Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.quote:Drie keer meer doden op wegen waar je 130 mag
Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32. Dit blijkt uit een Kamerbrief die minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu donderdag verstuurde.
Ook op snelwegen waar het verkeer 120 mag rijden nam het aantal doden toe, al was die stijging minder sterk. Op deze snelwegen vielen dertig doden, vier meer dan een jaar eerder. Daarbij blijft het aantal doden op snelwegen relatief beperkt ten opzichte van provinciale 80-km/u wegen, waar verreweg de meeste doden (145) waren te betreuren.
In de Kamerbrief bleek ook dat na eerdere dalingen het totaal het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar met 51 is toegenomen naar 621.
Snelheid
De minister heeft nog geen verklaring voor de verdrievoudiging van het aantal slachtoffers, maar laat tegenover de Volkskrant weten dat het te vroeg is om de stijging te verbinden aan het verhogen van de maximumsnelheid.
Tussen 2014 en 2015 nam het aantal 130-km/u snelwegen niet toe. In februari dit jaar ging wel op meer snelwegen de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur.
Bron: Financieele Dagblad
Daar kan je over discussiëren maar ik denk dat we het erover eens zijn dat het duurzamer is als mensen de trein nemen en dat wat dat betreft een competitief voordeeltje voor de trein goed uit kan pakken voor het milieu.quote:Op maandag 25 april 2016 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? Wat heeft dat er nu mee te maken, als treinen allemaal 80 zouden rijden zou de NS veel minder energie verbruiken.
Je bespaart 95% aan CO2-uitstoot door de trein te nemen in plaats van een benzine-auto en dat verschil neemt enkel toe. Die treinen rijden elektrisch en vanaf 2018 zelfs voor 100% op windenergie. Dan zijn van de waarden in de trade-off tussen efficiëntie en milieuvervuiling nogal anders dan in het geval van een benzine-auto. Daarom.quote:Op maandag 25 april 2016 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
waarom doe je dat dan?
als treinen minder snel zouden rijden zou er meer groene energie over zijn en minder kolen worden verstookt.
quote:Op maandag 25 april 2016 14:20 schreef Rekkie het volgende:
Volgens mij kun je helemaal niet de conclusie trekken dat dit aan de 130 limiet ligt.....
Neemt niet weg dat de trein veel minder stoom zou gebruiken als ie langzamer zou rijden. Jij kiest ervoor (zoals vrijwel alle eco weenies) vooral je op te winden over de milieubelastende zaken en keuzes die andere mensen betreffen of maken.quote:Op maandag 25 april 2016 14:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar kan je over discussiëren maar ik denk dat we het erover eens zijn dat het duurzamer is als mensen de trein nemen en dat wat dat betreft een competitief voordeeltje voor de trein goed uit kan pakken voor het milieu.
De bus is een ander verhaal, laat ik daar maar niet over beginnen want dat is slecht voor mijn bloeddruk.
Zie mijn antwoord aan Brammetjequote:Op maandag 25 april 2016 14:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je bespaart 95% aan CO2-uitstoot door de trein te nemen in plaats van een benzine-auto en dat verschil neemt enkel toe. Die treinen rijden elektrisch en vanaf 2018 zelfs voor 100% op windenergie. Dan zijn van de waarden in de trade-off tussen efficiëntie en milieuvervuiling nogal anders dan in het geval van een benzine-auto. Daarom.
Ik vind het geen intelligente reactie. Ceteris paribus is het beter als je minder energie verbruikt en die conclusie blijft ook overeind wanneer je met grappen als dat de mens moet ophouden zich voort te planten gaat strooien.quote:Op maandag 25 april 2016 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zie mijn antwoord aan Brammetje
Bijna goed. Ja, ik vind de uitstoot het grootste bezwaar tegen onbeperkt hard rijden maar een ander probleem is nog groter: de piekuitstoot in de buurt van waar veel wordt gereden. De concentraties van schadelijke deeltjes in de lucht is daar nog veel groter dan in andere gebieden. Je ziet dat trouwens niet enkel in grote steden in minder welvarende landen - Brazilië werd al genoemd, ik vermoed dat het er ook mee te maken heeft dat ze daar veel met oude afgedankte auto's, bussen en bromfietsen rijden en dat de milieuwetgeving lakser is doordat de politici begrijpelijkerwijze andere prioriteiten heeft - , ook in steden in welvarende landen zie je forse consequenties. Een willekeurig voorbeeldje omdat het toevallig actueel is: http://www.icisnyu.org/south_bronx/AsthmaandAirPollution.htmlquote:Op maandag 25 april 2016 14:10 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik kan niet namens Bram spreken, maar volgens mij vindt hij de uitstoot vooral kwalijk en dat valt bij elektrisch rijdende treinen t.o.v. benzinewagens natuurlijk een factor ontelbaar mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja Pietje. Dat we met te veel mensen zijn dat is algemeen bekend, jij weet al lang dat ik van mening ben dat de populatie sterk zou moeten krimpen (minder dan de helft). Dat is geen excuus om al die andere dingen te doen. Hier gaat het over een ander probleem, niet over overbevolking. Ik moedig je aan om een draad te starten over overbevolking maar laten we ons hier richten op dat andere grote probleem. Inderdaad, je moet ceteris paribus vergelijken als je de intentie hebt om de discussie zuiver te houden.quote:Op maandag 25 april 2016 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de trein veel minder stoom zou gebruiken als ie langzamer zou rijden. Jij kiest ervoor (zoals vrijwel alle eco weenies) vooral je op te winden over de milieubelastende zaken en keuzes die andere mensen betreffen of maken.
Ook al zou ik altijd 140-200 rijden, iedere dag een Porterhouse steak eten en koffie uit styrofoam kopje drinken ben ik op lange termijn nog altijd veel milieuvriendelijker dan fietsende vegetariers met kinderen.
Hoewel de trein altijd minder onduurzaam is dan de auto (tenzij een grote trein weinig gevuld is of zoiets maar dat slaat bedrijfseconomisch nergens op dus daar hoeven we ons geen zorgen om te makenquote:Op maandag 25 april 2016 14:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je bespaart 95% aan CO2-uitstoot door de trein te nemen in plaats van een benzine-auto en dat verschil neemt enkel toe. Die treinen rijden elektrisch en vanaf 2018 zelfs voor 100% op windenergie. Dan zijn van de waarden in de trade-off tussen efficiëntie en milieuvervuiling nogal anders dan in het geval van een benzine-auto. Daarom.
Nee, het gaat om je totale milieubelasting op lange termijn, muggenziften over details is alleen maar ik ben beter dan jij, als student rij jij sowieso geen auto dus dram je over autos.quote:Op maandag 25 april 2016 14:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja Pietje. Dat we met te veel mensen zijn dat is algemeen bekend, jij weet al lang dat ik van mening ben dat de populatie sterk zou moeten krimpen (minder dan de helft). Dat is geen excuus om al die andere dingen te doen.
Dat zijn twee nogal rare vooroordelen met twee joekels van taalfouten.quote:Op maandag 25 april 2016 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
als student rij jij sowieso geen auto dus dram je over autos
quote:Op maandag 25 april 2016 14:42 schreef DUTCHKO het volgende:
Buh...dat ik een paar maanden in NL verbleef, vorig jaar, verbaasde ik mij al over die 130.
Geldig op drukke 4 baans wegen met vrachtverkeer dat 90 km/pu reed.
Iemand haalt in met 100 en de rest volop in de remmen!!. De meest dwaze capriolen gezien.
Wat een zenuwenland is NL geworden op de weg.
Als je het wil hebben over het veiligheidsaspect dan is de oplossing simpel: meer technologie inzetten voor controle (bijvoorbeeld bumperkleven en links plakken) en veel meer anonieme surveillances, veiligere infrastructuur. Het is allemaal niet zo moeilijk, het is een kwestie van politieke prioriteiten. Zelf vind ik de luchtvervuiling veel meer relevant want daar worden veel meer mensen het slachtoffer van.quote:Op maandag 25 april 2016 14:51 schreef spierbal het volgende:
Ja, dan ben je dus niet rijbewijs waardig he.
Dat in combinatie met dit:quote:Op maandag 25 april 2016 14:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad. Bij auto's spelen twee factoren: de snelheid waarbij de koppel maximaal is, het is niet mogelijk om voor elke snelheid de optimale koppel te krijgen met een brandstofmotor dus moeten ze een snelheid kiezen, de keuze de ze maken hangt af van de snelheden die het meest worden gereden. Een vaag verhaal maar simpel gezegd komt het erop neer dat hoe beter de koppel is hoe minder energie je kwijt bent en dat de fabrikant de koppel maximaal laat zijn (ontwerp) bij die snelheden die het meest gereden worden (binnen de mate van wat fysisch mogelijk is natuurlijk) zodat je niet onnodig veel brandstof nodig hebt.
De luchtweerstand wordt altijd Y/X groter wanneer de afstand X keer zo groot wordt waarbij Y>X. Voor elke snelheid. Om je een idee te geven van de grootte van het effect, hier heb je een grafiek voor een fietser.
Het gaat uiteraard om de blauwe lijn.
En hier een plaatje voor de auto.
Van http://www.withouthotair.com/cA/page_259.shtml
Je ziet, heel erg logisch, je verbruikt veel meer energie per gereden kilometer naarmate je harder rijdt.
Terzijde, mocht je overgewicht hebben dan zie je hier een hele goede manier om er iets aan te doen: veel hard fietsen.
quote:Op maandag 25 april 2016 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bijna goed. Ja, ik vind de uitstoot het grootste bezwaar tegen onbeperkt hard rijden maar een ander probleem is nog groter: de piekuitstoot in de buurt van waar veel wordt gereden. De concentraties van schadelijke deeltjes in de lucht is daar nog veel groter dan in andere gebieden. Je ziet dat trouwens niet enkel in grote steden in minder welvarende landen - Brazilië werd al genoemd, ik vermoed dat het er ook mee te maken heeft dat ze daar veel met oude afgedankte auto's, bussen en bromfietsen rijden en dat de milieuwetgeving lakser is doordat de politici begrijpelijkerwijze andere prioriteiten heeft - , ook in steden in welvarende landen zie je forse consequenties. Een willekeurig voorbeeldje omdat het toevallig actueel is: http://www.icisnyu.org/south_bronx/AsthmaandAirPollution.html
...
Bronx County has some of the highest rates of asthma in the United States. Rates of death from asthma in the Bronx are about three times higher than the national average. Hospitalization rates are about five times higher. In some neighborhoods in the Bronx it is estimated that 20% of the children have asthma.3 Within New York City the disparity in asthma hospitalization rates is very pronounced.
...
Het zal je niet verbazen dat dit nu een van de dingen is die niet duidelijk gekoppeld is aan de sociaaleconomische achtergrond van je ouders.
Voor dit deel van Europa hebben ze onderzocht hoe de luchtkwaliteit varieert in functie van de plaats, nabij snelwegen en druk bereden stadswegen (helaas voor mij woon ik zelf momenteel te dicht in de buurt (binnen 500 meter) van zulke wegen, niet mijn keuze) is de luchtkwaliteit veel slechter en dit heeft medische consequenties.
https://rivm.openreposito(...)6401/1/863001005.pdf
Ik post het rapport zelf in een spoiler als de forumsoftware het accepteert zodat de lezer een eerste indruk kan krijgen, laad het rapport zelf voor wat grafiekjes en een fatsoenlijke layout). Bottomline van dit rapport: de concentratie schadelijke deeltjes daalt exponentieel in functie van de afstand, na ongeveer een kilometer begint de lijn redelijk richting horizontaal te gaan, tot daar wordt de negatieve helling geleidelijk minder groot.
Kunnen we hier alsjeblieft over discussiëren. Kom op mensen, ik onderbouw netjes het een en ander, doen jullie ook even wat moeite? Of gaan we liever weleens/nieteens-spelletjes spelen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 42% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-04-2016 08:42:53 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Zeg dat maar tegen die verongelukte mensen op die wegen...quote:Op maandag 25 april 2016 14:51 schreef spierbal het volgende:
Ja, dan ben je dus niet rijbewijs waardig he.
Gaan ze wat terug zeggen dan? Anders zie ik het nut er niet van in.quote:Op maandag 25 april 2016 15:12 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen die verongelukte mensen op die wegen...
Geen idee...probeer het eens...quote:Op maandag 25 april 2016 15:15 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ga ze wat terug zeggen dan? Anders zie ik het nut er niet van in.
En dan mij aan de kop zeiken over D/T foutenquote:Op maandag 25 april 2016 15:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we hier alsjeblieft over discussiëren. Kom op mensen, ik onderboud netjes het een en ander, doen jullie ook even wat moeite? Of gaan we liever weleens/nieteens-spelletjes spelen?
Natuurlijk is de tijd wel van belang, dat is immers de uitruil die wij doen. Comfort/snelheid (= o.a. tijd) vrijheid in ruil voor (wat meer) uitstoot.quote:Op zondag 24 april 2016 21:52 schreef Physsic het volgende:
[..]
De tijd is niet van belang. Het gaat om de uitstoot per kilometer.
.....
Idd. De kosten van het brandstofverbruik , zit hem ook in de dynamiek van het benodigde (cq. o zo gewenste) koppel om "lekker" te kunnen rijden.quote:Op maandag 25 april 2016 14:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad. Bij auto's spelen twee factoren: de snelheid waarbij de koppel maximaal is, het is niet mogelijk om voor elke snelheid de optimale koppel te krijgen met een brandstofmotor dus moeten ze een snelheid kiezen, de keuze de ze maken hangt af van de snelheden die het meest worden gereden. Een vaag verhaal maar simpel gezegd komt het erop neer dat hoe beter de koppel is hoe minder energie je kwijt bent en dat de fabrikant de koppel maximaal laat zijn (ontwerp) bij die snelheden die het meest gereden worden (binnen de mate van wat fysisch mogelijk is natuurlijk) zodat je niet onnodig veel brandstof nodig hebt.
......[knipperdeknip]
Dat kan veel makkelijker. Als je gewoon iedereen die langzamer dan 80 rijdt een fikse boete geeft wegens hinderen van het verkeer dan is het gauw afgelopen met de files.quote:Op maandag 25 april 2016 21:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Maar meer doden is toch niet per definitie een slechte ontwikkeling?
Het helpt in ieder geval om het fileprobleem op te lossen.
Daar ben ik ook wel een voorstander van!quote:Op maandag 25 april 2016 21:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan veel makkelijker. Als je gewoon iedereen die langzamer dan 80 rijdt een fikse boete geeft wegens hinderen van het verkeer dan is het gauw afgelopen met de files.
Ik vind het prima, maximale snelheid weer naar 120 km/u (het mag van mij ook 100 km/u zijn omwille van het milieu) en boetes voor te traag rijden op de snelweg. Maar dan ook veel meer anonieme surveillances, automatische bekeuringen voor bumperklev, veel strenger optreden bij andere verkeersovertredingen die gevaar veroorzaken etc.quote:Op maandag 25 april 2016 21:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan veel makkelijker. Als je gewoon iedereen die langzamer dan 80 rijdt een fikse boete geeft wegens hinderen van het verkeer dan is het gauw afgelopen met de files.
Die getallen vind ik nogal gewaagd maar het klopt dat het optrekken energie vreet - dat geldt ook voor fietsen - dat is niet echt een reden om harder te rijden. Ik volg jouw filelogica maar de grote oorzaak van filevorming is dat te veel mensen tegelijkertijd vertrekken en aankomen, plus natuurlijk dat te veel mensen onnodig de auto nemen, een grote woon/werk-afstand hebben etc.quote:Op maandag 25 april 2016 16:32 schreef Vallon het volgende:
Optrekken/afremmen tussen 80 en 100 is vele malen duurder dan gestaag kunnen voortrijden met 130.
Idd. Een grote massa (zoals voertuigen) gelijktijdig in een korte tijd op gang moeten brengen, vraagt (heel veel) meer energie en druk, dan het gestaag op gang houden van een stroom.quote:Op dinsdag 26 april 2016 08:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die getallen vind ik nogal gewaagd maar het klopt dat het optrekken energie vreet - dat geldt ook voor fietsen - dat is niet echt een reden om harder te rijden. Ik volg jouw filelogica maar de grote oorzaak van filevorming is dat te veel mensen tegelijkertijd vertrekken en aankomen, plus natuurlijk dat te veel mensen onnodig de auto nemen, een grote woon/werk-afstand hebben etc.
Als dat eenmaal gebeurt dan valt er niet harder te rijden en buiten die spitsmomenten zal het niet filevorming bestrijden als mensen 10 km/u harder rijden.
We kunnen hopen dat de zelfrijdende elektrische auto hiervoor uitkomst biedt.
https://www.om.nl/onderwe(...)id/snelheid-reactie/quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Gevolg van dogmatisch denken. Het onderzoek klopt behalve dat de gekozen variabelen om tot een vermeende "conclusie" te komen,onjuist zijn.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Misschien zorgt het ook niet direct tot significant meer ongelukken. Het gaat hier namelijk om het aantal verkeersdoden, niet het aantal voertuigen dat in botsing komt of aantal slachtoffers daarvan.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Zie ook de infographic in de bron.quote:130-wegen niet onveiliger dan andere wegen
De invoering van 130 kilometer per uur als maximum snelheid op bepaalde stukken snelweg in Nederland heeft niet gezorgd voor onveiligere snelwegen.
De ongelukken waarbij dodelijke slachtoffers vallen zijn er niet bij gekomen sinds de invoering van 130-wegen in 2013, maar zijn ongevallen die daarvoor ook al plaatsvonden op snelwegen.
Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl naar het Bestand geRegistreerde verkeersOngevallen in Nederland (BRON) van de Rijkswaterstaat.
Na de invoering van 130-wegen is het percentage dodelijke verkeersongevallen op snelwegen in 2014 iets gedaald, en in 2015 weer iets gestegen. Het is echter niet zo dat de invoering van 130-wegen extra dodelijke slachtoffers heeft veroorzaakt.
De 130-wegen zijn sowieso niet de gevaarlijkste wegen in Nederland. Op provinciale wegen waar 80 kilometer per uur mag worden gereden, vallen meer dodelijke slachtoffers per ernstig ongeval.
Als de snelheden bij elkaar worden gevoegd per wegtype, dan blijkt ook dat provinciale wegen dodelijker zijn dan snelwegen. Op provinciale wegen zijn meer gelijkvloerse kruispunten, die voor meer ongevallen, slachtoffers en doden zorgen.
quote:Op maandag 25 april 2016 21:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Maar meer doden is toch niet per definitie een slechte ontwikkeling?
Het helpt in ieder geval om het fileprobleem op te lossen.
Volgens mij heeft het er mee te maken dat de 130 km/u wegen minder druk zijn en je harder kunt rijden, 130 of meer. Dat laatste mag niet, maar als je er 130 rijdt, wordt je veelvuldig ingehaald. Moderne auto's halen moeiteloos de 150, 160 (en ons Neaderthalerbrein hobbelt er met 5 km/u achteraan).quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Het kan inderdaad zijn dat deze mensen niet goed konden rijden. Of dat ze slachtoffer werden van iemand die niet goed kon rijden.quote:Op maandag 25 april 2016 15:12 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen die verongelukte mensen op die wegen...
Goed punt. In mijn ogen zou men 130 alleen op wegen met 3+ rijstroken moeten invoeren. Bij tweebaanswegen zit je altijd met inhaalperikelen (vrachtwagens), en sowieso is dan het snelheidsverschil met de rechterbaan potentieel nogal groot.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 08:47 schreef June. het volgende:
Wat een slecht onderzoek, causatie is nog geen correlatie. Misschien ligt het wel aan de smalle en vaak 2-baanse rijstroken..
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de stijging van de 120km/uur dodenquote:Op maandag 25 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
OP van Tomatenboer:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Dom links heeft gesproken.quote:Op maandag 25 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
OP van Tomatenboer:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Past niet in Links redeneren, dus geen lastige vragen stellen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 11:22 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de stijging van de 120km/uur doden
het aantal 130km wegen is toegenomen, dus logischerwijs vallen daar meer doden dan vorig jaar want er zijn immers meer wegen waar je 130 mag. er zijn echter minder wegen waar je 120 mag.. dus waarom daar een stijging?
Dat zal niet populair zijn in een dichtbevolkt land als Nederland nee. Mede door die dichtbevolktheid zou ik een verlaging van de Vmax ook toejuichen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:45 schreef Lunatiek het volgende:
Het zou, al met al, verstandig zijn de snelwegen zo te ontwerpen dat "hardrijders" dat relatief veilig kunnen doen. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland (adviessnelheid 130) en Frankrijk (max 130).
Met veel elektrische auto's of hybrides valt de milieuoverlast mee. Bij constante snelheden idem, en is de geluidsoverlast beperkt.
De nodige maatregelen zijn echter peperduur en vaak ongewenst, zoals minder af- en opritten.
Een superslecht onderzoek, maar links smult ervan. Horen ze een beetje wat ze willen horen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 08:47 schreef June. het volgende:
Wat een slecht onderzoek, causatie is nog geen correlatie. Misschien ligt het wel aan de smalle en vaak 2-baanse rijstroken..
Gewoon een kwestie van slim zijn, het is waanzin dat bv Zevenaar twee opritten op de A12 heeft in de richting Arnhem, vlak achter elkaar, als men aan de noordkant van de snelweg een rotonde had gemaakt op de provinciale weg kan je het met één oprit.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 17:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat zal niet populair zijn in een dichtbevolkt land als Nederland nee. Mede door die dichtbevolktheid zou ik een verlaging van de Vmax ook toejuichen.
Dat sowieso, de populistische VVD wou hier goede sier mee maken om zieltjes te winnen. Verder gebruikten ze het ook om wat extra stemmen te krijgen voor een verkiezing, geheel toevallig werd net de dag voor de verkiezing een 130 km/u onthuld door Markje Rutte.quote:Op zondag 24 juli 2016 21:51 schreef whosvegas het volgende:
Domme regel, echt om door de politiek te kunnen scoren
Ach, als mensen fatsoenlijk invoegen (de invoegstrook gebruiken waarvoor die bedoeld is: dezelfde snelheid halen als dat op de snelweg wordt gereden) en de mensen leren eens om voldoende afstand van elkaar te houden, in het bijzonder waar ingevoegd wordt, dan gaat dat prima. Bovendien is het verschil tussen 120 en 130 km/u qua snelheid en reactietijd en zo verwaarsloosbaar klein.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:45 schreef Lunatiek het volgende:
Het zou, al met al, verstandig zijn de snelwegen zo te ontwerpen dat "hardrijders" dat relatief veilig kunnen doen. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland (adviessnelheid 130) en Frankrijk (max 130).
Met veel elektrische auto's of hybrides valt de milieuoverlast mee. Bij constante snelheden idem, en is de geluidsoverlast beperkt.
De nodige maatregelen zijn echter peperduur en vaak ongewenst, zoals minder af- en opritten.
Tomatenboer behoort tot intelligent links!quote:Op zaterdag 23 juli 2016 17:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dom links heeft gesproken.
Het was oorspronkelijk de PVV die met dit plan kwam. De VVD heeft het "gepikt" met lachebekje die doet of hij het zelf heeft bedacht.quote:Op zondag 24 juli 2016 23:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat sowieso, de populistische VVD wou hier goede sier mee maken om zieltjes te winnen. (...)
Maar goed, het punt is dat er weinig ratio achter dit beleid van de VVD zat (ze deden het om goedkoop te scoren en de coalitiepartner vond het best omdat het politieke wisselgeld goed uitkwam) en dat het daarom wat mij betreft rustig direct teruggedraaid mag worden. Als ze dat doen, graag voorafgaande aan de verkiezingen maar de VVD kennende hebben ze daar wel een kabinetscrisis voor over want de automobilist is bij de VVD nog meer de koning dan op de weg.
Dat zeg je ook alleen omdat hij dezelfde mening heeft als jij.quote:Op zondag 24 juli 2016 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Tomatenboer behoort tot intelligent links!
In alle ernst, hij is een van de mensen hier met het grootste politieke inzicht.
Ik kan me niet de laatste keer herinneren dat ik het niet met hem eens was, dat klopt.quote:Op maandag 25 juli 2016 07:41 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat zeg je ook alleen omdat hij dezelfde mening heeft als jij.
Ja, maar lang voordat de PVV bestond, toen Wilders nog een parlementariër namens de VVD was, kwam de VVD al de hele tijd met dit soort populistische praatjes en plannetjes. Denk aan die Tuftuf-VVD-parlementariër die eind jaren 90 en/of begin jaren 0 niets anders deed dan te janken over de wegenbelasting, de in zijn ogen te hoge verkeersboetes en brandstofaccijns etc.quote:Op maandag 25 juli 2016 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het was oorspronkelijk de PVV die met dit plan kwam. De VVD heeft het "gepikt" met lachebekje die doet of hij het zelf heeft bedacht.
Geen idee wie je bedoelt met de tuftuf-parlementariër.quote:Op maandag 25 juli 2016 08:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar lang voordat de PVV bestond, toen Wilders nog een parlementariër namens de VVD was, kwam de VVD al de hele tijd met dit soort populistische praatjes en plannetjes. Denk aan die Tuftuf-VVD-parlementariër die eind jaren 90 en/of begin jaren 0 niets anders deed dan te janken over de wegenbelasting, de in zijn ogen te hoge verkeersboetes en brandstofaccijns etc.
Waar ze die clown vandaan haalden...
Hij was een wat mollige man van in de 30 of 40. Hij was een onbelangrijke politicus (vandaar dat ik zijn naam niet herinner) maar dankzij die populistische prietpraat voor koning automobilist haalde hij wel jarenlang (5-10 jaar uit mijn hoofd) regelmatig de actualiteitenrubrieken en het nieuws. Blijkbaar deed hij wat meer dan dat maar dat was hetgeen waarmee hij in beeld kwam.quote:Op maandag 25 juli 2016 08:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Geen idee wie je bedoelt met de tuftuf-parlementariër.
LOLquote:Ik was alleen erg verbaasd om die achterlijke grijns van Rutte bij de onthulling van die 130km/u paal te zien in plaats van die peroxidecavia van Wilders.
Dat klopt, daarom pleit ik al jarenlang voor een verbod voor tweetaktmotoren voor voertuigen. Per direct, geen geneuzel met overgangsperiodes.quote:Op maandag 25 juli 2016 08:57 schreef Spanky78 het volgende:
Als we het hebben over fijnstof is het verbieden van de verkoop van tweetaktmotoren voor stedelijk gebied zeer effectief.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hear hear.quote:Als het gaat over co2 dan kunnen we misschien eens wat minder kolen verstoken... Sterker nog... We moeten werken aan duurzamere kernenergie.
...
Daarnaast is het handig als we de import van zeer vervuilend geproduceerde goederen eens wat zouden terugdringen...
Aan dat laatste maak ik mezelf trouwens ook soms schuldig. Ik koop graag kiwi's maar dat is omdat het een hele gezonde vrucht is die weinig kost en de kwaliteit praktisch gegarandeerd is wat helaas bij sinaasappels niet het geval is. Bovendien spuiten ze op de schil van sinaasappels een stof die best toxisch is om ze goed te houden (dat zit als het goed is enkel op de schil maar wie wast zijn handen net nadat hij/zij de schil eraf heeft gehaald?), voor zo ver ik het weet is dat voor een kiwi niet nodig. Al is het natuurlijk niet zo'n issue als je sommige producten van ver haalt, zolang we daar maar niet in doorslaan en niet producten die we ook van hier kunnen halen van ver halen of erger, producten naar ver sturen, daar laten bewerken en dan weer naar hier halen.Ik was zeer ten onrechte vergeten om jou eerder te noemen bij de niet-linkse gebruikers die ik hoog heb zitten op dit forum (wat betreft politiek). Wellicht omdat jij in mijn ogen niet een duidelijk links of rechts profiel hebt, jij bent te progressief voor rechts maar op andere punten heb ik jou inderdaad wel op rechts gedachtengoed betrapt.quote:Maar ook dat is heel links.. Not in my backyard...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Pilletje vergeten?quote:Op maandag 25 juli 2016 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
VVD is gewoon een corrupte maffiaorganisatie met geheime rekeningen op de Kaaimaneilanden ofzo (want itt de VS is de partijfinanciering hier niet eens openbaar).
Ben je een kloon van DS4 ofzoquote:
Nee, ik ben gewoon mijzelf. Een VVD-er in hart en nieren. Aangenaam.quote:
Welk onderzoek? De OP gaat over een kamerbrief.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 08:47 schreef June. het volgende:
Wat een slecht onderzoek, causatie is nog geen correlatie. Misschien ligt het wel aan de smalle en vaak 2-baanse rijstroken..
Is helemaal geen onzin. Die geheime rekeningen hebben ook in het NRC gestaan. Nu snap ik iig jouw arrogante en laatdunkende houding, waarmee je onlangs ook de slavernij- en uitbuitingsproblematiek in Nederland wegwuivde.quote:Op maandag 25 juli 2016 11:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik ben gewoon mijzelf. Een VVD-er in hart en nieren. Aangenaam.
Waarom draai je zo om de vraag heen? Het lijkt mij een terechte vraag gelet op de onzin die jij uitbraakte.
Dat die wetgeving in Nederland niet deugt (ook bij scholen bijvoorbeeld een probleem, de stichtingvorm wordt veel misbruikt) ben ik met je eens. Geen idee wat de VVD allemaal uitspookt met geheime boekhoudingen maar het is in ieder geval aangetoond dat de partij op een niet toegestane wijze geld van bepaalde rijkere donors (zakenmannen en zo) gebruikte voor het voeren van campagne tijdens verkiezingen. Het is sowieso hoogtijd om ook voor stichtingen dezelfde regels te hanteren, de tijd waarin mensen naïef dachten dat deze ondernemingsvorm enkel voor nobele doelen zou worden gebruikt ligt ver achter ons.quote:Op maandag 25 juli 2016 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
VVD is gewoon een corrupte maffiaorganisatie met geheime rekeningen op de Kaaimaneilanden ofzo (want itt de VS is de partijfinanciering hier niet eens openbaar).
Vooral voor anderen neem ik aanquote:Op maandag 25 juli 2016 19:43 schreef Atak het volgende:
Op de Duitse snelwegen ga ik 190 km/u. Dat is pas eng.
Ik vind mezelf niet links of rechts, maar ben inderdaad wel liberaal. Ik houd niet van die dogmatische typisch linkse of rechtse bullshit. Ik houd van realisme, dingen die los van idealisme ook nog iets inhouden...quote:Op maandag 25 juli 2016 09:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik was zeer ten onrechte vergeten om jou eerder te noemen bij de niet-linkse gebruikers die ik hoog heb zitten op dit forum (wat betreft politiek). Wellicht omdat jij in mijn ogen niet een duidelijk links of rechts profiel hebt, jij bent te progressief voor rechts maar op andere punten heb ik jou inderdaad wel op rechts gedachtengoed betrapt.
Het is gewoon de partij van de werkgevers, met werkgeversbelangen. Dus goedkoop kapitaal, goede infrastructuur en weinig barrieres voor bedrijven op allerlei vlakken.quote:Op maandag 25 juli 2016 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
VVD is gewoon een corrupte maffiaorganisatie met geheime rekeningen op de Kaaimaneilanden ofzo (want itt de VS is de partijfinanciering hier niet eens openbaar).
Jij kan niet aannemen dat sommige mensen onafhankelijk van elkaar - met zelf nadenken - voor veel kwesties tot dezelfde conclusies komen? Ik ben het echt niet over alles met Tomatenboer eens maar wat betreft sociale en economische kwesties zitten we toevallig op dezelfde lijn zonder dat we elkaar napraten. Ik zie mezelf als links maar dat wil niet zeggen dat ik het op alle punten eens ben met partijen zoals de PvdA, zo vind ik bijvoorbeeld dat ze er veel te lang over hebben gedaan om voldoende aandacht te besteden aan de keerzijden van de eenzijdige massa-immigratie van bepaalde groepen mensen. Op zo'n punt ben ik een grote criticaster van die partij. Ik geloof ook niet in de intrinsieke goedheid van de mens, integendeel, ik ben ervan overtuigd dat we slechts een vernislaagje van beschaving hebben wat te danken is aan welvaart en dus aan fossiele brandstoffen. Niemand is volledig 'links' of rechts. Ik ben links m.b.t. sociaaleconomisch beleid (voor mij de kern van links) en ik ben progressief.quote:Op maandag 25 juli 2016 20:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik vind mezelf niet links of rechts, maar ben inderdaad wel liberaal. Ik houd niet van die dogmatische typisch linkse of rechtse bullshit. Ik houd van realisme, dingen die los van idealisme ook nog iets inhouden...
En ik houd van zelf nadenken zonder anderen direct na te praten, tenzij je vindt dat ze een echt goed idee hebt. Maar ik geloof niemand die het volledig met een ander eens is op veel onderwerpen, dat is gewoon een gebrek aan zelf nadenken.
Zelf vind ik dat idealisme zoals dat door links (iedereen is even lief en vriendelijk als ik ben, knuffel iedereen!) of rechts (het recht van de sterkste, de markt regelt het allemaal zelf - ja, richting monopolie...) iets uit vervlogen tijden. Wat dat betreft vind ik zowel links als rechts verwerpelijk, omdat het de politiek maakt tot een soort halve religie.
Maar lief dat je mijn posts inhoudelijk kunt waarderen.
Ah dat is balen zeg.. dan schrik je wel even goed..quote:Op maandag 25 juli 2016 20:39 schreef Atak het volgende:
[..]
Laatst had ik nog een vogel in mijn radiator.
Maar op dat moment was mijn snelheid 110 km/u.
Mij zou het ook niet verbazen.quote:Op maandag 25 juli 2016 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik de enige was die in die richting zat te denken...
En dan heb je nog de vervuiling van het transport van Azie weer naar Europaquote:Op maandag 25 juli 2016 08:57 schreef Spanky78 het volgende:
Daarnaast is het handig als we de import van zeer vervuilend geproduceerde goederen eens wat zouden terugdringen... Want wat we hier net veel.moeite aan co2 besparen, gaat in azie met gemak in viervoud de lucht in zodra we de productie daarheen brengen...
Maar ook dat is heel links.. Not in my backyard...
dit zou ts gezegd hebben als het aantal doden gehalveerd wasquote:Op maandag 25 april 2016 14:20 schreef Rekkie het volgende:
Volgens mij kun je helemaal niet de conclusie trekken dat dit aan de 130 limiet ligt.....
Onderwereld en bovenwereld is (tegenwoordig) in Nederland meer met elkaar verweven dan menigeen denkt en de media bereidt is bloot te leggen. Heel af en toe worden er wat flarden losgelaten, zoals Willem Endstra, de 'noodklok' van burgemeesters in Noord Brabant en Gladio in Nederland. Nog zo'n flardje was de suggestie van Edith Schippers destijds. De bijstelling van het BNP door eurostat - hoger dan andere EU landen - had ook te maken met het zwart geld dat in Nederland rond gaat. Dat is vrij zorgwekkend. Corrupt geld verdrijft zuiver geld, en laat het land afglijden.quote:Op maandag 25 juli 2016 19:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat die wetgeving in Nederland niet deugt (ook bij scholen bijvoorbeeld een probleem, de stichtingvorm wordt veel misbruikt) ben ik met je eens. Geen idee wat de VVD allemaal uitspookt met geheime boekhoudingen maar het is in ieder geval aangetoond dat de partij op een niet toegestane wijze geld van bepaalde rijkere donors (zakenmannen en zo) gebruikte voor het voeren van campagne tijdens verkiezingen. Het is sowieso hoogtijd om ook voor stichtingen dezelfde regels te hanteren, de tijd waarin mensen naïef dachten dat deze ondernemingsvorm enkel voor nobele doelen zou worden gebruikt ligt ver achter ons.
Ik zeg niet dat niemand zelf kan nadenken, maar wel dat veel mensen dat nalaten. En dat wr met name in de Nederlandse politiek niemand is behalve omtzicht die ala parlementariër echt zijn eigen kritische blik kan werpen. En mening kan geven. Allemaal onderwerpen aan de partijdiscipline. Electoraal gewin boven goede oplossingen voor onze problemen en uitdagingen. Loze ideologische kreten in plaats van heldere standpunten.quote:Op maandag 25 juli 2016 20:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij kan niet aannemen dat sommige mensen onafhankelijk van elkaar - met zelf nadenken - voor veel kwesties tot dezelfde conclusies komen? Ik ben het echt niet over alles met Tomatenboer eens maar wat betreft sociale en economische kwesties zitten we toevallig op dezelfde lijn zonder dat we elkaar napraten. Ik zie mezelf als links maar dat wil niet zeggen dat ik het op alle punten eens ben met partijen zoals de PvdA, zo vind ik bijvoorbeeld dat ze er veel te lang over hebben gedaan om voldoende aandacht te besteden aan de keerzijden van de eenzijdige massa-immigratie van bepaalde groepen mensen. Op zo'n punt ben ik een grote criticaster van die partij. Ik geloof ook niet in de intrinsieke goedheid van de mens, integendeel, ik ben ervan overtuigd dat we slechts een vernislaagje van beschaving hebben wat te danken is aan welvaart en dus aan fossiele brandstoffen. Niemand is volledig 'links' of rechts. Ik ben links m.b.t. sociaaleconomisch beleid (voor mij de kern van links) en ik ben progressief.
Het probleem beperkt zich niet tot Brabant, maar omdat harde criminaliteit verschuift naar het zuiden van het land doet het verschijnsel zich daar pregnant voor. Met hoofdrollen voor kampers, Turkse maffia en motorbendes. Burgemeester Hamming van Heusden: 'Ze weten elkaar steeds beter te vinden. Ze werken heel goed samen, hun verbindingen zijn stevig.'quote:Op dinsdag 26 juli 2016 11:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onderwereld en bovenwereld is (tegenwoordig) in Nederland meer met elkaar verweven dan menigeen denkt en de media bereidt is bloot te leggen. Heel af en toe worden er wat flarden losgelaten, zoals Willem Endstra, de 'noodklok' van burgemeesters in Noord Brabant en Gladio in Nederland. Nog zo'n flardje was de suggestie van Edith Schippers destijds. De bijstelling van het BNP door eurostat - hoger dan andere EU landen - had ook te maken met het zwart geld dat in Nederland rond gaat. Dat is vrij zorgwekkend. Corrupt geld verdrijft zuiver geld, en laat het land afglijden.
Ja.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het probleem beperkt zich niet tot Brabant, maar omdat harde criminaliteit verschuift naar het zuiden van het land doet het verschijnsel zich daar pregnant voor. Met hoofdrollen voor kampers, Turkse maffia en motorbendes. Burgemeester Hamming van Heusden: 'Ze weten elkaar steeds beter te vinden. Ze werken heel goed samen, hun verbindingen zijn stevig.'
De intimidatie zorgt voor angst onder politici en ook ambtenaren. Hamming: 'Ik zie hoe bang medewerkers soms zijn. Er zijn ambtenaren die tegen me zeggen: oké Jan, ik heb je het een en ander verteld, maar ik wil niet dat je het verder brengt. Straks ben jij weg uit deze gemeente, ik weet niet wat hier dan gebeurt.'
Laat dit dan maar de grootste prioriteit van de politie zijn. Ik vind het jammer dat ik het moet zeggen maar van mij mag de politie zelfs tijdelijk (zolang het nodig wordt geacht door de burgemeesters) meer middelen krijgen om dit soort criminelen aan te pakken die dan enkel tegen deze criminelen mogen worden ingezet.
Het is wel interessant dat we zo eens zien hoe het mogelijk is dat in bepaalde andere landen de criminelen het hebben overgenomen van het gezag maar wij moeten hier toch kunnen voorkomen dat drugsbaronnen, vrouwenuitbaters, kampers en Turken de macht grijpen. Gewoon doen wat ze in Maastricht en omstreken deden, met groot machtsvertoon de betreffende woonwagenkampen binnenvallen en daar eens een grote huiszoeking doen. Idem voor individuen waarvan ze voldoende aanwijzingen hebben dat die hoog op de criminele ladder staan. Je vindt altijd wel wat als je zoekt bij dat soort mensen. Capone verdween uiteindelijk langdurig in de gevangenis dankzij belastingfraude, niet hetgeen waarvoor ze hem wouden pakken maar het werkt.
http://www.coenverbraak.nl/traa.htmlquote:Kort nadien kwamen de geruchten: Van Traa zou niet zomaar verongelukt zijn; hij zou zijn vermoord. ‘Maarten wist teveel’, zeggen sommigen. In elk geval was het een feit dat Van Traa [PvdA] tot lang na de Enquête intensief bezig bleef met het voeren van gesprekken, met getuigen en informanten. Thom de Graaf: ‘Hij kon niet accepteren dat we niet op alle vragen antwoord hadden kunnen geven. Dat werd een obsessie voor hem. Hij bleef maar doorrechercheren. Een dag voor z’n dood heb ik er nog met ‘m over gesproken. Ik zei: vind je dit nou wel verstandig? Realiseer je je dat je geen enquête-voorzitter meer bent, maar weer gewoon “Maarten van Traa”.’ Desondanks gaat De Graaf er niet vanuit dat er sprake zou kunnen zijn van een aanslag. ‘Als je iemand wilt liquideren, ligt een kogel toch meer voor de hand.’ Tenzij de dader er belang bij zou hebben dat de zaak nooit zou uitkomen. Van Traa was, zeggen mensen die hem kennen, het laatste half jaar regelmatig bang dat er iets met ‘m zou gebeuren. ‘Hij was bang dat de onderwereld in de bovenwereld zou zijn doorgedrongen’, zegt Ella Kalsbeek [PvdA]. De Commissie Kalsbeek stuitte bij haar onderzoek in elk geval op dermate verontrustende verhalen –‘zowel uit de onder- als de bovenwereld’- dat de leden een gesprek aanvroegen met de ministers Peper van Binnenlandse Zaken en Korthals van Justitie. Dat onderhoud vond plaats op 26 maart 1999. Kalsbeek: ‘We hadden verhalen gehoord dat Maarten zou zijn “omgelegd”. We werden bijvoorbeeld gebeld door een gevangenispredikant die zei: “weet u wel dat hier het verhaal gaat dat Van Traa is vermoord?”.’ Het gesprek staat Benk Korthals nog scherp voor ogen. Al wil-ie er niet te veel over kwijt. ‘Er was –zeg ik heel eerlijk- genoeg aanleiding om te vermoeden dat er meer achter zat.’ Korthals gelastte vervolgens een hernieuwd onderzoek. ‘Daarbij is alles opnieuw grondig nagelopen. Ik heb zelf het hele politierapport gespeld. De enige conclusie is: het is gewoon een ongeluk geweest. Daar ben ik van overtuigd.’ Dan, opeens met opmerkelijke nadruk: ‘Realiseer u goed dat Maarten één van mijn allerbeste vrienden was. Ik zou niet rusten als ik ook maar een half procentje twijfel voelde.’
Inmiddels is Maarten van Traa vijf jaar dood. Maar bij alle gesprekspartners blijkt hoezeer hij nog aanwezig is. ‘Als je ouder wordt, gaat je huis uit meerdere kamers bestaan’, mijmert Max van den Berg.’Toen Maarten stierf raakte ik een hele verdieping kwijt. Tegelijk is-ie deel van mijn denken gebleven De herinnering aan Maarten is ook een soort steun. In die zin raak je hem nooit echt kwijt.’ Van Traa zou ‘in deze tijd van “grenzen dicht”’in elk geval een wezenlijke bijdrage hebben kunnen leveren, denkt Wim Kok. ‘Veel verdergaand dan: “hoe houden we de deur zo goed mogelijk gesloten?”. In die zin heeft-ie een groot gat achtergelaten. Er zijn echt wel meer internationalisten, maar Maarten van Traa was wel heel authentiek. Er was niets gemaakt aan hem. Hij was zoals hij was, met al zijn hoekige, knorrige, morsige kanten. Daar zijn er in Den Haag steeds minder van.’
Tijd voor een nieuwe parlementaire enquête? Misschien eens een departement van justitie oprichten wat enkel als taak heeft om dit soort verwevenheid tussen de onderwereld en de bovenwereld aan te pakken en dit in beginsel een flinke capaciteit geven? Het mag best wat kosten gezien het terugverdieneffect.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 16:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja.
Zie dit:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)et-onderwereld.dhtml
http://www.peekadvocaten.(...)ereld-vastgoedsector
http://www.bndestem.nl/al(...)bovenwereld-1.335210
(dit tweede artikel geeft te denken...)
Of het onderwerp waar jij het over hebt:
http://nos.nl/artikel/674(...)brabant-limburg.html
http://www.omroepbrabant.(...)het+onderzoeken.aspx
http://www.omroepbrabant.(...)+nauw+verbonden.aspx
Je kunt er voor jezelf bij bedenken welke (politieke) partijen in welke sectoren actief zijn en de stoeltjes van de publieke sectoren domineren, en dus op zijn minst de meeste steken hebben laten vallen.
Om weer terug te komen bij het thema van dit draadje...
[..]
http://www.coenverbraak.nl/traa.html
Toen de Hakstege casus speelde is ook voorgesteld om de criminaliteit en geweld in de advocatuur-, notaris-, vastgoed- en beleggingswereld op die manier uit te zoeken, maar helaas kon de Tweede Kamer het daar niet over eens worden. Ik heb het boek gelezen (van de hand van twee FD journalisten).quote:Op dinsdag 26 juli 2016 16:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tijd voor een nieuwe parlementaire enquête?
Daar ben ik het mee eens!quote:Op dinsdag 26 juli 2016 12:24 schreef Spanky78 het volgende:
En dat wr met name in de Nederlandse politiek niemand is behalve omtzicht die ala parlementariër echt zijn eigen kritische blik kan werpen. En mening kan geven. Allemaal onderwerpen aan de partijdiscipline. Electoraal gewin boven goede oplossingen voor onze problemen en uitdagingen. Loze ideologische kreten in plaats van heldere standpunten.
Ja, kloteding, die smartphone.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Had jij dit getypt met een smartphone?
[..]
Daar ben ik het mee eens!
In mijn ogen is het grootste probleem binnen onze politiek dat het niet de meest geschikte mensen (voor de politiek) zijn die de hoogste functies krijgen.
Ik heb er toevallig een geschiedenislesje over gehad (universitair geschiedenisdocent, don't ask), wanneer een samenleving in het beginstadium zit van het opbouwen van welvaart dan zijn het vaak technocraten die de kar trekken. In dat stadium dus ingenieurs, natuurkundigen, wiskundigen, en daarnaast natuurlijk ook economen en sociologen en zo. Een goede mix. Als een samenleving al een tijdje veel welvaart heeft dan krijgt die samenleving ook heel erg veel regels (wetgeving), mensen willen dan dat het minder technocratisch en meer democratisch wordt, het gevolg is dat je een ander type politicus krijgt. Het profiel van zo'n politicus is typisch dat die geschiedenis, rechten, sociologie of iets met economie heeft gestudeerd, om in dat stadium hoge ogen te gooien binnen de politiek moet je vooral goed zijn in netwerken en de ambitieue carrièremannetjes komen het verst. Het is nu niet per se dat het slecht is dat die mensen ertussen zitten maar je krijgt veel te veel een concentratie van hetzelfde type mens en je komt hierdoor allerlei kwaliteiten tekort binnen de groep politici. Nederland zat in het begin van de twintigste eeuw in het technocratische stadium (China nu) en zit sinds ergens in de tweede helft van de twintigste eeuw in het tweede stadium. Dat geldt uiteraard voor veel landen in de 'westerse' wereld. In mijn ogen is dat een belangrijke verklaring voor die fenomenen waar jij naar verwijst. Zelf erger ik me er ook al lang best wel erg aan. Ik zou graag zien dat de politieke partijen meer naar de lange termijn kijken (niet enkel 4 of hooguit 8 jaar vooruit), dat ze veel concreter zijn met hoe ze op de lange termijn met hele concrete stappen iets willen bereiken, dat er tussen de parlemenatariërs veel meer mensen zouden zitten die een sterk analytisch vermogen hebben en die goed met systemen kunnen werken, dat ze niet doen wat het volk op de korte termijn wil (electoraal gewin) maar dat ze doen wat het volk op de lange termijn nodig heeft etc.
Daar komt het in essentie op neer, alleen heb ik het wat netter en meer genuanceerd uitgelegd.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 22:15 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben geen historicus, maar iets in mij zegt dat de echt slimme en goede mensen niet meer kiezen voor de politiek of de overheid.
Een paar idealisten en het kaf... Echt, het hoeven van mij echt niet allemaal natuurkundigen te zijn. Het gaat erom dat ze hun werk goed doen. En op het moment mis ik dat.
Ik reageerde in het algemeen.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat VEM2012 een beetje boos is op mij naar aanleiding van een reactie in een andere draad. Daar reageerde ze een beetje kwaad.
Het eigenlijke onderwerp loopt gewoon verder hoor. Alleen is daar al een tijd niet over gesproken omdat er pretty much alles over gezegd is wat erover te vertellen is. Populistisch beleid van de VVD voor electoraal gewin, meer negatieve effecten dan positieve effecten etc.
Als zij denkt dat hetgeen waar wij het nu over hebben onzin is dan kan zij beter maar wegblijven uit dit subforum van FOK.
Het is misschien offtopic, het is geen onzin.
[..]
Daar komt het in essentie op neer, alleen heb ik het wat netter en meer genuanceerd uitgelegd.
Ik ben ook geen historicus maar ik heb toevallig ook een paar geschiedenislesjes gehad bij een bepaald vak op de universiteit en ik heb daarvoor allerlei artikels moeten lezen die gaan over de ontwikkeling van technologie in historisch perspectief waarbij werd ingezoomd op de rol van de politici. In het verleden hebben politici soms de kar getrokken bij het mogelijk maken van technische vooruitgang, ik denk dat je dat van de huidige generaties politici niet hoeft te verwachten, die zijn daar niet toe in staat omdat een te klein deel van hen hier grip op heeft. Zie bijvoorbeeld ook hoe het met de antennes voor mobiele telefoons en de aanleg van kabels gigantisch uit de hand liep (onnodig extra kosten voor alle partijen), eigenlijk had de politiek hier de leiding moeten nemen, zelf een goed netwerk moeten laten aanleggen (en dit upgraden in functie van de ontwikkelingen) en de telecommunicatiebedrijven het moeten laten huren tegen breakeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |