abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165360688
PS:

Zoals Bas Haring ook betoogt... systemen kunnen best volledig deterministisch zijn en voor ons toch, in praktische zin, non-deterministisch.

Denk bijvoorbeeld aan een dobbelsteen: voor ons is de uitkomst van een worp volledig onvoorspelbaar en in die zin non-deterministisch. Maar het is best denkbaar dat, als we maar voldoende weten over die dobbelsteen en de manier waarop die wordt gegooid, dat wij kunnen voorspellen wat de uitkomst zal zijn.

En zelfs als blijkt dat het voor ons fundamenteel onmogelijk is om dat te voorspellen, dan nog zou dat niet bewijzen dat een worp van een dobbelsteen non-deterministisch is. Dat zou dan alleen iets zeggen over ons vermogen om die dobbelsteen te voorspellen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165360970
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:11 schreef Cockwhale het volgende:
Ik heb je vragen nooit genegeerd Elzies, dus het is nogal een lame reden om het gros van mijn vragen te negeren. Ik vraag met een open houding om verheldering. Ik snap niet in waarom je de vragen dus niet concreet wil beantwoorden. Naar mijn mening heb je deze vragen namelijk niet eerder beantwoord. Zo lijkt het alsof je simpelweg de vragen niet wilt beantwoorden omdat er logischerwijs geen "sensible" antwoord voor te formuleren is die de vrije wil nog bewegingsruimte biedt.

Als jij vraagt welk bewijs er is voor determinisme, dan zeg ik, de onontkoombaarheid en noodzakelijkheid van causaliteit binnen een functioneel universum, oftewel voor orde. Dat baseer ik op logica (deductie) en inductie (ook vanuit wetenschappelijk onderzoek die verwijst naar een causalitair systeem in de natuurkunde/biologie/scheikunde/psychologie etc, wat ons in staat stelt tot "verklaren"). Zolang er geen materie of fenomeen is dat aantoonbaar boven de causaliteit uitstijgt, is er geen reden voor mij om aan te nemen dat er iets is dat de ketting breekt. Determinisme is voor mij simpelweg een onafgebroken complexe ketting van causaliteit.

Ik zal niet ontkennen dat de mens ook zelfdeterministisch is. Daarmee bedoel ik, in een versimpeld irreeel voorbeeld: het woord ijsbeer zet aan tot visualisatie van ijsbeer in gedachte, visualisatie van ijsbeer zet aan tot visualisatie van de Noordpool en gletsjers, gletsjer zet aan tot behoefte aan ijsjes die in de vriezer liggen.
Ik heb nog geen antwoord gekregen hoe het observeren van werkzame hersendelen aantoont dat zoiets als de vrije wil niet zou bestaan. Kortom hoe het observeren van gevolgtrekkingen leidt tot eenduidig bewijs voor deze claim. Die vraag wordt gewoon niet beantwoord.

De kwestie rondom causaliteit is allang behandeld. Het is oud Newtoniaans denken wat slechts opgaat in wat we de materiële macrowereld noemen. Ook daar blijven veel vragen (zoals het onderliggende mechanisme wat aanstuurt tot datgene wat wij kennen als de zwaartekracht) onbeantwoord. Zwaartekracht pas niet binnen de geünificeerde theorie van alles. Natuurkundige wetten in de macrowereld gelden niet binnen de kwantumfysica. Het gros is bovendien gebaseerd op theoretische aannames. Bijna 95% van de niet fysieke ruimte is voor onderzoekers onbekend gebied. Kosmologen noemen het gemakshalve donkere materie en donkere energie, maar we kennen het hele onderliggende mechanisme niet eens. Hoe kun je dan als determinist claimen dat het gehele universum gebaseerd is op dezelfde causale wetten als we het gros daarvan niet eens begrijpen? Nogmaals, oud Newtoniaans denken.

Hetzelfde geldt voor de claim dat de mens zelf deterministisch zou zijn. Die claim leg je neer op basis van een visualisatiespel? Als ik besluit om bij het woord ijsbeer aan iets tegengestelds te denken (bv. een vulkaan) dan maak ik een eigen beslissing om aan een vulkaan te denken. Er bestaan zoveel van die techniekjes. Nee, dat is geen bewijs te noemen.
pi_165361271
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik heb nog geen antwoord gekregen hoe het observeren van werkzame hersendelen aantoont dat zoiets als de vrije wil niet zou bestaan. Kortom hoe het observeren van gevolgtrekkingen leidt tot eenduidig bewijs voor deze claim. Die vraag wordt gewoon niet beantwoord.
Als dit gaat over het experiment van Libet dan kun je ieg zeggen dat de keuze, als die vrij is, niet bewust wordt gemaakt maar onbewust en dat wij ons pas na dat feit bewust worden van de gemaakte keuze.

Of dat nog te rijmen is met 'vrijheid' is vrees ik ieders persoonlijke smaak.

Ook op dat vlak snijdt de analogie van Bas Haring veel hout:

Uiteindelijk gaat het niet om een strak gedefinieerd begrip, maar over een set van subjectieve vooroordelen over vrije wil. Of je vindt dat die bestaat is dan eerder een kwestie van smaak dan van wel/niet weten.
pi_165362461
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je gaat toch ook niet de werkzaamheid van de televisie zoeken in een electriciteitskabel? Staat de stroom gelijk aan het visuele beeld op het scherm? Een geheel aan delen zorgen voor een emergent fenomeen. Overigens is het moeilijk aantonen van een vrije wil, als de vrije wil niet materialistisch of mechanisch gedefinieerd kan worden, alleen abstract in termen van functie. Leg eerst maar eens uit wat de vrije wil is en welke componenenten daarin werkzaam zijn.

Zelf al is causaliteit niet aanwezig in de microwereld, dan nog is er wel sprake van in de macrowereld. Waarom regeert de microwereld de macrowereld en niet andersom? Dat impliceer je namelijk. Of ontken je causaliteit nou in zijn geheel? Ik vind het raar dat je onze theorieen en het gebrek aan concreet bewijs aanvoert als argument voor de vrije wil. Wat heeft dat nou met een vrije wil te maken? Dat heeft net zoveel te maken met kabouters, maar dat vond je zelf een nonargument. Je voert dezelfde argumentatie alleen dan topdown inplaats van bottomup.
pi_165365491
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 12:08 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Je gaat toch ook niet de werkzaamheid van de televisie zoeken in een electriciteitskabel? Staat de stroom gelijk aan het visuele beeld op het scherm? Een geheel aan delen zorgen voor een emergent fenomeen. Overigens is het moeilijk aantonen van een vrije wil, als de vrije wil niet materialistisch of mechanisch gedefinieerd kan worden, alleen abstract in termen van functie. Leg eerst maar eens uit wat de vrije wil is en welke componenenten daarin werkzaam zijn.

Zelf al is causaliteit niet aanwezig in de microwereld, dan nog is er wel sprake van in de macrowereld. Waarom regeert de microwereld de macrowereld en niet andersom? Dat impliceer je namelijk. Of ontken je causaliteit nou in zijn geheel? Ik vind het raar dat je onze theorieen en het gebrek aan concreet bewijs aanvoert als argument voor de vrije wil. Wat heeft dat nou met een vrije wil te maken? Dat heeft net zoveel te maken met kabouters, maar dat vond je zelf een nonargument. Je voert dezelfde argumentatie alleen dan topdown inplaats van bottomup.
Ik impliceer helemaal niet dat de microwereld de macrowereld regeert. Ik schrijf op dat het causale argument niet opgaat wanneer de natuurkundige wetten van de macrowereld niet gelijktijdig corresponderen met de gevolgtrekkingen binnen de microwereld. Gevolgtrekkingen zoals verstrengeling en superpositie waarbij we het achterliggende principe nog niet begrijpen.

Dat geldt ook voor de niet- materiële samenstelling van dit universum die kosmologen gemakshalve donkere materie en donkere energie noemen. Hoe kan inflatie binnen het huidige natuurkundige model zich juist versnellen in plaats dat het afneemt? Dit proces correspondeert dus helemaal niet met de natuurkundige wetten binnen de macrowereld. Hetzelfde geldt voor die processen die sterrenstelsels bijeen houdt want zwaartekracht alleen is daarvoor onvoldoende. Hoe zit het met zwarte gaten die ruimtetijd vervormd en alles op zijn weg opslokt, zelfs licht.

Hoe kan men als determinist glashard blijven beweren dat het hele universum draait op dezelfde causale wetten als diezelfde wetten laag voor laag niet gelijktijdig met elkaar corresponderen? De tijd dat we geloofden in een mechanisch klokuniversum zoals Newton ons deed voorkomen is achterhaald. Zelfs de relativiteitstheorie van Einstein begint binnen die lagen al scheurtjes te vertonen. Zelfs binnen zijn leven besefte Einstein dat, verstrengeling werd daarom ook bekend als het spook van Einstein.

Hetzelfde principe herhaalt een determinist bij het observeren van gevolgtrekkingen binnen onze hersengebieden. Maar dat betekent nog niet dat we het hele onderliggende proces van wat een persoonlijkheid is eenduidig kunnen verklaren. Hetzelfde geldt voor de vrije wil. Je kunt op basis van onvolledig onderzoek geen eenduidige claim neerleggen. Want dan verkoop je feitelijk dogmatisme. Vind ik hoogst onverstandig.

Daarom komt binnen dit stadium de discussie hierover nooit af. Ik vergelijk het met iemand die rotsvast gelooft in een schepper. Die verlangt van de ander dat die kan aantonen dat zijn schepper niet bestaat. Maar dat kan die ander natuurlijk niet waardoor de gelovige zegt, zie je wel. :)
  vrijdag 16 september 2016 @ 14:58:41 #126
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165366105
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 14:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik impliceer helemaal niet dat de microwereld de macrowereld regeert. Ik schrijf op dat het causale argument niet opgaat wanneer de natuurkundige wetten van de macrowereld niet gelijktijdig corresponderen met de gevolgtrekkingen binnen de microwereld. Gevolgtrekkingen zoals verstrengeling en superpositie waarbij we het achterliggende principe nog niet begrijpen.

Dat geldt ook voor de niet- materiële samenstelling van dit universum die kosmologen gemakshalve donkere materie en donkere energie noemen. Hoe kan inflatie binnen het huidige natuurkundige model zich juist versnellen in plaats dat het afneemt? Dit proces correspondeert dus helemaal niet met de natuurkundige wetten binnen de macrowereld. Hetzelfde geldt voor die processen die sterrenstelsels bijeen houdt want zwaartekracht alleen is daarvoor onvoldoende. Hoe zit het met zwarte gaten die ruimtetijd vervormd en alles op zijn weg opslokt, zelfs licht.

Hoe kan men als determinist glashard blijven beweren dat het hele universum draait op dezelfde causale wetten als diezelfde wetten laag voor laag niet gelijktijdig met elkaar corresponderen? De tijd dat we geloofden in een mechanisch klokuniversum zoals Newton ons deed voorkomen is achterhaald. Zelfs de relativiteitstheorie van Einstein begint binnen die lagen al scheurtjes te vertonen. Zelfs binnen zijn leven besefte Einstein dat, verstrengeling werd daarom ook bekend als het spook van Einstein.
Als ik het goed begrijp, zegt Haushofer hier iets anders:
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 09:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je bedoelt dus "klassieke natuurwetten". Dat lijkt me nogal wiedes. Kwantumverstrengeling is een kwantumfenomeen zonder klassiek analagon. Maar we weten na meer dan een eeuw dat de klassieke fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (via het zgn. correspondentieprincipe, waarin je de constante van Planck naar 0 stuurt). Niet andersom (!). Dus ik snap je probleem niet.

Dat je het intuïtief vreemd vind, snap ik wel. Die intuïtie is immers gestoeld op de klassieke natuurkunde (de "macrowereld", zoals je dat zelf noemt). Maar als er iets is wat de moderne natuurkunde ons heeft geleerd, is dat die intuïtie beperkt is.
quote:
Hetzelfde principe herhaalt een determinist bij het observeren van gevolgtrekkingen binnen onze hersengebieden. Maar dat betekent nog niet dat we het hele onderliggende proces van wat een persoonlijkheid is eenduidig kunnen verklaren. Hetzelfde geldt voor de vrije wil. Je kunt op basis van onvolledig onderzoek geen eenduidige claim neerleggen. Want dan verkoop je feitelijk dogmatisme. Vind ik hoogst onverstandig.
Zijn in dit topic ook niet zoveel mensen die dat stellen (zoals zoveel zaken waartegen je te strijde trekt hier).
quote:
Daarom komt binnen dit stadium de discussie hierover nooit af. Ik vergelijk het met iemand die rotsvast gelooft in een schepper. Die verlangt van de ander dat die kan aantonen dat zijn schepper niet bestaat. Maar dat kan die ander natuurlijk niet waardoor de gelovige zegt, zie je wel. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 16 september 2016 @ 23:51:37 #127
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165376516
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jazeker... het is feitelijk een soort 'proving non-existence fallacy'. Wat je dan feitelijk stelt is dat gebeurtenis X geen oorzaak Y heeft. En zoiets kun je natuurlijk nooit weten of empirisch vaststellen.
Dat gaat dan over non-determinisme als ik het goed begrijp? Je kan niet bewijzen dat "X geen oorzaak Y heeft", maar wel het omgekeerde (dat X wel een oorzaak Y heeft). Dus het is mogelijk om determinisme "waar" te bewijzen, en non-determinisme "onwaar", binnen deze gedachtegang.

Maar ik ben eigenlijk van mening dat het begrip "oorzaak" de zaak nodeloos ingewikkeld maakt. Ik zeg dat een systeem deterministisch is, als de evolutie kan vastgelegd worden door de begincondities. (Een definitie die geen gebruik maakt van het begrip "oorzaak".) Met deze definitie kan zowel determinisme als waar of onwaar aangetoond worden. Procedure om determinisme te ontkrachten: twee keer exact dezelfde begintoestand nemen, en een andere evolutie vaststellen.

quote:
Doordat de scope van dit begrip alles is, of dat het ieg fundamenteel onmogelijk is om te bepalen of er iets buiten die scope valt, is het begrip compleet onbruikbaar voor wat dan ook. In die zin compleet vergelijkbaar met een begrip als '(on-)natuurlijk': het heeft geen enkele zin om zaken te labelen als 'natuurlijk' als niets kan worden gelabeld als 'onnatuurlijk'.
Oneens: dat een begrip als scope "alles" heeft, maakt het begrip niet onbruikbaar. Uiteraard, als je het filosofisch bekijkt, kunnen we onmogelijk zeker zijn van determinisme. Maar filosofisch gezien kunnen we van niets zeker zijn. Wetenschappelijk gezien hebben we "inductie": als determinisme geldt voor een (eventueel klein) systeem, dan geldt het voor het ganse universum.

-Een ander voorbeeld is evolutietheorie: ik hoef geen evolutie over miljoenen jaren waar te nemen. Het volstaat om "micro-evolutie" over een enkele decennia vast te stellen, om vervolgens uit inductie de waarheid van evolutietheorie te concluderen.
-Uit het feit dat de zwaartekrachtwetten van Einstein gelden in ons sterrenstelsel, volgt dat deze gelden over heel het heelal (kwantumeffecten daargelaten).
-Dat ik kwantumfysica kan toepassen op het waterstofatoom, impliceert dat kwantumfysica ook geldig is op de meeste complexe moleculen (alhoewel niemand dit ooit heeft kunnen doen).

Determinisme volgt dezelfde regels, je hoeft het enkel te bewijzen op afgezonderde kleine systemen. Daaruit volgt geen filosofische 100% zekerheid, maar die zekerheid laten we ook achterwegen voor andere claims.
quote:
Ik ken de achtergrond van deze anekdote niet... maar mocht men ooit met een definitie van vrije wil komen die beter aansluit bij klassieke zweverige ideeen daarover dan is dat natuurlijk prima. Maar ik zou daar niet op vooruit willen lopen. Vooralsnog lijkt de uitleg die Dennett eraan geeft mij de enige werkbare uitleg.
Ja, dat was eigenlijk het probleem met die delta-functie. Ten tijden van Heaviside was er geen definitie voor de delta-functie (hij stelde het voor als een functie die overal nul is, tenzij in de oorsprong waar de functie oneindig is. Met bijkomende eis dat de oppervlakte onder de functie (i.e. de integraal) gelijk is aan één. Dit is echter geen geldige definitie.). Het heeft lang geduurd voor een definitie, omdat dit ook niet zo eenvoudig was. Niettemin, als Heaviside niet gewoon was voortgegaan met het uitwerken van zijn theorie, zou dit onaangename consequenties hebben gehad voor vele takken van de wetenschap. Voorbeeld van één van zijn quotes hierover:

"Mathematics is of two kinds, Rigorous and Physical. The former is Narrow: the latter Bold and Broad. To have to stop to formulate rigorous demonstrations would put a stop to most physico-mathematical inquiries. Am I to refuse to eat because I do not fully understand the mechanism of digestion?"

Dit gaat over wiskunde, maar is wat mij betreft ook geldig voor om het even welke wetenschap. Een andere mooie quote:

"We do not dwell in the Palace of Truth. But, as was mentioned to me not long since, "There is a time coming when all things shall be found out." I am not so sanguine myself, believing that the well in which Truth is said to reside is really a bottomless pit."

(beide quotes van Oliver Heaviside, geplukt uit wikiquote)
  zaterdag 17 september 2016 @ 00:13:19 #128
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165376934
quote:
Gevolgtrekkingen zoals verstrengeling en superpositie waarbij we het achterliggende principe nog niet begrijpen.
Wat begrijpen we niet over verstrengeling een superpositie?

quote:
Hoe kan inflatie binnen het huidige natuurkundige model zich juist versnellen in plaats dat het afneemt? Dit proces correspondeert dus helemaal niet met de natuurkundige wetten binnen de macrowereld.
Jawel, onder aanname van donkere energie is dit probleem opgelost.

quote:
Dat geldt ook voor de niet- materiële samenstelling van dit universum die kosmologen gemakshalve donkere materie en donkere energie noemen.
Donkere energie is allicht vacuümenergie. Er is enkel een grootte-orde probleem in de berekeningen van de dichtheid door kwantumveldentheorie. Donkere materie kan bijvoorbeeld supersymmetrische deeltjes zijn (wat al een stap is in de richting van snaartheorie).

quote:
Hoe zit het met zwarte gaten die ruimtetijd vervormd en alles op zijn weg opslokt, zelfs licht.
Wat is daar problematisch aan? Tenzij je "firewall"-problemen bedoelt op "the edge" van relativistische kwantumtheorie?
quote:
Hoe kan men als determinist glashard blijven beweren dat het hele universum draait op dezelfde causale wetten als diezelfde wetten laag voor laag niet gelijktijdig met elkaar corresponderen?
Dat lossen we wel op met snaartheorie :). (Ik vind het een beetje muggenziften eigenlijk, na de vele grote (geslaagde!) unificaties. Bijvoorbeeld elektrozwakke kracht. Uiteraard is nog niet alles volledig geünificeerd.)
quote:
De tijd dat we geloofden in een mechanisch klokuniversum zoals Newton ons deed voorkomen is achterhaald. Zelfs de relativiteitstheorie van Einstein begint binnen die lagen al scheurtjes te vertonen. Zelfs binnen zijn leven besefte Einstein dat, verstrengeling werd daarom ook bekend als het spook van Einstein.
Dat relativiteit niet de finale theorie is, is niet bijzonder indrukwekkend. Wat wel indrukwekkend is, is dat relativiteitstheorie een enorm geldigheidsgebied heeft. De scheurtjes waar je het over hebt, gaan over details zoals zwarte gaten en heel dicht bij de big bang. Dit in tegenstelling toch het mechanisch klokuniversum van Newton, dat zelfs de onregelmatigheden in de baan van Mercurius niet kon verklaren.
quote:
Hetzelfde principe herhaalt een determinist bij het observeren van gevolgtrekkingen binnen onze hersengebieden. Maar dat betekent nog niet dat we het hele onderliggende proces van wat een persoonlijkheid is eenduidig kunnen verklaren.
Nee, maar je kunt wel één neuron isoleren, en mathematisch het gedrag van dat neuron voorspellen. En aangezien de hersenen bestaan uit neuronen en (hersen)vocht...
quote:
Hetzelfde geldt voor de vrije wil. Je kunt op basis van onvolledig onderzoek geen eenduidige claim neerleggen. Want dan verkoop je feitelijk dogmatisme. Vind ik hoogst onverstandig.
Ik voer geen betoog tegen vrij wil, maar voor determinisme. Vrije wil is hiermee niet gerelateerd zoals Molurus al opmerkte.
quote:
Voor de schepper is er geen bewijs, aan de andere kant zijn alle natuurwetten die zijn opgesteld deterministisch. Ik ga niet wachten op een theorie die ook zwaartekracht unificeert met elektrozwakke kracht of op supersymmetrie, om alvast te claimen dat hieruit volgt dat het universum deterministisch is. Het probleem met jouw betoog is, dat als snaartheorie morgen bewezen wordt, je wel nieuwe details vindt die we nog niet volledig begrijpen.
pi_165379171
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 10:04 schreef Molurus het volgende:
Maar ik zou daar niet op vooruit willen lopen. Vooralsnog lijkt de uitleg die Dennett eraan geeft mij de enige werkbare uitleg.
Dennett's compatibilisme is alleen formuleerbaar als determinisme geen non-begrip is.

Andere begrippen die voor jou even onacceptabel zullen zijn:
1. objectief (ivm met jouw criterium van objectief identificeerbaar)
2. het zelf (ivm met jouw begrip van vrijheid)

Zo niet, graag een definitie van deze twee begrippen, die voldoet aan jouw standaard.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 17-09-2016 10:38:54 ]
The view from nowhere.
pi_165379184
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 14:58 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp, zegt Haushofer hier iets anders:

[..]

[..]

Zijn in dit topic ook niet zoveel mensen die dat stellen (zoals zoveel zaken waartegen je te strijde trekt hier).

[..]

Ik ben het niet eens met wat Haushofer hier opschrijft. Dat de klassieke fysica een afgeleide zou zijn van de kwantumfysica. Dat is een aanname, nog geen voldongen feit.

Dat is wat deterministen doen, vasthouden aan eigen aannames en dit verkopen als bewezen feiten.

Laat ik een andere vergelijking maken. We kunnen de gevolgtrekkingen van de oerknal observeren en meten. Op basis hiervan kunnen we ervan uitgaan dat de oerknal heeft plaatsgevonden. De gemeten uniforme achtergrondstraling die overal universum hetzelfde is maakt zo'n theorie aannemelijk.

Maar wat die oerknal heeft veroorzaakt weten we niet. Vroeger werden dergelijke vragen door de gevestigde onderzoekers verworpen. Er was een oerknal, punt. De rest werd als irrelevant beschouwd. Daar werd niet over gesproken. Daarna werd de oerknal voorzichtig een singulariteit genoemd en vandaag de dag ontwikkelen we modellen om zoiets als de oerknal te verklaren.

Deterministen staan op het niveau van het observeren van gevolgtrekkingen en trekken daar hun grens. De rest is irrelevant want het is toch niet aantoonbaar te maken. Dus deterministen vereenzelvigen gevolgtrekkingen met oorzaken en verkopen dit als waarheid. Daar trek ik juist de grens.
  zaterdag 17 september 2016 @ 09:32:47 #131
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165379292
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 09:16 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik ben het niet eens met wat Haushofer hier opschrijft. Dat de klassieke fysica een afgeleide zou zijn van de kwantumfysica. Dat is een aanname, nog geen voldongen feit.
Kan je een concreet voorbeeld geven waar klassieke fysica geen afgeleide is van kwantumfysica? Want er zijn veel voorbeelden die ik ken, waar dit wél het geval is (Bohr model, harmonische oscillator, het energiespectrum van een zwarte straler, ...).
pi_165379355
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 09:32 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Kan je een concreet voorbeeld geven waar klassieke fysica geen afgeleide is van kwantumfysica? Want er zijn veel voorbeelden die ik ken, waar dit wél het geval is (Bohr model, harmonische oscillator, het energiespectrum van een zwarte straler, ...).
Die voorbeelden heb ik toch al tig keer in vorige reacties opgeschreven? Ik ga niet telkens dezelfde vragen opnieuw beantwoorden.

Stel dat de wetten die opgaan binnen de kwantumfysica zouden gelden in de macrowereld. Dan zouden we toch een totaal andere realiteit kennen? Een realiteit die onze stoutste dromen overtreft. Jouw positie zou overal en nergens kunnen zijn, in plaats van dat er nu één versie van jou bestaat in de macrowereld op dezelfde positie. Ieder persoon die met elkaar in contact zou zijn geweest zouden overal ter wereld ongeacht de afstand dezelfde beweging maken. Kun je dat voorstellen? Ik til in Nederland mijn been op en de mensen waarmee ik in contact ben geweest doen exact op dat moment precies hetzelfde. In China, in Australië, in Canada, in Noorwegen. Afstand doet er niet toe.
  zaterdag 17 september 2016 @ 09:48:04 #133
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165379399
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 09:42 schreef Elzies het volgende:

[..]

Stel dat de wetten die opgaan binnen de kwantumfysica zouden gelden in de macrowereld. Dan zouden we toch een totaal andere realiteit kennen? Een realiteit die onze stoutste dromen overtreft. Jouw positie zou overal en nergens kunnen zijn, in plaats van dat er nu één versie van jou bestaat in de macrowereld op dezelfde positie.
De onbepaaldheid op de positie in de kwantumfysica is omgekeerd evenredig met de massa. Een elektron met een lage massa, heeft een hoge onbepaaldheid. Als je de onbepaaldheid uitrekent voor de massa van een mens, dan kom je een verwaarloosbaar laag getal uit. Hetzelfde geldt voor de onbepaaldheid op de snelheid: je kunt het onzekerheidsprincipe niet gebruiken om onder je snelheidsboetes uit te komen. Er is dus wat dit betreft volledige correspondentie als je de formules juist toepast.

quote:
Ieder persoon die met elkaar in contact zou zijn geweest zouden overal ter wereld ongeacht de afstand dezelfde beweging maken. Kun je dat voorstellen? Ik til in Nederland mijn been op en de mensen waarmee ik in contact ben geweest doen exact op dat moment precies hetzelfde. In China, in Australië, in Canada, in Noorwegen. Afstand doet er niet toe.
Uit welk kwantummechanisch principe volgt dit?
pi_165379531
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 09:48 schreef yarnamc het volgende:

[..]

De onbepaaldheid op de positie in de kwantumfysica is omgekeerd evenredig met de massa. Een elektron met een lage massa, heeft een hoge onbepaaldheid. Als je de onbepaaldheid uitrekent voor de massa van een mens, dan kom je een verwaarloosbaar laag getal uit. Hetzelfde geldt voor de onbepaaldheid op de snelheid: je kunt het onzekerheidsprincipe niet gebruiken om onder je snelheidsboetes uit te komen. Er is dus wat dit betreft volledige correspondentie als je de formules juist toepast.

[..]

Uit welk kwantummechanisch principe volgt dit?
Verstrengeling.

Verder lees ik in jouw uitleg niet datgene wat ik bedoel. In de macrowereld heb je één positie en één locatie. In de kwantumfysica geldt dit principe niet tenzij het wordt geobserveerd. Zonder observatie kan het allerlei posities tegelijkertijd innemen. Hoe kan waarneming het gedrag van zo'n elementair deeltje beïnvloeden en hoe kan het dat we dan bepaalde eigenschappen van dit deeltje niet gelijktijdig kunnen observeren maar slechts één eigenschap.
  zaterdag 17 september 2016 @ 10:21:33 #135
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165379696
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 10:03 schreef Elzies het volgende:
Verder lees ik in jouw uitleg niet datgene wat ik bedoel. In de macrowereld heb je één positie en één locatie. In de kwantumfysica geldt dit principe niet tenzij het wordt geobserveerd. Zonder observatie kan het allerlei posities tegelijkertijd innemen.
In de macro-wereld neem je ook verschillende posities tegelijk in, maar de waarschijnlijkheidsdistributie van die posities heeft een verwaarloosbaar lage standaarddeviatie. (Voor één elektron is de standaarddeviatie véél groter.) Vandaar dat je één positie "lijkt" in te nemen. Die lage standaarddeviatie is niet in strijd met kwantumfysica, maar volgt uit juiste toepassing van de formules.
quote:
Hoe kan waarneming het gedrag van zo'n elementair deeltje beïnvloeden
Als je de positie van een elektron wilt waarnemen, dan moet je er fotonen op schieten. Uit de manier waarop de fotonen al dan niet terugkaatsen (i.e. de zogenaamde werkzame doorsnede) bepaal je de positie. Maar zo'n foton zal de snelheid van het elektron hebben gewijzigd, omdat het elektron heel licht is. Een enkel foton zal mijn snelheid daarentegen niet kunnen wijzigen. (Dit is een gesimplificeerde uitleg van het mechanisme, maar het is deze uitleg die Heisenberg tussen haakjes voor ogen had.)
quote:
en hoe kan het dat we dan bepaalde eigenschappen van dit deeltje niet gelijktijdig kunnen observeren maar slechts één eigenschap.
Dus om dezelfde reden als erboven, een foton sturen op het elektron om zijn positie vast te leggen, wijzigt zijn snelheid. Snelheidsmetingen wijzigen dan weer de positie. In een meer rigoureuse kwantummechanische uitleg, is dit omdat een golffuntie niet tot twee disjuncte eigenruimtes tegelijk kan behoren. Dit alles lijkt me niet strijdig met de mechanica op macro-schaal.
quote:
Verstrengeling
Ik denk dat wat je zei niet uit verstrengeling volgt. Bovendien is verstrengeling van twee deeltjes zeer moeilijk in stand te houden. Waarnemingen verstoren de verstrengeling, en ieder invallend foton kan je al als waarneming beschouwen. Het is compleet onmogelijk dat een mens volledig verstrengeld is met een andere mens. Bovendien geldt ook het monogamie principe op verstrengeling: niet alle mensen kunnen tegelijkertijd verstrengeld zijn. Verstrengeling komt voor in de natuur, maar niet op de schaal die jij voor ogen hebt. Het zou energetisch heel ongunstig zijn om mensen te verstrengelen. Dat dit dus niet gebeurt, is niet in strijd met kwantumprincipes.

Dat neemt niet weg trouwens dat er verstrengeling optreedt tussen elektronen binnen de atomen die jou vormen. Dat nemen we ook direct waar aan de hand van spectroscopie. Elk elektron kan maar met één ander elektron verstrengeld zijn, en het is dus gewoon energetisch veel gunstiger dit binnen het atoom te doen.
pi_165401903
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 10:21 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Ik denk dat wat je zei niet uit verstrengeling volgt. Bovendien is verstrengeling van twee deeltjes zeer moeilijk in stand te houden. Waarnemingen verstoren de verstrengeling, en ieder invallend foton kan je al als waarneming beschouwen. Het is compleet onmogelijk dat een mens volledig verstrengeld is met een andere mens. Bovendien geldt ook het monogamie principe op verstrengeling: niet alle mensen kunnen tegelijkertijd verstrengeld zijn. Verstrengeling komt voor in de natuur, maar niet op de schaal die jij voor ogen hebt. Het zou energetisch heel ongunstig zijn om mensen te verstrengelen. Dat dit dus niet gebeurt, is niet in strijd met kwantumprincipes.

Dat neemt niet weg trouwens dat er verstrengeling optreedt tussen elektronen binnen de atomen die jou vormen. Dat nemen we ook direct waar aan de hand van spectroscopie. Elk elektron kan maar met één ander elektron verstrengeld zijn, en het is dus gewoon energetisch veel gunstiger dit binnen het atoom te doen.
Het is niet in strijd, maar er is wel degelijk een aantoonbaar verschil zoals verstrengeling plaatsvind binnen de elementaire wereld en het ontbreken ervan binnen de macrowereld. (want daar verschillen we toch echt van mening)

Hetzelfde geldt voor de zogenoemde kwantumsprong. Waarbij een elektron binnen de verschillende lagen van een atoom van de ene laag verdwijnt om vervolgens bij de volgende laag te verschijnen. Stel dat jij als mens om Parijs heenrijdt met je auto, vervolgens van de radar verdwijnt en ineens opduikt in New York. Dat zijn gedragingen die we natuurlijk in de macrowereld niet tegenkomen. (behalve in science fictionfilms)

Natuurlijk zie ik ook overeenkomstigheden. Elke chemische reactie wordt veroorzaakt door een bewegingsverandering, een kwantumsprong van een afzonderlijke elektron. Zo'n sprong staat daarom aan de basis van iedere chemische reactie. Dat betekent dat alle chemische structuren tot stand gekomen zijn door talloze miljarden kwantumsprongen van talloze miljarden elektronen.

Dan kom je weer terug bij de oorspronkelijke discussie, de een ziet er een doelgerichte complexiteit in en de ander een toevallige samenloop van omstandigheden. Het beantwoord evenwel niet de vraag wie er nu eigenlijk waarneemt. Vind ik wel interessante dingen om over na te denken. Ik heb daar geen godsbeeld of religie voor nodig, maar ik vind het verdomd interessant dat wij als deel van die complexe structuur onderzoek doen naar onszelf.
  zondag 18 september 2016 @ 23:43:51 #137
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165419852
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2016 13:32 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is niet in strijd, maar er is wel degelijk een aantoonbaar verschil zoals verstrengeling plaatsvind binnen de elementaire wereld en het ontbreken ervan binnen de macrowereld. (want daar verschillen we toch echt van mening)
Zonder verstrengeling zouden moleculen zich niet zo vormen als ze doen. De effecten zijn dus voelbaar tot op macroschaal. Het is eigenlijk voor de hand liggend dat volledige objecten niet gaan verstrengelen, vanwege het monogamie-principe en omdat verstrengeling enkel gunstig is op korte afstand.
quote:
Hetzelfde geldt voor de zogenoemde kwantumsprong. Waarbij een elektron binnen de verschillende lagen van een atoom van de ene laag verdwijnt om vervolgens bij de volgende laag te verschijnen. Stel dat jij als mens om Parijs heenrijdt met je auto, vervolgens van de radar verdwijnt en ineens opduikt in New York. Dat zijn gedragingen die we natuurlijk in de macrowereld niet tegenkomen. (behalve in science fictionfilms)
Die kwantumsprong en de overgang naar macro-schaal hiervan is toevallig iets dat zéér goed begrepen is. De "kwantumsprong" voor een enkel atoom is redelijk groot en wordt uitgelegd met atoomorbitaaltheorie. Vervolgens verklaart molecuulorbitaaltheorie (MOT) waarom de kwantumsprongen al kleiner zijn in moleculen. Voor volledige materialen (bijvoorbeeld metalen, halfgeleiders, ...) gebruiken we bandentheorie. Uit (eerder eenvoudige) kwantummechanische berekeningen volgt dan dat er nauwelijks kwantumsprongen zijn in zo'n volledig metaal, halfgeleider, ... op enkel uitzonderingen na (b.v. de zogenaamde "bandgap").

Die kwantumsprong is trouwens een sprong in energie (lagen of schillen van het atoom) en geen sprong is positie. Dus de vergelijking die je maakt gaat niet helemaal op. Ook bestaat er een soort van "sprong in positie", namelijk kwantumtunneling. Maar de tunnelingsprobabiliteit is omgekeerd evenredig met de massa, dus het is logisch dat we dat niet waarnemen in het dagelijkse leven. Behalve dan als je de vele chemische reacties meerekent, zonder de welke geen leven mogelijk was (fotosynthese is bijvoorbeeld niet mogelijk zonder kwantumtunneling).
pi_165422309
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 09:16 schreef Elzies het volgende:
Je roept een heleboel dingen met allerlei wollige formuleringen en daardoor is het me volstrekt niet duidelijk wat je nou eigenlijk beweert.

Mijn bewering is de volgende: je kunt het correspondentieprincipe op de kwantumveldentheorie loslaten, in de zin dat je de constante van Planck naar 0 stuurt. Dit is "de klassieke limiet". Je laat dan een zadelbenadering op de padintegraal los, waarbij het klassieke pad op natuurlijke wijze domineert en de "kwantumfluctuaties" wegvallen. Het resultaat is de klassieke natuurkunde zoals we die van Newton kennen.

Ik noem dit geen aanname, maar een wiskundig feit. Of de kwantummechanica zelf inherent niet-deterministisch is of niet, is dan weer een andere zaak; je kunt in elk geval uit deze klassieke limiet begrijpen dat de klassieke natuurkunde een limietgeval is van de kwantumveldentheorie.

quote:
Dat is wat deterministen doen, vasthouden aan eigen aannames en dit verkopen als bewezen feiten
? Ik probeer slechts een reactie te geven op jouw wollige en naar mijn idee soms ronduit verkeerde formulering van natuurkunde.
pi_165422395
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2016 13:32 schreef Elzies het volgende:

Wat mensen nogal es doen, en wat ik denk dat ook hier gebeurt, is dat men oude discussies van o.a. Schrödinger, Pauli, etc. erbij sleept en op basis van het toen geldende begrip van de QM allerlei conclusies gaan trekken. Newsflash: we zijn ondertussen zo'n 80 jaar verder.

De vergelijking die jij trekt is dan ook scheef. Het elektron is geen klein biljartballetje wat "opeens verdwijnt en weer ergens anders verschijnt". Het is een kwantumdeeltje. Het is in de lijn van uitspraken als "een elektron kan op twee plaatsen tegelijk zijn". Het is sloppy language, en daarmee wordt de QM onnodig vaag en mystiek gemaakt. Zoals hier:

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 10:03 schreef Elzies het volgende:
Verder lees ik in jouw uitleg niet datgene wat ik bedoel. In de macrowereld heb je één positie en één locatie. In de kwantumfysica geldt dit principe niet tenzij het wordt geobserveerd. Zonder observatie kan het allerlei posities tegelijkertijd innemen.
Nee. Een kwantumdeeltje heeft, als je het een positie toedicht, slecht 1 positie. Als je meent dat dit anders is, zou ik heel graag de exact wiskundige formulering hiervan willen zien.
pi_165422513
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2016 09:32 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Wat Elzies eigenlijk stelt, is dat als we het correspondentieprincipe toepassen, bepaalde fenomenen lijken te verdwijnen. Dat is nogal triviaal.

Hier gaat het om de limiet h --> 0, maar een ander voorbeeldje is de limiet waarin je de lichtsnelheid naar oneindig stuurt, c --> oo. Hiermee open je de lichtkegels in de ruimtetijd en wordt tijd absoluut. Wat Elzies dus doet, is zoiets als stellen dat we "in onze alledaagse waarneming geen relatieve tijd observeren" en dat vervolgens als een probleem ervaren. Dit kan prima verklaard worden met het correspondentieprincipe, maar ik heb een vaag vermoeden dat Elzies niet bekend is hiermee.

Zijn idee dat we selectief met natuurwetten omgaan (zo begrijp ik het iig) is dus domweg onjuist.
pi_165422708
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 09:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je roept een heleboel dingen met allerlei wollige formuleringen en daardoor is het me volstrekt niet duidelijk wat je nou eigenlijk beweert.

Mijn bewering is de volgende: je kunt het correspondentieprincipe op de kwantumveldentheorie loslaten, in de zin dat je de constante van Planck naar 0 stuurt. Dit is "de klassieke limiet". Je laat dan een zadelbenadering op de padintegraal los, waarbij het klassieke pad op natuurlijke wijze domineert en de "kwantumfluctuaties" wegvallen. Het resultaat is de klassieke natuurkunde zoals we die van Newton kennen.

Ik noem dit geen aanname, maar een wiskundig feit. Of de kwantummechanica zelf inherent niet-deterministisch is of niet, is dan weer een andere zaak; je kunt in elk geval uit deze klassieke limiet begrijpen dat de klassieke natuurkunde een limietgeval is van de kwantumveldentheorie.

[..]

? Ik probeer slechts een reactie te geven op jouw wollige en naar mijn idee soms ronduit verkeerde formulering van natuurkunde.
Er is niks wolligs aan wat ik opschrijf, maar we dwalen tegelijkertijd af van het oorspronkelijke onderwerp.

Mijn punt was dat de geobserveerde verschijnselen binnen de kwantumfysica niet opgaan binnen de macrowereld. Ik benoemde als voorbeeld de superpositie, verstrengeling en later de kwantumsprong.

Ik schrijf nergens op dat dit geen doorwerking zou hebben op de macrowereld, maar die geobserveerde verschijnselen vanuit de kwantumfysica voldoen niet bij wat we waarnemen in de macrowereld. Dus kun je ze niet automatisch als hetzelfde en causaal bestempelen zoals een van de grondslagen van het determinisme vereist.

Ik heb dit voorbeeld zelfs nog doorgevoerd naar de observaties van wat kosmologen donkere materie (de kracht die sterrenstelsels bijeen houdt) en donkere energie (die kracht die ons materiële universum versneld lijkt te expanderen) noemen, maar waarvan we het onderliggende mechanisme niet begrijpen. Dus om die krachten automatisch causaal en uniform aan onze huidige natuurwetten te koppelen is natuurlijk grote onzin te noemen. Daarvoor weten we onvoldoende. Dat geldt ook voor de nog openstaande vragen binnen de kwantumfysica als het vraagstuk over de zwaartekracht wat niet past binnen de geünificeerde theorie van alles.

De determinist zal dit natuurlijk nooit willen toegeven omdat anders zijn deterministische model instort.

Verder zit er zo'n complexiteit in het geobserveerde dat je uitkomt op twee stellingen. De natuurlijke orde vertoond een mate van doelgerichtheid of zelfs intelligentie. (waarvan de zelfbewuste en intelligente mens als fysiek minuscuul deeltje van dit universum een voorbeeld is) of alle complexiteit is een toevallige samenloop van omstandigheden. Laatstgenoemde is echter een geloofsopvatting waarbij ik geen concrete onderbouwing lees voor die stelling.

Dat was de kern van deze discussie wat zich uitmond op de vraag of zoiets als de vrije wil bestaat. Mijn stelling was dat we dat niet weten omdat er nog teveel vragen openstaan. Vragen over wat zelfbewustzijn is, de persoonlijkheid en vooral hoe dit onderliggende mechanisme werkt. Het observeren van gevolgtrekkingen alléén (waarbij je de vraag kunt stellen wie of wat het is wat observeert) maakt nog geen definitieve conclusies.

Verder wordt het een beetje een herhalingsoefening omdat men telkens dezelfde vragen blijft stellen, al een oordeel klaar heeft en bepaalde vragen van mijn kant stelselmatig negeert. Dan wordt het een beetje een zinloos ja-nietus. Determinisme is filosofisch dogmatisme wat zich probeert te verkopen als wetenschappelijk, maar dat is het niet. Dat is duidelijk uit deze discussie naar voren geschoven.
  maandag 19 september 2016 @ 09:52:52 #142
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165423055
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 09:36 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mijn punt was dat de geobserveerde verschijnselen binnen de kwantumfysica niet opgaan binnen de macrowereld.
En dat is nu al een aantal keren keihard onderuit gehaald. Maar dat lees je niet.

Verder weet ik niet hoe vaak mensen je nog moeten vertellen dat kwantumverschijnselen op welke schaal dan ook in geen enkel opzicht conflicterend zijn met determinisme. Het enige wat je gedaan hebt door daar over te beginnen is het etaleren van je complete onwetendheid op dit gebied.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_165423544
quote:

Mijn punt was dat de geobserveerde verschijnselen binnen de kwantumfysica niet opgaan binnen de macrowereld.
Niet lijken op te gaan, wat prima te verklaren valt met het correspondentieprincipe. Dus wat is je probleem nu eigenlijk?
pi_165423591
quote:
Dus om die krachten automatisch causaal en uniform aan onze huidige natuurwetten te koppelen is natuurlijk grote onzin te noemen.
Nee, dat is hoe wetenschap werkt. Wetenschap is conservatief. Pas als je hele goede redenen hebt om buiten je paradigma te kijken om iets te kunnen verklaren, ga je dat doen. Bij donkere energie en materie zijn er legio verklaringen te vinden binnen ons paradigma (de kwantumveldentheorie/ het standaardmodel) waarmee we het mogelijk kunnen verklaren.

Het is juist grote onzin om bij elk onverklaard fenomeen af te gaan wijken van je paradigma. Wetenschap zou dan volstrekte chaos zijn.

Dit heeft niks met determinisme te maken.
pi_165429001
quote:
14s.gif Op maandag 19 september 2016 09:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dat is nu al een aantal keren keihard onderuit gehaald. Maar dat lees je niet.

Verder weet ik niet hoe vaak mensen je nog moeten vertellen dat kwantumverschijnselen op welke schaal dan ook in geen enkel opzicht conflicterend zijn met determinisme. Het enige wat je gedaan hebt door daar over te beginnen is het etaleren van je complete onwetendheid op dit gebied.
Je kunt nu glashard beweren dat iets onderuit is gehaald, maar er is helemaal niets onderuit gehaald. Ik lees in ieder geval nergens steekhoudende argumenten, slechts onvolledige deterministische aannames die ik juist onderuit heb gehaald door het algemene causaliteitsprincipe eruit te halen. Een van de grondbeginselen van het deterministische model.

Ik kom in de macrowereld nergens het concept van superpositie, verstrengeling of kwantumsprong tegen. Zo simpel is het. Claim je van wel dan lees ik graag een voorbeeld, niet slechts aannames van hoe het zou moeten zijn. Dat is onwetenschappelijk en de reden dat ik het determinisme filosofisch dogmatisme noemt in plaats van wetenschap. Geobserveerde gevolgtrekkingen automatisch proberen te vereenzelvigen met een achterliggend mechanisme (wat we nog helemaal niet begrijpen) is géén eerlijke wetenschap.

Opnieuw wordt voor de honderdste maal mijn vragen stelselmatig genegeerd binnen deze discussie.

-Hoe kun je op basis van het observeren van actieve hersendelen concluderen dat de vrije wil niet zou bestaan?

Wat is het 'wat' wat observeert?

-Hoe werkt het achterliggende mechanisme waardoor hersengebieden werken zoals ze werken?

Allemaal vragen waarbij het observeren van gevolgtrekkingen alléén onvoldoende antwoord biedt.
pi_165429392
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 10:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat is hoe wetenschap werkt. Wetenschap is conservatief. Pas als je hele goede redenen hebt om buiten je paradigma te kijken om iets te kunnen verklaren, ga je dat doen. Bij donkere energie en materie zijn er legio verklaringen te vinden binnen ons paradigma (de kwantumveldentheorie/ het standaardmodel) waarmee we het mogelijk kunnen verklaren.

Het is juist grote onzin om bij elk onverklaard fenomeen af te gaan wijken van je paradigma. Wetenschap zou dan volstrekte chaos zijn.

Dit heeft niks met determinisme te maken.
Dat wetenschap slechts conservatief zou zijn is een achterhaalde stelling wat hoort binnen de denkkaders van de zogenoemde oudgedienden. Wetenschappers die claimen dat alleen hun denkkader de waarheid in pacht heeft, terwijl de praktijk hen allang heeft ingehaald. :')

Geen enkele kosmoloog kan een bevredigend model bieden waarom ons universum versneld expandeert. We kunnen louter de gevolgtrekking observeren, het achterliggende mechanisme begrijpen we niet. We weten zelfs niet of zoiets als donkere energie bestaat, wat in principe ook geldt voor donkere materie. Er is namelijk nog geen grammetje donkere materie aangetoond. Maar er is een model nodig wat moet verklaren wat onze sterrenstelsels bijeenhoudt aangezien zwaartekracht (een andere nog steeds onverklaarbare natuurlijke kracht) daar onvoldoende voor zou zijn. Computermodellen hebben dat berekent.

Dan is het natuurlijk klinkklare onzin glashard te blijven beweren dat een bepaald verschijnsel waarvan we niet weten wat het is en wat het achterliggende mechanisme daarvan is automatisch past binnen onze huidige (en nog steeds onvolledige) modellen.

Deterministen zullen krampachtig blijven volhouden dat dit wel zo is zonder dat ze concreet hun stellingen weten te onderbouwen. Want geen enkele determinist weet wat donkere energie en donkere materie is. Toch claimen ze dat dit past binnen hun deterministisch model. Ze moeten wel want anders stort hun model in elkaar. Alsof je moet aannemen dat wat de oerknal tot aanzijn heeft gebracht deterministisch is terwijl je dat nooit zult kunnen onderbouwen. Dag causaliteitsprincipe. :W

Moderne wetenschap stapt steeds vaker af van bestaande paradigma's. Ze moeten wel willen ze verder onderzoek kunnen doen. Nadeel is wel dat vandaag de dag commerciële belangen een te grote rol spelen.
pi_165429598
Ehm... Elzies... je praat tegen iemand die wel wetenschapper is. :P

En net als haushofer is het mij niet duidelijk:

1) waarom wat je hier schrijft ook maar iets met determinisme te maken zou hebben.
2) waarom determinisme iets met vrije wil te maken zou hebben.

Wat mij betreft ben je nu twee lagen bovenop dit onderwerp aan het stapelen die beide off topic zijn.
pi_165432334
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 14:51 schreef Elzies het volgende:
Dat wetenschap slechts conservatief zou zijn is een achterhaalde stelling wat hoort binnen de denkkaders van de zogenoemde oudgedienden. Wetenschappers die claimen dat alleen hun denkkader de waarheid in pacht heeft, terwijl de praktijk hen allang heeft ingehaald. :')
Ik ben zelf werkzaam in die wetenschap, dus ik ga er voor het gemak even van uit dat ik "de praktijk" net wat beter in kan schatten dan iemand die zijn natuurkunde en wetenschapsfilosofie niet goed op een rij heeft. :)

Verder gaat dit gesprek geen kant op naar mijn idee, dus ik laat het hier even bij.
pi_165443796
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 15:00 schreef Molurus het volgende:
2) waarom determinisme iets met vrije wil te maken zou hebben.
Heb ik een eind terug geprobeerd aan te geven.

Determinisme lijkt me relevant in deze discussie omdat determinisme en vrije wil elkaar uitsluiten.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_165443928
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 01:04 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Determinisme lijkt me relevant in deze discussie omdat determinisme en vrije wil elkaar uitsluiten.
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 22:00 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Mijns inziens zou deze vorm van determinisme (waarvan we niet zeker weten of het waar is, oftewel of ons universum echt deterministisch is) een vrije wil uitsluiten. Of zelfs iedere vorm van vrijheid uitsluiten, want er is dan in wezen niets vrij.
Is in zo'n universum - waarvan we niet (kunnen) weten of het bestaat - het onderscheid tussen in een gevangenis zitten en 'vrij' over straat lopen een zinvol onderscheid?

Ik zou zeggen van wel. Vrijheid zoals we dat begrip normaal gebruiken bestaat alleen in die zin en in geen enkele andere. En in die uitleg heeft vrijheid niets te maken met determinisme.

We weten wel dat je niet vrij bent om die gevangenis te verlaten, we weten niet of het universum deterministisch is. En dus kan de vraag of determinisme waar is niet relevant zijn voor het vrijheidsberovende karakter van gevangenissen. Het is niet alsof een fundamentele onbepaaldheid op de kwantumschaal daar iets aan zou veranderen.

Zie ook:

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 20-09-2016 02:04:40 ]
pi_165444167
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 01:04 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Het is bekent dat Molurus een afwijkende definitie van 'vrije wil' gebruikt.

Als je een discussie voert over twee conflicteren ideeen van de menselijke vrijheid, is het verwarrend om ze beide dezelfde naam te geven.

De reden is volgens mij van propaganda technische aard. Jouw standpunt is niet in strijd met die van Molurus. Maar jouw formulering daarvan: 'de vrije wil bestaat niet', mag niet. Je moet je idee van vrijheid beperken tot de externe bewegingsruimte, en de mogelijkheden daarin 'vrije wil' noemen. In dat geval kan iemand als Elzies wel zeggen dat hij gelooft dat mensen een 'vrije wil' hebben, maar het betekent dan dat zij die niet hebben. Als hij toch echt wil zeggen dat mensen een 'vrije wil' hebben, dan is daarvoor geen begrip meer beschikbaar. Dat is de bedoeling. Welbeschouwd is het lullig.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 20-09-2016 04:44:26 ]
The view from nowhere.
pi_165444656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 03:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is bekent dat Molurus een afwijkende definitie van 'vrije wil' gebruikt.
In de uitleg die hij hanteert bestaat vrijheid algemeen niet. En dat is niet afwijkend?

Het hele idee dat "echte vrijheid" moet komen van onbepaaldheden op kwantumniveau is absurd. Bovendien had men daar traditioneel eerder substantiedualisme mee voor ogen dan kwantumfysica, wat als idee nog veel absurder is.

Het is mij niet duidelijk waarom we vast zouden moeten houden aan een absurde en afwijkende uitleg van vrijheid.

Het is een beetje alsof je zegt dat we moeten vasthouden aan het idee dat zwaartekracht instantaan werkt omdat Newton dat ook deed, en dat waar moderne natuurkundigen het over hebben daarom geen "echte zwaartekracht" is. Het is niks anders dan een autoriteitsargument. Het argument heeft verder geen enkele inhoud.

quote:
De reden is volgens mij van propaganda technische aard.
:') |:(

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 20-09-2016 08:53:40 ]
pi_165445027
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 17:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben zelf werkzaam in die wetenschap, dus ik ga er voor het gemak even van uit dat ik "de praktijk" net wat beter in kan schatten dan iemand die zijn natuurkunde en wetenschapsfilosofie niet goed op een rij heeft. :)

Verder gaat dit gesprek geen kant op naar mijn idee, dus ik laat het hier even bij.
Ja en ik ben astronaut. :)

De digitale onzin die mensen zichzelf en anderen op de sociale media aanpraten neem ik in de regel niet zo serieus.

Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je nog niet eens in staat om enkele simpele vragen van mijn kant te beantwoorden, zoals de vraag hoe het observeren van hersenactiviteit bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan. Deze vraag wordt al sinds het begin van deze discussie door deterministen stelselmatig genegeerd.

Hoe kun je causaliteit verdedigen als gemeenschappelijke observatie een heel ander beeld laat zien? Stel ik creëer een explosie en in plaats dat de daaropvolgende schokgolf na verloop van tijd afneemt, neemt de schokgolf en de daarbij horende expansie juist toe. Zou dit verschijnsel passen binnen de ons bekende natuurkundige wetten of zou het er juist tegengesteld aan zijn? Dat is precies hoe donkere energie zich gedraagt. Tegengesteld en allesbehalve uniform aan de ons bekende natuurkundige wetten.

Hoe kan je dan als determinist zonder enig weerwoord en betoog glashard het omgekeerde beweren? Zoals ik al eerder opschreef, ze hebben geen keuze want anders stort hun deterministische model in elkaar. Dan krijg je het Jehova Getuigen complex. Stoïcijns blijven vasthouden aan een zelfverzonnen waarheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elzies op 20-09-2016 09:10:55 ]
pi_165445386
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je ...
Echt surrealistisch waar jij zo'n grote mond vandaan haalt. Haushofer heeft het label 'wetenschapper' meer dan verdiend en al zeker niet zichzelf daartoe benoemd.
pi_165445488
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 08:26 schreef Molurus het volgende:
Het is mij niet duidelijk waarom we vast zouden moeten houden aan een absurde en afwijkende uitleg van vrijheid.
Dat hoeft ook niet. Daaraan een eigen naam geven is wel zinnig. Van de vrije wil zou je kunnen stellen dat deze niet bestaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 20-09-2016 09:50:52 ]
The view from nowhere.
pi_165445502
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Echt surrealistisch waar jij zo'n grote mond vandaan haalt. Haushofer heeft het label 'wetenschapper' meer dan verdiend en al zeker niet zichzelf daartoe benoemd.
Hou toch op met die onzin. Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen. Daar hecht ik geen enkele waarde aan. Ik lees gewoon de reactie van een persoon die niet eens in staat is om wat simpele kritische vragen te beantwoorden maar hiervoor wegrent. Net zoals al zijn andere deterministische vriendjes. Want opnieuw draait men eromheen en weigert men mijn vragen te beantwoorden. Ik heb ze zelfs een paar reacties terug dik gedrukt. Geen enkele reactie. Hoe veelzeggend. :')
pi_165445561
quote:
Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je nog niet eens in staat om enkele simpele vragen van mijn kant te beantwoorden, zoals de vraag hoe het observeren van hersenactiviteit bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan. Deze vraag wordt al sinds het begin van deze discussie door deterministen stelselmatig genegeerd.
De vrije wil niet zo wetenschappelijk als het creationisme.
The view from nowhere.
  dinsdag 20 september 2016 @ 09:52:55 #158
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165445582
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hou toch op met die onzin. Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen. Daar hecht ik geen enkele waarde aan. Ik lees gewoon de reactie van een persoon die niet eens in staat is om wat simpele kritische vragen te beantwoorden maar hiervoor wegrent. Net zoals al zijn andere deterministische vriendjes. Want opnieuw draait men eromheen en weigert men mijn vragen te beantwoorden. Ik heb ze zelfs een paar reacties terug dik gedrukt. Geen enkele reactie. Hoe veelzeggend. :')
Meneer de "ik heb eens een populair boekje over natuurkunde/kosmologie gelezen en trek daar verkeerd geinterpreteerde conclusies over" die iemand die gepromoveerd is in de natuurkunde eventjes aan de kant zet :') ;( :{
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_165445587
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De vrije wil niet zo wetenschappelijk als het creationisme.
Ik begrijp niet wat je met deze opmerking bedoelt.

Maar mijn vraag blijft overeind staan. Geef met goede en onderbouwde argumenten aan dat het observeren van werkzame hersengebieden bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
pi_165445612
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar mijn vraag blijft overeind staan. Geef met goede en onderbouwde argumenten aan dat het observeren van werkzame hersengebieden bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
Het is onmogelijk van iets te bewijzen dat het niet bestaat. Zie ook het topic 'glaasje draaien'.
The view from nowhere.
  dinsdag 20 september 2016 @ 09:55:21 #161
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165445614
quote:

[..]

De vraag die hier aan vooraf dient te gaan is: wie hier in dit topic stelt dat?
pi_165445657
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:55 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is onmogelijk van iets te bewijzen dat het niet bestaat. Zie ook het topic 'glaasje draaien'.
Dan moet een determinist het ook niet als eenduidige waarheid verkondigen en doen alsof het zo is. Wel zo eerlijk.

Ik ben gewoon realistisch in mijn stelling. Ik zeg dat we niet kunnen aantonen dat de vrije wil wel of niet bestaat. Simpelweg omdat er nog teveel onbeantwoorde vragen openstaan. Niet vanwege het door de deterministen aangehaalde kabouterargument.
pi_165445739
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen.
Haushofer is gepromoveerd in de theoretisch natuurkundige (hoge energie fysica). Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft. Zelf ben ik ook gepromoveerd in de theoretische natuurkunde, maar dat is lang geleden.
The view from nowhere.
pi_165445787
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Haushofer is gepromoveerd in de theoretisch natuurkundige (hoge energie fysica). Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft. Zelf ben ik ook gepromoveerd in de theoretische natuurkunde, maar dat is lang geleden.
Is het relevant voor de discussie? Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden? Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
  dinsdag 20 september 2016 @ 10:10:32 #165
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165445830
quote:

[..]

Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft.
Nee :), ik ben afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de toegepaste natuurkunde in Gent (België).
pi_165445884
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Is het relevant voor de discussie? Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden? Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
Een wat meer bescheiden houding van jouw kant lijkt me wel op zijn plaats in elk geval. Er zit een verschil tussen vragen stellen en mensen de les lezen tav onderwerpen waar jij zeer waarschijnlijk veel minder vanaf weet.
pi_165445903
quote:

[..]

Geef maar aan hoe of waarom er behalve de fysieke processen die we daar zien nog andere invloeden zijn. Die zijn namelijk nergens te vinden, noch is er enige aanwijzing of reden om ervan uit te gaan dat zoiets bestaat, noch is het nodig of helpt het om iets te kunnen verklaren wat we zonder dat niet kunnen verklaren.

(ik wil het woord "kabouters" nog net niet in de mond nemen, maar dat is nog steeds precies hetzelfde principe)
pi_165445917
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een wat meer bescheiden houding van jouw kant lijkt me wel op zijn plaats in elk geval. Er zit een verschil tussen vragen stellen en mensen de les lezen tav onderwerpen waar jij zeer waarschijnlijk veel minder vanaf weet.
En opnieuw gaan we weer aan discussievermijding doen. Nogmaals, het interesseert me geen moer welke titel iemand zichzelf aanmeet op social media. Iedereen kan zich professor, astronaut of directeur noemen. Leuk, maar volkomen irrelevant.

Gaan we weer terug naar de discussie of blijven we steken binnen deze deterministische heiligverklaring? _O_
pi_165445942
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:16 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Geef maar aan hoe of waarom er behalve de fysieke processen die we daar zien nog andere invloeden zijn. Die zijn namelijk nergens te vinden, noch is er enige aanwijzing of reden om ervan uit te gaan dat zoiets bestaat, noch is het nodig of helpt het om iets te kunnen verklaren wat we zonder dat niet kunnen verklaren.

(ik wil het woord "kabouters" nog net niet in de mond nemen, maar dat is nog steeds precies hetzelfde principe)
Zo'n 95% van de samenstelling van dit universum is niet fysiek van aard, tenzij jij de ontdekking van de eeuw hebt gedaan en kan aantonen wat donkere energie is en welke fysieke omstandigheden verantwoordelijk is voor het steeds sneller expanderen van dit universum. Ik lees het graag. :)
pi_165445948
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dan moet een determinist het ook niet als eenduidige waarheid verkondigen en doen alsof het zo is. Wel zo eerlijk.

Ik ben gewoon realistisch in mijn stelling. Ik zeg dat we niet kunnen aantonen dat de vrije wil wel of niet bestaat. Simpelweg omdat er nog teveel onbeantwoorde vragen openstaan. Niet vanwege het door de deterministen aangehaalde kabouterargument.
Strikt genomen is determinisme niet te bewijzen (vanwege het inductieprobleem). Indeterminisme ook niet. Bewijzen past bij tautologische wiskundige als-dan-stellingen.

De wetenschap kan wel meer of minder aannemelijk maken of een uitgangspunt aannemelijk is, door de consequenties te toetsen. De hele wetenschap is in die laatste zin een doorlopende toets of determinisme een aannemelijk uitgangspunt is. Wat blijkt, oorzaak en gevolg relaties zijn de normaalste zaak van de wereld.
The view from nowhere.
pi_165445949
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:17 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nogmaals, het interesseert me geen moer welke titel iemand zichzelf aanmeet op social media. Iedereen kan zich professor, astronaut of directeur noemen. Leuk, maar volkomen irrelevant.
Nogmaals, haushofer is geen toetsenbordheld die hier even komt doen alsof hij wetenschapper is. Hij is werkelijk gepromoveerd in theoretische natuurkunde.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zullen we maar zeggen.

Dat haushofer vervolgens zegt "je kan de pot op" vind ik niet heel vreemd.
pi_165445962
quote:

[..]

Het heeft een meerwaarde als je verstand hebt van de inhoud.
The view from nowhere.
pi_165445980
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:10 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Nee :), ik ben afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de toegepaste natuurkunde in Gent (België).
Mooi. Mijn complimenten voor je theoretische kennis van de natuurkunde.
The view from nowhere.
pi_165446019
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Strikt genomen is determinisme niet te bewijzen (vanwege het inductieprobleem). Indeterminisme ook niet. Bewijzen past bij tautologische wiskundige als-dan-stellingen.

De wetenschap kan wel meer of minder aannemelijk maken of een uitgangspunt aannemelijk is, door de consequenties te toetsen. De hele wetenschap is in die laatste zin een doorlopende toets of determinisme een aannemelijk uitgangspunt is. Wat blijkt, oorzaak en gevolg relaties zijn de normaalste zaak van de wereld.
Ik ontken oorzaak en gevolg net zo min als dag en nacht. Maar we weten allebei dat de definitie van het determinisme verder reikt dan het observeren van oorzaak en gevolg alléén.

Daarbij is het interessant te vermelden dat er vele vragen openstaan met betrekking tot de oorzaak. We kunnen wel gevolgtrekkingen observeren, maar we begrijpen in veel gevallen het mechanisme achter de uiteindelijke oorzaak niet.

Toevallig las ik gisteren een artikel waaruit bleek dat blinden die met blindheid zijn geboren een extra hersendeel gebruiken om beter te kunnen rekenen. Dat is een gevolgtrekking die we kunnen meten. Maar het achterliggende mechanisme waarom juist een extra hersendeel wordt ingezet zodat men beter kan rekenen, dat begrijpen we niet. We kunnen daar allerlei verschillende aannames voor doen, maar we kunnen er geen eenduidige conclusie aan verbinden.
pi_165446043
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee, jij neemt een gemakkelijke positie in, namelijk degene van "we weten het niet". Tegelijkertijd draai je helemaal door als iemand de klassieke vrije wil ontkent. Je durft geen stelling in te nemen omdat je ze niet kunt beargumenteren met geldende argumentatie.

Vervolgens moeten anderen bewijzen aan jou dat een niet bestaand fenomeen niet bestaat. Okè...
  dinsdag 20 september 2016 @ 10:32:34 #176
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165446082
quote:

[..]

Is het relevant voor de discussie?
Ja. Op het moment dat jij bepaalde natuurkundige fenomenen gaat aanhalen als onderbouwing van je argument, wordt dat relevant. Als een gepromoveerde natuurkundige hetgene jij vertelt labelt als (samengevat) onzin, is dat relevant omdat daarmee je argument wegvalt.

Dat jij dan de discussie weer weg wilt sturen bij het door jezelf aangehaalde onderwerp omdat je terecht gewezen wordt door iemand die er veel meer verstand van heeft, of doet alsof het niet uitmaakt of je 8-10 jaar studie aan een onderwerp hebt gewijd of dat je (zoals jij, vermoed ik) een paar populair wetenschappelijke boeken/docu's hebt gezien, is opmerkelijk.. zo niet, lachwekkend.
quote:
Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden?
Wel als de vragen nergens op slaan en dat wedervragen die worden gesteld met het doel jouw vraag duidelijk te krijgen, genegeerd worden.
quote:
Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
Daar begin ik aan te twijfelen.
pi_165446223
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:32 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ja. Op het moment dat jij bepaalde natuurkundige fenomenen gaat aanhalen als onderbouwing van je argument, wordt dat relevant. Als een gepromoveerde natuurkundige hetgene jij vertelt labelt als (samengevat) onzin, is dat relevant omdat daarmee je argument wegvalt.

Dat jij dan de discussie weer weg wilt sturen bij het door jezelf aangehaalde onderwerp omdat je terecht gewezen wordt door iemand die er veel meer verstand van heeft, of doet alsof het niet uitmaakt of je 8-10 jaar studie aan een onderwerp hebt gewijd of dat je (zoals jij, vermoed ik) een paar populair wetenschappelijke boeken/docu's hebt gezien, is opmerkelijk.. zo niet, lachwekkend.

[..]

Wel als de vragen nergens op slaan en dat wedervragen die worden gesteld met het doel jouw vraag duidelijk te krijgen, genegeerd worden.

[..]

Daar begin ik aan te twijfelen.
Ten eerste is dit een filosofisch forum en geen natuurkundig forum. Het betreffende onderwerp over het wel of niet bestaan van de vrije wil is een filosofisch vraagstuk en geen wetenschappelijk vraagstuk. Dat sommige onderwerpen raakvlakken vertonen is niets nieuws. We hebben intussen aangetoond dat we vanuit een wetenschappelijk kader de vraag omtrent het bestaan van de vrije wil niet kunnen beantwoorden. Sluit precies aan bij mijn stelling hieromtrent.

Verwacht van mij geen hoofdbuiging binnen de discussie omdat een ander op de social media ineens claimt wetenschapper te zijn. Ik vind dat volkomen irrelevant. Geclaimde achtergronden van mensen doet er voor mij niet toe. Het doet ertoe binnen de inhoudelijke discussie.
pi_165446254
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik ontken oorzaak en gevolg net zo min als dag en nacht. Maar we weten allebei dat de definitie van het determinisme verder reikt dan het observeren van oorzaak en gevolg alléén.
Wetenschappelijk gezien niet. Filosofische gezien weer wel. Gedetermineerd, in welke zin dan ook, is een noodzakelijke voorwaarde om een ontwikkeling te kunnen begrijpen.

quote:
Daarbij is het interessant te vermelden dat er vele vragen openstaan met betrekking tot de oorzaak. We kunnen wel gevolgtrekkingen observeren, maar we begrijpen in veel gevallen het mechanisme achter de uiteindelijke oorzaak niet.
De wetenschap onderzoekt alleen relaties (het mechanisme). Niet 'de aard' van de oorzaak.

quote:
Toevallig las ik gisteren een artikel waaruit bleek dat blinden die met blindheid zijn geboren een extra hersendeel gebruiken om beter te kunnen rekenen. Dat is een gevolgtrekking die we kunnen meten. Maar het achterliggende mechanisme waarom juist een extra hersendeel wordt ingezet zodat men beter kan rekenen, dat begrijpen we niet. We kunnen daar allerlei verschillende aannames voor doen, maar we kunnen er geen eenduidige conclusie aan verbinden.
Nee, maar het is wel een aanwijzing voor nader onderzoek. Zaken worden op den duur wel degelijk duidelijker.

Bijvoorbeeld, evolutieleer maakt duidelijk dat er een continuiteit is in de levensboom. Dat maakt het idee, dat de mens een uitzondering is die met een ziel is uitgerust, minder aannemelijk. Het maakt ook de vrije wil (vroeger beschouwd als een eigenschap van de ziel) minder aannemelijk.
The view from nowhere.
pi_165446377
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:30 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Nee, jij neemt een gemakkelijke positie in, namelijk degene van "we weten het niet". Tegelijkertijd draai je helemaal door als iemand de klassieke vrije wil ontkent. Je durft geen stelling in te nemen omdat je ze niet kunt beargumenteren met geldende argumentatie.

Vervolgens moeten anderen bewijzen aan jou dat een niet bestaand fenomeen niet bestaat. Okè...
Ik draai niet zo gemakkelijk door, maar ik ben wel een doorvrager. Ik laat me niet gemakshalve iets op de mouw spelden.

Van mij mag iedereen de klassieke vrije wil ontkennen, maar onderbouw het dan ook op een geloofwaardige manier die enig hout snijdt. Dat lees ik vervolgens niet. Ik lees vooral vastgeroeste denkkaders waarvan veel opvattingen anno 2016 als achterhaald mag worden beschouwd.

Tegelijkertijd ga ik niet hetzelfde doen. Claimen dat de vrije wil wel bestaat als ik het vervolgens niet kan aantonen. Ik probeer wel met gedegen argumenten aan te tonen dat ik doelgerichte complexiteit binnen de natuurlijke orde zie die ik niet afdoe als een toevallige samenloop van omstandigheden. Wij mensen zijn het bewijs dat we als deel van dit immense universum zelfbewust zijn en intelligentie vertonen.

Mensen die het tegenovergestelde beweren komen vaak niet veel verder dan eigen conclusieaannames gebaseerd op het observeren van gevolgtrekkingen. Daar maken ze gemakshalve een eenheidsworst van door hun eigen bevindingen hieromtrent als oorzaak aan te duiden. Volkomen onterecht, zo blijkt.
pi_165446499
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ten eerste is dit een filosofisch forum en geen natuurkundig forum. Het betreffende onderwerp over het wel of niet bestaan van de vrije wil is een filosofisch vraagstuk en geen wetenschappelijk vraagstuk. Dat sommige onderwerpen raakvlakken vertonen is niets nieuws. We hebben intussen aangetoond dat we vanuit een wetenschappelijk kader de vraag omtrent het bestaan van de vrije wil niet kunnen beantwoorden. Sluit precies aan bij mijn stelling hieromtrent.

Verwacht van mij geen hoofdbuiging binnen de discussie omdat een ander op de social media ineens claimt wetenschapper te zijn. Ik vind dat volkomen irrelevant. Geclaimde achtergronden van mensen doet er voor mij niet toe. Het doet ertoe binnen de inhoudelijke discussie.
Na enkele jaren FOK! ervaring kan je vertellen, dat zonder enige autoriteit, iedereen iedere onzin kan claimen als waarheid. Want je vaagt daarmee alle bestaande kennis en inzicht van tafel. In de inhoudelijke discussie die dan volgt, blijkt geen enkele inhoud meer aannemelijk te maken. Discussie partners vinden gewoon alles wat je zegt onzin. Ze vinden ieder goed argument gewoon geen argument. Ze vinden ieder feit gewoon geen feit.

Als op de middelbare school kennis zou worden overgedragen, met FOK! als model, dan weet ik zeker dat 6 jaar onvoldoende is alleen de stelling van Pythagoras uit te leggen. Iedere leerling in de klas staat het vrij om iedere zin, ieder woord te betwijfelen, en luidt iets anders te roepen.
The view from nowhere.
pi_165446567
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:45 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wetenschappelijk gezien niet. Filosofische gezien weer wel. Gedetermineerd, in welke zin dan ook, is een noodzakelijke voorwaarde om een ontwikkeling te kunnen begrijpen.

[..]

De wetenschap onderzoekt alleen relaties (het mechanisme). Niet 'de aard' van de oorzaak.

[..]

Bijvoorbeeld, evolutieleer maakt duidelijk dat er een continuiteit is in de levensboom. Dat maakt het idee, dat de mens een uitzondering is die met een ziel is uitgerust, minder aannemelijk. Het maakt ook de vrije wil (vroeger beschouwd als een eigenschap van de ziel) minder aannemelijk.
Ten eerste geloof ik niet in de ziel. Dus wat mij betreft irrelevant binnen deze discussievoering. Evolutie is echter wel meer dan fysieke ontwikkeling. Inmiddels erkennen we dat de mens geen uitzondering meer is met betrekking tot het ervaren van zoiets als zelfbewustzijn. Andere hogere diersoorten hebben het ook. Een olifant herkent zichzelf wanneer het voor een spiegel staat. Ook dat is natuurlijk evolutie.

De wijze waarop een bijen- of mierenkolonie werkt lijkt haast op wat we nu zien binnen de gedigitaliseerde wereld. Er is sprake van een bepaalde mate van informatieoverdracht wat ervoor zorgt dat ze allemaal zo op een eenduidige manier werken. Mogen we dat geen vorm van bewustzijn of intelligentie noemen, ook al is het afwijkend van hoe we het zelf ervaren?

Ik heb getracht aan te tonen dat we niet kunnen spreken over een gedetermineerd universum als bepaalde definities die horen bij die definitie niet opgaan in wat we kunnen observeren en we nog niet kunnen begrijpen. Ik begrijp dat dit nodig is om het model in stand te houden, maar het is geen eerlijke weergave.
  dinsdag 20 september 2016 @ 11:06:49 #182
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165446670
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:55 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

De vraag die hier aan vooraf dient te gaan is: wie hier in dit topic stelt dat?
Alleen Elzies zelf :').
pi_165446697
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Na enkele jaren FOK! ervaring kan je vertellen, dat zonder enige autoriteit, iedereen iedere onzin kan claimen als waarheid. Want je vaagt daarmee alle bestaande kennis en inzicht van tafel. In de inhoudelijke discussie die dan volgt, blijkt geen enkele inhoud meer aannemelijk te maken. Discussie partners vinden gewoon alles wat je zegt onzin. Ze vinden ieder goed argument gewoon geen argument. Ze vinden ieder feit gewoon geen feit.

Als op de middelbare school kennis zou worden overgedragen, met FOK! als model, dan weet ik zeker dat 6 jaar onvoldoende is alleen de stelling van Pythagoras uit te leggen. Iedere leerling in de klas staat het vrij om iedere zin, ieder woord te betwijfelen, en luidt iets anders te roepen.
Ze vinden het onzin omdat ze zijn vastgeroest in hun oude starre denkbeelden. Anno 2016 moet je dat binnen de gedigitaliseerde wereld waar alle verschillende meningen en toepassingen voor het oprapen liggen niet doen. Dan hou je jezelf voor de gek. De tijd dat bepaalde mensen het alleenrecht opeiste voor hun eigen verzonnen denkkadertje is simpelweg voorbij. We leven in een nieuwe tijd.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een zielige bedoeling dat je op basis van een aangenomen titel denkt dat je daarmee respect kunt opeisen van de ander. Of hem als dommetje te kunnen neerzetten om de inhoudelijke discussie te smoren. Dat is toch meelijwekkend te noemen. Niet meer van deze tijd. :)
pi_165446779
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ten eerste geloof ik niet in de ziel. Dus wat mij betreft irrelevant binnen deze discussievoering. Evolutie is echter wel meer dan fysieke ontwikkeling. Inmiddels erkennen we dat de mens geen uitzondering meer is met betrekking tot het ervaren van zoiets als zelfbewustzijn. Andere hogere diersoorten hebben het ook. Een olifant herkent zichzelf wanneer het voor een spiegel staat. Ook dat is natuurlijk evolutie.
Het begon met eencelligen. En waar komt de ziel of vrije wil dan vandaan. Het moet wel een emergentie zijn, en dus niet te herleiden tot 'de aard van de oorzaak'.

quote:
De wijze waarop een bijen- of mierenkolonie werkt lijkt haast op wat we nu zien binnen de gedigitaliseerde wereld. Er is sprake van een bepaalde mate van informatieoverdracht wat ervoor zorgt dat ze allemaal zo op een eenduidige manier werken. Mogen we dat geen vorm van bewustzijn of intelligentie noemen, ook al is het afwijkend van hoe we het zelf ervaren?
Dat mag je een vorm van intelligentie noemen. Het onderstreept dat indrukwekkende eigenschappen vaak voortvloeien uit het samenspel van simpelere delen.

quote:
Ik heb getracht aan te tonen dat we niet kunnen spreken over een gedetermineerd universum als bepaalde definities die horen bij die definitie niet opgaan in wat we kunnen observeren en we nog niet kunnen begrijpen. Ik begrijp dat dit nodig is om het model in stand te houden, maar het is geen eerlijke weergave.
We zullen niet snel alles begrijpen. Wou je doen alsof je niets weet, tot het moment dat je alles weet.
The view from nowhere.
pi_165446884
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het begon met eencelligen. En waar komt de ziel of vrije wil dan vandaan. Het moet wel een emergentie zijn, en dus niet te herleiden tot 'de aard van de oorzaak'.

[..]

Dat mag je een vorm van intelligentie noemen. Het onderstreept dat indrukwekkende eigenschappen vaak voortvloeien uit het samenspel van simpelere delen.

[..]

We zullen niet snel alles begrijpen. Wou je doen alsof je niets weet, tot het moment dat je alles weet.
De ziel is een religieuze term wat duidt op een losstaande non-fysieke entiteit. Waarom wil je een religieuze term vereenzelvigen met de term vrije wil? Ik zie daar toch een wereld van verschil in.

Ook cellen laten een bepaalde mate van complexiteit en doelgerichtheid zien.

Het samenspel van de simpele delen is het tonen van gevolgtrekkingen, niet van het mechanisme wat aanzet tot. Je kunt de claim van een toevallige samenloop van omstandigheden niet blijven volhouden. Op basis van die claim was het universum zoals wij het kennen en waar we deel van uitmaken allang uiteen gevallen. Zelfs Einstein erkende dit gegeven.
  dinsdag 20 september 2016 @ 11:21:37 #186
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165446928
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar jij verwijst zelf naar de wetenschap in je argument. Daarna komt er iemand die meer verstand heeft van het onderwerp om je te onderwijzen, en dan trek je eerst zijn gezag in twijfel en als dat niet lukt, zeg je dat dit geen wetenschappelijk forum is of dat er teveel wordt afgedwaald van het onderwerp.

Het zou je sieren als je zou toegeven dat je argument niet klopt, in plaats van dat je perse je eigen gesloten denkkader in stand wilt houden...

quote:
Verwacht van mij geen hoofdbuiging binnen de discussie omdat een ander op de social media ineens claimt wetenschapper te zijn. Ik vind dat volkomen irrelevant. Geclaimde achtergronden van mensen doet er voor mij niet toe.
Dus wat Bert de glazenwasser te melden heeft over theoretische natuurkunde is voor jou net zo waardevol als wat een dr. in de natuurkunde erover te melden heeft?
quote:
Het doet ertoe binnen de inhoudelijke discussie.
Nu doet het er opeens wel weer toe?
pi_165446930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ze vinden het onzin omdat ze zijn vastgeroest in hun oude starre denkbeelden. Anno 2016 moet je dat binnen de gedigitaliseerde wereld waar alle verschillende meningen en toepassingen voor het oprapen liggen niet doen. Dan hou je jezelf voor de gek. De tijd dat bepaalde mensen het alleenrecht opeiste voor hun eigen verzonnen denkkadertje is simpelweg voorbij. We leven in een nieuwe tijd.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een zielige bedoeling dat je op basis van een aangenomen titel denkt dat je daarmee respect kunt opeisen van de ander. Of hem als dommetje te kunnen neerzetten om de inhoudelijke discussie te smoren. Dat is toch meelijwekkend te noemen. Niet meer van deze tijd. :)
Ik wijs je op het tegenovergestelde. Je kunt op FOK alles dat iemand aandraagt terzijde schuiven. Dat betekent, geen autoriteit en geen mogelijkheid iemand te overtuigen die erop uit is het te ontkennen. Dan kunnen mensen voor muur gaan spelen. Dat is een machtsspel ipv een discussie.
The view from nowhere.
  dinsdag 20 september 2016 @ 11:22:39 #188
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165446941
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je komt extreem dom over omdat je extreem dom bent. Dat ligt niet aan je discussiepartners.

Haushofer heeft in redelijk begrijpelijke taal uitgelegd waarom je geblaat over kwantummechanica complete onzin is. Ik kon het zelfs redelijk volgen, en ik heb alleen maar wat basis kwantummechanica meegekregen op de middelbare school jaren geleden.

Maar zelfs dat is al genoeg om jouw 'argumenten' totaal niet serieus te nemen.

Daarnaast blijft het de vraag waarom je er uberhaupt ooit over begon. Je blijft redeneren vanuit een bizarre stroman en daarnaast blijft het een raadsel waarom determinisme in strijd zou zijn met onverklaarde fenomenen. Het lijkt wel alsof je helemaal niet door hebt wat determinisme inhoudt, nog steeds niet :??
pi_165447030
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik wijs je op het tegenovergestelde. Je kunt op FOK alles dat iemand aandraagt terzijde schuiven. Dat betekent, geen autoriteit en geen mogelijkheid iemand te overtuigen die erop uit is het te ontkennen. Dan kun je voor muur gaan spelen. Dat is een machtsspel ipv een discussie.
Ten eerste draag ik niets terzijde. Ik lees heel goed wat iemand anders opschrijf en zo nodig verifieer ik dat met eigen onderzoek. Daar stel ik kritische vragen tegenover. Als die vragen vervolgens stelselmatig worden genegeerd (en ik geef dat vervolgens meerdere keren aan) dan ben ik niet degene die de inhoudelijke discussie traineert.

Verder vind ik dit soort verwijten niets anders dan discussievervuiling. Ik vind het echt volkomen zinloos en zelfs ongepast. De discussie moet gaan over de inhoud.
  dinsdag 20 september 2016 @ 11:30:16 #190
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165447049
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:18 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ook cellen laten een bepaalde mate van complexiteit en doelgerichtheid zien.
Klopt, daar trappen creationisten ook altijd in. De illusie van ontwerp. Maar daar blijft het dan ook bij, een illusie.

quote:
Het samenspel van de simpele delen is het tonen van gevolgtrekkingen, niet van het mechanisme wat aanzet tot. Je kunt de claim van een toevallige samenloop van omstandigheden niet blijven volhouden. Op basis van die claim was het universum zoals wij het kennen en waar we deel van uitmaken allang uiteen gevallen. Zelfs Einstein erkende dit gegeven.
Wat bedoel je hier in vredesnaam mee? Wat erkent Einstein? Doel je op zijn alom verkeerd uitgelegde uitspraak over god met de dobbelsteen?

Het lijkt alsof je impliceert dat het universum doelmatig is. Dat zal toch niet?
pi_165447105
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Klopt, daar trappen creationisten ook altijd in. De illusie van ontwerp. Maar daar blijft het dan ook bij, een illusie.

[..]

Wat bedoel je hier in vredesnaam mee? Wat erkent Einstein? Doel je op zijn alom verkeerd uitgelegde uitspraak over god met de dobbelsteen?

Het lijkt alsof je impliceert dat het universum doelmatig is. Dat zal toch niet?
Leg me dan maar eens haarfijn uit waar de illusie in zit. Je klinkt als een boeddhist.

Bewijs vervolgens maar eens waarom er geen doelgerichtheid bestaat als we die doelgerichtheid kunnen observeren en als zodanig kunnen benoemen.

Roepen dat iets niet zo is kan iedereen. Ik lees toch graag iets meer onderbouwing voor zo'n dergelijke claim.
  dinsdag 20 september 2016 @ 11:40:04 #192
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165447273
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:33 schreef Elzies het volgende:

[..]

Leg me dan maar eens haarfijn uit waar de illusie in zit. Je klinkt als een boeddhist.
Illusie van ontwerp. Dus een natuurlijk fenomeen lijkt vanuit ons perspectief specifiek met voorbedachte rade ontworpen voor een taak of een doel. Dat is de illusie. Zoals we weten is dat niet waar, de illusie is het gevolg van specialisatie door natuurlijke selectie. Daar komt geen doelmatigheid aan te pas.

quote:
Bewijs vervolgens maar eens waarom er geen doelgerichtheid bestaat als we die doelgerichtheid kunnen observeren en als zodanig kunnen benoemen.
Dat is het precies, wij benoemen dat als doelmatig. Vanuit ons perspectief heeft een mier die een blad draagt een specifiek doel. Dat zou je zo kunnen noemen, maar dan impliceer je dat dat doel door een of andere entiteit gespecificeerd zou zijn. En dat is niet het geval, zoals zelfs jij wel weet neem ik aan.
pi_165447395
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:19 schreef Elzies het volgende:

Zo'n 95% van de samenstelling van dit universum is niet fysiek van aard, tenzij jij de ontdekking van de eeuw hebt gedaan en kan aantonen wat donkere energie is en welke fysieke omstandigheden verantwoordelijk is voor het steeds sneller expanderen van dit universum. Ik lees het graag. :)
Dat 95% van het universum niet fysiek van aard zou zijn, zou pas de ontdekking van de eeuw zijn.

Of wat bedoel je met "is niet fysiek van aard"? Of hoezo zou donkere energie niet fysiek van aard zijn?

Hoe die donkere energie precies zorgt voor het versneld expanderen van het universum weten we niet, maar daar kunnen we uiteraard niet de conclusie uit trekken dat het niet fysiek van aard zou zijn (of dat het zich nondeterministisch zou gedragen).
pi_165447520
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Illusie van ontwerp. Dus een natuurlijk fenomeen lijkt vanuit ons perspectief specifiek met voorbedachte rade ontworpen voor een taak of een doel. Dat is de illusie. Zoals we weten is dat niet waar, de illusie is het gevolg van specialisatie door natuurlijke selectie. Daar komt geen doelmatigheid aan te pas.

[..]

Dat is het precies, wij benoemen dat als doelmatig. Vanuit ons perspectief heeft een mier die een blad draagt een specifiek doel. Dat zou je zo kunnen noemen, maar dan impliceer je dat dat doel door een of andere entiteit gespecificeerd zou zijn. En dat is niet het geval, zoals zelfs jij wel weet neem ik aan.
Ontwerp? Ontwerp van wat? Rare stelling, haast creationistisch. :)

Voor jou eigen perspectief is doelgerichtheid een illusie. Maar dat was niet mijn vraag. Kun je aantonen dat er geen doelgerichtheid bestaat? Want anders is het louter het ene eigen perspectief tegenover het andere.

Kijk, als een mier iets doet met dat blad waarmee het een doel bereikt, waarom zou je dan niet kunnen spreken over een doelgerichte handeling? Dat is hetzelfde wanneer we de bouw van een MRI scan bestempelen als een niet doelgerichte handeling maar als een betekenisloze toevallige samenloop van omstandigheden. Een illusie.
pi_165447561
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:44 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Dat 95% van het universum niet fysiek van aard zou zijn, zou pas de ontdekking van de eeuw zijn.

Of wat bedoel je met "is niet fysiek van aard"? Of hoezo zou donkere energie niet fysiek van aard zijn?

Hoe die donkere energie precies zorgt voor het versneld expanderen van het universum weten we niet, maar daar kunnen we uiteraard niet de conclusie uit trekken dat het niet fysiek van aard zou zijn (of dat het zich nondeterministisch zou gedragen).
Je beantwoord niet mijn vraag. Kun je aantonen dat donkere energie fysiek van aard is? Dat kun je niet en dan vind ik het onlogisch te veronderstellen dat dit wel het geval is.
pi_165447567
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ten eerste draag ik niets terzijde. Ik lees heel goed wat iemand anders opschrijf en zo nodig verifieer ik dat met eigen onderzoek. Daar stel ik kritische vragen tegenover. Als die vragen vervolgens stelselmatig worden genegeerd (en ik geef dat vervolgens meerdere keren aan) dan ben ik niet degene die de inhoudelijke discussie traineert.

Verder vind ik dit soort verwijten niets anders dan discussievervuiling. Ik vind het echt volkomen zinloos en zelfs ongepast. De discussie moet gaan over de inhoud.
Jij gelooft in een vrije wil (in de klassieke betekenis van het woord). Anderen niet. Klaar.

Deze discussie is niet definitief te beslechten, maar wel te verbeteren door:

- gemeenschappelijke eenduidige definities van termen te gebruiken (2 definities van de vrije wil door elkaar heen gebruiken is dwaas).

- de verschillende uitgangspunten van elkaar te scheiden. Vervolgens de 'als-dan constructie' te gebruiken om de uitgangspunten uit te werken en op hun consequenties te kunnen beoordelen en vergelijken.

- Niet eisen van anderen om hun uitgangspunten te bewijzen. Niemand kan aan de bewijslast voldoen, al zijn uitgangspunten te bewijzen. Als dat een voorwaarde is voor het hebben van een geldig standpunt, dan heeft niemand een geldig standpunt. Je kunt wel zelf andere uitgangspunten kiezen.
The view from nowhere.
pi_165447627
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij gelooft in een vrije wil (in de klassieke betekenis van het woord). Anderen niet. Klaar.

Deze discussie is niet definitief te beslechten, maar wel te verbeteren door:

- gemeenschappelijk definities van termen te gebruiken (2 definitief van de vrije wil door elkaar heen gebruiken is dwaas).

- de verschillende uitgangspunten van elkaar te scheiden. Vervolgens de 'als-dan constructie' te gebruiken om de uitgangspunten uit te werken en op hun consequenties te kunnen beoordelen en vergelijken.

- Niet eisen van anderen om hun uitgangspunten te bewijzen. Niemand kan aan de bewijslast voldoen, al zijn uitgangspunten te bewijzen. Als dat een voorwaarde is voor het hebben van een geldig standpunt, dan heeft niemand een geldig standpunt. Je kunt wel zelf andere uitgangspunten kiezen.
Ik zie al een voorzichtige terugkrabbeling. Bovendien leg je me nu eigen woorden in mijn mond. Mijn stelling was dat we de vraag of de vrije wil wel of niet bestaat niet kunnen beantwoorden.
  dinsdag 20 september 2016 @ 11:54:17 #198
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165447642
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:49 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ontwerp? Ontwerp van wat? Rare stelling, haast creationistisch. :)
Ontwerp impliceert een ontwerper. Die bestaat niet. Zoals we allebei weten.

quote:
Voor jou eigen perspectief is doelgerichtheid een illusie. Maar dat was niet mijn vraag. Kun je aantonen dat er geen doelgerichtheid bestaat? Want anders is het louter het ene eigen perspectief tegenover het andere.

Kijk, als een mier iets doet met dat blad waarmee het een doel bereikt, waarom zou je dan niet kunnen spreken over een doelgerichte handeling?
Dat kan, maar dan definieer jij het doel. Dus jij creëert de doelmatigheid. Dat moet je wel in het achterhoofd houden. Verder is zo'n vaststelling inhoudelijk leeg.
pi_165447851
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:10 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Ik ben de koningin van Engeland en mijn vader werkt bij de McDonald's
pi_165447925
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:
Je beantwoord niet mijn vraag. Kun je aantonen dat donkere energie fysiek van aard is? Dat kun je niet en dan vind ik het onlogisch te veronderstellen dat dit wel het geval is.
Wat bedoel je met "niet fysiek van aard"?

Als jij zegt "donkere materie is (waarschijnlijk?) niet fysiek van aard", wat betekent dat precies? Ik kan dat niet aantonen of ontkrachten, of dat interpreteren als zinnig argument in deze discussie en daarop ingaan, als niet duidelijk is wat je daarmee bedoelt.
  dinsdag 20 september 2016 @ 12:54:20 #201
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165448822
Vanaf hier graag minder klagen over het forum en al haar bezoekers en meer inhoudelijk ontopic discussiëren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_165448864
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ontwerp impliceert een ontwerper. Die bestaat niet. Zoals we allebei weten.

[..]

Dat kan, maar dan definieer jij het doel. Dus jij creëert de doelmatigheid. Dat moet je wel in het achterhoofd houden. Verder is zo'n vaststelling inhoudelijk leeg.
Daarom hanteer ik ook niet termen als ontwerp.

Doelgerichtheid impliceert het komen van A tot B. (celdeling) Doelgerichtheid impliceert samenwerking tussen verschillende systemen waardoor je een mate van ontplooiing en ontwikkeling kunt waarnemen. (fotosynthese) Waarnemen an sich verklapt een bepaalde doelgerichtheid om tot conclusies te komen. Of is het een toevallige samenloop van omstandigheden dat we hier betekenisloos discussiëren over dit soort onderwerpen?
pi_165448873
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 12:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

Ik ben de koningin van Engeland en mijn vader werkt bij de McDonald's
Het is bevorderlijk voor een goede discussie als je in kaart brengt wie welke expertise in huis heeft en daar goed gebruik van proberen te maken. Je hoeft niet uit te gaan van wantrouwen. Begin in goed vertrouwen en stel dat bij als daar aanleiding toe is.
The view from nowhere.
pi_165448906
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 12:54 schreef Perrin het volgende:
Vanaf hier graag minder klagen over het forum en al haar bezoekers en meer inhoudelijk ontopic discussiëren.
Je hebt mijn post verwijderd. De tweede in dit topic.
The view from nowhere.
  dinsdag 20 september 2016 @ 12:58:49 #205
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165448921
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 12:56 schreef Elzies het volgende:

[..]

Doelgerichtheid impliceert het komen van A tot B. (celdeling) Doelgerichtheid impliceert samenwerking tussen verschillende systemen waardoor je een mate van ontplooiing en ontwikkeling kunt waarnemen. (fotosynthese)
Wacht even, zeg je nu dat de waarneming een doel op zich is?
quote:
Waarnemen an sich verklapt een bepaalde doelgerichtheid om tot conclusies te komen.
Dit snap ik niet.
  dinsdag 20 september 2016 @ 12:59:06 #206
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165448930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 12:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je hebt mijn post verwijderd. De tweede in dit topic.
Verplaatst naar Feedback, aangezien het niet meer ontopic was. Ik ben bereid er daar over verder te praten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_165448959
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 12:07 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "niet fysiek van aard"?

Als jij zegt "donkere materie is (waarschijnlijk?) niet fysiek van aard", wat betekent dat precies? Ik kan dat niet aantonen of ontkrachten, of dat interpreteren als zinnig argument in deze discussie en daarop ingaan, als niet duidelijk is wat je daarmee bedoelt.
Ik schrijf op dat we louter de gevolgtrekking kunnen waarnemen van iets wat we nog niet kunnen begrijpen maar zich tegelijkertijd tegengesteld gedraagt aan de ons bekende natuurkundige wetten.

Ik heb dit al eerder toegelicht met het voorbeeld van een veroorzaakte explosie. Volgens onze natuurkundige wetten zal zo'n explosie uiteindelijk in kracht afnemen. Bij donkere energie zien we juist het tegenovergestelde. Het neemt in expansie toe. Het hoe en waarom begrijpen we niet. Het past niet binnen onze huidige natuurkundige modellen.
  dinsdag 20 september 2016 @ 13:02:14 #208
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165448989
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 13:00 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik heb dit al eerder toegelicht met het voorbeeld van een veroorzaakte explosie. Volgens onze natuurkundige wetten zal zo'n explosie uiteindelijk in kracht afnemen. Bij donkere energie zien we juist het tegenovergestelde. Het neemt in expansie toe. Het hoe en waarom begrijpen we niet. Het past niet binnen onze huidige natuurkundige modellen.
Nogmaals, het blijft volkomen onbekend wat op dit moment onverklaarde natuurlijke verschijnselen te maken hebben met vrije wil. Anders dan een simpel god of the gaps kan ik weinig verzinnen.
pi_165449003
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2016 12:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wacht even, zeg je nu dat de waarneming een doel op zich is?

[..]

Dit snap ik niet.
Waarom reageer je op deze stelling nadat je die eerder gelezen hebt?
  dinsdag 20 september 2016 @ 13:04:26 #210
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165449030
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 13:02 schreef Elzies het volgende:

[..]

Waarom reageer je op deze stelling nadat je die eerder gelezen hebt?
quote:
zeg je nu dat de waarneming een doel op zich is?
pi_165449042
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2016 13:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nogmaals, het blijft volkomen onbekend wat op dit moment onverklaarde natuurlijke verschijnselen te maken hebben met vrije wil. Anders dan een simpel god of the gaps kan ik weinig verzinnen.
De overeenkomst is dat bij gebrek aan eenduidig bewijs we niet kunnen constateren dat de vrije wil niet zou kunnen bestaan. Overigens heb ik nergens ontkend dat het omgekeerde ook niet het geval kan zijn.

Het gaat mij daarom dat mensen die dat claimen dit doen op basis van eigen geloofsopvattingen.
pi_165450111
quote:

Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je nog niet eens in staat om enkele simpele vragen van mijn kant te beantwoorden, zoals de vraag hoe het observeren van hersenactiviteit bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
Nou ja, zelfbenoemd, ik heb meerdere publicaties op mijn naam staan en vanaf vrijdag (hopelijk :P ) een doctorstiteltje in de natuurkunde. Dus ja, ik zie mezelf als wetenschapper.

En nee, ik ben niet in staat om die specifieke vraag te beantwoorden. Ik ben namelijk geen neurowetenschapper, maar een natuurkundige. Daarom geef ik ook commentaar op jouw uitspraken over de natuurkunde, waar ik het gevoel heb dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Misschien liggen mijn standaarden gewoon wat hoger dan die van jou.
.
quote:
Hoe kun je causaliteit verdedigen als gemeenschappelijke observatie een heel ander beeld laat zien? Stel ik creëer een explosie en in plaats dat de daaropvolgende schokgolf na verloop van tijd afneemt, neemt de schokgolf en de daarbij horende expansie juist toe. Zou dit verschijnsel passen binnen de ons bekende natuurkundige wetten of zou het er juist tegengesteld aan zijn? Dat is precies hoe donkere energie zich gedraagt. Tegengesteld en allesbehalve uniform aan de ons bekende natuurkundige wetten.
Je stelt nu de dynamica van een explosie, iets wat zich in de ruimtetijd afspeelt, gelijk aan de dynamica van de ruimtetijd zelf. Dat is onzin. Ruimtetijd gedraagt zich volgens de Einsteinvergelijkingen, materie volgens (perturbaties op) de geodetenvergelijking.

Dat is zoiets als zeggen dat "vissen eten het visvoer op, maar we zien dat water geen visvoer eet, wat tegen al onze natuurwetten indruist". Het slaat als een tang op een varken :) Ook is het mij nog steeds volstrekt onduidelijk wat je met "niet-fysisch" of "natuurwet" bedoelt.

Bovendien, de expansie is eerst afgenomen. Hij neemt pas sinds een tijdje weer toe. Het onderliggende mechanisme in termen van een veldenverklaring hebben we nog niet. Bovendien heb je nog steeds niet gezegd wat je nou precies onder "de natuurwetten" verstaat. Binnen de algemene relativiteitstheorie kunnen we zoiets in elk geval prima hypothetisch modelleren. Dat zijn geen natuurwetten, volgens jou?

quote:
Hoe kan je dan als determinist zonder enig weerwoord en betoog glashard het omgekeerde beweren? Zoals ik al eerder opschreef, ze hebben geen keuze want anders stort hun deterministische model in elkaar. Dan krijg je het Jehova Getuigen complex. Stoïcijns blijven vasthouden aan een zelfverzonnen waarheid.
Mag ik vragen waar die fetish voor "deterministen" vandaan komt? Beschouw je mij ook als "een determinist"? En zo ja, waar heb ik aangegeven dat ik dat onderschrijf?

Het is nogal vermoeiend om zo met jou te discusseren, eerlijk gezegd. Maar zoals ik zei, ik laat het hier voorlopig even bij. Dus mocht je hier nog op door willen gaan, dan open je maar een nieuw topic waarin er specifiek op de natuurkunde wordt ingegaan :) Voor de rest doe je maar met mijn informatie wat je goed dunkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Haushofer op 20-09-2016 14:19:44 ]
pi_165466307
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik draai niet zo gemakkelijk door, maar ik ben wel een doorvrager. Ik laat me niet gemakshalve iets op de mouw spelden.

Van mij mag iedereen de klassieke vrije wil ontkennen, maar onderbouw het dan ook op een geloofwaardige manier die enig hout snijdt. Dat lees ik vervolgens niet. Ik lees vooral vastgeroeste denkkaders waarvan veel opvattingen anno 2016 als achterhaald mag worden beschouwd.

Tegelijkertijd ga ik niet hetzelfde doen. Claimen dat de vrije wil wel bestaat als ik het vervolgens niet kan aantonen. Ik probeer wel met gedegen argumenten aan te tonen dat ik doelgerichte complexiteit binnen de natuurlijke orde zie die ik niet afdoe als een toevallige samenloop van omstandigheden. Wij mensen zijn het bewijs dat we als deel van dit immense universum zelfbewust zijn en intelligentie vertonen.

Mensen die het tegenovergestelde beweren komen vaak niet veel verder dan eigen conclusieaannames gebaseerd op het observeren van gevolgtrekkingen. Daar maken ze gemakshalve een eenheidsworst van door hun eigen bevindingen hieromtrent als oorzaak aan te duiden. Volkomen onterecht, zo blijkt.
Het observeren van gevolgtrekkingen is het enige wat we kunnen doen in de wetenschap, naast wiskundige berekeningen. Dus de wetenschap neem je niet bijster serieus?
pi_165466427
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 14:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, zelfbenoemd, ik heb meerdere publicaties op mijn naam staan en vanaf vrijdag (hopelijk :P ) een doctorstiteltje in de natuurkunde. Dus ja, ik zie mezelf als wetenschapper.

En nee, ik ben niet in staat om die specifieke vraag te beantwoorden. Ik ben namelijk geen neurowetenschapper, maar een natuurkundige. Daarom geef ik ook commentaar op jouw uitspraken over de natuurkunde, waar ik het gevoel heb dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Misschien liggen mijn standaarden gewoon wat hoger dan die van jou.
.

[..]

Je stelt nu de dynamica van een explosie, iets wat zich in de ruimtetijd afspeelt, gelijk aan de dynamica van de ruimtetijd zelf. Dat is onzin. Ruimtetijd gedraagt zich volgens de Einsteinvergelijkingen, materie volgens (perturbaties op) de geodetenvergelijking.

Dat is zoiets als zeggen dat "vissen eten het visvoer op, maar we zien dat water geen visvoer eet, wat tegen al onze natuurwetten indruist". Het slaat als een tang op een varken :) Ook is het mij nog steeds volstrekt onduidelijk wat je met "niet-fysisch" of "natuurwet" bedoelt.

Bovendien, de expansie is eerst afgenomen. Hij neemt pas sinds een tijdje weer toe. Het onderliggende mechanisme in termen van een veldenverklaring hebben we nog niet. Bovendien heb je nog steeds niet gezegd wat je nou precies onder "de natuurwetten" verstaat. Binnen de algemene relativiteitstheorie kunnen we zoiets in elk geval prima hypothetisch modelleren. Dat zijn geen natuurwetten, volgens jou?

[..]

Mag ik vragen waar die fetish voor "deterministen" vandaan komt? Beschouw je mij ook als "een determinist"? En zo ja, waar heb ik aangegeven dat ik dat onderschrijf?

Het is nogal vermoeiend om zo met jou te discusseren, eerlijk gezegd. Maar zoals ik zei, ik laat het hier voorlopig even bij. Dus mocht je hier nog op door willen gaan, dan open je maar een nieuw topic waarin er specifiek op de natuurkunde wordt ingegaan :) Voor de rest doe je maar met mijn informatie wat je goed dunkt.
Het interesseert mij niet welke titel iemand zichzelf aanmeet op de sociale media. Iedereen kan claimen een titel in de natuurkunde te hebben. Als dat gegeven moet worden ingezet binnen een discussie werkt dat bij mij eerder op de lachspieren.

Je geeft het zelf al aan. Een inflatie die eerst afneemt (conform de gedragingen van de ons bekende natuurwetten) maar dan ineens het tegenovergestelde doet, het tonen van een versnelde expansie. Daar hebben we dus geen verklaring voor. Daarmee kunnen we tegelijkertijd het causaliteitsprincipe (wat een van de pijlers is van het determinisme) overboord gooien. Dat was mijn punt. Het deterministische model is hiermee vrij eenvoudig te ontkrachten.

Ik heb geen fetisj omtrent het determinisme, maar deze discussie laat wel zien dat deterministen stoïcijnse en starre dogmatisten zijn die qua fanatisme niet onder doen voor Jehova Getuigen. Ik vind het deterministische model (wat voornamelijk gestoeld is op oud en achterhaald Newtoniaans denken) niet meer thuishoren binnen de moderne wetenschappen anno 2016. Het is oude mannetjes retoriek, misplaatst en het werkt belemmerend in het nieuwe vooruitstrevende denken.
  woensdag 21 september 2016 @ 10:04:21 #215
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165466660
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je geeft het zelf al aan. Een inflatie die eerst afneemt (conform de gedragingen van de ons bekende natuurwetten) maar dan ineens het tegenovergestelde doet, het tonen van een versnelde expansie. Daar hebben we dus geen verklaring voor. Daarmee kunnen we tegelijkertijd het causaliteitsprincipe (wat een van de pijlers is van het determinisme) overboord gooien. Dat was mijn punt. Het deterministische model is hiermee vrij eenvoudig te ontkrachten.
De vraag blijft hoe. Je blijft dit maar blaten maar je hebt nog geen enkele keer uitgelegd waarom een tot op heden onverklaard fenomeen ook maar enigszins strijdig is met determinisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fir3fly op 21-09-2016 10:11:13 ]
pi_165466726
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:38 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Het observeren van gevolgtrekkingen is het enige wat we kunnen doen in de wetenschap, naast wiskundige berekeningen. Dus de wetenschap neem je niet bijster serieus?
Ik vind het automatisch vereenzelvigen van gevolgtrekkingen met een voor ons nog onbekende oorzaak geen volledige wetenschap. Inderdaad.

Ik begrijp heel goed dat ons beperkte denkniveau ons soms geen keuze laat, maar dan is het eerlijker dit gewoon toe te geven.

Het opeisen van wetenschappelijke claims op basis van een achterhaald deterministisch model verschilt voor mij niet zoveel als wat gelovigen claimen over hun God. Tuurlijk, iedereen is vrij om te geloven wat hij/zij wil, maar definieer het dan niet als wetenschap. Want dat is het niet.
pi_165466784
quote:
3s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De vraag blijft hoe. Je blijft dit maar blaten maar je hebt nog geen enkele uitgelegd waarom een tot op heden onverklaard fenomeen ook maar enigszins strijdig is met determinisme.
Dan moet je toch echt eens beter leren lezen, want ik schrijf het gewoon op in mijn reacties. Maar dat weet je.

Ik ben bekend met dit achterhaald forumtrucje. Iemand schrijft iets op en bij gebrek aan weerwoord schrijft de ander gewoon op dat degene dit niet heeft opgeschreven. Triest als je op deze wijze een discussie moet voeren om je eigen ongelijk te maskeren.
  woensdag 21 september 2016 @ 10:15:43 #218
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165466814
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:13 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dan moet je toch echt eens beter leren lezen, want ik schrijf het gewoon op in mijn reacties.
Nee, dat doe je niet. Daarom blijf ik er constant naar vragen.

Het enige dat je roept is dat een onverklaard fenomeen op een of andere manier determinisme uitsluit. Schijnbaar klinkt dat in je hoofd heel logisch maar uitleggen aan andere mensen lijkt niet te kunnen.

Stel we ontrafelen het mysterie rondom de expansie en donkere materie. Is determinisme dan nog steeds ontkracht?
pi_165466903
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, dat doe je niet. Daarom blijf ik er constant naar vragen.

Het enige dat je roept is dat een onverklaard fenomeen op een of andere manier determinisme uitsluit. Schijnbaar klinkt dat in je hoofd heel logisch maar uitleggen aan andere mensen lijkt niet te kunnen.

Stel we ontrafelen het mysterie rondom de expansie en donkere materie. Is determinisme dan nog steeds ontkracht?
Ja, omdat een van diens pijlers (het causaliteitsprincipe) hiermee wordt ontkracht en we dit deterministische model dus naar de prullenbak kunnen verplaatsen.
  woensdag 21 september 2016 @ 10:25:32 #220
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165466986
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:21 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ja, omdat een van diens pijlers (het causaliteitsprincipe) hiermee wordt ontkracht
Wederom, hoe? Hoe is een (on)verklaard natuurlijk fenomeen in strijd met causaliteit?

En kom nou niet weer met kwantumgejengel, daar weet je echt geen bal van af dus het heeft weinig zin om jezelf weer voor lul te zetten.
pi_165467226
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wederom, hoe? Hoe is een (on)verklaard natuurlijk fenomeen in strijd met causaliteit?

En kom nou niet weer met kwantumgejengel, daar weet je echt geen bal van af dus het heeft weinig zin om jezelf weer voor lul te zetten.
Hoe kun je nu spreken over causaliteit en uniformiteit als zoiets als donkere energie zich volkomen anders gedraagt dan de klassieke natuurwetten? Dat geldt ook binnen de kwantumfysica. Daar gelden hele andere wetten.

Versnelde expansie: ik laat een explosief afgaan en in plaats dat die na verloop van tijd afneemt neemt die in snelheid toe.

Superpositie: ik besta als potentie overal totdat iemand mij observeert en ik één positie inneem.

Verstrengeling: ik geef jou een hand en zodra ik in Toronto ben en jij in Tokio maken we gelijktijdig allebei een handdrukbeweging als een van ons die beweging maakt.

Kwantumsprong: ik rij dezelfde rondjes rondom Parijs en duik ineens in New York.

Andere wetmatigheden die binnen de macrowereld niet opgaan. Ik formuleerde het even in begrijpelijke Jip en Janneke taal.

Deze verschijnselen zijn niet conform het huidige deterministische model. Daarom is het deterministische model ook achterhaald en hoort thuis binnen het oude denken. Net als Newton 's model hoe hij dit universum zag. Dat zijn inmiddels achterhaalde denkbeelden. Natuurlijk valt diezelfde appel nog steeds omlaag uit diezelfde boom, maar zijn visie omtrent een mechanisch leeg universum is intussen achterhaald. Dan is het toch onlogisch hieraan te blijven vastklampen?
  woensdag 21 september 2016 @ 10:53:17 #222
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165467425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hoe kun je nu spreken over causaliteit en uniformiteit als zoiets als donkere energie zich volkomen anders gedraagt dan de klassieke natuurwetten? Dat geldt ook binnen de kwantumfysica. Daar gelden hele andere wetten.
Zucht :'). Er is een reden dat het de 'klassieke' natuurwetten heten. Kwantummechanica is daar niet strijdig mee maar er een aanvulling op. Hoeveel mensen moeten dat nog aan je duidelijk maken? En hoe weet jij dat donkere energie zich 'anders gedraagt'? We weten er toch niets van?

quote:
Andere wetmatigheden die binnen de macrowereld niet opgaan. Ik formuleerde het even in begrijpelijke Jip en Janneke taal.
Omdat je het zelf anders niet snapt. Nogmaals, kwamtumverschijnselen zijn niet strijdig met een deterministisch wereldbeeld. Je zogenaamde 'voorbeelden' zijn, zoals ook door anderen aangegeven, complete onzin.

quote:
Deze verschijnselen zijn niet conform het huidige deterministische model.
Dat blijf je maar roepen maar je kunt niet uitleggen hoe.
pi_165468770
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2016 10:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zucht :'). Er is een reden dat het de 'klassieke' natuurwetten heten. Kwantummechanica is daar niet strijdig mee maar er een aanvulling op. Hoeveel mensen moeten dat nog aan je duidelijk maken? En hoe weet jij dat donkere energie zich 'anders gedraagt'? We weten er toch niets van?

[..]

Omdat je het zelf anders niet snapt. Nogmaals, kwamtumverschijnselen zijn niet strijdig met een deterministisch wereldbeeld. Je zogenaamde 'voorbeelden' zijn, zoals ook door anderen aangegeven, complete onzin.

[..]

Dat blijf je maar roepen maar je kunt niet uitleggen hoe.
Ach gut, gaan we weer dommetje spelen? Zo'n doorzichtig forumtrucje. :')

Verder geef je opnieuw geen toevoeging op datgene wat je nu claimt. Leg met klip en klare voorbeelden uit waarom kwantumverschijnselen niet strijdig zijn met een deterministisch wereldbeeld. Want roepen dat iets niet klopt is wat té gemakkelijk. Doe voor de verandering eens aan wat concrete onderbouwing.

Versnelde expansie is strijdig met de bestaande klassieke natuurwetten. Maar goed, als jij denkt dat dit niet zo is dan lees ik graag onderbouwing voor zo'n claim.

Dat geldt ook voor de door mij gegeven voorbeelden in Jip en Janneke taal. Binnen de macrowereld zou dit in strijd zijn met de geldende klassieke natuurwetten. Als je dit gegeven ontkent vind ik dat prima, maar vul dat dan aan met een concrete onderbouwing. Louter roepen dat iets niet klopt of dat iets flauwekul is blijft een zwaktebod binnen de gevoerde discussie. Maar ervaring leert me intussen dat dit een determinist eigen is. :)
  woensdag 21 september 2016 @ 12:18:13 #224
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165468921
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach gut, gaan we weer dommetje spelen? Zo'n doorzichtig forumtrucje. :')

Verder geef je opnieuw geen toevoeging op datgene wat je nu claimt. Leg met klip en klare voorbeelden uit waarom kwantumverschijnselen niet strijdig zijn met een deterministisch wereldbeeld. Want roepen dat iets niet klopt is wat té gemakkelijk. Doe voor de verandering eens aan wat concrete onderbouwing.
Dat vraag ik jou constant te doen met je boude beweringen maar dat komt er maar niet van. Het blijft bij oppervlakkig gewauwel :'). Ik wacht nog steeds op antwoord op een vorige post, trouwens.

Jij stelt dat kwantumverschijnselen causaliteit overtreden. Zonder onderbouwing. En er zijn meerdere posters in dit topic die je al hebben uitgelegd waarom dat niet het geval is. Met daadwerkelijke natuurkundig onderbouwde voorbeelden. Die je vervolgens negeert omdat je er geen bal van snapt en daarom op de man gaat spelen. Beetje zielig.

Nogmaals, je zult toch echt moeten uitleggen hoe kwantumverschijnselen causaliteit overtreden. Jij doet die uitspraak.

quote:
Versnelde expansie is strijdig met de bestaande klassieke natuurwetten.
Nogmaals, hoe is dat een ontkrachting van determinisme? En ook voor de zoveelste keer, wat is je obsessie met die 'klassieke' natuurwetten?

quote:
Dat geldt ook voor de door mij gegeven voorbeelden in Jip en Janneke taal. Binnen de macrowereld zou dit in strijd zijn met de geldende klassieke natuurwetten. Als je dit gegeven ontkent vind ik dat prima, maar vul dat dan aan met een concrete onderbouwing. Louter roepen dat iets niet klopt of dat iets flauwekul is blijft een zwaktebod binnen de gevoerde discussie. Maar ervaring leert me intussen dat dit een determinist eigen is. :)
Ook hier weer. Wat zijn 'klassieke' natuurwetten en waarom zou een fenomeen dat in strijd is met die wetten ook maar van enige invloed hebben op causaliteit?

Oftewel, ik blijf dezelfde vragen stellen zonder dat er ooit een antwoord uit komt. Dat komt omdat je niet in staat bent dieper na te denken en omdat je totaal nul komma nul kennis hebt over natuurkunde. Dunning-Kruger effect op volle kracht.
pi_165469142
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat vraag ik jou constant te doen met je boude beweringen maar dat komt er maar niet van. Het blijft bij oppervlakkig gewauwel :'). Ik wacht nog steeds op antwoord op een vorige post, trouwens.

Jij stelt dat kwantumverschijnselen causaliteit overtreden. Zonder onderbouwing. En er zijn meerdere posters in dit topic die je al hebben uitgelegd waarom dat niet het geval is. Met daadwerkelijke natuurkundig onderbouwde voorbeelden. Die je vervolgens negeert omdat je er geen bal van snapt en daarom op de man gaat spelen. Beetje zielig.

Nogmaals, je zult toch echt moeten uitleggen hoe kwantumverschijnselen causaliteit overtreden. Jij doet die uitspraak.

[..]

Nogmaals, hoe is dat een ontkrachting van determinisme? En ook voor de zoveelste keer, wat is je obsessie met die 'klassieke' natuurwetten?

[..]

Ook hier weer. Wat zijn 'klassieke' natuurwetten en waarom zou een fenomeen dat in strijd is met die wetten ook maar van enige invloed hebben op causaliteit?

Oftewel, ik blijf dezelfde vragen stellen zonder dat er ooit een antwoord uit komt. Dat komt omdat je niet in staat bent dieper na te denken en omdat je totaal nul komma nul kennis hebt over natuurkunde. Dunning-Kruger effect op volle kracht.
Duidelijk. Je hebt geen concrete onderbouwingen en je blijft mij verwijten geen onderbouwde argumenten te geven terwijl ik ze reactie na reactie heb opgeschreven. Mijn vraag was om met concreet onderbouwde reacties te komen op de door mij gestelde vragen en wederom draai jij erom heen. Kortom, je hebt geen onderbouwde reacties op de vragen die ik jou eerder stelde dus stel je me opnieuw dezelfde vragen die al eerder zijn beantwoord in vorige reacties. Veelzeggend maar niet verrassend.
  woensdag 21 september 2016 @ 12:29:15 #226
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165469158
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:28 schreef Elzies het volgende:

[..]

Duidelijk. Je hebt geen concrete onderbouwingen en je blijft mij verwijten geen onderbouwde argumenten te geven terwijl ik ze reactie na reactie heb opgeschreven. Mijn vraag was om met concreet onderbouwde reacties te komen op de door mij gestelde vragen en wederom draai jij erom heen. Kortom, je hebt geen onderbouwde reacties op de vragen die ik jou eerder stelde dus stel je me opnieuw dezelfde vragen die al eerder zijn beantwoord in vorige reacties. Veelzeggend maar niet verrassend.
Hoe ontkrachten kwantumverschijnselen causaliteit?
pi_165469618
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe ontkrachten kwantumverschijnselen causaliteit?
Laat ik opnieuw de definities rondom het determinisme opnieuw linken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Determinisme_(filosofie)

De kwantumfysica gedraagt zich niet conform de deterministische definitie. De klassieke natuurwetten doen dit wel. Binnen die werkzame macrowereld zien we nog twee andere verschijnselen die niet voldoen aan de werkzaamheid van de klassieke natuurwetten. Donkere energie wat leidt tot een versnelde expansie en dit heelal uiteindelijk uit elkaar zal scheuren. Daar tegenover staat een onbekende kracht naast de zwaartekracht die onze sterrenstelsels bijeenhoudt. Een verschijnsel die onderzoekers gemakshalve donkere materie noemen. Kortom, je ziet geen uniformiteit en geen causaliteit zoals we dit wel waarnemen binnen de klassieke natuurwetten. Dan vind ik het onlogisch het universum als geheel als causaal, uniform of als deterministisch te beschouwen. Daar staan nog veel teveel onbeantwoorde vragen voor open.

Vragen die een determinist ook niet kan beantwoorden. Het zal stoïcijns zijn gelijk blijven claimen, maar zo'n claim is gebaseerd op een individuele geloofsopvatting. Ik zou zo'n claim niet eens als een hypothese of als een theorie willen rangschikken, want daarvoor bestaat veel te weinig onderbouwing. Daarom vind ik ook dat determinisme binnen een filosofisch gedogmatiseerde opvatting thuishoort en niet als onderdeel van de moderne wetenschappen mag worden gerangschikt.

Als jij dat wel vindt kom dan met een gedegen onderbouwing waar ik steeds om vraag. Maar helaas lees ik geen onderbouwingen. Wel reactie na reactie 'roepen' dat wat ik opschrijf onzin is, maar vervolgens niet in staat zijn dit met concrete voorbeelden te bevestigen. Ja, zo lust ik er nog een paar. Allesbehalve steekhoudend dus. :')
  woensdag 21 september 2016 @ 13:28:15 #228
224960 highender
Travellin' Light
pi_165469995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:Het is oude mannetjes retoriek, misplaatst en het werkt belemmerend in het nieuwe vooruitstrevende denken.
Hoe streef je eigenlijk vooruit zonder rekening te houden met causaliteit?

[ Bericht 0% gewijzigd door highender op 21-09-2016 14:26:53 (typo) ]
pi_165470452
quote:

[..]

Het interesseert mij niet welke titel iemand zichzelf aanmeet op de sociale media. Iedereen kan claimen een titel in de natuurkunde te hebben. Als dat gegeven moet worden ingezet binnen een discussie werkt dat bij mij eerder op de lachspieren.
Nogmaals, haushofer is geen toetsenbordheld die zomaar wat roept. (Jij wel trouwens.)

Ik ken zijn echte identiteit, en ik garandeer je dat hij werkelijk een gepromoveerd natuurkundige is. De enige reden dat jij dat niet kunt controleren zijn privacyoverwegingen.

Dat jij uit gemakszucht maar even aanneemt dat hij uit zijn nek kletst werkt dan weer op mijn lachspieren. Bied je haushofer nog wel even je excuses aan voor het suggereren dat hij hier een potje loopt te liegen over zijn opleiding? Wel zo netjes.

quote:

[..]

Ik heb geen fetisj omtrent het determinisme, maar deze discussie laat wel zien dat deterministen stoïcijnse en starre dogmatisten zijn die qua fanatisme niet onder doen voor Jehova Getuigen. Ik vind het deterministische model (wat voornamelijk gestoeld is op oud en achterhaald Newtoniaans denken) niet meer thuishoren binnen de moderne wetenschappen anno 2016. Het is oude mannetjes retoriek, misplaatst en het werkt belemmerend in het nieuwe vooruitstrevende denken.
Over wie heb je het dan? Zie je haushofer als determinist? (Dat vroeg hij zelf ook al, maar je geeft daar geen antwoord op.)

En je kunt veel van hem zeggen, maar niet dat hij een oud mannetje is. (Afhankelijk van wat je daaronder verstaat natuurlijk.)

Je lijkt nog steeds vooral in gevecht met standpunten die niemand inneemt. Curieus.
  woensdag 21 september 2016 @ 14:25:22 #230
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165470999
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

De kwantumfysica gedraagt zich niet conform de deterministische definitie.
F&L / Geen Vrije Wil - Geen vrijheid om te kiezen -> Gevolgen? #3
Lees vanaf hier nog even verder. Mensen die er meer van weten dan ik leggen het haarfijn voor je uit. Ga daar eens op in. Heb je nog niet gedaan, behalve zeggen dat je het er niet mee eens bent. Heel wetenschappelijk :').
pi_165471019
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 13:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, haushofer is geen toetsenbordheld die zomaar wat roept. (Jij wel trouwens.)

Ik ken zijn echte identiteit, en ik garandeer je dat hij werkelijk een gepromoveerd natuurkundige is. De enige reden dat jij dat niet kunt controleren zijn privacyoverwegingen.

Dat jij uit gemakszucht maar even aanneemt dat hij uit zijn nek kletst werkt dan weer op mijn lachspieren. Bied je haushofer nog wel even je excuses aan voor het suggereren dat hij hier een potje loopt te liegen over zijn opleiding? Wel zo netjes.

[..]

Over wie heb je het dan? Zie je haushofer als determinist? (Dat vroeg hij zelf ook al, maar je geeft daar geen antwoord op.)

En je kunt veel van hem zeggen, maar niet dat hij een oud mannetje is. (Afhankelijk van wat je daaronder verstaat natuurlijk.)

Je lijkt nog steeds vooral in gevecht met standpunten die niemand inneemt. Curieus.
Opnieuw dezelfde discussie vermijding zonder dat de door mij gestelde vragen worden beantwoord. Ik ben er nu een beetje klaar mee. Of je discussieert als een echte vent en dan durf je de door mij gestelde vragen te beantwoorden of je blijft dit soort onzin herhalen.

Het interesseert me niet of Haushofer (of wie dan ook) loodgieter is, vuilnisman, wetenschapper of astronaut. Dat zal me echt een worst wezen. Mijn ervaring op het internet is dat mensen zich voor van alles kunnen uitgeven en daarom laat ik de discussie daar niet van afhangen. Ik vind het volkomen irrelevant. Zelfs een beetje zielig als mensen zich verschuilen achter een aangemeten titel en daarmee trachten het verloop van de discussie te beïnvloeden. Als iemand zich intelligent voordoet, dan moet het ook geen moeite zijn om bepaalde vragen te beantwoorden of om bepaalde stellingen met gedegen weerwoord te ontkracht. Dat lees is nergens.

Ik heb nog geen enkele keer een fatsoenlijk antwoord gekregen op de vraag waarom het observeren van actieve hersendelen zou bewijzen dat de vrije wil niet zou bestaan. Ik ben de tel inmiddels kwijt geraakt, maar nog steeds geen antwoord.

Ik heb vanmiddag nog de vraag gesteld waarom kwantumfysica prima past binnen een deterministisch model. Wederom een hoop gedraai maar geen enkel concreet antwoord.

Ik heb gevraagd wie of wat het is wat observeert en hoe dit zich verhoud tot een deterministisch model. Tot op heden geen enkel antwoord.

Zo blijven we van reactie tot reactie door hobbelen. Een hoop ontkenningen, zeggen dat het niet klopt, maar nergens een echt concreet weerwoord. Ik zie intussen geen enkel verschil meer tussen het dogmatisme wat Jehova Getuigen ten toon spreiden en wat deterministen doen met hun eigen filosofische model. Het is volkomen gelijkwaardig te noemen.
  woensdag 21 september 2016 @ 14:30:27 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165471108
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik heb vanmiddag nog de vraag gesteld waarom kwantumfysica prima past binnen een deterministisch model. Wederom een hoop gedraai maar geen enkel concreet antwoord.
Die vraag is allang beantwoord. Maar jij wilde je liever bezighouden met het betichten van andere posters als leugenaars. Om vervolgens te claimen het over de inhoud te willen hebben :').
pi_165471271
quote:
3s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die vraag is allang beantwoord. Maar jij wilde je liever bezighouden met het betichten van andere posters als leugenaars. Om vervolgens te claimen het over de inhoud te willen hebben :').
Laat dan eens zien waar je die vraag hebt beantwoord, want ik heb het antwoord nergens gelezen. Ongelooflijk hoe deterministen zich in allerlei bochten wringen om zichzelf eruit te lullen. :')
  woensdag 21 september 2016 @ 22:39:08 #234
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165483544
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:

Evolutie van de kwantumtoestand wordt in niet-relativistische kwantummechanica beschreven door de Schrödingervergelijking en in de relativistische kwantummechanica door de Dirac-vergelijking voor fermionen. De eerst genoemde vergelijking (Schrödinger) is een eerste orde differentiaalvergelijking, wat zelfs een sterkere graad van determinisme impliceert dan in de klassieke mechanica (wet van Newton is tweede orde). De laatst genoemde vergelijking (Dirac) is tweede orde, net zoals in de Newtoniaanse mechanica. Het slaat dus op niet veel dat je Newtoniaanse mechanica als deterministisch bestempelt, en kwantummechanica arbitrair als een geval apart behandelt, terwijl de dynamica in beide theoriën door een vergelijking van dezelfde vorm (differentiaal) wordt beschreven.

De genoemde differentiaalvergelijkingen hebben, indien aangevuld met geschikte randvoorwaarden, een unieke oplossing.

[ Bericht 2% gewijzigd door yarnamc op 21-09-2016 23:29:56 ]
pi_165488286
Ik heb al eerder aangegeven dat je vanuit het correspondentieprincipe kunt afleiden dat de deterministische, Newtonse fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (een klassieke opgave die je in vrijwel elk boek over kwantumveldentheorie zult vinden).

Daarbij, de kwantummechanica kent ook een deterministische interpretatie: die van Bohm en de Broglie :)

Maar die boodschap is niet aangekomen, volgens mij :P
pi_165488753
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 22:39 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Evolutie van de kwantumtoestand wordt in niet-relativistische kwantummechanica beschreven door de Schrödingervergelijking en in de relativistische kwantummechanica door de Dirac-vergelijking voor fermionen. De eerst genoemde vergelijking (Schrödinger) is een eerste orde differentiaalvergelijking, wat zelfs een sterkere graad van determinisme impliceert dan in de klassieke mechanica (wet van Newton is tweede orde). De laatst genoemde vergelijking (Dirac) is tweede orde, net zoals in de Newtoniaanse mechanica. Het slaat dus op niet veel dat je Newtoniaanse mechanica als deterministisch bestempelt, en kwantummechanica arbitrair als een geval apart behandelt, terwijl de dynamica in beide theoriën door een vergelijking van dezelfde vorm (differentiaal) wordt beschreven.

De genoemde differentiaalvergelijkingen hebben, indien aangevuld met geschikte randvoorwaarden, een unieke oplossing.
Klinkt allemaal prachtig, maar het beantwoord allerminst mijn vraag hoe het observeren van actieve hersendelen zou bewijzen dat de vrije wil niet zou bestaan.

Men blijft maar om die simpele vraag heen draaien. Ook nu weer.
  donderdag 22 september 2016 @ 09:47:03 #237
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165488909
_O-.
pi_165489835
Nee, het negeren van vraagstellingen.
  donderdag 22 september 2016 @ 11:25:02 #240
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165490526
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 08:42 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb al eerder aangegeven dat je vanuit het correspondentieprincipe kunt afleiden dat de deterministische, Newtonse fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (een klassieke opgave die je in vrijwel elk boek over kwantumveldentheorie zult vinden).

Daarbij, de kwantummechanica kent ook een deterministische interpretatie: die van Bohm en de Broglie :)

Maar die boodschap is niet aangekomen, volgens mij :P
Pffft, zegt de zelfbenoemde social media "deskundige".

;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')