Sterker: zodra bij wiskunde cijfers worden vervangen door letters en opgaven abstracter worden, heb je inzicht nodig. Hoe kan je goed rekenen met letters als je niet kon rekenen met cijfers? Vereenvoudigen van breuken met letters kan een rekenmachine niet voor je doen, daar waar leerlingen dit met cijfers vaak wel met de rekenmachine deden.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat de tweede lange post die ik getypt heb, een aardig antwoord geeft op deze post.
Daarbij aanvullend: rekenen is een soort bouwwerk. Vaardigheid in bewerkingen is amper nog noodzakelijk (in het dagelijks leven), maar het is wel de basis voor getalinzicht en daarmee voor alle rekenonderdelen die erop volgen. Denk aan procenten, denk aan rekenen in het metriek stelsel, denk aan rekenen met snelheid.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 12:11 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Sterker: zodra bij wiskunde cijfers worden vervangen door letters en opgaven abstracter worden, heb je inzicht nodig. Hoe kan je goed rekenen met letters als je niet kon rekenen met cijfers? Vereenvoudigen van breuken met letters kan een rekenmachine niet voor je doen, daar waar leerlingen dit met cijfers vaak wel met de rekenmachine deden.
In mijn optiek ligt het probleem deels bij het teveel gebruiken van de rekenmachine in het onderwijs. Zodra een leerling altijd naar zijn (grafische) rekenmachine kan grijpen, wordt inzicht minder getraind. Op deze manier verleer je het hoofdrekenen - waar ik rekenen met pen en papier ook onder reken - sneller en kom je in de problemen bij 'echte' wiskunde. En over het veelgehoorde bezwaar dat sommen vaak 'te moeilijk zijn' om uit het hoofd te doen: veel sommen kun je dusdanig maken dat iedereen met een behoorlijk hoofdrekenniveau dit moet kunnen doen. Ik studeer nu wiskunde en heb nog geen rekenmachine aangeraakt. Wiskunde draait niet om rekenmachines, alhoewel dat op de middelbare school vaak wel zo lijkt.
Ik heb nog redelijk geluk gehad denk ik bij ons op school. Wij mochten pas de rekenmachine gebruiken als wij het ook zonder konden.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 12:11 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Sterker: zodra bij wiskunde cijfers worden vervangen door letters en opgaven abstracter worden, heb je inzicht nodig. Hoe kan je goed rekenen met letters als je niet kon rekenen met cijfers? Vereenvoudigen van breuken met letters kan een rekenmachine niet voor je doen, daar waar leerlingen dit met cijfers vaak wel met de rekenmachine deden.
In mijn optiek ligt het probleem deels bij het teveel gebruiken van de rekenmachine in het onderwijs. Zodra een leerling altijd naar zijn (grafische) rekenmachine kan grijpen, wordt inzicht minder getraind. Op deze manier verleer je het hoofdrekenen - waar ik rekenen met pen en papier ook onder reken - sneller en kom je in de problemen bij 'echte' wiskunde. En over het veelgehoorde bezwaar dat sommen vaak 'te moeilijk zijn' om uit het hoofd te doen: veel sommen kun je dusdanig maken dat iedereen met een behoorlijk hoofdrekenniveau dit moet kunnen doen. Ik studeer nu wiskunde en heb nog geen rekenmachine aangeraakt. Wiskunde draait niet om rekenmachines, alhoewel dat op de middelbare school vaak wel zo lijkt.
Denk jij eigenlijk dat het Nederlandse onderwijs zou kunnen functioneren zonder een ministerie dat zich met het onderwijs bemoeit? (Aannemende dat de huidige subsidie voor het onderwijs niet vervalt.)quote:
Absoluut, alhoewel je zou kunnen beargumenteren dat het wel handig kan zijn om wat eindtermen vast te stellen. En er zal toch iets geregeld moeten worden m.b.t. financiering.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 13:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Denk jij eigenlijk dat het Nederlandse onderwijs zou kunnen functioneren zonder een ministerie dat zich met het onderwijs bemoeit? (Aannemende dat de huidige subsidie voor het onderwijs niet vervalt.)
Morgen wordt er dus (hopelijk) meer duidelijk over de gevolgen voor leerlingen en scholen.quote:Geachte heer/mevrouw,
Afgelopen dinsdag 6 oktober hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het rekenonderwijs.
Kamerbrief over invoering van referentieniveaus taal en rekenen
Naar aanleiding van deze brief vond op woensdag 7 oktober een debat plaats in de Tweede kamer. Tijdens dit debat bleek dat een Kamermeerderheid vindt dat het rekenonderwijs op het vmbo, havo en mbo nog niet voldoende op orde is om de rekentoets dit jaar mee te laten tellen voor het behalen van het diploma. Dat zou betekenen dat deze leerlingen de rekentoets gewoon blijven maken, maar dat de uitslag het huidige schooljaar alleen op het vwo meetelt voor het behalen van het diploma. Voor het vmbo, havo en mbo telt het resultaat nog niet mee voor het behalen van het diploma, maar wordt het cijfer wel vermeld op de cijferlijst.
Tijdens het debat zijn ook moties ingediend. Hierover vindt komende dinsdag 13 oktober stemming plaats in de Tweede Kamer. Pas nadat de stemming heeft plaatsgevonden is duidelijk voor welke maatregelen een Kamermeerderheid is. Het Steunpunt Taal en Rekenen VO zal na de stemming in de Tweede Kamer zo spoedig mogelijk een servicedocument sturen, waarmee u nader wordt geïnformeerd over de laatste stand van zaken rondom de rekentoets. Vanuit het College voor Toetsen en Examens ontvangt u bovendien zo spoedig mogelijk de nieuwe brochure Kaders rekentoets.
In het debat werd het belang van goed rekenonderwijs door alle partijen erkend. De scholen kunnen ook in 2016 rekenen op de ondersteuning vanuit het Steunpunt Taal en Rekenen VO. Zodra de stemmingen achter de rug zijn, vindt een informatie-update plaats.
Met vriendelijke groet,
Roel Endert
Plaatsvervangend directeur Voortgezet Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Wat effectief inhoudt dat de rekentoets op vmbo, havo en mbo tot nader order niet meetelt voor het behalen van een diploma. Moties om het cijfer niet op het diploma te zetten, en om voorgaande dan ook maar voor het vwo te laten gelden, hebben het niet gehaald.quote:MOTIE VAN HET LID JADNANANSING C.S.
Voorgesteld 7 oktober 2015
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de regering vaststelt dat de verbetering van rekenvaardigheden bij leerlingen in het mbo nog te ver achterblijft om de rekentoets mee te laten tellen voor het behalen van een diploma;
constaterende dat dit volgens de toetsingsresultaten voor 2015 ook geldt voor leerlingen op havo en vmbo, maar dat de regering hier de rekentoets nog wel wil laten meetellen voor een diploma;
overwegende dat grote aantallen leerlingen in zowel het mbo als het havo en het vmbo komend jaar hun diploma niet hadden behaald omdat zij de rekentoets niet halen, ondanks de gepleegde inzet op verbetering van het rekenonderwijs;
van mening dat leerlingen niet de dupe mogen worden van ontoereikend rekenonderwijs door ze een diploma te onthouden;
van mening dat de inzet op verbetering van de rekenvaardigheden bij leerlingen onverkort doorgezet moet worden;
verzoekt de regering, om voor zowel mbo-, als vmbo- als havoleerlingen de rekentoets niet te laten meetellen voor het kunnen behalen van een diploma zolang deze toets een te hoge drempel voor veel jongeren vormt om een diploma te kunnen behalen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Jadnanansing Bisschop Jasper van Dijk Rog Van Meenen
Die formulering lijkt me wat ongelukkig. Gaat dat net als dit jaar beoordeeld worden aan de hand van de behaalde resultaten? Dat gaat dan nog wat worden. Als ik als leerling moest kiezen tussen me voorbereiden op een examen dat niet meetelt en een examen dat wel meetelt, dan wist ik wel waar mijn prioriteit lag. Op die manier blijft de drempel altijd te hoog; althans voor diegenen die toch al wat zwakker zijn in rekenen.quote:verzoekt de regering, om voor zowel mbo-, als vmbo- als havoleerlingen de rekentoets niet te laten meetellen voor het kunnen behalen van een diploma zolang deze toets een te hoge drempel voor veel jongeren vormt om een diploma te kunnen behalen,
Puur even een opmerking voor de vorm en ter informatie (het zal namelijk heus wel gebeuren), maar een minister is niet verplicht om aangenomen moties uit te voeren. Die mag zij gewoon naast zich neerleggen. Het gebeurt alleen niet erg vaak. Eentje die ik herinner vond plaats in Rutte-I: toen zei een CDA-minister bijvoorbeeld over de door de Tweede Kamer aangenomen motie om weigerambtenaren aan te pakken "hier ga ik niets mee doen".quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
Stemming over de moties hebben inmiddels plaatsgevonden. De motie waarin van Meenen (D66) oproept tot het geheel afschaffen van de rekentoets is verworpen, maar de meest cruciale motie van het geheel, die van Jadnanananananasing (PvdA) c.s. is aangenomen. De tekst van die motie luidt
[..]
Wat effectief inhoudt dat de rekentoets op vmbo, havo en mbo tot nader order niet meetelt voor het behalen van een diploma. Moties om het cijfer niet op het diploma te zetten, en om voorgaande dan ook maar voor het vwo te laten gelden, hebben het niet gehaald.
Volgend jaar begint dit hele circus dus weer opnieuw. Nu al zin in.
Ja, weet ik, maar bedankt voor de aanvulling. Ik denk echter niet dat de positie van de minister van OCW lang houdbaar blijft als ze deze motie zou negeren.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Puur even een opmerking voor de vorm en ter informatie (het zal namelijk heus wel gebeuren), maar een minister is niet verplicht om aangenomen moties uit te voeren. Die mag zij gewoon naast zich neerleggen. Het gebeurt alleen niet erg vaak. Eentje die ik herinner vond plaats in Rutte-I: toen zei een CDA-minister bijvoorbeeld over de door de Tweede Kamer aangenomen motie om weigerambtenaren aan te pakken "hier ga ik niets mee doen".
Wil er maar mee zeggen dat je bij een door de TK aangenomen motie nooit met zekerheid kunt zeggen dat het nu -dus- gaat gebeuren.
Klopt, dit is een waardeloos open einde.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 07:48 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Die formulering lijkt me wat ongelukkig. Gaat dat net als dit jaar beoordeeld worden aan de hand van de behaalde resultaten? Dat gaat dan nog wat worden. Als ik als leerling moest kiezen tussen me voorbereiden op een examen dat niet meetelt en een examen dat wel meetelt, dan wist ik wel waar mijn prioriteit lag. Op die manier blijft de drempel altijd te hoog; althans voor diegenen die toch al wat zwakker zijn in rekenen.
Ik zoek me blauw op internet, ik heb de Volkskrant van voorpagina tot column van Aaf uitgespeld, ik kan er nergens iets over vinden. Waar halen jullie je info vandaan?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
Stemming over de moties hebben inmiddels plaatsgevonden. De motie waarin van Meenen (D66) oproept tot het geheel afschaffen van de rekentoets is verworpen, maar de meest cruciale motie van het geheel, die van Jadnanananananasing (PvdA) c.s. is aangenomen. De tekst van die motie luidt
[..]
Wat effectief inhoudt dat de rekentoets op vmbo, havo en mbo tot nader order niet meetelt voor het behalen van een diploma. Moties om het cijfer niet op het diploma te zetten, en om voorgaande dan ook maar voor het vwo te laten gelden, hebben het niet gehaald.
Volgend jaar begint dit hele circus dus weer opnieuw. Nu al zin in.
Het zou een vak moeten zijn dat meetelt voor de overgang van eerste, tweede en volgende klassen, dan heb je die toets aan het eind niet meer nodig. Ook moet die toets het rekenen toetsen, en niet het begrijpend lezen en niet met instinkers werken.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, dit is een waardeloos open einde.
Overigens wel een aanvulling: rekenen is een vaardigheid (eigenlijk een set vaardigheden) die je beheerst of niet, en die je traint en onderhoudt met veel oefenen. Als de scholen hun aandacht voor het vak niet laten zakken, dan moeten de leerlingen normaal gesproken voldoende oefening krijgen in de rekenlessen om zo'n examen te moeten halen, ook als ze er zelf niet voor gaan 'leren' in de voorbereiding.
Het grootste nadeel op dit moment voor zowel mbo als vo is dat de leerlingen niet op een fatsoenlijk niveau beginnen aan de opleiding.
Ik bekijk nu voor het eerst eens serieus deze voorbeeldtoetsen. Als dit echt het niveau is voor het MBO, dan mag er wel eens wat gaan gebeuren op de basisschool. Een deel van de sommen heb ik terug kunnen vinden in m'n rekenschriftje van de basisschool. Dit mag echt geen enkel probleem zijn voor een leerling op het MBO. Zelf was ik echt niet best met rekenen, maar zelfs ik kan mij hier nog doorheen worstelen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 12:42 schreef Dagonet het volgende:
We hebben het dus over dingen als:
https://www.examenbladmbo(...)s-bekijken/2014-2015
Voorbeeld 2F
Voorbeeld 3F
Ik geef zelf het vak rekenen aan enkele MBO-klassen en ik merk dat het voor de meeste scholieren veel te simpel is (genoeg scholieren wiens rekenvaardigheden serieus vrij indrukwekkend zijn) maar voor een deel van hen (voornamelijk geconcentreerd in de creatieve- en kunstopleidingen) is het echt amper te doen en zij zitten dan voor het toetsmoment (aan het begin van het jaar wordt bepaald of je in het 'goede' of het 'slechte' klasje komt) al enorm te stressen of beginnen te huilen tijdens de toets.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:12 schreef EenzameFietser het volgende:
[..]
Ik bekijk nu voor het eerst eens serieus deze voorbeeldtoetsen. Als dit echt het niveau is voor het MBO, dan mag er wel eens wat gaan gebeuren op de basisschool. Een deel van de sommen heb ik terug kunnen vinden in m'n rekenschriftje van de basisschool. Dit mag echt geen enkel probleem zijn voor een leerling op het MBO. Zelf was ik echt niet best met rekenen, maar zelfs ik kan mij hier nog doorheen worstelen.
Ik heb een hekel aan de mensen die roepen dat vroeger alles beter was, maar in dit specifieke geval moet ik deze roeptoeters helaas gelijk geven. Dit is niet best.........
Site van de tweede kamer en interne mails van Examenblad.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:29 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik zoek me blauw op internet, ik heb de Volkskrant van voorpagina tot column van Aaf uitgespeld, ik kan er nergens iets over vinden. Waar halen jullie je info vandaan?
Als ik kijk naar de brugklassen vmbo hier, dan is het vooral afhankelijk van de basisschool die ze heeft afgeleverd. Misschien moeten we daar maar eens een zwarte lijst van maken.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:30 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik geef zelf het vak rekenen aan enkele MBO-klassen en ik merk dat het voor de meeste scholieren veel te simpel is (genoeg scholieren wiens rekenvaardigheden serieus vrij indrukwekkend zijn) maar voor een deel van hen (voornamelijk geconcentreerd in de creatieve- en kunstopleidingen) is het echt amper te doen en zij zitten dan voor het toetsmoment (aan het begin van het jaar wordt bepaald of je in het 'goede' of het 'slechte' klasje komt) al enorm te stressen of beginnen te huilen tijdens de toets.
Goed te horen. Uit de berichten in het nieuws krijg je het idee dat rekenen op een slecht niveau zit.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:30 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik geef zelf het vak rekenen aan enkele MBO-klassen en ik merk dat het voor de meeste scholieren veel te simpel is (genoeg scholieren wiens rekenvaardigheden serieus vrij indrukwekkend zijn) maar voor een deel van hen (voornamelijk geconcentreerd in de creatieve- en kunstopleidingen) is het echt amper te doen en zij zitten dan voor het toetsmoment (aan het begin van het jaar wordt bepaald of je in het 'goede' of het 'slechte' klasje komt) al enorm te stressen of beginnen te huilen tijdens de toets.
Die verwachting is vastgesteld in de referentieniveaus van Meijerink en is in wezen wat de toets zou moeten toetsen - mits zowel de toets als het onderwijs op niveau zouden zijn. Het is iets te makkelijk om te veronderstellen dat "men dit gewoon zou moeten kunnen", want dat is gewoon niet zo. Hele groepen moeten daar echt (meer) in getraind worden, en het ligt voor de hand dat mbo'ers aan een economisch gerichte opleiding, los van eventuele specifieke rekenlessen, dat een stuk meer doen dan kapsters, beeldend kunstenaars of hoveniers in opleiding.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:44 schreef EenzameFietser het volgende:
[..]
Goed te horen. Uit de berichten in het nieuws krijg je het idee dat rekenen op een slecht niveau zit.
Overigens vind ik wel, dat, als je MBO doet, het niet zoveel uitmaakt of je een technische of creatieve opleiding volgt. Van een student aan het MBO mag je gewoon wel verwachten dat ze deze toets kunnen halen. Het is geen wiskunde. Je kan je anders afvragen of de creatieve opleiding wel de naam MBO mag dragen. Als je MBO-niveau hebt moet je dit gewoon kunnen leren. Het kost de één uiteraard meer moeite dan de ander, maar als je werkelijk MBO-niveau hebt kom je er wel uit.
Hier ben ik het fundamenteel met je oneens. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de één meer affiniteit heeft met iets dan een ander en dat is maar goed ook. Zou dat niet zo zijn, dan zouden we allemaal boekhouder zijn of kapper. Waar het om gaat is dat er wordt gesproken over een bepaald niveau van een opleiding. Van een MBO-er mag je een bepaald algemeen niveau verwachten. Dat geldt niet alleen voor rekenen, maar ook voor bijvoorbeeld taal. Wat mij betreft zijn dat basisvaardigheden en als jij een MBO-opleiding volgt dan mag er dus een bepaald niveau worden verwacht. Ook voor wat betreft bepaalde basisvaardigheden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die verwachting is vastgesteld in de referentieniveaus van Meijerink en is in wezen wat de toets zou moeten toetsen - mits zowel de toets als het onderwijs op niveau zouden zijn. Het is iets te makkelijk om te veronderstellen dat "men dit gewoon zou moeten kunnen", want dat is gewoon niet zo. Hele groepen moeten daar echt (meer) in getraind worden, en het ligt voor de hand dat mbo'ers aan een economisch gerichte opleiding, los van eventuele specifieke rekenlessen, dat een stuk meer doen dan kapsters, beeldend kunstenaars of hoveniers in opleiding.
Ik denk dat we het wel degelijk eens zijn, maar de woordkeuze tot wat verwarring leidt.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 14:24 schreef EenzameFietser het volgende:
[..]
Hier ben ik het fundamenteel met je oneens. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de één meer affiniteit heeft met iets dan een ander en dat is maar goed ook. Zou dat niet zo zijn, dan zouden we allemaal boekhouder zijn of kapper. Waar het om gaat is dat er wordt gesproken over een bepaald niveau van een opleiding. Van een MBO-er mag je een bepaald algemeen niveau verwachten. Dat geldt niet alleen voor rekenen, maar ook voor bijvoorbeeld taal. Wat mij betreft zijn dat basisvaardigheden en als jij een MBO-opleiding volgt dan mag er dus een bepaald niveau worden verwacht. Ook voor wat betreft bepaalde basisvaardigheden.
Bij die interne mails kan ik natuurlijk niet. Ik heb van arren moede de vraag maar bij de site van het Ministerie neergelegd en kreeg dit als antwoord:quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Site van de tweede kamer en interne mails van Examenblad.
http://www.tweedekamer.nl(...)detail?id=2015P15382quote:Op woensdag 14 oktober 2015 18:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
Dus niets over gisteren, ik word verwezen naar de brief van 6 oktober. Kan je die link voor de Tweede Kamer sturen, want ik ben kennelijk te dom om die zelf te vinden.
Ja, hier loop ik ook tegenaan in 4 kader. Ik geef een groep leerlingen les die gezakt zijn voor de eerste poging, die roepen nu ook al dat ze thuisblijven en ik heb ze geantwoord dat dat pas mag als de school besluit dat dat uur stopt. Dat wordt vrijdag echt geen gezellig uur.quote:Vandaag wel weer een zeer recalcitrant groepje leerlingen, Havo 4. Die krijgen nu van school te horen dat rekenen op het rooster blijft, ongeacht welke zaken er bij de overheid geroepen worden en nog gaan worden, en dat verzuim niet geaccepteerd wordt. Hopelijk houden ze in Den Haag toch eens op met knuppels in het hoenderhok te gooien en olie op het vuur,
Respect voor die school die het lef heeft onderwijs aan te bieden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
http://www.tweedekamer.nl(...)detail?id=2015P15382
[..]
Ja, hier loop ik ook tegenaan in 4 kader. Ik geef een groep leerlingen les die gezakt zijn voor de eerste poging, die roepen nu ook al dat ze thuisblijven en ik heb ze geantwoord dat dat pas mag als de school besluit dat dat uur stopt. Dat wordt vrijdag echt geen gezellig uur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |