abonnement Unibet Coolblue
pi_7479510
Vandaag ga ik van start met Deel 1 van de cursus Tulpen kweken met dwerg. Dit is een educatieve en informatieve cursus, en bovendien geheel kosteloos. Omdat ik weet dat de meeste Fok!ers niet van veel tekst houden, zal ik beginnen met een plaatje van het eindproduct.

Dit is de gele tulp Yokohama, geteeld (of 'gebroeid', zoals het in vaktermen heet) op kisten van 60x40cm, gevuld met potgrond. Sinds het begin van de vorige eeuw werden tulpen in de volle grond geteeld. Doordat de grond elk jaar opnieuw gebruikt werd voor de teelt van tulpen, raakte deze 'tulpenmoe'. Schimmels kregen de overhand, de tulpenbollen maakten geen wortels meer, en de kwaliteit bleef achter. Daarom besloot men om over te stappen op potgrond.

De potgrond werd in grote (houten of plastic) bakken gestort, en daarop werden de bollen geplant. Potgrond is een dure grondstof. Bovendien is er geen onuitputtelijke voorraad potgrond. In de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen, waar veel potgrond gewonnen wordt, heeft men bovendien te maken met strenge winters en een nat voorjaar, waardoor de productie slechts in een paar maanden van het jaar plaats kan vinden. Innovatieve tulpenbroeiers hebben daarom gezocht naar alternatieven. Na jaren van onderzoek, onder andere in het Noord-Hollandse Zwaagdijk slaagde men erin om kwalitatief goede tulpen te kweken op water.

De bollen worden op de prikkers gestoken, daardoor raakt de schil van de bol weliswaar beschadigd, maar dit heeft geen invloed op de bloem, die veilig in het hart van de bol zit. De bakken worden vervolgens gevuld met water, en gaan de koelcel in. Na drie weken hebben de bollen voldoende wortels, en mogen ze de warme kas is.
De bollen die op potgrond geplant worden, hebben een veel langere periode in de koelcel nodig om wortels te maken. Tien weken is heel normaal. Tulpen die op water geteeld worden moeten ook een koudeperiode hebben, maar dit kan 'droog' gebeuren. Dat wil zeggen dat de bollen in kisten in de cel bewaard worden, waardoor ze minder ruimte innemen. Dit bespaart ook nog eens energie, doordat een minder grote ruimte gekoeld moet worden.

En uiteindelijk belanden de tulpen op water in de warme kas, waar de temperatuur rond de 16,5 graden is. Het groeien kan beginnen. Dit is overigens de paarse tulp Negrita, alhoewel dat in dit stadium nog niet duidelijk te zien is.

Deel 2 van de cursus volgt later. Mochten er vragen zijn over deel 1, schroomt u dan niet, en stel ze hier.

I intend to live forever, or die trying.
  zondag 22 december 2002 @ 14:52:15 #2
42672 sjenetjuh
Ik ben zo al voldoende
pi_7479532
succes

pi_7479780
Soldaat bij de verbindingsdienst
  zondag 22 december 2002 @ 15:08:15 #4
22259 Fogerty
slapende account
pi_7479810
Zeer informatief topic!
Hieperdepiep hoera!
  Admin zondag 22 december 2002 @ 15:13:01 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7479882
Koelcel

Hoeveel graden is het daar dan

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_7480383
quote:
Op zondag 22 december 2002 15:13 schreef yvonne het volgende:
Koelcel

Hoeveel graden is het daar dan


In de koelcel is het 2 graden Celsius. Een tulp bloeit van nature na de winter: tulpen hebben een koudeperiode nodig, voordat ze gaan groeien. Door de tulp al in oktober in de koelcel te zetten, is het mogelijk om voor Kerstmis in de warme kas tulpen in bloei te hebben.
De tulpen op het derde plaatje zijn dinsdag in kas gezet. Deze foto maakte ik vanmiddag:

I intend to live forever, or die trying.
  Admin zondag 22 december 2002 @ 15:38:53 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7480411
Aaaaaaaaaah, dus daarom mag je in je tuin al planten voor de winter , nooit begrepen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_7480418
Komt er ook een online shop? Waar wij cursisten tegen een flinke korting inkopen kunnen doen?
  zondag 22 december 2002 @ 15:41:03 #9
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_7480461
quote:
Op zondag 22 december 2002 15:39 schreef Poepoog het volgende:
Komt er ook een online shop? Waar wij cursisten tegen een flinke korting inkopen kunnen doen?

dat wil ik ook wel eens weten
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  Admin zondag 22 december 2002 @ 15:44:54 #10
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7480551
Andere vraag, de bol komt oorspronkelijk uit Turkije, hebben die er nooit iets mee gedaan dan?
Waarom is het in nederland zo populair geworden?
Ze moeten er toch aardig de smoor inhebben dat wij nu zo'n fraai export artikel hebben.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin zondag 22 december 2002 @ 15:50:20 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7480662
Leuk onderwerp!!
Nog een vraag,
kan ik hier thuis een bol ook zo manipuleren zoals hier beschreven?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_7481012
quote:
Op zondag 22 december 2002 15:44 schreef yvonne het volgende:
Andere vraag, de bol komt oorspronkelijk uit Turkije, hebben die er nooit iets mee gedaan dan?
Waarom is het in nederland zo populair geworden?
Ze moeten er toch aardig de smoor inhebben dat wij nu zo'n fraai export artikel hebben.
De tulp komt oorspronkelijk uit Kazachstan, waar hij nog steeds in het wild in de bergen groeit. De tulpen die jij en ik kennen, zijn echter totaal verschillend van deze oorspronkelijke bloemen. Door jarenlang kruisen van oude en nieuwe soorten heeft de tulp zijn kenmerkende spitse bloemvorm gekregen. De tulp zoals die nu nog in de gebergtes van Kazachstan voorkomt, lijkt meer op de korte botanische tulpen die in de tuin staan. Als je die kleine tulpjes ziet, kom je waarschijnlijk niet op het idee om er geld mee te verdienen.
Tegenwoordig breidt de teelt van tulpen zich wel steeds meer uit over de wereld. Ook in Chili en Australië worden bollen geteeld, omdat die in de zomer (onze zomer) bloeien. Er is een kleine markt voor deze tulpen, vooral in Japan zijn ze er dol op.

Extra: in de zeventiende eeuw ontstond de tulpengekte in Nederland. Mensen die geld teveel hadden, betaalden belachelijke prijzen voor bollen. Onderstaande tulp, de 'Viseroij' werd verkocht voor een bedrag waar een normaal mens 15 jaar voor moest werken. (Met dank aan Wageningen UR.)

I intend to live forever, or die trying.
  Admin zondag 22 december 2002 @ 16:16:07 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7481124
Doorvertellen hoor, ik moet nu weg, maar dit is een verschrikkelijk leuk onderwerp,
geef je nog antwoord dan op m'n vraag of ik zo'n bol thuis ook zo kan manipuleren?
Trouwens, na al die jaren tulpen kweken, houd je dan nog van die bloem, of is het alleen nog maar een product?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_7481421
quote:
Op zondag 22 december 2002 15:39 schreef Poepoog het volgende:
Komt er ook een online shop? Waar wij cursisten tegen een flinke korting inkopen kunnen doen?
Ik ben bang dat er pas korting wordt gegeven bij afname van 100.000 bollen. Verder beschouw ik dit als een testcase: als het erg succesvol is, kan er eventueel in september 2003 een tweede cursus tulpen kweken gegeven worden.
I intend to live forever, or die trying.
pi_7481423
quote:
Op zondag 22 december 2002 16:16 schreef yvonne het volgende:
geef je nog antwoord dan op m'n vraag of ik zo'n bol thuis ook zo kan manipuleren?
Trouwens, na al die jaren tulpen kweken, houd je dan nog van die bloem, of is het alleen nog maar een product?
Het zal heel lastig zijn om dat thuis te doen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het wel iets moeilijker is dan 'geef de bol een x-aantal weken kou'.
Het begint met het rooien van de bollen. Iedereen kent de bollenvelden rond Lisse, die in het voorjaar mooi kleuren. Als de tulpen bijna uitgebloeid zijn, worden de koppen, en alle bovengrondse delen van de tulpen verwijderd. De bollen worden gerooid in grote kisten, en te drogen gezet in een grote hal met veel ventilatie. Daarna wordt de dode huid van de bol gepeld, een stoffig vakantiebaantje. Vervolgens worden de bollen op grootte gesorteerd. Een bol met maat 10 heeft een omtrek van 10 centimeter, maat 11 is 11 centimer enzovoort. Alleen de grotere bollen (vanaf 8-9) geven direct in het volgende jaar weer bloemen. Deze worden nu apart gehouden om in augustus/september aan tuinders (zoals ik) te verkopen.
En nu komt het lastigste deel van de preparatie (zoals dit 'manipuleren heet). Om te beginnen moet een tulp in het juiste stadium zijn, voor hij de koelcel in kan. Dit wordt stadium G genoemd. Op dat moment zijn in de bol alle kenmerken van de generatieve fase aanwezig: bloembladen, stamper en meeldraden. Als de tulp te vroeg de koelcel ingaat, groeit er dus een onvolledige bloem uit de bol. Daarom is het bij grote partijen bollen zaak om meerdere bollen te controleren op het juiste stadium. Per soort is de koudebehoefte verschillend, de grotere koelhuizen in Nederland (waar de bollen opgeplant en bewaard worden) hebben allemaal schema's die gebruikt worden om de tijd in de koelcel te bepalen.

En ja, gek genoeg houd ik nog steeds van tulpen. Het valt me toch op dat de meeste tuinders die ik ken netjes omspringen met hun product, en er ook voor zorgen dat het voor de consument nog een waardevol bosje bloemen of een mooie potplant is. Natuurlijk zijn er ook bedrijven ontstaan waar een hoge omzet Het Doel is, en waar de werknemers alleen hun uren volmaken, maar ik denk dat je dat in elke branche hebt.
Natuurlijk sta ik ook wel eens met tegenzin op. Het is echter niet zo zeer het werk dat vervelend is, maar meer alle regels en onzin er omheen. Ik sluit niet uit dat ik binnen vijf jaar de boel verkoop en gewoon bij een andere tuinder aan het werk ga. Maar dat is van later zorg.

I intend to live forever, or die trying.
  maandag 23 december 2002 @ 17:25:45 #16
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_7501878
Kan je ze ook eten? Want anders kan je mooi even binnenlopen als er weer oorlog komt.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 23 december 2002 @ 17:40:53 #17
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_7506004
quote:
Op maandag 23 december 2002 17:25 schreef I.R.Baboon het volgende:
Kan je ze ook eten? Want anders kan je mooi even binnenlopen als er weer oorlog komt.
Alhoewel ik het in mijn jonge jaren wel eens geprobeerd heb, is het niet aan te raden. Mocht er ooit een hongerwinter komen, dan zou je als laatste redmiddel wel bij mij mogen komen eten. Indien je van plan bent om zelf bollen te gaan zoeken, let dan op dat je geen narcissenbollen eet. Deze zijn slijmerig, en kunnen voor serieuze maagklachten zorgen.
quote:
Op maandag 23 december 2002 17:40 schreef MeneerTim het volgende:
Ah, een echte bukker?
Jawel. Een echte.
I intend to live forever, or die trying.
pi_7514078
quote:
Op zondag 22 december 2002 14:50 schreef dwerg het volgende:

Deel 2 van de cursus volgt later. Mochten er vragen zijn over deel 1, schroomt u dan niet, en stel ze hier.


Hoeveel later? Ik zit te trappelen van ongeduld op deel twee!

.

pi_7514098
Tot nu het leukste Fok-topic ever
pi_7514130
quote:
Op zondag 22 december 2002 16:39 schreef dwerg het volgende:

[..]

Ik ben bang dat er pas korting wordt gegeven bij afname van 100.000 bollen. Verder beschouw ik dit als een testcase: als het erg succesvol is, kan er eventueel in september 2003 een tweede cursus tulpen kweken gegeven worden.


Nou ja iig geweldig topic, wel jammer van de korting.

[Dit bericht is gewijzigd door Poepoog op 24-12-2002 02:32]

pi_7514479
Dwerg. Namens Bazyx, die helaas veel te vroeg van F&F is heengegaan, wil ik je vragen wat je favoriete tulp is. Heb alvast dank.
Er bezeichnet unsere Darstellungsform, die Art, wie wir die Dinge sehen. (Ludwig Wittgenstein)
pi_7522919
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 02:13 schreef zodiakk het volgende:
Hoeveel later? Ik zit te trappelen van ongeduld op deel twee!
Deel twee volgt donderdag of zondag, afhankelijk van de hoeveelheid tijd die ik vrij kan maken. Dan zal ik ook zeggen wat mijn favoriete tulp is. In deel twee behandel ik het water geven en de behoefte aan kunstmest van de tulp. Heeft een tulp wel kunstmest nodig, of zitten er voldoende voedingsstoffen in de bol?
I intend to live forever, or die trying.
pi_7546630
Wat een leuk topic!!!
Neem je ook een bosje tulpen mee op het #muziekreisje?? Voor de gezelligheid?!
pi_7604440

De tulpen worden op zogenaamde Europallets met de vrachtwagen gebracht. Het water dat nog in de bakken zat, is er gedeeltelijk uitgeklotst tijdens het laden, rijden, en weer lossen van de wagen. Als de wortels van de tulpen zijn uitgedroogd, nemen ze geen water meer op, het is dus zaak om de bakken weer snel te vullen. Dit kan gebeuren met leidingwater (duur), slootwater, of regenwater (zoals wij dat gebruiken). Het vullen gebeurt met de slang, dat gaat het snelst.


Omdat de bollen niet helemaal onder water mogen staan, dan gaan de bollen rotten, moet het overtollige water uit de bakken kunnen lopen. Daarom zit er aan weerszijden van de bak een gaatje, dat hier te zien is doordat ik een rood kaartje aan de binnenkant van de bak heb gestopt.


Uiteraard drinken de tulpen het water op. Als ze net uit de cel komen en nog klein zijn, is dat nog niet zo veel. Als er eenmaal een flinke steel op de bol staat, kan het water in de bak per dag wel een centimeter zakken. Aangezien het nogal veel werk is om elke dag met de slang het water bij te vullen, wordt er gebruik gemaakt van druppelslangen. In deze hard rubberen slangen zit om de 19,5 centimer een klein gaatje, waar (indien de pomp wordt gestart), elke anderhalve seconde een druppel komt, zoals in het midden van de foto te zien is.
Alhoewel de bol van zichzelf al veel voedingsstoffen bevat, redt hij het niet zonder kunstmest. In de tuin is meestal wel voldoende kalk aanwezig, de belangrijkste voedingsstof, als je een beetje graaft kom je meestal wel schelpjes tegen, die langzaam kalk afgeven aan de grond als ze afgebroken worden. De tulpen krijgen met het water calcium en stikstof mee, om ervoor te zorgen dat de stelen stevig blijven. Als de tulpen alleen regenwater (zonder kunstmest) zouden krijgen, bestaat de kans dat de steel breekt tegen de tijd dat de bloem geoogst moet worden, of erger, als de bloemen al bij de consument zijn.


't Groeit lekker door. Vergelijk dit plaatje maar met de vierde foto in mijn eerste post.

I intend to live forever, or die trying.
pi_7605345
Leuk!!
Hoe lang duurt het hele proces van tulpen kweken trouwens?!
pi_7625292
quote:
Op zondag 29 december 2002 21:41 schreef Liejannuh het volgende:
Leuk!!
Hoe lang duurt het hele proces van tulpen kweken trouwens?!
Midden in de winter duurt het vrij lang. Vanaf het moment dat ze uit de koelcel komen en naar de kas gaan, tot het moment dat je de eerste tulpen op kunt trekken, ben je meer dan 30 dagen kwijt. Als je voor Kerstmis bijvoorbeeld rode of witte tulpen in bloei zou willen hebben, kun je ze het beste rond 15 november in de kas zetten.
Naarmate de hoeveelheid uren zon weer toeneemt, en je dichter bij het voorjaar komt, zullen de tulpen ook sneller groeien. In februari/maart duurt het zo'n 21 dagen. In april zijn sommige soorten al in 15/17 dagen klaar om naar de veiling te gaan.
De snelheid verschilt ook per soort, de rood-gele Leen van der Mark is bijvoorbeeld altijd twee dagen sneller dan de gele Yokohama, of het nu hartje winter is, of bijna Pasen.

Het grote voordeel van de tulpenteelt is dat je tussen Kerstmis en Pasen continu tulpen in bloei kunt hebben. Als je een baan tulpen hebt opgetrokken, en de bakken zijn leeg, dan kun je gewoon weer verse uit de koelcel halen. Bij ons staat in het eerste vak inmiddels een tweede laag bakken op de onderste laag (daarvan volgen nog wel foto's). Op die manier verbetert ook de werkhouding, omdat je niet meer zo diep hoeft te bukken.

Er zijn maar weinig teelten waarbij de kasruimte zo goed benut wordt als bij tulpen. Een rozenkweker is al blij als hij in een jaar 350 rozen van een vierkante meter knipt, terwijl wij meer dan 1200 tulpen van diezelfde meter halen (en er zijn zwaar gemechaniseerde bedrijven die 1500+ halen), in een periode van half november tot Pasen.

I intend to live forever, or die trying.
pi_7720930
Even de snelheid van het groeien bekijken. Op foto 1 de situatie op 22 december, op foto 2 het gewas zoals het er vanmiddag bij stond. Er staat inmiddels veel meer blad op, dus hebben de tulpen ook meer water nodig. Bij watertekort verdrogen de wortels, en uiteindelijk ook de bloemknop.

Op de laatste foto van vandaag is te zien hoe de tweede laag bakken op de onderste is gezet. De onderste teeltlaag is schoongemaakt, gewasresten en overgebleven bollen zijn verwijderd. De druppelslangen zijn even opzij gelegd, waarna de nieuwe kisten met bollen in de kas zijn gezet. De druppelslangen zijn teruggelegd, en het water is een eerste keer aangevuld met de slang plus douchekop.
Stilstaand water heeft als vervelende eigenschap dat het kan gaan stinken door bacterievervuiling. Dit kan er weer voor zorgen dat de wortels van de tulpen gaan verslijmen. Om dit te voorkomen wordt er één keer per drie dagen met de slang plus douchekop water over de tulpen gegeven, tot het moment dat de knoppen van de tulpen te zien zijn. Het water komt zo in beweging, waardoor de bacteriën minder kans krijgen. Mocht het water alsnog smerig worden, dan kan de bak op zijn kant gehouden worden, waardoor het smerige water wegloopt. De bak kan daarna weer gevuld worden met schoon water.

I intend to live forever, or die trying.
  zondag 5 januari 2003 @ 22:18:06 #29
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_7727699
Oeps! Het is wel een vrij intensieve cursus gelijk. Zeker voor iemand als ik die het nog presteert kunstplanten dood te laten gaan. Ga het allemaal wel eens lezen als ik fitter ben.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_7775420
Hint, plaats de bakken gelijk op een verhoging. Dit werkt veel makkelijker en is ook beter voor je. Ik heb helaas geen foto voor je hoe het staat op het bedrijf waar ik werk, maar ik zal het proberen uit te leggen.

Stap een. Je zorgt voor een metalen stavoet met bovenop uitstekende metalen plaatjes waar je iets in vast kan leggen.
Stap twee. Tussen die uitstekende metalen plaatjes leg je een aantal buizen (dezelfde maat die je boven in de kas hebt hangen als verwarmingsbuis).
Stap drie. Zet de bakken bovenop de buizen.

En voila je hebt een verhoogde werkplek. Behalve dat dit zorgt voor gemak werkt het ook nog wat sneller: geen verslapping door pijn in de rug dankzij veel bukken.

Verder een hele mooie uitleg over het broeien, ga zo door.

pi_7862697
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 13:18 schreef I-con het volgende:
Hint, plaats de bakken gelijk op een verhoging. Dit werkt veel makkelijker en is ook beter voor je.
Bij de bouw van de nieuwe kas in 1998 hebben we alle tafels bij het oud ijzer gegooid. Voor Kerstmis broeien we meestal 5-graden tulpen, en die hebben de ondergrond nodig om in te wortelen. We stomen dan eerst de grond, en zetten de kisten met tulpen daar weer op. Dit doen we omdat 5-graden tulpen minder wortels hebben dan 9-graden tulpen, de kas staat dan eerst een tijdje koeler, om de tulpen rustig te laten doorwortelen. Als de bollen dan voldoende wortels hebben, kan de temperatuur omhoog. Niet te snel, want dan verdrogen de knoppen. De tweede laag zetten we daar dan later gewoon bovenop, zodat je werkhouding al een stuk verbetert. En als je er dan nog een derde laag bovenop zet, ben je net zo hoog als op tafels. Alhoewel ik denk dat het wel bij twee lagen zal blijven, omdat de bakken voor de waterbroei direct weer terug moeten. Normaal gooiden we na Pasen alle bakken er in één keer uit, en planten daarna de kas vol met violieren.
quote:
Verder een hele mooie uitleg over het broeien, ga zo door.

Dank je.
I intend to live forever, or die trying.
pi_7917598
En dan uiteindelijk zie je de eerste knoppen boven het gewas uitkomen, die nog paars blijken te zijn ook. Jammer genoeg zijn de foto's niet van een al te geweldige kwaliteit vandaag.

Op de volgende foto kun je goed zien hoe de wortels zich ontwikkeld hebben. Het is al een hele pruik geworden. Eén van de problemen die naar boven kwam bij de pioniers van de waterbroei, was het in elkaar groeien van de wortels. Doordat de tulpen te lang in de koelcel stonden, groeiden er teveel wortels aan de bollen. Op het moment dat je dan een (plukrijpe) tulp uit het bakje trok, kwamen er meteen een aantal tulpen die ernaast stonden mee, terwijl deze nog te rauw waren. Daarom wordt nu de periode dat de bollen op water in de koelcel staan korter gehouden: er zitten dan minder wortels aan de tulp, zonder dat daarbij de kwaliteit achteruit gaat. De bol neemt ook met minder wortels nog evengoed water en kunstmest op.
Het grote voordeel van de tulpen die op water geteeld worden, is dat ze helemaal schoon zijn: geen korrels zand, of klonten bagger tussen het blad. Om te mogen exporteren naar landen als Japan en de VS is dit zelfs een vereiste. Deze tulpen zullen waarschijnlijk naar Zwitserland (Migros) of Engeland gaan. Maar dat hoor ik morgenochtend pas.

Op het laatste plaatje van vandaag zijn de prikkers goed te zien waar de bollen op worden gestoken. Toevallig kregen we een half bakje terug uit de koelcel, leuk voor een foto.

I intend to live forever, or die trying.
pi_7917752
Prachtig topic, dwerg! Hulde! .
"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
  woensdag 15 januari 2003 @ 21:00:34 #34
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_7918023
Ga jij ook je eigen soort/ras (wat is 't) kweken en noem je hem dan Furby ?
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_7918763
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 21:00 schreef Furby het volgende:
Ga jij ook je eigen soort/ras (wat is 't) kweken en noem je hem dan Furby ?
Een eigen soort kweken duurt veel te lang. Om te beginnen heb je een tulp nodig die net iets anders van kleur is als de rest, een zogenaamde mutant. Vervolgens duurt het een jaar voordat je kan zien of deze kleur blijvend is, want vaak loopt deze mutant weer terug naar de kleur van de 'moedertulp'. Indien je mutant echt nieuw en kleurvast is, moet je zorgen dat je meer bollen krijgt. En dit gaat echt jaren duren. Omdat weefselkweek bij tulpen nog in de kinderschoenen staat, zul je zo'n 10 jaar moeten doorkweken voordat je een paar honderd bollen hebt.

Een andere weg is die van de zaailingen. Door verschillende tulpen te kruisen, kun je nieuwe kleurcombinaties krijgen. Maar evengoed zullen sommige zaailingen terug lopen naar de kleur van één van de ouders, te kort blijven, of gewoon een lelijke bloemvorm hebben. En ook deze manier is uitermate tijdrovend.

Als je een tulp naar jezelf genoemd wil hebben, moet je een bollenkweker zoeken die al een partij nieuwe tulpen heeft gekweekt. Deze partijen hebben meestal alleen een nummer, en nog geen naam. Alhoewel Furby natuurlijk wel een koele naam is, kiezen de meeste bollenkwekers ervoor om de tulp de naam van een Bekende Nederlander te geven. Zoals Benny Neyman en Dick Passchier bijvoorbeeld. De rood-witte Leo Visser is daarentegen wel een succes, groeit snel, en is makkelijk te verwerken. Ook plaatsnamen zijn populair, Yokohama, Oxford en Golden Apeldoorn, om drie gele tulpen te noemen.

I intend to live forever, or die trying.
pi_7918847
Die kassen, de oerhollandse kwekersuitleg, de tulpenbollen, de inventiviteit van de bewateringstechnieken, de efficiëncy van de europallets... het grijpt allemaal zo zuiver, zo broederlijk, zo ingenieus in elkaar. Ik lag net op bed naar het plafond te staren en dacht stilletjes na. Dit topic en de heilzame inhoud ervan louterde mij, zelfs door mijn doorgaans zo pijnlijke intellectuele overpeinzingen voelde ik de zalvende werking van een ervaren kwekersuitleg als een warme spons over mijn lichaam heen glijden. Terwijl ik in mijn gedachten normaliter in vogelvlucht over landen vlieg waar de grond zwart als houtskool is en waar de stank van menselijk verderf haast ondraaglijk is, kan ik nu een vrolijke tulp ontwaren, hij is flink rood, dat mag je heus weten, en groeit als een krakende erectie uit de dode grond. De steel verdikt en wordt volwassen, de bloem ontluikt en vormt een levend baken van bewondering en durf.

Geweldig topic, trouwens.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 15-01-2003 21:48]

pi_7918884
Op m'n werk kwam ik vandaag de Anny Schilder en de Dolly Dots tulp tegen. Kweek jij die ook Dwerg?
  Admin woensdag 15 januari 2003 @ 21:48:10 #38
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_7918914
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 02:15 schreef SCH het volgende:
Tot nu het leukste Fok-topic ever
Absoluut!!!!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  woensdag 15 januari 2003 @ 22:12:02 #39
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_7919429
quote:
Op zondag 22 december 2002 16:40 schreef dwerg het volgende:

Iedereen kent de bollenvelden rond Lisse, die in het voorjaar mooi kleuren. Als de tulpen bijna uitgebloeid zijn, worden de koppen, en alle bovengrondse delen van de tulpen verwijderd.


Dat klinkt als een standaard iteejer/fok meeting
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_7919811
Goed zeg. Eindelijk een heel duidelijke uitleg. Je zou het zo in het lijfblad van de Amateurtuinders kunnen plaatsen. Van diezelfde amateurs heb ik geleerd dat knoflook ook even in de koelkast moet als je het na de winter pas plant. Knoflook is ook een bloembolletje. Sommige zaden van bergbloemen moeten zelfs even in het vriesvak omdat ze anders niet snappen dat ze uit mogen komen.

Doe je ook papagaaitulpen? Die hebben wel wat 'furby-achtigs'. Leuk trouwens dat tulpen tegenwoordig weer zo divers zijn en vaak lekker ruiken. Wat dat betreft ben ik ook benieuwd naar je volgende topic over de kweek van violieren. Wat een geur zal dat opleveren in de kas.

  woensdag 15 januari 2003 @ 22:31:27 #41
22259 Fogerty
slapende account
pi_7919888
Zeer informatief, dwerg! Zo te zien heb je ook een erg goede kwaliteit camera en scanner!
Hieperdepiep hoera!
pi_7960151
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 21:47 schreef calvobbes het volgende:
Op m'n werk kwam ik vandaag de Anny Schilder en de Dolly Dots tulp tegen. Kweek jij die ook Dwerg?
Nee, die kweek ik niet. Sterker nog: als jij me zou vragen om 50 namen van tulpen te noemen, zouden die twee niet in het lijstje voorkomen. Maar goed, ergens in de jaren 80 was er waarschijnlijk iemand die dit twee hippe namen voor tulpen vond. En als je een vertegenwoordiger belt, weet hij waarschijnlijk nog een bollenteler ergens in Noord-Holland die het soort nog steeds teelt. Maar ik weet niet eens wat voor kleur de soort hebben die jij noemt.
Wij telen voornamelijk het gangbare supermarkten-assortiment. Dan zijn de namen minder belangrijk dan de kleur. Je moet gewoon een strakke witte, gele, paarse en tweekleurige tulp leveren. En de supermarkt bepaalt de manier van aanleveren: in emmers, in een hoesje, aantal tulpen per bos.
I intend to live forever, or die trying.
pi_7960542
als je het over alleen kleurtjes hebt, kun je dan niet beter Strong Gold gaan verbouwen ipv Yokohama. Is toch een iets betere kwaliteit/prijs

Het is natuurlijk mijn mening...

pi_7960600
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 21:34 schreef dwerg het volgende:

Nee, die kweek ik niet.


Gelukkig maar!
pi_7986083
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:28 schreef Lurky het volgende:
Doe je ook papagaaitulpen? Die hebben wel wat 'furby-achtigs'. Leuk trouwens dat tulpen tegenwoordig weer zo divers zijn en vaak lekker ruiken.
Later in het seizoen hebben we de rode parkiettulp Rococo. Zelf vind ik het niet echt een parkiettulp, maar zo staat hij wel in de boeken. Een stevige, rechte tulp, en vaak zijn er erg veel op een bak tegelijk rijp genoeg om te plukken. En dat werkt wel gemakkelijk.

I intend to live forever, or die trying.
  woensdag 29 januari 2003 @ 16:46:59 #46
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_8177873
Hoe is het nu met de tulpen?
Ben wel nieuwsgierig!
***
pi_8183208
Vanmorgen waren we om 7 uur met vijf man aan het tulpen trekken, dus het is een beetje druk. Maar ik heb foto's, en als ik tijd heb verzin ik er wel een verhaaltje bij. De paarse Negrita's zijn inmiddels weg, ongeveer 7% deed het niet (dat is vrij normaal), en er staan weer verse tulpen op diezelfde plek. Nu zijn we bezig met een partij paarse Blue Diamond (nog meer bekende Nederlanders), en gele Yokohama. Van beide soorten blijft misschien 3% staan en geeft dus geen bloem. Erg mooi spul.
I intend to live forever, or die trying.
pi_8183311
Wat bedoel je met 'ze deden het niet'? Kwamen er geen bloemen of groeiden de bollen gewoon niet?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_8184808
Erg gaaf zeg .. Echt goeie info over onze trots de Tulp.

Ehm vraagje ,.. Heb je ook toevallig tips voor tulpen op het balkon .. door het ontbreken van een tuin , hebben we een balkon en tja kan je daar ook tulpen zetten en kan dat nu nog of ben ik daar weer eens veel te laat mee ??

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  donderdag 30 januari 2003 @ 14:39:40 #50
17061 mvt
blame Canada
pi_8184986
̀k zie nu pas dit topic. Vraagje: Doen jullie toevallig mee met de Westfriese Flora?? Dan weet ik naar welke tulpen ik uit moet kijken (<10 minuten fietsen van mijn huis, dus ik ga bijna jaarlijks er naartoe).
We were to understand there would be pie and punch?
  donderdag 30 januari 2003 @ 18:53:07 #51
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_8189489
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 14:26 schreef Lord Dreamer het volgende:

Ehm vraagje ,.. Heb je ook toevallig tips voor tulpen op het balkon ..


Plastic tulpen. Als je echte hebt staan die op water en dat bevriest met dit weer. Kost je ook nog eens de vaas vaak
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_8193241
Blue Diamond = mooie tulp
bij ons komt ook net een nieuwe trek op.
Ook net de Yoko's Dream ook weg gewerkt
heb je daar wel ns wat van gehoord?

volgens mij, 14 feb weer flora.
Alleen jammer dat de mechanisatiebeurs in zwaagdijk zit.
wordt nooit meer zo leuk als voorheen op donderdag.

pi_8242229
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 13:02 schreef Lucille het volgende:
Wat bedoel je met 'ze deden het niet'? Kwamen er geen bloemen of groeiden de bollen gewoon niet?

Er komt dan bijvoorbeeld wel blad, maar geen bloem uit de bol. Tijdens de bewaring van de bollen in de koelcel kan er iets mis gaan met de bol. Hij kan aangetast worden door galmijt, of kernrot, waardoor er geen bloem gevormd worden.
Ook kan de bol door schimmel aangetast worden. Een beruchte ziekte is het zogenaamde 'zuur'. Door teveel ethyleen (een gas dat ook vrijkomt bij rottend fruit) in de koelcel, kan de bol verzuren. De bol is dan lichter, en tijdens het planten van de bollen kun je deze er dus uit halen. Soms wordt er toch eentje geplant, en deze kan in de kas de tulpen die er omheen staan aantasten. Uit de rottende bol komt ook weer ethyleen, waardoor de omliggende tulpen achterblijven in groei. Bij het kweken van tulpen op potgrond is dit echter erger dan bij tulpen op water.

I intend to live forever, or die trying.
pi_8242597
Ik vind dit echt een geweldig topic.
Ik heb jaren in de kas gewerkt : geraniums, impatia, primula. De eerste was een prima werkgever, want naast ieder plantje moesten drie stokjes... En dat duurt lang. Maar met muziek en andere mensen was het prima uit te houden.
De primula was wat vervelender, bij warm weer prikte hij behoorlijk. Het had wat weg van brandnetels. En je kunt er behoorlijk allergisch voor zijn.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_8243996
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 21:53 schreef I-con het volgende:
als je het over alleen kleurtjes hebt, kun je dan niet beter Strong Gold gaan verbouwen ipv Yokohama. Is toch een iets betere kwaliteit/prijs

Het is natuurlijk mijn mening...


Ik vind Strong Gold ook een mooie tulp, maar ik heb vrijwel niets te zeggen over de soorten die ik kweek. Dat klinkt natuurlijk heel erg vreemd, en daarom ga ik even heel uitgebreid en langdadig uitleggen hoe wij werken.
Vijf jaar geleden werden we benaderd door een jonge tuinder, Ruud (ongeveer drie jaar ouder dan ik), die op zoek was naar andere tulpenkwekers om mee samen te werken. Wij zouden dan de opgeplante tulpen uit de koelcel krijgen, en vervolgens in bloei trekken, en bossen in zijn papier, of wat voor verpakking dan ook. Omdat het een hele investering is om elk jaar bollen te kopen, en dan maar af te wachten of het ook iets oplevert, besloten we om met hem in zee te gaan. We kregen enkele nieuwe soorten om uit te proberen, en verder heel veel Yokohama. Van die nieuwe soorten was Leo Visser de beste die erbij zat, en die wordt nu op het bedrijf van Ruud op grote schaal op water gebroeid. De tulpen kwamen in 1998 nog allemaal voor de klok, maar dat ging veranderen. Het jaar daarna had Ruud een groep van vier tulpenkwekers, en zo konden er van Kerst tot Pasen ongeveer 13 miljoen tulpen geteeld worden. Via de veiling kwam er toen contact met een supermarkt, en die leverde emmertjes en hoesjes, zodat ze direct naar de supermarkten konden, en niet eerst nog een keer overgepakt hoefden te worden.

In 2001 heeft Ruud een nieuwe kas van 5000 m2 gebouwd, met stalen tafels van 80 centimeter breed en 6 meter lang, waar dus twintig kistjes op kunnen. De kisten worden vanuit de cel op de tafels gezet, en dan de kas ingeduwd (machinaal). Na drie weken, als de tulpen in bloei komen, gaan de tafels naar een centrale verwerkingshal van 1200 m2. Hier staan aan beide zijden van de tafel een ontboller en een bosmachine, de geboste tulpen worden verzameld op een lopende band, en daarna ingehoesd, of in het papier gerold. Misschien kan ik hier ook nog een keer foto's van maken, maar ik beloof niks.

En nu is het 2003, en kweken we met dit groepje alleen al 13 miljoen tulpen op water, en ook nog een paar miljoen op potgrond (de soorten die op water nog niet zo makkelijk te telen zijn). Een groot aantal bollen komt bij een paar grote bollenkwekers vandaan, zoals Gebr. de Jong uit Venhuizen. Doordat je grotere partijen bollen koopt, kan dit ook wel eens voordelig zijn voor de prijs. Een jaar of tien geleden bestond de grootste partij die we kochten uit 75.000 bollen. Nu zijn we voor Kerstmis begonnen met 100.000 Yokohama's, en die hoorden bij een partij van 720.000 bollen, die in één keer was gekocht. Yokohama is nu eenmaal een makkelijk te kweken soort, en een soort dat niet na vier dagen over de rand van de vaas hangt om de tafel te zoenen.

Uiteindelijk is Ruud ook degene die bepaald welke soorten geteeld worden. Zo hebben wij tot nu toe Yokohama, Negrita en Blue Diamond gehad. Elke dag komt er een vrachtwagen met zo'n 1200 bakken uit de koelcel (op sommige dagen zelfs twee wagens) en worden de bedrijven bevoorraad. Waarschijnlijk krijgen we morgen de rode Seadov, maar dat weet ik nog niet eens zeker.

edit: alinea toegevoegd.

[Dit bericht is gewijzigd door dwerg op 03-02-2003 12:56]

I intend to live forever, or die trying.
pi_8244280
Na het lange verhaal in mijn vorige post nog even een paar foto's.

De Negrita's uit mijn post van 15 januari, maar dan zoals ze er op 21 januari bijstonden.

Anderhalve week later, de tulpen van bovenstaande foto zijn dus weg, en er staat een verse, tweede laag Negrita's. En ook deze groeien alweer aardig door. Er staan nu 1400 bakken met Negrita's in de kas. Deze zijn gelukkig niet allemaal in één keer binnengehaald, want dan zouden ze ook in een paar dagen tijd allemaal in bloei staan. En ik hou wel van werken, maar je moet het ook niet overdrijven.

De bovenkant van een veilingkar met Blue Diamond. Ik had natuurlijk ook een foto van de zijkant kunnen nemen, maar dan zie je 24 keer een telefoonnummer op het papier staan, en ik heb geleerd dat het posten van privé-gegevens je op een ban komt te staan. En op een heleboel telefoontjes waarschijnlijk.

edit: twee typo's.

[Dit bericht is gewijzigd door dwerg op 03-02-2003 12:42]

I intend to live forever, or die trying.
pi_8258117
Net een bosje piepverse hele trendy lichtpaarse tulpen gekocht in een bloemenwinkeltje in Amsterdam. Tien voor 3,60 maar ik heb het er wel voor over want ze zijn echt heel mooi van kleur en recht en strak met beschaafd lichtgroen langwerpig blad (geen dweilende grauwgroene flap).
Vanochtend waren ze nog bij de kweker zei de bloemenman. Misschien zijn het wel de jouwe?
pi_8268582
quote:
Op maandag 3 februari 2003 18:45 schreef Lurky het volgende:
Tien voor 3,60
Bij mij zou je er 20 krijgen voor hetzelfde geld.
Als de bloemist echt verse tulpen heeft (wat altijd te prijzen is), dan heeft hij ze waarschijnlijk gisterochtend zelf bij een kweker gehaald (maar niet bij mij). De meeste bloemisten kopen hun tulpen 's ochtends vroeg op de klok in Aalsmeer of Rijnsburg. En die zijn toch minder vers, zeker op maandagmorgen. Maar in principe zou elke bos tulpen gewoon een week moeten staan.

Gisteren zag ik de nieuwe videoclip van Moony, Acrobats, en daarin krijgt de zangeres een bos tulpen. Deze zet ze direct na thuiskomst in een vaas op tafel, en dat kun je beter niet doen. Uit ervaring weet ik dat ze dan vaak meteen met de bek open gaan staan, en dat ziet er niet uit. Het is verstandig om anderhalve centimeter van de stelen af te snijden, en ze eerst een nachtje in een vaas of emmertje (in een krant gerold) in de kelder, of op een andere koele plek te zetten. Als je ze dan de volgende ochtend pas op tafel zet, heb je er meestal langer plezier van.

I intend to live forever, or die trying.
pi_8310320
quote:
Op dinsdag 4 februari 2003 12:40 schreef dwerg het volgende:

[..]

Bij mij zou je er 20 krijgen voor hetzelfde geld.


Waar is dat? Of bezorg je ook?
Klopt het dat een scheutje 7-up gewaardeerd wordt door de tulp?
En een gaatje prikken onder de bloem, helpt dat de levenduur te bevorderen?
En moet ik nou schuin of recht afsnijden?
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_8310635
quote:
Op zondag 2 februari 2003 21:42 schreef dwerg het volgende:
En nu is het 2003, en kweken we met dit groepje alleen al 13 miljoen tulpen op water, en ook nog een paar miljoen op potgrond (de soorten die op water nog niet zo makkelijk te telen zijn). Een groot aantal bollen komt bij een paar grote bollenkwekers vandaan, zoals Gebr. de Jong uit Venhuizen. Doordat je grotere partijen bollen koopt, kan dit ook wel eens voordelig zijn voor de prijs. Een jaar of tien geleden bestond de grootste partij die we kochten uit 75.000 bollen. Nu zijn we voor Kerstmis begonnen met 100.000 Yokohama's, en die hoorden bij een partij van 720.000 bollen, die in één keer was gekocht.
he die ken ik Ik zit bij de jongste zoon in de klas (is een van mijn beste vrienden) Erg groot en mooi bedrijf, ben er een aantal keer door gelopen.

[Dit bericht is gewijzigd door I-con op 06-02-2003 13:21]

  donderdag 6 februari 2003 @ 13:32:27 #61
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_8311199
Ben je rijk, dwerg?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_8312886
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 12:50 schreef the-O het volgende:
Waar is dat? Of bezorg je ook?
Dat vertel ik niet. Alleen bij vrouwen bezorg ik aan huis.
quote:
Klopt het dat een scheutje 7-up gewaardeerd wordt door de tulp?
7-up helpt het meeste bij freesia en roos, dat komt door de suikers in de frisdrank. Bij warm weer en vuile vazen werkt 7-up juist in het nadeel van de tulp, omdat het de bacteriegroei bevordert. Beter is het om een zakje snijbloemenvoedsel toe te voegen, dat bevat suiker en bacteriedodend middel, waardoor de steel niet zo snel verstopt raakt.
quote:
En een gaatje prikken onder de bloem, helpt dat de levenduur te bevorderen?
Dat klinkt heel onaardig voor de tulp. Ik weet het niet, maar ik zou het niet doen. Je kan het zelf natuurlijk een keer proberen met twee bossen tulpen.
quote:
En moet ik nou schuin of recht afsnijden?
Dat maakt niet uit, als je maar een scherp mes gebruikt. Geen bot mes, en ook geen schaar gebruiken, want daarmee druk je de vaten in de steel die zorgen voor het watertransport dicht.
I intend to live forever, or die trying.
pi_8313791
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 13:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ben je rijk, dwerg?
Nee.
En ik heb ook geen tweede huis in Spanje.
Sorry yvonne en Bolletje.
I intend to live forever, or die trying.
pi_8313942
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 15:38 schreef dwerg het volgende:

[..]

Nee.
En ik heb ook geen tweede huis in Spanje.
Sorry yvonne en Bolletje.


Hoeveel oppervlakte aan kassen heb je?
Heb je een hoge lening bij de bank voor dit bedrijf?

Super leuk topic

  donderdag 6 februari 2003 @ 18:00:04 #65
46276 DirektAktie
Wantrouwen, zgn. fatsoen.
pi_8316812
Zeker een leuk topic!!


Wat is de toekomst voor een kleine tulpenboer, volgens jou?


En heb je nog praktische tips die voor een hennepkweker ook van nut zijn?

  donderdag 6 februari 2003 @ 18:03:27 #66
46276 DirektAktie
Wantrouwen, zgn. fatsoen.
pi_8316870
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 22:31 schreef Fogerty het volgende:
Zo te zien heb je ook een erg goede kwaliteit camera en scanner!
Juist, verdacht.
Volgens mij is dwerg rijker dan hij doet vermoeden. .
pi_8321508
Van tulpen kweken wordt je niet rijk, al het geld wordt weer in het bedrijf gestopt om mee te kunnen doen met de 'grote' jongens.
pi_8372567
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 18:00 schreef DirektAktie het volgende:
Wat is de toekomst voor een kleine tulpenboer, volgens jou?
Heeft die nog een toekomst dan?
Laten we eerlijk zijn: de kleine tulpenkwekers vallen langzamerhand af. De tijden van vader en moeder die samen een half miljoen tulpen kweekten om de winter door te komen liggen achter ons. De grotere, gemechaniseerde bedrijven verwerken per persoon 25% meer tulpen dan de kweker die nog ouderwets de tulpen in kisten legt, naar de schuur brengt en ze daar bost.
Je ziet nu steeds duidelijker een tweedeling komen: de grote bedrijven, die meer dan 10 miljoen tulpen verwerken, kiezen voor de supermarkten. Grote partijen van een paar soorten, elke dag kunnen leveren, en een groot gedeelte rechtstreeks, dus niet meer voor de klok.
De kleinere kwekers richten zich meer op het 'exclusieve' sortiment, en wat ook een modewoord is de niche-markt . Tulpen die voor de grote bedrijven te moeilijk zijn: kleine partijen, veel blad, soms wat nieuwe soorten. Een soort als Apricot Beauty bijvoorbeeld, een roze tulp met veel blad, die niet echt makkelijk te verwerken is. Als kleine tuinder kun je je dan onderscheiden door zo'n soort te telen, en er voor te zorgen dat je presentatie voor de veilingklok perfect is. Een koper zal je dan weten te vinden, en er meer geld voor over hebben dan voor een roze standaardtulp zoals Carola . Ook zijn kleine kwekers soms net iets flexibeler: als een koper om 11 uur belt dat hij om 13 uur honderd bos wil hebben van een bepaald soort, kan hij sneller reageren dan een grote kweker die toevallig net met een ander soort bezig is.
I intend to live forever, or die trying.
pi_8391855
Ken je de Wisse Dekker, een hardstikke mooie lelievormige rode tulp met een witte rand? En de Lydia? Die zijn ooit eens een keertje bij ons uit een kruising gekomen.
Vind het wel interessant om te lezen over watertelen, aangezien wij ons alleen maar bezig houden met telen op potgrond en kruisen.
Tralalalalaaaa
pi_8422480
He dwerg. nou vraag ik me af...
op zo een groot bedrijf waar jij werkt, waar veel grote partijen zijn. broeien jullie nog kleine exclusieve soorten, zoiets als ronaldo, picture, antraciet, Acapulco of iets dergelijks?
pi_8454903
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 14:39 schreef mvt het volgende:
Vraagje: Doen jullie toevallig mee met de Westfriese Flora??
Nee, dat is niks voor ons.
De tulpen die je op tentoonstellingen ziet, zijn daar meestal speciaal voor gekweekt. Er zijn tuinders die voor dit soort evenementen al lang van tevoren hun mooiste bollen bewaren, en in schalen planten. Het is dan de kunst om ze precies op tijd weer uit de koelcel te halen, zodat ze tijdens de Flora op hun mooist zijn. Wij halen ze alleen maar uit de cel om er geld mee te verdienen eigenlijk.
I intend to live forever, or die trying.
  vrijdag 14 februari 2003 @ 12:45:10 #72
17061 mvt
blame Canada
pi_8476382
quote:
Op donderdag 13 februari 2003 12:53 schreef dwerg het volgende:
Wij halen ze alleen maar uit de cel om er geld mee te verdienen eigenlijk.
Tja, zo'n tentoonstelling is natuurlijk een grote reclame en en prestigeobject tegenover anderen in de brange, maar erg kostbaar om te doen als kweker. Maar heb je voor de rest nog tips naar bepaalde types waar ik echt op moet letten als ik daar ben (en eventueel voor foto's voor dit of een ander topic)???
We were to understand there would be pie and punch?
pi_8500701
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 12:45 schreef mvt het volgende:
Maar heb je voor de rest nog tips naar bepaalde types waar ik echt op moet letten als ik daar ben (en eventueel voor foto's voor dit of een ander topic)???
Ik ben zelf bijzonder gecharmeerd van de rode Deshima, een broertje van de gele Yokohama. Er staan er nu zo'n 80.000 in de kas, maar nog niet in bloei. Ook de witte (duh) White Marvel is een mooie tulp.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 16 februari 2003 @ 12:08:24 #74
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_8511998
Is de Blackblue of blueblack ook een tulp? Mijn vriend heeft er via zijn werk een aantal gekregen. En hij zag zoiets op de verpakkingen staan, maar hij weet het niet precies meer!

Help ons eens verder als je wilt!

Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_8630205
Ik liep net langs de bloemist en daar stonden allemaal bakken tulpen buiten. Altijd liep ik er gewoon langs, keek even maar meer ook niet. Nu moest ik meteen aan dit topic denken en aan wat een proces het is om die tulpen zo mooi bij die bloemist te krijgeñ! ik ben door dit topic de tulp echt meer gaan waarderen Dwerg! Dank je!
als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
pi_8638373
quote:
Op zondag 16 februari 2003 12:08 schreef LadyS het volgende:
Is de Blackblue of blueblack ook een tulp?
Ik heb er nog nooit van gehoord. Sorry.
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 14:29 schreef Nyame het volgende:
ik ben door dit topic de tulp echt meer gaan waarderen Dwerg! Dank je!
Dankjewel.

*verlegen is.

I intend to live forever, or die trying.
  vrijdag 21 februari 2003 @ 21:45:03 #77
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_8638884
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:21 schreef dwerg het volgende:

[..]

Ik heb er nog nooit van gehoord. Sorry.


Geeft niet!
iig bedankt
Zal wel een fotootje maken als ik ze "uitgebroed" heb
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  zaterdag 22 februari 2003 @ 18:00:20 #78
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_8651234
Je kunt nu rustig sterven, dwerg.

Nou ja, het hoeft niet. Maar het zou nu kunnen.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 2 maart 2003 @ 15:46:55 #79
6536 dwerg
chagrijn
pi_8813863
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 18:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Je kunt nu rustig sterven, dwerg.
Laten we afspreken dat ik in ieder geval wacht tot jij je rijbewijs hebt gehaald.

Deze week beginnen we aan de White Marvel, een (redelijk nieuwe) verloping uit de donkerroze Christmas Marvel.

Ze staan in kas 2, waar ook de rode Deshima staat, daar maak ik volgende week wel een soort close-up foto van. Ze zijn nu nog een beetje groen. Voor het overzicht:

Deshima en Yokohama zijn twee soorten waarvan de bloem nogal moeilijk uit het blad komt. Eén van de oorzaken daarvan is tekort aan licht. Daarom gaat bij deze soorten het schermdoek rond een uur of tien in de morgen open. In de nacht zit zowel het schermdoek bovenin de kas, als dat tegen de gevel dicht, om energie te besparen. Halverwege deze week zal de eerste Deshima in bloei staan, en dan zien we ook hoe de kwaliteit is.

Dat witte kastje is een meetbox. Hierin worden de temperatuur en luchtvochtigheid gemeten. Die gegevens worden doorgestuurd naar de klimaatcomputer, waarna de computer berekent of de luchting open moet, of de verwarming aan.

I intend to live forever, or die trying.
pi_8818299
Maak eens een paar foto's van die slavische en illegaal in Nederland verblijvende vrouwen die bij je aan het werk zijn, dwerg!
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
  zondag 2 maart 2003 @ 22:13:28 #81
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_8821981
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:21 schreef dwerg het volgende:

[..]

Ik heb er nog nooit van gehoord. Sorry.


Ik denk dat ik wel weet waarom jij er nooit van gehoord hebt, want:

Die man van die tulpen was laatst weer bij mijn vriend op zijn werk en toen had hij maar even goed op de verpakkingen gekeken en daar stond:
bulbpack dus helemaal geen blackblue of blueblack

Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  zondag 23 maart 2003 @ 17:00:04 #82
6536 dwerg
chagrijn
pi_9319611
quote:
Op zondag 2 maart 2003 19:54 schreef Diverse_Reality het volgende:
Maak eens een paar foto's van die slavische en illegaal in Nederland verblijvende vrouwen die bij je aan het werk zijn, dwerg!
We hebben alleen maar Poolse mannen aan het werk, DR. En ze zijn niet echt fotogeniek.
De afgelopen weken hadden we het nogal druk, en hebben we via een legaal, Nederlands uitzendbureau twee Duitse Polen aan het werk gehad. Deze werken 40 uur per week (of iets meer) voor 15,5 Euro per uur. Je zou ook Nederlanders aan kunnen nemen voor deze vorm van seizoensarbeid, maar voordat je die aan het werk hebt, moet je eerst een waanzinnige stapel formulieren invullen, en bovendien 13 weken voor de werkzaamheden beginnen melden wanneer je mensen nodig hebt. Op deze manier kunnen we vrij kort van tevoren zeggen wanneer we mensen nodig hebben.
De ene Pool die hier werkte was Jozef, een kort ventje, die een wandelende advertentie was voor tandartsen, waarschijnlijk zijn die in Polen nogal schaars. De andere heette Gerard, dat wil zeggen, eigenlijk niet, maar een andere tuinder had hem Gerard genoemd omdat zijn Poolse naam te ingewikkeld was, dat doen die domme kuttuinders altijd. Gerard werkt in het normale dagelijkse leven in een mijn, 300 meter onder de grond. Ver weg van daglicht in een stoffige, lawaaiige omgeving verpest hij daar zijn longen door te werken en in de schaarse pauzes te roken. Hij heeft vier weken aan vakantiedagen opgespaard om zo in Nederland geld te verdienen, want in Polen moeten hij en zijn gezin rondkomen van iets minder dan 200 Euro per maand. Nu werkt hij nog in de lichte, zonnige kassen, maar over twee weken zit hij weer in de altijd koude diepe Poolse mijn. Het leven is kut, Diverse_Reality, maar voor sommige mensen is het net iets meer kut.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 23 maart 2003 @ 23:06:53 #83
47910 Killa_Bee
life bites...BITE BACK
pi_9327941
Hey,
aangezien ik hier op de bloembolenexpertpagina zit zal ik hier maar ff m'n vraag stellen
Ik heb namelijk gladiolen gezaaid (in februari) ze zijn nu ongeveer 10 cm hoog, met maar één blaadje, en ik had graag geweten wanneer en hoe ik ze moet verplanten Ik vind daar namelijk absoluut niks over op het internet, en zelfs niet in de plantenboeken, alleen dat het in het voor- of najaar moest gezaaid worden (duh) en dat ze in het eerste jaar al bloeien (? kan dat wel?).
Mss heeft er al iemand ook geëxperimenteerd met het zaaien van gladiolen, of een goede link, voel je vrij om te posten, zou echt graag hebben dat het lukt
biggest revolution since the microchip
  dinsdag 25 maart 2003 @ 23:14:03 #84
47910 Killa_Bee
life bites...BITE BACK
pi_9376223
weet er echt niemand iets over het verder zaaien en verplanten van gladiolen
biggest revolution since the microchip
  zondag 20 april 2003 @ 18:18:00 #85
6536 dwerg
chagrijn
pi_9899477
Zei ik dat ik helemaal niks ging doen op Eerste Paasdag? Dat was dan gelogen. Vanmorgen hebben we met z'n vieren nog even 1000 bos bij elkaar geraapt.

Zo, het seizoen loopt ten einde. De bedoeling was om zo ongeveer voor Pasen klaar te zijn. Zoals op de foto's te zien is, is dat niet gelukt. Nog 60.000 Yokohama's, die allemaal naar de USA gaan. Morgen moet er 1800 bos weg (18.000 tulpen dus), ook weer in die mooie witte export-emmers.

Op deze foto kun je goed het witte vliesdoek zien, dat in december op de grond is gelegd voordat de tulpen de kas in gingen. Door dit doek kon er geen onkruid groeien in de paden, en onkruid is meestal één van de eerste 'gewassen' waar bladluis op voorkomt. Deze winter hebben we geen luis in de kas gezien, wat erg gunstig is, omdat je dan ook geen bestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken. Wel hebben we dit jaar meer kunstmest gebruikt dan vorig jaar, om de tulpen sterker te maken. Misschien dat dat ook een oorzaak is dat er minder luis is: doordat het blad harder is, kunnen luizen er niet in prikken.

In de helft van de kas is de grond alweer gespit, morgen nog kunstmest strooien, frezen, netten op de grond neerleggen en er kunnen violieren geplant worden.

I intend to live forever, or die trying.
pi_10026096
dat is toch vet naadje, plukken van de grond.
ik zou er niet an moete denken.
misschien is het trouwens wel leuk als je wat over de selectie
verteld, of broeien julie alleen?
pi_10031518
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 12:57 schreef bufffel het volgende:
dat is toch vet naadje, plukken van de grond.
ik zou er niet an moete denken.
Dat valt wel mee, alleen de eerste ronde is van de grond. De tweede laag gaat daar gewoon bovenop. Waterbroei is toch al eenvoudig, je kan de tulpen zo ongeveer aan de kop beetpakken als je ze oogst. Verder hebben we monorailkarren, dus elke handvol tulpen die je optrekt, kun je makkelijk neerleggen in kisten. De laatste partij Yokohama kon trouwens 'voor de voet weg'. Eerst een paar eruit halen, en de dag later de de rest, zo gelijk groeiden ze. Overigens hebben we woensdag de laatste gebost, voor ons zit het er weer op. Op andere bedrijven gaan ze door tot moederdag, maar wij beginnen binnenkort weer met zomerbloemen (violier, matricaria enzo).
quote:
misschien is het trouwens wel leuk als je wat over de selectie
verteld, of broeien julie alleen?
Wij broeien alleen. En dan ook voornamelijk massasoorten. White Marvel was volgens mij de 'nieuwste' die we dit jaar gebroeid hebben, en die hadden we vorig jaar ook al. Maar ik moet toegeven dat deze op water een stuk makkelijker groeit dan op potgrond.
I intend to live forever, or die trying.
  zaterdag 26 april 2003 @ 19:14:28 #88
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_10031601
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 14:29 schreef Nyame het volgende:
ik ben door dit topic de tulp echt meer gaan waarderen Dwerg! Dank je!
Dankje
pi_10144969
Hey Dwerg; Top-Topic!!!
maar zie ik nu in een van je laatste foto's de aderweg (zegt waarschijnlijk niemand iets..) liggen??? lijkt er verdomd veel op!
zou betekenen dat je temet aan 't eind van de straat woont...:)

[Dit bericht is gewijzigd door Koning53 op 01-05-2003 23:17]

  vrijdag 2 mei 2003 @ 16:44:25 #90
6536 dwerg
chagrijn
pi_10160980
quote:
Op donderdag 1 mei 2003 22:58 schreef Koning53 het volgende:
Hey Dwerg; Top-Topic!!!
Dank je.
quote:
maar zie ik nu in een van je laatste foto's de aderweg (zegt waarschijnlijk niemand iets..) liggen??? lijkt er verdomd veel op!
zou betekenen dat je temet aan 't eind van de straat woont...:)
Oeps.
Ik ontken alles.
Nouja, die molen is toch wel mooi. Ik had ook een foto van die 76 vakantiehuisjes kunnen maken.
I intend to live forever, or die trying.
pi_10176192
Lievelievelievelievelieve Dwerg,

Zou je van de zomerbloemen die je nu gaat kweken ook weer zo'n reportage willen maken?

* Nyame vind het allemaal best interessant!

als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
  zaterdag 3 mei 2003 @ 12:42:44 #92
6536 dwerg
chagrijn
pi_10176345
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 12:34 schreef Nyame het volgende:
Lievelievelievelievelieve Dwerg,

Zou je van de zomerbloemen die je nu gaat kweken ook weer zo'n reportage willen maken?

* Nyame vind het allemaal best interessant!


Niet verder vertellen, maar ik ben al een paar weken bezig met foto's maken en verzamelen.
I intend to live forever, or die trying.
  zaterdag 3 mei 2003 @ 12:50:21 #93
3498 Barb
Graduated Fool
pi_10176467
Een tulpentopic, .

De Tulp is mijn favoriete bloem, .

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_10184952
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 12:42 schreef dwerg het volgende:

[..]

Niet verder vertellen, maar ik ben al een paar weken bezig met foto's maken en verzamelen.


als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
  woensdag 7 mei 2003 @ 15:06:41 #95
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_10272662
ik heb dus mazzel dat ik op 1 mei nog een bosje rooie tulpen heb kunnen bemachtigen.
ik ben gek van tulpen, vooral als ze zo eigenwijs veel langere stelen krijgen en gaan kronkelen; het zijn gewoon geile bloemen die wulpse tulpen

hoewel ik andere bloemen ook leuk vind - gekke gerberaas bijvoorbeeld - zie ik dit zomerbloemendeel toch als overbrugging naar het volgende tulpendeel.
oja dwerg, je doet toch niet aan die freselijke fresiaas he? die zie ik hier liever niet verschijnen

hiermede het leukste topique een ongegeneerde trap gegeven hebbende, wens ik u alle tulps.

" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_15746912
ik heb een keer bollengepeld aan de lopende band met alleen maar buitenlanders, ik heb het twee dagen volgehouden

edit: ooh kut ik zie net datik op een ontzettend oud topic reageer, na ja boeie

Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
pi_17397299
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 18:20 schreef firstwollie het volgende:
ooh kut ik zie net datik op een ontzettend oud topic reageer
Dat geeft niet. Ik kweek nog steeds tulpen.
I intend to live forever, or die trying.
  zaterdag 20 maart 2004 @ 19:10:29 #98
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_17850241
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 18:06 schreef dwerg het volgende:
Ik kweek nog steeds tulpen.
En respect.
pi_18008066
Een redelijk nieuw soort, de rode Seadov.



Dit soort heeft een heel groot voordeel ten opzichte van andere soorten: het groeit echt onwijs gelijkmatig. Je wacht tot het gewas erbij staat zoals op onderstaande foto (nouja, iets rijper mag ook wel), en dan trek je ze allemaal tegelijk op. Het blad is mooi recht, en de stelen zijn stevig. Met twee handen pak je gewoon een stuk of 15, 20 tulpen tegelijk, en die leg je in een kist. Dat schiet tenminste op. En arbeid is de grootste kostenpost, dus elke besparing is welkom.

I intend to live forever, or die trying.
pi_18008101
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 18:06 schreef dwerg het volgende:

[..]

Dat geeft niet. Ik kweek nog steeds tulpen.
En nog steeds in de Veen
pi_18008437
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 20:39 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

En nog steeds in de Veen
En nog steeds saai maar das mijn mening
  zondag 28 maart 2004 @ 14:49:11 #102
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_18021056
jarenlang al geniet ik in kleuren en geuren van tulpenpracht en praal. op de achtergrond was immer aanwezig een behoefte tot tulpverdieping. het gretig lurken in deze topique is daar een uiting van.

gestimuleerd door het in de war gooien van mijn tijdsbeleving zoals deze afgelopen nacht weer plaatsvond, borrelde er een idee: een bezoek aan de keukenhof als ik dat met mn simpele geest kan bedenken zijn er vast en zeker anderen voor te porren.

thans een prangende en persoonlijke vraag:

lievelievelievelieve dwerg,
zou jij onze gids willen zijn op een in de -nabije danwel verre- toekomst te beleven (en door jou te organiseren ) keukenhofmeeting?

gezien de 'vroege vogels'-mogelijkheid die de keukenhof biedt, kan er een nachtelijk samenkomst aan de keukenhofmeeting voorafgaan, al dan niet in een alcoholschenkend ethablissement


p.s. http://www.keukenhof.nl/
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
  zondag 4 april 2004 @ 14:46:10 #103
6536 dwerg
chagrijn
pi_18171155
*gelezen.

Ik hou eigenlijk niet van meetings, en ik ben erg slecht in organiseren van dingen.
I intend to live forever, or die trying.
pi_18285420
Hé dwerg,

Mooi topic!
Ik heb ooit een rode tulp in de tuin van mijn ouders geplant. Die komt al zo'n 15+ jaar elke keer weer terug. En het zijn er onderetussen zelfs twee. Hoelang gaat zo'n tulp eigenlijk mee?
Aldus.
pi_18497777
Hoi Z.

Als de tulp diep genoeg zit, en we geen Siberische winter hebben, dan bevriest hij niet. In principe zijn ze winterhard, zoals dat heet. Ook narcissen, krokussen en muscari (blauw druifje) komen elk voorjaar weer boven, en bloeien dan opnieuw. Als de tulp de ruimte heeft om te groeien, kunnen het er zelfs meer worden, zodat je na een paar jaar een heel groepje tulpen hebt.
I intend to live forever, or die trying.
pi_18497870
Tulpen zijn hardnekkig.
Ze komen dwars door het doek heen.
Terwijl er geen tulpen stonden.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_18525438
Hé dwerg.

Dat splitsen (in drieen?), is dat onbeperkt? Dus splitst een afsplitsing zich ook weer naar een bepaalde tijd? Die tulp bij mijn ouders staat een beetje krap, dus dat zijn er niet veel meer geworden...
Aldus.
pi_18533108
quote:
Op maandag 23 december 2002 21:00 schreef dwerg het volgende:
Alhoewel ik het in mijn jonge jaren wel eens geprobeerd heb, is het niet aan te raden. Mocht er ooit een hongerwinter komen, dan zou je als laatste redmiddel wel bij mij mogen komen eten. Indien je van plan bent om zelf bollen te gaan zoeken, let dan op dat je geen narcissenbollen eet. Deze zijn slijmerig, en kunnen voor serieuze maagklachten zorgen.
En let er wel op dat de helft van de tulpen bollen giftig is.

Dr is een keer een leraar geweest die in zn klas tulpen bollen liet eten, "omdat ze dat in de oorlog ook deden"

Resultaat = ziekenhuis
  zondag 30 mei 2004 @ 20:19:15 #109
6536 dwerg
chagrijn
pi_19519487
quote:
Op zondag 18 april 2004 23:08 schreef Z het volgende:
Dat splitsen (in drieen?), is dat onbeperkt? Dus splitst een afsplitsing zich ook weer naar een bepaalde tijd? Die tulp bij mijn ouders staat een beetje krap, dus dat zijn er niet veel meer geworden...
Ze moeten natuurlijk wel de ruimte hebben om te groeien. En het hangt ook van de soort tulp af. Er zijn soorten die al hun groeikracht in één nieuwe bol stoppen. Voorwaarde is dat de planten na de bloei nog ongeveer twee maanden voldoende licht, water en voeding krijgen. Ze kunnen dan een nieuwe bol vormen die groot genoeg is om het volgend jaar weer te bloeien. Andere soorten verklisteren weer erg snel, en zullen meer kleine bollen maken. Bollentelers halen de koppen van de tulpen af, zodat alle energie uit de fotosynthese naar de bol gaat. Daarom worden alle bollenvelden machinaal onthoofd.
I intend to live forever, or die trying.
pi_21421677
Wat fijn dat je ook kan zien hoeveel views een topic heeft. Zo weet ik nu dat dit topic de afgelopen week 18 keer bekeken is, ondanks dat het al was weggezakt naar de duistere diepten van Fok.
I intend to live forever, or die trying.
pi_21421738
Het is gewoon een leuk topic om te lezen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_21421930
Éen van de weinige topics die ik helemaal heb gelezen
pi_22497389
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 13:38 schreef Z het volgende:
Moet jij je kas(sen) ook blinderen dwerg? Ik zal op het journaal dat de kassen te veel 'lichtvervuiling' gaven. Zelf lijkt het m een beetj eonzinnig....
Nee, dat hoeft niet.
Lichtvervuiling is iets waar pas de laatste jaren aandacht aan wordt besteed. Steeds meer tuinders zijn gebruik gaan maken van assimilatiebelichting (groeilicht) om de groei van bijvoorbeeld rozen in de winter te bevorderen. Voorheen werden veel rozenkassen in de winter 'koud' gezet, en dan begonnen de tuinders pas in het voorjaar weer met stoken. In de winter, wanneer de prijzen hoger zijn, hadden ze dus geen bloemen. Sommige tuinders stookten wel door in de winter, maar de kwaliteit liet dan toch te wensen over. Daarom werden er lampen boven het gewas gehangen, om de assimilatie van de rozen te stimuleren, en zo de kwaliteit te verbeteren.

Al snel zagen meer kwekers perspectief in dit belichten, en zo wordt het nu toegepast bij alstroemeria, freesia, anthurium en nog veel meer bloemen (en planten) en zelfs bij tomaten geeft groeilicht een betere productie: meer kilo's per vierkante meter. Naast een toegenomen producite is er ook het voordeel van een jaarrrond redelijk stabiele productie, de pieken worden afgevlakt, en het personeel kan ook in de winter gewoon doorwerken.

Het areaal glastuinbouw waar belicht wordt, neemt in rap tempo toe, het is nu ongeveer 1700 hectare. En daarbij kwam ook het nadeel van lichthinder naar boven. Mensen die klagen dat ze niet meer kunnen slapen, en verhalen over trekvogels die rondjes blijven vliegen boven een kas (dat eerste geloof ik nog, dat tweede niet). Daarom is in 2002 besloten dat alle kassen tussen 20 en 24 uur geen licht meer uit mogen stoten. Dat betekent dat het licht uit moet, of afgeschermd moet worden. Niet alle gemeentes controleren of die regels ook werden nageleefd. Daardoor moesten sommige tuinders de lampen uitdoen, terwijl anderen ze konden laten branden. Vooral de 'tuinbouw'-gemeentes zoals Aalsmeer waren nogal laks met handhaven, maar daar is het afgelopen jaar verandering in gekomen.

Schermen om de lichtuitstoot te verminderen is ook een optie, maar daar kleven wat nadelen aan. Een scherm dat 95% van het licht tegenhoudt, laat geen warmte door. En de lampen worden ook gebruikt als warmtebron. Lampen aan of uit scheelt al snel twee graden in temperatuur. Als het scherm dan helemaal dicht zit, hoopt de warmte zich op onder het scherm, en daardoor stijgen zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid, wat de kwaliteit van de bloemen niet ten goede komt.

http://www.platformlichthinder.nl/lichtinnederland.html

Er is nu een hele discussie in Zeeland, rond een nieuw kassencomplex in Westvoorne. Een uitgebreide toelichting over verlichting van kassen staat ook op http://www.platformlichthinder.nl/kasverlichting.html Er staan wat nuttige feiten in, maar ook een paar opmerkingen die niets toevoegen. Dat een scherm 0.75 per vierkante meter aan afschrijvingen per jaar kost (dat is alleen het scherm, dus zonder de motoren en aandrijfassen), een simpel gevelscherm kost bijna 10 Euro per vierkante meter.
En dat de opbrengst van rozen tussen 55 en 70 Euro per jaar ligt. De afgelopen jaren zijn vooral de kosten van arbeid en energie sterk gestegen, en de opbrengst is gelijk gebleven, of gedaald.

Zoals onderaan die site ook staat, er is nu overleg tussen de Land- en Tuinbouw Organisatie LTO en de Stichting Natuur en Milieu over lichthinder. En we zien wel wat daar uitkomt.



Dit is overigens geen groeilicht. Het zijn simpele 19 Watt lampjes om 's ochtends een beetje op tijd te kunnen beginnen. En de buren hebben nog niet geklaagd.
I intend to live forever, or die trying.
pi_22508665
Raar dan, dat dat blinderen dan opeens weer een 'ding' is. Terwijl er dus toch al behoorlijk wat aan gebeurd. De 'komkommertijd' is toch ook al weer een tijdje voorbij zou je denken.

Heeft plexiglas vs. glas dan ook te maken met warmte?
Aldus.
pi_22509018
En dat wit kalken van kassen? Wat is daar dan precies het nut van?
Dat zie ik hier ook regelmatig namelijk.
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 20:37:29 #116
86921 DOGMAN
little teenage whore
pi_22517803
GE-WEL-DIG!!!

kom je mijn orchideetjes ook eens coveren?
bloemen, daar hou ik van!
pi_22647399
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 12:29 schreef Liejannuh het volgende:
En dat wit kalken van kassen? Wat is daar dan precies het nut van?
Dat zie ik hier ook regelmatig namelijk.
Sommige gewassen houden wel van zon en warmte, maar teveel is ook weer niet goed. Tulpen hebben de neiging om met de bek open te gaan staan (ik kan er geen andere woorden voor verzinnen) als de zon schijnt. Daarom wordt begin februari het dak 'gekrijt' door een gespecialiseerd bedrijf. Er loopt dan iemand door de goot, en hij spuit het dak wit. Schermdoek helpt ook, maar de combinatie van een gekrijt dak en doek werkt bij ons het beste.

Voor andere bloemen is het juist nodig dat ze zoveel mogelijk licht krijgen, en dan is het van belang dat het dak schoon is. Freesia is bijvoorbeeld dol op licht. Hetzelfde bedrijf dat het dak wit maakt, kun je ook inhuren om het dak schoon te maken. Zo is ons dak in het najaar weer glashelder, omdat je dan de meeste zon in je kas wilt hebben. Ook kan het helpen om één keer in het jaar het glas aan de binnenkant van de kas schoon te maken.

Kassen zijn trouwens van glas gemaakt (een vraag van Z, naar aanleiding van deze foto), omdat glas meer licht doorlaat dan kunststof. In de loop der jaren zijn ook de ramen die op het dak liggen steeds groter geworden, tot een breedte van 1 meter en meer. In de tomatenteelt hanteert men het principe '1% meer licht is 1% meer productie', en daar telt elke kilo. Bij ons maakt het niet zo heel veel uit, tulpen hebben aan minder licht genoeg, en onze ramen zijn met 165x73 centimeter net groot (en zwaar) genoeg.

Niet alleen de lichtdoorlatendheid is een voordeel van glas. Het is ook minder brandbaar.
De afgelopen jaren zijn er een aantal tuinbouwbedrijven afgebrand, waar het dak van kunststof was. De brand verspreidde zich razendsnel, en richtte grote schade aan. De verzekeringspremie van een kunststof kas is dan ook veel hoger dan voor een glazen kas.
I intend to live forever, or die trying.
pi_23350428
Deze week heeft dit topic de 5000 views behaald, een totaal wat normaal alleen is gereserveerd voor topics in B&H of MED.

Ik wil iedereen bedanken die de afgelopen twee jaar op dit topic heeft geklikt, en er misschien ook nog wat van heeft geleerd.
I intend to live forever, or die trying.
  dinsdag 16 november 2004 @ 15:18:50 #119
3498 Barb
Graduated Fool
pi_23353392
Jij bedankt voor het vertellen, Dwerg.
Dit is ongeveer het enige topic wat ik nog regelmatig (lees: eens in de twee maanden dat ik op Fok kom) volg.

Keep it up, .
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_24597921
Barb

Tja, dan zal ik maar eens wat nieuwe foto's posten.



Tulp Purple Prince
Een soort dat we nu zo'n vijf of zes jaar telen, en met wisselend succes.
Gevoelig voor donker weer en gebrek aan calcium, dan gaat het blad scheuren. Verder is het een erg snelle cultivar, vanaf het moment dat je de kisten uit de cel haalt duurt het zo'n 18 tot 21 dagen voor je de tulp kunt oogsten.



Tulp Yokohama
De tulp die we deze winter het meest gaan zien in de kas. Er staan er nu zo'n 700.000 binnen, en in de koelcel nog een paar. Trage groeier, 21 tot 28 dagen (voor Kerstmis) in de kas voor je ziet dat het een gele tulp is. Makkelijk werkbaar, kaarsrecht, en erg leuk op de vaas. Van dit soort kun je nog eens een bos weggeven zonder dat je te horen krijgt dat ze na vijf dagen al slappe nekken hadden.
I intend to live forever, or die trying.
pi_24611923
Ik vind het prachtig, zowel de tulpen, de fotos als je verhaal!
pi_24614719
Dank je.
I intend to live forever, or die trying.
pi_24622329
Grappig om te zien:)
Loop nu stage bij een tulpenbedrijf en hebben daar de afgelopen 2 weken ook Negrita's (die paarse) gehad en afgelopen week ook heel veel Abba's (rode) omdat door het warme weer 2 partijen tegelijk kwamen die eigenlijk na elkaar hadden moeten komen.
Ze telen daar trouwens ook op water.
pi_24673773
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 11:02 schreef ABgirl het volgende:
Grappig om te zien:)
Loop nu stage bij een tulpenbedrijf en hebben daar de afgelopen 2 weken ook Negrita's (die paarse) gehad en afgelopen week ook heel veel Abba's (rode) omdat door het warme weer 2 partijen tegelijk kwamen die eigenlijk na elkaar hadden moeten komen.
Ze telen daar trouwens ook op water.
En, bevalt het een beetje?

Nu heb ik natuurlijk meteen een paar vragen. Zoals: is jouw stagebedrijf een bloemenkwekerij, of is het een bollenteler die ook tulpen broeit? En: hebben ze op jouw stagebedrijf voorheen wél op potgrond geteeld? Want ik wil echt nooit meer terug naar potgrond. Het is zoveel zwaarder dan telen op water.
I intend to live forever, or die trying.
pi_24698119
Ehm, opzich is het maar een klein bedrijfje (kon alleen in deze periode echt niets anders vinden voor stage). Ze broeien ongeveer 2 miljoen tulpen per jaar, hebben verder zomers zantedeschia's buiten (voor de bloem dan) en telen in het najaar pluischrysanten in de kas (2000m2).
Voor zover ik begreep hebben ze hiervoor idd ook op potgrond geteeld en zijn ze een paar jaar geleden overgegaan op waterteelt, wat ze een stuk beter bevalt.
Begreep wel dat de bakken een stuk zwaarder waren. Ze hadden het over potgrondbakken van 9-11 kg terwijl die bakken met water een stuk minder wegen.
Verder hebben ze ook niet echt veel verschillende soorten. Heb zelf nu alleen negrita en abba meegemaakt, maar begreep dat ze verder ook monte carlo en viking broeien.
pi_24886918
Ah, veel dubbele tulpen dus, ABgirl. En chrysant telen wij ook, maar dan vooral buiten.

Ik wil nog even vriendelijk zwaaien naar de jongens en meisjes van de vreemdelingenpolitie.

Het was niet jullie schuld dat ik zo chagrijnig keek, dat doe ik altijd. En ik was blij dat de paspoorten van de Polen in orde waren. Alleen begreep ik van een andere tuinder dat jullie de paspoorten van iedereen controleren, ook van de eigenaar van het bedrijf. Maar waarom hebben jullie mij dan overgeslagen? Durfden jullie niet?
I intend to live forever, or die trying.
pi_24920045
Ja idd. Vind die abba en monte carlo qua verwerking ook veel lekkerder dan negrita, die is nogal slap en staat ook maar ff op de vaas.
Thuis hebben wij (m'n ouders dus) alleen maar buiten bloemen (zomerbloemen dus).
Ongeveer 1 ha Eryngium (blauwe alpendistel) en 1 ha hypericum.
De laatste zijn die roodbruine besjes die je vaak in boeketten ziet. Daar heb je tegenwoordig ook wel andere kleuren van, zoals roze en oranje, die wij ook hebben.
Vind het vaak toch wel lekkerder om buiten te werken dan in de kas.
pi_24920881
Ik heb helemaal niks met tulpen, vind ze zelfs lelijk, maar ik vond dit ṭch een erg leuk topic om te lezen. Dwerg, je hebt schrijftalent!
pi_24934876
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 14:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dwerg, je hebt schrijftalent!
Dat wist ik al, maar toch bedankt.
I intend to live forever, or die trying.
pi_24940770
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 13:07 schreef dwerg het volgende:
Dat wist ik al, maar toch bedankt.
"Gebrek aan zelfvertrouwen is een karakterfout die ik niet bezit."

-Ilja Leonard Pfeijffer

  zaterdag 5 februari 2005 @ 18:53:45 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24940853
Geweldig topic
Echt!
Top!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24952387
Laat ze wat lichtvervuiling betreft eerst die belachelijke reclameborden overal maar eens aanpakken. En overmatige straatverlichting, verlichte kerktorens en andere gebouwen. Als we dat willen zien bekijken we die troep overdag wel. Heeft totaal geen nut.
Ik las laatst iets over een nieuw plan van aanpak, dat ze de belichting van glastuinbouw in een paar jaar, met met zo'n 75% meende ik, gaan aanpakken binnen een aantal jaren.
Komt dat voort uit dat overleg tussen LTO en die milieustichting?

[ Bericht 1% gewijzigd door Diverse_Reality op 06-02-2005 13:56:14 ]
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
pi_24958956
quote:
Op zondag 6 februari 2005 13:50 schreef Diverse_Reality het volgende:
Ik las laatst iets over een nieuw plan van aanpak, dat ze de belichting van glastuinbouw in een paar jaar, met met zo'n 75% meende ik, gaan aanpakken binnen een aantal jaren.
Komt dat voort uit dat overleg tussen LTO en die milieustichting?
Ja, uit het overleg tussen LTO en Stichting Natuur en Milieu is een Plan van aanpak gekomen. In een aantal stappen zal de lichtuitstoot vanuit kassen teruggebracht worden. Per 1 januari 2008 zal de lichtuitstoot boven de kassen met 95% verminderd moeten zijn. De afscherming van zijgevels van de kassen is al verplicht. Zoals ik al zei, is het installeren van een scherm boven het gewas een veel ingewikkelder verhaal, omdat het klimaat onder een dicht scherm mét lampen aan niet goed is voor de bloemen of planten. Om deze reden is ook besloten om een bovenscherm niet direct verplicht te stellen: fabrikanten hebben nu nog de tijd om een scherm te ontwikkelen dat licht tegenhoudt, maar de warmte doorlaat.

Helaas heeft de PvdA in Zuid-Holland dit niet helemaal begrepen, want die willen dat alle nieuw te bouwen kassen in de provincie per direct volledig afgeschermd zijn. En dat plan hebben ze ook ingediend in een motie. Gelukkig heeft Gedeputeerde Staten de motie naast zich neer gelegd, en besloten om de landelijke regels ook in de provincie Zuid-Holland te laten gelden.
I intend to live forever, or die trying.
pi_24960310
Lang leve de provinciale politiek!
  vrijdag 11 maart 2005 @ 21:57:40 #135
6536 dwerg
chagrijn
pi_25480004


Tulp Ile de France
Mooie rode tulp, makkelijk te verwerken. Een nadeel is dat het blad vaak een paar centimeter boven de bloem uitsteekt, maar dat is een eigenschap die nu eenmaal bij deze tulp hoort. Afgelopen zondag was het Engelse moederdag, en deze tulp werd goed betaald. We plukken Ile de France best wel een beetje rauw, en op de vaas ziet hij er wat roder uit:

I intend to live forever, or die trying.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 22:35:08 #136
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25480842
tulpen

Loop ik toch al heel wat jaartjes mee, hier op Fok... Ben je de dochter van 'Tulpen Jan' (ja, dat was zijn bijnaam..) en dan ontdek ik dit topic nu pas

Dwerg geweldig topic
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25481438
Prijzen waren volgens mij afgelopen week zowiezo wel goed. Vandaag werd abba iig ook nog heel goed betaald.
Ik werk nu nog 1 dag in de week bij het bedrijf waar ik stage heb gelopen (in de tulpen dus) en hebben vandaag abba en monte-carlo getrokken en gebost. Ga misschien morgenmiddag oook nog even helpen omdat ze het nogal druk hebben. Wel een beetje jammer dat de tulpen nu nogal last van krulblad hebben:S
Volgende week waarschijnlijk ronaldo, ben eigenlijk wel benieuwd hoe die er nou precies uitziet en verder waarschijnlijk ook wat Kees Nelis uit de rolkas.
Zaten vorige week een yokohama en nog een andere paarse per ongeluk tussen de abba, heb ik nu nog steeds op m'n kamer in een vaas staan, zijn best wel mooie tulpen.
Mooie tulp trouwens die Ile de France, ken hem jammer genoeg alleen van naam.
pi_25496263
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 22:35 schreef E.T. het volgende:
tulpen

Loop ik toch al heel wat jaartjes mee, hier op Fok... Ben je de dochter van 'Tulpen Jan' (ja, dat was zijn bijnaam..) en dan ontdek ik dit topic nu pas

Dwerg geweldig topic
Dank je, E.T.
Wat deed je vader voor werk? Ook kweker, of bloemenverkoper?
Ja, ik schop dit topic op onregelmatige tijden wat omhoog. Zolang ik nog het idee heb dat ik nieuwe kijkers trek, ga ik daar mee door.

Kees Nelis is echt een antiek soort, ABgirl. Dat hadden wij 'vroeger' ook in de vollegrond, toen we nog een rolkas hadden. Het voordeel is dat je dan wat zwaardere tulpen krijgt dan van de kistenbroei. Voor de klok wil dat nog wel eens geld opleveren.
I intend to live forever, or die trying.
  zaterdag 12 maart 2005 @ 23:51:11 #139
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25497937
Mijn vader werkte bij de PD en heeft altijd een tic met tulpen gehad.. Echt elke soort kende hij.
In het voorjaar werkte hij ook voor de BKD bij de veldinspectie en in zijn jonge jaren bij een bollenkweker.
Als eerbetoon stond de 'tulipa agenensis' op zijn rouwkaart Een tulp die hij nog nooit gezien had, tot zijn laatste vakantie in Cyprus, 3 maanden voor z'n overlijden.

En sja.. zo ben ik opgegroeid met tulpen koppen in de paasvakantie, bollen rooien aan het begin van de zomer vervolgens ging ik de schuur in om ze te pellen... Heeft me leuke zakcentjes opgeleverd
En nu... nu vind ik het gewoon nog geweldig om mega-bossen in de kamer te hebben staan (alleen jammer dat ik niet meer in een streek woon waar ze gekweekt worden.. Ik moet ze nu in een winkel kopen ipv langs de weg.. dat scheelt serieus knaken )



[ Bericht 9% gewijzigd door E.T. op 12-03-2005 23:56:53 (fotootje toegevoegd) ]
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25550532
Kijk, dat soort dingen vind ik interessant om te lezen, E.T.

Elk jaar kwam/komt er wel iemand van de BKD kijken of er niet teveel virus in de tulpen zit. Niet dat het virus schadelijk is voor de bloemen, maar de sierwaarde wordt minder. Ik zal eens kijken of ik nog een virus-tulp kan vinden voor een foto, dan ga ik er wel verder op door.

Voor ABgirl een niet zo heel erg mooie foto van Ile de France op kisten:



Dat zijn best wel rechte stelen, toch? Eén of twee keer een paar tulpen eruit vissen, en daarna de rest eraf. Een kind kan de was doen. Ik heb nog een grotere foto, mét kat.
I intend to live forever, or die trying.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:46:13 #141
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25554883
Toen ik nog een klein E.T.'tje was ging ik vaak mee met m'n vader als ik vakantie had en hij in de 'veldinspectie' zat. Toen ik een jaar of 10 was zag ik 'virustulpen' bijna net zo snel als hij en de kweker (zeker als ze in bloei stonden... na het koppen werd het voor mij wat moeilijker )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25575673
Dat ziet er zeker mooi uit. Mooi recht en gelijk allemaal:D
Geen last van die hangende en krullende bladen? Of hebben jullie alleen maar grotere bolmaten?
Merkte afgelopen weken met trekken dat zowel abba als monte carlo daar last van hadden.
Vandaag het laatste restje ronaldo opgeruimd. Wel een mooie tulp, al klopt er van dat zwart zijn weinig. Ze zijn gewoon donkerpaars en hebben wat lastig blad om te bossen. Stonden er trouwens niet zo mooi bij als die Ile de France van jou hoor.
HOeveel broeien jullie er eigenlijk per jaar?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:27:32 #143
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_25671315
Hoe zit het eigenlijk met schimmelziektes? Botrytis gaf je al aan in één van de vorige postings, maar hoe zit het met (water)schimmels als Pythium en Phytophthora. Zeker gezien de waterbroei van tegenwoordig.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:34:12 #144
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25671568
ff vraagje uit nostalgie (en ik dus niet meer op de naam kan komen)
'Vroegah' werd een bepaald middel gebruikt voor bollen tegen een bepaalde ziekte (heb geen idee meer waarvoor het was). Nou had dat goedje een nogal eigenaardig luchtje en ik kon altijd direct vertellen als m'n vader thuiskwam of hij bij een bollenboer was geweest. De meningen zullen verdeeld zijn, maar ik vond het (toen) best lekker ruiken..
Alleen.... hoe heet dat bestrijdingsmiddel??? Er zat iets van 'nafta' in..

Kunnen jullie me helpen? Ik kan niet uitstaan dat ik niet meer weet hoe het heet..

stom trouwens dat ik die geur zo weer op kan roepen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 11:23:46 #145
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_25727449
Je bedoeld denk ik een middel op basis van Kerosine, daar zit nafta in en ruikt heel sterk.
Wordt nog gebruikt het middel heet Sportak (zie link)
Wordt gebruikt tegen de schimmel Fusarium.

Sportak
pi_25727522
Heel leuk topic dat ik binnenkort eens wat uitgebreider ga lezen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 11:29:01 #147
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25727582
nee, die bedoel ik niet..
in de naam zat ook 'nafta' (oid)

het spul mag trouwens allang niet meer gebruikt worden volgens mij
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 14:08:56 #148
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_25756648
Vervallen middelen met nafta in de naam zijn:

  • arbusta kopernaftenaat 2%
  • idolin-cu-kopernaftenaat 2%
  • kopernaftenaat
  • kopernaftenaat
  • kopernaftenaat 2%
  • tencosol kopernaftenaat
  • tencosol kopernaftenaat 2%
  • tencosol zinknaftenaat
  • zinknaftenaat

    Zit ie er tussen?
  •   zaterdag 26 maart 2005 @ 19:09:00 #149
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_25763149
    tnx voor het meedenken maar, nee
    bestaat er niet zoiets als 'naftalon' of naftaline ofzo?

    pfff.. Ik ga nog eens andere bronnen aanspreken hierop..
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
      zondag 27 maart 2005 @ 15:56:58 #150
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_25781650
    quote:
    Op dinsdag 22 maart 2005 22:27 schreef VicEd het volgende:
    Hoe zit het eigenlijk met schimmelziektes? Botrytis gaf je al aan in één van de vorige postings, maar hoe zit het met (water)schimmels als Pythium en Phytophthora. Zeker gezien de waterbroei van tegenwoordig.
    Bij de waterbroei hebben wij nog nooit last gehad van pythium of phytophtora.
    Na elke ronde worden de lege bakken met water schoon gespoeld. Dit gebeurt onder hoge druk, zoals ze dat ook bij potplantentrays doen. De wortelresten worden zo uit de prikbakken gespoeld, en daarna kunnen er opnieuw bollen in de bakken geplant worden.
    quote:
    Op vrijdag 18 maart 2005 22:32 schreef ABgirl het volgende:
    HOeveel broeien jullie er eigenlijk per jaar?
    Ik heb werkelijk geen idee hoeveel tulpen we dit seizoen in onze kassen broeien. Het zal in de buurt van 2,5 miljoen zitten, maar het kan iets meer zijn. Doordat we met een aantal bedrijven samenwerken, kan het ook voorkomen dat we voor die anderen tulpen bossen als wij het een paar dagen rustig hebben. En als wij het dan druk hebben (zoals afgelopen week, waarin we bijna 300.000 gele tulpen hebben opgetrokken) bossen ze onze tulpen op een andere locatie. Zo moesten er op vrijdag 50.000 Strong Gold aan een koper geleverd worden, die hebben wij donderdag opgetrokken, ze zijn met de vrachtwagen naar een ander bedrijf gebracht, en daar gebost.

    Als we klaar zijn met de tulpen, zo rond 1 mei, dan zal ik wel eens kijken hoeveel we gedaan hebben deze winter. Het is voornamelijk geel, zo'n anderhalf miljoen Yokohama, daarnaast Strong Gold, een beetje Ile de France en 150.000 Purple Prince.
    I intend to live forever, or die trying.
      zondag 17 april 2005 @ 20:31:46 #151
    15869 gr8w8
    Better by design.
    pi_26305687
    Misschien heb ik er overheen gelezen, maar als je tulpenbollen op het balkon zet en ze bloeien, en je zet die bak in zijn geheel binnen, blijven ze dan ook bloeien of vallen ze snel uit. Zoals bij mij. Buiten staat nog een bak, die bloeinen nog wel. Geen fruit in huis te bekennen (Student he) en qua water en licht gelijek situatie. Moet je de stengel na bloei afknippen?
    Welkom bij de V&D der webfora.
    pi_26410081
    Tja, binnen is het meestal toch warmer dan buiten. Al ken ik mensen waar de temperatuur in huis zo laag is, dat een bos tulpen er twee weken staat. Als je de bollen wilt bewaren voor volgend jaar, dan kun je de koppen verwijderen, en de steel en het blad laten staan. Dan gaat de assimilatie nog even door, en de energie gaat dan naar de bol, en niet naar de bloem.

    Zelf bewaar ik alleen narcissenbollen tot volgend jaar, omdat ik die in de tuin mooier vind dan tulpen. Bovendien zijn er voldoende tulpenbollen te vinden voor 4 cent (of minder), dus voor het geld hoef je ze niet te bewaren.
    I intend to live forever, or die trying.
      donderdag 21 april 2005 @ 19:04:02 #153
    15869 gr8w8
    Better by design.
    pi_26410373
    Thanks. Nee, dat bewaren zie ik ook niet zo zitten, maar totdat ik niks nieuws groens heb, laat ik de dingen nog effe staan.
    Welkom bij de V&D der webfora.
      donderdag 21 april 2005 @ 19:28:02 #154
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_26411014
    ik kocht vandaag tulpen op de markt.. Zie ik het papier van de kweker er nog om zitten... De buurman van de boer waar ik jaren bollengepeld heb
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
      zondag 24 april 2005 @ 11:40:38 #155
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_26469948
    En, zijn ze mooi, E.T.? Weet je ook wat voor soort het is, want daar ben ik altijd erg nieuwsgierig naar.

    Ik heb nog een virustulp gevonden.


    Deze tulp was paars, maar door het virus vormen zich de kenmerkende vlammen op de bloem. Virus wordt verspreid door bladluizen. Ze prikken de tulpen, en gaan dan naar een volgende tulp, en brengen zo het virus over. Als de tulpenvelden in bloei staan, wordt er gekeken of er virus in de partij zit. Virustulpen worden zo snel mogelijk verwijderd. Wanneer het percentage virus te groot is, mogen de bollen alleen nog gebruikt worden om één keer bloemen van te kweken. De bollenteler mag ze niet verder vermeerderen, en de bollen eindigen als koeienvoer.

    Ohja, dit tulpenvirus is verder onschadelijk voor mens en dier.
    De Telegraaf heeft zich ooit belachelijk gemaakt toen een partij Petunia's (dat zijn perkplanten) die besmet waren met een soortgelijk virus geweigerd werd door de Engelsen. Een klein bericht hierover in een vakblad voor tuinders eindigde met de kop 'Gifplanten geweigerd door Engeland' op de voorpagina van de Telegraaf. De krant van wakker Nederland.
    I intend to live forever, or die trying.
      zondag 24 april 2005 @ 12:21:43 #156
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_26470738
    gewoon 2 bossen Yokohama en een bos Irene in 1 vaas. Dat geel en oranje kleurt zo mooi bij elkaar
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
      zondag 24 april 2005 @ 12:22:39 #157
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_26470754


    Strong Gold.
    Makkelijk soort, kaarsrecht, en alles kan in één keer opgetrokken worden. Dat levert uiteraard een enorme besparing aan arbeidskosten op, en arbeid is nu eenmaal de grootste kostenpost op de kwekerij. Strong Gold heeft een harde steel en mooi donkergroen blad, en staat makkelijk een week op de vaas. We trekken ze op als ze nog redelijk groen zijn, maar ze zien er uiteindelijk op de vaas wel geel uit.
    I intend to live forever, or die trying.
      zondag 24 april 2005 @ 12:23:36 #158
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_26470774
    quote:
    Op zondag 24 april 2005 12:21 schreef E.T. het volgende:
    gewoon 2 bossen Yokohama en een bos Irene in 1 vaas. Dat geel en oranje kleurt zo mooi bij elkaar
    Leuk!
    Ik hou wel van volle vazen met tulpen.
    I intend to live forever, or die trying.
      woensdag 27 april 2005 @ 13:25:35 #159
    2661 KWAKje
    in dr eendje of als Hekje
    pi_26543249
    voor dwerg

    ik heb afgelopen zondag de hele middag aan je gedacht. de zon scheen op mn bolletje, ik had geen parasolletje. wel een ijsje. en ik zag annie schilder, de tulp dan he. en die donker paarse tulpen en narcissen met een roze trompet - die ik dan al snel de koosnaam 'pink power' gaf en anderen mij heel hard om moesten uitlachen en werd bewelmd door hyacinten echt stoned werd ik ervan. wel lekker.. maar vooral zag ik heeeeeeel veel tulpen. dus moest ik steeds aan je denken hoezo pavlov?

    enfin, ik raakte geinspireerd en heb nu iedere avond mn balkon-tuinier-boek op schoot en ga volgende week mn balkon eens echt mooi maken.

    moet ik werkelijk s-p-e-l-l-e-n dat ik voor het eerst van mn leven in de keukenhof ben geweest?
    " 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
      vrijdag 29 april 2005 @ 20:45:12 #160
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_26606975
    terug.

    De tulpen zijn op. Klaar.
    I intend to live forever, or die trying.
      zondag 8 mei 2005 @ 18:46:59 #161
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_26830565


    White Dream.
    Oud soort. Groeit beter op grond dan op water. White Dream heeft een niet al te grote knop, maar ziet er erg leuk uit op de vaas.



    Seadov.
    Redelijk nieuw soort. Heeft wat problemen met z'n lengte. De supermarkten willen dat de tulpen minimaal 35 centimeter zijn, en dat is niet altijd even makkelijk met Seadov. In tegenstelling tot White Dream groeit dit soort juist weer beter bij de waterbroei dan op potgrond, en wordt ook langer op water. Groot voordeel (al eerder genoemd): groeit ontzettend gelijk en kan dan ook bijna in één keer geoogst worden.
    I intend to live forever, or die trying.
      maandag 30 mei 2005 @ 23:28:03 #162
    50936 The_Hives
    Is nu tripple oom Hives O+ !!!
    pi_27498203
    misschien heb je het al verteld, maar in welke regio woon je dwerg?
    AFC AJAX Kampioen 2012-2013
    Fok! Federatie
    1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
      donderdag 9 juni 2005 @ 20:41:24 #163
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_27785554
    Ergens tussen Den Haag en Amsterdam, langs de A4.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_28280602
    Heej mensen!
    Aangezien er in dit topic een hoop specialisten gereageerd hebben denk ik dat vast wel 1 daar van mijn vraag kan beantwoorden. Ik ben voor school bezig met een project en nu zit ik met de vraag hoe ik de bodem moet verbeteren om er tulpen op te laten groeien. De grondsoorten waar het om gaat zijn Zand en Veen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen??!!

    Met Vriendelijke Groet,
    Glen Rijke
    pi_28280755
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 20:41 schreef dwerg het volgende:
    Ergens tussen Den Haag en Amsterdam, langs de A4.
    Zo ongeveer bij het Aquaduct en waar altijd file staat
    pi_28799542
    quote:
    Op maandag 27 juni 2005 18:52 schreef grijke het volgende:
    Ik ben voor school bezig met een project en nu zit ik met de vraag hoe ik de bodem moet verbeteren om er tulpen op te laten groeien. De grondsoorten waar het om gaat zijn Zand en Veen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen??!!
    Ik heb werkelijk geen idee. Sorry.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_28865951
    Round-up.
    If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
    pi_28891500
    quote:
    Op zondag 22 december 2002 15:44 schreef yvonne het volgende:
    Wilde tulpen komen voor van China tot Zuid-Europa. De meeste soorten leven in het gebied Kazachstan, Turkmenistan en de Hindu Kush bergen.

    De Turken kwamen oorspronkelijk ook uit dit gebied. Nadat ze de Christenlijke gebieden in het Midden-Oosten hadden veroverd, vestigden de Turken hun hoofdstad in Constantinopel. Ten midden van paleistuinen had de Sultan een decadent paleis met vele slavinnen die hij exclusief mocht kapotschuren. In deze tuinen groeiden ook tulpen. Picant detail: aan dit hof was de tuinman was ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van de doodstraf dmv wurging met een zijdedraad. Enfin, vanhieruit zouden ze naar Europa zijn ge-exporteerd.

    Maar er zijn feiten die dit beeld vertroebelen. Berichten van het kweken van Tulpen uit Beieren zijn ongeveer even oud als berichten uit Constantinopel.

    Kortom: er valt nogal wat af te dingen aan het verhaal dat tulpen uit Turkije komen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Pimk op 17-07-2005 21:15:19 (schrijfstijl) ]
      maandag 18 juli 2005 @ 09:34:49 #169
    119890 KopieerMachine
    Alles is te koop!
    pi_28902535
    quote:
    Op dinsdag 24 december 2002 02:15 schreef SCH het volgende:
    ja een TS die zelf n's wat uitvoert voor z'n topic
    Ja... echt!
    pi_29171667
    .

    Ik wou nog even zeggen dat ik dit topic elk half jaar wel een keer even doorlees. Misschien moet ik het mijn moeder ook maareens laten zien, die is ook gek op tulpen.
    It's my party and I'll cry if I want to.
    pi_29789034
    quote:
    Op woensdag 27 juli 2005 15:15 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Ik wou nog even zeggen dat ik dit topic elk half jaar wel een keer even doorlees.
    Dat is vaker dan ik.
    I intend to live forever, or die trying.
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 19:20:33 #172
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_29790128
    dwerg, wanneer begint voor jou het seizoen weer?
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
    pi_29791947
    Half november gaat er 2000 bak White Marvel de kas in, dat betekent dat we voor Kerstmis zo'n 200.000 witte tulpen optrekken. Met een beetje plannen moet het lukken om tussen Kerst en Nieuwjaar weinig of niks te doen, en dan vanaf week 1 tot en met week 16 van 2006 weer aan het werk voor een grote exporteur .
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_30170433
    Zijn er nu eindelijk ook eens tulpen met een lekker geurtje. Want al die tulpen meuren een uur in de wind.

    Dat hele gentech gebeuren stelt nog steeds niks voor blijkbaar...
    .
    (Denk maar niet dat ik mijn vriendin rond kerstmis op een stel witte rakkers trakteer met zo'n lucht.)
    If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
    pi_32775073
    We hebben een paar weken geleden de eerste tulpen weer uit de cel de kas in gehaald. Ongeveer 2200 bakken, met zo'n 140.000 Christmas Marvel (rose) en 80.000 White Marvel. Deze zijn geplant in potgrond, en vanaf komende maandag gaan we weer tulpen op water uit de koelcel halen.
    I intend to live forever, or die trying.
      † In Memoriam † zaterdag 3 december 2005 @ 09:53:35 #176
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_32775084
    Hé dwerg, komen er nu ook lichtgevende tulpen ?
    Godmother of Radio 49
    And now I think of my life as vintage wine
    How fragile we are
    pi_32775124
    Voorlopig worden er alleen 'lichtgevende' rozen en geplozen chrysanten geveild, en dan ook nog in kleine aantallen. Maar als deze vreselijk kitscherige trend per ongeluk aanslaat, dan ben ik bang dat de tulp er niet aan zal ontkomen. Had ik al gezegd dat ik het lelijk vind? Nee? Ik vind het lelijk.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_32775142
    Hoe zien die dingen eruit dan? Hebbie een plaatje?
    pi_32775182
    Ik heb zelfs een link:
    http://www.glowingflowers.nl/
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_32775196
    Ow ik vind ze MOOI!!!
    pi_32775198
    Wat erg!!! Glow in the dark bloemen!!
    Is daar echt een markt voor???????
    pi_32775227
    Ja, ik ben die markt! Ik wil ze hebben!
      † In Memoriam † zaterdag 3 december 2005 @ 10:10:10 #183
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_32775242
    quote:
    Op zaterdag 3 december 2005 09:58 schreef dwerg het volgende:
    Had ik al gezegd dat ik het lelijk vind? Nee? Ik vind het lelijk.
    Ik ook!! Maar het lijkt me wel grappig om het één keertje te hebben, gewoon omdat het zo kitscherig is
    Godmother of Radio 49
    And now I think of my life as vintage wine
    How fragile we are
    pi_32775290
    quote:
    Op zaterdag 3 december 2005 10:10 schreef just me het volgende:

    [..]

    Ik ook!! Maar het lijkt me wel grappig om het één keertje te hebben, gewoon omdat het zo kitscherig is
    Met jou kan ik praten!
    pi_32775729
    quote:
    Op zaterdag 3 december 2005 10:04 schreef dwerg het volgende:
    Ik heb zelfs een link:
    http://www.glowingflowers.nl/
    Ja, maar die dingen hebben een 'behandeling' ondergaan. Da's niet 'the real thing'. De echte freak hackt z'n tulpen door 't DNA van vuurvliegjes in te brengen.

    of zijn dit wel degelijk gehackte rozen?

    [ Bericht 7% gewijzigd door joshus_cat op 03-12-2005 11:03:41 ]
    pi_32777783
    'k Heb even een ander topic geopend: 'Lichtgevende' bloemen: mooi of lelijk?
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_33055379
    tvp
    oid
    pi_33187514
    't Is allemaal leuk en aardig, die tulpen op water, maar natuurlijk gaat niet alles perfect. Als de tulpen van een bak geplukt zijn, heb je dus een bak met een beetje water, restjes wortelen, en soms nog wat bollen over. De bak kan weer hergebruikt worden, maar dan moet hij wel leeg zijn. Zoals ik ergens in het begin van dit topic heb gepost, staan de tulpen in een prikbak, die op zijn beurt in een andere bak staat. Als je de prikbak niet vastmaakt aan de buitenbak, en je draait het geheel op z'n kop om de bak leeg te maken, flikkert de prikbak op de grond. Dat is logisch, maar niet handig.



    In de afgelopen jaren zijn er verschillende dingen geprobeerd om de prikbak aan de buitenbak vast te maken. Zoals siliconenkit. Een flinke druppel kit moest ervoor zorgen de prikbak niet meer los kon. Werkte niet altijd even goed. Kit raakte los, er moest iets anders gevonden worden. Vorig jaar: nietjes. Jawel, met een nietmachine werd de binnenbak aan de buitenbak geniet. Dat leek te werken, alhoewel je af en toe lelijk je hand kon openhalen aan zo'n k*tnietje. Helaas bleken de nietjes ook niet allemaal te doen wat ze moesten doen. Door het water gingen ze soms roesten, braken af, en dan lag de prikbak weer los. Nu zijn er dus de bovenstaande blauwe plastic klemmetjes. Het ziet er simpel uit, en misschien werkt het wel. Dat zullen we deze winter wel zien.



    Christmas Marvel. Ook verkrijgbaar in wit.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_33315937
    Dwerg, jij weet vast wel meer te vertellen over de brand van afgelopen nacht in een tulpenbroeierij?
    pi_33330972
    Ja, ik weet daar wel meer over te vertellen. Maar dat doe ik niet. Het was niet bij ons, maar het heeft indirect wel gevolgen voor ons. En ik ben er net langs gereden, ze zijn nu nog met een paar wagens aan het nablussen. Dat is ruim 24 uur na de ontdekking van de brand.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_33342162
    Kun je ook zwarte tulpen maken?
    pi_33456020
    Nee, daar krijg je debieltjes van. .
    Maar zwart is geen kleur geloof ik, dus is het knap lastig. Heb ooit gelezen dat er een geldbedrag uitgereikt gaat worden aan degene die het lukt, dus dwerg doe je best eens...
    If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
    pi_33456405
    Vroegah, heel vroegah, werden er enorme bedragen betaald voor een 'zwarte' tulp. Dat was voor de kennis van de genetica enzo. Voor elke gekke of zieke tulp brachten speculanten zich tot de bedelstaf.
    Dwerg, is er tegenwoordig meer vraag naar geurende tulpen? Ik heb persoonlijk liever een bosje wilde tulpen die er niet bijzonder uitzien, dan een kleur die in de mode is?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_33456754
    Ik dacht zelf aan echt technisch zwart......
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_33488637
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 23:23 schreef Rietvaerder het volgende:
    [afbeelding]
    Maar die zijn nog niet helemaal zwart. .
    If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
    pi_33488979
    Nee, rose..
    pi_33664058
    Ik blijf dit een geweldig topic vinden!
    Dwerg, vooral veel leuke foto's en feitjes blijven posten
      donderdag 12 januari 2006 @ 23:43:09 #199
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_33997076
    quote:
    Op zaterdag 20 maart 2004 19:10 schreef Lithion het volgende:
    En respect.
    Omhoog.

    dwerg

    Hoe staat het er nu voor?
      donderdag 12 januari 2006 @ 23:54:02 #200
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_33997559
    De tulpen beginnen langzaam weer de winkels in te komen
    Komend weekend mezelf maar eens verblijden met een stuk of 50 tulpen
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
    pi_34004186
    quote:
    Op donderdag 12 januari 2006 23:54 schreef E.T. het volgende:
    De tulpen beginnen langzaam weer de winkels in te komen
    Komend weekend mezelf maar eens verblijden met een stuk of 50 tulpen
    Heb ik ook gedaan! Roze met wit, staat prachtig! Heb meteen de lente in mijn hoofd
    pi_34054973
    quote:
    Op donderdag 12 januari 2006 23:43 schreef Lithion het volgende:
    Hoe staat het er nu voor?
    Mwoa, het loopt. Ik ben van de straat. Gisteren en vandaag in totaal 4800 bos gele Yokohama verwerkt. En nog wat roze Christmas Marvel ook. Alles voor dezelfde koper. Er zijn niet zo heel veel gele tulpen aan de klok op dit moment, en de vraag is goed.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_34087958


    Tulp Leo Visser.
    Ter gelegenheid van het het EK allround, een nieuwe foto. Alsof er iemand is die nog weet wie Leo Visser is. Mooie rood-witte tulp, recht, makkelijk te verwerken. We plukken hem minder rijp dan op deze foto te zien is. Ik denk dat we deze in 1998 voor het eerst in de kas hadden, 2 partijen van 50.000 tulpen, toen was het een nieuw soort. Nu is Leo Visser verkrijgbaar in iedere supermarkt, alhoewel hij toch minder massaal geteeld wordt dan de eveneens tweekleurige Leen van der Mark (die staat over een paar weken in bloei, foto komt nog wel).



    Tulp Christmas Marvel
    Dit keer een foto van de tulp mét bol, en veel overbodig blad. Christmas Marvel is een oud soort, en je kan zien dat het soort langzaam degenereert. In plaats van één stengel, komen er nu meerdere uit deze bol. Het ziet er leuk uit, drie tulpen uit een bol, maar de twee dunne takjes zijn te licht en dus waardeloos. Al het bijblad eindigt in een mand. Of in dit geval, in een grote gft-bak. Van tien kubieke meter. En die zit hartstikke vol. Een soort als Ile de France heeft vrijwel geen bijblad, en is dus ook veel makkelijker te verwerken.

    [ Bericht 17% gewijzigd door dwerg op 15-01-2006 16:36:51 ]
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_34089021
    Ik heb Christmas Marvel staan! En ze zijn ontzettend mooi. Ook degene met een virus erin.
    Zal van de week even een foto plaatsen.
    pi_34109100
    Ik vraag nog eens... is er vraag naar geurende tulpen?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_34129625
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 23:15 schreef krakkemieke het volgende:
    Dwerg, is er tegenwoordig meer vraag naar geurende tulpen? Ik heb persoonlijk liever een bosje wilde tulpen die er niet bijzonder uitzien, dan een kleur die in de mode is?
    Sorry, ik had je vraag niet gezien.

    Of er vraag is naar geurende tulpen weet ik niet. Er wordt ook geen onderzoek naar gedaan. En dan is het meteen een soort kip en het ei verhaal: je weet niet of er vraag is, dus komt er ook niet meer aanbod, en zal de vraag ook niet groeien. Bij rozen is er wel meer vraag naar geurende cultivars, maar die hebben één niet onbelangrijk nadeel: ze hebben een veel slechtere houdbaarheid dan de 'normale' soorten. Natuurlijk zijn er geurende tulpen, zo ruikt Apricot Beauty heel zoet, en heeft ook de gele Yokohama een aparte eigen geur (beetje gekookte wortelen, maar dan anders ). Ik weet niet of er ook veredeld wordt op geur. Daarnaast is het waarschijnlijk een niche-markt, en wordt het dus ook heel lastig om de weinige geurende tulpen op die plaats te krijgen waar de vraag is. En dan moeten die tulpen wel erg duur zijn om de kosten goed te maken. Maar misschien is het een goed idee voor de kleinere tulpenkwekers (zie ook mijn post van 9-2-2003) om zich te onderscheiden van de grotere 'supermarkt'kwekers.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_34149905
    Dwerg, hoe komt het toch dat tulpen die ik heb staan soms na een dag al gaan hangen en soms anderhalve week prachtig rechtop blijven staan?
    pi_34150016
    In je OP staat dat de grond tulpen moe wordt en dat dat de reden is geweest om in postgrond (lees:kassen) te kweken. Nu moet jij toch wel weten dat dát wel een beetje héééééél erg kort door de bocht is .

    Want vindt nog maar eens een kweker/broeier die alleen maar tulpen teelt! Die zijn er bijna niet. Ze hebben toch allemaal wel hyacinten of narcissen erbij.
    En wanner er het ene jaar tulpen zijn gezet houd je het land gewoon braak of teelt iets kleins.

    En volgens mij is broeien en telen niet hetzelfde. Telen is gewoon de standaard route zoals hij al jaren wordt gedaan. Broeien is volgens mij tegen de natuur in om juist het hele jaar door tulpen te hebben...toch?

    Verder...leuk topic
    pi_34168636
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 08:51 schreef vriendinnie het volgende:
    Dwerg, hoe komt het toch dat tulpen die ik heb staan soms na een dag al gaan hangen en soms anderhalve week prachtig rechtop blijven staan?
    Tja sommige soorten, zoals Cassini en de eerdergenoemde Apricot Beauty gaan wat sneller hangen dan de meeste andere soorten. Maar zelfs die zouden toch wel een dag of drie zonder problemen overeind moeten blijven. Ik ben bang dat je dan gewoon een slechte bos tulpen hebt gekocht.

    Een normale bos tulpen moet een week op de vaas blijven staan.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_34187600
    Ik ben vast weer gek.... tulpen die gek uitgroeien op vaas, da's toch een leuk stuk natuur in huis?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_34187694
    Nou Dwerg, van rozen is er al lang een roze cultivar die iets ruikt. Ik ben de naam kwijt, maar die had een kruidige geur. Sonia heette die, dacht ik, en die is nergens meer te vinden.
    En het enige wat ik nu zie van rozen, zijn een soort bloemkolen uit Peru. Ze ruiken niet en het enige is dat ze net zo lang staan als chrysanten.
    De enige snijbloemen die ik koop, voor een verjaardag, zijn bloemen die ik in een tuin zou kunnen knippen.
    Ik zou bloemen met geur willen kopen, maar dat is niet te vinden.
    Zelfs dille kan ik niet meer kopen.
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_34196067
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 02:07 schreef krakkemieke het volgende:
    Ik ben vast weer gek.... tulpen die gek uitgroeien op vaas, da's toch een leuk stuk natuur in huis?
    Nee, je bent niet gek.
    Tulpen moeten langer worden op de vaas, en het is soms ook leuk als ze rare bochten maken. Maar het klopt niet als de koppen al na anderhalve dag over tafel dweilen.

    En de roos Sonia (want zo heet, of heette deze inderdaad) kom ik nog een keer op terug. Je verklapt zo wel dat je de 30 al een tijdje bent gepasseerd, want volgens mij kent echt niemand dat soort meer. Sorry.
    I intend to live forever, or die trying.
      woensdag 18 januari 2006 @ 12:41:51 #213
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_34196209
    Over geurende bloemen, hyacinten stinken echt vreselijk.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_34198329
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
    Over geurende bloemen, hyacinten stinken echt vreselijk.
    Lelies kunnen er ook wat van . Als je hoofdpijn wilt, dan moet je ff lelies kopen
    pi_34205754
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
    Over geurende bloemen, hyacinten stinken echt vreselijk.
    Ik koop juist altijd veel hyacinten omdat ik ze zo heerlijk vind ruiken! Koop zelfs speciaal een paar voor op mijn nachtkastje, dat de slaapkamer zo lekker ruikt als ik savonds ga slapen.
      woensdag 18 januari 2006 @ 18:13:44 #216
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_34209499
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 16:34 schreef vriendinnie het volgende:

    [..]

    Ik koop juist altijd veel hyacinten omdat ik ze zo heerlijk vind ruiken! Koop zelfs speciaal een paar voor op mijn nachtkastje, dat de slaapkamer zo lekker ruikt als ik savonds ga slapen.
    Als je mijn vriendin was zou dat scheidingsgrond voor mij zijn.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_34223626
    Je hebt gelijk Dwerg, ik ben 42!
    Maar volgens mij verdween Sonia zo'n 15 jaar geleden.
    Sindsdien mis ik rozen met geur en die bloemkolen uit Peru, vind ik net zo nep als zijden rozen.
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_34254136
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 23:18 schreef krakkemieke het volgende:
    Maar volgens mij verdween Sonia zo'n 15 jaar geleden.
    Dat zou best wel eens kunnen. Mijn vader heeft Sonia geteeld tot 1980 (ongeveer, dat gok ik, ik kan het hem ook niet meer vragen ) en daarna kwam de roze Carol daarvoor in de plaats. Een kleinbloemige, meer stuks van een vierkante meter, makkelijker om te pluizen en minder doorns. Maarja, ook dit soort had niet het eeuwige leven. We hebben ook nog Disco geteeld, een donkerroze roos, en vooral: een echt geurende roos. 't Is jammer dat ik daar geen foto's van heb, anders zou ik ze inscannen. Ik zal dit weekend nog wel even goed zoeken.

    Toen werden de meeste rozen in Nederland nog in de grond geteeld, en stond de kas in de winter koud(er), zodat je in de winter iets anders kon doen. En zo hielden mijn ouders zich bezig met tulpen broeien in een kleine trekkas, tussen de schuur en het ketelhuis. In het voorjaar werd er weer gestookt, zodat je zoveel mogelijk rozen in bloei had voor Pasen en moederdag. In de loop van de jaren '80 werden rozen steeds meer jaarrond geteeld, er kwamen groeilampen boven het gewas, en de substraatteelt kwam in opkomst. Nog weer nieuwere soorten, nog meer stuks per vierkante meter. Maar als je ze weet te vinden, dan zijn er nog rozen die eruit zien als rozen.

    Nu we het toch over vroeger hebben, er waren een aantal tulpensoorten die meer geur hadden dan de meeste hedendaagse soorten. Zo was er Mirjoran (en Golden Mirjoran) een roodwitte (en roodgele) tulp, niet zo gek lang, niet zo enorm goed houdbaar, maar hij rook wel lekker. Ik heb eigenlijk geen idee of het soort nog geteeld wordt.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_34293540
    Pietverdriet: geurende bloemen en wierook, dat is voor mij net zo als boter en margarine
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
      vrijdag 20 januari 2006 @ 22:25:01 #220
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_34293891
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 22:14 schreef krakkemieke het volgende:
    Pietverdriet: geurende bloemen en wierook, dat is voor mij net zo als boter en margarine
    غ

    ---<-<---@
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_34294334
    Piet schrijft arabisch?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_34372111
    Is het eigenlijk ook mogelijk om zulke kassen te bezoeken? Lijkt me prachtig om zo'n kas vol met bloemen te zien!
      maandag 23 januari 2006 @ 11:30:28 #223
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_34372173
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 22:37 schreef krakkemieke het volgende:
    Piet schrijft arabisch?
    Nee, het was eigenlijk bedoelt als een asci roos met een geurtje erboven, maar mislukt helaas./
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_34374034
    quote:
    Op maandag 23 januari 2006 11:28 schreef vriendinnie het volgende:
    Is het eigenlijk ook mogelijk om zulke kassen te bezoeken? Lijkt me prachtig om zo'n kas vol met bloemen te zien!
    http://www.komindekas.nl/
    pi_34374153
    quote:
    Op maandag 23 januari 2006 11:28 schreef vriendinnie het volgende:
    Is het eigenlijk ook mogelijk om zulke kassen te bezoeken? Lijkt me prachtig om zo'n kas vol met bloemen te zien!
    In het weekend van 1 en 2 april is het Kom in de kas, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij verschillende bedrijven te bezichtigen zijn. Misschien ook wel in jouw regio.

    Een paar mensen die in dit topic hebben gepost zijn al eens in mijn kas geweest.
    Niet dat ik ze veel te vertellen had, meestal sla ik dicht, zeker bij vrouwelijk bezoek.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_34374870
    quote:
    Op maandag 23 januari 2006 12:38 schreef dwerg het volgende:

    [..]

    In het weekend van 1 en 2 april is het Kom in de kas, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij verschillende bedrijven te bezichtigen zijn. Misschien ook wel in jouw regio.

    Een paar mensen die in dit topic hebben gepost zijn al eens in mijn kas geweest.
    Niet dat ik ze veel te vertellen had, meestal sla ik dicht, zeker bij vrouwelijk bezoek.
    Schrijf ik meteen in mijn agenda, echt leuk, bedankt!
    pi_34401159
    Piet, ik dacht al zoiets....(Waar is die hartjes smiley!?)
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_34762341
    quote:
    Op zondag 15 januari 2006 16:51 schreef Liejannuh het volgende:
    Ik heb Christmas Marvel staan! En ze zijn ontzettend mooi. Ook degene met een virus erin.
    Zal van de week even een foto plaatsen.
    Belofte maakt schuld!

    Met virus.


    Zonder virus.
    Ze hebben ruim 2 weken gestaan hier.
    pi_34762634
    Wat een geweldige foto\'s.
    Die onderste foto is echt heel mooi.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_34763468
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 15:29 schreef Liejannuh het volgende:

    [..]

    Belofte maakt schuld!
    [afbeelding]
    Met virus.

    [afbeelding]
    Zonder virus.
    Ze hebben ruim 2 weken gestaan hier.
    Toch een prestatie om tulpen te vinden in dezelfde kleur als je handtas
    pi_34763667
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 16:06 schreef joshus_cat het volgende:

    [..]

    Toch een prestatie om tulpen te vinden in dezelfde kleur als je handtas
    Heeft dwerg speciaal voor me gekweekt!
    pi_34763927
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 16:12 schreef Liejannuh het volgende:

    [..]

    Heeft dwerg speciaal voor me gekweekt!
    Wat een schat is \'t toch, he?

    ondertussen al SPSS-expert?
    pi_34764022
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 16:19 schreef joshus_cat het volgende:

    ondertussen al SPSS-expert?
    Ik zal SPSS eens installeren op mn laptop. En dan kijken of ik het af krijg vanavond!
    pi_34764744
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 16:22 schreef Liejannuh het volgende:

    [..]

    Ik zal SPSS eens installeren op mn laptop. En dan kijken of ik het af krijg vanavond!
    pi_34771906
    Erg mooi die tulpen!

    Heb vandaag 2 bossen rozen gekregen, heel mooi, mag niet klagen maar had toch liever tulpen gehad Rozen kunnen het hele jaar vind ik, tulpen zijn voor nu en dan wil ik er nu ook veel en vaak van genieten!
    pi_35334603
    Hmm. Wazige foto.



    Tulp Leen van der Mark
    Tja. Wat zal ik hier van zeggen. Het ziet er leuk uit, rood met een geel randje. Werkt ook erg makkelijk, kaarsrecht, makkelijk om te bossen. Maar lelijk op de vaas! Tjongejonge. Echt zo'n soort dat na drie dagen al over de rand van de vaas zwalkt. Zeker met Leen van der Mark van waterbroei. Hij groeit minstens tien centimeter door, en ik zou zelf nooit zo'n bos kopen.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35341056
    Geen idee wat er mis is met die foto's, maar het ziet er niet uit vandaag. Ik zal het de volgende keer weer overdag proberen.



    Tulp Monte Carlo
    Een dubbele tulp, dat wil zeggen met twee keer zoveel bloemblaadjes als 'normale' tulpen. Tevens de meest geteelde gele tulp. Een echte supermarkttulp, voor ¤ 2,19 heb je een bosje bij de Aldi.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35345990
    Jamaar.... Ik vind tulpen die 2 weken rechtop in een vaas blijven staan juist irritant.
    Ik vind tulpen tuinbloemen, die mogen best groeien en zwalken.
    Als je dat niet wilt, koop je toch chrysanten of gerbera's?
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_35346626
    Als ik een bos bloemen verkoop (of weggeef) wil ik niet dat ze later zeggen 'die tulpen dweilden na drie dagen al over de tafel'. Ik moet ook een beetje aan mijn naam denken.

    We hebben ook chrysanten. Buiten en in de kas, alleen in het najaar. En in verschillende kleuren.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35349025
    Sorry, ik houd van tuinbloemen.
    Mooiste boeket ooit was 3 voor een tientje (gulden ), stond 4 dagen, maar was weelderig!
    Ik heb liever mijn smaak wat kort staat, dan van die graf-chrysanten........
    Net zo met tulpen, ik ben misschien te oud, maar vroegah groeiden alle tulpen...
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_35413859


    Tulp Merry Christmas
    Een rode verloping van Christmas Marvel. Dus ook met veel overbodig bijblad en andere nadelen van de Marvel.



    Tulp Purple Flag
    Mooie tulp, leuk kleurtje, werkt makkelijk. Levert echter helemaal niks op. Nouja, niks, weinig dan. De afgelopen twee jaar hebben de paarse tulpen moeite om boven de 10 cent per steel te komen. Terwijl de vraag naar roze tulpen is toegenomen bij een licht afnemend aanbod, wordt de markt overspoeld met Purple Prince en Purple Flag.
    I intend to live forever, or die trying.
      vrijdag 24 februari 2006 @ 16:36:26 #242
    72982 Leffe
    Blond dan wel te verstaan.
    pi_35447840
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 20:08 schreef dwerg het volgende:
    Geen idee wat er mis is met die foto's, maar het ziet er niet uit vandaag. Ik zal het de volgende keer weer overdag proberen.

    [afbeelding]

    Tulp Monte Carlo
    Een dubbele tulp, dat wil zeggen met twee keer zoveel bloemblaadjes als 'normale' tulpen. Tevens de meest geteelde gele tulp. Een echte supermarkttulp, voor ¤ 2,19 heb je een bosje bij de Aldi.
    Rottulpen zijn dat. Erg moeilijk te plukken omdat ze lang groen blijven en er veel uitlopers uit de bol komen waardoor je met prikpakken direct het hele bakje plaklegt.

    Hoe plukken jullie die tulpen in godsnaam? Je krijgt toch gek veel last van je rug als je continu moet bukken? Wij hebben ze op tafels staan, monorails die er boven hangen, werkt goed efficient.
    Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
    pi_35448866
    quote:
    Op vrijdag 24 februari 2006 16:36 schreef Leffe het volgende:
    Hoe plukken jullie die tulpen in godsnaam? Je krijgt toch gek veel last van je rug als je continu moet bukken? Wij hebben ze op tafels staan, monorails die er boven hangen, werkt goed efficient.
    Er staat een laag lege kistjes ondersteboven op de grond, en daarop de bakken met tulpen. Aangezien je de tulpen zo ongeveer bij de kop beetpakt, valt het wel mee met bukken. Zeker met soorten als Yokohama en Ile de France, die worden lang genoeg. En we hebben ook monorailkarren. Daarnaast is het ook niet zo dat we continu aan het plukken zijn, dus het valt wel mee met die rugklachten. Ik heb eerder last van mijn schouder door het bossen.

    Maar goed, ik weet hoe het ideale bedrijf eruit ziet, alleen heb ik niet voldoende geld om het zelf ook zo te doen. Want dan zou ik alles wel op roltafels zetten, die naar een centrale plukhal komen, waar je dan aan twee kanten kunt plukken, met twee boslijnen. (Maar dan moet je natuurlijk meteen 15 miljoen+ tulpen doen, en daar heb ik ook geen zin in.)
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35448994
    Oh, en ik weiger gewoon om Monte Carlo te telen. De afgelopen tig jaar heb ik één pallet Monte Carlo in de kas gehad, en die was niet eens voor mij bedoeld. Ze zien er echter wél leuk uit op de vaas.
    I intend to live forever, or die trying.
      vrijdag 3 maart 2006 @ 17:59:35 #245
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_35686261
    Politie waarschuwt voor tulpendieven

    HENSBROEK - Bij bloemenkwekers in Noord-Holland zijn de afgelopen weken duizenden bossen tulpen ontvreemd. De politie waarschuwde dinsdag de kwekers voor deze praktijken. Vermoedelijk rijden de daders met een vrachtwagen de opslagruimte binnen, waarna de tulpen massaal worden ingeladen.

    Afgelopen weekeinde werden bij een kweker in Hensbroek 3000 bossen weggenomen. Eerder deze maand verdwenen 1500 bossen in De Goorn. Dezelfde kweker was twee weken later opnieuw slachtoffer van de tulpenrovers. Toen werden 4500 tulpenbossen weggenomen.

    De politie zegt niet te weten wie achter de diefstallen zit of waar de tulpen uiteindelijk worden verhandeld.
    __________

    Vlak voor Valentijnsdag was er in de gemeente waar ik woon ook al een tuinder de lul.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35687837
    Er worden ook weleens pallets met leeg fust of nieuwe emmers gejat bij kwekers.
      vrijdag 10 maart 2006 @ 12:27:55 #247
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_35907287
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 18:56 schreef Virus.NL het volgende:
    leeg fust
    Nou, je hebt het vast wel gelezen, in Zevenhuizen (bij R'dam, niet bij Oud Ade) hebben ze eerder deze week 300 containers met rozen en nog wat leeg fust uit de schuur gehaald. En vannacht was het op Nieuwe Wetering weer raak.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35908133
    Het is vast een stomme vraag maar levert zoiets dan zoveel op dat het iemand een strafblad waard is? Ik heb eigenlijk geen flauw benul wat de waarde van zoiets zou kunnen zijn.
    pi_35937501
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 12:55 schreef vriendinnie het volgende:
    Ik heb eigenlijk geen flauw benul wat de waarde van zoiets zou kunnen zijn.
    Een kar gewone, lege bloemenemmers (180 stuks, code 577) heeft een waarde van 720 Euro. En die tuinder waar ze gisternacht op bezoek zijn geweest is nu zes karren kwijt. Leeg fust kun je inleveren bij de veiling, of zelf gebruiken.

    Er staat vandaag ook een stukje in het Leidsch Dagblad.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35960912
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 12:59 schreef dwerg het volgende:

    [..]

    Een kar gewone, lege bloemenemmers (180 stuks, code 577) heeft een waarde van 720 Euro. En die tuinder waar ze gisternacht op bezoek zijn geweest is nu zes karren kwijt. Leeg fust kun je inleveren bij de veiling, of zelf gebruiken.

    Er staat vandaag ook een stukje in het Leidsch Dagblad.
    Dat is dus wel de moeite ja. Vervelend is het zeker!

    Gisteren weer een bos tulpen bij de Ikea gehaald; 50 voor 6 euro. Ik weet uit ervaring dat ze nooit lang staan maar ik kan de verleiding van 50 prachtige tulpen toch nooit weerstaan. Dit keer zijn het mooie roze met een wit randje geworden.
      zondag 12 maart 2006 @ 22:44:25 #251
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_35976287
    Ik weet dat ze bij IKEA de meest uiteenlopende spullen verkopen, maar ik heb er nog nooit tulpen gezien.

    Ja, ik beken. Ik ben een paar keer in zo'n enorme IKEA geweest.
    I intend to live forever, or die trying.
      maandag 13 maart 2006 @ 17:43:34 #252
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_35996658
    En weer.

    Tulpendieven slaan toe in Zevenhuizen

    Onbekenden hebben bij een kwekerij aan het Noordeinde in Zevenhuizen een grote partij tulpen gestolen. Het is de tweede keer in korte tijd dat de bloemendieven toeslaan.

    De daders hebben een koelcel opengebroken en maakten 6.000 tulpen buit. De diefstal lijkt het werk van een georganiseerde bende die sinds anderhalve maand grote hoeveelheden bloemen steelt uit kwekerijen in Noord- en Zuid -Holland. Zo werd donderdagnacht nog een kwekerij in Alkemade bestolen.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_35999223
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 22:44 schreef dwerg het volgende:
    Ik weet dat ze bij IKEA de meest uiteenlopende spullen verkopen, maar ik heb er nog nooit tulpen gezien.

    Ja, ik beken. Ik ben een paar keer in zo'n enorme IKEA geweest.
    De tulpen zijn ook niet van de Ikea zelf maar van een bloemenman die altijd voor de Ikea staat met al z'n bloemen. Hij heeft veel meer bloemen maar de tulpen verkopen altijd heel goed, bijna iedereen op het parkeerterrein loopt met zo'n bus tulpen.
    pi_36269088

    Nog een setje virustulpen.
    Omdat ze zo mooi zijn.
    pi_36270434
    Het contrast bij die half rode/half witte is wel erg mooi.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_36516132
    Even een vraagje... kan ik nog tulpen krijgen in mei. Het is voor een trouwerij in Griekenland. Alvast bedankt. Waar moet ik aan denken voor een hele kar qua prijs? en hoeveel kan er op 1 kar? Zonder transport... En wat voor soort kan ik het beste nemen. Ik mei is het al heerlijk warm hier en ze staan dan de hele dag buiten in de zon!
      zaterdag 1 april 2006 @ 13:16:30 #257
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_36548675
    Ja, in mei zijn er nog volop tulpen. Er kunnen 8000 tulpen op een kar, en je moet rekenen op zo'n 13,5 cent per tulp. White Dream en de rode Capri gaan niet meteen met de bek open staan in de zon, dus dat is wel handig. Maar ze staan natuurlijk geen week op die manier. Hoe ga je ze naar Griekenland vervoeren?
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_36581859
    Het transport moet ook nog worden geregeld. Ik ken wat mensen in Aalsmeer die me mogelijk kunnen helpen. Ik hoorde alleen dat er niet echt veel bloemen naar Griekenland gaan vanuit Nederland. Weet jij toevallig nog van transporten naar Griekenland.
      zondag 2 april 2006 @ 17:39:03 #259
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_36582632
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 17:09 schreef Walter_9 het volgende:
    Ik ken wat mensen in Aalsmeer die me mogelijk kunnen helpen.
    Dan is het misschien handig als je daar ook de tulpen bestelt. Die van ons gaan via de veiling in Aalsmeer vooral naar Engeland. En ik kan je dus ook niet helpen met het transport naar Griekenland. Sorry.

    [ Bericht 9% gewijzigd door dwerg op 02-04-2006 18:59:32 ]
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_36597601
    Alleen betaal je hier al snel 20 Euro voor een bosje en dan moet je ook nog eens hopen dat ze een beetje vers zijn! We zullen zien wat het gaat worden. In ieder geval bedankt voor de info! Ik heb in ieder geal weer wat geleerd na het lezen van dit forum!
    pi_36597611
    Ahhh, ik begreep je verkeerd! Je bedoeld de mensen uit Aalsmeer. Duidelijk!
      dinsdag 4 april 2006 @ 12:17:09 #262
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_36636220
    quote:
    Op maandag 3 april 2006 01:39 schreef Walter_9 het volgende:
    Ik heb in ieder geal weer wat geleerd na het lezen van dit forum!
    Da's mooi.

    Overigens ben ik wel erg nieuwsgierig hoe je in dit topic bent beland.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_36637311
    Zoeken op internet en je komt echt overal!
    pi_36638074
    Dit topic is echt prachtig.
    It's my party and I'll cry if I want to.
    pi_36710162
    quote:
    Op dinsdag 4 april 2006 12:56 schreef Walter_9 het volgende:
    Zoeken op internet en je komt echt overal!
    Ik ontdek net dat ongeveer elke zoekactie op google die begint met 'tulpen' 'kweken' en een willekeurig derde woord (een kleur, maand of dag, vissen, porno) eindigt in dit topic.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_36723593
    Volgens mij heb je eerder in dit topic (jaren geleden dus ) eens een overzichtje geplaatst van scores gebaseerd op hoeveelheid afval, gebruikte dingetjes en nog wat. Een of andere instantie zocht dat allemaal uit. Ik kan mij herinneren dat jouw scores toen heel goed waren. Hoe staat het er nu mee?
    pi_36724405
    Je hebt een goed geheugen, Wolfje! Dat plaatje staat in Lelie.



    Ik zal morgen eens kijken of ik de recente cijfers hier kan posten, want de gegevens worden nog steeds bijgehouden door het MPS.
    I intend to live forever, or die trying.
      donderdag 6 april 2006 @ 22:51:45 #268
    47295 Angel_of_Dth
    Enjoy the silence
    pi_36724453
    Waarom heb je bij stikstof 2 keer meer dan het maximaal te behalen aantal punten?
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
      vrijdag 7 april 2006 @ 17:47:25 #269
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_36744958
    Geen idee, AoD.



    Een wat meer recent overzicht. Bestrijdingsmiddelen zijn nu ingedeeld in verschillende categorieën om de schadelijkheid voor het milieu aan te geven. Middelen uit de rode groep belasten het milieu meer dan middelen uit de groene groep. Elk jaar worden de normen beoordeeld en waar nodig bijgesteld.

    Toevoeging: we gebruiken heel weinig chemische middelen, er is één middel wat verantwoordelijk is voor vier van de acht kilo in de rode groep. We spuiten Rizolex over de grond voor we violieren planten, tegen schimmels in de grond. Rizolex bevat 500 gram werkzame stof per liter, ik heb zo'n acht liter nodig om de hele kas te behandelen. En dat tikt dus aardig aan.

    [ Bericht 17% gewijzigd door dwerg op 07-04-2006 21:33:19 ]
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_37358347
    Nog een paar dagen en dan is het weer voorbij. Gelukkig.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_40763553
    Leuk topic. Helemaal gelezen. Bedankt voor je verslag over de tulpen
    pi_40774035
    Graag gedaan.
    I intend to live forever, or die trying.
      zondag 13 augustus 2006 @ 22:03:45 #273
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_40778320
    Dwerg, ik meende ooit gezien te hebben dat je tulpen ook kunt 'kleuren' door ze in water met een bepaalde kleurstof te zetten. Is dat inderdaad zo, of zit ik hier nu heel erg gigantisch uit m'n nek te lullen.

    Daar is in ieder geval plaats genoeg voor in m'n nek.
    pi_40791515
    quote:
    Op zondag 13 augustus 2006 22:03 schreef Lithion het volgende:
    Is dat inderdaad zo
    Ja.
    Er zijn twee veelgebruikte manieren om bloemen te verven: onderdompelen in een verfbad, en laten drogen is methode één. Methode twee is de bloemen in water met een kleurstof plaatsen, en wachten tot de kleurstof bij de bloem is. De eerste manier komt vaker voor, vooral omdat het gewoon veel sneller is. Rozen en chrysanten worden nog wel eens geverfd, in kleuren die in de natuur niet zo veel voorkomen, zoals blauw. Zelf vind ik het nogal onzinnig, omdat rozen en chrysanten in voldoende kleuren beschikbaar zijn.

    Sommige cultivars zijn beter geschikt dan andere om te verven. Zo is de witte roos Vendela populair bij ververijen, en zijn er ook witte chrysanten die makkelijk te verven zijn. Maar dat je het beste witte bloemen kunt gebruiken om blauw te verven had je waarschijnlijk zelf ook wel kunnen verzinnen.

    [ Bericht 8% gewijzigd door dwerg op 14-08-2006 12:35:07 ]
    I intend to live forever, or die trying.
      zondag 1 oktober 2006 @ 17:18:09 #275
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_42284176
    In de kas staat nu nog matricaria, en eind november gaan er weer tulpen in. Goh, wat een verrassing. Een fotootje van matricaria:



    Matricaria is een bloem voor in boeketten, het is een kamille-achtige. De meest verkochte soort ziet er ook uit als kamille. Dit is een dubbelbloemige gele, Yellow Vegmo. Hier staan nog een paar foto's. Ik zou er een apart topic over kunnen openen, maar zo'n interessante bloem is het nou ook weer niet.
    I intend to live forever, or die trying.
      maandag 2 oktober 2006 @ 12:55:11 #276
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_42308508
    Deze staat nog helemaal niet in MyAT (al had ik er al wel drie keer in gepost)

    En ik hou niet zo van bloemen, maar wel van dwerg.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_44247431
    Ik ook van jou, IR.





    De eerste 300.000 tulpen staan weer in de kas.
    I intend to live forever, or die trying.
      vrijdag 8 december 2006 @ 12:46:16 #278
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_44247480
    Dwergtulpjes.
    The love you take is equal to the love you make.
      donderdag 28 december 2006 @ 20:35:33 #279
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_44804818
    300.000.

    Even een kick, ik las net dat dwerg een professionele tulpenboer is.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_44822366
    300.000 is niet eens zo veel, popolon. Tien jaar geleden was dat heel wat. Er staan nu zo'n 700.000 tulpen in de kas, en deze winter broeien we er ongeveer 2,5 miljoen. En dan zijn we echt geen grote kwekerij.

    Een paar maanden geleden stond er een advertentie in een vakblad, waarin een bedrijfsleider werd gezocht voor een tulpenkwekerij in Ontario, Canada. Klonk erg aanlokkelijk, maar nee. In Nederland zijn de kosten van energie en arbeid de grootste problemen waar je mee te maken hebt. In Canada en de VS kom je een heel ander probleem tegen: je moet je eigen afzet regelen. Ruim honderd jaar geleden brachten kwekers voor het eerst hun producten (toen nog vooral groente) naar veilingen, waar ze hun waar verkochten aan handelaren. In de loop der jaren fuseerden de veilingen, werden ze groter, kwamen er meer kwekers, meer handelaren, enfin, lijkt me duidelijk. Nu zijn er de grote veilingen zoals FloraHolland en de VBA in Aalsmeer. Nederlandse kwekers (en ook veel buitenlandse) kunnen hun bloemen naar één van de veilingen brengen, en krijgen daar (meestal) geld voor. Canadese en Amerikaanse kwekers zullen zelf actie moeten ondernemen om hun bloemen kwijt te raken. Veel telers leveren aan handelaren en supermarkten, en hebben een uitgebreid sortiment. Op dit ogenblik staat tweederde van onze kas vol met gele tulpen, dat zou bij een Canadese kweker vrijwel onmogelijk zijn. Je zult dan een stuk of vier kleuren tegelijk in bloei moeten hebben om interessant te zijn voor een supermarkt.

    Woensdag, afdeling 2.

    [ Bericht 18% gewijzigd door dwerg op 29-12-2006 17:39:31 ]
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_44832465
    quote:
    Op donderdag 28 december 2006 20:35 schreef popolon het volgende:
    300.000.

    Even een kick, ik las net dat dwerg een professionele tulpenboer is.
    300.000 is niks hoor, ik werkte (toevallig ook in hetzelfde dorp als TS) ook een aantal jaar bij een bukker. Daar deden we er 15.000.000 tot 16.000.000 per jaar.

    Volgens wikipedia komt ook 25% van de tulpenproductie in nederland uit Roelofarendsveen
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Roelofarendsveen

    Dit klopt niet (meer). Tegenwoordig was het zo'n 10% of zelfs al minder, maar dat heb ik mijn oude baas ooit eens horen zeggen. Vroeger was het wel 25% volgens mij, zijn ook een echt tulpendorp .
      zaterdag 30 december 2006 @ 08:17:36 #282
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_44849799
    Ik ben een beetje lui want waarschijnlijk staat het antwoord al in dit topic maar toch:

    Stel ik zou graag wat tulpen in m'n tuin willen, wanneer plant ik de bollen (ik denk zelf als tulpennitwit dat ik al te laat ben), en wanneer zouden ze dan echt bloeien, en voor hoelang?

    Gegeven: Koude winters (t/m februari), zachte lentes en warme zomers.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_44853200
    Als de grond nog niet bevroren is, kun je ze planten. Gewoon proberen. Als het vanaf volgende week tot half maart vriest is er een kans dat het niet lukt, maar ik zou de gok nemen.
    I intend to live forever, or die trying.
      dinsdag 2 januari 2007 @ 18:05:27 #284
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_44947104
    Ok, als ze eenmaal bloeien hoe lang bloeien ze dan ongeveer?

    -edit- Deze vraag kan beter in het Tuin topic.

    [ Bericht 39% gewijzigd door popolon op 02-01-2007 19:53:33 ]
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
      zondag 7 januari 2007 @ 15:44:02 #285
    13022 Tomfan
    wish i was happy
    pi_45110533
    Krijgen we af en toe weer wat foto's dwerg ? Ben blij dat er nog wat gebeurt in Topic ...
    Life is a bitch, then you marry one, then you die!
      zondag 7 januari 2007 @ 18:51:50 #286
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_45116506
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 18:05 schreef popolon het volgende:
    Ok, als ze eenmaal bloeien hoe lang bloeien ze dan ongeveer?
    Tussen het moment dat de knop begint te kleuren en het punt dat de bloemblaadjes eraf waaien zit meestal wel drie weken. Of een flinke storm. Tulpen in je tuin zijn leuk als voorjaarsbode. Maar dat zijn hyacinten en narcissen ook.

    Oh, foto's. Alle foto's staan hier. Misschien maak ik binnenkort nieuwe.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_45970483
    Yokohama in de verte (en rechts maar buiten beeld) en Seadov op de voorgrond. Nog klein.



    Seadov, dinsdag uit de koelcel gekomen.



    Veilingkar met 800 bos tulpen.

    I intend to live forever, or die trying.
    pi_46046541


    Deze antieke tulp stond tussen de Merry Christmas. Het is Lustige Witwe wat een jaar of twintig geleden een populaire tulp was.



    Nog een keer de rode Seadov, vanmorgen vanuit de cel de kas in gegaan. Misschien niet de meest interessante foto in dit topic (er staan helemaal geen interessante foto's in dit topic, hoor ik al mensen denken), maar het voordeel van tulpen op water wordt zo wel duidelijk. Deze zijn geplant op 19 januari, en kunnen nu de kas al in. Op potgrond zou je deze in november moeten planten, en dan tien weken opgeplant op kistjes grond bij 2 graden in de koelcel moeten bewaren voor ze de warme kas in mogen. Nu staan er kuubskisten (dit is een kuubskist) met zo'n 30.000 bollen per kist in de cel tot ze geplant worden. Dat scheelt enorm veel ruimte en uiteraard bergen energie.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_46420415
    Afgelopen week vroeg iemand me wat de meest geteelde tulp is in Nederland. Ik dacht dat het nog steeds Monte Carlo was, maar deze is (in ieder geval qua oppervlakte bollenteelt) voorbij gegaan door de rood-gele Leen van der Mark. Dit valt te lezen in een artikel dat gisteren in het vakblad Bloembollenvisie stond. In het stuk wordt ook de rood-witte Kung-Fu genoemd, deze staat hier ook in de kas maar het duurt nog een paar weken voor er bloemen te zien zijn.

    Nog twee foto's van Red Mark, een rode verloping van Leen van der Mark. Kaarsrecht, makkelijk te verwerken. Per persoon maak je zo'n 230 bos in een uur van dit soort.



    I intend to live forever, or die trying.
    pi_46420798
    De vraag die mij spontaan bezig houdt is natuurlijk: 'Wie is Leen van der Mark nu weer?????".
      zondag 18 februari 2007 @ 12:37:49 #291
    4593 Marty
    Digi-babe
    pi_46421477
    Leuk topic dwerg!

    Ik woon zelf in Italië, maar ik heb elk jaar tulpen in mijn tuin staan. We krijgen dan ook altijd complimentjes van al onze vrienden/buren voor ons kleurrijke tuintje.
    Aangezien een bosje tulpen (met ongeveer 5 à 7 tulpen) hier al gauw ¤ 9,95 kost en ze dan vaak ook al ver open zijn neem ik meestal tulpen mee uit Nederland.

    Vorig jaar had ik schitterende zwarte tulpen in de tuin. Ze waren ook ontzettend hoog!
    Iedereen was er weg van en ik heb dan ook heel wat zakjes zwarte tulpenbollen mee moeten nemen uit Nederland.

    Even een paar foto's erbij ter illustratie:







    Forza Juve!
    pi_46433011
    Mooie zonnige foto's, Marty. En leuk om het verhaaltje erbij te lezen.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_46495724


    Nog een keer Seadov, twee weken geleden uit de koelcel gehaald. Morgen of donderdag zijn ze weg.



    Christmas Dream. Een verbeterde versie van de antieke Christmas Marvel. Niet echt makkelijk om te bossen, met dat groen boven de bloemen, maar toch steviger en mooier dan de 'gewone' Marvel.



    De dubbelbloemige Blue Diamond.



    DAF 95 XF.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_46501742
    Heeft het vandaag gesneeuwd???????
    Shit, dat moet wel heel erg plaatselijk zijn geweest!

    Mooie tulpen weer! Roze!
      woensdag 21 februari 2007 @ 15:09:07 #295
    13022 Tomfan
    wish i was happy
    pi_46527134
    Hep die DAF daar schade ? Bij de bestuurder rechts voor

    Trouwens die Tulpen in italie, je zou zeggen Queen of the Night ... En een mooie Parkiet tulp ...
    Life is a bitch, then you marry one, then you die!
    pi_46527509
    Is inderdaad Queen of the Night
    Forza Juve!
    pi_46533139
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 15:09 schreef Tomfan het volgende:
    Hep die DAF daar schade ? Bij de bestuurder rechts voor
    Oh, dat zou best kunnen. Ik zal de chauffeur eens mailen.

    Heel soms wordt deze wagen ook 's nachts gebruikt om bloemen mee te rijden, en dan rijdt er wel eens iemand schade. De jongen die er overdag mee rijdt is nogal zuinig op z'n spullen.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_46535297
    Volgens mij is het gewoon vuil. Met dat weer houdt Reneetje hem zelfs niet schoon
      woensdag 7 maart 2007 @ 21:11:37 #299
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_47030722


    Kung-Fu.

    Een nieuwe rood-witte tulp, met een zoete geur. De geur valt vooral op als je de kas binnen loopt, als je eenmaal een kwartier aan het werk bent, merk je het niet meer. 't Is een erg zware tulp, en daarom niet geschikt voor de supermarkten, maar wel voor boeketten. Afgelopen week bracht Kung-Fu op de veiling tussen de 20 en 23 cent per steel op.

    [ Bericht 22% gewijzigd door dwerg op 07-03-2007 21:23:23 ]
    I intend to live forever, or die trying.
      woensdag 7 maart 2007 @ 22:14:24 #300
    13022 Tomfan
    wish i was happy
    pi_47033981
    Ik vind het een hele mooie tulp. Ik kan haast niet wachten tot de tulpen in de tuin in de bloei staan.
    Als het dit soort weer blijft zal dat wel sneller zijn als andere jaren.
    Life is a bitch, then you marry one, then you die!
      zondag 18 maart 2007 @ 13:11:16 #301
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_47395055


    Tulp Laura Fygi.
    Mooie stevige en relatief nieuwe tulp. Rood met een subtiel geel randje. De prijs viel de afgelopen week nogal tegen, rond de 14 cent.
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_47704535
    Is het zo dat de papagaaitulp aan populariteit wint? Ik kreeg vandaag een bosje en mijn moeder had laatst ook al prachtige witte papagaaitulpen. Een prachtige tulpsoort (?) vind ik het!
    Aldus.
      Moderator maandag 2 april 2007 @ 16:49:50 #303
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_47930139
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')