Ik vind het prima, maximale snelheid weer naar 120 km/u (het mag van mij ook 100 km/u zijn omwille van het milieu) en boetes voor te traag rijden op de snelweg. Maar dan ook veel meer anonieme surveillances, automatische bekeuringen voor bumperklev, veel strenger optreden bij andere verkeersovertredingen die gevaar veroorzaken etc.quote:Op maandag 25 april 2016 21:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan veel makkelijker. Als je gewoon iedereen die langzamer dan 80 rijdt een fikse boete geeft wegens hinderen van het verkeer dan is het gauw afgelopen met de files.
Die getallen vind ik nogal gewaagd maar het klopt dat het optrekken energie vreet - dat geldt ook voor fietsen - dat is niet echt een reden om harder te rijden. Ik volg jouw filelogica maar de grote oorzaak van filevorming is dat te veel mensen tegelijkertijd vertrekken en aankomen, plus natuurlijk dat te veel mensen onnodig de auto nemen, een grote woon/werk-afstand hebben etc.quote:Op maandag 25 april 2016 16:32 schreef Vallon het volgende:
Optrekken/afremmen tussen 80 en 100 is vele malen duurder dan gestaag kunnen voortrijden met 130.
Idd. Een grote massa (zoals voertuigen) gelijktijdig in een korte tijd op gang moeten brengen, vraagt (heel veel) meer energie en druk, dan het gestaag op gang houden van een stroom.quote:Op dinsdag 26 april 2016 08:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die getallen vind ik nogal gewaagd maar het klopt dat het optrekken energie vreet - dat geldt ook voor fietsen - dat is niet echt een reden om harder te rijden. Ik volg jouw filelogica maar de grote oorzaak van filevorming is dat te veel mensen tegelijkertijd vertrekken en aankomen, plus natuurlijk dat te veel mensen onnodig de auto nemen, een grote woon/werk-afstand hebben etc.
Als dat eenmaal gebeurt dan valt er niet harder te rijden en buiten die spitsmomenten zal het niet filevorming bestrijden als mensen 10 km/u harder rijden.
We kunnen hopen dat de zelfrijdende elektrische auto hiervoor uitkomst biedt.
https://www.om.nl/onderwe(...)id/snelheid-reactie/quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Gevolg van dogmatisch denken. Het onderzoek klopt behalve dat de gekozen variabelen om tot een vermeende "conclusie" te komen,onjuist zijn.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Misschien zorgt het ook niet direct tot significant meer ongelukken. Het gaat hier namelijk om het aantal verkeersdoden, niet het aantal voertuigen dat in botsing komt of aantal slachtoffers daarvan.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Zie ook de infographic in de bron.quote:130-wegen niet onveiliger dan andere wegen
De invoering van 130 kilometer per uur als maximum snelheid op bepaalde stukken snelweg in Nederland heeft niet gezorgd voor onveiligere snelwegen.
De ongelukken waarbij dodelijke slachtoffers vallen zijn er niet bij gekomen sinds de invoering van 130-wegen in 2013, maar zijn ongevallen die daarvoor ook al plaatsvonden op snelwegen.
Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl naar het Bestand geRegistreerde verkeersOngevallen in Nederland (BRON) van de Rijkswaterstaat.
Na de invoering van 130-wegen is het percentage dodelijke verkeersongevallen op snelwegen in 2014 iets gedaald, en in 2015 weer iets gestegen. Het is echter niet zo dat de invoering van 130-wegen extra dodelijke slachtoffers heeft veroorzaakt.
De 130-wegen zijn sowieso niet de gevaarlijkste wegen in Nederland. Op provinciale wegen waar 80 kilometer per uur mag worden gereden, vallen meer dodelijke slachtoffers per ernstig ongeval.
Als de snelheden bij elkaar worden gevoegd per wegtype, dan blijkt ook dat provinciale wegen dodelijker zijn dan snelwegen. Op provinciale wegen zijn meer gelijkvloerse kruispunten, die voor meer ongevallen, slachtoffers en doden zorgen.
quote:Op maandag 25 april 2016 21:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Maar meer doden is toch niet per definitie een slechte ontwikkeling?
Het helpt in ieder geval om het fileprobleem op te lossen.
Volgens mij heeft het er mee te maken dat de 130 km/u wegen minder druk zijn en je harder kunt rijden, 130 of meer. Dat laatste mag niet, maar als je er 130 rijdt, wordt je veelvuldig ingehaald. Moderne auto's halen moeiteloos de 150, 160 (en ons Neaderthalerbrein hobbelt er met 5 km/u achteraan).quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Het kan inderdaad zijn dat deze mensen niet goed konden rijden. Of dat ze slachtoffer werden van iemand die niet goed kon rijden.quote:Op maandag 25 april 2016 15:12 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen die verongelukte mensen op die wegen...
Goed punt. In mijn ogen zou men 130 alleen op wegen met 3+ rijstroken moeten invoeren. Bij tweebaanswegen zit je altijd met inhaalperikelen (vrachtwagens), en sowieso is dan het snelheidsverschil met de rechterbaan potentieel nogal groot.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 08:47 schreef June. het volgende:
Wat een slecht onderzoek, causatie is nog geen correlatie. Misschien ligt het wel aan de smalle en vaak 2-baanse rijstroken..
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de stijging van de 120km/uur dodenquote:Op maandag 25 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
OP van Tomatenboer:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Dom links heeft gesproken.quote:Op maandag 25 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
OP van Tomatenboer:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Past niet in Links redeneren, dus geen lastige vragen stellen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 11:22 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de stijging van de 120km/uur doden
het aantal 130km wegen is toegenomen, dus logischerwijs vallen daar meer doden dan vorig jaar want er zijn immers meer wegen waar je 130 mag. er zijn echter minder wegen waar je 120 mag.. dus waarom daar een stijging?
Dat zal niet populair zijn in een dichtbevolkt land als Nederland nee. Mede door die dichtbevolktheid zou ik een verlaging van de Vmax ook toejuichen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:45 schreef Lunatiek het volgende:
Het zou, al met al, verstandig zijn de snelwegen zo te ontwerpen dat "hardrijders" dat relatief veilig kunnen doen. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland (adviessnelheid 130) en Frankrijk (max 130).
Met veel elektrische auto's of hybrides valt de milieuoverlast mee. Bij constante snelheden idem, en is de geluidsoverlast beperkt.
De nodige maatregelen zijn echter peperduur en vaak ongewenst, zoals minder af- en opritten.
Een superslecht onderzoek, maar links smult ervan. Horen ze een beetje wat ze willen horen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 08:47 schreef June. het volgende:
Wat een slecht onderzoek, causatie is nog geen correlatie. Misschien ligt het wel aan de smalle en vaak 2-baanse rijstroken..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |