quote:ISTANBUL - Een schoonmaker is om het leven gekomen door een explosie in een vliegtuig op Sabiha Gökçen Airport, de tweede luchthaven van Istanbul. Een andere schoonmaker raakte gewond aan een hand. De explosie vond plaats in een Boeing 737 van de Turkse luchtvaartmaatschappij Pegasus Airlines. De oorzaak van de ontploffing is nog onbekend.
De politie voerde na het incident veiligheidsmaatregelen in bij de toegangswegen van de luchthaven, meldde staatspersbureau Anadolu woensdagochtend. De luchthaven, die in het Aziatische deel van Istanbul ligt, is voor het vliegverkeer niet gesloten.
quote:ISTANBUL - Bij een nog steeds onopgehelderde explosie op een luchthaven Sabiha Gökçen aan de oostkant van de Turkse metropool Istanbul zijn vijf vliegtuigen beschadigd. Dit meldde de Turkse minister van Transport Binali Yildirim.
Door de ontploffing is een schoonmaker overleden en een ander gewond geraakt.
De explosie was op het parkeergedeelte van de luchthaven bij een toestel van Pegasus Airlines. Die heeft op dit vliegveld Sabiha Gökçen haar thuisbasis. Volgens Yildirim was het vliegveld goed beveiligd. Het verkeer op het vliegveld werd niet onderbroken door het incident.
Hij staat nu wat rondjes cirkelen nu in Brussel:quote:Op dinsdag 22 december 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
PZ-TCR landt (volgens planning) morgenvroeg om 12:30 uur op Schiphol.
Eerste commerciële vlucht voor Surinam Airways is (volgens planning) op vrijdag 25 december.
[ afbeelding ]
Het zit ze ook niet mee hè.quote:Op woensdag 23 december 2015 19:47 schreef FredvZ het volgende:
Hij staat nu wat rondjes cirkelen nu in Brussel:
[ afbeelding ]
Koude lucht "krimpt". Dus als je in een standaard atmosfeer (15 graden op zeeniveau) 5000 voet boven het terrein vliegt, zal deze 5000 voet in de winter (koud) krimpen naar bijvoorbeeld 3000 voet en in de zomer (heet) vice versa.quote:Op maandag 21 december 2015 23:01 schreef starla het volgende:
Ik ben alvast theorie aan het studeren en ik loop
bij de altimeter al vast
Er staat:
Since cold air is denser than warm air, when operating in temperatures that are colder than standard, the altitude is lower than the altimeter indication
Ik zou juist denken dat de ware hoogte hoger is ipv lager. Stel ik vlieg op 5000ft en de omringende lucht is erg koud en heeft dus een hogere dichtheid (bijv. een dichtheid die je op 3000ft zou zien). Een hogere dichtheid correspondeert met een lagere hoogte in de atmosfeer boven de grond.
Dan vlieg ik toch op 5000ft terwijl de altimeter bijvoorbeeld 3000ft aangeeft?
Welke gigantische denkfout maak ik hier?
*starla schaamt zich nu al*
quote:ISTANBUL - Een Airbus A310 van de Iraanse luchtvaartmaatschappij Mahan Air heeft op de luchthaven Istanbul Atatürk forse schade opgelopen toen het tegen een betonnen muur botste. Het neuswiel vouwde dubbel en de onderkant van het voorste rompdeel raakte de bovenkant van de muur.
Het toestel raakte ook een bus die aan andere kant van de muur geparkeerd stond of langsreed, meldt Aviation Safety Network. Niemand raakte gewond.
Volgens Turkse media werd het incident veroorzaakt door een hydraulisch probleem, waardoor de vliegers het toestel niet op tijd tot stilstand konden brengen.
De BFH is nu onderweg als KL9865.quote:En KLM's PH-BFG hangt momenteel boven Rusland op weg naar Amsterdam na haar C-check in Xiamen.
Elke grap met Airbus is te flauwquote:
Ze moeten 777 types gewoon verkopen.quote:Op zondag 27 december 2015 22:42 schreef Iemand91 het volgende:
Blijft raar om 777's gesloopt te zien worden.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)54301.jpg]afbeelding[/url] ]
In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Hier stond eerst PH-KCC van KLM maar die staat nu aan de andere kant van de luchthaven.
In 2015 is het best hard gegaan met het uit service gaan van 777's.
Vorig jaar waren op dit moment van de 1263 gebouwde 777's slechts 6 uit service gehaald en 9 gesloopt. (allen -200's)
Nu zijn van de 1360 geleverde 777's 54 uit service gehaald; dus dit jaar zijn 48 777's uit service gehaald.
Hiermee reken ik uiteraard de 5 afgeschreven toestellen niet mee, evenals G-VIIO van British Airways met engine fire in Las Vegas die gerepareerd wordt.
Het grootste deel dit jaar komt ten rekening van Transaero Airlines die failliet ging en hierdoor in een kwestie 13 toestellen opgeslagen werden. (waarvan het grootste deel in Teruel, Spanje).
Daarnaast Kenya Airways die haar gehele 777-vloot heeft opgeslagen (naar mijn weten allen op de luchthaven van Nairobi)
Note: er kan een rekenfout ingeslopen zijn. Moest veel controleren/vergelijken namelijk....
En dit hebben ze gisteren gehaald:quote:Op woensdag 25 november 2015 22:14 schreef Iemand91 het volgende:
*adem in* Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport heeft een wereldrecord gevestigd.
Tussen november 2014 en oktober 2015 heeft de luchthaven 100.260.081 passagiers verwerkt.
Dit is de eerste keer dat een luchthaven dit aantal heeft gehaald in een jaar tijd.
De luchthaven is rap op weg om dit aantal in het jaar 2015 ook te halen.
quote:Hartsfield-Jackson International Airport awarded its 100 millionth passenger for 2015 with prizes including a new car, two free airline tickets and a small crowd of officials and television cameras early Sunday morning.
The Atlanta airport — the world’s busiest — is the first airport in the world to handle 100 million passengers in a year.
“It’s our commitment that we maintain our position as the world’s most traveled airport,” said Atlanta Mayor Kasim Reed during remarks at the airport before the flight arrived Sunday morning.
The winner, a man from Biloxi named Larry Kendrick who arrived at the airport in blue jeans, an orange t-shirt and a baseball cap, was surprised to learn upon landing that he had been selected as the 100 millionth passenger.
“That’s a very big surprise,” Kendrick said. “I have no clue where I’m going to go. Probably to Disneyland.”
The airport hit the milestone of 100 million annual passengers as it saw a 5 percent increase in passenger counts this year, growing faster than the U.S. economy, according to Hartsfield-Jackson general manager Miguel Southwell.
Zijn beide 17 jaar lang misbruikt door JAL op domestic routes. Die raken ze aan de straatstenen niet kwijt.quote:Op zondag 27 december 2015 22:42 schreef Iemand91 het volgende:
In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Nu ben ik jaloers.quote:Op maandag 28 december 2015 23:29 schreef Blistering het volgende:
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen
[ link | afbeelding ]KLM Boeing 787-9 Dreamliner by Daniel, on Flickr
Puike foto!quote:Op maandag 28 december 2015 23:29 schreef Blistering het volgende:
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen
[ link | afbeelding ]KLM Boeing 787-9 Dreamliner by Daniel, on Flickr
bronquote:China Airlines ontvangt eerste A350 in juli - Naar Amsterdam
China Airlines heeft aangekondigd de eerste A350-900 in juli te ontvangen van Airbus.
Het is hiermee de eerste carrier in Taiwan met het toestel. China Airlines heeft veertien A350′ in bestelling staan. Airbus begint in januari met de bouw van het toestel. Overdracht vindt in juli plaats.
De eerste A350’s gaan de vloot A340-300’s vervangen. De A340’s zijn dan 15 jaar oud en volgens de maatschappij aan vervanging toe. Ze worden nu nog ingezet op routes naar Amsterdam, Wenen, Denpasar, Honolulu en Vancouver. Eind 2016 moeten er vier A350’s in de vloot zijn, waarmee meteen alle A340’s verdwenen kunnen zijn. China Airlines zei eerder de nieuwe toestellen in te zetten op routes naar Europa. Amsterdam wordt dus één van de eerste bestemmingen. China Airlines vliegt de route met tussenstop op Bangkok. De vlucht van en naar Thailand wordt door Nederlanders vaak gebruikt.
Ook de oudere A330-300’s worden vervangen door de A350. Twaalf oudere toestellen moeten in totaal vervangen worden. De vloot breidt door de komst van veertien A350’s dus met twee toestellen uit.
In 2017 volgen zes nieuwe toestellen en in 2018 de laatste vier. China Airlines heeft ook nog zes opties.
quote:
Dankquote:
Hey dank!quote:Op woensdag 23 december 2015 21:10 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Koude lucht "krimpt". Dus als je in een standaard atmosfeer (15 graden op zeeniveau) 5000 voet boven het terrein vliegt, zal deze 5000 voet in de winter (koud) krimpen naar bijvoorbeeld 3000 voet en in de zomer (heet) vice versa.
De hele kolom lucht krimpt, waardoor het druk niveau wat eerst overeenkwam met 5000 voet nu ern stuk lager ligt.
Lage luchtdruk heeft hetzelfde resultaat als lage temperatuur, men zegt dan ook "cold and low (druk), look out below".
quote:Directeur Ewald Henshuys van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) wordt ontheven uit zijn functie. Dit heeft president Desi Bouterse tijdens een ontmoeting met journalisten vandaag meegedeeld. Hij vindt dat de directie van de SLM veel blunders heeft gemaakt, waaronder de aankoop van het nieuwste vliegtuig.
Louis Voight, de president commissaris van de SLM, zal volgens de president het roer bij de SLM overnemen. Hij gaf aan dat niet alleen de directeur verantwoordelijk is voor de aankopen, maar meer leidinggevenden. Uit de woorden van de president kan worden opgemaakt dat de leiding zal worden vervangen. Het gaat om het hele team dat verantwoordelijk is voor het beleid en het resultaat van het afgelopen jaar.
De president deelde mee dat de SLM het heel slecht heeft gedaan de afgelopen periode. De aankoop van het laatste toestel heeft de emmer doen overlopen. Er is een toestel gekocht dat in de woestijn staat. Het contract zal verder worden bestudeerd. "Wanneer er grove blunders worden gemaakt, moet er worden ingegrepen," zei de president.
Geen Etops, maar wel AMS-PBM willen vliegen. Dan zijn 3 of 4 motoren nodig, dan heb je de keuze uit MD11, B747, A340 of A380.quote:Op dinsdag 29 december 2015 21:28 schreef Woods het volgende:
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen danWaarschijnlijk had een 707 ook wel voldaan
Enige officiële reden die ik heb gelezen is dat de lease van de vorige afliep.quote:Op dinsdag 29 december 2015 21:28 schreef Woods het volgende:
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen danWaarschijnlijk had een 707 ook wel voldaan
Ging om de Boeing 747-8BBJ (A7-HBJ), een A340-500 (A7-HHH), 1 A340-300 (A7-AAH), 2 A330-200's (A7-HSJ en A7-HHM), twee A319's (A7-HHJ en A7-MED), een A320 (A7-MBK) en een Gulfstream G650 (A7-CGA).quote:Afgelopen weekend deden maar liefst negen vliegtuigen een ongeplande landing op de luchthaven van Zürich in Zwitserland. De reden? De oud-emir van Qatar had zijn been gebroken tijdens een skireisje in Marokko.
De luchthaven van Zürich sluit elke nacht af, om de inwoners van de Zwitserse stad niet te storen. Hun nachtrust moest afgelopen weekend toch wijken, en dat voor de koninklijke familie van Qatar.
In de nacht van vrijdag op zaterdag landde iets na middernacht de eerste Airbus, met daarin sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani. De voormalige emir van Qatar was halsoverkop naar Zwitserland gevlogen vanuit de Marokkaanse stad Marrakech: hij had zijn been gebroken in een Marokkaans skioord in het Atlasgebergte.
Even later arriveerden twee toestellen vanuit de Qatarese hoofdstad Doha. Een van de twee was de zogenaamde Amiri One, verwijzend naar het Amerikaanse presidentsvliegtuig Air Force One, met daar in de huidige emir Tamim bin Hamad al-Thani.
De skiblessure van de sjeik was blijkbaar zo ernstig dat in de loop van het weekend nog zes andere vliegtuigen van de koninklijke familie en de regering van Qatar arriveerden op de luchthaven.
Volgens een mededeling was de operatie van de ex-emir, die door gezondheidsproblemen in 2013 de troon overliet aan zijn zoon, een succes. Hij revalideert momenteel in Zürich. Misschien wel in het luxehotel Atlantis, dat in zijn bezit is.
Moet je eind januari daar eens kijken tijdens het World Economic Forum. Dan zie je zowat meer van dat soort kisten dan het reguliere verkeer.quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:28 schreef JamesBontkraag het volgende:
Gaaf, zoveel exclusieve vliegtuigen op Zurich.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
Zelfde artikel stelt ook het jammerlijke feit dat Qatar ook naar 3-4-3 in de economy van de 777 gaat van de huidige 3-3-3quote:Op woensdag 30 december 2015 08:24 schreef Flylib het volgende:
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland.
Link
Gaat niet gebeuren, daarvoor hebben LHR en CDG teveel prestige binnen QR.quote:
Lijkt vooralsnog op een tijdelijk upgrade voor het zomerseizoen. Daarna waarschijnlijk gewoon weer de 787-8.quote:Op woensdag 30 december 2015 08:24 schreef Flylib het volgende:
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland.
Link
Het antwoord vind je hier:quote:
Het 777 configuratie die ze naar Amsterdam willen inzetten zal uiteindelijk over 24 business en 388 economy-stoelen beschikken (nu nog 356 economy).quote:Op woensdag 30 december 2015 11:05 schreef boriq het volgende:
Zelfde artikel stelt ook het jammerlijke feit dat Qatar ook naar 3-4-3 in de economy van de 777 gaat van de huidige 3-3-3
Dan zal dat ook een probleem voor de KLM wordenquote:Op dinsdag 29 december 2015 22:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Geen Etops, maar wel AMS-PBM willen vliegen. Dan zijn 3 of 4 motoren nodig, dan heb je de keuze uit MD11, B747, A340 of A380.
Dan is de enige zinnige keuze de A340, de rest is te groot of te zeldzaam.
Zowel KLM als de twee-motorige toestellen zijn voldoende Etops gecertificeerd om AMS-PBM non-stop te kunnen vliegen.quote:Op woensdag 30 december 2015 21:54 schreef spapaars het volgende:
[..]
Dan zal dat ook een probleem voor de KLM worden
quote:TOKYO -- ANA Holdings will order three Airbus A380s as it seeks to expand international service amid a peaking market for domestic flights.
The deal, worth around 150 billion yen ($1.23 billion) based on the market price, would make ANA the first Japanese airline to add the superjumbos to its fleet. The planes are to be introduced in fiscal 2018 in routes to Hawaii and elsewhere.
The double-decker A380 is the world's largest passenger jet, capable of seating over 500 people. The plane's carrying capacity reportedly lowers the transportation cost per seat by 15% compared with other jetliners.
The A380 first found a home with Singapore Airlines in 2007 and later was adopted by Germany's Lufthansa and Emirates, based in the United Arab Emirates.
ANA leads domestically in passenger count on international flights, having outpaced Japan Airlines in 2014. But ANA provides only about 20% of the seats for all Tokyo-Hawaii flights, trailing JAL's roughly 35% share.
About 1.5 million people fly from Japan to Hawaii in a given year, filling 80-90% of seats per flight on average among all carriers. The A380 can seat more than double the passengers of ANA's existing aircraft bound for Hawaii, which would help the airline increase its share of travelers.
Domestic rival Skymark Airlines ordered six A380s in 2011, but Airbus canceled the deal in 2014, citing delays in receiving advance payments and other issues. It proved to be a factor in Skymark filing for bankruptcy protection in January 2015 and ANA sponsoring the subsequent rehabilitation. ANA indicated to Airbus the possibility of future orders in return for supporting the Japanese carrier's turnaround plan during an August vote among creditors.
Mooie kist is het tochquote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol.
Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend.
Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur.
[ afbeelding ]
Prachtige kist.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol.
Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend.
Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur.
[ afbeelding ]
Tof toestel.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:27 schreef Blistering het volgende:
Bidden voor A6-EHJ
[ afbeelding ]
edit: Never mind, gaat 'm waarschijnlijk niet worden. EHJ komt aan bij T1 in Abu Dhabi, terwijl de vlucht naar AMS vanaf T3 vertrekt. Daarnaast zijn enkele A346's van Etihad aan de grond gebleven gister/vandaag, dus grote kans dat er een andere dan de EHJ wordt ingezet.
Merkwaardig, aangezien het met die triple seven toch al snel een uurtje sneller gaat dan met de a340 die ze ervoor gebruikten.quote:Op zondag 3 januari 2016 11:49 schreef buzz1291 het volgende:
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is.
Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende.
Wind inderdaad.quote:Op zondag 3 januari 2016 11:49 schreef buzz1291 het volgende:
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is.
Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende.
Die 2-4-2 indeling in die Cathay a340 was inderdaad ideaal wanneer je aan de raamkant zit. Vind ik toch een wezenlijk verschil met 3-3-3, zoals in hun oude 747's.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:25 schreef buzz1291 het volgende:
Thanks, dat laatste van tegenvallende meewind lijkt me ook de enige logische verklaring al vond ik het nogal frappant dat het zo ineens kon omslaan.
En ja, het enige nadeel van een A340 tov 777 is dat het naar Azie altijd een uurtje langer duurt. CDG-BKK 11 uur tov van AMS-BKK 10 uur, toen er nog over Oekraine gevlogen werd is een bekend verhaal.
De fixed shell stoelen in the A340 vond ik na 4 of 5 uur zitten een drama, dus ik zie de 777 met 3-3-3 toch echt als een verbetering. Ik ga altijd voor een gangpad stoel in de middenrij.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:37 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Die 2-4-2 indeling in die Cathay a340 was inderdaad ideaal wanneer je aan de raamkant zit. Vind ik toch een wezenlijk verschil met 3-3-3, zoals in hun oude 747's.
hoogst waarschijnlijk komen de spoilers uit met als trigger voldoende gewicht op het landingsgestel.quote:Op zondag 3 januari 2016 20:02 schreef wiijntje het volgende:
Cool filmpje, van die props
Valt me op dat bij de Dash toestellen bij touch-down de spoilers uitklappen, dan weer dicht en dan snel weer uit - alles binnen een seconde ongeveer - bij jets nog nooit gezien. Weet iemand waarom?
verkeerde topic, nou ja voor de helft danquote:Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries?
Niet, want hier zit de echte kennis.quote:
'Te doen' in welke zin? Ik kan niet op je bankrekening kijken.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries?
Nee, prijs boeit niet. Of die 747 op die route te doen is.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:38 schreef donroyco het volgende:
[..]
'Te doen' in welke zin? Ik kan niet op je bankrekening kijken.
Ok dan. In die 747 gaat prima. Afgelopen zomer nog HKG-AMS gevlogen. Enige andere optie voor een directe vlucht is Cathay. Ligt aan de datum waarop, maar kun je dus vergelijken. Voor echt goedkoper zul je toch via ME moeten vliegen, maar of die besparing de extra reistijd waard is....quote:Op maandag 4 januari 2016 12:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Niet, want hier zit de echte kennis.
Was een compleet vernieuwde inrichting in economy. lijkt wat armoedig maar zat prima.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Nee, prijs boeit niet. Of die 747 op die route te doen is.Lees her en der dat het echt zwaar verouderd is.
747 van KLM is prima te doen.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:41 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Was een compleet vernieuwde inrichting in economy. lijkt wat armoedig maar zat prima.
Zonde.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef Mikey92 het volgende:
Weer een KLM A330-200 uit de vloot vandaag volgens mij.
PH-AOI, net geen 9 jaar in dienst geweest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |