quote:Op zondag 1 april 2007 15:29 schreef Big_Boss_Man het volgende:
ik zou wel weten wat ik daar zou kweken!
Bedankt!quote:Op zondag 1 april 2007 14:58 schreef Catch22- het volgende:
ben niet zon bloemenfreak, maar het ziet er goed uit kleintje
Goeie fotograaf denk ik.quote:
Qua aantallen stelt het niet zo erg veel voor. Je merkt wel een steeds duidelijker scheiding tussen exclusieve en supermarkttulpen. Supermarkten willen rauwe tulpen, recht, minstens 24 gram en 36 centimeter. Alles standaard, continu vier kleuren (rood/roze, wit, geel en een tweekleurige: rood-geel of rood-wit) in het schap. Bloemisten hebben graag zwaardere tulpen en nieuwe soorten om zich te onderscheiden van de massa. Daarmee wil ik niet zeggen dat de supermarkten geen kwaliteit leveren, alleen zul je daar vaak een wat lichtere tulp vinden.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:06 schreef Z het volgende:
Is het zo dat de papagaaitulp aan populariteit wint? Ik kreeg vandaag een bosje en mijn moeder had laatst ook al prachtige witte papagaaitulpen. Een prachtige tulpsoort (?) vind ik het!
Ja! En daarom zijn nu al na een week uitgebloeid.quote:Op vrijdag 13 april 2007 22:10 schreef dwerg het volgende:
't Was zeker wel erg zonnig toen je die foto's maakte?
Nou, dit soort is een verloping van Ile de France (waar ik een foto en een erg grote foto van heb). Ile de France is een rode tulp, een mooi soort, recht, redelijk lang, makkelijk om te bossen. En dit nieuwe soort heeft dezelfde eigenschappen, dus ik heb geen reden tot klagen. Alleen snap ik niet dat ze een roze tulp als naam Ile de Orange geven.quote:Op zaterdag 14 april 2007 14:44 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
Die kleur, is dat een strikvraagEen soort rozerood.
Heb je het nu over zijn eigen ' tulp' ?quote:Op zondag 1 april 2007 14:58 schreef Catch22- het volgende:
ben niet zon bloemenfreak, maar het ziet er goed uit kleintje
Virustulpen kom je in de winkel niet tegen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 14:44 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
Die "gevlamde" virustulpen vind ik altijd erg mooi, maar ik ben er ook zo eentje die bloemen meestal in de supermarkt koopt dus ik kom eigenlijk altijd met gewone rode thuis.
Ik denk dat je botrytis bedoelt (pokken), maar ik kan zo snel geen goeie foto vinden. 't Is niet iets wat op tulpen hoort te zitten. Waren het vlekken zoals je die ook op de linkertulp ziet?quote:Ik had vorige week rode tulpen gekocht op de markt en daar zat er eentje bij die een twee onregelmatigheden op een bloemblaadje had zitten, ze leken wel een beetje op van die galappeltjes die wespen in bladeren maken. Komt dat voor bij tulpen ? Ik vond het wel mooi (had ik nu maar een foto gemaakt).
Mijn moeder zweert bij allerlei trucje (gaatje in de steel onder de kop, een klein scheutje bleekwater in de vaas). Ik moet zeggen dat ze vaak lang en mooi staan bij moeders, maar ik vroeg me af of het volgens jou ook werkelijk zin heeftquote:Op zondag 22 april 2007 11:11 schreef dwerg het volgende:
Tja, dat hangt van zoveel dingen af, Yokohama staat makkelijk een week, en andere soorten hebben daar meer moeite mee. Ook zoiets simpels als de grootte van de bol die onder de tulp zit bepaalt nog gedeeltelijk de houdbaarheid. En je moet ze niet op de vensterbank in de volle zon zetten.
Het is verstandig om ze eerst op een koele plek een nachtje water te laten drinken voor je ze in de huiskamer zet. Het papiertje er omheen laten zitten (of de bos in een krant wikkelen), en ze dan in de kelder, of op een andere redelijk koele plek neerzetten. In een hoekje op het aanrecht bijvoorbeeld als je geen kelder hebt. De volgende ochtend anderhalve centimeter van de stelen afsnijden, en daarna in een vaas zetten.
wat houd gewasbescherming rood in?quote:Op maandag 9 april 2007 17:09 schreef dwerg het volgende:
Hallo Wolfje.De tulpendieven zijn weg, of ze hebben een makkelijker manier gevonden om geld te verdienen. De afgelopen maand is er in dit dorp wél bij vier bedrijven 'gewoon' ingebroken. Bij eentje zelfs overdag.
Nog wat statistiekjes. Voor het Milieu Project Sierteelt registreren wij het verbruik van bestrijdingsmiddelen, meststoffen en energie (dat heb ik al eerder verteld, maar voor de nieuwe lezers vertel ik het nog een keer). Ook het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen, organische meststoffen en compost wordt geregistreerd, om zo een volledig beeld te krijgen. Op basis van de teelt die je hebt, wordt je in een milieucluster ingedeeld. Zo kent MPS de clusters Tulp, Chrysant en Lelie, maar ook voor potplanten zijn er verschillende clusters. Voor elk cluster zijn er normen vastgelegd, en daar aan gekoppeld een puntensysteem. Hoe minder kunstmest/energie/bestrijdingsmiddelen je gebruikt, des te meer punten. Als je je afval scheidt (organisch afval, plastic, papier) levert dit ook punten op. Aan de hand van het aantal punten krijgt het bedrijf een kwalificatie: A, B of C. Wij telen elk jaar zo'n beetje dezelfde bloemen, en daardoor kun je verschillende jaren goed met elkaar vergelijken. Ik heb de cijfers van twee verschillende periodes genomen, dan kun je de verschillen en de overeenkomsten zien.
[afbeelding]
[afbeelding]
Zoals je kunt zien zijn de normen voor bestrijdingsmiddelen strenger geworden. Voor de teelt van Zomerbloemen: Violier gebruiken we Rizolex, een middel dat in de rode groep zit. In 2006 hebben we een gedeelte van de kas behandeld met een nieuw, biologisch middel (wat dus ook een stuk minder schadelijk is) en dat werkt net zo goed.
okeej maar welk middel spuiten jullie danquote:Op woensdag 25 april 2007 14:16 schreef dwerg het volgende:
De gewasbeschermingsmiddelen zijn bij het Milieu Project Sierteelt ingedeeld in drie groepen, waarbij de middelen uit de rode groep het meest belastend zijn voor het milieu, en de middelen uit de groene groep het minst schadelijk. Niet alleen de schadelijkheid van de werkzame stof (het gif dus) is van belang, ook de plaats waar het wordt gebruikt. Een middel dat alleen in de kas gebruikt wordt, zal minder schade aan het milieu geven dan een middel dat buiten wordt gespoten. Voorbeeld: een kweker van bomen in een waterrijk open gebied als Boskoop zal merken dat zijn gebruikte middelen sneller in de rode groep komen dan bij een kaschrysantenteler in de Bommelerwaard die dezelfde middelen gebruikt. Klik hier voor een meer gedetailleerde uitleg.
[afbeelding]
Tulp Verandi.
Lijkt wel een beetje op Laura Fygi, maar de kleur van de bloem is minder hard rood. Groeit erg snel, de eerste keer trek je een paar tulpen uit een kistje, en de volgende dag trek je de rest op.
Bedankt!quote:Op woensdag 25 april 2007 16:59 schreef dwerg het volgende:
[Gedegen antwoord, mét illustraties]
Even de rommel verwijderen en dan kunnen deze jongens erin:quote:Op woensdag 25 april 2007 17:43 schreef Automatic_Rock het volgende:
Dwerg, de tulpen in m'n tuin zijn uigebloeid..
Wat moet ik nu doen??
Ik herhaal mijn vraag evenquote:Op woensdag 25 april 2007 17:43 schreef Automatic_Rock het volgende:
Dwerg, de tulpen in m'n tuin zijn uigebloeid..
Wat moet ik nu doen??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |