quote:Op dinsdag 8 september 2015 15:05 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik heb geen flikker verstand van natuurkunde buiten "gezond verstand"
We hebben er ook direct belang bij omdat de helft van ons land onder het zeeniveau ligt.quote:Op zondag 13 september 2015 02:03 schreef Janneke141 het volgende:
Aangezien we wereldwijd leidend zijn op dit gebied van wetenschap, lijkt het me verstandig om die voorsprong te behouden.
Het artikel vermeldt volgens mij trouwens niet wie ervoor betaald heeft. Ik maak er niet direct uit op dat dit uit de schatkist komt, al ligt het wel voor de hand.
Die meetfout ga je niet voorkomen als je een waterbak die je al hebt van 30 meter, gaat vergroten tot 300 meter.quote:Op zondag 13 september 2015 11:39 schreef Momo... het volgende:
De meetfout word groter op zon kleine schaal en andere krachten die dan relatief te groot worden, die kleinere bakken bestaan al maar je wilt groter om zo nauwkeurig te kunnen meten.
Nee, je hebt gelijk, die supercomputers zijn duur joh...quote:Voor 1000 euro ben je echt niet klaar met zon computer, supercomputers kan ook zo een miljoen of meer kosten.
Zo vaak als nodig is om de non-argumenten tegen te spreken?quote:Op zondag 13 september 2015 11:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe vaak ga je dit gebagger nog herhalen?
Dat komt er ook in Rotterdamquote:Op zondag 13 september 2015 02:16 schreef Kowloon het volgende:
Tof. Als ze dat ding nou eens een paar dagen per jaar openstellen voor golfsurfers...
Was het maar zo makkelijk ja met basisschool rekenen, meetfout wil je zo klein mogelijk houden. Die neemt relatief toe bij een kleinere omgeving, het liefst hebben ze een bak van 3 km maarja dat is te duur. Die supercomputer is meer voor het kleinere werk, heb bij bedrijven supercomputer gezien van het formaat klein appartementencomplex.quote:Op zondag 13 september 2015 12:16 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Die meetfout ga je niet voorkomen als je een waterbak die je al hebt van 30 meter, gaat vergroten tot 300 meter.
Dat is een berekening die euhhh,... sssttt, laat me hard denken... 30 x ( 2 x 5 = 10) er zo uitziet?
Ow , wacht... 30 meter x 10 = 300 meter. dat kan ook natuurlijk.
En hoe is de verhouding tot de zee om je heen, of de oceaan waarop je je berekening los wilt laten?
Damn, best een stukje groter.
[..]
Nee, je hebt gelijk, die supercomputers zijn duur joh...
Misschien dat serieuze onderzoekers het daarom wel een goed idee vinden om ze te delen met elkaar?
Hoeveel van deze heb je er nodig?
tip, je mag 'm gratis gebruiken.
Ja dat zijn ze. Je kan immers geen nauwkeurige wetenschappelijke metingen doen met huis tuin en keuken apparatuur uit massaproductie zoals jij beweert.quote:Op zondag 13 september 2015 12:21 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ook jij hebt recht op een mening, maar mijn argumenten zijn nog niet echt weerlegd, of wel?
quote:Wat is nou de wetenschap? Volgens de wetenschap stijgt de zeespiegel met 10cm per eeuw!! Ik heb het voor de aardigheid eens nagemeten – ik kwam op een stijging van anderhalf meter in 6 uur.
En jij denkt dat de kosten in een betonnen bak zitten?quote:Op zondag 13 september 2015 12:26 schreef luxerobots het volgende:
Wetenschap is goed, is meteen de gedachte. En hoewel ik natuurlijk het belang van wetenschap inzie.
Moet ik toch bekennen dat dit eruit ziet als een zwembad waar ook de aannemer een mooie vette winst uit gehaald heeft.
Dus mijn berekening van 30 x 10 klopt niet?quote:Op zondag 13 september 2015 12:22 schreef Momo... het volgende:
Was het maar zo makkelijk ja met basisschool rekenen, meetfout wil je zo klein mogelijk houden. Die neemt relatief toe bij een kleinere omgeving, het liefst hebben ze een bak van 3 km maarja dat is te duur.
Lol, dus nu is de supercomputer die je gratis mag gebruiken niet goed genoeg ?quote:Die supercomputer is meer voor het kleinere werk, heb bij bedrijven supercomputer gezien van het formaat klein appartementencomplex.
Vanaf hier kan ik moeilijk beoordelen of die 26 miljoen goed besteed is.quote:Op zondag 13 september 2015 12:32 schreef pfaf het volgende:
[..]
En jij denkt dat de kosten in een betonnen bak zitten?
Waar dan ?quote:
Lol, dus nu is de supercomputer die je gratis mag gebruiken niet goed genoeg ?quote:quote:
Die supercomputer is meer voor het kleinere werk, heb bij bedrijven supercomputer gezien van het formaat klein appartementencomplex.
Met 300 meter hebben ze blijkbaar voldoende nauwkeurigheid nagebootst.quote:Op zondag 13 september 2015 12:39 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Waar dan ?
De resultaten in de bak van 30 meter ( x 10 ) , worden anders in een bak van 300 meter?
En nog los daarvan, wat is het effect in het berekenen van het verschil daartussen ( wat er volgens mij niet is) op een zee die miljoenen malen groter is ?
Ik denk het heus helemaal niet beter te weten, maar ik kan op mijn 10 vingers natellen wat het verschil tussen en 30 meter en 300 meter is, en dat verschil in verhouding zien tegen de zee bij ons, of nog veel grotere oceaan bij New Orleans.quote:Op zondag 13 september 2015 17:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Met 300 meter hebben ze blijkbaar voldoende nauwkeurigheid nagebootst.
Maar kennelijk denk jij het allemaal beter te weten dan de hele maritieme faculteit uit Delft. Ik zie uit naar je publicaties om je gelijk aan te tonen.
Omdat niet iedereen het snapt. Wat op zich niet erg is, dit project is namelijk ook niet opgezet met als eis dat iedereen moet snappen waarom het bestaat, maar helaas weerhoudt gebrek aan kennis er niet iedereen van om er een mening over te vormen.quote:Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef Ryan3 het volgende:
Eigenaardig topic. Waarom zou je hier tegen zijn?
Omdat we die 26 miljoen nuttig kunnen besteden.quote:Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef Ryan3 het volgende:
Eigenaardig topic. Waarom zou je hier tegen zijn?
Je vraagt je helemaal niets af, je stormt je eigen topic binnen met je mening en je begrijpt de tegenargumenten niet. Uit al je reacties blijkt dat je het wel beter denkt te weten. Als je daadwerkelijk iets wilt leren, start dan vanuit een wat meer neutrale positie.quote:Op zondag 13 september 2015 17:17 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik denk het heus helemaal niet beter te weten, maar ik kan op mijn 10 vingers natellen wat het verschil tussen en 30 meter en 300 meter is, en dat verschil in verhouding zien tegen de zee bij ons, of nog veel grotere oceaan bij New Orleans.
Daarom vraag ik me juist af waarom we deze 300 meter bak voor 26 miljoen nodig hebben, en niemand lijkt dat duidelijk te kunnen maken.
Je denkt het niet beter te weten maar in de bijzin denk je het toch beter te weten?quote:Op zondag 13 september 2015 17:17 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik denk het heus helemaal niet beter te weten, maar ik kan op mijn 10 vingers natellen wat het verschil tussen en 30 meter en 300 meter is, en dat verschil in verhouding zien tegen de zee bij ons, of nog veel grotere oceaan bij New Orleans.
Vraag het aan de professoren van de faculteit maritieme techniek. Die kunnen het je vast beter uitleggen dat wat willekeurige voorbijgangers op een forum.quote:Daarom vraag ik me juist af waarom we deze 300 meter bak voor 26 miljoen nodig hebben, en niemand lijkt dat duidelijk te kunnen maken.
Waarom dan, ik spreek mijn verontwaardiging uit over iets dat ik kort en simpel herhaaldelijk uitleg.quote:Op zondag 13 september 2015 17:25 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
daadwerkelijk iets wilt leren, start dan vanuit een wat meer neutrale positie.
Staat in het artikel waarom ze experimenten moeten doen op grotere schaal. Verder denk ik dat voordat de plannen en begroting voor het bouwen van een dergelijke kostbare installatie worden goed gekeurd er talloze commissies over heen gaan om te bekijken of de installatie echt nodig is voor die experimenten en of ze wellicht niet ook gedaan kunnen worden met een wat minder kostbare installatie. Vergis je niet je hebt te maken met een instituut waarin je als je een doosje paperclips wilt bestellen voor je kantoorwerk al een verzoek in drievoud bij de penningmeester moet neerleggen hoor.quote:Op zondag 13 september 2015 17:23 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Omdat we die 26 miljoen nuttig kunnen besteden.
Ik begrijp zoals een paar keer aangegeven niet waarom we deze 300 meter bak nodig hebben.
Ik begrijp het nut van bestuderen, maar niet van het onnodig vergroten van bestaande test faciliteiten x 10, als de omgeving waarbinnen je iets hoopt te veranderen of voorkomen, miljoenen malen groter is, en totaal anders ingericht dan je test faciliteit.
De waterbak is vlak en hoekig met rechte lijnen, de natuur alles behalve dat.
Ik begrijp het nut van basiswaarden verzamelen om daar berekeningen op los te laten, maar niet wat de factor x 10 van de basiswaarden toevoegd aan wat je al weet.
Klopt idd, door de expertise die het oplevert, zullen de kosten er binnen een aantal jaren al uitgehaald zijn idd.quote:Op zondag 13 september 2015 17:43 schreef Lunatiek het volgende:
De kleine golfbak van Civiele Techniek vond ik al indrukwekkend, nu dit.
Ik denk dat de investering er in enkele jaren uit is door de bak te verhuren en expertise te verkopen.
Ik mag hopen dat ook de oude windtunnel is gemoderniseerd. Die werd ook verhuurd, maar daarop wensten veel bouwers te bezuinigen, waardoor het slecht gesteld is met het stedelijk klimaat.
Je moet er niet aan denken dat grote ondernemingen op de huur of expertise van de golfbak gaan bezuinigen en de suggesties van TS gaan volgen....
Golven die spontaan de bocht om gaan, ROFL!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |