https://www.telegraaf.nl/(...)d-steeds-religieuzerquote:Moslims in Nederland steeds religieuzer
DEN HAAG - De religiositeit onder Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst is de afgelopen jaren toegenomen. Ze bidden vaker, de vrouwen dragen vaker een hoofddoek en de moskee wordt vaker bezocht. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Van de Marokkaanse moslims bidt volgens het onderzoek 78 procent vijf maal per dag, bij de Turkse moslims is dit 33 procent. Bij de Turkse moslims is het moskeebezoek toegenomen. Ongeveer 40 procent van beide groepen bezoekt tenminste wekelijks een moskee.
Vaker een hoofddoek
Marokkaanse moslima’s dragen steeds vaker een hoofddoek. Meer dan driekwart van hen (78 procent) zegt er een te dragen, tegen 64 procent tien jaar geleden. Ook bij jongeren en de tweede generatie is een toename te zien. Bij Turkse moslima’s is deze toename er niet.
Zeven van de acht Marokkaanse moslims vasten alle dagen tijdens de ramadan. Bij Turkse moslims geldt dat voor iets meer dan de helft. Een zeer groot deel van de moslims eet (bijna) altijd halal.
Lichte toename niet-gelovigen
Onder Turkse Nederlanders is in de periode 2006-2015 een lichte toename in het deel dat niet-gelovig is, onder Marokkaanse Nederlanders niet. Het aandeel moslims is bij Turkse Nederlanders afgenomen (van 93 naar 86 procent), maar niet bij Marokkaanse Nederlanders. Van hen beschouwen 94 van de 100 zich moslim. Vooral hoger opgeleide en tweede generatie Turkse Nederlanders noemen zich relatief vaak niet-moslim.
Op basis van hun religieus gedrag, opvattingen en identificatie zijn vijf groepen moslims te onderscheiden. De twee meest gelovige groepen, de vrome en strikt praktiserende moslims, vormen samen 84 procent van de Marokkaanse moslims. Bij de Turkse moslims is dit minder dan de helft (45 procent). Er zijn weinig seculiere moslims (7 procent bij de Turken en 2 procent bij de Marokkanen).
Dit had iedereen natuurlijk al lang aan zien komen. De mensen die zo graag van de islam af willen, werken de secularisering juist tegen. Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.quote:Dat komt voor een deel door de toegenomen spanningen tussen moslims en niet-moslims en als gevolg daarvan een gevoel van uitsluiting.
"De afwerende houding vanuit de Nederlandse samenleving maakt het geloof, de moslimidentiteit en het behoren tot een gemeenschap extra aantrekkelijk", staat in het SCP-rapport De religieuze beleving van moslims in Nederland. Diversiteit en verandering in beeld. "De negatieve beeldvorming kan een stimulans zijn om zich te verdiepen in de kennis over de islam."
Van de NOS: https://nos.nl/artikel/22(...)-aan-hun-geloof.html
Dan zal de Telegraaf het denk ik niet eens zijn met deze conclusie.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De Telegraaf laat wel even een belangrijke conclusie weg:
[..]
Dit had iedereen natuurlijk al lang aan zien komen. De mensen die zo graag van de islam af willen, werken de secularisering juist tegen. Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.
Ik vind het ook veel.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:55 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik geloof niet dat 78% van de mocros 5 keer per dag bidden. Dat vereist teveel discipline.
De eerste decennia van de aanwezigheid van de islam in Nederland was er nauwelijks sprake van buitensluiting en vrijwel niet van belediging.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt.
Het is eigenlijk allemaal veranderd na 9/11.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:57 schreef Kopiko het volgende:
[..]
De eerste decennia van de aanwezigheid van de islam in Nederland was er nauwelijks sprake van buitensluiting en vrijwel niet van belediging.
Daarom moet roken voortaan ook gewoon weer overal toegestaan worden. Om roken tegen te gaan.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit had iedereen natuurlijk al lang aan zien komen. De mensen die zo graag van de islam af willen, werken de secularisering juist tegen. Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.
Fijn dat mijn hersenspinsel hierboven conform de realiteit is.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Voor een deel ja.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Fijn dat mijn hersenspinsel hierboven conform de realiteit is.
Al zal het wel linkse propaganda zijn
Ik denk voor een groot deel. Hoe harder je tegen iemand schopt, hoe meer hij zichzelf in een bal zal rollen om lijf en leden te beschermen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:05 schreef habitue het volgende:
[..]
Voor een deel ja.
Het is veel te makkelijk om 1 oorzaak aan te wijzen.
Maar het klopt wel wat ie zegt. Niemand is ooit van gedachte veranderd door mensen die hard tegen je in gaan. Linkse mensen worden niet minder links door ideeen van extreem rechts ofzo. Eerder het omgekeerde. Polarisatie...quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:57 schreef Kopiko het volgende:
[..]
De eerste decennia van de aanwezigheid van de islam in Nederland was er nauwelijks sprake van buitensluiting en vrijwel niet van belediging.
Als egel op de snelweg kan je toch beter wat dynamischer opstellen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik denk voor een groot deel. Hoe harder je tegen iemand schopt, hoe meer hij zichzelf in een bal zal rollen om lijf en leden te beschermen.
quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Och, de moslims hebben over lesbiennes en maagden een mening die beledigend is voor ieder normaal persoon. Dat mag dan dus wel?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is niet mijn conclusie, maar die van het rapport dat ze verslaan. Waarom ze zo'n essentieel onderdeel achterhouden...?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan zal de Telegraaf het denk ik niet eens zijn met deze conclusie.
Beetje een vicieuze cirkel die welhaast niemand wil doorbreken inderdaad. Muren zijn gemakkelijker te bouwen dan bruggen.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:09 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als egel op de snelweg kan je toch beter wat dynamischer opstellen.
Als tegenreactie krijg je natuurlijk nog meer "uitsluiting".
Ik denk voor het grootste deel omdat mensen geneigd zijn om met gelijkgestemden op te trekken. Ze komen in prive vrijwel niet in aanraking met geseculariseerde Nederlanders en hebben daar ook weinig behoefte aan..quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik denk voor een groot deel. Hoe harder je tegen iemand schopt, hoe meer hij zichzelf in een bal zal rollen om lijf en leden te beschermen.
quote:De religiositeit van moslims houdt duidelijk verband met niet-godsdienstige levensterreinen. De moslimgroepen die het meest religieus zijn in hun gedrag en opvattingen, met name de strikte moslims, hebben hechte banden binnen de herkomstgroep, verrichten veel vrijwilligerswerk en mantelzorg en ervaren een goede geestelijke gezondheid. Tegelijkertijd is de sociaal-culturele afstand ten aanzien van (autochtone) Nederland(ers) groot en onderschrijven zij conservatieve waarden.
Dit.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad nogal wiedes. Ik denk dat de meeste mensen met gelijkgestemden optrekken. Wat geen probleem hoeft te zijn in normale omstandigheden.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:12 schreef habitue het volgende:
[..]
Ik denk voor het grootste deel omdat mensen geneigd zijn om met gelijkgestemden op te trekken. Ze komen in prive vrijwel niet in aanraking met geseculariseerde Nederlanders en hebben daar ook weinig behoefte aan..
[..]
Als iemand die elders maar vooral ook hier die harde lijn in islamkritiek voorstond in de eerste helft van 2000, moet ik zeggen dat ik ook een beetje op mijn schreden ben teruggekeerd. De idee was dat kritiek, persiflage etc. in de tijd van de Verlichting en de jaren 1960-80 tot de meeste ontkerkelijking leidde, en dat dus ook voor moslims een harde lijn nodig was om ze los te weken van hun dogma's.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Sneeuwvlokjesonzin, ze luisteren al 50 jaar niet en zijn ook niet van plan om te gaan luisteren. Juist door die houding zijn een wilders en pegida het gevolg.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 08:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het blijkt dat mensen minder geneigd zijn om naar je standpunten te luisteren als je hen buitensluit en beledigt. 'De feiten benoemen' blijkt geen wondermiddel om mensen de ogen te openen, maar jaagt vooral de doelgroep die je wilt bereiken tegen je in het harnas.
Sinds wanneer is 'maar hunnie doen het ook' een argument dat iets mag?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 09:11 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
Och, de moslims hebben over lesbiennes en maagden een mening die beledigend is voor ieder normaal persoon. Dat mag dan dus wel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |