abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11969342

Iedereen kent natuurlijk de chrysant. De chrysant uit de kas is vooral bekend als boekettenvuller, en heeft een nogal oubollig imago. Mensen noemen het een graftak, en het feit dat de bloem er na drie weken nog hetzelfde uitziet als bij aanschaf, maakt de mensen ook niet vrolijk.
Wat niet veel mensen weten, is dat de chrysant zijn leven begon als buitenbloem. In zijn originele naam, 'herfstchrysant' komt nog een andere eigenschap naar voren: de chrysant bloeit van nature in de herfst. De plant heeft korte dagen nodig om in bloei te komen, daarom is het bij kaschrysanten nodzakelijk dat de tuinder in voorjaar en zomer de kassen gedurende een aantal uren per dag verduistert, zodat het zonlicht de kas niet binnendringt.

In dit topic zal ik proberen om wat te vertellen over de teelt van buitenchrysanten. Net zoals mijn vorige topics wordt het weer oersaai, maar ik zal proberen om dat te compenseren met wat foto's.
Ook zal ik het verschil laten zien tussen troschrysanten (met meerdere bloeiende knoppen) en geplozen chrysanten (met één grote knop). Ik zal niet teveel informatie in één keer proberen te geven, gewoon stap voor stap, en als er vragen zijn hoor ik wel.

Half mei beginnen we met planten van de chrysantenstek, elke week een paar duizend stek, en begin juli staan er dan 48.000 stekjes in de grond. Een stekje kost 6,50 of 7,50 cent, afhankelijk van plantdatum en soort. De chrysantenstekken die het eerst de grond ingaan, kosten het meest. Ook stek van geplozen chrysanten kost 7,50 cent, omdat die per bloem meer opbrengen. De stekken worden op 'bedden' geplant. Per bed (van een meter breed) komen vier regels, en de stekjes staan op de regels meestal 20 centimeter uit elkaar. Er zijn ook soorten met grover blad, en die staan op 22 of 25 centimeter afstand.

Bij kaschrysant groeit één stekje ook uit tot één tak met bloemen. De teelt gaat dan sneller, en de tak wordt mooi zwaar. Bij buitenchrysanten halen we de kop eruit (het zogenaamde intoppen), zodat de zijtakken uit gaan lopen. Per stekje krijg je zo vijf of zes bloeiende takken. De teelt duur zo wel langer dan in de kas, maar buiten hoeven we toch niet te stoken.
Het intoppen gebeurt meestal een dag of tien na het planten. Als ik vind dat het tijd is. En als ik tijd heb.

Op deze foto kun je mooi zien dat uit de groeipunten bij de bladeren weer kleine takjes beginnen te groeien, het eerste begin van de nieuwe chrysanten.

I intend to live forever, or die trying.
pi_11969680
Aha, dus als het tulpenseizoen voorbij is ben jij dus bezig met Chrysanten. Aparte combinatie maarja dat doen mensen met tulpen wel vaker, zo kweekt mijn baas ook nog artisjokken om te snijden...

En die Chrysanten buiten, doe je daar later eigenlijk ook zo'n raar plastic kapje over? Die dingen zie ik namelijk wel eens om zo'n Chrysant zitten en ik vraag me af waar dat dan voor dient, als bescherming tegen het weer/insecten???

Redactie Frontpage woensdag 23 juli 2003 @ 20:42:11 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_11969903
Die kapjes zie je alleen bij Bolchrysanten.
Dat zijn chrysanten waar alle takjes en uitgroeisels eraf worden gehaald, zodat alle kracht naar de kop gaat, en daar dus een immense bloem groeit. Deze bloem is dan heel fragile, en moet dus tegen weer en wind beschermt worden.
Koop er maar eens 1, en trek er 1 blaadje uit, grote kans dat die hele bloem eraf flikkert.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_11970069
Waar kweek je deze planten voor? voor de bloemen of voor de complete plant? of de bollen (hebben chrysanten die eigenlijk wel?).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_11970443
bedankt voor de uitleg innisdemon.

Chrysanten worden meestal gekweekt om te snijden en te verkopen aan de veiling. En volgens mij hebben Chrysanten geen bol maar is de stek die je in de grond zet gewoon een stuk van de wortel van een Chrysant, deze wortel groeit weer uit tot een nieuwe plant.

pi_11983393
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 20:48 schreef du_ke het volgende:
Waar kweek je deze planten voor? voor de bloemen of voor de complete plant? of de bollen (hebben chrysanten die eigenlijk wel?).
We kweken chrysanten puur voor de bloemen. Vanaf begin augustus tot eind oktober oogsten we de takken, en die gaan dan naar de veiling in Aalsmeer.

Chrysant wordt vermeerderd door stek, dus geen bollen dit keer. Het bedrijf dat de stekken levert, heeft zogenaamde moerplanten (moederplanten dus) waar stek van gesneden wordt. Zoals je op de vierde foto kunt zien, groeien bij elk blad nieuwe takken. De vermeerderaar wacht tot dit takje nog iets langer is. Als hij (of zijn personeel) zo'n klein takje af snijdt en in potgrond steekt, zal deze wortels maken, en verder groeien. Bij elk blaadje groeit dan weer een nieuwe tak, en deze snijdt hij later weer af, enzovoort.

Het bedrijf dat onze chrysanten vermeerdert is helemaal gericht op buitenchrysanten. De meeste bedrijven die zich richten op de kaschrysanten (een markt die oneindig veel groter is dan de teelt van buitenchrysanten) laten hun stek tegenwoordig in het buitenland opkweken, zoals Kenya of Brazilië. Dan profiteren ze van het tegengestelde klimaat (waardoor ze ook in de winter goede stek hebben) en uiteraard ook van de lage lonen. De stek wordt dan in het buitenland gesneden, en Nederland in perskluitjes (potgrond samengedrukt tot een handig kubusje) gestoken. Zodra de stekken genoeg wortels hebben, kunnen ze naar de tuinder.

pi_12164651

De chrysanten groeien aardig door. Om ze wat steun te geven, wordt er gaas over de 'bedden' gerold. Eerst gieten we (met een gieter zonder kop) kunstmest tussen de regels. Dit is langzaamwerkende kunstmest, de stoffen worden langzaam afgegeven aan de grond, en de komende maand opgenomen door de plant.
Aan elke kant van het bed slaan we twee houten palen de grond in. Daarna rollen we een net van een meter breed en 25 lang (de lengte van het bed) over de planten. Elke maas in het net is 12,5 x 12,5 cm groot. Over de chrysanten met grover blad (zoals de pluischrysanten) komt net met mazen van 20x 16,6 cm, ook deze netten zijn een meter breed en 25 meter lang.

Om het geheel nog wat meer steun te geven, slaan we om de (ongeveer) twee meter houten palen in het bed. Deze staan iets scheef, als de chrysanten langer worden, kunnen we het net omhoog halen. Doordat de palen scheef staan, staat het net direct mooi strak. Voor het slaan van de palen gebruik ik een houten hamer van zes kilo. En er gaan best wel een paar palen de grond in.

pi_12165630

Door de droogte van de afgelopen maand zijn we gedwongen om te beregenen. Als de chrysanten te droog geteeld worden, gaat dit ten koste van de lengte. Dus kun je kiezen: korte bloemen en geen geld, of sjouwen met pijpen en slangen, maar dan wel lange bloemen en hopelijk wel geld.

Om te beregenen gebruiken we gewoon slootwater, dat is hier van goede kwaliteit: de sloot is bijna 10 meter breed, schoon, en de buren zwemmen er zelfs in. We zouden ook regenwater kunnen gebruiken, maar dat is nogal schaars, en we gebruiken het regenwater liever in de kas. Het is verstandig om 's morgens vroeg of 's avonds laat water te geven. Midden op de dag verdampt het water te snel, dan heeft het weinig effect. In de avond laten we de sproeiers een half uur op één plek draaien, daarna zet ik ze een stuk verderop weer neer. Per keer geef ik tien bedden chrysanten water, en er staan ongeveer 90 bedden. Gelukkig hoeft niet elke plek iedere dag water te hebben.

vrijdag 1 augustus 2003 @ 22:25:05 #9
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_12173275
Waarom gebruik je het regenwater liever in de kas?
pi_12188306
Om dat uit te leggen, moet ik eerst een klein beetje technisch worden. Zowel slootwater als regenwater heeft een bepaalde EC (electrical conductivity). De EC geeft dus de mate van geleidbaarheid van het water aan, in feite de concentratie van ionen in het water. Regenwater heeft een lagere EC dan slootwater, van regenwater is de EC 0,10 van slootwater ongeveer 1,0. In slootwater zitten Chloor en Natrium ionen (in regenwater niet), en voor de plant zijn dit onbelangrijke ionen, hij heeft deze niet nodig voor de groei.

Als je in de kas telkens slootwater zou gebruiken voor de beregening, zouden deze ballastzouten zich ophopen in de grond. De grond wordt daardoor zo zout dat er de planten geen wortels meer maken. Daarom gebruik ik in de kas liever regenwater, met een lage EC, waar je dan nuttige kunstmeststoffen aan toe kunt voegen. Buiten is het niet zo erg dat de planten slootwater krijgen: ze hebben al voldoende wortels, en uiteindelijk zal het wel een keer gaan regenen.

Nog een plaatje voor de sier.

pi_12214254
Heb je ook wel een last van ongedierte, zoals luizen? Zo ja: wat doe je daarmee? chemische middelen of juist plantaardig?
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 13:31:15 #12
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_12234512
ik zie steeds luizen op chrysantjes die heel hard naar dwerg roepen; "ik wil niet op de foto!". trouwens ik denk ook steeds dat ik ze zie op mn eigen plantjes. en dan ga ik hele imaginare gesprekken met ze aan. leuk hoor, dit topique; het maakt van alles los.

ff een personlijke vraag. als het zo warm is en die sproeiers staan zo lekkers te bewateren uh te beregenen ga je dan wel eens in de druppels dansen of stiekem een mr.wet-t-shirt-wedstrijd doen, alleen danwel met collegaas?

" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_12235001
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 13:23 schreef Para-Dox het volgende:
Heb je ook wel een last van ongedierte, zoals luizen? Zo ja: wat doe je daarmee? chemische middelen of juist plantaardig?
Ja, Para-Dox, we hebben wel eens last van ongedierte. Meest voorkomende zijn rupsen, die opvallen doordat ze gaten uit het blad eten, en bladluis, die de zachte gedeelten van de plant opzoekt en daar plantensappen uitzuigt. Hierdoor raken de planten misvormd. Een redelijk nieuwe plaag is de brandnetelwants, die vreet de knoppen uit de plant.

Op deze foto is (wat onduidelijk ) zwarte luis te zien, die zich genesteld heeft in de top van de bloem, waar de plant op zijn zwakst is. De luis steekt zijn snuit in de plant en zuigt het sap op. We bestrijden de plagen en ziekten chemisch, maar we proberen wel om de natuurlijke vijanden van luis zoals lieveheersbeestjes en gaasvliegen te sparen. Ook is het niet zo dat we bij de aanblik van de eerste luis direct naar de gifspuit grijpen, de meeste plagen bestrijden we als er echt schade ontstaat. De consument wil geen beestjes in de bloemen, als ze eenmaal naar de veiling gaan moeten ze dan ook absoluut vrij zijn van ongedierte. Een week voor de oogst kijken we of een bestrijding nodig is, om de bloemen insevtenvrij te maken. Naar Japan mogen alleen bloemen worden geëxporteerd die 100% insectenvrij zijn, en dat wordt dan ook streng gecontroleerd.

Tegenwoordig worden steeds meer plaaginsecten bestreden met natuurlijke vijanden. In de kas is dat makkelijker dan buiten, omdat er een natuurlijk evenwicht kan ontstaan. Buiten kunnen plaaginsecten veel sneller van akker A naar akker B vliegen. Bestrijdingsmiddelijke zijn in de loop der jaren minder slecht voor het milieu geworden, de meeste doodshoofdmiddelen waar alle dieren (dus ook de nuttige) van doodgaan zijn vervangen door selectieve middelen die bijvoorbeeld alleen luis of alleen rups doden.

pi_12235616
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 13:31 schreef KWAKje het volgende:
ff een personlijke vraag. als het zo warm is en die sproeiers staan zo lekkers te bewateren uh te beregenen ga je dan wel eens in de druppels dansen of stiekem een mr.wet-t-shirt-wedstrijd doen, alleen danwel met collegaas?
KWAKje

Vroeger, toen we jong waren, en Terence Trent D'Arby nog cool was. Dansen in de regenboog, met een blond meisje met blauwe ogen in badpak. Oh zorgeloze jeugd, waar ben je gebleven. Als je langskomt, gaan we samen dansen.

donderdag 7 augustus 2003 @ 15:16:19 #15
2661 KWAKje
pi_12280764
blond
blauwe ogen:
aardbeienbikini, kan dat ook?

TTD [voor de jongere luisteraars; spreek uit als: tie tie die] ***dance, little sister*** WHOEAAAH * KWAKje is gelukkig immer jong

p.s. kunnen chrysanten zon-verbranden?

pi_12281050
weer Dwerg!

Waarin zit het verschil tussen kas- en buitenchrysanten dan? Dat de ene in de kas groeit en de ander buiiten begrijp ik, maar ze worden toch beiden als bosje bloemen verkocht?

Zijn die buitenchrysanten ook geschikt als tuinplant? Vind ze erg leuk! (kunnen ze in kleigrond?)

als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
  woensdag 13 augustus 2003 @ 17:06:36 #17
2661 KWAKje
pi_12409246
...en met een zacht voorwerp een lichte beroering tegen het billetjesdeel, zodat het gaat van *hup* en *omhoog*...
pi_12410583
Ha, Chrysanten die ken ik goed. Twee jaar geleden weken achter elkaar grote boeketten Chrysanten in de keuken gehad, omdat een huisgenoot die over had vanwegen een onderzoek om de houdbaarheid te verlengen.

Ondanks dat het niet de mooiste bloemen zijn, toch wel leuk.

Hoorde van die (Franse) huisgenoot dat er heel veel chrysanten vanuit Nederland worden geexporteerd naar het buitenland en dat ze in het buitenland (zoals frankrijk) echt veel meer opleveren.

pi_12677199
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 15:31 schreef Nyame het volgende:
Waarin zit het verschil tussen kas- en buitenchrysanten dan? Dat de ene in de kas groeit en de ander buiiten begrijp ik, maar ze worden toch beiden als bosje bloemen verkocht?
De kleuren van buitenchrysanten zijn meestal harder/feller dan die van kaschrysanten. Verder zijn de meeste buitenchrysanten gevuldbloemig (meer bloemblaadjes), en hebben die uit de kas veelal een geel hart met alleen daar omheen bloemblaadjes. Kaschrysanten worden veel in boeketten verwerkt, buitenchrysanten verkoopt men vaker als losse bos bloemen, vooral in Engeland is chrysant nog erg populair.

Typische buitenchrysant: Gerrie Hoek Dark:

quote:
Zijn die buitenchrysanten ook geschikt als tuinplant? Vind ze erg leuk! (kunnen ze in kleigrond?)
Ze worden wel verkocht in de tuincentra, maar als tuinplant zijn ze niet echt geschikt. Snijbloemen worden te lang, en moeten steunmateriaal hebben om te voorkomen dat ze omvallen. Sommige mensen zetten ze wel in de tuin, zodat ze zelf af en toe een bosje in huis kunnen zetten. Ze groeien ook op kleigrond, maar zullen dan wel iets meer moeite hebben om wortels te maken.
pi_12678021
Even wat statistieken om aan te geven hoe klein de veilgroep buitenchrysanten is ten opzichte van de kaschrysanten.

In 2002 werden in de groep 'troschrysant' 1.255 miljoen stuks geveild, en daarvan kwamen slechts 10,4 miljoen stuks van buiten. In vergelijking met 2001 was dat een daling van 28% (omdat ze in 2001 nogal goedkoop waren), en de gemiddelde prijs steeg in 2002 met 5 cent naar 16 cent. Kaschrysanten leverden gemiddeld 22 cent per stuk op.

Ook in 2002 werden in de groep 'geplozen chrysant' 81 miljoen stuks geveild, en 3 miljoen daarvan kwamen niet uit de kas. Dit betekende voor de buitenteelt een stijging in de aanvoer van 8%, en de middenprijs steeg ook: in vergelijking met 2001 steeg deze met 2 cent tot 38 cent.

Buitenchrysant Ellen Wit:

pi_12988862
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 20:42 schreef Innisdemon het volgende:
Die kapjes zie je alleen bij Bolchrysanten.
Dat zijn chrysanten waar alle takjes en uitgroeisels eraf worden gehaald, zodat alle kracht naar de kop gaat, en daar dus een immense bloem groeit. Deze bloem is dan heel fragile, en moet dus tegen weer en wind beschermt worden.
Koop er maar eens 1, en trek er 1 blaadje uit, grote kans dat die hele bloem eraf flikkert.
Dat is een mooie omschrijving van de geplozen chrysant, of grootbloemige chrysant. Zelf doen we geen zakjes om de knop heen, ik vind het namelijk klotewerk. Om elke knop zou je dan een plastic zakje moeten vouwen, en deze vastmaken met een klein aluminium stripje. Niet dat ik lui ben, maar ik kan wel leukere klusjes verzinnen. We kopen wat steviger soorten, die wél tegen een stootje kunnen, en waar dus ook geen zakjes omheen moeten.

Zo ziet de bloem eruit als de 'pluizen', zoals de zijtakken genoemd worden, er nog aan zitten. In het verwijderen van deze pluizen gaan ook nog wel wat uren werk zitten, vooral omdat niet elke tak even snel groeit. Je zult dan ook een aantal keren door de hele hoek bloemen moeten lopen om de pluizen eraf te halen.

Het eindresultaat mag er zijn. De grootbloemige chrysant Astro, één van de bekendste soorten, hard blad, en zeer geliefd in Japan:

En mijn favoriet, de rode John Riley. Erg breekbaar, aparte geur, maar een kleur die je bij kaschrysanten niet zult krijgen. Vorig jaar leverde dit soort op sommige dagen 73 cent per tak op. Deze tak is over twee dagen mooi rijp, en kan dan geoogst worden.

pi_12995853
Wow!! Die roze en rode zijn mooi!
Leuk topic weer dwerg!
  zaterdag 13 september 2003 @ 10:31:30 #23
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_13136187
Mooie bloemen.
  woensdag 8 oktober 2003 @ 23:16:04 #24
2661 KWAKje
pi_13754262
bijna is het zover; buiten is het goed GUUR herfstweer. de westerstorm woeit genadeloos, de cv knappert weer gezellig, de waxinelichtjes liggen in grootverpakking naast de kassa van de supermarkt, ik kan al door de kalige bomen heen kijken, de lucht ruikt al heerlijk naar verrotting, nog maar twee dagen werken en dan is het herfstvacantie!

op naar de bloemendealer voor mijn eerste portie bolchrysanten. maar eerst 60 uur bedenktijd om te mijmeren over welke kleur ik nu weer wil, paars of toch maar oranje? en zal ik ook een bolletje meenemen voor buiten? en zal ik ook maar meteen leuke ompotten kopen?

ik hou van de herfst

pi_21088521
Als ik moet kiezen tussen 30 graden en herfst, dan kies ik voor herfst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')