abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156898791

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 58 alweer ;)
Alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom hij deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn zijn enorme ego, dan zou het wel "het grote hoe maak ik Piet klaar topic" heten, maar vooral wil hij er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 17-10-2015 15:55:14 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_156898804
En zo vrij geweest om een nieuwe te openen.
pi_156915774
Ik ben in Engeland voor Cream Tea gevallen, en wil dus thuis ook eens scones met clotted cream maken. Maar het lukt niet! Voor de scones hebben we inmiddels een fijn recept, maar die clotted cream mislukt. Ik heb room 11 uur in de oven gehad met 80 graden, in een ovenschaal. Maar de room werd maar niet harder. Er zat een korst op, maar er onder was het nog erg vloeibaar.

Hoe maak ik clotted cream?
pi_156916269
Ik weet niet hoe je 't moet maken maar ik heb 't wel eens gezien bij de sligro en volgens mij ook wel eens bij jumbo.
We have far more in common than that which devides us..
pi_156916320
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 10:02 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik ben in Engeland voor Cream Tea gevallen, en wil dus thuis ook eens scones met clotted cream maken. Maar het lukt niet! Voor de scones hebben we inmiddels een fijn recept, maar die clotted cream mislukt. Ik heb room 11 uur in de oven gehad met 80 graden, in een ovenschaal. Maar de room werd maar niet harder. Er zat een korst op, maar er onder was het nog erg vloeibaar.

Je hebt melk/room met allerlei vetpercentages. Wellicht ligt daar de oorzaak?
Somebody that I used to know
pi_156916369
quote:

Geen idee, maar ik weet wel dat Engelsen dingen als double cream hebben, en dat het vetpercentage van Nederlandse room daar niet mee overeenstemt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156916797
De AH heeft het schijnbaar ook: http://www.ah.nl/producten/product/wi225502/luxury-clotted-cream

Alternatief is 1 deel crème fraiche met 2 delen mascarpone.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  zondag 18 oktober 2015 @ 11:41:40 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156916893
quote:

Is het niet een kwestie van die dikkere laag er afscheppen en dan is dat je clotted cream?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 18 oktober 2015 @ 13:48:28 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156919111
Precies, die korst er af scheppen met een schuimspaan, dat is clotted cream
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156925207
Dat met mascarpone en creme fraiche heb ik ook gelezen inderdaad, dat schijnt de cheat methode te zijn. Verder is er hier in Noorwegen maar 1 type room te krijgen, en die is vrij mager helaas.
Ik had op zo'n youtubefilmpje gezien dat ze alles mengden, maar ik zal de volgende keer een dunner laagje doen en alleen de korst gebruiken. Eens kijken wat dat doet.dank voor de tips!
  zondag 18 oktober 2015 @ 18:27:39 #11
45206 Pietverdriet
pi_156925801
Edit: Broekzakpost

[ Bericht 90% gewijzigd door Pietverdriet op 19-10-2015 08:15:31 ]
pi_156928602
Kor?
pi_156928811
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 20:27 schreef Tem het volgende:
Kor?
Precies. Insiders hebben hier genoeg aan. :D
pi_156948441
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Edit: Broekzakpost
En dat staat voor???
  maandag 19 oktober 2015 @ 17:36:34 #15
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_156948658
quote:
5s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:28 schreef Iwanius het volgende:

[..]

En dat staat voor???
Ik denk een ongeblokeerde mobiel in broekzak....
Siesta & Fiesta!
pi_156949495
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:36 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik denk een ongeblokeerde mobiel in broekzak....
:D
  maandag 19 oktober 2015 @ 18:55:52 #17
45206 Pietverdriet
pi_156950516
quote:
5s.gif Op maandag 19 oktober 2015 17:28 schreef Iwanius het volgende:

[..]

En dat staat voor???
Ken je het broekzakgesprek niet? Je wordt gebeld door iemand, je neemt op en je hoort alleen maar achtergrond geluiden. Telefoon klemt in broekzak en belt toevallig jouw nummer.
Zo ook broekzakpost, smartphone die zelfstandig wat post.
  Moderator maandag 19 oktober 2015 @ 19:36:17 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_156951841
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ken je het broekzakgesprek niet? Je wordt gebeld door iemand, je neemt op en je hoort alleen maar achtergrond geluiden. Telefoon klemt in broekzak en belt toevallig jouw nummer.
Zo heb ik ook per ongeluk een Facebook van een kansloze bijstandsmoeder gedeeld op mijn pagina :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 19 oktober 2015 @ 19:38:47 #19
45206 Pietverdriet
pi_156951911
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 19:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zo heb ik ook per ongeluk een Facebook van een kansloze bijstandsmoeder gedeeld op mijn pagina :')
Poep gebeurt.
pi_156953844
Een tijd geleden dat ik hier heb gepost zeg!

Ik wil je (en jullie) iets voorleggen.

Ik geef dit weekend een diner voor 20 personen (vanuit een gewoon keukentje) en ben op zoek naar wat suggesties w.b.t. de gerechten.

Als hoofdgerecht maak ik een stoofpot van ossenstaart met wijn, kruidnagel, laurier, tijm, rozemarijn, tomaten, wat groenten. Dit wil ik serveren met een aardappel/knolselderijpuree met crème fraiche en gehakte bosui/bieslook. (Is het lekker hier wat truffel bij de doen?)
Over de stoof dan wat gremolata en ik zat te denken aan een pangritata om nog een beetje structuurverschil te hebben. (Vandaar ook de bosui door de puree).

1. Suggestie voor groenten om bij de stoof te serveren?
2. Suggestie voor een voorgerecht/soep/beide?
3. Suggestie voor een nagerecht?
4. Ik gebruik bloem na het bakken van de groenten om de stoof te binden. Er is iemand met glutenintolerantie bij, krijg ik hetzelfde effect met bijv. maiszetmeel?

Ik dacht mogelijk aan een kruidensalade om mee te beginnen, of een lichte soep. Ik ben niet zo heel streng met landen maar hoop wel enigszins in de buurt van Italie en Frankrijk te blijven.
pi_156956965
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2015 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:

Oh dat. ja...dat ken ik wel. Maak ik af en toe zelfs mee met anderen die mij dan bellen en dan hoor je ze op de achtergrond praten terwijl hun mobiel dus gebeld heeft.
pi_156957014
Er is nu ook iets relatief nieuws trouwens he, de broekzak whatsapp gesprek.. Die gaan bij nog meer mensen per ongeluk aan dan een normaal gesprek. las laatst ergens dat 112 wel erg vaak gebeld wordt op deze manier, vanwege het lockscreen met noodnummer.
pi_156957321
Ik zoek een lekkernij met chocolade om te bakken..
Maar dan niet erg vet, niet erg calorierijk en niet zwaar.. Luchtige light verwerking van een chocoladecakje oid? Iemand tips?

Of met aardbei als smaakmaker ipv chocolade..
dag
  maandag 19 oktober 2015 @ 22:37:59 #24
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_156957478
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 20:40 schreef Hagelkaas het volgende:
Een tijd geleden dat ik hier heb gepost zeg!

Ik wil je (en jullie) iets voorleggen.

Ik geef dit weekend een diner voor 20 personen (vanuit een gewoon keukentje) en ben op zoek naar wat suggesties w.b.t. de gerechten.

Als hoofdgerecht maak ik een stoofpot van ossenstaart met wijn, kruidnagel, laurier, tijm, rozemarijn, tomaten, wat groenten. Dit wil ik serveren met een aardappel/knolselderijpuree met crème fraiche en gehakte bosui/bieslook. (Is het lekker hier wat truffel bij de doen?)
Over de stoof dan wat gremolata en ik zat te denken aan een pangritata om nog een beetje structuurverschil te hebben. (Vandaar ook de bosui door de puree).

1. Suggestie voor groenten om bij de stoof te serveren?
2. Suggestie voor een voorgerecht/soep/beide?
3. Suggestie voor een nagerecht?
4. Ik gebruik bloem na het bakken van de groenten om de stoof te binden. Er is iemand met glutenintolerantie bij, krijg ik hetzelfde effect met bijv. maiszetmeel?

Ik dacht mogelijk aan een kruidensalade om mee te beginnen, of een lichte soep. Ik ben niet zo heel streng met landen maar hoop wel enigszins in de buurt van Italie en Frankrijk te blijven.
Ik zou, als het glutenvrij moet, maizena gebruiken om te binden. Is kwalitatief wel minder, maar weet je zeker dat er niemand dood aan gaat
Laffe huichelaar
pi_156958198
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 22:32 schreef Peter het volgende:
Ik zoek een lekkernij met chocolade om te bakken..
Maar dan niet erg vet, niet erg calorierijk en niet zwaar.. Luchtige light verwerking van een chocoladecakje oid? Iemand tips?

Of met aardbei als smaakmaker ipv chocolade..
choco chiffon cake
pi_157085687
Piet wil tijdens een wandeling al een beenham laten garen in de oven.
Normaal is dan 180 graden en dan ongeveer 10 min per 100 gram.

Kan ik de tijd ook oprekken door Bv oven op 100 graden en dan 2 uur voor een 550 gram beenham?

Tevens suggestie voor een mooie kernthermometer voor een verjaardagscadeau. Max 35 euro.
Thanks!
  zondag 25 oktober 2015 @ 16:20:53 #27
45206 Pietverdriet
pi_157087882
Ja je kan de gaartijd oprekken door een lagere temperatuur te gebruiken, hoe lang het voor je ham wordt kan ik zo niet zeggen, maar twee uur bij honderd graden lijkt me wel ok. Daarvoor of daarna aanbraden zodat je een lekkere korst hebt.
pi_157091216
Gelukt. Ff standje grill voor een redelijk korstje.

Was erg lekker samen met deze salade:

https://www.seasonwithlove.nl/bulgur-pompoen-salade/

Couscous ipv bulgur. Mandarijn ipv granaatappel. Amandelen gehakt en ff geroosterd.
Maar zo'n thermometer is handig?
pi_157091305
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 18:19 schreef trekker25 het volgende:
Gelukt. Ff standje grill voor een redelijk korstje.

Maar zo'n thermometer is handig?
Ik heb afgelopen kerst een Rosbief gedaan. Met thermometer. Alles volgens de regels.
En hij was zo taai als wat. Het is dus geen garantie.
De volgende dag een stoofpotje mee gemaakt en die was top.
pi_157093008
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 18:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen kerst een Rosbief gedaan. Met thermometer. Alles volgens de regels.
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 18:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk was je vlees niet vet genoeg, of je thermometer is niet goed geijkt (was hij mooi van kleur?), of je vlees was gewoon van slechte kwaliteit (misschien was het wel helemaal geen echte rosbief, of van een ouwe taaie koe of zo).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 25 oktober 2015 @ 19:31:46 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157093209
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

[..]

Waarschijnlijk was je vlees niet vet genoeg
Gast! Het gaat om rosbief. Die is per definitie mager.
pi_157093234
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:31 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Gast! Het gaat om rosbief. Die is per definitie mager.
Oh

maar dan kan het natuurlijk alsnog van een ouwe taaie koe zijn ipv een sappige malse jonge vaars
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 25 oktober 2015 @ 19:34:02 #33
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157093281
Ja, dat kan.
pi_157093392
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:32 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Oh

maar dan kan het natuurlijk alsnog van een ouwe taaie koe zijn ipv een sappige malse jonge vaars
Ik kon het helaas niet meer bij de koe/vaars navragen.
Hij was wel van een slager met eigen vee. En derhalve peperduur.
Maar een stoofpotje rosbief is erg lekker en toen was het vlees mals als boter dus mij hoor je niet klagen.
pi_157093912
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

[..]

Waarschijnlijk was je vlees niet vet genoeg, of je thermometer is niet goed geijkt (was hij mooi van kleur?), of je vlees was gewoon van slechte kwaliteit (misschien was het wel helemaal geen echte rosbief, of van een ouwe taaie koe of zo).
Tja. Dit zijn zonder te tellen een stuk of 5 aannames.
Dat helpt natuurlijk niet echt. Het zou best kunnen dat ik alle 5 dingen fout heb gedaan.
En pech had met de zaken waar ik geen invloed op had.
Maar ik ben over de schok heen en ging vol goede moed weer richting de volgende kook-teleurstelling. Er zijn in de tussentijd ook nog enige successen te melden waarover later.
pi_157094370
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja je kan de gaartijd oprekken door een lagere temperatuur te gebruiken, hoe lang het voor je ham wordt kan ik zo niet zeggen, maar twee uur bij honderd graden lijkt me wel ok. Daarvoor of daarna aanbraden zodat je een lekkere korst hebt.
Hij wordt er alleen maar lekkerder van.

Ik zou hem wel vooraf aanbraden om de smaak alvast te maken...

Overigens gebruiken bbq freaks meestal rond de 120 graden. Duurt vaak uren voordat een groot stuk vlees dan de juiste kerntemperatuur bereikt.

Voordeel is dat het (zeker als je de ham aflakt ) vlees minder vocht verliest en ook wordt hij gelijkmatiger gaar.
Whatever...
  zondag 25 oktober 2015 @ 21:45:05 #37
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_157099650
Piet, wat is jouw geheim voor een goede knapperzwoerd? Op internet zijn veel technieken te lezen. Van niets bijzonders doen, tot inwrijven met zout of zelfs citroensap. Zelf een keer geprobeerd met enkel wat zout maar dat werd (te) hard en leerachtig.
pi_157112213
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 21:45 schreef Knuck-les het volgende:
Piet, wat is jouw geheim voor een goede knapperzwoerd? Op internet zijn veel technieken te lezen. Van niets bijzonders doen, tot inwrijven met zout of zelfs citroensap. Zelf een keer geprobeerd met enkel wat zout maar dat werd (te) hard en leerachtig.
Ik spreek even voor Piet, maar volgens mij is zijn succesformule om het eerst een dag of twee in de pekel te zetten, en dan voordat het stuk de oven ingaat, een/ anderhalve liter kokend water over het spek gieten.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 26 oktober 2015 @ 15:32:02 #39
45206 Pietverdriet
pi_157112488
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 15:13 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Ik spreek even voor Piet, maar volgens mij is zijn succesformule om het eerst een dag of twee in de pekel te zetten, en dan voordat het stuk de oven ingaat, een/ anderhalve liter kokend water over het spek gieten.
Dit, en dan, als de kerntemperatuur bereikt is, de grill heet aanzetten en erbij blijven, je ziet nu hoe de zwoerd oppoft als kroepoek of popcorn. Dit gaat snel, paar minuten en het verbrand daarna ook snel. Dus, erbij blijven en hem in de gaten houden
pi_157133694
Piet, heb je nog tips voor een woksaus? Ik heb een hoop dingen in de koelkast die ik vanavond op ga maken, namelijk: varkenslappen, champignons, wortels, peultjes. Hierbij gooi ik dan nog een uitje, rode peper en dan moet ik nog een woksausje hebben. Ik heb staan gevogeltefond, rijstazijn, lichte sojasaus, sojasaus, ketjap, tamarinde, trassie, goela djawa en allerhande potjes kruiden.

Zat zelf te denken aan lichte sojasaus, rijstazijn, goela djawa, gevogeltefond en dan nog wat kruiden en maizena om het in te dikken? Misschien ook het varkensvlees eerst marineren?
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:45:50 #41
45206 Pietverdriet
pi_157133785
Ik ben niet zo van het wokken met sausjes, wellicht weet robin iets?
pi_157133837
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 13:41 schreef Boarderzip het volgende:

Zat zelf te denken aan lichte sojasaus, rijstazijn, goela djawa, gevogeltefond en dan nog wat kruiden en maizena om het in te dikken? Misschien ook het varkensvlees eerst marineren?
Een van de grote voordelen van lichte sojasaus vind ik nou net dat je het kunt laten karamelliseren en indikken.
pi_157133938
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een van de grote voordelen van lichte sojasaus vind ik nou net dat je het kunt laten karamelliseren en indikken.
Oke, dus geen maizena benodigd dan? Kun je me vertellen hoe ik dit aanpak?
pi_157134151
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 13:52 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Oke, dus geen maizena benodigd dan? Kun je me vertellen hoe ik dit aanpak?
Hete pan en sojasaus laten bubbelen, dus niet teveel tegelijk, dan wordt het stroperig. Hoeft niet in een lege pan, maar dan moet je wel een plekje vrijmaken in de pan en daar de pan sterk verhitten. Eventueel kun je zelfs de vlamverdeler scheef op de pit zetten zodat je wat plaatselijker hitte hebt, maar ik doe dat zelf maar zelden.

Maar ik ben een rommelaar qua Aziatisch eten, voor kennis en purisme moet je bij Robin wezen.
pi_157134309
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 14:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hete pan en sojasaus laten bubbelen, dus niet teveel tegelijk, dan wordt het stroperig. Hoeft niet in een lege pan, maar dan moet je wel een plekje vrijmaken in de pan en daar de pan sterk verhitten. Eventueel kun je zelfs de vlamverdeler scheef op de pit zetten zodat je wat plaatselijker hitte hebt, maar ik doe dat zelf maar zelden.

Maar ik ben een rommelaar qua Aziatisch eten, voor kennis en purisme moet je bij Robin wezen.
Thanks, ik gebruik voor het wokken een stalen bollen wok op een gaspit dus plekje vrijmaken gaat niet echt. Waar kan ik Robin vinden? Lokquote misschien?
pi_157136113
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 14:10 schreef Boarderzip het volgende:

[..]

Thanks, ik gebruik voor het wokken een stalen bollen wok op een gaspit dus plekje vrijmaken gaat niet echt.
Er zit toch een handvat aan en je hebt toch een spatel? Dan kun je dat ding scheef houden zodat de sojasaus naar de heetste plek loopt en met de spatel de rest tegenhouden.

quote:
Waar kan ik Robin vinden? Lokquote misschien?
Misschien, of PM, ze staat hier een paar posts boven.
pi_157136736
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Lokquote voor woksausje.
  Moderator donderdag 29 oktober 2015 @ 00:14:27 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157174976
Na aanleiding van deze post in dit leuke topic:
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Onderschat: Goed leren koken
Overschat: Pakjes
Was ik wel nieuwsgierig naar een alternatief recept voor deze guilty pleasure

Eerlijk gezegd vind ik die kiptandoori mix ook best prima :@ Hoe ver die ook maar afwijkt van het origineel
  donderdag 29 oktober 2015 @ 07:00:30 #49
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157176759
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 13:41 schreef Boarderzip het volgende:
varkenslappen, champignons, wortels, peultjes. Hierbij gooi ik dan nog een uitje, rode peper en dan moet ik nog een woksausje hebben. Ik heb staan gevogeltefond, rijstazijn, lichte sojasaus, sojasaus, ketjap, tamarinde, trassie, goela djawa en allerhande potjes kruiden.

Sorry, maar Ik ben niet zo van de ijskastrecepten. Dus ik kan dan ook niet echt adviseren. Ik improviseer zelf vrij weinig, ik zoek gewoon een recept. Maar een sausje zou ik wel altijd eerst even apart in een steelpannetje maken.
  donderdag 29 oktober 2015 @ 07:53:35 #50
45206 Pietverdriet
pi_157176995
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 00:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Eerlijk gezegd vind ik die kiptandoori mix ook best prima :@ Hoe ver die ook maar afwijkt van het origineel
Dan zou ik moeten weten hoe het pakje smaakt, maar wat dacht je van room gebruiken als basis?
pi_157177470
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 00:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Zo met dat honig pakje vrat ik het ook altijd, tot ik "echte" pasta carbonara ging maken. Spekreepjes bakken, halve maantjes rode ui erbij, flink veel peper, en bakken tot de ui glazig en het spek bruin is. Vuur uit, al-dente pasta erbij gooien, husselen, en even wachten tot de temperatuur naar een graad of 80 is gezakt. Afhankelijk van het aantal eters 1 of 2 verse rauwe eitjes erboven breken, en nog meer husselen.
Als je t romiger wilt, kun je er nog een scheut (kook)room bij gooien.

Super smeuïge pasta carbonara!
Peterselie eroverheen, en smikkelen maar. Geen pakje nodig
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_157177678
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 22:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ik zou, als het glutenvrij moet, maizena gebruiken om te binden. Is kwalitatief wel minder, maar weet je zeker dat er niemand dood aan gaat
Aardappelzetmeel, geeft minder bijsmaak en betere textuur :)
Whatever...
pi_157180105
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 08:59 schreef Gripper het volgende:

[..]

Zo met dat honig pakje vrat ik het ook altijd, tot ik "echte" pasta carbonara ging maken. Spekreepjes bakken, halve maantjes rode ui erbij, flink veel peper, en bakken tot de ui glazig en het spek bruin is. Vuur uit, al-dente pasta erbij gooien, husselen, en even wachten tot de temperatuur naar een graad of 80 is gezakt. Afhankelijk van het aantal eters 1 of 2 verse rauwe eitjes erboven breken, en nog meer husselen.

Dit vind ik ook het lekkerst. Wel zou ik alleen twee eidooiers gebruiken en niet het wit.
  donderdag 29 oktober 2015 @ 12:23:59 #54
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_157180705
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 11:56 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Dit vind ik ook het lekkerst. Wel zou ik alleen twee eidooiers gebruiken en niet het wit.
Dat zou ik ook doen.

En parmezaan & knoflook erbij.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_157180998
quote:

[..]

Ik gebruik twee dooiers en één wit. Met de kaas, ik geef de voorkeur aan Pecorino, wordt dat dan al een lobbig sausje en komt het met een beetje nat van de Spaghetti helemaal goed. Pancetta of guanciale is niet nodig, maar goed spek wel. Gerookt dus, niet gepekeld met rookaroma's. De peterselie is uiteraard plat, krulpeterselie is een sierplant. Zwarte peper er overheen maar een rode peper mag er ook zeker meebakken, gedroogd of vers. Room hoeft niet maar mag wel, maar kies alsjeblieft een fatsoenlijke room ipv alleen maar iets wat smeuiig lijkt. Mascarpone kan ook.
pi_157181615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:
De peterselie is uiteraard plat, krulpeterselie is een sierplant
Dit is een achterhaald idee, ons ooit ingepeperd door die lispelende idioot uit het Verenigd Koninkrijk. Krulpeterselie is weer helemaal terug in de mode en het smaakt ook nog eens prima.
pi_157182038
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 13:22 schreef klaarover het volgende:

[..]

Dit is een achterhaald idee, ons ooit ingepeperd door die lispelende idioot uit het Verenigd Koninkrijk. Krulpeterselie is weer helemaal terug in de mode en het smaakt ook nog eens prima.
Ik doe niet aan modes maar wel aan smaakpapillen en zo'n krulpeterseliestruikje ergens bovenop is natuurlijk wel heel decoratief, maar als je er echt wat van wil proeven moet je er zoveel opdoen dat het graaswerk wordt. Platte is veel geconcentreerder van smaak en gaat qua structuur ook veel beter op in de saus.

Vorige week heb ik mijn mening over een lispelende idioot uit het VK nog uitgebreid gegeven in het topic over de ware Italiaanse keuken, maar ook idioten hebben wel eens een punt.
pi_157182561
quote:

[..]

Geen ui, wel spek, parmezaan en inderdaad alleen eierdooiers en een scheutje room
Whatever...
pi_157182703
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:
fatsoenlijke room
Wat is een fatsoenlijke room? Ik koop gewoon altijd zon klein kuipje slagroom, kan me niet voorstellen dat daar veel verschil tussen zit tussen merken. Afgezien van het vetpercentage miscchien.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_157182794
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 14:25 schreef habitue het volgende:

[..]

Wat is een fatsoenlijke room? Ik koop gewoon altijd zon klein kuipje slagroom, kan me niet voorstellen dat daar veel verschil tussen zit tussen merken. Afgezien van het vetpercentage miscchien.
Ik heb ook geen klagen over de bakjes, maar wat ik eens geprobeerd heb als koksroom, die was dan schenkbaar, was echt niet lekker. Wat ze door spinazie a la creme doen is helemaal droevige koffiemelk. Je hebt verschillende mogelijkheden, ik zeg alleen kies je room met enige aandacht, dat er room op staat is niet voldoende. Met gewoon een bakje slagroom is op zich niks mis, maar die is dun en van het lang meepruttelen om dikker te worden wordt die doorgaans niet lekkerder.
  donderdag 29 oktober 2015 @ 14:58:42 #61
45206 Pietverdriet
pi_157183127
Om te koken gebruik ik die pakjes 200 ml slagroom van de aldi, lang houdbaar en 35% vet
pi_157183133
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 14:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb ook geen klagen over de bakjes, maar wat ik eens geprobeerd heb als koksroom, die was dan schenkbaar, was echt niet lekker. Wat ze door spinazie a la creme doen is helemaal droevige koffiemelk. Je hebt verschillende mogelijkheden, ik zeg alleen kies je room met enige aandacht, dat er room op staat is niet voldoende. Met gewoon een bakje slagroom is op zich niks mis, maar die is dun en van het lang meepruttelen om dikker te worden wordt die doorgaans niet lekkerder.
Ik doe het altijd met een kleintje Boursin (het roomkaasje, niet de "culinair") erdoor i.p.v. room.
Een calorieënbommetje.
  donderdag 29 oktober 2015 @ 14:59:50 #63
45206 Pietverdriet
pi_157183144
Ik gebruik nooit koksroom, das meer koffiemelk dan wat anders
  donderdag 29 oktober 2015 @ 18:02:31 #64
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157186113
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Platte is veel geconcentreerder van smaak
Dat is gewoon echt niet waar.
En die structuur doet er niet toe als je het gewoon fijnhakt.
pi_157187484
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 18:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dit idee heb ik ook. Structuur/mondgevoel en daardoor smaakbeleving is uiteraard anders als je de krulpeterselie min of meer heelhuids gebruikt, maar bij ragfijn hakken proef ik echt geen verschil meer. Even sterk. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_157187550
Hier trouwens de carbonara met pancetta, véél eidooiers, pecorino, zwarte peper en verder helemaal niks. :9
pi_157187716
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 18:59 schreef minilot het volgende:
Hier trouwens de carbonara met pancetta, véél eidooiers, pecorino, zwarte peper en verder helemaal niks. :9
Knoflook toch ook wel? Dan doe je het vermoedelijk als deze heer:

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 29-10-2015 19:13:02 ]
pi_157188382
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 18:59 schreef minilot het volgende:
precies hetzelfde hier, verhouding 1 wit /3 geel anders wordt het van die dunne zooi. Pecorino of Parmigiano ook echt een grote hoeveelheid. En spaghetti geen penne want daar kleeft de saus beter op.
pi_157188429
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 19:36 schreef mytec het volgende:

[..]

precies hetzelfde hier, verhouding 1 wit /3 geel anders wordt het van die dunne zooi. Pecorino of Parmigiano ook echt een grote hoeveelheid. En spaghetti geen penne want daar kleeft de saus beter op.
Zonder knoflook?? Dat kan echt niet hoor.
  Moderator donderdag 29 oktober 2015 @ 19:52:04 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157188770
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 08:59 schreef Gripper het volgende:

[..]

Bedankt voor je suggestie, maar als ik iets niet lekker vind is het wel carbonara :@
pi_157189035
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 19:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Bedankt voor je suggestie, maar als ik iets niet lekker vind is het wel carbonara :@
Verbazend wel. Is toch een beetje de oer-pasta bereiding.

Macaroni Stroganoff?
Ook met zo'n verwerpelijk pakje.

http://www.smulweb.nl/rec(...)noff-met-kruidenkaas

Gerust een paar extra uien en preien doorheen doen.
Ik maak dat soms in dubbele hoeveelheid. Kinderen zijn er dol op.
pi_157189087
Gereserveerd voor brainwaves.
pi_157191206
Hoi Piet,
Ik heb nog wat duif- en eendenborst in mijn vriezer liggen samen met de hartjes en levertjes van beide. ik weet echter totaal niet wat ik daarmee kan doen, ik heb nog nooit met orgaanvlees gewerkt Kan ik alles bij elkaar in een stoofpotje alla goulash gooien of is apart bereiden toch lekkerder?
pi_157195486
Ik zou borst het liefst rosé bereiden eventueel met een lekkere saus erbij. Van hart en lever heb ik weinig verstand, maar het allemaal samen sudderen (dus ook de borst) lijkt me niet de beste optie.. Maar ik ben benieuwd wat Piet ervan zegt.
pi_157200238
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 19:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zonder knoflook?? Dat kan echt niet hoor.
Knoflook is echt niet nodig, Carbonara is een simpele schotel dat snel gemaakt kan worden. Met wat meer tijd zou je knoflook kunnen toevoegen, zelf nog nooit gedaan misschien eens een keer proberen.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:56:17 #76
45206 Pietverdriet
pi_157204489
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 21:08 schreef VGA4xZoom het volgende:
Hoi Piet,
Ik heb nog wat duif- en eendenborst in mijn vriezer liggen samen met de hartjes en levertjes van beide. ik weet echter totaal niet wat ik daarmee kan doen, ik heb nog nooit met orgaanvlees gewerkt Kan ik alles bij elkaar in een stoofpotje alla goulash gooien of is apart bereiden toch lekkerder?
Ik neem aan dat het wilde eend is? Beide zou ik rose braden, eerder tegen het rood aan. Duif wordt snel taai. Het orgaanvlees zou ik in een pate verwerken.
pi_157204721
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 18:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Koop van beide eens een bosje en neem van allebei een evengrote hap. Het is niet alleen dat een veel sterker smaakt, het is ook anders. Die krulpeterselie heeft veel meer een soepgroentesmaak dan de platte.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 20:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is een gerecht van na de oorlog. Het is een vrij extreem gerecht, maar oer...?
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:20:15 #78
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157204908
Ja, de ene smaakt ook veel sterker. De krulpeterselie dus.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:49:34 #79
45206 Pietverdriet
pi_157205482
krul of blad, volgens mij maakt het nogal uit welk ras precies en waar ze groeien, grondsoort, volle zon of niet, hoeveel en wat voor een mest er gebruikt wordt.
pi_157206209
Ik ga zondag eens een blinde smaaktest doen. *)
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:12:38 #81
439461 ZonnebankBob
I am the king of the Zonnebank
pi_157206922
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 16:31 schreef minilot het volgende:
En dan wint selderij?
:+
  Moderator vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:34:09 #82
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157209358
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 20:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Macaroni Stroganoff?
Ook met zo'n verwerpelijk pakje.

http://www.smulweb.nl/rec(...)noff-met-kruidenkaas

Nee die vind ik ook niet lekker :P
Mijn favoriet is eigenlijk spinazie, spek, ui en crème fraîche

Heeft iemand al eens bolognesesaus gemaakt van riblappen, stoven in de gepelde tomaten, met bleekselderij en wortel enzo? Eigenlijk is pasta iets wat ik maak als het snel moet, dus vaak met zo'n glazen fles tomatenspul en gehakt
pi_157209657
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 19:34 schreef derLudolf het volgende:
Heeft iemand al eens bolognesesaus gemaakt van riblappen, stoven in de gepelde tomaten, met bleekselderij en wortel enzo?
All the time eigenlijk.
In de slowcooker of in de oven.
Te bewijzen is het niet maar de smaak wordt heel "diep"
Ik gebruik het dan als basis voor pastasaus maar ook voor chili met wat gebakken uien en paprika. Gewoon leuk om te doen zo'n grote pan met heerlijke gezondheid.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:06:07 #84
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157209962
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 19:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

zo'n grote pan met heerlijke gezondheid.
Pardon?!? Voel jij je wel helemaal lekker?
pi_157210043
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 20:06 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Pardon?!? Voel jij je wel helemaal lekker?
Ik schrik hier een beetje van mevrouw Ook.
Wat was er fout?
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:15:29 #86
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157210121
Dat woord, gezondheid. Alsof je gezond wordt van een pan bolognesesaus. Wat is daar nou gezond aan? Waarom noem je dat een pan gezondheid? Ik denk dan echt: die is niet goed snik. :)
pi_157210258
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 20:15 schreef RobinOok het volgende:
Dat woord, gezondheid. Alsof je gezond wordt van een pan bolognesesaus. Wat is daar nou gezond aan? Waarom noem je dat een pan gezondheid? Ik denk dan echt: die is niet goed snik. :)
Aha. Ik gebruik verkeerde woorden. En daarom doe je alsof je aan mijn geestelijke vermogens twijfelt.
Ik begrijp wel waarom je met iedereen ruzie krijgt. :D

Maar ik dacht zo dat er in principe kilo's groente in gaan en liters tomaat.
Gezonder komt het dacht ik niet.

Je bent volgens mij altijd aardiger tegen mensen die niet kunnen koken dan tegen zij die er ook wel wat van kunnen. Maar dat is best een gezonde reflex m.i.

Verder vind ik je een topper. Dus ik trek me de kritiek wel aan en werk aan verbetering van de woordkeuze. :Y

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 30-10-2015 20:36:44 ]
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:50:27 #88
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157210991
Haha, slijmbal! :-D
Laat me raden, jij krijgt juist nooit ruzie. Haha.
pi_157211162
Bart krijgt inderdaad nooit ruzie, daarom ook één Cas Spijkers voor Bart2002

inclusief gezonde kroket.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2015 20:55:56 ]
pi_157211469
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 20:55 schreef Tem het volgende:
Bart krijgt inderdaad nooit ruzie, daarom ook één Cas Spijkers voor Bart2002

[ afbeelding ]

inclusief gezonde kroket.
Hartverwarmend. Bedankt Tem.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 30-10-2015 21:42:27 ]
pi_157211650
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 20:50 schreef RobinOok het volgende:
Haha, slijmbal! :-D
Laat me raden, jij krijgt juist nooit ruzie. Haha.
Ik vlucht soms naar de veilige haven van CUL omdat de grond me geregeld te heet onder de voeten word in andere afdelingen. Het is echt een jungle out there hoor.
Ik blijf gewoon grote pannen saus maken met stoofvlees maar nooit en te nimmer zal ik het "G" woord meer noemen in dat verband. Kusje. *;
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:40:01 #92
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157212788
Mooi zo! Jij mag blijven. :-D
pi_157215631
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 16:31 schreef minilot het volgende:
Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd :D

Hier btw altijd platte peterselie. Gewoon een grote bos bij Turk halen.

Ook zo heerlijk die geur die er vanaf komt als je het fijnhakt. Heb ik ook met koriander :9

Edit: de peterselie fijnhakken natuurlijk. Niet de Turk :P

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2015 23:14:00 ]
pi_157216426
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 23:12 schreef mascara-klodder het volgende:
Edit: de peterselie fijnhakken natuurlijk. Niet de Turk
Daar komt dan vast niet zo'n heerlijke geur af.
Maar zo kan ie wel weer.
Ik heb me ingelezen en het oordeel is dat platte peterselie veel meer smaak heeft.
Het is lastig terug te vinden of die 2 soorten stiekem niet gewoon heel andere dingen zijn die we beide "peterselie" noemen.
pi_157218699
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 20:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Aha. Ik gebruik verkeerde woorden. En daarom doe je alsof je aan mijn geestelijke vermogens twijfelt.
Ik begrijp wel waarom je met iedereen ruzie krijgt. :D

Maar ik dacht zo dat er in principe kilo's groente in gaan en liters tomaat.
Gezonder komt het dacht ik niet.

Je bent volgens mij altijd aardiger tegen mensen die niet kunnen koken dan tegen zij die er ook wel wat van kunnen. Maar dat is best een gezonde reflex m.i.

Verder vind ik je een topper. Dus ik trek me de kritiek wel aan en werk aan verbetering van de woordkeuze. :Y
Niets mis hoor. In principe maak je bolognese van mager vlees en best wat groenten en heul veel tomaat. Zeker niet ongezond.

En met Robin moet je af en toe een beetje ruzie maken als ze uit haar nek kletst >:)
Whatever...
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:17:44 #96
45206 Pietverdriet
pi_157218797
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 09:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Niets mis hoor. In principe maak je bolognese van mager vlees en best wat groenten en heul veel tomaat. Zeker niet ongezond.

En met Robin moet je af en toe een beetje ruzie maken als ze uit haar nek kletst >:)
Waarom zou je mager vlees gebruiken, vet vlees is veel lekkerder, en het uitgesmolten vet kan je er gewoon afscheppen
pi_157224278
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 09:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou je mager vlees gebruiken, vet vlees is veel lekkerder, en het uitgesmolten vet kan je er gewoon afscheppen
Bij bolognese niet hoor . Je gebruikt wel vette mirepoix en melk. En eventueel een klein deel vetter vlees zoals riblap
Whatever...
pi_157224433
Piet! Ken jij een Duits brood dat klinkt als 'Schorre' ('Schörre'?) en dat in elk geval in WOII werd gegeten? Zie ook bakkerijtopic.
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:30:24 #99
45206 Pietverdriet
pi_157228620
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 16:02 schreef Isegrim het volgende:
Piet! Ken jij een Duits brood dat klinkt als 'Schorre' ('Schörre'?) en dat in elk geval in WOII werd gegeten? Zie ook bakkerijtopic.
Zegt me zo niets, maar kan er eens induiken.
pi_157231551
Hallo! Waar kan ik eigenlijk reuzel kopen? :)
pi_157231587
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 21:11 schreef bloempje-moi het volgende:
Bij de slager?

Hier staan wat adresjes.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/reuzel/

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2015 21:14:06 ]
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:20:06 #102
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157231831
Amazing Oriental heeft het tegenwoordig standaard in het assortiment ja.
Mooie, witte blokje. Beetje ossenwitidee. Maar dan van varken. Die bakjes van de slaget zijn geler.
pi_157253261
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 21:20 schreef RobinOok het volgende:
Amazing Oriental heeft het tegenwoordig standaard in het assortiment ja.
Mooie, witte blokje. Beetje ossenwitidee. Maar dan van varken. Die bakjes van de slaget zijn geler.
En daar kun je dan mee bakken? Het is voor Taralli.
  zondag 1 november 2015 @ 20:05:47 #104
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_157253695
Ja, dat lijkt mij wel. Ik heb wel eens zelf runderniervet uitgesmolten, kreeg ik niervet van een biologische slager. En dat zag er hetzelfde uit als die reuzel (van varken) die je bij Oriental kunt kopen. Lijkt me perfect voor jouw Taralli. :Y
pi_157261415
Dank! Snel maar eens op zoek. :)
pi_157291305
Ik ben opzoek naar een recept om zelf gyros te maken, nu heb je er echt een hoop en ik zoek eigenlijk een recept die zo dicht mogelijk qua smaak etc in de buurt komt van de gyros die je op je bord krijgt bij een grieks restaurant. Iemand het perfecte recept voor me? :)
  dinsdag 3 november 2015 @ 16:36:09 #107
45206 Pietverdriet
pi_157294603
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 13:54 schreef Questular het volgende:
Ik ben opzoek naar een recept om zelf gyros te maken, nu heb je er echt een hoop en ik zoek eigenlijk een recept die zo dicht mogelijk qua smaak etc in de buurt komt van de gyros die je op je bord krijgt bij een grieks restaurant. Iemand het perfecte recept voor me? :)
Vet varkensvlees (nek, schouder) aan plakken snijden, kruiden met gyroskruiden en dit aan een spies rijgen. Zet het spies in een verticale grill en grillen. Snij met een lang mes er reepjes van
pi_157422623
ik lees vaak dat je creme fraiche ipv slagroom moet gebruiken voor warme gerechten omdat het anders gaat schiften maar net las ik weer dat slagroom door het hoge vet gehalte niet snel schift. Wat is het nou? :D ik gebruik in bijv mijn aardappel gratin gewoon altijd slagroom en nooit iets gemerkt..
  maandag 9 november 2015 @ 12:37:13 #109
45206 Pietverdriet
pi_157422674
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 12:34 schreef madeliefff het volgende:
ik lees vaak dat je creme fraiche ipv slagroom moet gebruiken voor warme gerechten omdat het anders gaat schiften maar net las ik weer dat slagroom door het hoge vet gehalte niet snel schift. Wat is het nou? :D ik gebruik in bijv mijn aardappel gratin gewoon altijd slagroom en nooit iets gemerkt..
Slagroom schift idd niet zo snel, maar bv als je het aan braadvet toevoegt weer wel.
Heb zelf zelden problemen met schiften.
pi_157422788
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2015 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Slagroom schift idd niet zo snel, maar bv als je het aan braadvet toevoegt weer wel.
Heb zelf zelden problemen met schiften.
ah oke
pi_157424956
Maar op zich is schiften niet erg toch? Het ziet er alleen niet zo mooi uit. Of heeft het ook effect op de smaak / kwaliteit?
  maandag 9 november 2015 @ 16:33:00 #112
45206 Pietverdriet
pi_157427705
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 14:21 schreef Bleie het volgende:
Maar op zich is schiften niet erg toch? Het ziet er alleen niet zo mooi uit. Of heeft het ook effect op de smaak / kwaliteit?
Ligt er een beetje aan, als je saus een emulsie is, valt hij uit elkaar, vet komt dan los van de saus en dat is niet lekker.
pi_157437847
Piet, is een oven als deze geschikt voor het bakken van koekjes, taarten etc?

Thuis heb ik een oven met boven- en onderwarmte. De Rofco's zijn totaal niet geschikt voor patisserie. Dus we willen er iets bij en qua budget komen we dan bij zoiets uit. Maar ik heb eigenlijk geen ervaring met bakken met hete lucht. Onze thuisoven heeft wel zo'n stand, maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
pi_157441714
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 22:39 schreef Isegrim het volgende:

Thuis heb ik een oven met boven- en onderwarmte. De Rofco's zijn totaal niet geschikt voor patisserie. Dus we willen er iets bij en qua budget komen we dan bij zoiets uit. Maar ik heb eigenlijk geen ervaring met bakken met hete lucht. Onze thuisoven heeft wel zo'n stand, maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
huh hoe weet je dan dat je eigen oven niet geschikt is als je nooit de hete lucht stand die er wel op zit geprobeerd hebt? Ik heb zelf een ingebouwde combi oven waar ik standaard hete luchtstand gebruik en die bakt helaas niet alles goed, mijn chocotaart mislukt dan standaard en in de oven van mijn ouders lukt hij wel hehe. Een normale cake lukt dan weer wel gewoon.
  dinsdag 10 november 2015 @ 06:38:48 #115
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157441796
Rofco ≠ hete lucht thuis oven. That's why
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_157441914
Rofco = bakkerij-oven. Steenovens die we in onze bakkerij hebben. Niet geschikt voor andere dingen dan brood en pizza.
  dinsdag 10 november 2015 @ 08:11:13 #117
45206 Pietverdriet
pi_157442105
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 22:39 schreef Isegrim het volgende:

Volgens de handleiding wel
https://www.bartscher.de/(...)ng/nl/A120786_nl.pdf
Ik bak altijd met hete lucht, maar ben ook niet zo een patisserie specialist.
pi_157442218
Ik ook niet. :P
  vrijdag 13 november 2015 @ 13:08:26 #119
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_157511088
Ik moet vanavond biefstuk-spiezen maken in andermans keuken. Het recept dat ik heb is voor op de BBQ, die is echter niet beschikbaar. Er is wel een oven met grillfunctie. Kan ik deze gewoon gebruiken en dezelfde bereidingstijd (7-8 minuten) aanhouden?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_157520980
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:08 schreef De_Hertog het volgende:
Ik moet vanavond biefstuk-spiezen maken in andermans keuken. Het recept dat ik heb is voor op de BBQ, die is echter niet beschikbaar. Er is wel een oven met grillfunctie. Kan ik deze gewoon gebruiken en dezelfde bereidingstijd (7-8 minuten) aanhouden?
Hebben ze een grillpan? Anders een normale pan.
pi_157521085
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:33 schreef Myraela het volgende:

[..]

Hebben ze een grillpan? Anders een normale pan.
Even de vraag hoe laat ze gaan eten. :)
Overigens kan dat uitstekend in de oven. Als ze een beetje kleur krijgen zijn ze goed. Minuutje of 3.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:38:56 #122
45206 Pietverdriet
pi_157521142
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:08 schreef De_Hertog het volgende:
Ja, je kan het met de ovengrill bereiden, maar je vlees wel goed in de gaten houden, bereidingstijden kan ik zo niets over zeggen, ligt aan de dikte vh vlees, sterkte van de grill, etc.
Zou ze in een onbekende keuken liever in een pan braden

[ Bericht 6% gewijzigd door Pietverdriet op 13-11-2015 20:48:15 ]
pi_157530901

Hoorde deze net weer, en moest ook gelijk weer aan Piet denken. :T
pi_157535075
Nou, nu we het toch over Piet hebben en de tijd van het jaar er weer aan komt, ben ik eigenlijk wel benieuwd: Piet, hoe maak ik "pepernoten"? (dan doel ik op kruidnoten, eik) En dan vooral gewoon met een huis-tuin-en keukenoven, is het mogelijk? Kan dat gedaan worden met de spullen welk een gemiddeld persoon in huis heeft? (ja, ik ben een noob in kruidnoten)
  zaterdag 14 november 2015 @ 10:07:19 #125
45206 Pietverdriet
pi_157539494
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 november 2015 01:31 schreef LompeHork het volgende:
Nou, nu we het toch over Piet hebben en de tijd van het jaar er weer aan komt, ben ik eigenlijk wel benieuwd: Piet, hoe maak ik "pepernoten"? (dan doel ik op kruidnoten, eik) En dan vooral gewoon met een huis-tuin-en keukenoven, is het mogelijk? Kan dat gedaan worden met de spullen welk een gemiddeld persoon in huis heeft? (ja, ik ben een noob in kruidnoten)
Natuurlijk kan dat.
Kruidnootjes bakken geeft je bovendien de kans er wat meer specerijen in te doen dan de slappe zuut die te koop is.
Er staan op youtube een heleboel filmpjes die je het voordoen
pi_157542996
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 november 2015 01:31 schreef LompeHork het volgende:
Tuurlijk kan dat. Wel zijn veel huis tuin en keukenovens niet zo precies kwa temperatuur, dus het kan handig zijn ze halverwege even om te draaien. Anders is een helft verbrand en de andere helft nog rauw. Maar als je een goede oven hebt is dat niet nodig.

Er zijn zat recepten voor te vinden op internet.
  zondag 15 november 2015 @ 13:25:37 #127
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_157565527
Bedankt Myraela, Bart en Piet :). Het is uiteindelijk inderdaad een grillpan geworden. Die van mij werkte daar niet maar iemand anders had een geschikte grillpan mee. Het was prima geslaagd (en de rest van de avond ook trouwns :) )
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_157622274
Piet, heb je tips voor een mandoline?
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:57:39 #129
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_157622687
Uitkijken met je vingers.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_157622765
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:57 schreef MutedFaith het volgende:
Uitkijken met je vingers.
Ja, zover was ik al ;) Ik ben op zoek naar een mandoline, niet al te duur, maar wel graag een waarmee ik verschillende diktes in kan stellen en jullienne kan snijden etc :)
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:30:12 #131
45206 Pietverdriet
pi_157623223
pi_157639257
quote:
Aardig aan de prijs, eens kijken of ik m tweedehands op de kop kan tikken.
  woensdag 18 november 2015 @ 07:29:52 #133
45206 Pietverdriet
pi_157641206
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 23:59 schreef DeProf het volgende:

[..]

Aardig aan de prijs, eens kijken of ik m tweedehands op de kop kan tikken.
Als je geen dikte in wilt stellen kan je het voor een fractie van de prijs kopen
pi_157641452
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 07:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je geen dikte in wilt stellen kan je het voor een fractie van de prijs kopen
Ook van het merk bron? Of raad je me dan een ander merk aan?
  woensdag 18 november 2015 @ 08:23:45 #135
45206 Pietverdriet
pi_157641471
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:21 schreef DeProf het volgende:

[..]

Ook van het merk bron? Of raad je me dan een ander merk aan?
Zijn daarvoor heel veel goede op de markt, als je niet een erg goedkoop apparaat neemt zit je goed. Het goed en stevig instellen van de dikte maakt de boel duur.
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 17:22:27 #137
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157742334
Hey Piet, als ik iets van een roomsaus bij varkenshaas wil maken, welke ruim gebruik ik dan? Ik heb crème fraiche, slagroom en koffieroom
  zondag 22 november 2015 @ 17:24:26 #138
45206 Pietverdriet
pi_157742393
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 17:22 schreef derLudolf het volgende:
Hey Piet, als ik iets van een roomsaus bij varkenshaas wil maken, welke ruim gebruik ik dan? Ik heb crème fraiche, slagroom en koffieroom
De eerste twee kan je gebruiken, koffieroom is voor de koffie.
Let wel, de room niet bij het braadvet doen, dan valt de saus uit elkaar.
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 17:28:15 #139
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157742502
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De eerste twee kan je gebruiken, koffieroom is voor de koffie.
Let wel, de room niet bij het braadvet doen, dan valt de saus uit elkaar.
Dank! Waar moet ik die ruim dan bij doen? In het bakbet wou ik eerst uitje bakken, wat wijn erbij en dan room (geen boulion, m'n ma niet natrium beperkt eten)
  zondag 22 november 2015 @ 20:18:08 #140
45206 Pietverdriet
pi_157747224
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 17:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dank! Waar moet ik die ruim dan bij doen? In het bakbet wou ik eerst uitje bakken, wat wijn erbij en dan room (geen boulion, m'n ma niet natrium beperkt eten)
Je kan het meeste bakvet uit de pan doen, wat bloem erin en een roux maken, garen, dan blussen met de wijn, inkoken en dan de room erbij.
pi_157747367
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 20:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan het meeste bakvet uit de pan doen, wat bloem erin en een roux maken, garen, dan blussen met de wijn, inkoken en dan de room erbij.
Wat ben je ook een vakman.
  zondag 22 november 2015 @ 20:24:53 #142
45206 Pietverdriet
pi_157747473
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 20:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat ben je ook een vakman.
Dit is heel basis hoor, dit moet je trouwens beter niet doen met een ijzeren koekenpan met patina, dat lost op in het zuur van de wijn, het is meer voor een rvs of antiaanbak pan.
pi_157747666
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 20:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit is heel basis hoor, dit moet je trouwens beter niet doen met een ijzeren koekenpan met patina, dat lost op in het zuur van de wijn, het is meer voor een rvs of antiaanbak pan.
U onthoudt ook alles.
Maar het mag basic zijn, maar zoals jij die technieken gewoon "voelt" wegens ervaring is bewonderenswaardig. Gewoon eens die veer in je derrière die je veel te weinig krijgt m.i.
  maandag 23 november 2015 @ 18:50:27 #144
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_157767681
Het is niet zozeer een "hoe maak ik het klaar" maar meer een "kan het zo ook?" vraag.

Onderstaand recept zou in een slowcooker moeten, maar kan het bij gebrek aan een slowcooker ook in een gietijzerenpan met evt een warmhoudplaatje op laag vuur?

http://www.mijnreceptenbo(...)boy-ovenschotel.html
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  Moderator maandag 23 november 2015 @ 19:49:00 #145
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157769591
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 20:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die reactie was te laat, maar hartelijk dank hiervoor. Doe ik het de volgende keer op die manier ^O^ De saus was inderdaad erg dun, als ik er bloem door had gedaan was het beter gegaan in ieder geval.

Waarom mag je de room niet bij bakvet doen, is dat te heet??
  maandag 23 november 2015 @ 21:36:17 #146
45206 Pietverdriet
pi_157773028
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 18:50 schreef Daywalk3r het volgende:
Het is niet zozeer een "hoe maak ik het klaar" maar meer een "kan het zo ook?" vraag.

Onderstaand recept zou in een slowcooker moeten, maar kan het bij gebrek aan een slowcooker ook in een gietijzerenpan met evt een warmhoudplaatje op laag vuur?

http://www.mijnreceptenbo(...)boy-ovenschotel.html
Ja natuurlijk, een slowcooker is gewoon een elektrieke "gietijzeren "pan met een timer.
  maandag 23 november 2015 @ 21:38:50 #147
45206 Pietverdriet
pi_157773129
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2015 19:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Die reactie was te laat, maar hartelijk dank hiervoor. Doe ik het de volgende keer op die manier ^O^ De saus was inderdaad erg dun, als ik er bloem door had gedaan was het beter gegaan in ieder geval.

Waarom mag je de room niet bij bakvet doen, is dat te heet??
Helemaal zeker weer ik het niet maar volgens mij trekt het vet de emulsie van de room uit elkaar, je saus wil dan niet meer emulgeren
  maandag 23 november 2015 @ 21:46:41 #148
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_157773407
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2015 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, een slowcooker is gewoon een elektrieke "gietijzeren "pan met een timer.
Thanks!
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_157856800
Piet, kan je nog eens je crackling porkbelly recept in de groep gooien? Ik vergat het steeds te bookmarken.

En welke worst vond jij zo lekker bij Bauernhaus Lindchen?
Spoilers!
  vrijdag 27 november 2015 @ 12:24:27 #150
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_157857315
Piet, een deeltje terug vroeg ik je dit:

quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 09:37 schreef Bramito het volgende:
Ik zie een paar posts geleden "kerstpakket" staan, vandaar de volgende vraag :')
Om mijn schoonmoeder te ontlasten, zorg ik altijd dat ze een groot stuk vlees in saus heeft om op één van de vele feestdagen te serveren. (Wij zijn er meestal niet). Het idee is dat ze makkelijk het stuk vlees in de saus kan opwarmen en dat ze verder niks hoeft te doen. Ik heb de afgelopen jaren portsaus, mosterdsaus, rodewijnsaus, dikke vleesjus en weet ik wat gemaakt.

Nou vroeg ik mij af Piet, wat is de meest awesome saus die jij ooit hebt gemaakt? Ik dacht aan een demi glace, maar ik weet niet of dat praktisch en haalbaar is.

Je mag me ook over 2 en een halve maand antwoorden hoor. :')
Wil je alsjeblieft nog even over de meest awesome saus nadenken?
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 1 december 2015 @ 00:14:28 #151
45206 Pietverdriet
pi_157936793
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 12:24 schreef Bramito het volgende:
Piet, een deeltje terug vroeg ik je dit:

[..]

Wil je alsjeblieft nog even over de meest awesome saus nadenken?
Sorry, zal morgen even tijd proberen te maken
  dinsdag 1 december 2015 @ 00:15:25 #152
45206 Pietverdriet
pi_157936809
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Piet, kan je nog eens je crackling porkbelly recept in de groep gooien? Ik vergat het steeds te bookmarken.

En welke worst vond jij zo lekker bij Bauernhaus Lindchen?
Voor het in de oven gaat met kokend water overgieten en op het eind de grill aan en erbij blijven
Verder, verschillende worsten, zijn eigenlijk allemaal lekker
  dinsdag 1 december 2015 @ 08:50:42 #153
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_157938975
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 00:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry, zal morgen even tijd proberen te maken
Dank je, maar alleen als je tijd hebt hè... Het moet geen verplichting worden!
Siesta & Fiesta!
  Moderator woensdag 2 december 2015 @ 14:56:10 #154
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157965137
Gister van de goedheiligman een leuk kookbakboek gekregen.

Er staat een recept in voor Oudewijvenkoek waarvoor ik fijn roggemeel nodig ben? Is 1150 dan goed of moet ik 997 nemen?

En baksoda en blanke stroop verkoopt de gemiddelde super dat in Dld?
  woensdag 2 december 2015 @ 15:58:43 #155
45206 Pietverdriet
pi_157966320
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:56 schreef derLudolf het volgende:
Gister van de goedheiligman een leuk kookbakboek gekregen.

Er staat een recept in voor Oudewijvenkoek waarvoor ik fijn roggemeel nodig ben? Is 1150 dan goed of moet ik 997 nemen?

En baksoda en blanke stroop verkoopt de gemiddelde super dat in Dld?
1150 is een mengsel van tarwe en roggemeel. 997 dus, of 1800
Blanke stroop heb ik in D nog nooit gezien, maar kan niet zeggen dat ik er op let, dus het kan best dat men het verkoopt bij grotere supermarkten.
Baksoda wel.
pi_157990975
Ga zaterdag kaasfonduen bij mij. Nu heb ik 2 fonduesetjes, de ene gaat een echte klassieke zwitserse fondue worden met:
Vacherin Fribourg , Gruyere, Witte wijn, kirsch en knoflook.

De andere weet ik nog niet precies welke ik wil maken, wel iets met een compleet andere smaak. belgische fondue met bier of een Franse oid. Zijn er mensen die een lekker recept weten?
pi_157991510
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 17:42 schreef habitue het volgende:
Ga zaterdag kaasfonduen bij mij. Nu heb ik 2 fonduesetjes, de ene gaat een echte klassieke zwitserse fondue worden met:
Vacherin Fribourg , Gruyere, Witte wijn, kirsch en knoflook.

De andere weet ik nog niet precies welke ik wil maken, wel iets met een compleet andere smaak. belgische fondue met bier of een Franse oid. Zijn er mensen die een lekker recept weten?
Het is ook weer niet zo heel anders en komt uit dezelfde buurt, maar een Vacherin Mont d'Or is wel erg lekker. Vooral als je de juiste kaasmaker hebt en er de juiste wijn doorheen doet. De kaas is de fondue, die doe je in de oven.
pi_157994247
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 18:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is ook weer niet zo heel anders en komt uit dezelfde buurt, maar een Vacherin Mont d'Or is wel erg lekker. Vooral als je de juiste kaasmaker hebt en er de juiste wijn doorheen doet. De kaas is de fondue, die doe je in de oven.
Dat klinkt lekker. :9
pi_157996731
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 20:15 schreef habitue het volgende:

[..]

Dat klinkt lekker. :9
Dat is ook, je hebt alleen verschillende varianten en ze zijn allemaal wel lekker, maar niet allemaal heel lekker. Volgens mij vond ik degene met het meest knullige opdruk de lekkerste tot nu toe. Ik dacht dat het deze was:

Een goede kaasboer zal een goede hebben schat ik, sowieso een AOC, een fatsoenlijke maat is meer dan 10 euro. Ze liggen ook wel eens in de super, maar die zijn het niet echt.

En in tegenstelling tot de meeste gerechten maakt het wel uit wat voor wijn je erin doet en die drink je er bij voorkeur ook bij. Een Riesling of een Gerwurtztraminer uit de buurt van Elzas werkt meestal wel, ben niet zo'n wijnkenner maar niet te makkelijk en zoet in ieder geval.

Traditioneel wordt het vaak gegeten met een underdressed salade met wat gekookte aardappel, wat charcuterie en een beetje brood. Je kunt het dus ook met een lepel over je bord gieten. Maar er is ook traditie met vallende stukjes aardappel en iets met je buurvrouw. Het is een gerecht in goede restaurants, maar ook gewoon Frans plattelandseten.
pi_157997083
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 21:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar er is ook traditie met vallende stukjes aardappel en iets met je buurvrouw.
:D
  donderdag 3 december 2015 @ 22:16:14 #161
45206 Pietverdriet
pi_157997613
quote:

[..]

Dat is ook, je hebt alleen verschillende varianten en ze zijn allemaal wel lekker, maar niet allemaal heel lekker. Volgens mij vond ik degene met het meest knullige opdruk de lekkerste tot nu toe. Ik dacht dat het deze was:
[ afbeelding ]
Een goede kaasboer zal een goede hebben schat ik, sowieso een AOC, een fatsoenlijke maat is meer dan 10 euro. Ze liggen ook wel eens in de super, maar die zijn het niet echt.

En in tegenstelling tot de meeste gerechten maakt het wel uit wat voor wijn je erin doet en die drink je er bij voorkeur ook bij. Een Riesling of een Gerwurtztraminer uit de buurt van Elzas werkt meestal wel, ben niet zo'n wijnkenner maar niet te makkelijk en zoet in ieder geval.

Traditioneel wordt het vaak gegeten met een underdressed salade met wat gekookte aardappel, wat charcuterie en een beetje brood. Je kunt het dus ook met een lepel over je bord gieten. Maar er is ook traditie met vallende stukjes aardappel en iets met je buurvrouw. Het is een gerecht in goede restaurants, maar ook gewoon Frans plattelandseten.
Je bent een echte caseumophiel
:*
pi_157997752
De lekkerste fondue die ik ooit at was in de haute savoie. Gemaakt van een halve tomme de savoie met korst. Lokale s p ecaliteit.geweldig.
Whatever...
  donderdag 3 december 2015 @ 22:24:55 #163
45206 Pietverdriet
pi_157997798
  vrijdag 4 december 2015 @ 03:25:22 #164
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158003346
Kaas en goede kaasfondue O+ _O_ O+
pi_158009574
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 03:25 schreef Molo het volgende:
Kaas en goede kaasfondue O+ _O_ O+
Wat goed brood erbij en je hebt een topavond. :9
pi_158009601
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Ga morgen bij een goede kaasboer langs, kijken wat hij heeft en me adviseert.
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:22:21 #167
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158009699
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:16 schreef habitue het volgende:

[..]

Wat goed brood erbij en je hebt een topavond. :9
in zout water gekookte krieltjes zijn ook wel heeeel erg lekker erin hoor O+
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:28:18 #168
45206 Pietverdriet
pi_158009834
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:22 schreef Molo het volgende:

[..]

In de schil laten en dan met veel zout in weinig water koken, zodat ze een laagje zout hebben om de aardappel
  vrijdag 4 december 2015 @ 14:33:50 #169
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158009953
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de schil laten en dan met veel zout in weinig water koken, zodat ze een laagje zout hebben om de aardappel
uhuh, deze man weet :9
pi_158011177
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt, superlekker
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:14:46 #171
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_158012029
We willen zondag een recept maken waar double cream in gebruikt wordt. (Als onderdeel van de vulling voor een twee laagse chocolade cake)

Double cream hebben we in nederland toch niet? Wat kan ik in plaats daarvan het best gebruiken? Het recept zegt dat we 600 ML nodig zouden hebben.
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:23:17 #172
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158012236
Klopt, is niet te vinden.
Ik doe meestal half half room en mascarpone (of 1/3 room en 2/2 mascarpone als het dikker moet zijn) om het vetgehalte op te krikken.
Werkt prima, ookal is het technisch gezien niet hetzelfde.
pi_158012290
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 22:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent een echte caseumophiel
:*
Ik vond mezelf niet grondiger dan de standaard in dit topic. Ik heb een goede kaasboer, en heb wel eens in Frankrijk gegeten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 14:22 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik had die Syracuse aardappeltjes ook een keer geprobeerd en me afgevraagd of het was voor in de Vacherin. Ik vond ze wel erg zout, en kaas is ook al vrij zout. De smaak en structuur past er wel goed bij als je van schil houdt. Misschien even heel goed afborstelen, en anders gewoon een frietaardappel zonder schil koken.
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:27:28 #174
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158012316
Neeeeee, mét schil juist, knappert zo lekker bij doorbijten :9
  vrijdag 4 december 2015 @ 17:32:27 #175
45206 Pietverdriet
pi_158013476
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:14 schreef Bienelientjee het volgende:
We willen zondag een recept maken waar double cream in gebruikt wordt. (Als onderdeel van de vulling voor een twee laagse chocolade cake)

Double cream hebben we in nederland toch niet? Wat kan ik in plaats daarvan het best gebruiken? Het recept zegt dat we 600 ML nodig zouden hebben.
Wat eerder genoemd werd, mascarpone gebruiken, of deels mascarpone en room.
Ik snap ook niet waarom er geen double en clotted cream verkocht wordt de rest van Europa. De zuivelindustrie komt met de grootst mogelijk tinnef op de markt, zitten altijd verlegen om meer omzet.
Wat doen ze, de melk is niet meer te drinken want smaakt waterig en houdbaar. Karnemelk is aangezuurde magere melk. Wat brengen ze verder aan nieuwe producten? Melk met citroensmaak, alsof je dreft aan het drinken bent.
Geef me double cream, melk met smaak, normandische ietwat kazige boter, schmand.
Volle kwark is ook een succes, net als yoghurt met 10 % vet.
  vrijdag 4 december 2015 @ 17:33:37 #176
45206 Pietverdriet
pi_158013493
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:27 schreef Molo het volgende:
Neeeeee, mét schil juist, knappert zo lekker bij doorbijten :9
bovendien, smaak.
  vrijdag 4 december 2015 @ 18:51:18 #177
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158014908
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Melk met citroensmaak, alsof je dreft aan het drinken bent.
Dubro.
pi_158014997
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 18:51 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dubro.
Ik vind ze beide lekker. :D
  vrijdag 4 december 2015 @ 18:56:37 #179
45206 Pietverdriet
pi_158014999
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 18:51 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dubro.
O+
Ik begrijp nu waarom je soms schuimbekt
  Moderator vrijdag 4 december 2015 @ 19:24:55 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158015563
quote:

[..]

Ik snap ook niet waarom er geen double en clotted cream verkocht wordt de rest van Europa. De zuivelindustrie komt met de grootst mogelijk tinnef op de markt, zitten altijd verlegen om meer omzet.
Wat doen ze, de melk is niet meer te drinken want smaakt waterig en houdbaar. Karnemelk is aangezuurde magere melk. Wat brengen ze verder aan nieuwe producten? Melk met citroensmaak, alsof je dreft aan het drinken bent.
Geef me double cream, melk met smaak, normandische ietwat kazige boter, schmand.
_O_

Boeren doen zo hun best melk met 4,3% vet te krijgen, dan ga je toch geen melk drinken met 1,5%

Als ik yoghurt eet koop ik altijd Den Eelder, gewoon ruim 4% vet. Niks afgeroomd.

Wat doe je precies met Schmand, volgens mij is het net zo vet als het klinkt :P
  vrijdag 4 december 2015 @ 19:34:02 #181
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_158015753
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:14 schreef Bienelientjee het volgende:

Heeft Marks and Spencer het niet?
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  vrijdag 4 december 2015 @ 20:12:24 #182
45206 Pietverdriet
pi_158016690
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 19:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

_O_

Boeren doen zo hun best melk met 4,3% vet te krijgen, dan ga je toch geen melk drinken met 1,5%

Als ik yoghurt eet koop ik altijd Den Eelder, gewoon ruim 4% vet. Niks afgeroomd.

Wat doe je precies met Schmand, volgens mij is het net zo vet als het klinkt :P
Is een soort zure room creme fraiche, gebruik je voor sauzen, op blini's met kaviaar, op een pizza ipv tomatensaus, met bv gerookte zalm. zo rond de 29% vet
  vrijdag 4 december 2015 @ 20:32:34 #183
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158017384
quote:

[..]

Eens met deze ouwe bok O+

Geen nep producten of nep innovatie, gewoon echte zut _O_
pi_158033160
Voor de kerst:

Als ik een puree van doperwt wil maken voor kleine toefjes op het bord, hoe zorg ik dan dat het voor langere tijd mooi op het bord blijft/niet lekt? Good old paseerdoek of toch een xantaan achtig middel erdoor?
  zaterdag 5 december 2015 @ 16:26:39 #185
45206 Pietverdriet
pi_158034736
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 14:56 schreef louter_genieten het volgende:
Voor de kerst:

Als ik een puree van doperwt wil maken voor kleine toefjes op het bord, hoe zorg ik dan dat het voor langere tijd mooi op het bord blijft/niet lekt? Good old paseerdoek of toch een xantaan achtig middel erdoor?
Ik heb geen idee, zou het moeten proberen. Maar ik zou eerder wat aardappelpuree poeder gebruiken dan xantaan of alginaat .
pi_158035201
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 14:56 schreef louter_genieten het volgende:
Voor de kerst:

Is volgens mij beide niet echt nodig.
pi_158057053
Kaasfondue op aanraden van de kaasboerin O+ is geworden:
1 met Appenzeller, emmenthaler, gruyere, vacherin fribourg en evitas.

De ander een mosterdkaasfondue en gruyere met bier

Daarbij 3 verschillende zuurdesembroden, broccoli en bloemkoolroosjes, gekookte kleine krieltjes in zout water, peer, druiven, bleekselderij.

Zo lekker. :9

Binnenkort de Vacherin Mont d'Or uit de oven van weltschmerz eens proberen.

Ik ben gisteren echt 5 kilo aangekomen geloof ik. :P
pi_158057391
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 15:09 schreef habitue het volgende:
Etivaz is wel erg lekker, erg Alperig ook. Het moet wel ontzettend Zwitsers gesmaakt hebben zo.
pi_158058262
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Etivaz is wel erg lekker, erg Alperig ook. Het moet wel ontzettend Zwitsers gesmaakt hebben zo.
Spontaan mijn skisokken aangetrokken!
O, ik schreef het verkeerd... Ja ik kende die kaas niet, maar echt een lekkere uitgesproken smaak.
  † In Memoriam † zondag 6 december 2015 @ 15:48:09 #190
231686 budvar
budvar
pi_158058293
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 15:09 schreef habitue het volgende:

De ander een mosterdkaasfondue en gruyere met bier

Daarbij 3 verschillende zuurdesembroden, broccoli en bloemkoolroosjes, gekookte kleine krieltjes in zout water, peer, druiven, bleekselderij.

Zo lekker. :9

Binnenkort de Vacherin Mont d'Or uit de oven van weltschmerz eens proberen.

Ik ben gisteren echt 5 kilo aangekomen geloof ik. :P
Ken het eigenlijk alleen met brood, doe je bloemkool en broccoli ook nog voorgaren of gewoon rauw erin?
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_158058487
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2015 15:48 schreef budvar het volgende:

[..]

Ken het eigenlijk alleen met brood, doe je bloemkool en broccoli ook nog voorgaren of gewoon rauw erin?
Eventjes koken. Moet nog wel een lekkere bite in zitten. Vond de peer ook erg lekker erbij.
  † In Memoriam † zondag 6 december 2015 @ 15:56:42 #192
231686 budvar
budvar
pi_158058581
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 15:53 schreef habitue het volgende:

[..]

Eventjes koken. Moet nog wel een lekkere bite in zitten. Vond de peer ook erg lekker erbij.
Klinkt goed ga ik de volgende ook proberen! En aan peer had ik nooit gedacht maar klinkt ook lekker.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
  † In Memoriam † zondag 6 december 2015 @ 16:00:34 #193
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_158058701
Ik bedacht me dat ik misschien een varkens filet rollade wil maken (open snijden en daarmee inwrijven of zo) met 5 spices kruiden mengsel, maar ik vraag me af of die kruiden (plus zout en peper) voldoende zijn. Iemand ideeën?
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  zondag 6 december 2015 @ 16:10:19 #194
45206 Pietverdriet
pi_158058994
quote:
7s.gif Op zondag 6 december 2015 16:00 schreef Skaai het volgende:
Ik bedacht me dat ik misschien een varkens filet rollade wil maken (open snijden en daarmee inwrijven of zo) met 5 spices kruiden mengsel, maar ik vraag me af of die kruiden (plus zout en peper) voldoende zijn. Iemand ideeën?
Gekochte Rollade is altijd al gekruid (niet lekker vind ik) of wil je zelf een rollade maken? Als je zelf een rollade gaat maken en kruiden, zout peper nootmuskaat knoflook, gemalen kummel?
  † In Memoriam † zondag 6 december 2015 @ 16:21:37 #195
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_158059406
Zelf rollade maken ja, die voor gekruide troep is inderdaad niet lekker. Open snijden, inwrijven, oprollen en opbinden. Kummel ken ik nog niet, tenzij dat een andere benaming is voor iets :P
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  zondag 6 december 2015 @ 16:31:05 #196
45206 Pietverdriet
pi_158059716
quote:
7s.gif Op zondag 6 december 2015 16:21 schreef Skaai het volgende:
Zelf rollade maken ja, die voor gekruide troep is inderdaad niet lekker. Open snijden, inwrijven, oprollen en opbinden. Kummel ken ik nog niet, tenzij dat een andere benaming is voor iets :P
Kummel wordt in NL meestal Karwij genoemd
  † In Memoriam † zondag 6 december 2015 @ 17:21:26 #197
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_158061005
I knew it! Dankjewel :)
pi_158074532
quote:
14s.gif Op zondag 6 december 2015 15:47 schreef habitue het volgende:

[..]

Spontaan mijn skisokken aangetrokken!
O, ik schreef het verkeerd... Ja ik kende die kaas niet, maar echt een lekkere uitgesproken smaak.
Hij is er ook maar een paar maanden per jaar, meestal haalt de voorraad januari niet. Zoals het land ruikt smaakt de kaas.
  maandag 7 december 2015 @ 11:14:13 #199
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158074751
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 11:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij is er ook maar een paar maanden per jaar, meestal haalt de voorraad januari niet. Zoals het land ruikt smaakt de kaas.
Ja bedankt he, nu zin in kaasfondue!!! :(
Verdeurie!
pi_158145406
Beste Piet, ik lees in de Metro net een pulled pork uit de oven recept. Kun je pulled pork ook van wild zwijn maken en zoja, moet receptuur en bereiding dan ook aangepast worden? Dank!
pi_158147381
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2015 11:14 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja bedankt he, nu zin in kaasfondue!!! :(
Verdeurie!
Het is bijna lunchtijd.
  zaterdag 12 december 2015 @ 20:23:08 #202
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_158200507
In een engels recept voor sauteed mushrooms staat dat ik Cremini mushrooms nodig heb. Wat voor type champignons zijn dat? Gewoon kastanje champignons of zit ik er dan naast?
  zaterdag 12 december 2015 @ 20:30:25 #203
256666 leeell
I know you're lonely
pi_158200751
Nee dat klopt.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zaterdag 12 december 2015 @ 20:31:56 #204
45206 Pietverdriet
pi_158200806
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 20:23 schreef Bienelientjee het volgende:
In een engels recept voor sauteed mushrooms staat dat ik Cremini mushrooms nodig heb. Wat voor type champignons zijn dat? Gewoon kastanje champignons of zit ik er dan naast?
Nee, je slaat de spijker op de kop.
pi_158210531
Ik heb een uit het Engels vertaald recept voor een soort brooddeeg. Er staat: 250 gram witte bloem, 250 gram wit bakkers- of broodmeel. Wat wordt hiermee bedoeld? Kan ik voor het wit bakkersmeel patentbloem nemen? En voor de witte bloem gewone (geen patent-)bloem?
  zondag 13 december 2015 @ 10:50:45 #206
45206 Pietverdriet
pi_158210808
quote:
5s.gif Op zondag 13 december 2015 10:17 schreef Rowlf het volgende:
Ik heb een uit het Engels vertaald recept voor een soort brooddeeg. Er staat: 250 gram witte bloem, 250 gram wit bakkers- of broodmeel. Wat wordt hiermee bedoeld? Kan ik voor het wit bakkersmeel patentbloem nemen? En voor de witte bloem gewone (geen patent-)bloem?
Dat is iets waar ik mij altijd al aan stoor. In NL wordt bloem niet naar soort verkocht, maar krijg je een one size fits all bloem. Voor koekjes heeft het teveel gluten en voor brood te weinig. Waardeloos.
In de UK, maar ook in D verkopen de supermarkten gewoon meel voor brood of meel voor patisserie. Het verschil zit hem in het glutengehalte.
Wat je kan doen is gewoon 500 gram bloem gebruiken en lang kneden. Of je gaat naar een bakker en vraagt hem om meel.
pi_158211400
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is iets waar ik mij altijd al aan stoor. In NL wordt bloem niet naar soort verkocht, maar krijg je een one size fits all bloem. Voor koekjes heeft het teveel gluten en voor brood te weinig. Waardeloos.
In de UK, maar ook in D verkopen de supermarkten gewoon meel voor brood of meel voor patisserie. Het verschil zit hem in het glutengehalte.
Wat je kan doen is gewoon 500 gram bloem gebruiken en lang kneden. Of je gaat naar een bakker en vraagt hem om meel.
Brdankt voor je antwoord. Gewone bloem, dus geen patent, toch?
Ik zou ook nog wel naar een molen kunnen gaan die heeft tarwebloem 68 of 70 procent gebuild, is dat wat?
  zondag 13 december 2015 @ 11:48:08 #208
45206 Pietverdriet
pi_158211472
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 11:43 schreef Rowlf het volgende:

[..]

Brdankt voor je antwoord. Gewone bloem, dus geen patent, toch?
Ik zou ook nog wel naar een molen kunnen gaan die heeft tarwebloem 68 of 70 procent gebuild, is dat wat?
Patentbloem gebruiken, gebuild bloem is weer wat anders, builen = zeven, de mate daarvan bepaald hoeveel zemelen er nog inzitten, en hoe fijn deze zijn.
pi_158213006
Okee, bedankt!
pi_158217954
Hoi Piet (en anderen),

Met kerst wil ik beef wellington gaan maken, alleen vind ik het zonde om ossenhaas te gebruiken omdat het de eerste keer is dat ik beef wellington maak.
Als vervanger dacht ik aan rosbief of 'gewone' biefstuk.

Heb jij nog suggesties? :)
pi_158218237
Piet, ik heb bij Bauernmarkt Lindchen 4 plakken Kasseler Lachs in Scheiben gekocht. Eet ik dat gewoon als filetlapje ofzo?

"artikel is vor dem Verzehr durchzugaren!" Betekent dat dat ze wel of niet gegaard zijn?

[ Bericht 29% gewijzigd door Lucky_Strike op 13-12-2015 16:50:02 ]
Spoilers!
pi_158218596
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 16:28 schreef aquafreak het volgende:
Hoi Piet (en anderen),

Met kerst wil ik beef wellington gaan maken, alleen vind ik het zonde om ossenhaas te gebruiken omdat het de eerste keer is dat ik beef wellington maak.

Ik zou gewoon lekker ossenhaas gebruiken. Waarom zonde? Thermometer kopen en dan komt het echt wel goed.
  zondag 13 december 2015 @ 16:57:07 #213
45206 Pietverdriet
pi_158218654
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 16:28 schreef aquafreak het volgende:
Hoi Piet (en anderen),

Zou ossehaas gebruiken, je wilt met kerst een mooi stuk vlees.
  zondag 13 december 2015 @ 17:02:18 #214
45206 Pietverdriet
pi_158218756
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 16:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Piet, ik heb bij Bauernmarkt Lindchen 4 plakken Kasseler Lachs in Scheiben gekocht. Eet ik dat gewoon als filetlapje ofzo?

"artikel is vor dem Verzehr durchzugaren!" Betekent dat dat ze wel of niet gegaard zijn?
Kassler Lachs
Okay,
Dit is volgende
Stel je ribkarbonade voor voordat ze aan karbonades gehakt zijn. Hiervan het vlees nu losgesneden van het bot. Je hebt nu een rond langwerpig stuk vlees. Dit is de zg lachsbraten

Dit pekel en rook je, je hebt nu kassler Lachs.
Dit aan plakken gesneden is wat jij hebt. Ik kook dit met de zuurkool mee, erg lekker. Je kan het uiteraard ook anders bereiden maar hou er rekening mee dat het gerookt en gezouten is.
Met "artikel is vor dem Verzehr durchzugaren!" Willen ze zeggen dat je het niet rauw moet eten.
pi_158219369
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kassler Lachs
Okay,
Dit is volgende
Stel je ribkarbonade voor voordat ze aan karbonades gehakt zijn. Hiervan het vlees nu losgesneden van het bot. Je hebt nu een rond langwerpig stuk vlees. Dit is de zg lachsbraten

Dit aan plakken gesneden is wat jij hebt. Ik kook dit met de zuurkool mee, erg lekker. Je kan het uiteraard ook anders bereiden maar hou er rekening mee dat het gerookt en gezouten is.
Met "artikel is vor dem Verzehr durchzugaren!" Willen ze zeggen dat je het niet rauw moet eten.
Is dat heel erg anders dan Kassler rib?
  zondag 13 december 2015 @ 17:37:46 #216
45206 Pietverdriet
pi_158219433
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 17:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Is dat heel erg anders dan Kassler rib?
Kassler rippchen ken ik in twee variaties, gerookte en gepekelde ribkarbonade aan stuk of aan karbonade gehakt en als gerookte krabbetjes (ribben met meer vlees eraan dan spareribs)
pi_158219657
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kassler rippchen ken ik in twee variaties, gerookte en gepekelde ribkarbonade aan stuk of aan karbonade gehakt en als gerookte krabbetjes (ribben met meer vlees eraan dan spareribs)
Omdat het nogal op casselerrib lijkt, en ik ging er altijd vanuit dat dat zijn oorsprong in de een of andere Kassel zou hebben, en gezien de combinatie met zuurkool, eentje in Duitsland.
  zondag 13 december 2015 @ 18:26:42 #218
45206 Pietverdriet
pi_158220341
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Omdat het nogal op casselerrib lijkt, en ik ging er altijd vanuit dat dat zijn oorsprong in de een of andere Kassel zou hebben, en gezien de combinatie met zuurkool, eentje in Duitsland.
Jep, dat denk ik ook
pi_158226022
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kassler Lachs
Okay,
Dit is volgende

Thanks Piet. Ik zal eens bedenken wat ik ermee zal doen. Voor nu liggen ze in de vriezer.

Mijn Duits is niet goed maar meestal kan ik wel afleiden wat er bedoeld wordt. Nu zag ik echter niet of het nou juist wel of niet voorgegaard was.
Spoilers!
  zondag 13 december 2015 @ 22:13:25 #220
45206 Pietverdriet
pi_158226131
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Thanks Piet. Ik zal eens bedenken wat ik ermee zal doen. Voor nu liggen ze in de vriezer.

Mijn Duits is niet goed maar meestal kan ik wel afleiden wat er bedoeld wordt. Nu zag ik echter niet of het nou juist wel of niet voorgegaard was.
Heb je ook worsten gekocht bij Lindchen?
pi_158226389
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je ook worsten gekocht bij Lindchen?
Jazeker! Bockworsten, Krakauers en metworst zowel gegaard als ongegaard. Eigenlijk alle worsten die ze hadden op bloedworst na.
En een stapel broodbeleg, wildzwijnpate en een stel prachtige pastinaken. En vetspek voor mijn schoonmoeder. Volgende keer ga ik wat van alle mooie groenten kopen daar. Deze week kan ik niet koken dus ik moest alles aan me voorbij laten gaan. Zonde.
Spoilers!
  zondag 13 december 2015 @ 22:38:39 #222
45206 Pietverdriet
pi_158226972
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 22:20 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Jazeker! Bockworsten, Krakauers en metworst zowel gegaard als ongegaard. Eigenlijk alle worsten die ze hadden op bloedworst na.
En een stapel broodbeleg, wildzwijnpate en een stel prachtige pastinaken. En vetspek voor mijn schoonmoeder. Volgende keer ga ik wat van alle mooie groenten kopen daar. Deze week kan ik niet koken dus ik moest alles aan me voorbij laten gaan. Zonde.
Fijn he, die ouderwetse groenten als raapjes, pastinaak, snijbiet, postelijn
pi_158228635
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Fijn he, die ouderwetse groenten als raapjes, pastinaak, snijbiet, postelijn
Ja, ik werd er best een beetje gelukkig van. Het was ook niet zo druk als ik dacht. De eerste keer dat ik er was, was in mei op een heel drukke doordeweekse dag. Nu had ik zowel zaterdag- als kerstboomdrukte verwacht maar het viel reuze mee. To be continued.
Spoilers!
pi_158336715
we doen ieder jaar "kerstboom kijken". Met de vriendengroep elk huis af om de boom te jureren maar vooral eten en drinken.

Ik wilde dit jaar 2 gehaktbroden maken. Nog een lekker recept voor?
Eigenlijk wil ik vanavond al koud klaar maken, morgenvroeg bakken en dan opwarmen als het nodig is. (zijn maar een uurtje per woning, dus kan hem niet dan pas bakken).
Wat is een handige volgorde/opwarm methode?

Verder maak ik er nog bij: Fries roggebrood met perenstroop en paté. En een koud watermeloensoepje met munt en krokant seranoham. Dat moet toch punten opleveren 😎 (Ook op de hapjes zijn punten te verdienen)

[ Bericht 21% gewijzigd door trekker25 op 18-12-2015 20:17:38 ]
pi_158342639
Ben maar gewoon begonnen. Een simpele en eentje met iets meer vulling :

http://www.ah.nl/allerhan(...)addenstoelen-en-spek

http://www.lekkerensimpel.com/kerstrecept-gehaktbrood/

Staat klaar in de koelkast, morgen de oven in!
pi_158366704
Hallo Piet,

In een Duits recept kwam ik dit tegen dat er in moet " 90 g SweetFamily „Fix für fruchtige Desserts" ik heb het product gevonden op het internet, maar ik kan er niet echt achter komen wat het nou is en waar ik het mee zou kunnen vervangen (aangezien ik niet 123 in Duitsland kom). Ik dacht zelf dat het een geleisuiker was dat niet verwarmd hoeft te worden maar misschien heb ik het mis?
  zaterdag 19 december 2015 @ 22:33:36 #227
45206 Pietverdriet
pi_158367148
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 22:15 schreef davo1979 het volgende:
Hallo Piet,

In een Duits recept kwam ik dit tegen dat er in moet " 90 g SweetFamily „Fix für fruchtige Desserts" ik heb het product gevonden op het internet, maar ik kan er niet echt achter komen wat het nou is en waar ik het mee zou kunnen vervangen (aangezien ik niet 123 in Duitsland kom). Ik dacht zelf dat het een geleisuiker was dat niet verwarmd hoeft te worden maar misschien heb ik het mis?
Ik ken het product niet, maar als ik het goegel is het idd een geleisuiker die je niet hoeft te koken.
Je zou suiker met wat alginaat of xantaangom kunnen gebruiken.
  zaterdag 19 december 2015 @ 22:34:10 #228
45206 Pietverdriet
pi_158367161
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 22:45 schreef trekker25 het volgende:
Ben maar gewoon begonnen. Een simpele en eentje met iets meer vulling :

http://www.ah.nl/allerhan(...)addenstoelen-en-spek

http://www.lekkerensimpel.com/kerstrecept-gehaktbrood/

Staat klaar in de koelkast, morgen de oven in!
Ist wat geworden?
pi_158378160
Piet weet jij hoelang koekjes gevuld met botercreme goed blijven? ik wil namelijk weten hoelang van te voren ik ze kan maken

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2015 14:00:14 ]
  zondag 20 december 2015 @ 14:11:19 #230
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158378530
Kort. Botercreme maakt je koekjes slap.
  zondag 20 december 2015 @ 14:42:41 #231
45206 Pietverdriet
pi_158379343
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 13:54 schreef madeliefff het volgende:
Piet weet jij hoelang koekjes gevuld met botercreme goed blijven? ik wil namelijk weten hoelang van te voren ik ze kan maken
Sorry, geen ervaring mee.
  zondag 20 december 2015 @ 14:55:17 #232
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_158379790
Vraag: hoe bereid ik een stuk kant-en-klare Pekingeendfilet uit de diepvries? Het weegt ongeveer 750 gram. Op de verpakking staat: eerst ontdooien, dan 20 minuten op 200 graden en dan nog onder de grill. Maar 200 graden lijkt mij wat te heet?
pi_158379847
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 14:11 schreef Molo het volgende:
Kort. Botercreme maakt je koekjes slap.
maar kwa bederven ?
  zondag 20 december 2015 @ 15:02:23 #234
45206 Pietverdriet
pi_158379988
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 14:55 schreef Aventura het volgende:
Vraag: hoe bereid ik een stuk kant-en-klare Pekingeendfilet uit de diepvries? Het weegt ongeveer 750 gram. Op de verpakking staat: eerst ontdooien, dan 20 minuten op 200 graden en dan nog onder de grill. Maar 200 graden lijkt mij wat te heet?
Mij niet. Zou me gewoon aan de verpakking houden.
  zondag 20 december 2015 @ 15:04:51 #235
45206 Pietverdriet
pi_158380049
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 14:57 schreef madeliefff het volgende:

[..]

maar kwa bederven ?
Botercreme met eieren? Niet lang, paar dagen in de koelkast, botercreme met alleen boter een suiker, week of twee in de koelkast, op koekjes, snel opeten
  zondag 20 december 2015 @ 15:50:10 #236
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158381165
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 14:55 schreef Aventura het volgende:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/pekingeend-geroosterd/
pi_158386098
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Botercreme met eieren? Niet lang, paar dagen in de koelkast, botercreme met alleen boter een suiker, week of twee in de koelkast, op koekjes, snel opeten
crème zonder eieren. Oke ik wil ze zes dagen van te voren gaan maken namelijk en de koekjes ook gelijk vullen

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2015 18:22:04 ]
pi_158386253
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 18:21 schreef madeliefff het volgende:

[..]

crème zonder eieren. Oke ik wil ze zes dagen van te voren gaan maken namelijk en de koekjes ook gelijk vullen
Denk niet dat het zo snel zal bederven, maar het lijkt me niet lekker.
  zondag 20 december 2015 @ 18:27:34 #239
45206 Pietverdriet
pi_158386262
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 18:21 schreef madeliefff het volgende:

[..]

Het vullen van de koekjes is toch het werk niet? Bak de koekjes, doe ze in een trommel, maar kort tevoren de botercreme en vul ze, zo zou ik het doen.
Fabriekskoekenbakkers gebruiken allerlei hulpmiddelen hiervoor, gehard vet, stabilisatoren, etc.
Ik ben bang dat als je ze zes dagen van te voren maakt de boter oxideert en ranzig wordt, en als je de koekjes om dat te voorkomen in de koelkast legt ze zacht worden.
pi_158386816
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het vullen van de koekjes is toch het werk niet? Bak de koekjes, doe ze in een trommel, maar kort tevoren de botercreme en vul ze, zo zou ik het doen.
Fabriekskoekenbakkers gebruiken allerlei hulpmiddelen hiervoor, gehard vet, stabilisatoren, etc.
Ik ben bang dat als je ze zes dagen van te voren maakt de boter oxideert en ranzig wordt, en als je de koekjes om dat te voorkomen in de koelkast legt ze zacht worden.
Ranzig worden ze niet in zes dagen. Maar als de hoeveelheid gebonden vocht tov het adsorptievermogen niet gelijk is (dat heet aw, wateractiviteit) dan gaat er vocht migreren. De enige manier om dat tegen te gaan is koekjes ennbotercreme met beiden exact gelijke aw te maken, het water migreert wel maar beide kantenop even veel. Je kunt ook een barrière maken dmv een dun laagje vet op de koekjes, hoe dunner hoe beter. De laatste optie is de koekjes pas op het laatste moment met de botercreme in aanraking laten komen.

Of de koekjes lang of kort stevig blijven hangt dus heel erg van de receptuur van de koekjes en botercreme af. Zonder aw meter ga je hier niet uitkomen. Piet zijn idee om de koekjes pas de laatste momenten te vullen is het meest veilig.
Whatever...
pi_158406815
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 19:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

_O_

In Nederland krijgen de boeren vooral vergoeding op basis van het eiwit gehalte.
  maandag 21 december 2015 @ 12:50:38 #242
45206 Pietverdriet
pi_158407027
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 18:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ranzig worden ze niet in zes dagen.
Als ik een pakje boter bij kamertemp open een week laat liggen is die echt ranzig aan het worden
  maandag 21 december 2015 @ 12:51:39 #243
45206 Pietverdriet
pi_158407063
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 12:42 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

In Nederland krijgen de boeren vooral vergoeding op basis van het eiwit gehalte.
Melk wordt vooral voor de kaasindustrie gemaakt, vandaar, eiwit.
pi_158411943
Piet,

Ik at pas ergens in een restaurant een pasta met stoofvlees, zo ongelooflijk mals: het had ongeveer de structuur van carpaccio, maar dan dus als gaar stoofvlees. In een saus met wat tomaatjes (maar niet echt een hele tomatige saus) en volgens mij zat er ook aardig wat rode wijn in de saus.

Wat is de truc om het zo mals te krijgen? Een nacht vooraf marineren in de wijn?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 21 december 2015 @ 15:57:35 #245
45206 Pietverdriet
pi_158412034
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 15:53 schreef Gripper het volgende:
Piet,

Ik at pas ergens in een restaurant een pasta met stoofvlees, zo ongelooflijk mals: het had ongeveer de structuur van carpaccio, maar dan dus als gaar stoofvlees. In een saus met wat tomaatjes (maar niet echt een hele tomatige saus) en volgens mij zat er ook aardig wat rode wijn in de saus.

Wat is de truc om het zo mals te krijgen? Een nacht vooraf marineren in de wijn?
Goed vlees kopen, had gisteren nog een prachtige stoofschotel van hert.
Ik braad het gewoon aan en stoof het dan in rode wijn tot het gaar is. Bij rundvlees kan dat soms lang duren en droog worden. Wat helpt is als het mooi gemarmerd is, maar daar is lastig aan te komen.
pi_158413683
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 18:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ranzig worden ze niet in zes dagen. Maar als de hoeveelheid gebonden vocht tov het adsorptievermogen niet gelijk is (dat heet aw, wateractiviteit) dan gaat er vocht migreren. De enige manier om dat tegen te gaan is koekjes ennbotercreme met beiden exact gelijke aw te maken, het water migreert wel maar beide kantenop even veel. Je kunt ook een barrière maken dmv een dun laagje vet op de koekjes, hoe dunner hoe beter. De laatste optie is de koekjes pas op het laatste moment met de botercreme in aanraking laten komen.

Of de koekjes lang of kort stevig blijven hangt dus heel erg van de receptuur van de koekjes en botercreme af. Zonder aw meter ga je hier niet uitkomen. Piet zijn idee om de koekjes pas de laatste momenten te vullen is het meest veilig.
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

nah de vulling is echt zo gemaakt juist, het zijn best veel koekjes om te vullen en er zijn meerdere dingne die op het laatste moment gemaakt moeten worden dus van te voren is dan fijner. Maar ik heb het nog even na gevraagd aan een Tsjech aangezien het een Tsjechisch kerstkoekje is :P en die zegt dat ze het altijd van te voren al maakt en het juist lekkerder word als het zachter word ( misschien is het koekje uit het recept wel expres zo gemaakt dat het zachter moet worden ofzo) maar ik vul ze dus toch maar van te voren en zie wel hoe het uit pakt :)
  maandag 21 december 2015 @ 17:19:40 #247
45206 Pietverdriet
pi_158414096
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:04 schreef madeliefff het volgende:

[..]

[..]

nah de vulling is echt zo gemaakt juist, het zijn best veel koekjes om te vullen en er zijn meerdere dingne die op het laatste moment gemaakt moeten worden dus van te voren is dan fijner. Maar ik heb het nog even na gevraagd aan een Tsjech aangezien het een Tsjechisch kerstkoekje is :P en die zegt dat ze het altijd van te voren al maakt en het juist lekkerder word als het zachter word ( misschien is het koekje uit het recept wel expres zo gemaakt dat het zachter moet worden ofzo) maar ik vul ze dus toch maar van te voren en zie wel hoe het uit pakt :)
Succes ermee!
Laat je ook ff weten hoe het geworden is, en welk recept je hebt gebruikt?
  maandag 21 december 2015 @ 17:39:11 #248
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158414546
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:04 schreef madeliefff het volgende:

[..]

[..]

Waarom vraag je het dan, als je het advies toch niet gaat opvolgen? :')
pi_158414710
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 17:39 schreef Molo het volgende:

[..]

Waarom vraag je het dan, als je het advies toch niet gaat opvolgen? :')
ik dacht dat iem.hier Er misschien ervaring mee had en zo klonk het niet . Ik had ook t idee dat ze t in tsjechie altijd al vroeg maken maar omdat ik t niet zeker wist dacht ik ik vraag t even hier..Toen ik een heel ander antwoord kreeg leek t mij handiger t ook nog aan iemand In tsjechie te vragen. En wie weet heeft piet wel gelijk ..We zullen t zien.
pi_158414781
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 17:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Succes ermee!
Laat je ook ff weten hoe het geworden is, en welk recept je hebt gebruikt?
is goed doe ik. Voor de crème heb ik gebruikt: boter, suiker, rum en gemalen noten. De koekjes bestaan uit: bloem , gemalen noten, boter, suiker, cacao poeder en dan zijn de koekjes gebakken in de oven

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2015 17:50:22 ]
pi_158414963
Hoe maak je dat spul wat ze bij Wunderland Kalkar op de friet doen (of waar kan je dat oranje spul kopen)?
  maandag 21 december 2015 @ 19:18:30 #252
45206 Pietverdriet
pi_158416934
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 18:00 schreef -Wereld- het volgende:
Hoe maak je dat spul wat ze bij Wunderland Kalkar op de friet doen (of waar kan je dat oranje spul kopen)?
Patatkruiden heeft AH ook gewoon
pi_158417900
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ik een pakje boter bij kamertemp open een week laat liggen is die echt ranzig aan het worden
Mijn moeder bewaarde de boter altijd buiten de koelkast, ranzig is echt ies, maar dat was het in mijn herinnering nooit. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig de boter in de koelkast bewaar.
Whatever...
  maandag 21 december 2015 @ 19:49:20 #254
45206 Pietverdriet
pi_158418001
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 19:46 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Mijn moeder bewaarde de boter altijd buiten de koelkast, ranzig is echt ies, maar dat was het in mijn herinnering nooit. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig de boter in de koelkast bewaar.
Ik heb het ook niet in de koelkast liggen, maar wel in de folie of in een vloot, jouw moeder waarschijnlijk ook.
Pakje boter gaat hier gewoon op voor de week om is, op brood, is sauzen, door de puree, over de groenten.
  maandag 21 december 2015 @ 19:51:00 #255
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158418063
Boter :9~
pi_158420430
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Patatkruiden heeft AH ook gewoon
Oh, dat wist ik niet. Thanx :)
pi_158422904
Hey Piet, ik wil met kerst scampi's/reuzengarnalen maken, en die door de gasten zelf laten pellen, maar moet ik zelf vantevoren al het darmkanaaltje er uit halen of zo?

Qua bereiding dacht ik aan gewoon bakken met knoflook, peterselie en een heet pepertjein hete olie, goed idee?
pi_158423009
-edit-
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_158423249
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:45 schreef Fokpop het volgende:
Hey Piet, ik wil met kerst scampi's/reuzengarnalen maken, en die door de gasten zelf laten pellen, maar moet ik zelf vantevoren al het darmkanaaltje er uit halen of zo?

Qua bereiding dacht ik aan gewoon bakken met knoflook, peterselie en een heet pepertjein hete olie, goed idee?
Ja darmkanaal eruit halen. Ik vind het zelf overigens veel fijner als ik alleen het staartje eraan laat zitten.
  maandag 21 december 2015 @ 21:55:37 #260
45206 Pietverdriet
pi_158423381
quote:

Zou ze van te voren helemaal schoonmaken en pellen, veel mensen vinden het niet fijn daar mee te prutsen.
pi_158424716
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou ze van te voren helemaal schoonmaken en pellen, veel mensen vinden het niet fijn daar mee te prutsen.
Ik vind ze wel smakelijker als ze in het geheel zijn gebakken... Maa rmisschien is dat psychologie.

Het shceelt wel een hoop gepiel als ze al zijn schoongemaakt.
Whatever...
pi_158428022
Ik wil eierpunch maken, ik heb nu diverse recepten gelezen, maar allemaal laten ze het een dag staan in de koelkast. Prima, maar op kerstmarkten drink je het warm. Kun je het dan voor serveren weer opwarmen, zonder dat het alsnog roerei wordt?
  dinsdag 22 december 2015 @ 05:25:53 #263
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158432498
quote:

Als je ze heel wilt bakken en serveren moet je inderdaad wel eerst het darmkanaaltje eruit halen. Ik doe dat wel eens met een naald. Die steek je halverwege tussen twee secties in zijn ruggetje en dan "schep/vis/hefboom" je zo het darmkanaal eruit. Voorzichtig trekken en klaar is kees.

Dat kan met gepelde en ongepelde. Ik vind zo'n opengesneden rug namelijk niks.
pi_158434749
quote:

Ik vind van wel. Het hangt alleen wel een beetje van het gezelschap af, sommige mensen zijn gewoon niet zo op hun gemak met vette vingers en met de handen eten en dan ook nog het beest ontmantelen. Je moet sowieso zorgen voor water met citroen of limoen om je vingers in te wassen, servetjes en een fatsoenlijk opbergmogelijkheid voor de kadavers.

Ik raad zeer heet en kort bakken aan, volgens mij kun je dan het beste op een laag vuurtje de peper en de knoflook de smaak laten afgeven aan de olie, en dus extra veel gebruiken, en daarna de olie zeven zodat je niet de bittere smaak van verbrande knoflook krijgt. Niet teveel tegelijk bakken, want dan koelt de pan af. Citroen/limoen en de zest is ook er ook lekker bij, en je zou ook nog citroengras in de olie kunnen laten trekken.
pi_158435828
Ik heb runderbavette gekocht waar ik 2e kerstdag tartaar van wil snijden. Zou jij aanraden om dat nu eerst nog even in de vriezer te leggen tot 2e kerstdag of kan het in de koelkast blijven? De houdbaarheidsdatum red het wel, maar met tartaar ben ik toch een beetje voorzichtig.
  dinsdag 22 december 2015 @ 11:59:59 #266
45206 Pietverdriet
pi_158435843
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 21:11 schreef bloempje-moi het volgende:
slager?
Anders zelf maken.
  dinsdag 22 december 2015 @ 12:01:46 #267
45206 Pietverdriet
pi_158435873
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:59 schreef Myraela het volgende:
Ik heb runderbavette gekocht waar ik 2e kerstdag tartaar van wil snijden. Zou jij aanraden om dat nu eerst nog even in de vriezer te leggen tot 2e kerstdag of kan het in de koelkast blijven? De houdbaarheidsdatum red het wel, maar met tartaar ben ik toch een beetje voorzichtig.
Invriezen en ontdooien doet het ook geen goed. Zou hem goed koud in de koelkast leggen (mijn koelkast staat altijd op 2 graden)
pi_158435903
Daar was ik inderdaad ook bang voor. Dan laat ik hem gewoon in de koelkast liggen. Thanks!
  dinsdag 22 december 2015 @ 12:14:17 #269
45206 Pietverdriet
pi_158436083
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2015 12:03 schreef Myraela het volgende:
Daar was ik inderdaad ook bang voor. Dan laat ik hem gewoon in de koelkast liggen. Thanks!
Zet hem desnoods wat kouder
pi_158436132
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou het is een tussengerechtje dat alleen uit dat bestaat, en anders is het ook zo hap slik weg. Plus dat een paar mensen denk ik nog nooit zo een garnaal hebben gegeten dus dat is ook wel mooi voor de beleving van 'iets bijzonders', en ik denk dat ze het wel kunnen hebben dus ik ga het lekker eigenwijs toch doen mbv tips robin en weltschmerz.

Maar bedankt alle vijf! Wordt de 5e kerst op rij met hulp van _O_ Piet _O_ :) en deze keer ook culinaire medefoklegendes _O_ weltschmerz _O_ en _O_ robinook _O_
  dinsdag 22 december 2015 @ 12:21:42 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158436203
Mocht je citroengras door de olie willen doen, maaaaatig hiermee. Het overheerst snel.
  dinsdag 22 december 2015 @ 12:22:38 #272
45206 Pietverdriet
pi_158436218
Ik heb wat mensen in mijn familie die dat echt niet trekken, die jammeren al bij een graatje in de vis.
  dinsdag 22 december 2015 @ 12:30:44 #273
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_158436343
Gamba's pil pil. :9~ Zo borrelend op tafel met een stukje brood.
pi_158437582
Piet, en andere, mooie tips voor een kerst voorgerecht met coquilles?
Owh en met een zwangere aan tafel

[ Bericht 22% gewijzigd door Zo-is-dat op 22-12-2015 13:43:53 ]
  dinsdag 22 december 2015 @ 14:04:23 #275
45206 Pietverdriet
pi_158438179
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 13:38 schreef Zo-is-dat het volgende:
Piet, en andere, mooie tips voor een kerst voorgerecht met coquilles?
Owh en met een zwangere aan tafel
Gewoon bakken en op een salade serveren vind ik erg lekker.
pi_158438620
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 12:21 schreef Molo het volgende:
Mocht je citroengras door de olie willen doen, maaaaatig hiermee. Het overheerst snel.
Ja, maar het is ook weer niet zo makkelijk om het smaak te laten afgeven. Je kunt ook nog wat Laos in de olie doen en koriander ipv peterselie gebruiken (beide op het laatst toevoegen btw, anders gaat het naar zeepsop resp groentesoep smaken).

Maar ik had het lang geleden een keer gemaakt voor van die kieskeurige visliefhebbers in mijn familie, kort bakken, de knoflook niet laten verbranden en zest was genoeg om ze heel blij te maken. Overigens ken ik iemand die heel erg precies op garing is, en die bakt ze altijd met de kop eraan omdat hij daaraan kan zien wanneer ze precies gaar zijn.
pi_158444528
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2015 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ist wat geworden?
Smaakten allebei goed met een goeie uien saus!
Maak ze met kerst weer , laat alleen de gedroogde paddo's eruit, erg overheersend!
pi_158451006
Even een kort vraag. Als ik in een recept (voor bv cake) de suiker vervang door stevia gaat dat dan goed of wordt de structuur van het gebak dan ook anders?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 22 december 2015 @ 22:03:59 #279
45206 Pietverdriet
pi_158451036
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:03 schreef valentijn101 het volgende:
Even een kort vraag. Als ik in een recept (voor bv cake) de suiker vervang door stevia gaat dat dan goed of wordt de structuur van het gebak dan ook anders?
De structuur wordt anders en het is ronduit smerig.
  dinsdag 22 december 2015 @ 22:07:05 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158451165
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit, echt heel erg goor.
Bovendien bruint het niet en heeft het nare nasmaak van stevia.
Gewoon geen cake eten als je geen suiker wilt eten.
pi_158451231
Piet heb jij enig idee of het kan dat er verschil in smaak zit tussen waar je Gieser Wildeman peren koopt? Ik had ze vorige week van AH, mooie peren maar zat weinig smaak aan. Vanmiddag peren bereid van de Sligro en die zijn niet te versmaden. Het lijkt me vreemd maar kan het überhaupt?
  dinsdag 22 december 2015 @ 22:12:55 #282
45206 Pietverdriet
pi_158451387
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:09 schreef empa1010 het volgende:
Piet heb jij enig idee of het kan dat er verschil in smaak zit tussen waar je Gieser Wildeman peren koopt? Ik had ze vorige week van AH, mooie peren maar zat weinig smaak aan. Vanmiddag peren bereid van de Sligro en die zijn niet te versmaden. Het lijkt me vreemd maar kan het überhaupt?
Tuurlijk, ligt er aan hoe rijp ze zijn, hoeveel zon ze hebben gehad, etc
En het is maar de vraag of AH je niet een ander ras voor giese wildeman verkopen. Heb ze daar ook wel opperdoes ronde zien verkopen wat echt geen opperdoezen waren, Nederlandse doré weken voordat die op de markt kwamen.
Gebeurd vaak in de GFT handel dat men de consument wat anders verkoop dat wat er op staat.
pi_158451532
Oké, ik had al een donkerbruin vermoeden :{ die van de Sligro zijn ook wat kleiner. Van de AH waren ze waterig :r vanmiddag op dezelfde wijze bereid met flinke scheut port, kaneelstokjes en bruine suiker en compleet ander resultaat. Maar bereid jij ze ook gelijk nadat je ze koopt? Ik heb ze nu 4 dagen in de schuur gezet en bij de steel werden sommige al iets droger. Hoe lang kun je ze überhaupt bewaren... weet je dat? Bedankt weer ^O^
pi_158452360
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oke, dank je. Dan zoek ik nog even verder naar een recept dat wel geschikt is voor diabetici. :)
  dinsdag 22 december 2015 @ 22:42:56 #285
45206 Pietverdriet
pi_158452823
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:33 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Oke, dank je. Dan zoek ik nog even verder naar een recept dat wel geschikt is voor diabetici. :)
Ligt ook aan de soort diabetis en welke medicatie ze gebruiken.
pi_158452968
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt ook aan de soort diabetis en welke medicatie ze gebruiken.
Voor zover ik weet type 2 en slikken 1 tabletje per dag. Eten zou als het goed is zonder suiker n laag in koolhydraten moeten zijn. (Ik ben dus aan het uitzoeken wat ik wel n niet voor kan zetten. Lastig)
  dinsdag 22 december 2015 @ 22:48:10 #287
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158453066
Dan is cake kansloos. Dat is boter met koolhydraten, ook als je de suiker skipt.

Bebakken amandeldeeg (laag in koolhydraten) met minder suiker dan recept zegt, gevuld met pure chocolade ganache (laag in suiker) en een toef vanille mascarpone/room (ongezoet) erop een idee?
pi_158453185
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:48 schreef Molo het volgende:
Dan is cake kansloos. Dat is boter met koolhydraten, ook als je de suiker skipt.

Bebakken amandeldeeg (laag in koolhydraten) met minder suiker dan recept zegt, gevuld met pure chocolade ganache (laag in suiker) en een toef vanille mascarpone/room (ongezoet) erop een idee?
:9~ Dat klinkt lekker. Maar minder suiker is nog altijd suiker en ik ben bang dat ze het dan niet durven eten. (Maar ik ga het voor mezelf zeker een keer proberen)

Ik heb net wel dit recept voor cake gevonden. Zonder boter en zonder suiker http://www.piethuysentruyt.com/suikervrije-cake/
  dinsdag 22 december 2015 @ 22:52:24 #289
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158453230
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:51 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

:9~ Dat klinkt lekker. Maar minder suiker is nog altijd suiker en ik ben bang dat ze het dan niet durven eten. (Maar ik ga het voor mezelf zeker een keer proberen)
In groenten, fruit, brood etc zit ook suiker/koolhydraten. Met type 2 hoef je niet volledig te mijden, wel is het handig te minderen en er op te letten.
pi_158453338
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:52 schreef Molo het volgende:

[..]

In groenten, fruit, brood etc zit ook suiker/koolhydraten. Met type 2 hoef je niet volledig te mijden, wel is het handig te minderen en er op te letten.
Dat begin ik nu idd ook te begrijpen. Maar met de feestdagen is het overal een beetje zondigen en ik zou het fijn vinden als ze bij mij gewoon lekker kunnen genieten zonder te zondigen :) (Maar ik merk ook dat dit erg moeilijk is -O- )
  dinsdag 22 december 2015 @ 22:56:05 #291
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158453387
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:54 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dat begin ik nu idd ook te begrijpen. Maar met de feestdagen is het overal een beetje zondigen en ik zou het fijn vinden als ze bij mij gewoon lekker kunnen genieten zonder te zondigen :) (Maar ik merk ook dat dit erg moeilijk is -O- )
Dan kaasplankje doen zonder zoet of brood erbij?
Zoet toetje is anders onmogelijk
  woensdag 23 december 2015 @ 08:18:18 #292
45206 Pietverdriet
pi_158461190
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:51 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ik heb net wel dit recept voor cake gevonden. Zonder boter en zonder suiker http://www.piethuysentruyt.com/suikervrije-cake/
Daar zit nog steeds bloem in -> koolhydraten
pi_158462214
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:56 schreef Molo het volgende:

[..]

Dan kaasplankje doen zonder zoet of brood erbij?
Zoet toetje is anders onmogelijk
Goed idee. Dank je :)
pi_158462220
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 08:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar zit nog steeds bloem in -> koolhydraten
-O- archhhh
  woensdag 23 december 2015 @ 09:48:48 #295
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158462273
Vraag ze gewoon wat ze wel en niet eten en hoe strikt ze zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zo strikt zijn (zeker met kerst) dat alle koolhydraten taboe zijn.
pi_158462598
Ik zou iets aparts maken voor de diabeet in kwestie; maar de beste tip die ik kan geven is vraag het de persoon zelf. Als diabeet (type 1) kan ik dat ook het best waarderen. Ik kan makkelijk suiker en koolhydraten eten (spuit gewoon meer insuline) en kom juist in de problemen als er weinig koolhydraten in eten zitten (zoals de huidige trend in restaurants...).

Andere vraag. Ik wil graag een hele vis serveren voor vijf a zes personen. Simpel recept; braadslee met venkel, witte wijn, aardappels en wat tomaatjes beetje ui/sjalot en knoflook in de oven en daarop de vis. Welke vis zou hiervoor het meest geschikt zijn en waar vind ik hem in één stuk. Visboer raadde wilde zeebaars aan, maar die zijn 1. 800 gram per stuk waardoor ik er drie nodig heb en 2. 23 euro per stuk... Beetje prijzig.

Wat raden jullie aan?
  woensdag 23 december 2015 @ 11:56:24 #297
45206 Pietverdriet
pi_158464691
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 10:08 schreef zatoichi het volgende:
Ik zou iets aparts maken voor de diabeet in kwestie; maar de beste tip die ik kan geven is vraag het de persoon zelf. Als diabeet (type 1) kan ik dat ook het best waarderen. Ik kan makkelijk suiker en koolhydraten eten (spuit gewoon meer insuline) en kom juist in de problemen als er weinig koolhydraten in eten zitten (zoals de huidige trend in restaurants...).

Andere vraag. Ik wil graag een hele vis serveren voor vijf a zes personen. Simpel recept; braadslee met venkel, witte wijn, aardappels en wat tomaatjes beetje ui/sjalot en knoflook in de oven en daarop de vis. Welke vis zou hiervoor het meest geschikt zijn en waar vind ik hem in één stuk. Visboer raadde wilde zeebaars aan, maar die zijn 1. 800 gram per stuk waardoor ik er drie nodig heb en 2. 23 euro per stuk... Beetje prijzig.

Wat raden jullie aan?
Rode Poon?
  woensdag 23 december 2015 @ 11:58:05 #298
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158464730
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rode Poon?
En daar met 6 man van eten? Karige kerst :D
  woensdag 23 december 2015 @ 11:58:51 #299
45206 Pietverdriet
pi_158464744
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 11:58 schreef Molo het volgende:

[..]

En daar met 6 man van eten? Karige kerst :D
Idee wellicht om er meer dan 1 te kopen? bv, 1 per persoon?
Heb in Frankrijk trouwens vaak genoeg poon gezien waar je met 6 man van kan eten
  woensdag 23 december 2015 @ 12:00:50 #300
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158464779
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Idee wellicht om er meer dan 1 te kopen? bv, 1 per persoon?
Heb in Frankrijk trouwens vaak genoeg poon gezien waar je met 6 man van kan eten
Ja lijkt en ook handiger qua garen en serveren om gewoon losse vissen te doen.

Echt joh? Ik heb ze altijd alleen maar klein gezien :D
  woensdag 23 december 2015 @ 12:04:23 #301
45206 Pietverdriet
pi_158464860
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 12:00 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja lijkt en ook handiger qua garen en serveren om gewoon losse vissen te doen.

Echt joh? Ik heb ze altijd alleen maar klein gezien :D
je kan bv een zak vouwen van alufolie en daar wat peen,prei, ui, knoflook, witte wijn in doen, een rode mul er op en die dan dichtvouwen.
Deze steek je in de oven en iedereen heeft dan een eigen pakketje, Als je hem dan openvouwt komen de aroma's in een grote dampwolk vrij, heerlijk

En ja, ik zie ze ook bij de vishandel (was vanmorgen nog bij de hanos) in klein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')