandige mensen koopt een setje Nokians. | |
Fer | donderdag 11 november 2021 @ 10:32 |
Kopieer de rest dan ook. Hier wordt interessant, pas als het wegdek nat wordt en bezaait is met bladeren heb je je grip echt nodig. En dan zijn ze opeens niet zo slecht meer Die paar meter op kurkdroog asfalt, die heb je nooit nodig als je normaal rijdt. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 10:41 |
Jouw denkwijze is in combinatie met die banden levensgevaarlijk: 'In de zomer heeft niemand problemen met grip, dus kan ik gewoon op kutbanden rijden'. Met dien verstande dat jij met 50km/h bij mij achterin komt zeilen als ik een noodstop moet maken. Dus doe me een lol en houdt geen 2 maar 4 seconden afstand. Want ik hoef niet zo'n sufkut als jij op mijn achterbank. Overigens geldt dat uiteraard ook voor degenen die op winterbanden de zomer doorrijden. [ Bericht 4% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 11-11-2021 10:51:06 ] | |
Fer | donderdag 11 november 2021 @ 12:25 |
Hopelijk hebben ze deze marge mee gecalculeerd in de frontassist. Anders moet je je Zweedse hoofdsteuntje goed instellen | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 november 2021 @ 12:49 |
Spoken like a true &^%$#@! | |
Aiciu | zondag 5 december 2021 @ 09:49 |
Ga ze er voor de motor binnenkort wel opzetten. Voor de auto vind ik all season voldoende voor Nederland. | |
SOG | zondag 5 december 2021 @ 10:22 |
Sigaar uit eigen doos ivm hoger verbruik | |
ToT | zondag 5 december 2021 @ 10:25 |
Toch maar wel winterbanden gekocht omdat ik wel eens in Duitsland moet rijden, en daar zijn ze verplicht. In Nederland kun je toch ook problemen met de verzekering krijgen als je 's winters op zomerbanden een ongeluk krijgt? Daarnaast merk je echt, ÉCHT wel verschil tussen de bandensoorten 's winters. Zeker als je ff een bult op moet rijden of zo. | |
DrDarwin | zondag 5 december 2021 @ 10:33 |
Dat is een misvatting, in Dutsland is het verplicht dat de auto aangepast is aan de omstandigheden, op een droge dag in februari ben je echt niet verplicht om op winterbanden te rijden. Een leeg ruitensproeier reservoir tijdens winterse omstandigheden kan bijvoorbeeld wel tot een bekeuring lijden, ook als je dan netjes op winterbanden rijd. Wegrijden met normale banden in lente achtige condities kan qua weer in bergachtige gebieden natuurlijk omslaan naar volledig winter en dan had je de auto van tevoren aan moeten passen. | |
ToT | zondag 5 december 2021 @ 10:39 |
Okee, da's weer nieuw voor mij dan. Anyway, het is gewoon verstandig om goed voorbereid te zijn. Zeker met een kleine in de auto wil ik gewoon veilig zijn. | |
dick_laurent | zondag 5 december 2021 @ 10:48 |
Oké boys. Hou de discussie een beetje normaal please en ga niet elkaar lopen beledigen over zoiets triviaals als winterbanden | |
DrDarwin | zondag 5 december 2021 @ 11:08 |
Heel verstandig. Nog wat van die dingen waar ze streng op zijn in winterse omstandigheden, rijden met een dik pak sneeuw op de auto, bevroren ruiten en spiegels, geen sneeuwkettingen in de auto in bergachtige gebieden, dat soort zaken. Wij rijden in onze AWD op gewone banden en hebben ook nog nooit winterbanden gehad, in echt winterse omstandigheden blijf ik weg uit Duitsland tot de wegen weer schoon zijn. In Nederland zijn die gewone banden echt geen enkel probleem, helemaal niet met een AWD, maar met onze vorige achterwiel aangedreven auto kwam ik hier de straat niet uit, en zwieberde je met de 255 banden alle kanten op. | |
ToT | zondag 5 december 2021 @ 11:38 |
Ik heb een Smart Roadster gehad met dikke sloffen (ook achterwielaandrijving). Dat was ook geen pretje in de sneeuw bij drempels enzo. De Kia Picanto was op zomerbandjes ook niet zo blij in de winter; daarmee merkte je echt een groot verschil als je winterbanden had. Nu hebben we een Prius. De zomervelgen zijn aardig aangetast door de pekel van afgelopen winter. Nu zitten er zwart gelakte velgen onder met Vredestein winterbanden. | |
VEM2012 | zondag 5 december 2021 @ 14:19 |
En hoe helpt awd met remmen en grip in de bocht? Het enige voordeel dat je hebt is dat je gemakkelijker snelheid in de auto krijgt. Maar harder gaan als je minder remvermogen hebt, is niet echt een voordeel. | |
Leandra | zondag 5 december 2021 @ 14:27 |
Mijn bandenman is helaas erg ziek en heeft de bedrijfsvoering moeten stoppen, ik heb mijn banden vrijdag opgehaald (ik kon ze gelukkig in één keer meenemen) en gebracht bij een bedrijf hier in de buurt dat ze er dinsdag onder gaat zetten. Door onze verhuizing was het voor mij niet logisch klant te worden bij het bedrijf waar mijn bandenman zijn bedrijf aan heeft overgedaan. | |
DrDarwin | zondag 5 december 2021 @ 16:21 |
Als bedaagde rijdende, rustige en vooral vooruitkijkende bestuurder kom ik eigenlijk nooit in gevaarlijke situaties terecht. Mocht dat wel zo zijn dan kan ik terecht bij wat circuit ervaring en de nodige slipcursussen. | |
VEM2012 | zondag 5 december 2021 @ 18:13 |
Waarom ga je dan niet voor all seasons? | |
SOG | zondag 5 december 2021 @ 19:44 |
Ja superfijn die langere remweg pakweg 80 procent van het jaar | |
DrDarwin | zondag 5 december 2021 @ 21:14 |
Onze auto is fluisterstil op de huidige gloednieuwe normale banden, en dat wil ik graag zo houden. | |
VEM2012 | zondag 5 december 2021 @ 21:21 |
Met huidige all seasons kun je prima rijden. Een metertje extra ga je in het verkeer niet echt nodig hebben. Op het circuit is het belangrijk. | |
VEM2012 | zondag 5 december 2021 @ 21:22 |
Goede reden. | |
loveli | zondag 5 december 2021 @ 23:27 |
Een dure dealer vraagt een paar tientjes per velg monteren/balanceren, de goedkope op de hoek 5 (2.50 toeslag licht metalen velg). Voor sommige dingen ga ik naar de specialist, maar voor banden ga ik naar de hoek, dat is geen rocket science. Bij pneus-online of een andere bandenboer kun je zo een montagepartner vinden. Of voor 2 tientjes rijden ze een bus voor, moest een keer voor vakantie 2 winterbanden op een velg hebben en er reed toevallig zo'n bus langs. Scheelde mij een afspraak en eind rijden, de monteur had een extraatje. | |
loveli | zondag 5 december 2021 @ 23:32 |
Mind blown, niet bedacht dat die er ook zijn voor de motor. Ik denk dat ik dit jaar zo verstandig ben om gewoon pas na Pasen te gaan rijden, op 1 retourtje naar de grote beurt na. | |
Leandra | zondag 5 december 2021 @ 23:33 |
Ik heb de banden gewoon op velg, maar ik wil vooral een betrouwbare plek hebben die ook de opslag doet, en ik heb wel het idee dat ik dat weer gevonden heb. | |
loveli | zondag 5 december 2021 @ 23:37 |
Oh, ik heb gewoon een stapel wielen van 2 meter hoog in de berging | |
Leandra | zondag 5 december 2021 @ 23:39 |
Ja, daar heb ik an sich wel ruimte voor, maar die wielen heb ik voor een cabrio... en dat is gewoon lastig vervoeren. Vrijdag 2 in de kofferbak en 2 op de achterbank gedaan, maar ik was niet van plan dat 2 keer per jaar 2 maal daags te doen. | |
Leandra | zondag 5 december 2021 @ 23:44 |
Overigens heb ik nog wel een velgenset in de garage liggen, voor het geval er toch een andere Saab moet komen. Die waren voor de winterbanden van de Sport Sedan die er in 2017 mee opgehouden is, maar de kans dat er nog een keer zo'n model komt sluit ik niet uit, dus dan hebben we al velgen voor de winterbanden. | |
Hojdhopper | dinsdag 14 december 2021 @ 16:25 |
Wonende in München en rijdende in een 1995 T4 camper heb ik er vorig jaar vierseizoenenbanden onder laten zetten. De ouwe diesel gaat maar 100 dus doe alles rustig aan incl. rechterbaan tussen de vrachtwagens rijden. Had geen zin meer in elke lente en herfst wisselen (gezien dat hier verplicht is voor de verzekering) en geen plek heb om een extra set op te slaan. En aangezien ik 95% lente/zomer/herfst en 5% in de winter rijd, vond ik 4 seaons een prima oplossing. Geen spijt van gehad en prima ervaring met 4-season banden. | |
Asmooh | zaterdag 18 december 2021 @ 10:55 |
Ik heb twee setjes velgen, zomer set en winter set (zien zelfde er uit maar zomer is breder). Winter set gaat er onder in oct/nov | |
Jan_Onderwater | zaterdag 18 december 2021 @ 22:11 |
Is dat je inmiddels duidelijk? | |
zoz | maandag 20 december 2021 @ 10:19 |
Mijn winterbanden hebben een profiel van 4mm. Moet ik ze al vervangen of lekker doorrijden tot 2 mm? Zijn goedkope winterbanden nog steeds beter dan premium zomerbanden? Ik zat eraan te denken om een goedkoop setje nankang te kopen voor de winter en in maart premium zomerbanden. | |
oldford | maandag 20 december 2021 @ 10:30 |
Nankang is het slechtste wat je kunt doen. De grip bij regen, maar ook bij sneeuw is ronduit slecht. Zie: https://www.anwb.nl/auto/(...)-t/nankang-snow-sv-3 | |
loveli | maandag 20 december 2021 @ 10:49 |
Hangt er vanaf waarvoor je ze gebruikt. Banden van Nokian (gemaakt in Finland, je weet wel, daar sneeuwt en vriest het vaak) zijn echt goed in winterse omstandigheden en in mijn maat niet duur. Ik selecteer banden altijd op grip op nat, zodat ik in de omstandigheden wanneer ik het nodig heb, de beste grip heb. Op de site van de ADAC vind je veel tests, kijk of jouw maat ook getest is en hoe ze uit de bus kwamen. | |
loveli | maandag 20 december 2021 @ 11:02 |
Handige site: https://www.tyrereviews.com Voor iedereen die zich afvraagt wat all-seasons doen vs zomer- of winterbanden, hier een duidelijke review/test. Filmpje duurt een dik kwartier. Verschillende all-seasons worden getest naast een zomer- en winterband, alle omstandigheden. Conclusie: een goede winterband is nog steeds eng in de sneeuw. https://www.tyrereviews.c(...)Season-Tyre-Test.htm Ook een interessante die een hele range met elkaar vergelijkt: https://www.tyrereviews.c(...)nd-Studded-Tyres.htm Er is geen antwoord voor beste band voor iedereen, afhankelijk van je wensen en omstandigheden waarin je de banden gebruikt, maak je voor jou de beste keuze. [ Bericht 45% gewijzigd door loveli op 20-12-2021 11:29:48 ] | |
zoz | maandag 20 december 2021 @ 19:51 |
Thnx. Ik ga maar voor premium winter- en zomerbanden. Vooral omdat ik mijzelf niks wil kunnen verwijten als ik of mijn vrouw een ongeluk krijgen met de kinderen in de auto. | |
Lospedrosa | maandag 20 december 2021 @ 20:03 |
De Britten doen het erg goed, op wat politieke Corona gesteggel na. Goede keuze geweest. | |
loveli | maandag 20 december 2021 @ 20:33 |
Premium hoeft niet duur te zijn he? Soms is montage of opslag duurder net zo duur als de band zelf. | |
Jan_Onderwater | maandag 20 december 2021 @ 20:51 |
Wat doen ze goed? | |
Lospedrosa | maandag 20 december 2021 @ 21:40 |
Leven. | |
SOG | maandag 20 december 2021 @ 22:17 |
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!
| |
RealBizkit666 | maandag 20 december 2021 @ 22:36 |
Komt er sneeuw dan? | |
loveli | maandag 20 december 2021 @ 22:51 |
Toen een van m'n bejaarden afgelopen april naar de SEH moest, had ik geen twijfel of winterbanden zinvol zijn. https://www.weer.nl/nieuw(...)0-niet-zo-sneeuwrijk Daarom all seasons voor de bejaardenautomaat van pa en ma, juist voor die paar dagen. | |
zoz | maandag 20 december 2021 @ 23:12 |
Ik bedoel dan de best geteste banden. En die vind ik best duur in 17 inch. Je komt al snel uit op 130 per band. Winterbanden heb ik op 15 inch stalen velgen. Dat is echt een stuk goedkoper. Je hebt dan premium banden voor 65 euro per band. Opslag doe ik zelf. Ik ga zo'n rek kopen. | |
SOG | maandag 20 december 2021 @ 23:15 |
D8 dat die dingen beter waren dan zomerbanden in 2 situaties: - vorst - regen | |
RealBizkit666 | dinsdag 21 december 2021 @ 00:00 |
Nee hoor. Dat is echt al meermaals getest. Zelfs met vries temperatuur en droge weg presenteren ze niet of nauwelijks beter dan zomerbanden. En een zomerband kan meer water afvoeren dan een winterband. Tenminste, als je dezelfde breedte van rekent. | |
Accordtje | dinsdag 21 december 2021 @ 00:51 |
Je kan er mee doorrijden, maar onder de 4mm is een winterband in principe geen winterband meer. In Nederland nog niet zo'n issue, maar in Oostenrijk bijvoorbeeld kan dat je aansprakelijk maken bij een ongeval. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 21 december 2021 @ 11:43 |
Dit is echt zo'n domme en gevaarlijke instelling. https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020 | |
loveli | dinsdag 21 december 2021 @ 12:27 |
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw. | |
Nattekat | dinsdag 21 december 2021 @ 12:31 |
Wat boeit dat nou weer? All-seasons zijn ruk in alle jaargetijden, zomerbanden alleen als het echt winter is en winterbanden alleen als het 10 graden of hoger is. | |
loveli | dinsdag 21 december 2021 @ 13:06 |
Een goede all-seasons is echt niet volledig ruk, kijk maar naar die tests in een van mijn vorige links. Voor sommige bestuurders een prima oplossing, afhankelijk van het gebruik. Waar je inlevert is op de extremen en de verschillen zijn dat je in winterse omstandigheden veel controle inlevert die je niet met rijkwaliteit en verkeersinzicht kunt compenseren. Wat je inlevert met all-seasons is veel kleiner. Voor mijn auto en mijn gebruik zijn all-seasons totaal niet geschikt, voor die van mijn ouders is het de beste keuze. | |
Nattekat | dinsdag 21 december 2021 @ 13:13 |
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 21 december 2021 @ 13:19 |
Ok....die ene dag in de drie jaar tegen 1094 dagen in diezelfde drie jaar op kut-banden rijden. Goed vergelijk ook. Het verschil is (maar dat lijkt een concept te zijn dat voor sommigen te complex is) dat iedereen weet dat het glad is als er sneeuw ligt en iedereen zijn snelheid aanpast (behalve een paar mongolen op winterbanden die denken dat ze het beter weten). Maar in de zomer bij 20 graden is niemand daar mee bezig (zie bv ook de reactie van @VEM2012). En als je dan banden onder je auto hebt die een 14 meter (!) langere remweg hebben, dan ben je gewoon een gevaar op de weg. | |
Lospedrosa | dinsdag 21 december 2021 @ 13:46 |
Is allemaal relatief. De all weather banden van nu scoren weer veel beter dan de zomerbanden van 2000 en zonder abs. | |
Fer | dinsdag 21 december 2021 @ 14:10 |
Heb je er zelf weleens op gereden? Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt. | |
Nattekat | dinsdag 21 december 2021 @ 14:16 |
Mijn grootste miskoop ooit. Het verbruik alleen al En verder hoef ik nooit op een circuit te rijden en doe ik niet dagelijks een noodstop, dus ik kan gewoon in de zomer op winterbanden rijden en het amper opmerken. Dat maakt het niet meteen een goede keus natuurlijk. Nu heb ik vrij dunne zomerbanden die ook in de winter gewoon doen wat ze moeten doen, en die ene dag in de 5 jaar dat ik eens door sneeuw moet rijden neem ik maar voor lief. | |
Accordtje | dinsdag 21 december 2021 @ 18:47 |
Het is natuurlijk ook logisch. Een band die zowel zomer- als wintereigenschappen moet combineren is altijd een compromis. Hij is minder dan een zomerband in zomerse omstandigheden en minder dan een winterband in winterse omstandigheden. Belangrijkste blijft natuurlijk altijd om je aan te passen aan de omstandigheden. Je kan bijvoorbeeld in de winter dagen hebben dat het regent en een graad of 12 is. In principe zijn de eigenschappen van een allseason band iets beter afgestemd op die situatie dan een winterband. Dus of je nou kiest voor allseason of voor zomer/winter, je zal gewoon niet op ieder moment de ideale band voor die situatie eronder hebben. | |
SOG | dinsdag 21 december 2021 @ 20:01 |
Ja daar heb je gelijk in. De banden van nu scoren ook weer beter dan de houten wielen van koetsen van vroeger. | |
Lospedrosa | dinsdag 21 december 2021 @ 21:12 |
Ja en de banden en remmen van nu scoren over 10 jaar erg slecht. Zijn ze dan enorm onveilig nu? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 23 december 2021 @ 17:22 |
Je weet pas of het meevalt, nadat je met 50km/h achter op je voorganger bent geklapt, die wel goede banden onder zijn auto had. | |
Jan_Onderwater | donderdag 23 december 2021 @ 18:41 |
Ik snap niet zo goed waar het probleem bij de mensen zit die geen winterbanden willen 1. Ze zijn beter in de winter dan 4 seizoenen banden en veeel beter dan zomerbanden. 2. Zomerbanden zijn beter in de Zomer dan 4 seizoen banden 3. Je banden slijten minder, dus de meer uitgaven aan 2 setjes heft zich op En de Ekte ik heb geen Winterbanden nodig, handbak rijdende, ARKO Mannen kunnen zelf banden wisselen, toch? | |
RealBizkit666 | donderdag 23 december 2021 @ 19:04 |
1. Ze zijn enkele dagen beter dan zomerbanden, niet de hele periode dat ze er onder liggen. 2. Correct. 3. Winterbanden slijten sneller want zachter rubber en kun je niet zo lang rijden als zomerbanden want ze moeten meer profiel hebben. Dat gezegd hebbende. Ik heb ze er onder liggen omdat ik in de winter regelmatig richtig Eifel en Ardennen ga om de sneeuw op te zoeken. | |
Lospedrosa | vrijdag 24 december 2021 @ 00:14 |
Winterbanden doen het vooral goed in sneeuw en pulp. Laten we dat nou net heel weinig hebben in NL. | |
Fer | vrijdag 24 december 2021 @ 03:22 |
Nederlandse Winter: 5-15c kans op een bui Nederlandse Zomer: 12-25c kans op een bui Het is geen alpien of landklimaat met +30c in de zomer of -10c en sneeuwgarantie in de winter | |
zoz | vrijdag 24 december 2021 @ 07:16 |
Ik las dat winterbanden beter presteren bij temperaturen onder de 7 graden. Dat is het regelmatig in de winter ochtend. | |
DrDarwin | vrijdag 24 december 2021 @ 07:34 |
Het is, net zoals bij zo goed als alle tests gebruikelijk om nieuw met nieuw te vergelijken. In de praktijk klopt dat natuurlijk niet, na drie jaar zijn de eigenschappen van zowat alle producten anders dan toen ze nieuw waren. Dat is ook bij banden zo. Bijvoorbeeld, iemand in dit topic vroeg zich af of winterbanden met 4 mm profieldiepte nog wel aanvaardbaar waren om mee te rijden in winterse omstandigheden. Ik doe een voorzichtige gok dat je dan in Nederlandse omstandigheden beter af bent met nieuwe normale banden van een goed merk dan met een stel gare winterbanden. | |
loveli | vrijdag 24 december 2021 @ 09:29 |
Misschien moeten we een test in de sneeuw organiseren. Als iemand een oude Astra heeft, stel ik een set gare winterbanden ter beschikking. Nu nog een beetje sneeuw. | |
ludovico | vrijdag 24 december 2021 @ 09:50 |
Winterbanden zijn pas superieur aan all season bij sneeuw.. Dat is 5 dagen in Nederland met de auto.. 300km per jaar voor mij ofzo. Die all seasons zijn beter onder de 7 graden, in theorie half november tot half februari ofzo daarmee rijden kan best prima zijn. 4 maandjes... Maarja, dan weer, ik rij nog geen 1000km per maand en met de huidige lock down helemaal niet. Kzou er anders naar kijken als ik meer zou rijden. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 24 december 2021 @ 09:52 |
Als je in Rotterdam woont is dat wat anders dan wanneer je in Twente of Limburg woont. In sommige winters ligt er maanden sneeuw. En ff snel je winterbanden er op zetten als het vriest/sneeuw valt is onzinnig. Alleen dit al is een reden voor Zomer en Winterbanden Ze slijten vooral als je ze bij warm weer rijdt, daarvoor is het veiliger en heb je minder risico je korting op je verzekering te verliezen Goedzo. | |
PzKpfw | vrijdag 24 december 2021 @ 16:21 |
Nou ik zou mijn geld niet op die gok zetten. Winterbanden presteren beter dan zomerbanden bij lagere temperaturen door een rubbersamenstelling die zachter is (bij lagere temperaturen) en daardoor meer grip geeft. Dat er dan iets profiel is afgesleten verandert natuurlijk niets aan deze eigenschap. | |
Lospedrosa | zondag 26 december 2021 @ 13:37 |
Dat is een beetje achterhaald met de huidige stand van rubber technieken Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities. https://topgear.nl/autoni(...)winterbanden-getest/ Kijk ook bij het koudste (droge) weer remt de zomerbanden het hardst | |
loveli | zondag 26 december 2021 @ 14:00 |
Klik op je link, klik op de video in je link en hoor wat de tester zegt over zomerbanden op nat, koud wegdek. | |
Lospedrosa | zondag 26 december 2021 @ 14:04 |
Ik zeg op droog koud wegdek | |
loveli | zondag 26 december 2021 @ 14:11 |
? | |
TheFreshPrince | zondag 26 december 2021 @ 14:25 |
Droog, koud wegdek kan ook onder de 0 graden zijn. Cross-climate doet het overigens dermate goed volgens die grafiek dat het me een prima compromis lijkt. | |
Nattekat | zondag 26 december 2021 @ 14:34 |
Dat maakt geen donder uit. Je kan nu op slicks rijden zonder hinder te ondervinden, dus de hardheid van het profiel maakt geen verschil. Winterbanden doen het nog steeds beter omdat ze zachter zijn, maar in deze omstandigheden presteren zomerbanden nog helemaal prima. | |
ludovico | zondag 26 december 2021 @ 14:42 |
Eigenlijk alleen winterbanden kopen als je écht dagelijks moet rijden en er sneeuw ligt dus. Maarja die mindere prestaties zijn wel de accepteren voor 3-4 maanden per jaar. Want als het een keer heeft gesneeuwd wordt die mindere kwaliteit gecompenseerd. Desondanks heb ik de indruk dat je beter all seasons kan doen in dit land, voor die 3-4 maanden. | |
Lospedrosa | zondag 26 december 2021 @ 14:50 |
Juist ja, en heb je winterbanden dan heb je dus meer grip mocht het een keer sneeuwen, echter rijdt dan heel NL 10kmu op de snelweg. Disclaimer; ik heb winyerbanden | |
loveli | zondag 26 december 2021 @ 15:00 |
Dat was de conclusie uit die link, de grip van de zomerband bij koud, nat wegdek was dramatisch. Testrijder (wiens werk het is) werd erdoor verrast. | |
loveli | vrijdag 20 mei 2022 @ 23:56 |
Schopje omdat mijn auto weer op zomerbanden staat. Meteen na de wissel in de winter had ik zoveel meer feeling met de weg met de winterbanden dan met mijn zomerbanden. Op dat moment overwoog ik betere zomerbanden te zoeken. Nu na de wissel (bij hogere temperatuur) voel ik amper verschil. Ik weet dat temperatuur uitmaakt, maar toch sta ik ervan te kijken hoe groot de invloed is. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 1 juni 2022 @ 17:49 |
Daarom gewoon het hele jaar op dezelfde band rijden (normale banden, geen winter of all season onzin). Dan voel je het best wat je banden doen. | |
loveli | woensdag 1 juni 2022 @ 19:19 |
Ja, lekker een paar duizend km op m'n zomerbanden in Zweden door de sneeuw rijden | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 1 juni 2022 @ 19:57 |
Wie heeft het over Zweden? | |
loveli | zondag 3 december 2023 @ 20:36 |
Het sneeuwt, dus tijd voor de periodieke discussie. | |
suijkerbuijk | zondag 3 december 2023 @ 22:56 |
Hier al 20.000 klm gereden met een 4 season band. Op mijn honda hr-v . Nergens geen last van. Maar goed ik rij niet harder dan 100klm per uur. En trek niet op met rokende banden. Ik rij letterlijk al jaren op 4 season banden omdat ik geen zin heb om te wisselen. Zeker de plotselinge sneeuw in amsterdam in 2021 met mijn opel agila . Had ik nergens geen last van. Maar iedereen met hun zomerbanden slipper weg of komen niet eens vooruit. Weet je wat het is. Nieuwe zomerbanden hebben grip. Alleen als ze ouder worden en slijten kom je in de problemem. En de waarheid is gewoon dat de 4 season of winterbanden ook al zijn ze versleten altijd nog groeven hebben . Terwijl zo zomer band gewoon weg slijt van de kleine groeven die er in zitten. Rij je gewoon en normaal. Dan is zo 4 season band gewoon ideaal. | |
Lospedrosa | maandag 4 december 2023 @ 09:58 |
Onslijtbare banden | |
suijkerbuijk | maandag 4 december 2023 @ 13:09 |
Je vergis je Elke band zit 8mm +/- profiel op. Op het moment er nog maar 4mm profiel op zit . Dan heeft de zomerband al aardige zijn waterkanalen versleten en voer niet meer goed af Bij een 4 season band en winterband. Is bij 4mm geen winterband of 4 season band meer. Omdat de groeven niet meer flexibiliteit heeft om de sneeuw er goed uit te gooienen. Maar heeft wel meer groeven er in zitten dan een zomerband. De anwb banden test en elke test die ze houden zijn met nieuwe banden. De grootste onzin test die er bestaat . Ik wil de test zien als deze banden voor 40% zijn gebruikt. Aangezien mensen 2 tot 3 jaar banden gebruikt Dan heb je een eerlijke overzicht tussen de verschillende banden. |