abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34004186
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:54 schreef E.T. het volgende:
De tulpen beginnen langzaam weer de winkels in te komen
Komend weekend mezelf maar eens verblijden met een stuk of 50 tulpen
Heb ik ook gedaan! Roze met wit, staat prachtig! Heb meteen de lente in mijn hoofd
pi_34054973
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:43 schreef Lithion het volgende:
Hoe staat het er nu voor?
Mwoa, het loopt. Ik ben van de straat. Gisteren en vandaag in totaal 4800 bos gele Yokohama verwerkt. En nog wat roze Christmas Marvel ook. Alles voor dezelfde koper. Er zijn niet zo heel veel gele tulpen aan de klok op dit moment, en de vraag is goed.
I intend to live forever, or die trying.
pi_34087958

Tulp Leo Visser.
Ter gelegenheid van het het EK allround, een nieuwe foto. Alsof er iemand is die nog weet wie Leo Visser is. Mooie rood-witte tulp, recht, makkelijk te verwerken. We plukken hem minder rijp dan op deze foto te zien is. Ik denk dat we deze in 1998 voor het eerst in de kas hadden, 2 partijen van 50.000 tulpen, toen was het een nieuw soort. Nu is Leo Visser verkrijgbaar in iedere supermarkt, alhoewel hij toch minder massaal geteeld wordt dan de eveneens tweekleurige Leen van der Mark (die staat over een paar weken in bloei, foto komt nog wel).

Tulp Christmas Marvel
Dit keer een foto van de tulp mét bol, en veel overbodig blad. Christmas Marvel is een oud soort, en je kan zien dat het soort langzaam degenereert. In plaats van één stengel, komen er nu meerdere uit deze bol. Het ziet er leuk uit, drie tulpen uit een bol, maar de twee dunne takjes zijn te licht en dus waardeloos. Al het bijblad eindigt in een mand. Of in dit geval, in een grote gft-bak. Van tien kubieke meter. En die zit hartstikke vol. Een soort als Ile de France heeft vrijwel geen bijblad, en is dus ook veel makkelijker te verwerken.

[ Bericht 17% gewijzigd door dwerg op 15-01-2006 16:36:51 ]
pi_34089021
Ik heb Christmas Marvel staan! En ze zijn ontzettend mooi. Ook degene met een virus erin.
Zal van de week even een foto plaatsen.
pi_34109100
Ik vraag nog eens... is er vraag naar geurende tulpen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34129625
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:15 schreef krakkemieke het volgende:
Dwerg, is er tegenwoordig meer vraag naar geurende tulpen? Ik heb persoonlijk liever een bosje wilde tulpen die er niet bijzonder uitzien, dan een kleur die in de mode is?
Sorry, ik had je vraag niet gezien.

Of er vraag is naar geurende tulpen weet ik niet. Er wordt ook geen onderzoek naar gedaan. En dan is het meteen een soort kip en het ei verhaal: je weet niet of er vraag is, dus komt er ook niet meer aanbod, en zal de vraag ook niet groeien. Bij rozen is er wel meer vraag naar geurende cultivars, maar die hebben één niet onbelangrijk nadeel: ze hebben een veel slechtere houdbaarheid dan de 'normale' soorten. Natuurlijk zijn er geurende tulpen, zo ruikt Apricot Beauty heel zoet, en heeft ook de gele Yokohama een aparte eigen geur (beetje gekookte wortelen, maar dan anders ). Ik weet niet of er ook veredeld wordt op geur. Daarnaast is het waarschijnlijk een niche-markt, en wordt het dus ook heel lastig om de weinige geurende tulpen op die plaats te krijgen waar de vraag is. En dan moeten die tulpen wel erg duur zijn om de kosten goed te maken. Maar misschien is het een goed idee voor de kleinere tulpenkwekers (zie ook mijn post van 9-2-2003) om zich te onderscheiden van de grotere 'supermarkt'kwekers.
pi_34149905
Dwerg, hoe komt het toch dat tulpen die ik heb staan soms na een dag al gaan hangen en soms anderhalve week prachtig rechtop blijven staan?
pi_34150016
In je OP staat dat de grond tulpen moe wordt en dat dat de reden is geweest om in postgrond (lees:kassen) te kweken. Nu moet jij toch wel weten dat dát wel een beetje héééééél erg kort door de bocht is .

Want vindt nog maar eens een kweker/broeier die alleen maar tulpen teelt! Die zijn er bijna niet. Ze hebben toch allemaal wel hyacinten of narcissen erbij.
En wanner er het ene jaar tulpen zijn gezet houd je het land gewoon braak of teelt iets kleins.

En volgens mij is broeien en telen niet hetzelfde. Telen is gewoon de standaard route zoals hij al jaren wordt gedaan. Broeien is volgens mij tegen de natuur in om juist het hele jaar door tulpen te hebben...toch?

Verder...leuk topic
pi_34168636
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 08:51 schreef vriendinnie het volgende:
Dwerg, hoe komt het toch dat tulpen die ik heb staan soms na een dag al gaan hangen en soms anderhalve week prachtig rechtop blijven staan?
Tja sommige soorten, zoals Cassini en de eerdergenoemde Apricot Beauty gaan wat sneller hangen dan de meeste andere soorten. Maar zelfs die zouden toch wel een dag of drie zonder problemen overeind moeten blijven. Ik ben bang dat je dan gewoon een slechte bos tulpen hebt gekocht.

Een normale bos tulpen moet een week op de vaas blijven staan.
pi_34187600
Ik ben vast weer gek.... tulpen die gek uitgroeien op vaas, da's toch een leuk stuk natuur in huis?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34187694
Nou Dwerg, van rozen is er al lang een roze cultivar die iets ruikt. Ik ben de naam kwijt, maar die had een kruidige geur. Sonia heette die, dacht ik, en die is nergens meer te vinden.
En het enige wat ik nu zie van rozen, zijn een soort bloemkolen uit Peru. Ze ruiken niet en het enige is dat ze net zo lang staan als chrysanten.
De enige snijbloemen die ik koop, voor een verjaardag, zijn bloemen die ik in een tuin zou kunnen knippen.
Ik zou bloemen met geur willen kopen, maar dat is niet te vinden.
Zelfs dille kan ik niet meer kopen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34196067
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 02:07 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ben vast weer gek.... tulpen die gek uitgroeien op vaas, da's toch een leuk stuk natuur in huis?
Nee, je bent niet gek.
Tulpen moeten langer worden op de vaas, en het is soms ook leuk als ze rare bochten maken. Maar het klopt niet als de koppen al na anderhalve dag over tafel dweilen.

En de roos Sonia (want zo heet, of heette deze inderdaad) kom ik nog een keer op terug. Je verklapt zo wel dat je de 30 al een tijdje bent gepasseerd, want volgens mij kent echt niemand dat soort meer. Sorry.
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:41:51 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34196209
Over geurende bloemen, hyacinten stinken echt vreselijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34198329
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Lelies kunnen er ook wat van . Als je hoofdpijn wilt, dan moet je ff lelies kopen
pi_34205754
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik koop juist altijd veel hyacinten omdat ik ze zo heerlijk vind ruiken! Koop zelfs speciaal een paar voor op mijn nachtkastje, dat de slaapkamer zo lekker ruikt als ik savonds ga slapen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 18:13:44 #216
45206 Pietverdriet
pi_34209499
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:34 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik koop juist altijd veel hyacinten omdat ik ze zo heerlijk vind ruiken! Koop zelfs speciaal een paar voor op mijn nachtkastje, dat de slaapkamer zo lekker ruikt als ik savonds ga slapen.
Als je mijn vriendin was zou dat scheidingsgrond voor mij zijn.
pi_34223626
Je hebt gelijk Dwerg, ik ben 42!
Maar volgens mij verdween Sonia zo'n 15 jaar geleden.
Sindsdien mis ik rozen met geur en die bloemkolen uit Peru, vind ik net zo nep als zijden rozen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34254136
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:18 schreef krakkemieke het volgende:
Maar volgens mij verdween Sonia zo'n 15 jaar geleden.
Dat zou best wel eens kunnen. Mijn vader heeft Sonia geteeld tot 1980 (ongeveer, dat gok ik, ik kan het hem ook niet meer vragen ) en daarna kwam de roze Carol daarvoor in de plaats. Een kleinbloemige, meer stuks van een vierkante meter, makkelijker om te pluizen en minder doorns. Maarja, ook dit soort had niet het eeuwige leven. We hebben ook nog Disco geteeld, een donkerroze roos, en vooral: een echt geurende roos. 't Is jammer dat ik daar geen foto's van heb, anders zou ik ze inscannen. Ik zal dit weekend nog wel even goed zoeken.

Toen werden de meeste rozen in Nederland nog in de grond geteeld, en stond de kas in de winter koud(er), zodat je in de winter iets anders kon doen. En zo hielden mijn ouders zich bezig met tulpen broeien in een kleine trekkas, tussen de schuur en het ketelhuis. In het voorjaar werd er weer gestookt, zodat je zoveel mogelijk rozen in bloei had voor Pasen en moederdag. In de loop van de jaren '80 werden rozen steeds meer jaarrond geteeld, er kwamen groeilampen boven het gewas, en de substraatteelt kwam in opkomst. Nog weer nieuwere soorten, nog meer stuks per vierkante meter. Maar als je ze weet te vinden, dan zijn er nog rozen die eruit zien als rozen.

Nu we het toch over vroeger hebben, er waren een aantal tulpensoorten die meer geur hadden dan de meeste hedendaagse soorten. Zo was er Mirjoran (en Golden Mirjoran) een roodwitte (en roodgele) tulp, niet zo gek lang, niet zo enorm goed houdbaar, maar hij rook wel lekker. Ik heb eigenlijk geen idee of het soort nog geteeld wordt.
pi_34293540
Pietverdriet: geurende bloemen en wierook, dat is voor mij net zo als boter en margarine
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:25:01 #220
45206 Pietverdriet
pi_34293891
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:14 schreef krakkemieke het volgende:
Pietverdriet: geurende bloemen en wierook, dat is voor mij net zo als boter en margarine
غ

---<-<---@
pi_34294334
Piet schrijft arabisch?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34372111
Is het eigenlijk ook mogelijk om zulke kassen te bezoeken? Lijkt me prachtig om zo'n kas vol met bloemen te zien!
  maandag 23 januari 2006 @ 11:30:28 #223
45206 Pietverdriet
pi_34372173
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:37 schreef krakkemieke het volgende:
Piet schrijft arabisch?
Nee, het was eigenlijk bedoelt als een asci roos met een geurtje erboven, maar mislukt helaas./
pi_34374034
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:28 schreef vriendinnie het volgende:
Is het eigenlijk ook mogelijk om zulke kassen te bezoeken? Lijkt me prachtig om zo'n kas vol met bloemen te zien!
http://www.komindekas.nl/
pi_34374153
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:28 schreef vriendinnie het volgende:
In het weekend van 1 en 2 april is het Kom in de kas, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij verschillende bedrijven te bezichtigen zijn. Misschien ook wel in jouw regio.

Een paar mensen die in dit topic hebben gepost zijn al eens in mijn kas geweest.
Niet dat ik ze veel te vertellen had, meestal sla ik dicht, zeker bij vrouwelijk bezoek.
pi_34374870
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:38 schreef dwerg het volgende:

[..]

In het weekend van 1 en 2 april is het Kom in de kas, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij verschillende bedrijven te bezichtigen zijn. Misschien ook wel in jouw regio.

Een paar mensen die in dit topic hebben gepost zijn al eens in mijn kas geweest.
Niet dat ik ze veel te vertellen had, meestal sla ik dicht, zeker bij vrouwelijk bezoek.
Schrijf ik meteen in mijn agenda, echt leuk, bedankt!
pi_34401159
Piet, ik dacht al zoiets....(Waar is die hartjes smiley!?)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34762341
quote:
Op zondag 15 januari 2006 16:51 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb Christmas Marvel staan! En ze zijn ontzettend mooi. Ook degene met een virus erin.
Zal van de week even een foto plaatsen.
Belofte maakt schuld!

Met virus.

Zonder virus.
Ze hebben ruim 2 weken gestaan hier.
pi_34762634
Wat een geweldige foto\'s.
Die onderste foto is echt heel mooi.
pi_34763468
quote:
Op zondag 5 februari 2006 15:29 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Belofte maakt schuld!
[afbeelding]
Met virus.

[afbeelding]
Zonder virus.
Ze hebben ruim 2 weken gestaan hier.
Toch een prestatie om tulpen te vinden in dezelfde kleur als je handtas
pi_34763667
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:06 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Toch een prestatie om tulpen te vinden in dezelfde kleur als je handtas
Heeft dwerg speciaal voor me gekweekt!
pi_34763927
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:12 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Heeft dwerg speciaal voor me gekweekt!
Wat een schat is \'t toch, he?

ondertussen al SPSS-expert?
pi_34764022
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:19 schreef joshus_cat het volgende:

ondertussen al SPSS-expert?
Ik zal SPSS eens installeren op mn laptop. En dan kijken of ik het af krijg vanavond!
pi_34764744
quote:
Op zondag 5 februari 2006 16:22 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Ik zal SPSS eens installeren op mn laptop. En dan kijken of ik het af krijg vanavond!
pi_34771906
Erg mooi die tulpen!

Heb vandaag 2 bossen rozen gekregen, heel mooi, mag niet klagen maar had toch liever tulpen gehad Rozen kunnen het hele jaar vind ik, tulpen zijn voor nu en dan wil ik er nu ook veel en vaak van genieten!
pi_35334603
Hmm. Wazige foto.

Tulp Leen van der Mark
Tja. Wat zal ik hier van zeggen. Het ziet er leuk uit, rood met een geel randje. Werkt ook erg makkelijk, kaarsrecht, makkelijk om te bossen. Maar lelijk op de vaas! Tjongejonge. Echt zo'n soort dat na drie dagen al over de rand van de vaas zwalkt. Zeker met Leen van der Mark van waterbroei. Hij groeit minstens tien centimeter door, en ik zou zelf nooit zo'n bos kopen.
pi_35341056
Geen idee wat er mis is met die foto's, maar het ziet er niet uit vandaag. Ik zal het de volgende keer weer overdag proberen.

Tulp Monte Carlo
Een dubbele tulp, dat wil zeggen met twee keer zoveel bloemblaadjes als 'normale' tulpen. Tevens de meest geteelde gele tulp. Een echte supermarkttulp, voor ¤ 2,19 heb je een bosje bij de Aldi.
pi_35345990
Jamaar.... Ik vind tulpen die 2 weken rechtop in een vaas blijven staan juist irritant.
Ik vind tulpen tuinbloemen, die mogen best groeien en zwalken.
Als je dat niet wilt, koop je toch chrysanten of gerbera's?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35346626
Als ik een bos bloemen verkoop (of weggeef) wil ik niet dat ze later zeggen 'die tulpen dweilden na drie dagen al over de tafel'. Ik moet ook een beetje aan mijn naam denken.

We hebben ook chrysanten. Buiten en in de kas, alleen in het najaar. En in verschillende kleuren.
pi_35349025
Sorry, ik houd van tuinbloemen.
Mooiste boeket ooit was 3 voor een tientje (gulden ), stond 4 dagen, maar was weelderig!
Ik heb liever mijn smaak wat kort staat, dan van die graf-chrysanten........
Net zo met tulpen, ik ben misschien te oud, maar vroegah groeiden alle tulpen...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35413859

Tulp Merry Christmas
Een rode verloping van Christmas Marvel. Dus ook met veel overbodig bijblad en andere nadelen van de Marvel.

Tulp Purple Flag
Mooie tulp, leuk kleurtje, werkt makkelijk. Levert echter helemaal niks op. Nouja, niks, weinig dan. De afgelopen twee jaar hebben de paarse tulpen moeite om boven de 10 cent per steel te komen. Terwijl de vraag naar roze tulpen is toegenomen bij een licht afnemend aanbod, wordt de markt overspoeld met Purple Prince en Purple Flag.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 16:36:26 #242
72982 Leffe
Blond dan wel te verstaan.
pi_35447840
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 20:08 schreef dwerg het volgende:
Geen idee wat er mis is met die foto's, maar het ziet er niet uit vandaag. Ik zal het de volgende keer weer overdag proberen.

[afbeelding]

Tulp Monte Carlo
Een dubbele tulp, dat wil zeggen met twee keer zoveel bloemblaadjes als 'normale' tulpen. Tevens de meest geteelde gele tulp. Een echte supermarkttulp, voor ¤ 2,19 heb je een bosje bij de Aldi.
Rottulpen zijn dat. Erg moeilijk te plukken omdat ze lang groen blijven en er veel uitlopers uit de bol komen waardoor je met prikpakken direct het hele bakje plaklegt.

Hoe plukken jullie die tulpen in godsnaam? Je krijgt toch gek veel last van je rug als je continu moet bukken? Wij hebben ze op tafels staan, monorails die er boven hangen, werkt goed efficient.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_35448866
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 16:36 schreef Leffe het volgende:
Hoe plukken jullie die tulpen in godsnaam? Je krijgt toch gek veel last van je rug als je continu moet bukken? Wij hebben ze op tafels staan, monorails die er boven hangen, werkt goed efficient.
Er staat een laag lege kistjes ondersteboven op de grond, en daarop de bakken met tulpen. Aangezien je de tulpen zo ongeveer bij de kop beetpakt, valt het wel mee met bukken. Zeker met soorten als Yokohama en Ile de France, die worden lang genoeg. En we hebben ook monorailkarren. Daarnaast is het ook niet zo dat we continu aan het plukken zijn, dus het valt wel mee met die rugklachten. Ik heb eerder last van mijn schouder door het bossen.

Maar goed, ik weet hoe het ideale bedrijf eruit ziet, alleen heb ik niet voldoende geld om het zelf ook zo te doen. Want dan zou ik alles wel op roltafels zetten, die naar een centrale plukhal komen, waar je dan aan twee kanten kunt plukken, met twee boslijnen. (Maar dan moet je natuurlijk meteen 15 miljoen+ tulpen doen, en daar heb ik ook geen zin in.)
pi_35448994
Oh, en ik weiger gewoon om Monte Carlo te telen. De afgelopen tig jaar heb ik één pallet Monte Carlo in de kas gehad, en die was niet eens voor mij bedoeld. Ze zien er echter wél leuk uit op de vaas.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 17:59:35 #245
6536 dwerg
chagrijn
pi_35686261
Politie waarschuwt voor tulpendieven

HENSBROEK - Bij bloemenkwekers in Noord-Holland zijn de afgelopen weken duizenden bossen tulpen ontvreemd. De politie waarschuwde dinsdag de kwekers voor deze praktijken. Vermoedelijk rijden de daders met een vrachtwagen de opslagruimte binnen, waarna de tulpen massaal worden ingeladen.

Afgelopen weekeinde werden bij een kweker in Hensbroek 3000 bossen weggenomen. Eerder deze maand verdwenen 1500 bossen in De Goorn. Dezelfde kweker was twee weken later opnieuw slachtoffer van de tulpenrovers. Toen werden 4500 tulpenbossen weggenomen.

De politie zegt niet te weten wie achter de diefstallen zit of waar de tulpen uiteindelijk worden verhandeld.

Vlak voor Valentijnsdag was er in de gemeente waar ik woon ook al een tuinder de lul.
pi_35687837
Er worden ook weleens pallets met leeg fust of nieuwe emmers gejat bij kwekers.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 12:27:55 #247
6536 dwerg
chagrijn
pi_35907287
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 18:56 schreef Virus.NL het volgende:
leeg fust
Nou, je hebt het vast wel gelezen, in Zevenhuizen (bij R'dam, niet bij Oud Ade) hebben ze eerder deze week 300 containers met rozen en nog wat leeg fust uit de schuur gehaald. En vannacht was het op Nieuwe Wetering weer raak.
pi_35908133
Het is vast een stomme vraag maar levert zoiets dan zoveel op dat het iemand een strafblad waard is? Ik heb eigenlijk geen flauw benul wat de waarde van zoiets zou kunnen zijn.
pi_35937501
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 12:55 schreef vriendinnie het volgende:
Ik heb eigenlijk geen flauw benul wat de waarde van zoiets zou kunnen zijn.
Een kar gewone, lege bloemenemmers (180 stuks, code 577) heeft een waarde van 720 Euro. En die tuinder waar ze gisternacht op bezoek zijn geweest is nu zes karren kwijt. Leeg fust kun je inleveren bij de veiling, of zelf gebruiken.

Er staat vandaag ook een stukje in het Leidsch Dagblad.
pi_35960912
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:59 schreef dwerg het volgende:

[..]

Een kar gewone, lege bloemenemmers (180 stuks, code 577) heeft een waarde van 720 Euro. En die tuinder waar ze gisternacht op bezoek zijn geweest is nu zes karren kwijt. Leeg fust kun je inleveren bij de veiling, of zelf gebruiken.

Er staat vandaag ook een stukje in het Leidsch Dagblad.
Dat is dus wel de moeite ja. Vervelend is het zeker!

Gisteren weer een bos tulpen bij de Ikea gehaald; 50 voor 6 euro. Ik weet uit ervaring dat ze nooit lang staan maar ik kan de verleiding van 50 prachtige tulpen toch nooit weerstaan. Dit keer zijn het mooie roze met een wit randje geworden.
  zondag 12 maart 2006 @ 22:44:25 #251
6536 dwerg
chagrijn
pi_35976287
Ik weet dat ze bij IKEA de meest uiteenlopende spullen verkopen, maar ik heb er nog nooit tulpen gezien.

Ja, ik beken. Ik ben een paar keer in zo'n enorme IKEA geweest.
  maandag 13 maart 2006 @ 17:43:34 #252
6536 dwerg
chagrijn
pi_35996658
En weer.

Tulpendieven slaan toe in Zevenhuizen

Onbekenden hebben bij een kwekerij aan het Noordeinde in Zevenhuizen een grote partij tulpen gestolen. Het is de tweede keer in korte tijd dat de bloemendieven toeslaan.

De daders hebben een koelcel opengebroken en maakten 6.000 tulpen buit. De diefstal lijkt het werk van een georganiseerde bende die sinds anderhalve maand grote hoeveelheden bloemen steelt uit kwekerijen in Noord- en Zuid -Holland. Zo werd donderdagnacht nog een kwekerij in Alkemade bestolen.
pi_35999223
quote:
Op zondag 12 maart 2006 22:44 schreef dwerg het volgende:
Ik weet dat ze bij IKEA de meest uiteenlopende spullen verkopen, maar ik heb er nog nooit tulpen gezien.

Ja, ik beken. Ik ben een paar keer in zo'n enorme IKEA geweest.
De tulpen zijn ook niet van de Ikea zelf maar van een bloemenman die altijd voor de Ikea staat met al z'n bloemen. Hij heeft veel meer bloemen maar de tulpen verkopen altijd heel goed, bijna iedereen op het parkeerterrein loopt met zo'n bus tulpen.
pi_36269088

Nog een setje virustulpen.
Omdat ze zo mooi zijn.
pi_36270434
Het contrast bij die half rode/half witte is wel erg mooi.
pi_36516132
Even een vraagje... kan ik nog tulpen krijgen in mei. Het is voor een trouwerij in Griekenland. Alvast bedankt. Waar moet ik aan denken voor een hele kar qua prijs? en hoeveel kan er op 1 kar? Zonder transport... En wat voor soort kan ik het beste nemen. Ik mei is het al heerlijk warm hier en ze staan dan de hele dag buiten in de zon!
  zaterdag 1 april 2006 @ 13:16:30 #257
6536 dwerg
chagrijn
pi_36548675
Ja, in mei zijn er nog volop tulpen. Er kunnen 8000 tulpen op een kar, en je moet rekenen op zo'n 13,5 cent per tulp. White Dream en de rode Capri gaan niet meteen met de bek open staan in de zon, dus dat is wel handig. Maar ze staan natuurlijk geen week op die manier. Hoe ga je ze naar Griekenland vervoeren?
pi_36581859
Het transport moet ook nog worden geregeld. Ik ken wat mensen in Aalsmeer die me mogelijk kunnen helpen. Ik hoorde alleen dat er niet echt veel bloemen naar Griekenland gaan vanuit Nederland. Weet jij toevallig nog van transporten naar Griekenland.
  zondag 2 april 2006 @ 17:39:03 #259
6536 dwerg
chagrijn
pi_36582632
quote:
Op zondag 2 april 2006 17:09 schreef Walter_9 het volgende:
Ik ken wat mensen in Aalsmeer die me mogelijk kunnen helpen.
Dan is het misschien handig als je daar ook de tulpen bestelt. Die van ons gaan via de veiling in Aalsmeer vooral naar Engeland. En ik kan je dus ook niet helpen met het transport naar Griekenland. Sorry.

[ Bericht 9% gewijzigd door dwerg op 02-04-2006 18:59:32 ]
pi_36597601
Alleen betaal je hier al snel 20 Euro voor een bosje en dan moet je ook nog eens hopen dat ze een beetje vers zijn! We zullen zien wat het gaat worden. In ieder geval bedankt voor de info! Ik heb in ieder geal weer wat geleerd na het lezen van dit forum!
pi_36597611
Ahhh, ik begreep je verkeerd! Je bedoeld de mensen uit Aalsmeer. Duidelijk!
  dinsdag 4 april 2006 @ 12:17:09 #262
6536 dwerg
chagrijn
pi_36636220
quote:
Op maandag 3 april 2006 01:39 schreef Walter_9 het volgende:
Ik heb in ieder geal weer wat geleerd na het lezen van dit forum!
Da's mooi.

Overigens ben ik wel erg nieuwsgierig hoe je in dit topic bent beland.
pi_36637311
Zoeken op internet en je komt echt overal!
pi_36638074
Dit topic is echt prachtig.
It's my party and I'll cry if I want to.
pi_36710162
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:56 schreef Walter_9 het volgende:
Zoeken op internet en je komt echt overal!
Ik ontdek net dat ongeveer elke zoekactie op google die begint met 'tulpen' 'kweken' en een willekeurig derde woord (een kleur, maand of dag, vissen, porno) eindigt in dit topic.
pi_36723593
Volgens mij heb je eerder in dit topic (jaren geleden dus ) eens een overzichtje geplaatst van scores gebaseerd op hoeveelheid afval, gebruikte dingetjes en nog wat. Een of andere instantie zocht dat allemaal uit. Ik kan mij herinneren dat jouw scores toen heel goed waren. Hoe staat het er nu mee?
pi_36724405
Je hebt een goed geheugen, Wolfje! Dat plaatje staat in Lelie.

Ik zal morgen eens kijken of ik de recente cijfers hier kan posten, want de gegevens worden nog steeds bijgehouden door het MPS.
  donderdag 6 april 2006 @ 22:51:45 #268
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_36724453
Waarom heb je bij stikstof 2 keer meer dan het maximaal te behalen aantal punten?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  vrijdag 7 april 2006 @ 17:47:25 #269
6536 dwerg
chagrijn
pi_36744958
Geen idee, AoD.

Een wat meer recent overzicht. Bestrijdingsmiddelen zijn nu ingedeeld in verschillende categorieën om de schadelijkheid voor het milieu aan te geven. Middelen uit de rode groep belasten het milieu meer dan middelen uit de groene groep. Elk jaar worden de normen beoordeeld en waar nodig bijgesteld.

Toevoeging: we gebruiken heel weinig chemische middelen, er is één middel wat verantwoordelijk is voor vier van de acht kilo in de rode groep. We spuiten Rizolex over de grond voor we violieren planten, tegen schimmels in de grond. Rizolex bevat 500 gram werkzame stof per liter, ik heb zo'n acht liter nodig om de hele kas te behandelen. En dat tikt dus aardig aan.

[ Bericht 17% gewijzigd door dwerg op 07-04-2006 21:33:19 ]
pi_37358347
Nog een paar dagen en dan is het weer voorbij. Gelukkig.
pi_40763553
Leuk topic. Helemaal gelezen. Bedankt voor je verslag over de tulpen
pi_40774035
Graag gedaan.
  zondag 13 augustus 2006 @ 22:03:45 #273
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_40778320
Dwerg, ik meende ooit gezien te hebben dat je tulpen ook kunt 'kleuren' door ze in water met een bepaalde kleurstof te zetten. Is dat inderdaad zo, of zit ik hier nu heel erg gigantisch uit m'n nek te lullen.

Daar is in ieder geval plaats genoeg voor in m'n nek.
pi_40791515
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:03 schreef Lithion het volgende:
Is dat inderdaad zo
Ja.
Er zijn twee veelgebruikte manieren om bloemen te verven: onderdompelen in een verfbad, en laten drogen is methode één. Methode twee is de bloemen in water met een kleurstof plaatsen, en wachten tot de kleurstof bij de bloem is. De eerste manier komt vaker voor, vooral omdat het gewoon veel sneller is. Rozen en chrysanten worden nog wel eens geverfd, in kleuren die in de natuur niet zo veel voorkomen, zoals blauw. Zelf vind ik het nogal onzinnig, omdat rozen en chrysanten in voldoende kleuren beschikbaar zijn.

Sommige cultivars zijn beter geschikt dan andere om te verven. Zo is de witte roos Vendela populair bij ververijen, en zijn er ook witte chrysanten die makkelijk te verven zijn. Maar dat je het beste witte bloemen kunt gebruiken om blauw te verven had je waarschijnlijk zelf ook wel kunnen verzinnen.

[ Bericht 8% gewijzigd door dwerg op 14-08-2006 12:35:07 ]
  zondag 1 oktober 2006 @ 17:18:09 #275
6536 dwerg
chagrijn
pi_42284176
In de kas staat nu nog matricaria, en eind november gaan er weer tulpen in. Goh, wat een verrassing. Een fotootje van matricaria:

Matricaria is een bloem voor in boeketten, het is een kamille-achtige. De meest verkochte soort ziet er ook uit als kamille. Dit is een dubbelbloemige gele, Yellow Vegmo. Hier staan nog een paar foto's. Ik zou er een apart topic over kunnen openen, maar zo'n interessante bloem is het nou ook weer niet.
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:55:11 #276
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42308508
Deze staat nog helemaal niet in MyAT (al had ik er al wel drie keer in gepost)

En ik hou niet zo van bloemen, maar wel van dwerg.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_44247431
Ik ook van jou, IR.

De eerste 300.000 tulpen staan weer in de kas.
  vrijdag 8 december 2006 @ 12:46:16 #278
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_44247480
Dwergtulpjes.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 28 december 2006 @ 20:35:33 #279
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44804818
300.000.

Even een kick, ik las net dat dwerg een professionele tulpenboer is.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_44822366
300.000 is niet eens zo veel, popolon. Tien jaar geleden was dat heel wat. Er staan nu zo'n 700.000 tulpen in de kas, en deze winter broeien we er ongeveer 2,5 miljoen. En dan zijn we echt geen grote kwekerij.

Een paar maanden geleden stond er een advertentie in een vakblad, waarin een bedrijfsleider werd gezocht voor een tulpenkwekerij in Ontario, Canada. Klonk erg aanlokkelijk, maar nee. In Nederland zijn de kosten van energie en arbeid de grootste problemen waar je mee te maken hebt. In Canada en de VS kom je een heel ander probleem tegen: je moet je eigen afzet regelen. Ruim honderd jaar geleden brachten kwekers voor het eerst hun producten (toen nog vooral groente) naar veilingen, waar ze hun waar verkochten aan handelaren. In de loop der jaren fuseerden de veilingen, werden ze groter, kwamen er meer kwekers, meer handelaren, enfin, lijkt me duidelijk. Nu zijn er de grote veilingen zoals FloraHolland en de VBA in Aalsmeer. Nederlandse kwekers (en ook veel buitenlandse) kunnen hun bloemen naar één van de veilingen brengen, en krijgen daar (meestal) geld voor. Canadese en Amerikaanse kwekers zullen zelf actie moeten ondernemen om hun bloemen kwijt te raken. Veel telers leveren aan handelaren en supermarkten, en hebben een uitgebreid sortiment. Op dit ogenblik staat tweederde van onze kas vol met gele tulpen, dat zou bij een Canadese kweker vrijwel onmogelijk zijn. Je zult dan een stuk of vier kleuren tegelijk in bloei moeten hebben om interessant te zijn voor een supermarkt.

Woensdag, afdeling 2.

[ Bericht 18% gewijzigd door dwerg op 29-12-2006 17:39:31 ]
pi_44832465
quote:
Op donderdag 28 december 2006 20:35 schreef popolon het volgende:
300.000.

Even een kick, ik las net dat dwerg een professionele tulpenboer is.
300.000 is niks hoor, ik werkte (toevallig ook in hetzelfde dorp als TS) ook een aantal jaar bij een bukker. Daar deden we er 15.000.000 tot 16.000.000 per jaar.

Volgens wikipedia komt ook 25% van de tulpenproductie in nederland uit Roelofarendsveen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roelofarendsveen

Dit klopt niet (meer). Tegenwoordig was het zo'n 10% of zelfs al minder, maar dat heb ik mijn oude baas ooit eens horen zeggen. Vroeger was het wel 25% volgens mij, zijn ook een echt tulpendorp .
  zaterdag 30 december 2006 @ 08:17:36 #282
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44849799
Ik ben een beetje lui want waarschijnlijk staat het antwoord al in dit topic maar toch:

Stel ik zou graag wat tulpen in m'n tuin willen, wanneer plant ik de bollen (ik denk zelf als tulpennitwit dat ik al te laat ben), en wanneer zouden ze dan echt bloeien, en voor hoelang?

Gegeven: Koude winters (t/m februari), zachte lentes en warme zomers.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_44853200
Als de grond nog niet bevroren is, kun je ze planten. Gewoon proberen. Als het vanaf volgende week tot half maart vriest is er een kans dat het niet lukt, maar ik zou de gok nemen.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 18:05:27 #284
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44947104
Ok, als ze eenmaal bloeien hoe lang bloeien ze dan ongeveer?

-edit- Deze vraag kan beter in het Tuin topic.

[ Bericht 39% gewijzigd door popolon op 02-01-2007 19:53:33 ]
  zondag 7 januari 2007 @ 15:44:02 #285
13022 Tomfan
wish i was happy
pi_45110533
Krijgen we af en toe weer wat foto's dwerg ? Ben blij dat er nog wat gebeurt in Topic ...
Life is a bitch, then you marry one, then you die!
  zondag 7 januari 2007 @ 18:51:50 #286
6536 dwerg
chagrijn
pi_45116506
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 18:05 schreef popolon het volgende:
Ok, als ze eenmaal bloeien hoe lang bloeien ze dan ongeveer?
Tussen het moment dat de knop begint te kleuren en het punt dat de bloemblaadjes eraf waaien zit meestal wel drie weken. Of een flinke storm. Tulpen in je tuin zijn leuk als voorjaarsbode. Maar dat zijn hyacinten en narcissen ook.

Oh, foto's. Alle foto's staan hier. Misschien maak ik binnenkort nieuwe.
pi_45970483
Yokohama in de verte (en rechts maar buiten beeld) en Seadov op de voorgrond. Nog klein.

Seadov, dinsdag uit de koelcel gekomen.

Veilingkar met 800 bos tulpen.

pi_46046541

Deze antieke tulp stond tussen de Merry Christmas. Het is Lustige Witwe wat een jaar of twintig geleden een populaire tulp was.

Nog een keer de rode Seadov, vanmorgen vanuit de cel de kas in gegaan. Misschien niet de meest interessante foto in dit topic (er staan helemaal geen interessante foto's in dit topic, hoor ik al mensen denken), maar het voordeel van tulpen op water wordt zo wel duidelijk. Deze zijn geplant op 19 januari, en kunnen nu de kas al in. Op potgrond zou je deze in november moeten planten, en dan tien weken opgeplant op kistjes grond bij 2 graden in de koelcel moeten bewaren voor ze de warme kas in mogen. Nu staan er kuubskisten (dit is een kuubskist) met zo'n 30.000 bollen per kist in de cel tot ze geplant worden. Dat scheelt enorm veel ruimte en uiteraard bergen energie.
pi_46420415
Afgelopen week vroeg iemand me wat de meest geteelde tulp is in Nederland. Ik dacht dat het nog steeds Monte Carlo was, maar deze is (in ieder geval qua oppervlakte bollenteelt) voorbij gegaan door de rood-gele Leen van der Mark. Dit valt te lezen in een artikel dat gisteren in het vakblad Bloembollenvisie stond. In het stuk wordt ook de rood-witte Kung-Fu genoemd, deze staat hier ook in de kas maar het duurt nog een paar weken voor er bloemen te zien zijn.

Nog twee foto's van Red Mark, een rode verloping van Leen van der Mark. Kaarsrecht, makkelijk te verwerken. Per persoon maak je zo'n 230 bos in een uur van dit soort.

pi_46420798
De vraag die mij spontaan bezig houdt is natuurlijk: 'Wie is Leen van der Mark nu weer?????".
  zondag 18 februari 2007 @ 12:37:49 #291
4593 Marty
Digi-babe
pi_46421477
Leuk topic dwerg!

Ik woon zelf in Italië, maar ik heb elk jaar tulpen in mijn tuin staan. We krijgen dan ook altijd complimentjes van al onze vrienden/buren voor ons kleurrijke tuintje.
Aangezien een bosje tulpen (met ongeveer 5 à 7 tulpen) hier al gauw ¤ 9,95 kost en ze dan vaak ook al ver open zijn neem ik meestal tulpen mee uit Nederland.

Vorig jaar had ik schitterende zwarte tulpen in de tuin. Ze waren ook ontzettend hoog!
Iedereen was er weg van en ik heb dan ook heel wat zakjes zwarte tulpenbollen mee moeten nemen uit Nederland.

Even een paar foto's erbij ter illustratie:

Forza Juve!
pi_46433011
Mooie zonnige foto's, Marty. En leuk om het verhaaltje erbij te lezen.
pi_46495724

Nog een keer Seadov, twee weken geleden uit de koelcel gehaald. Morgen of donderdag zijn ze weg.

Christmas Dream. Een verbeterde versie van de antieke Christmas Marvel. Niet echt makkelijk om te bossen, met dat groen boven de bloemen, maar toch steviger en mooier dan de 'gewone' Marvel.

De dubbelbloemige Blue Diamond.

DAF 95 XF.
pi_46501742
Heeft het vandaag gesneeuwd???????
Shit, dat moet wel heel erg plaatselijk zijn geweest!

Mooie tulpen weer! Roze!
  woensdag 21 februari 2007 @ 15:09:07 #295
13022 Tomfan
wish i was happy
pi_46527134
Hep die DAF daar schade ? Bij de bestuurder rechts voor

Trouwens die Tulpen in italie, je zou zeggen Queen of the Night ... En een mooie Parkiet tulp ...
pi_46527509
Is inderdaad Queen of the Night
Forza Juve!
pi_46533139
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 15:09 schreef Tomfan het volgende:
Hep die DAF daar schade ? Bij de bestuurder rechts voor
Oh, dat zou best kunnen. Ik zal de chauffeur eens mailen.

Heel soms wordt deze wagen ook 's nachts gebruikt om bloemen mee te rijden, en dan rijdt er wel eens iemand schade. De jongen die er overdag mee rijdt is nogal zuinig op z'n spullen.
pi_46535297
Volgens mij is het gewoon vuil. Met dat weer houdt Reneetje hem zelfs niet schoon
  woensdag 7 maart 2007 @ 21:11:37 #299
6536 dwerg
chagrijn
pi_47030722

Kung-Fu.

Een nieuwe rood-witte tulp, met een zoete geur. De geur valt vooral op als je de kas binnen loopt, als je eenmaal een kwartier aan het werk bent, merk je het niet meer. 't Is een erg zware tulp, en daarom niet geschikt voor de supermarkten, maar wel voor boeketten. Afgelopen week bracht Kung-Fu op de veiling tussen de 20 en 23 cent per steel op.

[ Bericht 22% gewijzigd door dwerg op 07-03-2007 21:23:23 ]
  woensdag 7 maart 2007 @ 22:14:24 #300
13022 Tomfan
wish i was happy
pi_47033981
Ik vind het een hele mooie tulp. Ik kan haast niet wachten tot de tulpen in de tuin in de bloei staan.
Als het dit soort weer blijft zal dat wel sneller zijn als andere jaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')