abonnement Unibet Coolblue
pi_47891104
Op veler verzoek (een stuk of vijf) een deel 2 van Tulpen kweken met dwerg. In deel 1 staat heel veel tekst en het heeft weinig zin om hier een samenvatting te geven. Een paar punten om het een en ander duidelijk te maken.

In de winter teel ik tulpen. Snijbloemen. In een kas. Niet zo erg veel, ongeveer 2,5 miljoen tussen Kerstmis en 20 april.



Vroeger werden tulpen in de vollegrond geteeld. Later werden kistjes gevuld met potgrond, waar de tulpenbollen in werden geplant. En in het jaar 2007 staat het merendeel van de Nederlandse snijtulpen op water. Voordelen: het is veel lichter werk, en het bespaart hele bergen potgrond.





Dit was de laatste foto uit het vorige deel, een tulp genoemd naar de zangeres Laura Fygi.

Vorige week heb ik wat bossen Laura Fygi verkocht aan particulieren, maar ik vertel eigenlijk nooit de naam van het soort. Mensen vragen er ook niet naar. Maar nu heb ik deze week twee mensen gehad die vroegen 'hoe heet dat soort nou, ze stonden zo mooi!'. Toen zei ik Laura Fygi, en twee keer zeiden ze 'ah, zij van Centerfold'. Dus als Laura Fygi ooit de Nobelprijs voor de Vrede wint (je weet het nooit, Arafat kreeg 'm ook) dan zal ze in Stockholm op het podium staan, en de Zweedse koning reikt de prijs uit en zegt 'oh, jij zat vroeger in Centerfold!'

Sorry.

[ Bericht 0% gewijzigd door dwerg op 01-04-2007 14:48:51 (ik ben een ei.) ]
I intend to live forever, or die trying.
pi_47891669


Virustulpen van dwerg


Roze tulpen van dwerg

Conclusie: dwerg kweekt mooie tulpen.
  zondag 1 april 2007 @ 14:58:38 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_47892475
ben niet zon bloemenfreak, maar het ziet er goed uit kleintje
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 1 april 2007 @ 15:29:08 #4
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_47893589
ik zou wel weten wat ik daar zou kweken!
feest
  zondag 1 april 2007 @ 15:40:37 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_47894061
quote:
Op zondag 1 april 2007 15:29 schreef Big_Boss_Man het volgende:
ik zou wel weten wat ik daar zou kweken!


ik stiekem ook wel
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 1 april 2007 @ 15:44:32 #6
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47894211
Centerfold. De goede ouwe tijd.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 1 april 2007 @ 17:36:27 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_47897465
Tulpen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 1 april 2007 @ 17:40:48 #8
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_47897577
Die virustulpen zijn mooi .
pi_47898404
quote:
Op zondag 1 april 2007 14:58 schreef Catch22- het volgende:
ben niet zon bloemenfreak, maar het ziet er goed uit kleintje
Bedankt!
quote:
Op zondag 1 april 2007 17:40 schreef Christine het volgende:
Die virustulpen zijn mooi .
Goeie fotograaf denk ik.
I intend to live forever, or die trying.
  zondag 1 april 2007 @ 18:17:43 #10
6536 dwerg
chagrijn
pi_47898507
De laatste post van Z uit het vorige topic:
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 11:06 schreef Z het volgende:
Is het zo dat de papagaaitulp aan populariteit wint? Ik kreeg vandaag een bosje en mijn moeder had laatst ook al prachtige witte papagaaitulpen. Een prachtige tulpsoort (?) vind ik het!
Qua aantallen stelt het niet zo erg veel voor. Je merkt wel een steeds duidelijker scheiding tussen exclusieve en supermarkttulpen. Supermarkten willen rauwe tulpen, recht, minstens 24 gram en 36 centimeter. Alles standaard, continu vier kleuren (rood/roze, wit, geel en een tweekleurige: rood-geel of rood-wit) in het schap. Bloemisten hebben graag zwaardere tulpen en nieuwe soorten om zich te onderscheiden van de massa. Daarmee wil ik niet zeggen dat de supermarkten geen kwaliteit leveren, alleen zul je daar vaak een wat lichtere tulp vinden.

Ik zal een paar niet zo bekende vormen posten.



Topparrot.
Gek genoeg noemen wij (en niet alleen wij) dit parkiettulpen. Binnen deze groep zijn er nog weer verschillende vormen, waarvan de raarste bijna niet meer op tulpen lijken. Deze valt nog wel mee. Rococo is de meest geteelde parkiettulp, deze staat op de zestiende plaats als het gaat om de bollenteelt.



Pretty Woman.
Een leliebloemige, met opvallend gepunte bloemblaadjes.



Hamilton, een zogenaamde crispa-tulp.
Een gefranjerde tulp. Deze vind ik zelf wel mooi, maar ze zijn moeilijk te vinden. Er is geen aanbod, en ook geen vraag.

De meest bekende crispa is Fancy Frills:

I intend to live forever, or die trying.
pi_47899236
Dank voor het antwoord dwerg. En fijn dat er een deel 2 is.

Aldus.
pi_47983954
Wat grappig dat je net die crispatulpen post. Mijn moeder had ze staan, rood met een oranje/geel randje, en ik wou net aan je gaan vragen wat voor tulpen dat nou waren. En toen was het topic dicht en kon het niet. Maar nu wel. En nu had je het al gepost. . Tof. .
It's my party and I'll cry if I want to.
  woensdag 4 april 2007 @ 12:05:04 #13
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_47999298


. . .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  vrijdag 6 april 2007 @ 21:43:46 #14
4593 Marty
Digi-babe
pi_48093235
Vorige week waren we een weekje in Nederland en toen zijn we als echte toeristen naar de keukenhof geweest.
We hadden schitterend weer dus het was een leuk dagje.
Erg mooie tulpen gezien.
Vooral die witte hieronder vonden we erg mooi!!







Forza Juve!
pi_48120484
Die rode virustulpen zijn mooi
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_48120572
Mooie foto's, Marty.
I intend to live forever, or die trying.
pi_48126229
Een jaar geleden schreef je dat er tulpendieven rond liepen. Zijn die nog steeds actief of liggen ze ergens onder een tulpenveldje?

En statistiekjes over grondstoffenverbruik en dergelijke vind ik ook nog steeds leuk, dus daar zou je me ook weer blij mee kunnen maken .
  maandag 9 april 2007 @ 17:09:15 #18
6536 dwerg
chagrijn
pi_48149269
Hallo Wolfje. De tulpendieven zijn weg, of ze hebben een makkelijker manier gevonden om geld te verdienen. De afgelopen maand is er in dit dorp wél bij vier bedrijven 'gewoon' ingebroken. Bij eentje zelfs overdag.

Nog wat statistiekjes. Voor het Milieu Project Sierteelt registreren wij het verbruik van bestrijdingsmiddelen, meststoffen en energie (dat heb ik al eerder verteld, maar voor de nieuwe lezers vertel ik het nog een keer). Ook het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen, organische meststoffen en compost wordt geregistreerd, om zo een volledig beeld te krijgen. Op basis van de teelt die je hebt, wordt je in een milieucluster ingedeeld. Zo kent MPS de clusters Tulp, Chrysant en Lelie, maar ook voor potplanten zijn er verschillende clusters. Voor elk cluster zijn er normen vastgelegd, en daar aan gekoppeld een puntensysteem. Hoe minder kunstmest/energie/bestrijdingsmiddelen je gebruikt, des te meer punten. Als je je afval scheidt (organisch afval, plastic, papier) levert dit ook punten op. Aan de hand van het aantal punten krijgt het bedrijf een kwalificatie: A, B of C. Wij telen elk jaar zo'n beetje dezelfde bloemen, en daardoor kun je verschillende jaren goed met elkaar vergelijken. Ik heb de cijfers van twee verschillende periodes genomen, dan kun je de verschillen en de overeenkomsten zien.





Zoals je kunt zien zijn de normen voor bestrijdingsmiddelen strenger geworden. Voor de teelt van Zomerbloemen: Violier gebruiken we Rizolex, een middel dat in de rode groep zit. In 2006 hebben we een gedeelte van de kas behandeld met een nieuw, biologisch middel (wat dus ook een stuk minder schadelijk is) en dat werkt net zo goed.
I intend to live forever, or die trying.
pi_48196273
Ik heb weer virustulpen! Laura Fygi virustulpen.



En een enigszins uitbundige Monte Carlo met 5 bloemen op 1 steel!
pi_48306692
't Was zeker wel erg zonnig toen je die foto's maakte?
I intend to live forever, or die trying.
pi_48306902
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 22:10 schreef dwerg het volgende:
't Was zeker wel erg zonnig toen je die foto's maakte?
Ja! En daarom zijn nu al na een week uitgebloeid.
pi_48320852
Wat voor kleur is dit?

I intend to live forever, or die trying.
pi_48322562
Die "gevlamde" virustulpen vind ik altijd erg mooi, maar ik ben er ook zo eentje die bloemen meestal in de supermarkt koopt dus ik kom eigenlijk altijd met gewone rode thuis.

Die kleur, is dat een strikvraag Een soort rozerood.

Ik had vorige week rode tulpen gekocht op de markt en daar zat er eentje bij die een twee onregelmatigheden op een bloemblaadje had zitten, ze leken wel een beetje op van die galappeltjes die wespen in bladeren maken. Komt dat voor bij tulpen ? Ik vond het wel mooi (had ik nu maar een foto gemaakt).
pi_48323995
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 14:44 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
Die kleur, is dat een strikvraag Een soort rozerood.
Nou, dit soort is een verloping van Ile de France (waar ik een foto en een erg grote foto van heb). Ile de France is een rode tulp, een mooi soort, recht, redelijk lang, makkelijk om te bossen. En dit nieuwe soort heeft dezelfde eigenschappen, dus ik heb geen reden tot klagen. Alleen snap ik niet dat ze een roze tulp als naam Ile de Orange geven.
I intend to live forever, or die trying.
pi_48347265
quote:
Op zondag 1 april 2007 14:58 schreef Catch22- het volgende:
ben niet zon bloemenfreak, maar het ziet er goed uit kleintje
Heb je het nu over zijn eigen ' tulp' ?

Ook ik lees weer gezellig mee, dwerg...
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')