abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183358639
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:24 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het wordt duurder voor iedereen die veel rijdt, goedkoper voor iedereen diei der rijdt. Niet meer dan eerlijk dat als je veel vaker rijdt en dus veel meer bijdraagt aan slijtage van het wegennetwerk je dan ook meer moet bijdragen. En als die hardwerkende mensen meer over willen houden moeten ze eens de trein gaan overwegen of een elektrische auto kopen.
Dat zijn allemaal van die mantra's waarbij mensen iets roepen die in de omstandigheden zitten ook van het ov gebruik kunnen maken of te kunnen verhuizen of een elektrische auto te kunnen aanschaffen of niet werken. Als ik van het ov gebruik kon maken deed ik dat want dat is in mijn geval zowat gratis. Helaas is dat maar voor 30% van mijn diensten mogelijk.
  zondag 25 november 2018 @ 12:37:30 #102
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183358741
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meer wegen aanleggen
klopt
maar dat schijnt heel moeilijk te zijn
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
pi_183358759
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:30 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal van die mantra's waarbij mensen iets roepen die in de omstandigheden zitten ook van het ov gebruik kunnen maken of te kunnen verhuizen of een elektrische auto te kunnen aanschaffen of niet werken. Als ik van het ov gebruik kon maken deed ik dat want dat is in mijn geval zowat gratis. Helaas is dat maar voor 30% van mijn diensten mogelijk.
Jij wellicht niet maar dit geldt voor velen niet.
pi_183358775
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:38 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Jij wellicht niet maar dit geldt voor velen niet.
Dat zeg jij. Ik zou het niet weten.
pi_183358820
Omdat wonen in de randstad te duur is en je met lange wachttijden te maken hebt komen dezelfde personen die nu rekeningrijden graag invoeren ook nog met het idee om ergens in de polder te gaan wonen? :)
  zondag 25 november 2018 @ 12:43:30 #106
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 25 november 2018 @ 12:48:31 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183358881
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:42 schreef Cherni het volgende:
Omdat wonen in de randstad te duur is en je met lange wachttijden te maken hebt komen dezelfde personen die nu rekeningrijden graag invoeren ook nog met het idee om ergens in de polder te gaan wonen? :)
Uiteraard. Dat komt ook vaak zat voorbij idd.
  zondag 25 november 2018 @ 12:53:59 #108
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183358950
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 22:58 schreef westwoodblvd het volgende:
Overigens een prima idee. Het is heel raar dat iemand die 8 uur per dag in de auto zit net zo veel wegenbelasting betaald als iemand die in het weekend naar de supermarkt en terug rijdt. B
Doet diegene niet. Diegene die 8 uur per dag in de auto rijdt, betaald een vermogen meer aan brandstofkosten welke voor 2/3 uit accijns en belasting betaald.

En daarmee heb je je rekeningrijden al lang geÔmplementeerd.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183359015
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Doet diegene niet. Diegene die 8 uur per dag in de auto rijdt, betaald een vermogen meer aan brandstofkosten welke voor 2/3 uit accijns en belasting betaald.

En daarmee heb je je rekeningrijden al lang geÔmplementeerd.
Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 25 november 2018 @ 13:00:51 #110
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183359038
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zie liever minder verkeer.
Moet je kwalitatief beter en goedkoper ov invoeren. Dat er meer verkeer komt op een baanvak, is de getuige dat het ov in dat gebied faalt. Mensen pakken de auto omdat het sneller en/of minder kost dan het ov.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183359054
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Doet diegene niet. Diegene die 8 uur per dag in de auto rijdt, betaald een vermogen meer aan brandstofkosten welke voor 2/3 uit accijns en belasting betaald.

En daarmee heb je je rekeningrijden al lang geÔmplementeerd.
Accijns =/= wegenbelasting, heeft een ander doel.
pi_183359057
Wie fabriceert de kastjes, hoe duur zijn die kastjes? is de privacy en veiligheid gewaarborgd of kunnen criminelen / de overheid je auto ten alle tijden volgen. Hoe valt dit vraagstuk Łberhaupt met enige zekerheid te beantwoorden?
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 13:02:43 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183359059
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
Kijk, nog een jubelaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183359061
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
Dus je jaagt mensen uit de randstad vanwege lange wachttijden en de te dure prijzen naar de polder. En daar word bezuinigd op het ov en als toetje wil je de mensen nu rekeningrijden in de maag splitsen.

Laten we er eens vanuit gaan dat niemand graag in de file staat.
  zondag 25 november 2018 @ 13:03:49 #115
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_183359071
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
Correct. Ik ben voor.
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
  zondag 25 november 2018 @ 13:03:52 #116
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183359074
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
Dus jij wil mensen straffen omdat ze in de spits moeten rijden? Denk je dat mensen dat al voor hun plezier doen? Wie mogen die kosten dan ophoesten? De werkgever die mensen verplicht op een bepaalde tijd op hun werk te komen of de werknemer? Ns zit ook aan een spitsheffing te denken.

Goed man. 'je werkt dus hier met je geld'

Verder: hoe meer je rijdt, hoe meer je verbruikt hoe meer accijns je betaald. Dus ja wel.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 25 november 2018 @ 13:05:03 #117
38065 TheFreshPrince
oh no you didn't
pi_183359086
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dus jij wil mensen straffen omdat ze in de spits moeten rijden? Denk je dat mensen dat al voor hun plezier doen? Wie mogen die kosten dan ophoesten? De werkgever die mensen verplicht op een bepaalde tijd op hun werk te komen of de werknemer? Ns zit ook aan een spitsheffing te denken.

Goed man. 'je werkt dus hier met je geld'

Verder: hoe meer je rijdt, hoe meer je verbruikt hoe meer accijns je betaald. Dus ja wel.
Hoe los je volgens jou files op?
"I ain't no bungee expert or nothin', but I don't think he's supposed to be slamming into the ground like that."
pi_183359091
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:02 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dus je jaagt mensen uit de randstad vanwege lange wachttijden en de te dure prijzen naar de polder. En daar word bezuinigd op het ov en als toetje wil je de mensen nu rekeningrijden in de maag splitsen.

Laten we er eens vanuit gaan dat niemand graag in de file staat.
Uiteraard zal er ook fors in het OV moeten worden geÔnvesteerd.

Meer spreiding zou overigens helemaal niet zo verkeerd zijn. In plaats van allemaal op een kluitje in de randstad.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 25 november 2018 @ 13:05:17 #119
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183359093
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:02 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Accijns =/= wegenbelasting, heeft een ander doel.
Geld naar de fiscus of geld naar de fiscus.

Huh?
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183359114
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Uiteraard zal er ook fors in het OV moeten worden geÔnvesteerd.

Meer spreiding zou overigens helemaal niet zo verkeerd zijn. In plaats van allemaal op een kluitje in de randstad.
Maar nu ga je juist mensen straffen die willen spreiden. En op al die dorpen is er niet eens een fatsoenlijke bus verbinding.
  zondag 25 november 2018 @ 13:08:49 #121
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183359132
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hoe los je volgens jou files op?
Beter ov in en van en naar de randstad.
Thuiswerken verplichten voor werkgevers voor functies die kunnen thuiswerken (technieken zijn er al).
Mentaliteitsverandering voor 9-5 volk, je kan ook flextijden gaan werken.

Er is zat capaciteit, die pieken moet je spreiden en het ov moet echt beter.

Maar rekeningrijden? Nee. Dat is fukken met privacy en geld en mensen nog meer straffen omdat ze ergens moeten zijn op een tijdstip wat ze al niet leuk vinden.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183359142
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dus jij wil mensen straffen omdat ze in de spits moeten rijden? Denk je dat mensen dat al voor hun plezier doen? Wie mogen die kosten dan ophoesten? De werkgever die mensen verplicht op een bepaalde tijd op hun werk te komen of de werknemer? Ns zit ook aan een spitsheffing te denken.

Goed man. 'je werkt dus hier met je geld'

Verder: hoe meer je rijdt, hoe meer je verbruikt hoe meer accijns je betaald. Dus ja wel.
Volgens mij moeten we met z'n allen een flinke mentaliteitsverandering ondergaan. Velen zijn vastgeroest in ouderwets denken met hun "straffen om de spits in te moeten".

Volgens mij is dit nog altijd een maatschappij brede keuze maar kunnen velen met gemak flexibeler werken. Andere tijdstippen, thuiswerken, dichterbij werken enz.

Ja, dat vergt wel op grote schaal een andere en meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven. Maar Hey, we leven tenslotte al in een 24 / 7 economie toch?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183359171
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:06 schreef Cherni het volgende:

[..]

Maar nu ga je juist mensen straffen die willen spreiden. En op al die dorpen is er niet eens een fatsoenlijke bus verbinding.
Die fatsoenlijke busverbinding moet er dus komen (eigenlijk zelfs beter dan dat), en ik ben ook voor meer spreiding van de economische activiteiten / bedrijvigheid.

Die hoeven ook niet allemaal op een kluitje in de randstad gevestigd te zijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183359193
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij moeten we met z'n allen een flinke mentaliteitsverandering ondergaan. Velen zijn vastgeroest in ouderwets denken met hun "straffen om de spits in te moeten".

Volgens mij is dit nog altijd een maatschappij brede keuze maar kunnen velen met gemak flexibeler werken. Andere tijdstippen, thuiswerken, dichterbij werken enz.

Ja, dat vergt wel op grote schaal een andere en meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven. Maar Hey, we leven tenslotte al in een 24 / 7 economie toch?
Maar een financiŽle incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 13:16:05 #125
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183359224
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij moeten we met z'n allen een flinke mentaliteitsverandering ondergaan. Velen zijn vastgeroest in ouderwets denken met hun "straffen om de spits in te moeten".

Volgens mij is dit nog altijd een maatschappij brede keuze maar kunnen velen met gemak flexibeler werken. Andere tijdstippen, thuiswerken, dichterbij werken enz.

Ja, dat vergt wel op grote schaal een andere en meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven. Maar Hey, we leven tenslotte al in een 24 / 7 economie toch?
Ja. Zoals ik. Ik kan makkelijk 1 dag per week thuiswerken. Technieken zijn beschikbaar, laptoppie mee, mobiel van t werk, alles. Dat is 20% minder km's.
Maar ik mag het simpel niet omdat verwacht wordt van mijn oude mentaliteitschef dat ik iedere dag aanwezig ben. Bizar? Jep.

DAT moet veranderen en is de oplossing. Niet dat we meer moeten betalen.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183359247
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar een financiŽle incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering.
Rekeningrijden is een financiŽle incentive.

Het OV verbeteren en goedkoper maken ook.

Maar er zal wel flink geld tegenaan moeten ja om te investeren in het OV en om werkgevers te stimuleren mee te gaan in flexibelere werktijden, andere vestigingsplaatsen enz.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 25 november 2018 @ 13:17:46 #127
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183359250
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar een financiŽle incentive geven aan de mensen die dus op andere tijden zouden willen werken wil je niet... Dat vind je "ouderwets denken" Maar met de huidige maatschappij komt er geen verandering.
Een financiele incentive geven is niet gelijk aan iets duurder maken.

Straffen werkt niet zo goed als belonen. Schijnen mensen ook niet te snappen.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 25 november 2018 @ 13:18:52 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359272
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 12:58 schreef Tomatenboer het volgende:

Nee, want die brandstofkosten zijn niet gediferentieerd naar drukte en tijdstip. Terwijl het voordeel van rekeningrijden nu juist is dat men kan beprijzen naar tijdstip, verkeersdrukte en locatie.
Ja, bovenop een basistarief plus de brandstofaccijnzen. Onder het motto driedubbel genaaid houdt beter.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 13:25:12 ]
  zondag 25 november 2018 @ 13:20:13 #129
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359294
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:02 schreef westwoodblvd het volgende:

Accijns =/= wegenbelasting, heeft een ander doel.
Wegenbelasting (geld specifiek bedoeld voor de wegen en de bijbehorende infrastructuur) bestaat al lang niet meer.
pi_183359303
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij moeten we met z'n allen een flinke mentaliteitsverandering ondergaan. Velen zijn vastgeroest in ouderwets denken met hun "straffen om de spits in te moeten".

Volgens mij is dit nog altijd een maatschappij brede keuze maar kunnen velen met gemak flexibeler werken. Andere tijdstippen, thuiswerken, dichterbij werken enz.

Ja, dat vergt wel op grote schaal een andere en meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven. Maar Hey, we leven tenslotte al in een 24 / 7 economie toch?
Het probleem is dat de rekening en ook het initiatief steeds bij de arbeider komt te liggen. Zodra we rekeningrijden hebben ingevoerd komen die busverbindingen er alsnog niet en gaan bedrijven alsnog niet spreiden etc. Die meedenkende houding vanuit het bedrijfsleven kun je vergeten. Waarom zouden ze ook. Het is immers jou keuze om daar te werken. Want dat zal dan de volgende discussie zijn.
pi_183359310
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja, bovenop een basistarief plus de brandstofaccijnzen. Onder het motto driedubble genaaid houdt beter.
Nou, het lijkt mij wel logisch dat tegenover invoering van een stelsel van rekeningrijden de MRB wordt afgeschaft en dat het netto voor een gemiddelde rijder niet duurder wordt, met het enige verschil dat er nu dus gestuurd wordt op tijdstip en locatie en de automobilist dus ook goedkoper uit kan zijn als deze die tijden en locaties / knelpunten mijdt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183359338
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Een financiele incentive geven is niet gelijk aan iets duurder maken.

Straffen werkt niet zo goed als belonen. Schijnen mensen ook niet te snappen.
Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.

Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.

Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
Hanky Panky Shangai
pi_183359363
Mogen ze van mij gelijk invoeren.. voor onze situatie ideaal..
Onze privť bak rijdt denk ik net 2000 kilometer per jaar.. de rest doen we met de leasebak.

Betaal nu 55 euro wegenbelasting voor die paar kilometer per maand.

Spitsheffing hoeft voor mij niet omdat dat niet eerlijk is ten opzichte van mensen die file moeten rijden.
Ik was hier...
  zondag 25 november 2018 @ 13:27:55 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359395
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:21 schreef Tomatenboer het volgende:

Nou, het lijkt mij wel logisch dat tegenover invoering van een stelsel van rekeningrijden de MRB wordt afgeschaft en dat het netto voor een gemiddelde rijder niet duurder wordt, met het enige verschil dat er nu dus gestuurd wordt op tijdstip en locatie en de automobilist dus ook goedkoper uit kan zijn als deze die tijden en locaties / knelpunten mijdt.
Zie hier een berekening met het basistarief alleen en een enkele reisafstand van 40 km, ergo fors duurder: NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 18:11 schreef AchJa het volgende:

Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
  zondag 25 november 2018 @ 13:30:00 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359425
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.

Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.

Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
Met het plan van Eurlings zouden we dit jaar op 6.7 ct/km als basistarief zitten... Daarbovenop zou nog een spitsheffing moeten komen... :')
pi_183359536
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Met het plan van Eurlings zouden we dit jaar op 6.7 ct/km als basistarief zitten... Daarbovenop zou nog een spitsheffing moeten komen... :')
Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.

Geen gekke bedragen hoor.

In theorie zou ik voorstander zijn maar praktisch teveel onzekerheden m.b.t. privacy / hackbaarheid / uitvoering / kosten / andere zaken waar ze op falen.
Hanky Panky Shangai
pi_183359744
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.

Geen gekke bedragen hoor.

In theorie zou ik voorstander zijn maar praktisch teveel onzekerheden m.b.t. privacy / hackbaarheid / uitvoering / kosten / andere zaken waar ze op falen.
Dat bewijst dan toch gewoon dat het in theorie al niet werkt?

Tenzij je de tarieven echt hoog maakt, maar dan komt het vooral doordat je het armste deel van de bevolking van de weg prijst.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zondag 25 november 2018 @ 13:52:14 #138
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183359748
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ga jij er minder om autorijden? Die 100 euro aan wegenbelasting... Kun je 1500km / maand dit soort tarieven voor betalen.

Geen gekke bedragen hoor.
Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...

Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis... :')

De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
pi_183359940
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 22:58 schreef westwoodblvd het volgende:
Overigens een prima idee. Het is heel raar dat iemand die 8 uur per dag in de auto zit net zo veel wegenbelasting betaald als iemand die in het weekend naar de supermarkt en terug rijdt. B
In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
.
  zondag 25 november 2018 @ 14:07:36 #140
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183359976
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:05 schreef Fer het volgende:

[..]

In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
Dat denk ik ook , met kentekenherkenning kun je heel veel flikken
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zondag 25 november 2018 @ 14:08:22 #141
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183359996
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...

Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis... :')

De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
ik ben 30 jaar op de fiets gegaan 22 km heen en 22 km terug, met fiets van de zaak en toch reiskosten vergoeding
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zondag 25 november 2018 @ 14:14:12 #142
80382 manny
30 is best veel
pi_183360124
R
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:05 schreef Fer het volgende:

[..]

In principe wel, alleen de uitvoering zal een vergelijkbaar miljoenen-verslindend project worden als de ov-chipkaart. Een paar private bedrijven zullen er fiks aan verdienen en de zakelijke veelrijder zal ontzien worden, want dat worden ze altijd.
Implementatie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar de OV chipkaart is uiteindelijk toch een succes, of mis ik dan van alles ?

rekeningrijden zal zeker een flinke implementatie met vallen en opstaan worden. Maar daarna heb je een systeem waarbij de vervuiler / veroorzaker betaalt. Dat lijkt me een prima te verdedigen uitgangspunt.

En natuurlijk heeft iedereen in zijn hoofd een reden bedacht waarom al die anderen wel een alternatief hebben, maar ze zelf echt, echt, echt in de spits moeten rijden... tja. precies daarom is die extra financiŽle duw nodig.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183360330
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Even hoor... 100 Euro p/m aan wegenbelasting dan zit je in de categorie diesel van 1251 t/m 1350 kg...

Bij de km prijs van 6.7 ct/km (basistarief!) ligt het omslagpunt (rekeningrijden duurder dan MRB) voor een benzine Polo op slechts 8 km enkele reis... :')

De lui die binnen 10km van hun werk wonen zijn echt niet de lui die de files veroorzaken.
Hoe goedkoop is die benzine polo dan wel niet in wegenbelasting?
Hanky Panky Shangai
pi_183360362
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:52 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Dat bewijst dan toch gewoon dat het in theorie al niet werkt?

Tenzij je de tarieven echt hoog maakt, maar dan komt het vooral doordat je het armste deel van de bevolking van de weg prijst.
Het gaat om het prijsverschil op bepaalde tijden / in stedelijke gebieden. Niet om het basistarief daar wordt helemaal niks mee verdient. Dat is het idee daar van helemaal niet.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 14:30:57 #145
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183360571
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 13:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Straffen is hetzelfde als belonen, maar dat begrijp jij niet.

Maak spitsrijden 5cent / kilometer en buiten de spits 2 cent.

Dan zeg je "buiten de spits 3 cent korting" i.p.v. "in de spits 3 cent duurder"
Nee. Jij snapt er niks van.

Je maakt het een gewoon duurder. Het andere niet goedkoper.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 25 november 2018 @ 14:31:06 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183360573
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoe goedkoop is die benzine polo dan wel niet in wegenbelasting?
73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).

Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.

Edit: Dus ook dat inspelen op dat "gebruik ipv bezit" is redelijk overdreven allemaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 14:42:33 ]
  zondag 25 november 2018 @ 14:39:29 #147
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_183360716
Kijk als je bijvoorbeeld met 100 euro extra pm ten opzicht van nu, file vrij naar het werk kan rijden zou ik het direct betalen. De vraag is natuurlijk of dit wel echt zo is en je niet alsnog in de file staat.
pi_183360751
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).

Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.
Alleen dan heb je wel een beneden gemiddeld zware auto.

Maar goed, naar mijn mening zou het basistarief voor rekeningrijden ook niet op 6,7 cent per kilometer moeten liggen maar misschien op hooguit de helft van dat bedrag.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183361075
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee. Jij snapt er niks van.

Je maakt het een gewoon duurder. Het andere niet goedkoper.
Zaken zijn altijd relatief, je begrijpt mijn voorbeeld toch?

Als iets duurder is is het ander altijd goedkoper. Andere zijde van het zelfde muntje.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 14:55:32 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183361091
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:

Alleen dan heb je wel een beneden gemiddeld zware auto.
Dat staat volkomen los van deze discussie natuurlijk, iedereen mag zelf bepalen in wat voor auto die rond gaat rijden. Daarbij zie ik genoeg auto's van die categorie rondrijden op de snelwegen.

En de opvolgende categorie (951-1050 kg) is twee tientjes per kwartaal meer...

quote:
Maar goed, naar mijn mening zou het basistarief voor rekeningrijden ook niet op 6,7 cent per kilometer moeten liggen maar misschien op hooguit de helft van dat bedrag.
In het middeninkomen topic heb ik al uitgelegd en aangetoond dat het op zijn minst budgetneutraal dient te gebeuren dus ik zie absoluut geen reden dat het goedkoper gaat worden dan 6.7 ct/km. Mind you, dat waren de plannen voor 2012... Denk je nou echt dat het 7 jaar later goedkoper zou worden?

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 15:01:41 ]
pi_183361146
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

73 euro per kwartaal in Noord Holland... (946 kg).

Maar dit is wel weer tekenend voor dit soort discussies. Mensen die totaal geen benul van de materie hebben gaan er weer wat van vinden.

Edit: Dus ook dat inspelen op dat "gebruik ipv bezit" is redelijk overdreven allemaal.
Ja dat is geen drol, das goedkoop.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 15:08:40 #152
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183361430
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zaken zijn altijd relatief, je begrijpt mijn voorbeeld toch?

Als iets duurder is is het ander altijd goedkoper. Andere zijde van het zelfde muntje.
Voorbeeld.
Als manier A 20ct/km kost en manier B 25.

Maar de overheid vindt dat manier A niet meer zo populair mag zijn, kunnen ze 2 dingen doen.

Jij wil dat manier A een belasting krijg en dat het 30ct /km gaat worden. Dan is manier B goedkoper idd. Klopt. Maar je straft mensen.

Bij manier B 10ct goedkoper maken zodat het 15 wordt, gaan mensen eerder denken: ik ga B doen.

Belonen werkt beter dan straffen. Dat is al zeer vaak aangetoont in de menselijke psyche.

Maar je mag als een dictator blijven denken hoor. Geen bezwaar. Het is alleen best idioot.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 25 november 2018 @ 15:09:52 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183361460
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:57 schreef ludovico het volgende:

Ja dat is geen drol, das goedkoop.
Dat kun je vinden maar feit is dat Nederland 1 van de duurste landen is vwb belasting op autorijden...

quote:
'Nederland bij duurste autolanden in Europa'

Vooral de autobelastingen wegen in Nederland zwaar op het maandbudget. Zo heft ons land de hoogste belasting op diesel en is Nederland bij benzinemodellen het op ťťn na duurste belastingland, na Noorwegen.
In bovenstaand artikel wordt redelijk laconiek over de brandstofprijs gedaan alsof dat hier allemaal meevalt, maar niks is minder waar natuurlijk:

quote:
Nederland heeft duurste benzine van Europa

Nederland kent het hoogste tarief voor de benzine, met een adviesprijs van 1,72 voor euro 95 en zelfs 1,79 voor euro 98.

De dieselprijs van 1,30 per liter is ook nog relatief duur, maar daarin zijn Groot-BrittaniŽ, Denemarken, ItaliŽ, Ierland,, Noorwegen, Zweden en Zwitserland toch nog net eventjes duurder.
Me dunkt dat we ondertussen wel genoeg betalen, ergo, opflikkeren met die lastenverzwaring die rekeningrijden heet.
pi_183361518
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 15:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voorbeeld.
Als manier A 20ct/km kost en manier B 25.

Maar de overheid vindt dat manier A niet meer zo populair mag zijn, kunnen ze 2 dingen doen.

Jij wil dat manier A een belasting krijg en dat het 30ct /km gaat worden. Dan is manier B goedkoper idd. Klopt. Maar je straft mensen.

Bij manier B 10ct goedkoper maken zodat het 15 wordt, gaan mensen eerder denken: ik ga B doen.

Belonen werkt beter dan straffen. Dat is al zeer vaak aangetoont in de menselijke psyche.

Maar je mag als een dictator blijven denken hoor. Geen bezwaar. Het is alleen best idioot.
Het ťťn wordt duurder dan het ander, je doet nu alsof het bekostigen van zaken "straffen" is. Dat is het niet. Als je een korting wilt kunnen betalen zal je ergens dat geld vandaan moeten halen. Wil je een korting buiten de spits wordt het in de spits duurder.

Het is hetzelfde muntje.

Dat stukje menselijke psyche waar je het over hebt ken ik heel goed. Het gaat daarin om de framing, niet om een rationeel voordeel.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 16:05:50 #155
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183362989
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 15:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het ťťn wordt duurder dan het ander, je doet nu alsof het bekostigen van zaken "straffen" is. Dat is het niet. Als je een korting wilt kunnen betalen zal je ergens dat geld vandaan moeten halen. Wil je een korting buiten de spits wordt het in de spits duurder.

Het is hetzelfde muntje.

Dat stukje menselijke psyche waar je het over hebt ken ik heel goed. Het gaat daarin om de framing, niet om een rationeel voordeel.

Nee.
Het is niet hetzelfde muntje, want je houdt minder over aan het einde. Zorg er voor dat mensen minder hoeven te betalen.

Klaar nu.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183363050
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee.
Het is niet hetzelfde muntje, want je houdt minder over aan het einde. Zorg er voor dat mensen minder hoeven te betalen.

Klaar nu.
There is no free lunch.

Dingen zijn niet gratis man. Als iets de overheid duur maakt is het wel al die marginale cadeautjes die ze weggeven aan marginale partijtjes.

Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 16:12:01 #157
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183363111
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

There is no free lunch.

Dingen zijn niet gratis man. Als iets de overheid duur maakt is het wel al die marginale cadeautjes die ze weggeven aan marginale partijtjes.

Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
Als iets veranderd, waarom moet het dan altijd duurder worden?

Hier ook. Maar ov gewoon goedkoper dan auto rijden. En dan niet autorijden alleem duurder.
Ov kan veel beter en vele malen goedkoper en dan zie je opeens veel minder files.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183363300
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 14:14 schreef manny het volgende:
R

[..]

Implementatie zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar de OV chipkaart is uiteindelijk toch een succes, of mis ik dan van alles ?

rekeningrijden zal zeker een flinke implementatie met vallen en opstaan worden. Maar daarna heb je een systeem waarbij de vervuiler / veroorzaker betaalt. Dat lijkt me een prima te verdedigen uitgangspunt.

En natuurlijk heeft iedereen in zijn hoofd een reden bedacht waarom al die anderen wel een alternatief hebben, maar ze zelf echt, echt, echt in de spits moeten rijden... tja. precies daarom is die extra financiŽle duw nodig.
Daarnaast betalen we jaarlijks een flinke rekening aan “onderhoudskosten”
.
  zondag 25 november 2018 @ 16:47:57 #159
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183363788
Zolang de mensen nog in hun autootjes massaal op zondag naar Scheveningen-strand of het plaatselijke funshoppingplaza rijden, is autorijden niet duur genoeg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183364159
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als iets veranderd, waarom moet het dan altijd duurder worden?

Hier ook. Maar ov gewoon goedkoper dan auto rijden. En dan niet autorijden alleem duurder.
Ov kan veel beter en vele malen goedkoper en dan zie je opeens veel minder files.
Omdat het vaak inefficiŽnter wordt.
Hanky Panky Shangai
pi_183364233
Ik denk niet dat rekeningrijden de file gaat oplossen in de spits. Files ontstaan door dom en lomp rijgedrag bij het in/uitvoegen en het wisselen van rijstrook. Stel dat het verkeer in de spits zou halveren, dan sta je ipv 40 min 20 min vast en de extra kosten die bedrijven maken door rekeningrijden (of variant zoals spitsheffing) worden naar alle waarschijnlijkheid doorbelast aan de klanten.

Flexibele werktijden gecombineerd met thuiswerken en het verbeteren van het OV (betere aansluitingen en goedkoper) is imo de oplossing tegen het groeiende file probleem.
  zondag 25 november 2018 @ 17:15:33 #162
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183364250
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 16:47 schreef Ringo het volgende:
Zolang de mensen nog in hun autootjes massaal op zondag naar Scheveningen-strand of het plaatselijke funshoppingplaza rijden, is autorijden niet duur genoeg.
Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn is rŁcksichtslos de autobelastingen verhogen asociaal.
Op maandag 29 januari 2018 10:31 schreef richolio het volgende:
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 25 november 2018 @ 17:27:58 #163
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183364462
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 17:15 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn is rŁcksichtslos de autobelastingen verhogen asociaal.
Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 25 november 2018 @ 17:50:39 #164
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 25 november 2018 @ 17:51:34 #165
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183364860
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vertel.
Een uitkering en veel blowen in zijn geval
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183364877
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:14 schreef von_manstein het volgende:
Ik denk niet dat rekeningrijden de file gaat oplossen in de spits. Files ontstaan door dom en lomp rijgedrag bij het in/uitvoegen en het wisselen van rijstrook. Stel dat het verkeer in de spits zou halveren, dan sta je ipv 40 min 20 min vast en de extra kosten die bedrijven maken door rekeningrijden (of variant zoals spitsheffing) worden naar alle waarschijnlijkheid doorbelast aan de klanten.

Flexibele werktijden gecombineerd met thuiswerken en het verbeteren van het OV (betere aansluitingen en goedkoper) is imo de oplossing tegen het groeiende file probleem.
Dit soort gedachtes worden toch constant weersproken door de feiten. De file komt echt door een kritieke overbelasting aan verkeer, de laatste 5-10% auto's op de weg dus.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 17:53:03 #167
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183364887
quote:
Ik vind Lubach leuk, maar dit stukje was slecht. Hij gooit de termen 'spitsheffing' en 'rekeningrijden' door elkaar. Het is aangetoond dat een spitsheffing werkt, maar van rekeningrijden is dat niet zo duidelijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 25 november 2018 @ 17:57:55 #168
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183364964
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:08 schreef ludovico het volgende:

Wegen kosten geld. Dat financieren met het geld van de mensen die er gebruik van maken lijkt me redelijk. Daar hoeft de algemene belastingbetaler dan niet voor te betalen.
Een wat ouder bericht:

quote:
Slechts 11% autobelasting naar wegennet

Uit onderzoek van stichting Bovag-RAI is gebleken uit dat van de 16,6 miljard euro aan verkeersbelasting vorig jaar slechts 1,9 miljard werd besteed aan het Nederlandse hoofdwegennet. Dit betekent dus dat slechts 11,4 procent van alle inkomsten uit belastingen die gerelateerd zijn aan autobezit en autogebruik, zoals bpm, wegenbelasting, btw en brandstofaccijns, daadwerkelijk wordt gebruikt voor verbetering van het autoverkeer.
De autobezitters betalen al genoeg toch?
pi_183365299
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 17:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een wat ouder bericht:

[..]

De autobezitters betalen al genoeg toch?
Lijkt er inderdaad wel op zo ja.
Hanky Panky Shangai
  zondag 25 november 2018 @ 18:33:07 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183365582
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 18:16 schreef ludovico het volgende:

Lijkt er inderdaad wel op zo ja.
Dus al die idioterie dat de gebruiker moet betalen en weet ik veel voor onzin is hiermee definitief van tafel. De gebruiker betaalt al fors alleen wordt dat geld voor andere zaken gebruikt...

Als het Den Haag echt om de "gebruiker betaald" zou gaan zou autorijden nog maar 10% van de huidige prijs kosten.
  zondag 25 november 2018 @ 19:03:41 #171
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183366202
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 17:27 schreef Ringo het volgende:

[..]

Die alternatieven zijn er vaak heus wel, maar de mensen nemen de moeite niet ernaar te zoeken.
Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km?

Praat niet zo dom man.
Op maandag 29 januari 2018 10:31 schreef richolio het volgende:
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zondag 25 november 2018 @ 20:24:00 #172
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183368121
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 19:03 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km?

Praat niet zo dom man.
Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183368281
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 11:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zie dat wel vaker voorbij komen... Hoe kost een file geld? Komt dat door het uurloon van de oostblokchauffeurs ofzo? Want ik heb het idee dat men de "verloren" tijd van iedereen rechtstreeks vermenigvuldigd heeft met het gemiddelde uurloon ofzo.
Ik vraag me dat af. De media brengt het in ieder geval zo dat het het "bedrijfsleven" geld kost. Er zal dus een lobbyclub een brandbrief hebben geschreven aan de media. Ondertussen kost het zeker de werknemer geld want die betaalt dat met zijn tijd.

Sowieso moet er iets veranderen aan de mentaliteit en de zienswijze van de mens want het gaat volkomen verkeerd. Ga tien jaar zo door en het is totale chaos. Dat er iets moet gebeuren is zeker.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183368374
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden? :)
Dit inderdaad. Men gelooft de onderzoeken niet dat is het probleem. Er is een hoog aandeel niet-noodzakelijk verkeer vooral in de avondspits.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183368386
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 22:40 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

De benzineprijs bestaat voor 65% uit belasting, is dat niet genoeg betalen voor gebruik?
Dat is nou juist het probleem, als veel mensen elektrisch gaan rijden op goedkope zelf opgewekte stroom, dan loopt "onze" overheid heel veel geld mis.
Daarom rekening rijden, dan kun je de milieu vriendelijke kilometers ook belasten.
Verder natuurlijk een heffing op zonnepanelen, want de zon gaat niet voor niets op in Nderland :{

Al dit soort praatjes, klimaat bangmakerij, CO2-heffingen en pesterijen hebben niets met milieu te maken maar gewoon met ordinaire geldschraperij voor het financieren van falend beleid.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 25 november 2018 @ 20:36:40 #176
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183368516
quote:
0s.gif [b]Op zondag 25 november 2018 20:28 schreef [url=http://forum.fok.nl]

Ik vraag me dat af. De media brengt het in ieder geval zo dat het het "bedrijfsleven" geld kost. Er zal dus een lobbyclub een brandbrief hebben geschreven aan de media. Ondertussen kost het zeker de werknemer geld want die betaalt dat met zijn tijd.
Tijd welke verder geen geld kost... Of jij moet betaald in de file staan maar dat lijkt me sterk.

Maar goed, ik heb nog steeds niet helder hoe eea berekend wordt.

quote:
Sowieso moet er iets veranderen aan de mentaliteit en de zienswijze van de mens want het gaat volkomen verkeerd. Ga tien jaar zo door en het is totale chaos. Dat er iets moet gebeuren is zeker.
Rekeningrijden icm een spitsheffing is iig niet de oplossing.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 25-11-2018 20:42:56 ]
  zondag 25 november 2018 @ 20:42:11 #177
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183368721
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar onderzoek heeft aangetoond dat er een slordige 10 tot 15% van de file waar jij in staat, bestaat uit mensen die helemaal niet precies op die tijd in de auto hoeven te zitten. En die jaag je er uit door een spitsheffing in te voeren. En dan betaal jij ook die spitsheffing, maar hebt geen file meer. Zou je dat fijn vinden? :)
Kortom, collectief "straffen" om een ruime minderheid (slechts een procent of 10) tot ander gedrag te dwingen...

90% Moet daadwerkelijk wel in die auto zitten op dat moment... En ik kan je alvast verklappen dat die 90% niet blij gaat worden van een verhoging van pak hem beet een factor vier van de reiskosten... Die staan liever 30 minuten in de file dan.
  zondag 25 november 2018 @ 20:44:58 #178
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183368825
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:42 schreef AchJa het volgende:

Die staan liever 30 minuten in de file dan.
Jij spreekt voor 90% van Nederland. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 25 november 2018 @ 20:57:20 #179
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183369179
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Jij spreekt voor 90% van Nederland. :)
Natuurlijk niet aangezien 90% van Nederland wat anders is dan 90% van de mensen die in de file staan.
pi_183369207
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 11:55 schreef Chia het volgende:

[..]

Dat kan nu toch ook al met de accijns op brandstof?
Alleen belast je dan puur het verbranden van brandstof.
En bevoordeel je zuinige auto's of bepaalde brandstoffen.

Afhankelijk van hoe rekeningrijden wordt toegepast zou je bijvoorbeeld een extra premie kunnen zetten op het gebruik van de snelweg in de spits.
Of langs een erg druk knooppunt rijden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zondag 25 november 2018 @ 20:58:29 #181
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183369208
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:57 schreef AchJa het volgende:

Natuurlijk niet aangezien 90% van Nederland wat anders is dan 90% van de mensen die in de file staan.
En ook daar spreek jij niet voor. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 25 november 2018 @ 21:00:01 #182
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183369249
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 20:58 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Alleen belast je dan puur het verbranden van brandstof.
En bevoordeel je zuinige auto's of bepaalde brandstoffen.

Afhankelijk van hoe rekeningrijden wordt toegepast zou je bijvoorbeeld een extra premie kunnen zetten op het gebruik van de snelweg in de spits.
Of langs een erg druk knooppunt rijden.
Precies. Spitsheffing. In gebieden waar dat is toegepast (bijvoorbeeld rond de stad Stockholm) is de hoeveelheid verkeer in de spits significant afgenomen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 25 november 2018 @ 21:00:48 #183
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 25 november 2018 @ 21:02:10 #184
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183369305
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Maar goed, heb jij een bron dat het andersom is?
Nee. Maar net als elke keer met jou, ben jij degene die de ongefundeerde losse flodders de ruimte in slingert en niet ik. Dus ik ga je ook niet meer vragen om onderbouwing, want die is er nooit.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 25 november 2018 @ 21:05:39 #185
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183369413
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Nee. Maar net als elke keer met jou, ben jij degene die de ongefundeerde losse flodders de ruimte in slingert en niet ik. Dus ik ga je ook niet meer vragen om onderbouwing, want die is er nooit.
Ah, de argumenten zijn wederom weer eens op bij je... Wat een schertsvertoning ben je ook... :')

Maar dat heeft de geschiedenis dan ook al ruimschoots uitgewezen.
pi_183369418
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 16:47 schreef Ringo het volgende:
Zolang de mensen nog in hun autootjes massaal op zondag naar Scheveningen-strand of het plaatselijke funshoppingplaza rijden, is autorijden niet duur genoeg.
Koekoek. Wat een afgunst. _O-
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  zondag 25 november 2018 @ 21:07:38 #187
80382 manny
30 is best veel
pi_183369476
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 16:21 schreef Fer het volgende:

[..]

Daarnaast betalen we jaarlijks een flinke rekening aan “onderhoudskosten”
Tja. Klopt. Lijkt me handig met x kilometer weg, borden, politie, etc, etc
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 25 november 2018 @ 21:09:54 #188
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183369557
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:05 schreef Rockefellow het volgende:
Koekoek. Wat een afgunst. _O-
Afgunst? Ik pak gewoon de fiets naar het strand.
En wat de rest van Nederland betreft, dat bereis ik prima per trein of bus.
Woon-werkverkeer is een ander verhaal, maar "fijn een stukje rijden" kan in de meeste gevallen ook prima met het openbaar vervoer.
Dan moet je je daar alleen niet te goed voor voelen. :7
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 25 november 2018 @ 21:11:57 #189
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183369638
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 21:09 schreef Ringo het volgende:

[..]

Afgunst? Ik pak gewoon de fiets naar het strand.
En wat de rest van Nederland betreft, dat bereis ik prima per trein of bus.
Woon-werkverkeer is een ander verhaal, maar "fijn een stukje rijden" kan in de meeste gevallen ook prima met het openbaar vervoer.
Dan moet je je daar alleen niet te goed voor voelen. :7
De jubelcarrousel! *O*
  zondag 25 november 2018 @ 21:13:22 #190
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183369688
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:11 schreef AchJa het volgende:

De jubelcarrousel! *O*
Heet dat tegenwoordig zo als iemand een ander standpunt inneemt dan wat er in de Telegraaf staat?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 25 november 2018 @ 21:23:42 #191
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183369930
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 21:09 schreef Ringo het volgende:

[..]

Afgunst? Ik pak gewoon de fiets naar het strand.
En wat de rest van Nederland betreft, dat bereis ik prima per trein of bus.
Woon-werkverkeer is een ander verhaal, maar "fijn een stukje rijden" kan in de meeste gevallen ook prima met het openbaar vervoer.
Dan moet je je daar alleen niet te goed voor voelen. :7
klopt, ik ga a jaren niet meer naar Schiphol met de auto, trein is perfect ,
iedere tien minuten weg

ook de metro is prima
en boodschappen doe ik op de fiets
The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries.
  zondag 25 november 2018 @ 21:23:51 #192
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183369934
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 21:13 schreef Ringo het volgende:

Heet dat tegenwoordig zo als iemand een ander standpunt inneemt dan wat er in de Telegraaf staat?
Neen.

Maar het is wel je eigen omstandigheden als norm nemen en zeggen dat de rest van Nederland het dan ook maar zo dient te doen terwijl dat helemaal geen optie is maar dat is te ingewikkeld voor types zoals jou. En regelgeving opdringen aan de rest omdat je er zelf toch geen last van hebt...
  zondag 25 november 2018 @ 21:35:33 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183370226
quote:
7s.gif Op zondag 25 november 2018 21:13 schreef Ringo het volgende:

[..]

Heet dat tegenwoordig zo als iemand een ander standpunt inneemt dan wat er in de Telegraaf staat?
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Het jubelcarousel
Overheid gebruikt het jubelcaroussel.
Zeg lastenverzwaring en de kiezer is boos, noem het milieu, gezondheid of bezuinigen en de idioten staan te jubelen. Kies je accijnzen of belastingen zo dat ze bepaalde groepen treffen en anderen staan te juichen. Maak de ene week roken duurder en de niet rokers jubelen, de week daarop frikandellen en de niet frikandel eters jubelen. Op het moment dat jij gepakt word jubelen de rokers en frikandel eters haha net goed.
Op deze manier speelt de overheid onder de mom van moraal mensen tegen elkaar uit en betalen we met zij allen steeds meer voor een steeds groter wordende overheid in bijzonder luxe ministeries en met goud gerande regelingen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183370315
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 19:03 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Jij denkt dat ik, tot ik van baan veranderde, bewust de keuze maakte om dagelijks meer dan een half uur in de file te staan als ik een alternatief had op zowel reistijd als reiskosten? Op een stuk van 43 km?
In principe is dat wel zo natuurlijk dat die keuze wel bestaat. Niemand dwingt jou met het pistool op het hoofd om die keuze te maken. We maken die keuze omdat het kan. De trend is derhalve dat we steeds meer reistijd en afstand accepteren. Je bent daar echter nog wel zelf bij en het gebeurt ook dat men de afstand terecht een probleem vindt en daar niet voor kiest.

Ik vind het een wat fatalistische houding om te vinden dat men geen keuze heeft. Het is eerder gemakzucht. Als men reistijd ook als werk zou zien dan valt het uurloon wat men er mee "wint" ook vaak tegen. Je veranderde van baan zoals je zelf zegt. Dat was inderdaad bewust en niet gedwongen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183370354
Je mag al bijna niks meer in dit klote land. En nu ook nog eens automobilistje pesten _O-.
Ga eens heel snel heen, Rutte en co.
  zondag 25 november 2018 @ 21:43:31 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183370442
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

In principe is dat wel zo natuurlijk dat die keuze wel bestaat. Niemand dwingt jou met het pistool op het hoofd om die keuze te maken. We maken die keuze omdat het kan. De trend is derhalve dat we steeds meer reistijd en afstand accepteren. Je bent daar echter nog wel zelf bij en het gebeurt ook dat men de afstand terecht een probleem vindt en daar niet voor kiest.

Ik vind het een wat fatalistische houding om te vinden dat men geen keuze heeft. Het is eerder gemakzucht. Als men reistijd ook als werk zou zien dan valt het uurloon wat men er mee "wint" ook vaak tegen. Je veranderde van baan zoals je zelf zegt. Dat was inderdaad bewust en niet gedwongen.
Ik wist niet dan een vast contract de norm was tegenwoordig...
pi_183370569
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik wist niet dan een vast contract de norm was tegenwoordig...
Zou het wel moeten zijn. Verder heeft hij het daar niet over dus dat weten we niet. Maar "gedwongen " is het nooit en verder lijkt het erop dat men daardoor altijd meer reistijd krijgt. Nooit minder. Dus we zien daar nooit tegenop en zien het niet als een probleem. Wat het wel is natuurlijk omdat het aanbod van vervoerskilometers daardoor stijgt. Bij gelijkblijvende capaciteit. Door die machinatie krijg je hoe dan ook een probleem.

Op het techneutenforum vindt men het niet raar dat men 300+ woon-werkverkeer per dag doet. Dat zij vrij baan hebben daar moet de overheid voor zorgen. Zij vinden dat er niets mis is met die mentaliteit. Nooit denken ze erover na of die 40.000 kilometer per jaar en nutteloos verspilde tijd de norm zou moeten zijn.

M.a.w. het komt erop neer dat wij nooit ons eigen gedrag en motivatie als het probleem zien maar altijd externe factoren (en de overheid..) de schuld geven voor de congestie.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 25-11-2018 22:05:46 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 25 november 2018 @ 22:01:22 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183370944
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 21:47 schreef Bart2002 het volgende:

Zou het wel moeten zijn. Verder heeft hij het daar niet over dus dat weten we niet. Maar "gedwongen " is het nooit en verder lijkt het erop dat men daardoor altijd meer reistijd krijgt. Nooit minder. Dus we zien daar nooit tegenop en zien het niet als een probleem.
Natuurlijk wordt het wel als een probleem gezien maar als je moet kiezen tussen werkloos en je huis verkopen of meer WWV kilometers maken is de keuze niet heel ingewikkeld...

quote:
Op het techneutenforum vindt men het niet raar dat men 300+ woon-werkverkeer per dag doet. Dat zij vrij baan hebben daar moet de overheid voor zorgen. Zij vinden dat er niets mis is met die mentaliteit. Nooit denken ze erover na of die 40.000 kilometer per jaar en nutteloos verspilde tijd de norm zou moeten zijn.
Als die lui de keuze hebben om op fietsafstand te werken zullen ze dat allemaal gaan doen. Maar de ervaring leert dat een vaste baan tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend meer is en achter je werk aan verhuizen is ook niet meer iets wat zo makkelijk gaat omdat de politiek vond dat ook de vrouwen maar eens achter dat aanrecht vandaan moesten komen en moesten gaan arbeiden.
pi_183371091
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 22:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Natuurlijk wordt het wel als een probleem gezien maar als je moet kiezen tussen werkloos en je huis verkopen of meer WWV kilometers maken is de keuze niet heel ingewikkeld...

Dat maak jij er nu van. Wij weten dat niet. Zoals gezegd doen ze dat op het techneutenforum voor een geringe salarisverhoging. Dat zal veel meer voorkomen als ik een educated guess mag doen. :) . Waarom het altijd zo in extremen getrokken vraag ik me dan af.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 25 november 2018 @ 22:06:23 #200
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183371113
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 22:05 schreef Bart2002 het volgende:

Dat maak jij er nu van. Wij weten dat niet. Zoals gezegd doen ze dat op het techneutenforum voor een geringe salarisverhoging. Dat zal veel meer voorkomen als ik een educated guess mag doen. :) . Waarom het altijd zo in extremen getrokken vraag ik me dan af.
Heb je het over Tweakers?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')