Welk massagraf?quote:Op donderdag 24 september 2015 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met dit referendum is het tenminste mogelijk om íets te doen tegen de mars richting het massagraf waarin de EU ons dwingt. Beter iets dan niets.
Rationeel gezien natuurlijk niet. Maar voor het gevoel van de mensen wel degelijk. FOK! is een relatief gematigd-links forum. Lees eens op GS, elsevier of de Telegraaf hoe de mensen er over denken! Ze konden geen kant meer op. En nu hebben ze dat referendum! 300!quote:Op donderdag 24 september 2015 23:04 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Welk massagraf?![]()
En wie maakt mij af? Alexander Pechtold zelf? Of boze Poetin?
Sorry hoor, maar dit gaat nergens over, en dit referendum gaat daar al helemaal niet over.
Onzin. Dit gaat niets veranderen. Zie het gedoe met de EU-grondwet. Andere omslag maar hetzelfde document blijft over.quote:Op donderdag 24 september 2015 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met dit referendum is het tenminste mogelijk om íets te doen tegen de mars richting het massagraf waarin de EU ons dwingt. Beter iets dan niets.
Iets hé. Iets. Dus bijvoorbeeld een hokje inkleuren. Iets doen. Ik heb het niet over iets stoppen of veranderen of zelfs maar effect genereren. Gewoon, iets doen!quote:Op donderdag 24 september 2015 23:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Onzin. Dit gaat niets veranderen. Zie het gedoe met de EU-grondwet. Andere omslag maar hetzelfde document blijft over.
Ah het was retoriek, zeg dat dan meteenquote:Op donderdag 24 september 2015 23:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rationeel gezien natuurlijk niet. Maar voor het gevoel van de mensen wel degelijk. FOK! is een relatief gematigd-links forum. Lees eens op GS, elsevier of de Telegraaf hoe de mensen er over denken! Ze konden geen kant meer op. En nu hebben ze dat referendum! 300!
Zo wordt het beleefd.
Hoogstens krijg je dan een nieuw bijzinnetje in het associatieverdrag die ongeveer luidt: 'Met oog voor bestaande zorgen......'.quote:Op donderdag 24 september 2015 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iets hé. Iets. Dus bijvoorbeeld een hokje inkleuren. Iets doen. Ik heb het niet over iets stoppen of veranderen of zelfs maar effect genereren. Gewoon, iets doen!
Gatverdamme zeg. Iemand in z'n mond spugen doe je nooit maar dan ook nooit. Geen excuses voor.quote:Op donderdag 24 september 2015 23:09 schreef LXIV het volgende:
Je hebt ook zo'n filmpje over Joden en die worden de gaskamer ingeleid. En al die Joden ondergaan dat als schapen. Maar één meisje spuugt dan zo'n Duitser in zijn smoel. Dat veranderde haar situatie niet, maar ze deed dan toch maar iets.
quote:Op donderdag 24 september 2015 23:09 schreef LXIV het volgende:
Je hebt ook zo'n filmpje over Joden en die worden de gaskamer ingeleid. En al die Joden ondergaan dat als schapen. Maar één meisje spuugt dan zo'n Duitser in zijn smoel. Dat veranderde haar situatie niet, maar ze deed dan toch maar iets.
Het effect zit hem in het houden van het referendum zelf. Totaal niet in de uitvoering van dat associatieverdrag. Die illusie heb ik echt nooit gehadquote:Op donderdag 24 september 2015 23:12 schreef Morendo het volgende:
[..]
Hoogstens krijg je dan een nieuw bijzinnetje in het associatieverdrag die ongeveer luidt: 'Met oog voor bestaande zorgen......'.
quote:Op donderdag 24 september 2015 23:13 schreef Morendo het volgende:
[..]
Gatverdamme zeg. Iemand in z'n mond spugen doe je nooit maar dan ook nooit. Geen excuses voor.
Daar is helemaal geen filmpje van?quote:Op donderdag 24 september 2015 23:09 schreef LXIV het volgende:
Google maar eens op 'kinky jewish chick spits fat old German in the mouth'.quote:Op donderdag 24 september 2015 23:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Daar is helemaal geen filmpje van?
Behalve de Russische propagandaquote:Op vrijdag 25 september 2015 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een duidelijk verhaal! Dan kunnen sommige mensen hier flauw roepen dat er geen zinnig woord uit GeenStijl komt of zo maar inhoudelijk is er niets mis met dit filmpje.
Die 300k halen ze morgen al volgensmij. Als het ondertussen al niet gehaald is tenminste.twitter:geenstijl twitterde op donderdag 24-09-2015 om 21:27:07286.223. #tussenstand #geenpeilhttp://t.co/RsLcQITduR reageer retweet
Nee, sorry. Ik kan het initiatief waarderen, maar dit is een eenzijdig en gekleurd propaganda-filmpje.quote:Op vrijdag 25 september 2015 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een duidelijk verhaal! Dan kunnen sommige mensen hier flauw roepen dat er geen zinnig woord uit GeenStijl komt of zo maar inhoudelijk is er niets mis met dit filmpje.
Jij hebt helemaal gelijk knul, dat wil je horen toch, kan je moreel superieure stompje weer eens omhoog staan.quote:Op donderdag 24 september 2015 23:11 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Ah het was retoriek, zeg dat dan meteen
Had ik toch nog gelijk dat het nergens over ging. Ik snap het wel hoor. Ik zou mij na 13 jaar centrum-rechts ook als rechts persoon in het nauw gedreven voelen
Hoe zit het dan, volgens jou?quote:Op vrijdag 25 september 2015 00:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, sorry. Ik kan het initiatief waarderen, maar dit is een eenzijdig en gekleurd propaganda-filmpje.
Eh nee, ik zie graag dat het wel gaat lukken, alleen ben ik totaal geen fan van Geenstijl en dergelijke zooi.quote:Op donderdag 24 september 2015 18:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, jij vindt het treurig omdat je waarschijnlijk het liefste ziet dat het niet gaat lukken.
Je weet dat de Telegraaf het grootste bereik van alle kranten heeft?
Held.quote:Op vrijdag 25 september 2015 03:28 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Eh nee, ik zie graag dat het wel gaat lukken, alleen ben ik totaal geen fan van Geenstijl en dergelijke zooi.
Desondanks heb ik wel getekend en heb ik zelfs anderen opgeroepen hetzelfde te doen.
Eigenlijk verdenk ik Geenstijl er van dat ze dit vooral doen om er zelf beter van te worden. Goed voor de naamsbekendheid van hun site en lekker veel kliks genereren. Nu met de actie, als het referendum doorgaat dan kun je hier nog maanden mee voort, met leuke artikeltjes op hun site.quote:Op donderdag 24 september 2015 22:45 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Heeft ook prachtige oneliners opgeleverd als:
• Als je voor democratie bent, MOET je tekenen.
• Laat een geluid horen tegen Europa
• Stem tegen VVD66, teken het referendum.
Kan mij voorstellen, dat je als NPO dit niet dagelijks gaat uitzenden, als zelfs Geenstijl het referendum niet uit kan leggen. Ook dat filmpje hier boven zit vol met pro-Rusland propaganda.
[..]
Handtekening zetten is wat anders dan op komen dagen bij verkiezingen of het stemmen op een referendum zelf. Het referendum in 2005 was trouwens op die dag alleen in Nederland (in de meeste andere landen was het referendum geannuleerd), de opkomst van 63,3% was in Nederland. De verkiezingen van het Europees Parlement (hoe meer politiek wil je het hebben) in Nederland trok net wat meer dan de helft van dat aantal stemmen. Dus wat ik door zei blijft gewoon overeind:quote:Op donderdag 24 september 2015 22:34 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Maar dat was die in 2005. Door heel Europa. Vanuit de politiek aangeleverd.
Deze heeft met moeite 300.000 stemmen kunnen krijgen. Dat is nog geen 2% van de bevolking.
Ik vind Geenstijl een stel huilerige populistische volksmenners maar ik heb getekend puur om te kijken hoe Den Haag hier nou mee om zal gaan. Aangezien de volgende verkiezingen nog een tijdje van ons af liggen denk ik echt dat ze er maar weinig aandacht aan gaan besteden. Wilders heeft er, gezien de verwachtte uitslag, weer een stokpaardje bij natuurlijk. Maar het tijdstip is niet heel gunstig.quote:Op vrijdag 25 september 2015 06:02 schreef Physsic het volgende:
[..]
Held.![]()
Ik vind dat "ik teken niet, want ik vind geenstijl dom" echt het allerslechtste argument dat je kan geven. Zeg dan gewoon eerlijk dat je totaal niet begrijpt waar het over gaat.
Niks mis mee. Hoeveel andere serieuze media brengen niet bepaalde (politiek gevoelige) onderwerpen aan de kaak en blijven zich daarin vastbijten? Dat GS niet pro-EU is mag wel duidelijk zijn, en aangezien ze daar ook gewoon openlijk voor uitkomen zie ik er ook geen probleem in. Goed juist dat een medium met zo'n groot bereik zich probeert in te zetten voor haar idealen. En ja, deels zal het vast ook wel commercieel gedreven zijn, GS en de TMG zullen vast wel willen bevestigen dat ze niet vies van geld zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2015 07:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Eigenlijk verdenk ik Geenstijl er van dat ze dit vooral doen om er zelf beter van te worden. Goed voor de naamsbekendheid van hun site en lekker veel kliks genereren. Nu met de actie, als het referendum doorgaat dan kun je hier nog maanden mee voort, met leuke artikeltjes op hun site.
Het is in feite toch een nieuws/opiniesite die nu zelf hun eigen nieuws genereert.
Het referendum komt (als ie komt) waarschijnlijk mooi ten tijden van het Nederlandse voorzitterschap van de EU, ik kan me een slechtere timing bedenkenquote:Op vrijdag 25 september 2015 08:34 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik vind Geenstijl een stel huilerige populistische volksmenners maar ik heb getekend puur om te kijken hoe Den Haag hier nou mee om zal gaan. Aangezien de volgende verkiezingen nog een tijdje van ons af liggen denk ik echt dat ze er maar weinig aandacht aan gaan besteden. Wilders heeft er, gezien de verwachtte uitslag, weer een stokpaardje bij natuurlijk. Maar het tijdstip is niet heel gunstig.
0% Net als met de stemming over de EU destijds zal de politiek wel weer een truc verzinnen om het referendum naast zich neer te leggen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:41 schreef DustPuppy het volgende:
Even wet-technisch vraagje:
Neem aan dat er een minimaal opkomstpercentage noodzakelijk is om het referendum geldig te maken. Weet iemand wat dit percentage is?
Ze hoeven geen truc te verzinnen. Het is een raadgevend referendum, geen bindend.quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
0% Net als met de stemming over de EU destijds zal de politiek wel weer een truc verzinnen om het referendum naast zich neer te leggen.
Nouja, truc verzinnen. Het is een raadgevend referendum, om daar niks mee te doen hoeven ze niet eens een truc te verzinnen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
0% Net als met de stemming over de EU destijds zal de politiek wel weer een truc verzinnen om het referendum naast zich neer te leggen.
Als de opkomst hoger is dan 30% en de meerderheid stemt tegen, dan gaat het verdrag in principe niet van kracht, tenzij het parlement weer opnieuw instemt met het verdrag (en de uitslag dus naast zich neerlegt, daarom is het ook een raadgevend en niet een bindend referendum).quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:41 schreef DustPuppy het volgende:
Nieuwe tussenstand:
[ afbeelding ]
Neem aan dat er een minimaal opkomstpercentage noodzakelijk is om het referendum geldig te maken. Weet iemand wat dit percentage is?
30. Keer of 100 al genoemd op elke pagina wel.quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:41 schreef DustPuppy het volgende:
Nieuwe tussenstand:
[ afbeelding ]
Daarom is het dus zinloos en geld verslindend als het door gaat.quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:46 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nouja, truc verzinnen. Het is een raadgevend referendum, om daar niks mee te doen hoeven ze niet eens een truc te verzinnen.
nah zinloos zal het niet zijn mocht de opkomst en de stemming zo uitvallen dat dit een signaal geeft, maar voor het zover is zullen eerst wat hordes genomen moeten wordenquote:Op vrijdag 25 september 2015 08:59 schreef Megumi het volgende:
[..]
Daarom is het dus zinloos en geld verslindend als het door gaat.
Maar 2 belangrijke hordes (eerste 10.000 papier) en 300.000 digitaal zijn nu bijna genomen!quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:00 schreef Re het volgende:
[..]
nah zinloos zal het niet zijn mocht de opkomst en de stemming zo uitvallen dat dit een signaal geeft, maar voor het zover is zullen eerst wat hordes genomen moeten worden
Geld verslindend? De kosten van dit referendum zijn nihil vergeleken met de overige staatsuitgaven. Dat is een hele slechte reden om tegen dit referendum te zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:59 schreef Megumi het volgende:
[..]
directe democratie lijkt me dan ook een goede manier om nooit meer iets gedaan te krijgen. Behalve belastingverlaging.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:02 schreef kovenant het volgende:
als het echt zo is dat het doorgaat en er komt een referendum, en het resultaat word niets mee gedaan dan geeft het wel aan hoe de politiek naar de simpele burger kijkt.
Hoe vaak kan de politiek een uitslag van een referendum naast zich neerleggen en toch blijven klagen over de afstand van de politiek tot de burger en over de politieke interesse van burgers? Vooral een partij als D66 is een lachertje geworden, opgericht om de afstand te verkleinen en burgers meer te betrekken, maar onder de huidige leiding willen ze juist een tegenovergestelde koers varen (met een fractievoorzitter die lachend toegeeft het verdrag niet te hebben gelezen maar toch de grootste voorstander te zijn).quote:Op vrijdag 25 september 2015 08:59 schreef Megumi het volgende:
[..]
In Zwitserland werkt het anders best goed.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:04 schreef Yreal het volgende:
[..]
directe democratie lijkt me dan ook een goede manier om nooit meer iets gedaan te krijgen. Behalve belastingverlaging.
zeker, maar de belangrijkste moeten nog komen, 30% opkomst en een acceptabele uitslag, ik neem aan dat 50/50 de grens is qua percentage?quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar 2 belangrijke hordes (eerste 10.000 papier) en 300.000 digitaal zijn nu bijna genomen!
Zwitserland heeft voor zover ik weet enkel op gemeentelijk niveau directe democratie. In ieder geval niet landelijk.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:06 schreef Igen het volgende:
[..]
In Zwitserland werkt het anders best goed.
Als de referenda bindend zijn en de politiek dan ook "eigen schuld dikke bult" naar de kiezer kan roepen als die per referendum een initiatief-wet hebben ingevoerd die slecht blijkt uit te pakken, dan denken de kiezers ongetwijfeld ook beter na over wat ze stemmen.
Een meerderheid is inderdaad voldoende. De opkomst zal sterk afhangen van hoeveel aandacht er gegeven wordt voor het referendum. De partijen die voor het verdrag zijn (incl. de regering) zullen het ongetwijfeld proberen dood te zwijgen om de opkomst zo laag mogelijk te houden en een zelfde (vanuit hun ogen) tragedie als bij het vorige referendum te voorkomen (toen ook de voorstanders zeer actief campagne voerden).quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:06 schreef Re het volgende:
[..]
zeker, maar de belangrijkste moeten nog komen, 30% opkomst en een acceptabele uitslag, ik neem aan dat 50/50 de grens is qua percentage?
Die 30% opkomst zal nog het moeilijkste zijn. Ik weet welhaast zeker dat er zóveel onvrede is over de EU, veel meer dan bij het vorige referendum, dat ik in praktisch iedere gemeente de tegenstanders in de meerderheid ga vinden.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:06 schreef Re het volgende:
[..]
zeker, maar de belangrijkste moeten nog komen, 30% opkomst en een acceptabele uitslag, ik neem aan dat 50/50 de grens is qua percentage?
Dat doen we inderdaad ook niet door de VVD en de PVDA aan de macht te helpen in de tweede kamer.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:08 schreef Yreal het volgende:
[..]
En natuurlijk gaan mensen niet denken, goh, dit is onze eigen schuld.
Politiek binnen een democratie is eigenlijk een redelijk simpel systeem. Het doel is om met loze beloftes en uitspraken waar in de praktijk nooit iets van waar te maken is zo veel mogelijk stemmen te winnen. Waar de simpele kiezer om de x & y jaren steeds weer in blijft trappen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:02 schreef kovenant het volgende:
als het echt zo is dat het doorgaat en er komt een referendum, en het resultaat word niets mee gedaan dan geeft het wel aan hoe de politiek naar de simpele burger kijkt.
ik denk dat het probleem meer is dat men net tegen dit verdrag stemt omdat het een "slecht" verdrag is maar omdat men tegen de EU is, en tja, dan krijg je verwarring en zo.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:10 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Een meerderheid is inderdaad voldoende. De opkomst zal sterk afhangen van hoeveel aandacht er gegeven wordt voor het referendum. De partijen die voor het verdrag zijn (incl. de regering) zullen het ongetwijfeld proberen dood te zwijgen om de opkomst zo laag mogelijk te houden en een zelfde (vanuit hun ogen) tragedie als bij het vorige referendum te voorkomen (toen ook de voorstanders zeer actief campagne voerden).
maar daar gaat het referendum niet over, dat alles gaat toch niet teruggedraaid worden, enige waar het om gaat is een associatieverdrag met wat landen... dus ook al zal dat worden teruggedraaid de uitkomst zal dan sowieso teleurstellend zijn want verder gaat er weinig gebeuren natuurlijkquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:16 schreef LXIV het volgende:
Kijk maar eens wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is. De eurocrisis en de vele miljarden die naar Griekenland moesten, valse beloftes, nieuwe corruptieschandalen, de incompetentie van de EU om om het even welke crisis (Oekraïne, vluchtelingen etc) aan te pakken, de onderlinge verdeeldheid, de vuile scheldpartijen, de teleurstelling over het vorige referendum, het langzaam doordringen dat de EU burgers zit als nog minder als melkkoeien die enkel hun smoel moeten houden en betalen, de arrogantie en hoogmoed, het Straatsburg-circus wat nog steeds niet opgepakt is en het gestaag vernietigen van onze welvaart en veiligheid door een in een ivoren toren levend inteelt-clubje in Brussel.
Ik verwacht een NEE stem in 80% van de gevallen.
De mensen zullen dit referendum gebruiken als een mogelijkheid hun onvrede over de EU te uiten. Associatieverdrag Schmassociatieverdrag.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:23 schreef Re het volgende:
[..]
maar daar gaat het referendum niet over, dat alles gaat toch niet teruggedraaid worden, enige waar het om gaat is een associatieverdrag met wat landen... dus ook al zal dat worden teruggedraaid de uitkomst zal dan sowieso teleurstellend zijn want verder gaat er weinig gebeuren natuurlijk
ja maar daar gaat het dus niet over en daarmee dus een nietszeggend referendum, de uitkomst is toch teleurstellend voor de tegenstandersquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
De mensen zullen dit referendum gebruiken als een mogelijkheid hun onvrede over de EU te uiten. Associatieverdrag Schmassociatieverdrag.
In dat opzicht wel. Zie het eerder als een grote opiniepeiling. Met de uitslag zal echt niks gedaan worden, ook niet met een opkomst van 50% en 80% NEE-stemmers. Totaal geen invloed op het beleid van de EU.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:25 schreef Re het volgende:
[..]
ja maar daar gaat het dus niet over en daarmee dus een nietszeggend referendum, de uitkomst is toch teleurstellend voor de tegenstanders
De vorige keer voerden de voorstanders precies op die manier campagne; door zeer actief te benaderen waar de grondwet wel en niet over ging en daar hun eigen interpretatie aan te geven (inclusief de bekende VVD-campagnebeelden van Auschwitz). Toen hebben ze zeer actief campagne gevoerd en hebben ze precies het tegenovergesteld bereikt van wat ze wilden (zeer hoge opkomst en een overgrote meerderheid stemde tegen). Waarom zou dat nu wel werken denk je? Doodzwijgen in de hoop op een lage opkomst lijkt me vanuit hun kant handiger.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:20 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat het probleem meer is dat men net tegen dit verdrag stemt omdat het een "slecht" verdrag is maar omdat men tegen de EU is, en tja, dan krijg je verwarring en zo.
En het is het volk wat stemt toch dus hoe zou een partij dit moeten doodzwijgen, denk dat men juist gaat proberen te hameren op waar men eigenlijk voor of tegen stemt en oproepen om toch vooral voor te stemmen... iets waar de tegenstanders niet echt rekening mee lijken te houden, die denken dat alleen de tegenstanders zullen stemmen. Waarom is dat?
maar stel dat er wel iets mee gedaan wordt, associatieverdrag in de prullenbak, wat heeft dat met de EU te maken?quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
In dat opzicht wel. Zie het eerder als een grote opiniepeiling. Met de uitslag zal echt niks gedaan worden, ook niet met een opkomst van 50% en 80% NEE-stemmers. Totaal geen invloed op het beleid van de EU.
Het is (naar mijn mening) naast 'slechts' en verdrag met een paar corrupte landen, ook een signaal naar de EU die alleen maar verder wil uitbreiden en macht naar zich toe wil trekken. Dat heeft al tot veel ellende geleid en als we zo door gaan dan zal dat alleen maar voor meer ellende zorgen. Met het tegenstemmen zul je de EU-trein (nog) niet in de achteruit krijgen, maar het is iig wel een mogelijkheid om aan de noodrem te trekken.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:23 schreef Re het volgende:
[..]
maar daar gaat het referendum niet over, dat alles gaat toch niet teruggedraaid worden, enige waar het om gaat is een associatieverdrag met wat landen... dus ook al zal dat worden teruggedraaid de uitkomst zal dan sowieso teleurstellend zijn want verder gaat er weinig gebeuren natuurlijk
Over de EU mogen we helemaal geen referendum aanvragen, dus wat wil je? Het is iig een eerste signaal (of tweede eigenlijk) wat de bevolking vindt van het uitdijen van de EU. Beter iets dan niets, helaas is er op dit moment niet veel meer mogelijk dan dit.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:33 schreef Re het volgende:
[..]
maar stel dat er wel iets mee gedaan wordt, associatieverdrag in de prullenbak, wat heeft dat met de EU te maken?
opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik geen hoge opkomst nog overweldigende meerderheidquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De vorige keer voerden de voorstanders precies op die manier campagne; door zeer actief te benaderen waar de grondwet wel en niet over ging en daar hun eigen interpretatie aan te geven (inclusief de bekende VVD-campagnebeelden van Auschwitz). Toen hebben ze zeer actief campagne gevoerd en hebben ze precies het tegenovergesteld bereikt van wat ze wilden (zeer hoge opkomst en een overgrote meerderheid stemde tegen). Waarom zou dat nu wel werken denk je? Doodzwijgen in de hoop op een lage opkomst lijkt me vanuit hun kant handiger.
Daarnaast zullen er inderdaad ook andere zaken een rol spelen bij het uitbrengen van een stem, zoals de uitdijing en de groeiende macht van de EU, wat slechts deels met dit verdrag te maken heeft. Je mag best vinden dat (sommige) tegenstanders om de verkeerde redenen tegen het verdrag zullen stemmen, aan de andere kant heeft de grootste voorstander van dit verdrag (kereltje Pechtold) het verdrag niet eens gelezen toen hij er mee instemde (en nog steeds niet!) en dat geeft hij ook nog lachend toe. Dus als je de tegenstanders slecht geïnformeerd vindt, dan moet dat ook gelden voor de voorstanders en zelfs voor politici die nu al hun stem voor dit verdrag hebben uitgesproken!
Met gisteren nog een formulier in de advertentie in de Telegraaf (medegefinancierd door de EUquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:36 schreef Kandijfijn het volgende:
Als de cijfers gegeven door geenpeil kloppen gaat het nog wel eens heel spannend worden vooral wanneer je de foutmarge in overweging neemt.
Benieuwd hoeveel papieren handtekeningen er zijn opgehaald trouwens daar heeft GP natuurlijk geen overzicht over.
nee dat snap ik, maar zo wordt het wel gebracht door de tegenstanders, maar ik merk een doorspekt pessimisme bij de tegenstemmers, op voorhand, apart wel, beetje alvast de nerderlaag accepteren?quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:36 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Over de EU mogen we helemaal geen referendum aanvragen, dus wat wil je? Het is iig een eerste signaal (of tweede eigenlijk) wat de bevolking vindt van het uitdijen van de EU. Beter iets dan niets, helaas is er op dit moment niet veel meer mogelijk dan dit.
Als dat al geen hoge opkomst is, wat is de opkomst van de verkiezingen van het Europese Parlement zelf dan? En die moeten we dan wel serieus nemen? Kom op zeg!quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Re het volgende:
[..]
opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik geen hoge opkomst nog overweldigende meerderheid
Ik denk dat het referendum er komt en dat de meerderheid tegen het verdrag zal stemmen. Dat Den Haag er iets mee gaat doen betwijfel ik echter. Dus hoezo, nederlaag alvast accepteren?quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:39 schreef Re het volgende:
[..]
nee dat snap ik, maar zo wordt het wel gebracht door de tegenstanders, maar ik merk een doorspekt pessimisme bij de tegenstemmers, op voorhand, apart wel, beetje alvast de nerderlaag accepteren?
opkomst was niet enorm hoog (dat stelde je, naast de overweldigende meerderheid)quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:39 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als dat al geen hoge opkomst is, wat is de opkomst van de verkiezingen van het Europese Parlement zelf dan? En die moeten we dan wel serieus nemen? Kom op zeg!
nederlaag dat er toch niets mee gedaan gaat worden, immers ze luisteren toch niet... dat is blijkbaar het uitgangspuntquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat het referendum er komt en dat de meerderheid tegen het verdrag zal stemmen. Dat Den Haag er iets mee gaat doen betwijfel ik echter. Dus hoezo, nederlaag alvast accepteren?
Bijna het dubbele van wat er bij de verkiezingen voor het Europees Parlement zelf komt opdagen. Dus gezien het onderwerp noem ik dat inderdaad enorm hoog.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:40 schreef Re het volgende:
[..]
opkomst was niet enorm hoog (dat stelde je, naast de overweldigende meerderheid)
ok die geef ik je danquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bijna het dubbele van wat er bij de verkiezingen voor het Europees Parlement zelf komt opdagen. Dus gezien het onderwerp noem ik dat inderdaad enorm hoog.
Dat is puur op basis van historische gegevens, het parlement heeft wat dat betreft een negatieve reputatie ja. Er vanuit gaan dat het parlement de burgers dit keer wel serieus neemt is niet echt gestoeld op feiten, ook aangezien de politici zich daar tot nu toe niet (positief) over uit willen spreken. Waarom zou je van wat anders uit moeten gaan in dit geval?quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:41 schreef Re het volgende:
[..]
nederlaag dat er toch niets mee gedaan gaat worden, immers ze luisteren toch niet... dat is blijkbaar het uitgangspunt
Overgrote is subjectief inderdaad, ik leg de grens bij >60%, iemand anders zal dat misschien pas bij >90% doen. Maakt verder ook niet uit, een normale meerderheid (>50%) is in dit geval gewoon voldoende.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:45 schreef Re het volgende:
[..]
ok die geef ik je dan... overgrote meerderheid?
Hoezo? Eerder een bevestiging van hun klacht. Dit werkt hoe dan ook slecht uit voor de regering.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:25 schreef Re het volgende:
[..]
ja maar daar gaat het dus niet over en daarmee dus een nietszeggend referendum, de uitkomst is toch teleurstellend voor de tegenstanders
Ik hoop het, alhoewel een enorm marge natuurlijk leuker zou zijn geweestquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Met gisteren nog een formulier in de advertentie in de Telegraaf (medegefinancierd door de EU) verwacht ik dat de Kiesraad inderdaad ook nog wel een mooie stapel heeft liggen die nog niet meegenomen is in de telling van GS (mijn handtekening zit daar iig ook tussen).
Grappig dat ik dat argument wel vaker hoor door Geenstijl. in het associatieverdrag staan er namelijk ook afspraken waarbij juist corruptie (en criminaliteit) beter zal worden aangepakt. Maar ook betere afspraken wat nu te doen met nucleaire afval, daarnaast bijvoorbeeld ook afspraken met betrekking tot het gemakkelijker maken van import/export en laat Nederland een groot import/export land zijn...quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het is (naar mijn mening) naast 'slechts' en verdrag met een paar corrupte landen, ook een signaal naar de EU die alleen maar verder wil uitbreiden en macht naar zich toe wil trekken. Dat heeft al tot veel ellende geleid en als we zo door gaan dan zal dat alleen maar voor meer ellende zorgen. Met het tegenstemmen zul je de EU-trein (nog) niet in de achteruit krijgen, maar het is iig wel een mogelijkheid om aan de noodrem te trekken.
een signaal is natuurlijk altijd prima, ik merk alleen dat er al flink wat excuses worden rondgeslingerd om toch maar vooral een deceptie te verklarenquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat is puur op basis van historische gegevens, het parlement heeft wat dat betreft een negatieve reputatie ja. Er vanuit gaan dat het parlement de burgers dit keer wel serieus neemt is niet echt gestoeld op feiten, ook aangezien de politici zich daar tot nu toe niet (positief) over uit willen spreken. Waarom zou je van wat anders uit moeten gaan in dit geval?
Neemt niet weg dat een signaal afgeven altijd wenselijk is, ook al is de kans aanzienlijk dat het parlement het gaat negeren. Indirect zal het ongetwijfeld wel invloed hebben; ze zullen voorzichtiger moeten worden wat betreft uitbreiding van de EU, bij reguliere verkiezingen zullen ze nog meer kleur moeten bekennen, etc.
en haters mogen ook stemmen, of mogen die niet stemmen?quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:03 schreef Ronaldsen het volgende:
Een prachtig democratisch initatief, mooi dat het misschien gaat lukken.
Haters gaan haten.
D66 is echt de belichaming van alles wat fout is in de politiek. Lijsttrekkers die hem direct na de verkiezingen smeren (van Mierlo), referendum als zogenaamd kroonjuweel hebben maar als de uitslag je niet aanstaat de uitslag gewoon naast je neerleggen, zogenaamd tegen benoemde burgemeesters zijn en je dan als burgemeester laten benoemen, etc etc... Ik begrijp niet dat mensen er elke keer weer in trappen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:05 schreef MrBadGuy het volgende:
Vooral een partij als D66 is een lachertje geworden, opgericht om de afstand te verkleinen en burgers meer te betrekken, maar onder de huidige leiding willen ze juist een tegenovergestelde koers varen (met een fractievoorzitter die lachend toegeeft het verdrag niet te hebben gelezen maar toch de grootste voorstander te zijn).
Dat snijdt nog altijd meer hout dan tegen stemmen om het tegen stemmen. Want welke associatieverdragen hebben er in de praktijk verkeerd uitgepakt?quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoe vaak kan de politiek een uitslag van een referendum naast zich neerleggen en toch blijven klagen over de afstand van de politiek tot de burger en over de politieke interesse van burgers? Vooral een partij als D66 is een lachertje geworden, opgericht om de afstand te verkleinen en burgers meer te betrekken, maar onder de huidige leiding willen ze juist een tegenovergestelde koers varen (met een fractievoorzitter die lachend toegeeft het verdrag niet te hebben gelezen maar toch de grootste voorstander te zijn).
Cordon sanitaire aanlegt tegen een democratisch gekozen partij waar bij verkiezingen 1.5mln mensen op hebben gestemd. Omdat die mening je niet aan staat.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
D66 is echt de belichaming van alles wat fout is in de politiek. Lijsttrekkers die hem direct na de verkiezingen smeren (van Mierlo), referendum als zogenaamd kroonjuweel hebben maar als de uitslag je niet aanstaat de uitslag gewoon naast je neerleggen, zogenaamd tegen benoemde burgemeesters zijn en je dan als burgemeester laten benoemen, etc etc... Ik begrijp niet dat mensen er elke keer weer in trappen.
Sorry? Dat is volgens mij een hogere opkomst dan de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen en EP..quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Re het volgende:
[..]
opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik geen hoge opkomst nog overweldigende meerderheid
ja die had ik hem al gegeven lieverdquote:Op vrijdag 25 september 2015 10:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sorry? Dat is volgens mij een hogere opkomst dan de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen en EP..
Je kunt ook alweer voorspellen hoe dit gaat lopen. Als die 30% niet wordt gehaald dan zul je van veel politici een triomfantelijk "zie je wel!" horen. Maar de reden dat die 30% moeilijk te halen is komt juist omdat iedereen zo cynisch is geworden over de politiek. Je leest dat ook weer hier in dit topic: veel mensen hebben getekend, maar bijna niemand gelooft dat er iets met de uitslag van het referendum zal worden gedaan!quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die 30% opkomst zal nog het moeilijkste zijn.
Inderdaad. Hetzelfde met de D66 overwinning met de EP verkiezingen een paar jaar terug. De mensen hadden hun buik zó vol van VVD en PvdA, dat ze maar D66 gingen stemmen. Uit ellende. Dat werd dan meteen voorgespiegeld als een stem vóór de EU. Terwijl de stemming helemaal niet pro-EU was.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt ook alweer voorspellen hoe dit gaat lopen. Als die 30% niet wordt gehaald dan zul je van veel politici een triomfantelijk "zie je wel!" horen. Maar de reden dat die 30% moeilijk te halen is komt juist omdat iedereen zo cynisch is geworden over de politiek. Je leest dat ook weer hier in dit topic: veel mensen hebben getekend, maar bijna niemand gelooft dat er iets met de uitslag van het referendum zal worden gedaan!
Dus als het referendum er komt en de opkomst blijft onder de 30% blijft dat is dat iets wat alle politici zich zouden moeten aantrekken.
Zeker, dat is ook het mooie van een referendumquote:Op vrijdag 25 september 2015 10:08 schreef Re het volgende:
[..]
en haters mogen ook stemmen, of mogen die niet stemmen?
Je zou bijna denken dat dit referendum nergens over gaat.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt ook alweer voorspellen hoe dit gaat lopen. Als die 30% niet wordt gehaald dan zul je van veel politici een triomfantelijk "zie je wel!" horen. Maar de reden dat die 30% moeilijk te halen is komt juist omdat iedereen zo cynisch is geworden over de politiek. Je leest dat ook weer hier in dit topic: veel mensen hebben getekend, maar bijna niemand gelooft dat er iets met de uitslag van het referendum zal worden gedaan!
Dus als het referendum er komt en de opkomst blijft onder de 30% blijft dat is dat iets wat alle politici zich zouden moeten aantrekken.
Onder het motto "the proof of the pudding is in the eating" ga ik volgende keer heel principieel stemmen puur op daden en niet op beloften of verkiezingsprogramma's: iedereen die deze zomer VOOR meer geld naar Griekenland heeft gestemd krijgt NOOIT meer mijn stem.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Hetzelfde met de D66 overwinning met de EP verkiezingen een paar jaar terug. De mensen hadden hun buik zó vol van VVD en PvdA, dat ze maar D66 gingen stemmen. Uit ellende. Dat werd dan meteen voorgespiegeld als een stem vóór de EU. Terwijl de stemming helemaal niet pro-EU was.
Dan kom je heel snel uit bij de Piratenpartij volgens mij. Puur omdat zij nog niets hebben kunnen laten zien in de politiek en de rest van de partijen een absurd verschil hebben tussen woorden en daden. Omdat politici.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Onder het motto "the proof of the pudding is in the eating" ga ik volgende keer heel principieel stemmen puur op daden en niet op beloften of verkiezingsprogramma's: iedereen die deze zomer VOOR meer geld naar Griekenland heeft gestemd krijgt NOOIT meer mijn stem.
Dan hou je weinig over.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Onder het motto "the proof of the pudding is in the eating" ga ik volgende keer heel principieel stemmen puur op daden en niet op beloften of verkiezingsprogramma's: iedereen die deze zomer VOOR meer geld naar Griekenland heeft gestemd krijgt NOOIT meer mijn stem.
Dat kan nog lastig worden dan! Maar het rare is, wat dat betreft vind ik D66 relatief weinig hypocriet. Ok, het zijn een stel nichterige en decadente Eurofielen. Maar daar komen ze wel consequent voor uit. Niet net als de VVD, die vlak voor de verkiezingen een paar rants richting EU, migranten en het strafrechtsysteem publiceren en vervolgens keer-op-keer weer op dezelfde voet doorgaan. Ook toen EU echt op de bodem stond tijdens de eurocrisis, bleef Pechtold er gewoon eerlijk voor uitkomen dat hij de EU steunde. Niet mijn cup of tea, maar wel meer respect voor hem dan voor PvdA/VVD/CDA.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mooi zou ik dat niet noemen. Het liefst zou ik een IQ test zien alvorens je stemrecht krijgt.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:33 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Zeker, dat is ook het mooie van een referendum
Belangrijkste is dat een eventueel referendum minimaal heel Europa overgaat. Hopelijk inspireert het andere Europeanen om hetzelfde bij hun regeringen af te gaan dwingen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is ook de hoofdreden (eigenlijk de enige reden) voor mij om voor dat referendum te zijn. Ik maak me geen enkele illusie over de invloed die het op de Nederlandse politiek heeft, maar in het buitenland zal dit zijn uitwerking niet missen. Het is ook nogal wat: een burgerinitiatief dwingt een referendum af om Europa terug te fluiten! In Nederland zijn we wel gewend dat politici referenda over Europa routinematig naast zich neerleggen maar in het buitenland is dat een big deal.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:45 schreef karton2 het volgende:
[..]
Belangrijkste is dat een eventueel referendum minimaal heel Europa overgaat. Hopelijk inspireert het andere Europeanen om hetzelfde bij hun regeringen af te gaan dwingen.
Ik herinner me nog een etentje met een Engelse officier, waarin ik hem vertelde dat het toen onlangs gehouden referendum 'non-binding' was. Hij kon daar echt met zijn pet niet bij. Hoezo non-binding? Waarom een referendum houden als de uitslag genegeerd kan worden zonder enige serieuze consequentie?quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is ook de hoofdreden (eigenlijk de enige reden) voor mij om voor dat referendum te zijn. Ik maak me geen enkele illusie over de invloed die het op de Nederlandse politiek heeft, maar in het buitenland zal dit zijn uitwerking niet missen. Het is ook nogal wat: een burgerinitiatief dwingt een referendum af om Europa terug te fluiten! In Nederland zijn we wel gewend dat politici referenda over Europa routinematig naast zich neerleggen maar in het buitenland is dat een big deal.
We hebben in Nederland amper landelijke referenda gehad toch? Ik kan mij alleen maar die over de grondwet herinneren in ieder geval. En mensen waren daarover toen al goed pissig.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is ook de hoofdreden (eigenlijk de enige reden) voor mij om voor dat referendum te zijn. Ik maak me geen enkele illusie over de invloed die het op de Nederlandse politiek heeft, maar in het buitenland zal dit zijn uitwerking niet missen. Het is ook nogal wat: een burgerinitiatief dwingt een referendum af om Europa terug te fluiten! In Nederland zijn we wel gewend dat politici referenda over Europa routinematig naast zich neerleggen maar in het buitenland is dat een big deal.
Als je het woord 'noch' wilt gebruiken, doe het dan goed.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Re het volgende:
[..]
opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik een geen hoge opkomst nog noch overweldigende meerderheid
No Taxation Without Representationquote:Op vrijdag 25 september 2015 12:27 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben vooral voor een referendum omdat het een precedent schept. Ik betaal zoveel belasting dat ik graag ook af en tie direct mijn mening geef.Een mening die niet door de compromissenmangel van het meerpartijenstelsel kan.
Zeker op een moment dat de regering door veel van de mensen eigenlijk niet meer gesteund wordt is zoiets heel goed.power to the people.die zijn misschien gemiddeld wat dommer, maar ik denk dat het algemeen belang voor Nederland beter gediend wordt door de gemiddelde mening van het volk dan een stel grachyengordelbewoners onder de Haagse kaasstolp.
Misschien onwelgevallig, maar juist dan wordt er weer eens iets gedaan.
Exact.in Europa zou Nederland dan ook op basis van afdracht per hoofd vd bevolking moeten worden vertegenwoordig, eventueel met een correctie voor totaal bnp.quote:Op vrijdag 25 september 2015 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
No Taxation Without Representation
Kinderarbiedquote:Op vrijdag 25 september 2015 13:40 schreef Mani89 het volgende:
Het feest van de democratie.
[ afbeelding ]
ja baas, het is noch, ik weet het, je mag je nu weer aftrekken van me lieverdquote:Op vrijdag 25 september 2015 11:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als je het woord 'noch' wilt gebruiken, doe het dan goed.
Dus, of: het is vlees noch vis
of: het is geen vlees of vis
en je gebruikt niet het woord niet als je ook nog noch gaat gebruiken...quote:Op vrijdag 25 september 2015 13:56 schreef Re het volgende:
[..]
ja baas, het is noch, ik weet het, je mag je nu weer aftrekken van me lieverd
ook dat weet ikquote:Op vrijdag 25 september 2015 13:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
en je gebruikt niet het woord niet als je ook nog noch gaat gebruiken...
Dat gebeurt er in en door de EUquote:Op vrijdag 25 september 2015 13:51 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kinderarbied, dat gebeurd er dus zonder de EU
De E.U. is heilig een soort Goddelijke drie-eenheid van vrede, voorspoed en veiligheidquote:Op vrijdag 25 september 2015 14:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat gebeurt er in en door de EUZonder de EU had dit niet plaats hoeven vinden
297k bedoel je? Dan zullen ze de VijMiBo wel gaan gebruiken voor de grote bekendmakingquote:Op vrijdag 25 september 2015 14:09 schreef kalinhos het volgende:
Zitten op bijna 279,5K nu. Althans, als je zoekt op #geenpeil op twitter en afbeeldingen die je iemand die een foto post van haar bedank-meme van Pechtold dat ze op 279,479 zitten
Volgens GS zelf zaten ze vanochtend al op 289K, en (in tegenstelling van wat ze zelf zeggen) dat zal waarschijnlijk een zeer conservatieve schatting zijn (ivm foutmarge en extra motivator).quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:09 schreef kalinhos het volgende:
Zitten op bijna 279,5K nu. Althans, als je zoekt op #geenpeil op twitter en afbeeldingen die je iemand die een foto post van haar bedank-meme van Pechtold dat ze op 279,479 zitten
Als ze beetje slim zijn wel ja. Je ziet natuurlijk van verre aankomen dat 4% ongeldig is, dan is het handig om er toch stiekum 320.000 te hebben...quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:24 schreef Swetsenegger het volgende:
Denk dat ze al een week op 300K zitten en blijven pushen om foutmarge voor te zijn
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |