abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156367334
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:33 schreef Re het volgende:

[..]

maar stel dat er wel iets mee gedaan wordt, associatieverdrag in de prullenbak, wat heeft dat met de EU te maken?
Over de EU mogen we helemaal geen referendum aanvragen, dus wat wil je? Het is iig een eerste signaal (of tweede eigenlijk) wat de bevolking vindt van het uitdijen van de EU. Beter iets dan niets, helaas is er op dit moment niet veel meer mogelijk dan dit.
pi_156367340
Als de cijfers gegeven door geenpeil kloppen gaat het nog wel eens heel spannend worden vooral wanneer je de foutmarge in overweging neemt.

Benieuwd hoeveel papieren handtekeningen er zijn opgehaald trouwens daar heeft GP natuurlijk geen overzicht over.
  vrijdag 25 september 2015 @ 09:37:21 #183
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156367352
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:31 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

De vorige keer voerden de voorstanders precies op die manier campagne; door zeer actief te benaderen waar de grondwet wel en niet over ging en daar hun eigen interpretatie aan te geven (inclusief de bekende VVD-campagnebeelden van Auschwitz). Toen hebben ze zeer actief campagne gevoerd en hebben ze precies het tegenovergesteld bereikt van wat ze wilden (zeer hoge opkomst en een overgrote meerderheid stemde tegen). Waarom zou dat nu wel werken denk je? Doodzwijgen in de hoop op een lage opkomst lijkt me vanuit hun kant handiger.

Daarnaast zullen er inderdaad ook andere zaken een rol spelen bij het uitbrengen van een stem, zoals de uitdijing en de groeiende macht van de EU, wat slechts deels met dit verdrag te maken heeft. Je mag best vinden dat (sommige) tegenstanders om de verkeerde redenen tegen het verdrag zullen stemmen, aan de andere kant heeft de grootste voorstander van dit verdrag (kereltje Pechtold) het verdrag niet eens gelezen toen hij er mee instemde (en nog steeds niet!) en dat geeft hij ook nog lachend toe. Dus als je de tegenstanders slecht geïnformeerd vindt, dan moet dat ook gelden voor de voorstanders en zelfs voor politici die nu al hun stem voor dit verdrag hebben uitgesproken!
opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik geen hoge opkomst nog overweldigende meerderheid
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156367382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:36 schreef Kandijfijn het volgende:
Als de cijfers gegeven door geenpeil kloppen gaat het nog wel eens heel spannend worden vooral wanneer je de foutmarge in overweging neemt.

Benieuwd hoeveel papieren handtekeningen er zijn opgehaald trouwens daar heeft GP natuurlijk geen overzicht over.
Met gisteren nog een formulier in de advertentie in de Telegraaf (medegefinancierd door de EU ^O^ ) verwacht ik dat de Kiesraad inderdaad ook nog wel een mooie stapel heeft liggen die nog niet meegenomen is in de telling van GS (mijn handtekening zit daar iig ook tussen).
  vrijdag 25 september 2015 @ 09:39:43 #185
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156367395
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:36 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Over de EU mogen we helemaal geen referendum aanvragen, dus wat wil je? Het is iig een eerste signaal (of tweede eigenlijk) wat de bevolking vindt van het uitdijen van de EU. Beter iets dan niets, helaas is er op dit moment niet veel meer mogelijk dan dit.
nee dat snap ik, maar zo wordt het wel gebracht door de tegenstanders, maar ik merk een doorspekt pessimisme bij de tegenstemmers, op voorhand, apart wel, beetje alvast de nerderlaag accepteren?
pi_156367396
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Re het volgende:

[..]

opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik geen hoge opkomst nog overweldigende meerderheid
Als dat al geen hoge opkomst is, wat is de opkomst van de verkiezingen van het Europese Parlement zelf dan? En die moeten we dan wel serieus nemen? Kom op zeg!
pi_156367418
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:39 schreef Re het volgende:

[..]

nee dat snap ik, maar zo wordt het wel gebracht door de tegenstanders, maar ik merk een doorspekt pessimisme bij de tegenstemmers, op voorhand, apart wel, beetje alvast de nerderlaag accepteren?
Ik denk dat het referendum er komt en dat de meerderheid tegen het verdrag zal stemmen. Dat Den Haag er iets mee gaat doen betwijfel ik echter. Dus hoezo, nederlaag alvast accepteren?
  vrijdag 25 september 2015 @ 09:40:52 #188
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156367422
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:39 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als dat al geen hoge opkomst is, wat is de opkomst van de verkiezingen van het Europese Parlement zelf dan? En die moeten we dan wel serieus nemen? Kom op zeg!
opkomst was niet enorm hoog (dat stelde je, naast de overweldigende meerderheid)
  vrijdag 25 september 2015 @ 09:41:37 #189
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156367430
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:40 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik denk dat het referendum er komt en dat de meerderheid tegen het verdrag zal stemmen. Dat Den Haag er iets mee gaat doen betwijfel ik echter. Dus hoezo, nederlaag alvast accepteren?
nederlaag dat er toch niets mee gedaan gaat worden, immers ze luisteren toch niet... dat is blijkbaar het uitgangspunt
pi_156367433
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:40 schreef Re het volgende:

[..]

opkomst was niet enorm hoog (dat stelde je, naast de overweldigende meerderheid)
Bijna het dubbele van wat er bij de verkiezingen voor het Europees Parlement zelf komt opdagen. Dus gezien het onderwerp noem ik dat inderdaad enorm hoog.
  vrijdag 25 september 2015 @ 09:45:00 #191
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156367482
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:41 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Bijna het dubbele van wat er bij de verkiezingen voor het Europees Parlement zelf komt opdagen. Dus gezien het onderwerp noem ik dat inderdaad enorm hoog.
ok die geef ik je dan :)... overgrote meerderheid?
pi_156367508
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:41 schreef Re het volgende:

[..]

nederlaag dat er toch niets mee gedaan gaat worden, immers ze luisteren toch niet... dat is blijkbaar het uitgangspunt
Dat is puur op basis van historische gegevens, het parlement heeft wat dat betreft een negatieve reputatie ja. Er vanuit gaan dat het parlement de burgers dit keer wel serieus neemt is niet echt gestoeld op feiten, ook aangezien de politici zich daar tot nu toe niet (positief) over uit willen spreken. Waarom zou je van wat anders uit moeten gaan in dit geval?

Neemt niet weg dat een signaal afgeven altijd wenselijk is, ook al is de kans aanzienlijk dat het parlement het gaat negeren. Indirect zal het ongetwijfeld wel invloed hebben; ze zullen voorzichtiger moeten worden wat betreft uitbreiding van de EU, bij reguliere verkiezingen zullen ze nog meer kleur moeten bekennen, etc.
pi_156367525
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:45 schreef Re het volgende:

[..]

ok die geef ik je dan :)... overgrote meerderheid?
Overgrote is subjectief inderdaad, ik leg de grens bij >60%, iemand anders zal dat misschien pas bij >90% doen. Maakt verder ook niet uit, een normale meerderheid (>50%) is in dit geval gewoon voldoende.
  vrijdag 25 september 2015 @ 09:50:37 #194
165633 eriksd
The grand facade...
pi_156367586
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:25 schreef Re het volgende:

[..]

ja maar daar gaat het dus niet over en daarmee dus een nietszeggend referendum, de uitkomst is toch teleurstellend voor de tegenstanders
Hoezo? Eerder een bevestiging van hun klacht. Dit werkt hoe dan ook slecht uit voor de regering.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_156367626
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:38 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Met gisteren nog een formulier in de advertentie in de Telegraaf (medegefinancierd door de EU ^O^ ) verwacht ik dat de Kiesraad inderdaad ook nog wel een mooie stapel heeft liggen die nog niet meegenomen is in de telling van GS (mijn handtekening zit daar iig ook tussen).
Ik hoop het, alhoewel een enorm marge natuurlijk leuker zou zijn geweest :).
pi_156367673
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:34 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Het is (naar mijn mening) naast 'slechts' en verdrag met een paar corrupte landen, ook een signaal naar de EU die alleen maar verder wil uitbreiden en macht naar zich toe wil trekken. Dat heeft al tot veel ellende geleid en als we zo door gaan dan zal dat alleen maar voor meer ellende zorgen. Met het tegenstemmen zul je de EU-trein (nog) niet in de achteruit krijgen, maar het is iig wel een mogelijkheid om aan de noodrem te trekken.
Grappig dat ik dat argument wel vaker hoor door Geenstijl. in het associatieverdrag staan er namelijk ook afspraken waarbij juist corruptie (en criminaliteit) beter zal worden aangepakt. Maar ook betere afspraken wat nu te doen met nucleaire afval, daarnaast bijvoorbeeld ook afspraken met betrekking tot het gemakkelijker maken van import/export en laat Nederland een groot import/export land zijn...

Het is helemaal geen voorbode tot toetreding, we hebben ook associatie/handels verdragen met een heleboel landen, bijvoorbeeld ook de VS, zie je die al toetreden tot de EU? Daarnaast kan Oekraïne niet toetreden tot het moment dat eindelijk alle shit is opgelost met de Oekrainse provincies Krim/Donetsk/Luhansk. Iets met een land mag niet in conflict zijn en zo.

Er komt geen noodrem, dit is geen noodrem. We zullen niets merken van dit associatieverdrag omdat het de gemiddelde Nederlander helemaal niet zo hard raakt wat er met een associatieverdrag gebeurd aan de uiterste EU grenzen. Of we nu voor of tegen stemmen. Hoogstens dat wat bedrijven in NL geen kansen krijgen die ze anders wel hadden gehad. ;) Dit is meer voor de directe (Europese) buurlanden.

Het enige wat we gaan doen is 30 miljoen verspillen aan een referendum en achterblijven met een hoop clichés, waarbij er helemaal niets anders gaat worden, de Nederlander zal er niets van merken of er nu wel of geen associatieverdrag komt. Er geen beleidswijzigingen plaats zullen vinden binnen Europa, meer het gevoel van jongens doe even normaal. En er zal ook nauwelijks beleidsverschuiving in Nederland komen.

Alleen wat (tijdelijk) geroep in de (internationale) media dat de burger haar stem heeft laten horen en dat we er iets mee moeten doen. Dat blijven we een week of 2 horen, daarna ebt het weg als er weer een nieuwe kabinetscrisis is. Rusland zal het wel in haar propaganda machine meenemen en heeft voer voor de komende 12 maanden. En over twee jaar zeggen we met zijn allen hoe gemeen het is dat de overheid de burger negeert.

Nee, dit referendum gaat over alles behalve waar het referendum echt over gaat. En ja, ik heb het associatieverdrag gelezen, en letterlijk ieder punt wat Geenstijl aanhaalt waarom we voor moeten stemmen is onzin. Omdat hun standpunten geen betrekking hebben tot het associatieverdrag, meer met de onderbuikgevoelens die bij een hoop Nederlanders leven.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2015 10:00:00 ]
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:03:18 #197
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156367793
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:46 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat is puur op basis van historische gegevens, het parlement heeft wat dat betreft een negatieve reputatie ja. Er vanuit gaan dat het parlement de burgers dit keer wel serieus neemt is niet echt gestoeld op feiten, ook aangezien de politici zich daar tot nu toe niet (positief) over uit willen spreken. Waarom zou je van wat anders uit moeten gaan in dit geval?

Neemt niet weg dat een signaal afgeven altijd wenselijk is, ook al is de kans aanzienlijk dat het parlement het gaat negeren. Indirect zal het ongetwijfeld wel invloed hebben; ze zullen voorzichtiger moeten worden wat betreft uitbreiding van de EU, bij reguliere verkiezingen zullen ze nog meer kleur moeten bekennen, etc.
een signaal is natuurlijk altijd prima, ik merk alleen dat er al flink wat excuses worden rondgeslingerd om toch maar vooral een deceptie te verklaren
pi_156367797
Een prachtig democratisch initatief, mooi dat het misschien gaat lukken.

Haters gaan haten.
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:08:55 #199
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156367882
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:03 schreef Ronaldsen het volgende:
Een prachtig democratisch initatief, mooi dat het misschien gaat lukken.

Haters gaan haten.
en haters mogen ook stemmen, of mogen die niet stemmen?
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:11:32 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156367923
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:05 schreef MrBadGuy het volgende:
Vooral een partij als D66 is een lachertje geworden, opgericht om de afstand te verkleinen en burgers meer te betrekken, maar onder de huidige leiding willen ze juist een tegenovergestelde koers varen (met een fractievoorzitter die lachend toegeeft het verdrag niet te hebben gelezen maar toch de grootste voorstander te zijn).
D66 is echt de belichaming van alles wat fout is in de politiek. Lijsttrekkers die hem direct na de verkiezingen smeren (van Mierlo), referendum als zogenaamd kroonjuweel hebben maar als de uitslag je niet aanstaat de uitslag gewoon naast je neerleggen, zogenaamd tegen benoemde burgemeesters zijn en je dan als burgemeester laten benoemen, etc etc... Ik begrijp niet dat mensen er elke keer weer in trappen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156368000
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hoe vaak kan de politiek een uitslag van een referendum naast zich neerleggen en toch blijven klagen over de afstand van de politiek tot de burger en over de politieke interesse van burgers? Vooral een partij als D66 is een lachertje geworden, opgericht om de afstand te verkleinen en burgers meer te betrekken, maar onder de huidige leiding willen ze juist een tegenovergestelde koers varen (met een fractievoorzitter die lachend toegeeft het verdrag niet te hebben gelezen maar toch de grootste voorstander te zijn).
Dat snijdt nog altijd meer hout dan tegen stemmen om het tegen stemmen. Want welke associatieverdragen hebben er in de praktijk verkeerd uitgepakt?
pi_156368009
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

D66 is echt de belichaming van alles wat fout is in de politiek. Lijsttrekkers die hem direct na de verkiezingen smeren (van Mierlo), referendum als zogenaamd kroonjuweel hebben maar als de uitslag je niet aanstaat de uitslag gewoon naast je neerleggen, zogenaamd tegen benoemde burgemeesters zijn en je dan als burgemeester laten benoemen, etc etc... Ik begrijp niet dat mensen er elke keer weer in trappen.
Cordon sanitaire aanlegt tegen een democratisch gekozen partij waar bij verkiezingen 1.5mln mensen op hebben gestemd. Omdat die mening je niet aan staat.

aluhoedjes modus:
Arrogander Pechold die bij de bilderberg conferenties wordt uitgenodigd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_156368044
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Re het volgende:

[..]

Sorry? Dat is volgens mij een hogere opkomst dan de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen en EP..
1947-2016
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:19:02 #204
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156368054
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Sorry? Dat is volgens mij een hogere opkomst dan de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen en EP..
ja die had ik hem al gegeven lieverd O+
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:29:05 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156368217
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die 30% opkomst zal nog het moeilijkste zijn.
Je kunt ook alweer voorspellen hoe dit gaat lopen. Als die 30% niet wordt gehaald dan zul je van veel politici een triomfantelijk "zie je wel!" horen. Maar de reden dat die 30% moeilijk te halen is komt juist omdat iedereen zo cynisch is geworden over de politiek. Je leest dat ook weer hier in dit topic: veel mensen hebben getekend, maar bijna niemand gelooft dat er iets met de uitslag van het referendum zal worden gedaan!

Dus als het referendum er komt en de opkomst blijft onder de 30% blijft dat is dat iets wat alle politici zich zouden moeten aantrekken.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:30:56 #206
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156368246
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je kunt ook alweer voorspellen hoe dit gaat lopen. Als die 30% niet wordt gehaald dan zul je van veel politici een triomfantelijk "zie je wel!" horen. Maar de reden dat die 30% moeilijk te halen is komt juist omdat iedereen zo cynisch is geworden over de politiek. Je leest dat ook weer hier in dit topic: veel mensen hebben getekend, maar bijna niemand gelooft dat er iets met de uitslag van het referendum zal worden gedaan!

Dus als het referendum er komt en de opkomst blijft onder de 30% blijft dat is dat iets wat alle politici zich zouden moeten aantrekken.
Inderdaad. Hetzelfde met de D66 overwinning met de EP verkiezingen een paar jaar terug. De mensen hadden hun buik zó vol van VVD en PvdA, dat ze maar D66 gingen stemmen. Uit ellende. Dat werd dan meteen voorgespiegeld als een stem vóór de EU. Terwijl de stemming helemaal niet pro-EU was.
The End Times are wild
pi_156368301
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:08 schreef Re het volgende:

[..]

en haters mogen ook stemmen, of mogen die niet stemmen?
Zeker, dat is ook het mooie van een referendum
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:35:54 #208
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156368336
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je zou bijna denken dat dit referendum nergens over gaat. :o!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:39:31 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156368414
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad. Hetzelfde met de D66 overwinning met de EP verkiezingen een paar jaar terug. De mensen hadden hun buik zó vol van VVD en PvdA, dat ze maar D66 gingen stemmen. Uit ellende. Dat werd dan meteen voorgespiegeld als een stem vóór de EU. Terwijl de stemming helemaal niet pro-EU was.
Onder het motto "the proof of the pudding is in the eating" ga ik volgende keer heel principieel stemmen puur op daden en niet op beloften of verkiezingsprogramma's: iedereen die deze zomer VOOR meer geld naar Griekenland heeft gestemd krijgt NOOIT meer mijn stem.
Mijn reisverslagen
pi_156368468
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Onder het motto "the proof of the pudding is in the eating" ga ik volgende keer heel principieel stemmen puur op daden en niet op beloften of verkiezingsprogramma's: iedereen die deze zomer VOOR meer geld naar Griekenland heeft gestemd krijgt NOOIT meer mijn stem.
Dan kom je heel snel uit bij de Piratenpartij volgens mij. Puur omdat zij nog niets hebben kunnen laten zien in de politiek en de rest van de partijen een absurd verschil hebben tussen woorden en daden. Omdat politici.

Misschien maar beter ook. Nieuw elan in de politiek. Het traditionele bestel heeft gewoon zijn kans gehad en er een puinhoop van gemaakt. Wegwezen en opnieuw beginnen.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')