Bocaj | zaterdag 24 november 2018 @ 22:16 |
Mobiliteitstafel adviseert kabinet: laat automobilist betalen voor gebruik! https://nos.nl/nieuwsuur/(...)en-voor-gebruik.html ====================== Zou het wat zijn? Zoja, dan ook weg met de bpm en wegenbelasting?! Persoonlijk sta ik eigenlijk nauwelijks in de file.... | |
oranjevogel1 | zaterdag 24 november 2018 @ 22:20 |
Manier om slinks de wegenbelasting te verhogen. | |
#ANONIEM | zaterdag 24 november 2018 @ 22:21 |
BasEnAad | zaterdag 24 november 2018 @ 22:21 |
De automobilist betaalt al voor gebruik en niet zo'n beetje ook. | |
Regenbui | zaterdag 24 november 2018 @ 22:32 |
Geen slecht idee, mits andere auto belastingen hiermee komen te vervallen. Zeg nou zelf, betalen voor gebruik is toch een stuk eerlijker. Nu heb je een auto voor de deur waarbij je te allen tijde evenveel belasting betaald of je hem gebruikt of niet. | |
Bocaj | zaterdag 24 november 2018 @ 22:33 |
Ja, dat is wel zo'n beetje het minste! | |
BasEnAad | zaterdag 24 november 2018 @ 22:40 |
De benzineprijs bestaat voor 65% uit belasting, is dat niet genoeg betalen voor gebruik? | |
Regenbui | zaterdag 24 november 2018 @ 22:45 |
Goed punt, maar buiten benzine betalen we nu nog allerlei belastingen. Schaf die af en reken af op gebruik. Dan is het een keuze. | |
AchJa | zaterdag 24 november 2018 @ 22:46 |
Dit. En niet weer dit gezeik... | |
AchJa | zaterdag 24 november 2018 @ 22:48 |
We rekenen toch al af op gebruik met de accijnzen? Dan die er ook af en de kale brandstofprijs betalen. | |
Kapt-Ruigbaard | zaterdag 24 november 2018 @ 22:56 |
Dan is alleen de prikkel om juist niet tijdens de spits te rijden weg. | |
westwoodblvd | zaterdag 24 november 2018 @ 22:57 |
We gaan toch al naar elektrisch. Als dit er daadwerkelijk komt rijden de meeste mensen denk ik al elektrisch als het eenmaal zo ver is. | |
westwoodblvd | zaterdag 24 november 2018 @ 22:58 |
Overigens een prima idee. Het is heel raar dat iemand die 8 uur per dag in de auto zit net zo veel wegenbelasting betaald als iemand die in het weekend naar de supermarkt en terug rijdt. B | |
BasEnAad | zaterdag 24 november 2018 @ 22:59 |
Dan zou het helemaal goed zijn het bezit van een auto te belasten, als je kijkt naar hoe milieuonvriendelijk het produceren van die accu's is. | |
karr-1 | zaterdag 24 november 2018 @ 23:00 |
Precies dat dus. Hiermee pak je de mensen die afhankelijk zijn van een auto om bv op werk te komen. | |
karr-1 | zaterdag 24 november 2018 @ 23:01 |
En jij denkt dat dat gaat gebeuren? | |
BasEnAad | zaterdag 24 november 2018 @ 23:04 |
En hoe ga je dat allemaal bijhouden wie wanneer waar rijdt en hoe lang? De overheid kennende zal dat wel een catastrofe woorden met een berg administratie waar je bang van wordt. Om nog maar te zwijgen over de ICT die gaat falen en de privacy van de gebruiker. | |
AchJa | zaterdag 24 november 2018 @ 23:06 |
Want men staat voor de lol in de file, gewoon een soort dagelijkse vakantie. | |
AchJa | zaterdag 24 november 2018 @ 23:07 |
Die betaalt dan ook al veel minder. Of dacht je dat de supermarktrijders in een zelfde categorie auto rijden? | |
Tyr80 | zaterdag 24 november 2018 @ 23:13 |
Krijgen we reeds betaalde bpm dan ook weer terug svp? | |
AchJa | zaterdag 24 november 2018 @ 23:15 |
Komt samen met dat tijdelijke kwartje. | |
Regenbui | zondag 25 november 2018 @ 00:08 |
Ik rij een lease auto en dit wordt voor mij nu al netjes bijgehouden. Start, stop, km etc. Daarnaast beschikt iedere op en afrit over een camera met kenteken herkenning. Dus de infra Is al aanwezig. | |
TheFreshPrince | zondag 25 november 2018 @ 00:21 |
Hoe milieuonvriendelijk zou het zijn om per dag 96.000.000 (!) vaten olie uit de grond te halen? | |
BasEnAad | zondag 25 november 2018 @ 00:40 |
Dat is zeker waar. Maar productie van een elektrische auto is twee belastender voor het milieu dan een benzineauto. Belasting op bezit en niet alleen op gebruik vind ik daarom niet onterecht, nu niet en in de toekomst niet. En laten we niet vergeten dat de elektriciteit waar elektrische auto's op draaien vaak nog ouderwets van steenkool en bruinkool afkomt. | |
opgebaarde | zondag 25 november 2018 @ 01:08 |
Waarom? | |
opgebaarde | zondag 25 november 2018 @ 01:11 |
Al met al is een electrische auto's beter voor het milieu dan benzine of diesel. En laten we vooral niet vergeten dat we gewoon geen enkele keus hebben. We moeten overstappen op iets anders. Dan is janken om te janken over electrische rijden fucking dom | |
BasEnAad | zondag 25 november 2018 @ 01:17 |
Uiteindelijk zal een elektrische auto beter zijn voor het milieu, maar nu nog niet. Dat gaat allemaal geleidelijk. Je kan niet verwachten dat iedereen nu opeens in een nieuwe elektrische auto gaat rijden en alle kolencentrales opeens verdwijnen. Dat is niet realistisch. | |
Straatcommando. | zondag 25 november 2018 @ 01:20 |
Je denkt toch niet dat dat goedkoper gaat uitpakken voor de gemiddelde automobilist? Daarnaast zal het vast met een privacy invasief middel geregeld worden. Kastje van eurlings enzo.. | |
opgebaarde | zondag 25 november 2018 @ 01:20 |
Waar haal je vandaan dat een electrische auto nu vervuilender is? Dat wij nu per se fossiele brandstoffen willen gebruiken om energie op te wekken, kan je een auto niet verwijten | |
opgebaarde | zondag 25 november 2018 @ 01:22 |
Zo is dat. Het is altijd kut. Altijd een middelvinger naar de burger. Altijd. We worden gewoon genaaid. Alweer. Is het niet door links, dan door rechts Kutkutkut Ik ben tegen. Waar tegen? Geen idee. Ik ben tegen | |
HSG | zondag 25 november 2018 @ 10:04 |
Je kunt beter de wegenbelasting in de benzine stoppen. Hoe meer je rijdt hoe meer je betaald. Ook betalen buitenlandse automobilisten mee aan onze wegen. Maar dat schijnt dus heel lastig te zijn dus moet iedereen maar een duur kastje in zijn auto plaatsen. | |
BoneThugss | zondag 25 november 2018 @ 10:11 |
| |
saparmurat_niyazov | zondag 25 november 2018 @ 10:12 |
Hoewel ik het principe van het belasten naar gebruik in plaats van bezit prima vind, ben ik toch zeer tegen rekeningrijden omdat je nu al wel kunt voorspellen dat de overheid niet in staat is een dergelijk project zowel technisch, financieel als ethisch fatsoenlijk uit te voeren. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 10:18 |
Variabele stroomprijzen + slim auto opladen geeft meer mogelijkheden aan het benutten van groene energie. Die smerige luchtvervuilende stroomopwekking mag inderdaad ook wel dood belast worden. Kernenergie in de ban doen en vervangen met bruinkool is wel het domste wat je kunt doen (Duitsland). | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 10:19 |
Ik vind het prima op de knelpunten tijdens spitstijden, mits de motorrijtuigbelasting en de BPM wordt afgeschaft, betalen per km | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 10:24 |
In theorie is het goud hoe je middels economische prikkels gedrag kunt sturen die zorgen voor een efficiëntere allocatie van externaliteiten. Maar er komt inderdaad nogal wat inefficiëntie bij kijken als je bedenkt wat het allemaal moet kosten. | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 10:26 |
tevens kan die kentekenregistratie en camera's met gezichtsherkenning gebruikt worden voor criminelen volgen, maar daar praat niemand over | |
opgebaarde | zondag 25 november 2018 @ 10:31 |
dus betalen per kilometer maar hoeveel vervuiling je in die kilometer uitstoot maakt niks uit. Begrijp ik niks van | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 10:32 |
kan een type / merk herkenning prijs ingebouwd worden aan de hand van kenteken | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 10:38 |
Enig idee hoeveel iemand die veel rijdt betaald aan accijns? | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 10:39 |
ja die maakt veel gebruik van de weg dus , dus verhuizen of andere baan zoeken, beroeps maakt het niet uit dat gaat in de vervoersprijs | |
opgebaarde | zondag 25 november 2018 @ 10:39 |
Ah dat vind je wel prima | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 10:40 |
De belastingen en accijnzen dienen maar één doel en dat is geld binnenhalen. Toen onder Borst de accijns op alcohol flink werden verhoogd en daardoor mensen daadwerkelijk minder drank gingen kopen en de totale inkomsten uit de accijns daalden werd dat teruggedraaid. Het hele lulverhaal over dat accijns en belasting op kilometers of ongezonde producten goed zouden zijn voor de gezondheid, files of milieu is alleen maar een manier om het te verkopen. Je ziet het hier ook, geef een mooi lulverhaal eromheen en mensen staan te jubelen. | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 10:40 |
Ja dan kun je zuinige autos toch belonen, aan de hand van kenteken en tijd kan de kosten vrij complex zijn, maar daar valt best mee te sturen | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 10:41 |
Doen brandstof accijns al lang | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 10:42 |
Als je weinig rijd verbruik je dus minder brandstof en betaal je daardoor veel minder accijns die op de brandstof geheven word. Rekeningrijden daar naai je juist personen mee die niet zonder auto naar hun werk kunnen gaan. | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 10:44 |
Dat zal hem jeuken, het raakt hem niet. Het jubelcarousel Overheid gebruikt het jubelcaroussel. Zeg lastenverzwaring en de kiezer is boos, noem het milieu, gezondheid of bezuinigen en de idioten staan te jubelen. Kies je accijnzen of belastingen zo dat ze bepaalde groepen treffen en anderen staan te juichen. Maak de ene week roken duurder en de niet rokers jubelen, de week daarop frikandellen en de niet frikandel eters jubelen. Op het moment dat jij gepakt word jubelen de rokers en frikandel eters haha net goed. Op deze manier speelt de overheid onder de mom van moraal mensen tegen elkaar uit en betalen we met zij allen steeds meer voor een steeds groter wordende overheid in bijzonder luxe ministeries en met goud gerande regelingen. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 10:47 |
Precies. En of je nu links of rechts bent dit is waar overheden op inspelen en zo word alles duurder en afgebroken. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 10:51 |
Ja ja makkelijk lullen voor iemand die met pensioen is zoals in jou geval. | |
Roces18 | zondag 25 november 2018 @ 10:53 |
Denk je nou werkelijk dat als ze rekeningrijden gaat invoeren dat ze de rest afschaffen? Tuurlijk niet. Dat komt er nog even boven op. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 10:54 |
Precies, maar dat kwartje valt maar niet. | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 10:57 |
klopt Dat is ook de bedoeling mensen die in de spits blijven rijden 5 dagen per week en niet gaan verhuizen en geen andere baan zoeken en niet met de fiets de stad in willen daar staat tegenover dat ze eerder op hun werk en weer thuis zijn | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:05 |
Echt waar, wat bezielt je om mensen te dwingen te verhuizen en/of ander werk te zoeken dat helemaal niet zo eenvoudig is te straffen op die manier terwijl je zelf met pensioen bent. Wees blij dat ze werken en zorgen voor ons sociaal stelsel waar ik graag dmv belasting aan bijdraag. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:06 |
Dus hoeft er niks nieuws opgetuigd te worden. Maar ja, Den Haag ziet natuurlijk al een deel van hun inkomsten verdampen door de elektrische rijders. Geld is het enige waar het om gaat. Milieu, files etc. zijn de kutsmoezen om het te verkopen. | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 11:08 |
juist met KM herkenning kun je heel veel doen en heel veel sturen | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 11:09 |
Blaiming the victim | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:09 |
Dat ook nog. | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 11:10 |
carpoolen scheelt ook veel nieuwe initiatieven via internet en groups whatsapp bla bla car https://www.blablacar.nl/ | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:12 |
Mensen die makkelijk kunnen poolen doen dat nu al. In dat middeninkomen topic hebben we het er ook al uitgebreid over gehad en heb ik je een berekening laten zien met 40 km enkele reis WWV: NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 11:19 |
Je bent een goed voorbeeld van het jubelen
| |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 11:26 |
Tja die files moeten weg dat kost veel meer en wordt steeds meer | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:26 |
Yup. Als IK er geen last van heb mogen er draconische maatregelen ingevoerd worden. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:29 |
Helaas zo werkt het schijnbaar nu met alle gevolgen. Nu betaal je belasting over je loon. Prima als daarmee kinderen kunnen studeren, mensen kunnen genieten van een goed sociaal stelsel etc. Maar als je de werkende ook nog gaat straffen met dit soort maatregelingen krijgt de werkende steeds meer een aversie tegen alles dat niet werkt. En uiteindelijk word alles afgebroken voor de middenklasse. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:30 |
Ik zie dat wel vaker voorbij komen... Hoe kost een file geld? Komt dat door het uurloon van de oostblokchauffeurs ofzo? Want ik heb het idee dat men de "verloren" tijd van iedereen rechtstreeks vermenigvuldigd heeft met het gemiddelde uurloon ofzo. | |
Bocaj | zondag 25 november 2018 @ 11:31 |
Om draagvlak te krijgen zullen ze wel moeten (bpm misschien niet helemaal maar wegenbelasting wel!) | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:31 |
Kijk ook naar de zorgverzekering, IK leef gezond dus de rokende buurman moet meer betalen ja! | |
Roces18 | zondag 25 november 2018 @ 11:32 |
ze moeten niets, want de nederland klaagt alleen maar doet verder toch niks | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:37 |
En dat is dus ook zo. Ondanks dat ik een gelegenheidsroker ben betaal ik al meer voor mijn brandverzekering etc dan een niet roker. Het is een kwestie van tijd dat de bejaarde demente bewoner ook meer gaat betalen. | |
Bocaj | zondag 25 november 2018 @ 11:37 |
De Anwb en Bovag zullen er wel voor terug willen voor de automobilisten..... | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 11:40 |
Meer wegen aanleggen | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:41 |
Daar hoef je niks van te verwachten, die stonden ook te juichen bij het 6.7ct/km plan van Eurlings... | |
RobjeGeus | zondag 25 november 2018 @ 11:42 |
Mag van mij zo snel mogelijk ingaan! | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:45 |
Je pensioen? | |
RobjeGeus | zondag 25 november 2018 @ 11:46 |
Mijn pensioen zal geen vetpot zijn aangezien ik niet meer hoef te werken | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:46 |
Ja, en met daarmee kun je de infra verbeteren op allerhande manieren. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:48 |
Jubelcarrousel! | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:49 |
Meer wegen, herzien van diverse knooppunten, beter ov etc. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 11:50 |
Waar de "wegenbelasting" intieel voor bedoeld was... Maar ja, houderschapsbelasting geworden zodat het in de algemene middelen gestopt kan worden... | |
RobjeGeus | zondag 25 november 2018 @ 11:52 |
En het is natuurlijk een mooi middel voor de overheid om op langer termijn meer geld uit de zakken van een ieder te kloppen. Met dit systeem zitten ze vast aan het aantal kilo's. Met het nieuwe systeem kun je beginnen met een x bedrag en dit elkaar mooi omhoog gooien en je medemens lekker naaien | |
#ANONIEM | zondag 25 november 2018 @ 11:55 |
Dat kan nu toch ook al met de accijns op brandstof? | |
saparmurat_niyazov | zondag 25 november 2018 @ 11:56 |
Van die twee organisaties hoef je inderdaad geen hoge verwachtingen te koesteren. De Bovag is er vooral voor het bedrijfsleven, de ANWB is verworden tot een suf clubje voor unisex regenjassen dragende gepensioneerden. | |
RobjeGeus | zondag 25 november 2018 @ 11:56 |
Natuurlijk, maar hoe mooi is het om de medemens dubbel te naaien? Dus brandstof en het x bedrag telkens omhoog | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 11:57 |
Dat is ook het bizarre van dit alles. Je gaat steeds meer belasting betalen maar er treden nauwelijks verbeteringen op en alles word afgebroken. Dan is het niet vreemd dat de bevolking een steeds grotere hekel krijgt aan overheden. Voor de middenklasse is er zogenaamd nauwelijks geld maar bij mislukte projecten van overheden blijkt het geld tegen de plinten te klotsen. Maar zoals al een aantal personen hebben aangegeven, gooi als overheid milieu, gezondheid, effectiviteit en de cijfers in het recept en het volk maakt elkaar af. | |
KoosVogels | zondag 25 november 2018 @ 12:00 |
Meer asfalt heeft tot dusver nauwelijks effect gehad op het terugdringen van files. | |
saparmurat_niyazov | zondag 25 november 2018 @ 12:01 |
Opzich zou het huidige op gewicht gebaseerde stelsel ook een stijgende inkomstenbron voor de overheid moeten verzekeren. Auto's worden gemiddeld gezien namelijk steeds zwaarder. | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 12:02 |
Rond Eindhoven werkt het prima | |
maryen65 | zondag 25 november 2018 @ 12:02 |
Dus rekeningrijden is eigenlijk iets positiefs, waarom zijn zo veel mensen er dan op tegen? | |
KoosVogels | zondag 25 november 2018 @ 12:03 |
Snelwegen rond Amsterdam hebben zes banen maar staan alsnog vast. | |
KoosVogels | zondag 25 november 2018 @ 12:04 |
Omdat woedend zijn een volkssport is geworden. | |
fokexpert | zondag 25 november 2018 @ 12:05 |
Met andere woorden dan wordt een auto voor de Henk en Anita welke een een uitkering trekken goedkoper/betaalbaar en voor de hard werkende mensen die al die uitkeringen betalen een stuk duurder. Dus de hard werkende houdt nog minder over en de uitkeringstrekkers nog meer. | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 12:05 |
Is stukken minder geworden, en bedenk je eens hoe het had vast gestaan als het nog tweebaans was. | |
KoosVogels | zondag 25 november 2018 @ 12:06 |
Ik zie liever minder verkeer. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 12:07 |
Je moet het ook combineren met het verbeteren van het ov en de knooppunten. En zeker de knooppunten leveren juist de meeste problemen op. Die tunnel onder Maastricht door is een typisch voorbeeld van een enorme verbetering. Dit is voor die stad het meest zinvolle project van de laatste tijd geweest. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 12:09 |
Ik zie ook liever minder verkeer. Maar helaas kun je de mobiliteit die nodig is voor bv NL niet voorkomen. En moet je ze dus ook niet straffen met rekeningrijden maar moet je andere oplossingen bedenken. | |
kurk_droog | zondag 25 november 2018 @ 12:10 |
Dit komt omdat mensen niet kunnen rijden en vooral in -en uitvoegen schijnt voor velen hogere wiskunde te zijn. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 12:13 |
Precies dat in -en uitvoegen bij knooppunten is een grote veroorzaker van files. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 12:18 |
Bij Zwolle ook... Toen dat nog vierbaans was was dat daar standaard een drama. En vergeet knooppunt Joure ook niet dat gaat nu als de brandweer nu die zure rotonde verdwenen is. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 12:19 |
Op het moment dat het Jan Modaal fors meer geld gaat kosten zonder dat hij er wat aan kan veranderen is dat niet echt een volkssport of wel dan. | |
westwoodblvd | zondag 25 november 2018 @ 12:24 |
Het wordt duurder voor iedereen die veel rijdt, goedkoper voor iedereen die minder rijdt. Niet meer dan eerlijk dat als je veel vaker rijdt en dus veel meer bijdraagt aan slijtage van het wegennetwerk je dan ook meer moet bijdragen. En als die hardwerkende mensen meer over willen houden moeten ze eens de trein gaan overwegen of een elektrische auto kopen. | |
KoosVogels | zondag 25 november 2018 @ 12:27 |
Meer geld verdienen of minder gaan rijden, Jantje. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 12:30 |
Dat zijn allemaal van die mantra's waarbij mensen iets roepen die in de omstandigheden zitten ook van het ov gebruik kunnen maken of te kunnen verhuizen of een elektrische auto te kunnen aanschaffen of niet werken. Als ik van het ov gebruik kon maken deed ik dat want dat is in mijn geval zowat gratis. Helaas is dat maar voor 30% van mijn diensten mogelijk. | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 12:37 |
klopt maar dat schijnt heel moeilijk te zijn | |
westwoodblvd | zondag 25 november 2018 @ 12:38 |
Jij wellicht niet maar dit geldt voor velen niet. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 12:39 |
Dat zeg jij. Ik zou het niet weten. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 12:42 |
Omdat wonen in de randstad te duur is en je met lange wachttijden te maken hebt komen dezelfde personen die nu rekeningrijden graag invoeren ook nog met het idee om ergens in de polder te gaan wonen? | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 12:43 |
Jubelcarrousel... | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 12:48 |
Uiteraard. Dat komt ook vaak zat voorbij idd. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 12:53 |
Doet diegene niet. Diegene die 8 uur per dag in de auto rijdt, betaald een vermogen meer aan brandstofkosten welke voor 2/3 uit accijns en belasting betaald. En daarmee heb je je rekeningrijden al lang geïmplementeerd. | |
Tomatenboer | zondag 25 november 2018 @ 12:58 |
Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 13:00 |
Moet je kwalitatief beter en goedkoper ov invoeren. Dat er meer verkeer komt op een baanvak, is de getuige dat het ov in dat gebied faalt. Mensen pakken de auto omdat het sneller en/of minder kost dan het ov. | |
westwoodblvd | zondag 25 november 2018 @ 13:02 |
Accijns =/= wegenbelasting, heeft een ander doel. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 13:02 |
Wie fabriceert de kastjes, hoe duur zijn die kastjes? is de privacy en veiligheid gewaarborgd of kunnen criminelen / de overheid je auto ten alle tijden volgen. Hoe valt dit vraagstuk überhaupt met enige zekerheid te beantwoorden? | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 13:02 |
Kijk, nog een jubelaar | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 13:02 |
Dus je jaagt mensen uit de randstad vanwege lange wachttijden en de te dure prijzen naar de polder. En daar word bezuinigd op het ov en als toetje wil je de mensen nu rekeningrijden in de maag splitsen. Laten we er eens vanuit gaan dat niemand graag in de file staat. | |
TheFreshPrince | zondag 25 november 2018 @ 13:03 |
Correct. Ik ben voor. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 13:03 |
Dus jij wil mensen straffen omdat ze in de spits moeten rijden? Denk je dat mensen dat al voor hun plezier doen? Wie mogen die kosten dan ophoesten? De werkgever die mensen verplicht op een bepaalde tijd op hun werk te komen of de werknemer? Ns zit ook aan een spitsheffing te denken. Goed man. 'je werkt dus hier met je geld' Verder: hoe meer je rijdt, hoe meer je verbruikt hoe meer accijns je betaald. Dus ja wel. | |
TheFreshPrince | zondag 25 november 2018 @ 13:05 |
Hoe los je volgens jou files op? | |
Tomatenboer | zondag 25 november 2018 @ 13:05 |
Uiteraard zal er ook fors in het OV moeten worden geïnvesteerd. Meer spreiding zou overigens helemaal niet zo verkeerd zijn. In plaats van allemaal op een kluitje in de randstad. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 13:05 |
Geld naar de fiscus of geld naar de fiscus. Huh? | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 13:06 |
Maar nu ga je juist mensen straffen die willen spreiden. En op al die dorpen is er niet eens een fatsoenlijke bus verbinding. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 13:08 |
Beter ov in en van en naar de randstad. Thuiswerken verplichten voor werkgevers voor functies die kunnen thuiswerken (technieken zijn er al). Mentaliteitsverandering voor 9-5 volk, je kan ook flextijden gaan werken. Er is zat capaciteit, die pieken moet je spreiden en het ov moet echt beter. Maar rekeningrijden? Nee. Dat is fukken met privacy en geld en mensen nog meer straffen omdat ze ergens moeten zijn op een tijdstip wat ze al niet leuk vinden. | |
Tomatenboer | zondag 25 november 2018 @ 13:09 |
Volgens mij moeten we met z'n allen een flinke mentaliteitsverandering ondergaan. Velen zijn vastgeroest in ouderwets denken met hun "straffen om de spits in te moeten". Volgens mij is dit nog altijd een maatschappij brede keuze maar kunnen velen met gemak flexibeler werken. Andere tijdstippen, thuiswerken, dichterbij werken enz. Ja, dat vergt wel op grote schaal een andere en meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven. Maar Hey, we leven tenslotte al in een 24 / 7 economie toch? | |
Tomatenboer | zondag 25 november 2018 @ 13:11 |
Die fatsoenlijke busverbinding moet er dus komen (eigenlijk zelfs beter dan dat), en ik ben ook voor meer spreiding van de economische activiteiten / bedrijvigheid. Die hoeven ook niet allemaal op een kluitje in de randstad gevestigd te zijn. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 13:13 |
Maar een financiële incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 13:16 |
Ja. Zoals ik. Ik kan makkelijk 1 dag per week thuiswerken. Technieken zijn beschikbaar, laptoppie mee, mobiel van t werk, alles. Dat is 20% minder km's. Maar ik mag het simpel niet omdat verwacht wordt van mijn oude mentaliteitschef dat ik iedere dag aanwezig ben. Bizar? Jep. DAT moet veranderen en is de oplossing. Niet dat we meer moeten betalen. | |
Tomatenboer | zondag 25 november 2018 @ 13:17 |
Rekeningrijden is een financiële incentive. Het OV verbeteren en goedkoper maken ook. Maar er zal wel flink geld tegenaan moeten ja om te investeren in het OV en om werkgevers te stimuleren mee te gaan in flexibelere werktijden, andere vestigingsplaatsen enz. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 13:17 |
Een financiele incentive geven is niet gelijk aan iets duurder maken. Straffen werkt niet zo goed als belonen. Schijnen mensen ook niet te snappen. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 13:18 |
Ja, bovenop een basistarief plus de brandstofaccijnzen. Onder het motto driedubbel genaaid houdt beter. [ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 13:25:12 ] | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 13:20 |
Wegenbelasting (geld specifiek bedoeld voor de wegen en de bijbehorende infrastructuur) bestaat al lang niet meer. | |
Cherni | zondag 25 november 2018 @ 13:21 |
Het probleem is dat de rekening en ook het initiatief steeds bij de arbeider komt te liggen. Zodra we rekeningrijden hebben ingevoerd komen die busverbindingen er alsnog niet en gaan bedrijven alsnog niet spreiden etc. Die meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven kun je vergeten. Waarom zouden ze ook. Het is immers jou keuze om daar te werken. Want dat zal dan de volgende discussie zijn. | |
Tomatenboer | zondag 25 november 2018 @ 13:21 |
Nou, het lijkt mij wel logisch dat tegenover invoering van een stelsel van rekeningrijden de MRB wordt afgeschaft en dat het netto voor een gemiddelde rijder niet duurder wordt, met het enige verschil dat er nu dus gestuurd wordt op tijdstip en locatie en de automobilist dus ook goedkoper uit kan zijn als deze die tijden en locaties / knelpunten mijdt. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 13:23 |
Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet. Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent. Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder" | |
Nismo91 | zondag 25 november 2018 @ 13:25 |
Mogen ze van mij gelijk invoeren.. voor onze situatie ideaal.. Onze privé bak rijdt denk ik net 2000 kilometer per jaar.. de rest doen we met de leasebak. Betaal nu 55 euro wegenbelasting voor die paar kilometer per maand. Spitsheffing hoeft voor mij niet omdat dat niet eerlijk is ten opzichte van mensen die file moeten rijden. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 13:27 |
Zie hier een berekening met het basistarief alleen en een enkele reisafstand van 40 km, ergo fors duurder: NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk
| |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 13:30 |
Met het plan van Eurlings zouden we dit jaar op 6.7 ct/km als basistarief zitten... Daarbovenop zou nog een spitsheffing moeten komen... | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 13:37 |
Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen. Geen gekke bedragen hoor. In theorie zou ik voorstander zijn maar praktisch teveel onzekerheden m.b.t. privacy / hackbaarheid / uitvoering / kosten / andere zaken waar ze op falen. | |
Fred_B | zondag 25 november 2018 @ 13:52 |
Dat bewijst dan toch gewoon dat het in theorie al niet werkt? Tenzij je de tarieven echt hoog maakt, maar dan komt het vooral doordat je het armste deel van de bevolking van de weg prijst. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 13:52 |
Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg... Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis... De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken. | |
Fer | zondag 25 november 2018 @ 14:05 |
In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd. | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 14:07 |
Dat denk ik ook , met kentekenherkenning kun je heel veel flikken | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 14:08 |
ik ben 30 jaar op de fiets gegaan 22 km heen en 22 km terug, met fiets van de zaak en toch reiskosten vergoeding | |
manny | zondag 25 november 2018 @ 14:14 |
RImplementatie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar de OV chipkaart is uiteindelijk toch een succes, of mis ik dan van alles ? rekeningrijden zal zeker een flinke implementatie met vallen en opstaan worden. Maar daarna heb je een systeem waarbij de vervuiler / veroorzaker betaalt. Dat lijkt me een prima te verdedigen uitgangspunt. En natuurlijk heeft iedereen in zijn hoofd een reden bedacht waarom al die anderen wel een alternatief hebben, maar ze zelf echt, echt, echt in de spits moeten rijden... tja. precies daarom is die extra financiële duw nodig. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 14:21 |
Hoe goedkoop is die benzine polo dan wel niet in wegenbelasting? | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 14:22 |
Het gaat om het prijsverschil op bepaalde tijden / in stedelijke gebieden. Niet om het basistarief daar wordt helemaal niks mee verdient. Dat is het idee daar van helemaal niet. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 14:30 |
Nee. Jij snapt er niks van. Je maakt het een gewoon duurder. Het andere niet goedkoper. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 14:31 |
73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg). Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden. Edit: Dus ook dat inspelen op dat "gebruik ipv bezit" is redelijk overdreven allemaal. [ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 14:42:33 ] | |
RamboDirk | zondag 25 november 2018 @ 14:39 |
Kijk als je bijvoorbeeld met 100 euro extra pm ten opzicht van nu, file vrij naar het werk kan rijden zou ik het direct betalen. De vraag is natuurlijk of dit wel echt zo is en je niet alsnog in de file staat. | |
Tomatenboer | zondag 25 november 2018 @ 14:41 |
Alleen dan heb je wel een beneden gemiddeld zware auto. Maar goed, naar mijn mening zou het basistarief voor rekeningrijden ook niet op 6,7 cent per kilometer moeten liggen maar misschien op hooguit de helft van dat bedrag. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 14:55 |
Zaken zijn altijd relatief, je begrijpt mijn voorbeeld toch? Als iets duurder is is het ander altijd goedkoper. Andere zijde van het zelfde muntje. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 14:55 |
Dat staat volkomen los van deze discussie natuurlijk, iedereen mag zelf bepalen in wat voor auto die rond gaat rijden. Daarbij zie ik genoeg auto's van die categorie rondrijden op de snelwegen. En de opvolgende categorie (951-1050 kg) is twee tientjes per kwartaal meer... In het middeninkomen topic heb ik al uitgelegd en aangetoond dat het op zijn minst budgetneutraal dient te gebeuren dus ik zie absoluut geen reden dat het goedkoper gaat worden dan 6.7 ct/km. Mind you, dat waren de plannen voor 2012... Denk je nou echt dat het 7 jaar later goedkoper zou worden? [ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 15:01:41 ] | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 14:57 |
Ja dat is geen drol, das goedkoop. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 15:08 |
Voorbeeld. Als manier A 20ct/km kost en manier B 25. Maar de overheid vindt dat manier A niet meer zo populair mag zijn, kunnen ze 2 dingen doen. Jij wil dat manier A een belasting krijg en dat het 30ct /km gaat worden. Dan is manier B goedkoper idd. Klopt. Maar je straft mensen. Bij manier B 10ct goedkoper maken zodat het 15 wordt, gaan mensen eerder denken: ik ga B doen. Belonen werkt beter dan straffen. Dat is al zeer vaak aangetoont in de menselijke psyche. Maar je mag als een dictator blijven denken hoor. Geen bezwaar. Het is alleen best idioot. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 15:09 |
Dat kun je vinden maar feit is dat Nederland 1 van de duurste landen is vwb belasting op autorijden... In bovenstaand artikel wordt redelijk laconiek over de brandstofprijs gedaan alsof dat hier allemaal meevalt, maar niks is minder waar natuurlijk: Me dunkt dat we ondertussen wel genoeg betalen, ergo, opflikkeren met die lastenverzwaring die rekeningrijden heet. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 15:12 |
Het één wordt duurder dan het ander, je doet nu alsof het bekostigen van zaken "straffen" is. Dat is het niet. Als je een korting wilt kunnen betalen zal je ergens dat geld vandaan moeten halen. Wil je een korting buiten de spits wordt het in de spits duurder. Het is hetzelfde muntje. Dat stukje menselijke psyche waar je het over hebt ken ik heel goed. Het gaat daarin om de framing, niet om een rationeel voordeel. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 16:05 |
Nee. Het is niet hetzelfde muntje, want je houdt minder over aan het einde. Zorg er voor dat mensen minder hoeven te betalen. Klaar nu. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 16:08 |
There is no free lunch. Dingen zijn niet gratis man. Als iets de overheid duur maakt is het wel al die marginale cadeautjes die ze weggeven aan marginale partijtjes. Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen. | |
Red_85 | zondag 25 november 2018 @ 16:12 |
Als iets veranderd, waarom moet het dan altijd duurder worden? Hier ook. Maar ov gewoon goedkoper dan auto rijden. En dan niet autorijden alleem duurder. Ov kan veel beter en vele malen goedkoper en dan zie je opeens veel minder files. | |
Fer | zondag 25 november 2018 @ 16:21 |
Daarnaast betalen we jaarlijks een flinke rekening aan “onderhoudskosten” | |
Ringo | zondag 25 november 2018 @ 16:47 |
Zolang de mensen nog in hun autootjes massaal op zondag naar Scheveningen-strand of het plaatselijke funshoppingplaza rijden, is autorijden niet duur genoeg. | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 17:11 |
Omdat het vaak inefficiënter wordt. | |
von_manstein | zondag 25 november 2018 @ 17:14 |
Ik denk niet dat rekeningrijden de file gaat oplossen in de spits. Files ontstaan door dom en lomp rijgedrag bij het in/uitvoegen en het wisselen van rijstrook. Stel dat het verkeer in de spits zou halveren, dan sta je ipv 40 min 20 min vast en de extra kosten die bedrijven maken door rekeningrijden (of variant zoals spitsheffing) worden naar alle waarschijnlijkheid doorbelast aan de klanten. Flexibele werktijden gecombineerd met thuiswerken en het verbeteren van het OV (betere aansluitingen en goedkoper) is imo de oplossing tegen het groeiende file probleem. | |
Worteltjestaart | zondag 25 november 2018 @ 17:15 |
Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn is rücksichtslos de autobelastingen verhogen asociaal. | |
Ringo | zondag 25 november 2018 @ 17:27 |
Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 17:50 |
Vertel. | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 17:51 |
Een uitkering en veel blowen in zijn geval | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 17:52 |
Dit soort gedachtes worden toch constant weersproken door de feiten. De file komt echt door een kritieke overbelasting aan verkeer, de laatste 5-10% auto's op de weg dus. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 25 november 2018 @ 17:53 |
Ik vind Lubach leuk, maar dit stukje was slecht. Hij gooit de termen 'spitsheffing' en 'rekeningrijden' door elkaar. Het is aangetoond dat een spitsheffing werkt, maar van rekeningrijden is dat niet zo duidelijk. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 17:57 |
Een wat ouder bericht: De autobezitters betalen al genoeg toch? | |
ludovico | zondag 25 november 2018 @ 18:16 |
Lijkt er inderdaad wel op zo ja. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 18:33 |
Dus al die idioterie dat de gebruiker moet betalen en weet ik veel voor onzin is hiermee definitief van tafel. De gebruiker betaalt al fors alleen wordt dat geld voor andere zaken gebruikt... Als het Den Haag echt om de "gebruiker betaald" zou gaan zou autorijden nog maar 10% van de huidige prijs kosten. | |
Worteltjestaart | zondag 25 november 2018 @ 19:03 |
Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km? Praat niet zo dom man. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 25 november 2018 @ 20:24 |
Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden? | |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 20:28 |
Ik vraag me dat af. De media brengt het in ieder geval zo dat het het "bedrijfsleven" geld kost. Er zal dus een lobbyclub een brandbrief hebben geschreven aan de media. Ondertussen kost het zeker de werknemer geld want die betaalt dat met zijn tijd. Sowieso moet er iets veranderen aan de mentaliteit en de zienswijze van de mens want het gaat volkomen verkeerd. Ga tien jaar zo door en het is totale chaos. Dat er iets moet gebeuren is zeker. | |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 20:31 |
Dit inderdaad. Men gelooft de onderzoeken niet dat is het probleem. Er is een hoog aandeel niet-noodzakelijk verkeer vooral in de avondspits. | |
Oud_student | zondag 25 november 2018 @ 20:32 |
Dat is nou juist het probleem, als veel mensen elektrisch gaan rijden op goedkope zelf opgewekte stroom, dan loopt "onze" overheid heel veel geld mis. Daarom rekening rijden, dan kun je de milieu vriendelijke kilometers ook belasten. Verder natuurlijk een heffing op zonnepanelen, want de zon gaat niet voor niets op in Nderland Al dit soort praatjes, klimaat bangmakerij, CO2-heffingen en pesterijen hebben niets met milieu te maken maar gewoon met ordinaire geldschraperij voor het financieren van falend beleid. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 20:36 |
Tijd welke verder geen geld kost... Of jij moet betaald in de file staan maar dat lijkt me sterk. Maar goed, ik heb nog steeds niet helder hoe eea berekend wordt. Rekeningrijden icm een spitsheffing is iig niet de oplossing. [ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 20:42:56 ] | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 20:42 |
Kortom, collectief "straffen" om een ruime minderheid (slechts een procent of 10) tot ander gedrag te dwingen... 90% Moet daadwerkelijk wel in die auto zitten op dat moment... En ik kan je alvast verklappen dat die 90% niet blij gaat worden van een verhoging van pak hem beet een factor vier van de reiskosten... Die staan liever 30 minuten in de file dan. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 25 november 2018 @ 20:44 |
Jij spreekt voor 90% van Nederland. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 20:57 |
Natuurlijk niet aangezien 90% van Nederland wat anders is dan 90% van de mensen die in de file staan. | |
jeroen25 | zondag 25 november 2018 @ 20:58 |
Alleen belast je dan puur het verbranden van brandstof. En bevoordeel je zuinige auto's of bepaalde brandstoffen. Afhankelijk van hoe rekeningrijden wordt toegepast zou je bijvoorbeeld een extra premie kunnen zetten op het gebruik van de snelweg in de spits. Of langs een erg druk knooppunt rijden. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 25 november 2018 @ 20:58 |
En ook daar spreek jij niet voor. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 25 november 2018 @ 21:00 |
Precies. Spitsheffing. In gebieden waar dat is toegepast (bijvoorbeeld rond de stad Stockholm) is de hoeveelheid verkeer in de spits significant afgenomen. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 21:00 |
Dat weet ik niet. Maar goed, heb jij een bron dat het andersom is? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 25 november 2018 @ 21:02 |
Nee. Maar net als elke keer met jou, ben jij degene die de ongefundeerde losse flodders de ruimte in slingert en niet ik. Dus ik ga je ook niet meer vragen om onderbouwing, want die is er nooit. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 21:05 |
Ah, de argumenten zijn wederom weer eens op bij je... Wat een schertsvertoning ben je ook... Maar dat heeft de geschiedenis dan ook al ruimschoots uitgewezen. | |
Rockefellow | zondag 25 november 2018 @ 21:05 |
Koekoek. Wat een afgunst. | |
manny | zondag 25 november 2018 @ 21:07 |
Tja. Klopt. Lijkt me handig met x kilometer weg, borden, politie, etc, etc | |
Ringo | zondag 25 november 2018 @ 21:09 |
Afgunst? Ik pak gewoon de fiets naar het strand. En wat de rest van Nederland betreft, dat bereis ik prima per trein of bus. Woon-werkverkeer is een ander verhaal, maar "fijn een stukje rijden" kan in de meeste gevallen ook prima met het openbaar vervoer. Dan moet je je daar alleen niet te goed voor voelen. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 21:11 |
De jubelcarrousel! | |
Ringo | zondag 25 november 2018 @ 21:13 |
Heet dat tegenwoordig zo als iemand een ander standpunt inneemt dan wat er in de Telegraaf staat? | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 21:23 |
klopt, ik ga a jaren niet meer naar Schiphol met de auto, trein is perfect , iedere tien minuten weg ook de metro is prima en boodschappen doe ik op de fiets | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 21:23 |
Neen. Maar het is wel je eigen omstandigheden als norm nemen en zeggen dat de rest van Nederland het dan ook maar zo dient te doen terwijl dat helemaal geen optie is maar dat is te ingewikkeld voor types zoals jou. En regelgeving opdringen aan de rest omdat je er zelf toch geen last van hebt... | |
Pietverdriet | zondag 25 november 2018 @ 21:35 |
| |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 21:38 |
In principe is dat wel zo natuurlijk dat die keuze wel bestaat. Niemand dwingt jou met het pistool op het hoofd om die keuze te maken. We maken die keuze omdat het kan. De trend is derhalve dat we steeds meer reistijd en afstand accepteren. Je bent daar echter nog wel zelf bij en het gebeurt ook dat men de afstand terecht een probleem vindt en daar niet voor kiest. Ik vind het een wat fatalistische houding om te vinden dat men geen keuze heeft. Het is eerder gemakzucht. Als men reistijd ook als werk zou zien dan valt het uurloon wat men er mee "wint" ook vaak tegen. Je veranderde van baan zoals je zelf zegt. Dat was inderdaad bewust en niet gedwongen. | |
harrievankempen | zondag 25 november 2018 @ 21:39 |
Je mag al bijna niks meer in dit klote land. En nu ook nog eens automobilistje pesten . Ga eens heel snel heen, Rutte en co. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 21:43 |
Ik wist niet dan een vast contract de norm was tegenwoordig... | |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 21:47 |
Zou het wel moeten zijn. Verder heeft hij het daar niet over dus dat weten we niet. Maar "gedwongen " is het nooit en verder lijkt het erop dat men daardoor altijd meer reistijd krijgt. Nooit minder. Dus we zien daar nooit tegenop en zien het niet als een probleem. Wat het wel is natuurlijk omdat het aanbod van vervoerskilometers daardoor stijgt. Bij gelijkblijvende capaciteit. Door die machinatie krijg je hoe dan ook een probleem. Op het techneutenforum vindt men het niet raar dat men 300+ woon-werkverkeer per dag doet. Dat zij vrij baan hebben daar moet de overheid voor zorgen. Zij vinden dat er niets mis is met die mentaliteit. Nooit denken ze erover na of die 40.000 kilometer per jaar en nutteloos verspilde tijd de norm zou moeten zijn. M.a.w. het komt erop neer dat wij nooit ons eigen gedrag en motivatie als het probleem zien maar altijd externe factoren (en de overheid..) de schuld geven voor de congestie. [ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 25-11-2018 22:05:46 ] | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 22:01 |
Natuurlijk wordt het wel als een probleem gezien maar als je moet kiezen tussen werkloos en je huis verkopen of meer WWV kilometers maken is de keuze niet heel ingewikkeld... Als die lui de keuze hebben om op fietsafstand te werken zullen ze dat allemaal gaan doen. Maar de ervaring leert dat een vaste baan tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend meer is en achter je werk aan verhuizen is ook niet meer iets wat zo makkelijk gaat omdat de politiek vond dat ook de vrouwen maar eens achter dat aanrecht vandaan moesten komen en moesten gaan arbeiden. | |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 22:05 |
Dat maak jij er nu van. Wij weten dat niet. Zoals gezegd doen ze dat op het techneutenforum voor een geringe salarisverhoging. Dat zal veel meer voorkomen als ik een educated guess mag doen. . Waarom het altijd zo in extremen getrokken vraag ik me dan af. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 22:06 |
Heb je het over Tweakers? | |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 22:08 |
Nee, dat is juist niet zo... ik heb het beestje diepgaand bestudeerd. Die keuze die jij noemt wordt echt zelden gemaakt. Men ziet de eigen reistijd en de extra impact op de capaciteit nooit als een probleem. Terwijl dat juist het probleem is die toenemende aanspraak die wij doen op de capaciteit. Ik vind dat volstrekt logisch eigenlijk. Maar zoals gezegd: dat is werkelijk nooit een overweging die gemaakt wordt. Daardoor groeit het aanbod en slibt het vanzelf dicht. Er is een mentaliteitsomslag nodig. Omdat dat nooit vanzelf gaat is er dwang nodig. Het kan niet zo door gaan want dan is het over 10 jaar chaos. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 22:10 |
Wie zijn dat dan? Ik geloof er niet zo in nl. | |
Straatcommando. | zondag 25 november 2018 @ 22:12 |
Het probleem is natuurlijk dat je nooit een wegennet kan aanleggen dat de spits goed kan verwerken. Dan heb je 80 procent van de tijd enorme overcapaciteit en het aanleggen ervan is peperduur. Werktijden. Daar moeten we wat mee doen. | |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 22:13 |
Inderdaad dat techneutenforum wat jij noemde. Zij zien hun eigen aanspraak op de capaciteit van de wegen niet als een probleem. Wel hebben zij veel te zeuren over de gevolgen daarvan maar zien nooit in dat zij een onderdeel van het probleem zijn. Dat is menselijk blijkbaar dus geven we de schuld aan externe zaken en aan anderen. En aan de overheid. | |
Bart2002 | zondag 25 november 2018 @ 22:19 |
Zeker. Maar daar is een zeker dwang voor nodig. Werkgevers gaan dat niet doen en vanuit de overheid is daar vooralsnog niets van een visie te bekennen. Ook zorgelijk is dat er zoveel gigantische distributiecentra bijkomen. Daar is de infra niet op berekend en het NL volk heeft daar enkel nadeel van. | |
AchJa | zondag 25 november 2018 @ 22:21 |
Maar dat is dan ook niet een representatieve club filerijders... Als 5% van de file Tweaker is reken ik al ruim... En juist dat zijn de lui die voornamelijk thuis kunnen werken toch? | |
MadJackthePirate | zondag 25 november 2018 @ 22:23 |
Maar als het meeste werk in de grote steden is moeten de meeste woningen ook wel in de grote steden zijn, voor alle lagen in de samenleving... Hoe groter de stad, hoe meer leraren, vuilnismannen etc... er moeten zijn. Lijkt me vanzelfsprekend dat die ook gemakkelijk een woning in de stad kunnen betrekken toch? Dan hoeven ze immers de auto niet meer te pakken! Dus zeg het maar, waar zijn die betaalbare woningen voor deze mensen in de stad? | |
michaelmoore | zondag 25 november 2018 @ 23:06 |
binnen 30 km kan goed zonder dat je de snelweg op moet en dus geen last hebt van spits camera's ik zou niet in de stad willen wonen , echt niet men zou wel eens wat meer woningen moeten gaan bouwen ja [ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 26-11-2018 06:07:02 ] | |
Worteltjestaart | maandag 26 november 2018 @ 07:42 |
Voor de kortste reistijd is er geen alternatief dan de auto op dat traject. Als ik voor het OV zou kiezen, ben ik een half uur langer onderweg dan in de auto met file. Dus hoezo is dat een keuze? Wat goed dat jij weet waarom ik van baan ben veranderd? | |
Bouke-p | maandag 26 november 2018 @ 09:21 |
ik werk 1 dag per week in Amsterdam. niet mn standplaats dus reistijd = werktijd. dus ja ik sta betaald in de file. | |
AchJa | maandag 26 november 2018 @ 09:33 |
Dan wel ja. Maar dat is 1 dag per week. En die miljarden kostende economische schade van files kan ook best waar zijn maar ik wil gewoon weten hoe ze dat becijferd hebben. Ik kan me nl. niet aan de indruk ontrekken dat ze van alles en nog wat meegerekend hebben. | |
TheFreshPrince | maandag 26 november 2018 @ 10:30 |
Rekeningrijden komt er sowieso voor 2030. Vanaf dat jaar mogen er in Nederland alleen nog elektrische auto's verkocht worden. Brandstofaccijnzen zullen minder gaan opbrengen, goedkoop laden kan thuis, de overheid gaat dan je dan per kilometer laten betalen. | |
JDude | maandag 26 november 2018 @ 10:31 |
Eh, nee. | |
KoosVogels | maandag 26 november 2018 @ 10:31 |
Dit. | |
TheFreshPrince | maandag 26 november 2018 @ 10:32 |
Bij 10% tot 15% minder verkeer halveren de files al. | |
Gia | maandag 26 november 2018 @ 10:36 |
Daarom rekening rijden invoeren, zodat ook de elektrische rijders betalen voor het gebruik van de wegen. Wegenbelasting afschaffen, benzine....in ieder geval dat kwartje eraf. En gezien de inflatie mag dat ook gewoon 25 eurocent zijn. (Ipv 25 guldencent) | |
TheFreshPrince | maandag 26 november 2018 @ 10:36 |
Als je meer mensen thuis kan laten werken en meer mensen er van kan overtuigen buiten de spitsuren de weg op te gaan kom je gemakkelijk aan die 15% minder auto's. | |
michaelmoore | maandag 26 november 2018 @ 10:37 |
en er gebeurt iets met werktijden als de spitsheffing wordt ingevoerd | |
ludovico | maandag 26 november 2018 @ 18:17 |
Denk zelf dat ze uiterst conservatief zijn door alleen de transportsector mee te nemen. | |
von_manstein | maandag 26 november 2018 @ 20:47 |
Op wel praktijd voorbeeld baseer je dit? Noem eens een land waar men al een rekeningrij systeem heeft wat 100% foolproof is en waar men betaald per gereden km vertrekpunt thuis tm de eind bestemming? | |
TheFreshPrince | maandag 26 november 2018 @ 21:11 |
Tijdens de crisis was er vanwege de hoge werkloosheid minder verkeer op de weg in de spits. Dat kleine verschil in verkeer zorgde al voor veel minder en kortere files (en dan heb ik het even niet over die sneeuw file waar ik ook in stond destijds). Sterker nog, Rutte stond zich al op z'n borst te kloppen omdat de VVD het fileprobleem aan het oplossen was met al dat extra asfalt (dat miljarden gekost heeft) ... tot de crisis ten einde kwam en we inmiddels alweer een paar filerecords gebroken hebben... [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-11-2018 21:17:18 ] | |
naiipajiiau | maandag 26 november 2018 @ 21:27 |
Klopt ja. Ik kreeg mijn eerste baan tijdens de crisis en de reistijd was toen korter. Maar b.v. tijdens de vakantieperiodes merk je het ook al dat files snel verminderen. Toen ik bij deze werkgever begon kon ik nog over de A2 rijden en een acceptabele tijd aankomen op het werk. Nu rij ik elke dag ca. 15 km om, sta op het andere traject iets korter in de file maar ben er eerder dan wanneer ik over de A2 rijd. Maar ook dat traject (A67) slipt steeds verder dicht. | |
michaelmoore | maandag 26 november 2018 @ 21:32 |
jij werk jij knaheeknietwrekenjoh | |
Pietverdriet | maandag 26 november 2018 @ 21:36 |
Gelul. Geen enkele reden knelpunten niet aan te pakken. A30/A1 bijvoorbeeld, van Barneveld tot Amersfoort gewoon een baan ernaast scheelt enorm. | |
Straatcommando. | maandag 26 november 2018 @ 21:36 |
Dat is wat anders dan het wegennet aanpassen om de gehele spits te verwerken, dat is niet te doen. Knelpunten moeten hoe dan ook aangepakt worden. | |
naiipajiiau | maandag 26 november 2018 @ 21:45 |
Ik werk Jij werkt Wij werken. Etc. | |
JDude | maandag 26 november 2018 @ 21:45 |
Wat heb jij nou weer gezopen? | |
michaelmoore | maandag 26 november 2018 @ 21:49 |
zij hebbe gewerkt | |
von_manstein | woensdag 28 november 2018 @ 22:08 |
In 2013/2014 was de piek mbt werklozen (600k - 680k+) nu is deze net iets hoger (348k werklozen) dan in 2008 (~312k werklozen). (bron: cbs https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werklozen ) We zijn nu bijna weer terug bij af als begin van de crisis in 2008 mbt werkende en het verkeer. Maar in de afgelopen 10 jaar is er wel wat asfalt bij gelegd en zijn verkeersinfarcten (rond om Eindhoven b.v. ) aangepast. De theorie achter rekeningrijden is goed alleen de uitvoering is in Nederland onhaalbaar zonder dat de middenstand wordt benadeeld. Omdat rekeningrijden financieel hoofdzakelijk de mensen zal treffen met een eigen auto die blij zijn dat ze een baan hebben na de crisis en relatief gezien nog geen 40 km enkele reis woon-werk rit hebben maar helaas niet om de A1/A2/A12/A10/A44/A50/A58 etc heen kunnen. Andere tijden kunnen ze niet werken omdat in Nederland een 8:30 - 17:00 mentaliteit heerst of ze zijn 2-3x langer onderweg met het OV. Wat voor veel mensen gewoon weg niet rendabel is lichamelijk dan wel emotioneel. En ik denk dat rekeningrijden de eerste paar jaar niet goed is voor de marktwerking: bedrijven die verder weg zitten moeten meer kosten maken dan de bedrijven om de hoek. Bedrijf om de hoek heeft dus minder last van concurrentie = verhogen van de prijs. Naar verloop van tijd zal dit stabiliseren omdat bedrijven naar alle waarschijnlijkheid extra vestigingen gaan openen en uiteindelijk zal de prijs licht dalen navenant de concurrentie stijgt. | |
michaelmoore | vrijdag 30 november 2018 @ 17:44 |
mensen die met het OV kunnen die zullen de switch maken OV vergoeding is niet belast voor de werkelijke kosten |