Ik hier aan:quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:22 schreef FredvZ het volgende:
Ik moest gelijk hier aan denken:
[ afbeelding ]
Real-life dan maar?quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:34 schreef flipsen het volgende:
Het is natuurlijk nog maar een "Artist Impression", maar wat een gave paintjob om zo een betrekkelijk oud toestel er weer als nieuw uit te laten zien
op de een of andere manier is de livery van dit toestel bijzonder mislukt, die twee "bogen" of wat daarop moet lijken kloppen niet helemaal... jammerquote:
Als we final assembly aanhouden (dus op bovenstaande productielijn de aangevoerde onderdelen aan elkaar koppelen) dan hebben de eerste 2 KLM 787's (PH-BHA en -BHC) er 27 dagen over gedaan (load date t/m rollout)quote:Op maandag 7 december 2015 13:35 schreef donroyco het volgende:
Hoe lang ongeveer duurt het bouwen van één vliegtuig (zeg een 747 of 787)?
Wel snel.quote:Op maandag 7 december 2015 13:39 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Als we final assembly aanhouden (dus op bovenstaande productielijn de aangevoerde onderdelen aan elkaar koppelen) dan hebben de eerste 2 KLM 787's (PH-BHA en -BHC) er 27 dagen over gedaan (load date t/m rollout)
Wel bedenken dat de onderdelen natuurlijk aangeleverd worden en het op die lijn een kwestie is van alles in/aan elkaar koppelen. (simpel gezegd natuurlijkquote:
Helaas is mijn Frans geheel en al "down the drain" sinds ik Spaans ben gaan spreken. En de Fransen kennende, zullen ze geen tweetalige programma´s aanbiedenquote:
Zit er verschil tussen een 787-9 die in Everett van de band rolt en een 787-9 die in Charleston in elkaar geschroefd wordt? (reputatie? prijs? kwaliteit? restwaarde?)quote:Op maandag 7 december 2015 13:30 schreef Iemand91 het volgende:
De 3e 787-9 voor KLM op de productielijn. Verwachte rollout is volgende week woensdag.
[ afbeelding ]
PH-BHD zal de allerlaatste 787 zijn die van die productielijn zal rollen.
Deze zal hierna worden omgebouwd voor de productie van de nieuwe 777X-toestellen.
De productie van de 787 zal doorgaan op de andere productielijn in dezelfde fabriek waarvan de productie opgeschroefd zal worden zodat deze uiteindelijk evenveel toestellen produceert als beide lijnen nu samen doen. Daarnaast bouwt Boeing de 787 natuurlijk ook nog in Charleston.
Wierd... Volgens airframes.org staan de ARM en ARH geregistreerd bij Air Atlanta Islandic en de ARN bij Malaysian AS Kargo. Waarbij de ARM door Islandic is gekocht van Malaysian in 2006 en de ARN door Malaysian van Islandic in 2003. Maar de site van Islandic zegt weer dat ze alleen 6 747-4F/SF in de vloot hebben, malaysian zegt dat op hun site trouwens ook.quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:04 schreef Bitlord het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Wat is dit voor vreemd bericht?
De final assembly in Charleston is nog relatief nieuw en heeft dus nog wat opstartproblemen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 13:57 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Zit er verschil tussen een 787-9 die in Everett van de band rolt en een 787-9 die in Charleston in elkaar geschroefd wordt? (reputatie? prijs? kwaliteit? restwaarde?)
En bepaalt een luchtvaartmaatschappij zelf van welke productielijn ze hun 787 willen ontvangen?
Daar heb ik het vorig jaar op Tweakers al eens over gehad.quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:04 schreef Bitlord het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Wat is dit voor vreemd bericht?
Alle 3 zijn/waren eigendom van Air Atlanta, die ze weer verhuurde aan derden. MAS heeft een jaar of 10 geleden wel gebruik gemaakt van deze 3 kisten, maar is er nooit eigenaar van geweest.quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:38 schreef Karstman het volgende:
[..]
Wierd... Volgens airframes.org staan de ARM en ARH geregistreerd bij Air Atlanta Islandic en de ARN bij Malaysian AS Kargo. Waarbij de ARM door Islandic is gekocht van Malaysian in 2006 en de ARN door Malaysian van Islandic in 2003. Maar de site van Islandic zegt weer dat ze alleen 6 747-4F/SF in de vloot hebben, malaysian zegt dat op hun site trouwens ook.
Misschien goedkoper om te laten staan dan om zelf af te voeren...
quote:PARAMARIBO - Het nieuwe vlaggenschip van de SLM, een Airbus A340-313, laat langer dan gepland op zich wachten. De machine en bijbehorende documentatie worden extra gecontroleerd om de veiligheid te kunnen garanderen. “De geschiedenis van het vliegtuig wordt grondiger nagegaan”, aldus Gerard Brunings, voorzitter van de raad van commissarissen van de SLM.
De kist komt volgens hem uit China, waar andere procedures gelden om alle onderhoudswerkzaamheden te registreren dan internationaal gangbaar. Daardoor moesten alle zaken opnieuw worden nagegaan. "Er is niets ernstigs aan de hand. Het gaat vooral om informatie over de onderhoudsgeschiedenis van de machine die in China is vastgelegd."
Brunings verduidelijkt dat de extra controle noodzakelijk is om te voldoen aan internationale veiligheidsstandaarden voor de luchtvaart. Dit is belangrijk voor de certificering van de machine, opdat ze ingezet kan worden. Hij is ervan overtuigd dat alle procedures tussen de SLM en Airbus, de eigenaar van het vliegtuig met registratienummer PZ-TCP, binnen een week tot twee afgerond zullen zijn. De SLM verwacht dat de openingsvlucht vóór het eind van het jaar zal plaatsvinden.
Een minpunt is dat de SLM extra geld moet uitgeven om een andere kist, een A330-400 van het bedrijf Hi-Fly compleet met bemanning, in te huren voor de vluchten tussen Paramaribo en Amsterdam. "Het kost inderdaad veel meer geld", zegt Brunings. De nieuwe machine kon niet gelijk ingezet worden na vertrek van de 'Palulu' die de afgelopen zes jaar is ingezet op de Mid-Atlantische Route, dat is tussen Paramaribo en Amsterdam.
Gaat voor een c-check;)quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:32 schreef inkjet het volgende:
De PH-BFG is momenteel als KL9865 onderweg naar het verre oosten. Het lijkt erop dat dat een D-check wordt. Opvallend dat dat kennelijk nog de moeite wordt gevonden.
Of geen capaciteit op dit moment, zou ook zomaar eens kunnen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:55 schreef inkjet het volgende:
Ah, dat is minder heftig! Het prijsverschil is kennelijk de roundtrip waard.
-BFG heeft in 2013 nog een D-check gehad dus die heeft ze eerst nog niet nodig.quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:32 schreef inkjet het volgende:
De PH-BFG is momenteel als KL9865 onderweg naar het verre oosten. Het lijkt erop dat dat een D-check wordt. Opvallend dat dat kennelijk nog de moeite wordt gevonden.
Voert KLM E&M nog C-check uit op de vloot en zo ja; welke types?quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:58 schreef Mikey92 het volgende:
Of geen capaciteit op dit moment, zou ook zomaar eens kunnen.
Is (voorlopig?) dus Air France geworden:quote:Op zondag 25 oktober 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Komende nacht kunnen we de klokken een uur achteruit zetten en dat betekent dus ook dat het winterseizoen begint in de luchtvaart. Ik beperk mij in deze post tot wat er op Schiphol gaat gebeuren of veranderen.
(en vooral long-haul)
- KLM: Na het nucleair akkoord met akkoord met Iran kan het zijn dat Air France en KLM weer naar Teheran gaan vliegen. Begin 2013 stopte KLM met de vluchten naar Teheran (uitgevoerd met de MD-11; naar eigen zeggen leverde het niet meer genoeg op) en Air France stopte in 2008.
KLM zou mogelijk al in januari weer naar Teheran gaan vliegen.
quote:PARIJS - Air France gaat vanaf volgend jaar april drie keer per week naar de Iraanse hoofdstad Teheran vliegen. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij dinsdag gemeld. Tegelijkertijd werd bekendgemaakt dat de luchtvaartmaatschappij vanaf juni 2016 Parijs Orly met New York gaat verbinden.
De vluchten naar Teheran worden op woensdag, vrijdag en zondag uitgevoerd. In oktober 2008 zette de luchtvaartmaatschappij de vluchten tussen Parijs en de Iraanse hoofdstad stop. New York wordt vanaf luchthaven Orly dagelijks aangevlogen. Op deze route zet de zustermaatschappij van KLM een Boeing 777-200ER in.
quote:Op dinsdag 8 december 2015 20:55 schreef derLudolf het volgende:
Iemand toevallig één of meerdere 747-200('s) kwijt?
http://www.aerotelegraph.(...)n-kuala-lumpur-jumbo
quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:04 schreef Bitlord het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Wat is dit voor vreemd bericht?
quote:Meet Boeing's newest airliner, the 737 MAX
Boeing just unveiled its first real, live, fully painted 737 MAX in Renton, Washington, the company's latest jetliner. The aircraft is getting ready for its first flight in early 2016, before first customer deliveries happen in the third quarter of 2017. (Southwest Airlines, which operates 737s almost exclusively, is the launch customer.)
The plane looks a lot like the 737s that have been dominating the skies for decades — the 737 line is the most prolific jet airliner in the world, after all — but there are some key differences: giant split winglets, for instance, and a new generation of engines called LEAP-1B that improve fuel efficiency and performance. Boeing promises that the 737 MAX will be 20 percent more fuel efficient than the so-called 737 Next Generation aircraft they replace, which is not a small figure.
Considering that the first 737 flew nearly a half century ago in 1967, it's likely that Boeing will eventually need to go back to the drawing board for its small, single-aisle airliners — in fact, that was the plan for a while — but in the meantime, the MAX fills that role, spurred in part by Airbus' introduction of the mildly refreshed A320neo. Considering their overwhelming popularity, the odds are good you'll be flying one of these two machines in the next several years.
ik hier aan:quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:22 schreef FredvZ het volgende:
Ik moest gelijk hier aan denken:
[ afbeelding ]
Goed bezig daar... (voorbeeld 21-5 heen, 22-5 terug)quote:Op woensdag 9 december 2015 14:10 schreef biertapper het volgende:
Valencia starting April 23 only on Saturday and Sunday, as of May 16 daily
Departing Amsterdam 13:45 – Arriving in Valencia 16:15
Departing Valencia 17:00 – Arriving in Amsterdam 19:35
Type of aircraft: Boeing 737-700
Ik dacht dat ik gelezen had dat Transavia niet meer op Valencia zou vliegen nu KLM die route doet.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:26 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Goed bezig daar... (voorbeeld 21-5 heen, 22-5 terug)
KLM 152 euro voor een retour
TRA 212 euro voor een retout
Wie van de twee was nou de prijsvechter?
Zou erg logisch zijn idd, maar in de periode mei - oktober vliegen ze allebei dagelijksquote:Op woensdag 9 december 2015 14:35 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik gelezen had dat Transavia niet meer op Valencia zou vliegen nu KLM die route doet.
Blijft een momentopname. Zet anders eens twee enkele reizen naast elkaarquote:Op woensdag 9 december 2015 14:26 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Goed bezig daar... (voorbeeld 21-5 heen, 22-5 terug)
KLM 152 euro voor een retour
TRA 212 euro voor een retout
Wie van de twee was nou de prijsvechter?
Geland op de Oostbaan:quote:Op woensdag 9 december 2015 12:16 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag wordt de 2e Boeing 787-9 aan KLM geleverd.
PH-BHA "Carnation / Anjer" wordt vandaag overgedragen aan KLM, vertrekt om 14:00 uur lokale tijd naar Amsterdam. Verwachte aankomsttijd op Schiphol is momenteel 08:05 uur.
Die foto is al ruim 2 maanden oud.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:27 schreef inkjet het volgende:
De EXE ziet er goed uit maar de EXF heeft nog wat zorg nodig!
Soms wel.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:34 schreef inkjet het volgende:
Ah okee dat scheelt. Ik wist niet dat er een relatie lag tussen de testreg en de uiteindelijke reg.
Schijnt nog 2 maanden extra in Nederland te blijven vanwege een cabine modificatie.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:01 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Soms wel.
Zo heet PH-AOH sinds gisteren 2-PAOH.
Zowel paintjob als interieur worden op Schiphol gedaan inderdaad.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:19 schreef Mikey92 het volgende:
Schijnt nog 2 maanden extra in Nederland te blijven vanwege een cabine modificatie.
De ex-KLM Airbussen gaan toch gewoon naar Pakistan? Ze zijn alleen in Nederland uitgefaseerd. De Fokkers vertrekken voorlopig ook naar andere gebruikers.quote:Schiphol komt vol te staan met uitgefaseerde toestellen...
Als PH-AOH inderdaad nog 2 maand nodig heeft voor de ombouw dan staat die mogelijk rond eind februari nog op Schiphol.quote:Op zaterdag 12 december 2015 22:27 schreef inkjet het volgende:
De ex-KLM Airbussen gaan toch gewoon naar Pakistan? Ze zijn alleen in Nederland uitgefaseerd. De Fokkers vertrekken voorlopig ook naar andere gebruikers.
Na de paint maar zien waar hij gaat staan, ik heb ook geen idee hoe ze dit gaan doen...quote:Op zondag 13 december 2015 14:47 schreef inkjet het volgende:
We zullen zien of de uitfasering volgens de eerdere planning verloopt. De aflevering van 787's moet wel voldoende vervanging opleveren. Ook kan men niet tegelijk aan de ombouw van de A330's werken en de uitfasering van andere A330's. De planning zat immers vol.
Mooi artikel in de Vliegende Hollander.quote:GILZE EN RIJEN - Na ruim 50 jaar neemt het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht op dinsdag 15 december met een ceremonie afscheid van de 4 Alouette III-helikopters op vliegbasis Gilze-Rijen. De helikopters worden verkocht.
Tijdens de ceremonie draagt kapitein Robert de Lange de Alouettes over aan de Commandant der Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Alexander Schnitger. Vanaf 1 januari 2016 vallen de Alouettes onder de Defensie Materieel Organisatie (DMO). De DMO is verantwoordelijk voor de verkoop van de Alouettes. Tot de helikopters verkocht zijn, verblijven ze in een loods op vliegbasis Gilze-Rijen.
De Alouette is in het verleden ingezet voor reddingsmissies boven de Wadden- en Noordzee. Ook werd het toestel gebruikt bij tactische vluchten in diverse uitzendgebieden als Irak, het voormalige Joegoslavië en Cambodja. De 4 overgebleven exemplaren vervoerden in de afgelopen jaren vooral VIP's, zoals leden van het Koninklijk Huis.
Jazeker, mensen van het koninklijk huis zijn net als normale mensenquote:
Er is niet echt vervanging voor.quote:Op maandag 14 december 2015 16:56 schreef tripel7 het volgende:
Van wat ik had begrepen zijn ze vooral zolang gebleven omdat Trix met niks anders wilde vliegen. Is er overigens bekend welk spul nu deze rol op zich mag nemen? De LE Augusta Westlands?
Wat hebben we gemist?quote:
Daar wil je ondanks de soms fantastisch lage prijs aanbiedingen niet mee vliegen.quote:Op maandag 14 december 2015 15:29 schreef Thetallguy het volgende:
Jet Airways heeft bevestigd dat het de Europese 'hub' vanaf de zomer verplaatst van Brussel naar Amsterdam. Al vaak verwacht maar nu dus definitief bekend gemaakt.
En dat was zeker dan alleen omdat in dat toestel noise cancellers zaten die de suikerspin enigzins in model hielden?quote:Op maandag 14 december 2015 16:56 schreef tripel7 het volgende:
Van wat ik had begrepen zijn ze vooral zolang gebleven omdat Trix met niks anders wilde vliegen. Is er overigens bekend welk spul nu deze rol op zich mag nemen? De LE Augusta Westlands?
Zijn er nog meer (leuke) feitjes zoals deze?twitter:waaromweetikdit twitterde op maandag 14-12-2015 om 20:30:24Oneven vluchtnummers van KLM (@KLM) vertrekken van @Schiphol, even nummers gaan er naartoe (via @WouterJong). reageer retweet
KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?quote:KLM met eigen vliegtuigen naar Salt Lake City
AMSTELVEEN - De Amerikaanse stad Salt Lake City krijgt vanaf 5 mei bezoek van vliegtuigen van KLM. Op die dag begint KLM een eigen lijndienst naar de hoofdstad van de staat Utah, zo kondigde de luchtvaartmaatschappij dinsdagmorgen aan. De eerste twee maanden van de route zijn er twee vluchten per week, op donderdag en zaterdag.
Met ingang van 4 juli zal KLM ook op maandagen naar Salt Lake City vliegen. Op de route wordt een Airbus A330-200 ingezet. Het toestel biedt plaats aan 178 mensen in economy class, 35 in economy comfort en dertig in business class.
KLM's Amerikaanse partner Delta Air Lines vliegt al dagelijks tussen Schiphol en Salt Lake City. Daar komt geen verandering in als KLM zich op de route meldt, aldus KLM dinsdag. In Salt Lake City heeft Delta een belangrijke hub. Passagiers van KLM kunnen in Salt Lake City overstappen op Delta-vluchten naar meer dan vijftig Noord-Amerikaanse bestemmingen.
In Salt Lake City wonen 1,2 miljoen mensen. De stad is de thuisbasis van de mormonenkerk en de hoofdstad van Amerika's industriële bankwezen. Vanuit Salt Lake City zijn ook skigebieden en bekende Amerikaanse nationale parken snel toegankelijk.
Ibiza
Naast 'Salt Lake' zal KLM volgend jaar ook Ibiza opnemen in de dienstregeling. Het Spaanse feesteiland wordt in het zomerseizoen op werkdagen aangevlogen met een Boeing 737-700. De zomerroute begint op 4 juli en duurt tot en met 25 augustus.
De vluchten naar Ibiza zijn een aanvulling op de bestaande vluchten van Transavia. De KLM-dochter vliegt vanaf Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam naar het Spaanse eiland.
De SLC-route lijkt dus wel een succes.quote:Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:
KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?
De KLM-Asia toestellen hebben geen kroontje op het KLM-logo.quote:Op maandag 14 december 2015 21:33 schreef donroyco het volgende:
Zijn er nog meer (leuke) feitjes zoals deze?twitter:waaromweetikdit twitterde op maandag 14-12-2015 om 20:30:24Oneven vluchtnummers van KLM (@KLM) vertrekken van @Schiphol, even nummers gaan er naartoe (via @WouterJong). reageer retweet
En geen Nederlandse/EU vlag.quote:Op dinsdag 15 december 2015 13:55 schreef NewHorizon het volgende:
De KLM-Asia toestellen hebben geen kroontje op het KLM-logo.
Ik gok omdat een bepaald slag Ibiza gangers liever KLM zitten...quote:Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?
Die hebben in de zomermaanden ook niet zomaar even capaciteit hiervoor. KLM heeft in de zomer juist weer iets meer ruimte in de schema'squote:Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?
Misschien vliegt KL wel op een normaal tijdstipquote:Die hebben in de zomermaanden ook niet zomaar even capaciteit hiervoor. KLM heeft in de zomer juist weer iets meer ruimte in de schema's
Planning is januari, of het moet naar voren zijn gehaaldquote:Op dinsdag 15 december 2015 19:35 schreef inkjet het volgende:
Weet iemand of de PH-KZO al uitgefaseerd is?
Leuk.quote:Op dinsdag 15 december 2015 13:55 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
De KLM-Asia toestellen hebben geen kroontje op het KLM-logo.
KLM is ook de enige airline die nog een aparte Asia-livery heeft.quote:
Waarom was er de Asia-livery in de eerste plaats?quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:09 schreef OEM het volgende:
[..]
KLM is ook de enige airline die nog een aparte Asia-livery heeft.
De anderen (BA, Air France, Swissair, Lufthansa, Qantas en nog een paar) vliegen niet meer naar Taiwan, of hebben andere afspraken met China, of bestaan niet meer.
Heel in het kort:quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:10 schreef donroyco het volgende:
[..]
Waarom was er de Asia-livery in de eerste plaats?
/leek
Ah, thanks.quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:16 schreef OEM het volgende:
[..]
Heel in het kort:
China vindt dat Taiwan een provincie van hun is en stond niet toe dat flag carriers van een land die dat niet erkende op zowel China als Taiwan vlogen.
Daarom zijn er allemaal Asia-subsidairies + aparte livery ontstaan voor Europese airlines, zodat ze daar wel mee naar Taiwan konden vliegen zonder China op hun pik te trappen. Amerikaanse airlines hoefden dat bv weer niet te doen, want dat zijn geen flag carriers.
twitter:News_Executive twitterde op woensdag 16-12-2015 om 01:19:38BREAKING: Southwest Airlines plane skids off runway at #Nashville airport https://t.co/pd7DhjUQwK reageer retweet
twitter:BNONews twitterde op woensdag 16-12-2015 om 01:30:35UPDATE: 3 injured after Southwest plane goes off runway while taxiing at Nashville airport https://t.co/SCpLUfdC8u reageer retweet
Aan de borden te zien ligt het in het verlengde van de highspeed turnoff van baan 13. Hoeft dus ook niet perse onoplettendheid te zijn, falende remmen of andere technische problemen zijn misschien wel logischerquote:Op woensdag 16 december 2015 01:58 schreef flipsen het volgende:
Het meest schokkende aan bovenstaande is natuurlijk het "while taxiing". Damn, dan zitten ze écht even niet op te letten
Daarom moet ik me er als leek ook niet mee bemoeienquote:Op woensdag 16 december 2015 08:47 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Aan de borden te zien ligt het in het verlengde van de highspeed turnoff van baan 13. Hoeft dus ook niet perse onoplettendheid te zijn, falende remmen of andere technische problemen zijn misschien wel logischer
Nu ook duidelijk geworden waar de Airbus A330-200 vandaan komt:quote:Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:
KLM met eigen vliegtuigen naar Salt Lake City
quote:AMSTELVEEN - Naast het toevoegen van Salt Lake City aan het routenetwerk, schrapt KLM ook een route naar Noord-Amerika. Het Texaanse Dallas/Fort Worth keert komend zomerseizoen niet terug in de dienstregeling. Dat bevestigt een KLM-woordvoerder aan Reismedia.
De lijndienst voldeed volgens KLM niet meer aan de verwachtingen. Daarop is besloten de capaciteit op een andere manier in te zetten. KLM blijft in samenwerking met partner Delta Air Lines vluchten aanbieden naar Dallas/Fort Worth, maar dan is een overstap in Atlanta of Minneapolis noodzakelijk.
KLM vloog sinds april 2008 naar Dallas. Aanvankelijk werd de lijndienst het hele jaar door uitgevoerd, maar sinds 2012 alleen in het zomerseizoen. Op de route werd vijf keer per week een Airbus A330-200 ingezet.
Dinsdag maakte KLM bekend dat komende zomer Salt Lake City aan de dienstregeling wordt toegevoegd. Op de route gaat KLM twee keer per week een Airbus A330-200 inzetten. In tegenstelling tot Salt Lake City is Dallas/Fort Worth geen hub van Delta Air Lines
De vluchten van toestellen van KLM Cargo worden door Martinair uitgevoerd.quote:Afgelopen keer (20/11) dat ik weer aankwam op Buenos Aires EZE en met de taxi richting stad reed, zag ik nog net een KLM Cargo daar staan. Vreemd, normaal gesproken is dat de MartinAir MD11 toch? Of heeft KLM Cargo die vluchten nu overgenomen? Vond het wel apart...
En problemen aan boord de KLM 747-400 (PH-BFP) van vlucht KL662 uit Houston:quote:The British Airways Boeing 777 that aborted a takeoff at McCarran International Airport with 157 passengers and 13 crew members aboard in September will fly again.
A representative of the London-based airline said Wednesday that crews would be dispatched to McCarran and that work would begin "shortly" to repair the aircraft's hull to make it airworthy.
Noting that "safety is always British Airways' top priority," a company spokeswoman said in an email, "The airframe was inspected by a team of highly experienced engineers from Boeing who concluded that the damage was limited and suitable for repair.
"A team from Boeing will carry out the repair work, which will be certified to the same high standards as if the aircraft was brand new," she said.
She did not give a timetable for repairs or when the plane would be flown, but the work is expected to begin next month. The company did not elaborate on the repair process or how much it would cost to fix the plane.
While the jet is parked at McCarran, British Airways is paying $375 a day in fees and by the end of 2015, the bill will reach about $31,000.
The jet, a twin-engine Boeing 777-200ER, was scheduled to fly as British Airways Flight 2276 from McCarran to London's Gatwick International Airport on Sept. 8.
Midway through its takeoff run, before the plane lifted off the ground, the jet's left engine experienced an uncontained failure that started a fire. Debris spewed out of the engine and onto the runway.
The pilot shut down the engine and aborted the takeoff and while McCarran's emergency response crews sped to the burning plane, passengers began evacuating on emergency slides.
A preliminary National Transportation Safety Board report in October said the "left engine and pylon, left fuselage structure and inboard left wing ... were substantially damaged by the fire."
Officials reported 14 people suffered minor injuries, most of them a result of a rough ride down the emergency chute. The runway was closed for four hours.
Aviation experts said they expected the plane's insurers to declare the aircraft a "hull loss," meaning that it was too damaged for repair and that it would be disassembled for parts.
Wednesday's email from the company was the first indication that British Airways would instead put a different engine on the plane, repair the hull and fly the plane to a maintenance facility for additional work.
quote:Een vlucht van KLM van Houston naar Amsterdam is in Houston geannuleerd omdat er twee verdachte mannen aan boord zouden zijn. Dit melden diverse media.
Vlucht KL662 had rond 15.30 uur lokale tijdmoeten vertrekken richting Amsterdam. De Amerikaanse website ABC News schrijft dat er aan boord onenigheid ontstond tussen enkele passagiers. Daarop werd de take-off afgebroken en werden twee mannen geboeid afgevoerd. Een andere Amerikaanse website meldt dat er geen arrestaties verricht zouden zijn.
De B747-400 waarmee de vlucht werd uitgevoerd is ontruimd en doorzocht door de politie en de FBI. Bij de doorzoeking is niets verdachts gevonden.
Uhm ik denk dat dat vrij lastig wordt. Ik heb laatst proberen te achterhalen met wat voor vliegtuig ik van Münster naar Rome ben gevlogen in 2008, zelfs vluchtnummer had ik. Maar dat lukte me toen al niet.quote:Op dinsdag 15 december 2015 14:17 schreef nattermann het volgende:
Ik ben ooit (lees: jaar of 15 geleden) met een KLM-Asia 747 naar New York-JFK gevlogen. Waar zou ik kunnen achterhalen welke kist/registratie dat is geweest?
Nou, daar lijkt snel verandering in te komen:quote:Op donderdag 17 december 2015 13:12 schreef Iemand91 het volgende:
Hiermee wordt United de vierde buitenlandse maatschappij (na Xiamen, Kenya en Qatar Airways) die de 787 op Schiphol inzet.
Vluchttijden zijn:quote:-- The airline will start operating a nonstop service from Mexico City to the Dutch capital in May 2016
-- The route will be operated using the Boeing 787 Dreamliner, regarded as one of the most advanced commercial airplanes in the skies
-- Aeromexico is the only Mexican airline to offer direct flights to Europe
MEXICO CITY, Dec. 17, 2015 /PRNewswire/ -- Aeromexico, Mexico's global airline, announced three weekly nonstop flights between Mexico City and Amsterdam starting on May 29, 2016, making the city its fourth destination in Europe.
This new route will be operated using Boeing 787 aircraft with 243 seat capacity, including 32 seats in Clase Premier, Aeromexico's Business Class Cabin. The Dreamliner is considered one of the most advanced commercial aircraft in the skies, offering benefits that include extra legroom, more storage space for carry-on bags, bigger windows that can be dimmed at the touch of a button, personal entertainment system, Sky Interiors LED lighting, and new in-flight menu services.
Anko van der Werff, Aeromexico's Chief Revenue Officer, said, "Aeromexico is extremely proud to add Amsterdam to its European route network. The Netherlands is the fourth largest Mexico's trading partner in the European Union, and nowadays, an average of 200,000 annual passengers travel between both capital cities".
"With this flight, Aeromexico will be able to offer a quality service to all of its customers traveling from the Netherlands on board our Boeing 787 aircraft with greater connectivity options to the main cities in Mexico, such as Guadalajara, Monterrey, and Puerto Vallarta, and in Central and South America, including San Jose, Costa Rica, Guatemala, Panama.", he added.
One of the key factors in establishing this new route is Amsterdam's status as a major SkyTeam hub where KLM offers a significant number of flights within Europe. Aeromexico is a founding member of the SkyTeam airline alliance.
Aeromexico is proud to crown the year 2015 by announcing the addition of a new route, just as it did at the beginning of this year, thus allowing the airline to increase the economic, commercial and tourist exchange between the two nations, as well as the number of passengers carried between Mexico and Europe.
Die naam klinkt in ieder geval erg Nederlandsquote:
Ik weet het echt niet 100% zeker hoor, maar het lijkt mij juist logischer dat dit omgedraaid is? Dus bovenste AMS - MEX en onderste MEX - AMS?quote:Op donderdag 17 december 2015 23:57 schreef Iemand91 het volgende:
Vluchttijden zijn:
MEX (11:58 uur) - AMS (18:00 uur) op woensdag, vrijdag en zondag.
AMS (10:35 uur) - MEX (04:10 uur) op maandag, donderdag en zaterdag.
Vergeten dat stomme 12-hour clock om te zetten naar 24-hour clock.quote:Op vrijdag 18 december 2015 00:21 schreef larsico het volgende:
Ik weet het echt niet 100% zeker hoor, maar het lijkt mij juist logischer dat dit omgedraaid is? Dus bovenste AMS - MEX en onderste MEX - AMS?
opvallend dat twee andere SkyTeam leden op dezelfde routes gaan vliegen waar KLM al vliegt.quote:Op donderdag 17 december 2015 23:57 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nou, daar lijkt snel verandering in te komen:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)10115.jpg]afbeelding[/url] ]
Aeromexico Announces New Route for 2016: Amsterdam
[..]
Vluchttijden zijn:
MEX (23:58 uur) - AMS (18:00 uur) op woensdag, vrijdag en zondag.
AMS (22:35 uur) - MEX (04:10 uur) op maandag, donderdag en zaterdag.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)48145.jpg]afbeelding[/url] ]
En daarnaast zou ook China Eastern Airlines naar Amsterdam komen. Vanaf april 2016 elke dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag van/naar Shanghai met de Airbus A330-200.
Beide vluchten worden tot nu toe uitsluitend door KLM gevlogen.
Tja, voor een dubbeltje op de eerste rang...quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:23 schreef FredvZ het volgende:
Leuk, dat TicketSpy, maar slaat het echt nergens op.
Krijg net een mail:
[ afbeelding ]
Vervolgens lees je dus al dat blijkbaar vanaf Kopenhagen(!!) is:
[ afbeelding ]
En als je dan kijkt wat de daadwerklijke route wordt, dan lig je toch bijna dubbel?
[ afbeelding ]
Toch mooi, eerst een stedentripje naar Kopenhagen, dan stappen in Lissabon en de volgende morgen naar de Azoren.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:39 schreef donroyco het volgende:
[..]
