Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 11:38 |
Deel zoveel van het Saab-liefhebbers topic. De 9-3 van Johnb52: Saab 9-3 SS van Descendent: Saab 9-5 Estate van swollywood Saab 9000 van Paladijn: Saab 9-3 SS van Nairua Saab 9-3 van Leandra en Nostalgist: Saab 96 van Dingest: [ Bericht 5% gewijzigd door Sounddragon op 30-05-2020 22:47:03 ] | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 11:38 |
Eerst de OP maar eens aanpassen.... photobucket En onze merlot-rode Sport Sedan is eruit omdat die vorig jaar overleden is, ik zag toevallig in de kentekenapp dat hij inmiddels ook als gedemonteerd te boek staat. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 11:41 |
Ben gewoon wel benieuwd welke brakke hokken jij als auto hebt gehad, dat je ervaring hebt met verbogen deurscharnieren. Ik ben het in 30 jaar in ieder geval nog nooit tegengekomen. | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 11:50 |
Wie verder nog een niet kloppende auto en/of link in de OP heeft staan kan dat de komende 5 dagen melden, dan kan ik dat aanpassen. | |
AchJa | woensdag 28 maart 2018 @ 11:54 |
Niet 1, net zo min dat ik een auto heb gehad met verbogen chassisbalken... Maar goed, dat was het punt ook helemaal niet er zijn gewoon meer mogelijkheden die het niet goed sluiten van de deur kunnen verklaren. Misschien is er in het verleden wel een sloopdeur ingezet vanwege schade. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 11:57 |
En in zo'n auto zou jij wel blijven rijden? Er is overduidelijk iets mis, maar 'waarschijnlijk' niets aan de hand. Een Zweedse tank van 1500kgs die een ton in oud-hollandse florijnen heeft gekost en die heeft 'verbogen scharnieren', maar verder niets aan de hand.... right.... | |
AchJa | woensdag 28 maart 2018 @ 11:59 |
Ja, ik zou daar rustig in blijven rijden zolang de banden niet scheef afslijten en de auto fatsoenlijk spoort is er vwb onderstel weinig aan de hand... Maar goed, blijf lekker alleen de kokerbalken de schuld geven van een niet helemaal sluitende deur, jouw feestje verder. Delano.888 is gelukkig verstandig genoeg om meerdere opties te bekijken. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 12:03 |
Ja, jij wel.....ik zou de auto niet eens gekocht hebben. Zo hebben we allemaal andere prioriteiten. | |
AchJa | woensdag 28 maart 2018 @ 12:07 |
Dat is wederom het hele punt niet... Het gaat erom dat er meerdere mogelijkheden zijn die dit probleem kunnen verklaren, blijf jij maar lekker hangen in je kokerbalken verhaal. Er is ook geen onderwerp te vinden waar je met jou fatsoenlijk over kunt discussieren he? Er is maar 1 waarheid en dat is de zelfverzonnen waarheid van Jackie... Of het nou over wasknijpers, vuurwerk of auto's gaat... | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 12:07 |
Tuurlijk wel. Als je trouwens had gelezen zonder je oogkleppen op, had je gezien dat ik heb geadviseerd om hem even door een ANWB-keurmeester te laten nakijken. Dan weet je of je een beetje fatsoenlijk auto hebt gekocht. | |
AchJa | woensdag 28 maart 2018 @ 12:09 |
Gooi jezelf toch weg vent. Overal waar je komt ga je de trol uithangen, nu zelfs hier. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 12:12 |
Ik was in gesprek met delano, niet met jou. Jij komt met een niet onderbouwbare, losse flodder. Dan ben jij de troll, toch? | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 12:15 |
Je liep Delano af te zeiken dat hij zijn auto maar weg moest doen, dat kan voor jou wel een metafoor zijn voor "in gesprek zijn met" maar de rest kijkt daar iets anders tegenaan. | |
DX11 | woensdag 28 maart 2018 @ 12:22 |
Anyway, ik ben heel blij met mijn auto! Zo ziet hij er uit, mag wel in de op eventueel, al was dit een foto van toen ik hem net kocht, ik ga natuurlijk met mooi weer even echt fatsoenlijke foto's maken. Oh, en zo kunnen jullie gelijk de betreffende (linker) deur zien die dus een beetje scheef hangt, maar waarom ik absoluut de auto niet ga weg doen. Daarnaast vraag ik me echt af hoeveel mensen dit gezien zouden hebben bij aankoop. | |
eXplorer1 | woensdag 28 maart 2018 @ 12:36 |
die van mij mag eruit, ik rijd al bijna 3 jaar geen saab meer | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 13:11 |
Check Check | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 13:14 |
Ik weet niet of ik het gezien had, waarschijnlijk wel, want ik ben een enorme miepert wat dat betreft, maar als ik het niet gezien had dan had ik wel gehoopt dat de Saab-specialist die de aankoopkeuring deed het zou zien, maar goed, ik kan me ook voorstellen dat mensen geen aankoopkeuring laten doen, in ons geval was dat wel een uitstekende keuze, want daardoor kon ik goed de onderhandelingen in en wist ik ook dat het ondanks de issues van dat moment wel een auto was die de investering in de auto waard was. | |
Duvel | woensdag 28 maart 2018 @ 13:38 |
De ANWB doet geen keuringen meer. Je loopt achter. | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 13:46 |
En ze verwijzen je (onder andere) naar Kwikfit | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 13:46 |
Mooie wagen. Maaruhm 'gezien'? Heb je er niet in gereden? Heb je gevoeld of de deur zakt als je hem open doet? Weet je, uiteindelijk is het je eigen beslissing, maar als deze auto een klapper heeft gemaakt en daardoor een kromme chassibalk (wat echt niet zo vreemd is als sommige andere fokkers proberen voor te doen) dan is die auto gewoon echt onveilig. Dus ik zeg niet dat je hem weg moet doen, maar laat hem door een onafhankelijk iemand nakijken. Probeer er achter te komen waardoor die deur niet in lijn is met de rest van de carroserie. En daarna kun je altijd nog een beslissing nemen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 13:54 |
Net als Ach Ja heb ook jij blijkbaar poep in je ogen. Ik heb hem geadviseerd om een onafhankelijk iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken. En daar blijf ik bij. Een auto kan er leuk uitzien en leuke velgen hebben, maar uiteindelijk lijkt veiligheid mij toch iets belangrijker. | |
Duvel | woensdag 28 maart 2018 @ 13:54 |
De deur kan ook een keer te hard open zijn gewaaid, er kan langs een paaltje gereden zijn, het voorscherm kan een tik hebben gehad. Er zijn legio mogelijkheden die niet leiden tot een kromme auto. | |
Duvel | woensdag 28 maart 2018 @ 13:54 |
Gast, rot op. | |
Duvel | woensdag 28 maart 2018 @ 13:55 |
Jammer. Want ik vond de ANWB altijd wel prettig kritisch. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 maart 2018 @ 13:57 |
Als je gaat kijken voor een 1st generation 9-3 cabrio, die hebben het zwakste chassis. De 2de generation 9-3 cabrio (vanaf 2004) zijn een stuk beter. Daarom krijg je de 1st generation ook voor een appel en een ei mee. | |
DX11 | woensdag 28 maart 2018 @ 15:11 |
De deur gaat prima open en dicht, zakt niet enz. Je merkt er niks van totdat je het ziet, en de wind hoort op de snelweg. Anyway, bedankt voor al je adviezen, maar ik ben het niet met je eens en ga er niks mee doen dus verder advies is niet nodig | |
Anne | woensdag 28 maart 2018 @ 15:56 |
| |
Alexxxxx | woensdag 28 maart 2018 @ 16:33 |
Oh, hoi, sinds een kleine week rijd ik ook Saab. Foto komt wel als de bestickering er op zit | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 16:35 |
Oh, wat leuk dat jij nu ook Saab rijdt Welkom enzo! | |
Alexxxxx | woensdag 28 maart 2018 @ 16:35 |
Ongekende luxe voor mij | |
Leandra | woensdag 28 maart 2018 @ 16:37 |
Been there, done that. Het vervelende is dat je er gruwelijk veeleisend van wordt en niet meer minder wilt | |
DX11 | woensdag 28 maart 2018 @ 17:25 |
Ja dat word nog leuk als er geen goede Saab meer te koop zijn over een jaartje of 20?: Nouja, hopelijk is NEVS dan wereldwijd en leverbaar | |
Paladijn | woensdag 28 maart 2018 @ 17:32 |
Dan pas? Ga je ook een rondje ring doen? | |
Fer | woensdag 28 maart 2018 @ 17:39 |
Het “Opel” chassis is dat, ontwerp uit de jaren 80. Zelfs met een dak erop flexibel, laat staan zonder staal boven je hoofd. Er komt mede door de sterke motoren zoveel kracht op te staan, dat vele een beetje vervormen, daarom trekken ze vaak ook naar rechts. Misschien dat die van Delano wat vervormd is, maar niets om je meteen zorgen over te maken. | |
Alexxxxx | woensdag 28 maart 2018 @ 20:15 |
Mwah, voor mn werk rij ik vaak in journalistenversies van testauto's, bent gewend om dan weer een stapje terug te doen | |
Alexxxxx | woensdag 28 maart 2018 @ 20:16 |
Wel t plan. Of de vriendin het daar mee eens is weet ik niet. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 29 maart 2018 @ 08:18 |
Maar dat wil je dan toch gewoon zeker weten? Voor hetzelfde geld is het wel een schadeauto die een flinke klapper heeft gemaakt en niet naar behoren is gerepareerd. Ik heb zelf een 900 ng cabrio van 110dkm naar 360dkm gereden en die heeft nooit naar links of rechts getrokken (en ik hou best van een beetje doorrijden) en de deuren vielen (zoals het hoort) gewoon in lijn met de carrosserie. | |
Z | donderdag 29 maart 2018 @ 08:59 |
Ik rij nu bijna een jaar in een 9000 cde (met nog maar 135k op de teller). Wat een fantastische auto! Comfortabeler dan de 9-3 die ik hiervoor had, die auto was op. | |
Duvel | donderdag 29 maart 2018 @ 09:07 |
Mooi! Andere vraag: ik heb de keuze mijn 9-3 (1998) caab uit te rusten met 16" of 17" velgen. Ik doe niet aan racen. Wat raden jullie aan? | |
rba26 | donderdag 29 maart 2018 @ 09:16 |
Leuk om te zien waar deze auto terecht is gekomen! Heb die inderdaad nog te koop zien staan, overwogen om hem te kopen en ‘op de plank’ te leggen voor als de CS op is. Uiteindelijk niet gedaan omdat het een automaat is en ik weinig zin had om naast een lpg inbouw ook nog de bak te moeten wisselen. Ben dus nog wel in de markt voor een 2.3 fpt/lpt handbak met niet al te veel kilometers, voorkeurs kleuren citrin beige of zilver metallic, mocht er iemand nog iets in de aanbieding hebben... 😉 | |
Paladijn | donderdag 29 maart 2018 @ 09:17 |
Sportvelgen! Ik vind deze wel gaaf, maar weet niet of ze 9-5 only zijn. Uiteindelijk gaat het erom wat je zelf het meest fraaie vind - jij kijkt er tegenaan | |
Paladijn | donderdag 29 maart 2018 @ 09:20 |
Er staat hier nog een zeer fraaie aero bij Wassenaar, maar die is door het onderhoud en de staat behoorlijk aan de prijs: https://www.autobedrijfwa(...)6-nrbl50-14-10-2017/ | |
rba26 | donderdag 29 maart 2018 @ 09:48 |
Zeker een mooie ja, maar inderdaad best aan de prijs. Met de bijkomende lpg inbouw/overbouw, vervangen aero interieur door gewoon leer en audio update naar deze tijd voor mij toch net een stukje te duur. Aero hoeft van mij ook niet per se, uit een Garret valt voldoende vermogen te persen om lekker te kunnen rijden. | |
Leandra | donderdag 29 maart 2018 @ 10:00 |
Als ze 16" zijn dan zijn het denk ik de ALU 26, en die waren iig de standaard velgen op onze FSP (die in de OP). | |
DX11 | donderdag 29 maart 2018 @ 11:19 |
Ik zou sowieso uitkijken met de standaard maat banden, ik vond ze te oncomfortabel. Ik ben uiteindelijk voor 205/50 R17 gegaan en dat is toch ff net wat fijner. Zeker als je bijvoorbeeld eerst 15" had en dat wel lekker zacht vind rijden. Hier kan je zoeken uit alle originele velgen, super handige site met foto's enz hoe het er uit zou zien. http://saabarchive.net/index.php/w/wdb Op Saabforum staan nu trouwens alu37 te koop voor 100 euro, staat onbekend. Jij wilt absoluut geen automaat rijden, ook niet als het goedkoop kan? Mag ik vragen waarom niet? Ik dacht namelijk ook altijd te willen blijven schakelen, tot ik toch een automaat reed, en helemaal verkocht was, nu wil ik niks anders meer. [ Bericht 12% gewijzigd door DX11 op 29-03-2018 11:28:39 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 29 maart 2018 @ 11:52 |
Er hoort eigenlijk 205/50/16 onder. Als je dan naar 205/50/17 gaat, dan wordt je omloop 4% meer (en dus ook je snelheid tov de teller). 205/45/17 geeft minder dan 1% afwijking. | |
Leandra | donderdag 29 maart 2018 @ 11:57 |
Er hoort idd een onmogelijke (en hele dure) bandenmaat onder, ik heb er net een andere maat om zitten (maar nu nog de oude winterbanden die geloof ik net weer een andere maat hebben: 205/55R16). | |
DX11 | donderdag 29 maart 2018 @ 12:16 |
Daarom zeg ik, ik raad aan de NIET horende maat er onder te doen, omdat dat een stuk comfortabeler rijdt. Teller stond inderdaad ineens 100% gelijk met GPS, wat ik toch niet echt fijn vond, dus weer "goed" gezet met tech2. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 29 maart 2018 @ 12:20 |
Jij hebt de teller van je auto aangepast naar je nieuwe, afwijkende bandenmaat? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 29 maart 2018 @ 12:26 |
Vind je? Mijn R staat standaard op 205/45 17. Er is een klein prijsverschil met de meer gangbare 215/45 17, Maar ze zijn heerlijk plat en geven je daardoor een goed gevoel wat de auto doet. | |
Z | donderdag 29 maart 2018 @ 12:57 |
Wij rijden bijna niks dus LPG is niet nodig. En ik wil ook nooit meer wat anders dan een automaat. | |
Leandra | donderdag 29 maart 2018 @ 13:06 |
Ik heb gewoon 16", dat moet met de Sport Sedan iig een lastige maat hebben, ik zal het boekje van de cabrio er eens op naslaan. | |
DX11 | donderdag 29 maart 2018 @ 13:59 |
ik niet zelf nee, maar hij is aangepast naar de grootste maat en vervolgens de teller nog enkele km omhoog gezet omdat de juiste maat er niet in stond dacht ik. | |
Diqiu-Long | donderdag 29 maart 2018 @ 14:08 |
Wow, wat een druk paneel zeg! Waar dingen alle knopjes wel niet voor? | |
Z | donderdag 29 maart 2018 @ 15:02 |
| |
Leandra | donderdag 29 maart 2018 @ 16:00 |
Ik zat nog te twijfelen om "schietstoelen, olie op de weg laten lopen, rookgordijn" als antwoord te geven, maar je hebt het zelf al ontdekt | |
rba26 | donderdag 29 maart 2018 @ 18:25 |
Mijn eerste 9000 was een automaat, 2.3lpt met een fpt upgrade. Bij files heel fijn, maar veel te ongecontroleerd vermogen op de voorwielen als je een keer flink gas geeft, kan ik met een handbak veel fijner doseren. Wielspin bij 80kmh gebeurde me met de automaat regelmatig... Verder is de handbak net wat stiller en zuiniger bij hogere snelheden en met 50.000km per jaar, waarvan heel veel snelweg kilometers is dat ook wel fijn. | |
DX11 | donderdag 29 maart 2018 @ 21:56 |
Aha! Snap het. Ik merk zelf dat doseerprobleem niet zo maar misschien wel bij een getunede versie. Zuinigheid snap ik wel, bij mij scheelt het zeker 1l per 100km, maar ik neem het voor lief omdat ik net 10k per jaar rijd. Snap het dan aan de ene kant wel in jouw geval. Aan de andere kant is het wel zo veel fijner rijden (vind ik) dat ik het onderhand alsnog voor lief zou nemen. Ik had het nooit gedacht, dacht altijd ik blijf schakelen. Maar 1 file en ik was verkocht. | |
Duvel | vrijdag 30 maart 2018 @ 07:59 |
Er zit nu ALU 22 onder en ik hou wel van wat comfort. | |
Duvel | vrijdag 30 maart 2018 @ 22:04 |
Ja, 205/50/R16 volgens mij. | |
Alexxxxx | zondag 29 april 2018 @ 14:43 |
Heb regelmatig t lampje motorstoring branden van mijn 9-3. Vaak gaat die dan weer weg als ik eventjes sneller dan 100 rijdt en m dan een stukje in de neutraal laat rollen. Meer mensen die daar last van hebben? Mn vaste garage kon t helaas niet uitlezen/oplossen, dus morgen ff afspraak met Wassenaar maken. | |
Leandra | zondag 29 april 2018 @ 14:47 |
Sport Sedan? Even mijn telefoon pakken en het linkje daaruit plukken, want die had ik bij m'n bladwijzers staan toen wij de Sport Sedan nog hadden Waskweer: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=136317# | |
Duvel | zondag 29 april 2018 @ 15:00 |
Volgens mij heeft ie een 9-3 OG. | |
Pietverdriet | zondag 29 april 2018 @ 15:06 |
Wat maakt het dat jullie Saab zo geweldig vinden? | |
Nostalgist | zondag 29 april 2018 @ 15:26 |
De Veiligheid-gedachte van SAAB is onovertroffen. Daarnaast is het een exclusievere auto aan het worden met een heel mooi ontwerp. Zaken als "Power when you need it" en aparte, Saab-achtige foutjes werken heel verbroederend. [ Bericht 1% gewijzigd door Nostalgist op 29-04-2018 15:38:26 ] | |
Duvel | zondag 29 april 2018 @ 15:27 |
De geschiedenis en de turbo. | |
Leandra | zondag 29 april 2018 @ 15:31 |
Het rijdt geweldig. | |
AchJa | zondag 29 april 2018 @ 18:19 |
Rijdt gewoon geweldig. | |
AchJa | zondag 29 april 2018 @ 18:20 |
Heb je niet zo'n bluetooth OBD stekker van een paar dubbeltjes in de auto liggen? | |
Leandra | zondag 29 april 2018 @ 19:51 |
En SSHS natuurlijk Hoe vaak er al niet een "SSHS " appje over en weer gegaan is | |
Alexxxxx | zondag 29 april 2018 @ 19:55 |
ik had snel een auto nodig, de Subaru die ik wilde was er niet, de Dacia duster is er niet als diesel en de buurman had een Saab te koop... | |
Alexxxxx | zondag 29 april 2018 @ 19:55 |
nope | |
AchJa | zondag 29 april 2018 @ 20:04 |
SSHS ftw! | |
Leandra | zondag 29 april 2018 @ 20:12 |
Maar wat voor een is het nou, want dat kon ik zelfs met teruglezen niet vinden | |
Leandra | zondag 29 april 2018 @ 20:12 |
Ja hè, SSHS | |
AchJa | zondag 29 april 2018 @ 20:13 |
Ik heb standaard zo'n ding in de auto liggen. Is icm Torque (Android) op je phone ideaal. Engine check lampje gaat branden en tijdens het rijden de fout uitlezen en resetten als het niet belangrijk is. Die dingen kosten een paar euro op Ebay. http://www.dx.com/nl/p/el(...)zEAkYEyABEgJHBvD_BwE | |
AchJa | zondag 29 april 2018 @ 20:19 |
Met de airco wil het helaas nog niet lukken... In juni wordt de airco getest ik vermoed dat hij lek is... Ik weet van mijn vorige 93 (OG) dat er een kijkglaasje ergens voor bij de radiateur zat en je kon zien of er nog koelmiddel in zat. Maar zo'n glaasje kan ik in de 93 NG nergens vinden... Zit dat er niet in? | |
Leandra | zondag 29 april 2018 @ 20:29 |
Geen idee, ik tank alleen zelf | |
AchJa | zondag 29 april 2018 @ 20:59 |
| |
DX11 | zondag 29 april 2018 @ 21:12 |
Poeh, kan zo veel bedenken. Maar de belangrijkste dingen voor mij: -Heel veel waar voor je geld -Heel veel optie mogelijkheden (gadgets ) -Super veilig (zelf helaas moeten testen, maar liep super goed af) | |
JohnB52 | zondag 29 april 2018 @ 21:24 |
ik ben iets te laat denk ik met doorgeven Je kan zeker niet meer de OP editten? Ik ben nog op zoek naar de mooiere plaatjes van mijn Saab. ik ga als t beetje mooier weer is de Saab detaillen en op de foto zetten. Eigenlijk heb ik de Saab verkocht aan mijn ex-vrouw maar moet t geld nog krijgen, voor mezelf heb ik n fijne Renault Clio MK3 gekocht uit 2006. | |
JohnB52 | zondag 29 april 2018 @ 21:27 |
Of ergens lek, of te lang niet afgevuld, of pomp kapot | |
JohnB52 | zondag 29 april 2018 @ 21:32 |
Meestal moet je de deur laten stellen... | |
Duvel | zondag 29 april 2018 @ 21:37 |
Da's een oude kick... Bij mij is de deur laatst gesteld en hij gaat nu weer goed dicht, en er is geen windgeruis voor teruggekomen. | |
DX11 | maandag 30 april 2018 @ 06:22 |
Mijn deur LV blijkt een beetje scheef te zijn, zit een knik in onder de spiegel die ik echt niet had gezien. Helaas. Dus heb zeker een schade auto. Maarja voorlopig kan ik er mee leven, komt wel een keer. | |
UIO_AMS | maandag 30 april 2018 @ 09:23 |
Ik wel. . | |
Leandra | maandag 30 april 2018 @ 09:56 |
Thnx | |
AchJa | maandag 30 april 2018 @ 10:07 |
Kortom, het zit in de deur en niet in de kokerbalken of wat dan ook. | |
Afwazig | maandag 30 april 2018 @ 10:35 |
Heb de Saab 900 cabrio weer uit de schuur gehaald. Beestje is bijna 25 jaar oud dus begon wat dof te worden. Laat hem nu goed poetsen (voor een vermogen ) en het dak behandelen. Ben benieuwd hoe die er straks uit ziet! | |
Alexxxxx | maandag 30 april 2018 @ 13:11 |
9-3 2.2 turbodiesel | |
Z | maandag 30 april 2018 @ 13:26 |
Saab is een beetje anders dan andere automerken, dat vind ik het belangrijkst denk ik. En het rijdt gewoon super en auto's zijn betrouwbaar en veilig. | |
ssebt | maandag 30 april 2018 @ 15:53 |
Die van mij blijft er nog even in staan, eerst maar eens een week 20+ graden worden . | |
DX11 | maandag 30 april 2018 @ 17:56 |
Onder andere, daarnaast is er ook nog steeds iets mis met het wiel RV. Miskoop? Misschien, het is een wat duurder grapje geworden dan verwacht. Maargoed had ook maar 2750 betaald voor een 9-3 2001 cabrio SE automaat met 206k, dus dat valt mee, dan kan je er nog wel wat reparaties overheen gooien. | |
AchJa | maandag 30 april 2018 @ 17:57 |
Hier nog 1. | |
Afwazig | dinsdag 1 mei 2018 @ 10:40 |
Ik haal hem er altijd in mei uit en in oktober gaat die weer de stal in. Wat er ook gebeurt | |
JohnB52 | dinsdag 1 mei 2018 @ 11:03 |
Thanks! | |
Hyperdude | zondag 20 mei 2018 @ 09:05 |
Hoi. Vriend van mij heeft een 1984 900 Turbo 16V. Ding rijdt nu, na een paar jaar vertraging, en APK is ook OK. Maar er ontbreken her en der nog wel wat onderdelen. Is er ergens een online-catalogus, of een PDF-bestand met exploderende onderdeeltekeningen, met onderdeelnummers beschikbaar voor zulke ouwe beesies? Dat zou de onderdelenjacht wel vereenvoudigen. Papieren onderdelenkatalogus mag ook. Pics, omdat het kan. [ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 20-05-2018 11:38:10 ] | |
Leandra | zondag 20 mei 2018 @ 13:16 |
Ik vind wel heel veel artikelnummers op een site, maar weet zo niet welke en zit mobiel, als ik weer achter mijn laptop zit zal ik even in mijn "aan te schaffen voor de cabrio" bestand kijken, want volgens mij staat daar wel een linkje in, en anders kom ik het met zoeken op artikelnummers wel weer tegen. Kan alleen even duren, beetje druk weekend Plaatje trouwens | |
Hyperdude | zondag 20 mei 2018 @ 13:25 |
Druk is goed. I guess. edit: Dit soort plaatjes zou ik erg handig vinden, als ze bestaan: | |
Leandra | zondag 20 mei 2018 @ 13:34 |
Ja, dat soort plaatjes bedoel ik, volgens mij bekijk ik ze op saabeparts.com ofzo Edit; ik zie dat dat niet de juiste links oplevert, ik moet echt mijn laptop hebben om het te vinden, sorry. | |
Leandra | zondag 20 mei 2018 @ 13:39 |
Ik denk dat ik de site heb die ik bedoel! https://www.esaabparts.com/model-index.php?model=1 | |
Hyperdude | zondag 20 mei 2018 @ 13:59 |
Thnx Komt aardig in de buurt Alleen vanaf 1986, maar dat is niet echt problematisch schat ik. Gaat hier om een 1984, die is in 1986 maar een klein beetje anders. Kan alleen het onderdeel dat ik nu, ook een beetje als test, zoek niet vinden/staat er niet bij. Waarschijnlijk zijn dit alleen plaatjes van groepen waar ze onderdelen van kunnen leveren en niet een compleet overzicht. [ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 20-05-2018 14:05:59 ] | |
DX11 | zondag 20 mei 2018 @ 14:28 |
Staan de oude modellen niet in de WIS? En anders een Haynes kopen? Als je het op Saabkoopjes vraagt op fb heeft vast wel iemand hem. | |
Hyperdude | zondag 20 mei 2018 @ 14:33 |
Kijk. Wat is WIS? Ik ga eens ff googlen. Haynes is toch meer werkplaatshandleiding dan verzameling partsnummers? Edit: EPC moet ik dus gaan zoeken. Electronic Parts Catalogue. [ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 20-05-2018 14:41:15 ] | |
DX11 | zondag 20 mei 2018 @ 14:41 |
Wis is een werkplaats systeem waar letterlijk alles in staat. Weet niet of de 900 er ook in staat. Mocht je hem nodig hebben heb ik hem nog wel ergens op de pc staan. | |
Hyperdude | zondag 20 mei 2018 @ 14:54 |
Bedankt voor het aanbod. Gaat mij meer om die EPC. WIS en EPC zie ik voor verschillende modellen langskomen op eBay. 1984 900 Turboo heb ik er nog niet tussen zien staan!? Via google: https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/saab/ Maar die wil niet op foon en computer. | |
AchJa | zondag 20 mei 2018 @ 16:23 |
Ik heb de Saab 900 Haynes wel voor je. Ik stuur je zo ff een DM. | |
Hyperdude | zondag 20 mei 2018 @ 16:55 |
Thnx | |
Alexxxxx | zondag 20 mei 2018 @ 23:12 |
toch ff een foto van mn Saab vóór de stickers er op zitten | |
AchJa | zondag 20 mei 2018 @ 23:23 |
Sinsheim? | |
Alexxxxx | zondag 20 mei 2018 @ 23:44 |
| |
AchJa | maandag 21 mei 2018 @ 09:08 |
Staat nog op de todo list bij mij. | |
Alexxxxx | maandag 21 mei 2018 @ 09:42 |
denk dat het gsiter de 20e keer was dat ik er was wel eerste keer met de Saab. En meestal eet ik er alleen ff een currywurst en koop ik het winkeltje leeg, gister weer ff hele museum bekeken flink opgeknapt de laatste maanden | |
AchJa | maandag 21 mei 2018 @ 10:06 |
We kwamen er altijd langs als we met de club naar Heuberg gingen (oefening ELITE). We wilden daar met een paar lui altijd heen tijdens een weekendbreak, maar ja, meestal werd het de Bodensee of Stuttgart (Mercedes museum)... En tegenwoordig is die oefening wegbezuinigd... | |
Alexxxxx | maandag 21 mei 2018 @ 20:12 |
mercedes museum is ook leuk!
| |
AchJa | maandag 21 mei 2018 @ 23:41 |
Ah, yup ook een prima museum idd. | |
-gt- | woensdag 6 juni 2018 @ 21:23 |
Hallo Saab liefhebberts, Ik zit te kijken naar een 9-3 cabrio. Zijn er jaartallen/types waar ik snel voorbij moet lopen?? Alvast dank voor jullie feedback. | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 21:28 |
9-3 OG of 9-3 Sports Convertible? Ik zou vooral het cabrio-gedeelte van het Saabforum uit het hoofd leren voor je iets gaat kopen En verder: aankoopkeuring bij een Saab specialist of Saab garage. Kost je even ¤ 100 maar tenzij je zelf heel veel verstand van auto's hebt zou ik daar niet op besparen. Oh, "gespot" op het Saabforum is ook handig, daar worden nogal eens interessante auto's gepost die te koop zijn, met alle reacties die daar op komen. [ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 06-06-2018 21:34:21 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 6 juni 2018 @ 22:18 |
Ze zeggen dat de eerste generatie een heel slap chassis heeft. Heb er zelf nooit in gereden. Als je dat niet wil, moet je vanaf 2004 gaan kijken. | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 22:53 |
Als dat zo is heeft de 5 deurs dat ook, want ik merk 0,0 verschil. Maar goed ik ben misschien niet heel kritisch over "stijfheid van de carrosserie" want dat boeit me eigenlijk heel weinig. Als hij maar lekker rijdt en dat doet die zeker! | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 22:55 |
Een cabrio is sowieso een voertuig met de vorm van een boot, en zo rijdt het ook | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 22:56 |
Een boot op wielen met 200+pk, ik teken er voor. | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 22:58 |
True, maar het is wel het grapje wat we hier onder elkaar maken als die drempel die je met 60 mag nemen maar eigenlijk niet lekker genomen kan worden toch met 60 genomen wordt.... - Ik ging gewoon 60 over de drempel - Ja, met een boot | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 23:03 |
Zie het probleem niet, een Saab, en zeker een Sabrio/Caab is een auto die gewoon wat beter werkt als een plezier auto. Lekker van genieten, lekker mee spelen, en als woon/werk verkeer wat minder handig (in de stad lastig parkeren, bagger verbruik). Zelfde geldt allemaal voor een boot | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:04 |
Oh, ik zie het ook niet als een probleem hoor, maar het is gewoon een boot, en dat is prima, want dat rijdt een stuk leuker dan in een gewone auto. | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 23:05 |
Precies! Gewoon genieten! Met een boot over de veluwe gaat lastig ivm gebrek aan water, vandaar de Saab met lekker weer! | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:10 |
Over de mooiste wegen van Nederland.... | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 23:11 |
Ja heerlijk. Alleen op een of andere manier kan ik ze nooit goed vinden met de auto (bij Velp er op). Terwijl ik toen ik een paar jaar geleden op de fiets er op ging, op de mooiste plekken kwam (wel gewoon verharde paden). Maar met de auto ben ik elke keer aan het zoeken en dan denk ik, nee, dit is het toch net niet. Met de fiets kom je blijkbaar toch net ff op wat betere plekken / mooiere uitzichten. | |
AchJa | woensdag 6 juni 2018 @ 23:17 |
Nu is het hear say? Een tijdje geleden was je nog een stuk stelliger in je bewoordingen:
| |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:18 |
Je moet het ook gewoon weten hoor, die foto's zijn allemaal rond Hoog Soeren, dat is sowieso leuk, want van Kootwijk naar Halte Assel kun je dan over een zand/grindpad rijden (dat mag gewoon), dan van Halte Assel naar Hoog Soeren (bovenste foto) dan van Hoog Soeren richting de Amersfoortseweg (N344) en daar de richting Amersfoort pakken en dan even verderop rechts de Aardhuisweg richting Uddel, dat is de weg van de twee onderste foto's. En dat is ook wel echt mijn favoriete weg van NL.... zo onhollands. | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 23:20 |
Ja maar jouw foto's zijn ook niet wat ik zoek. Op de fiets kwam ik bij plekken met hele mooie uitzichten over vlaktes vanaf wat hoger op naar beneden kijkend enz en met de auto kan je daar gewoon niet goed komen vermoed ik. | |
AchJa | woensdag 6 juni 2018 @ 23:22 |
Update op het bovenstaande probleem, uiteindelijk bleek het toch het cruise pookje te zijn. Die kun je er gewoon aftrekken, heb hem daarna uitelkaar gehaald en alle contactpunten en geleidebanen schoongemaakt en met contactcleaner in de weer geweest en het probleem is opgelost. | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 23:25 |
Ik heb trouwens laatst wat leuke extra dingetjes laten doen op mijn 9-3. Heb nu side reversing lights, je kent ze wel, maar dan gewoon op een knopje zodat ik zelf kan kiezen (3e mistlamp schakelaar). Led in de stadslichten, staat mooi overdag. Parkeersensoren onder de bumper dus niet zichtbaar, alleen met piepjes, werkt super. CD wisselaar geplaatst. Enz enz. Super leuk, blijf bezig met hem beter maken. | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:26 |
Dan moet je idd meer in de buurt van Arnhem/Nijmegen zijn denk ik, hoewel die laatste wel een behoorlijk hoogteverschil kent voor het platte deel van het land | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:27 |
Ah gelukkig, fijn als het zulke simpele dingen zijn. | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:29 |
Oh, heb je die plaksensoren? Dat is een van de weinige dingen die ik nog steeds mis, nou is dat ook wel mijn eigen schuld, want de spoiler die eigenlijk op de onze hoort zit er niet op, en het ligt aan mij dat die er ook niet op komt Maar goed, fijn dat dat zo goed werkt, kunnen we dat nog eens overwegen. | |
DX11 | woensdag 6 juni 2018 @ 23:31 |
Jep ik heb deze: https://www.amazon.de/gp/(...)01_s00?ie=UTF8&psc=1 Let op, de strip is niet lang genoeg om ook de zijkant/hoeken mee te pakken. Dus werkt alleen recht achter je. Dus als je 4 van die geboorde sensoren hebt, heb je wel wat meer dekking rondom. Maar dat vind ik zonde van de SE bumper. | |
AchJa | woensdag 6 juni 2018 @ 23:33 |
Toen ik nog in Ede zat reed ik altijd binnendoor naar Ede en pakte ik de Garderenseweg altijd van Speuld naar Garderen ipv van de 310 en 302. Dat was ook zoiets. | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:38 |
Dan ben je langs de geboortehuizen van mijn vader en opa gekomen, die weg is dan weer zo bekend voor mij mijn hele leven dat ik dat als "gewoon" beschouw Toen ik klein was namen we die ook altijd, want we woonden in Drenthe, maar ik heb daar ook heel veel met mijn opa gefietst en gewandeld. Vanaf de driesprong in Speuld (bij het schooltje) richting Drie en Ermelo is ook erg leuk. | |
AchJa | woensdag 6 juni 2018 @ 23:44 |
Ah, geinig. Tegenwoordig kom ik daar bijna niet meer. | |
Leandra | woensdag 6 juni 2018 @ 23:50 |
Mocht je daar nog wel een keer komen en vanuit de richting Garderen komen, dan in Speuld gelijk linksaf En dan de auto even bij Boshuis Drie neerzetten en naar het Solse Gat wandelen | |
AchJa | donderdag 7 juni 2018 @ 00:08 |
Ooit wel eens voorbij zien komen hier op Fok!. Nooit geweten dat het in die omgeving was. | |
Leandra | donderdag 7 juni 2018 @ 00:16 |
Was je er regelmatig zo dichtbij..... | |
-gt- | donderdag 7 juni 2018 @ 08:53 |
Dank jullie wel. @Leandra: Saabforum ga ik opzoeken (had ik trouwens kunnen bedenken, overal is een forum van, dus waarom van saab niet). | |
DX11 | donderdag 7 juni 2018 @ 18:01 |
Ik googlen, dacht er bestaat vast geen volvo forum. Maar ja, je hebt gelijk, toch wel. | |
Leandra | donderdag 7 juni 2018 @ 18:04 |
Ik had ook gelinkt hè | |
-gt- | donderdag 7 juni 2018 @ 18:52 |
bedoelde ook meer dat ik het ging bezoeken. sorry voor de spraakverwarring. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 8 juni 2018 @ 16:21 |
Nog steeds. De 1ste generatie 9-3 heeft het zwakste chassis. Mijn bronnen zijn betrouwbaar genoeg om daar stellig over te zijn.Ik heb er zelf alleen niet in gereden. | |
DX11 | vrijdag 8 juni 2018 @ 17:57 |
Hou je er dan wel rekening mee dat een zwak Saab chassis mogelijk nog steviger is dan een sterk chassis van een ander merk? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 8 juni 2018 @ 18:07 |
Een Saab-chassis waarschijnlijk wel. maar het was geen Saab-chassis, maar een General Motors-chassis.....Vectra-chassis om nog iets preciezer te zijn. Weet je, als jij er lekker in rijdt, prima. Maar als iemand overweegt om voor het eerst een Saab-cabrio te kopen, is het gewoon nuttige informatie. | |
DX11 | vrijdag 8 juni 2018 @ 18:11 |
Ik zeg ook nergens dat je foute informatie geeft Maar het is wel altijd handig om zelf even iets mee te maken voordat je er over verteld met zo veel zekerheid. Ik kan namelijk ook zeggen dat het chassis van mijn 9-3 cabrio ontzettend sterk aanvoelt, en ik rij er in. Wie heeft er dan gelijk? Hmm, lastig. Je zou bijna zeggen dat het een mening is dan hè? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 8 juni 2018 @ 18:17 |
True, ware het niet zo dat vrijwel elke reviewer indertijd over die auto heeft gezegd dat het chassis slapper was dan dat van de 900. En toen de 2de gen 9-3 cabrio er was, dat dat chassis sterker was dan de vorige. Daarnaast zijn er genoeg eigenaren te vinden, die ervaring hebben met meerdere Saab cabrio's, die hetzelfde zeggen. Aangezien jij die ervaring zelf ook niet hebt en er, zo te horen, nooit echt onderzoek naar hebt gedaan, zouden we kunnen stellen dat jouw mening minder goed onderbouwd is dan de mijne. | |
Duvel | vrijdag 8 juni 2018 @ 21:54 |
Kan dit gekift stoppen? Jullie hebben vast allemaal gelijk en Piet Piraat: een andere toon zou leuk zijn. | |
JohnB52 | vrijdag 8 juni 2018 @ 22:25 |
Een 9-3 cabrio is een doorontwikkeling van de 900ng cabrio, dan denk ik ook dat ie vooral ook positief verbeterd is? Een 9-3ng cabrio is een compleet andere auto, niet te vergelijken. En welke reviews heb jij allemaal gelezen/gezien? | |
Fer | vrijdag 8 juni 2018 @ 23:41 |
Logische redenatie: De 9-3og is gebaseerd op een chassis voor de eerste generatie Vectra, ontworpen in de jaren 80. De 9-3ng is van het GM Epsilon platform uit de 00’s. We hebben het over 2 decennia verschil in ontwerp en constructietechnieken. Juist in een periode dat chassis sterk verbeterd werden. 9-3og met een turbo onder de kap is drama kwa weggedrag, zodra je gas intrapt kun je constant bijsturen op een rechte weg. | |
JohnB52 | zaterdag 9 juni 2018 @ 11:26 |
Daarom zijn er ook een Viggen Resque kit, dubbele (of dikkere) swaybar achter, steering brace, een 6-point subframe bracket, verstevigde veerpootbrug en nog wel n paar upgrades op de markt... | |
Sounddragon | zaterdag 9 juni 2018 @ 12:21 |
| |
Duvel | zaterdag 9 juni 2018 @ 13:57 |
Valt met de eerder genoemde steering rack brace en hier en daar wat PU-rubber behoorlijk mee. | |
eXplorer1 | zaterdag 9 juni 2018 @ 13:59 |
Kan ik beamen, slappe hap, stage 3 9-3og cabrio is niet grappig als je het gas intrapt. Ook met klinkerwegen merk je gewoon dat het slappe hap is (Helaas). | |
Duvel | zaterdag 9 juni 2018 @ 14:00 |
Met stage 3 zit je op 300 pk of zo en 400 Nm? En voor klinkerwegen maakt dat niet uit, die zijn ook met een i-tje al schudden geblazen. | |
DX11 | zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:36 |
Heerlijke auto is het toch! Mijn 3e Saab, maar zeker mijn favoriet! Al zit ik al wel te dromen over de volgende: een 9-3SC cabrio [ Bericht 15% gewijzigd door DX11 op 04-08-2018 22:57:25 ] | |
Leandra | zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:54 |
Mooie foto! En 9-3SC zou het dan zijn Die tweede S staat voor Sedan, en dat is het niet, SC staat voor Sports Convertible. | |
Dingest | zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:07 |
Oh, ik post hier verder niet omdat ik in de iets oudere klasse zit, en de 96 die in de OP staat heb ik nog wel maar is al zeker een jaar of 3 van de weg en nu helemaal in erbarmelijke staat. Maar ik heb wel sinds 2 jaar een andere - nettere - die dit voorjaar de weg op is gegaan (na 15 jaar geen APK te hebben gehad) en vorige week mee is gegaan op kampeervakantie naar Oostenrijk: En nu weer van de weg af is, want op de Autobahn terug naar huis is het distributietandwiel van de balansas nar de knoppen gegaan: daardoor wordt de balansas niet meer aangedreven, waarop de poelie van de v-snaar zit, die de dynamo en nog belangrijker ook de behoorlijk cruciale koelvin aandrijft. Dus geen voldoende koeling en stroom meer, en om het correct te herstellen moet de carterpan er ook af en dus het blok eruit. Oftewel, auto is afgeleverd bij een ADAC-versie voor transport naar huis. Volgend jaar maar beter; rijdt wel geweldig in de bergen | |
bokkepoot | zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:52 |
Gave bak! | |
Hyperdude | zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:08 |
Mooie proefrit Kunststof tandwiel zeker? | |
DX11 | zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:57 |
Ah, ja nu je het zegt klinkt het logisch. | |
Alexxxxx | zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:39 |
Wat ontzettend gaaf Dingest | |
Sounddragon | zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:51 |
Mooie plaatjes Ding Jammer dattie pôt ging | |
Z | zondag 5 augustus 2018 @ 11:39 |
Ik heb vandaag de 9000 ontsiert met een dakkoffer en fietsdrager maar ik kijk uit naar de rit van morgen. Daar lijkt de auto voor gemaakt, lange afstanden, relax en soepel rijden. | |
Dingest | vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:12 |
Dank! En het was ook een mooie trip - 'gelukkig' maar dat het op de terugweg gebeurde Leuke tripjes in de bergen gemaakt, zowel met de 96 als met de benenwagen. Wel jammer ja, maar dat is nou eenmaal het risico met z'n oud beestje. Heurt d'rbij Yep. Ook geen onbekend kwaaltje bij de 96 Auto was dinsdag net geleverd toen ik zelf aan kwam rijden bij de garage, dus kon ik zelf tekenen voor ontvangst Woensdag één en ander gedemonteerd zodat ik bij het distributiedeksel kon komen, en die er daarna afgehaald. Wat ik dus al verwacht had. Nou ontstaat dit meestal als gevolg van speling in de balansas, veroorzaakt door versleten balansaslagers. Maar er zit geen merkbare speling in de balansas, en de lagers zijn 2000 km geleden ook vervangen. Maar ja, zo'n tandwiel is ook zo'n 45 jaar oud, dus tsja... En in mijn gedachten is de auto ook nog helemaal niet zo oud, eigenlijk. Ik kocht 10 jaar geleden al mijn eerste 96 en die was toen 'maar' 32 jaar oud - mijn huidige daily is een 205 die dat inmiddels al bijna aantikt. Dus ik vergeet nog wel eens dat deze 96 onderhand al op redelijke leeftijd is Inmiddels is de auto weer terug naar mijn huis gebracht en staat hij in de schuur, zodat ik in het najaar het blok er eens uit kan trekken en kan kijken wat ik verder nog mee doe (of misschien dat ik een ander blok opknap en ze zo overzet). Een gebruikt tandwielsetje brengt hetzelfde risico met zich mee. Nieuwe setjes van kunststof zijn maar 40 euro goedkoper dan geheel metalen, en die laatste tikken wel de 400e aan. Gebruikte metalen zijn schaars. Gelukkig heb ik nog even om te sparen | |
AchJa | zaterdag 1 september 2018 @ 12:34 |
Ik was na twee keer de EGR klep poetsen er wel een beetje klaar mee... Gelukkig bestaan er gewoon EGR Cheaters voor deze motoren. Aansluiten is een flluitje van een cent en volgens het Saab Forum geen nadelige effecten. | |
Alexxxxx | vrijdag 8 februari 2019 @ 13:19 |
Rode 9-3 kwam niet meer voor een fatsoenlijk bedrag door de APK, gelukkig kwam de Saab dealer met een goede optie: een zwarte 9-3 Zelfde motor, iets luxer, iets meer kilometers. | |
Duvel | zondag 10 maart 2019 @ 23:22 |
En niemand die je even feliciteert... | |
Alexxxxx | zondag 10 maart 2019 @ 23:40 |
Nah de Saab dealer wel.
| |
Leandra | zondag 10 maart 2019 @ 23:41 |
Gefeliciteerd met die black beauty! | |
Alexxxxx | zaterdag 13 april 2019 @ 00:11 |
Vandaag (of nou ja gister, maar ik ben tegen zomertijd) de Saab op een half miljoen kilometers gezet. | |
Martijn137 | woensdag 17 april 2019 @ 13:19 |
ooh hallo, een Saab draadje ik ben sinds een kleine 2 weken eigenaar van een 9-3 sport sedan uit 2004, deze bolide heeft al de nodige ervaring, namelijk al 320K op de teller. waarom? tsja de frod focus was een jaartje te vroeg (financieel) overleden (stuurpomp kapot) en deze had "mijn" garage staan waar onlangs door hun groot onderhoud aan gedaan was (en al een aantal jaar in regulier onderhoud bij hun) paar kleine dingen die eens bekeken moeten worden - dimlicht... wel heel erg dim. - heeft toch een projector koplamp dus ga eens kijken naar een fatsoenlijk setje LED en anders xenon. mits dat allemaal een goed beeld op levert, wat wel zou moeten want projectorlamp. heb nu het gevoel snel groot licht nodig te hebben, terwijl er nog genoeg mensen voor en achter me rijden. erg irritant. - Centrale vergrendeling van de achterportieren, rechtsachter wil niet altijd meewerken. links achter heel af en toe niet. verder, heerlijke bak die 2.0t met 175pk (ooit) misschien dat ik hem ooit nog eens wil kietelen, want die turbo is toch wel erg verslavend (zeker na die 1.6 frod motor met 100 pk) maar eerst eens op vakantie met dit beestje en de staat van het blok proberen te bepalen, dan weer verder zien. plaatje voor de nieuwsgierigen (klikbaar) | |
DX11 | woensdag 17 april 2019 @ 13:23 |
https://www.telegraaf.nl/(...)e-blijft-saab-rijden Pfff nou zeg gelukkig maar, wat hadden we anders moeten doen.. | |
Leandra | woensdag 17 april 2019 @ 13:55 |
Welkom! Onze Sport Sedan had af fabriek Xenon, maar dat was een Launch edition, dus daar zat sowieso alles op wat je maar kon verzinnen. Over je portieren: probleempje ook gehad, en dat was een elektrisch dingetje, wat opgelost was door de accu even los te koppen.... later nog een keer gehad, op dezelfde manier weer opgelost. Veel plezier ermee, we missen de onze twee jaar na dato nog steeds Gelukkig hadden we ook nog een 9-3 OG cabrio, dus die brengt ons overal waar we moeten zijn | |
Martijn137 | woensdag 17 april 2019 @ 14:34 |
ooh dat zou mooi zijn als dat het oplost. straks maar eens even proberen dan. bedankt voor de tip ja de frod had me in de week voor ik deze kocht heel wat kopzorgen gekost, (wel / niet TL, en wat er mee te doen want dit stond niet op de planning) dagje rijden met de saab en ik dacht niet meer aan de frod | |
Leandra | woensdag 17 april 2019 @ 14:39 |
Mijn man kwam uit een leaseAudi toen we die Sport Sedan kochten, en die was bijna in tranen toen we haar 4 jaar later in de garage moesten achterlaten wegens beyond repair, de fijnste auto die hij ooit gehad had Ik twijfel nog steeds tussen onze rooie Sport Sedan en zwarte Cabrio als het gaat om fijnste auto ooit, want het zijn gewoon heel verschillende auto's, ondanks allebei Saab. Maar het rijdt heerlijk, en ik heb de velgen van de winterbanden van de Sport Sedan ook bewaard, want ik acht de kans groot dat ik die ooit weer nodig ga hebben (de banden zelf zitten inmiddels om de velgen van de Cabrio). Half uurtje stroom eraf gelaten toen ik dat gedaan had. Je moet andere shit dan wel weer opnieuw instellen, zoals dat de ramen helemaal naar beneden gaan als je op het knopje drukt, maar dat is een kwestie van 2 of 3 keer helemaal naar beneden en naar boven, en dan weet het systeem dat ook weer. Edit: hier stond ze nog in de OP, boven onze Cabrio.... zelfde Arc-velgen als de jouwe ook PTA / SAAB-liefhebbers topic #11 Winterbanden of geen winterbanden... | |
Martijn137 | donderdag 18 april 2019 @ 08:18 |
mooi kleurtje ook voor een SS. velgen zijn inderdaad hetzelfde, het liefst wil ik die volgend seizoen door zetten als winterset, maar dan wil ik nog een mooi setje 17" als zomerset hebben. (accu loskoppelen moet ik nog proberen maar de laatste 2 dagen heeft ie ook geen problemen met het slot ) | |
Leandra | donderdag 18 april 2019 @ 09:03 |
Welkom in de wereld van Saab, dat is dus SSHS*... dat ga je vaker meemaken *Saab Self Healing System | |
Martijn137 | donderdag 18 april 2019 @ 09:15 |
als het altijd zo makkelijk is | |
Leandra | donderdag 18 april 2019 @ 09:16 |
Nee meestal niet, en het is meestal tijdelijk | |
swollywood | zaterdag 11 mei 2019 @ 18:59 |
Mijn Saab kan uit de OP, die heb ik 2 maanden geleden in Friesland bij een autobedrijf achtergelaten nadat het drijfstanglager er onderweg uitgelopen was en de motor klonk als een tractor en even later *poef* deed... Mijn nieuwe auto is geen Saab meer, heb nu een Audi A6 Avant 3.2 Quattro, ook leuk | |
Leandra | zaterdag 11 mei 2019 @ 19:15 |
Wie poetst jouw auto's toch? * Leandra is jaloers | |
swollywood | zondag 12 mei 2019 @ 23:47 |
De foto van de Saab is gemaakt door een fotograaf die hem daarna nog door Photoshop getrokken heeft. De Audi is uitgebreid gepoetst door het autobedrijf waar ik hem gekocht had. Ik doe zelf niet meer dan hem 1-2 keer maand door de wasstraat halen op het meest uitgebreide programma. | |
Leandra | maandag 13 mei 2019 @ 01:53 |
Ah, dat verklaart een hoop, dat gaat m niet worden hier; 2 keer per maand door de wasstraat... pas voor het eerst in bijna 5 jaar met de cabrio door de wasstraat gegaan, ging prima, maar niet te vaak | |
Alexxxxx | donderdag 17 oktober 2019 @ 18:49 |
Leandra | donderdag 17 oktober 2019 @ 18:53 |
geweldig filmpje, met gelukkig een happy end | |
Alexxxxx | donderdag 17 oktober 2019 @ 19:19 |
Dank je! | |
djkoelkast | donderdag 17 oktober 2019 @ 19:43 |
Suzuki Samurai Ik had er BIJNA een gekocht, is uiteindelijk een Volvo 480 geworden (naast de 9-5) | |
Alexxxxx | donderdag 17 oktober 2019 @ 19:54 |
480 staat ook nog op mijn to have list. Samus wel erg gaaf hoor. | |
Leandra | donderdag 17 oktober 2019 @ 19:57 |
De ondertiteling maakte daar trouwens de "excuus samen rij" van Gelukkig begreep ik wel wat de ondertiteling bedoelde | |
Alexxxxx | donderdag 17 oktober 2019 @ 20:20 |
Ik had dit keer geen zin zelf te ondertitelen sorry. :p | |
Leandra | donderdag 17 oktober 2019 @ 20:25 |
Ik heb vaak wel lol van die Youtube ondertiteling. | |
djkoelkast | donderdag 17 oktober 2019 @ 20:48 |
Vond ik ook, tot ik zag wat 'ie qua benzine verbruikt. Ik heb nu een heel goede, niet roestige, waarvan alles werkende Volvo 480 2.0 ES naast de 9-5 2.0t. Mooi setje zo hoor | |
Alexxxxx | donderdag 17 oktober 2019 @ 21:46 |
90% van de kilometers die ik er mee gedaan heb was off-road. In t terrein is ie relatief zuinig. Voor op de weg niet echt geschikt. | |
Doemaarvier | woensdag 22 januari 2020 @ 21:28 |
Hallo lieve fokkers er is al even niet meer gereageerd in dit topic maar dat neemt niet weg dat ik me als nieuwe Saab eigenaar toch even wil melden. Ik heb afgelopen week een Saab 93 aero 2.8 V6 Turbo estate met Hirsch badges aan kunnen kopen. Het gaat om een auto uit 2005 dus de echte puristen zullen het misschien geen echte Saab noemen. Neemt niet weg dat ik zelf de GM Saab van 2003 tot 2007 hele mooie auto's vind. Omdat de aero 2.8 af fabriek met 250 paardjes wordt geleverd en deze auto als Hirsch 300 pk werd aangeboden heb ik een aankoopkeuring en een rollenbanktest laten uitvoeren voor aanschaf. Technisch bleek de auto in orde en de dyno test kwam net boven 300 uit. De volgende week ga ik dit beest ophalen. Moet bekennen dat ik het topic niet heb doorgelezen dus ik ben benieuwd of meer mensen ervaringen hebben met performance Saabs | |
Leandra | woensdag 22 januari 2020 @ 21:53 |
Welkom! | |
Doemaarvier | woensdag 22 januari 2020 @ 21:56 |
Dank je | |
highender | woensdag 22 januari 2020 @ 22:46 |
Jep, van 2001 t/m 2008 heb ik 3 verschillende 9-5 Aero's Hirsch Performance (280 pk) gereden, dit model. Het zijn superieure reiswagens met een buitengewoon goede ergonomie, en Hirsch gaf net dat extra beetje power als je 's nachts aan het 'cruisen' was. Ik heb er destijds geen bijzondere technische problemen mee ondervonden. Ik denk dat je er veel plezier van gaat hebben. | |
djkoelkast | woensdag 22 januari 2020 @ 23:35 |
Ik wil ook nog steeds een Aero, maar geen estate en geen automaat en liefst een 2003-2004. Zie ze maar heel weinig voorbijkomen. Heb nu zelf nog altijd mijn Vector 2.0t (2003) | |
Doemaarvier | donderdag 23 januari 2020 @ 10:49 |
https://www.autotrack.nl/tweedehands/saab/9-3/48308917 Is wel de 2.0 T | |
vosss | donderdag 23 januari 2020 @ 10:58 |
Ik wist niet dattie ook op de dyno geweest was. Mooi dat ie de opgegeven pk's ook echt haalt. Laat maar weten als je hem gehaald hebt, dan kom ik ff langs | |
djkoelkast | donderdag 23 januari 2020 @ 13:02 |
En het moet ook nog een 9-5 zijn Dit is geen Aero maar een Vector, ik heb nu al een 9-5 Vector 2.0t Saab 9-5 Aero (2.3) 2003-2004 Handgeschakeld Geen Estate < 300.000km Dat is de zoektocht Anders kan ik net zo goed in de huidige blijven rijden. | |
Duvel | zondag 26 januari 2020 @ 11:09 |
Kwam er uit die keuring nog iets over de 2.8 motor? Dat schijnt niet de meest makkelijke te zijn. Op saabforum.nl kunnen ze je waarschijnlijk ook goed helpen. Je bent in elk geval goed gestart door niet blind te kopen! | |
Doemaarvier | dinsdag 28 januari 2020 @ 23:19 |
Nee over het blok is niets boven komen drijven. Algehele beeld dat uit de keuring kwam was dat de auto goed onderhouden was en voor zover te bepalen nooit schade had gehad. Eigenlijk was die auto boven budget maar omdat de monteur die de keuring gedaan heeft uiterst positief was ben ik toch tot aankoop over gegaan. Omdat ik zelf nog geen ervaring heb met performance auto's van dit type heb ik gereageerd in dit topic. Oa met het oog op te verwachten onderhoudskosten ed. Inmiddels heb ik wat meer onderzoek gedaan en wat ik daarvan heb opgestoken is dat de techniek wel op orde lijkt maar dat met name het interieur nogal snel slijt. Zaterdag ga ik het bakkie ophalen en ik kijk nu al uit naar de verbaasde gezichten van de petjes die niet mee kunnen komen op de snelweg of bij de verkeerslichten | |
Doemaarvier | vrijdag 7 februari 2020 @ 22:09 |
Vorige week heb ik de Saab opgehaald en rij er nu een weekje in rond. Qua afwerking in het geen BMW of Mercedes en ook qua uitrusting stelt het natuurlijk niet zoveel voor het is immers een auto van 15 jaar oud. Ik sta echter wel elke keer te kijken van de prestaties van de turbo aangedreven 2.8 liter V6. Ik ben ermee de Duitse autobahn opgedoken en daar is gebleken dat de maximum snelheid van 260 op de teller onvoldoende bleek om de topsnelheid van het beestje te meten. Ondanks dat het kreng gaat als de brandweer is er ook nog normaal mee te rijden. Al verwacht ik niet dat er qua brandstofverbruik meer uit te halen valt dan 1:8 of 1:9. Zoals ik het nu zie is dit de beste onverstandige aankoop ooit. | |
Leandra | vrijdag 7 februari 2020 @ 22:56 |
Qua uitrusting vind ik het nog reuze meevallen, onze Sport Sedan uit 2002 zat vol met zaken die nu in een hoop auto's nog niet standaard zijn, maar dat was dan ook een Launch Edition. Als ik zie hoeveel automobilisten nu nog met kapotte verlichting rijden terwijl mijn 21 jaar oude Saab gewoon in de SID meldt welke lamp kapot is dan snap ik niet hoe mensen in een vrijwel nieuwe auto met kapotte verlichting kunnen rijden. | |
Doemaarvier | zaterdag 8 februari 2020 @ 18:00 |
Ik bedoel eigenlijk als je het vergelijkt met een moderne auto uit het hogere middenklasse segment. Voor 2005 was de uitrusting waarschijnlijk behoorlijk goed met climate control, stoelverwarming, boordcomputer, routeplanner enz enz | |
Duvel | vrijdag 4 maart 2022 @ 21:09 |
Wie rijden er hier eigenlijk nog SAAB? | |
Leandra | vrijdag 4 maart 2022 @ 21:12 |
Check ✅ Nog steeds de cabio uit de OP. | |
AchJa | vrijdag 4 maart 2022 @ 21:27 |
Check, de derde nu. Begon met een 9-3 2.0 LPG 2000, daarna een 9-3 2.2 Diesel 2004 en nu een 9-5 2.0 Benzine Estate 2001. Tanken is tegenwoordig wel een beetje demotiverend... | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 4 maart 2022 @ 22:22 |
Check, 9-5 Estate uit 2006. Rijdt ook op E85, tanken in Frankrijk vorig jaar was wel leuk, 30 euro voor 50l brandstof. | |
DX11 | vrijdag 4 maart 2022 @ 22:34 |
Helaas niet meer. Was dolgek op mijn cabrio maar het stoffen dak onderhouden was te veel gedoe, werd groen enz. Dus heb even doorgespaard en heb nu een BMW cabrio met hard dak. (Je moet wat als je in een flat woont zonder eigen parkeerplaats) | |
Z | vrijdag 4 maart 2022 @ 23:22 |
Check. Een schitterende Saab 9000cde. Maar hij gaat er mogelijk wel uit dit jaar. Wordt toch een beetje duur en duurzaamheid is ook wel een beetje een issue. | |
Dingest | zaterdag 5 maart 2022 @ 00:02 |
9000s zijn wel hele fijne reiswagens. Ik heb er eentje gehad voor de Carbage Run, een 2.3 FPT. 200 pk en een automaat reed wel heerlijk, maar zuinig was-ie zeker niet Ik heb mijn 96 nog, wordt over een paar maanden al weer 50 | |
Z | zaterdag 5 maart 2022 @ 09:30 |
De mijne is een 2.3 lpt automaat. Heerlijk rijden inderdaad. | |
djkoelkast | zaterdag 5 maart 2022 @ 10:00 |
Nog steeds mijn 9-5 uit 2003 | |
Hyperdude | zaterdag 5 maart 2022 @ 10:07 |
Onderdelenvoorziening nog een beetje te doen? Met name Saab specifieke onderdelen? Zag deze week nog een 9-5 NG, ook alweer 2010-2011. 1 van de 500 in NL. https://nl.wikipedia.org/wiki/Saab_9-5#Tweede_generatie | |
Z | zaterdag 5 maart 2022 @ 10:13 |
Er zijn al een aantal dingen verlijmd aan mijn auto omdat onderdelen soms lastig te vinden zijn (portiergreep, ruitensproeier-reservoir). Maar er gaat eigenlijk bijna nooit wat stuk. Auto verbruik wel wat veel vloeistoffen. | |
Hyperdude | zaterdag 5 maart 2022 @ 10:16 |
Zijn vaak van die kleine dingen die weinig uitmaken als het je hobby-auto is, maar erg onhandig zijn als je er iedere ochtend mee naar je werk moet. Hopelijk houdt je Saabje het nog lang vol. | |
Fer | zaterdag 5 maart 2022 @ 12:17 |
Zijn er al een paar omgebouwd naar EV? | |
Leandra | zaterdag 5 maart 2022 @ 12:18 |
Nog niet, dat lijkt me wel wat trouwens, maar ik denk dat ik dan thuis nog wat oorlogen te winnen heb | |
JohnnyKnoxville | zaterdag 5 maart 2022 @ 12:22 |
Via de bekende sites (elferink bijvoorbeeld) kun je nog best veel vinden. En via saabwisonline leer je weer hoe je die dingen kunt monteren. | |
Z | zaterdag 5 maart 2022 @ 12:52 |
Waar kan je dat laten doen? | |
DX11 | zaterdag 5 maart 2022 @ 13:42 |
Op Saabforum marktplaats vragen, ze bieden continue alles aan wat je zoekt. | |
Housekeeper | zaterdag 5 maart 2022 @ 14:08 |
He wat leuk. Leven in dit Saab-topic. Inmiddels alweer 6 jaar een Saab onder de kont. Begonnen met een 9-3 OG 2.2 TiD. Daar hebben we 180k mee gereden. Weggedaan omdat de vaste lasten steeds verder opliepen en de oprukkende milieuzones het er niet makkelijker op maakten. Nu alweer 2 jaar verder met onze 9-5 Dame Edna Estate op LPG. Fantastische cruiser Onderdelen zijn geen enkel probleem. En onze specialist heeft ook het nodige liggen. Daarnaast is er een levendige community in NL. We hopen nog lang Saab te kunnen blijven rijden | |
Duvel | zaterdag 5 maart 2022 @ 17:05 |
Een vruchtbare kick, leuk! Ik rij ook nog steeds de cabrio die ik in 2018 kocht. | |
Leandra | zaterdag 5 maart 2022 @ 17:51 |
Geen idee, oorlog voeren doen we gewoon thuis indien nodig | |
Alexxxxx | zaterdag 5 maart 2022 @ 21:26 |
Na drie 9-3’s nu weer terug naar een Skoda Fabia gegaan. | |
Duvel | zondag 6 maart 2022 @ 07:00 |
Wel een Sonett! | |
Duvel | woensdag 9 maart 2022 @ 08:24 |
Het is trouwens niet leuk SAAB rijden met deze brandstofprijzen. | |
Leandra | woensdag 9 maart 2022 @ 08:28 |
Nee idd, ik heb al een tripje naar Zutphen uitgesteld omdat maar 1 van de 2 winkels waar ik naartoe wil open was, dan maar een keer op een zaterdag, als ze wel allebei open zijn. | |
Duvel | woensdag 9 maart 2022 @ 08:47 |
Ik ga weer wat meer gebruik maken van m'n treinkaart denk ik, ondanks dat kloterige mondkapje. De cabrio echt alleen gebruiken voor ritjes waar je met het dak open kunt rijden. En de tuning denk ik maar even omlaag gooien, dan kan er weer EURO95 in. Scheelt toch weer 10 ct/l. | |
Duvel | woensdag 9 maart 2022 @ 08:50 |
Wie hier meer over wil lezen, zie dit topic op het Saabforum. Het is een geweldige ombouw: https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=43&t=168991 | |
Duvel | woensdag 9 maart 2022 @ 08:54 |
Da's wel jammer ja, die van mij staat ook buiten en het dak gaat nog ok. Ik heb er ook een hoes bij maar het waait hier vaak vrij hard en die elastieken zijn toch niet heel erg weerbestendig. Binnenkort er wel weer op vanwege toenemende vogelactiviteit in de wijk. | |
DX11 | woensdag 9 maart 2022 @ 17:56 |
Het dak zal vast wel goed blijven (als in waterdicht) maar ik had groene aanslag rond de randen en bij het achterraam, en door de wasstraat is nou ook weer niet optimaal met een stoffen dak. Dus uiteindelijk toch maar voor een hardtop gekozen. | |
Z | dinsdag 28 juni 2022 @ 22:12 |
Ik heb vanavond een nieuwe auto gekocht. Dat betekent het einde van het Saab-tijdperk voor mij. Weliswaar een mooie V70 gekocht maar het zal wel even wennen zijn. Ik kreeg ook steeds meer complimenten over de Saab naar mate die ouder werd. Dat zal met een Volvo minder snel gebeuren. | |
Leandra | dinsdag 28 juni 2022 @ 22:38 |
Was er niet ergens een 9-5 (NG ) beschikbaar die aan je eisen voldeed? Blijft jammer natuurlijk, maar als ik een alternatief moest hebben dan zou Volvo ook mijn eerste keuze zijn. | |
DX11 | dinsdag 28 juni 2022 @ 22:42 |
Dingen hebben schijnbaar allemaal vrij goedkope onderdelen, veel wat te koop staat heeft super versleten knoppen en kapotte lightbars enz. Edit: en damn wat vragen ze er nog veel voor: https://www.gaspedaal.nl/(...)4&bmin=2010&srt=df-a Voor dat geld heb je ook een dikke BMW van een nieuwe jaartal met minder kilometers en meer opties. Tja. | |
Leandra | dinsdag 28 juni 2022 @ 22:50 |
Ja, ze zijn bizar duur | |
Z | dinsdag 28 juni 2022 @ 23:14 |
Ik vind de NG's wel mooi maar niet heel erg Saab-ig. Laatst fietste ik lang een huis waar op de oprit twee NG's stonden en één zo'n bulky/4wd Saab. Een leifhebber. | |
Duvel | woensdag 15 maart 2023 @ 12:42 |
En welkom terug alvast. | |
Alexxxxx | woensdag 15 maart 2023 @ 12:53 |
Dank je! Fabia gaar, Impreza kwam niet meer door de apk en de SLK is te klein voor boodschappen dus nu aan de 9-5 | |
AchJa | woensdag 15 maart 2023 @ 19:06 |
Hier alweer een dik jaar de 9-5 Estate uit 2001. | |
Knutknuttsson | vrijdag 31 maart 2023 @ 09:46 |
Ik heb mijn oog laten vallen op deze Saab https://link.marktplaats.(...)ntent=app_ios_tablet Iemand op-en of aanmerkingen en tips waar ik op moet letten bij deze auto’s? Hij lijkt dealer onderhouden, dus dan neem ik aan dat de meeste bekende kwaaltjes zijn ondervangen. Ik lees veel over sludge bij deze auto's, of is dat bij vroegere jaartallen een probleem? | |
Leandra | vrijdag 31 maart 2023 @ 10:01 |
Aankoopkeuring bij Saab-specialist laten doen. Black sludge is waarschijnlijk idd een mogelijk probleem, dat hangt vooral van het motortype af, hoe dat bij deze zit weet ik zo niet. Ik weet dat het bij het motortype van onze 1999 cabrio minder tot niet speelt, bij het motortype van de jaren daarna wel. | |
DX11 | vrijdag 31 maart 2023 @ 11:41 |
Volgens mij is T5 (idd tot 2000) veilig, T7 een groot risico, maar ik dacht ook dat 2.3t nog een ander motor type was. @Knutknuttsson ik zou het op saabforum navragen dan krijg je zeker een goed antwoord. | |
Duvel | vrijdag 31 maart 2023 @ 13:23 |
Carterventilatie (een belangrijke oorzaak van sludge) is na 2003 ook voor de 9-5 opgelost volgens mij, want MOD-6 (de betreffende modificatieset) is te koop voor 9-5's van 1998 - 2003. | |
Knutknuttsson | vrijdag 31 maart 2023 @ 13:29 |
Kan ik zien of die modificatieset erop zit? Of zou dat in het boekje moeten staan? | |
Duvel | vrijdag 31 maart 2023 @ 13:34 |
Ik zou niet weten hoe je dat kunt zien.. Aan de andere kant: als ie na 340000+ km nog niet in de soep is gelopen... en gezien de stempels van Autohuis Joël in het boekje, zou ik verwachten dat ie er op zit. Het is ook geen vreselijk lastige modificatie, dus als ie er niet op zit, kun je dat van de verkoper vragen. | |
DX11 | vrijdag 31 maart 2023 @ 13:52 |
Ja dat kan je zien, zit ergens een extra slangetje. Staat 100% op Saabforum inc foto's. Zoek op "mod6". Zo noemen ze het, geen idee waarom. | |
Duvel | vrijdag 31 maart 2023 @ 14:13 |
De zesde modificatie? Geen idee, mijn Saab is van 1998, die heeft daar minder last van. | |
DX11 | vrijdag 31 maart 2023 @ 14:56 |
Dat klinkt logisch maar volgens mij weet niemand wat de eerste 5 modificaties zijn. Anyway dat klopt. Dit probleem was het ergst aanwezig bij de T7 motor (vanaf 2000/2001) als ik het me goed herinner. | |
Knutknuttsson | vrijdag 31 maart 2023 @ 15:48 |
Bedankt allen. Ik heb gewoon de vorige onderhouds garage gebeld, kende de auto nog. Hebben hem 8 jaar in onderhoud gehad en er zit inderdaad de mod6 in. Verder volgens hem in die jaren geen kosten gespaard in het onderhoud. | |
Knutknuttsson | zaterdag 1 april 2023 @ 12:49 |
Vandaag de deal rond gemaakt. Voor het eerst in mijn leven een SAAB-rijder. Blij mee | |
De_Hertog | zaterdag 1 april 2023 @ 12:55 |
Mod5 is óók een carterventilatie-set: https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=109506. Wat de andere vier zijn weet ik ook niet | |
Charged | zaterdag 1 april 2023 @ 13:23 |
Proficiat,veel plezier ermee en veel veilige km's. Foto's!! Als onze V70 er ooit besluit ermee te stoppen staat dit ook mijn verlanglijstje naast een bmw e39 Touring. En voor mezelf zou ik nog wel eens een 9-3 cabrio willen hebben. | |
Knutknuttsson | zaterdag 1 april 2023 @ 13:44 |
Dank je. Ik heb ook nog een V70 Classic. Cross Country uitvoering. Weet nog niet precies wat ik daar mee ga doen. | |
Charged | zaterdag 1 april 2023 @ 13:48 |
Goed onderhouden en misschien aan ons verkopen mits de goede uitvoering en als de tijd er rijp voor is. Ik ben er na een paar jaar nog steeds niet over uit welke ik fijner vind..onze V70N D5 of de V70 Classic 20v. | |
Duvel | zaterdag 1 april 2023 @ 14:50 |
Wegwezen met die Lolvo's, dit is het SAAB-topic. | |
Knutknuttsson | donderdag 13 april 2023 @ 17:42 |
Inmiddels een 2 week in bezit van de 9-5 en Mijn Hemel….wat een genot om in te rijden Gisteren is ie op de brug geweest en de monteur kon niets vinden wat aandacht nodig had, op het profiel van één van de achterbanden na. Die was nog goed, maar ietsje minder dan de andere drie. Nou, als dat alles is…… Hij was onder de indruk over de staat van de auto icm met de gereden kilometers. Enige zure is dat er iemand op de eerste (!) dag dat ik hem had het nodig vond om op de parkeerplaats tegen mijn achterbumper aan te schuren, meteen dikke krassen erop. En natuurlijk niet het fatsoen om even een berichtje achter te laten. | |
Tomatenboer | donderdag 8 juni 2023 @ 14:34 |
Oh jee, het SAAB virus steekt bij mij weer de kop op! In het verleden in het bezit geweest van een 9-3 Coupé uit 2000. Daarna allerlei "verstandige" auto's gereden, momenteel - pas kort - in het bezit van een Opel Adam uit 2014, maar het is altijd blijven kriebelen. Nu merk ik dat ik al weken hele dagen op internet aan het struinen ben naar SAAB-advertenties. Nu dreig ik te vallen als een blok voor een 9-5 uit 2008 bij een SAAB specialist. Om mijn gevoelens te onderbouwen zou ik hier dan graag van jullie nog wat ervaringen meekrijgen. Wat verbruikt jullie SAAB bijvoorbeeld en wat zijn jullie kwijt aan onderhoud? Is de onderdelenvoorziening nog altijd op orde? | |
Leandra | donderdag 8 juni 2023 @ 14:41 |
Ik zit net op het station om onze dame weer op te halen bij de SaabSpecialist na een beurt en APK, weet nog niet hoeveel het gaat kosten, wel dat de uitlaat vanaf de katalysator naar achteren vervangen is en dat de banden nog door de APK kwamen maar wel aan vervanging toe zijn, maar omdat ik er in oktober toch weer winterbanden om laat leggen heb ik de banden nog niet gedaan, dat regel ik komend voorjaar wel met de bandenman. Maandag breng ik haar naar de poetser om binnen en buiten te laten poetsen, leer behandelen en een klein scheurtje in het leer van de bestuurdersstoel te laten fixen. | |
Leandra | donderdag 8 juni 2023 @ 14:43 |
Als ik de rekening heb dan werk mijn kosten-Excel weer even bij en kan ik je antwoord geven op de kostenvraag, moet ik wel zeggen dat ik zo'n 7.000 km per jaar rij, dus dat beperkt de kosten redelijk, hoewel dat de kosten per km verhoogt. 9-3 cabrio uit 1999. | |
JohnnyKnoxville | donderdag 8 juni 2023 @ 14:49 |
2.0t Biopower Estate automaat uit 2006 hier. Verbruik (met veel cruisecontrol) is volgens boordcomputer zo'n 8,8l/100km. Wisselt weinig tussen zomer en winter. In de zomer tank ik vaak E85 in Frankrijk, dan stijgt verbruik naar 11l/100km, maar dat kan financieel uit. Heb haar gekocht in okt 2020 met 244.000 op teller. Nu staat er ca 270.000 op teller. Eerste beurt + APK in 2021 was bijna ¤1000,-. Moest oa motorsteun vervangen worden + twee banden. Beurt vorig jaar + apk was rond de 400 euro, daar waren geen bijzonderheden. Fijne auto's om te rijden, zeker op lange afstanden. Wel minder wendbaar en lichtvoetig dan de 9-3 2.0t die ik hiervoor had. Heb de mijne voor iets meer dan 4k gekocht, kun je je ook niet echt een buil aan vallen. Al zijn de prijzen wel hard gestegen de afgelopen tijd, ook voor 9-5's. Onderdelen zijn oa via Elferink nog prima te krijgen. | |
Tomatenboer | donderdag 8 juni 2023 @ 15:20 |
Als ik het vooralsnog zo lees allemaal on the webzz is het volgens mij allemaal wel goed te doen. Ik ben van plan tussen de ¤ 1500 en ¤ 2000,- per jaar te reserveren om de auto in goede tot topconditie te houden, en ik reken op een verbruik van 1 op 10. Ik zal zo'n 15.000 tot 16.000 km per jaar rijden. Ik ben van plan tussen de 5 en 7k uit te geven voor de aanschaf. Daarmee moet je exemplaren kunnen vinden die goed zijn onderhouden en met minder dan 250k op de teller lijkt mij. | |
Leandra | donderdag 8 juni 2023 @ 15:32 |
Langjarig verbruik: https://www.autoweek.nl/v(...)turbo-200pk-fsp-1999 | |
Tomatenboer | donderdag 8 juni 2023 @ 16:34 |
1 op 11 is een mooi net verbruik. Ik heb interesse in een 9-5 2.0t gechipt naar 210 pk dus ik denk niet dat die ook 1 op 11 haalt. Maar ben vooral benieuwd wat realistisch is qua inschatting van de onderhoudskosten. Ik denk dat ik met pakweg ¤ 1800 per jaar wel goed zou moeten zitten. | |
DX11 | donderdag 8 juni 2023 @ 19:36 |
Ik mis mijn Saabs wel erg hoor. Heb nu een wat modernere auto maar het Saab gevoel was toch anders. Heb nog een versnellingsbak (handbak) liggen voor een 9-3og btw als iemand die nodig heeft https://i.imgur.com/7zpUsVj.jpg https://i.imgur.com/ErGUFwE.jpg https://i.imgur.com/3xvChq6.jpg [ Bericht 28% gewijzigd door DX11 op 08-06-2023 20:25:40 ] | |
Duvel | donderdag 8 juni 2023 @ 21:42 |
Ben je dat ding nou nog niet kwijt? | |
Duvel | donderdag 8 juni 2023 @ 21:45 |
Ik rij net zo'n auto (uit 1998), ik heb hem ruim vijf jaar. Na idioot acherstallig onderhoud in het eerste jaar (o.a. koppeling), is het nu vrij rustig met een keer een deel van de uitlaat dat lekte of een lekkage in de stuurbekrachtiging. En natuurlijk normale slijtage zoals de banden. | |
DX11 | donderdag 8 juni 2023 @ 23:44 |
Haha ja blijkbaar word de vraag door de jaren heen niet bepaald groter. Is er nou echt niemand met een 9-3 die een nieuwe bak nodig heeft zou je denken? Ik had dat namelijk wel nodig en hij zou er gewoon in gegaan zijn, ware het niet dat ik hem total loss reed voor die tijd. Kwam er net ook achter dat Saabforum je advertentie op een gegeven moment automatisch verwijderd, dus dat helpt ook niet echt mee. | |
Leandra | donderdag 8 juni 2023 @ 23:58 |
Wij hebben haar 9 jaar en ze had gelijk al groot onderhoud nodig, dus dat was gelijk bij de aankoop al feest, maar dat wist ik. In de jaren daarna de kap vervangen, en op andere momenten bijna iedere cilinder van de kap, en een nieuwe motorkap geplaatst omdat ik die nog (nieuw) origineel kon krijgen en dat uiteindelijk goedkoper was dan de oude motorkap te laten opknappen. Verder vooral regulier onderhoud, 6 jaar geleden de einddemper, nu dus de hele uitlaat vanaf de katalysator, volgend voorjaar verse zomerbanden en de koppeling begin wat wazig te worden dus de koppelingsplaten zijn volgend jaar of het jaar daarna aan de beurt, kunnen ze gelijk de olielekkage aanpakken die vrij eenvoudig op te lossen is maar lastig te bereiken, we hadden al afgesproken dat dat zou gebeuren als de koppelingsplaten aan de beurt waren. | |
Duvel | vrijdag 9 juni 2023 @ 07:39 |
Ook een mooie lijst! Maar je krijgt er zoveel voor terug! Ik ben benieuwd of ik hem kan houden tot m'n oudste dochter haar rijbewijs heeft. Nog een jaar of acht. | |
Duvel | vrijdag 9 juni 2023 @ 07:40 |
Klote dat ie in de prak gereden is, ben jij er goed uit gekomen? Wat was er mis met je oude bak? Die van mij joelt bij koude bak wat in z'n twee, maar dat doet ie al ruim vijf jaar en het wordt eigenlijk niet erger. | |
Tomatenboer | vrijdag 9 juni 2023 @ 08:45 |
Ik vind de verhalen over onderhoud eigenlijk wel meevallen. Wat ik lees over de SAABS hebben ze vergelijkbare onderhoudskosten voor auto's met veel lagere kilometerstanden. Toen ik 10 jaar terug zelf een SAAB 9-3 Coupé had was mijn ervaring trouwens ook zo. | |
DX11 | vrijdag 9 juni 2023 @ 13:30 |
Ja echt heel goed, met 80km/h op een andere auto geknald (heel lang verhaal), echt een harde klap, maar het enige wat ik er aan over hield was wat blauwe plekken van de riem. Sommige versnellingen "plakte" heel erg irritant, dat je echt hard aan de pook moest trekken. | |
Leandra | vrijdag 9 juni 2023 @ 15:02 |
Factuur binnen: In exact 9 jaar ex aankoop en ex de kosten die gelijk na de aankoop gemaakt zijn (beurt, reparaties, zomerbanden (ze stond op winterbanden) en velgen ¤ 6.751,61 incl alles) en 82.134,4 gereden kilometers: Benzine: ¤ 12.227,17 Belasting: ¤ 6.340,= Verzekering: ¤ 5.153,16 Onderhoud: ¤ 10.0337,37 Reparaties: ¤ 425,40 Wassen: ¤ 264,= Bekeuringen: ¤ 0,= Totaal: ¤ 34.443,10 Gemiddeld ¤ 318,92 per maand. Inclusief aankoop en alle direct gemaakte kosten dus een totaal van ¤ 41.194,71 wat neerkomt op een gemiddelde van ¤ 381,43 per maand | |
Leandra | vrijdag 9 juni 2023 @ 15:39 |
Overigens is ¤ 2.674,18 van de onderhoudskosten kapgerelateerd; nieuwe kap, cilinders vervangen. Dus dat zijn kosten die je alleen bij een cabrio hebt. | |
DX11 | vrijdag 9 juni 2023 @ 18:12 |
Heb 3 Saabs gehad, heel weinig kosten gehad, volgens mij zelfs alleen maar regulier onderhoud (bij Saab Service Rhenen, geweldige vent!). Mijn 2e Saab was een ex-garbaragerun Saab (zilver met slecht geverfde zwarte motorkap) die ik voor ¤250 kocht als overbrugging totdat ik de echte volgende Saab kocht, en ook die deed het perfect, foto voor de lol: | |
Duvel | vrijdag 9 juni 2023 @ 19:36 |
Copy that, alleen wel een eind weg. | |
DX11 | vrijdag 9 juni 2023 @ 20:04 |
Ik rij reed er graag voor om, hij heeft meer Saab kennis dan de dealers die er nog zijn, en een flink magazijn met zowel nieuwe als gebruikte onderdelen. En hij kan ook nieuwe sleutels bestellen uit Zweden enz (dus niet zelf slijpen, maar echt origineel gewoon nieuw). Ik kwam er vanaf het begin dat ik Saab had, en zou het een ieder aanraden. | |
Leandra | vrijdag 9 juni 2023 @ 21:08 |
Vanaf m'n eerste Saab in onderhoud bij Haaima in Barneveld, destijds woonde ik bijna om de hoek, toen ben ik naar Amersfoort verhuisd maar wel bij Haaima gebleven, nu weer bijna om de hoek, andere hoek. Zeer tevreden. | |
Tomatenboer | zaterdag 10 juni 2023 @ 00:29 |
Ik zal dan waarschijnlijk naar Peter Mink gaan in Breda. Ook een goed aangeschreven SAAB specialist. Ik ga morgen naar een SAAB 9-5 2.3t kijken heb ik besloten. 😊 Ik vind het wel een beetje spannend, want ik voel heel veel voor weer de overstap naar SAAB maken, maar ik zou er dan wel mijn zorgeloze en "verstandige" jonge Opel voor inruilen, dus dat voelt nog even als een gok en niet de meest verstandige beslissing ooit. | |
Duvel | zaterdag 10 juni 2023 @ 09:40 |
Dat is het ook niet. Maar het rijdt misschien wel leuker. | |
Duvel | zaterdag 10 juni 2023 @ 09:41 |
Eens, ik kom er regelmatig voor bijzondere klussen. Misschien nu in Gouda de SAAB garage is overgenomen ook wel voor regulier onderhoud. | |
Tomatenboer | dinsdag 13 juni 2023 @ 08:38 |
Ik heb ondertussen nog altijd geen knoop doorgehakt. Ik ben wel (alleen) gaan kijken bij een 9-5 in de buurt en een 9-3 sportsedan, maar niet eens een proefrit gemaakt. Ik merk bij mezelf een behoorlijke drempel om mijn verstandige jonge auto in te ruilen op een oudere auto met een hele geschiedenis waarbij je achterstallig onderhoud en betrouwbaarheid maar moet afwachten. Kortom, misschien is SAAB dan blijkbaar toch niet de keuze voor mij. :-) Of ik moet me misschien over die drempel heen zetten en zal de praktijk (waarschijnlijk) gewoon 100% meevallen. | |
Leandra | dinsdag 13 juni 2023 @ 09:57 |
Het is ook spannend en niet logisch, laat iig door een SaabSpecialist een aankoopkeuring doen. | |
DX11 | dinsdag 13 juni 2023 @ 10:55 |
Je kan altijd nog een Volvo overwegen, heb je tenminste nog wel de zweedse roots. | |
Z | dinsdag 13 juni 2023 @ 10:58 |
Ik ben van een Saab 9000 overgestapt naar een V70. Ik kan niet zeggen dat ik daar heel blij van ben geworden. De V70 is praktischer en echt een prima auto maar ik hield echt van m'n Saab. | |
Tomatenboer | dinsdag 13 juni 2023 @ 11:01 |
Een Volvo S60 vind ik ook mooie auto's inderdaad, maar op internet lees ik eerlijk gezegd meer slechte verhalen over de S60 dan over de 9-5 en 9-3. | |
Duvel | zaterdag 1 juli 2023 @ 09:31 |
Wat is het geworden? | |
Knutknuttsson | zaterdag 1 juli 2023 @ 16:24 |
Ik rij nu een aantal maanden Saab, wat een heerlijkheid! Ik moet alleen nog wennen dat Saabrijders onder het rijden elkaar blijkbaar graag groeten. En een praatje willen maken op de parkeerplaats. En mensen die zelf ooit een Saab hebben gehad dat ook graag willen vertellen. Ik heb nog nooit zoveel aanspraak gehad om een auto. Moet er wel om lachen. | |
Duvel | zaterdag 1 juli 2023 @ 21:41 |
Dat groeten zie je meer in het oosten dan in het westen, is mijn ervaring. | |
De_Hertog | zaterdag 1 juli 2023 @ 21:49 |
Ik zag het destijds zelfs tot in Tsjechië. Al is dat natuurlijk ook ‘oosten’ | |
Tomatenboer | zaterdag 1 juli 2023 @ 22:35 |
Ik rijd nog steeds in mijn Opeltje en heb nog steeds geen knoop doorgehakt. Eerlijk gezegd denk ik dus niet dat het er nog van gaat komen. 😳 | |
Housekeeper | zondag 2 juli 2023 @ 22:29 |
Herkenbare taferelen. Leuk he. Een ander ding is "parking rules". Als je naast een andere Saab kunt parkeren, geniet dat de voorkeur. En er zijn Saabliefhebbers die spotten en de foto's op FB zetten. De mijne is al vele malen gefotografeerd inmiddels de afgelopen jaren |