Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.quote:Drie keer meer doden op wegen waar je 130 mag
Het aantal verkeersdoden op wegen waar de maximumsnelheid op 130 kilometer ligt, is vorig jaar verdrievoudigd. Het aantal dodelijke slachtoffers nam toe van 10 naar 32. Dit blijkt uit een Kamerbrief die minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu donderdag verstuurde.
Ook op snelwegen waar het verkeer 120 mag rijden nam het aantal doden toe, al was die stijging minder sterk. Op deze snelwegen vielen dertig doden, vier meer dan een jaar eerder. Daarbij blijft het aantal doden op snelwegen relatief beperkt ten opzichte van provinciale 80-km/u wegen, waar verreweg de meeste doden (145) waren te betreuren.
In de Kamerbrief bleek ook dat na eerdere dalingen het totaal het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar met 51 is toegenomen naar 621.
Snelheid
De minister heeft nog geen verklaring voor de verdrievoudiging van het aantal slachtoffers, maar laat tegenover de Volkskrant weten dat het te vroeg is om de stijging te verbinden aan het verhogen van de maximumsnelheid.
Tussen 2014 en 2015 nam het aantal 130-km/u snelwegen niet toe. In februari dit jaar ging wel op meer snelwegen de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur.
Bron: Financieele Dagblad
Daar kan je over discussiëren maar ik denk dat we het erover eens zijn dat het duurzamer is als mensen de trein nemen en dat wat dat betreft een competitief voordeeltje voor de trein goed uit kan pakken voor het milieu.quote:Op maandag 25 april 2016 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? Wat heeft dat er nu mee te maken, als treinen allemaal 80 zouden rijden zou de NS veel minder energie verbruiken.
Je bespaart 95% aan CO2-uitstoot door de trein te nemen in plaats van een benzine-auto en dat verschil neemt enkel toe. Die treinen rijden elektrisch en vanaf 2018 zelfs voor 100% op windenergie. Dan zijn van de waarden in de trade-off tussen efficiëntie en milieuvervuiling nogal anders dan in het geval van een benzine-auto. Daarom.quote:Op maandag 25 april 2016 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
waarom doe je dat dan?
als treinen minder snel zouden rijden zou er meer groene energie over zijn en minder kolen worden verstookt.
quote:Op maandag 25 april 2016 14:20 schreef Rekkie het volgende:
Volgens mij kun je helemaal niet de conclusie trekken dat dit aan de 130 limiet ligt.....
Neemt niet weg dat de trein veel minder stoom zou gebruiken als ie langzamer zou rijden. Jij kiest ervoor (zoals vrijwel alle eco weenies) vooral je op te winden over de milieubelastende zaken en keuzes die andere mensen betreffen of maken.quote:Op maandag 25 april 2016 14:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar kan je over discussiëren maar ik denk dat we het erover eens zijn dat het duurzamer is als mensen de trein nemen en dat wat dat betreft een competitief voordeeltje voor de trein goed uit kan pakken voor het milieu.
De bus is een ander verhaal, laat ik daar maar niet over beginnen want dat is slecht voor mijn bloeddruk.
Zie mijn antwoord aan Brammetjequote:Op maandag 25 april 2016 14:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je bespaart 95% aan CO2-uitstoot door de trein te nemen in plaats van een benzine-auto en dat verschil neemt enkel toe. Die treinen rijden elektrisch en vanaf 2018 zelfs voor 100% op windenergie. Dan zijn van de waarden in de trade-off tussen efficiëntie en milieuvervuiling nogal anders dan in het geval van een benzine-auto. Daarom.
Ik vind het geen intelligente reactie. Ceteris paribus is het beter als je minder energie verbruikt en die conclusie blijft ook overeind wanneer je met grappen als dat de mens moet ophouden zich voort te planten gaat strooien.quote:Op maandag 25 april 2016 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zie mijn antwoord aan Brammetje
Bijna goed. Ja, ik vind de uitstoot het grootste bezwaar tegen onbeperkt hard rijden maar een ander probleem is nog groter: de piekuitstoot in de buurt van waar veel wordt gereden. De concentraties van schadelijke deeltjes in de lucht is daar nog veel groter dan in andere gebieden. Je ziet dat trouwens niet enkel in grote steden in minder welvarende landen - Brazilië werd al genoemd, ik vermoed dat het er ook mee te maken heeft dat ze daar veel met oude afgedankte auto's, bussen en bromfietsen rijden en dat de milieuwetgeving lakser is doordat de politici begrijpelijkerwijze andere prioriteiten heeft - , ook in steden in welvarende landen zie je forse consequenties. Een willekeurig voorbeeldje omdat het toevallig actueel is: http://www.icisnyu.org/south_bronx/AsthmaandAirPollution.htmlquote:Op maandag 25 april 2016 14:10 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik kan niet namens Bram spreken, maar volgens mij vindt hij de uitstoot vooral kwalijk en dat valt bij elektrisch rijdende treinen t.o.v. benzinewagens natuurlijk een factor ontelbaar mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja Pietje. Dat we met te veel mensen zijn dat is algemeen bekend, jij weet al lang dat ik van mening ben dat de populatie sterk zou moeten krimpen (minder dan de helft). Dat is geen excuus om al die andere dingen te doen. Hier gaat het over een ander probleem, niet over overbevolking. Ik moedig je aan om een draad te starten over overbevolking maar laten we ons hier richten op dat andere grote probleem. Inderdaad, je moet ceteris paribus vergelijken als je de intentie hebt om de discussie zuiver te houden.quote:Op maandag 25 april 2016 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de trein veel minder stoom zou gebruiken als ie langzamer zou rijden. Jij kiest ervoor (zoals vrijwel alle eco weenies) vooral je op te winden over de milieubelastende zaken en keuzes die andere mensen betreffen of maken.
Ook al zou ik altijd 140-200 rijden, iedere dag een Porterhouse steak eten en koffie uit styrofoam kopje drinken ben ik op lange termijn nog altijd veel milieuvriendelijker dan fietsende vegetariers met kinderen.
Hoewel de trein altijd minder onduurzaam is dan de auto (tenzij een grote trein weinig gevuld is of zoiets maar dat slaat bedrijfseconomisch nergens op dus daar hoeven we ons geen zorgen om te makenquote:Op maandag 25 april 2016 14:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je bespaart 95% aan CO2-uitstoot door de trein te nemen in plaats van een benzine-auto en dat verschil neemt enkel toe. Die treinen rijden elektrisch en vanaf 2018 zelfs voor 100% op windenergie. Dan zijn van de waarden in de trade-off tussen efficiëntie en milieuvervuiling nogal anders dan in het geval van een benzine-auto. Daarom.
Nee, het gaat om je totale milieubelasting op lange termijn, muggenziften over details is alleen maar ik ben beter dan jij, als student rij jij sowieso geen auto dus dram je over autos.quote:Op maandag 25 april 2016 14:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja Pietje. Dat we met te veel mensen zijn dat is algemeen bekend, jij weet al lang dat ik van mening ben dat de populatie sterk zou moeten krimpen (minder dan de helft). Dat is geen excuus om al die andere dingen te doen.
Dat zijn twee nogal rare vooroordelen met twee joekels van taalfouten.quote:Op maandag 25 april 2016 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
als student rij jij sowieso geen auto dus dram je over autos
quote:Op maandag 25 april 2016 14:42 schreef DUTCHKO het volgende:
Buh...dat ik een paar maanden in NL verbleef, vorig jaar, verbaasde ik mij al over die 130.
Geldig op drukke 4 baans wegen met vrachtverkeer dat 90 km/pu reed.
Iemand haalt in met 100 en de rest volop in de remmen!!. De meest dwaze capriolen gezien.
Wat een zenuwenland is NL geworden op de weg.
Als je het wil hebben over het veiligheidsaspect dan is de oplossing simpel: meer technologie inzetten voor controle (bijvoorbeeld bumperkleven en links plakken) en veel meer anonieme surveillances, veiligere infrastructuur. Het is allemaal niet zo moeilijk, het is een kwestie van politieke prioriteiten. Zelf vind ik de luchtvervuiling veel meer relevant want daar worden veel meer mensen het slachtoffer van.quote:Op maandag 25 april 2016 14:51 schreef spierbal het volgende:
Ja, dan ben je dus niet rijbewijs waardig he.
Dat in combinatie met dit:quote:Op maandag 25 april 2016 14:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad. Bij auto's spelen twee factoren: de snelheid waarbij de koppel maximaal is, het is niet mogelijk om voor elke snelheid de optimale koppel te krijgen met een brandstofmotor dus moeten ze een snelheid kiezen, de keuze de ze maken hangt af van de snelheden die het meest worden gereden. Een vaag verhaal maar simpel gezegd komt het erop neer dat hoe beter de koppel is hoe minder energie je kwijt bent en dat de fabrikant de koppel maximaal laat zijn (ontwerp) bij die snelheden die het meest gereden worden (binnen de mate van wat fysisch mogelijk is natuurlijk) zodat je niet onnodig veel brandstof nodig hebt.
De luchtweerstand wordt altijd Y/X groter wanneer de afstand X keer zo groot wordt waarbij Y>X. Voor elke snelheid. Om je een idee te geven van de grootte van het effect, hier heb je een grafiek voor een fietser.
Het gaat uiteraard om de blauwe lijn.
En hier een plaatje voor de auto.
Van http://www.withouthotair.com/cA/page_259.shtml
Je ziet, heel erg logisch, je verbruikt veel meer energie per gereden kilometer naarmate je harder rijdt.
Terzijde, mocht je overgewicht hebben dan zie je hier een hele goede manier om er iets aan te doen: veel hard fietsen.
quote:Op maandag 25 april 2016 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bijna goed. Ja, ik vind de uitstoot het grootste bezwaar tegen onbeperkt hard rijden maar een ander probleem is nog groter: de piekuitstoot in de buurt van waar veel wordt gereden. De concentraties van schadelijke deeltjes in de lucht is daar nog veel groter dan in andere gebieden. Je ziet dat trouwens niet enkel in grote steden in minder welvarende landen - Brazilië werd al genoemd, ik vermoed dat het er ook mee te maken heeft dat ze daar veel met oude afgedankte auto's, bussen en bromfietsen rijden en dat de milieuwetgeving lakser is doordat de politici begrijpelijkerwijze andere prioriteiten heeft - , ook in steden in welvarende landen zie je forse consequenties. Een willekeurig voorbeeldje omdat het toevallig actueel is: http://www.icisnyu.org/south_bronx/AsthmaandAirPollution.html
...
Bronx County has some of the highest rates of asthma in the United States. Rates of death from asthma in the Bronx are about three times higher than the national average. Hospitalization rates are about five times higher. In some neighborhoods in the Bronx it is estimated that 20% of the children have asthma.3 Within New York City the disparity in asthma hospitalization rates is very pronounced.
...
Het zal je niet verbazen dat dit nu een van de dingen is die niet duidelijk gekoppeld is aan de sociaaleconomische achtergrond van je ouders.
Voor dit deel van Europa hebben ze onderzocht hoe de luchtkwaliteit varieert in functie van de plaats, nabij snelwegen en druk bereden stadswegen (helaas voor mij woon ik zelf momenteel te dicht in de buurt (binnen 500 meter) van zulke wegen, niet mijn keuze) is de luchtkwaliteit veel slechter en dit heeft medische consequenties.
https://rivm.openreposito(...)6401/1/863001005.pdf
Ik post het rapport zelf in een spoiler als de forumsoftware het accepteert zodat de lezer een eerste indruk kan krijgen, laad het rapport zelf voor wat grafiekjes en een fatsoenlijke layout). Bottomline van dit rapport: de concentratie schadelijke deeltjes daalt exponentieel in functie van de afstand, na ongeveer een kilometer begint de lijn redelijk richting horizontaal te gaan, tot daar wordt de negatieve helling geleidelijk minder groot.
Kunnen we hier alsjeblieft over discussiëren. Kom op mensen, ik onderbouw netjes het een en ander, doen jullie ook even wat moeite? Of gaan we liever weleens/nieteens-spelletjes spelen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 42% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-04-2016 08:42:53 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Zeg dat maar tegen die verongelukte mensen op die wegen...quote:Op maandag 25 april 2016 14:51 schreef spierbal het volgende:
Ja, dan ben je dus niet rijbewijs waardig he.
Gaan ze wat terug zeggen dan? Anders zie ik het nut er niet van in.quote:Op maandag 25 april 2016 15:12 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen die verongelukte mensen op die wegen...
Geen idee...probeer het eens...quote:Op maandag 25 april 2016 15:15 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ga ze wat terug zeggen dan? Anders zie ik het nut er niet van in.
En dan mij aan de kop zeiken over D/T foutenquote:Op maandag 25 april 2016 15:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we hier alsjeblieft over discussiëren. Kom op mensen, ik onderboud netjes het een en ander, doen jullie ook even wat moeite? Of gaan we liever weleens/nieteens-spelletjes spelen?
Natuurlijk is de tijd wel van belang, dat is immers de uitruil die wij doen. Comfort/snelheid (= o.a. tijd) vrijheid in ruil voor (wat meer) uitstoot.quote:Op zondag 24 april 2016 21:52 schreef Physsic het volgende:
[..]
De tijd is niet van belang. Het gaat om de uitstoot per kilometer.
.....
Idd. De kosten van het brandstofverbruik , zit hem ook in de dynamiek van het benodigde (cq. o zo gewenste) koppel om "lekker" te kunnen rijden.quote:Op maandag 25 april 2016 14:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad. Bij auto's spelen twee factoren: de snelheid waarbij de koppel maximaal is, het is niet mogelijk om voor elke snelheid de optimale koppel te krijgen met een brandstofmotor dus moeten ze een snelheid kiezen, de keuze de ze maken hangt af van de snelheden die het meest worden gereden. Een vaag verhaal maar simpel gezegd komt het erop neer dat hoe beter de koppel is hoe minder energie je kwijt bent en dat de fabrikant de koppel maximaal laat zijn (ontwerp) bij die snelheden die het meest gereden worden (binnen de mate van wat fysisch mogelijk is natuurlijk) zodat je niet onnodig veel brandstof nodig hebt.
......[knipperdeknip]
Dat kan veel makkelijker. Als je gewoon iedereen die langzamer dan 80 rijdt een fikse boete geeft wegens hinderen van het verkeer dan is het gauw afgelopen met de files.quote:Op maandag 25 april 2016 21:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Maar meer doden is toch niet per definitie een slechte ontwikkeling?
Het helpt in ieder geval om het fileprobleem op te lossen.
Daar ben ik ook wel een voorstander van!quote:Op maandag 25 april 2016 21:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan veel makkelijker. Als je gewoon iedereen die langzamer dan 80 rijdt een fikse boete geeft wegens hinderen van het verkeer dan is het gauw afgelopen met de files.
Ik vind het prima, maximale snelheid weer naar 120 km/u (het mag van mij ook 100 km/u zijn omwille van het milieu) en boetes voor te traag rijden op de snelweg. Maar dan ook veel meer anonieme surveillances, automatische bekeuringen voor bumperklev, veel strenger optreden bij andere verkeersovertredingen die gevaar veroorzaken etc.quote:Op maandag 25 april 2016 21:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat kan veel makkelijker. Als je gewoon iedereen die langzamer dan 80 rijdt een fikse boete geeft wegens hinderen van het verkeer dan is het gauw afgelopen met de files.
Die getallen vind ik nogal gewaagd maar het klopt dat het optrekken energie vreet - dat geldt ook voor fietsen - dat is niet echt een reden om harder te rijden. Ik volg jouw filelogica maar de grote oorzaak van filevorming is dat te veel mensen tegelijkertijd vertrekken en aankomen, plus natuurlijk dat te veel mensen onnodig de auto nemen, een grote woon/werk-afstand hebben etc.quote:Op maandag 25 april 2016 16:32 schreef Vallon het volgende:
Optrekken/afremmen tussen 80 en 100 is vele malen duurder dan gestaag kunnen voortrijden met 130.
Idd. Een grote massa (zoals voertuigen) gelijktijdig in een korte tijd op gang moeten brengen, vraagt (heel veel) meer energie en druk, dan het gestaag op gang houden van een stroom.quote:Op dinsdag 26 april 2016 08:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die getallen vind ik nogal gewaagd maar het klopt dat het optrekken energie vreet - dat geldt ook voor fietsen - dat is niet echt een reden om harder te rijden. Ik volg jouw filelogica maar de grote oorzaak van filevorming is dat te veel mensen tegelijkertijd vertrekken en aankomen, plus natuurlijk dat te veel mensen onnodig de auto nemen, een grote woon/werk-afstand hebben etc.
Als dat eenmaal gebeurt dan valt er niet harder te rijden en buiten die spitsmomenten zal het niet filevorming bestrijden als mensen 10 km/u harder rijden.
We kunnen hopen dat de zelfrijdende elektrische auto hiervoor uitkomst biedt.
https://www.om.nl/onderwe(...)id/snelheid-reactie/quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Gevolg van dogmatisch denken. Het onderzoek klopt behalve dat de gekozen variabelen om tot een vermeende "conclusie" te komen,onjuist zijn.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Misschien zorgt het ook niet direct tot significant meer ongelukken. Het gaat hier namelijk om het aantal verkeersdoden, niet het aantal voertuigen dat in botsing komt of aantal slachtoffers daarvan.quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Zie ook de infographic in de bron.quote:130-wegen niet onveiliger dan andere wegen
De invoering van 130 kilometer per uur als maximum snelheid op bepaalde stukken snelweg in Nederland heeft niet gezorgd voor onveiligere snelwegen.
De ongelukken waarbij dodelijke slachtoffers vallen zijn er niet bij gekomen sinds de invoering van 130-wegen in 2013, maar zijn ongevallen die daarvoor ook al plaatsvonden op snelwegen.
Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl naar het Bestand geRegistreerde verkeersOngevallen in Nederland (BRON) van de Rijkswaterstaat.
Na de invoering van 130-wegen is het percentage dodelijke verkeersongevallen op snelwegen in 2014 iets gedaald, en in 2015 weer iets gestegen. Het is echter niet zo dat de invoering van 130-wegen extra dodelijke slachtoffers heeft veroorzaakt.
De 130-wegen zijn sowieso niet de gevaarlijkste wegen in Nederland. Op provinciale wegen waar 80 kilometer per uur mag worden gereden, vallen meer dodelijke slachtoffers per ernstig ongeval.
Als de snelheden bij elkaar worden gevoegd per wegtype, dan blijkt ook dat provinciale wegen dodelijker zijn dan snelwegen. Op provinciale wegen zijn meer gelijkvloerse kruispunten, die voor meer ongevallen, slachtoffers en doden zorgen.
quote:Op maandag 25 april 2016 21:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Maar meer doden is toch niet per definitie een slechte ontwikkeling?
Het helpt in ieder geval om het fileprobleem op te lossen.
Volgens mij heeft het er mee te maken dat de 130 km/u wegen minder druk zijn en je harder kunt rijden, 130 of meer. Dat laatste mag niet, maar als je er 130 rijdt, wordt je veelvuldig ingehaald. Moderne auto's halen moeiteloos de 150, 160 (en ons Neaderthalerbrein hobbelt er met 5 km/u achteraan).quote:Op woensdag 27 april 2016 13:55 schreef Atak het volgende:
130 kmpu afschaffen en allemaal naar 90 kmpu.
Maar even serieus. Hoe kan die +10 kmpu nu voor extra ongelukken zorgen.
Dat is bijna niks. Volgens mij klopt dit onderzoek niet.
Het kan inderdaad zijn dat deze mensen niet goed konden rijden. Of dat ze slachtoffer werden van iemand die niet goed kon rijden.quote:Op maandag 25 april 2016 15:12 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen die verongelukte mensen op die wegen...
Goed punt. In mijn ogen zou men 130 alleen op wegen met 3+ rijstroken moeten invoeren. Bij tweebaanswegen zit je altijd met inhaalperikelen (vrachtwagens), en sowieso is dan het snelheidsverschil met de rechterbaan potentieel nogal groot.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 08:47 schreef June. het volgende:
Wat een slecht onderzoek, causatie is nog geen correlatie. Misschien ligt het wel aan de smalle en vaak 2-baanse rijstroken..
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de stijging van de 120km/uur dodenquote:Op maandag 25 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
OP van Tomatenboer:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Dom links heeft gesproken.quote:Op maandag 25 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
OP van Tomatenboer:
[..]
Waar voor verhoging van de maximumsnelheid al voor werd gewaarschuwd blijkt nu al werkelijkheid te worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er geen enkel rationeel argument te bedenken valt om de verhoging van die maximumsnelheid goed te praten. Want naast meer verkeersslachtoffers leidt het ook tot meer geluidsoverlast voor omwonenden en meer co2 en fijnstofuitstoot (met eveneens de nodige gevolgen voor de volksgezondheid).
Dat kost de samenleving opgeteld honderden miljoenen, dat kan niet anders.
Dat voor hooguit enkele minuten tijdwinst maar vooral een "lekkerder gevoel". Dom rechts regeert.
Past niet in Links redeneren, dus geen lastige vragen stellen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 11:22 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de stijging van de 120km/uur doden
het aantal 130km wegen is toegenomen, dus logischerwijs vallen daar meer doden dan vorig jaar want er zijn immers meer wegen waar je 130 mag. er zijn echter minder wegen waar je 120 mag.. dus waarom daar een stijging?
Dat zal niet populair zijn in een dichtbevolkt land als Nederland nee. Mede door die dichtbevolktheid zou ik een verlaging van de Vmax ook toejuichen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:45 schreef Lunatiek het volgende:
Het zou, al met al, verstandig zijn de snelwegen zo te ontwerpen dat "hardrijders" dat relatief veilig kunnen doen. Kijk bijvoorbeeld naar Duitsland (adviessnelheid 130) en Frankrijk (max 130).
Met veel elektrische auto's of hybrides valt de milieuoverlast mee. Bij constante snelheden idem, en is de geluidsoverlast beperkt.
De nodige maatregelen zijn echter peperduur en vaak ongewenst, zoals minder af- en opritten.
Een superslecht onderzoek, maar links smult ervan. Horen ze een beetje wat ze willen horen.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 08:47 schreef June. het volgende:
Wat een slecht onderzoek, causatie is nog geen correlatie. Misschien ligt het wel aan de smalle en vaak 2-baanse rijstroken..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |