https://www.telegraaf.nl/(...)d-steeds-religieuzerquote:Moslims in Nederland steeds religieuzer
DEN HAAG - De religiositeit onder Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst is de afgelopen jaren toegenomen. Ze bidden vaker, de vrouwen dragen vaker een hoofddoek en de moskee wordt vaker bezocht. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Van de Marokkaanse moslims bidt volgens het onderzoek 78 procent vijf maal per dag, bij de Turkse moslims is dit 33 procent. Bij de Turkse moslims is het moskeebezoek toegenomen. Ongeveer 40 procent van beide groepen bezoekt tenminste wekelijks een moskee.
Vaker een hoofddoek
Marokkaanse moslima’s dragen steeds vaker een hoofddoek. Meer dan driekwart van hen (78 procent) zegt er een te dragen, tegen 64 procent tien jaar geleden. Ook bij jongeren en de tweede generatie is een toename te zien. Bij Turkse moslima’s is deze toename er niet.
Zeven van de acht Marokkaanse moslims vasten alle dagen tijdens de ramadan. Bij Turkse moslims geldt dat voor iets meer dan de helft. Een zeer groot deel van de moslims eet (bijna) altijd halal.
Lichte toename niet-gelovigen
Onder Turkse Nederlanders is in de periode 2006-2015 een lichte toename in het deel dat niet-gelovig is, onder Marokkaanse Nederlanders niet. Het aandeel moslims is bij Turkse Nederlanders afgenomen (van 93 naar 86 procent), maar niet bij Marokkaanse Nederlanders. Van hen beschouwen 94 van de 100 zich moslim. Vooral hoger opgeleide en tweede generatie Turkse Nederlanders noemen zich relatief vaak niet-moslim.
Op basis van hun religieus gedrag, opvattingen en identificatie zijn vijf groepen moslims te onderscheiden. De twee meest gelovige groepen, de vrome en strikt praktiserende moslims, vormen samen 84 procent van de Marokkaanse moslims. Bij de Turkse moslims is dit minder dan de helft (45 procent). Er zijn weinig seculiere moslims (7 procent bij de Turken en 2 procent bij de Marokkanen).
Dit had iedereen natuurlijk al lang aan zien komen. De mensen die zo graag van de islam af willen, werken de secularisering juist tegen. Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.quote:Dat komt voor een deel door de toegenomen spanningen tussen moslims en niet-moslims en als gevolg daarvan een gevoel van uitsluiting.
"De afwerende houding vanuit de Nederlandse samenleving maakt het geloof, de moslimidentiteit en het behoren tot een gemeenschap extra aantrekkelijk", staat in het SCP-rapport De religieuze beleving van moslims in Nederland. Diversiteit en verandering in beeld. "De negatieve beeldvorming kan een stimulans zijn om zich te verdiepen in de kennis over de islam."
Van de NOS: https://nos.nl/artikel/22(...)-aan-hun-geloof.html
Dan zal de Telegraaf het denk ik niet eens zijn met deze conclusie.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De Telegraaf laat wel even een belangrijke conclusie weg:
[..]
Dit had iedereen natuurlijk al lang aan zien komen. De mensen die zo graag van de islam af willen, werken de secularisering juist tegen. Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.
Ik vind het ook veel.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:55 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik geloof niet dat 78% van de mocros 5 keer per dag bidden. Dat vereist teveel discipline.
De eerste decennia van de aanwezigheid van de islam in Nederland was er nauwelijks sprake van buitensluiting en vrijwel niet van belediging.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt.
Het is eigenlijk allemaal veranderd na 9/11.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:57 schreef Kopiko het volgende:
[..]
De eerste decennia van de aanwezigheid van de islam in Nederland was er nauwelijks sprake van buitensluiting en vrijwel niet van belediging.
Daarom moet roken voortaan ook gewoon weer overal toegestaan worden. Om roken tegen te gaan.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit had iedereen natuurlijk al lang aan zien komen. De mensen die zo graag van de islam af willen, werken de secularisering juist tegen. Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.
Fijn dat mijn hersenspinsel hierboven conform de realiteit is.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Voor een deel ja.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Fijn dat mijn hersenspinsel hierboven conform de realiteit is.
Al zal het wel linkse propaganda zijn
Ik denk voor een groot deel. Hoe harder je tegen iemand schopt, hoe meer hij zichzelf in een bal zal rollen om lijf en leden te beschermen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:05 schreef habitue het volgende:
[..]
Voor een deel ja.
Het is veel te makkelijk om 1 oorzaak aan te wijzen.
Maar het klopt wel wat ie zegt. Niemand is ooit van gedachte veranderd door mensen die hard tegen je in gaan. Linkse mensen worden niet minder links door ideeen van extreem rechts ofzo. Eerder het omgekeerde. Polarisatie...quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:57 schreef Kopiko het volgende:
[..]
De eerste decennia van de aanwezigheid van de islam in Nederland was er nauwelijks sprake van buitensluiting en vrijwel niet van belediging.
Als egel op de snelweg kan je toch beter wat dynamischer opstellen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik denk voor een groot deel. Hoe harder je tegen iemand schopt, hoe meer hij zichzelf in een bal zal rollen om lijf en leden te beschermen.
quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Och, de moslims hebben over lesbiennes en maagden een mening die beledigend is voor ieder normaal persoon. Dat mag dan dus wel?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is niet mijn conclusie, maar die van het rapport dat ze verslaan. Waarom ze zo'n essentieel onderdeel achterhouden...?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan zal de Telegraaf het denk ik niet eens zijn met deze conclusie.
Beetje een vicieuze cirkel die welhaast niemand wil doorbreken inderdaad. Muren zijn gemakkelijker te bouwen dan bruggen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:09 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als egel op de snelweg kan je toch beter wat dynamischer opstellen.
Als tegenreactie krijg je natuurlijk nog meer "uitsluiting".
Ik denk voor het grootste deel omdat mensen geneigd zijn om met gelijkgestemden op te trekken. Ze komen in prive vrijwel niet in aanraking met geseculariseerde Nederlanders en hebben daar ook weinig behoefte aan..quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik denk voor een groot deel. Hoe harder je tegen iemand schopt, hoe meer hij zichzelf in een bal zal rollen om lijf en leden te beschermen.
quote:De religiositeit van moslims houdt duidelijk verband met niet-godsdienstige levensterreinen. De moslimgroepen die het meest religieus zijn in hun gedrag en opvattingen, met name de strikte moslims, hebben hechte banden binnen de herkomstgroep, verrichten veel vrijwilligerswerk en mantelzorg en ervaren een goede geestelijke gezondheid. Tegelijkertijd is de sociaal-culturele afstand ten aanzien van (autochtone) Nederland(ers) groot en onderschrijven zij conservatieve waarden.
Dit.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad nogal wiedes. Ik denk dat de meeste mensen met gelijkgestemden optrekken. Wat geen probleem hoeft te zijn in normale omstandigheden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:12 schreef habitue het volgende:
[..]
Ik denk voor het grootste deel omdat mensen geneigd zijn om met gelijkgestemden op te trekken. Ze komen in prive vrijwel niet in aanraking met geseculariseerde Nederlanders en hebben daar ook weinig behoefte aan..
[..]
Als iemand die elders maar vooral ook hier die harde lijn in islamkritiek voorstond in de eerste helft van 2000, moet ik zeggen dat ik ook een beetje op mijn schreden ben teruggekeerd. De idee was dat kritiek, persiflage etc. in de tijd van de Verlichting en de jaren 1960-80 tot de meeste ontkerkelijking leidde, en dat dus ook voor moslims een harde lijn nodig was om ze los te weken van hun dogma's.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Sneeuwvlokjesonzin, ze luisteren al 50 jaar niet en zijn ook niet van plan om te gaan luisteren. Juist door die houding zijn een wilders en pegida het gevolg.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.
Sinds wanneer is 'maar hunnie doen het ook' een argument dat iets mag?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:11 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
Och, de moslims hebben over lesbiennes en maagden een mening die beledigend is voor ieder normaal persoon. Dat mag dan dus wel?
Wilders en pegida zijn inderdaad ontstaan door sneeuwvlokjesonzin.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Sneeuwvlokjesonzin, ze luisteren al 50 jaar niet en zijn ook niet van plan om te gaan luisteren. Juist door die houding zijn een wilders en pegida het gevolg.
Bij het eerste woord jezelf diskwalificeren is ook een kunst.quote:
De groep die momenteel het meest religieus wordt is juist de groep die het meest in contact staat met de Nederlandse samenleving. Zie ook het artikel van de NOS.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:12 schreef habitue het volgende:
[..]
Ik denk voor het grootste deel omdat mensen geneigd zijn om met gelijkgestemden op te trekken. Ze komen in prive vrijwel niet in aanraking met geseculariseerde Nederlanders en hebben daar ook weinig behoefte aan..
[..]
Met dit soort comments kweek je dus logischerwijs alleen maar meer PVV'ers.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Dit.
En dat komt doordat de PVV helemaal geen oplossingen wil maar alleen meer verdeeldheid. Polariseren zorgt immers voor electoraal gewin.
Dat geeft dan wel aan hoe intens dom PVV-stemmers zijn.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:24 schreef ems. het volgende:
[..]
Met dit soort comments kweek je dus logischerwijs alleen maar meer PVV'ers.
Dat moslims steeds religieuzer worden is een wereldwijde trend, ook in landen die vrijwel volledig islamitisch zijn. Het op het conto van Westerse islamcritici gooien is dus onzin.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Als iemand die elders maar vooral ook hier die harde lijn in islamkritiek voorstond in de eerste helft van 2000, moet ik zeggen dat ik ook een beetje op mijn schreden ben teruggekeerd. De idee was dat kritiek, persiflage etc. in de tijd van de Verlichting en de jaren 1960-80 tot de meeste ontkerkelijking leidde, en dat dus ook voor moslims een harde lijn nodig was om ze los te weken van hun dogma's.
Wat ik een beetje over het hoofd had gezien was dat als je tussen twee identiteiten inzit en de ene wijst je resoluut af, dat de ander veel aantrekkelijker wordt. Dat gold niet voor de Nederlanders in de achttiende eeuw. Immers ze waren blanke Nederlanders (Batavieren, Verenigde provinciers whatever), en de mate van religie was de enige vector in je identiteit.
Ik denk dat ik me vooral vergist heb in hoeveel Nederlanders überhaupt mensen met een ander kleurtje afwijzen. Toch mijn randstedelijke bubbel denk ik. Je moet best kritisch zijn op de Islam en ook weer niet een Kumbaya vluchtelingen zijn welkom groepje vormen, maar als je de stok op iemands denkbeelden neer laat komen moet je tegelijkertijd wel de persoon goed omarmen, want als ze in iets anders kunnen vluchten, dan is het enige resultaat een tweedeling in de maatschappij omdat je zelf een lul was.
Nu zal iedereen wel zeggen dat ze een kleurtje echt geen probleem vinden maar alleen de Islam, want dat kun je namelijk zo goed afzien aan iemands uiterlijk, maar goed.
Ja het ligt aan de PVV dat moslims wereldwijd steeds religieuzer worden. Die Geert toch, wat een machtig man.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Dit.
En dat komt doordat de PVV helemaal geen oplossingen wil maar alleen meer verdeeldheid. Polariseren zorgt immers voor electoraal gewin.
Op radio 1 zeiden ze niet dat het een wereldwijde trend is maar dat het komt omdat moslims in Nederland gediscrimineerd worden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dat moslims steeds religieuzer worden is een wereldwijde trend, ook in landen die vrijwel volledig islamitisch zijn. Het op het conto van Westerse islamcritici gooien is dus onzin.
En hoeveel overeenkomsten ze hebben met moslims wat betreft het geslachtoffer.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:25 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat geeft dan wel aan hoe intens dom PVV-stemmers zijn.
Volgens mij ging dit onderzoek over moslims in Nederland.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:27 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja het ligt aan de PVV dat moslims wereldwijd steeds religieuzer worden. Die Geert toch, wat een machtig man.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dat moslims steeds religieuzer worden is een wereldwijde trend, ook in landen die vrijwel volledig islamitisch zijn. Het op het conto van Westerse islamcritici gooien is dus onzin.
En ik zeg je dat het onderdeel is van een wereldwijde trend. Of is Geert ook verantwoordelijk voor het islamitischer worden van Indonesie, Maleisie, Turkije, Marokko, Syrie usw usw usw?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij ging dit onderzoek over moslims in Nederland.
Dat belooft heel veel goeds voor de toekomst in Nederland. Het zal er een stuk gezelliger op wordenquote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)d-steeds-religieuzer
Vaak lees je in online-discussies dat moslims in Nederland snel seculariseren en dat dit proces inter-religieuze spanningen in de toekomst zal doen afnemen. Nu blijkt dus uit onderzoek van het SCP dat moslims in Nederland steeds religieuzer worden.
Alleen als het van Gucci of Nike is.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:29 schreef Dven het volgende:
Wordt bij de jongere generatie zo'n hoofddoek overigens niet mogelijk als iets modieus gezien?
Ja leuk dat jij het daar niet mee eens bent, maar feiten zijn nu eenmaal niet afhankelijk van jouw mening.quote:
O dat is het, het is gewoon een mode ding.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:29 schreef Dven het volgende:
Wordt bij de jongere generatie zo'n hoofddoek overigens niet mogelijk als iets modieus gezien?
De mensen die "zo graag van de islam af willen" schoppen nog geen deuk in een pakje boter en worden door de politiek nogal tegengewerkt.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja he, hij en Trump hebben de wereldmacht in handen!quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:27 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja het ligt aan de PVV dat moslims wereldwijd steeds religieuzer worden. Die Geert toch, wat een machtig man.
Als ze hem af moeten doen wordt er consequent met de 'het moet van mijn religie'-kaart gezwaaid.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:29 schreef Dven het volgende:
Als het nou eens grotendeels positief nieuws zou zijn, zoals die moslim die een peuter van de 4e etage red, zou ik daar niet zo'n moeite mee hebben. Maar helaas is het vaak negatief nieuws, gedram, gezeur, protesten tegen van alles en nog wat, etc, etc ....quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:32 schreef MadameMossel het volgende:
Echt veel moslim nieuws, iedere dag weer en steeds meer, uit hoeveel procent moslims bestaat de samenleving 7 a 8%? Ik wil echt niet weten hoe het is als het percentage 30% zou zijn.
Heel sterke post.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Als iemand die elders maar vooral ook hier die harde lijn in islamkritiek voorstond in de eerste helft van 2000, moet ik zeggen dat ik ook een beetje op mijn schreden ben teruggekeerd. De idee was dat kritiek, persiflage etc. in de tijd van de Verlichting en de jaren 1960-80 tot de meeste ontkerkelijking leidde, en dat dus ook voor moslims een harde lijn nodig was om ze los te weken van hun dogma's.
Wat ik een beetje over het hoofd had gezien was dat als je tussen twee identiteiten inzit en de ene wijst je resoluut af, dat de ander veel aantrekkelijker wordt. Dat gold niet voor de Nederlanders in de achttiende eeuw. Immers ze waren blanke Nederlanders (Batavieren, Verenigde provinciers whatever), en de mate van religie was de enige vector in je identiteit.
Ik denk dat ik me vooral vergist heb in hoeveel Nederlanders überhaupt mensen met een ander kleurtje afwijzen. Toch mijn randstedelijke bubbel denk ik. Je moet best kritisch zijn op de Islam en ook weer niet een Kumbaya vluchtelingen zijn welkom groepje vormen, maar als je de stok op iemands denkbeelden neer laat komen moet je tegelijkertijd wel de persoon goed omarmen, want als ze in iets anders kunnen vluchten, dan is het enige resultaat een tweedeling in de maatschappij omdat je zelf een lul was.
Nu zal iedereen wel zeggen dat ze een kleurtje echt geen probleem vinden maar alleen de Islam, want dat kun je namelijk zo goed afzien aan iemands uiterlijk, maar goed.
quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:31 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Alleen als het van Gucci of Nike is.
Het 'nieuws' komt met name vanuit de niet-islamitische gemeenschap. Omdat internetters nogal fappen op moslimnieuws.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:32 schreef MadameMossel het volgende:
Echt veel moslim nieuws, iedere dag weer en steeds meer, uit hoeveel procent moslims bestaat de samenleving 7 a 8%? Ik wil echt niet weten hoe het is als het percentage 30% zou zijn.
Durf jij de feiten te benoemen en ben je voor keihard repressief beleid?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:32 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja leuk dat jij het daar niet mee eens bent, maar feiten zijn nu eenmaal niet afhankelijk van jouw mening.
Maar ik begrijp dat het steeds religieuzer worden van bijvoorbeeld Indonesië volgens jou komt omdat Geert zijn ouders ervandaan kwamen?
Je gaat mij toch niet vertellen dat je serieus dacht dat het doel van de Islamcritici is om moslims ''minder religieus'' te maken? Dat ook maar iemand dacht ''als we de negatieve aspecten maar vaak genoeg benadrukken zien ze vanzelf het licht''?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De feiten zijn al benoemd: er is een wereldwijde trend (al decennia) dat moslims religieuzer en conservatiever worden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Durf jij de feiten te benoemen en ben je voor keihard repressief beleid?
Hey muts, het is een vraag.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:32 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
O dat is het, het is gewoon een mode ding.
Gelukkig, positief nieuws (wauw). Van deze "moslima's" kunnen we er niet genoeg hebbenquote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:36 schreef Dven het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Er is nog een andere goede welke van eentje met haar derriere in de spiegel maar die kan ik niet vinden
Ja en bij mij in de straat woont een kannibaal. Maar hij eet alleen tofu hoor. En dat bot door zijn neus is vervangen door een gouden ring.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Hey muts, het is een vraag.
Mijn beste vriend van vroeger op de basisschool is een Marokkaan. Niet een heel praktiserend gezin want moeder draagt geen eens een hoofddoek. Dochter zo af en toe maar niet omdat ze zo gelovig is maar omdat ze het mooi vindt. Modedingetje dus. Daarmee.
Je bent het woordje 'sloeber' in je post vergeten.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:40 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gelukkig, positief nieuws (wauw). Van deze "moslima's" kunnen we er niet genoeg hebben
Hallo jij. Draag jij soms ook een hoofddoek? En vind je het modieus?quote:
quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Mijn beste vriend van vroeger op de basisschool is een Marokkaan. Niet een heel praktiserend gezin want moeder draagt geen eens een hoofddoek. Dochter zo af en toe maar niet omdat ze zo gelovig is maar omdat ze het mooi vindt. Modedingetje dus. Daarmee.
Het is een islamitisch voorschrift. Wat ze zelf ook beamen en consequent opvoeren als het niet toegestaan wordt.quote:Marokkaanse moslima’s dragen steeds vaker een hoofddoek. Meer dan driekwart van hen (78 procent) zegt er een te dragen, tegen 64 procent tien jaar geleden.
okquote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ja en bij mij in de straat woont een kannibaal. Maar hij eet alleen tofu hoor. En dat bot door zijn neus is vervangen door een gouden ring.
okquote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:41 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
[..]
Het is een islamitisch voorschrift. Wat ze zelf ook beamen en consequent opvoeren als het niet toegestaan wordt.
Maar Dven 'is het er niet mee eens hurdurdur' dus hij weet het beter.
Of zo.
Nee hoor, op de foto zie ik absoluut geen sloeber. Eindelijk post je eens iets interessantsquote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:41 schreef Dven het volgende:
[..]
Je bent het woordje 'sloeber' in je post vergeten.
Deels een oorzaak. Dat zie je overigens ook terug bij andere maatschappelijke problemen. En ik doe er ook aan mee. Als roker word je verketterd en ondanks dat ik maar een pakje pet maand rook ga ik mij steeds meer ergeren aan die anti rook brigade en krijg ik steeds meer de neiging om er een extra op te steken.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit lijkt me heel sterk. Ik denk dat een deel van de respondenten simpelweg heeft gelogen, tenzij de gemiddelde Marokkaan nooit stil staat bij vragen als ''Wat geloof ik?'' of ''Waarom geloof ik in de religie die ik van mijn ouders heb meegekregen?''.quote:Onder Turkse Nederlanders is in de periode 2006-2015 een lichte toename in het deel dat niet-gelovig is, onder Marokkaanse Nederlanders niet. Het aandeel moslims is bij Turkse Nederlanders afgenomen (van 93 naar 86 procent), maar niet bij Marokkaanse Nederlanders.
Ik vind het vaak ook best mooi staan.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat zegt hij nergens, hij zegt dat dat per persoon anders is.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:42 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
He moslima. Volgens Dven is je hoofddoek geen religieus item. Klopt dat?
Ligt eraan wie het draagt.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind het vaak ook best mooi staan.
Het kan inderdaad ontzettend mooi zijn.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind het vaak ook best mooi staan.
Nou dat is wel een probleem als je wilt dat moslims gaan seculariseren.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad nogal wiedes. Ik denk dat de meeste mensen met gelijkgestemden optrekken. Wat geen probleem hoeft te zijn in normale omstandigheden.
Vraag is dus hoe je ervoor zorgt dat sociaal-culturele niet inherente groepen toch elkander's normen en waarden respecteert.
Voor het moment lukt dat over het algemeen genomen van geen van beide kanten. Tenminste, dat is het idee dat Fok! mij geeft.
Dat stukje komt van de SCP site.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De groep die momenteel het meest religieus wordt is juist de groep die het meest in contact staat met de Nederlandse samenleving. Zie ook het artikel van de NOS.
Ik vroeg mij met name af of het door de jongere generatie niet dikwijls als mode-item wordt gedragen in plaats van een religieus dingetje pur sang.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:46 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Dat zegt hij nergens, hij zegt dat dat per persoon anders is.
Een ieder die in middel- of grotere steden in NL woont, zeker in de Randstad, ziet met eigen ogen al jaren aan hoe de islam meer en meer oprukt. Ieder jaar meer hoofddoeken, meer djebella's, meer lange baarden met gebreide mutsjes, meer niqabs, meer aanwezigheid van ramadam, offerfeest etc., meer halal (tegenwoordig is zelfs een Amerikaanse snacktoko genaamd "LA FOOD THE BEST FOOD FROM THE CITY OF ANGELS" 100% halal...quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:45 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Dit lijkt me heel sterk. Ik denk dat een deel van de respondenten simpelweg heeft gelogen, tenzij de gemiddelde Marokkaan nooit stil staat bij vragen als ''Wat geloof ik?'' of ''Waarom geloof ik in de religie die ik van mijn ouders heb meegekregen?''.
Verder bevestigt dit onderzoek niets nieuw naar mijn mening. Ik merk zelf ook dat de religiositeit in mijn omgeving is toegenomen. Gisteren had ik nog ruzie hierover met mijn ouders. Gezeik dat religie.
In jouw hoofd is alles wat mis is in dit land de schuld van de PVV.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Dit.
Zal echt per persoon anders zijn.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik vroeg mij met name af of het door de jongere generatie niet dikwijls als mode-item wordt gedragen in plaats van een religieus dingetje pur sang.
Maar goed, ik heb me al voorgenomen die user nimmer meer serieus te nemen.
Waar had je precies ruzie over?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:45 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Dit lijkt me heel sterk. Ik denk dat een deel van de respondenten simpelweg heeft gelogen, tenzij de gemiddelde Marokkaan nooit stil staat bij vragen als ''Wat geloof ik?'' of ''Waarom geloof ik in de religie die ik van mijn ouders heb meegekregen?''.
Verder bevestigt dit onderzoek niets nieuw naar mijn mening. Ik merk zelf ook dat de religiositeit in mijn omgeving is toegenomen. Gisteren had ik nog ruzie hierover met mijn ouders. Gezeik dat religie.
Een identitair dingetje eerder.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:29 schreef Dven het volgende:
Aha. Dus die kan gewoon af als een werkgever dat eist toch? Heeft immers niets met religie te maken.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een identitair dingetje eerder.
Nogal wiedes. Een aantal belangrijke kernwaarden van de islam staan haaks op die van de westerse samenleving, ze zijn onverenigbaar, geen wonder dat veel niet-moslims hier in afwerend staan.quote:Dat komt voor een deel door de toegenomen spanningen tussen moslims en niet-moslims en als gevolg daarvan een gevoel van uitsluiting.
"De afwerende houding vanuit de Nederlandse samenleving maakt het geloof, de moslimidentiteit en het behoren tot een gemeenschap extra aantrekkelijk", staat in het SCP-rapport De religieuze beleving van moslims in Nederland. Diversiteit en verandering in beeld. "De negatieve beeldvorming kan een stimulans zijn om zich te verdiepen in de kennis over de islam."
Van de NOS: https://nos.nl/artikel/22(...)-aan-hun-geloof.html
Ja, ik wil er niet te veel op ingaan. Mijn vader vroeg me waarom ik eigenlijk nooit bid en dat zonder te bidden de ramadan niet meetelt en blabla onzin allemaal. Ik zei gewoon dat ik niet echt weet waarom ik niet bid en hij zei vervolgens dat wanneer ik niet bid hij me niet meer in zijn huis wilt hebben. The fuck is dat dan voor opmerking?quote:
Dit. Op de werkvloer hebben wij ook een moslim. Ook behoorlijk gematigd. Drink geen alcohol (heeft hij niks mee), geen varkensvlees (niet lekker) en doet 1x per jaar mee aan de Ramadan. Voor de rest doet hij er (bijna) niks mee.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Persoonlijk geloof ik niet veel van deze conclusie. Zowel in mijn persoonlijke leven als in mijn werk kom ik veel in aanraking met moslims en vrijwel allemaal zijn ze juist enorm modern en juist erg gematigd als het aankomt op de Islam. Velen doen flexibel mee aan de ramadan en bidden eveneens flexibel.
Ik denk dat bij onderzoeken zoals deze nooit een representatief beeld kan worden geschetst omdat mensen bij de vraagstelling sneller geneigd zijn om aan te geven zich te identificeren als religieuze moslim, dit terwijl dat in de praktijk dus wel losloopt.
Ik denk ook dat dit onderzoek niet representatief is. Ik heb het hele onderzoek gelezen en ik vind het een matig onderzoek, ook de wijze waarop ze tot deze conclusie zijn gekomen (enkel op basis van vragenlijstjes met beperkte antwoordmogelijkheden) vind ik niet representatief.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Persoonlijk geloof ik niet veel van deze conclusie. Zowel in mijn persoonlijke leven als in mijn werk kom ik veel in aanraking met moslims en vrijwel allemaal zijn ze juist enorm modern en juist erg gematigd als het aankomt op de Islam. Velen doen flexibel mee aan de ramadan en bidden eveneens flexibel.
Ik denk dat bij onderzoeken zoals deze nooit een representatief beeld kan worden geschetst omdat mensen bij de vraagstelling sneller geneigd zijn om aan te geven zich te identificeren als religieuze moslim, dit terwijl dat in de praktijk dus wel losloopt.
Muah, valt ook wel mee ( je laatste zin). Het is niet dat je vader je heeft opgehangen of geslagen. Een vader heeft altijd het beste met zijn kind voor en vanuit zijn referentiekader is dat de islam en dus het gebed. Je moet het niet zo negatief opvatten. Het is ook goed om je kinderen regelmatig te wijzen op bepaalde regels. Misschien dat je dingen ooit begrijpt als je zelf kinderen hebt.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 10:30 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Ja, ik wil er niet te veel op ingaan. Mijn vader vroeg me waarom ik eigenlijk nooit bid en dat zonder te bidden de ramadan niet meetelt en blabla onzin allemaal. Ik zei gewoon dat ik niet echt weet waarom ik niet bid en hij zei vervolgens dat wanneer ik niet bid hij me niet meer in zijn huis wilt hebben. The fuck is dat dan voor opmerking?
De religie van vrede en tolerantie my ass.
Lijkt me knap slecht ouderschap. Ik ben zelf atheïst met gelovige ouders, maar die zouden er nooit aan denken op basis van religie dat soort dreigementen te doen. Wat voor fundamentalist ben je dan wel niet.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 11:57 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Muah, valt ook wel mee ( je laatste zin). Het is niet dat je vader je heeft opgehangen of geslagen. Een vader heeft altijd het beste met zijn kind voor en vanuit zijn referentiekader is dat de islam en dus het gebed. Je moet het niet zo negatief opvatten. Het is ook goed om je kinderen regelmatig te wijzen op bepaalde regels. Misschien dat je dingen ooit begrijpt als je zelf kinderen hebt.
Moge Allah ons allen leiden. Moge Allah ons vergeven voor alles wat wij onze ouders aan doen.
Dat zijn nog eens cijfers inderdaad. Houden ze dit soort onderzoeken ook onder Polen, Chinezen, Zuid-Amerikanen etc? Wil daar de cijfers wel eens van zien.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 11:29 schreef Elfletterig het volgende:
Het echte nieuws wordt verbloemd. Dat is namelijk niet dat moslims steeds religieuzer worden (dat moeten ze zelf weten), maar dat ze steeds vijandiger tegenover Nederland staan. Ik kwam op Twitter dit artikel tegen (bron: AD). Zelfde nieuwsbron (SCP), andere insteek.
[ afbeelding ]
De cijfers zijn vele malen beroerder dan ik tot dusver dacht. Ronduit schrikbarend. Alleen seculiere moslims voelen zich verbonden met Nederland. Het leeuwendeel leeft vrijwel volledig binnen de eigen gemeenschap en omarmt uiterst conservatieve opvattingen die vaak haaks staan op de normen en waarden in de Nederlandse samenleving.
Uiteraard zijn mensen er weer als de kippen bij om genoemde moslims in de slachtofferrol te plaatsen: de standaard-reflex in dit soort discussies. De realiteit is echter dat religie een keuze is, net als de mate waarin, cq. de stroming die je aanhangt. En hetzelfde geldt voor wonen in Nederland: het is echt niet verplicht om in dat nare, discriminerende, seculiere Nederland te blijven wonen.
De mensen die dachten dat moslims vanzelf wel zouden integreren als je maar geduld hebt, komen nu van een koude kermis thuis. De beweging is precies de andere kant op: verdere verwijdering van de Nederlandse samenleving. Gerichte maatregelen op het gebied van integratie, dan wel bevordering van re-migratie, zijn strikt noodzakelijk.
Edit: de bron is zo te zien het AD: https://www.ad.nl/binnenl(...)-nederland~a72dd582/
Als een vader echt het beste met zijn kind voor heeft, laat hij hem/haar vrij in het maken van zijn zijn/haar eigen keuzes, en probeert hij hem/haar niet in een bepaalde richting te duwen. Een beetje sturen is prima, maar dreigen zijn kind het huis uit te zetten als hij/zij niet wil bidden staat wat mij betreft gelijk aan (geestelijke) kindermishandeling.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 11:57 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Muah, valt ook wel mee ( je laatste zin). Het is niet dat je vader je heeft opgehangen of geslagen. Een vader heeft altijd het beste met zijn kind voor en vanuit zijn referentiekader is dat de islam en dus het gebed. Je moet het niet zo negatief opvatten. Het is ook goed om je kinderen regelmatig te wijzen op bepaalde regels. Misschien dat je dingen ooit begrijpt als je zelf kinderen hebt.
Moge Allah ons allen leiden. Moge Allah ons vergeven voor alles wat wij onze ouders aan doen.
Valt mee. Ik weet hoe Marokkaanse vaders kunnn zijn. Zijn dreigement moet je niet serieus nemen, hij zal hem echt niet uit huis gooien.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:06 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Lijkt me knap slecht ouderschap. Ik ben zelf atheïst met gelovige ouders, maar die zouden er nooit aan denken op basis van religie dat soort dreigementen te doen. Wat voor fundamentalist ben je dan wel niet.
Nee? Want Marokkaanse vaders doen dat niet?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:12 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Valt mee. Ik weet hoe Marokkaanse vaders kunnn zijn. Zijn dreigement moet je niet serieus nemen, hij zal hem echt niet uit huis gooien.
Jij als volwassen vrouw begrijpt dat, kinderen.....quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:12 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Valt mee. Ik weet hoe Marokkaanse vaders kunnn zijn. Zijn dreigement moet je niet serieus nemen, hij zal hem echt niet uit huis gooien.
Wel oppassen voor de pantoffel.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:12 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Oh, het is een cultuurdingetje. Dan heb ik niks gezegd en is het niet erg. Schei toch uit. Dit soort wangedrag goedpraten.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:12 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Nee, niet om zoiets als gebed niet verrichten. Wel in andere gevallen, dat geef ik toe.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:14 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Jij als volwassen vrouw begrijpt dat, kinderen.....
En dan zijn er ook nog genoeg gevallen waar wel de daad bij het woord wordt gevoegd
Het dreigement alleen al maakt je een waardeloze ouder.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:22 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Nee, niet om zoiets als gebed niet verrichten. Wel in andere gevallen, dat geef ik toe.
Je kan het ook zien als een vader die het kind wil beschermenquote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:27 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Het dreigement alleen al maakt je een waardeloze ouder.
Dit is wel erg zwart-wit, maar dat zie je wel vaker hier. Je kent de situatie niet en een omstandigheid laat nog geen eindconclusie toe.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:27 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Het dreigement alleen al maakt je een waardeloze ouder.
Dat roep ik al jaren: de Marokkaanse manier van opvoeden deugt voor geen meter. Daarom ontsporen ze massaal. Thuis dreigen en met de broekriem, op straat zoek je het allemaal maar uit. Als je een jongen bent tenminste, meisjes mogen niet eens alleen zonder zeer goede reden want je zou je maagdelijkheid eens verliezen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:38 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Dit is wel erg zwart-wit, maar dat zie je wel vaker hier. Je kent de situatie niet en een omstandigheid laat nog geen eindconclusie toe.
Het is niet verstandig om te dreigen, maar neem het een eerstegeneratie Marokkaan eens kwalijk. Die weet zelf niet beter omdat het zelf grootgebracht is met dreigementen ( die in de meeste gevallen loos waren). De dreigementen zijn loos.
Zijn islamitische jongeren <18 tegenwoordig niet overwegend derde generaties?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:38 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Dit is wel erg zwart-wit, maar dat zie je wel vaker hier. Je kent de situatie niet en een omstandigheid laat nog geen eindconclusie toe.
Het is niet verstandig om te dreigen, maar neem het een eerstegeneratie Marokkaan eens kwalijk. Die weet zelf niet beter omdat het zelf grootgebracht is met dreigementen ( die in de meeste gevallen loos waren). De dreigementen zijn loos.
Geen, maar hij/zij heeft wel de wijsheid in pacht over het opvoeden van kinderenquote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:09 schreef Otger het volgende:
[..]
Mashallah, hoeveel kinderen heb je al zuster?
Het dreigen is niet de hoofdreden van ontsporing hoor. Maar dat is weer een andere discussie.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat roep ik al jaren: de Marokkaanse manier van opvoeden deugt voor geen meter. Daarom ontsporen ze massaal. Thuis dreigen en met de broekriem, op straat zoek je het allemaal maar uit. Als je een jongen bent tenminste, meisjes mogen niet eens alleen zonder zeer goede reden want je zou je maagdelijkheid eens verliezen.
Fijn dat jij het nu eindelijk ook ziet.
Belangrijste reden is dat men compleet aan het conservstieve mosliminfuus hangt: moskeen gesponsord door ultraconservatieven uit het Midden-Oosten (die weer door het Westen gesponsord worden d.m.v. het kopen van olie), mosliminternet, Erdogan-tv, Erdogan promotietoer etc etcquote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Logic is dacht ik ouder dan 18 jaar. Vermoed dat zijn pa eerstegeneratie is.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:46 schreef Otger het volgende:
[..]
Zijn islamitische jongeren <18 tegenwoordig niet overwegend derde generaties?
Dat is niet de enige reden, al doen die landen er inderdaad alles aan om de conservatieve islam in West-Europa verder aan te wakkeren. Ook de vaak genoemde sociaal-economische omstandigheden zijn geen kernpunt. Waaraan voorbij wordt gegaan, is gewoon de diepe innerlijke wil om een conservatieve moslim te zijn, gewoon uit eigen beweging. Los van invloed, los van omstandigheden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:50 schreef Doubleerder het volgende:
[..]
Belangrijste reden is dat men compleet aan het conservstieve mosliminfuus hangt: moskeen gesponsord door ultraconservatieven uit het Midden-Oosten (die weer door het Westen gesponsord worden d.m.v. het kopen van olie), mosliminternet, Erdogan-tv, Erdogan promotietoer etc etc
Als dat klopt is dat wel een probleem ja.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit klinkt mij als taqqiya in de orenquote:Op vrijdag 8 juni 2018 12:51 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Logic is dacht ik ouder dan 18 jaar. Vermoed dat zijn pa eerstegeneratie is.
Durf bijna te stellen dat het überhaupt geen reden is. Men begrijpt niet datquote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:02 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is niet de enige reden, al doen die landen er inderdaad alles aan om de conservatieve islam in West-Europa verder aan te wakkeren. Ook de vaak genoemde sociaal-economische omstandigheden zijn geen kernpunt. Waaraan voorbij wordt gegaan, is gewoon de diepe innerlijke wil om een conservatieve moslim te zijn, gewoon uit eigen beweging. Los van invloed, los van omstandigheden.
Slachtofferrol-geblaat. Islamofobie is een modewoord van de ergste soort, trouwens. De feiten over zowel geloofsbeleving als oververtegenwoordiging in foute lijstjes (zoals criminaliteit) spreken boekdelen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:10 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Durf bijna te stellen dat het überhaupt geen reden is. Men begrijpt niet dat
het normaliseren van een samenleving die gekenmerkt wordt door islamofobische sentimenten juist de moslims dichter bij elkaar brengt.
Dus dat ze ook in de islamitische wereld religieuzer worden komt omdat die samenlevingen islamofobisch zijn?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:10 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
het normaliseren van een samenleving die gekenmerkt wordt door islamofobische sentimenten juist de moslims dichter bij elkaar brengt.
Zozo.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Slachtofferrol-geblaat. Antisemitisme is een modewoord van de ergste soort, trouwens. De feiten over zowel geloofsbeleving als oververtegenwoordiging in foute lijstjes (zoals criminaliteit) spreken boekdelen.
De overgrote meerderheid verpest het weer eens voor die zeer kleine minderheid.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 11:29 schreef Elfletterig het volgende:
Het echte nieuws wordt verbloemd. Dat is namelijk niet dat moslims steeds religieuzer worden (dat moeten ze zelf weten), maar dat ze steeds vijandiger tegenover Nederland staan. Ik kwam op Twitter dit artikel tegen (bron: AD). Zelfde nieuwsbron (SCP), andere insteek.
[ afbeelding ]
De cijfers zijn vele malen beroerder dan ik tot dusver dacht. Ronduit schrikbarend. Alleen seculiere moslims voelen zich verbonden met Nederland. Het leeuwendeel leeft vrijwel volledig binnen de eigen gemeenschap en omarmt uiterst conservatieve opvattingen die vaak haaks staan op de normen en waarden in de Nederlandse samenleving.
Uiteraard zijn mensen er weer als de kippen bij om genoemde moslims in de slachtofferrol te plaatsen: de standaard-reflex in dit soort discussies. De realiteit is echter dat religie een keuze is, net als de mate waarin, cq. de stroming die je aanhangt. En hetzelfde geldt voor wonen in Nederland: het is echt niet verplicht om in dat nare, discriminerende, seculiere Nederland te blijven wonen.
De mensen die dachten dat moslims vanzelf wel zouden integreren als je maar geduld hebt, komen nu van een koude kermis thuis. De beweging is precies de andere kant op: verdere verwijdering van de Nederlandse samenleving. Gerichte maatregelen op het gebied van integratie, dan wel bevordering van re-migratie, zijn strikt noodzakelijk.
Edit: de bron is zo te zien het AD: https://www.ad.nl/binnenl(...)-nederland~a72dd582/
3 miljard in 40 jaarquote:Ook wereldwijd neemt aantal moslims toe
In 2060, zo berekende het Amerikaanse Pew Research Center, zullen er in de wereld bijna 3 miljard moslims zijn, tegenover 1,8 miljard in 2017. Een groei van 70 procent, terwijl de wereldbevolking in die periode met slechts 32 procent groeit. Ter vergelijking de verwachte groeicijfers van andere religies: christendom 34 procent, hindoeïsme 27 procent en jodendom 15 procent.
Conservatief gelovigen oefenen invloed uit op gematigd gelovigen. In veel landen is afvalligheid zelfs strafbaar. In veel landen is er voor moslims weinig ruimte voor verlichting.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:20 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dus dat ze ook in de islamitische wereld religieuzer worden komt omdat die samenlevingen islamofobisch zijn?
Volgens mij zijn die cijfers later weerlegd. Ik wijs er voor de volledigheid op dat 50,1 procent van de inwoners van Nederland zich niet tot een geloofsgemeenschap rekent. Nederland is dus een sterk geseculariseerd land. Niettemin willen moslims kennelijk heel graag hier naartoe, om vervolgens slecht tot niet te integreren. Waarom? Het barst op deze planeet van de landen waar het prima vertoeven is voor conservatieve moslims.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:23 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
3 miljard in 40 jaarik houd mijn hart vast.
quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die cijfers later weerlegd. Ik wijs er voor de volledigheid op dat 50,1 procent van de inwoners van Nederland zich niet tot een geloofsgemeenschap rekent. Nederland is dus een sterk geseculariseerd land. Niettemin willen moslims kennelijk heel graag hier naartoe, om vervolgens slecht tot niet te integreren. Waarom? Het barst op deze planeet van de landen waar het prima vertoeven is voor conservatieve moslims.
Heb jij nou een woord veranderd in je quote van Elfletterig? Islamofobie vervangen door antisemitisme?quote:
We hebben het nu over Nederland en niet andere islamitische landen. Daar zijn vast andere verklaringen voor te vinden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:20 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dus dat ze ook in de islamitische wereld religieuzer worden komt omdat die samenlevingen islamofobisch zijn?
Dat is dan mooi. Dat wakkert de weerzin bij de rest van de samenleving alleen maar aan. Des te sneller kunnen en zullen wij hier ook overgaan tot Oostenrijkse maatregelen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:10 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Okee, is duidelijk dat jij geen lesbienne of maagd bent. Mijn lijst is toe aan een nieuwe bladzijde.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Sinds wanneer is 'maar hunnie doen het ook' een argument dat iets mag?
Ah ja. Die zaken staan volledig los van elkaar? 😂quote:Op vrijdag 8 juni 2018 14:09 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
We hebben het nu over Nederland en niet andere islamitische landen. Daar zijn vast andere verklaringen voor te vinden.
Verander jij nou z'n quote?quote:
Welvaart en imperialisme.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 13:27 schreef Elfletterig het volgende:
Nederland is dus een sterk geseculariseerd land. Niettemin willen moslims kennelijk heel graag hier naartoe, om vervolgens slecht tot niet te integreren. Waarom?
Voor een bepaalde groep is dit zeker nieuws. Voor anderen is dit inderdaad een open deur.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe is dit nieuws?
Is een logische reactie. Of die wenselijk is, is vers twee.
Natuurlijk. Blijf een bepaalde groep tot op de grond toe af fikken, zonder enige acht te slaan op individuele overtuigingen, en je creëert vanzelf een moment waarop die lieden zich sterker verbonden gaan voelen met die groep. Zo hebben we de hele Bible-belt in Nederland gekregen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:00 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Voor een bepaalde groep is dit zeker nieuws. Voor anderen is dit inderdaad een open deur.
Over wie heb je het hierquote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk. Blijf een bepaalde groep tot op de grond toe af fikken, zonder enige acht te slaan op individuele overtuigingen, en je creëert vanzelf een moment waarop die lieden zich sterker verbonden gaan voelen met die groep. Zo hebben we de hele Bible-belt in Nederland gekregen.
Iemands identiteit en cultuur is belangrijk. Dat blijkt trouwens ook hier wel; open een topic over slavernij, apartheid, Indonesië of de VOC en een horde users zal binnen walsen om direct te schreeuwen dat 'zij daar toch niets mee te maken hebben?!!' Vreemd is dat diezelfde users het dan raar vinden dat 'k*t-Marokkanen' en andere moslims hetzelfde doen.
Over lieden die zelf helemaal in een stuip schieten wanneer men het over de Nederlandse geschiedenis en diens mindere kanten heeft - want dat vreet aan de eigen identiteit, sense of self en culturele eigenwaarde - maar wel verwachten dat anderen (in dit geval moslims, maar kunnen net zo goed katholieken, joden of Rotterdammers zijn) zich alles maar moeten laten aanzeggen zonder dat er een reactie op komt.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:13 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Over wie heb je het hier![]()
Niemand heeft het hier over alle moslims individueel, maar de problemen die ontstaan door de collectieve instroom. We hebben het echter wel over actuele maatschappelijke ontwikkelingen, niet de ontwikkelingen van 1650.
Polarisatie dus...quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Over lieden die zelf helemaal in een stuip schieten wanneer men het over de Nederlandse geschiedenis en diens mindere kanten heeft - want dat vreet aan de eigen identiteit, sense of self en culturele eigenwaarde - maar wel verwachten dat anderen (in dit geval moslims, maar kunnen net zo goed katholieken, joden of Rotterdammers zijn) zich alles maar moeten laten aanzeggen zonder dat er een reactie op komt.
Laat ik het anders formuleren. Als lauwe katholiek word ik ook ineens heel erg katholiek wanneer een of andere straatpredikant het over de Hoer van Babylon heeft, of wanneer de uitwassen van die kerk gebracht worden als universeel geldend voor die kerk, of wanneer er tijdens discussies over de 80-jarige oorlog wel érg lovend wordt gesproken over de geuzen.
Is gewoon de natuur van de mens.
Tja. Zo vind ik de islam in een hele hoop discussies en topics ook niet relevant.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:22 schreef Mr.Major het volgende:
[..]
Polarisatie dus...
Verder vind ik de VOC niet echt relevant hier.
Toevallig gaat het hier over de islam, dus iig binnen het topic relevant.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja. Zo vind ik de islam in een hele hoop discussies en topics ook niet relevant.
De watergeuzen hebben in Den Briel niks verkeerds gedaan.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Over lieden die zelf helemaal in een stuip schieten wanneer men het over de Nederlandse geschiedenis en diens mindere kanten heeft - want dat vreet aan de eigen identiteit, sense of self en culturele eigenwaarde - maar wel verwachten dat anderen (in dit geval moslims, maar kunnen net zo goed katholieken, joden of Rotterdammers zijn) zich alles maar moeten laten aanzeggen zonder dat er een reactie op komt.
Laat ik het anders formuleren. Als lauwe katholiek word ik ook ineens heel erg katholiek wanneer een of andere straatpredikant het over de Hoer van Babylon heeft, of wanneer de uitwassen van die kerk gebracht worden als universeel geldend voor die kerk, of wanneer er tijdens discussies over de 80-jarige oorlog wel érg lovend wordt gesproken over de geuzen.
Is gewoon de natuur van de mens.
Toevallig?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 19:53 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Toevallig gaat het hier over de islam, dus iig binnen het topic relevant.
(zelfs basis logica is hier paarlen voor de zwijnen)
Moordenaars van hetzelfde type als I.S.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:00 schreef Otger het volgende:
[..]
De watergeuzen hebben in Den Briel niks verkeerds gedaan.
Zij waren door God voorbestemd om te eindigen in de hel.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moordenaars van hetzelfde type als I.S.
De watergeuzen?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:05 schreef Otger het volgende:
[..]
Zij waren door God voorbestemd om te eindigen in de hel.
Ik roep maar wat. Heb zelf niets met protestanten maar ik ben het niet eens met wat je net zei over de loving van geuzen in de 80 jarige oorlog. Bij onze school waren ze heel specifiek over de daden die de geuzen tegen de monniken en katholieken pleegden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vreemde redenering voor een 'reconquista'
Dat zeg ik... het wordt ineens pas een ding wanneer er gepolariseerd wordt. Ketterverbrandende papen versus monnikuitbenende geuzen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:13 schreef Otger het volgende:
[..]
Ik roep maar wat. Heb zelf niets met protestanten maar ik ben het niet eens met wat je net zei over de loving van geuzen in de 80 jarige oorlog. Bij onze school waren ze heel specifiek over de daden die de geuzen tegen de monniken en katholieken pleegden.
Verhangingen, marteling en plunder. Noem het maar op.
Voorvader van mij werd nog verbrand door de Spanjaarden. Eén van de eerste martelaren.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik... het wordt ineens pas een ding wanneer er gepolariseerd wordt. Ketterverbrandende papen versus monnikuitbenende geuzen.
De hele bible-belt hebben we te danken aan die tegenstelling.
Wees blij.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:56 schreef Mr.Major het volgende:
Ik mis een aantal mensen die normaal heel mondig zijn wat betreft dit onderwerp![]()
![]()
Als je geen reden geeft om geschopt te worden hoef je ook niet tot bal te transformeren...quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat maakt voor een doorsnee moslim niet veel uit; voor de usual suspects blijft het een 'gevaarlijk element' totdat hij diens identiteit geheel verloochend.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je geen reden geeft om geschopt te worden hoef je ook niet tot bal te transformeren...
Dankje schatquote:Op vrijdag 8 juni 2018 20:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Monniken... Net als haviken, bangeriken, kieviten etc...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |