abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183361146
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).

Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.

Edit: Dus ook dat inspelen op dat "gebruik ipv bezit" is redelijk overdreven allemaal.
Ja dat is geen drol, das goedkoop.
  zondag 25 november 2018 @ 15:08:40 #152
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183361430
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zaken zijn altijd relatief, je begrijpt mijn voorbeeld toch?

Als iets duurder is is het ander altijd goedkoper. Andere zijde van het zelfde muntje.
Voorbeeld.
Als manier A 20ct/km kost en manier B 25.

Maar de overheid vindt dat manier A niet meer zo populair mag zijn, kunnen ze 2 dingen doen.

Jij wil dat manier A een belasting krijg en dat het 30ct /km gaat worden. Dan is manier B goedkoper idd. Klopt. Maar je straft mensen.

Bij manier B 10ct goedkoper maken zodat het 15 wordt, gaan mensen eerder denken: ik ga B doen.

Belonen werkt beter dan straffen. Dat is al zeer vaak aangetoont in de menselijke psyche.

Maar je mag als een dictator blijven denken hoor. Geen bezwaar. Het is alleen best idioot.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 25 november 2018 @ 15:09:52 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183361460
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:57 schreef ludovico het volgende:

Ja dat is geen drol, das goedkoop.
Dat kun je vinden maar feit is dat Nederland 1 van de duurste landen is vwb belasting op autorijden...

quote:
'Nederland bij duurste autolanden in Europa'

Vooral de autobelastingen wegen in Nederland zwaar op het maandbudget. Zo heft ons land de hoogste belasting op diesel en is Nederland bij benzinemodellen het op één na duurste belastingland, na Noorwegen.
In bovenstaand artikel wordt redelijk laconiek over de brandstofprijs gedaan alsof dat hier allemaal meevalt, maar niks is minder waar natuurlijk:

quote:
Nederland heeft duurste benzine van Europa

Nederland kent het hoogste tarief voor de benzine, met een adviesprijs van 1,72 voor euro 95 en zelfs 1,79 voor euro 98.

De dieselprijs van 1,30 per liter is ook nog relatief duur, maar daarin zijn Groot-Brittanië, Denemarken, Italië, Ierland,, Noorwegen, Zweden en Zwitserland toch nog net eventjes duurder.
Me dunkt dat we ondertussen wel genoeg betalen, ergo, opflikkeren met die lastenverzwaring die rekeningrijden heet.
pi_183361518
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 15:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voorbeeld.
Als manier A 20ct/km kost en manier B 25.

Maar de overheid vindt dat manier A niet meer zo populair mag zijn, kunnen ze 2 dingen doen.

Jij wil dat manier A een belasting krijg en dat het 30ct /km gaat worden. Dan is manier B goedkoper idd. Klopt. Maar je straft mensen.

Bij manier B 10ct goedkoper maken zodat het 15 wordt, gaan mensen eerder denken: ik ga B doen.

Belonen werkt beter dan straffen. Dat is al zeer vaak aangetoont in de menselijke psyche.

Maar je mag als een dictator blijven denken hoor. Geen bezwaar. Het is alleen best idioot.
Het één wordt duurder dan het ander, je doet nu alsof het bekostigen van zaken "straffen" is. Dat is het niet. Als je een korting wilt kunnen betalen zal je ergens dat geld vandaan moeten halen. Wil je een korting buiten de spits wordt het in de spits duurder.

Het is hetzelfde muntje.

Dat stukje menselijke psyche waar je het over hebt ken ik heel goed. Het gaat daarin om de framing, niet om een rationeel voordeel.
  zondag 25 november 2018 @ 16:05:50 #155
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183362989
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 15:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het één wordt duurder dan het ander, je doet nu alsof het bekostigen van zaken "straffen" is. Dat is het niet. Als je een korting wilt kunnen betalen zal je ergens dat geld vandaan moeten halen. Wil je een korting buiten de spits wordt het in de spits duurder.

Het is hetzelfde muntje.

Dat stukje menselijke psyche waar je het over hebt ken ik heel goed. Het gaat daarin om de framing, niet om een rationeel voordeel.

Nee.
Het is niet hetzelfde muntje, want je houdt minder over aan het einde. Zorg er voor dat mensen minder hoeven te betalen.

Klaar nu.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183363050
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee.
Het is niet hetzelfde muntje, want je houdt minder over aan het einde. Zorg er voor dat mensen minder hoeven te betalen.

Klaar nu.
There is no free lunch.

Dingen zijn niet gratis man. Als iets de overheid duur maakt is het wel al die marginale cadeautjes die ze weggeven aan marginale partijtjes.

Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
  zondag 25 november 2018 @ 16:12:01 #157
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183363111
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

There is no free lunch.

Dingen zijn niet gratis man. Als iets de overheid duur maakt is het wel al die marginale cadeautjes die ze weggeven aan marginale partijtjes.

Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
Als iets veranderd, waarom moet het dan altijd duurder worden?

Hier ook. Maar ov gewoon goedkoper dan auto rijden. En dan niet autorijden alleem duurder.
Ov kan veel beter en vele malen goedkoper en dan zie je opeens veel minder files.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183363300
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 14:14 schreef manny het volgende:
R

[..]

Implementatie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar de OV chipkaart is uiteindelijk toch een succes, of mis ik dan van alles ?

rekeningrijden zal zeker een flinke implementatie met vallen en opstaan worden. Maar daarna heb je een systeem waarbij de vervuiler / veroorzaker betaalt. Dat lijkt me een prima te verdedigen uitgangspunt.

En natuurlijk heeft iedereen in zijn hoofd een reden bedacht waarom al die anderen wel een alternatief hebben, maar ze zelf echt, echt, echt in de spits moeten rijden... tja. precies daarom is die extra financiële duw nodig.
Daarnaast betalen we jaarlijks een flinke rekening aan “onderhoudskosten”
.
  zondag 25 november 2018 @ 16:47:57 #159
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183363788
Zolang de mensen nog in hun autootjes massaal op zondag naar Scheveningen-strand of het plaatselijke funshoppingplaza rijden, is autorijden niet duur genoeg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183364159
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als iets veranderd, waarom moet het dan altijd duurder worden?

Hier ook. Maar ov gewoon goedkoper dan auto rijden. En dan niet autorijden alleem duurder.
Ov kan veel beter en vele malen goedkoper en dan zie je opeens veel minder files.
Omdat het vaak inefficiënter wordt.
pi_183364233
Ik denk niet dat rekeningrijden de file gaat oplossen in de spits. Files ontstaan door dom en lomp rijgedrag bij het in/uitvoegen en het wisselen van rijstrook. Stel dat het verkeer in de spits zou halveren, dan sta je ipv 40 min 20 min vast en de extra kosten die bedrijven maken door rekeningrijden (of variant zoals spitsheffing) worden naar alle waarschijnlijkheid doorbelast aan de klanten.

Flexibele werktijden gecombineerd met thuiswerken en het verbeteren van het OV (betere aansluitingen en goedkoper) is imo de oplossing tegen het groeiende file probleem.
  zondag 25 november 2018 @ 17:15:33 #162
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183364250
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 16:47 schreef Ringo het volgende:
Zolang de mensen nog in hun autootjes massaal op zondag naar Scheveningen-strand of het plaatselijke funshoppingplaza rijden, is autorijden niet duur genoeg.
Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn is rücksichtslos de autobelastingen verhogen asociaal.
Op maandag 29 januari 2018 10:31 schreef richolio het volgende:
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 25 november 2018 @ 17:27:58 #163
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183364462
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 17:15 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn is rücksichtslos de autobelastingen verhogen asociaal.
Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 25 november 2018 @ 17:50:39 #164
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 25 november 2018 @ 17:51:34 #165
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183364860
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vertel.
Een uitkering en veel blowen in zijn geval
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183364877
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:14 schreef von_manstein het volgende:
Ik denk niet dat rekeningrijden de file gaat oplossen in de spits. Files ontstaan door dom en lomp rijgedrag bij het in/uitvoegen en het wisselen van rijstrook. Stel dat het verkeer in de spits zou halveren, dan sta je ipv 40 min 20 min vast en de extra kosten die bedrijven maken door rekeningrijden (of variant zoals spitsheffing) worden naar alle waarschijnlijkheid doorbelast aan de klanten.

Flexibele werktijden gecombineerd met thuiswerken en het verbeteren van het OV (betere aansluitingen en goedkoper) is imo de oplossing tegen het groeiende file probleem.
Dit soort gedachtes worden toch constant weersproken door de feiten. De file komt echt door een kritieke overbelasting aan verkeer, de laatste 5-10% auto's op de weg dus.
  zondag 25 november 2018 @ 17:53:03 #167
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183364887
quote:
Ik vind Lubach leuk, maar dit stukje was slecht. Hij gooit de termen 'spitsheffing' en 'rekeningrijden' door elkaar. Het is aangetoond dat een spitsheffing werkt, maar van rekeningrijden is dat niet zo duidelijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 25 november 2018 @ 17:57:55 #168
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183364964
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:08 schreef ludovico het volgende:

Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
Een wat ouder bericht:

quote:
Slechts 11% autobelasting naar wegennet

Uit onderzoek van stichting Bovag-RAI is gebleken uit dat van de 16,6 miljard euro aan verkeersbelasting vorig jaar slechts 1,9 miljard werd besteed aan het Nederlandse hoofdwegennet. Dit betekent dus dat slechts 11,4 procent van alle inkomsten uit belastingen die gerelateerd zijn aan autobezit en autogebruik, zoals bpm, wegenbelasting, btw en brandstofaccijns, daadwerkelijk wordt gebruikt voor verbetering van het autoverkeer.
De autobezitters betalen al genoeg toch?
pi_183365299
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een wat ouder bericht:

[..]

De autobezitters betalen al genoeg toch?
Lijkt er inderdaad wel op zo ja.
  zondag 25 november 2018 @ 18:33:07 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183365582
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 18:16 schreef ludovico het volgende:

Lijkt er inderdaad wel op zo ja.
Dus al die idioterie dat de gebruiker moet betalen en weet ik veel voor onzin is hiermee definitief van tafel. De gebruiker betaalt al fors alleen wordt dat geld voor andere zaken gebruikt...

Als het Den Haag echt om de "gebruiker betaald" zou gaan zou autorijden nog maar 10% van de huidige prijs kosten.
  zondag 25 november 2018 @ 19:03:41 #171
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183366202
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 17:27 schreef Ringo het volgende:

[..]

Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken.
Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km?

Praat niet zo dom man.
Op maandag 29 januari 2018 10:31 schreef richolio het volgende:
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 25 november 2018 @ 20:24:00 #172
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183368121
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 19:03 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km?

Praat niet zo dom man.
Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183368281
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 11:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zie dat wel vaker voorbij komen... Hoe kost een file geld? Komt dat door het uurloon van de oostblokchauffeurs ofzo? Want ik heb het idee dat men de "verloren" tijd van iedereen rechtstreeks vermenigvuldigd heeft met het gemiddelde uurloon ofzo.
Ik vraag me dat af. De media brengt het in ieder geval zo dat het het "bedrijfsleven" geld kost. Er zal dus een lobbyclub een brandbrief hebben geschreven aan de media. Ondertussen kost het zeker de werknemer geld want die betaalt dat met zijn tijd.

Sowieso moet er iets veranderen aan de mentaliteit en de zienswijze van de mens want het gaat volkomen verkeerd. Ga tien jaar zo door en het is totale chaos. Dat er iets moet gebeuren is zeker.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183368374
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden? :)
Dit inderdaad. Men gelooft de onderzoeken niet dat is het probleem. Er is een hoog aandeel niet-noodzakelijk verkeer vooral in de avondspits.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183368386
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 22:40 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

De benzineprijs bestaat voor 65% uit belasting, is dat niet genoeg betalen voor gebruik?
Dat is nou juist het probleem, als veel mensen elektrisch gaan rijden op goedkope zelf opgewekte stroom, dan loopt "onze" overheid heel veel geld mis.
Daarom rekening rijden, dan kun je de milieu vriendelijke kilometers ook belasten.
Verder natuurlijk een heffing op zonnepanelen, want de zon gaat niet voor niets op in Nderland :{

Al dit soort praatjes, klimaat bangmakerij, CO2-heffingen en pesterijen hebben niets met milieu te maken maar gewoon met ordinaire geldschraperij voor het financieren van falend beleid.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')