abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156368000
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hoe vaak kan de politiek een uitslag van een referendum naast zich neerleggen en toch blijven klagen over de afstand van de politiek tot de burger en over de politieke interesse van burgers? Vooral een partij als D66 is een lachertje geworden, opgericht om de afstand te verkleinen en burgers meer te betrekken, maar onder de huidige leiding willen ze juist een tegenovergestelde koers varen (met een fractievoorzitter die lachend toegeeft het verdrag niet te hebben gelezen maar toch de grootste voorstander te zijn).
Dat snijdt nog altijd meer hout dan tegen stemmen om het tegen stemmen. Want welke associatieverdragen hebben er in de praktijk verkeerd uitgepakt?
pi_156368009
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

D66 is echt de belichaming van alles wat fout is in de politiek. Lijsttrekkers die hem direct na de verkiezingen smeren (van Mierlo), referendum als zogenaamd kroonjuweel hebben maar als de uitslag je niet aanstaat de uitslag gewoon naast je neerleggen, zogenaamd tegen benoemde burgemeesters zijn en je dan als burgemeester laten benoemen, etc etc... Ik begrijp niet dat mensen er elke keer weer in trappen.
Cordon sanitaire aanlegt tegen een democratisch gekozen partij waar bij verkiezingen 1.5mln mensen op hebben gestemd. Omdat die mening je niet aan staat.

aluhoedjes modus:
Arrogander Pechold die bij de bilderberg conferenties wordt uitgenodigd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_156368044
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Re het volgende:

[..]

opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik geen hoge opkomst nog overweldigende meerderheid
Sorry? Dat is volgens mij een hogere opkomst dan de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen en EP..
1947-2016
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:19:02 #204
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156368054
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Sorry? Dat is volgens mij een hogere opkomst dan de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen en EP..
ja die had ik hem al gegeven lieverd O+
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:29:05 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156368217
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die 30% opkomst zal nog het moeilijkste zijn.
Je kunt ook alweer voorspellen hoe dit gaat lopen. Als die 30% niet wordt gehaald dan zul je van veel politici een triomfantelijk "zie je wel!" horen. Maar de reden dat die 30% moeilijk te halen is komt juist omdat iedereen zo cynisch is geworden over de politiek. Je leest dat ook weer hier in dit topic: veel mensen hebben getekend, maar bijna niemand gelooft dat er iets met de uitslag van het referendum zal worden gedaan!

Dus als het referendum er komt en de opkomst blijft onder de 30% blijft dat is dat iets wat alle politici zich zouden moeten aantrekken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:30:56 #206
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156368246
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je kunt ook alweer voorspellen hoe dit gaat lopen. Als die 30% niet wordt gehaald dan zul je van veel politici een triomfantelijk "zie je wel!" horen. Maar de reden dat die 30% moeilijk te halen is komt juist omdat iedereen zo cynisch is geworden over de politiek. Je leest dat ook weer hier in dit topic: veel mensen hebben getekend, maar bijna niemand gelooft dat er iets met de uitslag van het referendum zal worden gedaan!

Dus als het referendum er komt en de opkomst blijft onder de 30% blijft dat is dat iets wat alle politici zich zouden moeten aantrekken.
Inderdaad. Hetzelfde met de D66 overwinning met de EP verkiezingen een paar jaar terug. De mensen hadden hun buik zó vol van VVD en PvdA, dat ze maar D66 gingen stemmen. Uit ellende. Dat werd dan meteen voorgespiegeld als een stem vóór de EU. Terwijl de stemming helemaal niet pro-EU was.
The End Times are wild
pi_156368301
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:08 schreef Re het volgende:

[..]

en haters mogen ook stemmen, of mogen die niet stemmen?
Zeker, dat is ook het mooie van een referendum
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:35:54 #208
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156368336
quote:

[..]

Je zou bijna denken dat dit referendum nergens over gaat. :o!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:39:31 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156368414
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad. Hetzelfde met de D66 overwinning met de EP verkiezingen een paar jaar terug. De mensen hadden hun buik zó vol van VVD en PvdA, dat ze maar D66 gingen stemmen. Uit ellende. Dat werd dan meteen voorgespiegeld als een stem vóór de EU. Terwijl de stemming helemaal niet pro-EU was.
Onder het motto "the proof of the pudding is in the eating" ga ik volgende keer heel principieel stemmen puur op daden en niet op beloften of verkiezingsprogramma's: iedereen die deze zomer VOOR meer geld naar Griekenland heeft gestemd krijgt NOOIT meer mijn stem.
Mijn reisverslagen
pi_156368468
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Onder het motto "the proof of the pudding is in the eating" ga ik volgende keer heel principieel stemmen puur op daden en niet op beloften of verkiezingsprogramma's: iedereen die deze zomer VOOR meer geld naar Griekenland heeft gestemd krijgt NOOIT meer mijn stem.
Dan kom je heel snel uit bij de Piratenpartij volgens mij. Puur omdat zij nog niets hebben kunnen laten zien in de politiek en de rest van de partijen een absurd verschil hebben tussen woorden en daden. Omdat politici.

Misschien maar beter ook. Nieuw elan in de politiek. Het traditionele bestel heeft gewoon zijn kans gehad en er een puinhoop van gemaakt. Wegwezen en opnieuw beginnen.
1947-2016
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:42:37 #211
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_156368480
quote:

[..]

Dan hou je weinig over.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:43:35 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156368502
quote:

[..]

Dat kan nog lastig worden dan! Maar het rare is, wat dat betreft vind ik D66 relatief weinig hypocriet. Ok, het zijn een stel nichterige en decadente Eurofielen. Maar daar komen ze wel consequent voor uit. Niet net als de VVD, die vlak voor de verkiezingen een paar rants richting EU, migranten en het strafrechtsysteem publiceren en vervolgens keer-op-keer weer op dezelfde voet doorgaan. Ook toen EU echt op de bodem stond tijdens de eurocrisis, bleef Pechtold er gewoon eerlijk voor uitkomen dat hij de EU steunde. Niet mijn cup of tea, maar wel meer respect voor hem dan voor PvdA/VVD/CDA.
Verder stem ik denk ik weer gewoon SGP.
The End Times are wild
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:43:42 #213
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_156368504
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:33 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Zeker, dat is ook het mooie van een referendum
Mooi zou ik dat niet noemen. Het liefst zou ik een IQ test zien alvorens je stemrecht krijgt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_156368537
quote:

[..]

Belangrijkste is dat een eventueel referendum minimaal heel Europa overgaat. Hopelijk inspireert het andere Europeanen om hetzelfde bij hun regeringen af te gaan dwingen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:51:40 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156368666
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:45 schreef karton2 het volgende:

[..]

Belangrijkste is dat een eventueel referendum minimaal heel Europa overgaat. Hopelijk inspireert het andere Europeanen om hetzelfde bij hun regeringen af te gaan dwingen.
Dat is ook de hoofdreden (eigenlijk de enige reden) voor mij om voor dat referendum te zijn. Ik maak me geen enkele illusie over de invloed die het op de Nederlandse politiek heeft, maar in het buitenland zal dit zijn uitwerking niet missen. Het is ook nogal wat: een burgerinitiatief dwingt een referendum af om Europa terug te fluiten! In Nederland zijn we wel gewend dat politici referenda over Europa routinematig naast zich neerleggen maar in het buitenland is dat een big deal.
Mijn reisverslagen
pi_156368673
Trouwens dat mensen nu het argument geld gebruiken als laatste argument tegen een referundum zijn vaak de zelfde mensen die op andere gebieden weer miljarden willen uitgeven.

Hoeveel kost dit referendum ons in uren zorgkosten? Uurtje?
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:53:13 #217
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_156368697
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:53:23 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156368702
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is ook de hoofdreden (eigenlijk de enige reden) voor mij om voor dat referendum te zijn. Ik maak me geen enkele illusie over de invloed die het op de Nederlandse politiek heeft, maar in het buitenland zal dit zijn uitwerking niet missen. Het is ook nogal wat: een burgerinitiatief dwingt een referendum af om Europa terug te fluiten! In Nederland zijn we wel gewend dat politici referenda over Europa routinematig naast zich neerleggen maar in het buitenland is dat een big deal.
Ik herinner me nog een etentje met een Engelse officier, waarin ik hem vertelde dat het toen onlangs gehouden referendum 'non-binding' was. Hij kon daar echt met zijn pet niet bij. Hoezo non-binding? Waarom een referendum houden als de uitslag genegeerd kan worden zonder enige serieuze consequentie?
The End Times are wild
pi_156368711
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

We hebben in Nederland amper landelijke referenda gehad toch? Ik kan mij alleen maar die over de grondwet herinneren in ieder geval. En mensen waren daarover toen al goed pissig.

Juist door vaker referenda naar voren te schuiven kan je de cultuur creëren dat de overheid er niet meer omheen kan.
pi_156369341
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Re het volgende:

[..]

opkomst 63.3% uitslag, 61.5% tegen de EU grondwet, noem ik een geen hoge opkomst nog noch overweldigende meerderheid
Als je het woord 'noch' wilt gebruiken, doe het dan goed.

Dus, of: het is vlees noch vis

of: het is geen vlees of vis

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2015 11:31:22 ]
pi_156370651
Ik ben vooral voor een referendum omdat het een precedent schept. Ik betaal zoveel belasting dat ik graag ook af en tie direct mijn mening geef.Een mening die niet door de compromissenmangel van het meerpartijenstelsel kan.

Zeker op een moment dat de regering door veel van de mensen eigenlijk niet meer gesteund wordt is zoiets heel goed.power to the people.die zijn misschien gemiddeld wat dommer, maar ik denk dat het algemeen belang voor Nederland beter gediend wordt door de gemiddelde mening van het volk dan een stel grachyengordelbewoners onder de Haagse kaasstolp.

Misschien onwelgevallig, maar juist dan wordt er weer eens iets gedaan.
Whatever...
  vrijdag 25 september 2015 @ 12:30:12 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156370719
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 12:27 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben vooral voor een referendum omdat het een precedent schept. Ik betaal zoveel belasting dat ik graag ook af en tie direct mijn mening geef.Een mening die niet door de compromissenmangel van het meerpartijenstelsel kan.

Zeker op een moment dat de regering door veel van de mensen eigenlijk niet meer gesteund wordt is zoiets heel goed.power to the people.die zijn misschien gemiddeld wat dommer, maar ik denk dat het algemeen belang voor Nederland beter gediend wordt door de gemiddelde mening van het volk dan een stel grachyengordelbewoners onder de Haagse kaasstolp.

Misschien onwelgevallig, maar juist dan wordt er weer eens iets gedaan.
No Taxation Without Representation
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156370754
Toch maar even mijn handtekening gezet.
pi_156370796
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

No Taxation Without Representation
Exact.in Europa zou Nederland dan ook op basis van afdracht per hoofd vd bevolking moeten worden vertegenwoordig, eventueel met een correctie voor totaal bnp.

Maar in dit geval geldt voor mij ook gewoon dat ik graag meer directe democratie zie.

Graag referenda over legaliseren van wiet, het toelaten van vluchtelingen etc.

De aankoop van de jsf vind ik te technisch, dat hoeft van mij niet.maar dergelijke principiële zaken... Vraag het de nederlander.dan blijft Nederland ook nedrland.
Whatever...
  vrijdag 25 september 2015 @ 13:30:29 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156371853
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')