Dit topic gaat over lelies.
En dit zijn dus lelies (meer bepaald: de LA Yellow Thunder).
In tegenstelling tot mijn vorige topics zal ik de hoeveelheid tekst beperken. Ik zet een paar foto's neer, en plak er een paar regels uitleg bij. Als er iemand vragen heeft, stel ze dan in dit topic, dan ga ik wat dieper op de zaak in. Eventueel. Als ik zin heb.
De snijbloem lelie wordt geteeld uit bollen. Bij het planten maken we met een lullig schepje een gat van 10 centimeter diep, waarna we de bol op de bodem van het gat zetten. Als je dan in het vak daarnaast ook weer een gat maakt, schuif je het gat daarnaast weer dicht met de grond die je gebruikt om het gat te maken. In de tijd die ik nodig had om deze zin te typen, had ik alweer 12 bollen in de grond gestopt.
Deze bollen waren negen maanden geleden bij 1,5 graad onder nul ingevroren. De bollen worden dan in turfmolm (en de turfmolm in plastic) verpakt, en in kratten in de cel gezet. In elke krat zitten 250 tot 400 bollen, afhankelijk van de grootte van de bol. Een paar dagen voordat de bollen geplant worden, halen we de kratten uit de cel, zodat ze kunnen ontdooien. Doordat de bol zo lang in het ijs bewaard is gebleven, groeien ze nu erg enthousiast de warmte tegemoet.
V.
+1 vraag.
V.
+1 nog een vraag
quote:Ik ben nog niet op de helft. Er komt nog meer.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:02 schreef DuchessX het volgende:
Leuk informatief stukje
quote:Beroepsmatig.
Weet je er zoveel vanaf vanuit hobby of is je kennis beroepsmatig?
quote:Dat is een aluminium paaltje, en dient als steunmateriaal. Als de lelies langer worden, halen we de netten omhoog. En de netten haken we dan achter deze paaltes.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:03 schreef Vurby het volgende:
Wat is dat voor een stok op je eerste fotoV.
+1 nog een vraag
quote:Jaaa dat topic kan ik me wel herinneren
Op donderdag 9 oktober 2003 20:05 schreef dwerg het volgende:[..]
Ik ben nog niet op de helft. Er komt nog meer.
[..]Beroepsmatig.
Zie ook: Tulpen kweken met dwerg. enzo.
Tulpen zijn
Waar kom je vandaan trouwens Dwerg?
quote:Bij het woord rooien denk ik aan aardappels, niet aan mooie bloemen
Op donderdag 9 oktober 2003 20:13 schreef dockus het volgende:
Dit is wel leuk jah, bij het bedrijf waar ik werk planten we de lelies gewoon op het land, en dan in de herfst rooien we die.
quote:jemig de pemig het lijkt hier wel een feestje bij mijn ouders. Daar kunnen die kwekers ook nooit hun mond houden over hoe het gaat met de plantjes, bloemen en groenten
Op donderdag 9 oktober 2003 20:14 schreef wateringer het volgende:
Doen het goed op de klok op het moment, is dit omdat de import is afgenomen en/ of de vraag is toegenomen?Waar kom je vandaan trouwens Dwerg?
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 20:16 schreef Fio het volgende:[..]
jemig de pemig het lijkt hier wel een feestje bij mijn ouders. Daar kunnen die kwekers ook nooit hun mond houden over hoe het gaat met de plantjes, bloemen en groenten
quote:Het is natuurlijk een stuk kouder geworden. Doordat het de laatste maanden warm was, zijn er gewoon erg veel tegelijk goed geworden (lees: snijrijp). Deze lelies zijn allemaal al op contract verkocht, dan weet ik tenminste zeker dat ik er wat aan verdien. En het antwoord op vraag twee is Roelofarendsveen.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:14 schreef wateringer het volgende:
Doen het goed op de klok op het moment, is dit omdat de import is afgenomen en/ of de vraag is toegenomen?Waar kom je vandaan trouwens Dwerg?
Succes met je teelt verder.
V.
+1 herhaalde vraag.
quote:Ik weet het echt niet.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:34 schreef Vurby het volgende:
Maar is een lelie nu familie van de waterlelie of is dat alleen maar de naamV.
+1 herhaalde vraag.
-2 niet echt informatief.
Ik vind deze topics van jou wel gaaf om te lezen trouwens.
V.
+2 ondersteunend.
quote:Ah, je werkt op de veiling. Dat betekent ook vroeg opstaan. Maar goed, het hele Westland begint om 7 uur.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:24 schreef wateringer het volgende:
Tja, dat klinkt inderdaad vrij aannemelijk.
Ik coördineer het doordraai proces op Flora Holland, dus ik zie nog wel eens wat voorbij komen, maar inderdaad vrij zelden lelies, meestal is het dan afkeur, maar toch staan die ook wel twee weken in de vaas.
quote:Dankjewel. Ik doe mijn best.
Succes met je teelt verder.
quote:Ach, lieve, lieve KWAKje. Bij de aanblik van zoveel mooie bloemen, strak in het gelid staand, past toch alleen
Op donderdag 9 oktober 2003 20:31 schreef KWAKje het volgende:
ik ervaar onbepaalde ambivalente gevoelens voor een lelie;of
???
quote:Ik ben allang blij dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om topics te lezen waarvan de openingspost meer dan 10 regels tekst bevat.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:38 schreef Vurby het volgende:
O.K.Ik vind deze topics van jou wel gaaf om te lezen trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |