abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158538520
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 08:45 schreef Danny het volgende:

[..]

Dat is hoe veel mensen het graag zien. Mensen zijn vergeten wat plezier is, en misgunnen anderen dat dan ook. Daarvoor worden dan diverse 'smoesjes' aangevoerd. Meestal 'overlast'.
De definitie van plezier die jij aanhangt is niet leidend natuurlijk. Als jij het plezierig vindt midden op straat te pissen wil nog niet zeggen dat iedereen dat plezierig vindt. Heeft niets met misgunnen te maken.

Vuurwerk wordt steeds heftiger, dat komt ieder jaar weer naar voren. Er gaan halve granaten af hier in de stad. Prima dat men van vuurwerk wil genieten maar ik zit niet te wachten op ontploffingen in mijn straat. Dat het illegaal vuurwerk is doet daar weinig aan af. Als je daar strenger op controleert zal dat veel geld gaan kosten. Als je het verbied zal het zeker niet alles uitbannen maar de controle zal in ieder geval makkelijker gaan, het mag gewoon niet. Dus wat mij betreft beginnen met een verbod op knalvuurwerk voor consumenten.
pi_158538560
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:46 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Hij geeft in zijn opzet in ieder geval aan dat hij er rekening mee houdt en geeft daarbij ook aan wat de manco's zijn. Geheel waterdicht is het nooit, maar bottomline blijft dat er geen vergelijking mogelijk is met een willekeurige internetpoll waar met geen enkele voorwaarde rekening gehouden wordt.
Wellicht dat er nog een groot gat zit tussen een gemiddelde FOK poll en wat de Hond doet. Maar het gat tussen de Hond en 'wetenschappelijk geloofwaardige statistiek' lijkt me nog veel groter.

Ik hecht ieg weinig waarde aan de peilingen van de Hond.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158538764
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht dat er nog een groot gat zit tussen een gemiddelde FOK poll en wat de Hond doet. Maar het gat tussen de Hond en 'wetenschappelijk geloofwaardige statistiek' lijkt me nog veel groter.
Waar baseer je dit op? In de peilingen van De Hond wordt tenminste rekening gehouden met enkele voorwaarden. In de peiling van FOK met geen enkele. In dit artikel wordt als kritiek geuit dat als tekortkoming geldt dat er geen sprake is van aselecte werving. Is dat naar jouw mening de grootste tekortkoming? Welke onderzoeken/peilingen voldoen hier naar jouw mening wel aan?
pi_158539091
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 13:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op? In de peilingen van De Hond wordt tenminste rekening gehouden met enkele voorwaarden. In de peiling van FOK met geen enkele. In dit artikel wordt als kritiek geuit dat als tekortkoming geldt dat er geen sprake is van aselecte werving. Is dat naar jouw mening de grootste tekortkoming? Welke onderzoeken/peilingen voldoen hier naar jouw mening wel aan?
Oh, ik betwist niet dat FOK polls nog veel onbetrouwbaarder zijn.

Ik zeg alleen: in de wetenschappelijke wereld ligt de lat nog veel hoger. Daar moet exact en objectief gecontroleerd kunnen worden hoe de gegevens zijn verkregen, en dat is bij de Hond eenvoudig niet het geval. Die moeten we maar op zijn blauwe ogen geloven dat zijn methodieken deugen.

Het doel van de Hond is dan ook niet wetenschappelijk onderzoek, maar vaak gepubliceerd worden in de media. Daarom worden er ook zo veel van zijn onderzoeken in de publiciteit gebracht. De media smullen ervan, en zoals met zo'n beetje alle nieuwsberichten vraagt niemand zich af of het deugt. Het doet er niet toe.

Voor de wetenschappelijke wereld is de Hond niet interessant.
pi_158539376
Overigens, zelfs als de poll in de OP betrouwbaar genoemd kan worden dan is dat nog steeds op z'n best een ad populum argument voor het behoud van de vuurwerktraditie.

"Wat de meerderheid vindt" is lang niet altijd wenselijk. Dat is eigenlijk alleen zo in vraagstukken die puur een kwestie van smaak zijn, zonder consequenties.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:00:22 #106
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540087
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 13:28 schreef Molurus het volgende:

"Wat de meerderheid vindt" is lang niet altijd wenselijk. Dat is eigenlijk alleen zo in vraagstukken die puur een kwestie van smaak zijn, zonder consequenties.
Dat lijkt me hier toch wel aan de hand.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158540160
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat lijkt me hier toch wel aan de hand.
800 mensen die zich per jaar melden op de spoedeisende hulp, 13 miljoen Euro schade... ik noem dat niet 'zonder consequenties'.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:07:54 #108
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540224
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

800 mensen die zich per jaar melden op de spoedeisende hulp, 13 miljoen Euro schade... ik noem dat niet 'zonder consequenties'.
Gezien het aantal mensen dat vuurwerk afsteekt is dat verwaarloosbaar.
pi_158540258
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Gezien het aantal mensen dat vuurwerk afsteekt is dat verwaarloosbaar.
Ik betwijfel dat die slachtoffers en de mensen die die schade moeten betalen die mening delen. Vooral degenen die zelf geen vuurwerk afsteken.

Zoals gezegd, deze discussie heeft veel weg van de discussie over wapenbezit in de VS.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:12:47 #110
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540354
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat die slachtoffers en de mensen die die schade moeten betalen die mening delen. Vooral degenen die zelf geen vuurwerk afsteken.
Dus? Dat is een leeg statement. Ik zag je net van leer trekken tegen de antiwetenschappelijke de Hond en daar ben ik het mee eens. Maar dit is net zo min constructief.

Bijvoorbeeld, laat maar eens zien dat die 13 miljoen alleen toe te schrijven is aan vuurwerk.
pi_158540439
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dus? Dat is een leeg statement. Ik zag je net van leer trekken tegen de antiwetenschappelijke de Hond en daar ben ik het mee eens. Maar dit is net zo min constructief.
Wat een vreemde vergelijking. Dat ging over waarheidsvinding / degelijk statistisch onderzoek. Of we de schade nog acceptabel of verwaarloosbaar vinden is eerder een moreel vraagstuk. Een vraagstuk waarin wij kennelijk van mening verschillen, dat kan.

Of vind je wat ik daar zeg een onredelijke aanname? Het lijkt me triviaal waar, niet iets dat het onderzoeken waard is. Het gaat natuurlijk wel om een minderheid, de meeste mensen zijn geen vuurwerkslachtoffers. De centrale vraag hier is: doet dat er moreel gezien toe?

quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:12 schreef Fir3fly het volgende:

Bijvoorbeeld, laat maar eens zien dat die 13 miljoen alleen toe te schrijven is aan vuurwerk.
Dat is wel redelijk objectief te constateren hoor. Dat is gewoon gebaseerd op wat er bij verzekeraars wordt gedeclareerd. Dat is lang niet zo vaag als de poll waar dit topic over gaat.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:19:39 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540518
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat een vreemde vergelijking. Dat ging over waarheidsvinding / degelijk statistisch onderzoek. Of we de schade nog acceptabel of verwaarloosbaar vinden is eerder een moreel vraagstuk. Een vraagstuk waarin wij kennelijk van mening verschillen, dat kan.

Nou niet echt. 800 gewonden tegenover miljoenen gebruikers is simpelweg verwaarloosbaar. Je zou zelfs kunnen stellen dat er flink wat dingen veel gevaarlijker zijn waar deze discussie niet over gevoerd wordt. Dit heeft niets met moraliteit te maken maar simpelweg emotionele reflexen en afgunst.

quote:
Dat is wel redelijk objectief te constateren hoor. Dat is gewoon gebaseerd op wat er bij verzekeraars wordt gedeclareerd. Dat is lang niet zo vaag als de poll waar dit topic over gaat.
Wordt dat gedeclareerd als daadwerkelijke vuurwerkschade?
pi_158540568
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nou niet echt. 800 gewonden tegenover miljoenen gebruikers is simpelweg verwaarloosbaar. Je zou zelfs kunnen stellen dat er flink wat dingen veel gevaarlijker zijn waar deze discussie niet over gevoerd wordt. Dit heeft niets met moraliteit te maken maar simpelweg emotionele reflexen en afgunst.
In welk opzicht is er precies sprake van afgunst?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_158540573
quote:

[..]

Wordt dat gedeclareerd als daadwerkelijke vuurwerkschade?
Er wordt geen schade gedekt zonder dat duidelijk is hoe de schade is ontstaan. Verzekeraars zijn daar nogal strikt in. :P
pi_158540655
quote:

[..]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waar precies ligt jouw grens van 'verwaarloosbaar'? Hoeveel slachtoffers is voor jou toch net niet verwaarloosbaar meer?

En maakt het voor jou iets uit of die 800 mensen zelf vuurwerk afsteken? (Voor mij een redelijk belangrijk verschil.)

En vergeet de materiele schade niet. :P Welk bedrag is voor jou nog acceptabel?

Je kunt wel mekkeren over afgunst, maar de implicatie van je standpunt is dat daar ergens grenzen moeten liggen. Ik ben wel benieuwd waar jij die grenzen dan legt.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:27:16 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540694
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er wordt geen schade gedekt zonder dat duidelijk is hoe de schade is ontstaan. Verzekeraars zijn daar nogal strikt in. :P
De vraag is dan hoeveel dan gedekt wordt.
pi_158540724
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De vraag is dan hoeveel dan gedekt wordt.
http://www.nu.nl/jaarwiss(...)en-miljoen-euro.html

Even los van de vraag hoe hoog het bedrag nu precies wordt, welk deel daarvan is toe te schrijven aan vuurwerk, en hoe betrouwbaar die statistieken precies zijn... de vraag blijft staan: wat vinden we nog acceptabel? Wat noem jij nog 'verwaarloosbaar'?
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:33:07 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540785
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waar precies ligt jouw grens van 'verwaarloosbaar'? Hoeveel slachtoffers is voor jou toch net niet verwaarloosbaar meer?

En maakt het voor jou iets uit of die 800 mensen zelf vuurwerk afsteken? (Voor mij een redelijk belangrijk verschil.)
Maakt niet uit. Het blijft ongelooflijk weinig. Die grens is redelijk makkelijk vast te stellen als we kijken naar andere fenomen waar waar veel meer 'schade' ontstaat en waar deze discussie niet gevoerd wordt.

Vergeet niet dat het fenomeen vuurwerk al enorm beperkt is en alleen nog maar beperkter zal worden.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:35:13 #119
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540826
quote:
Het gaat om vandalisme waar vuurwerk als middel wordt gebruikt. De vraag is dan of dat bedrag lager zal worden als vuurwerk niet meer legaal verkrijgbaar is.
pi_158540831
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Het blijft ongelooflijk weinig. Die grens is redelijk makkelijk vast te stellen als we kijken naar andere fenomen waar waar veel meer 'schade' ontstaat en waar deze discussie niet gevoerd wordt.
Als dat zo makkelijk is, doe dat dan eens?

En waarom zouden andere 'fenomenen waar veel meer 'schade' ontstaat' daarin maatgevend zijn? In welk opzicht dienen die fenomenen vergelijkbaar zijn? (Kun je voorbeelden geven?)
pi_158540839
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het gaat om vandalisme waar vuurwerk als middel wordt gebruikt. De vraag is dan of dat bedrag lager zal worden als vuurwerk niet meer legaal verkrijgbaar is.
Daar twijfel ik niet aan. Jij wel?

Dit heeft echt eng veel weg van het "guns don't kill people, people do" argument in de VS.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:38:11 #122
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540867
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat zo makkelijk is, doe dat dan eens?

En waarom zouden andere 'fenomenen waar veel meer 'schade' ontstaat' daarin maatgevend zijn? In welk opzicht dienen die fenomenen vergelijkbaar zijn? (Kun je voorbeelden geven?)
Roken bijvoorbeeld. Dat vinden we als maatschappij prima. Alcohol. Soft drugs. Etcetera.

Maar ook evenementen als voetbalwedstrijden. Niet zo moeilijk dus.
pi_158540893
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Roken bijvoorbeeld. Dat vinden we als maatschappij prima. Alcohol. Soft drugs. Etcetera.
Dat zijn risico's die mensen voor zichzelf nemen, niet voor anderen. Niet vergelijkbaar wat mij betreft.

quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:38 schreef Fir3fly het volgende:

Maar ook evenementen als voetbalwedstrijden. Niet zo moeilijk dus.
Daar is schade aan derden voor mij eveneens een groot bezwaar. Wat mij betreft betalen de voetbalclubs elke cent daarvan.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:39:57 #124
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540903
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar twijfel ik niet aan.
Kun je dat bewijzen cq onderbouwen? Grote groepen dronken mensen op straat verbieden lijkt mij veel effectiever.
  zaterdag 26 december 2015 @ 14:44:24 #125
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158540986
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zijn risico's die mensen voor zichzelf nemen, niet voor anderen. Niet vergelijkbaar wat mij betreft.

Onzin. Hoeveel mensen stappen met een slok op in de auto? Of stoned. Of richten vernielingen aan etcetera.
quote:
Daar is schade aan derden voor mij eveneens een groot bezwaar. Wat mij betreft betalen de voetbalclubs elke cent daarvan.
Aha. Dus het gaat om de schuldvraag. Vuurwekschade moet dus betaald worden door de gebruikers. Dan hoeft het niet verboden worden. In hoeverre is dit niet al het geval?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')