abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161445111
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 13:57 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Er is een club van Putin aan de macht. Praat dan niet over een democratie.
wij zullen zien wat democratie is jongen.
zie referendum over Oekraïne
als het toch door gaat wil ik niemand horen opscheppen dat NL democratie is en andere landen niet, waaronder Rusland.
Nog even geduld.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_161445138
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 13:59 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

wij zullen zien wat democratie is jongen.
zie referendum over Oekraïne
als het toch door gaat wil ik niemand horen opscheppen dat NL democratie is en andere landen niet, waaronder Rusland.
Nog even geduld.
Ik ben geen jongen.

Democratie werkt ook niet altijd. Maar zeker niet in Rusland. Waar moet ik op wachten dan?
  vrijdag 15 april 2016 @ 14:48:12 #203
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161446128
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]

well duh... de lidstaten hebben Europa bevoegdheid gegeven om handelsovereenkomsten te sluiten met andere landen en daar kan een referendum echt niets tegen doen.
Wat een kolder!
Bevoegdheden kan je niet enkel geven, je kan ze ook intrekken en je kan ook besluiten niet mee te doen aan zo'n verdrag. Dat dat jou als lid van corporate X niet uitkomt is een ander verhaal maar het kan toch echt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161446179
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 14:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat een kolder!
Bevoegdheden kan je niet enkel geven, je kan ze ook intrekken en je kan ook besluiten niet mee te doen aan zo'n verdrag. Dat dat jou als lid van corporate X niet uitkomt is een ander verhaal maar het kan toch echt.
Over kolder gesproken!

Ik ben toch wel wat meer inhoud van jou gewend, maar in deze lijk je echt verblind door de fabeltjes die GeenPeil je voorgelezen heeft...
pi_161446296
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 14:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat een kolder!
Een bevoegdheid intrekken omdat een minderheid van Nederland dat wil. Seems legit.
pi_161446314
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2016 14:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Een bevoegdheid intrekken omdat een minderheid van Nederland dat wil. Seems legit.
Wat Brammetje eigenlijk suggereert is dat we uit de EU stappen, want die bevoegdheden kun je niet zomaar eenzijdig terugnemen. Dat is nu eenmaal afgesproken.

We kunnen niet zeggen: "ja hoor es, die vrijhandelszone met de Oekraïne, daar doen wij als Nederland niet aan mee"... Dat zouden we alleen kunnen bereiken door uit de EU te stappen. Ik snap dat dit de natte droom van Brammetje is, maar zo gaan we dit referendum toch echt niet uitleggen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2016 14:59:36 ]
  vrijdag 15 april 2016 @ 16:08:52 #207
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_161447857
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 14:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik ben geen jongen.

Democratie werkt ook niet altijd. Maar zeker niet in Rusland. Waar moet ik op wachten dan?
Het wordt duidelijker dat Democratie hier ook nooit heeft gewerkt. Het is niet vergelijkbaar met Rusland. Maar we kunnen ophouden onze Democratie optehemelen ten op zichte van andere landen en hun bestuursvorm.
pi_161448053
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:09 schreef matthias24 het volgende:

[..]

waarom in godsnaam hebben we moeten stemmen dan?
Moeten stemmen?
We de stemmers mochten stemmen, het Ja kamp heeft het laten afweten, dachten waarschijnlijk het zal wel loslopen of God mag het weten?
Zo belangrijk vond men het dus dan en laten het Rutte opknappen terwijl de Ja stemmers het hadden kunnen voorkomen?
pi_161448322
Maarja het zorgplan regeerakkoord begon men ja ook pas over te schreeuwen toen men wist wat het in ging houden toch?
pi_161449399
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:17 schreef john2406 het volgende:

[..]

Moeten stemmen?
We de stemmers mochten stemmen, het Ja kamp heeft het laten afweten, dachten waarschijnlijk het zal wel loslopen of God mag het weten?
Zo belangrijk vond men het dus dan en laten het Rutte opknappen terwijl de Ja stemmers het hadden kunnen voorkomen?
ja maar het is toch raar dat de meerderheid nee stemt en dat het uiteindlijk dan toch ja word?
pi_161450007
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 17:31 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ja maar het is toch raar dat de meerderheid nee stemt en dat het uiteindlijk dan toch ja word?
Nee, dat zie je verkeerd; de meerderheid van de Nederlandse bevolking zou namelijk ja hebben gestemd. Ze moeten het alleen nog even aannemelijk maken. ;)
Het is volgens een oud- Nederlands gezegde;
Racist
pi_161450038
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:11 schreef Toga het volgende:

[..]

Nee, dat zie je verkeerd; de meerderheid van de Nederlandse bevolking zou namelijk ja hebben gestemd. Ze moeten het alleen nog even aannemelijk maken. ;)
[ afbeelding ]
oowh nee. en ik heb zelf ook nog niet eens gestemd, wat stom van mij. dus eigenlijk heb ik dus gewoon ja gestemd? tewijl ik dat helemaal niet wil.
pi_161450116
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:11 schreef Toga het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
De uitslag was 'nee', dus wie zweeg stemde toe met het 'nee'. :P
pi_161450146
wie niet stemt is onverschillig, ook dat moet gewogen worden bij een uitslag, wat het referendum heeft laten zien is dat eigenlijk maar een klein deel van Nederland nee zei en de rest het geen reet uitmaakt.

is altijd wel grappig om mutsen te zien zoals wilders, die hart de prat op gaan en meteen hun gelijk bevestigd zien.
pi_161450275
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is allerminst vaag.

Wat heeft Griekenland ons als nieuwbakken EU-lid opgeleverd? Niets! Het kost de andere lidstaten alleen maar geld.

Welke culturele overeenkomsten hebben wij als Nederland met nieuwbakken Slavische EU-lidstaten? Niets! Van het gros kennen we nauwelijks hun bestaan.

Met andere woorden, je kunt prima handel drijven met andere landen zonder dat je daarvoor elkaars bed moet delen. Laat staan dat je als land jouw eigen soevereiniteit moet opgeven voor een buitenlandse mogendheid.
Wat heeft Griekenland ons opgeleverd?

Wat dacht je van tijdens de Koude Oorlog de Sowjet Unie een basis in West-Europa ontzeggen?

Dat alleen al heeft voor het Westen zoveel opgeleverd dat het die miljarden van de laatste jaren nagenoeg goedmaakt.

Verder ben ik waar het Griekenland tegenwoordig betreft geen echte optimist, maar als er één land is dat als bewijs kan gelden dat het nationale niveau grotere problemen kan maken dan de hele wereld kan oplossen dan is het Griekenland wel. Als dat land echt onder EU curatele had kunnen worden gezet was de crisis daar al een paar jaar achter de rug geweest.
pi_161450312
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:43 schreef Elzies het volgende:

[..]

Alleen een dwaas die verblind is door zijn eigen idealisme zaait op onvruchtbare grond en verwacht dat daaruit iets zal groeien. De EU symboliseert die onvruchtbare grond en de pro-Europeaan de verblinde idealistische dwaas.
Haha, zegt de figuur die 'iets anders' wil om het 'allemaal beter te maken' maar nog niet eens een begin van een idee heeft van hoe zijn utopie waar kan worden gemaakt. De gemiddelde EU-aanhanger kun je van veel beschuldigen maar cynische real politicus ligt dan veel meer voor de hand dan idealistische dwaas.
pi_161450329
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:22 schreef 99.999 het volgende:
Hoeveel jaar roep je al dat de euro rap ineen gaat storten? De gepredikte doem pakt maar matig door.
Het komische is dat het hem alleen maar gaat over de te lage rente die zijn vervroegde pensioen verzuurt.
pi_161450342
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:34 schreef Elzies het volgende:

[..]

Niet rap, maar wel stapsgewijs. De invoering van de euro leidde tot onverantwoorde schuldenlasten, een economische crisis. Zelfs tot het permanent onderhouden van een euroland. (Griekenland)

De Europese Bank moet noodgedwongen euro's bijdrukken en de rente kunstmatig laag houden om de euro nog levensvatbaar te houden. Als dit op de lange termijn niet lukt zal de crisis van 2008 verbleken met de rampspoed die eraan ligt te komen. En die komt eraan.

Want feitelijk herhaalt de crisis zichzelf, een crisis waar we feitelijk nooit zijn uitgekomen en waar we nog steeds in zitten. Schuldenlasten zullen exposant gaan stijgen als de rente weer omhoog gaat en spaargelden zullen verdampen. Tel daar de al bestaande werkloosheid bij op. Je krijgt dan een situatie die we in de jaren dertig vorige eeuw hebben meegemaakt. Een zware depressie met veel armoede. Juist in zo'n klimaat krijg je onlusten en geweld. Europa staat aan de vooravond hiervan, maar men kijkt ervan weg.
LOL, een stapsgewijze instorting van de euro. Hoe moet ik me dat voorstellen? Als een stapsgewijs inslaande meteoriet of zo?
pi_161450372
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:49 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ik denk dat vooral pvv stemmers nee hebben gestemd.
Daarom vind ik dat nee niet nee is.
Een pvv stemmer ga je toch niet serieus nemen man.
Daarom gaat het verdrag met Oekraïne door. Lekker voor jullie en prachtig om te zien.
Hierbij kondig ik nu de nationale huile huile dagen aan.
Start!
Zelfs als het niet alleen PVV schaapjes waren geweest dan nog was nee niet nee geweest omdat voor het grootste deel de enige reactie op dat referendum is: 'hadden we jullie wat gevraagd dan? "
pi_161450401
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:58 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ja maar nee is toch gewoon nee?
Als ik tegen de buren zeg dat wij thuis tegen knoflookboter hebben gestemd dacht je dan dat de buren hun knoflookboter in de vuilbak pleuren? Nee is nee, maar jouw nee verplicht niemand anders.
pi_161450522
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als ik tegen de buren zeg dat wij thuis tegen knoflookboter hebben gestemd dacht je dan dat de buren hun knoflookboter in de vuilbak pleuren? Nee is nee, maar jouw nee verplicht niemand anders.
ja maar stel dat jij niet de enige bent die tegen je buren nee zegt maar dat er nog meer mensen zijn die ook nee zegen dat je buren......zoals alle buurtbewoners en paris hilton en bredney speers en ik ook nog, en ook nog de koning van nederland erbij.

denk je dan dat je buren nog steeds niet de knoflookboter in de prullenbak zouden pleuren?
pi_161450542
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:36 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ja maar stel dat jij niet de enige bent die tegen je buren nee zegt maar dat er nog meer mensen zijn die ook nee zegen dat je buren......zoals alle buurtbewoners en paris hilton en bredney speers en ik ook nog, en ook nog de koning van nederland erbij.

denk je dan dat je buren nog steeds niet de knoflookboter in de prullenbak zouden pleuren?
:) behalve dat in dit geval niemand anders iets heeft gezegd :)

Wildersmaatjes denken altijd dat Nederland zo groot is als de Grijze Wolven denken dat Turkije groot is. Ondergetekende heeft altijd - realpolitisch- gezegd dat 'veto' een woord is dat veel te groot is voor kleine landen.
pi_161450553
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

:) behalve dat in dit geval niemand anders iets heeft gezegd :)
je hebt nog steeds geen antwoord gegeven om mijn vraag..... :')
pi_161450561
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:31 schreef HiZ het volgende:
knoflookboter
Daar noem je ook even wat. Knoflookboter staat boven alle democratische uitingen en is als zodanig onaantastbaar. #niemandkomtaanmijnknoflookboterofanders...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_161450583
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:36 schreef matthias24 het volgende:
paris hilton en bredney speers en ik ook nog
Ja, dan moet het wel.
pi_161450584
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar noem je ook even wat. Knoflookboter staat boven alle democratische uitingen en is als zodanig onaantastbaar. #niemandkomtaanmijnknoflookboterofanders...
Het referendum over de Oekraïne was net zo zinvol als een referendum over knoflookboter was geweest.
pi_161450653
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, dan moet het wel.
kijk zie je nou wel. ik heb in ieder geval duidelijk mijn punt gemaak! en wat ik hiermee wil zegen is....... dat het wel degelijk belangrijk is wat het volk wilt. we moeten niet vergeten dat wij in de meerderheid zijn. en die kracht moeten we gebruiken tegen flauwe troela's zoals die mensen van de tweede kamer enzo.
pi_161450666
Ik wil een referendum om liedjes van Bredney Speers in het openbaar te verbieden.
pi_161450691
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 19:18 schreef agter het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan een raadgevend referendum?
En wat begrijp jij niet aan de stem van het volk!!!
pi_161450697
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:45 schreef juliusceasar het volgende:

[..]

En wat begrijp jij niet aan de stem van het volk!!!
Daar heb je hem ook weer
pi_161450705
Nogmaals Rutte. Nee is nee!!!!
  vrijdag 15 april 2016 @ 18:48:22 #232
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_161450751
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:46 schreef juliusceasar het volgende:
Nogmaals Rutte. Nee is nee!!!!
Ik hoop dat ie dit leest :)
  vrijdag 15 april 2016 @ 18:54:36 #233
330618 MrvanTrapZ
Facta, non verba
pi_161450896
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:43 schreef matthias24 het volgende:

[..]

kijk zie je nou wel. ik heb in ieder geval duidelijk mijn punt gemaak! en wat ik hiermee wil zegen is....... dat het wel degelijk belangrijk is wat het volk wilt. we moeten niet vergeten dat wij in de meerderheid zijn. en die kracht moeten we gebruiken tegen flauwe troela's zoals die mensen van de tweede kamer enzo.
Ben jij een troll ?
Rock you in your face and stab your brain with your nosebone
pi_161451261
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:54 schreef MrvanTrapZ het volgende:

[..]

Ben jij een troll ?
nee man ik ben gewoon sereus aan het praten hier over het referendum en over rutte die op dit moment nutteloos is...... vind ik!
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:12:21 #235
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161451330
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:08 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Het wordt duidelijker dat Democratie hier ook nooit heeft gewerkt. Het is niet vergelijkbaar met Rusland. Maar we kunnen ophouden onze Democratie optehemelen ten op zichte van andere landen en hun bestuursvorm.
Nu pas? :')
Maar ja, hoe verrot de meeste democratieën ook zijn, het is minder erg dan het alternatief.
Mag ik een voorstel doen?
- veel referenda waarin wij de politici aangeven welke richting wij op willen, de uitvoering laten we aan de politici over maar wij bepalen de richting die ze op mogen gaan
- de mogelijkheid om per referendum een of meerdere bewindslieden (desnoods heel het kabinet) te ontslaan, zodat ze zich houden aan onze opdracht

Het lijkt me een interessant experiment.
#NoDAPL
pi_161451381
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je vindt onze bestuursvorm werkelijk vergelijkbaar met die in Rusland? Heb je wellicht toch iets teveel Russia Today gekeken _O-?
pi_161451414
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het democratisch tekort van onze parlementaire democratie is net zo groot als dat van de Russische dictatuur?

Wordt nog een paar jaartjes extra school, Bram. En je studeert al meer dan tien jaar. Gaat lekker zo.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:15:24 #238
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161451417
quote:

[..]

Lezen valt weer even niet mee voor jou hè?

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:15 schreef KoosVogels het volgende:
Het democratisch tekort van onze parlementaire democratie is net zo groot als dat van de Russische dictatuur?
Ook voor jou.

quote:
En je studeert al meer dan tien jaar.
Hoe kom jij daar nu weer bij? :?
Niet dat het jou iets aangaat maar ik ben met mijn vijfde jaar bezig. Bovendien is de opleiding die ik volg geen journalistiekcursus of zo, die zou ik zelfs wel een jaar vervroegd kunnen afronden.
#NoDAPL
pi_161451492
quote:

[..]

Wordt nog een paar jaartjes extra school, Bram. En je studeert al meer dan tien jaar. Gaat lekker zo.
Zie hier het radicaliseringsproces in vol ornaat.
pi_161451494
Dus sinds een paar maanden kennen wij raadgevendende referenda. Ondanks dat het kabinet tot niets verplicht is, gaat hij proberen om het verdrag aan te laten passen. Maar toch is de situatie net zo erg als in Rusland, waar ze mensen opsluiten die kritiek uiten op de overheid?

Oke dan.
pi_161451508
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Niet dat het jou iets aangaat maar ik ben met mijn vijfde jaar bezig. Bovendien is de opleiding die ik volg geen journalistiekcursus of zo, die zou ik zelfs wel een jaar vervroegd kunnen afronden.
Aha, in juli dus serieus aan het werk. Wat ga je doen?
pi_161451520
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Lezen valt weer even niet mee voor jou hè?

[..]

Ook voor jou.

[..]

Hoe kom jij daar nu weer bij? :?
En de dertig al gepasseerd. Tsja...

Verhagen zou jaloers zijn.
pi_161451525
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:17 schreef KoosVogels het volgende:
Dus sinds een paar maanden kennen wij raadgevendende referenda. Ondanks dat het kabinet tot niets verplicht is, gaat hij proberen om het verdrag aan te laten passen. Maar toch is de situatie net zo erg als in Rusland, waar ze mensen opsluiten die kritiek uiten op de overheid?

Oke dan.
Hij hoopt denk dat ook hier journalisten voor hun leven moeten gaan vrezen.
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:21:27 #244
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161451597
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:17 schreef KoosVogels het volgende:

Oke dan.
Kerel, het waren niet eens mijn woorden. Ik stemde er slechts mee in dat ook onze democratie verre van perfect is. Dat heeft maar beperkt te maken met het model, het komt vooral doordat macht mensen corrumpeert, daar zijn de huidige democratische modellen, m.u.v. de referendumdemocratie, niet tegen bestand.
In tegenstelling tot wat jij beweert is het kabinet hier wel toe verplicht door het parlement. Sterker nog: het parlement wil dat ze met een intrekkingswet komen, het kabinet weigert dat. Of dat ze daarvoor goede redenen hebben is een andere discussie.

Ik ga nu stoppen met met jullie te 'discussiëren' want dat wordt toch niets aangezien jullie graag spijkers op laag water zoeken en jullie het weer veel te persoonlijk maken. Veel plezier ermee.
#NoDAPL
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:22:00 #245
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161451607
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En de dertig al gepasseerd. Tsja...
Ook dit is onzin, hoe fantaseer jij dat toch allemaal?
Jullie illustreren perfect het principe ad hominem, jullie kunnen de bal niet raken en gaan daarom maar op de man schoppen. Veel plezier ermee, ik kom wel terug wanneer jullie weer weg zijn of wanneer jullie je zoveelste schorsing hebben gekregen. ;)
#NoDAPL
pi_161451652
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ook dit is onzin, hoe fantaseer jij dat toch allemaal?
Jullie illustreren perfect het principe ad hominem, jullie kunnen de bal niet raken en gaan daarom maar op de man schoppen. Veel plezier ermee, ik kom wel terug wanneer jullie weer weg zijn of wanneer jullie je zoveelste schorsing hebben gekregen. ;)
dus je wilt niet meer verder praten over het referendum?
pi_161451673
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kerel, het waren niet eens mijn woorden. Ik stemde er slechts mee in dat ook onze democratie verre van perfect is. Dat heeft maar beperkt te maken met het model, het komt vooral doordat macht mensen corrumpeert, daar zijn de huidige democratische modellen, m.u.v. de referendumdemocratie, niet tegen bestand.
In tegenstelling tot wat jij beweert is het kabinet hier wel toe verplicht door het parlement. Sterker nog: het parlement wil dat ze met een intrekkingswet komen, het kabinet weigert dat. Of dat ze daarvoor goede redenen hebben is een andere discussie.
En dat is dus simpelweg niet waar. De hele oppositie was over de zeik, dat klopt. Maar de oppositie vormt geen Kamermeerderheid, beste jongen.
pi_161451709
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En dat is dus simpelweg niet waar. De hele oppositie was over de zeik, dat klopt. Maar de oppositie vormt geen Kamermeerderheid, beste jongen.
Ze heten niet voor niets oppositie :P
pi_161451824
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:44 schreef Toefjes het volgende:
Ik wil een referendum om liedjes van Bredney Speers in het openbaar te verbieden.
Ik vind haar zus nog wel te pruimen.
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:32:02 #250
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_161451902
quote:

[..]

wow, woorden in de mond leggen en meteen opvolgen met (blijkbaar verzonnen?) ad hominems. Iets verkeerd gegeten?
are we infinite or am I alone
pi_161451960
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:32 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

wow, woorden in de mond leggen en meteen opvolgen met (blijkbaar verzonnen?) ad hominems. Iets verkeerd gegeten?
_O- das een goeie. _O_
pi_161452095
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:32 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Nee, zo rol ik gewoon. Ik ben namelijk best een nare user.
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:45:18 #253
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161452301
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:10 schreef SeLang het volgende:
Je kunt je sowieso afvragen waarom er altijd zo'n eenzijdige nadruk is op export, aangezien de handelsbalans tussen eurozone en de buitenwereld ongeveer in balans is (evenveel import als export). Er is economisch gezien geen reden waarom de ene belangrijker zou zijn dan de andere.

Het antwoord: de lobby power zit bij grote corporaties die vaak netto exporteurs zijn en belang hebben bij een lage munt. Waarom? Omdat ze hun werknemers minder hoeven te betalen en omdat hun meetlat dan korter wordt (als ze rapporteren in euro) waardoor de winsten groter lijken.

Maar je hoort nooit iets over de import kant van de economie, die even groot is en juist een nadeel hiervan heeft. Het is ook maar de vraag of het netto effect op de arbeidsmarkt wel de goede kant uit loopt. De meeste banen worden niet gecreëerd door de grote corporaties maar in midden en kleinbedrijf. En die zijn vaak slachtoffer van policies die de wisselkoers drukken. Denk bijvoorbeeld aan de horeca: prijzen moeten stijgen omdat een deel van de ingrediënten toeneemt in prijs maar de koopkracht van de klanten wordt juist minder dus die krijgen minder klanten.

Ik moet daarom ook vaak lachen om artikelen in de financiële pers dat ze het zo raar vinden dat consumentenbestedingen terugvallen. Ja duh! logisch toch. Die consumenten hebben minder te besteden vanwege de lage wisselkoers en vanwege de lage rentes (huishoudens zijn netto ontvangers van rente). Het enige lichtpuntje is de lage inflatie, waar de centrale bank haar stinkende best doet om die juist omhoog te krijgen.
Jort Kelder legde vorige week nog uit dat Nederland al bij de invoering van de euro 10% inleverde. Voor de rest sluit ik me aan bij jouw verhaal, het zal helaas parels voor de zwijnen zijn.
#NoDAPL
pi_161452509
quote:

[..]

Het werkt beter dan in Rusland in elk geval.
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:56:05 #255
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161452639
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2016 13:41 schreef SeLang het volgende:

Koren op de molen van het "Leave" kamp in de UK. Dit verbod van Brussel tegen de democratische wil van een lidstaat kan wel eens gigantisch gaan backfiren. De soevereiniteitskwestie is een belangrijk punt hier in de UK.
De arrogantie van de macht. :{
Ze zijn zo dronken van de macht dat ze het niet eens meer zelf in de gaten hebben. Het positieve is dat daarmee de kans groter wordt dat ze op een gegeven moment teveel uitglijders maken en kiezers in de armen van de EU-sceptici drijven. ;)
Wij bepalen zelf wel waar wij over discussiëren en een Brexit zou ik juist goed nieuws vinden. ;)
#NoDAPL
  vrijdag 15 april 2016 @ 19:57:55 #256
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161452698
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat wel maar Nederland mag het opgestoken wijsvingertje al een hele ruime tijd niet gebruiken, niet wat betreft democratie en niet wat betreft de rechtstaat. Het kan zeker slechter maar het kan eveneens beter.
#NoDAPL
pi_161452786
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat wel maar Nederland mag het opgestoken wijsvingertje al een hele ruime tijd niet gebruiken, niet wat betreft democratie en niet wat betreft de rechtstaat. Het kan zeker slechter maar het kan eveneens beter.
In de Rule of Law Index 2015 staat Nederland op #5 van alle landen ter wereld. Dus ja, het kan beter wat betreft de rechtsstaat maar het is tegelijk echt wel een positie waarbij je met recht een geheven vingertje kan gebruiken.
  vrijdag 15 april 2016 @ 20:00:31 #258
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_161452791
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik zie hoop in referenda.
De landelijke verkiezingen zijn, zo lang ik de politiek volg, gewoon duurbetaalde poppenkast. Wie er ook aan de macht kwam, Nederland ging alleen één kant uit. Namelijk dat van corporatisme.
  vrijdag 15 april 2016 @ 20:05:20 #259
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161452955
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:00 schreef Igen het volgende:

[..]

In de Rule of Law Index 2015 staat Nederland op #5 van alle landen ter wereld. Dus ja, het kan beter wat betreft de rechtsstaat maar het is tegelijk echt wel een positie waarbij je met recht een geheven vingertje kan gebruiken.
Het is zoiets als dat in het land van blinden eenoog koning is maar dat is voor hier teveel offtopic.
Wat wel enigszins ontopic is, ik vind jouw kritiek dat de tegenstanders van de EU niet met alternatieve voorstellen komen onterecht, die alternatieve voorstellen zijn wel genoemd. Ik wil daar in een andere draad best over communiceren met jou.
#NoDAPL
  vrijdag 15 april 2016 @ 20:07:07 #260
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161452995
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:00 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Ik zie hoop in referenda.
De landelijke verkiezingen zijn, zo lang ik de politiek volg, gewoon duurbetaalde poppenkast. Wie er ook aan de macht kwam, Nederland ging alleen één kant uit. Namelijk dat van corporatisme.
Eens. En dat heeft weinig met het systeem te maken maar alles met de poppetjes en het feit dat de meeste mensen steeds weer op dezelfde centrumpartijen stemmen. Durf eens met alle linkse mensen op de PvdD en de SP te stemmen. Helaas zie ik voor rechts nog niet een een dergelijk alternatief aangezien de PVV mysterieuze donors (Israël?) heeft.
#NoDAPL
  vrijdag 15 april 2016 @ 20:08:09 #261
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_161453022
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Rechtsorde kun je breed interpreteren. Dit makke volgzame landje heeft geen grote problemen met betrekking naleving wet en orde. Wilt niet zeggen dat dit land deugd. Voorbeeldje is de zorgverzekeringswet. Kartelvorming wordt overal verboden. Nederlandse overheid heeft dit voor de zorgverzekeraar gewoon gelegaliseerd. De overheid helpt ze hier zelfs bij. Schijnheilig worden gemeenschapsgelden via de burger doorgesluisd naar deze corporaties. Moedwillig worden er leugens door onze volksvertegenwoordigers in standgehouden die de 'noodzaak' goedpraten. En er is niks aan de hand?

Het is in Nederland lang niet zo opzichtig kwa corruptie als in China. Of Rusland. Nederland is gewoon gewiekster en kan het mooi aan het oog onttrekken.

Nog een voorbeeld is de staatspropaganda. In China is dit wel heel duidelijk zeg sodeju. Internet censuur. Mensen met meningen worden pro-actief opgepakt. Hoe zit dit mt propaganda in NL. Niet bestaand? Ojawel! Kijk naar Pauw en er worden steevast gasten uitgenodigd die in het straatje van de overheid komen lullen. Nog effe een Koreaans propaganda filmpje erdoor. En we kunnen lachen en vinden ons beter en verheven. In China weet de burger dat zij het staatsnieuws met een kilo zout moeten nemen. Hoe zit dat met de burger hier? Ha kijk..

[ Bericht 8% gewijzigd door Tamabralski op 15-04-2016 20:16:39 ]
pi_161453087
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:08 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Rechtsorde kun je breed interpreteren. Dit makke volgzame landje heeft geen grote problemen met betrekking naleving wet en orde. Wilt niet zeggen dat dit land deugd. Voorbeeldje is de zorgverzekeringswet. Kartelvorming wordt overal verboden. Nederlandse overheid heeft dit voor de zorgverzekeraar gewoon gelegaliseerd. De overheid helpt ze hier zelfs bij. Schijnheilig worden gemeenschapsgelden via de burger doorgesluisd naar deze corporaties. Moedwillig worden er lugens door onze volksvertegenwoordigers in standhouden die de 'noodzaak' goedpraten. En er is niks aan de hand?
Een democratische rechtsstaat is iets anders dan een staat die het beleid maakt wat je persoonlijk graag wil.
  vrijdag 15 april 2016 @ 20:10:32 #263
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161453106
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:08 schreef Tamabralski het volgende:

[..]

Rechtsorde kun je breed interpreteren. Dit makke volgzame landje heeft geen grote problemen met betrekking naleving wet en orde. Wilt niet zeggen dat dit land deugd. Voorbeeldje is de zorgverzekeringswet. Kartelvorming wordt overal verboden. Nederlandse overheid heeft dit voor de zorgverzekeraar gewoon gelegaliseerd. De overheid helpt ze hier zelfs bij. Schijnheilig worden gemeenschapsgelden via de burger doorgesluisd naar deze corporaties. Moedwillig worden er lugens door onze volksvertegenwoordigers in standhouden die de 'noodzaak' goedpraten. En er is niks aan de hand?
Je kan het ook over incidenten hebben zoals de opdracht van justitie om voor beledigende tekeningentjes van een professionele cartoonist een cartoonist met groot machtsvertoon (pak hem beet 10 geuniformeerde politie-agenten, 's ochtends vroeg van het bed gelicht, huiszoeking) een cartoonist te laten arresteren of zoals het politiek gestuurde proces tegen Geert Wilders. Maar dit is allemaal offtopic dus ik ga hier niet verder over in discussie, dat moeten we elders maar eens doen.
#NoDAPL
  vrijdag 15 april 2016 @ 20:12:23 #264
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_161453160
Oh ik was nog niet klaar. 'K schrijf nog iets over propaganda.
  vrijdag 15 april 2016 @ 20:20:14 #265
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_161453367
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Een democratische rechtsstaat is iets anders dan een staat die het beleid maakt wat je persoonlijk graag wil.
Democratisch kun je naar mijn mening wel weglaten. Blijft over "rechtstaat".. Deze wordt steeds meer gedicteerd naar wat de corporaties en Oranje-instituut willen. Ten koste van mij als gemiddelde burger. Ik heb hier niet voor gekozen. Ik had en heb 0 invloed. Links wordt bedrogen, en liberaal wordt bedrogen. Dit land is rechts.

Maar die referenda beschouw ik nu wel als positief.
pi_161455415
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 17:31 schreef matthias24 het volgende:

[..]

Maakt het wat uit dan wat ermee gebeurt, het gebeurt toch al danst men de horlepiep!

Het statement is gemaakt, heel misschien werkt het mee aan een Brexit, als het er ooit komt wel te verstaan?
Of men het gaat vergeten?
Ik denk het wel, steek mijn hand er echter niet voor in het vuur, het kon wel eens meer kwaad doen als dat het goed brengt?
Als iedereen zijn mond maar houdt is het altijd goed, als het nou bij een paar mensen blijft hangen is het toch al iets iedere keer een beetje Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2016 21:23:01 ]
pi_161456213
tokkies zijn boos _O-
Ik ben geen robot.
pi_161456374
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:44 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
tokkies zijn boos _O-
Wie noem jij tokkies sta je toevallig voor de spiegel?
pi_161456740
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:48 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wie noem jij tokkies sta je toevallig voor de spiegel?
voelt ge zich aangesproken
Ik ben geen robot.
pi_161456820
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:56 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

Nee helemaal niet maar waar denkt gij waar er meer van zijn en welke mensen de economie maken?
Ik hoor er niet bij, maar kan me wel voorstellen dat als die het vertikken dat het land om zeep gaat.
Direct of indirect krijgen we er allemaal iets van of niets van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2016 22:01:56 ]
pi_161456935
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:56 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

En dan nog wie denk je welke het voormekaar gekregen hebben dat het land hier zo was als dat het was?
Zouden ze die tokkies genoemd hebben in die tijd of zouden ze erop meegelift hebben?
pi_161457846
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 19:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja. Eerlijk zijn we niet echt. Dat is het probleem ook wel bij democratie.
pi_161464150
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Aha, "handel drijven". Dus je wilt een samenwerking waar alleen multinationals wat aan hebben maar waar de gewone burger niet van profiteert. Dat is dan duidelijk. :)
Waarom heeft 61% NEE! gestemd tegen dit associatieverdrag. Juist omdat dit verdrag erop is gericht de portemonnee van multinationals en oligarchen te spekken. De gewone burger wordt deelname binnen dit monopolistisch spel ontnomen.
pi_161464211
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:

[..]

Waarom heeft 61% NEE! gestemd tegen dit associatieverdrag. Juist omdat dit verdrag erop is gericht de portemonnee van multinationals en oligarchen te spekken. De gewone burger wordt deelname binnen dit monopolistisch spel ontnomen.
Feitenvrije nonsens wederom :)
pi_161464219
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ja.

Wat de EU echter van zo'n handelsverdrag onderscheidt, is dat de EU ook rechtstreeks rechten aan jou als burger geeft. De EU geeft jou het recht om in een ander land te gaan wonen en werken. De EU geeft jou het recht om in het buitenland goedkoop mobiel te bellen. De EU geeft jou het recht om overal in Europa als consument een product te kopen en daar garantie op te krijgen. Met een gewoon handelsverdrag vallen die rechten voor jou als burger weg, terwijl de multinationals dan nog steeds hun gang kunnen gaan.
pi_161464401
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja.

Wat de EU echter van zo'n handelsverdrag onderscheidt, is dat de EU ook rechtstreeks rechten aan jou als burger geeft. De EU geeft jou het recht om in een ander land te gaan wonen en werken. De EU geeft jou het recht om in het buitenland goedkoop mobiel te bellen. De EU geeft jou het recht om overal in Europa als consument een product te kopen en daar garantie op te krijgen. Met een gewoon handelsverdrag vallen die rechten voor jou als burger weg, terwijl de multinationals dan nog steeds hun gang kunnen gaan.
We hebben inmiddels gezien wat zo'n vrij woon- en werkverkeer de burger heeft opgeleverd. Oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt, een druk op het sociale stelsel waaronder uitkeringsafhankelijkheid, toenemende criminaliteit die met het open grenzensysteem wordt vergemakkelijkt als sociale en maatschappelijke onrust. (denk aan illegale verhuur van woningen met de daarbij horende overlast)

Kortom, alleen multinationals profiteren daar werkelijk van alsmede de oligarchen die het monopoly hebben op de handel in Oekraïne. Laten we hierover niet naïef zijn. Hun portemonnee wordt nog eens extra gespekt met al die EU-subsidies die daarna toe gaan.

Neem als voorbeeld de onderhandelingstactiek van Cameron. Om de Oost-Europese immigratie te ontmoedigen heeft Cameron als eis gesteld dat immigranten de eerste vier jaar geen recht meer hebben op een uitkering. Een duidelijk voorbeeld hoe het daar uit de hand liep.
pi_161464450
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

We hebben inmiddels gezien wat zo'n vrij woon- en werkverkeer de burger heeft opgeleverd. Oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt, een druk op het sociale stelsel waaronder uitkeringsafhankelijkheid, toenemende criminaliteit die met het open grenzensysteem wordt vergemakkelijkt als sociale en maatschappelijke onrust. (denk aan illegale verhuur van woningen met de daarbij horende overlast)

Kortom, alleen multinationals profiteren daar werkelijk van alsmede de oligarchen die het monopoly hebben op de handel in Oekraïne. Laten we hierover niet naïef zijn. Hun portemonnee wordt nog eens extra gespekt met al die EU-subsidies die daarna toe gaan.

Neem als voorbeeld de onderhandelingstactiek van Cameron. Om de Oost-Europese immigratie te ontmoedigen heeft Cameron als eis gesteld dat immigranten de eerste vier jaar geen recht meer hebben op een uitkering. Een duidelijk voorbeeld hoe het daar uit de hand liep.
Vrijheid heeft inderdaad de prijs dat je aan concurrentie wordt blootgesteld. Vroeger had bijv. een werknemer in de DDR inderdaad niet te vrezen dat 'ie z'n baan zou kwijtraken ondanks een dramatisch slechte arbeidsproductiviteit, maar de prijs daarvoor was dat je achter een ijzeren gordijn gevangen zat. Een prijs die men het uiteindelijk niet waard vond!

Wat Cameron probeert te doen, is het realiseren van een oneerlijke concurrentie van Engelsen t.o.v. andere Europeanen. Dát is juist walgelijk. Ik mag hopen dat de Engelsen voor een Brexit stemmen want dan wordt voor de rest van de EU die hele Cameron-deal weer geannuleerd.

(Sowieso is de deal van Cameron vooral ingegeven om de Engelse bankensector te beschermen. Over opkomen voor multinationals en grootkapitaal ipv. voor de gewone man gesproken. :X )

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2016 10:33:01 ]
pi_161464478
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:27 schreef Elzies het volgende:

Hear hear.
pi_161464538
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Vrijheid heeft inderdaad de prijs dat je aan concurrentie wordt blootgesteld. Vroeger had bijv. een werknemer in de DDR inderdaad niet te vrezen dat 'ie z'n baan zou kwijtraken ondanks een dramatisch slechte arbeidsproductiviteit, maar de prijs daarvoor was dat je achter een ijzeren gordijn gevangen zat. Een prijs die men het uiteindelijk niet waard vond!

Wat Cameron probeert te doen, is het realiseren van een oneerlijke concurrentie van Engelsen t.o.v. andere Europeanen. Dát is juist walgelijk. Ik mag hopen dat de Engelsen voor een Brexit stemmen want dan wordt voor de rest van de EU die hele Cameron-deal weer geannuleerd.

(Sowieso is de deal van Cameron vooral ingegeven om de Engelse bankensector te beschermen. Over opkomen voor multinationals en grootkapitaal ipv. voor de gewone man gesproken. :X )
Kijk naar Groot Brittannië waar meer dan een miljoen Oost-Europese immigranten daar voor een goedkopere prijs werken (vaak zwart) en daarmee een oneerlijke positie verwerven voor de Britse schilder, de elektricien, de metselaar of de vrachtwagenchauffeur.

Als al die immigranten vervolgens slecht integreren, de taal niet spreken en een eigen samenleving creëren (binnen een al bestaande) dan kun je niet anders dan het falen van het open grenzensysteem erkennen.

Dit open grenzensysteem is gebaseerd op misplaatst idealistisch denken. Bovendien profiteren louter multinationals van zo'n open grenzensysteem. Ook in Nederland zien we dat de Nederlandse vrachtwagenchauffeur werkloos thuis zit omdat die niet kan concurreren met zijn Oost-Europese collega's. Zo'n multinational bedrijf heeft daar lak aan. Die pakt de goedkoopste werknemer.
pi_161464572
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:39 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kijk naar Groot Brittannië waar meer dan een miljoen Oost-Europese immigranten daar voor een goedkopere prijs werken (vaak zwart) en daarmee een oneerlijke positie verwerven voor de Britse schilder, de elektricien, de metselaar of de vrachtwagenchauffeur.
Groot-Brittanië heeft blijkbaar een totaal falende arbeidsinspectie. Daarom staan ook al die mensen in Calais te wachten, want als ze de oversteek halen dan kunnen ze gelijk als illegaal aan het werk, wat in Frankrijk blijkbaar niet zomaar kan.

Dat is niet de schuld van de EU of van het vrij verkeer van personen.
quote:
Dit open grenzensysteem is gebaseerd op misplaatst idealistisch denken. Bovendien profiteren louter multinationals van zo'n open grenzensysteem. Ook in Nederland zien we dat de Nederlandse vrachtwagenchauffeur werkloos thuis zit omdat die niet kan concurreren met zijn Oost-Europese collega's. Zo'n multinational bedrijf heeft daar lak aan. Die pakt de goedkoopste werknemer.
Nee, het is echt onzin dat alleen multinationals profiteren. Al die Poolse arbeiders profiteren er bijvoorbeeld ook van. Anders bleven ze immers wel thuis.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2016 10:44:39 ]
pi_161464591
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:43 schreef Igen het volgende:

[..].

[..]

Nee, het is echt onzin dat alleen multinationals profiteren. Al die Poolse arbeiders profiteren er bijvoorbeeld ook van. Anders bleven ze immers wel thuis.
of de particulier die goedkopere producten of eennvoordeliger verbouwing aan kan schaffen.
pi_161464644
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

of de particulier die goedkopere producten of eennvoordeliger verbouwing aan kan schaffen.
Ja, of de Nederlander die wel een vak heeft geleerd en in het EU-buitenland kansen kan grijpen.

(In het NAFTA-verdrag tussen Canada, VS en Mexico is volgens mij vastgelegd dat het vrij verkeer van werknemers alleen voor zulke 'hogere' beroepsgroepen geldt. Ten eerste houdt dat illegale arbeidsmigratie voor simpel werk niet tegen en ten tweede zul je zien dat als je dat hier invoert, je weer het geklaag krijgt van dat de 'elite' het zo regelt dat alleen zijzelf ervan profiteren.)
pi_161464672
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, of de Nederlander die wel een vak heeft geleerd en in het EU-buitenland kansen kan grijpen.

(In het NAFTA-verdrag tussen Canada, VS en Mexico is volgens mij vastgelegd dat het vrij verkeer van werknemers alleen voor zulke 'hogere' beroepsgroepen geldt. Ten eerste houdt dat illegale arbeidsmigratie voor simpel werk niet tegen en ten tweede zul je zien dat als je dat hier invoert, je weer het geklaag krijgt van dat de 'elite' het zo regelt dat alleen zijzelf ervan profiteren.)
Oh, het is natuurlijk sowieso niet goed of het deugt niet :P
pi_161464675
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Groot-Brittanië heeft blijkbaar een totaal falende arbeidsinspectie. Daarom staan ook al die mensen in Calais te wachten, want als ze de oversteek halen dan kunnen ze gelijk als illegaal aan het werk, wat in Frankrijk blijkbaar niet zomaar kan.

Dat is niet de schuld van de EU of van het vrij verkeer van personen.

[..]

We zien allemaal Poolse werknemers op de Nederlandse velden. De aspergetijd is weer begonnen en daar zal je geen Nederlander meer zien. Dat komt omdat bedrijven kiezen voor werknemers die voor veel minder geld hetzelfde werk willen doen. Mede omdat de levensstandaard in het land van herkomst minder is dan die in Nederland. Dat is het resultaat van het open grenzensysteem. Een oneerlijke concurrentie waarvan alleen de grote bedrijven en multinationals van profiteren.
  zaterdag 16 april 2016 @ 10:53:26 #285
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161464685
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

We zien allemaal Poolse werknemers op de Nederlandse velden. De aspergetijd is weer begonnen en daar zal je geen Nederlander meer zien. Dat komt omdat bedrijven kiezen voor werknemers die voor veel minder geld hetzelfde werk willen doen. Mede omdat de levensstandaard in het land van herkomst minder is dan die in Nederland. Dat is het resultaat van het open grenzensysteem. Een oneerlijke concurrentie waarvan alleen de grote bedrijven en multinationals van profiteren.
Profiteer jij ook van hoor. Goedkopere asperges :9
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161464687
quote:

[..]

Onzin, boeren kunnen gewoon amper Nederlanders krijgen voor dit soort seizoenswerk. Ze moeten die Polen gewoon volgens de Nederlandse regels betalen.
pi_161464691
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Profiteer jij ook van hoor. Goedkopere asperges :9
Dit weekend nog behoorlijk aan de prijs :(
pi_161464695
quote:

[..]

Nee, daar profiteert jij ook van omdat je goedkopere asperges krijgt en die Pool profiteert er ook van omdat hij meer verdient dan dat 'ie in eigen land had kunnen verdienen.
pi_161464716
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Onzin, boeren kunnen gewoon amper Nederlanders krijgen voor dit soort seizoenswerk. Ze moeten die Polen gewoon volgens de Nederlandse regels betalen.
Geloof je het zelf? Veel aangetoonde misstanden in het verleden hebben een heel ander verhaal blootgelegd.
pi_161464724
En nu kan je tenminste nog de concurrentie met een Pool aan gaan.

Zonder vrij verkeer van werknemers zou het Grote Boze Kapitaal de hele aspergekweek gewoon naar Polen kunnen verhuizen en dan zou jij niet eens het recht hebben om daar als aspergesteker aan de slag te gaan.
pi_161464729
quote:
Mede omdat de levensstandaard in het land van herkomst minder is dan die in Nederland.
Een klein smetje is dat deze harde werkers haast geen geld uitgeven in het land waar ze werken. Dat gaat voor een groot deel naar Polen. Kapitaalvlucht het gevolg.
pi_161464734
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, daar profiteert jij ook van omdat je goedkopere asperges krijgt en die Pool profiteert er ook van omdat hij meer verdient dan dat 'ie in eigen land had kunnen verdienen.
De 600.000 werklozen die dit land telt profiteert daar niet van aangezien die onder uitkeringsniveau zouden moeten gaan werken. Bovendien is de prijs van de asperges afhankelijk van de oogst.
pi_161464737
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:56 schreef Elzies het volgende:

[..]

Geloof je het zelf? Veel aangetoonde misstanden in het verleden hebben een heel ander verhaal blootgelegd.
Juist omdat de arbeidsinspectie en vakbonden er bovenop zitten gaat het eigenlijk best goed. En je gaat er aan voorbij dat weinig Nederlanders tegen het minimumloon een paar weken zware seizoenarbeid willen verrichten.
pi_161464753
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

De 600.000 werklozen die dit land telt profiteert daar niet van aangezien die onder uitkeringsniveau zouden moeten gaan werken. Bovendien is de prijs van de asperges afhankelijk van de oogst.
Nee hoor, die kunnen gewoon tegen minimaal het minimumloon aan de slag als ze gemotiveerd zijn.
pi_161464757
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist omdat de arbeidsinspectie en vakbonden er bovenop zitten gaat het eigenlijk best goed. En je gaat er aan voorbij dat weinig Nederlanders tegen het minimumloon een paar weken zware seizoenarbeid willen verrichten.
Onzin. Verruimde niet toegestane werktijden, illegale werknemers die in de bosjes wegvluchten als een inspectie in aantocht is, de zwijgplicht die deze werknemers krijgen opgelegd. Misstanden genoeg.
pi_161464777
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Onzin. Verruimde niet toegestane werktijden, illegale werknemers die in de bosjes wegvluchten als een inspectie in aantocht is, de zwijgplicht die deze werknemers krijgen opgelegd. Misstanden genoeg.
Juist het feit dat deze misstanden boven water komen en steeds minder voorkomen laat zien dat het de aandacht heeft in Nederland. En je gaat er weer aan voorbij dat ze voor dit werk ook gewoon geen Nederlanders kunnen vinden.
pi_161464778
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Die mensen hadden ook niet geprofiteerd als er alleen maar gewone vrijhandel was geweest en de boer z'n bedrijf naar Polen had verplaatst om van daaruit asperges naar Nederland te exporteren, want dan hadden ze niet eens meer bij die boer mógen werken.

Dat is nou net ook het punt met dat Oekraïne-verdrag. Eerlijke Nederlandse kippenboeren kunnen dan eruit worden geconcurreerd door Oekraïense megaboerderijen die welzijnsregels aan hun laars lappen. Maar voor de gewone burger wordt er geen extra vrijheid gecreëerd, niet voor Nederlandse én niet voor Oekraïense burgers.
pi_161464787
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee hoor, die kunnen gewoon tegen minimaal het minimumloon aan de slag als ze gemotiveerd zijn.
Dan verdien je misschien 100 euro meer dan als je in de bijstand zou zitten. Voor een Pool is het minimumloon geweldig maar een Nederland kan daar niet van leven. Er zit een perverse prikkel in ons sociale stelsel op dit moment.

Maar ik neem het de Nederlanders niet kwalijk. Door onze regering moeten ze opeens concurreren met 500 miljoen Europeanen.
  zaterdag 16 april 2016 @ 11:03:26 #299
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161464802
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:39 schreef Elzies het volgende:

[..]

Heb je ergens bron voor dat hele idee dat arbeidsmigratie slecht is voor de economie van een land, of is dit vooral een gevoel? Hier, bijvoorbeeld, een onderzoek uit datzelfde Groot-Brittannie waar de conclusie haaks staat op dit soort beweringen:

quote:
This migration flow, we argue, has acted to reduce inflationary pressures and to lower the natural rate of unemployment.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161464805
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 11:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist het feit dat deze misstanden boven water komen en steeds minder voorkomen laat zien dat het de aandacht heeft in Nederland. En je gaat er weer aan voorbij dat ze voor dit werk ook gewoon geen Nederlanders kunnen vinden.
Die misstanden komen jaar na jaar bovendrijven. Voor de buitenkant worden de regels nageleefd, maar in de praktijk zien we het tegenovergestelde.

Ik herinner me nog het schandaal rondom de vleesindustrie waar paardenvlees werd verwerkt in ander vlees. Het was een Poolse werknemer die dit uiteindelijk aan de kaart stelde. Want er heerste toen ook een zwijgcultuur.
pi_161464806
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 11:02 schreef Confetti het volgende:

[..]

Dan verdien je misschien 100 euro meer dan als je in de bijstand zou zitten. Voor een Pool is het minimumloon geweldig maar een Nederland kan daar niet van leven. Er zit een perverse prikkel in ons sociale stelsel op dit moment.

Maar ik neem het de Nederlanders niet kwalijk. Door onze regering moeten ze opeens concurreren met 500 miljoen Europeanen.
Opeens? Dit is een proces wat al jaren loopt. Als je niet in de jaren '80 bent blijven hangen zorg je dat je je aanpast.
En dat de armoedeval een probleem is, dat is duidelijk. Maar daar kan je die Polen moeilijk de schuld van geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')