abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 12:36:22 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156638089
quote:
Coalitiepartij PvdA keert zich tegen het verplicht laten meetellen van een rekentoets voor het eindexamen. Daarmee is een Kamermeerderheid tegen het kabinetsvoorstel om de toets dit jaar al mee te laten tellen.
Uit dinsdag gepubliceerde cijfers blijkt dat afgelopen jaar veel scholieren niet zouden slagen als de rekentoets toen al meetelde. Alleen in het vwo zijn de scores hoog.

"De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen", aldus PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing.

"Zolang het rekenonderwijs nog niet op orde is zeggen wij daarom, samen met veel jongeren en leraren, nee tegen het meetellen van de rekentoets op mbo, havo en vwo."

Doorgaan
Minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) schreven dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer juist door te willen gaan met de rekentoets.

Dit tot woede van een groote deel van de oppositie. D66-Kamerlid Paul van Meenen noemt het "onaanvaardbaar" dat het kabinet de toets doorzet. SP-Kamerlid Jasper van Dijk voorspelt dat de chaos blijft voortduren in het middelbaar onderwijs.

"Er wordt een bloedbad aangericht, duizenden leerlingen zullen zakken voor hun examen. Leerlingen worden het slachtoffer van een prestigekwestie. Want het is algemeen bekend dat invoering van deze rekentoets uiterst onverantwoord is. Dekker zou zijn fout moeten toegeven. Nu worden leerlingen het slachtoffer van zijn halsstarrigheid", stelt hij.

Niet op mbo
Alleen in het mbo is het meetellen van de toets niet verantwoord, schreven de bewindspersonen. Zo haalt op mbo-2 en mbo-4 slechts één op de drie een 6. Alleen op mbo-2 haalt een krappe meerderheid een voldoende. Het uitstel geldt vooral voor mbo-4. Voor mbo-2 en mbo-3 was het al de bedoeling dat de toets pas in schooljaar 2016-2017 zou meetellen.

Volgens het kabinet is er afgelopen jaren nauwelijks verbetering te zien in de rekenprestaties van de mbo-studenten, met uitzondering van mbo-4. De mbo-scholieren kampen met hardnekkige rekenachterstanden en ook blijkt het moeilijk om goede rekendocenten te vinden. Uit enquêtes zou zelfs blijken dat een op de drie scholieren afgelopen jaar helemaal geen rekenonderwijs heeft gehad.

"Dat betekent dat we, ondanks alle al eerder genomen acties zoals de introductie van een vangnet, op dit moment niet het vertrouwen hebben dat het verantwoord is om met ingang van dit studiejaar in het mbo het resultaat op de rekentoets te laten meetellen voor het behalen van het diploma", aldus de bewindslieden.

Raadsels
Al tijden is er felle kritiek op de rekentoets. Zo waren er twijfels over het type vragen. Geen platte rekensommen, maar een soort raadseltjes. Bovendien wordt de kwaliteit van de rekenvaardigheid niet beter door de tests, maar door het onderwijsniveau.

Als gevolg van de kritiek werd de toets wel al iets aangepast. Ook krijgen de scholieren drie herkansingen en wordt een 4,5 al als voldoende gezien.

Uit de dinsdag gepubliceerde cijfers blijkt dat op het vwo de toets door bijna alle leerlingen wordt gehaald, bij de havo ligt de percentage op 89 procent, bij het vmbo tussen de 77 en 88 procent.

Door: NU.nl/Lucas Benschop
http://www.nu.nl/politiek(...)zich-rekentoets.html
Dat wat iedereen in de beroepsgroep al wist heeft nu eindelijk ook het Binnenhof bereikt: nu de rekentoets verplichten is niet zo'n goed idee, want dat levert grote aantallen diplomaloze leerlingen op. Voor het MBO, althans. Voor het voortgezet onderwijs ligt dat blijkbaar anders.

De dikgedrukte regel is kenmerkend voor de bizarre opstelling van zowel de minister van onderwijs als eigenlijk de gehele politiek: de reden die wordt opgevoerd om de toets uit te stellen, is dat het onderwijs nog niet op orde is. De bal wordt dus vakkundig in het klaslokaal gelegd, en men is niet van plan om ook maar een moment in de spiegel te kijken om de besluitvorming rondom deze toets te evalueren.

Want zowel de reden om deze toets in te voeren, als de uitvoering ervan, zijn ver verwijderd van het hogere doel "kinderen/mensen moeten fatsoenlijk kunnen rekenen".

Wat gaat er nu gebeuren? Geen idee. Verdwijnt de toets weer, wordt hij in 2017 of 2020 alsnog ingevoerd, verlagen we het niveau totdat een kleuter van 5 hem nog kan halen? En wat gaan we doen met de ongeveer 5-10% van de vo-leerlingen die komende mei hun diploma niet gaan krijgen omdat ze zakken voor de rekentoets-die-niet-je-rekenvaardigheid-toetst?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 12:38:45 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156638182
Hoe slecht is het gesteld als je die rekentoets níet kan halen?

Slagen is in ieder geval belangrijker dan toegeven dat de leerlingen niet goed genoeg zijn.

Wat een absolute blamage.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_156638238
Ik denk dat we nergens meer op hoeven te rekenen als we zien hoe slecht de overheid in staat is om plannen te maken die ook nog eens uitgevoerd worden. :D
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 12:42:40 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156638312
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_156638474
Mooie redeneringen dit. Ze halen het niet, dus we schrappen het maar. Echt, dit moet dan de werkende bevolking van de toekomst zijn. Ze worden allemaal alleen maar dommer en meer afhankelijk van apparatuur.
Schip ahoy!
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 12:52:10 #6
346939 Janneke141
pi_156638562
Aanvulling op OP: PvdA is ook tegen de invoering op vmbo en havo, dus daarvoor is nu ook geen meerderheid. De toets zou dan alleen gaan gelden op het vwo.
www.rtlnieuws.nl/nieuw/bi(...)ets-op-de-lange-baan
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 12:54:28 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156638611
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 12:48 schreef Piet__Piraat het volgende:
Mooie redeneringen dit. Ze halen het niet, dus we schrappen het maar. Echt, dit moet dan de werkende bevolking van de toekomst zijn. Ze worden allemaal alleen maar dommer en meer afhankelijk van apparatuur.
Lang leve de kenniseconomie waar iedereen hoogopgeleid is.

Wel even het niveau van hoogopgeleid verlagen naar veterstrikdiploma.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 13:01:43 #8
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156638766
quote:
Want zowel de reden om deze toets in te voeren, als de uitvoering ervan, zijn ver verwijderd van het hogere doel "kinderen/mensen moeten fatsoenlijk kunnen rekenen".
Wat zijn volgens jou de daadwerkelijke beweegredenen?
pi_156638815
Waarom staat alleen het mbo in tt vermeld?
pi_156638843
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 12:54 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Lang leve de kenniseconomie waar iedereen hoogopgeleid is.

Wel even het niveau van hoogopgeleid verlagen naar veterstrikdiploma.
Ik lees het bericht ook met kromme tenen ja. Regelmatig nieuwsberichten dat er een x-procent hoger opgeleiden is, maar die benaming is al jaren aan het devalueren. Heel treurig. Nu ook weer met de hbo-masters, die gelijk gesteld worden met universitaire masters. Treurig. Geen rekentoetsen meer. Afgelopen jaar mocht in het eindexamen Nederlands nota bene geen puntenaftrek plaatsvinden voor taalfouten! Kansloos.
Schip ahoy!
pi_156639297
Logisch toch? Het recht om hoogopgeleid te zijn, mag niet slechts voorbehouden zijn aan slimme mensen, want dat is discriminatie. En dat is bij wet verboden. Daarom moet de lat worden verlaagd zodat iedereen zich hooggeleid kan noemen.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 13:28:42 #12
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156639327
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 12:48 schreef Piet__Piraat het volgende:
Zo moet je er eigenlijk niet naar kijken, vind ik.
Als op mbo-2 en mbo-4 slechts een op de drie een 6 haalt, dan denk ik dat je naar de kwaliteit van het onderwijs moet kijken. Blijkbaar/schijnbaar is rekenen hun onvoldoende aangeleerd maar worden ze daar wel op afgerekend. Beter eerst zorgen dat ze fatsoenlijke rekenles krijgen voor je ineens een toets onder hun neus schuift.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 13:59:51 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156639861
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 13:28 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Zo moet je er eigenlijk niet naar kijken, vind ik.
Als op mbo-2 en mbo-4 slechts een op de drie een 6 haalt, dan denk ik dat je naar de kwaliteit van het onderwijs moet kijken. Blijkbaar/schijnbaar is rekenen hun onvoldoende aangeleerd maar worden ze daar wel op afgerekend. Beter eerst zorgen dat ze fatsoenlijke rekenles krijgen voor je ineens een toets onder hun neus schuift.
Het is niet "ineens", dit ding zit er al een paar jaar aan te komen dus je kan je ook voorbereiden.

Maar nogmaals, hoe belachelijk slecht is het onderwijs geworden in Nederland? Deze voorbeeldtoetsen zijn het lagere schoolniveau van een jaartje of dertig geleden.
pi_156639890
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 12:38 schreef Dagonet het volgende:
Hoe slecht is het gesteld als je die rekentoets níet kan halen?

Slagen is in ieder geval belangrijker dan toegeven dat de leerlingen niet goed genoeg zijn.

Wat een absolute blamage.
Best slecht, maar wat had je anders verwacht van mensen die er nauwelijks les in krijgen? Daar zitten hem ook vooral de bezwaren in, niet zozeer dat het niveau niet omhoog hoeft maar dat het ministerie verwacht dat dat wel lukt door van de ene op de andere dag een zwaar meetellende toets verplicht te stellen zonder dat daar eerst extra onderwijs aan te pas komt.
pi_156639915
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 13:59 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het is niet "ineens", dit ding zit er al een paar jaar aan te komen dus je kan je ook voorbereiden.

Maar nogmaals, hoe belachelijk slecht is het onderwijs geworden in Nederland? Deze voorbeeldtoetsen zijn het lagere schoolniveau van een jaartje of dertig geleden.
Ga jij je al voorbereiden op wetten als ze nog als nota in de gangen van de Tweede Kamer ronddwalen? Sowieso is het onderwijs een veld wat bij elk kabinet weer overhoop wordt gegooid dus dan zou ik als school ook maar even afwachten of een plan ook nog door het volgende kabinet gedragen wordt.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:04:21 #16
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156639964
quote:

[..]

Ja, maar die voorbereiding moet wel vanuit school komen. Je mag er als scholier van uitgaan dat de kwaliteit van het onderwijs aansluit op de toetsing van je kennis (en andersom).
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:08:40 #17
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_156640027
quote:

[..]

Ik heb net zo'n examen gedaan. Ik was op school echt geen rekenwonder en heb maar een paar jaar wiskunde gehad. Dit is echter allemaal redelijk eenvoudig spul. Het is echt enorm verrassend voor mij dat de gemiddelde scholier in Nederland hier niet redelijk eenvoudig een ruime voldoende voor haalt.

Met jou vraag ik me af wat basisschoolleraren en wiskundeleraren tegenwoordig onderwijzen. Want schijnbaar brengen ze zelfs de basis van optellen, aftrekken, delen en percentages berekenen niet meer bij. Schokkend.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:08:54 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156640031
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ga jij je al voorbereiden op wetten als ze nog als nota in de gangen van de Tweede Kamer ronddwalen? Sowieso is het onderwijs een veld wat bij elk kabinet weer overhoop wordt gegooid dus dan zou ik als school ook maar even afwachten of een plan ook nog door het volgende kabinet gedragen wordt.
Ja kom, je zal als onderwijzer een beetje eer in je vak stellen en je leerlingen ook wat bijbrengen. Dat een meerderheid van de leerlingen niet kan zegt mij dat een meerderheid van de leraren incapabel is en ontslagen dient te worden.

En de vragen te warrig geschreven? Ontsla de leraren Nederlands ook meteen maar.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:10:05 #19
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156640049
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:08 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja kom, je zal als onderwijzer een beetje eer in je vak stellen en je leerlingen ook wat bijbrengen. Dat een meerderheid van de leerlingen niet kan zegt mij dat een meerderheid van de leraren incapabel is en ontslagen dient te worden.

En de vragen te warrig geschreven? Ontsla de leraren Nederlands ook meteen maar.
En dan? Klassen twee keer zo groot maken omdat de helft van de docenten is ontslagen?
pi_156640055
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:08 schreef Dagonet het volgende:

[..]

En dan wat? Ga je in klassen van 60-70 mensen die kleine etters wel eventjes het rekenen bijbrengen :')?
pi_156640151
quote:
Dat lijken mij toch voornamelijk dingen die redelijk makkelijk zelfstandig te oefenen zijn, ook als je toevallig een mindere leraar hebt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:18:50 #22
79262 Dwersdriever
pi_156640194
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:10 schreef Reya het volgende:

[..]

En dan? Klassen twee keer zo groot maken omdat de helft van de docenten is ontslagen?
Is hier iemand die kan uitleggen waarom het niveau van de leerlingen zo bedroevend is. Komt het door verslechterde onderwijsmethodes, komt het door een totaal gebrek aan belangstelling bij de leerlingen, komt het omdat het niveau van de leerkrachten onvoldoende is, komt het omdat leerlingen dommer zijn geworden, komt het door te weinig lesuren voor rekenen/wiskunde, heeft het te maken met te volle klassen waardoor geen goede lessen kunnen worden gegeven. Ik ben erg nieuwsgierig, want niemand kan de stof van deze examens toch al te gecompliceerd noemen.
We Came A Long Time Ago
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:26:59 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156640317
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En dan wat? Ga je in klassen van 60-70 mensen die kleine etters wel eventjes het rekenen bijbrengen :')?
Er zijn nog 800.000 werklozen, vast wel iemand die beter kan uitleggen hoeveel % ¤6,80 van 83,20 is en hoe je dat zelf kan uitrekenen.

Veel slechter dan nu kan het volgens mij niet.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:27:32 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156640323
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:10 schreef Reya het volgende:

[..]

Ja, want als je iemand ontslaat kan je geen vervanger aannemen.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:28:22 #25
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156640339
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ongeschoolde mensen voor de klas, omdat het kan.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:28:51 #26
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156640354
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:18 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Is hier iemand die kan uitleggen waarom het niveau van de leerlingen zo bedroevend is. Komt het door verslechterde onderwijsmethodes, komt het door een totaal gebrek aan belangstelling bij de leerlingen, komt het omdat het niveau van de leerkrachten onvoldoende is, komt het omdat leerlingen dommer zijn geworden, komt het door te weinig lesuren voor rekenen/wiskunde, heeft het te maken met te volle klassen waardoor geen goede lessen kunnen worden gegeven. Ik ben erg nieuwsgierig, want niemand kan de stof van deze examens toch al te gecompliceerd noemen.
Het komt er onder meer door omdat we als samenleving het opleidingsniveau steeds lager zetten zodat steeds meer mensen slagen en we allemaal hoogopgeleid zijn. We kunnen het namelijk niet verkroppen als kinderen niet allemaal naar de universiteit kunnen omdat ze het niveau niet aankunnen, dat is schandalig. Eisen stellen aan kinderen is uit den boze.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:29:25 #27
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156640358
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:28 schreef Reya het volgende:

[..]

Dan school je ze, het betaalt zichzelf terug in beter opgeleide mensen.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:30:57 #28
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156640389
quote:

[..]

Jij vindt het bedroevende niveau wel acceptabel eigenlijk? Want elke vorm van geopperde oplossing veeg je van tafel zonder zelf iets aan te dragen, dus propageer je de status quo. Vind je werkelijk dat toegeven aan slechte opleidingskwaliteiten een goede beslissing is?
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 14:31:59 #29
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156640410
quote:
5s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:30 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Jij vindt het bedroevende niveau wel acceptabel eigenlijk? Want elke vorm van geopperde oplossing veeg je van tafel zonder zelf iets aan te dragen, dus propageer je de status quo. Vind je werkelijk dat toegeven aan slechte opleidingskwaliteiten een goede beslissing is?
Waar propageer ik exact de status quo?
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 16:33:55 #30
346939 Janneke141
pi_156643069
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 13:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Waarom staat alleen het mbo in tt vermeld?
Titel van het nu.nl bericht overgenomen, maar inmiddels klopt het inderdaad niet meer. Zal vragen om een aanpassing.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 16:40:23 #31
346939 Janneke141
pi_156643206
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 13:01 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat zijn volgens jou de daadwerkelijke beweegredenen?
De toets vindt zijn oorsprong in de bevindingen van de commissie Meijerink. Aansluitend op een maatschappelijk gevoel dat men slechter kon rekenen dan vroeger, besloot men dat het beter moest. Tot zover niets aan de hand - prima zelfs.

Het middel voor betere rekenvaardigheid is volgens mij meer en beter onderwijs in rekenen. De politiek heeft echter al haar beleidsvorming uitsluitend opgehangen aan de toetsing ervan, en dat is in mijn optiek de verkeerde benadering. Begin maar eens met goed onderwijs, en als dat staat kunnen we gaan toetsen.

Daarnaast is er bij het samenstellen van de toets natuurlijk ook van alles misgegaan, want uit de score is niet op te maken of iemand rekenvaardig is - daarvoor toetst het veel te veel andere dingen en mag er te veel gebruik gemaakt worden van een rekenmachine. Zelfs de kale sommen kun je niet-cijferend oplossen. Het cito heeft niet zo goed begrepen wat Meijerink bedoelde met functioneel rekenen, denk ik.

Ik ben geen tegenstander van een rekentoets, en ook niet een die verplicht meetelt voor het examen, maar dan moet je toetsen wat je wil weten. En dat gebeurt nu niet.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 16:51:31 #32
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_156643442
Gelukkig zijn werkgevers zich niet bewust van het feit dat een staatsdiploma geen enkele waarde heeft. Met dank aan de PvdA. Naast de sjoemeldiesels van Volkswagen nu de sjoemeldiploma's van links Nederland.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 16:53:43 #33
346939 Janneke141
pi_156643483
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:18 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik quote nu jou, maar ik had ook zes andere posts uit kunnen kiezen.

Ik zal proberen om, vanuit mijn optiek, daar een antwoord op te geven.

Rekenvaardigheid boet al een jaar of dertig aan belang in in alle lagen van het onderwijs. Dat is gedeeltelijk verklaarbaar vanuit de elektronische hulpmiddelen. Ik kan 1234 x 4567 prima met pen en papier uitrekenen, maar dat ga ik niet doen. De noodzaak is er gewoon niet, en dat is nog wel begrijpelijk.
Dit ondersneeuwende belang vond zijn weg door de hele keten van onderwijs, beginnend bij de basisschool en doorlopend tot in bijvoorbeeld de pabo. Die basis is dus, ten opzichte van een aantal decennia geleden, echt slechter en dat is grotendeels verklaarbaar door minder onderwijs en slechter onderwijs (want op de basisschool wordt er minder tijd voor gemaakt, en de nieuwere lichting leerkrachten heeft het zelf ook minder goed geleerd dan hun oudere collega's). Op het voortgezet onderwijs is/was het weinig beter gesteld, aangezien het wiskundeprogramma geheel op de rekenmachine is ingericht en het daarnaast ook nog op bijna alle niveaus mogelijk was om dat vak te laten vallen in de bovenbouw. Die groep leerlingen rekende dus op geen enkele manier.

De noodzaak tot cijferend rekenen met grote getallen mag dan zijn weggevallen, het aanleren van rekenvaardigheden is dat zeker niet. Want wat heb je aan een rekenmachine als je niet weet welke stappen je moet zetten om 15% korting op een jas van 79 euro uit te rekenen? Niets. En daar hebben we nu heel veel last van.

Om dit gebrek aan vaardigheden een halt toe te roepen, besloot de minister in al haar wijsheid tot het achterstevoren invoeren van deze rekentoets. Oftewel: eerst de mbo'ers, die dus eigenlijk al jaren geen rekenlessen hadden gehad. Wel op de basisschool (maar anders dan 'vroeger'), en op het vmbo/havo eigenlijk gewoon helemaal niet. Daarna komen de middelbare scholen aan de beurt, en dan wordt er misschien nagedacht over het vergroten van de kwaliteit of het rendement van de rekenlessen in het PO.

Dat de leerlingen niet klaar zijn voor het rekenexamen klopt dus. En dat staat nog helemaal los van de bedroevende inhoud.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 16:58:27 #34
379943 Paper_Tiger
pi_156643567
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zal proberen om, vanuit mijn optiek, daar een antwoord op te geven.

Rekenvaardigheid boet al een jaar of dertig aan belang in in alle lagen van het onderwijs. Dat is gedeeltelijk verklaarbaar vanuit de elektronische hulpmiddelen. Ik kan 1234 x 4567 prima met pen en papier uitrekenen, maar dat ga ik niet doen. De noodzaak is er gewoon niet, en dat is nog wel begrijpelijk.
Dit ondersneeuwende belang vond zijn weg door de hele keten van onderwijs, beginnend bij de basisschool en doorlopend tot in bijvoorbeeld de pabo. Die basis is dus, ten opzichte van een aantal decennia geleden, echt slechter en dat is grotendeels verklaarbaar door minder onderwijs en slechter onderwijs (want op de basisschool wordt er minder tijd voor gemaakt, en de nieuwere lichting leerkrachten heeft het zelf ook minder goed geleerd dan hun oudere collega's). Op het voortgezet onderwijs is/was het weinig beter gesteld, aangezien het wiskundeprogramma geheel op de rekenmachine is ingericht en het daarnaast ook nog op bijna alle niveaus mogelijk was om dat vak te laten vallen in de bovenbouw. Die groep leerlingen rekende dus op geen enkele manier.

De noodzaak tot cijferend rekenen met grote getallen mag dan zijn weggevallen, het aanleren van rekenvaardigheden is dat zeker niet. Want wat heb je aan een rekenmachine als je niet weet welke stappen je moet zetten om 15% korting op een jas van 79 euro uit te rekenen? Niets. En daar hebben we nu heel veel last van.

Om dit gebrek aan vaardigheden een halt toe te roepen, besloot de minister in al haar wijsheid tot het achterstevoren invoeren van deze rekentoets. Oftewel: eerst de mbo'ers, die dus eigenlijk al jaren geen rekenlessen hadden gehad. Wel op de basisschool (maar anders dan 'vroeger'), en op het vmbo/havo eigenlijk gewoon helemaal niet. Daarna komen de middelbare scholen aan de beurt, en dan wordt er misschien nagedacht over het vergroten van de kwaliteit of het rendement van de rekenlessen in het PO.

Dat de leerlingen niet klaar zijn voor het rekenexamen klopt dus. En dat staat nog helemaal los van de bedroevende inhoud.
Leg mij ook eens uit waarom op de basisschool rekenen zo omslachtig wordt gebracht? Wat is er mis met het ouderwetse rekenen met staartdelingen en gewone sommen?
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 17:07:08 #35
346939 Janneke141
pi_156643758
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Leg mij ook eens uit waarom op de basisschool rekenen zo omslachtig wordt gebracht? Wat is er mis met het ouderwetse rekenen met staartdelingen en gewone sommen?
De staartdeling is een didactisch onding voor rekenzwakke leerlingen, de door velen verfoeide nieuwerwetse variant werkt voor die leerlingen echt veel beter en voor de goede leerlingen maakt het niets uit (is het alleen een andere manier van noteren).

Ik weet niet wat 'gewone' sommen zijn, maar het realistisch rekenen is ook niet mijn favoriete uitvinding. Contextopgaven zijn om allerlei redenen wenselijk én noodzakelijk, maar er moet eerst een basis zijn. Daarvoor is bijvoorbeeld het stampen van de tafels (helaas) noodzakelijk.

Mijn ervaring is dat het op dit moment heel erg afhankelijk is van de leerkracht hoe veel en hoe goed er wordt gerekend. Ik moet iedereen op hetzelfde niveau afleveren, terwijl het instapniveau echt mijlenver uiteen ligt.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 17:20:50 #36
346939 Janneke141
pi_156643994
Link naar de brief van de minister en naar kamerstukken, voor de liefhebbers:

http://www.tweedekamer.nl(...)18227&did=2015D37243

Ik heb al een highlight ontdekt: Professor Bosker, hoofd van de commissie Bosker, heeft laten weten dat al zijn aanbevelingen zijn verwerkt of worden verwerkt, en volgens de minister betekent dat, dat de rekentoets dus op orde is. Sorry Jet, maar dat betekent het echt niet.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 17:22:54 #37
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156644030
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De toets vindt zijn oorsprong in de bevindingen van de commissie Meijerink. Aansluitend op een maatschappelijk gevoel dat men slechter kon rekenen dan vroeger, besloot men dat het beter moest. Tot zover niets aan de hand - prima zelfs.

Het middel voor betere rekenvaardigheid is volgens mij meer en beter onderwijs in rekenen. De politiek heeft echter al haar beleidsvorming uitsluitend opgehangen aan de toetsing ervan, en dat is in mijn optiek de verkeerde benadering. Begin maar eens met goed onderwijs, en als dat staat kunnen we gaan toetsen.

Daarnaast is er bij het samenstellen van de toets natuurlijk ook van alles misgegaan, want uit de score is niet op te maken of iemand rekenvaardig is - daarvoor toetst het veel te veel andere dingen en mag er te veel gebruik gemaakt worden van een rekenmachine. Zelfs de kale sommen kun je niet-cijferend oplossen. Het cito heeft niet zo goed begrepen wat Meijerink bedoelde met functioneel rekenen, denk ik.

Ik ben geen tegenstander van een rekentoets, en ook niet een die verplicht meetelt voor het examen, maar dan moet je toetsen wat je wil weten. En dat gebeurt nu niet.
Zonder te veel op jouw stoel te willen gaan zitten (en tevens met het risico als nestbevuiler te worden gezien...) stel ik zelfs tot op enige hoogte de basispremisse in twijfel. Hoe belangrijk is (hoofd)rekenen nu daadwerkelijk? rekenmachines zijn tenslotte overal voor handen, niet in het minst op de alom aanwezige GSMs. De naakte vaardigheid van rekenen lijkt me in die context niet zodanig belangrijk meer (vooral dan als we het over mbo-ers hebben, havisten en vwo-ers is om verscheidene redenen een net wat ander verhaal).

Wat uiteraard wel belangrijkheid is 'geletterdheid in getallen', zo je wilt: het op waarde kunnen schatten van getallen en hun betekenis. Kunnen (hoofd)rekenen kan een belangrijk instrument in dat proces zijn, maar is op zich noch een voldoende, noch een noodzakelijke voorwaarde. Om te komen op het voorbeeld van de afgeprijsde jas: het volstaat in dat geval als de persoon doorheeft dat hij ".85*79" op zijn rekenmachine moet invoeren. Omgekeerd kun je rekenen uiteindelijk aanleren zoals je een aap een trucje aanleert: hij kan het, maar heeft geen flauw idee van hoe het exact moet gebruiken, of van de bredere context. Mijn vrees zou zijn dat de focus op rekenen vooral leidttot het afvinken van voorwaarden: iemand kan 'rekenen', dus verder hoeven we daar niet meer naar om te kijken. Die rekentoets lijkt me een goed voorbeeld van op die manier denken, maar wellicht moeten we verder terug naar de kern om een dergelijk scenario te voorkomen.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 17:24:28 #38
346939 Janneke141
pi_156644066
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 17:22 schreef Reya het volgende:

[..]

Zonder te veel op jouw stoel te willen gaan zitten (en tevens met het risico als nestbevuiler te worden gezien...) stel ik zelfs tot op enige hoogte de basispremisse in twijfel. Hoe belangrijk is (hoofd)rekenen nu daadwerkelijk? rekenmachines zijn tenslotte overal voor handen, niet in het minst op de alom aanwezige GSMs. De naakte vaardigheid van rekenen lijkt me in die context niet zodanig belangrijk meer (vooral dan als we het over mbo-ers hebben, havisten en vwo-ers is om verscheidene redenen een net wat ander verhaal).

Wat uiteraard wel belangrijkheid is 'geletterdheid in getallen', zo je wilt: het op waarde kunnen schatten van getallen en hun betekenis. Kunnen (hoofd)rekenen kan een belangrijk instrument in dat proces zijn, maar is op zich noch een voldoende, noch een noodzakelijke voorwaarde. Om te komen op het voorbeeld van de afgeprijsde jas: het volstaat in dat geval als de persoon doorheeft dat hij ".85*79" op zijn rekenmachine moet invoeren. Omgekeerd kun je rekenen uiteindelijk aanleren zoals je een aap een trucje aanleert: hij kan het, maar heeft geen flauw idee van hoe het exact moet gebruiken, of van de bredere context. Mijn vrees zou zijn dat de focus op rekenen vooral leidttot het afvinken van voorwaarden: iemand kan 'rekenen', dus verder hoeven we daar niet meer naar om te kijken. Die rekentoets lijkt me een goed voorbeeld van op die manier denken, maar wellicht moeten we verder terug naar de kern om een dergelijk scenario te voorkomen.
Ik denk dat de tweede lange post die ik getypt heb, een aardig antwoord geeft op deze post.

Daarbij aanvullend: rekenen is een soort bouwwerk. Vaardigheid in bewerkingen is amper nog noodzakelijk (in het dagelijks leven), maar het is wel de basis voor getalinzicht en daarmee voor alle rekenonderdelen die erop volgen. Denk aan procenten, denk aan rekenen in het metriek stelsel, denk aan rekenen met snelheid.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 17:31:25 #39
66825 Reya
Fier Wallon
pi_156644188
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 17:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat de tweede lange post die ik getypt heb, een aardig antwoord geeft op deze post.

Daarbij aanvullend: rekenen is een soort bouwwerk. Vaardigheid in bewerkingen is amper nog noodzakelijk (in het dagelijks leven), maar het is wel de basis voor getalinzicht en daarmee voor alle rekenonderdelen die erop volgen. Denk aan procenten, denk aan rekenen in het metriek stelsel, denk aan rekenen met snelheid.
Hmhm. Twee punten. Ten eerste heb ik het idee dat het instellen van een rekentoets vbijna overmijdelijk leidt tot vervorming van het reken- c.q. wiskunde-onderwijs. Dat wil zeggen, de algemene doelstelling om leerlingen getalvaardigheid aan te leren wordt verdrukt door de specifieke doelstelling om leerlingen die test te laten halen.

Ten tweede vraag ik me af hoe ver basisvaardigheden in rekenen moeten strekken. Leerlingen moeten "7*5" wel kunnen uitrekenen, daar is vermoedelijk iedereen het wel over eens, maar wat - om maar eens te chargeren - met de derde macht van zeventien? Wat zou jij zelf in ieder geval als minimaal zien?
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 17:40:51 #40
346939 Janneke141
pi_156644398
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 17:31 schreef Reya het volgende:

[..]

Hmhm. Twee punten. Ten eerste heb ik het idee dat het instellen van een rekentoets vbijna overmijdelijk leidt tot vervorming van het reken- c.q. wiskunde-onderwijs. Dat wil zeggen, de algemene doelstelling om leerlingen getalvaardigheid aan te leren wordt verdrukt door de specifieke doelstelling om leerlingen die test te laten halen.
Klopt helemaal, maar dat werkt in wezen met ieder examen op die manier. Denk maar aan de GR. En ik weet niet wanneer jij je rijbewijs hebt gehaald, maar ik kreeg training van mijn instructeur hoe ik moest kijken zodat de examinator het goed zou vinden. Niet op basis van de verkeersveiligheid.
Dit wordt nog eens versterkt door het gegeven dat de Haagse beleidsvorming zich uitsluitend richt op het examen, en absoluut niet op het onderwijs. Je moet ook niet vergeten dat dit examen los staat van de andere examenresultaten. Met een vijf voor de rekentoets zou je geen diploma krijgen, ook al sta je verder overal een negen voor. Dat werkt met geen enkel ander vak op die manier. Ik geef in klas vier ook echt gerichte examentrainingen. Fuck rekenvaardigheid, ik leer ze cito-analyse.
quote:
Ten tweede vraag ik me af hoe ver basisvaardigheden in rekenen moeten strekken. Leerlingen moeten "7*5" wel kunnen uitrekenen, daar is vermoedelijk iedereen het wel over eens, maar wat - om maar eens te chargeren - met de derde macht van zeventien? Wat zou jij zelf in ieder geval als minimaal zien?
Daar is geen antwoord op. Vraag 100 mensen, krijg 100 verschillende antwoorden.
Je hebt een basis nodig om ook vooruit te kunnen met de domeinen verhoudingen en meten, en die basis moet breder zijn dan de tafels tot tien. Hoe breed, dat is moeilijk vast te stellen, maar mijn gevoel zegt dat het daarvoor toch wel van belang is om met de hand de nodige bewerkingen te trainen.
pi_156645049
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Waarom zou je immers draagvlak voor je ideeën zoeken als je gewoon eventjes het halve lerarenbestand eruit kan gooien, veel makkelijker toch?
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 18:24:14 #42
79262 Dwersdriever
pi_156645334
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Is prima. Dit is precies het type uitleg waar ik om vroeg. Dank je wel.
We Came A Long Time Ago
pi_156645677
Zijn de leraren wel in staat de stof en methoden goed over te brengen vraag ik me af, of is dit allemaal puur aan iets als IQ af te schuiven?

Als ik aan mijn eigen schooltijd, al was het van korte duur, terugdenk dan waren er amper leraren die iets fatsoenlijk konden overbrengen.

Of een gebrek aan iets anders wellicht.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_156657869
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 18:38 schreef I-care het volgende:
Zijn de leraren wel in staat de stof en methoden goed over te brengen vraag ik me af, of is dit allemaal puur aan iets als IQ af te schuiven?

Als ik aan mijn eigen schooltijd, al was het van korte duur, terugdenk dan waren er amper leraren die iets fatsoenlijk konden overbrengen.

Of een gebrek aan iets anders wellicht.
Nee dat kunnen ze niet meer. De rekenmethodes die mijn kinderen leren zijn omslachtig, inefficient en niet uit te leggen. Staartdelingen nieuwe stijl is een lachtertje. Vermenigvuldigen van grote getallen (ZONDER rekenmachine) is al helemaal bedroevend.
Ik leg mijn kinderen zelf uit hoe het moet en ze snappen het in 1 keer. Krijg ik daarna een boze juffrouw op mijn dak dat ik me er niet mee moet bemoeien.
Nou ik doe het toch en blijft het ook doen.
Ik heb aardig wat leraressen in mijn vriendengroep en stuk voor stuk kunnen ze niet het rekenen in groep 8 zelf doen of uitleggen, en ze vinden het nog normaal ook, want dat is toch ook echt veelst te moeilijk!

Ik vind het gek dat rekenen nog op het middelbaar onderwijs wordt gegeven trouwens. Ik wist dat helemaal niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 08:54:35 #45
79262 Dwersdriever
pi_156661009
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 18:38 schreef I-care het volgende:

Zou ik dan altijd enorm veel geluk hebben gehad? Zowel op de lagere school als daarna heb ik talloze leuke, bevlogen, deskundige, betrokken en talentvolle leraren en leraressen gehad die hun best deden leerlingen zo goed mogelijk klaar te stomen voor de toekomst.
We Came A Long Time Ago
pi_156661014
Zie hier de teloorgang van het Nederlands onderwijs.
pi_156661029
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 08:54 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Zou ik dan altijd enorm veel geluk hebben gehad? Zowel op de lagere school als daarna heb ik talloze leuke, bevlogen, deskundige, betrokken en talentvolle leraren en leraressen gehad die hun best deden leerlingen zo goed mogelijk klaar te stomen voor de toekomst.
Misschien wel ja. Ik had in elk geval het geluk dit allemaal niet mee te mogen maken.

Het is nogal lastig een algemene uitspraak te doen, vandaar de vraag ook.
pi_156661067
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 00:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee dat kunnen ze niet meer. De rekenmethodes die mijn kinderen leren zijn omslachtig, inefficient en niet uit te leggen. Staartdelingen nieuwe stijl is een lachtertje. Vermenigvuldigen van grote getallen (ZONDER rekenmachine) is al helemaal bedroevend.
Ik leg mijn kinderen zelf uit hoe het moet en ze snappen het in 1 keer. Krijg ik daarna een boze juffrouw op mijn dak dat ik me er niet mee moet bemoeien.
Nou ik doe het toch en blijft het ook doen.
Ik heb aardig wat leraressen in mijn vriendengroep en stuk voor stuk kunnen ze niet het rekenen in groep 8 zelf doen of uitleggen, en ze vinden het nog normaal ook, want dat is toch ook echt veelst te moeilijk!

Ik vind het gek dat rekenen nog op het middelbaar onderwijs wordt gegeven trouwens. Ik wist dat helemaal niet.
En groot gelijk heb je als je ziet dat de schoolmethode niet werkt.

En als het wijdverspreid is dan moet men toch eens gaan kijken naar de didactisch vaardigheden binnen de eigen club.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 09:55:50 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156661886
Zou Laks nog kamerleden de rekentoets laten maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 10:20:22 #50
346939 Janneke141
pi_156662268
quote:
15s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 08:55 schreef Scorpie het volgende:
Zie hier de teloorgang van het Nederlands onderwijs.
Hoe had het bewust doorzetten van een niet-werkende toets, en het daarmee laten zakken van een grote groep leerlingen, precies bijgedragen aan beter onderwijs?
pi_156664078
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 17:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sterker: zodra bij wiskunde cijfers worden vervangen door letters en opgaven abstracter worden, heb je inzicht nodig. Hoe kan je goed rekenen met letters als je niet kon rekenen met cijfers? Vereenvoudigen van breuken met letters kan een rekenmachine niet voor je doen, daar waar leerlingen dit met cijfers vaak wel met de rekenmachine deden.

In mijn optiek ligt het probleem deels bij het teveel gebruiken van de rekenmachine in het onderwijs. Zodra een leerling altijd naar zijn (grafische) rekenmachine kan grijpen, wordt inzicht minder getraind. Op deze manier verleer je het hoofdrekenen - waar ik rekenen met pen en papier ook onder reken - sneller en kom je in de problemen bij 'echte' wiskunde. En over het veelgehoorde bezwaar dat sommen vaak 'te moeilijk zijn' om uit het hoofd te doen: veel sommen kun je dusdanig maken dat iedereen met een behoorlijk hoofdrekenniveau dit moet kunnen doen. Ik studeer nu wiskunde en heb nog geen rekenmachine aangeraakt. Wiskunde draait niet om rekenmachines, alhoewel dat op de middelbare school vaak wel zo lijkt.
pi_156665234
Dat mensen moeite hebben met een dergelijk laag rekenniveau laat wel zien dat veel mis is met het huidige onderwijs.

Ben wel eens benieuwd wat er zal gebeuren wanneer de overheid elke regelt over het onderwijs schrapt en gewon weer vertrouwen heeft in ouders en docenten degelijk onderwijs te kiezen en van docenten het te geven.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:18:24 #53
346939 Janneke141
pi_156665525
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 12:11 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Sterker: zodra bij wiskunde cijfers worden vervangen door letters en opgaven abstracter worden, heb je inzicht nodig. Hoe kan je goed rekenen met letters als je niet kon rekenen met cijfers? Vereenvoudigen van breuken met letters kan een rekenmachine niet voor je doen, daar waar leerlingen dit met cijfers vaak wel met de rekenmachine deden.

In mijn optiek ligt het probleem deels bij het teveel gebruiken van de rekenmachine in het onderwijs. Zodra een leerling altijd naar zijn (grafische) rekenmachine kan grijpen, wordt inzicht minder getraind. Op deze manier verleer je het hoofdrekenen - waar ik rekenen met pen en papier ook onder reken - sneller en kom je in de problemen bij 'echte' wiskunde. En over het veelgehoorde bezwaar dat sommen vaak 'te moeilijk zijn' om uit het hoofd te doen: veel sommen kun je dusdanig maken dat iedereen met een behoorlijk hoofdrekenniveau dit moet kunnen doen. Ik studeer nu wiskunde en heb nog geen rekenmachine aangeraakt. Wiskunde draait niet om rekenmachines, alhoewel dat op de middelbare school vaak wel zo lijkt.
Helemaal mee eens.
pi_156665715
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 12:11 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Ik heb nog redelijk geluk gehad denk ik bij ons op school. Wij mochten pas de rekenmachine gebruiken als wij het ook zonder konden.
pi_156665864
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
Helemaal mee eens.
Denk jij eigenlijk dat het Nederlandse onderwijs zou kunnen functioneren zonder een ministerie dat zich met het onderwijs bemoeit? (Aannemende dat de huidige subsidie voor het onderwijs niet vervalt.)
  woensdag 7 oktober 2015 @ 13:43:04 #56
346939 Janneke141
pi_156666015
quote:
7s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 13:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Denk jij eigenlijk dat het Nederlandse onderwijs zou kunnen functioneren zonder een ministerie dat zich met het onderwijs bemoeit? (Aannemende dat de huidige subsidie voor het onderwijs niet vervalt.)
Absoluut, alhoewel je zou kunnen beargumenteren dat het wel handig kan zijn om wat eindtermen vast te stellen. En er zal toch iets geregeld moeten worden m.b.t. financiering.
  maandag 12 oktober 2015 @ 16:03:22 #57
346939 Janneke141
pi_156782675
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Afgelopen dinsdag 6 oktober hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het rekenonderwijs.

Kamerbrief over invoering van referentieniveaus taal en rekenen

Naar aanleiding van deze brief vond op woensdag 7 oktober een debat plaats in de Tweede kamer. Tijdens dit debat bleek dat een Kamermeerderheid vindt dat het rekenonderwijs op het vmbo, havo en mbo nog niet voldoende op orde is om de rekentoets dit jaar mee te laten tellen voor het behalen van het diploma. Dat zou betekenen dat deze leerlingen de rekentoets gewoon blijven maken, maar dat de uitslag het huidige schooljaar alleen op het vwo meetelt voor het behalen van het diploma. Voor het vmbo, havo en mbo telt het resultaat nog niet mee voor het behalen van het diploma, maar wordt het cijfer wel vermeld op de cijferlijst.

Tijdens het debat zijn ook moties ingediend. Hierover vindt komende dinsdag 13 oktober stemming plaats in de Tweede Kamer. Pas nadat de stemming heeft plaatsgevonden is duidelijk voor welke maatregelen een Kamermeerderheid is. Het Steunpunt Taal en Rekenen VO zal na de stemming in de Tweede Kamer zo spoedig mogelijk een servicedocument sturen, waarmee u nader wordt geïnformeerd over de laatste stand van zaken rondom de rekentoets. Vanuit het College voor Toetsen en Examens ontvangt u bovendien zo spoedig mogelijk de nieuwe brochure Kaders rekentoets.

In het debat werd het belang van goed rekenonderwijs door alle partijen erkend. De scholen kunnen ook in 2016 rekenen op de ondersteuning vanuit het Steunpunt Taal en Rekenen VO. Zodra de stemmingen achter de rug zijn, vindt een informatie-update plaats.

Met vriendelijke groet,
Roel Endert
Plaatsvervangend directeur Voortgezet Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Morgen wordt er dus (hopelijk) meer duidelijk over de gevolgen voor leerlingen en scholen.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:44:54 #58
346939 Janneke141
pi_156806632
Stemming over de moties hebben inmiddels plaatsgevonden. De motie waarin van Meenen (D66) oproept tot het geheel afschaffen van de rekentoets is verworpen, maar de meest cruciale motie van het geheel, die van Jadnanananananasing (PvdA) c.s. is aangenomen. De tekst van die motie luidt
quote:
MOTIE VAN HET LID JADNANANSING C.S.
Voorgesteld 7 oktober 2015
De Kamer, gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de regering vaststelt dat de verbetering van rekenvaardigheden bij leerlingen in het mbo nog te ver achterblijft om de rekentoets mee te laten tellen voor het behalen van een diploma;

constaterende dat dit volgens de toetsingsresultaten voor 2015 ook geldt voor leerlingen op havo en vmbo, maar dat de regering hier de rekentoets nog wel wil laten meetellen voor een diploma;

overwegende dat grote aantallen leerlingen in zowel het mbo als het havo en het vmbo komend jaar hun diploma niet hadden behaald omdat zij de rekentoets niet halen, ondanks de gepleegde inzet op verbetering van het rekenonderwijs;

van mening dat leerlingen niet de dupe mogen worden van ontoereikend rekenonderwijs door ze een diploma te onthouden;

van mening dat de inzet op verbetering van de rekenvaardigheden bij leerlingen onverkort doorgezet moet worden;

verzoekt de regering, om voor zowel mbo-, als vmbo- als havoleerlingen de rekentoets niet te laten meetellen voor het kunnen behalen van een diploma zolang deze toets een te hoge drempel voor veel jongeren vormt om een diploma te kunnen behalen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Jadnanansing Bisschop Jasper van Dijk Rog Van Meenen
Wat effectief inhoudt dat de rekentoets op vmbo, havo en mbo tot nader order niet meetelt voor het behalen van een diploma. Moties om het cijfer niet op het diploma te zetten, en om voorgaande dan ook maar voor het vwo te laten gelden, hebben het niet gehaald.

Volgend jaar begint dit hele circus dus weer opnieuw. Nu al zin in.
pi_156823954
quote:
verzoekt de regering, om voor zowel mbo-, als vmbo- als havoleerlingen de rekentoets niet te laten meetellen voor het kunnen behalen van een diploma zolang deze toets een te hoge drempel voor veel jongeren vormt om een diploma te kunnen behalen,
Die formulering lijkt me wat ongelukkig. Gaat dat net als dit jaar beoordeeld worden aan de hand van de behaalde resultaten? Dat gaat dan nog wat worden. Als ik als leerling moest kiezen tussen me voorbereiden op een examen dat niet meetelt en een examen dat wel meetelt, dan wist ik wel waar mijn prioriteit lag. Op die manier blijft de drempel altijd te hoog; althans voor diegenen die toch al wat zwakker zijn in rekenen.
pi_156824802
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
Stemming over de moties hebben inmiddels plaatsgevonden. De motie waarin van Meenen (D66) oproept tot het geheel afschaffen van de rekentoets is verworpen, maar de meest cruciale motie van het geheel, die van Jadnanananananasing (PvdA) c.s. is aangenomen. De tekst van die motie luidt

[..]

Wat effectief inhoudt dat de rekentoets op vmbo, havo en mbo tot nader order niet meetelt voor het behalen van een diploma. Moties om het cijfer niet op het diploma te zetten, en om voorgaande dan ook maar voor het vwo te laten gelden, hebben het niet gehaald.

Puur even een opmerking voor de vorm en ter informatie (het zal namelijk heus wel gebeuren), maar een minister is niet verplicht om aangenomen moties uit te voeren. Die mag zij gewoon naast zich neerleggen. Het gebeurt alleen niet erg vaak. Eentje die ik herinner vond plaats in Rutte-I: toen zei een CDA-minister bijvoorbeeld over de door de Tweede Kamer aangenomen motie om weigerambtenaren aan te pakken "hier ga ik niets mee doen".

Wil er maar mee zeggen dat je bij een door de TK aangenomen motie nooit met zekerheid kunt zeggen dat het nu -dus- gaat gebeuren.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 09:46:04 #61
346939 Janneke141
pi_156824993
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 09:32 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Puur even een opmerking voor de vorm en ter informatie (het zal namelijk heus wel gebeuren), maar een minister is niet verplicht om aangenomen moties uit te voeren. Die mag zij gewoon naast zich neerleggen. Het gebeurt alleen niet erg vaak. Eentje die ik herinner vond plaats in Rutte-I: toen zei een CDA-minister bijvoorbeeld over de door de Tweede Kamer aangenomen motie om weigerambtenaren aan te pakken "hier ga ik niets mee doen".

Wil er maar mee zeggen dat je bij een door de TK aangenomen motie nooit met zekerheid kunt zeggen dat het nu -dus- gaat gebeuren.
Ja, weet ik, maar bedankt voor de aanvulling. Ik denk echter niet dat de positie van de minister van OCW lang houdbaar blijft als ze deze motie zou negeren.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 09:46:41 #62
346939 Janneke141
pi_156825005
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 07:48 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Die formulering lijkt me wat ongelukkig. Gaat dat net als dit jaar beoordeeld worden aan de hand van de behaalde resultaten? Dat gaat dan nog wat worden. Als ik als leerling moest kiezen tussen me voorbereiden op een examen dat niet meetelt en een examen dat wel meetelt, dan wist ik wel waar mijn prioriteit lag. Op die manier blijft de drempel altijd te hoog; althans voor diegenen die toch al wat zwakker zijn in rekenen.
Klopt, dit is een waardeloos open einde.

Overigens wel een aanvulling: rekenen is een vaardigheid (eigenlijk een set vaardigheden) die je beheerst of niet, en die je traint en onderhoudt met veel oefenen. Als de scholen hun aandacht voor het vak niet laten zakken, dan moeten de leerlingen normaal gesproken voldoende oefening krijgen in de rekenlessen om zo'n examen te moeten halen, ook als ze er zelf niet voor gaan 'leren' in de voorbereiding.
Het grootste nadeel op dit moment voor zowel mbo als vo is dat de leerlingen niet op een fatsoenlijk niveau beginnen aan de opleiding.

[ Bericht 23% gewijzigd door Janneke141 op 14-10-2015 10:04:08 ]
pi_156826650
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zoek me blauw op internet, ik heb de Volkskrant van voorpagina tot column van Aaf uitgespeld, ik kan er nergens iets over vinden. Waar halen jullie je info vandaan?
pi_156826742
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 09:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klopt, dit is een waardeloos open einde.

Overigens wel een aanvulling: rekenen is een vaardigheid (eigenlijk een set vaardigheden) die je beheerst of niet, en die je traint en onderhoudt met veel oefenen. Als de scholen hun aandacht voor het vak niet laten zakken, dan moeten de leerlingen normaal gesproken voldoende oefening krijgen in de rekenlessen om zo'n examen te moeten halen, ook als ze er zelf niet voor gaan 'leren' in de voorbereiding.
Het grootste nadeel op dit moment voor zowel mbo als vo is dat de leerlingen niet op een fatsoenlijk niveau beginnen aan de opleiding.
Het zou een vak moeten zijn dat meetelt voor de overgang van eerste, tweede en volgende klassen, dan heb je die toets aan het eind niet meer nodig. Ook moet die toets het rekenen toetsen, en niet het begrijpend lezen en niet met instinkers werken.
Ook zou in het (basis)-onderwijs beter onderkend moeten worden dat vakken als muziek, tekenen, handvaardigheid en gymnastiek van belang zijn voor het ontwikkelen van het "rekengebied" in de hersenen, dus meer dan alleen leuk en te belangrijk om slecht onderwijs in te geven of helemaal te laten vallen ('omdat het me niet ligt, omdat ik niet kan zingen").
pi_156827405
quote:
Ik bekijk nu voor het eerst eens serieus deze voorbeeldtoetsen. Als dit echt het niveau is voor het MBO, dan mag er wel eens wat gaan gebeuren op de basisschool. Een deel van de sommen heb ik terug kunnen vinden in m'n rekenschriftje van de basisschool. Dit mag echt geen enkel probleem zijn voor een leerling op het MBO. Zelf was ik echt niet best met rekenen, maar zelfs ik kan mij hier nog doorheen worstelen.

Ik heb een hekel aan de mensen die roepen dat vroeger alles beter was, maar in dit specifieke geval moet ik deze roeptoeters helaas gelijk geven. Dit is niet best.........
pi_156827715
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:12 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Ik bekijk nu voor het eerst eens serieus deze voorbeeldtoetsen. Als dit echt het niveau is voor het MBO, dan mag er wel eens wat gaan gebeuren op de basisschool. Een deel van de sommen heb ik terug kunnen vinden in m'n rekenschriftje van de basisschool. Dit mag echt geen enkel probleem zijn voor een leerling op het MBO. Zelf was ik echt niet best met rekenen, maar zelfs ik kan mij hier nog doorheen worstelen.

Ik heb een hekel aan de mensen die roepen dat vroeger alles beter was, maar in dit specifieke geval moet ik deze roeptoeters helaas gelijk geven. Dit is niet best.........
Ik geef zelf het vak rekenen aan enkele MBO-klassen en ik merk dat het voor de meeste scholieren veel te simpel is (genoeg scholieren wiens rekenvaardigheden serieus vrij indrukwekkend zijn) maar voor een deel van hen (voornamelijk geconcentreerd in de creatieve- en kunstopleidingen) is het echt amper te doen en zij zitten dan voor het toetsmoment (aan het begin van het jaar wordt bepaald of je in het 'goede' of het 'slechte' klasje komt) al enorm te stressen of beginnen te huilen tijdens de toets.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:19:40 #67
346939 Janneke141
pi_156828653
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 11:29 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ik zoek me blauw op internet, ik heb de Volkskrant van voorpagina tot column van Aaf uitgespeld, ik kan er nergens iets over vinden. Waar halen jullie je info vandaan?
Site van de tweede kamer en interne mails van Examenblad.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:24:12 #68
346939 Janneke141
pi_156828767
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:30 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik geef zelf het vak rekenen aan enkele MBO-klassen en ik merk dat het voor de meeste scholieren veel te simpel is (genoeg scholieren wiens rekenvaardigheden serieus vrij indrukwekkend zijn) maar voor een deel van hen (voornamelijk geconcentreerd in de creatieve- en kunstopleidingen) is het echt amper te doen en zij zitten dan voor het toetsmoment (aan het begin van het jaar wordt bepaald of je in het 'goede' of het 'slechte' klasje komt) al enorm te stressen of beginnen te huilen tijdens de toets.
Als ik kijk naar de brugklassen vmbo hier, dan is het vooral afhankelijk van de basisschool die ze heeft afgeleverd. Misschien moeten we daar maar eens een zwarte lijst van maken.
pi_156829231
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:30 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Goed te horen. Uit de berichten in het nieuws krijg je het idee dat rekenen op een slecht niveau zit.

Overigens vind ik wel, dat, als je MBO doet, het niet zoveel uitmaakt of je een technische of creatieve opleiding volgt. Van een student aan het MBO mag je gewoon wel verwachten dat ze deze toets kunnen halen. Het is geen wiskunde. Je kan je anders afvragen of de creatieve opleiding wel de naam MBO mag dragen. Als je MBO-niveau hebt moet je dit gewoon kunnen leren. Het kost de één uiteraard meer moeite dan de ander, maar als je werkelijk MBO-niveau hebt kom je er wel uit.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:50:01 #70
346939 Janneke141
pi_156829326
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:44 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Goed te horen. Uit de berichten in het nieuws krijg je het idee dat rekenen op een slecht niveau zit.

Overigens vind ik wel, dat, als je MBO doet, het niet zoveel uitmaakt of je een technische of creatieve opleiding volgt. Van een student aan het MBO mag je gewoon wel verwachten dat ze deze toets kunnen halen. Het is geen wiskunde. Je kan je anders afvragen of de creatieve opleiding wel de naam MBO mag dragen. Als je MBO-niveau hebt moet je dit gewoon kunnen leren. Het kost de één uiteraard meer moeite dan de ander, maar als je werkelijk MBO-niveau hebt kom je er wel uit.
Die verwachting is vastgesteld in de referentieniveaus van Meijerink en is in wezen wat de toets zou moeten toetsen - mits zowel de toets als het onderwijs op niveau zouden zijn. Het is iets te makkelijk om te veronderstellen dat "men dit gewoon zou moeten kunnen", want dat is gewoon niet zo. Hele groepen moeten daar echt (meer) in getraind worden, en het ligt voor de hand dat mbo'ers aan een economisch gerichte opleiding, los van eventuele specifieke rekenlessen, dat een stuk meer doen dan kapsters, beeldend kunstenaars of hoveniers in opleiding.
pi_156830093
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die verwachting is vastgesteld in de referentieniveaus van Meijerink en is in wezen wat de toets zou moeten toetsen - mits zowel de toets als het onderwijs op niveau zouden zijn. Het is iets te makkelijk om te veronderstellen dat "men dit gewoon zou moeten kunnen", want dat is gewoon niet zo. Hele groepen moeten daar echt (meer) in getraind worden, en het ligt voor de hand dat mbo'ers aan een economisch gerichte opleiding, los van eventuele specifieke rekenlessen, dat een stuk meer doen dan kapsters, beeldend kunstenaars of hoveniers in opleiding.
Hier ben ik het fundamenteel met je oneens. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de één meer affiniteit heeft met iets dan een ander en dat is maar goed ook. Zou dat niet zo zijn, dan zouden we allemaal boekhouder zijn of kapper. Waar het om gaat is dat er wordt gesproken over een bepaald niveau van een opleiding. Van een MBO-er mag je een bepaald algemeen niveau verwachten. Dat geldt niet alleen voor rekenen, maar ook voor bijvoorbeeld taal. Wat mij betreft zijn dat basisvaardigheden en als jij een MBO-opleiding volgt dan mag er dus een bepaald niveau worden verwacht. Ook voor wat betreft bepaalde basisvaardigheden.

Anders is het LBO-niveau (tegenwoordig VMBO, toch?). En daar gaat het denk ik mis. Vroeger was iemand met LBO gewoon een vakman of vrouw. Daar was en is niks mis mee. Tegenwoordig moet je toch wel minimaal MBO gedaan hebben anders tel je niet mee. Daardoor heb je een afwaardering gekregen van het MBO en dus HBO etc.

Het VMBO moet gewoon weer het LBO worden en de waardering krijgen die het verdient. Een goede vakman met een degelijke LBO opleiding is z'n geld ook waard. En van een MBO-er mag je verwachten dat die zo'n rekentoets gewoon kan maken. Kost voor de één moeite voor de ander niet, maar als je echt niet in staat bent om zo'n rekentoets voldoende te maken, dan durf ik wel te stellen, dat in de meesten gevallen deze persoon gewoon niet thuis hoort op het MBO. Een MBO is, of was iig, meer theoretisch, dan een LBO.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 17:33:58 #72
346939 Janneke141
pi_156834305
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 14:24 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Hier ben ik het fundamenteel met je oneens. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de één meer affiniteit heeft met iets dan een ander en dat is maar goed ook. Zou dat niet zo zijn, dan zouden we allemaal boekhouder zijn of kapper. Waar het om gaat is dat er wordt gesproken over een bepaald niveau van een opleiding. Van een MBO-er mag je een bepaald algemeen niveau verwachten. Dat geldt niet alleen voor rekenen, maar ook voor bijvoorbeeld taal. Wat mij betreft zijn dat basisvaardigheden en als jij een MBO-opleiding volgt dan mag er dus een bepaald niveau worden verwacht. Ook voor wat betreft bepaalde basisvaardigheden.
Ik denk dat we het wel degelijk eens zijn, maar de woordkeuze tot wat verwarring leidt.

Van iemand met een mbo-diploma zou je inderdaad mogen verwachten dat ze aantoonbare rekenvaardigheid bezitten. De realiteit is echter dat dat op dit moment niet zo is, en mbo-scholieren zijn verre van autodidact dus die gaan dat echt niet zelf doen; daar hebben ze gewoon les in nodig. Krijgen ze die niet of niet voldoende (in het hele traject po-vo-mbo) dan zakken ze. Als het onderwijs op niveau is en de toets toetst wat er getoetst moet worden, dan kan 98% van de leerlingen gewoon die toets halen. En de gemiddelde meao'er doet dat met weinig moeite, en de kapster moet er harder voor werken - maar dat gaat wel lukken.
pi_156835787
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Site van de tweede kamer en interne mails van Examenblad.
Bij die interne mails kan ik natuurlijk niet. Ik heb van arren moede de vraag maar bij de site van het Ministerie neergelegd en kreeg dit als antwoord:

"Uw kenmerk is E3333382

Geachte mevrouw Rood,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u aangeeft te willen weten wat er gisteren besloten is over de rekentoets in het voortgezet onderwijs.

Het ministerie van OCW heeft begrip voor de zorgen die leven bij ouders, leerlingen en studenten.

Op 6 oktober 2015 hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker een brief aan de Tweede Kamer gestuurd, over onder andere de rekentoets en het rekenexamen. Die brief vindt u hier:

www.rijksoverheid.nl/mini(...)eaus-taal-en-rekenen

Indien zich wijzigingen in het beleid voordoen, zal dit worden gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl. Wij raden u dan ook aan om deze website regelmatig te raadplegen. Op dit moment hebben wij namelijk nog niet meer informatie.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mevrouw Rood.

Met vriendelijke groet,

Olga Keijsers
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid

Wij horen graag van u of u tevreden bent over onze dienstverlening. Via onderstaande link kunt u meewerken aan het burgertevredenheidsonderzoek van Informatie Rijksoverheid."

Dus niets over gisteren, ik word verwezen naar de brief van 6 oktober. Kan je die link voor de Tweede Kamer sturen, want ik ben kennelijk te dom om die zelf te vinden.

Vandaag wel weer een zeer recalcitrant groepje leerlingen, Havo 4. Die krijgen nu van school te horen dat rekenen op het rooster blijft, ongeacht welke zaken er bij de overheid geroepen worden en nog gaan worden, en dat verzuim niet geaccepteerd wordt. Hopelijk houden ze in Den Haag toch eens op met knuppels in het hoenderhok te gooien en olie op het vuur,
  woensdag 14 oktober 2015 @ 18:51:53 #74
346939 Janneke141
pi_156835855
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 18:49 schreef la_perle_rouge het volgende:

Dus niets over gisteren, ik word verwezen naar de brief van 6 oktober. Kan je die link voor de Tweede Kamer sturen, want ik ben kennelijk te dom om die zelf te vinden.
http://www.tweedekamer.nl(...)detail?id=2015P15382
quote:
Vandaag wel weer een zeer recalcitrant groepje leerlingen, Havo 4. Die krijgen nu van school te horen dat rekenen op het rooster blijft, ongeacht welke zaken er bij de overheid geroepen worden en nog gaan worden, en dat verzuim niet geaccepteerd wordt. Hopelijk houden ze in Den Haag toch eens op met knuppels in het hoenderhok te gooien en olie op het vuur,
Ja, hier loop ik ook tegenaan in 4 kader. Ik geef een groep leerlingen les die gezakt zijn voor de eerste poging, die roepen nu ook al dat ze thuisblijven en ik heb ze geantwoord dat dat pas mag als de school besluit dat dat uur stopt. Dat wordt vrijdag echt geen gezellig uur.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 21:29:47 #75
379943 Paper_Tiger
pi_156839760
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 18:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

http://www.tweedekamer.nl(...)detail?id=2015P15382

[..]

Ja, hier loop ik ook tegenaan in 4 kader. Ik geef een groep leerlingen les die gezakt zijn voor de eerste poging, die roepen nu ook al dat ze thuisblijven en ik heb ze geantwoord dat dat pas mag als de school besluit dat dat uur stopt. Dat wordt vrijdag echt geen gezellig uur.
Respect voor die school die het lef heeft onderwijs aan te bieden.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 23:06:40 #76
346939 Janneke141
pi_156842826
quote:
14s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 21:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Respect voor die school die het lef heeft onderwijs aan te bieden.
:?
  donderdag 15 oktober 2015 @ 08:02:37 #77
379943 Paper_Tiger
pi_156845608
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 23:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:?
Niet braaf luisteren naar wat de sukkels in de kamer zeggen maar gewoon consequent naar eigen inzicht goed onderwijs aanbieden. zo zouden alle scholen moeten werken. dan is er tenminste onderscheidend vermogen en markt in onderwijsland.
pi_156845698
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:12 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Ik vraag me af, hoe jij het zou doen wanneer je op MBO zit en geen rekenen hebt gehad.
pi_156845701
Ach ja, laten we het onderwijs ook maar nivelleren. Waarom maken we iedereen niet gewoon doctorandus? Nog beter voor Nederland.
pi_156847121
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 08:22 schreef SixSixOne het volgende:

[..]

Ik vraag me af, hoe jij het zou doen wanneer je op MBO zit en geen rekenen hebt gehad.
Als ik geen rekenen zou hebben gehad, dan zou ik die toets slecht maken. Ik ben nl geen beste rekenaar. Alleen ga ik er vanuit dat rekenen iets is wat gewoon wordt onderwezen op de basisschool en daarna ook op het VMBO of een andere vooropleiding. En ik ga er vanuit dat iemand die op een MBO zit een bepaald niveau heeft. Wat doe je anders op een MBO.
Deze combinatie moet, incl wat extra moeite voor de slechte rekenaars, gewoon voldoende zijn om die toets te maken.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 10:34:41 #81
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_156847388
quote:

[..]

Ach, je hebt nu ongeschoolde leerlingen in de klas, omdat het kan.
pi_156847399
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 17:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat we het wel degelijk eens zijn, maar de woordkeuze tot wat verwarring leidt.

Van iemand met een mbo-diploma zou je inderdaad mogen verwachten dat ze aantoonbare rekenvaardigheid bezitten. De realiteit is echter dat dat op dit moment niet zo is, en mbo-scholieren zijn verre van autodidact dus die gaan dat echt niet zelf doen; daar hebben ze gewoon les in nodig. Krijgen ze die niet of niet voldoende (in het hele traject po-vo-mbo) dan zakken ze. Als het onderwijs op niveau is en de toets toetst wat er getoetst moet worden, dan kan 98% van de leerlingen gewoon die toets halen. En de gemiddelde meao'er doet dat met weinig moeite, en de kapster moet er harder voor werken - maar dat gaat wel lukken.
Waar gaat het volgens jou in beginsel dan mis? Is dat misschien al op de basisschool?

Mijn conclusie uit je woorden is nl dat het bedroevend is gesteld met het rekenonderwijs. Zelf heb ik al jaren niet meer serieus aan hoofdrekenen gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier op de zaak snel even naar m'n rekenmachine grijp, daarnaast ben ik gewoon geen hoofdrekenwonder (geen schrift vol groene rondjes, G-tjes en stickertjes, zeg maar). Als ik dan zo'n toets niet heel moeilijk vind, dan moet dat dus in mijn ogen voor iemand die nu op het MBO zit, al helemaal geen probleem zijn. Uitzonderingen daargelaten.
pi_156852118
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 10:18 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Als ik geen rekenen zou hebben gehad, dan zou ik die toets slecht maken. Ik ben nl geen beste rekenaar. Alleen ga ik er vanuit dat rekenen iets is wat gewoon wordt onderwezen op de basisschool en daarna ook op het VMBO of een andere vooropleiding. En ik ga er vanuit dat iemand die op een MBO zit een bepaald niveau heeft. Wat doe je anders op een MBO.
Deze combinatie moet, incl wat extra moeite voor de slechte rekenaars, gewoon voldoende zijn om die toets te maken.
Daar heeft u zeker gelijk in, als ik kijk naar mijn.
Als ik zo terug kijk heb geen goede scholing gehad, ik begon pas toen ik 7 was aan mij school. (alhoewel, dat was een "speciale school")
Als ik mijn broertje en zusje zie, zie ik dat ze een betere scholing krijgen.
Daarmee heb ik het over breuken en keer sommen.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 15:38:43 #84
379943 Paper_Tiger
pi_156853011
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 08:23 schreef Braindead2000 het volgende:
Ach ja, laten we het onderwijs ook maar nivelleren. Waarom maken we iedereen niet gewoon doctorandus? Nog beter voor Nederland.
Vooral geen moeilijke vragen op een examen. Daar kunnen onze kinderen niet tegen. Zeker als blijkt dat sommigen het wel kunnen.
pi_156853043
quote:
Wat een niveau ook :') dat zijn groep 8 vragen.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 15:42:39 #86
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156853077
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 10:35 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Waar gaat het volgens jou in beginsel dan mis?
Het gaat mis bij de gedachte dat elk kind elk niveau aan kan.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 17:09:21 #87
346939 Janneke141
pi_156854635
quote:
14s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 15:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het gaat mis bij de gedachte dat elk kind elk niveau aan kan.
Die gedachte is er niet en die gedachte is er ook nooit geweest, behalve dan bij een klein gezelschap ouders dat vindt dat hun kind voor het vwo gemaakt is terwijl alle zinvolle indicatoren erop wijzen dat dat niet zo is.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 17:30:59 #88
346939 Janneke141
pi_156855070
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 10:35 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Waar gaat het volgens jou in beginsel dan mis? Is dat misschien al op de basisschool?

Mijn conclusie uit je woorden is nl dat het bedroevend is gesteld met het rekenonderwijs.
Het was bedroevend gesteld. In het voortgezet onderwijs en de vervolgopleidingen was het rekenonderwijs gewoon afwezig; een situatie die pas is veranderd na de adviezen van Meijerink in 2008 en de naderende invoering van het rekenexamen. Hierbij is het goed te vermelden dat de invoering achterstevoren is gegaan: eerst het mbo, daarna het voortgezet onderwijs en over het basisonderwijs denkt eigenlijk nog steeds niemand na. Veel rekenonderwijs in het primair onderwijs volgt een visie die, in mijn optiek, contraproductief is. Volgens mij is er ook maar weinig kwaliteitscontrole op.

Daarbij moet je je realiseren dat veranderingen in het onderwijs tijd kosten. Om een globaal overzicht te geven van de tijdlijn op de vmbo-afdeling van onze school:
Medio 2008: Adviezen commissie Meijerink.
Medio 2009: Aankondiging rekenexamen
(Voor het schooljaar 2009-2010 kun je dan eigenlijk niets meer doen)
Schooljaar 2010/2011: Rekenlessen worden onderdeel van het wiskundeprogramma. Echte onderwijsmiddelen zijn nog niet beschikbaar; er wordt gewerkt met een rekenboek van de wiskundemethode dat matig voldoet en met materialen die bedoeld zijn voor de basisschool. De lessentabel is niet aangepast, dus er is tijd te weinig.
Schooljaar 2011/2012: Er wordt voor het eerst een uur rekenen ingeroosterd voor de leerlingen in de onderbouw, dat wordt gegeven door de wiskundedocenten. Er wordt een methode aangeschaft die eigenlijk bedoeld is voor het mbo (iets anders is er nog niet) en die, naar veel later blijkt, absoluut niet aansluit op de vragen zoals die worden gesteld in het rekenexamen. De methode blijkt veel te lastig voor leerlingen vmbo-basis.
Schooljaar 2012/2013: De methode blijft in gebruik bij gebrek aan beter, maar er is nu een versie beschikbaar op niveau vmbo-bb. Voor het eerst vraagt iemand zich af of wiskundedocenten eigenlijk wel zijn opgeleid om lessen in rekenvaardigheid te geven. Het meerjarig lesprogramma voor rekenen is in concept opgesteld, en moet in de komende jaren verder worden uitgewerkt.

De lichting die in dat schooljaar begon, doet dit jaar examen. Ze hebben vanaf het begin af aan les gehad volgens een lesprogramma dat nog rammelend in de steigers stond, met een methode die niet voor hun bedoeld was, door docenten die hier niet specifiek voor zijn opgeleid. Toch denk ik dat het ons op vmbo-k, t en havo gelukt zou zijn om 98% te laten slagen. Moeten we nu leerlingen op andere scholen, waar het misschien minder goed van de grond gekomen was, gaan afrekenen op het feit dat hun school het lesprogramma nog niet op orde had, of op het feit dat de overheid iets bedenkt en daarna onvoldoende nadenkt over de uitvoering?
Ik denk van niet. Dat verandert echter niets aan het feit dat de ingeslagen weg moet worden doorgezet, en als dat betekent dat we het examen laten meetellen in 2017, 2019 of 2021, so be it. De lichting die dit jaar examen doet, kan namelijk zeker beter rekenen dan de vorige. En de lichting van 2017 kan het weer ietsje beter - want die hebben er nog beter onderwijs in gehad.

En was dat niet het doel? Dat het niveau omhoog zou gaan?
quote:
Zelf heb ik al jaren niet meer serieus aan hoofdrekenen gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier op de zaak snel even naar m'n rekenmachine grijp, daarnaast ben ik gewoon geen hoofdrekenwonder (geen schrift vol groene rondjes, G-tjes en stickertjes, zeg maar). Als ik dan zo'n toets niet heel moeilijk vind, dan moet dat dus in mijn ogen voor iemand die nu op het MBO zit, al helemaal geen probleem zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Welk niveau onderwijs heb je zelf gedaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 15-10-2015 18:07:23 ]
pi_156858757
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daarbij moet je je realiseren dat veranderingen in het onderwijs tijd kosten. Om een globaal overzicht te geven van de tijdlijn op de vmbo-afdeling van onze school:
Medio 2008: Adviezen commissie Meijerink.
Medio 2009: Aankondiging rekenexamen
(Voor het schooljaar 2009-2010 kun je dan eigenlijk niets meer doen)
Schooljaar 2010/2011: Rekenlessen worden onderdeel van het wiskundeprogramma. Echte onderwijsmiddelen zijn nog niet beschikbaar; er wordt gewerkt met een rekenboek van de wiskundemethode dat matig voldoet en met materialen die bedoeld zijn voor de basisschool. De lessentabel is niet aangepast, dus er is tijd te weinig.
Schooljaar 2011/2012: Er wordt voor het eerst een uur rekenen ingeroosterd voor de leerlingen in de onderbouw, dat wordt gegeven door de wiskundedocenten. Er wordt een methode aangeschaft die eigenlijk bedoeld is voor het mbo (iets anders is er nog niet) en die, naar veel later blijkt, absoluut niet aansluit op de vragen zoals die worden gesteld in het rekenexamen. De methode blijkt veel te lastig voor leerlingen vmbo-basis.
Schooljaar 2012/2013: De methode blijft in gebruik bij gebrek aan beter, maar er is nu een versie beschikbaar op niveau vmbo-bb. Voor het eerst vraagt iemand zich af of wiskundedocenten eigenlijk wel zijn opgeleid om lessen in rekenvaardigheid te geven. Het meerjarig lesprogramma voor rekenen is in concept opgesteld, en moet in de komende jaren verder worden uitgewerkt.
Als het zo onder elkaar staat, wordt "alles" een stuk logischer.
pi_156871572
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het was bedroevend gesteld. In het voortgezet onderwijs en de vervolgopleidingen was het rekenonderwijs gewoon afwezig; een situatie die pas is veranderd na de adviezen van Meijerink in 2008 en de naderende invoering van het rekenexamen.................

En was dat niet het doel? Dat het niveau omhoog zou gaan?

[..]

Welk niveau onderwijs heb je zelf gedaan?
Duidelijk verhaal. Goed dat er iig serieus naar gekeken wordt. Het enig wat ik me nog wel afvraag is: Moet het niveau van het rekenonderwijs op de basisscholen niet gewoon omhoog?
Als jullie nog zoveel tijd in het rekenonderwijs moeten steken, dan lijkt het mij dat er op de basisscholen gewoon te weinig wordt gedaan aan rekenen of het lesprogramma rammelt.

Wat mij betreft zijn er 2 primaire pijlers van het onderwijs; Rekenen en taal. Taal in de breedste zin van het woord. Grammaticaal moet het goed zijn, maar je moet ook begrijpen wat je leest. Voor alle theoretische vakken geldt dat je in meer of mindere maten over beide vaardigheden moet beschikken. Anders loop je linksom of rechtsom vast.

Zelf heb ik MAVO, MBO en uiteindelijk HBO gedaan. De belangrijkste reden dat ik eerst naar de MAVO ben gegaan/gestuurd was, omdat ik qua rekenvaardigheid geen HAVO niveau had. Niks mis met een goeie degelijke ouderwetse dorps-MAVO......
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:09:27 #91
346939 Janneke141
pi_156871682
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:03 schreef EenzameFietser het volgende:
Duidelijk verhaal. Goed dat er iig serieus naar gekeken wordt. Het enig wat ik me nog wel afvraag is: Moet het niveau van het rekenonderwijs op de basisscholen niet gewoon omhoog?
Als jullie nog zoveel tijd in het rekenonderwijs moeten steken, dan lijkt het mij dat er op de basisscholen gewoon te weinig wordt gedaan aan rekenen of het lesprogramma rammelt.

Ja, dat klopt. Het is op zijn zachtst gezegd krom dat wij een vastgesteld eindniveau met onze leerlingen moeten halen, terwijl het beginniveau volledig open ligt. Ik ben op zich niet zo'n voorstander van het overmatig testen en toetsen van leerlingen op jonge(re) leeftijd, en een verplicht rekenexamen voor groep-8-leerlingen, zoals sommigen dat wel voorstaan, zie ik dan ook absoluut niet zitten.

Maar er moet wel een kwaliteitsslag worden gemaakt in het basisonderwijs. Ik ben geen expert op dat gebied, maar een van de grootste problemen die ik tegenkom is dat we leerlingen in klas één verwelkomen die, volgens de overdracht van de basisschoolleerkracht, "rekent in groep 6". De gemiddelde leerling volgt een leerlijn, die schuin omhoog loopt. Waar het echter bij dergelijke leerlingen op neerkomt, is dat die lijn niet minder schuin is gaan lopen vanaf groep 6, maar gestopt is. Een flatline, zeg maar. Die hebben geen flauw idee wat een procent is en hoeveel centimeters er in een meter zitten, omdat ze dat punt gewoon nooit hebben bereikt. Dat is bijna niet recht te breien met een uurtje in de week op het vmbo. Rekentoets of niet, maar dat is een zeer ongewenste situatie.
pi_156878964
Teveel toetsen is denk ik ook zeker niet de oplossing. Wat mij betreft is op de basisschool een cito-toets meer dan voldoende. Handig als indicator van het niveau, maar moet ook niet bindend zijn voor wat betreft het studie-advies. Zoals ik het nu zie, na wat heen en weer gediscussieer, moet het niveau van het rekenonderwijs op de basisscholen drastisch omhoog, zodat het merendeel van de kinderen een rekenniveau heeft wat aansluit op het vervolg onderwijs.

Ik zie het ook niet gebeuren dat iemand die rekent op niveau groep 6 dat in de brugklas nog gaat bijtrekken. Feitelijk wordt de plank eigenlijk ook misgeslagen op het moment dat jullie op het vmbo de rekenachterstand moeten inhalen die ontstaan is op de basisschool. Eigenlijk is de conclusie dat het probleem niet bij vmbo's, havo's mbo's etc ligt, maar al eerder ontstaat op de basisschool.

Dus is de vraag: Waarom gaat het mis op de basisschool?
pi_156879802
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 17:20 schreef EenzameFietser het volgende:
Teveel toetsen is denk ik ook zeker niet de oplossing. Wat mij betreft is op de basisschool een cito-toets meer dan voldoende. Handig als indicator van het niveau, maar moet ook niet bindend zijn voor wat betreft het studie-advies. Zoals ik het nu zie, na wat heen en weer gediscussieer, moet het niveau van het rekenonderwijs op de basisscholen drastisch omhoog, zodat het merendeel van de kinderen een rekenniveau heeft wat aansluit op het vervolg onderwijs.

Ik zie het ook niet gebeuren dat iemand die rekent op niveau groep 6 dat in de brugklas nog gaat bijtrekken. Feitelijk wordt de plank eigenlijk ook misgeslagen op het moment dat jullie op het vmbo de rekenachterstand moeten inhalen die ontstaan is op de basisschool. Eigenlijk is de conclusie dat het probleem niet bij vmbo's, havo's mbo's etc ligt, maar al eerder ontstaat op de basisschool.

Dus is de vraag: Waarom gaat het mis op de basisschool?
Dat komt door dat 'Realistisch Rekenen' toch? Als ik zie hoe extreem ingewikkeld zaken als een staartdeling of een vermenigvuldiging van 2 getallen boven de 10 wordt gemaakt, kan ik me wel voorstellen dat als je dat een jaar of 5 niet meer hebt gebruikt, de kennis nogal weggezakt is.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 18:25:23 #94
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_156880147
Wel mooi hoe er zo weinig steun is naar verbetering van scholing vanuit de overheid, dat ze makkelijk de eisen aanscherpen voor een betere arbeidsmarkt geschiktheid == $$
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:29:24 #95
346939 Janneke141
pi_156881306
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 18:05 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Dat komt door dat 'Realistisch Rekenen' toch? Als ik zie hoe extreem ingewikkeld zaken als een staartdeling of een vermenigvuldiging van 2 getallen boven de 10 wordt gemaakt, kan ik me wel voorstellen dat als je dat een jaar of 5 niet meer hebt gebruikt, de kennis nogal weggezakt is.
Dit zijn in principe twee verschillende dingen, die wel min of meer tegelijkertijd zijn ingevoerd.

De 'nieuwe' staartdeling is didactischer een veel fijnere manier om een deelsom uit te voeren, dan de oude variant. De oude is vooral een aaneenschakeling van cijfertjes zetten en aanhalen in een volgorde die op het eerste oog helemaal niet logisch is. Daar komt bij dat je de tafel van de deler precies moet kennen, en als je deelt door 29 is dat voor een rekenzwakke leerling een onoverkomelijk probleem. Voor een goede rekenaar is de 'nieuwe' manier even snel als de oude, alleen wordt het anders opgeschreven. Voor de zwakkere rekenaar is de nieuwe manier een groot voordeel, omdat de kans dat hij/zij op een goed antwoord uitkomt, veel groter is. Als je behoefte hebt aan voorbeelden, wil ik die in een volgende post wel geven.
Voor het algoritme om onder elkaar te vermenigvuldigen, geldt trouwens ongeveer hetzelfde.

Het realistisch rekenen is deels geboren uit didactische overwegingen (die ik niet deel) en deels uit maatschappelijke ontwikkelingen (die je moeilijk kan ontkennen). Het belang om 7634 x 587 met pen en papier te kunnen uitrekenen, is volledig afwezig in deze tijd met elektronische hulpmiddelen. In de wereld buiten het klaslokaal is het nuttig als je kan rekenen met oppervlaktes, snelheden, prijzen en procenten en het idee van realistisch rekenen is dat daarop wordt getraind door niet alleen kale sommen te oefenen, maar vooral veel rekent binnen een context.
Dit werkt echter alleen als de 'kale' rekenbasis voldoende aanwezig is. Daar lijkt het vooral mis te gaan, en daarvoor zijn de gortdroge rijtjessommen, helaas onontbeerlijk. Maar daar wilden allerlei goeroes vanaf, de kale rekenvaardigheid werd daardoor slechter (duh) en om dat op te lossen werd er ook in het basisonderwijs al veel vaker naar de rekenmachine gegrepen. Het is vooral een gebrek aan aandacht, eigenlijk.

En helaas kom je incidenteel ook nog wel eens een leerkracht tegen die er een potje van maakt. Als je een leerling tegenkomt die beweert dat 23 x 34 = 612 (omdat 20x30 + 3x4) dan denk je al vrij snel dat die leerling gewoon slecht heeft opgelet of in de vakantie na groep 8 iets vergeten is. Maar als je er daarna, in een andere klas, nog een tegenkomt die hetzelfde doet en van dezelfde basisschool komt, dan dringt zich toch een andere conclusie op...
pi_156939920
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 19:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het realistisch rekenen is deels geboren uit didactische overwegingen (die ik niet deel) en deels uit maatschappelijke ontwikkelingen (die je moeilijk kan ontkennen). Het belang om 7634 x 587 met pen en papier te kunnen uitrekenen, is volledig afwezig in deze tijd met elektronische hulpmiddelen. In de wereld buiten het klaslokaal is het nuttig als je kan rekenen met oppervlaktes, snelheden, prijzen en procenten en het idee van realistisch rekenen is dat daarop wordt getraind door niet alleen kale sommen te oefenen, maar vooral veel rekent binnen een context.
Dit werkt echter alleen als de 'kale' rekenbasis voldoende aanwezig is. Daar lijkt het vooral mis te gaan, en daarvoor zijn de gortdroge rijtjessommen, helaas onontbeerlijk. Maar daar wilden allerlei goeroes vanaf, de kale rekenvaardigheid werd daardoor slechter (duh) en om dat op te lossen werd er ook in het basisonderwijs al veel vaker naar de rekenmachine gegrepen. Het is vooral een gebrek aan aandacht, eigenlijk.

Juist op de basisschool moet de kale rekenbasis er in worden gestampt. Je moet uiteindelijk toch leren begrijpen of iig het trucje leren van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. De enige manier is denk ik toch echt de ouderwetse rijtjessommen en stompzinnig opdreunen van de tafels. Het is leuk dat je 31 x 45 kan intoetsen op een rekenmachine, maar als je niet begrijpt hoe dat ding uiteindelijk aan het antwoord komt, dan schiet je er niet echt iets mee op.
  maandag 19 oktober 2015 @ 12:21:34 #97
379943 Paper_Tiger
pi_156941700
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 10:33 schreef EenzameFietser het volgende:

[..]

Juist op de basisschool moet de kale rekenbasis er in worden gestampt. Je moet uiteindelijk toch leren begrijpen of iig het trucje leren van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. De enige manier is denk ik toch echt de ouderwetse rijtjessommen en stompzinnig opdreunen van de tafels. Het is leuk dat je 31 x 45 kan intoetsen op een rekenmachine, maar als je niet begrijpt hoe dat ding uiteindelijk aan het antwoord komt, dan schiet je er niet echt iets mee op.
Dat vind ik dus ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')