http://www.nu.nl/politiek(...)er-tweede-kamer.htmlquote:Khadija Arib van de PvdA wil voorzitter van de Tweede Kamer worden. Ze is de eerste die zich kandidaat heeft gesteld sinds Anouchka van Miltenburg (VVD) zaterdag na drie jaar voorzitterschap opstapte.
Arib vervangt op dit moment al Van Miltenburg, die aftrad wegens kritiek op haar functioneren, vooral in de afhandeling van de Teeven-deal.
De PvdA-fractie is verheugd dat Arib zich kandidaat stelt, meldde de partij donderdag.
Arib is - met een korte onderbreking - sinds 1998 lid van de Tweede Kamer. Drie jaar geleden probeerde ze ook al voorzitter te worden. Toen verloor ze in de derde stemronde van Van Miltenburg.
De Tweede Kamer kiest na het kerstreces op woensdag 13 januari een nieuwe voorzitter. Andere kandidaten kunnen zich melden tot 12 januari.
http://www.nu.nl/politiek(...)orzitter-worden.htmlquote:CDA-parlementariër Madeleine van Toorenburg stelt zich kandidaat voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer.
Dat heeft haar partij vrijdag laten weten.
Van Toorenburg is sinds 2007 Kamerlid en heeft ervaring met de portefeuilles justitie, jeugdzorg, binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Ze was ook voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie naar het Fyra-debacle. Eerder was ze locatiedirecteur van jeugdinrichting De Leij in Vught.
CDA fractievoorzitter Sybrand Buma ziet Van Toorenburg helemaal zitten voor de job: ,,Madeleine is een Kamerlid met een scherp oog voor het belang van een zelfbewust en onafhankelijk opererend parlement.''
50+ heeft maar 1 zetel in de kamer, en bij GroenLinks is Jesse Klaver afwezig omdat hij vader is geworden. Bontes en van Klaveren hebben aangekondigd niet te gaan stemmen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:54 schreef Kaas- het volgende:
Even voorspellen, ik ga dit na elke stemmingsronde updaten.
VVD - 40 - 1e keus: Elias, 2e keus: Van Toorenburg
PvdA - 36 - 75% Arib, 25% Van Toorenburg
SP - 15 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
CDA - 13 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Elias
PVV - 12 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
D66 - 12 - verdeeld over Van Toorenburg, Arib en Elias
CU - 5 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: ?
GL - 4 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
SGP - 3 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Bosma of Elias
PvdD - 2 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
50PLUS - 2 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Bosma
Kuzu - 2 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
Bontes - 2 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
Houwers - 1 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
Klein - 1 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Bosma
Van Vliet - 1 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
1e stemmingsronde:
Arib 54 stemmen, Elias 44 stemmen, Van Toorenburg 35 stemmen, Bosma 16 stemmen
2e stemminsgronde:
Elias 60 stemmen, Arib 56 stemmen, Van Toorenburg 35 stemmen, Bosma 0 stemmen
3e stemmingsronde:
Elias wint van Arib
Juist over Elias hoor je meer over gebrek aan steun in de eigen partij. Waarom zou de VVD hem dan toch volledig steunen volgens jou?quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:54 schreef Kaas- het volgende:
Even voorspellen, ik ga dit na elke stemmingsronde updaten.
VVD - 40 - 1e keus: Elias, 2e keus: Van Toorenburg
PvdA - 36 - 75% Arib, 25% Van Toorenburg
SP - 15 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
CDA - 13 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Elias
PVV - 12 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
D66 - 12 - verdeeld over Van Toorenburg, Arib en Elias
CU - 5 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: ?
GL - 4 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
SGP - 3 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Bosma of Elias
PvdD - 2 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
50PLUS - 2 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Bosma
Kuzu - 2 - 1e keus: Arib, 2e keus: Van Toorenburg
Bontes - 2 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
Houwers - 1 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
Klein - 1 - 1e keus: Van Toorenburg, 2e keus: Bosma
Van Vliet - 1 - 1e keus: Bosma, 2e keus: Elias
1e stemmingsronde:
Arib 54 stemmen, Elias 44 stemmen, Van Toorenburg 35 stemmen, Bosma 16 stemmen
2e stemminsgronde:
Elias 60 stemmen, Arib 56 stemmen, Van Toorenburg 35 stemmen, Bosma 0 stemmen
3e stemmingsronde:
Elias wint van Arib
Kleine correctie: Ze gingen niet op één van deze kandidaten stemmen. Ze kunnen wel iemand anders op hun briefje schrijven.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:57 schreef Schuimpjes het volgende:
Bontes en van Klaveren hebben aangekondigd niet te gaan stemmen.
Aanname van me, ik had dat niet gehoord. Als dat zo is pas ik het na de eerste stemmingsronde ff aan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist over Elias hoor je meer over gebrek aan steun in de eigen partij. Waarom zou de VVD hem dan toch volledig steunen volgens jou?
Kloptquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:00 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kleine correctie: Ze gingen niet op één van deze kandidaten stemmen. Ze kunnen wel iemand anders op hun briefje schrijven.
Daar zit ook de spanning in, zou nogal gênant zijn als Elias straks minder dan 40 stemmen binnenharkt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist over Elias hoor je meer over gebrek aan steun in de eigen partij. Waarom zou de VVD hem dan toch volledig steunen volgens jou?
Kan dat? Ik dacht toch echt dat ze blanco gingen stemmen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:00 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kleine correctie: Ze gingen niet op één van deze kandidaten stemmen. Ze kunnen wel iemand anders op hun briefje schrijven.
Overgenomen van ene I. Opstelten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:01 schreef superniger het volgende:
Arib: uhh... uhh.... ehhhh... uhhh.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
twitter:wilmaborgman twitterde op woensdag 13-01-2016 om 16:45:53Bij de @VVD gaan ze ervanuit dat iedereen uit de fractie op @tonelias stemt #kamervoorzitter reageer retweet
dit jaquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:01 schreef superniger het volgende:
Arib: uhh... uhh.... ehhhh... uhhh.
Denk toch eerder Elias. Weer eens een man en v. Toorenburg was wel erg langdradigquote:Op woensdag 13 januari 2016 16:59 schreef Maartenfr12 het volgende:
Van Toorenburg wordt het. Uitstekend bespraakt, charmante vrouw, en zelf geen extreme opvattingen.
Waarom moet je dat 2x zeggen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:01 schreef Maartenfr12 het volgende:
Van Toorenburg wordt het. Uitstekend bespraakt, charmante vrouw, en zelf geen extreme opvattingen..
Liever haar dan Arib in ieder geval.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:01 schreef Maartenfr12 het volgende:
Van Toorenburg wordt het. Uitstekend bespraakt, charmante vrouw, en zelf geen extreme opvattingen..
Volgens mij mogen ze alleen in de eerste ronde vrij stemmen. Zodra daar geen van de kandidaten de volstrekte meerderheid heeft behaald wordt er een tweede ronde gehouden waarin alleen op de kandidaten kan worden gestemd. Vanaf dan valt er steeds iemand af totdat er 2 over zijn (of er eerder een volstrekte meerderheid is behaald).quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:01 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Kan dat? Ik dacht toch echt dat ze blanco gingen stemmen.
Elias is toch een kwal van een vent. Toorenburg is veel sympathieker.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:02 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Denk toch eerder Elias. Weer eens een man en v. Toorenburg was wel erg langdradigop een gegeven moment wordt het zeikerig, imho.
Nou en?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:03 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Elias is toch een kwal van een vent. Toorenburg is veel sympathieker.
Lijkt me wel ja.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:02 schreef Infection het volgende:
[..]
Liever haar dan Arib in ieder geval.
Elias is een politiek lichtgewicht, maar de VVD is wel de grootste fractie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:03 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Elias is toch een kwal van een vent. Toorenburg is veel sympathieker.
Ben benieuwd naar zijn speech zometeen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:04 schreef empa1010 het volgende:
Nou iddhet gaat toch om je kwalificaties en daadkracht... van mij mogen ze hem die functie geven.
Nou hij ziet eruit als een zwaargewichtquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:04 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Elias is een politiek lichtgewicht, maar de VVD is wel de grootste fractie.
Welke goede kwalificaties heeft hij voor de functie van kamervoorzitter die van Toorenburg niet heeft?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:04 schreef empa1010 het volgende:
Nou iddhet gaat toch om je kwalificaties en daadkracht... van mij mogen ze hem die functie geven.
Sinds wanneer is Elias een goede kandidaat.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:04 schreef empa1010 het volgende:
Inhoudelijk wel, maar het is veel gestotter en gehakkel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:05 schreef opperkleurder het volgende:
Verhaal van Arib vind ik sterker dan dat van Van Toorenburg.
Korter van stof o.a.? In de positieve zin van het woord zeg maar...quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:05 schreef Chai het volgende:
[..]
Welke goede kwalificaties heeft hij voor de functie van kamervoorzitter die van Toorenburg niet heeft?
Ik heb het verhaal van Toorenburg niet gehoord, maar ik vind dit een wel erg breedsprakig verhaal. Wat zegt ze nou nog? Het had in 5 zinnen gekund.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:05 schreef opperkleurder het volgende:
Ze zit bij de PvdA, wen er maar aan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:07 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik heb het verhaal van Toorenburg niet gehoord, maar ik vind dit een wel erg breedsprakig verhaal. Wat zegt ze nou nog? Het had in 5 zinnen gekund.
Dat moeten we nog zien ja.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:06 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Korter van stof o.a.? In de positieve zin van het woord zeg maar...
Het is niet eens te volgenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:05 schreef opperkleurder het volgende:
Ze proberen allemaal zo lang mogelijk in te gaan op een beperkt aantal vragen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:07 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik heb het verhaal van Toorenburg niet gehoord, maar ik vind dit een wel erg breedsprakig verhaal. Wat zegt ze nou nog? Het had in 5 zinnen gekund.
Het is niet de beste spreker. Gelukkig hoeft een voorzitter niet zo veel te spreken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het is niet eens te volgen
Het lijkt qua spreken wel wat op Opstelten
Dit geldt ook voor Van Toorenburgquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:07 schreef Lkw het volgende:
[..]
Oeps. Verkeerd gequotequote:Op woensdag 13 januari 2016 17:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het is niet eens te volgen
Het lijkt qua spreken wel wat op Opstelten
Arib en Gerard Schouw (D66).quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:08 schreef Maartenfr12 het volgende:
Wat waren de vorige keer eigenlijk de kandidaten naast Anouschka? Iedereen kon toch meteen al wel zien dat zij volledig ongeschikt zou zijn als kamervoorzitter?
Arib en Schouw.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:08 schreef Maartenfr12 het volgende:
Wat waren de vorige keer eigenlijk de kandidaten naast Anouschka? Iedereen kon toch meteen al wel zien dat zij volledig ongeschikt zou zijn als kamervoorzitter?
Ja maar dat is een rustige, bedaarde vrouw die goed uit haar woorden kan komen. Lijkt mijzelf vrij belangrijk.quote:
Nee, maar de voorzitter moet wel daadkrachtig kunnen optreden. En dat gaat hem niet worden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Het is niet de beste spreker. Gelukkig hoeft een voorzitter niet zo veel te spreken.
Arib en Schouw (D66)quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:08 schreef Maartenfr12 het volgende:
Lijkt me ook wel verdomd kut om op deze manier een speech te moeten produceren hoor.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Het is niet de beste spreker. Gelukkig hoeft een voorzitter niet zo veel te spreken.
Natuurlijk overwicht (inb4, overgewicht)quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:08 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat moeten we nog zien ja.
En verder?
Was de beste kandidaat imo (humoristisch, charmant en welbespraakt), maar het moest een VVD'er worden. Schouw is geen Kamerlid meer, dus kon zich niet opnieuw kandideren.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:10 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Waarom is Schouw het niet geworden?
Dat was nog wel grappig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:11 schreef Szura het volgende:
Geen Timmermans maar ook geen Van Gaal
Dat betwijfel ik. Ook op basis van de vragen die de Kamerleden aan hem hebben gesteld in het eerste deel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:10 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Natuurlijk overwicht (inb4, overgewicht)
Ah oké, dan waren er geen goede kandidaten de vorige keer.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:11 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Was de beste kandidaat imo (humoristisch, charmant en welbespraakt), maar het moest een VVD'er worden. Schouw is geen Kamerlid meer, dus kon zich niet opnieuw kandideren.
We zullen zienquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:12 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Ook op basis van de vragen die de Kamerleden aan hem hebben gesteld in het eerste deel.
Pas 1 minuut terug kreeg ik de grap te horen. Blijkbaar heb ik vertraging, ik begreep jullie comments al niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:13 schreef Maartenfr12 het volgende:
Met die laatste paar grapjes over talen weet ze het wel goed af te sluiten.
Het lijkt me een leuke vrouw, maar ze lijkt me gewoon niet geschikt. Onrustige energie, slechte beheersing van de Nederlandse taal. Dat kan gewoon niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:12 schreef KetchupFTW het volgende:
Die Louis van Gaal opmerking vond ik dan wel weer leuk.
Realiseer je even dat ze hierna nog een miljard vragen moet beantwoordenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:13 schreef Maartenfr12 het volgende:
Nou Arib, het is wel weer leuk geweest. Next.
Ik wil lachen met Bosma. Lekker iedereen afzeiken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:14 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Realiseer je even dat hierna nog een miljard vragen moet beantwoorden
Dat zal hij niet doen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:14 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Ik wil lachen met Bosma. Lekker iedereen afzeiken.
inb4 kleine partijen gezeikquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:14 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Realiseer je even dat ze hierna nog een miljard vragen moet beantwoorden
Dat is precies waar ik op wacht. Weten de producers van de Tweede Kamer ook wel: anders zou niemand kijken. Die doen ze lekker als laatstquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:14 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Ik wil lachen met Bosma. Lekker iedereen afzeiken.
Van Torenburg.quote:
Slechte beheersing van de Nederlandse taal valt wel mee, maar als je daadkrachtig op moet treden moet je in ieder geval minder stotterig uit je woorden kunnen komen ja.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:14 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het lijkt me een leuke vrouw, maar ze lijkt me gewoon niet geschikt. Onrustige energie, slechte beheersing van de Nederlandse taal. Dat kan gewoon niet.
Ja, daar gaat ze niks over zeggen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:15 schreef Merode32 het volgende:
Probeert ze de koning voor zich uit te schuiven?
Zou ik helemaal prima vinden, maar dromen mag.quote:
quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:15 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Weten de producers van de Tweede Kamer ook wel: anders zou niemand kijken. Die doen ze lekker als laatst
Heeft ze dat aangekondigd? Was even eten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:16 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Ja, daar gaat ze niks over zeggen.
Hahaha, je zou bijna zeggen dat het bewust gedaan is ja.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:15 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Dat is precies waar ik op wacht. Weten de producers van de Tweede Kamer ook wel: anders zou niemand kijken. Die doen ze lekker als laatst
Nee, maar dat verwacht ik.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:16 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Heeft ze dat aangekondigd? Was even eten.
Dat heeft ze dan gemeen met Van Toorenburgquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:16 schreef superniger het volgende:
Arib is niet prettig om naar te luisteren.
Dan heb je alsnog een niet-Nederlands sprekende voorzitter.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:16 schreef Keyos het volgende:
[..]
Zou ik helemaal prima vinden, maar dromen mag.
Neuh bosma maar elias word hetquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:17 schreef Maartenfr12 het volgende:
Overigens is degene die als eerste mag speechen zwaar in het nadeel. Iedereen is Van Toorenburg alweer vergeten, terwijl die denk ik de beste kandidaat zou zijn.
Jep, eens.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:15 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Slechte beheersing van de Nederlandse taal valt wel mee, maar als je daadkrachtig op moet treden moet je in ieder geval minder stotterig uit je woorden kunnen komen ja.
Valt me wel de laatste tijd op dat er veel Nederlandse Kamerleden zijn met een duidelijk hoorbaar accent.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:17 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dan heb je alsnog een niet-Nederlands sprekende voorzitter.
Onzin, 99% weet voor het debat al wie ze kiezen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:17 schreef Maartenfr12 het volgende:
Overigens is degene die als eerste mag speechen zwaar in het nadeel. Iedereen is Van Toorenburg alweer vergeten, terwijl die denk ik de beste kandidaat zou zijn.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:18 schreef Szura het volgende:
Had gehoopt op 17.30u stemming, dat gaat hem niet worden
Ik hoorde net dat het debat van 19:00 uur word uitgesteld ivm dinner psuzequote:Op woensdag 13 januari 2016 17:18 schreef Maartenfr12 het volgende:
Hoelaat zal het worden voor iedereen geweest is? Wil zo gaan eten.
Het zijn dan ook vertegenwoordigers van het Nederlandse volk. Niet van Haarlem en omstreken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:18 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Valt me wel de laatste tijd op dat er veel Nederlandse Kamerleden zijn met een duidelijk hoorbaar accent.
Haar Nederlands is toch prima? Weinig grammaticale fouten hoor.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:19 schreef BlackLining het volgende:
Dat verhaal van de PVV dat een voorzitter geen tweede paspoort heeft daar kun je voor of tegen zijn en lang of kort over discussiëren, en dat is op zich best interessant.
Maar dat een voorzitter fatsoenlijk Nederlands spreekt, dat lijkt me wel een acceptabele eis.
Ja, natuurlijk, maar ik bedoel meer dat er altijd zo gehamerd wordt op de slechte baankansen die mensen met een accent hebben, niet dat ik me er aan erg.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:19 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Het zijn dan ook vertegenwoordigers van het Nederlandse volk. Niet van Haarlem en omstreken.
De huidige voorzitter zou ook prima kunnen blijven zitten ja. Wil ze dat niet?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:20 schreef Lkw het volgende:
Wel heerlijk als de huidige voorzitter aan het woord komt en er opeens gewoon rustig en gecontroleerd zinnen worden gemaakt.
Of het is gewoon een kermis voor niksquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:20 schreef Keyos het volgende:
Als niemand vragen heeft zegt dat vaak al genoeg over je verhaal.
Veel klemtoonfouten en veel zoeken naar woorden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:20 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Haar Nederlands is toch prima? Weinig grammaticale fouten hoor.
Zoeken naar woorden heeft vooral te maken met de vele vragen en de korte tijd om er over na te denken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:21 schreef Lkw het volgende:
[..]
Veel klemtoonfouten en veel zoeken naar woorden.
Lekker kortzichtigquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:22 schreef Maartenfr12 het volgende:
Ik kan zo'n papzak niet serieus nemen.
Je moet mensen niet op uiterlijk beoordelen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:22 schreef Maartenfr12 het volgende:
Ik kan zo'n papzak niet serieus nemen.
Onder het fatsoenlijk spreken van een taal valt ook het formuleren van duidelijk zinnen en niet steeds ehh herfomuleren, opnieuw beginnen met geherformuleerde, beginnen met nieuwe zinnien.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:20 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Haar Nederlands is toch prima? Weinig grammaticale fouten hoor.
Hmja. Maar als iemand zo kortademig is, is dat ook niet echt handig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:22 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Je moet mensen niet op uiterlijk beoordelen.
Dat ademen tussen de zinnen door is anders ook behoorlijk storend. Maar je hebt gelijk, het formuleren van de zinnen ging vrij moeizaam.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:23 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Onder het fatsoenlijk spreken van een taal valt ook het formuleren van duidelijk zinnen en niet steeds ehh herfomuleren, opnieuw beginnen met geherformuleerde, beginnen met nieuwe zinnien.
De inhoud heb ik het even niet over he, maar dit is toch vele malen beter te volgen dan dat warrige verhaal van net?
Jij hebt de wijsheid wel in pacht he?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:23 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Sorry, ik weet dat je lid bent van de Elias-fanclub
Ik weet het niet..quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:21 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
De huidige voorzitter zou ook prima kunnen blijven zitten ja. Wil ze dat niet?
De PVV niet?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:26 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
D66 is te klein om een lid te missen. Zou niet handig zijn.
Nee hoor, ik vind het inhoudelijke verhaal bij een voorzitter gewoon niet zo interessant. Veel belangrijker dat iemand gewoon goed en duidelijk kan interrumperen en normaal en kalm blijft.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:25 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Jij hebt de wijsheid wel in pacht he?
Eens, tis ook onzin. Iedereen weet bij voorbaat al wie hij/zij kiest. Tijdverspilling dit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:27 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Nee hoor, ik vind het inhoudelijke verhaal bij een voorzitter gewoon niet zo interessant. Veel belangrijker dat iemand gewoon goed en duidelijk kan interrumperen en normaal en kalm blijft.
De D66-fractie heeft recent maandenlang zonder Vera Bergkamp gedaan (die zat in de FYRA-commissie) en bleef gewoon naar bijna alle debatten gaan. Slechts heel af en toe werd een minder belangrijk zorgdebat overgeslagen. Kan dus prima.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:28 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
De PVV gaat naar heel veel debatten niet toe. D66 probeert wel alles mee te pakken.
Ja als alle fracties al achter hun eigen man staan (opzich logisch) dan wordt het een stuk minder spannend. Maar toch zouden die speeches nog wel invloed kunnen hebben op de D66 en CDA-fracties.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:29 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Eens, tis ook onzin. Iedereen weet bij voorbaat al wie hij/zij kiest. Tijdverspilling dit.
Wordt die zetel dan niet opgevuld door een ander lid van die partij?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De D66-fractie heeft recent maandenlang zonder Vera Bergkamp gedaan (die zat in de FYRA-commissie) en bleef gewoon naar bijna alle debatten gaan. Slechts heel af en toe werd een minder belangrijk zorgdebat overgeslagen. Kan dus prima.
Verder klopt je quote hierboven trouwens gewoon hoor. Ik spreek alleen tegen dat die fractie te klein is om een voorzitter te leveren (en dus een actief Kamerlid te missen).
Nee, je blijft als voorzitter gewoon meestemmen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:31 schreef Fylax het volgende:
[..]
Wordt die zetel dan niet opgevuld door een ander lid van die partij?
Bovendien gaat de verkiezing beslecht worden op basis van de 2e voorkeur van diverse fracties en die is zeker nog niet overal bekend. De uitslag staat nog niet vast.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:31 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Ja als alle fracties al achter hun eigen man staan (opzich logisch) dan wordt het een stuk minder spannend. Maar toch zouden die speeches nog wel invloed kunnen hebben op de D66 en CDA-fracties.
Nee, de voorzitter blijft immers lid van de TK (en stemt ook), alleen doet die niet langer mee aan de debatten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:31 schreef Fylax het volgende:
[..]
Wordt die zetel dan niet opgevuld door een ander lid van die partij?
Wat is dan het probleemquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:32 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Nee, je blijft als voorzitter gewoon meestemmen.
Dat is niet helemaal waar. Je mag nog steeds meedoen aan de debatten. Dan moet je een ondervoorzitter vragen om het debat over te nemen. In de praktijk zie je dit echter zelden of nooit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Nee, de voorzitter blijft immers lid van de TK (en stemt ook), alleen doet die niet langer mee aan de debatten.
Hij zet wel in op zijn feitenkennis. Hij schermt er zelfs mee. Op zich slim, want het is wel degelijk van groot belang.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:32 schreef Maartenfr12 het volgende:
Opzich zal hij inhoudelijk best goed zijn, maar ik zie hem echt niet als voorzitter.
Ik heb een enorme hekel aan haar. Maar als voorzitter deed ze het goed ja. Maar god, wat heb ik een hekel aan haarquote:
True, maar ik denk dat Madeleine dat ook wel heeft. *team Madeleine*quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:34 schreef Lkw het volgende:
[..]
Hij zet wel in op zijn feitenkennis. Hij schermt er zelfs mee. Op zich slim, want het is wel degelijk van groot belang.
Lang genoeg naar Elias blijven kijken. Dan vergaat je de eetlust vanzelf.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:32 schreef KetchupFTW het volgende:
Verdomme straks moet ik eten als Bosma aan de beurt is.
Volgens mij speelt Elias bewust een beetje in op dat sentiment. Gerdi is de laatste kamervoorzitter die het goed deed. Het doet mij denken aan Republikeinse presidentskandidaten in de VS die om de haverklap de naam Reagan laten vallen.quote:
En terecht.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Maartenfr12 het volgende:
Op de facebookpagina 'Liefde voor Holland'![]()
[ afbeelding ]
Betere steun dan dit soort geleuter kan ze bijna niet krijgen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Maartenfr12 het volgende:
[ afbeelding ]
Ja.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Fylax het volgende:
Hoe zit dat trouwens he. Als er kamerleden bij de microfoon staan (die rij microfoons) en de voorzitter noemt dan de naam van degene die mag spreken.
Weet de voorzitter van alle 149 leden de naam?
Hm, ik vond haar wel grappig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:35 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik heb een enorme hekel aan haar. Maar als voorzitter deed ze het goed ja. Maar god, wat heb ik een hekel aan haar
quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Fylax het volgende:
Dat mag ik toch hopenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Fylax het volgende:
Hoe zit dat trouwens he. Als er kamerleden bij de microfoon staan (die rij microfoons) en de voorzitter noemt dan de naam van degene die mag spreken.
Is dat bijzonder? Lijkt me toch niet zo heel moeilijk als je een klein beetje geïnteresseerd bent in mensen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Fylax het volgende:
Ik denk overigens dat alle 150 kamerleden hun 149 collega's wel bij naam en toenaam kennen.quote:
Als voorzitter mag hij de hele dag zittenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:38 schreef SureD1 het volgende:
Elias is nu al paars en buiten adem...
De voorzitter weet dat doorgaans wel. En er is ook wel een spiekbriefje voorhanden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Fylax het volgende:
Ik had wel gehoopt dat ze daar op zou reageren, door er niet op te reageren negeert ze gewoon dat deel van de kamer dat er vragen over hadquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef Maartenfr12 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan het me niet voorstellen. Wel herkennen natuurlijk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:39 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Ik denk overigens dat alle 150 kamerleden hun 149 collega's wel bij naam en toenaam kennen.
Ik kom al wel tot ruim 100, dan zou het toch slecht zijn als een voorzitter die al jaren in de TK zetelt ze niet allemaal zou kennen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:39 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Ik denk overigens dat alle 150 kamerleden hun 149 collega's wel bij naam en toenaam kennen.
Ik denk niet dat het haar steunt. Het is wél onterecht geleuter. Ze is gewoon een Nederlandse onderdaan en als zodanig is ze parlementariër.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Betere steun dan dit soort geleuter kan ze bijna niet krijgen.
Dat is waar, maar ze weten het op die pagina altijd extreem ongenuanceerd te brengen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:40 schreef opreis het volgende:
[..]
Ik had wel gehoopt dat ze daar op zou reageren, door er niet op te reageren negeert ze gewoon dat deel van de kamer dat er vragen over had
Tuurlijk wel. Als je bij een wat grotere organisatie werkt ken je ook zo 150 man bij naam (en de rest). Dat lukt echt wel als je niet al te dom bentquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:40 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik kan het me niet voorstellen. Wel herkennen natuurlijk.
Soms kennen ze de ministers niet eens:quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:39 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Maar ook die mensen horen bij de bevolking die je als kamervoorzitter hoort te vertegenwoordigenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:41 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ze weten het op die pagina altijd extreem ongenuanceerd te brengen.
Klopt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:42 schreef Confetti het volgende:
Die Arib schijnt ooit geroepen te hebben dat als de PVV aan de macht komt ze direct terug gaat naar Marokko.
Wat een loyaliteit
Je gaf net dan ook al aan de inhoud in het algemeen totaal niet interessant te vinden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:42 schreef Maartenfr12 het volgende:
Ik kan me eigenlijk totaal niet concentreren op de inhoud van hun speeches.
Dit was wel heel gênant, tering.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:43 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Soms kennen ze de ministers niet eens:
Hij ademt al vanaf de eerste seconde zo sterk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:38 schreef SureD1 het volgende:
Elias is nu al paars en buiten adem...
Ik deed net een poging om naar Elias te luisterenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:43 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je gaf net dan ook al aan de inhoud in het algemeen totaal niet interessant te vinden.
LPF legend.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:43 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik ben vrij slim (al zeg ik het zelf) maar zoveel namen onthoudenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Als je bij een wat grotere organisatie werkt ken je ook zo 150 man bij naam (en de rest). Dat lukt echt wel als je niet al te dom bent
Wat heeft die gesnoven?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:43 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zegt alles over haar eigenlijk. Nog altijd een Marokkaan in hart en nieren die door de PvdA doorheen wordt gedrukt omdat ze niet willen toegeven aan Wilders. Wat een partij blijft het toch ook.quote:
Oui.quote:
Artikel 47. Schorsing of sluiting van de vergaderingquote:
quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:45 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja wtf?Kan toch desnoods met een app.
Het moet natuurlijk wel een beetje degelijk en veilig werken. Is ook zo lullig als je er na drie jaar achterkomt dat alle stemmingen vanaf het begin af aan door een Chinese hacker zijn aangestuurd.quote:
Alleen de Limburgersquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:46 schreef Maartenfr12 het volgende:
Hoeveel kamerleden zouden er nog Duits spreken eigenlijk?
Dat na 11 uur een besluit van de Kamer vereist is over het voortzetten van de vergadering.quote:
Détournement de pouvoir is toch volledig onbekend binnen de VVD.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:46 schreef H.FR het volgende:
Waarom moet je in 's hemelsnaam Frans kunnen?![]()
![]()
Als ze wat minder vakantie (reces) hebben, dan kan dat ook wel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:47 schreef Fylax het volgende:
[..]
Dat na 11 uur een besluit van de Kamer vereist is over het voortzetten van de vergadering.
Alle PVV'ers, hebben ze geleerd van hun vaders.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:46 schreef Maartenfr12 het volgende:
Hoeveel kamerleden zouden er nog Duits spreken eigenlijk?
Opzich mag je van een voorzitter wel verwachten dat hij zijn talen spreekt. Iedereen is tegenwoordig alleen maar geconcentreerd op dat Engels, 25 jaar geleden spraken in Nederland nog meer mensen Duits dan Engels.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:46 schreef H.FR het volgende:
![]()
Lijkt mij heel zinvol gezien de positie van Duitsland. Liever Duits dan Arabisch.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:47 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Alle PVV'ers, hebben ze geleerd van hun vaders.
Scheelt dat ze in de periferie van het land zeer efficiënte mengvormen hebben gecreëerd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:47 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Opzich mag je van een voorzitter wel verwachten dat hij zijn talen spreekt. Iedereen is tegenwoordig alleen maar geconcentreerd op dat Engels, 25 jaar geleden spraken in Nederland nog meer mensen Duits dan Engels.
Wat kan de PvdA er met 36 van de 150 zetels er dan precies doordrukken?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:45 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zegt alles over haar eigenlijk. Nog altijd een Marokkaan in hart en nieren die door de PvdA doorheen wordt gedrukt omdat ze niet willen toegeven aan Wilders. Wat een partij blijft het toch ook.
Lijkt mij ook. Ook nog gewoon een ontzettend makkelijke taal om te spreken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:48 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Lijkt mij heel zinvol gezien de positie van Duitsland. Liever Duits dan Arabisch.
Elias en Bosma.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:47 schreef Faux. het volgende:
Hij is mijn favoriet tot nu toe, puur kijkend naar kwaliteiten
Diplomatiek best belangrijk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:46 schreef H.FR het volgende:
![]()
Vind ik echt ongelofelijk. Sorry.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:48 schreef KetchupFTW het volgende:
Ik heb nu 4 jaar Duits gehad en kom amper verder dan mijn naam.
Ik vrees dat het die Marokkaanse wordt puur om de PVV te pesten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:45 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zegt alles over haar eigenlijk. Nog altijd een Marokkaan in hart en nieren die door de PvdA doorheen wordt gedrukt omdat ze niet willen toegeven aan Wilders. Wat een partij blijft het toch ook.
Je mag toch verwachten dat iedere Europeaan fatsoenlijk Engels kan. En waarom Frans en geen Duits, bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:47 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Opzich mag je van een voorzitter wel verwachten dat hij zijn talen spreekt. Iedereen is tegenwoordig alleen maar geconcentreerd op dat Engels, 25 jaar geleden spraken in Nederland nog meer mensen Duits dan Engels.
KetchupFürDerSieg.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:48 schreef KetchupFTW het volgende:
Het kan handig zijn, maar van mij hoeft dat ook niet nee. Die Fransen lullen maar Engels tegen ons. Of Nederlands, mooie taalquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:46 schreef H.FR het volgende:
![]()
Alle drie lijken me vrij belangrijk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:49 schreef H.FR het volgende:
[..]
Je mag toch verwachten dat iedere Europeaan fatsoenlijk Engels kan. En waarom Frans en geen Duits, bijvoorbeeld?
Ik houd hierboven juist een pleidooi voor het Duitsquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:49 schreef H.FR het volgende:
[..]
Je mag toch verwachten dat iedere Europeaan fatsoenlijk Engels kan. En waarom Frans en geen Duits, bijvoorbeeld?
Wat is ketchup in het Duits?quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:48 schreef KetchupFTW het volgende:
Ich auch.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:49 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Vind ik echt ongelofelijk. Sorry.
Ze proberen haar als kandidaat erdoorheen te drukken bedoel ik. Ze wilden die andere niet doorschuiven omdat het anders zou lijken dat ze Wilders hun zin gaven.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat kan de PvdA er met 36 van de 150 zetels er dan precies doordrukken?
En wat heeft Wilders er mee te maken?
Dat ze een Marokkaanse is, is voor mij niet relevant. Ik vind mevrouw Arib gewoon niet sterk overkomen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:49 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Elias en Bosma.
Die twee vrouwtjes mogen bij de eerste exit wat mij betreft. Genoeg hysterie gehad. En een Marokkaanse in de Tweede Kamer is totaal onacceptabel.
Elias of Toorenburg dusver, Bosma komt nog.quote:
Ik hou het maar bij Engels, die is tenminste uitstekendquote:
Nee maar serieus, als je ook maar een heel klein beetje je best doet kun je binnen de kortste keren redelijk in het Duits communiceren. De woordvolgorde is vrijwel altijd hetzelfde als het Nederlands.quote:
Tja, andere landen vinden het natuurlijk leuk als je hun taal spreekt, maar nogmaals: van een Europeaan mag verwacht worden dat men Engels kan. Dus een taal erbij -> leer dan een Chinees dialect.quote:
Russisch. Grote taal en belangrijke partner.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:51 schreef H.FR het volgende:
[..]
Tja, andere landen vinden het natuurlijk leuk als je hun taal spreekt, maar nogmaals: van een Europeaan mag verwacht worden dat men Engels kan. Dus een taal erbij -> leer dan een Chinees dialect.
Zeg dat maar tegen 90% in de Europese fractie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:51 schreef H.FR het volgende:
[..]
Tja, andere landen vinden het natuurlijk leuk als je hun taal spreekt, maar nogmaals: van een Europeaan mag verwacht worden dat men Engels kan. Dus een taal erbij -> leer dan een Chinees dialect.
Stellen de agenda samen en dergelijke. Wikipedia is je vriend.quote:
Ja, Spaans is ook belangrijk, Portugees wordt ook veel gesproken. Straks is het einde zoek.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alle drie lijken me vrij belangrijk.
Ja, dat vergeet ik nog inderdaad.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:52 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Russisch. Grote taal en belangrijke partner.
Dat maakt GroenLinks en PvdA niet uit. Als ze de PVV maar kunnen sarrenquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:51 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat ze een Marokkaanse is, is voor mij niet relevant. Ik vind mevrouw Arib gewoon niet sterk overkomen.
Opzich prima hoor. Maar iedereen wordt er wel ontzettend lui van.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:53 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ja, Spaans is ook belangrijk, Portugees wordt ook veel gesproken. Straks is het einde zoek.
Niet voor niets leert iedereen Engels.
Principieel zou je al geen andere taal dan Engels moeten willen spreken op Europees niveau.
Ja, toch te triest voor woorden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:52 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen 90% in de Europese fractie.
Mwa, het houdt je niet tegen om dan alsnog andere talen te leren omdat het gewoon leuk is of om de verbinding te zoeken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:54 schreef Maartenfr12 het volgende:
[..]
Opzich prima hoor. Maar iedereen wordt er wel ontzettend lui van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |