abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158449509
PZ-TCR landt (volgens planning) morgenvroeg om 12:30 uur op Schiphol.
Eerste commerciële vlucht voor Surinam Airways is (volgens planning) op vrijdag 25 december.

pi_158464601
Dode en gewonde na explosie in vliegtuig Pegasus Airlines
quote:
ISTANBUL - Een schoonmaker is om het leven gekomen door een explosie in een vliegtuig op Sabiha Gökçen Airport, de tweede luchthaven van Istanbul. Een andere schoonmaker raakte gewond aan een hand. De explosie vond plaats in een Boeing 737 van de Turkse luchtvaartmaatschappij Pegasus Airlines. De oorzaak van de ontploffing is nog onbekend.

De politie voerde na het incident veiligheidsmaatregelen in bij de toegangswegen van de luchthaven, meldde staatspersbureau Anadolu woensdagochtend. De luchthaven, die in het Aziatische deel van Istanbul ligt, is voor het vliegverkeer niet gesloten.


Toestel zou TC-CPV zijn.
pi_158474774
Het wordt steeds omvangrijker:

Vijf vliegtuigen beschadigd na explosie Istanbul
quote:
ISTANBUL - Bij een nog steeds onopgehelderde explosie op een luchthaven Sabiha Gökçen aan de oostkant van de Turkse metropool Istanbul zijn vijf vliegtuigen beschadigd. Dit meldde de Turkse minister van Transport Binali Yildirim.

Door de ontploffing is een schoonmaker overleden en een ander gewond geraakt.

De explosie was op het parkeergedeelte van de luchthaven bij een toestel van Pegasus Airlines. Die heeft op dit vliegveld Sabiha Gökçen haar thuisbasis. Volgens Yildirim was het vliegveld goed beveiligd. Het verkeer op het vliegveld werd niet onderbroken door het incident.



  woensdag 23 december 2015 @ 19:47:53 #154
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158475742
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
PZ-TCR landt (volgens planning) morgenvroeg om 12:30 uur op Schiphol.
Eerste commerciële vlucht voor Surinam Airways is (volgens planning) op vrijdag 25 december.

[ afbeelding ]
Hij staat nu wat rondjes cirkelen nu in Brussel:
So we just called him Fred
pi_158478406
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 19:47 schreef FredvZ het volgende:
Hij staat nu wat rondjes cirkelen nu in Brussel:
[ afbeelding ]
Het zit ze ook niet mee hè.


EDIT: nu alsnog onderweg naar Schiphol.
EDIT #2: ik lees elders dat er abnormale vibraties waren in een van de motoren.
Overigens hier het vertrek vanuit Frankrijk. Zo'n A340 heeft toch wel erg mooi lijnwerk:


En KLM's 3e 787-9 is vorige week vrijdag van de productielijn gerold. Dit is de allerlaatste 787 die op deze productielijn is gebouwd. Momenteel wordt deze lijn omgebouwd voor de 777x productie.



En KLM's PH-BFG hangt momenteel boven Rusland op weg naar Amsterdam na haar C-check in Xiamen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 24-12-2015 00:17:15 ]
pi_158478440
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 23:01 schreef starla het volgende:
Ik ben alvast theorie aan het studeren en ik loop
bij de altimeter al vast ;(

Er staat:

Since cold air is denser than warm air, when operating in temperatures that are colder than standard, the altitude is lower than the altimeter indication

Ik zou juist denken dat de ware hoogte hoger is ipv lager. Stel ik vlieg op 5000ft en de omringende lucht is erg koud en heeft dus een hogere dichtheid (bijv. een dichtheid die je op 3000ft zou zien). Een hogere dichtheid correspondeert met een lagere hoogte in de atmosfeer boven de grond.
Dan vlieg ik toch op 5000ft terwijl de altimeter bijvoorbeeld 3000ft aangeeft?

Welke gigantische denkfout maak ik hier?

*starla schaamt zich nu al* ;(
Koude lucht "krimpt". Dus als je in een standaard atmosfeer (15 graden op zeeniveau) 5000 voet boven het terrein vliegt, zal deze 5000 voet in de winter (koud) krimpen naar bijvoorbeeld 3000 voet en in de zomer (heet) vice versa.
De hele kolom lucht krimpt, waardoor het druk niveau wat eerst overeenkwam met 5000 voet nu ern stuk lager ligt.

Lage luchtdruk heeft hetzelfde resultaat als lage temperatuur, men zegt dan ook "cold and low (druk), look out below".
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_158493955
Nu 40 kilometer verderop:

Iraanse Airbus A310 botst tegen muur in Istanbul
quote:
ISTANBUL - Een Airbus A310 van de Iraanse luchtvaartmaatschappij Mahan Air heeft op de luchthaven Istanbul Atatürk forse schade opgelopen toen het tegen een betonnen muur botste. Het neuswiel vouwde dubbel en de onderkant van het voorste rompdeel raakte de bovenkant van de muur.

Het toestel raakte ook een bus die aan andere kant van de muur geparkeerd stond of langsreed, meldt Aviation Safety Network. Niemand raakte gewond.

Volgens Turkse media werd het incident veroorzaakt door een hydraulisch probleem, waardoor de vliegers het toestel niet op tijd tot stilstand konden brengen.



  PR/Manusje van alles donderdag 24 december 2015 @ 12:57:42 #158
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_158493974
:D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_158496634
quote:
En KLM's PH-BFG hangt momenteel boven Rusland op weg naar Amsterdam na haar C-check in Xiamen.

De BFH is nu onderweg als KL9865.
--
  donderdag 24 december 2015 @ 17:02:02 #160
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_158498869
quote:
Elke grap met Airbus is te flauw :P

Maar met een beetje geluk heeft die bus verdere schade voorkomen.. die kist ligt er netjes bij met z'n neus ondersteund door die bus
  vrijdag 25 december 2015 @ 17:03:35 #161
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_158523005
Leuk filmpje voor als je niets te doen hebt ;)

pi_158530794
Morgen de eerste commerciële vlucht voor PZ-TCR.
pi_158586389
Blijft raar om 777's gesloopt te zien worden.



In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Hier stond eerst PH-KCC van KLM maar die staat nu aan de andere kant van de luchthaven.

In 2015 is het best hard gegaan met het uit service gaan van 777's.
Vorig jaar waren op dit moment van de 1263 gebouwde 777's slechts 6 uit service gehaald en 9 gesloopt. (allen -200's)
Nu zijn van de 1360 geleverde 777's 54 uit service gehaald; dus dit jaar zijn 48 777's uit service gehaald.
Hiermee reken ik uiteraard de 5 afgeschreven toestellen niet mee, evenals G-VIIO van British Airways met engine fire in Las Vegas die gerepareerd wordt.
Het grootste deel dit jaar komt ten rekening van Transaero Airlines die failliet ging en hierdoor in een kwestie 13 toestellen opgeslagen werden. (waarvan het grootste deel in Teruel, Spanje).
Daarnaast Kenya Airways die haar gehele 777-vloot heeft opgeslagen (naar mijn weten allen op de luchthaven van Nairobi)

Note: er kan een rekenfout ingeslopen zijn. Moest veel controleren/vergelijken namelijk :% ....
pi_158587262
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 22:42 schreef Iemand91 het volgende:
Blijft raar om 777's gesloopt te zien worden.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)54301.jpg]afbeelding[/url] ]

In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Hier stond eerst PH-KCC van KLM maar die staat nu aan de andere kant van de luchthaven.

In 2015 is het best hard gegaan met het uit service gaan van 777's.
Vorig jaar waren op dit moment van de 1263 gebouwde 777's slechts 6 uit service gehaald en 9 gesloopt. (allen -200's)
Nu zijn van de 1360 geleverde 777's 54 uit service gehaald; dus dit jaar zijn 48 777's uit service gehaald.
Hiermee reken ik uiteraard de 5 afgeschreven toestellen niet mee, evenals G-VIIO van British Airways met engine fire in Las Vegas die gerepareerd wordt.
Het grootste deel dit jaar komt ten rekening van Transaero Airlines die failliet ging en hierdoor in een kwestie 13 toestellen opgeslagen werden. (waarvan het grootste deel in Teruel, Spanje).
Daarnaast Kenya Airways die haar gehele 777-vloot heeft opgeslagen (naar mijn weten allen op de luchthaven van Nairobi)

Note: er kan een rekenfout ingeslopen zijn. Moest veel controleren/vergelijken namelijk :% ....
Ze moeten 777 types gewoon verkopen. :P
  Moderator zondag 27 december 2015 @ 23:01:10 #165
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158587264
Al gehoord dat Hamburg Airport binnenkort een andere naam krijgt? Het zou vernoemd worden naar oud kanselier Helmut Schmidt, ereburger van de stad Hamburg
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 27 december 2015 @ 23:02:41 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158587332
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158596372
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 22:14 schreef Iemand91 het volgende:


*adem in* Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport heeft een wereldrecord gevestigd.
Tussen november 2014 en oktober 2015 heeft de luchthaven 100.260.081 passagiers verwerkt.
Dit is de eerste keer dat een luchthaven dit aantal heeft gehaald in een jaar tijd.
De luchthaven is rap op weg om dit aantal in het jaar 2015 ook te halen.
En dit hebben ze gisteren gehaald:

Hartsfield-Jackson greets 100 millionth passenger with prizes
quote:
Hartsfield-Jackson International Airport awarded its 100 millionth passenger for 2015 with prizes including a new car, two free airline tickets and a small crowd of officials and television cameras early Sunday morning.

The Atlanta airport — the world’s busiest — is the first airport in the world to handle 100 million passengers in a year.

“It’s our commitment that we maintain our position as the world’s most traveled airport,” said Atlanta Mayor Kasim Reed during remarks at the airport before the flight arrived Sunday morning.

The winner, a man from Biloxi named Larry Kendrick who arrived at the airport in blue jeans, an orange t-shirt and a baseball cap, was surprised to learn upon landing that he had been selected as the 100 millionth passenger.

“That’s a very big surprise,” Kendrick said. “I have no clue where I’m going to go. Probably to Disneyland.”

The airport hit the milestone of 100 million annual passengers as it saw a 5 percent increase in passenger counts this year, growing faster than the U.S. economy, according to Hartsfield-Jackson general manager Miguel Southwell.



  maandag 28 december 2015 @ 11:46:55 #168
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_158596531
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 22:42 schreef Iemand91 het volgende:
In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Zijn beide 17 jaar lang misbruikt door JAL op domestic routes. Die raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_158596910
En dit was PH-AOH. Vandaag naar buiten gerold als 2-PAOH:



pi_158599423
Benieuwd waar die geparkeerd wordt.
pi_158601447
Mooie livery :o
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_158618946
Ok, hier komen wel eens users die op Schiphol werken. Wie is hier al ~1 jaar niet meer geweest? })

Hoe onderhoudsmonteurs van KLM een cokelijn runden.

KLM Cityhopper heeft vandaag weer een Fokker F70 uitgefaseerd. Na een laatste rotatie Amsterdam - Humberside (vannacht overgebleven in Humberside) vloog het vanmiddag om 16:47 uur naar Norwich. Toestel zal naar Insel Air op Curaçao gaan.
De Fokker werd in september 2001 aan KLM geleverd, het heeft eerst 6 jaar voor het Indonesische Pelita Air Service gevlogen.



Daarnaast staat de eerste vlucht voor KLM's E175 gepland voor 27 maart 2016 naar Aalburg.
De eerste E175 wordt (volgens planning) die maand ook geleverd aan KLM Cityhopper.

[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 28-12-2015 22:57:24 ]
pi_158621489
Dan staat het nu 2-2: evenveel nieuw als uitgefaseerd voor KLM-C. De KLM zelf staat op -1. Nou ja, qua aantallen dan want het zijn appels en peren in zekere zin.
--
pi_158621665
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen _O_

KLM Boeing 787-9 Dreamliner by Daniel, on Flickr
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_158621849
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 23:29 schreef Blistering het volgende:
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen _O_

[ link | afbeelding ]KLM Boeing 787-9 Dreamliner by Daniel, on Flickr
Nu ben ik jaloers.
pi_158623062
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 23:29 schreef Blistering het volgende:
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen _O_

[ link | afbeelding ]KLM Boeing 787-9 Dreamliner by Daniel, on Flickr
Puike foto! ^O^
pi_158628471
quote:
China Airlines ontvangt eerste A350 in juli - Naar Amsterdam

China Airlines heeft aangekondigd de eerste A350-900 in juli te ontvangen van Airbus.

Het is hiermee de eerste carrier in Taiwan met het toestel. China Airlines heeft veertien A350′ in bestelling staan. Airbus begint in januari met de bouw van het toestel. Overdracht vindt in juli plaats.

De eerste A350’s gaan de vloot A340-300’s vervangen. De A340’s zijn dan 15 jaar oud en volgens de maatschappij aan vervanging toe. Ze worden nu nog ingezet op routes naar Amsterdam, Wenen, Denpasar, Honolulu en Vancouver. Eind 2016 moeten er vier A350’s in de vloot zijn, waarmee meteen alle A340’s verdwenen kunnen zijn. China Airlines zei eerder de nieuwe toestellen in te zetten op routes naar Europa. Amsterdam wordt dus één van de eerste bestemmingen. China Airlines vliegt de route met tussenstop op Bangkok. De vlucht van en naar Thailand wordt door Nederlanders vaak gebruikt.

Ook de oudere A330-300’s worden vervangen door de A350. Twaalf oudere toestellen moeten in totaal vervangen worden. De vloot breidt door de komst van veertien A350’s dus met twee toestellen uit.

In 2017 volgen zes nieuwe toestellen en in 2018 de laatste vier. China Airlines heeft ook nog zes opties.
bron
pi_158633061
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 23:35 schreef vaduz het volgende:

[..]

Nu ben ik jaloers.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 00:11 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Puike foto! ^O^
Dank :)
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_158633929
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 21:10 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Koude lucht "krimpt". Dus als je in een standaard atmosfeer (15 graden op zeeniveau) 5000 voet boven het terrein vliegt, zal deze 5000 voet in de winter (koud) krimpen naar bijvoorbeeld 3000 voet en in de zomer (heet) vice versa.
De hele kolom lucht krimpt, waardoor het druk niveau wat eerst overeenkwam met 5000 voet nu ern stuk lager ligt.

Lage luchtdruk heeft hetzelfde resultaat als lage temperatuur, men zegt dan ook "cold and low (druk), look out below".
Hey dank!

Ik weet nu denk ik waar mijn denkfout lag. Dichtheid van lucht =/= druk van lucht.

Ik snap het weer, hartstikke bedankt! ^O^
I feel kinda Locrian today
pi_158639206
And the soap continues...

SLM-directie wordt naar huis gestuurd
quote:
Directeur Ewald Henshuys van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) wordt ontheven uit zijn functie. Dit heeft president Desi Bouterse tijdens een ontmoeting met journalisten vandaag meegedeeld. Hij vindt dat de directie van de SLM veel blunders heeft gemaakt, waaronder de aankoop van het nieuwste vliegtuig.

Louis Voight, de president commissaris van de SLM, zal volgens de president het roer bij de SLM overnemen. Hij gaf aan dat niet alleen de directeur verantwoordelijk is voor de aankopen, maar meer leidinggevenden. Uit de woorden van de president kan worden opgemaakt dat de leiding zal worden vervangen. Het gaat om het hele team dat verantwoordelijk is voor het beleid en het resultaat van het afgelopen jaar.

De president deelde mee dat de SLM het heel slecht heeft gedaan de afgelopen periode. De aankoop van het laatste toestel heeft de emmer doen overlopen. Er is een toestel gekocht dat in de woestijn staat. Het contract zal verder worden bestudeerd. "Wanneer er grove blunders worden gemaakt, moet er worden ingegrepen," zei de president.
  dinsdag 29 december 2015 @ 21:28:57 #181
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_158650210
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen dan 8)7 Waarschijnlijk had een 707 ook wel voldaan 8-)
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  dinsdag 29 december 2015 @ 22:02:07 #182
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158651854
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 21:28 schreef Woods het volgende:
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen dan 8)7 Waarschijnlijk had een 707 ook wel voldaan 8-)
Geen Etops, maar wel AMS-PBM willen vliegen. Dan zijn 3 of 4 motoren nodig, dan heb je de keuze uit MD11, B747, A340 of A380.

Dan is de enige zinnige keuze de A340, de rest is te groot of te zeldzaam.
So we just called him Fred
pi_158652907
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 21:28 schreef Woods het volgende:
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen dan 8)7 Waarschijnlijk had een 707 ook wel voldaan 8-)
Enige officiële reden die ik heb gelezen is dat de lease van de vorige afliep.
Daarnaast ging op 1 december een nieuwe TCAS versie in waardoor de vorige het Europese luchtruim niet meer in mocht.

Maar er kan nog wel meer meespelen natuurlijk. Misschien was het een probleemtoestel (het moest regelmatig weg voor onderhoud). Who knows.
Maar het is wel een echte soap aan het worden...als dat het al niet was.

Anywho:

Negen vliegtuigen overrompelen luchthaven Zürich na skiblessure emir
quote:
Afgelopen weekend deden maar liefst negen vliegtuigen een ongeplande landing op de luchthaven van Zürich in Zwitserland. De reden? De oud-emir van Qatar had zijn been gebroken tijdens een skireisje in Marokko.

De luchthaven van Zürich sluit elke nacht af, om de inwoners van de Zwitserse stad niet te storen. Hun nachtrust moest afgelopen weekend toch wijken, en dat voor de koninklijke familie van Qatar.

In de nacht van vrijdag op zaterdag landde iets na middernacht de eerste Airbus, met daarin sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani. De voormalige emir van Qatar was halsoverkop naar Zwitserland gevlogen vanuit de Marokkaanse stad Marrakech: hij had zijn been gebroken in een Marokkaans skioord in het Atlasgebergte.

Even later arriveerden twee toestellen vanuit de Qatarese hoofdstad Doha. Een van de twee was de zogenaamde Amiri One, verwijzend naar het Amerikaanse presidentsvliegtuig Air Force One, met daar in de huidige emir Tamim bin Hamad al-Thani.

De skiblessure van de sjeik was blijkbaar zo ernstig dat in de loop van het weekend nog zes andere vliegtuigen van de koninklijke familie en de regering van Qatar arriveerden op de luchthaven.

Volgens een mededeling was de operatie van de ex-emir, die door gezondheidsproblemen in 2013 de troon overliet aan zijn zoon, een succes. Hij revalideert momenteel in Zürich. Misschien wel in het luxehotel Atlantis, dat in zijn bezit is.
Ging om de Boeing 747-8BBJ (A7-HBJ), een A340-500 (A7-HHH), 1 A340-300 (A7-AAH), 2 A330-200's (A7-HSJ en A7-HHM), twee A319's (A7-HHJ en A7-MED), een A320 (A7-MBK) en een Gulfstream G650 (A7-CGA).






pi_158653150
Gaaf, zoveel exclusieve vliegtuigen op Zurich.
.
  dinsdag 29 december 2015 @ 23:16:53 #185
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_158655907
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 22:28 schreef JamesBontkraag het volgende:
Gaaf, zoveel exclusieve vliegtuigen op Zurich.
Moet je eind januari daar eens kijken tijdens het World Economic Forum. Dan zie je zowat meer van dat soort kisten dan het reguliere verkeer.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_158663514
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland.

Link
diseased rhinoceros pizzle
pi_158664504
Vluchten AMS - DOH zitten ook flink vol telkens, verbaasde ik mij over de laatste keren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jack does it in real time...
  woensdag 30 december 2015 @ 11:05:55 #188
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_158665800
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 08:24 schreef Flylib het volgende:
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland.

Link
Zelfde artikel stelt ook het jammerlijke feit dat Qatar ook naar 3-4-3 in de economy van de 777 gaat van de huidige 3-3-3
  woensdag 30 december 2015 @ 11:13:39 #189
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_158665962
Hoe lang nog voor een Qatar A380 :P
pi_158667195
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 11:13 schreef Tinos85 het volgende:
Hoe lang nog voor een Qatar A380 :P
Gaat niet gebeuren, daarvoor hebben LHR en CDG teveel prestige binnen QR. :P

En is het aantal A380's te klein. Tweede vlucht per dag met A350 ofzo zou ik wel toe juichen. :9 Al gaan de meeste nieuwe A350's komend seizoen ri. USA vliegen.
Jack does it in real time...
pi_158669338
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 08:24 schreef Flylib het volgende:
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland.

Link
Lijkt vooralsnog op een tijdelijk upgrade voor het zomerseizoen. Daarna waarschijnlijk gewoon weer de 787-8.
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 11:13 schreef Tinos85 het volgende:
Hoe lang nog voor een Qatar A380 :P
Het antwoord vind je hier:
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 11:05 schreef boriq het volgende:
Zelfde artikel stelt ook het jammerlijke feit dat Qatar ook naar 3-4-3 in de economy van de 777 gaat van de huidige 3-3-3
Het 777 configuratie die ze naar Amsterdam willen inzetten zal uiteindelijk over 24 business en 388 economy-stoelen beschikken (nu nog 356 economy).
Net als de 787-8 geen First Class dus.

En die A380 zijn er inderdaad te weinig van en véééél te premium-heavy met 8 First Class suites, 48 business en 461 economy. Voor die premiumstoelen zien zij geen markt voor op Amsterdam en je het aantal economy-stoelen is in verhouding dan ook minder.

Gewoon dus flink veel goedkope stoelen inzetten voor het zomerseizoen.
  woensdag 30 december 2015 @ 13:48:34 #192
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_158669965
Die 777 is een flinke upgrade aan economyseats inderdaad.

Over A380 gesproken trouwens, vanaf 20 juni komt die van China Southern weer terug.
  woensdag 30 december 2015 @ 21:54:55 #193
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_158690922
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 22:02 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Geen Etops, maar wel AMS-PBM willen vliegen. Dan zijn 3 of 4 motoren nodig, dan heb je de keuze uit MD11, B747, A340 of A380.

Dan is de enige zinnige keuze de A340, de rest is te groot of te zeldzaam.
Dan zal dat ook een probleem voor de KLM worden
pi_158691168
Hoezo is dat een probleem voor KLM ?
  woensdag 30 december 2015 @ 22:07:30 #195
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158691520
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 21:54 schreef spapaars het volgende:

[..]

Dan zal dat ook een probleem voor de KLM worden
Zowel KLM als de twee-motorige toestellen zijn voldoende Etops gecertificeerd om AMS-PBM non-stop te kunnen vliegen.
So we just called him Fred
pi_158725980
ANA to buy Airbus A380 jumbo jets, boost Hawaii service
quote:
TOKYO -- ANA Holdings will order three Airbus A380s as it seeks to expand international service amid a peaking market for domestic flights.

The deal, worth around 150 billion yen ($1.23 billion) based on the market price, would make ANA the first Japanese airline to add the superjumbos to its fleet. The planes are to be introduced in fiscal 2018 in routes to Hawaii and elsewhere.

The double-decker A380 is the world's largest passenger jet, capable of seating over 500 people. The plane's carrying capacity reportedly lowers the transportation cost per seat by 15% compared with other jetliners.

The A380 first found a home with Singapore Airlines in 2007 and later was adopted by Germany's Lufthansa and Emirates, based in the United Arab Emirates.

ANA leads domestically in passenger count on international flights, having outpaced Japan Airlines in 2014. But ANA provides only about 20% of the seats for all Tokyo-Hawaii flights, trailing JAL's roughly 35% share.

About 1.5 million people fly from Japan to Hawaii in a given year, filling 80-90% of seats per flight on average among all carriers. The A380 can seat more than double the passengers of ANA's existing aircraft bound for Hawaii, which would help the airline increase its share of travelers.

Domestic rival Skymark Airlines ordered six A380s in 2011, but Airbus canceled the deal in 2014, citing delays in receiving advance payments and other issues. It proved to be a factor in Skymark filing for bankruptcy protection in January 2015 and ANA sponsoring the subsequent rehabilitation. ANA indicated to Airbus the possibility of future orders in return for supporting the Japanese carrier's turnaround plan during an August vote among creditors.
pi_158745989
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol.
Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend.
Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur.

EDIT: A6-EHI geworden.



[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 02-01-2016 13:24:38 ]
  Moderator vrijdag 1 januari 2016 @ 21:37:31 #198
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158746172
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol.
Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend.
Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur.

[ afbeelding ]
Mooie kist is het toch O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 1 januari 2016 @ 21:54:35 #199
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_158746754
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol.
Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend.
Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur.

[ afbeelding ]
Prachtige kist.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 22:27:18 #200
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_158748054
Bidden voor A6-EHJ :Y



edit: Never mind, gaat 'm waarschijnlijk niet worden. EHJ komt aan bij T1 in Abu Dhabi, terwijl de vlucht naar AMS vanaf T3 vertrekt. Daarnaast zijn enkele A346's van Etihad aan de grond gebleven gister/vandaag, dus grote kans dat er een andere dan de EHJ wordt ingezet.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 00:32:56 #201
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158751398
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 22:27 schreef Blistering het volgende:
Bidden voor A6-EHJ :Y

[ afbeelding ]

edit: Never mind, gaat 'm waarschijnlijk niet worden. EHJ komt aan bij T1 in Abu Dhabi, terwijl de vlucht naar AMS vanaf T3 vertrekt. Daarnaast zijn enkele A346's van Etihad aan de grond gebleven gister/vandaag, dus grote kans dat er een andere dan de EHJ wordt ingezet.

Tof toestel. :o
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  zondag 3 januari 2016 @ 01:05:34 #203
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
  zondag 3 januari 2016 @ 10:51:34 #204
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_158782816
Mooie landing!
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  zondag 3 januari 2016 @ 11:49:53 #205
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_158783529
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is.

Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_158783975
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 11:49 schreef buzz1291 het volgende:
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is.

Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende.
Merkwaardig, aangezien het met die triple seven toch al snel een uurtje sneller gaat dan met de a340 die ze ervoor gebruikten.

Ongunstige jet stream in deze tijd van het jaar misschien?
pi_158785277
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 11:49 schreef buzz1291 het volgende:
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is.

Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende.
Wind inderdaad.

Als je 50 kts wind op de neus hebt vlieg je ipv 500 kts grondsnelheid nog maar 450kts. Op 10u vliegen is dat al een vol uur langer.

Richting het oosten zal het trouwens tegenvallende meewind zijn.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:25:18 #208
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_158785504
Thanks, dat laatste van tegenvallende meewind lijkt me ook de enige logische verklaring al vond ik het nogal frappant dat het zo ineens kon omslaan.

En ja, het enige nadeel van een A340 tov 777 is dat het naar Azie altijd een uurtje langer duurt. CDG-BKK 11 uur tov van AMS-BKK 10 uur, toen er nog over Oekraine gevlogen werd is een bekend verhaal.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_158785770
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:25 schreef buzz1291 het volgende:
Thanks, dat laatste van tegenvallende meewind lijkt me ook de enige logische verklaring al vond ik het nogal frappant dat het zo ineens kon omslaan.

En ja, het enige nadeel van een A340 tov 777 is dat het naar Azie altijd een uurtje langer duurt. CDG-BKK 11 uur tov van AMS-BKK 10 uur, toen er nog over Oekraine gevlogen werd is een bekend verhaal.
Die 2-4-2 indeling in die Cathay a340 was inderdaad ideaal wanneer je aan de raamkant zit. Vind ik toch een wezenlijk verschil met 3-3-3, zoals in hun oude 747's.
  zondag 3 januari 2016 @ 19:01:30 #210
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158794644
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  zondag 3 januari 2016 @ 20:02:19 #211
348984 wiijntje
in vino veritas
pi_158797181
Cool filmpje, van die props

Valt me op dat bij de Dash toestellen bij touch-down de spoilers uitklappen, dan weer dicht en dan snel weer uit - alles binnen een seconde ongeveer - bij jets nog nooit gezien. Weet iemand waarom?
pi_158809986
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:37 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Die 2-4-2 indeling in die Cathay a340 was inderdaad ideaal wanneer je aan de raamkant zit. Vind ik toch een wezenlijk verschil met 3-3-3, zoals in hun oude 747's.
De fixed shell stoelen in the A340 vond ik na 4 of 5 uur zitten een drama, dus ik zie de 777 met 3-3-3 toch echt als een verbetering. Ik ga altijd voor een gangpad stoel in de middenrij.
pi_158811832
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 20:02 schreef wiijntje het volgende:
Cool filmpje, van die props

Valt me op dat bij de Dash toestellen bij touch-down de spoilers uitklappen, dan weer dicht en dan snel weer uit - alles binnen een seconde ongeveer - bij jets nog nooit gezien. Weet iemand waarom?
hoogst waarschijnlijk komen de spoilers uit met als trigger voldoende gewicht op het landingsgestel.
Dus bij touch down komen ze omhoog, maar bij een windvlaag waarbij het landingsgestel weer minder contact maakt gaan ze weer dicht om even later weer omhoog te gaan als de wielen weer steviger op de grond staan.
Het idee is dat, mocht het vliegtuig de landing afbreken, de spoilers weer inklappen zodra de wielen niet meer op de grond zijn.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  PR/Manusje van alles maandag 4 januari 2016 @ 11:38:25 #214
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_158813329
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries? :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 4 januari 2016 @ 12:36:28 #215
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_158814632
quote:
5s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries? :D
verkeerde topic, nou ja voor de helft dan
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  PR/Manusje van alles maandag 4 januari 2016 @ 12:37:01 #216
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_158814650
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:36 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

verkeerde topic
Niet, want hier zit de echte kennis.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 4 januari 2016 @ 12:38:25 #217
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158814683
quote:
5s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries? :D
'Te doen' in welke zin? Ik kan niet op je bankrekening kijken.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  PR/Manusje van alles maandag 4 januari 2016 @ 12:39:28 #218
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_158814713
quote:
7s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:38 schreef donroyco het volgende:

[..]

'Te doen' in welke zin? Ik kan niet op je bankrekening kijken.
Nee, prijs boeit niet. Of die 747 op die route te doen is. :D Lees her en der dat het echt zwaar verouderd is.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 4 januari 2016 @ 12:40:12 #219
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_158814743
quote:
6s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Niet, want hier zit de echte kennis.
Ok dan. In die 747 gaat prima. Afgelopen zomer nog HKG-AMS gevlogen. Enige andere optie voor een directe vlucht is Cathay. Ligt aan de datum waarop, maar kun je dus vergelijken. Voor echt goedkoper zul je toch via ME moeten vliegen, maar of die besparing de extra reistijd waard is....
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_158814755
Je vraag hebben we weinig aan inderdaad.

Gaat het of de maatschappij goed is? Gaat het of het type toestel goed is? Gaat het om de prijs die goed is? (waar overigens niets over te zeggen valt als we data e.d. niet weten).

Voor dat laatste kun je beter hier kijken: Topicreeks: Hoe kom ik goedkoop van A naar B

EDIT: hmm, pagina in het vervolg maar eens verversen voordat ik reageer...
  maandag 4 januari 2016 @ 12:41:12 #221
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_158814770
quote:
10s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Nee, prijs boeit niet. Of die 747 op die route te doen is. :D Lees her en der dat het echt zwaar verouderd is.
Was een compleet vernieuwde inrichting in economy. lijkt wat armoedig maar zat prima.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  PR/Manusje van alles maandag 4 januari 2016 @ 12:59:43 #222
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_158815248
Ik pak dan gewoon KLM. De werelddealweken zijn nu ook best leuk. Dus ja. :9 Eind februari maar een tripje Hong Kong doen dan. *O* thnx.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 4 januari 2016 @ 13:45:56 #223
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_158816447
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:41 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Was een compleet vernieuwde inrichting in economy. lijkt wat armoedig maar zat prima.
747 van KLM is prima te doen.
pi_158816853
Weer een KLM A330-200 uit de vloot vandaag volgens mij.
PH-AOI, net geen 9 jaar in dienst geweest.
  maandag 4 januari 2016 @ 14:04:56 #225
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158816966
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef Mikey92 het volgende:
Weer een KLM A330-200 uit de vloot vandaag volgens mij.
PH-AOI, net geen 9 jaar in dienst geweest.
Zonde.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')