abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34004186
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:54 schreef E.T. het volgende:
De tulpen beginnen langzaam weer de winkels in te komen
Komend weekend mezelf maar eens verblijden met een stuk of 50 tulpen
Heb ik ook gedaan! Roze met wit, staat prachtig! Heb meteen de lente in mijn hoofd
pi_34054973
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:43 schreef Lithion het volgende:
Hoe staat het er nu voor?
Mwoa, het loopt. Ik ben van de straat. Gisteren en vandaag in totaal 4800 bos gele Yokohama verwerkt. En nog wat roze Christmas Marvel ook. Alles voor dezelfde koper. Er zijn niet zo heel veel gele tulpen aan de klok op dit moment, en de vraag is goed.
I intend to live forever, or die trying.
pi_34087958

Tulp Leo Visser.
Ter gelegenheid van het het EK allround, een nieuwe foto. Alsof er iemand is die nog weet wie Leo Visser is. Mooie rood-witte tulp, recht, makkelijk te verwerken. We plukken hem minder rijp dan op deze foto te zien is. Ik denk dat we deze in 1998 voor het eerst in de kas hadden, 2 partijen van 50.000 tulpen, toen was het een nieuw soort. Nu is Leo Visser verkrijgbaar in iedere supermarkt, alhoewel hij toch minder massaal geteeld wordt dan de eveneens tweekleurige Leen van der Mark (die staat over een paar weken in bloei, foto komt nog wel).

Tulp Christmas Marvel
Dit keer een foto van de tulp mét bol, en veel overbodig blad. Christmas Marvel is een oud soort, en je kan zien dat het soort langzaam degenereert. In plaats van één stengel, komen er nu meerdere uit deze bol. Het ziet er leuk uit, drie tulpen uit een bol, maar de twee dunne takjes zijn te licht en dus waardeloos. Al het bijblad eindigt in een mand. Of in dit geval, in een grote gft-bak. Van tien kubieke meter. En die zit hartstikke vol. Een soort als Ile de France heeft vrijwel geen bijblad, en is dus ook veel makkelijker te verwerken.

[ Bericht 17% gewijzigd door dwerg op 15-01-2006 16:36:51 ]
pi_34089021
Ik heb Christmas Marvel staan! En ze zijn ontzettend mooi. Ook degene met een virus erin.
Zal van de week even een foto plaatsen.
pi_34109100
Ik vraag nog eens... is er vraag naar geurende tulpen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34129625
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:15 schreef krakkemieke het volgende:
Dwerg, is er tegenwoordig meer vraag naar geurende tulpen? Ik heb persoonlijk liever een bosje wilde tulpen die er niet bijzonder uitzien, dan een kleur die in de mode is?
Sorry, ik had je vraag niet gezien.

Of er vraag is naar geurende tulpen weet ik niet. Er wordt ook geen onderzoek naar gedaan. En dan is het meteen een soort kip en het ei verhaal: je weet niet of er vraag is, dus komt er ook niet meer aanbod, en zal de vraag ook niet groeien. Bij rozen is er wel meer vraag naar geurende cultivars, maar die hebben één niet onbelangrijk nadeel: ze hebben een veel slechtere houdbaarheid dan de 'normale' soorten. Natuurlijk zijn er geurende tulpen, zo ruikt Apricot Beauty heel zoet, en heeft ook de gele Yokohama een aparte eigen geur (beetje gekookte wortelen, maar dan anders ). Ik weet niet of er ook veredeld wordt op geur. Daarnaast is het waarschijnlijk een niche-markt, en wordt het dus ook heel lastig om de weinige geurende tulpen op die plaats te krijgen waar de vraag is. En dan moeten die tulpen wel erg duur zijn om de kosten goed te maken. Maar misschien is het een goed idee voor de kleinere tulpenkwekers (zie ook mijn post van 9-2-2003) om zich te onderscheiden van de grotere 'supermarkt'kwekers.
pi_34149905
Dwerg, hoe komt het toch dat tulpen die ik heb staan soms na een dag al gaan hangen en soms anderhalve week prachtig rechtop blijven staan?
pi_34150016
In je OP staat dat de grond tulpen moe wordt en dat dat de reden is geweest om in postgrond (lees:kassen) te kweken. Nu moet jij toch wel weten dat dát wel een beetje héééééél erg kort door de bocht is .

Want vindt nog maar eens een kweker/broeier die alleen maar tulpen teelt! Die zijn er bijna niet. Ze hebben toch allemaal wel hyacinten of narcissen erbij.
En wanner er het ene jaar tulpen zijn gezet houd je het land gewoon braak of teelt iets kleins.

En volgens mij is broeien en telen niet hetzelfde. Telen is gewoon de standaard route zoals hij al jaren wordt gedaan. Broeien is volgens mij tegen de natuur in om juist het hele jaar door tulpen te hebben...toch?

Verder...leuk topic
pi_34168636
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 08:51 schreef vriendinnie het volgende:
Dwerg, hoe komt het toch dat tulpen die ik heb staan soms na een dag al gaan hangen en soms anderhalve week prachtig rechtop blijven staan?
Tja sommige soorten, zoals Cassini en de eerdergenoemde Apricot Beauty gaan wat sneller hangen dan de meeste andere soorten. Maar zelfs die zouden toch wel een dag of drie zonder problemen overeind moeten blijven. Ik ben bang dat je dan gewoon een slechte bos tulpen hebt gekocht.

Een normale bos tulpen moet een week op de vaas blijven staan.
pi_34187600
Ik ben vast weer gek.... tulpen die gek uitgroeien op vaas, da's toch een leuk stuk natuur in huis?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34187694
Nou Dwerg, van rozen is er al lang een roze cultivar die iets ruikt. Ik ben de naam kwijt, maar die had een kruidige geur. Sonia heette die, dacht ik, en die is nergens meer te vinden.
En het enige wat ik nu zie van rozen, zijn een soort bloemkolen uit Peru. Ze ruiken niet en het enige is dat ze net zo lang staan als chrysanten.
De enige snijbloemen die ik koop, voor een verjaardag, zijn bloemen die ik in een tuin zou kunnen knippen.
Ik zou bloemen met geur willen kopen, maar dat is niet te vinden.
Zelfs dille kan ik niet meer kopen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34196067
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 02:07 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ben vast weer gek.... tulpen die gek uitgroeien op vaas, da's toch een leuk stuk natuur in huis?
Nee, je bent niet gek.
Tulpen moeten langer worden op de vaas, en het is soms ook leuk als ze rare bochten maken. Maar het klopt niet als de koppen al na anderhalve dag over tafel dweilen.

En de roos Sonia (want zo heet, of heette deze inderdaad) kom ik nog een keer op terug. Je verklapt zo wel dat je de 30 al een tijdje bent gepasseerd, want volgens mij kent echt niemand dat soort meer. Sorry.
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:41:51 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34196209
Over geurende bloemen, hyacinten stinken echt vreselijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34198329
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Lelies kunnen er ook wat van . Als je hoofdpijn wilt, dan moet je ff lelies kopen
pi_34205754
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik koop juist altijd veel hyacinten omdat ik ze zo heerlijk vind ruiken! Koop zelfs speciaal een paar voor op mijn nachtkastje, dat de slaapkamer zo lekker ruikt als ik savonds ga slapen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 18:13:44 #216
45206 Pietverdriet
pi_34209499
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:34 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik koop juist altijd veel hyacinten omdat ik ze zo heerlijk vind ruiken! Koop zelfs speciaal een paar voor op mijn nachtkastje, dat de slaapkamer zo lekker ruikt als ik savonds ga slapen.
Als je mijn vriendin was zou dat scheidingsgrond voor mij zijn.
pi_34223626
Je hebt gelijk Dwerg, ik ben 42!
Maar volgens mij verdween Sonia zo'n 15 jaar geleden.
Sindsdien mis ik rozen met geur en die bloemkolen uit Peru, vind ik net zo nep als zijden rozen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34254136
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:18 schreef krakkemieke het volgende:
Maar volgens mij verdween Sonia zo'n 15 jaar geleden.
Dat zou best wel eens kunnen. Mijn vader heeft Sonia geteeld tot 1980 (ongeveer, dat gok ik, ik kan het hem ook niet meer vragen ) en daarna kwam de roze Carol daarvoor in de plaats. Een kleinbloemige, meer stuks van een vierkante meter, makkelijker om te pluizen en minder doorns. Maarja, ook dit soort had niet het eeuwige leven. We hebben ook nog Disco geteeld, een donkerroze roos, en vooral: een echt geurende roos. 't Is jammer dat ik daar geen foto's van heb, anders zou ik ze inscannen. Ik zal dit weekend nog wel even goed zoeken.

Toen werden de meeste rozen in Nederland nog in de grond geteeld, en stond de kas in de winter koud(er), zodat je in de winter iets anders kon doen. En zo hielden mijn ouders zich bezig met tulpen broeien in een kleine trekkas, tussen de schuur en het ketelhuis. In het voorjaar werd er weer gestookt, zodat je zoveel mogelijk rozen in bloei had voor Pasen en moederdag. In de loop van de jaren '80 werden rozen steeds meer jaarrond geteeld, er kwamen groeilampen boven het gewas, en de substraatteelt kwam in opkomst. Nog weer nieuwere soorten, nog meer stuks per vierkante meter. Maar als je ze weet te vinden, dan zijn er nog rozen die eruit zien als rozen.

Nu we het toch over vroeger hebben, er waren een aantal tulpensoorten die meer geur hadden dan de meeste hedendaagse soorten. Zo was er Mirjoran (en Golden Mirjoran) een roodwitte (en roodgele) tulp, niet zo gek lang, niet zo enorm goed houdbaar, maar hij rook wel lekker. Ik heb eigenlijk geen idee of het soort nog geteeld wordt.
pi_34293540
Pietverdriet: geurende bloemen en wierook, dat is voor mij net zo als boter en margarine
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 20 januari 2006 @ 22:25:01 #220
45206 Pietverdriet
pi_34293891
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:14 schreef krakkemieke het volgende:
Pietverdriet: geurende bloemen en wierook, dat is voor mij net zo als boter en margarine
غ

---<-<---@
pi_34294334
Piet schrijft arabisch?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34372111
Is het eigenlijk ook mogelijk om zulke kassen te bezoeken? Lijkt me prachtig om zo'n kas vol met bloemen te zien!
  maandag 23 januari 2006 @ 11:30:28 #223
45206 Pietverdriet
pi_34372173
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:37 schreef krakkemieke het volgende:
Piet schrijft arabisch?
Nee, het was eigenlijk bedoelt als een asci roos met een geurtje erboven, maar mislukt helaas./
pi_34374034
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:28 schreef vriendinnie het volgende:
Is het eigenlijk ook mogelijk om zulke kassen te bezoeken? Lijkt me prachtig om zo'n kas vol met bloemen te zien!
http://www.komindekas.nl/
pi_34374153
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:28 schreef vriendinnie het volgende:
In het weekend van 1 en 2 april is het Kom in de kas, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij verschillende bedrijven te bezichtigen zijn. Misschien ook wel in jouw regio.

Een paar mensen die in dit topic hebben gepost zijn al eens in mijn kas geweest.
Niet dat ik ze veel te vertellen had, meestal sla ik dicht, zeker bij vrouwelijk bezoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')