abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165444167
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 01:04 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Heb ik een eind terug geprobeerd aan te geven.

Determinisme lijkt me relevant in deze discussie omdat determinisme en vrije wil elkaar uitsluiten.
Het is bekent dat Molurus een afwijkende definitie van 'vrije wil' gebruikt.

Als je een discussie voert over twee conflicteren ideeen van de menselijke vrijheid, is het verwarrend om ze beide dezelfde naam te geven.

De reden is volgens mij van propaganda technische aard. Jouw standpunt is niet in strijd met die van Molurus. Maar jouw formulering daarvan: 'de vrije wil bestaat niet', mag niet. Je moet je idee van vrijheid beperken tot de externe bewegingsruimte, en de mogelijkheden daarin 'vrije wil' noemen. In dat geval kan iemand als Elzies wel zeggen dat hij gelooft dat mensen een 'vrije wil' hebben, maar het betekent dan dat zij die niet hebben. Als hij toch echt wil zeggen dat mensen een 'vrije wil' hebben, dan is daarvoor geen begrip meer beschikbaar. Dat is de bedoeling. Welbeschouwd is het lullig.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 20-09-2016 04:44:26 ]
The view from nowhere.
pi_165444656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 03:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is bekent dat Molurus een afwijkende definitie van 'vrije wil' gebruikt.
In de uitleg die hij hanteert bestaat vrijheid algemeen niet. En dat is niet afwijkend?

Het hele idee dat "echte vrijheid" moet komen van onbepaaldheden op kwantumniveau is absurd. Bovendien had men daar traditioneel eerder substantiedualisme mee voor ogen dan kwantumfysica, wat als idee nog veel absurder is.

Het is mij niet duidelijk waarom we vast zouden moeten houden aan een absurde en afwijkende uitleg van vrijheid.

Het is een beetje alsof je zegt dat we moeten vasthouden aan het idee dat zwaartekracht instantaan werkt omdat Newton dat ook deed, en dat waar moderne natuurkundigen het over hebben daarom geen "echte zwaartekracht" is. Het is niks anders dan een autoriteitsargument. Het argument heeft verder geen enkele inhoud.

quote:
De reden is volgens mij van propaganda technische aard.
:') |:(

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 20-09-2016 08:53:40 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165445027
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 17:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben zelf werkzaam in die wetenschap, dus ik ga er voor het gemak even van uit dat ik "de praktijk" net wat beter in kan schatten dan iemand die zijn natuurkunde en wetenschapsfilosofie niet goed op een rij heeft. :)

Verder gaat dit gesprek geen kant op naar mijn idee, dus ik laat het hier even bij.
Ja en ik ben astronaut. :)

De digitale onzin die mensen zichzelf en anderen op de sociale media aanpraten neem ik in de regel niet zo serieus.

Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je nog niet eens in staat om enkele simpele vragen van mijn kant te beantwoorden, zoals de vraag hoe het observeren van hersenactiviteit bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan. Deze vraag wordt al sinds het begin van deze discussie door deterministen stelselmatig genegeerd.

Hoe kun je causaliteit verdedigen als gemeenschappelijke observatie een heel ander beeld laat zien? Stel ik creëer een explosie en in plaats dat de daaropvolgende schokgolf na verloop van tijd afneemt, neemt de schokgolf en de daarbij horende expansie juist toe. Zou dit verschijnsel passen binnen de ons bekende natuurkundige wetten of zou het er juist tegengesteld aan zijn? Dat is precies hoe donkere energie zich gedraagt. Tegengesteld en allesbehalve uniform aan de ons bekende natuurkundige wetten.

Hoe kan je dan als determinist zonder enig weerwoord en betoog glashard het omgekeerde beweren? Zoals ik al eerder opschreef, ze hebben geen keuze want anders stort hun deterministische model in elkaar. Dan krijg je het Jehova Getuigen complex. Stoïcijns blijven vasthouden aan een zelfverzonnen waarheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elzies op 20-09-2016 09:10:55 ]
pi_165445386
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je ...
Echt surrealistisch waar jij zo'n grote mond vandaan haalt. Haushofer heeft het label 'wetenschapper' meer dan verdiend en al zeker niet zichzelf daartoe benoemd.
pi_165445488
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 08:26 schreef Molurus het volgende:
Het is mij niet duidelijk waarom we vast zouden moeten houden aan een absurde en afwijkende uitleg van vrijheid.
Dat hoeft ook niet. Daaraan een eigen naam geven is wel zinnig. Van de vrije wil zou je kunnen stellen dat deze niet bestaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 20-09-2016 09:50:52 ]
The view from nowhere.
pi_165445502
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Echt surrealistisch waar jij zo'n grote mond vandaan haalt. Haushofer heeft het label 'wetenschapper' meer dan verdiend en al zeker niet zichzelf daartoe benoemd.
Hou toch op met die onzin. Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen. Daar hecht ik geen enkele waarde aan. Ik lees gewoon de reactie van een persoon die niet eens in staat is om wat simpele kritische vragen te beantwoorden maar hiervoor wegrent. Net zoals al zijn andere deterministische vriendjes. Want opnieuw draait men eromheen en weigert men mijn vragen te beantwoorden. Ik heb ze zelfs een paar reacties terug dik gedrukt. Geen enkele reactie. Hoe veelzeggend. :')
pi_165445561
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:
Als zelfbenoemde 'wetenschapper' ben je nog niet eens in staat om enkele simpele vragen van mijn kant te beantwoorden, zoals de vraag hoe het observeren van hersenactiviteit bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan. Deze vraag wordt al sinds het begin van deze discussie door deterministen stelselmatig genegeerd.
De vrije wil niet zo wetenschappelijk als het creationisme.
The view from nowhere.
  dinsdag 20 september 2016 @ 09:52:55 #158
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165445582
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hou toch op met die onzin. Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen. Daar hecht ik geen enkele waarde aan. Ik lees gewoon de reactie van een persoon die niet eens in staat is om wat simpele kritische vragen te beantwoorden maar hiervoor wegrent. Net zoals al zijn andere deterministische vriendjes. Want opnieuw draait men eromheen en weigert men mijn vragen te beantwoorden. Ik heb ze zelfs een paar reacties terug dik gedrukt. Geen enkele reactie. Hoe veelzeggend. :')
Meneer de "ik heb eens een populair boekje over natuurkunde/kosmologie gelezen en trek daar verkeerd geinterpreteerde conclusies over" die iemand die gepromoveerd is in de natuurkunde eventjes aan de kant zet :') ;( :{
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_165445587
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De vrije wil niet zo wetenschappelijk als het creationisme.
Ik begrijp niet wat je met deze opmerking bedoelt.

Maar mijn vraag blijft overeind staan. Geef met goede en onderbouwde argumenten aan dat het observeren van werkzame hersengebieden bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
pi_165445612
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maar mijn vraag blijft overeind staan. Geef met goede en onderbouwde argumenten aan dat het observeren van werkzame hersengebieden bewijst dat de vrije wil niet zou bestaan.
Het is onmogelijk van iets te bewijzen dat het niet bestaat. Zie ook het topic 'glaasje draaien'.
The view from nowhere.
  dinsdag 20 september 2016 @ 09:55:21 #161
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165445614
quote:

[..]

De vraag die hier aan vooraf dient te gaan is: wie hier in dit topic stelt dat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_165445657
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:55 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is onmogelijk van iets te bewijzen dat het niet bestaat. Zie ook het topic 'glaasje draaien'.
Dan moet een determinist het ook niet als eenduidige waarheid verkondigen en doen alsof het zo is. Wel zo eerlijk.

Ik ben gewoon realistisch in mijn stelling. Ik zeg dat we niet kunnen aantonen dat de vrije wil wel of niet bestaat. Simpelweg omdat er nog teveel onbeantwoorde vragen openstaan. Niet vanwege het door de deterministen aangehaalde kabouterargument.
pi_165445739
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
Iedereen kan zich op de sociale media wetenschapper noemen.
Haushofer is gepromoveerd in de theoretisch natuurkundige (hoge energie fysica). Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft. Zelf ben ik ook gepromoveerd in de theoretische natuurkunde, maar dat is lang geleden.
The view from nowhere.
pi_165445787
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Haushofer is gepromoveerd in de theoretisch natuurkundige (hoge energie fysica). Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft. Zelf ben ik ook gepromoveerd in de theoretische natuurkunde, maar dat is lang geleden.
Is het relevant voor de discussie? Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden? Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
  dinsdag 20 september 2016 @ 10:10:32 #165
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165445830
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Yarnamc studeert dacht ik natuurkunde in Delft.
Nee :), ik ben afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de toegepaste natuurkunde in Gent (België).
pi_165445884
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Is het relevant voor de discussie? Namelijk de stelling of de vrije wil wel of niet bestaat? Geeft een titel een rechtvaardiging bepaalde vragen dan maar niet te beantwoorden? Mij interesseert een aangemeten titel niet. Het gaat mij om de inhoud.
Een wat meer bescheiden houding van jouw kant lijkt me wel op zijn plaats in elk geval. Er zit een verschil tussen vragen stellen en mensen de les lezen tav onderwerpen waar jij zeer waarschijnlijk veel minder vanaf weet.
pi_165445903
quote:

[..]

Geef maar aan hoe of waarom er behalve de fysieke processen die we daar zien nog andere invloeden zijn. Die zijn namelijk nergens te vinden, noch is er enige aanwijzing of reden om ervan uit te gaan dat zoiets bestaat, noch is het nodig of helpt het om iets te kunnen verklaren wat we zonder dat niet kunnen verklaren.

(ik wil het woord "kabouters" nog net niet in de mond nemen, maar dat is nog steeds precies hetzelfde principe)
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_165445917
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een wat meer bescheiden houding van jouw kant lijkt me wel op zijn plaats in elk geval. Er zit een verschil tussen vragen stellen en mensen de les lezen tav onderwerpen waar jij zeer waarschijnlijk veel minder vanaf weet.
En opnieuw gaan we weer aan discussievermijding doen. Nogmaals, het interesseert me geen moer welke titel iemand zichzelf aanmeet op social media. Iedereen kan zich professor, astronaut of directeur noemen. Leuk, maar volkomen irrelevant.

Gaan we weer terug naar de discussie of blijven we steken binnen deze deterministische heiligverklaring? _O_
pi_165445942
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:16 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Geef maar aan hoe of waarom er behalve de fysieke processen die we daar zien nog andere invloeden zijn. Die zijn namelijk nergens te vinden, noch is er enige aanwijzing of reden om ervan uit te gaan dat zoiets bestaat, noch is het nodig of helpt het om iets te kunnen verklaren wat we zonder dat niet kunnen verklaren.

(ik wil het woord "kabouters" nog net niet in de mond nemen, maar dat is nog steeds precies hetzelfde principe)
Zo'n 95% van de samenstelling van dit universum is niet fysiek van aard, tenzij jij de ontdekking van de eeuw hebt gedaan en kan aantonen wat donkere energie is en welke fysieke omstandigheden verantwoordelijk is voor het steeds sneller expanderen van dit universum. Ik lees het graag. :)
pi_165445948
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dan moet een determinist het ook niet als eenduidige waarheid verkondigen en doen alsof het zo is. Wel zo eerlijk.

Ik ben gewoon realistisch in mijn stelling. Ik zeg dat we niet kunnen aantonen dat de vrije wil wel of niet bestaat. Simpelweg omdat er nog teveel onbeantwoorde vragen openstaan. Niet vanwege het door de deterministen aangehaalde kabouterargument.
Strikt genomen is determinisme niet te bewijzen (vanwege het inductieprobleem). Indeterminisme ook niet. Bewijzen past bij tautologische wiskundige als-dan-stellingen.

De wetenschap kan wel meer of minder aannemelijk maken of een uitgangspunt aannemelijk is, door de consequenties te toetsen. De hele wetenschap is in die laatste zin een doorlopende toets of determinisme een aannemelijk uitgangspunt is. Wat blijkt, oorzaak en gevolg relaties zijn de normaalste zaak van de wereld.
The view from nowhere.
pi_165445949
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:17 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nogmaals, het interesseert me geen moer welke titel iemand zichzelf aanmeet op social media. Iedereen kan zich professor, astronaut of directeur noemen. Leuk, maar volkomen irrelevant.
Nogmaals, haushofer is geen toetsenbordheld die hier even komt doen alsof hij wetenschapper is. Hij is werkelijk gepromoveerd in theoretische natuurkunde.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zullen we maar zeggen.

Dat haushofer vervolgens zegt "je kan de pot op" vind ik niet heel vreemd.
pi_165445962
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het heeft een meerwaarde als je verstand hebt van de inhoud.
The view from nowhere.
pi_165445980
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:10 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Nee :), ik ben afgestudeerd als burgerlijk ingenieur in de toegepaste natuurkunde in Gent (België).
Mooi. Mijn complimenten voor je theoretische kennis van de natuurkunde.
The view from nowhere.
pi_165446019
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 10:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Strikt genomen is determinisme niet te bewijzen (vanwege het inductieprobleem). Indeterminisme ook niet. Bewijzen past bij tautologische wiskundige als-dan-stellingen.

De wetenschap kan wel meer of minder aannemelijk maken of een uitgangspunt aannemelijk is, door de consequenties te toetsen. De hele wetenschap is in die laatste zin een doorlopende toets of determinisme een aannemelijk uitgangspunt is. Wat blijkt, oorzaak en gevolg relaties zijn de normaalste zaak van de wereld.
Ik ontken oorzaak en gevolg net zo min als dag en nacht. Maar we weten allebei dat de definitie van het determinisme verder reikt dan het observeren van oorzaak en gevolg alléén.

Daarbij is het interessant te vermelden dat er vele vragen openstaan met betrekking tot de oorzaak. We kunnen wel gevolgtrekkingen observeren, maar we begrijpen in veel gevallen het mechanisme achter de uiteindelijke oorzaak niet.

Toevallig las ik gisteren een artikel waaruit bleek dat blinden die met blindheid zijn geboren een extra hersendeel gebruiken om beter te kunnen rekenen. Dat is een gevolgtrekking die we kunnen meten. Maar het achterliggende mechanisme waarom juist een extra hersendeel wordt ingezet zodat men beter kan rekenen, dat begrijpen we niet. We kunnen daar allerlei verschillende aannames voor doen, maar we kunnen er geen eenduidige conclusie aan verbinden.
pi_165446043
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee, jij neemt een gemakkelijke positie in, namelijk degene van "we weten het niet". Tegelijkertijd draai je helemaal door als iemand de klassieke vrije wil ontkent. Je durft geen stelling in te nemen omdat je ze niet kunt beargumenteren met geldende argumentatie.

Vervolgens moeten anderen bewijzen aan jou dat een niet bestaand fenomeen niet bestaat. Okè...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')