Ik heb nog geen antwoord gekregen hoe het observeren van werkzame hersendelen aantoont dat zoiets als de vrije wil niet zou bestaan. Kortom hoe het observeren van gevolgtrekkingen leidt tot eenduidig bewijs voor deze claim. Die vraag wordt gewoon niet beantwoord.quote:Op vrijdag 16 september 2016 10:11 schreef Cockwhale het volgende:
Ik heb je vragen nooit genegeerd Elzies, dus het is nogal een lame reden om het gros van mijn vragen te negeren. Ik vraag met een open houding om verheldering. Ik snap niet in waarom je de vragen dus niet concreet wil beantwoorden. Naar mijn mening heb je deze vragen namelijk niet eerder beantwoord. Zo lijkt het alsof je simpelweg de vragen niet wilt beantwoorden omdat er logischerwijs geen "sensible" antwoord voor te formuleren is die de vrije wil nog bewegingsruimte biedt.
Als jij vraagt welk bewijs er is voor determinisme, dan zeg ik, de onontkoombaarheid en noodzakelijkheid van causaliteit binnen een functioneel universum, oftewel voor orde. Dat baseer ik op logica (deductie) en inductie (ook vanuit wetenschappelijk onderzoek die verwijst naar een causalitair systeem in de natuurkunde/biologie/scheikunde/psychologie etc, wat ons in staat stelt tot "verklaren"). Zolang er geen materie of fenomeen is dat aantoonbaar boven de causaliteit uitstijgt, is er geen reden voor mij om aan te nemen dat er iets is dat de ketting breekt. Determinisme is voor mij simpelweg een onafgebroken complexe ketting van causaliteit.
Ik zal niet ontkennen dat de mens ook zelfdeterministisch is. Daarmee bedoel ik, in een versimpeld irreeel voorbeeld: het woord ijsbeer zet aan tot visualisatie van ijsbeer in gedachte, visualisatie van ijsbeer zet aan tot visualisatie van de Noordpool en gletsjers, gletsjer zet aan tot behoefte aan ijsjes die in de vriezer liggen.
Als dit gaat over het experiment van Libet dan kun je ieg zeggen dat de keuze, als die vrij is, niet bewust wordt gemaakt maar onbewust en dat wij ons pas na dat feit bewust worden van de gemaakte keuze.quote:Op vrijdag 16 september 2016 10:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb nog geen antwoord gekregen hoe het observeren van werkzame hersendelen aantoont dat zoiets als de vrije wil niet zou bestaan. Kortom hoe het observeren van gevolgtrekkingen leidt tot eenduidig bewijs voor deze claim. Die vraag wordt gewoon niet beantwoord.
Je gaat toch ook niet de werkzaamheid van de televisie zoeken in een electriciteitskabel? Staat de stroom gelijk aan het visuele beeld op het scherm? Een geheel aan delen zorgen voor een emergent fenomeen. Overigens is het moeilijk aantonen van een vrije wil, als de vrije wil niet materialistisch of mechanisch gedefinieerd kan worden, alleen abstract in termen van functie. Leg eerst maar eens uit wat de vrije wil is en welke componenenten daarin werkzaam zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2016 10:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb nog geen antwoord gekregen hoe het observeren van werkzame hersendelen aantoont dat zoiets als de vrije wil niet zou bestaan. Kortom hoe het observeren van gevolgtrekkingen leidt tot eenduidig bewijs voor deze claim. Die vraag wordt gewoon niet beantwoord.
Ik impliceer helemaal niet dat de microwereld de macrowereld regeert. Ik schrijf op dat het causale argument niet opgaat wanneer de natuurkundige wetten van de macrowereld niet gelijktijdig corresponderen met de gevolgtrekkingen binnen de microwereld. Gevolgtrekkingen zoals verstrengeling en superpositie waarbij we het achterliggende principe nog niet begrijpen.quote:Op vrijdag 16 september 2016 12:08 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je gaat toch ook niet de werkzaamheid van de televisie zoeken in een electriciteitskabel? Staat de stroom gelijk aan het visuele beeld op het scherm? Een geheel aan delen zorgen voor een emergent fenomeen. Overigens is het moeilijk aantonen van een vrije wil, als de vrije wil niet materialistisch of mechanisch gedefinieerd kan worden, alleen abstract in termen van functie. Leg eerst maar eens uit wat de vrije wil is en welke componenenten daarin werkzaam zijn.
Zelf al is causaliteit niet aanwezig in de microwereld, dan nog is er wel sprake van in de macrowereld. Waarom regeert de microwereld de macrowereld en niet andersom? Dat impliceer je namelijk. Of ontken je causaliteit nou in zijn geheel? Ik vind het raar dat je onze theorieen en het gebrek aan concreet bewijs aanvoert als argument voor de vrije wil. Wat heeft dat nou met een vrije wil te maken? Dat heeft net zoveel te maken met kabouters, maar dat vond je zelf een nonargument. Je voert dezelfde argumentatie alleen dan topdown inplaats van bottomup.
Als ik het goed begrijp, zegt Haushofer hier iets anders:quote:Op vrijdag 16 september 2016 14:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik impliceer helemaal niet dat de microwereld de macrowereld regeert. Ik schrijf op dat het causale argument niet opgaat wanneer de natuurkundige wetten van de macrowereld niet gelijktijdig corresponderen met de gevolgtrekkingen binnen de microwereld. Gevolgtrekkingen zoals verstrengeling en superpositie waarbij we het achterliggende principe nog niet begrijpen.
Dat geldt ook voor de niet- materiële samenstelling van dit universum die kosmologen gemakshalve donkere materie en donkere energie noemen. Hoe kan inflatie binnen het huidige natuurkundige model zich juist versnellen in plaats dat het afneemt? Dit proces correspondeert dus helemaal niet met de natuurkundige wetten binnen de macrowereld. Hetzelfde geldt voor die processen die sterrenstelsels bijeen houdt want zwaartekracht alleen is daarvoor onvoldoende. Hoe zit het met zwarte gaten die ruimtetijd vervormd en alles op zijn weg opslokt, zelfs licht.
Hoe kan men als determinist glashard blijven beweren dat het hele universum draait op dezelfde causale wetten als diezelfde wetten laag voor laag niet gelijktijdig met elkaar corresponderen? De tijd dat we geloofden in een mechanisch klokuniversum zoals Newton ons deed voorkomen is achterhaald. Zelfs de relativiteitstheorie van Einstein begint binnen die lagen al scheurtjes te vertonen. Zelfs binnen zijn leven besefte Einstein dat, verstrengeling werd daarom ook bekend als het spook van Einstein.
quote:Op zondag 11 september 2016 09:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt dus "klassieke natuurwetten". Dat lijkt me nogal wiedes. Kwantumverstrengeling is een kwantumfenomeen zonder klassiek analagon. Maar we weten na meer dan een eeuw dat de klassieke fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (via het zgn. correspondentieprincipe, waarin je de constante van Planck naar 0 stuurt). Niet andersom (!). Dus ik snap je probleem niet.
Dat je het intuïtief vreemd vind, snap ik wel. Die intuïtie is immers gestoeld op de klassieke natuurkunde (de "macrowereld", zoals je dat zelf noemt). Maar als er iets is wat de moderne natuurkunde ons heeft geleerd, is dat die intuïtie beperkt is.
Zijn in dit topic ook niet zoveel mensen die dat stellen (zoals zoveel zaken waartegen je te strijde trekt hier).quote:Op vrijdag 16 september 2016 14:28 schreef Elzies het volgende:
Hetzelfde principe herhaalt een determinist bij het observeren van gevolgtrekkingen binnen onze hersengebieden. Maar dat betekent nog niet dat we het hele onderliggende proces van wat een persoonlijkheid is eenduidig kunnen verklaren. Hetzelfde geldt voor de vrije wil. Je kunt op basis van onvolledig onderzoek geen eenduidige claim neerleggen. Want dan verkoop je feitelijk dogmatisme. Vind ik hoogst onverstandig.
quote:Daarom komt binnen dit stadium de discussie hierover nooit af. Ik vergelijk het met iemand die rotsvast gelooft in een schepper. Die verlangt van de ander dat die kan aantonen dat zijn schepper niet bestaat. Maar dat kan die ander natuurlijk niet waardoor de gelovige zegt, zie je wel.
Dat gaat dan over non-determinisme als ik het goed begrijp? Je kan niet bewijzen dat "X geen oorzaak Y heeft", maar wel het omgekeerde (dat X wel een oorzaak Y heeft). Dus het is mogelijk om determinisme "waar" te bewijzen, en non-determinisme "onwaar", binnen deze gedachtegang.quote:Op vrijdag 16 september 2016 10:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jazeker... het is feitelijk een soort 'proving non-existence fallacy'. Wat je dan feitelijk stelt is dat gebeurtenis X geen oorzaak Y heeft. En zoiets kun je natuurlijk nooit weten of empirisch vaststellen.
Oneens: dat een begrip als scope "alles" heeft, maakt het begrip niet onbruikbaar. Uiteraard, als je het filosofisch bekijkt, kunnen we onmogelijk zeker zijn van determinisme. Maar filosofisch gezien kunnen we van niets zeker zijn. Wetenschappelijk gezien hebben we "inductie": als determinisme geldt voor een (eventueel klein) systeem, dan geldt het voor het ganse universum.quote:Doordat de scope van dit begrip alles is, of dat het ieg fundamenteel onmogelijk is om te bepalen of er iets buiten die scope valt, is het begrip compleet onbruikbaar voor wat dan ook. In die zin compleet vergelijkbaar met een begrip als '(on-)natuurlijk': het heeft geen enkele zin om zaken te labelen als 'natuurlijk' als niets kan worden gelabeld als 'onnatuurlijk'.
Ja, dat was eigenlijk het probleem met die delta-functie. Ten tijden van Heaviside was er geen definitie voor de delta-functie (hij stelde het voor als een functie die overal nul is, tenzij in de oorsprong waar de functie oneindig is. Met bijkomende eis dat de oppervlakte onder de functie (i.e. de integraal) gelijk is aan één. Dit is echter geen geldige definitie.). Het heeft lang geduurd voor een definitie, omdat dit ook niet zo eenvoudig was. Niettemin, als Heaviside niet gewoon was voortgegaan met het uitwerken van zijn theorie, zou dit onaangename consequenties hebben gehad voor vele takken van de wetenschap. Voorbeeld van één van zijn quotes hierover:quote:Ik ken de achtergrond van deze anekdote niet... maar mocht men ooit met een definitie van vrije wil komen die beter aansluit bij klassieke zweverige ideeen daarover dan is dat natuurlijk prima. Maar ik zou daar niet op vooruit willen lopen. Vooralsnog lijkt de uitleg die Dennett eraan geeft mij de enige werkbare uitleg.
Wat begrijpen we niet over verstrengeling een superpositie?quote:Op vrijdag 16 september 2016 14:28 schreef Elzies het volgende:
Gevolgtrekkingen zoals verstrengeling en superpositie waarbij we het achterliggende principe nog niet begrijpen.
Jawel, onder aanname van donkere energie is dit probleem opgelost.quote:Hoe kan inflatie binnen het huidige natuurkundige model zich juist versnellen in plaats dat het afneemt? Dit proces correspondeert dus helemaal niet met de natuurkundige wetten binnen de macrowereld.
Donkere energie is allicht vacuümenergie. Er is enkel een grootte-orde probleem in de berekeningen van de dichtheid door kwantumveldentheorie. Donkere materie kan bijvoorbeeld supersymmetrische deeltjes zijn (wat al een stap is in de richting van snaartheorie).quote:Dat geldt ook voor de niet- materiële samenstelling van dit universum die kosmologen gemakshalve donkere materie en donkere energie noemen.
Wat is daar problematisch aan? Tenzij je "firewall"-problemen bedoelt op "the edge" van relativistische kwantumtheorie?quote:Hoe zit het met zwarte gaten die ruimtetijd vervormd en alles op zijn weg opslokt, zelfs licht.
Dat lossen we wel op met snaartheoriequote:Hoe kan men als determinist glashard blijven beweren dat het hele universum draait op dezelfde causale wetten als diezelfde wetten laag voor laag niet gelijktijdig met elkaar corresponderen?
Dat relativiteit niet de finale theorie is, is niet bijzonder indrukwekkend. Wat wel indrukwekkend is, is dat relativiteitstheorie een enorm geldigheidsgebied heeft. De scheurtjes waar je het over hebt, gaan over details zoals zwarte gaten en heel dicht bij de big bang. Dit in tegenstelling toch het mechanisch klokuniversum van Newton, dat zelfs de onregelmatigheden in de baan van Mercurius niet kon verklaren.quote:De tijd dat we geloofden in een mechanisch klokuniversum zoals Newton ons deed voorkomen is achterhaald. Zelfs de relativiteitstheorie van Einstein begint binnen die lagen al scheurtjes te vertonen. Zelfs binnen zijn leven besefte Einstein dat, verstrengeling werd daarom ook bekend als het spook van Einstein.
Nee, maar je kunt wel één neuron isoleren, en mathematisch het gedrag van dat neuron voorspellen. En aangezien de hersenen bestaan uit neuronen en (hersen)vocht...quote:Hetzelfde principe herhaalt een determinist bij het observeren van gevolgtrekkingen binnen onze hersengebieden. Maar dat betekent nog niet dat we het hele onderliggende proces van wat een persoonlijkheid is eenduidig kunnen verklaren.
Ik voer geen betoog tegen vrij wil, maar voor determinisme. Vrije wil is hiermee niet gerelateerd zoals Molurus al opmerkte.quote:Hetzelfde geldt voor de vrije wil. Je kunt op basis van onvolledig onderzoek geen eenduidige claim neerleggen. Want dan verkoop je feitelijk dogmatisme. Vind ik hoogst onverstandig.
Voor de schepper is er geen bewijs, aan de andere kant zijn alle natuurwetten die zijn opgesteld deterministisch. Ik ga niet wachten op een theorie die ook zwaartekracht unificeert met elektrozwakke kracht of op supersymmetrie, om alvast te claimen dat hieruit volgt dat het universum deterministisch is. Het probleem met jouw betoog is, dat als snaartheorie morgen bewezen wordt, je wel nieuwe details vindt die we nog niet volledig begrijpen.quote:Daarom komt binnen dit stadium de discussie hierover nooit af. Ik vergelijk het met iemand die rotsvast gelooft in een schepper. Die verlangt van de ander dat die kan aantonen dat zijn schepper niet bestaat. Maar dat kan die ander natuurlijk niet waardoor de gelovige zegt, zie je wel.
Dennett's compatibilisme is alleen formuleerbaar als determinisme geen non-begrip is.quote:Op vrijdag 16 september 2016 10:04 schreef Molurus het volgende:
Maar ik zou daar niet op vooruit willen lopen. Vooralsnog lijkt de uitleg die Dennett eraan geeft mij de enige werkbare uitleg.
Ik ben het niet eens met wat Haushofer hier opschrijft. Dat de klassieke fysica een afgeleide zou zijn van de kwantumfysica. Dat is een aanname, nog geen voldongen feit.quote:Op vrijdag 16 september 2016 14:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, zegt Haushofer hier iets anders:
[..]
[..]
Zijn in dit topic ook niet zoveel mensen die dat stellen (zoals zoveel zaken waartegen je te strijde trekt hier).
[..]
Kan je een concreet voorbeeld geven waar klassieke fysica geen afgeleide is van kwantumfysica? Want er zijn veel voorbeelden die ik ken, waar dit wél het geval is (Bohr model, harmonische oscillator, het energiespectrum van een zwarte straler, ...).quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met wat Haushofer hier opschrijft. Dat de klassieke fysica een afgeleide zou zijn van de kwantumfysica. Dat is een aanname, nog geen voldongen feit.
Die voorbeelden heb ik toch al tig keer in vorige reacties opgeschreven? Ik ga niet telkens dezelfde vragen opnieuw beantwoorden.quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:32 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Kan je een concreet voorbeeld geven waar klassieke fysica geen afgeleide is van kwantumfysica? Want er zijn veel voorbeelden die ik ken, waar dit wél het geval is (Bohr model, harmonische oscillator, het energiespectrum van een zwarte straler, ...).
De onbepaaldheid op de positie in de kwantumfysica is omgekeerd evenredig met de massa. Een elektron met een lage massa, heeft een hoge onbepaaldheid. Als je de onbepaaldheid uitrekent voor de massa van een mens, dan kom je een verwaarloosbaar laag getal uit. Hetzelfde geldt voor de onbepaaldheid op de snelheid: je kunt het onzekerheidsprincipe niet gebruiken om onder je snelheidsboetes uit te komen. Er is dus wat dit betreft volledige correspondentie als je de formules juist toepast.quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Stel dat de wetten die opgaan binnen de kwantumfysica zouden gelden in de macrowereld. Dan zouden we toch een totaal andere realiteit kennen? Een realiteit die onze stoutste dromen overtreft. Jouw positie zou overal en nergens kunnen zijn, in plaats van dat er nu één versie van jou bestaat in de macrowereld op dezelfde positie.
Uit welk kwantummechanisch principe volgt dit?quote:Ieder persoon die met elkaar in contact zou zijn geweest zouden overal ter wereld ongeacht de afstand dezelfde beweging maken. Kun je dat voorstellen? Ik til in Nederland mijn been op en de mensen waarmee ik in contact ben geweest doen exact op dat moment precies hetzelfde. In China, in Australië, in Canada, in Noorwegen. Afstand doet er niet toe.
Verstrengeling.quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:48 schreef yarnamc het volgende:
[..]
De onbepaaldheid op de positie in de kwantumfysica is omgekeerd evenredig met de massa. Een elektron met een lage massa, heeft een hoge onbepaaldheid. Als je de onbepaaldheid uitrekent voor de massa van een mens, dan kom je een verwaarloosbaar laag getal uit. Hetzelfde geldt voor de onbepaaldheid op de snelheid: je kunt het onzekerheidsprincipe niet gebruiken om onder je snelheidsboetes uit te komen. Er is dus wat dit betreft volledige correspondentie als je de formules juist toepast.
[..]
Uit welk kwantummechanisch principe volgt dit?
In de macro-wereld neem je ook verschillende posities tegelijk in, maar de waarschijnlijkheidsdistributie van die posities heeft een verwaarloosbaar lage standaarddeviatie. (Voor één elektron is de standaarddeviatie véél groter.) Vandaar dat je één positie "lijkt" in te nemen. Die lage standaarddeviatie is niet in strijd met kwantumfysica, maar volgt uit juiste toepassing van de formules.quote:Op zaterdag 17 september 2016 10:03 schreef Elzies het volgende:
Verder lees ik in jouw uitleg niet datgene wat ik bedoel. In de macrowereld heb je één positie en één locatie. In de kwantumfysica geldt dit principe niet tenzij het wordt geobserveerd. Zonder observatie kan het allerlei posities tegelijkertijd innemen.
Als je de positie van een elektron wilt waarnemen, dan moet je er fotonen op schieten. Uit de manier waarop de fotonen al dan niet terugkaatsen (i.e. de zogenaamde werkzame doorsnede) bepaal je de positie. Maar zo'n foton zal de snelheid van het elektron hebben gewijzigd, omdat het elektron heel licht is. Een enkel foton zal mijn snelheid daarentegen niet kunnen wijzigen. (Dit is een gesimplificeerde uitleg van het mechanisme, maar het is deze uitleg die Heisenberg tussen haakjes voor ogen had.)quote:Hoe kan waarneming het gedrag van zo'n elementair deeltje beïnvloeden
Dus om dezelfde reden als erboven, een foton sturen op het elektron om zijn positie vast te leggen, wijzigt zijn snelheid. Snelheidsmetingen wijzigen dan weer de positie. In een meer rigoureuse kwantummechanische uitleg, is dit omdat een golffuntie niet tot twee disjuncte eigenruimtes tegelijk kan behoren. Dit alles lijkt me niet strijdig met de mechanica op macro-schaal.quote:en hoe kan het dat we dan bepaalde eigenschappen van dit deeltje niet gelijktijdig kunnen observeren maar slechts één eigenschap.
Ik denk dat wat je zei niet uit verstrengeling volgt. Bovendien is verstrengeling van twee deeltjes zeer moeilijk in stand te houden. Waarnemingen verstoren de verstrengeling, en ieder invallend foton kan je al als waarneming beschouwen. Het is compleet onmogelijk dat een mens volledig verstrengeld is met een andere mens. Bovendien geldt ook het monogamie principe op verstrengeling: niet alle mensen kunnen tegelijkertijd verstrengeld zijn. Verstrengeling komt voor in de natuur, maar niet op de schaal die jij voor ogen hebt. Het zou energetisch heel ongunstig zijn om mensen te verstrengelen. Dat dit dus niet gebeurt, is niet in strijd met kwantumprincipes.quote:Verstrengeling
Het is niet in strijd, maar er is wel degelijk een aantoonbaar verschil zoals verstrengeling plaatsvind binnen de elementaire wereld en het ontbreken ervan binnen de macrowereld. (want daar verschillen we toch echt van mening)quote:Op zaterdag 17 september 2016 10:21 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik denk dat wat je zei niet uit verstrengeling volgt. Bovendien is verstrengeling van twee deeltjes zeer moeilijk in stand te houden. Waarnemingen verstoren de verstrengeling, en ieder invallend foton kan je al als waarneming beschouwen. Het is compleet onmogelijk dat een mens volledig verstrengeld is met een andere mens. Bovendien geldt ook het monogamie principe op verstrengeling: niet alle mensen kunnen tegelijkertijd verstrengeld zijn. Verstrengeling komt voor in de natuur, maar niet op de schaal die jij voor ogen hebt. Het zou energetisch heel ongunstig zijn om mensen te verstrengelen. Dat dit dus niet gebeurt, is niet in strijd met kwantumprincipes.
Dat neemt niet weg trouwens dat er verstrengeling optreedt tussen elektronen binnen de atomen die jou vormen. Dat nemen we ook direct waar aan de hand van spectroscopie. Elk elektron kan maar met één ander elektron verstrengeld zijn, en het is dus gewoon energetisch veel gunstiger dit binnen het atoom te doen.
Zonder verstrengeling zouden moleculen zich niet zo vormen als ze doen. De effecten zijn dus voelbaar tot op macroschaal. Het is eigenlijk voor de hand liggend dat volledige objecten niet gaan verstrengelen, vanwege het monogamie-principe en omdat verstrengeling enkel gunstig is op korte afstand.quote:Op zondag 18 september 2016 13:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is niet in strijd, maar er is wel degelijk een aantoonbaar verschil zoals verstrengeling plaatsvind binnen de elementaire wereld en het ontbreken ervan binnen de macrowereld. (want daar verschillen we toch echt van mening)
Die kwantumsprong en de overgang naar macro-schaal hiervan is toevallig iets dat zéér goed begrepen is. De "kwantumsprong" voor een enkel atoom is redelijk groot en wordt uitgelegd met atoomorbitaaltheorie. Vervolgens verklaart molecuulorbitaaltheorie (MOT) waarom de kwantumsprongen al kleiner zijn in moleculen. Voor volledige materialen (bijvoorbeeld metalen, halfgeleiders, ...) gebruiken we bandentheorie. Uit (eerder eenvoudige) kwantummechanische berekeningen volgt dan dat er nauwelijks kwantumsprongen zijn in zo'n volledig metaal, halfgeleider, ... op enkel uitzonderingen na (b.v. de zogenaamde "bandgap").quote:Hetzelfde geldt voor de zogenoemde kwantumsprong. Waarbij een elektron binnen de verschillende lagen van een atoom van de ene laag verdwijnt om vervolgens bij de volgende laag te verschijnen. Stel dat jij als mens om Parijs heenrijdt met je auto, vervolgens van de radar verdwijnt en ineens opduikt in New York. Dat zijn gedragingen die we natuurlijk in de macrowereld niet tegenkomen. (behalve in science fictionfilms)
Je roept een heleboel dingen met allerlei wollige formuleringen en daardoor is het me volstrekt niet duidelijk wat je nou eigenlijk beweert.quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:16 schreef Elzies het volgende:
Ik ben het niet eens met wat Haushofer hier opschrijft. Dat de klassieke fysica een afgeleide zou zijn van de kwantumfysica. Dat is een aanname, nog geen voldongen feit.
? Ik probeer slechts een reactie te geven op jouw wollige en naar mijn idee soms ronduit verkeerde formulering van natuurkunde.quote:Dat is wat deterministen doen, vasthouden aan eigen aannames en dit verkopen als bewezen feiten
Wat mensen nogal es doen, en wat ik denk dat ook hier gebeurt, is dat men oude discussies van o.a. Schrödinger, Pauli, etc. erbij sleept en op basis van het toen geldende begrip van de QM allerlei conclusies gaan trekken. Newsflash: we zijn ondertussen zo'n 80 jaar verder.quote:Op zondag 18 september 2016 13:32 schreef Elzies het volgende:
Hetzelfde geldt voor de zogenoemde kwantumsprong. Waarbij een elektron binnen de verschillende lagen van een atoom van de ene laag verdwijnt om vervolgens bij de volgende laag te verschijnen. Stel dat jij als mens om Parijs heenrijdt met je auto, vervolgens van de radar verdwijnt en ineens opduikt in New York. Dat zijn gedragingen die we natuurlijk in de macrowereld niet tegenkomen. (behalve in science fictionfilms)
Nee. Een kwantumdeeltje heeft, als je het een positie toedicht, slecht 1 positie. Als je meent dat dit anders is, zou ik heel graag de exact wiskundige formulering hiervan willen zien.quote:Op zaterdag 17 september 2016 10:03 schreef Elzies het volgende:
Verder lees ik in jouw uitleg niet datgene wat ik bedoel. In de macrowereld heb je één positie en één locatie. In de kwantumfysica geldt dit principe niet tenzij het wordt geobserveerd. Zonder observatie kan het allerlei posities tegelijkertijd innemen.
Wat Elzies eigenlijk stelt, is dat als we het correspondentieprincipe toepassen, bepaalde fenomenen lijken te verdwijnen. Dat is nogal triviaal.quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:32 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Kan je een concreet voorbeeld geven waar klassieke fysica geen afgeleide is van kwantumfysica? Want er zijn veel voorbeelden die ik ken, waar dit wél het geval is (Bohr model, harmonische oscillator, het energiespectrum van een zwarte straler, ...).
Er is niks wolligs aan wat ik opschrijf, maar we dwalen tegelijkertijd af van het oorspronkelijke onderwerp.quote:Op maandag 19 september 2016 09:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je roept een heleboel dingen met allerlei wollige formuleringen en daardoor is het me volstrekt niet duidelijk wat je nou eigenlijk beweert.
Mijn bewering is de volgende: je kunt het correspondentieprincipe op de kwantumveldentheorie loslaten, in de zin dat je de constante van Planck naar 0 stuurt. Dit is "de klassieke limiet". Je laat dan een zadelbenadering op de padintegraal los, waarbij het klassieke pad op natuurlijke wijze domineert en de "kwantumfluctuaties" wegvallen. Het resultaat is de klassieke natuurkunde zoals we die van Newton kennen.
Ik noem dit geen aanname, maar een wiskundig feit. Of de kwantummechanica zelf inherent niet-deterministisch is of niet, is dan weer een andere zaak; je kunt in elk geval uit deze klassieke limiet begrijpen dat de klassieke natuurkunde een limietgeval is van de kwantumveldentheorie.
[..]
? Ik probeer slechts een reactie te geven op jouw wollige en naar mijn idee soms ronduit verkeerde formulering van natuurkunde.
En dat is nu al een aantal keren keihard onderuit gehaald. Maar dat lees je niet.quote:Op maandag 19 september 2016 09:36 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn punt was dat de geobserveerde verschijnselen binnen de kwantumfysica niet opgaan binnen de macrowereld.
Niet lijken op te gaan, wat prima te verklaren valt met het correspondentieprincipe. Dus wat is je probleem nu eigenlijk?quote:Op maandag 19 september 2016 09:36 schreef Elzies het volgende:
Mijn punt was dat de geobserveerde verschijnselen binnen de kwantumfysica niet opgaan binnen de macrowereld.
Nee, dat is hoe wetenschap werkt. Wetenschap is conservatief. Pas als je hele goede redenen hebt om buiten je paradigma te kijken om iets te kunnen verklaren, ga je dat doen. Bij donkere energie en materie zijn er legio verklaringen te vinden binnen ons paradigma (de kwantumveldentheorie/ het standaardmodel) waarmee we het mogelijk kunnen verklaren.quote:Op maandag 19 september 2016 09:36 schreef Elzies het volgende:
Dus om die krachten automatisch causaal en uniform aan onze huidige natuurwetten te koppelen is natuurlijk grote onzin te noemen.
Je kunt nu glashard beweren dat iets onderuit is gehaald, maar er is helemaal niets onderuit gehaald. Ik lees in ieder geval nergens steekhoudende argumenten, slechts onvolledige deterministische aannames die ik juist onderuit heb gehaald door het algemene causaliteitsprincipe eruit te halen. Een van de grondbeginselen van het deterministische model.quote:Op maandag 19 september 2016 09:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat is nu al een aantal keren keihard onderuit gehaald. Maar dat lees je niet.
Verder weet ik niet hoe vaak mensen je nog moeten vertellen dat kwantumverschijnselen op welke schaal dan ook in geen enkel opzicht conflicterend zijn met determinisme. Het enige wat je gedaan hebt door daar over te beginnen is het etaleren van je complete onwetendheid op dit gebied.
Dat wetenschap slechts conservatief zou zijn is een achterhaalde stelling wat hoort binnen de denkkaders van de zogenoemde oudgedienden. Wetenschappers die claimen dat alleen hun denkkader de waarheid in pacht heeft, terwijl de praktijk hen allang heeft ingehaald.quote:Op maandag 19 september 2016 10:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is hoe wetenschap werkt. Wetenschap is conservatief. Pas als je hele goede redenen hebt om buiten je paradigma te kijken om iets te kunnen verklaren, ga je dat doen. Bij donkere energie en materie zijn er legio verklaringen te vinden binnen ons paradigma (de kwantumveldentheorie/ het standaardmodel) waarmee we het mogelijk kunnen verklaren.
Het is juist grote onzin om bij elk onverklaard fenomeen af te gaan wijken van je paradigma. Wetenschap zou dan volstrekte chaos zijn.
Dit heeft niks met determinisme te maken.
Ik ben zelf werkzaam in die wetenschap, dus ik ga er voor het gemak even van uit dat ik "de praktijk" net wat beter in kan schatten dan iemand die zijn natuurkunde en wetenschapsfilosofie niet goed op een rij heeft.quote:Op maandag 19 september 2016 14:51 schreef Elzies het volgende:
Dat wetenschap slechts conservatief zou zijn is een achterhaalde stelling wat hoort binnen de denkkaders van de zogenoemde oudgedienden. Wetenschappers die claimen dat alleen hun denkkader de waarheid in pacht heeft, terwijl de praktijk hen allang heeft ingehaald.![]()
Heb ik een eind terug geprobeerd aan te geven.quote:Op maandag 19 september 2016 15:00 schreef Molurus het volgende:
2) waarom determinisme iets met vrije wil te maken zou hebben.
quote:Op dinsdag 20 september 2016 01:04 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Heb ik een eind terug geprobeerd aan te geven.
Determinisme lijkt me relevant in deze discussie omdat determinisme en vrije wil elkaar uitsluiten.
Is in zo'n universum - waarvan we niet (kunnen) weten of het bestaat - het onderscheid tussen in een gevangenis zitten en 'vrij' over straat lopen een zinvol onderscheid?quote:Op maandag 12 september 2016 22:00 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Mijns inziens zou deze vorm van determinisme (waarvan we niet zeker weten of het waar is, oftewel of ons universum echt deterministisch is) een vrije wil uitsluiten. Of zelfs iedere vorm van vrijheid uitsluiten, want er is dan in wezen niets vrij.
Het is bekent dat Molurus een afwijkende definitie van 'vrije wil' gebruikt.quote:Op dinsdag 20 september 2016 01:04 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Heb ik een eind terug geprobeerd aan te geven.
Determinisme lijkt me relevant in deze discussie omdat determinisme en vrije wil elkaar uitsluiten.
In de uitleg die hij hanteert bestaat vrijheid algemeen niet. En dat is niet afwijkend?quote:Op dinsdag 20 september 2016 03:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is bekent dat Molurus een afwijkende definitie van 'vrije wil' gebruikt.
quote:De reden is volgens mij van propaganda technische aard.
Ja en ik ben astronaut.quote:Op maandag 19 september 2016 17:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben zelf werkzaam in die wetenschap, dus ik ga er voor het gemak even van uit dat ik "de praktijk" net wat beter in kan schatten dan iemand die zijn natuurkunde en wetenschapsfilosofie niet goed op een rij heeft.
Verder gaat dit gesprek geen kant op naar mijn idee, dus ik laat het hier even bij.
Echt surrealistisch waar jij zo'n grote mond vandaan haalt. Haushofer heeft het label 'wetenschapper' meer dan verdiend en al zeker niet zichzelf daartoe benoemd.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je ...
Dat hoeft ook niet. Daaraan een eigen naam geven is wel zinnig. Van de vrije wil zou je kunnen stellen dat deze niet bestaat.quote:Op dinsdag 20 september 2016 08:26 schreef Molurus het volgende:
Het is mij niet duidelijk waarom we vast zouden moeten houden aan een absurde en afwijkende uitleg van vrijheid.
Hou toch op met die onzin. Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen. Daar hecht ik geen enkele waarde aan. Ik lees gewoon de reactie van een persoon die niet eens in staat is om wat simpele kritische vragen te beantwoorden maar hiervoor wegrent. Net zoals al zijn andere deterministische vriendjes. Want opnieuw draait men eromheen en weigert men mijn vragen te beantwoorden. Ik heb ze zelfs een paar reacties terug dik gedrukt. Geen enkele reactie. Hoe veelzeggend.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Echt surrealistisch waar jij zo'n grote mond vandaan haalt. Haushofer heeft het label 'wetenschapper' meer dan verdiend en al zeker niet zichzelf daartoe benoemd.
De vrije wil niet zo wetenschappelijk als het creationisme.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:
Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je nog niet eens in staat om enkele simpele vragen van mijn kant te beantwoorden, zoals de vraag hoe het observeren van hersenactiviteit bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan. Deze vraag wordt al sinds het begin van deze discussie door deterministen stelselmatig genegeerd.
Meneer de "ik heb eens een populair boekje over natuurkunde/kosmologie gelezen en trek daar verkeerd geinterpreteerde conclusies over" die iemand die gepromoveerd is in de natuurkunde eventjes aan de kant zetquote:Op dinsdag 20 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Hou toch op met die onzin. Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen. Daar hecht ik geen enkele waarde aan. Ik lees gewoon de reactie van een persoon die niet eens in staat is om wat simpele kritische vragen te beantwoorden maar hiervoor wegrent. Net zoals al zijn andere deterministische vriendjes. Want opnieuw draait men eromheen en weigert men mijn vragen te beantwoorden. Ik heb ze zelfs een paar reacties terug dik gedrukt. Geen enkele reactie. Hoe veelzeggend.
Ik begrijp niet wat je met deze opmerking bedoelt.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De vrije wil niet zo wetenschappelijk als het creationisme.
Het is onmogelijk van iets te bewijzen dat het niet bestaat. Zie ook het topic 'glaasje draaien'.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je met deze opmerking bedoelt.
Maar mijn vraag blijft overeind staan. Geef met goede en onderbouwde argumenten aan dat het observeren van werkzame hersengebieden bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
De vraag die hier aan vooraf dient te gaan is: wie hier in dit topic stelt dat?quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je met deze opmerking bedoelt.
Maar mijn vraag blijft overeind staan. Geef met goede en onderbouwde argumenten aan dat het observeren van werkzame hersengebieden bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
Dan moet een determinist het ook niet als eenduidige waarheid verkondigen en doen alsof het zo is. Wel zo eerlijk.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is onmogelijk van iets te bewijzen dat het niet bestaat. Zie ook het topic 'glaasje draaien'.
Haushofer is gepromoveerd in de theoretisch natuurkundige (hoge energie fysica). Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft. Zelf ben ik ook gepromoveerd in de theoretische natuurkunde, maar dat is lang geleden.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen.
Is het relevant voor de discussie? Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden? Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Haushofer is gepromoveerd in de theoretisch natuurkundige (hoge energie fysica). Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft. Zelf ben ik ook gepromoveerd in de theoretische natuurkunde, maar dat is lang geleden.
Neequote:Op dinsdag 20 september 2016 10:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft.
Een wat meer bescheiden houding van jouw kant lijkt me wel op zijn plaats in elk geval. Er zit een verschil tussen vragen stellen en mensen de les lezen tav onderwerpen waar jij zeer waarschijnlijk veel minder vanaf weet.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Is het relevant voor de discussie? Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden? Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
Geef maar aan hoe of waarom er behalve de fysieke processen die we daar zien nog andere invloeden zijn. Die zijn namelijk nergens te vinden, noch is er enige aanwijzing of reden om ervan uit te gaan dat zoiets bestaat, noch is het nodig of helpt het om iets te kunnen verklaren wat we zonder dat niet kunnen verklaren.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je met deze opmerking bedoelt.
Maar mijn vraag blijft overeind staan. Geef met goede en onderbouwde argumenten aan dat het observeren van werkzame hersengebieden bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
En opnieuw gaan we weer aan discussievermijding doen. Nogmaals, het interesseert me geen moer welke titel iemand zichzelf aanmeet op social media. Iedereen kan zich professor, astronaut of directeur noemen. Leuk, maar volkomen irrelevant.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een wat meer bescheiden houding van jouw kant lijkt me wel op zijn plaats in elk geval. Er zit een verschil tussen vragen stellen en mensen de les lezen tav onderwerpen waar jij zeer waarschijnlijk veel minder vanaf weet.
Zo'n 95% van de samenstelling van dit universum is niet fysiek van aard, tenzij jij de ontdekking van de eeuw hebt gedaan en kan aantonen wat donkere energie is en welke fysieke omstandigheden verantwoordelijk is voor het steeds sneller expanderen van dit universum. Ik lees het graag.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:16 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Geef maar aan hoe of waarom er behalve de fysieke processen die we daar zien nog andere invloeden zijn. Die zijn namelijk nergens te vinden, noch is er enige aanwijzing of reden om ervan uit te gaan dat zoiets bestaat, noch is het nodig of helpt het om iets te kunnen verklaren wat we zonder dat niet kunnen verklaren.
(ik wil het woord "kabouters" nog net niet in de mond nemen, maar dat is nog steeds precies hetzelfde principe)
Strikt genomen is determinisme niet te bewijzen (vanwege het inductieprobleem). Indeterminisme ook niet. Bewijzen past bij tautologische wiskundige als-dan-stellingen.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan moet een determinist het ook niet als eenduidige waarheid verkondigen en doen alsof het zo is. Wel zo eerlijk.
Ik ben gewoon realistisch in mijn stelling. Ik zeg dat we niet kunnen aantonen dat de vrije wil wel of niet bestaat. Simpelweg omdat er nog teveel onbeantwoorde vragen openstaan. Niet vanwege het door de deterministen aangehaalde kabouterargument.
Nogmaals, haushofer is geen toetsenbordheld die hier even komt doen alsof hij wetenschapper is. Hij is werkelijk gepromoveerd in theoretische natuurkunde.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:17 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nogmaals, het interesseert me geen moer welke titel iemand zichzelf aanmeet op social media. Iedereen kan zich professor, astronaut of directeur noemen. Leuk, maar volkomen irrelevant.
Het heeft een meerwaarde als je verstand hebt van de inhoud.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Is het relevant voor de discussie? Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden? Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
Mooi. Mijn complimenten voor je theoretische kennis van de natuurkunde.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:10 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Nee, ik ben afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de toegepaste natuurkunde in Gent (België).
Ik ontken oorzaak en gevolg net zo min als dag en nacht. Maar we weten allebei dat de definitie van het determinisme verder reikt dan het observeren van oorzaak en gevolg alléén.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Strikt genomen is determinisme niet te bewijzen (vanwege het inductieprobleem). Indeterminisme ook niet. Bewijzen past bij tautologische wiskundige als-dan-stellingen.
De wetenschap kan wel meer of minder aannemelijk maken of een uitgangspunt aannemelijk is, door de consequenties te toetsen. De hele wetenschap is in die laatste zin een doorlopende toets of determinisme een aannemelijk uitgangspunt is. Wat blijkt, oorzaak en gevolg relaties zijn de normaalste zaak van de wereld.
Nee, jij neemt een gemakkelijke positie in, namelijk degene van "we weten het niet". Tegelijkertijd draai je helemaal door als iemand de klassieke vrije wil ontkent. Je durft geen stelling in te nemen omdat je ze niet kunt beargumenteren met geldende argumentatie.quote:Op dinsdag 20 september 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan moet een determinist het ook niet als eenduidige waarheid verkondigen en doen alsof het zo is. Wel zo eerlijk.
Ik ben gewoon realistisch in mijn stelling. Ik zeg dat we niet kunnen aantonen dat de vrije wil wel of niet bestaat. Simpelweg omdat er nog teveel onbeantwoorde vragen openstaan. Niet vanwege het door de deterministen aangehaalde kabouterargument.
Ja. Op het moment dat jij bepaalde natuurkundige fenomenen gaat aanhalen als onderbouwing van je argument, wordt dat relevant. Als een gepromoveerde natuurkundige hetgene jij vertelt labelt als (samengevat) onzin, is dat relevant omdat daarmee je argument wegvalt.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Is het relevant voor de discussie?
Wel als de vragen nergens op slaan en dat wedervragen die worden gesteld met het doel jouw vraag duidelijk te krijgen, genegeerd worden.quote:Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden?
Daar begin ik aan te twijfelen.quote:Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
Ten eerste is dit een filosofisch forum en geen natuurkundig forum. Het betreffende onderwerp over het wel of niet bestaan van de vrije wil is een filosofisch vraagstuk en geen wetenschappelijk vraagstuk. Dat sommige onderwerpen raakvlakken vertonen is niets nieuws. We hebben intussen aangetoond dat we vanuit een wetenschappelijk kader de vraag omtrent het bestaan van de vrije wil niet kunnen beantwoorden. Sluit precies aan bij mijn stelling hieromtrent.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:32 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja. Op het moment dat jij bepaalde natuurkundige fenomenen gaat aanhalen als onderbouwing van je argument, wordt dat relevant. Als een gepromoveerde natuurkundige hetgene jij vertelt labelt als (samengevat) onzin, is dat relevant omdat daarmee je argument wegvalt.
Dat jij dan de discussie weer weg wilt sturen bij het door jezelf aangehaalde onderwerp omdat je terecht gewezen wordt door iemand die er veel meer verstand van heeft, of doet alsof het niet uitmaakt of je 8-10 jaar studie aan een onderwerp hebt gewijd of dat je (zoals jij, vermoed ik) een paar populair wetenschappelijke boeken/docu's hebt gezien, is opmerkelijk.. zo niet, lachwekkend.
[..]
Wel als de vragen nergens op slaan en dat wedervragen die worden gesteld met het doel jouw vraag duidelijk te krijgen, genegeerd worden.
[..]
Daar begin ik aan te twijfelen.
Wetenschappelijk gezien niet. Filosofische gezien weer wel. Gedetermineerd, in welke zin dan ook, is een noodzakelijke voorwaarde om een ontwikkeling te kunnen begrijpen.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik ontken oorzaak en gevolg net zo min als dag en nacht. Maar we weten allebei dat de definitie van het determinisme verder reikt dan het observeren van oorzaak en gevolg alléén.
De wetenschap onderzoekt alleen relaties (het mechanisme). Niet 'de aard' van de oorzaak.quote:Daarbij is het interessant te vermelden dat er vele vragen openstaan met betrekking tot de oorzaak. We kunnen wel gevolgtrekkingen observeren, maar we begrijpen in veel gevallen het mechanisme achter de uiteindelijke oorzaak niet.
Nee, maar het is wel een aanwijzing voor nader onderzoek. Zaken worden op den duur wel degelijk duidelijker.quote:Toevallig las ik gisteren een artikel waaruit bleek dat blinden die met blindheid zijn geboren een extra hersendeel gebruiken om beter te kunnen rekenen. Dat is een gevolgtrekking die we kunnen meten. Maar het achterliggende mechanisme waarom juist een extra hersendeel wordt ingezet zodat men beter kan rekenen, dat begrijpen we niet. We kunnen daar allerlei verschillende aannames voor doen, maar we kunnen er geen eenduidige conclusie aan verbinden.
Ik draai niet zo gemakkelijk door, maar ik ben wel een doorvrager. Ik laat me niet gemakshalve iets op de mouw spelden.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:30 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee, jij neemt een gemakkelijke positie in, namelijk degene van "we weten het niet". Tegelijkertijd draai je helemaal door als iemand de klassieke vrije wil ontkent. Je durft geen stelling in te nemen omdat je ze niet kunt beargumenteren met geldende argumentatie.
Vervolgens moeten anderen bewijzen aan jou dat een niet bestaand fenomeen niet bestaat. Okè...
Na enkele jaren FOK! ervaring kan je vertellen, dat zonder enige autoriteit, iedereen iedere onzin kan claimen als waarheid. Want je vaagt daarmee alle bestaande kennis en inzicht van tafel. In de inhoudelijke discussie die dan volgt, blijkt geen enkele inhoud meer aannemelijk te maken. Discussie partners vinden gewoon alles wat je zegt onzin. Ze vinden ieder goed argument gewoon geen argument. Ze vinden ieder feit gewoon geen feit.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ten eerste is dit een filosofisch forum en geen natuurkundig forum. Het betreffende onderwerp over het wel of niet bestaan van de vrije wil is een filosofisch vraagstuk en geen wetenschappelijk vraagstuk. Dat sommige onderwerpen raakvlakken vertonen is niets nieuws. We hebben intussen aangetoond dat we vanuit een wetenschappelijk kader de vraag omtrent het bestaan van de vrije wil niet kunnen beantwoorden. Sluit precies aan bij mijn stelling hieromtrent.
Verwacht van mij geen hoofdbuiging binnen de discussie omdat een ander op de social media ineens claimt wetenschapper te zijn. Ik vind dat volkomen irrelevant. Geclaimde achtergronden van mensen doet er voor mij niet toe. Het doet ertoe binnen de inhoudelijke discussie.
Ten eerste geloof ik niet in de ziel. Dus wat mij betreft irrelevant binnen deze discussievoering. Evolutie is echter wel meer dan fysieke ontwikkeling. Inmiddels erkennen we dat de mens geen uitzondering meer is met betrekking tot het ervaren van zoiets als zelfbewustzijn. Andere hogere diersoorten hebben het ook. Een olifant herkent zichzelf wanneer het voor een spiegel staat. Ook dat is natuurlijk evolutie.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien niet. Filosofische gezien weer wel. Gedetermineerd, in welke zin dan ook, is een noodzakelijke voorwaarde om een ontwikkeling te kunnen begrijpen.
[..]
De wetenschap onderzoekt alleen relaties (het mechanisme). Niet 'de aard' van de oorzaak.
[..]
Bijvoorbeeld, evolutieleer maakt duidelijk dat er een continuiteit is in de levensboom. Dat maakt het idee, dat de mens een uitzondering is die met een ziel is uitgerust, minder aannemelijk. Het maakt ook de vrije wil (vroeger beschouwd als een eigenschap van de ziel) minder aannemelijk.
Alleen Elzies zelfquote:Op dinsdag 20 september 2016 09:55 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
De vraag die hier aan vooraf dient te gaan is: wie hier in dit topic stelt dat?
Ze vinden het onzin omdat ze zijn vastgeroest in hun oude starre denkbeelden. Anno 2016 moet je dat binnen de gedigitaliseerde wereld waar alle verschillende meningen en toepassingen voor het oprapen liggen niet doen. Dan hou je jezelf voor de gek. De tijd dat bepaalde mensen het alleenrecht opeiste voor hun eigen verzonnen denkkadertje is simpelweg voorbij. We leven in een nieuwe tijd.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Na enkele jaren FOK! ervaring kan je vertellen, dat zonder enige autoriteit, iedereen iedere onzin kan claimen als waarheid. Want je vaagt daarmee alle bestaande kennis en inzicht van tafel. In de inhoudelijke discussie die dan volgt, blijkt geen enkele inhoud meer aannemelijk te maken. Discussie partners vinden gewoon alles wat je zegt onzin. Ze vinden ieder goed argument gewoon geen argument. Ze vinden ieder feit gewoon geen feit.
Als op de middelbare school kennis zou worden overgedragen, met FOK! als model, dan weet ik zeker dat 6 jaar onvoldoende is alleen de stelling van Pythagoras uit te leggen. Iedere leerling in de klas staat het vrij om iedere zin, ieder woord te betwijfelen, en luidt iets anders te roepen.
Het begon met eencelligen. En waar komt de ziel of vrije wil dan vandaan. Het moet wel een emergentie zijn, en dus niet te herleiden tot 'de aard van de oorzaak'.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ten eerste geloof ik niet in de ziel. Dus wat mij betreft irrelevant binnen deze discussievoering. Evolutie is echter wel meer dan fysieke ontwikkeling. Inmiddels erkennen we dat de mens geen uitzondering meer is met betrekking tot het ervaren van zoiets als zelfbewustzijn. Andere hogere diersoorten hebben het ook. Een olifant herkent zichzelf wanneer het voor een spiegel staat. Ook dat is natuurlijk evolutie.
Dat mag je een vorm van intelligentie noemen. Het onderstreept dat indrukwekkende eigenschappen vaak voortvloeien uit het samenspel van simpelere delen.quote:De wijze waarop een bijen- of mierenkolonie werkt lijkt haast op wat we nu zien binnen de gedigitaliseerde wereld. Er is sprake van een bepaalde mate van informatieoverdracht wat ervoor zorgt dat ze allemaal zo op een eenduidige manier werken. Mogen we dat geen vorm van bewustzijn of intelligentie noemen, ook al is het afwijkend van hoe we het zelf ervaren?
We zullen niet snel alles begrijpen. Wou je doen alsof je niets weet, tot het moment dat je alles weet.quote:Ik heb getracht aan te tonen dat we niet kunnen spreken over een gedetermineerd universum als bepaalde definities die horen bij die definitie niet opgaan in wat we kunnen observeren en we nog niet kunnen begrijpen. Ik begrijp dat dit nodig is om het model in stand te houden, maar het is geen eerlijke weergave.
De ziel is een religieuze term wat duidt op een losstaande non-fysieke entiteit. Waarom wil je een religieuze term vereenzelvigen met de term vrije wil? Ik zie daar toch een wereld van verschil in.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het begon met eencelligen. En waar komt de ziel of vrije wil dan vandaan. Het moet wel een emergentie zijn, en dus niet te herleiden tot 'de aard van de oorzaak'.
[..]
Dat mag je een vorm van intelligentie noemen. Het onderstreept dat indrukwekkende eigenschappen vaak voortvloeien uit het samenspel van simpelere delen.
[..]
We zullen niet snel alles begrijpen. Wou je doen alsof je niets weet, tot het moment dat je alles weet.
Maar jij verwijst zelf naar de wetenschap in je argument. Daarna komt er iemand die meer verstand heeft van het onderwerp om je te onderwijzen, en dan trek je eerst zijn gezag in twijfel en als dat niet lukt, zeg je dat dit geen wetenschappelijk forum is of dat er teveel wordt afgedwaald van het onderwerp.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ten eerste is dit een filosofisch forum en geen natuurkundig forum. Het betreffende onderwerp over het wel of niet bestaan van de vrije wil is een filosofisch vraagstuk en geen wetenschappelijk vraagstuk. Dat sommige onderwerpen raakvlakken vertonen is niets nieuws. We hebben intussen aangetoond dat we vanuit een wetenschappelijk kader de vraag omtrent het bestaan van de vrije wil niet kunnen beantwoorden. Sluit precies aan bij mijn stelling hieromtrent.
Dus wat Bert de glazenwasser te melden heeft over theoretische natuurkunde is voor jou net zo waardevol als wat een dr. in de natuurkunde erover te melden heeft?quote:Verwacht van mij geen hoofdbuiging binnen de discussie omdat een ander op de social media ineens claimt wetenschapper te zijn. Ik vind dat volkomen irrelevant. Geclaimde achtergronden van mensen doet er voor mij niet toe.
Nu doet het er opeens wel weer toe?quote:Het doet ertoe binnen de inhoudelijke discussie.
Ik wijs je op het tegenovergestelde. Je kunt op FOK alles dat iemand aandraagt terzijde schuiven. Dat betekent, geen autoriteit en geen mogelijkheid iemand te overtuigen die erop uit is het te ontkennen. Dan kunnen mensen voor muur gaan spelen. Dat is een machtsspel ipv een discussie.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ze vinden het onzin omdat ze zijn vastgeroest in hun oude starre denkbeelden. Anno 2016 moet je dat binnen de gedigitaliseerde wereld waar alle verschillende meningen en toepassingen voor het oprapen liggen niet doen. Dan hou je jezelf voor de gek. De tijd dat bepaalde mensen het alleenrecht opeiste voor hun eigen verzonnen denkkadertje is simpelweg voorbij. We leven in een nieuwe tijd.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een zielige bedoeling dat je op basis van een aangenomen titel denkt dat je daarmee respect kunt opeisen van de ander. Of hem als dommetje te kunnen neerzetten om de inhoudelijke discussie te smoren. Dat is toch meelijwekkend te noemen. Niet meer van deze tijd.
Je komt extreem dom over omdat je extreem dom bent. Dat ligt niet aan je discussiepartners.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een zielige bedoeling dat je op basis van een aangenomen titel denkt dat je daarmee respect kunt opeisen van de ander. Of hem als dommetje te kunnen neerzetten om de inhoudelijke discussie te smoren. Dat is toch meelijwekkend te noemen. Niet meer van deze tijd.
Ten eerste draag ik niets terzijde. Ik lees heel goed wat iemand anders opschrijf en zo nodig verifieer ik dat met eigen onderzoek. Daar stel ik kritische vragen tegenover. Als die vragen vervolgens stelselmatig worden genegeerd (en ik geef dat vervolgens meerdere keren aan) dan ben ik niet degene die de inhoudelijke discussie traineert.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik wijs je op het tegenovergestelde. Je kunt op FOK alles dat iemand aandraagt terzijde schuiven. Dat betekent, geen autoriteit en geen mogelijkheid iemand te overtuigen die erop uit is het te ontkennen. Dan kun je voor muur gaan spelen. Dat is een machtsspel ipv een discussie.
Klopt, daar trappen creationisten ook altijd in. De illusie van ontwerp. Maar daar blijft het dan ook bij, een illusie.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ook cellen laten een bepaalde mate van complexiteit en doelgerichtheid zien.
Wat bedoel je hier in vredesnaam mee? Wat erkent Einstein? Doel je op zijn alom verkeerd uitgelegde uitspraak over god met de dobbelsteen?quote:Het samenspel van de simpele delen is het tonen van gevolgtrekkingen, niet van het mechanisme wat aanzet tot. Je kunt de claim van een toevallige samenloop van omstandigheden niet blijven volhouden. Op basis van die claim was het universum zoals wij het kennen en waar we deel van uitmaken allang uiteen gevallen. Zelfs Einstein erkende dit gegeven.
Leg me dan maar eens haarfijn uit waar de illusie in zit. Je klinkt als een boeddhist.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt, daar trappen creationisten ook altijd in. De illusie van ontwerp. Maar daar blijft het dan ook bij, een illusie.
[..]
Wat bedoel je hier in vredesnaam mee? Wat erkent Einstein? Doel je op zijn alom verkeerd uitgelegde uitspraak over god met de dobbelsteen?
Het lijkt alsof je impliceert dat het universum doelmatig is. Dat zal toch niet?
Illusie van ontwerp. Dus een natuurlijk fenomeen lijkt vanuit ons perspectief specifiek met voorbedachte rade ontworpen voor een taak of een doel. Dat is de illusie. Zoals we weten is dat niet waar, de illusie is het gevolg van specialisatie door natuurlijke selectie. Daar komt geen doelmatigheid aan te pas.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
Leg me dan maar eens haarfijn uit waar de illusie in zit. Je klinkt als een boeddhist.
Dat is het precies, wij benoemen dat als doelmatig. Vanuit ons perspectief heeft een mier die een blad draagt een specifiek doel. Dat zou je zo kunnen noemen, maar dan impliceer je dat dat doel door een of andere entiteit gespecificeerd zou zijn. En dat is niet het geval, zoals zelfs jij wel weet neem ik aan.quote:Bewijs vervolgens maar eens waarom er geen doelgerichtheid bestaat als we die doelgerichtheid kunnen observeren en als zodanig kunnen benoemen.
Dat 95% van het universum niet fysiek van aard zou zijn, zou pas de ontdekking van de eeuw zijn.quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:19 schreef Elzies het volgende:
Zo'n 95% van de samenstelling van dit universum is niet fysiek van aard, tenzij jij de ontdekking van de eeuw hebt gedaan en kan aantonen wat donkere energie is en welke fysieke omstandigheden verantwoordelijk is voor het steeds sneller expanderen van dit universum. Ik lees het graag.
Ontwerp? Ontwerp van wat? Rare stelling, haast creationistisch.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Illusie van ontwerp. Dus een natuurlijk fenomeen lijkt vanuit ons perspectief specifiek met voorbedachte rade ontworpen voor een taak of een doel. Dat is de illusie. Zoals we weten is dat niet waar, de illusie is het gevolg van specialisatie door natuurlijke selectie. Daar komt geen doelmatigheid aan te pas.
[..]
Dat is het precies, wij benoemen dat als doelmatig. Vanuit ons perspectief heeft een mier die een blad draagt een specifiek doel. Dat zou je zo kunnen noemen, maar dan impliceer je dat dat doel door een of andere entiteit gespecificeerd zou zijn. En dat is niet het geval, zoals zelfs jij wel weet neem ik aan.
Je beantwoord niet mijn vraag. Kun je aantonen dat donkere energie fysiek van aard is? Dat kun je niet en dan vind ik het onlogisch te veronderstellen dat dit wel het geval is.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:44 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dat 95% van het universum niet fysiek van aard zou zijn, zou pas de ontdekking van de eeuw zijn.
Of wat bedoel je met "is niet fysiek van aard"? Of hoezo zou donkere energie niet fysiek van aard zijn?
Hoe die donkere energie precies zorgt voor het versneld expanderen van het universum weten we niet, maar daar kunnen we uiteraard niet de conclusie uit trekken dat het niet fysiek van aard zou zijn (of dat het zich nondeterministisch zou gedragen).
Jij gelooft in een vrije wil (in de klassieke betekenis van het woord). Anderen niet. Klaar.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ten eerste draag ik niets terzijde. Ik lees heel goed wat iemand anders opschrijf en zo nodig verifieer ik dat met eigen onderzoek. Daar stel ik kritische vragen tegenover. Als die vragen vervolgens stelselmatig worden genegeerd (en ik geef dat vervolgens meerdere keren aan) dan ben ik niet degene die de inhoudelijke discussie traineert.
Verder vind ik dit soort verwijten niets anders dan discussievervuiling. Ik vind het echt volkomen zinloos en zelfs ongepast. De discussie moet gaan over de inhoud.
Ik zie al een voorzichtige terugkrabbeling. Bovendien leg je me nu eigen woorden in mijn mond. Mijn stelling was dat we de vraag of de vrije wil wel of niet bestaat niet kunnen beantwoorden.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij gelooft in een vrije wil (in de klassieke betekenis van het woord). Anderen niet. Klaar.
Deze discussie is niet definitief te beslechten, maar wel te verbeteren door:
- gemeenschappelijk definities van termen te gebruiken (2 definitief van de vrije wil door elkaar heen gebruiken is dwaas).
- de verschillende uitgangspunten van elkaar te scheiden. Vervolgens de 'als-dan constructie' te gebruiken om de uitgangspunten uit te werken en op hun consequenties te kunnen beoordelen en vergelijken.
- Niet eisen van anderen om hun uitgangspunten te bewijzen. Niemand kan aan de bewijslast voldoen, al zijn uitgangspunten te bewijzen. Als dat een voorwaarde is voor het hebben van een geldig standpunt, dan heeft niemand een geldig standpunt. Je kunt wel zelf andere uitgangspunten kiezen.
Ontwerp impliceert een ontwerper. Die bestaat niet. Zoals we allebei weten.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ontwerp? Ontwerp van wat? Rare stelling, haast creationistisch.![]()
Dat kan, maar dan definieer jij het doel. Dus jij creëert de doelmatigheid. Dat moet je wel in het achterhoofd houden. Verder is zo'n vaststelling inhoudelijk leeg.quote:Voor jou eigen perspectief is doelgerichtheid een illusie. Maar dat was niet mijn vraag. Kun je aantonen dat er geen doelgerichtheid bestaat? Want anders is het louter het ene eigen perspectief tegenover het andere.
Kijk, als een mier iets doet met dat blad waarmee het een doel bereikt, waarom zou je dan niet kunnen spreken over een doelgerichte handeling?
quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Haushofer is gepromoveerd in de theoretisch natuurkundige (hoge energie fysica). Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft. Zelf ben ik ook gepromoveerd in de theoretische natuurkunde, maar dat is lang geleden.
Ik ben de koningin van Engeland en mijn vader werkt bij de McDonald'squote:Op dinsdag 20 september 2016 10:10 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Nee, ik ben afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de toegepaste natuurkunde in Gent (België).
Wat bedoel je met "niet fysiek van aard"?quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:
Je beantwoord niet mijn vraag. Kun je aantonen dat donkere energie fysiek van aard is? Dat kun je niet en dan vind ik het onlogisch te veronderstellen dat dit wel het geval is.
Daarom hanteer ik ook niet termen als ontwerp.quote:Op dinsdag 20 september 2016 11:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ontwerp impliceert een ontwerper. Die bestaat niet. Zoals we allebei weten.
[..]
Dat kan, maar dan definieer jij het doel. Dus jij creëert de doelmatigheid. Dat moet je wel in het achterhoofd houden. Verder is zo'n vaststelling inhoudelijk leeg.
Het is bevorderlijk voor een goede discussie als je in kaart brengt wie welke expertise in huis heeft en daar goed gebruik van proberen te maken. Je hoeft niet uit te gaan van wantrouwen. Begin in goed vertrouwen en stel dat bij als daar aanleiding toe is.quote:Op dinsdag 20 september 2016 12:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
[..]
Ik ben de koningin van Engeland en mijn vader werkt bij de McDonald's
Je hebt mijn post verwijderd. De tweede in dit topic.quote:Op dinsdag 20 september 2016 12:54 schreef Perrin het volgende:
Vanaf hier graag minder klagen over het forum en al haar bezoekers en meer inhoudelijk ontopic discussiëren.
Wacht even, zeg je nu dat de waarneming een doel op zich is?quote:Op dinsdag 20 september 2016 12:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Doelgerichtheid impliceert het komen van A tot B. (celdeling) Doelgerichtheid impliceert samenwerking tussen verschillende systemen waardoor je een mate van ontplooiing en ontwikkeling kunt waarnemen. (fotosynthese)
Dit snap ik niet.quote:Waarnemen an sich verklapt een bepaalde doelgerichtheid om tot conclusies te komen.
Verplaatst naar Feedback, aangezien het niet meer ontopic was. Ik ben bereid er daar over verder te praten.quote:Op dinsdag 20 september 2016 12:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je hebt mijn post verwijderd. De tweede in dit topic.
Ik schrijf op dat we louter de gevolgtrekking kunnen waarnemen van iets wat we nog niet kunnen begrijpen maar zich tegelijkertijd tegengesteld gedraagt aan de ons bekende natuurkundige wetten.quote:Op dinsdag 20 september 2016 12:07 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "niet fysiek van aard"?
Als jij zegt "donkere materie is (waarschijnlijk?) niet fysiek van aard", wat betekent dat precies? Ik kan dat niet aantonen of ontkrachten, of dat interpreteren als zinnig argument in deze discussie en daarop ingaan, als niet duidelijk is wat je daarmee bedoelt.
Nogmaals, het blijft volkomen onbekend wat op dit moment onverklaarde natuurlijke verschijnselen te maken hebben met vrije wil. Anders dan een simpel god of the gaps kan ik weinig verzinnen.quote:Op dinsdag 20 september 2016 13:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb dit al eerder toegelicht met het voorbeeld van een veroorzaakte explosie. Volgens onze natuurkundige wetten zal zo'n explosie uiteindelijk in kracht afnemen. Bij donkere energie zien we juist het tegenovergestelde. Het neemt in expansie toe. Het hoe en waarom begrijpen we niet. Het past niet binnen onze huidige natuurkundige modellen.
Waarom reageer je op deze stelling nadat je die eerder gelezen hebt?quote:Op dinsdag 20 september 2016 12:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wacht even, zeg je nu dat de waarneming een doel op zich is?
[..]
Dit snap ik niet.
quote:Op dinsdag 20 september 2016 13:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Waarom reageer je op deze stelling nadat je die eerder gelezen hebt?
quote:zeg je nu dat de waarneming een doel op zich is?
De overeenkomst is dat bij gebrek aan eenduidig bewijs we niet kunnen constateren dat de vrije wil niet zou kunnen bestaan. Overigens heb ik nergens ontkend dat het omgekeerde ook niet het geval kan zijn.quote:Op dinsdag 20 september 2016 13:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nogmaals, het blijft volkomen onbekend wat op dit moment onverklaarde natuurlijke verschijnselen te maken hebben met vrije wil. Anders dan een simpel god of the gaps kan ik weinig verzinnen.
Nou ja, zelfbenoemd, ik heb meerdere publicaties op mijn naam staan en vanaf vrijdag (hopelijkquote:Op dinsdag 20 september 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:
Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je nog niet eens in staat om enkele simpele vragen van mijn kant te beantwoorden, zoals de vraag hoe het observeren van hersenactiviteit bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
Je stelt nu de dynamica van een explosie, iets wat zich in de ruimtetijd afspeelt, gelijk aan de dynamica van de ruimtetijd zelf. Dat is onzin. Ruimtetijd gedraagt zich volgens de Einsteinvergelijkingen, materie volgens (perturbaties op) de geodetenvergelijking.quote:Hoe kun je causaliteit verdedigen als gemeenschappelijke observatie een heel ander beeld laat zien? Stel ik creëer een explosie en in plaats dat de daaropvolgende schokgolf na verloop van tijd afneemt, neemt de schokgolf en de daarbij horende expansie juist toe. Zou dit verschijnsel passen binnen de ons bekende natuurkundige wetten of zou het er juist tegengesteld aan zijn? Dat is precies hoe donkere energie zich gedraagt. Tegengesteld en allesbehalve uniform aan de ons bekende natuurkundige wetten.
Mag ik vragen waar die fetish voor "deterministen" vandaan komt? Beschouw je mij ook als "een determinist"? En zo ja, waar heb ik aangegeven dat ik dat onderschrijf?quote:Hoe kan je dan als determinist zonder enig weerwoord en betoog glashard het omgekeerde beweren? Zoals ik al eerder opschreef, ze hebben geen keuze want anders stort hun deterministische model in elkaar. Dan krijg je het Jehova Getuigen complex. Stoïcijns blijven vasthouden aan een zelfverzonnen waarheid.
Het observeren van gevolgtrekkingen is het enige wat we kunnen doen in de wetenschap, naast wiskundige berekeningen. Dus de wetenschap neem je niet bijster serieus?quote:Op dinsdag 20 september 2016 10:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik draai niet zo gemakkelijk door, maar ik ben wel een doorvrager. Ik laat me niet gemakshalve iets op de mouw spelden.
Van mij mag iedereen de klassieke vrije wil ontkennen, maar onderbouw het dan ook op een geloofwaardige manier die enig hout snijdt. Dat lees ik vervolgens niet. Ik lees vooral vastgeroeste denkkaders waarvan veel opvattingen anno 2016 als achterhaald mag worden beschouwd.
Tegelijkertijd ga ik niet hetzelfde doen. Claimen dat de vrije wil wel bestaat als ik het vervolgens niet kan aantonen. Ik probeer wel met gedegen argumenten aan te tonen dat ik doelgerichte complexiteit binnen de natuurlijke orde zie die ik niet afdoe als een toevallige samenloop van omstandigheden. Wij mensen zijn het bewijs dat we als deel van dit immense universum zelfbewust zijn en intelligentie vertonen.
Mensen die het tegenovergestelde beweren komen vaak niet veel verder dan eigen conclusieaannames gebaseerd op het observeren van gevolgtrekkingen. Daar maken ze gemakshalve een eenheidsworst van door hun eigen bevindingen hieromtrent als oorzaak aan te duiden. Volkomen onterecht, zo blijkt.
Het interesseert mij niet welke titel iemand zichzelf aanmeet op de sociale media. Iedereen kan claimen een titel in de natuurkunde te hebben. Als dat gegeven moet worden ingezet binnen een discussie werkt dat bij mij eerder op de lachspieren.quote:Op dinsdag 20 september 2016 14:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, zelfbenoemd, ik heb meerdere publicaties op mijn naam staan en vanaf vrijdag (hopelijk) een doctorstiteltje in de natuurkunde. Dus ja, ik zie mezelf als wetenschapper.
En nee, ik ben niet in staat om die specifieke vraag te beantwoorden. Ik ben namelijk geen neurowetenschapper, maar een natuurkundige. Daarom geef ik ook commentaar op jouw uitspraken over de natuurkunde, waar ik het gevoel heb dat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Misschien liggen mijn standaarden gewoon wat hoger dan die van jou.
.
[..]
Je stelt nu de dynamica van een explosie, iets wat zich in de ruimtetijd afspeelt, gelijk aan de dynamica van de ruimtetijd zelf. Dat is onzin. Ruimtetijd gedraagt zich volgens de Einsteinvergelijkingen, materie volgens (perturbaties op) de geodetenvergelijking.
Dat is zoiets als zeggen dat "vissen eten het visvoer op, maar we zien dat water geen visvoer eet, wat tegen al onze natuurwetten indruist". Het slaat als een tang op een varkenOok is het mij nog steeds volstrekt onduidelijk wat je met "niet-fysisch" of "natuurwet" bedoelt.
Bovendien, de expansie is eerst afgenomen. Hij neemt pas sinds een tijdje weer toe. Het onderliggende mechanisme in termen van een veldenverklaring hebben we nog niet. Bovendien heb je nog steeds niet gezegd wat je nou precies onder "de natuurwetten" verstaat. Binnen de algemene relativiteitstheorie kunnen we zoiets in elk geval prima hypothetisch modelleren. Dat zijn geen natuurwetten, volgens jou?
[..]
Mag ik vragen waar die fetish voor "deterministen" vandaan komt? Beschouw je mij ook als "een determinist"? En zo ja, waar heb ik aangegeven dat ik dat onderschrijf?
Het is nogal vermoeiend om zo met jou te discusseren, eerlijk gezegd. Maar zoals ik zei, ik laat het hier voorlopig even bij. Dus mocht je hier nog op door willen gaan, dan open je maar een nieuw topic waarin er specifiek op de natuurkunde wordt ingegaanVoor de rest doe je maar met mijn informatie wat je goed dunkt.
De vraag blijft hoe. Je blijft dit maar blaten maar je hebt nog geen enkele keer uitgelegd waarom een tot op heden onverklaard fenomeen ook maar enigszins strijdig is met determinisme.quote:Op woensdag 21 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je geeft het zelf al aan. Een inflatie die eerst afneemt (conform de gedragingen van de ons bekende natuurwetten) maar dan ineens het tegenovergestelde doet, het tonen van een versnelde expansie. Daar hebben we dus geen verklaring voor. Daarmee kunnen we tegelijkertijd het causaliteitsprincipe (wat een van de pijlers is van het determinisme) overboord gooien. Dat was mijn punt. Het deterministische model is hiermee vrij eenvoudig te ontkrachten.
Ik vind het automatisch vereenzelvigen van gevolgtrekkingen met een voor ons nog onbekende oorzaak geen volledige wetenschap. Inderdaad.quote:Op woensdag 21 september 2016 09:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het observeren van gevolgtrekkingen is het enige wat we kunnen doen in de wetenschap, naast wiskundige berekeningen. Dus de wetenschap neem je niet bijster serieus?
Dan moet je toch echt eens beter leren lezen, want ik schrijf het gewoon op in mijn reacties. Maar dat weet je.quote:Op woensdag 21 september 2016 10:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De vraag blijft hoe. Je blijft dit maar blaten maar je hebt nog geen enkele uitgelegd waarom een tot op heden onverklaard fenomeen ook maar enigszins strijdig is met determinisme.
Nee, dat doe je niet. Daarom blijf ik er constant naar vragen.quote:Op woensdag 21 september 2016 10:13 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dan moet je toch echt eens beter leren lezen, want ik schrijf het gewoon op in mijn reacties.
Ja, omdat een van diens pijlers (het causaliteitsprincipe) hiermee wordt ontkracht en we dit deterministische model dus naar de prullenbak kunnen verplaatsen.quote:Op woensdag 21 september 2016 10:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, dat doe je niet. Daarom blijf ik er constant naar vragen.
Het enige dat je roept is dat een onverklaard fenomeen op een of andere manier determinisme uitsluit. Schijnbaar klinkt dat in je hoofd heel logisch maar uitleggen aan andere mensen lijkt niet te kunnen.
Stel we ontrafelen het mysterie rondom de expansie en donkere materie. Is determinisme dan nog steeds ontkracht?
Wederom, hoe? Hoe is een (on)verklaard natuurlijk fenomeen in strijd met causaliteit?quote:Op woensdag 21 september 2016 10:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ja, omdat een van diens pijlers (het causaliteitsprincipe) hiermee wordt ontkracht
Hoe kun je nu spreken over causaliteit en uniformiteit als zoiets als donkere energie zich volkomen anders gedraagt dan de klassieke natuurwetten? Dat geldt ook binnen de kwantumfysica. Daar gelden hele andere wetten.quote:Op woensdag 21 september 2016 10:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wederom, hoe? Hoe is een (on)verklaard natuurlijk fenomeen in strijd met causaliteit?
En kom nou niet weer met kwantumgejengel, daar weet je echt geen bal van af dus het heeft weinig zin om jezelf weer voor lul te zetten.
Zuchtquote:Op woensdag 21 september 2016 10:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Hoe kun je nu spreken over causaliteit en uniformiteit als zoiets als donkere energie zich volkomen anders gedraagt dan de klassieke natuurwetten? Dat geldt ook binnen de kwantumfysica. Daar gelden hele andere wetten.
Omdat je het zelf anders niet snapt. Nogmaals, kwamtumverschijnselen zijn niet strijdig met een deterministisch wereldbeeld. Je zogenaamde 'voorbeelden' zijn, zoals ook door anderen aangegeven, complete onzin.quote:Andere wetmatigheden die binnen de macrowereld niet opgaan. Ik formuleerde het even in begrijpelijke Jip en Janneke taal.
Dat blijf je maar roepen maar je kunt niet uitleggen hoe.quote:Deze verschijnselen zijn niet conform het huidige deterministische model.
Ach gut, gaan we weer dommetje spelen? Zo'n doorzichtig forumtrucje.quote:Op woensdag 21 september 2016 10:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zucht. Er is een reden dat het de 'klassieke' natuurwetten heten. Kwantummechanica is daar niet strijdig mee maar er een aanvulling op. Hoeveel mensen moeten dat nog aan je duidelijk maken? En hoe weet jij dat donkere energie zich 'anders gedraagt'? We weten er toch niets van?
[..]
Omdat je het zelf anders niet snapt. Nogmaals, kwamtumverschijnselen zijn niet strijdig met een deterministisch wereldbeeld. Je zogenaamde 'voorbeelden' zijn, zoals ook door anderen aangegeven, complete onzin.
[..]
Dat blijf je maar roepen maar je kunt niet uitleggen hoe.
Dat vraag ik jou constant te doen met je boude beweringen maar dat komt er maar niet van. Het blijft bij oppervlakkig gewauwelquote:Op woensdag 21 september 2016 12:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we weer dommetje spelen? Zo'n doorzichtig forumtrucje.![]()
Verder geef je opnieuw geen toevoeging op datgene wat je nu claimt. Leg met klip en klare voorbeelden uit waarom kwantumverschijnselen niet strijdig zijn met een deterministisch wereldbeeld. Want roepen dat iets niet klopt is wat té gemakkelijk. Doe voor de verandering eens aan wat concrete onderbouwing.
Nogmaals, hoe is dat een ontkrachting van determinisme? En ook voor de zoveelste keer, wat is je obsessie met die 'klassieke' natuurwetten?quote:Versnelde expansie is strijdig met de bestaande klassieke natuurwetten.
Ook hier weer. Wat zijn 'klassieke' natuurwetten en waarom zou een fenomeen dat in strijd is met die wetten ook maar van enige invloed hebben op causaliteit?quote:Dat geldt ook voor de door mij gegeven voorbeelden in Jip en Janneke taal. Binnen de macrowereld zou dit in strijd zijn met de geldende klassieke natuurwetten. Als je dit gegeven ontkent vind ik dat prima, maar vul dat dan aan met een concrete onderbouwing. Louter roepen dat iets niet klopt of dat iets flauwekul is blijft een zwaktebod binnen de gevoerde discussie. Maar ervaring leert me intussen dat dit een determinist eigen is.
Duidelijk. Je hebt geen concrete onderbouwingen en je blijft mij verwijten geen onderbouwde argumenten te geven terwijl ik ze reactie na reactie heb opgeschreven. Mijn vraag was om met concreet onderbouwde reacties te komen op de door mij gestelde vragen en wederom draai jij erom heen. Kortom, je hebt geen onderbouwde reacties op de vragen die ik jou eerder stelde dus stel je me opnieuw dezelfde vragen die al eerder zijn beantwoord in vorige reacties. Veelzeggend maar niet verrassend.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat vraag ik jou constant te doen met je boude beweringen maar dat komt er maar niet van. Het blijft bij oppervlakkig gewauwel. Ik wacht nog steeds op antwoord op een vorige post, trouwens.
Jij stelt dat kwantumverschijnselen causaliteit overtreden. Zonder onderbouwing. En er zijn meerdere posters in dit topic die je al hebben uitgelegd waarom dat niet het geval is. Met daadwerkelijke natuurkundig onderbouwde voorbeelden. Die je vervolgens negeert omdat je er geen bal van snapt en daarom op de man gaat spelen. Beetje zielig.
Nogmaals, je zult toch echt moeten uitleggen hoe kwantumverschijnselen causaliteit overtreden. Jij doet die uitspraak.
[..]
Nogmaals, hoe is dat een ontkrachting van determinisme? En ook voor de zoveelste keer, wat is je obsessie met die 'klassieke' natuurwetten?
[..]
Ook hier weer. Wat zijn 'klassieke' natuurwetten en waarom zou een fenomeen dat in strijd is met die wetten ook maar van enige invloed hebben op causaliteit?
Oftewel, ik blijf dezelfde vragen stellen zonder dat er ooit een antwoord uit komt. Dat komt omdat je niet in staat bent dieper na te denken en omdat je totaal nul komma nul kennis hebt over natuurkunde. Dunning-Kruger effect op volle kracht.
Hoe ontkrachten kwantumverschijnselen causaliteit?quote:Op woensdag 21 september 2016 12:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Duidelijk. Je hebt geen concrete onderbouwingen en je blijft mij verwijten geen onderbouwde argumenten te geven terwijl ik ze reactie na reactie heb opgeschreven. Mijn vraag was om met concreet onderbouwde reacties te komen op de door mij gestelde vragen en wederom draai jij erom heen. Kortom, je hebt geen onderbouwde reacties op de vragen die ik jou eerder stelde dus stel je me opnieuw dezelfde vragen die al eerder zijn beantwoord in vorige reacties. Veelzeggend maar niet verrassend.
Laat ik opnieuw de definities rondom het determinisme opnieuw linken.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe ontkrachten kwantumverschijnselen causaliteit?
Hoe streef je eigenlijk vooruit zonder rekening te houden met causaliteit?quote:Op woensdag 21 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:Het is oude mannetjes retoriek, misplaatst en het werkt belemmerend in het nieuwe vooruitstrevende denken.
Nogmaals, haushofer is geen toetsenbordheld die zomaar wat roept. (Jij wel trouwens.)quote:Op woensdag 21 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het interesseert mij niet welke titel iemand zichzelf aanmeet op de sociale media. Iedereen kan claimen een titel in de natuurkunde te hebben. Als dat gegeven moet worden ingezet binnen een discussie werkt dat bij mij eerder op de lachspieren.
Over wie heb je het dan? Zie je haushofer als determinist? (Dat vroeg hij zelf ook al, maar je geeft daar geen antwoord op.)quote:Op woensdag 21 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb geen fetisj omtrent het determinisme, maar deze discussie laat wel zien dat deterministen stoïcijnse en starre dogmatisten zijn die qua fanatisme niet onder doen voor Jehova Getuigen. Ik vind het deterministische model (wat voornamelijk gestoeld is op oud en achterhaald Newtoniaans denken) niet meer thuishoren binnen de moderne wetenschappen anno 2016. Het is oude mannetjes retoriek, misplaatst en het werkt belemmerend in het nieuwe vooruitstrevende denken.
F&L / Geen Vrije Wil - Geen vrijheid om te kiezen -> Gevolgen? #3quote:Op woensdag 21 september 2016 13:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
De kwantumfysica gedraagt zich niet conform de deterministische definitie.
Opnieuw dezelfde discussie vermijding zonder dat de door mij gestelde vragen worden beantwoord. Ik ben er nu een beetje klaar mee. Of je discussieert als een echte vent en dan durf je de door mij gestelde vragen te beantwoorden of je blijft dit soort onzin herhalen.quote:Op woensdag 21 september 2016 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, haushofer is geen toetsenbordheld die zomaar wat roept. (Jij wel trouwens.)
Ik ken zijn echte identiteit, en ik garandeer je dat hij werkelijk een gepromoveerd natuurkundige is. De enige reden dat jij dat niet kunt controleren zijn privacyoverwegingen.
Dat jij uit gemakszucht maar even aanneemt dat hij uit zijn nek kletst werkt dan weer op mijn lachspieren. Bied je haushofer nog wel even je excuses aan voor het suggereren dat hij hier een potje loopt te liegen over zijn opleiding? Wel zo netjes.
[..]
Over wie heb je het dan? Zie je haushofer als determinist? (Dat vroeg hij zelf ook al, maar je geeft daar geen antwoord op.)
En je kunt veel van hem zeggen, maar niet dat hij een oud mannetje is. (Afhankelijk van wat je daaronder verstaat natuurlijk.)
Je lijkt nog steeds vooral in gevecht met standpunten die niemand inneemt. Curieus.
Die vraag is allang beantwoord. Maar jij wilde je liever bezighouden met het betichten van andere posters als leugenaars. Om vervolgens te claimen het over de inhoud te willen hebbenquote:Op woensdag 21 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb vanmiddag nog de vraag gesteld waarom kwantumfysica prima past binnen een deterministisch model. Wederom een hoop gedraai maar geen enkel concreet antwoord.
Laat dan eens zien waar je die vraag hebt beantwoord, want ik heb het antwoord nergens gelezen. Ongelooflijk hoe deterministen zich in allerlei bochten wringen om zichzelf eruit te lullen.quote:Op woensdag 21 september 2016 14:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die vraag is allang beantwoord. Maar jij wilde je liever bezighouden met het betichten van andere posters als leugenaars. Om vervolgens te claimen het over de inhoud te willen hebben.
Evolutie van de kwantumtoestand wordt in niet-relativistische kwantummechanica beschreven door de Schrödingervergelijking en in de relativistische kwantummechanica door de Dirac-vergelijking voor fermionen. De eerst genoemde vergelijking (Schrödinger) is een eerste orde differentiaalvergelijking, wat zelfs een sterkere graad van determinisme impliceert dan in de klassieke mechanica (wet van Newton is tweede orde). De laatst genoemde vergelijking (Dirac) is tweede orde, net zoals in de Newtoniaanse mechanica. Het slaat dus op niet veel dat je Newtoniaanse mechanica als deterministisch bestempelt, en kwantummechanica arbitrair als een geval apart behandelt, terwijl de dynamica in beide theoriën door een vergelijking van dezelfde vorm (differentiaal) wordt beschreven.quote:Op woensdag 21 september 2016 14:26 schreef Elzies het volgende:
Ik heb vanmiddag nog de vraag gesteld waarom kwantumfysica prima past binnen een deterministisch model. Wederom een hoop gedraai maar geen enkel concreet antwoord.
Klinkt allemaal prachtig, maar het beantwoord allerminst mijn vraag hoe het observeren van actieve hersendelen zou bewijzen dat de vrije wil niet zou bestaan.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:39 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Evolutie van de kwantumtoestand wordt in niet-relativistische kwantummechanica beschreven door de Schrödingervergelijking en in de relativistische kwantummechanica door de Dirac-vergelijking voor fermionen. De eerst genoemde vergelijking (Schrödinger) is een eerste orde differentiaalvergelijking, wat zelfs een sterkere graad van determinisme impliceert dan in de klassieke mechanica (wet van Newton is tweede orde). De laatst genoemde vergelijking (Dirac) is tweede orde, net zoals in de Newtoniaanse mechanica. Het slaat dus op niet veel dat je Newtoniaanse mechanica als deterministisch bestempelt, en kwantummechanica arbitrair als een geval apart behandelt, terwijl de dynamica in beide theoriën door een vergelijking van dezelfde vorm (differentiaal) wordt beschreven.
De genoemde differentiaalvergelijkingen hebben, indien aangevuld met geschikte randvoorwaarden, een unieke oplossing.
Pffft, zegt de zelfbenoemde social media "deskundige".quote:Op donderdag 22 september 2016 08:42 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb al eerder aangegeven dat je vanuit het correspondentieprincipe kunt afleiden dat de deterministische, Newtonse fysica een afgeleide is van de kwantummechanica (een klassieke opgave die je in vrijwel elk boek over kwantumveldentheorie zult vinden).
Daarbij, de kwantummechanica kent ook een deterministische interpretatie: die van Bohm en de Broglie![]()
Maar die boodschap is niet aangekomen, volgens mij
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |