abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 april 2016 @ 10:35:07 #126
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161441213
Ach jongens, zijn jullie er nog niet uit? :D
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_161441296
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wij profiteren juist van de euro. Die jaagt de export nogal aan.
okee...... :') eej maar van welke planeet kom jij nou eigenlijk? ik bedoel kom op gast, je ziet toch zelf ook wel dat dit systeem slecht werkt. en trouwens ik heb er zelf ook last van want alles is duurder geworden sinds die stomme euro is ingevoerd. en geloof me, de euro is straks verleden tijd want zo kan het niet langer meer doorgaan.
pi_161441410
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]
Wij profiteren juist van de euro. Die jaagt de export nogal aan.
Bron? Een lage Euro stimuleert export buiten de EU ja. Het schuiven met begrotingen en quota binnen de EU is allemaal vestzak-broekzak. Wat heeft de gemiddelde Nederlandse burger aan meer export? Ik zie meer werkloosheid, later en lager pensioen, hogere belastingen, hogere staatsschuld en hele winkelketens die sluiten. Dit gaat allemaal ten koste van de burger.
Racist
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:10:22 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161441860
Je kunt je sowieso afvragen waarom er altijd zo'n eenzijdige nadruk is op export, aangezien de handelsbalans tussen eurozone en de buitenwereld ongeveer in balans is (evenveel import als export). Er is economisch gezien geen reden waarom de ene belangrijker zou zijn dan de andere.

Het antwoord: de lobby power zit bij grote corporaties die vaak netto exporteurs zijn en belang hebben bij een lage munt. Waarom? Omdat ze hun werknemers minder hoeven te betalen en omdat hun meetlat dan korter wordt (als ze rapporteren in euro) waardoor de winsten groter lijken.

Maar je hoort nooit iets over de import kant van de economie, die even groot is en juist een nadeel hiervan heeft. Het is ook maar de vraag of het netto effect op de arbeidsmarkt wel de goede kant uit loopt. De meeste banen worden niet gecreëerd door de grote corporaties maar in midden en kleinbedrijf. En die zijn vaak slachtoffer van policies die de wisselkoers drukken. Denk bijvoorbeeld aan de horeca: prijzen moeten stijgen omdat een deel van de ingrediënten toeneemt in prijs maar de koopkracht van de klanten wordt juist minder dus die krijgen minder klanten.

Ik moet daarom ook vaak lachen om artikelen in de financiële pers dat ze het zo raar vinden dat consumentenbestedingen terugvallen. Ja duh! logisch toch. Die consumenten hebben minder te besteden vanwege de lage wisselkoers en vanwege de lage rentes (huishoudens zijn netto ontvangers van rente). Het enige lichtpuntje is de lage inflatie, waar de centrale bank haar stinkende best doet om die juist omhoog te krijgen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161442016
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:42 schreef Toga het volgende:

[..]

Je zal ook vruchtbare grond moeten hebben; geen moerassen waar je zaadjes in verzuipen, open land waar vogels je zaadjes wegpikken en geen woestijn waar je zaad in verdort.
Gebruik je fantasie voor de metaforen en je kan zó 5 EU landen herkennen.
Ook vruchtbare grond kan je creëren door te investeren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:20:06 #131
374442 R-K
Jawohl!
pi_161442037
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:27 schreef matthias24 het volgende:

[..]

die euro moet gewoon weggaan. het zorgt voor problemen en daardoor moeten wij als nederland overal voor opdraaien. dit systeem is gewoon niet juist.
De gulden is ook zeer ongewenst. Een oplossing is een monetaire unie met Duitsland en eventueel een aantal andere landen (waarbij we de mark invoeren), maar alleen op zo'n 40.000 km2 zitten met zo'n stomme gulden moeten we zien te voorkomen.
pi_161442151
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:19 schreef Montagui het volgende:
Dus jij denkt dat Griekenland nog wel eens wat zou kunnen worden als we er nog een 10/100/1000 Miljard tegen aangooien? Een paar nieuwe havens misschien? Grote brede snelwegen? Tunnels door bergen? Daar krijg je amper meer olijven en feta mee...
Ik denk dat de Griekse burger tranen met tuiten huilt dat ze bij de EU gekomen zijn, hun gemoedelijke leventje staat op z'n kop, er moet nu gewerkt worden, maar.. waarin?
Racist
pi_161442185
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:19 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zinvol is iets anders. Het moet ook betaald worden namelijk.
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:30:59 #134
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161442216
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:26 schreef Toga het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat Griekenland nog wel eens wat zou kunnen worden als we er nog een 10/100/1000 Miljard tegen aangooien? Een paar nieuwe havens misschien? Grote brede snelwegen? Tunnels door bergen? Daar krijg je amper meer olijven en feta mee...
Ik denk dat de Griekse burger tranen met tuiten huilt dat ze bij de EU gekomen zijn, hun gemoedelijke leventje staat op z'n kop, er moet nu gewerkt worden, maar.. waarin?
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat er nu per se zo heel veel mis is met het functioneren van Griekenland, ieg niet meer dan voor hun toetreden tot de Eurozone.

Toetreding tot de Eurozone was gewoon een heel slecht idee, dat was voor iedereen slecht. Je kunt niet verwachten dat een land dat economisch zo anders in elkaar steekt dan - zeg - Duitsland economisch hetzelfde zal presteren als de rest van de Eurozone. Dat is gewoon niet reeel.

Laat die mensen nou toch gewoon lekker hun olijfolie en feta produceren zoals ze dat altijd hebben gedaan. Ik heb er echt geen probleem mee om als ik op vakantie ga naar Rhodos mijn Euros in te wisselen voor Drachmes. Heb ik ook een keer iets anders in mijn portemonnee zitten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_161442585
ik denk dat vooral pvv stemmers nee hebben gestemd.
Daarom vind ik dat nee niet nee is.
Een pvv stemmer ga je toch niet serieus nemen man.
Daarom gaat het verdrag met Oekraïne door. Lekker voor jullie en prachtig om te zien.
Hierbij kondig ik nu de nationale huile huile dagen aan.
Start!
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_161442617
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:49 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ja maar de meeste mensen hebben nou eenmaal nee gestemd. en nee is gewoon nee.
pi_161442641
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:51 schreef matthias24 het volgende:

[..]

Gewoon de jongens van Geenpeil nakakelen. Je kunt het, Mattias!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161442718
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gewoon de jongens van Geenpeil nakakelen. Je kunt het, Mattias!
ja maar nee is toch gewoon nee?
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:00:43 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161442757
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:20 schreef R-K het volgende:

[..]

De gulden is ook zeer ongewenst. Een oplossing is een monetaire unie met Duitsland en eventueel een aantal andere landen (waarbij we de mark invoeren), maar alleen op zo'n 40.000 km2 zitten met zo'n stomme gulden moeten we zien te voorkomen.
Een monetaire unie werkt alleen als je ook een fiscale unie hebt. In de praktijk betekent dat dat je het veel grotere Duitsland jouw financiën laat bepalen. Weet je zeker dat je dat wilt? Ik niet in elk geval.

Je kunt ook eenzijdig de D-Mark gaan adopteren in Nederland. Maar dan heb je dus geen enkele invloed meer op je monetaire beleid. Misschien heeft Nederland een hogere rente nodig dan Duitsland of omgekeerd. Daar heb je dan dus helemaal geen invloed meer op.

De beste optie is dat elke fiscale eenheid zijn eigen munt heeft. En daarbij sta je natuurlijk vrij om te streven naar een min of meer vaste wisselkoers met de munt van een land waar je veel handel mee drijft (in ons geval is dat natuurlijk Duitsland). Dat is wat we in Nederland hadden voor de euro. En dat is imo ook de beste oplossing voor de EU.

Er zijn veel verschillende manieren waarop je zoiets zou kunnen doen. Eén daarvan is dat je de euro houdt als rekeneenheid. De euro blijft dan gewoon het gewogen mandje van nationale munten die het nu ook al is (alleen zijn momenteel de wisselkoersen nog vast). De industrie kan als ze dat willen prijsafspraken blijven maken in euro. In de industrie waar ik heb gewerkt wordt er altijd in US$ gefactureerd. Dit is in feite hetzelfde. Je factureert weliswaar in een buitenlandse munt maar je weet dan waar je aan toe bent en je kunt indien nodig valutarisco's afdekken.

Dit is één voorbeeldje maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden hoe je dit kunt invullen. Wat ik zou willen is dat we gaan nadenken over een gefaseerd plan hoe we terug gaan naar nationale munten met zo min mogelijk fallout. Momenteel is er helaas een taboe om daar openlijk over te praten.

We weten echter dat er een noodplan klaarlicht voor een euro exit van nederland (dat is indertijd toegegeven door onze minister van financiën en dat was uiteraard geen verrassing) maar we weten niet wat dat inhoudt. Andere euro landen zullen vergelijkbare plannen hebben. Je kunt aannemen dat die noodplannen er puur op zijn gericht om eigen hachje te redden op het moment dat de euro onhoudbaar wordt. Maar het zou veel beter zijn als we het uit de taboesfeer halen en een plan maken voor de hele eurozone en dus een oplossing creëren die voor de hele groep werkt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:02:44 #140
374442 R-K
Jawohl!
pi_161442787
quote:

[..]

De meesten hebben niet gestemd. Slechts 20% heeft nee gestemd. En in de 6 belangrijkste steden heeft de meerderheid van de stemmers ja gestemd.
pi_161442795
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:02 schreef R-K het volgende:

[..]

De meesten hebben niet gestemd. Slechts 20% heeft nee gestemd. En in de 6 belangrijkste steden heeft de meerderheid van de stemmers ja gestemd.
nee.
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:05:03 #142
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161442826
quote:
Hoewel ik niets met de PVV heb - ik zou er ieg nooit op stemmen - vind ik dit wel een heel gevaarlijke en anti-democratische gedachte.
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:07:10 #143
374442 R-K
Jawohl!
pi_161442855
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een monetaire unie werkt alleen als je ook een fiscale unie hebt. In de praktijk betekent dat dat je het veel grotere Duitsland jouw financiën laat bepalen. Weet je zeker dat je dat wilt? Ik niet in elk geval.

Je kunt ook eenzijdig de D-Mark gaan adopteren in Nederland. Maar dan heb je dus geen enkele invloed meer op je monetaire beleid. Misschien heeft Nederland een hogere rente nodig dan Duitsland of omgekeerd. Daar heb je dan dus helemaal geen invloed meer op.

De beste optie is dat elke fiscale eenheid zijn eigen munt heeft. En daarbij sta je natuurlijk vrij om te streven naar een min of meer vaste wisselkoers met de munt van een land waar je veel handel mee drijft (in ons geval is dat natuurlijk Duitsland). Dat is wat we in Nederland hadden voor de euro. En dat is imo ook de beste oplossing voor de EU.

Er zijn veel verschillende manieren waarop je zoiets zou kunnen doen. Eén daarvan is dat je de euro houdt als rekeneenheid. De euro blijft dan gewoon het gewogen mandje van nationale munten die het nu ook al is (alleen zijn momenteel de wisselkoersen nog vast). De industrie kan als ze dat willen prijsafspraken blijven maken in euro. In de industrie waar ik heb gewerkt wordt er altijd in US$ gefactureerd. Dit is in feite hetzelfde. Je factureert weliswaar in een buitenlandse munt maar je weet dan waar je aan toe bent en je kunt indien nodig valutarisco's afdekken.

Dit is één voorbeeldje maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden hoe je dit kunt invullen. Wat ik zou willen is dat we gaan nadenken over een gefaseerd plan hoe we terug gaan naar nationale munten met zo min mogelijk fallout. Momenteel is er helaas een taboe om daar openlijk over te praten.

We weten echter dat er een noodplan klaarlicht voor een euro exit van nederland (dat is indertijd toegegeven door onze minister van financiën en dat was uiteraard geen verrassing) maar we weten niet wat dat inhoudt. Andere euro landen zullen vergelijkbare plannen hebben. Je kunt aannemen dat die noodplannen er puur op zijn gericht om eigen hachje te redden op het moment dat de euro onhoudbaar wordt. Maar het zou veel beter zijn als we het uit de taboesfeer halen en een plan maken voor de hele eurozone en dus een oplossing creëren die voor de hele groep werkt.
Nederland had allang geannexeerd moeten worden door Duitsland, samen met Oostenrijk, de Oostkartons van België, Elzas-Lotharingen en de gebieden die Duitsland na de WO1 verloren heeft aan Polen. Je bent dan geen klein kutland meer, maar maakt deel uit van een groot en sterk rijk. Als NL de gulden hanteren is ontzettend onpraktisch, steeds dat gedoe met wisselen van valuta aks je net over de grens gaat.
pi_161442875
quote:

[..]

ja, dat kun je heel hard roepen maar zo werkt internationale politiek niet. nog even afgezien dat de grootste gedeeltes van de verdrag gewoon worden geïmplementeerd omdat de EU daar helemaal de goedkeuring van Nederland niet voor nodig heeft...
pi_161442892
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoewel ik niets met de PVV heb - ik zou er ieg nooit op stemmen - vind ik dit wel een heel gevaarlijke en anti-democratische gedachte.
mwah, alsof de PVV een eventueel ja bij dit referendum wel serieus had genomen :')
pi_161442893
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:08 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ja, dat kun je heel hard roepen maar zo werkt internationale politiek niet. nog even afgezien dat de grootste gedeeltes van de verdrag gewoon worden geïmplementeerd omdat de EU daar helemaal de goedkeuring van Nederland niet voor nodig heeft...
waarom in godsnaam hebben we moeten stemmen dan?
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:09:34 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161442906
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:08 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Klopt, als we eenmaal onderdeel zijn van het circus dat 'Europese politiek' heet dan hebben we daar als landje geen inspraak meer in.

Wat hier verkeerd is gegaan is niet zozeer deze deal. Wat hier misgegaan is is dat Nederland haar eigen soevereiniteit heeft verkocht zonder democratisch mandaat.
pi_161442926
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:09 schreef matthias24 het volgende:

[..]

waarom in godsnaam hebben we moeten stemmen dan?
dat moet je aan geenpeil vragen he... die hebben daar nooit eerlijk antwoord op gegeven. maar wat we feitelijk hebben weggestemd is het hoofdstuk van het verdrag waarin werd geregeld dat de EU met de Oekraïne samen gaat werken om vuurwapens terug te dringen, massavernietigingswapens terug te dringen en mensenrechten te verbeteren.
  vrijdag 15 april 2016 @ 12:10:58 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_161442930
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:09 schreef Nielsch het volgende:

[..]

mwah, alsof de PVV een eventueel ja bij dit referendum wel serieus had genomen :')
Daar gaat het me niet om. De functie van een democratie is niet zozeer het nemen van de juiste beslissingen (ook), maar vooral het verwerven van steun voor die beslissingen onder de bevolking.

Wat de PVV er zelf van vindt zal me eerlijk gezegd aan m'n reet roesten. Maar de kiezers, of een deel daarvan, niet serieus nemen is gevaarlijk.
pi_161442954
quote:
Daarom gaat het verdrag met Oekraïne door. Lekker voor jullie en prachtig om te zien.
Hierbij kondig ik nu de nationale huile huile dagen aan.
Start!
Ooit van de SP stemmer gehoord?

Laat het zittende kabinet vooral doorgaan met de kiezer bedriegen. Dat levert de PVV in 2017 alleen maar meer stemmen op. Altijd een win-win situatie. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')