Tja, voor een dubbeltje op de eerste rang...
Als ik de tijd had, zou ik het heel misschien overwegen, oh nee, toch niet...
Beetje omslachtig als je al in Amsterdam woont...quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:47 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Toch mooi, eerst een stedentripje naar Kopenhagen, dan stappen in Lissabon en de volgende morgen naar de Azoren.
Ja, omslachtig is het welquote:Op vrijdag 18 december 2015 17:48 schreef donroyco het volgende:
[..]
Beetje omslachtig als je al in Amsterdam woont...
Je moet er wel iets voor over hebben...quote:
Ik hou in mijn documentatie maar aan hoeveel dagen de kisten uit roulatie zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2015 16:43 schreef Mikey92 het volgende:
De ombouw van de 777 gaat eigenlijk nog sneller, in 15 dagen. In het weekend wordt er niet aan gewerkt. Heb met een stuk of 5 a 6 mogen helpen, mooie klus:)
Gaaf!quote:Op vrijdag 18 december 2015 16:58 schreef starla het volgende:
Ik heb mijn eerste vlucht gedaan afgelopen week, gewoon in een Cessna 172.
Super, super, supervet!![]()
![]()
Who knows. Shanghai is momenteel nog een 747-400M bestemming maar vanaf juli 2016 worden 3 wekelijkse vluchten vervangen door de 787-9. Dit geeft onder de streep meer passagiers maar minder cargo.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:14 schreef FredvZ het volgende:
opvallend dat twee andere SkyTeam leden op dezelfde routes gaan vliegen waar KLM al vliegt.
Zou dat betekenen dat KLM daar op termijn niet meer heen gaat vliegen?
Tja, Ticketspy.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:23 schreef FredvZ het volgende:
Leuk, dat TicketSpy, maar slaat het echt nergens op.
Krijg net een mail:
[ afbeelding ]
Vervolgens lees je dus al dat blijkbaar vanaf Kopenhagen(!!) is:
[ afbeelding ]
En als je dan kijkt wat de daadwerklijke route wordt, dan lig je toch bijna dubbel?
[ afbeelding ]
Yup, mocht zelf opstijgen ook, mocht alleen niet landenquote:
Gefeliciteerd met je eerste vluchtquote:Op vrijdag 18 december 2015 19:29 schreef starla het volgende:
[..]
Yup, mocht zelf opstijgen ook, mocht alleen niet landenEn terecht! Haha
Lekker over Rotterdam gevlogen, paar steep banks gedaan en mocht zelf al een stall recovery doen
Relaxte instructeur
Thx!quote:Op vrijdag 18 december 2015 19:52 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je eerste vluchtOp naar de eerste solo
Genoeg mensen die het doen hoor. Maar dan vooral voor lange vluchten (zeg naar Azië of de VS westkust). Dan is Business Class meer dan wat extra beenruimte en beter eten, zo'n stoel die helemaal plat kan is erg fijn. First Class helemaal en dat wordt zo ook een stuk goedkoper.quote:Op vrijdag 18 december 2015 18:04 schreef donroyco het volgende:
[..]
Je moet er wel iets voor over hebben...
Grappig.quote:Op vrijdag 18 december 2015 20:15 schreef starla het volgende:
[..]
Thx!
Zelf vliegen voelt zooooo fijn. Onbeschrijflijk...
Omdat je zelf vliegt heb je ook totaal geen zenuwen, grappig is dat, terwijl als passagier ik altijd wel een beetje zenuwachtig ben.
Op die vluchten naar AMS en LIS is het slechts Europe Select hoor. Net zo'n stoel en dezelfde beenruimte als in Economy Comfort. Voel je je als onwetende toch zwaar bekocht wanneer je denkt op een flatbed stoel terecht te komen. OK, de middenstoel blijft leeg maar dat is het dan ook wel. Maar om daar nu eerst helemaal naar CPH voor te reizen..... Mwah..quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:12 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Genoeg mensen die het doen hoor. Maar dan vooral voor lange vluchten (zeg naar Azië of de VS westkust). Dan is Business Class meer dan wat extra beenruimte en beter eten, zo'n stoel die helemaal plat kan is erg fijn. First Class helemaal en dat wordt zo ook een stuk goedkoper.
En met een beetje geluk kun je stiekem op de terugweg gewoon thuis al uitstappen.
Precies. Bij BA is het inmiddels nog erger, daar is een "Club Europe" stoel precies net zo krap als een cattle class stoel en ben je dus beter af met een stoel bij de uitgang. Omreizen voor zo'n vlucht doe je hooguit als je de mijlen/punten heel hard nodig zou hebben.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:36 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Op die vluchten naar AMS en LIS is het slechts Europe Select hoor. Net zo'n stoel en dezelfde beenruimte als in Economy Comfort. Voel je je als onwetende toch zwaar bekocht wanneer je denkt op een flatbed stoel terecht te komen. OK, de middenstoel blijft leeg maar dat is het dan ook wel. Maar om daar nu eerst helemaal naar CPH voor te reizen..... Mwah..
quote:SCHIPHOL Luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai mag vanaf 1 februari twee keer per dag met het grootste passagierstoestel ter wereld op Schiphol komen vliegen: de Airbus A380. Dat heeft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu laten weten aan de Tweede Kamer.
Emirates begon in 2010 met dagelijkse vluchten op Schiphol met een Boeing 777. Twee jaar later was de maatschappij de eerste airline die met een Airbus A380 naar Schiphol kwam.
In 2013 kwam daar een tweede dagelijkse vlucht bij, maar met de kleinere Boeing 777. Nu heeft Emirates toestemming kunnen krijgen om een tweede A380 tussen Dubai en Amsterdam te laten vliegen.
De komst van deze tweede A380 is niet vanzelfsprekend. Veel maatschappijen en critici menen dat Emirates oneerlijke staatssteun krijgt in Dubai. De Tweede Kamer wilde dan ook van de staatssecretaris weten of schadelijk zijn voor KLM.
Douche
Maar volgens Dijksma gaat het maar om een beperkte capaciteitsuitbreiding en zijn er 'geen significante effecten op de netwerkkwaliteit van Schiphol'. Dijksma vreest dus geen nadelige gevolgen voor bijvoorbeeld KLM en zegt de ontwikkelingen in de gaten te blijven houden.
Emirates heeft nu ruim zeventig A380's en dat aantal loopt de komende jaren op tot 150. Er zijn 519 zitplaatsen, voor de passagiers van de business en eerste klasse is er een bar tot hun beschikking en voorin het toestel zijn er twee douches, waarvan alleen de veertien eerste klasse passagiers gebruik van mogen maken.
Emirates heeft ook een A380 voor 615 passagiers, daarin zit geen eerste klasse en ook geen douche. Of dit toestel ook op Amsterdam gaat vliegen, is niet bekend.
Juichen.quote:Op zaterdag 19 december 2015 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
Emirates tweemaal per dag met A380 naar Schiphol
[..]
Nou fan is een groot woord. Ik vind het mooi om te zien (overvliegen).quote:Op zaterdag 19 december 2015 13:52 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ben je zo'n fan van die toestellen?
Ik vind het gezien de combinatie van stoel breedte, beenruimte, het geluidsnivo en de rust in het relatief kleine voorste compartiment in een Emirates A380 het fijnste vliegtuig waar ik ooit mee gevlogen heb, kort gevolgd door de A330/340 met een 2-4-2 stoel opstelling. Een 777 moet al een 2-5-2 opstelling hebben wil ik daar fan van zijn, wellicht nog liever een 747 maar dan bij KLM alleen links voorin met die 3-2 opstelling.quote:Op zaterdag 19 december 2015 13:52 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ben je zo'n fan van die toestellen?
quote:Op zaterdag 19 december 2015 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
Emirates tweemaal per dag met A380 naar Schiphol
[..]
quote:Op zaterdag 19 december 2015 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
Emirates tweemaal per dag met A380 naar Schiphol
[..]
In de 380 heb ik nog niet gezeten. Voorlopig vind ik de 330 of 340 prima (AirEuropa, Iberia), maar de 787 was ook wel prettig (LAN).quote:Op zaterdag 19 december 2015 16:47 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ik vind het gezien de combinatie van stoel breedte, beenruimte, het geluidsnivo en de rust in het relatief kleine voorste compartiment in een Emirates A380 het fijnste vliegtuig waar ik ooit mee gevlogen heb, kort gevolgd door de A330/340 met een 2-4-2 stoel opstelling. Een 777 moet al een 2-5-2 opstelling hebben wil ik daar fan van zijn, wellicht nog liever een 747 maar dan bij KLM alleen links voorin met die 3-2 opstelling.
quote:Op woensdag 16 december 2015 19:00 schreef Iemand91 het volgende:
Het doek valt bijna voor weer een Martinair McDonnell Douglas MD-11F.
PH-MCY staat gepland om komende zaterdag haar allerlaatste commerciële vlucht te maken.
Om 15:00 uur zou ze moeten vertrekken naar Miami voor een laatste vrachtvlucht.
In tegenstelling tot haar zustertoestel PH-MCT die daar al ruim 2 jaar staat - zal ze de volgende dag doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië.
Hier komt ze weer oude bekenden tegen; PH-KCD en -KCE van KLM en ook haar zusterschip PH-BUH (Martinair 747-200 freighter die eerst voor KLM vloog) en PH-BUI (KLM 747-200).
PH-MCY is een bijzonder toestel binnen de Martinair vloot.
Mooi toestel. Zelf vorig jaar op plaat gezet.quote:Op zaterdag 19 december 2015 23:32 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Die staat al maanden stil op Schiphol (sinds maart dit jaar):
[ afbeelding ]
(Foto van eind september)
Waarom is het mooi omdat KLM zich eraan stoort? Jij hebt een hekel aan KLM?quote:Op zaterdag 19 december 2015 16:45 schreef tripel7 het volgende:
't is al automatisch mooi omdat de klm zich eraan stoort.
De post boven mij natuurlijk.quote:
Het feit dat zo'n mooi iconisch vliegtuig daar staat weg te rotten, in plaats van rond te vliegen.quote:Op maandag 21 december 2015 22:52 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Snap ik, maar wat vind je treurig daaraan?
Dat is inderdaad zonde. Weet je waarom die KLM kist daar staat? Waar is deze locatie eigenlijk?quote:Op dinsdag 22 december 2015 07:29 schreef Blistering het volgende:
[..]
Het feit dat zo'n mooi iconisch vliegtuig daar staat weg te rotten, in plaats van rond te vliegen.
En al die Transaero kisten ook nog daar, dat is helemaal een matig verhaal.
Ik heb trouwens de zwaarste kost (oa meteo) ook nog in het Nederlands gekocht (door Bas Vrijhof), 'k weet niet of dat helpt misschien.quote:Op maandag 21 december 2015 23:01 schreef starla het volgende:
Ik ben alvast theorie aan het studeren en ik loop
bij de altimeter al vast
Er staat:
Since cold air is denser than warm air, when operating in temperatures that are colder than standard, the altitude is lower than the altimeter indication
Ik zou juist denken dat de ware hoogte hoger is ipv lager. Stel ik vlieg op 5000ft en de omringende lucht is erg koud en heeft dus een hogere dichtheid (bijv. een dichtheid die je op 3000ft zou zien). Een hogere dichtheid correspondeert met een lagere hoogte in de atmosfeer boven de grond.
Dan vlieg ik toch op 5000ft terwijl de altimeter bijvoorbeeld 3000ft aangeeft?
Welke gigantische denkfout maak ik hier?
*starla schaamt zich nu al*
In de buurt van Teruel in Spanje. Het toestel is formeel overigens 'stored' en niet gesloopt. Het zou zomaar kunnen dat na 18 januari de BFO er naast komt te staan.quote:Dat is inderdaad zonde. Weet je waarom die KLM kist daar staat? Waar is deze locatie eigenlijk?
quote:ISTANBUL - Een schoonmaker is om het leven gekomen door een explosie in een vliegtuig op Sabiha Gökçen Airport, de tweede luchthaven van Istanbul. Een andere schoonmaker raakte gewond aan een hand. De explosie vond plaats in een Boeing 737 van de Turkse luchtvaartmaatschappij Pegasus Airlines. De oorzaak van de ontploffing is nog onbekend.
De politie voerde na het incident veiligheidsmaatregelen in bij de toegangswegen van de luchthaven, meldde staatspersbureau Anadolu woensdagochtend. De luchthaven, die in het Aziatische deel van Istanbul ligt, is voor het vliegverkeer niet gesloten.
quote:ISTANBUL - Bij een nog steeds onopgehelderde explosie op een luchthaven Sabiha Gökçen aan de oostkant van de Turkse metropool Istanbul zijn vijf vliegtuigen beschadigd. Dit meldde de Turkse minister van Transport Binali Yildirim.
Door de ontploffing is een schoonmaker overleden en een ander gewond geraakt.
De explosie was op het parkeergedeelte van de luchthaven bij een toestel van Pegasus Airlines. Die heeft op dit vliegveld Sabiha Gökçen haar thuisbasis. Volgens Yildirim was het vliegveld goed beveiligd. Het verkeer op het vliegveld werd niet onderbroken door het incident.
Hij staat nu wat rondjes cirkelen nu in Brussel:quote:Op dinsdag 22 december 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
PZ-TCR landt (volgens planning) morgenvroeg om 12:30 uur op Schiphol.
Eerste commerciële vlucht voor Surinam Airways is (volgens planning) op vrijdag 25 december.
[ afbeelding ]
Het zit ze ook niet mee hè.quote:Op woensdag 23 december 2015 19:47 schreef FredvZ het volgende:
Hij staat nu wat rondjes cirkelen nu in Brussel:
[ afbeelding ]
Koude lucht "krimpt". Dus als je in een standaard atmosfeer (15 graden op zeeniveau) 5000 voet boven het terrein vliegt, zal deze 5000 voet in de winter (koud) krimpen naar bijvoorbeeld 3000 voet en in de zomer (heet) vice versa.quote:Op maandag 21 december 2015 23:01 schreef starla het volgende:
Ik ben alvast theorie aan het studeren en ik loop
bij de altimeter al vast
Er staat:
Since cold air is denser than warm air, when operating in temperatures that are colder than standard, the altitude is lower than the altimeter indication
Ik zou juist denken dat de ware hoogte hoger is ipv lager. Stel ik vlieg op 5000ft en de omringende lucht is erg koud en heeft dus een hogere dichtheid (bijv. een dichtheid die je op 3000ft zou zien). Een hogere dichtheid correspondeert met een lagere hoogte in de atmosfeer boven de grond.
Dan vlieg ik toch op 5000ft terwijl de altimeter bijvoorbeeld 3000ft aangeeft?
Welke gigantische denkfout maak ik hier?
*starla schaamt zich nu al*
quote:ISTANBUL - Een Airbus A310 van de Iraanse luchtvaartmaatschappij Mahan Air heeft op de luchthaven Istanbul Atatürk forse schade opgelopen toen het tegen een betonnen muur botste. Het neuswiel vouwde dubbel en de onderkant van het voorste rompdeel raakte de bovenkant van de muur.
Het toestel raakte ook een bus die aan andere kant van de muur geparkeerd stond of langsreed, meldt Aviation Safety Network. Niemand raakte gewond.
Volgens Turkse media werd het incident veroorzaakt door een hydraulisch probleem, waardoor de vliegers het toestel niet op tijd tot stilstand konden brengen.
De BFH is nu onderweg als KL9865.quote:En KLM's PH-BFG hangt momenteel boven Rusland op weg naar Amsterdam na haar C-check in Xiamen.
Elke grap met Airbus is te flauwquote:
Ze moeten 777 types gewoon verkopen.quote:Op zondag 27 december 2015 22:42 schreef Iemand91 het volgende:
Blijft raar om 777's gesloopt te zien worden.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)54301.jpg]afbeelding[/url] ]
In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Hier stond eerst PH-KCC van KLM maar die staat nu aan de andere kant van de luchthaven.
In 2015 is het best hard gegaan met het uit service gaan van 777's.
Vorig jaar waren op dit moment van de 1263 gebouwde 777's slechts 6 uit service gehaald en 9 gesloopt. (allen -200's)
Nu zijn van de 1360 geleverde 777's 54 uit service gehaald; dus dit jaar zijn 48 777's uit service gehaald.
Hiermee reken ik uiteraard de 5 afgeschreven toestellen niet mee, evenals G-VIIO van British Airways met engine fire in Las Vegas die gerepareerd wordt.
Het grootste deel dit jaar komt ten rekening van Transaero Airlines die failliet ging en hierdoor in een kwestie 13 toestellen opgeslagen werden. (waarvan het grootste deel in Teruel, Spanje).
Daarnaast Kenya Airways die haar gehele 777-vloot heeft opgeslagen (naar mijn weten allen op de luchthaven van Nairobi)
Note: er kan een rekenfout ingeslopen zijn. Moest veel controleren/vergelijken namelijk....
En dit hebben ze gisteren gehaald:quote:Op woensdag 25 november 2015 22:14 schreef Iemand91 het volgende:
*adem in* Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport heeft een wereldrecord gevestigd.
Tussen november 2014 en oktober 2015 heeft de luchthaven 100.260.081 passagiers verwerkt.
Dit is de eerste keer dat een luchthaven dit aantal heeft gehaald in een jaar tijd.
De luchthaven is rap op weg om dit aantal in het jaar 2015 ook te halen.
quote:Hartsfield-Jackson International Airport awarded its 100 millionth passenger for 2015 with prizes including a new car, two free airline tickets and a small crowd of officials and television cameras early Sunday morning.
The Atlanta airport — the world’s busiest — is the first airport in the world to handle 100 million passengers in a year.
“It’s our commitment that we maintain our position as the world’s most traveled airport,” said Atlanta Mayor Kasim Reed during remarks at the airport before the flight arrived Sunday morning.
The winner, a man from Biloxi named Larry Kendrick who arrived at the airport in blue jeans, an orange t-shirt and a baseball cap, was surprised to learn upon landing that he had been selected as the 100 millionth passenger.
“That’s a very big surprise,” Kendrick said. “I have no clue where I’m going to go. Probably to Disneyland.”
The airport hit the milestone of 100 million annual passengers as it saw a 5 percent increase in passenger counts this year, growing faster than the U.S. economy, according to Hartsfield-Jackson general manager Miguel Southwell.
Zijn beide 17 jaar lang misbruikt door JAL op domestic routes. Die raken ze aan de straatstenen niet kwijt.quote:Op zondag 27 december 2015 22:42 schreef Iemand91 het volgende:
In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Nu ben ik jaloers.quote:Op maandag 28 december 2015 23:29 schreef Blistering het volgende:
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen
[ link | afbeelding ]KLM Boeing 787-9 Dreamliner by Daniel, on Flickr
Puike foto!quote:Op maandag 28 december 2015 23:29 schreef Blistering het volgende:
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen
[ link | afbeelding ]KLM Boeing 787-9 Dreamliner by Daniel, on Flickr
bronquote:China Airlines ontvangt eerste A350 in juli - Naar Amsterdam
China Airlines heeft aangekondigd de eerste A350-900 in juli te ontvangen van Airbus.
Het is hiermee de eerste carrier in Taiwan met het toestel. China Airlines heeft veertien A350′ in bestelling staan. Airbus begint in januari met de bouw van het toestel. Overdracht vindt in juli plaats.
De eerste A350’s gaan de vloot A340-300’s vervangen. De A340’s zijn dan 15 jaar oud en volgens de maatschappij aan vervanging toe. Ze worden nu nog ingezet op routes naar Amsterdam, Wenen, Denpasar, Honolulu en Vancouver. Eind 2016 moeten er vier A350’s in de vloot zijn, waarmee meteen alle A340’s verdwenen kunnen zijn. China Airlines zei eerder de nieuwe toestellen in te zetten op routes naar Europa. Amsterdam wordt dus één van de eerste bestemmingen. China Airlines vliegt de route met tussenstop op Bangkok. De vlucht van en naar Thailand wordt door Nederlanders vaak gebruikt.
Ook de oudere A330-300’s worden vervangen door de A350. Twaalf oudere toestellen moeten in totaal vervangen worden. De vloot breidt door de komst van veertien A350’s dus met twee toestellen uit.
In 2017 volgen zes nieuwe toestellen en in 2018 de laatste vier. China Airlines heeft ook nog zes opties.
quote:
Dankquote:
Hey dank!quote:Op woensdag 23 december 2015 21:10 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Koude lucht "krimpt". Dus als je in een standaard atmosfeer (15 graden op zeeniveau) 5000 voet boven het terrein vliegt, zal deze 5000 voet in de winter (koud) krimpen naar bijvoorbeeld 3000 voet en in de zomer (heet) vice versa.
De hele kolom lucht krimpt, waardoor het druk niveau wat eerst overeenkwam met 5000 voet nu ern stuk lager ligt.
Lage luchtdruk heeft hetzelfde resultaat als lage temperatuur, men zegt dan ook "cold and low (druk), look out below".
quote:Directeur Ewald Henshuys van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) wordt ontheven uit zijn functie. Dit heeft president Desi Bouterse tijdens een ontmoeting met journalisten vandaag meegedeeld. Hij vindt dat de directie van de SLM veel blunders heeft gemaakt, waaronder de aankoop van het nieuwste vliegtuig.
Louis Voight, de president commissaris van de SLM, zal volgens de president het roer bij de SLM overnemen. Hij gaf aan dat niet alleen de directeur verantwoordelijk is voor de aankopen, maar meer leidinggevenden. Uit de woorden van de president kan worden opgemaakt dat de leiding zal worden vervangen. Het gaat om het hele team dat verantwoordelijk is voor het beleid en het resultaat van het afgelopen jaar.
De president deelde mee dat de SLM het heel slecht heeft gedaan de afgelopen periode. De aankoop van het laatste toestel heeft de emmer doen overlopen. Er is een toestel gekocht dat in de woestijn staat. Het contract zal verder worden bestudeerd. "Wanneer er grove blunders worden gemaakt, moet er worden ingegrepen," zei de president.
Geen Etops, maar wel AMS-PBM willen vliegen. Dan zijn 3 of 4 motoren nodig, dan heb je de keuze uit MD11, B747, A340 of A380.quote:Op dinsdag 29 december 2015 21:28 schreef Woods het volgende:
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen danWaarschijnlijk had een 707 ook wel voldaan
Enige officiële reden die ik heb gelezen is dat de lease van de vorige afliep.quote:Op dinsdag 29 december 2015 21:28 schreef Woods het volgende:
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen danWaarschijnlijk had een 707 ook wel voldaan
Ging om de Boeing 747-8BBJ (A7-HBJ), een A340-500 (A7-HHH), 1 A340-300 (A7-AAH), 2 A330-200's (A7-HSJ en A7-HHM), twee A319's (A7-HHJ en A7-MED), een A320 (A7-MBK) en een Gulfstream G650 (A7-CGA).quote:Afgelopen weekend deden maar liefst negen vliegtuigen een ongeplande landing op de luchthaven van Zürich in Zwitserland. De reden? De oud-emir van Qatar had zijn been gebroken tijdens een skireisje in Marokko.
De luchthaven van Zürich sluit elke nacht af, om de inwoners van de Zwitserse stad niet te storen. Hun nachtrust moest afgelopen weekend toch wijken, en dat voor de koninklijke familie van Qatar.
In de nacht van vrijdag op zaterdag landde iets na middernacht de eerste Airbus, met daarin sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani. De voormalige emir van Qatar was halsoverkop naar Zwitserland gevlogen vanuit de Marokkaanse stad Marrakech: hij had zijn been gebroken in een Marokkaans skioord in het Atlasgebergte.
Even later arriveerden twee toestellen vanuit de Qatarese hoofdstad Doha. Een van de twee was de zogenaamde Amiri One, verwijzend naar het Amerikaanse presidentsvliegtuig Air Force One, met daar in de huidige emir Tamim bin Hamad al-Thani.
De skiblessure van de sjeik was blijkbaar zo ernstig dat in de loop van het weekend nog zes andere vliegtuigen van de koninklijke familie en de regering van Qatar arriveerden op de luchthaven.
Volgens een mededeling was de operatie van de ex-emir, die door gezondheidsproblemen in 2013 de troon overliet aan zijn zoon, een succes. Hij revalideert momenteel in Zürich. Misschien wel in het luxehotel Atlantis, dat in zijn bezit is.
Moet je eind januari daar eens kijken tijdens het World Economic Forum. Dan zie je zowat meer van dat soort kisten dan het reguliere verkeer.quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:28 schreef JamesBontkraag het volgende:
Gaaf, zoveel exclusieve vliegtuigen op Zurich.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
Zelfde artikel stelt ook het jammerlijke feit dat Qatar ook naar 3-4-3 in de economy van de 777 gaat van de huidige 3-3-3quote:Op woensdag 30 december 2015 08:24 schreef Flylib het volgende:
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland.
Link
Gaat niet gebeuren, daarvoor hebben LHR en CDG teveel prestige binnen QR.quote:
Lijkt vooralsnog op een tijdelijk upgrade voor het zomerseizoen. Daarna waarschijnlijk gewoon weer de 787-8.quote:Op woensdag 30 december 2015 08:24 schreef Flylib het volgende:
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland.
Link
Het antwoord vind je hier:quote:
Het 777 configuratie die ze naar Amsterdam willen inzetten zal uiteindelijk over 24 business en 388 economy-stoelen beschikken (nu nog 356 economy).quote:Op woensdag 30 december 2015 11:05 schreef boriq het volgende:
Zelfde artikel stelt ook het jammerlijke feit dat Qatar ook naar 3-4-3 in de economy van de 777 gaat van de huidige 3-3-3
Dan zal dat ook een probleem voor de KLM wordenquote:Op dinsdag 29 december 2015 22:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Geen Etops, maar wel AMS-PBM willen vliegen. Dan zijn 3 of 4 motoren nodig, dan heb je de keuze uit MD11, B747, A340 of A380.
Dan is de enige zinnige keuze de A340, de rest is te groot of te zeldzaam.
Zowel KLM als de twee-motorige toestellen zijn voldoende Etops gecertificeerd om AMS-PBM non-stop te kunnen vliegen.quote:Op woensdag 30 december 2015 21:54 schreef spapaars het volgende:
[..]
Dan zal dat ook een probleem voor de KLM worden
quote:TOKYO -- ANA Holdings will order three Airbus A380s as it seeks to expand international service amid a peaking market for domestic flights.
The deal, worth around 150 billion yen ($1.23 billion) based on the market price, would make ANA the first Japanese airline to add the superjumbos to its fleet. The planes are to be introduced in fiscal 2018 in routes to Hawaii and elsewhere.
The double-decker A380 is the world's largest passenger jet, capable of seating over 500 people. The plane's carrying capacity reportedly lowers the transportation cost per seat by 15% compared with other jetliners.
The A380 first found a home with Singapore Airlines in 2007 and later was adopted by Germany's Lufthansa and Emirates, based in the United Arab Emirates.
ANA leads domestically in passenger count on international flights, having outpaced Japan Airlines in 2014. But ANA provides only about 20% of the seats for all Tokyo-Hawaii flights, trailing JAL's roughly 35% share.
About 1.5 million people fly from Japan to Hawaii in a given year, filling 80-90% of seats per flight on average among all carriers. The A380 can seat more than double the passengers of ANA's existing aircraft bound for Hawaii, which would help the airline increase its share of travelers.
Domestic rival Skymark Airlines ordered six A380s in 2011, but Airbus canceled the deal in 2014, citing delays in receiving advance payments and other issues. It proved to be a factor in Skymark filing for bankruptcy protection in January 2015 and ANA sponsoring the subsequent rehabilitation. ANA indicated to Airbus the possibility of future orders in return for supporting the Japanese carrier's turnaround plan during an August vote among creditors.
Mooie kist is het tochquote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol.
Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend.
Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur.
[ afbeelding ]
Prachtige kist.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol.
Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend.
Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur.
[ afbeelding ]
Tof toestel.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:27 schreef Blistering het volgende:
Bidden voor A6-EHJ
[ afbeelding ]
edit: Never mind, gaat 'm waarschijnlijk niet worden. EHJ komt aan bij T1 in Abu Dhabi, terwijl de vlucht naar AMS vanaf T3 vertrekt. Daarnaast zijn enkele A346's van Etihad aan de grond gebleven gister/vandaag, dus grote kans dat er een andere dan de EHJ wordt ingezet.
Merkwaardig, aangezien het met die triple seven toch al snel een uurtje sneller gaat dan met de a340 die ze ervoor gebruikten.quote:Op zondag 3 januari 2016 11:49 schreef buzz1291 het volgende:
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is.
Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende.
Wind inderdaad.quote:Op zondag 3 januari 2016 11:49 schreef buzz1291 het volgende:
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is.
Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende.
Die 2-4-2 indeling in die Cathay a340 was inderdaad ideaal wanneer je aan de raamkant zit. Vind ik toch een wezenlijk verschil met 3-3-3, zoals in hun oude 747's.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:25 schreef buzz1291 het volgende:
Thanks, dat laatste van tegenvallende meewind lijkt me ook de enige logische verklaring al vond ik het nogal frappant dat het zo ineens kon omslaan.
En ja, het enige nadeel van een A340 tov 777 is dat het naar Azie altijd een uurtje langer duurt. CDG-BKK 11 uur tov van AMS-BKK 10 uur, toen er nog over Oekraine gevlogen werd is een bekend verhaal.
De fixed shell stoelen in the A340 vond ik na 4 of 5 uur zitten een drama, dus ik zie de 777 met 3-3-3 toch echt als een verbetering. Ik ga altijd voor een gangpad stoel in de middenrij.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:37 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Die 2-4-2 indeling in die Cathay a340 was inderdaad ideaal wanneer je aan de raamkant zit. Vind ik toch een wezenlijk verschil met 3-3-3, zoals in hun oude 747's.
hoogst waarschijnlijk komen de spoilers uit met als trigger voldoende gewicht op het landingsgestel.quote:Op zondag 3 januari 2016 20:02 schreef wiijntje het volgende:
Cool filmpje, van die props
Valt me op dat bij de Dash toestellen bij touch-down de spoilers uitklappen, dan weer dicht en dan snel weer uit - alles binnen een seconde ongeveer - bij jets nog nooit gezien. Weet iemand waarom?
verkeerde topic, nou ja voor de helft danquote:Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries?
Niet, want hier zit de echte kennis.quote:
'Te doen' in welke zin? Ik kan niet op je bankrekening kijken.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries?
Nee, prijs boeit niet. Of die 747 op die route te doen is.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:38 schreef donroyco het volgende:
[..]
'Te doen' in welke zin? Ik kan niet op je bankrekening kijken.
Ok dan. In die 747 gaat prima. Afgelopen zomer nog HKG-AMS gevlogen. Enige andere optie voor een directe vlucht is Cathay. Ligt aan de datum waarop, maar kun je dus vergelijken. Voor echt goedkoper zul je toch via ME moeten vliegen, maar of die besparing de extra reistijd waard is....quote:Op maandag 4 januari 2016 12:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Niet, want hier zit de echte kennis.
Was een compleet vernieuwde inrichting in economy. lijkt wat armoedig maar zat prima.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Nee, prijs boeit niet. Of die 747 op die route te doen is.Lees her en der dat het echt zwaar verouderd is.
747 van KLM is prima te doen.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:41 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Was een compleet vernieuwde inrichting in economy. lijkt wat armoedig maar zat prima.
Zonde.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef Mikey92 het volgende:
Weer een KLM A330-200 uit de vloot vandaag volgens mij.
PH-AOI, net geen 9 jaar in dienst geweest.
Jep. Maar die staat ook nog wel een tijd op Schiphol.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef Mikey92 het volgende:
Weer een KLM A330-200 uit de vloot vandaag volgens mij.
PH-AOI, net geen 9 jaar in dienst geweest.
Die zijn bij Lufthansa Technik terecht gekomen:quote:Op maandag 4 januari 2016 15:29 schreef kikoooooo het volgende:
Ik zat gisteren te lezen over China Eastern dat een aantal A340's verkocht aan Boeing voor de aankoop van 777's.
Heeft iemand enig idee wat Boeing met deze toestellen heeft gedaan?
Voor onderdelen?quote:Op maandag 4 januari 2016 15:37 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die zijn bij Lufthansa Technik terecht gekomen:
https://www.planespotters(...)&fleetStatus=current
Ze staan op SZW
Ja, nu al? De 787's laten nog wel even op zich wachten.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef Mikey92 het volgende:
Weer een KLM A330-200 uit de vloot vandaag volgens mij.
PH-AOI, net geen 9 jaar in dienst geweest.
Leasecontracten lopen af. Maar duurt nog wel even voordat ze helemaal weg zijn, gaan in een grote c-check en cabine wordt ook nog omgebouwd.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:11 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ja, nu al? De 787's laten nog wel even op zich wachten.
quote:Op zondag 3 januari 2016 20:02 schreef wiijntje het volgende:
Cool filmpje, van die props
Valt me op dat bij de Dash toestellen bij touch-down de spoilers uitklappen, dan weer dicht en dan snel weer uit - alles binnen een seconde ongeveer - bij jets nog nooit gezien. Weet iemand waarom?
De -100 en -400 hebben o.a. als logica (spoilers in flight mode): weight on wheels + beperkt vermogen = spoilers omhoog.quote:Op maandag 4 januari 2016 10:17 schreef The_stranger het volgende:
hoogst waarschijnlijk komen de spoilers uit met als trigger voldoende gewicht op het landingsgestel.
Die fixed shell-stoelen vond ik nu juist wel fijn. Tenminste niet de rugleuning van de persoon voor je tegen je knieën.quote:Op maandag 4 januari 2016 04:05 schreef Sparqq het volgende:
[..]
De fixed shell stoelen in the A340 vond ik na 4 of 5 uur zitten een drama, dus ik zie de 777 met 3-3-3 toch echt als een verbetering. Ik ga altijd voor een gangpad stoel in de middenrij.
quote:Op maandag 4 januari 2016 18:15 schreef inkjet het volgende:
Nou ja, in Februari komen de BHD en de BVP als het goed is. Ik bedoel met 'nu al' dat het wat eerderl lijkt dan eerder gepland.
Inderdaad. Met FinAir naar BKK vroeg ik om een raamplaats, want 2 seater dan verzekerd, vergeet ik te zeggen, maar niet op de laatste rij. Je begrijpt het dus wel. Maar uiteindelijk geen enkel probleem want met die fixed shell is de recline op de laatste rij hetzelfde als op de eerste. En dat is niet altijd het geval. En groot voordeel met film kijken.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:40 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Die fixed shell-stoelen vond ik nu juist wel fijn. Tenminste niet de rugleuning van de persoon voor je tegen je knieën.
Ik zit toevallig te kijken voor een vlucht in april en daar staat de 777-300ER voor de avondvlucht gepland op de site van Emirates:quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:40 schreef Iemand91 het volgende:
Vanaf 1 februari wordt de avondvlucht EK149/EK150 van Emirates uitgevoerd met de Airbus A380 i.p.v. de Boeing 777-300ER.
Bron is hun eigen site.
Dit zullen we dus straks veel zien (foto van 1 dec. 2013 toen de kist flinke vertraging opliep):
[ afbeelding ]
Dat betekent ook dat we deze zomer driemaal per dag de A380 op Schiphol krijgen;
tweemaal Emirates en de China Southern:
EK147/EK148, aankomst om 13:15 uur, vertrek om 15:20 uur.
EK149/EK150, aankomst om 20:00 uur, vertrek om 21:50 uur. (mits zelfde tijden)
CZ345/CZ346, aankomst om 05:40 uur, vertrek om 14:50 uur.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vergelijk maar eens wat verschillende data. Dan kom je de A380 ook tegen op de avondvluchten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 22:05 schreef FredvZ het volgende:
Ik zit toevallig te kijken voor een vlucht in april en daar staat de 777-300ER voor de avondvlucht gepland op de site van Emirates:
[ afbeelding ]
Ik kan ze niet vindenquote:Op dinsdag 5 januari 2016 22:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Vergelijk maar eens wat verschillende data. Dan kom je de A380 ook tegen op de avondvluchten.
Waarschijnlijk is het nog niet helemaal goed in het systeem gezet.
Zoek bijvoorbeeld maar eens vanaf 2 februari o.i.d.quote:
Schiphol kan ook achterlopen.quote:Ook op de site van Schiphol staat alleen de A380 tot het einde van het winterseizoen. Vanaf 27 maart is het weer een 777 volgens de "Schiphol flight Explorer"
Iemand die hier de reden van weet?twitter:simonisjf twitterde op woensdag 06-01-2016 om 08:13:41QF63 frm SYD-JNB diverted to Perth to take on more fuel because it's carrying a 5th engine!Cool! https://t.co/pciDi4s0Pp reageer retweet
Dit is goedkoper dan de motor als vracht te vervoeren. Wordt wel vaker gedaanquote:Op woensdag 6 januari 2016 10:43 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand die hier de reden van weet?twitter:simonisjf twitterde op woensdag 06-01-2016 om 08:13:41QF63 frm SYD-JNB diverted to Perth to take on more fuel because it's carrying a 5th engine!Cool! https://t.co/pciDi4s0Pp reageer retweet
quote:The extra engine isn't powered up for the flight - we're essentially ferrying across a very large spare part from our engineering HQ in Sydney so it can be fitted to one of our other Boeing 747s in Johannesburg.
twitter:RobHuyser twitterde op woensdag 06-01-2016 om 12:57:12Nederland heeft de op twee na langste binnenlandse vlucht ter wereld: 7796 km! https://t.co/7IFX3Yj4dE reageer retweet
De vluchten na maart zijn ook gewijzigd, meer opties om met een A380 richting het oosten te gaanquote:
quote:'Faillissement dreigt voor Groningen Airport Eelde'
EELDE - Er dreigt eind volgend jaar een faillissement voor Groningen Airport Eelde. Dat concluderen ambtenaren van de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo in het 'Procesplan Strategische Verkenning Toekomst Groningen Airport Eelde'. Daarover bericht RTV Noord donderdag.
In het procesplan wordt een somber beeld geschetst van de toekomst van de regionale luchthaven. Daarbij gaat het met name om de tegenvallende inkomsten van het vliegveld.
“Ondanks de toename in passagiers tot boven de 200.000, zien we geen sterke verbetering op korte termijn in het exploitatieresultaat”, zo staat te lezen. De verwachting was dat het vliegveld dit jaar uit de rode cijfers zou komen, maar de kans daarop wordt nu klein geacht.
“Op korte termijn is waarschijnlijk sprake van een verslechtering van het resultaat, wat betekent dat het onzeker is of het in het strategisch plan omschreven omslagpunt in 2016 wordt gehaald. In tussentijd zien we dat de liquiditeitspositie van de vennootschap afneemt en op basis van de huidige vooruitzichten eind 2017 het kritische niveau bereiken.'
In dat strategisch plan van de directie van de luchthaven wordt er van uitgegaan dat er verbindingen met grote hubluchthavens worden gerealiseerd, maar tot op heden is daar niets van terechtgekomen. Verder wordt de uitbreiding van Lelystad Airport gezien als een grote bedreiging. Een andere tegenvaller zijn de hogere kosten van de luchtverkeersleiding en de beveiliging.
Groningen Airport Eelde beschikt sinds 2013 over een verlengde start- en landingsbaan (2500 meter). De hoop was dat de verlengde baan meer vluchten met grotere vliegtuigen zou opleveren, maar daar is slechts in beperkte mate sprake van.
Twee lijndiensten vanaf Eelde worden op dit moment uitgevoerd door Flybe naar London Southend en Wizz Air naar Gdansk. Transavia (het hele jaar door), Corendon en TUI (alleen 's zomers) zijn actief met vakantievluchten naar Zuid-Europa.
quote:Straf voor Vueling om weigeren compensaties
Het Spaanse Vueling Airlines overtreedt stelselmatig de regels voor het compenseren van passagiers bij vertraging, instapweigering of annulering van vluchten. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stuurt de prijsvechter passagiers een standaardafwijzing en compenseert het bedrijf pas als mensen daarover een klacht indienen. De toezichthouder heeft Vueling een last onder dwangsom opgelegd.
Bij elke geconstateerde overtreding moet Vueling tussen de 60.000 en 96.000 euro betalen. De totale boete kan oplopen tot maximaal een miljoen euro.
De luchtvaartmaatschappij is door de ILT vorig jaar al onder verscherpt toezicht geplaatst om de praktijken. Omdat Vueling nog steeds de fout ingaat, vindt de inspectie het nodig harder in te grijpen. Gedupeerde passagiers krijgen de mogelijkheid compensatieclaims opnieuw in te dienen, mits hun vlucht niet langer dan twee jaar geleden was.
Was het al voordat die baanverlenging er kwam. Dat was weer zo'n prestige project wat er hoe dan ook moest komen maar waarvan iedereen wist dat het helemaal niets zou worden.quote:
Alleen jammer dat het eerst zoveel belastingcenten moet kosten voordat ze er achter komen. En dat terwijl elke leek ziet dat zulke plannen gedoemd te zijn mislukken.quote:Op donderdag 7 januari 2016 22:27 schreef OEM het volgende:
Hoe eerder die boerenvliegveldjes op de fles gaan, hoe beter: voorkomt nog meer nodeloze geldverspilling. Maar goed, leren doen ze toch niet: op naar Twente die denken dat ze een tweede Atlanta gaan worden.
The price we pay for democracy. Gelukkig is het bij ons niet zo erg als in Spanje.quote:Op donderdag 7 januari 2016 22:31 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Alleen jammer dat het eerst zoveel belastingcenten moet kosten voordat ze er achter komen. En dat terwijl elke leek ziet dat zulke plannen gedoemd te zijn mislukken.
Daar heb je een aantal spookvliegvelden.quote:Op donderdag 7 januari 2016 22:33 schreef OEM het volgende:
[..]
The price we pay for democracy. Gelukkig is het bij ons niet zo erg als in Spanje.
Ciudad Real, Castellon, Lleida, Huesca, Murcia, the list goes onquote:Op donderdag 7 januari 2016 22:37 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Daar heb je een aantal spookvliegvelden.
Ciudad Real heeft zelf zo'n lange landingsbaan dat er een A380 kan landenquote:Op donderdag 7 januari 2016 22:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Ciudad Real, Castellon, Lleida, Huesca, Murcia, the list goes on
Atlanta heeft nog wel wat, is Charlotte niet het vliegveld met de minste passagiers die het als startpunt of eindbeetemming hebben? Bovendien 90% American Airlines.quote:Op donderdag 7 januari 2016 22:27 schreef OEM het volgende:
Hoe eerder die boerenvliegveldjes op de fles gaan, hoe beter: voorkomt nog meer nodeloze geldverspilling. Maar goed, leren doen ze toch niet: op naar Twente die denken dat ze een tweede Atlanta gaan worden.
Huilers! Laat KLM aub naar zich zelf kijken ipv naar andere wijzen.quote:'KLM onder de voet gelopen'
BADHOEVEDORP -
Er staan duizenden banen in de luchtvaart in Europa op de tocht door de concurrentie uit het Midden-Oosten. Dat zegt voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) donderdag. ‘We worden onder de voet gelopen door de enorme armada van Boeing 777’s en A380-toestellen die de Europese vijver volledig leegvissen. Dit kan honderdduizenden banen kosten’, aldus Verhagen.
Hij roept staatssecretaris Dijksma van Luchtvaart op om zich kritischer op te stellen richting de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, zoals Qatar Airways, Emirates en Etihad. Dijksma stuurde vlak voor kerst een brief naar de Tweede Kamer dat het geen bedreiging voor de bestaande luchtvaartmaatschappijen is dat Emirates met een tweede A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, naar Schiphol komt.
Elk geval wordt op zich bekeken, terwijl volgens Verhagen het grote geheel, de Nederlandse economie en werkgelegenheid in gevaar is. Door de concurrentie van Emirates wordt het routenetwerk van KLM bedreigd, waar de open Nederlandse economie van afhankelijk is.
‘We laten het gebeuren. Als Nederland zich zo slap opstelt, komt er een derde A380 in een paar maanden. We kunnen ons niet laten piepelen”, zegt Verhagen. “Wij vragen niet om protectionisme of staatssteun. Wij vragen om een daadkrachtige Nederlandse en Europese overheid die glasheldere en harde afspraken maakt met het Midden-Oosten over eerlijke concurrentie.’
Oh god, yes pleasequote:Als Nederland zich zo slap opstelt, komt er een derde A380 in een paar maanden.
Die kutsamenwerking met AF was toentertijd waarschijnlijk de juiste keuze. Dat het nu kut is, tja.quote:
Ik heb mijn bericht expres aangepast omdat ik bovenstaand bericht niet goed had gelezen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:06 schreef OEM het volgende:
[..]
Die kutsamenwerking met AF was toentertijd waarschijnlijk de juiste keuze. Dat het nu kut is, tja.
Denk als de directeur van het betreffende grasveldje he.... Twente is het nieuwe Dubai!quote:Op donderdag 7 januari 2016 22:58 schreef XL het volgende:
[..]
Atlanta heeft nog wel wat, is Charlotte niet het vliegveld met de minste passagiers die het als startpunt of eindbeetemming hebben? Bovendien 90% American Airlines.
Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven is meer dan voldoende.quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:11 schreef Blistering het volgende:
Bizarre plannen ook. Zo'n klein land als Nederland heeft helemaal niet zo veel vliegvelden nodig.
Focus gewoon op 3 vliegvelden max, anders krijg je inderdaad Spaanse toestanden.
Wacht dat je van 1?quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:11 schreef Blistering het volgende:
Bizarre plannen ook. Zo'n klein land als Nederland heeft helemaal niet zo veel vliegvelden nodig.
Focus gewoon op 3 vliegvelden max, anders krijg je inderdaad Spaanse toestanden.
Jep, prima zoals het nu gaat. Maar laat ze ook geen grootheidswaanzin krijgen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:14 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Rotterdam en Eindhoven draaien prima.
Potentie genoeg nog... Al zit Rotterdam al wel aan zijn max qua vluchtbewegingen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:15 schreef OEM het volgende:
[..]
Jep, prima zoals het nu gaat. Maar laat ze ook geen grootheidswaanzin krijgen.
Qua milieuregeltjes. Er gebeurt op Rotterdam verrekte weinig op een gemiddelde dag: ik ga nog wel eens met een maatje fietsen naar RTM voor een paar biertjes op het terras... boooring (qua vliegbewegingen)quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:18 schreef Sunri5e het volgende:
Al zit Rotterdam al wel aan zijn max qua vluchtbewegingen.
True that. Naast Schiphol (hub), Rotterdam en Eindhoven (vakantieshizzle) hebben m.i. weinig andere vliegvelden in NL serieus bestaansrecht. Lelystad is ook een drama in wording.quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:22 schreef nattermann het volgende:
Maastricht Aachen Airport is ook zo'n bodemloze put, hoewel ze nu enkele vrachtvluchten van Luik/Brussel hebben gepikt.
De klm heeft er altijd over dat de rest daar heen moet zodat ze het blauw niet in de weg zitten, dus ik ben zelf voor lelygat-klm airport, kunnen die blauwe lekker doen wat ze willen zonder dat ze andere ermee lastig vallen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:36 schreef OEM het volgende:
[..]
Lelystad is ook een drama in wording.
Idd, laat ze lekker zelf dat gaan opererenquote:Op donderdag 7 januari 2016 23:46 schreef tripel7 het volgende:
[..]
De klm heeft er altijd over dat de rest daar heen moet zodat ze het blauw niet in de weg zitten, dus ik ben zelf voor lelygat-klm airport, kunnen die blauwe lekker doen wat ze willen zonder dat ze andere ermee lastig vallen.
KLM kan zoveel willen. Het gaat denk ik nog heel lang duren (totdat ze failliet zijn) voordat KLM door heeft dat de KLM-Schiphol-Luchtvaartdienst-driehoek (= alles in het belang van de KLM) allang niet meer bestaat.quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:46 schreef tripel7 het volgende:
De klm heeft er altijd over dat de rest daar heen moet zodat ze het blauw niet in de weg zitten,
Düsseldorf groeit mooi! Doet het ook slim, vluchten naar het carribisch gebied, vs. Daar leveren de midden oosten jongens passagiers voor. Maar zelfs naar HKG en SIN, Tokyo en Beijing gaan ze direct (ondanks aanwezigheid van emirates en etihad)quote:Op donderdag 7 januari 2016 23:22 schreef nattermann het volgende:
Eindhoven, meh. Doe dan maar Düsseldorf, tenminste nog enige intercontinentale bestemmingen.
Ik word een beetje moe van die Steven Verhagen. Altijd dit jankverhaal overal... Hij en z'n vriendjes op het flightdeck (en een deel van de cabin crew ook) zijn een van de redenen van het probleem, met hun exorbitante salarissen en voorwaarden. Maar daar mag nooit over gesproken worden...quote:Op donderdag 7 januari 2016 22:58 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Huilers! Laat KLM aub naar zich zelf kijken ipv naar andere wijzen.
Bij Emirates wordt door de vliegers meer verdiend dan bij KLM, dat ligt onder andere aan het belastingvrije salaris. Ben met je eens dat de WRR daar een stuk strakker is, maar ook bij KLM wordt daar nu flink op ingeleverd. Overigens is een gevolg van de WRR en voorwaarden bij Emirates een massale leegloop op het ogenblik, dus daar verwacht ik op termijn nog wel veranderingen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:05 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ik word een beetje moe van die Steven Verhagen. Altijd dit jankverhaal overal... Hij en z'n vriendjes op het flightdeck (en een deel van de cabin crew ook) zijn een van de redenen van het probleem, met hun exorbitante salarissen en voorwaarden. Maar daar mag nooit over gesproken worden...
Protectionisme is nooit goed, bewijs gewoon dat je een beter product hebt en werk daaraan. Dat is voornamelijk de reden dat veel mensen met EK of QR gaan vanaf AMS, want qua capaciteit en het feit dat ze vaak non-stop kunnen vanaf Schiphol moet KLM ze aankunnen natuurlijk...
Zeker weer extra inkomsten voor Schiphol.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 13:54 schreef FredvZ het volgende:
In other news: Over een paar weken is er geen Sunweb bagagetrolley te vinden op Schiphol. Ze worden allemaal omgestickerd met TUI stickers.
Meer info: http://www.luchtvaartnieu(...)ol-krijgen-make-over
Sunweb betaalde ook voor hun stickers op de trolleys.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 14:01 schreef donroyco het volgende:
Zeker weer extra inkomsten voor Schiphol.
KLM moet gewoon veel meer inspelen op zulke dingen en niet van achter de geraniums de kat uit de boom gaan kijken. Dan word je (op sneltreinvaart) voorbijgelopen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 14:10 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Sunweb betaalde ook voor hun stickers op de trolleys.
En ook hier streeft TUI KLM-AF voorbij: Op hun thuisbasis wordt nu reclame gemaakt voor de concurent. Sunweb vult complete toestellen bij Transavia, TUI vult hun eigen toestellen. Daarnaast is de airline van TUI een directe concurent op de vluchten naar de Atillen, Miami, Orlando en Toronto.En het zal mij niks verbazen dat als de economie aantrekt ze ook weer naar LA en Las Vegas gaan vliegen.
KLM heeft als troef dat ze rechstreeks of non-stop kunnen vliegen. De meeste reizigers vliegen niet met Emiratas, Qatar of Ethidad omdat ze in Dubai, Doha of Abu Dhabi willen zijn of dat ze de premium dienstverlening van die airlines willen ervaren, ze willen goedkoop naar het verre Oosten.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 13:48 schreef NewHorizon het volgende:
Hoe kan je een beter product dan je concurrent neerzetten als die eindeloos kunnen investeren met geld dat ze niet zelf hoeven te verdienen?
Ja, ze zullen iets moeten veranderen. Het bussinessmodel "Wij vliegen overal heen en de reiziger komt vanzelf wel" werkt voor KLM blijkbaar niet meer. Maar in plaats van te zoeken naar andere manieren om winstgevend te blijven, blijven ze aan hun bestaande verdienmodel vasthouden.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 14:19 schreef donroyco het volgende:
KLM moet gewoon veel meer inspelen op zulke dingen en niet van achter de geraniums de kat uit de boom gaan kijken. Dan word je (op sneltreinvaart) voorbijgelopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |