abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 december 2015 @ 18:44:32 #26
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158720616
quote:
De politie heeft tot en met week 52 in totaal 45.268 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen. Vorig jaar rond deze tijd ging het in totaal om bijna 40.000 kilo. Dat blijkt uit de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie.

Door ANP - 31-12-2015, 18:23
De vuurwerkbarometer ging op 1 oktober draaien. Toen stond de teller op ruim 12.000 kilo.

De politie blijft ook nog speuren ná de jaarwisseling.
  donderdag 31 december 2015 @ 18:44:55 #27
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158720634
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:32 schreef Danny het volgende:

[..]

auto-ongeluk? Iemand onwel geworden? Was het wel ambulance en geen politie? Of brandweer? Of is elke sirene nu opeens vuurwerkgerelateerd?
ben aan het zoeken
  Admin donderdag 31 december 2015 @ 18:50:14 #28
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_158720794
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:44 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Er wordt dus niet alleen meer légaal vuurwerk verkocht, maar ook meer íllegaal. Dat kan te maken hebben met strenge regels in NL, met hogere prijzen etc. Als er een algeheel verbod komt zal die hoeveelheid gevaarlijk vuurwerk alleen maar toenemen vrees ik -O-
Maar illegaal vuurwerk en de hoeveelheid daarvan is eigenlijk niet heel relevant voor vuurwerk dat nu legaal verkocht wordt natuurlijk, behalve dat de staat aan llegaal vuurwerk geen inkomsten overhoudt.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 18:44 schreef KingRadler het volgende:

[..]

ben aan het zoeken
ben benieuwd. Kan natuurlijk vuurwerkgerelateerd zijn. Dat zou niet raar zijn, omdat er elk jaar wel iets gebeurt. Doordeweeks hoor ik ook regelmatig sirenes en dan denk ik ook 'o nee he, weer een fietser die zonder licht reed met een koptelefoon op terwijl hij aan het whatsappen was aangereden' :)
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  vrijdag 1 januari 2016 @ 02:44:05 #29
28033 Pek
je moet wat
pi_158729870
Op meerdere plekken in Rotterdam zijn hulpverleners bekogeld met vuurwerk. Op de Goudse Rijweg heeft een agent hier mogelijk een gehoorbeschadiging door opgelopen. Er zijn zeker vier mensen aangehouden, liet de politie Rotterdam op Twitter weten.

In Ridderkerk is in de nacht van donderdag op vrijdag een vuurwerkbom ontploft. Een slachtoffer is met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Een persoon is aangehouden, aldus een woordvoerster van de politie.

Meerdere auto's die in de straat stonden geparkeerd zijn beschadigd. Ook zijn de ruiten van enkele woningen gesneuveld.

:')
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_158732862
http://www.nu.nl/jaarwiss(...)ieuwjaarsnacht-.html

quote:
Dodelijke incidenten tijdens onrustige nieuwjaarsnacht

Nederland heeft het jaar 2015 achter zich gelaten en 2016 ingeluid. In de Nieuwjaarsnacht vonden er in diverse grote steden incidenten plaats waarbij hulpverleners werden belaagd.

Alleen al in Noord-Nederland moest de politie honderden keren in actie komen voor vechtpartijen, vernieling, dronkenschap en het afsteken van illegaal vuurwerk.

In Amersfoort werden brandweerlieden met vuurwerk bekogeld toen ze probeerden een autobrand te blussen.

Tijdens een schuurbrand in Tilburg gooiden toeschouwers vuurwerk naar de hulpverleners, zo meldt Omroep Brabaent.

De hulpdiensten hadden net als voorgaande jaren ook hun handen vol aan branden ontstaan uit vuurwerk. Zo ontplofte er in Ridderkerk een vuurwerkbom. Een slachtoffer is met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Een persoon is aangehouden. In Woerden werden meerdere auto's in brand gestoken.

Het vuurwerk heeft verder bij twaalf mensen oogschade aangericht. Het Oogziekenhuis Rotterdam kreeg in de nachtelijke uren twaalf patiënten binnen, onder wie drie kinderen jonger dan twaalf jaar.

Volgens oogarts Tjeerd de Faber van het Oogheelkundig Gezelschap is het letsel ernstiger dan vorig jaar. ''Deze jaarwisseling toont wederom aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk'', aldus De Faber.

Het digitale meldpunt voor vuurwerkoverlast heeft op Nieuwjaarsdag de balans opgemaakt en zag dat er meer dan 82.000 klachten binnen zijn gekomen. Vorig jaar waren dit er nog ruim 71.000. De meeste klachten komen uit Rotterdam (3042), Amsterdam (2983) en Den Haag (2027).

Op verschillende plaatsen in Nederland werd op oudejaarsavond vanwege het groeiende verzet tegen vuurwerk een algemene vuurwerkshow georganiseerd. Ook waren er bepaalde vuurwerkvrije zones ingesteld in gemeenten als Groningen en Amersfoort.

Daarnaast werd er in zes gemeenten getest met detectiesysteem voor vuurwerk, waarmee het afsteken van vuurwerk tot op een paar meter nauwkeurig kan worden getraceerd.

De politie heeft in totaal 45.268 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen. Ook na de jaarwisseling gaat de politie nog door met zoeken naar illegaal vuurwerk.

Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 13:06:23 #31
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_158733199
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 14:42 schreef Molurus het volgende:
Dat is natuurlijk algemeen waar en het werkt ook andersom: als we vuurwapens legaliseren dan zijn er ineens geen illegale vuurwapens meer. (Gek he? :D)

Het lijkt me geen algemeen argument tegen het verbieden van bepaalde zaken.
In dit geval wel omdat met het verbod op relatief veilig vuurwerk er meer vuurwerk gekocht gaat worden dat minder veilig is. Legaal knalvuurwerk bestaat in feite niet meer. Dus als je iets hoort knallen is het per definitie illegaal.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_158733264
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In dit geval wel omdat met het verbod op relatief veilig vuurwerk er meer vuurwerk gekocht gaat worden dat minder veilig is.
Waar baseer je dit op?

Het lijkt geheel analoog aan de gedachte in de VS dat een verbod op vuurwapens zou gaan leiden tot meer en zwaardere wapens. Wat natuurlijk evidente onzin is.

Ik snap best dat er mensen zijn die niet enthousiast zijn over ofwel een verbod op vuurwerk ofwel een verbod op vuurwapens, maar dat is nog geen reden om dit soort onzin uit de duim te zuigen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Legaal knalvuurwerk bestaat in feite niet meer. Dus als je iets hoort knallen is het per definitie illegaal.
Dat klopt, dat is inderdaad een directe consequentie van het verbieden van vuurwerk. (Nogal een open deur als je het mij vraagt, maar goed.)

Analoog: als je vuurwapens verbiedt is elk vuurwapen dat je hoort per definitie illegaal. Gelukkig horen we die heel weinig. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158733295
Ik heb gisteren zelf gezien hoe pubers het zo nodig vonden om vlinder bommen en nitraten naar hardwerkende brandweermannen te gooien, ik hoop dat er een vuurwerkverbod komt!
pi_158733780
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:13 schreef JubaUrbicus het volgende:
Ik heb gisteren zelf gezien hoe pubers het zo nodig vonden om vlinder bommen en nitraten naar hardwerkende brandweermannen te gooien, ik hoop dat er een vuurwerkverbod komt!
Ja, want dan stoppen pubers wel met illegaal vuurwerk!
  vrijdag 1 januari 2016 @ 16:01:32 #35
pi_158737830
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Op het gegeven dat half NL naar België gaat voor zijn knalvuurwerk, en dat is al jaren zo. En ik ga er voor het gemak vanuit dat illegaal vuurwerk minder veilig is dan legaal. Maar dan moet ik er bij zeggen dat ik het een stuk veiliger vind om een strijker af te steken dan een vage bom met een onbetrouwbaar lontje.
quote:
Het lijkt geheel analoog aan de gedachte in de VS dat een verbod op vuurwapens zou gaan leiden tot meer en zwaardere wapens. Wat natuurlijk evidente onzin is.
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Het gaat er om of er alternatieven zijn. Als de VS hetzelfde vuurwapenbeleid zou hebben als NL, dan zou het er heel anders uit zien. Omdat er dan gewoon geen wapens te koop zijn, behalve achter het Centraal station. Maar als NL vuurwerk verbied, kunnen we gewoon in een ander Schengen-land vuurwerk kopen.
quote:
Ik snap best dat er mensen zijn die niet enthousiast zijn over ofwel een verbod op vuurwerk ofwel een verbod op vuurwapens, maar dat is nog geen reden om dit soort onzin uit de duim te zuigen.

[..]
Ik ben alleen voor nuttige verboden. Zo heb ik je al eens gevraagd wat het nut is van het verbod op moord.
quote:
Dat klopt, dat is inderdaad een directe consequentie van het verbieden van vuurwerk. (Nogal een open deur als je het mij vraagt, maar goed.)

Analoog: als je vuurwapens verbiedt is elk vuurwapen dat je hoort per definitie illegaal. Gelukkig horen we die heel weinig. :)
Ja, maar wel weer iets vaker als het over drugs gaat. En dat is zo pijnlijk dat ik laatst een "journalist" (meisje Plag) op radio 1 zichzelf hoorde corrigeren. Ze begon andere drugs met alcohol te vergelijken maar "... oh, die vergelijking mag ik eigenlijk niet maken."
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_158738415

Het boeit mij niet hoe veel daarvan illegaal was, ik vond het mooi gisteren.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 22:35:10 #37
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_158748319
quote:
illegaal vuurwerk dus, iets wat met een vuurwerkverbod niet zal veranderen zolang je zo de grens over rijd en vuurwerk kan kopen.

Laat ze in Brussel eerst maar eens gaan buigen over een algemene regelgeving voor het vuurwerk in geheel Europa. Is natuurlijk zeer vreemd dat wij hier in Nederland haast struikelen over de regels en wetten over vuurwerk en dat als je bv naar Duitsland gaat je met je winkelwagentje de Lidl in loopt en al het vuurwerk netjes klaar staat in de winkelschappen.

Zolang je in onze buurlanden gemakkelijk aan vuurwerk kan komen het zij legaal of illegaal dan heeft een vuurwerkverbod mijn inziens geen enkel nut.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  vrijdag 1 januari 2016 @ 22:42:37 #38
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158748554
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?

[..]

Zit je hier nou nog steeds te blaten? Je hebt al meerdere keren aangetoond geen idee te hebben waar je nou eigenlijk over praat. Constant dat gezeur over een compleet andere discussie die hier niet plaats vindt begint irritant te worden.

Erg jammer. Je laat je leiden door een of andere irrationele haat tegen vuurwerk, zonder daadwerkelijk de feiten te kennen. Leg maar eens uit waarom een algeheel verbod handhaving zou verbeteren. Heb je nog steeds niet gedaan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_158764627
Onze nationale spreekbuis vanochtend:

http://nos.nl/teletekst#109
quote:
Bij het Meldpunt Vuurwerkoverlast
zijn dit jaar zo'n 87.000 meldingen
binnengekomen,17.000 meer dan een jaar
geleden.Het online meldpunt blijft nog
tot morgenmiddag open.

De meeste klachten gaan over harde
knallen.Ook waren er veel mensen die
schreven dat hun huisdier van slag
raakte door het knalvuurwerk.

Daarnaast zijn er veel meer meldingen
over vernielingen en gevaarlijke
situaties op straat.Het meldpunt zegt
verder dat de vuurwerkvrije zones net
als vorig jaar goed hebben gewerkt.Het
aantal meldingen uit die zones was
volgens het meldpunt minimaal.
Hmm, geenstijl even gaan nadenken:

Daarbij zijn er natuurlijk ook nog een allejesushoeveelheid die gewoon verzonnen is, zoals hier wordt vermeldt:
http://www.geenstijl.nl/m(...)oenlinks_liegen.html

Met nog een epische tweet

Kunnen we dit meldpunt niet het hele jaar open houden? Krijgen we nog meer klachten en neppertjes.

groenlinks :')
De waarheid net een draai geven zodat het heerlijk in hun straatje past. Daarbij schromen ze het ook niet om met leugens aan te komen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 3 januari 2016 @ 20:08:30 #40
pi_158797513
quote:
Opnieuw fors minder vuurwerkslachtoffers | NOS

Tijdens de jaarwisseling zijn opnieuw fors minder vuurwerkslachtoffers gevallen. Uit gezamenlijk onderzoek van VeiligheidNL en de NOS blijkt dat er 482 mensen op de spoedeisende hulp zijn behandeld wegens vuurwerkletsel. Dat zijn er bijna honderd minder dan vorig jaar, een daling van 16 procent. Wel werden wat meer mensen blind aan een oog: twaalf dit jaar, tegen tien vorig jaar.

Het aantal mensen met een alcoholvergiftiging nam fors toe, met 27 procent tot 385.

VeiligheidNL kreeg uitgesplitste gegevens van dertien ziekenhuizen uit haar vaste onderzoekspanel. De NOS schreef de resterende ziekenhuizen met een spoedeisende hulp (SEH) aan. Daardoor kregen we de gegevens van alle SEH’s in ons land.

Uit de cijfers blijkt dat knalvuurwerk meer verwondingen veroorzaakt dan siervuurwerk: tweederde van de verwondingen wordt door knallers veroorzaakt. Vorig jaar was dat nog de helft.

"Dat is opvallend", zegt Birgitte Blatter, onderzoeksmanager bij VeiligheidNL. "Van het legale vuurwerk bestaat namelijk maar tien procent uit knalwerk. Samen met de illegale explosieven zorgt dat dus voor de meeste verwondingen". Een kwart van de verwondingen is veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Die letsels waren doorgaans zwaarder dan die door legaal vuurwerk.

Plastisch chirurgen hebben op 31 december en 1 januari 42 patiënten behandeld. En nog eens twaalf andere patiënten in de dagen er omheen. In 26 gevallen ging het om illegaal vuurwerk, in 16 om legaal vuurwerk. Van de overige gevallen is dat niet bekend. Van alle slachtoffers waren er 23 jonger dan 18. In acht gevallen waren de slachtoffers omstanders.

Over de hele linie lijkt het erop dat de ernst van de verwondingen iets minder is geworden. Er zijn althans aanzienlijk minder mensen dan vorig jaar opgenomen in het ziekenhuis voor verdere behandeling: 15 procent tegen 26 procent vorig jaar.

Ruim eenderde van de vuurwerkslachtoffers had letsel aan handen of vingers. De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie meldt dat er één hand volledig is geamputeerd en drie gedeeltelijk. Daarnaast zijn 31 vingers verloren gegaan.

"We zien een duidelijke daling van het aantal ernstige letsels door vuurwerk", zegt Annekatrien van de Kar namens de plastisch chirurgen. "De campagne voor een verbod op consumentenvuurwerk begint vruchten af te werpen. De sfeer rond het afsteken van vuurwerk door particulieren is echt heel anders dan een paar jaar geleden."

Uit de registratie van de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie blijkt dat traumachirurgen in de Nederlandse ziekenhuizen op 31 december en 1 januari bij 108 patiënten zijn geroepen. Van die groep zijn 25 mensen meteen geopereerd. Vier van hen hadden een gecompliceerde breuk, bij tien moesten grote wonden gehecht worden. Verder werden er samen met oogartsen en plastisch chirurgen vijf oogoperaties en vijf amputaties uitgevoerd. In totaal hebben 39 patiënten blijvend letsel opgelopen. Daaronder waren tien kinderen. Zij zijn (een deel van) hun hand kwijtgeraakt, hebben zicht in een oog (gedeeltelijk) verloren of houden blijvende littekens als gevolg van ernstige brandwonden. Bij de 108 slachtoffers waren er 76 met brandwonden en 31 met open wonden.

Bijna één op de vier mensen kwam op de SEH met oogletsel. "Ik ben natuurlijk blij dat er minder vuurwerkslachtoffers zijn", zegt oogarts Tjeerd de Faber van het oogziekenhuis in Rotterdam. "Maar als oogarts ben ik zeker niet blij. Nu al staat vast dat twaalf mensen blind zijn geworden na de jaarwisseling en daar komen er waarschijnlijk nog een paar bij. Vorig jaar hadden we tien blinde ogen."

Verder had één op de vijf patiënten hoofdletsel, veelal brandwonden.

Het aandeel van de jongeren onder de slachtoffers steeg licht: 53 procent was jonger dan twintig jaar, vorig jaar was dat nog 45 procent. Onder de 385 mensen met een zware alcoholvergiftiging waren er 75 jonger dan achttien jaar, zo’n twintig procent.

Birgitte Blatter van VeiligheidNL: "De tendens was afgelopen jaren juist dat er minder jongeren gewond raakten. Dat lijkt nu omgekeerd en dat vinden wij een zorgelijke ontwikkeling."

Bron: nos.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')