abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158538520
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 08:45 schreef Danny het volgende:

[..]

Dat is hoe veel mensen het graag zien. Mensen zijn vergeten wat plezier is, en misgunnen anderen dat dan ook. Daarvoor worden dan diverse 'smoesjes' aangevoerd. Meestal 'overlast'.
De definitie van plezier die jij aanhangt is niet leidend natuurlijk. Als jij het plezierig vindt midden op straat te pissen wil nog niet zeggen dat iedereen dat plezierig vindt. Heeft niets met misgunnen te maken.

Vuurwerk wordt steeds heftiger, dat komt ieder jaar weer naar voren. Er gaan halve granaten af hier in de stad. Prima dat men van vuurwerk wil genieten maar ik zit niet te wachten op ontploffingen in mijn straat. Dat het illegaal vuurwerk is doet daar weinig aan af. Als je daar strenger op controleert zal dat veel geld gaan kosten. Als je het verbied zal het zeker niet alles uitbannen maar de controle zal in ieder geval makkelijker gaan, het mag gewoon niet. Dus wat mij betreft beginnen met een verbod op knalvuurwerk voor consumenten.
pi_158538560
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:46 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Hij geeft in zijn opzet in ieder geval aan dat hij er rekening mee houdt en geeft daarbij ook aan wat de manco's zijn. Geheel waterdicht is het nooit, maar bottomline blijft dat er geen vergelijking mogelijk is met een willekeurige internetpoll waar met geen enkele voorwaarde rekening gehouden wordt.
Wellicht dat er nog een groot gat zit tussen een gemiddelde FOK poll en wat de Hond doet. Maar het gat tussen de Hond en 'wetenschappelijk geloofwaardige statistiek' lijkt me nog veel groter.

Ik hecht ieg weinig waarde aan de peilingen van de Hond.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158538764
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht dat er nog een groot gat zit tussen een gemiddelde FOK poll en wat de Hond doet. Maar het gat tussen de Hond en 'wetenschappelijk geloofwaardige statistiek' lijkt me nog veel groter.
Waar baseer je dit op? In de peilingen van De Hond wordt tenminste rekening gehouden met enkele voorwaarden. In de peiling van FOK met geen enkele. In dit artikel wordt als kritiek geuit dat als tekortkoming geldt dat er geen sprake is van aselecte werving. Is dat naar jouw mening de grootste tekortkoming? Welke onderzoeken/peilingen voldoen hier naar jouw mening wel aan?
pi_158539091
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 13:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op? In de peilingen van De Hond wordt tenminste rekening gehouden met enkele voorwaarden. In de peiling van FOK met geen enkele. In dit artikel wordt als kritiek geuit dat als tekortkoming geldt dat er geen sprake is van aselecte werving. Is dat naar jouw mening de grootste tekortkoming? Welke onderzoeken/peilingen voldoen hier naar jouw mening wel aan?
Oh, ik betwist niet dat FOK polls nog veel onbetrouwbaarder zijn.

Ik zeg alleen: in de wetenschappelijke wereld ligt de lat nog veel hoger. Daar moet exact en objectief gecontroleerd kunnen worden hoe de gegevens zijn verkregen, en dat is bij de Hond eenvoudig niet het geval. Die moeten we maar op zijn blauwe ogen geloven dat zijn methodieken deugen.

Het doel van de Hond is dan ook niet wetenschappelijk onderzoek, maar vaak gepubliceerd worden in de media. Daarom worden er ook zo veel van zijn onderzoeken in de publiciteit gebracht. De media smullen ervan, en zoals met zo'n beetje alle nieuwsberichten vraagt niemand zich af of het deugt. Het doet er niet toe.

Voor de wetenschappelijke wereld is de Hond niet interessant.
pi_158539376
Overigens, zelfs als de poll in de OP betrouwbaar genoemd kan worden dan is dat nog steeds op z'n best een ad populum argument voor het behoud van de vuurwerktraditie.

"Wat de meerderheid vindt" is lang niet altijd wenselijk. Dat is eigenlijk alleen zo in vraagstukken die puur een kwestie van smaak zijn, zonder consequenties.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:00:22 #106
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540087
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 13:28 schreef Molurus het volgende:

"Wat de meerderheid vindt" is lang niet altijd wenselijk. Dat is eigenlijk alleen zo in vraagstukken die puur een kwestie van smaak zijn, zonder consequenties.
Dat lijkt me hier toch wel aan de hand.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158540160
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat lijkt me hier toch wel aan de hand.
800 mensen die zich per jaar melden op de spoedeisende hulp, 13 miljoen Euro schade... ik noem dat niet 'zonder consequenties'.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:07:54 #108
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540224
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

800 mensen die zich per jaar melden op de spoedeisende hulp, 13 miljoen Euro schade... ik noem dat niet 'zonder consequenties'.
Gezien het aantal mensen dat vuurwerk afsteekt is dat verwaarloosbaar.
pi_158540258
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Gezien het aantal mensen dat vuurwerk afsteekt is dat verwaarloosbaar.
Ik betwijfel dat die slachtoffers en de mensen die die schade moeten betalen die mening delen. Vooral degenen die zelf geen vuurwerk afsteken.

Zoals gezegd, deze discussie heeft veel weg van de discussie over wapenbezit in de VS.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:12:47 #110
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540354
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat die slachtoffers en de mensen die die schade moeten betalen die mening delen. Vooral degenen die zelf geen vuurwerk afsteken.
Dus? Dat is een leeg statement. Ik zag je net van leer trekken tegen de antiwetenschappelijke de Hond en daar ben ik het mee eens. Maar dit is net zo min constructief.

Bijvoorbeeld, laat maar eens zien dat die 13 miljoen alleen toe te schrijven is aan vuurwerk.
pi_158540439
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dus? Dat is een leeg statement. Ik zag je net van leer trekken tegen de antiwetenschappelijke de Hond en daar ben ik het mee eens. Maar dit is net zo min constructief.
Wat een vreemde vergelijking. Dat ging over waarheidsvinding / degelijk statistisch onderzoek. Of we de schade nog acceptabel of verwaarloosbaar vinden is eerder een moreel vraagstuk. Een vraagstuk waarin wij kennelijk van mening verschillen, dat kan.

Of vind je wat ik daar zeg een onredelijke aanname? Het lijkt me triviaal waar, niet iets dat het onderzoeken waard is. Het gaat natuurlijk wel om een minderheid, de meeste mensen zijn geen vuurwerkslachtoffers. De centrale vraag hier is: doet dat er moreel gezien toe?

quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:12 schreef Fir3fly het volgende:

Bijvoorbeeld, laat maar eens zien dat die 13 miljoen alleen toe te schrijven is aan vuurwerk.
Dat is wel redelijk objectief te constateren hoor. Dat is gewoon gebaseerd op wat er bij verzekeraars wordt gedeclareerd. Dat is lang niet zo vaag als de poll waar dit topic over gaat.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:19:39 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540518
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat een vreemde vergelijking. Dat ging over waarheidsvinding / degelijk statistisch onderzoek. Of we de schade nog acceptabel of verwaarloosbaar vinden is eerder een moreel vraagstuk. Een vraagstuk waarin wij kennelijk van mening verschillen, dat kan.

Nou niet echt. 800 gewonden tegenover miljoenen gebruikers is simpelweg verwaarloosbaar. Je zou zelfs kunnen stellen dat er flink wat dingen veel gevaarlijker zijn waar deze discussie niet over gevoerd wordt. Dit heeft niets met moraliteit te maken maar simpelweg emotionele reflexen en afgunst.

quote:
Dat is wel redelijk objectief te constateren hoor. Dat is gewoon gebaseerd op wat er bij verzekeraars wordt gedeclareerd. Dat is lang niet zo vaag als de poll waar dit topic over gaat.
Wordt dat gedeclareerd als daadwerkelijke vuurwerkschade?
pi_158540568
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nou niet echt. 800 gewonden tegenover miljoenen gebruikers is simpelweg verwaarloosbaar. Je zou zelfs kunnen stellen dat er flink wat dingen veel gevaarlijker zijn waar deze discussie niet over gevoerd wordt. Dit heeft niets met moraliteit te maken maar simpelweg emotionele reflexen en afgunst.
In welk opzicht is er precies sprake van afgunst?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_158540573
quote:

[..]

Wordt dat gedeclareerd als daadwerkelijke vuurwerkschade?
Er wordt geen schade gedekt zonder dat duidelijk is hoe de schade is ontstaan. Verzekeraars zijn daar nogal strikt in. :P
pi_158540655
quote:

[..]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waar precies ligt jouw grens van 'verwaarloosbaar'? Hoeveel slachtoffers is voor jou toch net niet verwaarloosbaar meer?

En maakt het voor jou iets uit of die 800 mensen zelf vuurwerk afsteken? (Voor mij een redelijk belangrijk verschil.)

En vergeet de materiele schade niet. :P Welk bedrag is voor jou nog acceptabel?

Je kunt wel mekkeren over afgunst, maar de implicatie van je standpunt is dat daar ergens grenzen moeten liggen. Ik ben wel benieuwd waar jij die grenzen dan legt.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:27:16 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540694
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er wordt geen schade gedekt zonder dat duidelijk is hoe de schade is ontstaan. Verzekeraars zijn daar nogal strikt in. :P
De vraag is dan hoeveel dan gedekt wordt.
pi_158540724
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De vraag is dan hoeveel dan gedekt wordt.
http://www.nu.nl/jaarwiss(...)en-miljoen-euro.html

Even los van de vraag hoe hoog het bedrag nu precies wordt, welk deel daarvan is toe te schrijven aan vuurwerk, en hoe betrouwbaar die statistieken precies zijn... de vraag blijft staan: wat vinden we nog acceptabel? Wat noem jij nog 'verwaarloosbaar'?
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:33:07 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540785
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waar precies ligt jouw grens van 'verwaarloosbaar'? Hoeveel slachtoffers is voor jou toch net niet verwaarloosbaar meer?

En maakt het voor jou iets uit of die 800 mensen zelf vuurwerk afsteken? (Voor mij een redelijk belangrijk verschil.)
Maakt niet uit. Het blijft ongelooflijk weinig. Die grens is redelijk makkelijk vast te stellen als we kijken naar andere fenomen waar waar veel meer 'schade' ontstaat en waar deze discussie niet gevoerd wordt.

Vergeet niet dat het fenomeen vuurwerk al enorm beperkt is en alleen nog maar beperkter zal worden.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:35:13 #119
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540826
quote:
Het gaat om vandalisme waar vuurwerk als middel wordt gebruikt. De vraag is dan of dat bedrag lager zal worden als vuurwerk niet meer legaal verkrijgbaar is.
pi_158540831
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Het blijft ongelooflijk weinig. Die grens is redelijk makkelijk vast te stellen als we kijken naar andere fenomen waar waar veel meer 'schade' ontstaat en waar deze discussie niet gevoerd wordt.
Als dat zo makkelijk is, doe dat dan eens?

En waarom zouden andere 'fenomenen waar veel meer 'schade' ontstaat' daarin maatgevend zijn? In welk opzicht dienen die fenomenen vergelijkbaar zijn? (Kun je voorbeelden geven?)
pi_158540839
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het gaat om vandalisme waar vuurwerk als middel wordt gebruikt. De vraag is dan of dat bedrag lager zal worden als vuurwerk niet meer legaal verkrijgbaar is.
Daar twijfel ik niet aan. Jij wel?

Dit heeft echt eng veel weg van het "guns don't kill people, people do" argument in de VS.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:38:11 #122
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540867
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat zo makkelijk is, doe dat dan eens?

En waarom zouden andere 'fenomenen waar veel meer 'schade' ontstaat' daarin maatgevend zijn? In welk opzicht dienen die fenomenen vergelijkbaar zijn? (Kun je voorbeelden geven?)
Roken bijvoorbeeld. Dat vinden we als maatschappij prima. Alcohol. Soft drugs. Etcetera.

Maar ook evenementen als voetbalwedstrijden. Niet zo moeilijk dus.
pi_158540893
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Roken bijvoorbeeld. Dat vinden we als maatschappij prima. Alcohol. Soft drugs. Etcetera.
Dat zijn risico's die mensen voor zichzelf nemen, niet voor anderen. Niet vergelijkbaar wat mij betreft.

quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:38 schreef Fir3fly het volgende:

Maar ook evenementen als voetbalwedstrijden. Niet zo moeilijk dus.
Daar is schade aan derden voor mij eveneens een groot bezwaar. Wat mij betreft betalen de voetbalclubs elke cent daarvan.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:39:57 #124
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540903
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar twijfel ik niet aan.
Kun je dat bewijzen cq onderbouwen? Grote groepen dronken mensen op straat verbieden lijkt mij veel effectiever.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:44:24 #125
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540986
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zijn risico's die mensen voor zichzelf nemen, niet voor anderen. Niet vergelijkbaar wat mij betreft.

Onzin. Hoeveel mensen stappen met een slok op in de auto? Of stoned. Of richten vernielingen aan etcetera.
quote:
Daar is schade aan derden voor mij eveneens een groot bezwaar. Wat mij betreft betalen de voetbalclubs elke cent daarvan.
Aha. Dus het gaat om de schuldvraag. Vuurwekschade moet dus betaald worden door de gebruikers. Dan hoeft het niet verboden worden. In hoeverre is dit niet al het geval?
pi_158541094
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Onzin. Hoeveel mensen stappen met een slok op in de auto? Of stoned. Of richten vernielingen aan etcetera.
Je bent je ervan bewust dat die zaken wel verboden zijn? :D

quote:

[..]

Aha. Dus het gaat om de schuldvraag. Vuurwekschade moet dus betaald worden door de gebruikers. Dan hoeft het niet verboden worden.
Bewust de gezondheidsrisico's en schaderisico's van derden verhogen voor geen enkele andere reden dan dat je daar persoonlijk lol in hebt is wat mij betreft per definitie not done.

Wat je hier zegt is een non-sequitur.

quote:

In hoeverre is dit niet al het geval?
Niet.
pi_158541122
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Kun je dat bewijzen cq onderbouwen? Grote groepen dronken mensen op straat verbieden lijkt mij veel effectiever.
Je zoekt een wetenschappelijk bewijs dat minder vuurwerk tot minder vuurwerkschade leidt? :')

Kom op zeg.
  Admin zaterdag 26 december 2015 @ 14:49:52 #128
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158541132
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 10:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Overlast in de vorm van lawaai en rommel zit ik niet zo mee. Maar overlast in de vorm van letselschade en materiale schade aan eigendommen zie ik wel als een probleem.

Dat uitleggen als anderen een pleziertje misgunnen vind ik net even te makkelijk.

Als we daar puur utilitaristisch naar gaan kijken dan kunnen we net zo goed weer mensen voor de leeuwen gaan gooien. Vervelend voor die mensen, maar denk toch eens aan het collectieve plezier dat de grote massa daar aan overhoudt.
Mja, kinderen die voetballen op straat kunnen ook schade veroorzaken. Ballen door het raam, deuken in de auto. Ook maar verbieden. Kind dat nog maar net kan fietsen en je auto raakt? Verbieden die hap. Leren fietsen doe je maar binnen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 10:09 schreef Euribob het volgende:

En hoe ga je dat precies doen? Maanden van tevoren aan de grens controleren? Alle politieagenten op Oudejaarsavond dozen vuurwerk laten bekijken om zo het illegale spul eruit te halen?
Geen idee. Dat is niet mijn probleem.

quote:
Een totaal verbod op particulier vuurwerk is veel gemakkelijker te handhaven; paar jaar streng controleren in de wijken en lokale vuurwerkshows laten organiseren en het aantal mensen dat vuurwerk voor zichzelf gebruikt zal aanzienlijk gedaald zijn.
Shows organiseren is vééél te duur. Dat kunnen de meeste gemeentes helemaal niet betalen. Hier in Zwolle is twee jaar geleden het vuurwerk met koninginnedag afgelast wegens te weinig geld. Verder is het best wel naief om te denken dat méér overtredingen makkelijker te handhaven zouden zijn dan de relatief weinig overtredingen die nu plaatsvinden. Gaan ze oudejaarsavond iedereen die een potje aansteekt aanhouden? Waar gaan ze al die mensen laten? En waar gaan ze al die agenten vandaan halen? Die kunnen nu niet eens handhaven.
Als nu iemand vuurwerk afsteekt kunnen ze dus niet handhaven - zo blijkt - maar als ALLE vuurwerk verboden zou zijn zouden ze opeens dat wél kunnen. Rare redenering.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 10:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, ik kan niet beoordelen waar die cijfers op zijn gebaseerd, en ik ben niet bereid Google op haar woord te geloven.
Ah ok. Je baseert het op je onderbuik :)

quote:
Ten eerste omdat ze geen gegevens vrijgeven over hoe die informatie is verkregen - dat is sowieso al een no-no voor een degelijk statistisch onderzoek, ten tweede omdat Google enorme commerciele belangen heeft om de kwaliteit van de data rooskleuriger voor te stellen dan die is.
Huh? Hoe is een leeftijdscategorie X rooskleuriger dan leeftijdscategorie Y? Google heeft er - al is het alleen al vanwege de advertentiekliks - enorm veel aan om dergelijke info zo correct mogelijk te krijgen. Dat maakt de advertenties namelijk veel sucesvoller en dus meer waard.

quote:
Aantallen en geografische oorsprong enzo, dat geloof ik allemaal wel. Maar naar specifieke persoonskenmerken, daar zet ik echt grote vraagtekens bij. Dan zou ik minimaal willen weten hoe die gegevens zijn verkregen. "Misschien doen ze wel iets met google accounts, ik weet het niet" vind ik dan niet zo heel sterk.
Ik neem zomaar aan dat de expertise en miljarden aan research en development het wat dat betreft winnen van jouw onderbuik. Sorry.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 11:49 schreef Jaroon het volgende:
En dat je als straf als politie ook persoon + omgeving verboden mag uitdelen. Dat als Danny iets fout doet hij geen vuurwerk in zeg een straal van 20 meter om hem heen mag hebben.
:D
Dat ik dan opgepakt wordt omdat mijn buurman vuurwerk heeft? De drang naar een totalitaire politiestaat is groot bij sommigen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
Schrijf dan gewoon 'slechts 15 procent van de bezoekers van fok.nl vindt....'
Maurice de Hond zegt ook niet 'x procent van de mensen die zich hebben ingeschreven bij hun panel vindt'. Maar ik had van jouw anti-FOK! houding eigenlijk weinig zinvollers verwacht :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:43 schreef probeer het volgende:
Danny houdt van vuurwerk, en wil nu even doen alsof 'demensen' het met hem eens zijn?

Ooit gehoord van de term 'bias'?
Ja, dat kwam ik tegen bij de mensen die anti-vuurwerk zijn en elke peiling die niet in hun straatje past meteen aan de kant smijt met drogredenen en onderbuikgemor :D
^O^

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mensen hebben altijd grote moeite om hun eigen biassen te zien. Daarom zijn ze ook zo hardnekkig. :)
Jij barst van de zelfkennis zie ik ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:47 schreef Tem het volgende:

[..]

De definitie van plezier die jij aanhangt is niet leidend natuurlijk. Als jij het plezierig vindt midden op straat te pissen wil nog niet zeggen dat iedereen dat plezierig vindt. Heeft niets met misgunnen te maken.
Midden op straat pissen is echter verboden. Vuurwerk afsteken niet.

quote:
Vuurwerk wordt steeds heftiger, dat komt ieder jaar weer naar voren.
Vuurwerk was in mijn jeugd vele malen heftiger dan nu. Mensen zijn nu gewoon minder gewend en meegegroeid in de jankzakkencultuur en klaag-gemeenschap. Het is nu doodnormaal om je overal aan te storen, over alles te zeiken en zeuren en te verwachten dat de overheid op alles wat je niet leuk vindt een verbod afvaardigt. Dat werkt voor veel mensen prima, alleen houden die dombo's allemaal totaal geen rekening met het feit dat hun eigen hobby of tijdverdrijf wellicht óók een keer aan de beurt is. Als iemand zich eraan stoort dat je op een terrasje alcohol nuttigt bijvoorbeeld (want slecht voorbeeld voor kinderen die langslopen). Ik noem maar wat. Zijn duizenden dingen die verboden kunnen worden. En op dát moment zijn de mensen die zo graag willen dat de overheid alles verbiedt opeens degenen die het hardst huilen dat ze niets verkeerds doen.

quote:
Er gaan halve granaten af hier in de stad. Prima dat men van vuurwerk wil genieten maar ik zit niet te wachten op ontploffingen in mijn straat.
Je beseft dat granaten geen vuurwerk zijn? Die twee zijn compleet verschillende dingen. Granaten zijn al verboden.

quote:
Dat het illegaal vuurwerk is doet daar weinig aan af.
Behalve dat dat al verboden is.

quote:
Als je daar strenger op controleert zal dat veel geld gaan kosten. Als je het verbied zal het zeker niet alles uitbannen maar de controle zal in ieder geval makkelijker gaan, het mag gewoon niet. Dus wat mij betreft beginnen met een verbod op knalvuurwerk voor consumenten.
Ja. Net zoals de drooglegging in de VS. Dat was destijds ook een daverend succes. Alcohol was compleet verboden en dus was het heel makkelijk te handhaven.
Net zoals harddrugs. Compleet verboden en voila; niemand gebruikt harddrugs. Ow, wacht...

Mensen die beweren dat een algeheel verbod op vuurwerk het probleem met illegaal vuurwerk oplost gebruiken dat argument imo alleen maar om te verhullen dat ze enigszins verzuurd zijn en anderen hun plezier misgunnen. Of ze denken niet verder dan hun eigen voordeur. Dan kan ook :)
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_158541148
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

De tijden veranderen. Achterlijke gebruiken dienen te worden gesloopt, ook als ze 'identiteit' geven. Dat geldt net zoveel voor stierenvechten in Spanje als voor vuurwerk in Nederland.
Wie bepaalt of iets achterlijk is, ben je lid van de moraalpolitie? Ben ook niet tegen stierenvechten, varkenshouderij is onmenselijker. En waarom moet ik voor de Spanjaarden bepalen of stierenvechten achterlijk is, zelfs al zou ik dat vinden.

Ik vind het allemaal zo hypocriet, en ander iets verbieden want x. Gun elkaar nou gewoon eens iets.
Whatever...
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:51:14 #130
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158541167
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat die zaken wel verboden zijn? :D

De auto zelf niet. Of ga je die de schuld geven van de schade? Bovendien zijn vandalisme en illegaal vuurwerk ook al verboden. Geen argument derhalve.

quote:
Bewust de gezondheidsrisico's en schaderisico's van derden verhogen voor geen enkele andere reden dan dat je daar persoonlijk lol in hebt is wat mij betreft per definitie not done.
Dit geldt voor vrijwel alles waar mensen plezier in hebben. Voetbalwedstrijden verbieden dan maar?

Leeg statement dus.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:53:18 #131
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158541224
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zoekt een wetenschappelijk bewijs dat minder vuurwerk tot minder vuurwerkschade leidt? :')

Kom op zeg.
Valt me erg tegen van je. Jammer.

Je maakt het vrij duidelijk dat jouw standpunt alleen maar gebaseerd is op het feit dat je vuurwerk 'achterlijk' vindt.
pi_158541284
Fitter, happier, more productive. ...ok computer
Whatever...
pi_158542506
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:49 schreef Danny het volgende:
Midden op straat pissen is echter verboden. Vuurwerk afsteken niet.

quote:
Vuurwerk wordt steeds heftiger, dat komt ieder jaar weer naar voren.
Vuurwerk was in mijn jeugd vele malen heftiger dan nu. Mensen zijn nu gewoon minder gewend en meegegroeid in de jankzakkencultuur en klaag-gemeenschap. Het is nu doodnormaal om je overal aan te storen, over alles te zeiken en zeuren en te verwachten dat de overheid op alles wat je niet leuk vindt een verbod afvaardigt. Dat werkt voor veel mensen prima, alleen houden die dombo's allemaal totaal geen rekening met het feit dat hun eigen hobby of tijdverdrijf wellicht óók een keer aan de beurt is. Als iemand zich eraan stoort dat je op een terrasje alcohol nuttigt bijvoorbeeld (want slecht voorbeeld voor kinderen die langslopen). Ik noem maar wat. Zijn duizenden dingen die verboden kunnen worden. En op dát moment zijn de mensen die zo graag willen dat de overheid alles verbiedt opeens degenen die het hardst huilen dat ze niets verkeerds doen.

quote:
Er gaan halve granaten af hier in de stad. Prima dat men van vuurwerk wil genieten maar ik zit niet te wachten op ontploffingen in mijn straat.
Je beseft dat granaten geen vuurwerk zijn? Die twee zijn compleet verschillende dingen. Granaten zijn al verboden.

quote:
Dat het illegaal vuurwerk is doet daar weinig aan af.
Behalve dat dat al verboden is.

quote:
Als je daar strenger op controleert zal dat veel geld gaan kosten. Als je het verbied zal het zeker niet alles uitbannen maar de controle zal in ieder geval makkelijker gaan, het mag gewoon niet. Dus wat mij betreft beginnen met een verbod op knalvuurwerk voor consumenten.
Ja. Net zoals de drooglegging in de VS. Dat was destijds ook een daverend succes. Alcohol was compleet verboden en dus was het heel makkelijk te handhaven.
Net zoals harddrugs. Compleet verboden en voila; niemand gebruikt harddrugs. Ow, wacht...

Mensen die beweren dat een algeheel verbod op vuurwerk het probleem met illegaal vuurwerk oplost gebruiken dat argument imo alleen maar om te verhullen dat ze enigszins verzuurd zijn en anderen hun plezier misgunnen. Of ze denken niet verder dan hun eigen voordeur. Dan kan ook
Staaltje ongekende GeenStijl retoriek. :) Vuurwerk afsteken is het grootste deel van de tijd ook verboden en dan gebeuren juist de grootste ongelukken.

Maar dan zal ik wel verzuurde jankzak zijn. Ik woon nog steeds in het centrum van Rotterdam en zie het vuurwerk met het jaar heftiger worden en de schade wordt steeds hoger, dat staat al jaren in de media vast maar niet op FOK! natuurlijk ;) . Misschien is dat in Zwolle minder, kan natuurlijk. Je poneert je eigen mening continue als waarheid en als iemand daar tegenin gaat is het een jankzak en een verzuurde dombo die het "plezier" van iedereen wil weghalen. Fijne kerst, ik heb geen zin op deze manier in discussie te gaan en ga naar de visite.
  zaterdag 26 december 2015 @ 16:11:08 #134
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_158543015
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 15:48 schreef Tem het volgende:

Maar dan zal ik wel verzuurde jankzak zijn. Ik woon nog steeds in het centrum van Rotterdam en zie het vuurwerk met het jaar heftiger worden en de schade wordt steeds hoger,
Maar wanneer en waardoor word de schade groter? Door legaal vuurwerk tussen 19:00u en 04:00u? Nee? Dan heeft het dus geen zin om daar iets aan te doen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_158543048
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:49 schreef Danny het volgende:

Maurice de Hond zegt ook niet 'x procent van de mensen die zich hebben ingeschreven bij hun panel vindt'. Maar ik had van jouw anti-FOK! houding eigenlijk weinig zinvollers verwacht :)
Je moet dan ook een voorbeeld nemen aan nieuwssites, en niet aan Maurice de Hond. Wanneer een nieuwsmedium een poll houdt, dan schrijven ze dat 'x procent van de bezoekers van (....) vindt dat....'

Geen krant of nieuwssite die pretendeert dat hun poll representatief is voor heel Nederland.

Maar goed, we weten al langer dat je niet met kritiek om kunt gaan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Admin zaterdag 26 december 2015 @ 17:01:28 #136
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158544124
quote:
7s.gif [b]Op zaterdag 26 december 2015 15:48 schreef Tem het volgende

Je poneert je eigen mening continue als waarheid en als iemand daar tegenin gaat is het een jankzak en een verzuurde dombo die het "plezier" van iedereen wil weghalen.
jij poneert je eigen mening niet als waarheid wou je zeggen? Iedereen doet dat, alleen ben jij degene die op basis van zijn mening mensen dingen wilt verbieden. Tot ze een keer iets willen verbieden waarvan jij vindt dat het niet verboden zou moeten worden. Op dat moment sta je voor de keuze: ben je hypocriet of een mak schaapje.
  Admin zaterdag 26 december 2015 @ 17:02:32 #137
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158544146
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je moet dan ook een voorbeeld nemen aan nieuwssites, en niet aan Maurice de Hond. Wanneer een nieuwsmedium een poll houdt, dan schrijven ze dat 'x procent van de bezoekers van (....) vindt dat....'

Geen krant of nieuwssite die pretendeert dat hun poll representatief is voor heel Nederland.

Maar goed, we weten al langer dat je niet met kritiek om kunt gaan.
waarom zou ik een voorbeeld moeten nemen aan nieuwssites? FOK! is geen nieuwssite.
  zaterdag 26 december 2015 @ 17:20:39 #138
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_158544543
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:01 schreef Danny het volgende:

[..]

jij poneert je eigen mening niet als waarheid wou je zeggen? Iedereen doet dat, alleen ben jij degene die op basis van zijn mening mensen dingen wilt verbieden. Tot ze een keer iets willen verbieden waarvan jij vindt dat het niet verboden zou moeten worden. Op dat moment sta je voor de keuze: ben je hypocriet of een mak schaapje.
Nee, je kijkt naar de argumenten en maakt op basis van je eigen gedachten en waarden een beslissing waar je staat in een bepaalde discussie.

Ben jij trouwens een hypocriet of een mak schaapje? Want dezelfde drogreden kun je ook toepassen op jezelf houden aan de maximum snelheid, belasting betalen of het verbieden van pedofilie.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_158544546
quote:
12s.gif Op donderdag 24 december 2015 19:24 schreef Pek het volgende:

[..]

Het is een online poll :?

Maar dit is ook wel een teken aan de wand:

[..]

bron
1 Op de 8 van het totale bestand aan Nederlanders... De 0 t/m 15 jarigen kunnen we sowieso al schrappen en 60+ over het algemeen ook. Wat blijft er dan over?
pi_158544603
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
Schrijf dan gewoon 'slechts 15 procent van de bezoekers van fok.nl vindt....'
In zo'n beetje alle onderzoeken lees je dat ongeveer 30% voor een totaalverbod is. En nog eens ongeveer 30% is voor een gedeeltelijk verbod zoals vuurwerkvrije zones en dat soort dingen.
  Admin zaterdag 26 december 2015 @ 17:25:43 #141
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158544683
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:20 schreef Euribob het volgende:

[..]

Nee, je kijkt naar de argumenten en maakt op basis van je eigen gedachten en waarden een beslissing waar je staat in een bepaalde discussie.

Ben jij trouwens een hypocriet of een mak schaapje? Want dezelfde drogreden kun je ook toepassen op jezelf houden aan de maximum snelheid, belasting betalen of het verbieden van pedofilie.
Ik ben tegen het verbieden van doodnormale gebruiken, alleen maar omdat ik er persoonlijk hinder van ondervind. Dat vind ik namelijk een egoïstische houding die als nare bijzaak ook nog eens het land verder en verder naar een politiestaat jaagt. Frappant is dat iedereen roept dat je tolerant moet zijn en daarbij crimineel handelen, dingen die dus al verboden ZIJN, door bv asielzoekers bagatelliseren, maar zelf nul komma nul tolerantie hebben als het op andere zaken aan komt en maar wat graag tradities en plezier van anderen willen verbieden.
  zaterdag 26 december 2015 @ 17:36:19 #142
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158544925
Hier is het al sinds jaar en dag verboden om vuurwerk op of aan de openbare weg af te steken. Het lijkt me ook erg onveilig om het verbod op te heffen.
  zaterdag 26 december 2015 @ 17:36:48 #143
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_158544939
Het verbieden van siervuurwerk voor consumenten is achterlijk... en het verbieden van die semi-bommen heeft weinig zin, aangezien die al verboden zijn. Symboolpolitiek zou dat dus zijn.

Overigens zie ik het werpen van strijkers en andere projectielen die een 'harde boem!' doen niet als een traditie, laat staan een plezierige, wanneer het vooral bedoeld is om mensen (en dieren) de stuipen op het lijf te jagen. Op 31 december nog even boodschappen doen, of simpelweg de straat op moeten omdat je naar geliefden gaat om oud en nieuw te vieren, het is elk jaar weer een avontuur... Maar verbieden? Dat helpt dus gewoon echt niet en je treft er enkel de welwillenden mee.

De link met asielzoekers ontgaat me verder even.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Admin zaterdag 26 december 2015 @ 17:37:56 #144
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158544970
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:36 schreef Reya het volgende:
Hier is het al sinds jaar en dag verboden om vuurwerk op of aan de openbare weg af te steken. Het lijkt me ook erg onveilig om het verbod op te heffen.
Waar is 'hier'?
Je mag vuurwerk afsteken op vanaf 31 december om 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Lijkt me erg onhandig dat te gaan verbieden :)
  zaterdag 26 december 2015 @ 17:39:37 #145
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158545002
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:37 schreef Danny het volgende:

[..]

Waar is 'hier'?
Je mag vuurwerk afsteken op vanaf 31 december om 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Lijkt me erg onhandig dat te gaan verbieden :)
Oudergem. In de meeste Belgische gemeenten valt vuurwerk overigens onder een vergunningsregime.
  Admin zaterdag 26 december 2015 @ 17:39:39 #146
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158545004
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het verbieden van siervuurwerk voor consumenten is achterlijk... en het verbieden van die semi-bommen heeft weinig zin, aangezien die al verboden zijn. Symboolpolitiek zou dat dus zijn.

Overigens zie ik het werpen van strijkers en andere projectielen die een 'harde boem!' doen niet als een traditie, laat staan een plezierige, wanneer het vooral bedoeld is om mensen (en dieren) de stuipen op het lijf te jagen. Op 31 december nog even boodschappen doen, of simpelweg de straat op moeten omdat je naar geliefden gaat om oud en nieuw te vieren, het is elk jaar weer een avontuur... Maar verbieden? Dat helpt dus gewoon echt niet en je treft er enkel de welwillenden mee.

De link met asielzoekers ontgaat me verder even.
die link is er ook niet, ik zei 'bijvoorbeeld'. Het ging mij erom dat de mensen die een verbod op vuurwerk willen vaak het criminele gedrag van andere elementen uit de samenleving goedpraten of bagatelliseren, maar omdat ze zich zelf storen aan vuurwerk vinden dat iemand die een vuurpijl afsteekt op oudejaarsavond daarvoor gestraft zou moeten worden.
  Admin zaterdag 26 december 2015 @ 17:40:51 #147
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158545030
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:39 schreef Reya het volgende:

[..]

Oudergem. In de meeste Belgische gemeenten valt vuurwerk overigens onder een vergunningsregime.
ahja, belgie :)
Ik heb het natuurlijk over Nederland. Hier is vuurwerk afsteken gedurende 8 uurtjes per jaar toegestaan, mits het vuurwerk aan bepaalde voorwaarden voldoet.
  zaterdag 26 december 2015 @ 17:42:13 #148
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_158545049
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:25 schreef Danny het volgende:

[..]

Ik ben tegen het verbieden van doodnormale gebruiken, alleen maar omdat ik er persoonlijk hinder van ondervind. Dat vind ik namelijk een egoïstische houding die als nare bijzaak ook nog eens het land verder en verder naar een politiestaat jaagt. Frappant is dat iedereen roept dat je tolerant moet zijn en daarbij crimineel handelen, dingen die dus al verboden ZIJN, door bv asielzoekers bagatelliseren, maar zelf nul komma nul tolerantie hebben als het op andere zaken aan komt en maar wat graag tradities en plezier van anderen willen verbieden.
Wat voor de ene een doodnormaal gebruik is is voor de ander de reden dat hij niets meer ziet met zijn rechteroog. Hoe is het niet egoïstisch om zonder je ergens wat van aan te trekken gewoon deel te nemen aan een gezamenlijke activiteit die elk jaar vele brandwonden en lichamelijk letsel veroorzaakt?

Een beetje begrip voor de andere kant van de medaille, is dat nou teveel gevraagd?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zaterdag 26 december 2015 @ 17:43:48 #149
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158545079
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:40 schreef Danny het volgende:

[..]

ahja, belgie :)
Ik heb het natuurlijk over Nederland. Hier is vuurwerk afsteken gedurende 8 uurtjes per jaar toegestaan, mits het vuurwerk aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Ik heb er zelf niet veel tegen, mits het op een veilige locatie gebeurt; dus niet in de buurt van auto's of gebouwen. Wat mensen verder doen of waar ze hun plezier uit halen moeten ze zelf weten.
  zaterdag 26 december 2015 @ 17:45:01 #150
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158545095
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 17:42 schreef Euribob het volgende:

[..]

Wat voor de ene een doodnormaal gebruik is is voor de ander de reden dat hij niets meer ziet met zijn rechteroog.
Dat is het risico van naar vuurwerk gaan kijken. Een klein risico, maar wel een risico dat je zelf neemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')