quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet de gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Goede fipoquote:
Thanks. Ik hoop dat dit nog een paar jaar doorgaat, dan hebben we in 2020 tenminste ook nog iets interessants om over te discussieren!quote:
Deze discussie zal zeker nog een paar jaar voortduren. Langzamerhand zullen meer mensen van het feest afstappen en gaan we allemaal de Kerstman vierenquote:Op zondag 30 augustus 2015 01:43 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Thanks. Ik hoop dat dit nog een paar jaar doorgaat, dan hebben we in 2020 tenminste ook nog iets interessants om over te discussieren!
quote:Op zondag 30 augustus 2015 01:48 schreef DeLepelaar het volgende:
Deel 3 al weer gaat snel. Dit is mijn eerste bijdrage aan dit topic. Het is niet veel maar ik doe mijn best bij deze. Mijn mening is dat negers behouden moeten blijven.
quote:
Kan ik nietquote:
Denk aan de kinderen! Die het volgens mij aan hun kinderkontjes zal roesten welke kleur Piet heeft. Verzin een leuk verhaal, verander de karikaturale uiterlijkheden en klaar.quote:Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
De Kerstman... dat is pas een echte racist, dwergen worden gedwongen onder barre omstandigheden te werken in een ecologisch bedreigd gebied, de Noordpool !quote:Op zondag 30 augustus 2015 01:46 schreef ChevyCaprice het volgende:
Deze discussie zal zeker nog een paar jaar voortduren. Langzamerhand zullen meer mensen van het feest afstappen en gaan we allemaal de Kerstman vieren
Als het de kindertjes niets kan schelen en de overgrote meerderheid van de bevolking wil dat hij zwart blijft dan laat hem lekker zwart. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Denk aan de kinderen! Die het volgens mij aan hun kinderkontjes zal roesten welke kleur Piet heeft. Verzin een leuk verhaal, verander de karikaturale uiterlijkheden en klaar.
Inderdaad zeg, een minderheid wil ZP weg hebben, de kinderen interesseren zich niet om de kleur en toch zou het dan zo moeten zijn dat die minderheid hun zin krijgtquote:Op zondag 30 augustus 2015 10:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als het de kindertjes niets kan schelen en de overgrote meerderheid van de bevolking wil dat hij zwart blijft dan laat hem lekker zwart. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar.
Inderdaad, voordat er allerlei onzin uit de kast gehaald wordt, kom met een goed passend verhaal, zoals dat de boot onder de regenboog doorvaart. Alle Pieten gekleurd, klaar!quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Denk aan de kinderen! Die het volgens mij aan hun kinderkontjes zal roesten welke kleur Piet heeft. Verzin een leuk verhaal, verander de karikaturale uiterlijkheden en klaar.
Zo'n verbittert man is nooit tevreden.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:23 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar als er een beetje consessies gedaan gaan worden gaat Quinsy nog niet tevreden zijn. Dat weet ik n al.
Maar daar springt de media wel op. Uiteindelijk kan dit dus maar 1 ding betekenen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:29 schreef Copycat het volgende:
Quincy is imo ook niet het ijkpunt. Beroepsklagers houd je nu eenmaal altijd.
Dat hij uiteindelijk ook water bij zijn zure wijn moet doen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar daar springt de media wel op. Uiteindelijk kan dit dus maar 1 ding betekenen.
Zolang de media dat aandacht blijft geven zal dat de hele boel verzieken.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:32 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat hij uiteindelijk ook water bij zijn zure wijn moet doen.
Of denk je daadwerkelijk dat de doorgeschoten mening van een Quincy en zijn aanhang leidend gaat zijn?
eerder ondanks quinsie...quote:Op zondag 30 augustus 2015 11:02 schreef marcodej het volgende:
Onder de indruk hoe provocateur Quinsy en zijn 100 beroepshuilers dit binnen twee, drie jaar voor elkaar heeft gekregen.
Chapeau!
Die man heeft zijn levenswerk gevonden in deze strijd, en zal dus door blijven strijden. Maar zonder een heleboel kleurlingen die zich aan Zwarte Piet ergerden en blanken met enig inlevingsvermogen die concludeerden dat hij ergens wel een punt had was het nooit gelukt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 11:02 schreef marcodej het volgende:
Onder de indruk hoe provocateur Quinsy en zijn 100 beroepshuilers dit binnen twee, drie jaar voor elkaar heeft gekregen.
Chapeau!
Die sukkel van een Quinsy moet gewoon doodgezwegen worden. En hij hoeft echt niet te denken dat veranderingen aan Zwarte Piet voor hem gedaan worden. Er zijn nog genoeg andere minder extreme personen die Piet wat anders willen zien en veel genuanceerder zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:23 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar als er een beetje consessies gedaan gaan worden gaat Quinsy nog niet tevreden zijn. Dat weet ik n al.
Tot zoverre is er nog niets "gelukt"quote:Op zondag 30 augustus 2015 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die man heeft zijn levenswerk gevonden in deze strijd, en zal dus door blijven strijden. Maar zonder een heleboel kleurlingen die zich aan Zwarte Piet ergerden en blanken met enig inlevingsvermogen die concludeerden dat hij ergens wel een punt had was het nooit gelukt.
Quinsy heeft alleen maar een beeld neergezet dat alle negers huilnegers zijn met achterlijke redenaties die ook nog eens steunen op de staatskas, hoe onjuist dat beeld ook is.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Tot zoverre is er nog niets "gelukt"
99% van alle aandacht is vrij negatief...
Slechts twee dingen zijn er ''gelukt'' voor Gaar-io en zijn klaagbendequote:Op zondag 30 augustus 2015 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die man heeft zijn levenswerk gevonden in deze strijd, en zal dus door blijven strijden. Maar zonder een heleboel kleurlingen die zich aan Zwarte Piet ergerden en blanken met enig inlevingsvermogen die concludeerden dat hij ergens wel een punt had was het nooit gelukt.
Die man is narcistisch en heeft veel behoefte om in de belangstelling te staan, zoals met kleine kinderen als de aandacht er maar is voor zijn manspersoon positief en anders negatief.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:06 schreef Oliver23 het volgende:
Je vraagt je toch af, waar is het met Quinsy Gaar-io mis gegaan in zijn jeugd?
Kreeg hij nooit wat in zijn schoen? Vergat Zwarte Piet zijn tekening aan te pakken tijdens de intocht? Was Quinsy zo vervelend in de klas, dat de juffrouw hem voor straf een roe in zijn schoen deed?
Hilarisch.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:21 schreef ootjekatootje het volgende:
Na dat topic hier over Kerwin D gisteren, ben ik even wat gaan inlezen.
Opmerkelijk is dat Quin pretendeert te lijden omdat zijn over over over grootmoeder een slavin is geweest.
In het rapport van het Pieter Baan Centrum over dader Nico staat dat deze leed omdat zijn vader traumatische ervaringen heeft gehad in de WO2.
Dader Nico bleek een tatoeage te hebben: 100% blank
Ik zou denken dat Quin dus meer empathie zou moeten hebben voor de dader dan voor het slachtoffer, Quin wil namelijk ook 100% blanke Pieten.
Ik geloof niet dat er een zodanig substantiële groep is die er echt zo'n probleem mee heeft dat het verandert moet worden. Ik zie vooral een grote groep die inmiddels moe is van dit gezeik, hun schouders ophalen en dan maar zegt 'dan passen we hem aan' om van het gezeik af te zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2015 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie voornamelijk een hele grote groep die het allemaal geen flikker interesseert. Dat zwartepietgeneuzel lijkt alleen op een paar specifieke internethoeken een beetje te leven.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er een zodanig substantiële groep is die er echt zo'n probleem mee heeft dat het verandert moet worden. Ik zie vooral een grote groep die inmiddels moe is van dit gezeik, hun schouders ophalen en dan maar zegt 'dan passen we hem aan' om van het gezeik af te zijn.
Makkelijk hè, telkens weer de aandacht vestigen op de karikatuur van het debat? Zo kun je toch, niet zonder enig comfort, in die geliefde slachtofferrol kruipen. En doen alsof de redelijke mens door gekken is overmeesterd.quote:Op zondag 30 augustus 2015 11:02 schreef marcodej het volgende:
Chapeau!
Dat gejank over die Quincy is inderdaad vrij sneu.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Makkelijk hè, telkens weer de aandacht vestigen op de karikatuur van het debat? Zo kun je toch, niet zonder enig comfort, in die geliefde slachtofferrol kruipen. En doen alsof de redelijke mens door gekken is overmeesterd.
Het is net alsof je de hele tijd in loopt te hakken op een marginaal persoon als Constant Kusters.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:44 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat gejank over die Quincy is inderdaad vrij sneu.
Zo komt het wel op mij over ja.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Makkelijk hè, telkens weer de aandacht vestigen op de karikatuur van het debat? Zo kun je toch, niet zonder enig comfort, in die geliefde slachtofferrol kruipen. En doen alsof de redelijke mens door gekken is overmeesterd.
Je zou verwachten dat zo'n groep er allang isquote:Op zondag 30 augustus 2015 12:33 schreef Oliver23 het volgende:
Het is nu afwachten wanneer de eerste ''dwergmensen'' in de VS gaan protesteren tegen de Elfjes die de kerstman helpen
En nu zonder ad hominem.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
maar het is ook mijn volksfeest en als ik er problemen mee heb dan spreek ik die problemen uit, zo werkt een multiculturele samenleving volgens mijquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 23:22 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Juist als je supertolerant bent, wat ik graag wil geloven, dan zeg je toch, laat die Pietliefhebbers maar hun volksfeest hebben? Dat is toch juist hoe een multiculturele samenleving werkt?
quote:
Wijs eens precies aanquote:
De post van Ringo was nauwelijks een ad hominem. Helemaal voor FOK!-begrippen.quote:
wat is een ad dinges ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De post van Ringo was nauwelijks een ad hominem. Helemaal voor FOK!-begrippen.
Ik denk dat er best veel negers zijn voor wie het een naar bijsmaakje heeft. Een deel zal daar overheen stappen omdat die er verder geen kwaad inziet, al zal dat met het fanatisme waarmee menigeen strijdt voor de blackface Piet een stuk moeilijker geworden zijn. Maar een ander deel zal daardoor meer naar het alternatief van de Kerstman neigen. Een deel zal wellicht het gevoel hebben dat ze maar wat moeten slikken om mee te mogen doen. Wat mij betreft is dat allemaal onwenselijk. Dan heb je nog de blanken die daar emphatie voor hebben of zelfstandig niet zo gediend zijn van raciale stereotypen. Die zullen toejuichen dat er beweging in zit.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er een zodanig substantiële groep is die er echt zo'n probleem mee heeft dat het verandert moet worden. Ik zie vooral een grote groep die inmiddels moe is van dit gezeik, hun schouders ophalen en dan maar zegt 'dan passen we hem aan' om van het gezeik af te zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominemquote:Op zondag 30 augustus 2015 12:53 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
wat is een ad dinges ?
Misschien is zijn volgende stap een carrière in de politiek, daar hoef je ook niet voor te kunnen tegenwoordig.. Ja je portemonnee opentrekken zodat de centen erin kunnen vliegen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat er best veel negers zijn voor wie het een naar bijsmaakje heeft. Een deel zal daar overheen stappen omdat die er verder geen kwaad inziet, al zal dat met het fanatisme waarmee menigeen strijdt voor de blackface Piet een stuk moeilijker geworden zijn. Maar een ander deel zal daardoor meer naar het alternatief van de Kerstman neigen. Een deel zal wellicht het gevoel hebben dat ze maar wat moeten slikken om mee te mogen doen. Wat mij betreft is dat allemaal onwenselijk. Dan heb je nog de blanken die daar emphatie voor hebben of zelfstandig niet zo gediend zijn van raciale stereotypen. Die zullen toejuichen dat er beweging in zit.
Het succes van Gario kan in ieder geval niet worden afgemeten aan diens populariteit onder PVV-stemmers en dergelijke, want dat was zijn doelstelling niet.
Fixed.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:33 schreef Oliver23 het volgende:
Het is nu afwachten wanneer de eerste ''dwergmensen'' verticaal uitgedaagden in de VS gaan protesteren tegen de Elfjes die de kerstman helpen
De Quincys van deze wereld worden niet gecorrigeerd door realiteitszin, intelligentie, een geïntegreerd thuisfront en/of de roe.quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:22 schreef sp3c het volgende:
nou dat Quincy Gario een sukkel is geworden wil niet zeggen dat je van het onderwijs egocentrisch wordt natuurlijk
Zeg, voel je je aangesproken?quote:
en dat is dankzij het onderwijs?quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Quincys van deze wereld worden niet gecorrigeerd door realiteitszin, intelligentie, een geïntegreerd thuisfront en/of de roe.
De quinsybashers van deze wereld bashen, niet gehinderd door...quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De Quincys van deze wereld worden niet gecorrigeerd door realiteitszin, intelligentie, een geïntegreerd thuisfront en/of de roe.
terecht, moet hij maar niet zo vervelend doenquote:Op zondag 30 augustus 2015 14:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De quinsybashers van deze wereld bashen, niet gehinderd door...
Mooi dat bepaalde lieden Quinsy met de dood gaan lopen bedreigen. Hoezo je eigen glazen ingooien?quote:Op zondag 30 augustus 2015 14:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
terecht, moet hij maar niet zo vervelend doen
Je moet wel een fatsoenlijke zin kunnen opbouwen natuurlijk.quote:Op zondag 30 augustus 2015 12:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Misschien is zijn volgende stap een carrière in de politiek, daar hoef je ook niet voor te kunnen tegenwoordig.. Ja je portemonnee opentrekken zodat de centen erin kunnen vliegen.
Het valt voor jou dus slecht te verteren dat een kinderfeestje iets wordt aangepast. Zou je het wat vinden om terug te gaan naar de oorspronkelijke versie van Zwarte Piet? Je kroost in de zak, roe eroverheen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 13:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Fixed.
Zwarte Piet kan helemaal niet verboden worden, want Universele Rechten van de Mens en Grondwet.
Wanneer "gekwetstheid" een reden is om iets af te schaffen, kunnen we wel even doorgaan en houden we geen feest of andere activiteit meer over.
ik weet dat jij dat niet zo ziet maar ik zie bashen en met de dood bedreigen als twee verschillende dingenquote:Op zondag 30 augustus 2015 14:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mooi dat bepaalde lieden Quinsy met de dood gaan lopen bedreigen. Hoezo je eigen glazen ingooien?
En waarom denk jij dat Koos dat niet zo ziet?quote:Op zondag 30 augustus 2015 14:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik weet dat jij dat niet zo ziet maar ik zie bashen en met de dood bedreigen als twee verschillende dingen
Krampus is niet de oorspronkelijk versie van ZP.quote:Op zondag 30 augustus 2015 14:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het valt voor jou dus slecht te verteren dat een kinderfeestje iets wordt aangepast. Zou je het wat vinden om terug te gaan naar de oorspronkelijke versie van Zwarte Piet? Je kroost in de zak, roe eroverheen.
[ afbeelding ]
Die toevallig ouder is, toevallig ook aanwezig is in West-Europa (dichtbij huis) en toevallig ook zo'n beetje alle kenmerken bezit die zwarte piet bezit. Maar Zwarte Piet werd ineens 'verzonnen' door een schoolmeester en was er ineens in een openbaring. Die schoolmeester wist overduidelijk van het bestaan van Krampus, maar een zwartgeschminkte man deed het hier wat leuker dan een duivel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 14:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus is niet de oorspronkelijk versie van ZP.
Hooguit een ver mal eng neefje.
logischer lijkt mij, dat onze zwarte piet allang gewoon een zwartgeschminkte figuur was die als hulpje diende. denk niet dat ie zo duidelijk als krampus een soort duivel of demoon was hier (misschien veel vroeger wel) , anders was ie niet zo makkelijk in een neger veranderd. waarschijnlijker was ie een vrij neutraal figuur, zonder een echte identiteit.quote:Op zondag 30 augustus 2015 15:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Die toevallig ouder is, toevallig ook aanwezig is in West-Europa (dichtbij huis) en toevallig ook zo'n beetje alle kenmerken bezit die zwarte piet bezit. Maar Zwarte Piet werd ineens 'verzonnen' door een schoolmeester en was er ineens in een openbaring. Die schoolmeester wist overduidelijk van het bestaan van Krampus, maar een zwartgeschminkte man deed het hier wat leuker dan een duivel.
quote:Op zondag 30 augustus 2015 14:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus is niet de oorspronkelijk versie van ZP.
Hooguit een ver mal eng neefje.
Dat kwam omdat Sint in onze streken een lange tijd geen knecht hadquote:Op zondag 30 augustus 2015 15:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
logischer lijkt mij, dat onze zwarte piet allang gewoon een zwartgeschminkte figuur was die als hulpje diende. denk niet dat ie zo duidelijk als krampus een soort duivel of demoon was hier (misschien veel vroeger wel) , anders was ie niet zo makkelijk in een neger veranderd. waarschijnlijker was ie een vrij neutraal figuur, zonder een echte identiteit.
in noord frankrijk hebben ze er een mijnwerker van gemaakt.
en is toch ook raar dat er van voor de neger-afbeeldingen, er geen enkel plaatje van nederlandse zwarte piet is?
Jan Schenkman was een van de eersten of de eerste die hem presenteerde. In het betreffende boekje was nog geen naam aan de zwarte helper gegeven. Iets wat erop wijst dat het een vrij recente introductie was.quote:In Nederland bestaan voor een knecht van Sinterklaas uit de 16e en de 17e eeuw geen aanwijzingen.[1][2]
quote:De eerste afbeelding van een knecht komt voor in het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn Knecht uit circa 1850 van de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman.[3] De knecht wordt afgebeeld als een donkere man. Hij heeft in het boekje nog geen naam. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter mijn knecht wordt genoemd.[noot 1] Een boekje dat de Amsterdamse schrijver en dichter Alberdingk Thijm in 1850 bij wijze van St.-Nicolaasgeschenk aan zijn collega Potgieter gaf, bevat echter al een handgeschreven fictieve dialoog tussen "St. Niklaas" en een "Pieter me knecht".[4][5]
De roe en de korf bleven (later een zak), de horens werden vervangen door een veer. De pofbroek gaf de brede heupen, de maillot de versmalling van de benen en de schoenen moesten de hoeven voorstellen. De grote rode tong keerde terug in de overdreven rode lippen. Zie afbeelding van krampus hierboven. Het sillhouet van het beest zit er nog in.quote:Nicolaas heeft ooit een Ethiopische slaaf vrijgekocht en die heette Piter. (dus niet met "ie")
Ethiopië is een land in Afrika waar zwarte mensen wonen. Als dank voor zijn bevrijding is deze Piter waarschijnlijk altijd bij Nicolaas gebleven om hem te helpen.
Als dat allemaal onwenselijk is, is de islam en het christendom ook onwenselijk. Optiefen met de achterhaalde kutfeestjesquote:Op zondag 30 augustus 2015 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat er best veel negers zijn voor wie het een naar bijsmaakje heeft. Een deel zal daar overheen stappen omdat die er verder geen kwaad inziet, al zal dat met het fanatisme waarmee menigeen strijdt voor de blackface Piet een stuk moeilijker geworden zijn. Maar een ander deel zal daardoor meer naar het alternatief van de Kerstman neigen. Een deel zal wellicht het gevoel hebben dat ze maar wat moeten slikken om mee te mogen doen. Wat mij betreft is dat allemaal onwenselijk. Dan heb je nog de blanken die daar emphatie voor hebben of zelfstandig niet zo gediend zijn van raciale stereotypen. Die zullen toejuichen dat er beweging in zit.
Het succes van Gario kan in ieder geval niet worden afgemeten aan diens populariteit onder PVV-stemmers en dergelijke, want dat was zijn doelstelling niet.
Och, geschiedenis is altijd het verhaal van de winnaar, dus eenzijdig en objectief.quote:
Eenzijdig en objectief. Subliemquote:Op zondag 30 augustus 2015 16:23 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Och, geschiedenis is altijd het verhaal van de winnaar, dus eenzijdig en objectief.
wie is de verliezer in dit verhaal?quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:23 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Och, geschiedenis is altijd het verhaal van de winnaar, dus eenzijdig en objectief.
iedereen die zwarte piet gewoon leuk vond.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
wie is de verliezer in dit verhaal?
Ik vind Zwarte Piet gewoon leuk maar vindt het geen probleem als ie er ook anders uit ziet. Ben ik nu een verliezerquote:Op zondag 30 augustus 2015 16:27 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
iedereen die zwarte piet gewoon leuk vond.
Nee. Je hebt gewoon een mening.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:29 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik vind Zwarte Piet gewoon leuk maar vindt het geen probleem als ie er ook anders uit ziet. Ben ik nu een verliezer
Wel als je zwarte piet daardoor wegvalt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:29 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik vind Zwarte Piet gewoon leuk maar vindt het geen probleem als ie er ook anders uit ziet. Ben ik nu een verliezer
Ok, als jij het maar snapt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:30 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
*opvoed-modus*
Eenzijdig recht, en objectieve handelingen.
quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:27 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Hij is in de jaren '80 al eens aangepast he, de roe en de zak verdwenen toen grotendeels en ipv een boeman werd het een kindervriend. Ik vind die oplossing van Nickolodeon pieten met hun eigen huidskleur te introduceren prima.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:27 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik ben geboren in 1972 en herken niets in die stelling.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij is in de jaren '80 al eens aangepast he, de roe en de zak verdwenen toen grotendeels en ipv een boeman werd het een kindervriend.
"wie de zak krijgt, wie de roe.... " wat dacht je dat je aan het zingen was dan?quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:37 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik ben geboren in 1972 en herken niets in die stelling.
Zwarte Piet is van oorprong geen kindervriend, integendeel. Zijn introductie moest veel van het zware werk van Sinterklaas overnemen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:37 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik ben geboren in 1972 en herken niets in die stelling.
Niets over wat naars. Sinterklaas vieren was leuk.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:39 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
"wie de zak krijgt, wie de roe.... " wat dacht je dat je aan het zingen was dan?
In mijn tijd wel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zwarte Piet is van oorprong geen kindervriend, integendeel. Zijn introductie moest veel van het zware werk van Sinterklaas overnemen.
[ afbeelding ]
als zwarte piet volgens jou helemaal niet van oudsher bij onze sint hoort, dan kunnen we het toch gewoon afschaffen...quote:Op zondag 30 augustus 2015 15:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat kwam omdat Sint in onze streken een lange tijd geen knecht had
[..]
Jan Schenkman was een van de eersten of de eerste die hem presenteerde. In het betreffende boekje was nog geen naam aan de zwarte helper gegeven. Iets wat erop wijst dat het een vrij recente introductie was.
[..]
[ afbeelding ]
En dit werd de wat "beschaafdere" VOC versie van Krampus met kleren, want het beest zoals het was paste niet in de worstels van de Nederlandse cultuur. Een mooi verhaaltje eraan vast.
[..]
De roe en de korf bleven (later een zak), de horens werden vervangen door een veer. De pofbroek gaf de brede heupen, de maillot de versmalling van de benen en de schoenen moesten de hoeven voorstellen. De grote rode tong keerde terug in de overdreven rode lippen. Zie afbeelding van krampus hierboven. Het sillhouet van het beest zit er nog in.
En onze representatie van zwarte piet leidde waarschijnlijk later tot dit
[ afbeelding ]
Waarmee ook meteen het argument 'zwarte piet is zwart door het roet van de schoorsteen' op het lijstje van de excuus-argumenten kan worden geplaatst.
Herge kon er ook wat van..
[ afbeelding ]
quote:
quote:Tot de jaren tachtig van de 20e eeuw droeg Zwarte Piet een roe en een zak met snoepgoed. Zo moest hij stoute kinderen afschrikken: brave kinderen kregen snoep en cadeautjes, stoute kinderen zouden gestraft worden met de roe of in de zak meegenomen worden naar Spanje. Onder druk van veranderende opvoedkundige inzichten verdween het dreigende element uit het karakter van Piet, tezamen met de roe. De oude rol van Zwarte Piet komt nog wel terug in sinterklaasliedjes (wie zoet/braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe).
Dan ben of was ik misschien raar dat ik het een erg leuk feest vond als kind. En neefjes en nichtjes van mij nu ook.quote:
Tradities zijn best leuk maar veranderen net als de Nederlandse cultuur om de haverklap. Meestal gaat dat trouwens ongemerkt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:34 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Wel als je zwarte piet daardoor wegvalt.
Sommige mensen vinden alles prima, niks mis mee trouwens.
Alleen is het dan lastig om nog tradities in ere te houden, iets wat vele anderen dan weer heel leuk vinden.
Als de Paas-cultuur zo verandert dat naast de paashaas men meent dat ook paashonden, paaskatten en paasstinkdieren eieren moeten komen verstoppen (ik snap niet dat ik dit soort dingen schrijf eind augustusquote:Ben je het er ook mee eens als de paashazen voortaan verplicht ook paashonden, paaskatten, en paasstinkdieren worden?
Een grote groep ziet nu juist de noodzaak van verandering niet in.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Tradities zijn best leuk maar veranderen net als de Nederlandse cultuur om de haverklap. Meestal gaat dat trouwens ongemerkt.
[..]
Als de Paas-cultuur zo verandert dat naast de paashaas men meent dat ook paashonden, paaskatten en paasstinkdieren eieren moeten komen verstoppen (ik snap niet dat ik dit soort dingen schrijf eind augustus), zou ik daar geen problemen mee hebben. Jij wel dan
![]()
Overigens is er weinig verplichting te bespeuren in het Sinterklaasfeest. Een grote groep zou veranderingen wenselijk vinden, een klein extreem clubje olv die gare Quinsy eist aanpassingen.
En een nog grotere groep vindt niks mis met Zwarte Piet en is het voortdurende gezeik en gedram er over zat.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Tradities zijn best leuk maar veranderen net als de Nederlandse cultuur om de haverklap. Meestal gaat dat trouwens ongemerkt.
[..]
Als de Paas-cultuur zo verandert dat naast de paashaas men meent dat ook paashonden, paaskatten en paasstinkdieren eieren moeten komen verstoppen (ik snap niet dat ik dit soort dingen schrijf eind augustus), zou ik daar geen problemen mee hebben. Jij wel dan
![]()
Overigens is er weinig verplichting te bespeuren in het Sinterklaasfeest. Een grote groep zou veranderingen wenselijk vinden, een klein extreem clubje olv die gare Quinsy eist aanpassingen.
Zullen we de helft van je salaris voortaan overmaken naar een goed doel?quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:44 schreef Falco het volgende:
![]()
De helft van mijn salaris wordt al overgeboekt naar het goede doel, dat zich de overheid noemtquote:Op zondag 30 augustus 2015 16:47 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Zullen we de helft van je salaris voortaan overmaken naar een goed doel?
Omdat we dat een goed idee vinden?
Ben echt heel benieuwd waar het moment komt dat je stelling neemt en iets onredelijk vind.
Er staat alleen dat pieten in de jaren '80 geen roe en zak meer meedroegen, zal wel op TV geweest zijn. Dus de resterende scherpe kantjes gingen eraf. Maar bij de introductie in de 19e eeuw vond men het kennelijk pedagogisch verantwoord dat er flink in omgeveegd werd door de heilige en z'n helper die alleen gekerstende brave kinderen wilden zien. Dat een zwarte slaaf de kinderen bewerkte met de roe gaf de heilige sint z'n status als goede man terug. Pieter mocht het vuile werk opknappen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:43 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Dan ben of was ik misschien raar dat ik het een erg leuk feest vond als kind. En neefjes en nichtjes van mij nu ook.
Laat maar dan, zinloos.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef Falco het volgende:
[..]
De helft van mijn salaris wordt al overgeboekt naar het goede doel, dat zich de overheid noemt
Verder snap ik niet wat dit te doen heeft met de Pieten-problematiek.
Oke, doei.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Laat maar dan, zinloos.
Maar zo werd het totaal niet ervaren in die tijd en nu ook niet. Het was en is gewoon een leuk feest.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er staat alleen dat pieten in de jaren '80 geen roe en zak meer meedroegen, zal wel op TV geweest zijn. Dus de resterende scherpe kantjes gingen eraf. Maar bij de introductie in de 19e eeuw vond men het kennelijk pedagogisch verantwoord dat er flink in omgeveegd werd door de heilige en z'n helper die alleen gekerstende brave kinderen wilden zien. Dat een zwarte slaaf de kinderen bewerkte met de roe gaf de heilige sint z'n status als goede man terug. Pieter mocht het vuile werk opknappen.
lezen is ook een vak.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:51 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Maar zo werd het totaal niet ervaren in die tijd en nu ook niet. Het was en is gewoon een leuk feest.
Vind zijn geschiedenis van Piet door de jaren heen wel informatief en interessant eigenlijk.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:52 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Je haalt er gewoon onzin bij.
Ik vind het vrij nietszeggend. Het gaat over nu.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:54 schreef Falco het volgende:
[..]
Vind zijn geschiedenis van Piet door de jaren heen wel informatief en interessant eigenlijk.
Het 'nu' maakt over twintig a dertig jaar later deel uit van het verleden. Ik ben echt razend benieuwd hoe we dan terug kijken op deze discussiequote:Op zondag 30 augustus 2015 16:55 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik vind het vrij nietszeggend. Het gaat over nu.
ik gaf alleen aan dat er aanpassingen gedaan werden, zoals dat nu ook gebeurd..quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:51 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Maar zo werd het totaal niet ervaren in die tijd en nu ook niet. Het was en is gewoon een leuk feest.
Maar dit is wel een cruciale aanpassing. Terwijl er geen probleem was.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
ik gaf alleen aan dat er aanpassingen gedaan werden, zoals dat nu ook gebeurd..
Sommige dingen kun je laten zoals het is. Ik heb ook deels zwarte familie. Die begrijpen echt niets van de discussie.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:56 schreef Falco het volgende:
[..]
Het 'nu' maakt over twintig a dertig jaar later deel uit van het verleden. Ik ben echt razend benieuwd hoe we dan terug kijken op deze discussie. Het is in ieder geval wel weer een boeiend en
-achtig hoofdstuk in de al vrij lange Pieten-geschiedenis.
Tuurlijk, als kinderen de slavernij willen afschaffen maar het overgrote deel van de bevolking wil dat niet dan laten we ook gewoon de boel zoals 't is. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar. Is traditie he, staat zelfs in de bijbel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als het de kindertjes niets kan schelen en de overgrote meerderheid van de bevolking wil dat hij zwart blijft dan laat hem lekker zwart. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar.
Nee. Dat is iets geheel anders. En dat kunnen Afrikaanse mensen zelf afschaffen als ze dat willen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tuurlijk, als kinderen de slavernij willen afschaffen maar het overgrote deel van de bevolking wil dat niet dan laten we ook gewoon de boel zoals 't is. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar.
"Cruciale aanpassing"quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:58 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Maar dit is wel een cruciale aanpassing. Terwijl er geen probleem was.
Ik zie het probleem gewoon niet.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
"Cruciale aanpassing"
Een volwassene van 40+ met een zwarte-pietenfetish..
Gezond bezig man
Zoals donkere mensen ook zwarte piet kunnen afschaffen bedoel je?quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:31 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Nee. Dat is iets geheel anders. En dat kunnen Afrikaanse mensen zelf afschaffen als ze dat willen.
Wat een rare gedachtekronkel!?quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tuurlijk, als kinderen de slavernij willen afschaffen maar het overgrote deel van de bevolking wil dat niet dan laten we ook gewoon de boel zoals 't is. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar. Is traditie he, staat zelfs in de bijbel.
Ook witte. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, Sinterklaas + ZP de [voor]deur wijzen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoals donkere mensen ook zwarte piet kunnen afschaffen bedoel je?
Daar zit geen groots probleem dus.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoals donkere mensen ook zwarte piet kunnen afschaffen bedoel je?
In die tijd waren er een hoop tegengeluiden van grootgrondbezitters die zogenaamd "goed" waren voor hun slaven, daarnaast was het traditie. Na de afschaffing kwamen er nog weleens een toneelspel voorbij waarin de karikatuur van de zwarte slaaf voorbij kwam, gespeeld door een blanke.quote:
Begrijp je de (oer)essentie van de kleur zwart van Zwarte Piet wel?quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In die tijd waren er een hoop tegengeluiden van grootgrondbezitters die zogenaamd "goed" waren voor hun slaven, daarnaast was het traditie. Na de afschaffing kwamen er nog weleens een toneelspel voorbij waarin de karikatuur van de zwarte slaaf voorbij kwam, gespeeld door een blanke.
Amerika smoorde deze opkomende traditie al vroeg in de 20e eeuw in de kiem. En volwassenen hebben er in het Nederland van 2015 blijkbaar veel moeite mee om een kinderfeestje te veranderen dat nog een groot primitief element bevat.
Zwarte mensen zijn primitief?quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In die tijd waren er een hoop tegengeluiden van grootgrondbezitters die zogenaamd "goed" waren voor hun slaven, daarnaast was het traditie. Na de afschaffing kwamen er nog weleens een toneelspel voorbij waarin de karikatuur van de zwarte slaaf voorbij kwam, gespeeld door een blanke.
Amerika smoorde deze opkomende traditie al vroeg in de 20e eeuw in de kiem. En volwassenen hebben er in het Nederland van 2015 blijkbaar veel moeite mee om een kinderfeestje te veranderen dat nog een groot primitief element bevat.
Ik heb een heel verhaal gedeeld, lees dat maar eens.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Begrijp je de (oer)essentie van de kleur zwart van Zwarte Piet wel?
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant, wat jammer is voor een vent van 40. Vind je ook niet?quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:01 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Zwarte mensen zijn primitief?
fixed ! enne dat is waar de pijn zit hé ? Dat zwarte piet een knecht is en dat is blijkbaar moeilijk te verkroppen....quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er staat alleen dat pieten in de jaren '80 geen roe en zak meer meedroegen, zal wel op TV geweest zijn. Dus de resterende scherpe kantjes gingen eraf. Maar bij de introductie in de 19e eeuw vond men het kennelijk pedagogisch verantwoord dat er flink in omgeveegd werd door de heilige en z'n helper die alleen gekerstende brave kinderen wilden zien. Dat een zwarte slaaf knecht de kinderen bewerkte met de roe gaf de heilige sint z'n status als goede man terug. Pieter mocht het vuile werk opknappen.
Zie vorige pagina, daar heb ik het uitgelegd. Je tjakka moment is een gevolg van selectief lezen of niet lezen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:18 schreef deedeetee het volgende:
[..]
fixed ! enne dat is waar de pijn zit hé ? Dat zwarte piet een knecht is en dat is blijkbaar moeilijk te verkroppen....
Dus wordt er maar een * slaven * verhaal bij gehaald/verzonnen.
Nee hoor, niemand die in de tegenwoordige tijd aan sint en piet denkt gaat ff checken hoe het in het ooit verre verleden, wellicht is ontstaan.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zie vorige pagina, daar heb ik het uitgelegd. Je tjakka moment is een gevolg van selectief lezen of niet lezen.
De heisa heeft altijd een voorgeschiedenis. Dat kan iedere advocaat, rechtbank en client je vertellen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor, niemand die in de tegenwoordige tijd aan sint en piet denkt gaat ff checken hoe het in het ooit verre verleden, wellicht is ontstaan.
Het gaat om sint en piet NU, daar gaat de heisa om.
Ze gaan in die versie even voorbij aan de zin dat het om een vrijgekochte slaaf zou gaan, die SAMEN met de SInt werkt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor, niemand die in de tegenwoordige tijd aan sint en piet denkt gaat ff checken hoe het in het ooit verre verleden, wellicht is ontstaan.
Het gaat om sint en piet NU, daar gaat de heisa om.
Sterker nog: de sint zelf was in onze streken lange tijd geen sint, maar een demon. De Krampus zoals u wenst was hier de enige die rond 5 december kwamquote:Op zondag 30 augustus 2015 15:59 schreef Beathoven het volgende:
Dat kwam omdat Sint in onze streken een lange tijd geen knecht had
quote:UNITED NATIONS: A United Nations committee has called upon the Dutch government to reform the country’s longstanding winter-time black face tradition of Zwarte Piet (or “Black Pete”) on grounds that it was offensive and reflected “negative stereotypes.”
The ruling by the Geneva-based committee on the Elimination of Racial Discrimination is not enforceable, but is bound to stir an already heated debate surrounding a custom that is both beloved and reviled.
Ahead of Christmas, many people in the Netherlands celebrates the folkloric arrival of Zwarte Piet, a trickster figure who accompanies Sinterklaas, the Dutch version of Santa Claus.
They do so by donning frizzy wigs, applying red paint on their lips and blackening their faces.
Most outsiders readily perceive this to be racist — like minstrel shows, Zwarte Piet in part emerged from a history of subjugation and oppression where aping blackness carried very specific connotations.
Many Dutch, though, are fiercely defensive about the practice, and offer a slew of arguments as to why no one should take offense to their winter-time habits.
Vanaf 1500 werd de schoen gezet, daar zijn zelfs schilderijen van. Verschillen waren er wel qua cadeautjes. Pas later werd de schoen gevuld door de Sint.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:46 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Sterker nog: de sint zelf was in onze streken lange tijd geen sint, maar een demon. De Krampus zoals u wenst was hier de enige die rond 5 december kwam
En toen de Sint er eenmaal was wilde de Quinsies van toen hem verbieden. Want "hij was Katholiek, en Amsterdam was protestant !"quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Vanaf 1500 werd de schoen gezet, daar zijn zelfs schilderijen van. Verschillen waren er wel qua cadeautjes. Pas later werd de schoen gevuld door de Sint.
De recente argumenten van de pro-demonstranten vermijden dan ook zeer krampachtig dergelijke verwijzingen naar slavernij. Jij doet dat gelukkig niet.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:42 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze gaan in die versie even voorbij aan de zin dat het om een vrijgekochte slaaf zou gaan, die SAMEN met de SInt werkt.
* Mompelt iets over selectief lezen....
Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:46 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Sterker nog: de sint zelf was in onze streken lange tijd geen sint, maar een demon. De Krampus zoals u wenst was hier de enige die rond 5 december kwam
Ik probeer het even op een rijtje te krijgen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De recente argumenten van de pro-demonstranten vermijden dan ook zeer krampachtig dergelijke verwijzingen naar slavernij. Jij doet dat gelukkig niet.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Buiten dat het vermoedelijk model stond voor Piet heb ik nergens iets gelezen over de echte krampus in Nederland. Sinterklaas was er, Sint Niek komt nog voor in Noord Nederland. Dat zal best ergens een overgang geweest zijn van heidense naar iets meer verantwoorde kerkelijke feesten. Hier in Zuid Amerika liepen ze van origine met dode koningen, en later met christelijke heiligen rond.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
Wie? En in welke relatie staat die familie tot zwarte piet?quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik probeer het even op een rijtje te krijgen.
Ik ben ook aan het kijken of er ergens wat te vinden is over de voorouders van Perez Jong Loy
Het gaat misschien via moederskant want via de Jong Loy's kom ik uit bij een man en een vrouw uit China die zich wilden vestigen in Suriname maar zijn verdronken bij een bootongeluk. Dit waren zeker geen slaven. Hun kinderen werden opgevangen andere gezinnen en waren ook geen slaven.
Ik vind nergens bronnen over de overgrootmoeder van Perez. Ook niet zijn levensverhaal, jammer wat zo blijft het een "verhaal" zonder onderbouwing voor mij.
Krampus is te ver verwijderd van het karakter ZP.. Knecht Ruprecht is veel meer een vermoedelijk model geweest voor de creatie van ZP .Meer menselijk en minder angstaanjagendquote:Op zondag 30 augustus 2015 19:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Buiten dat het vermoedelijk model stond voor Piet heb ik nergens iets gelezen over de echte krampus in Nederland. S
Ok. Dan neem ik vanmiddag ff wat geld van je rekening. Hebben we 't er morgen niet meer over.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:10 schreef Toefjes het volgende:
Mensen moeten misschien iets minder in het verleden leven.
Mensen reisden ook weleens, vooral als men iets beter bedeeld was. En de streken waar de Krampus traditie bekend is ligt qua reistijd op afstanden die te doen waren. Het is daarom iets waarschijnlijker dat iemand daar notitie van nam en 'm met de Nederlandse cultuur verenigde.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus is te ver verwijderd van het karakter ZP.. Knecht Ruprecht is veel meer een vermoedelijk model geweest voor de creatie van ZP .Meer menselijk en minder angstaanjagend
Maar zover ik weet was Krampus niet in Nederland en Knecht Ruprecht ook nauwelijks, misschien in de grensstreek met Duitsland soms. Ik denk wel dat Ruprecht bij de meerbelezen schoolmeesters ed in Nederland meer bekend was.
Dat is nooit anders geweest.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:48 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ook witte. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, Sinterklaas + ZP de [voor]deur wijzen.
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:01 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Zwarte mensen zijn primitief?
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ok. Dan neem ik vanmiddag ff wat geld van je rekening. Hebben we 't er morgen niet meer over.
Krampus zoals u wenst staat er.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
quote:
En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...
dat denk ik niet maar ik dacht dat we elkaar woorden in de mond aan het leggen warenquote:Op zondag 30 augustus 2015 14:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En waarom denk jij dat Koos dat niet zo ziet?
Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mensen reisden ook weleens, vooral als men iets beter bedeeld was. En de streken waar de Krampus traditie bekend is ligt qua reistijd op afstanden die te doen waren. Het is daarom iets waarschijnlijker dat iemand daar notitie van nam en 'm met de Nederlandse cultuur verenigde.
Ruprecht zou dan weer de voorloper van St. Nikolaas zelf geweest kunnen zijn.
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Krampus zoals u wenst staat er.
In heel Europa zijn er Zwarte Piet/Krampusachtige wezens die in de wintermaanden een grote rol spelen bij o.a. vruchtbaarheidsriten, dodenriten en morele rechtspraak/aanklagen van misstanden.
Een van de kenmerken is dat ze zwart als de vruchtbare aarde zijn, zwart als het dodenrijk ook (er zijn ook zwarte vruchtbaarheidsgodinnen en schikgodinnen). O.a. Arnold Jan Scheer heeft hier regelmatig over geschreven.
Als het een beetje geld is doe je weinig, als het veel geld betreft zou jij nog wel wat ondernemen. Vooral als je 't even moeilijk krijgt. Zo proberen nabestaanden nog weleens oud geld terug te krijgen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:37 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.
Het gaat natuurlijk om dingen die speelden voordat wij geboren warenDus als jouw opa mijn opa geld afhandig gemaakt zou hebben, dat ik jou dat niet meer kwalijk neem. Of dat ik niet levenslang boos ben op Duitsers, om dingen die 75 jaar geleden gebeurd zijn.
Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?quote:
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.
Ik neem aan dat hij niet leefde in de Nicolaastraditie te Nederland.
Wat ik las was dat die Klazen met een gezicht van roetvegen of meer egaal zwart gemaakt in bepaalde regio's in Nederland wel voorkwamen.. Maar nauwelijks gekend werden over het gehele land. Mij is het logisch dat Klazen een afgeleide waren van Sint Nicolaas en niet van een Zwitserse duivel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb een heel verhaal gedeeld, lees dat maar eens.
Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van. Dus ik wil wel eens weten wat het hele verhaal is, maar dat staat nergens alleen dat ze slaaf was en na de afschaffing in 1863 nog 10 jaar in loondienst heeft moeten werken.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wie? En in welke relatie staat die familie tot zwarte piet?
Nu kwam ik veel nazaten (blijkt allemaal verre familie te zijn) tegen met de naam Jong Loy in Paramaribo, maar niemand heeft het over de slavernij. De eerste Jong Loy's zijn vrijwillig naar Suriname gegaan en daar verongelukt in een boot op de rivier.quote:Sinterklaas is géén gezellig kinderfeest, zegt Perez Jong Loy. Het is een 'totale, bewuste ontkenning' van het Nederlandse slavernijverleden. De pietenstrijd is wat hem betreft een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven.
De 60-jarige Amsterdammer is de naamgever van de pietenzaak die zo ongeveer heel Nederland op zijn kop zette ('Jong Loy versus de gemeente Amsterdam'). Hij wil Zwarte Piet de wereld uit hebben, om te beginnen uit de hoofdstad. Maar het zit bij hem veel en veel dieper.
Het kan er bij Jong Loy niet in dat er wél erkenning is voor het leed van de Tweede Wereldoorlog, maar niet voor iemand als zijn eigen overgrootmoeder, die slaaf was in Suriname. Kom bij hem dus niet aan met Nederlandse gevoeligheden over het kinderfeest, hij kan zich er niks bij voorstellen: 'Ik denk dat alle Nederlanders diep in hun hart heel goed weten dat Zwarte Piet racistisch is.'
En: 'Zwarte Piet is een symbool. Een dominosteen die om moet, want dan volgen andere stenen. Dan kunnen we het eindelijk over het verleden hebben.
quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Dat kan. Ik weet er te weinig over.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.
Maar wel miljoenen eisen...
Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Hoezo heeft Perez de Jong Loy daar veel last van? Uit welke bron heb je dat ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-worden-ermee-gepestquote:De overgrootmoeder van de moeder van Jong Loy was tot slaaf gemaakt.
Over een van deze twee feiten lieg je.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Wie is "men" ? De bevolking? En vind je dat de Nederlandse bevolking dat ook moet doen. ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:09 schreef mastertephon het volgende:
In Benin heb je een monument voor slaven. Daar geeft men ook gewoon toe dat men zelf heel fout was.
In de link die zojuist ik postte (ad, november 2014) zegt hij zelf overgrootmoeder, ik dacht tot gisteren namelijk ook dat het om zijn over over grootmoeder zou gaan, in meerdere interviews zegt hij wederom overgrootmoeder.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo heeft Perez de Jong Loy daar veel last van? Uit welke bron heb je dat ?
dit vond ik
[..]
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-worden-ermee-gepest
Dus het gaat over zijn over-overgrootmoeder. Reken even terug.... met 25 jaar per generatie... Ca 1850 was ze geboren... misschien iets later... misschien iets eerder.
Maar wat wil je met die stamboom? Wat moet dat bewijzen.?
Maar wat denk je dan te kunnen weten met zijn stamboom?quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:30 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik wil gewoon weten hoe het zit, hij roept van alles en eist behoorlijk wat.
Hoezo heeft ZP niks met negers te maken volgens jou?quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.
Het zwart zou dan ook niet ter discussie moeten staan.
Lezen! Het zwart van Zwarte Piet.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:45 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoezo heeft ZP niks met negers te maken volgens jou?
Dan heb je het niet gelezenquote:Op zondag 30 augustus 2015 21:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.
Het zwart zou dan ook niet ter discussie moeten staan.
Sint Nicolaas was een Grieks-Orthodoxe Bisschop die actief was in Myra, Griekenland. Het huidige Turkije. Er is redelijk veel over de historische Sint bekend.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:50 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik wist niet beter dat Sinterklaas vroeger een heilige was, woonachtig in Turkije.
Bijzonder dat de oorsprong van zwarte Piet zoveel varianten kent.
Ah zo...quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Lezen! Het zwart van Zwarte Piet.
Ik neem aan dat je het over de Surinamers en zo hebt? Dan ben ik het met je eens.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.
Ik weet niet of je dat programma kent dat ze met personen hun roots en voorvaderen nalopen, daar zou ik hem graag in willen zien. Gewoon kijken wat er klopt en hoe en wat ik zeg, misschien denk ik daarna wel van: Ik snap hem...quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar wat denk je dan te kunnen weten met zijn stamboom?
Zoek zijn standpunten en spin dat uit.
Waar zei hij dan dat hij er last van had dat zijn voorouder(s) slaaf waren ?
Ik vind ook dat hij doorslaat met die schadeclaims.
quote:Zeker als men kijkt naar de sociaal economische situatie van de nazaten. Het maakte me razend dat de nazaten van daders en het “establishment" van de nazaten van slachtoffers er alles aan deden om het ook zo te houden.
En als je dan dit leest:quote:Ik zelf, ik werd een paar weken voor het eind examen havo in 1975, van school gestuurd omdat ik de geschiedenis juf onheus had bejegend, omdat ze maar één halve A4 aandacht besteedde aan de banden met Suriname.
Een Surinaamse vrouw die mij onverwacht aanviel in het Tropenmuseum. En die begon te krijsen over slavenhandel. Gelukkig was haar dochter wel normaal.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...
Dat zou wel zo terecht zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:50 schreef DrDentz het volgende:
Shit man als je op zijn facebook kijkt wordt hij nu bevriend door honderden pro-pieters, ik hoop niet dat hij zo misselijk wordt van al hun Nederland Mijn Vaderland PVV anti-vluchtelingen posts dat hij toch nog een pieten-hater wordt.
Je bent teveel gefixeerd op de mogelijkheid hem te kunnen betrappen op leugens over zijn familie.quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ga twijfelen of zijn roots wel leiden naar de plantages. Ik denk dat hij zou uitkomen in China.
nah klopt geen kut van natuurlijk maar de boodschap, de kern van het verhaal is wel heel sterkquote:Op zondag 30 augustus 2015 23:59 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Zwarte pastoor over zwarte mensen:
In het hele continent Afrika hebben zwarten niet 1 zeewaardige boot gebouwd, niet 1 stenen huis met meer dan 1 verdieping, we hebben de blanke man nodig, samen met de blanke kunnen we veel meer dan wij zwarten alleen.
Hij brengt het wel leuk, en er zit een kern van waarheid in.
En je weet zeker dat je nu niet liegt ?quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Een Surinaamse vrouw die mij onverwacht aanviel in het Tropenmuseum. En die begon te krijsen over slavenhandel. Gelukkig was haar dochter wel normaal.
Ja. Want ik lieg hier niet over. Het staat ook op andere fora uit die tijd.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En je weet zeker dat je nu niet liegt ?
Maar binnen Europa zijn altijd volksverhuizingen geweest. Bij de industrialisatie zijn bijvoorbeeld veel mensen uit de Alpengebieden (het rijk van Krampus) naar het Roergebied gekomen om in de mijnbouw te werken. Die namen uiteraard hun eigen cultuur en tradities mee.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .
Dichter bij Nederland dan Krampus uit Zwiterserland.
Maar je weet zeker dat je in het tropenmuseum was ?quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ja. Want ik lieg hier niet over. Het staat ook op andere fora uit die tijd.
Die man kan heerlijk vertellen, en heeft uren matriaal beschikbaar online.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
nah klopt geen kut van natuurlijk maar de boodschap, de kern van het verhaal is wel heel sterk
Ja. Dat weet ik zeker. Op de tweede verdieping. Want de situatie was zo vreemd dat je dat opslaat in je geheugen. Nog meer domme vragen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar je weet zeker dat je in het tropenmuseum was ?
Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:05 schreef Lunatiek het volgende:
Ze hadden hem zwart moeten laten in plaats van er nepnegers van maken. Als Piet al zwart zou zijn van het roet, verklaart dat die chocoladetinten nog niet.
Als je daar als zwarte mensen zoveel problemen mee hebt begrijp ik niet dat je tussen witte mensen gaat wonen in Nederland.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?
ZP is gemodelleerd naar een neger door de schrijver Schenkman. Het historisch verband van voor die tijd van den Sint met de kleur zwart is duidelijk. Maar het is geen excuus om te ontkennen dat ZP bedoeld is als een mens is met een donkere huidskleur en dat donkere mensen terecht een mening kunnen hebben over de imitatie van hun gezicht
Het zijn Nederlanders, die net zoveel recht hebben als jij om hier te wonen. En dit is geen blank-zwart spelletje. Voor jou bestaat dat misschien in je hoofd, maar voor mij e.v.a is dat niet het geval. Ik ben blank maar ik sta achter evt. veranderingen. Als de discussie "jou" niet bevalt kun je ook ergens anders in de wereld gaan wonen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:15 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Als je daar als zwarte mensen zoveel problemen mee hebt begrijp ik niet dat je tussen witte mensen gaat wonen in Nederland.
Hij kreeg geen donkere huid van het roet. Dat is het zwart van de vruchtbare aarde (waarin ook begraven werd, Piet stelt een dode blanke voor - negers hebben geen monopolie op een zwarte huid) en toen dat te heidens werd, het zwart van een (geknechte) duivel, en toen dat te ouderwets werd werd het een soort moor of schoorsteenveger.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?
ZP is gemodelleerd naar een neger door de schrijver Schenkman. Het historisch verband van voor die tijd van den Sint met de kleur zwart is duidelijk. Maar het is geen excuus om te ontkennen dat ZP bedoeld is als een mens met een donkere huidskleur en dat donkere mensen terecht een mening kunnen hebben over de imitatie van hun gezicht
quote:Fascinerend en huiveringwekkend.' Kunsthistoricus Elmer Kolfin valt even stil als hij de zwarte jongen beschrijft die te zien is op een schilderij in het Rijksmuseum. Op een groepsportret van Michiel van Musscher uit 1687 staat een zwarte bediende achter diplomaat Thomas van Hees en zijn neven. Zijn naam is op de achterzijde van het doek vermeld: 'Thomas de neger 17 jaar'.
'Die jongen bestond dus echt en was een slaaf. Daarop wijst de metalen band om zijn hals', zegt Kolfin, universitair docent kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. 'In feite is dit een voorloper van Zwarte Piet...'
Als hij op zijn overgrootouders lijkt is er zeker info. Hij is een paar weken voor het einde van de Havo van school getrapt, in zijn verhaal omdat hij vragen had aan zijn lerares waarom het verleden van Suriname niet uitgebreider behandeld werd dan in een half a4tje. Noem mij een school waar ze een grettige leerling die vraagt om meer uitleg over een bepaald onderwerp een paar weken voor het einde van schoolperiode van school trappen enkel om die reden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent teveel gefixeerd op de mogelijkheid hem te kunnen betrappen op leugens over zijn familie.
Ga er maar van uit dat iemand van zichtbare Afrikaanse afkomst , nu 62 jaar en met 4 generaties voorouders te Suriname meestal een slavenafkomst heeft.
Het ligt niet in jouw macht om zijn overovergrootmoeder te vinden.,
Wil je meer weten over de slavernij te Suriname dan kun je dagenlang het internet overhoop halen.
Hij mag er in kleding naar gemodelleerd zijn, maar dat betekent niet dat Zwarte Piet zelf een slaaf is. Net zo min als ik een slavendrijver of oligarch ben als ik een jurk aantrek als in de plaatjes, of als een grachtenpandbewoner een moderne VOC'er is. De evolutie van Zwarte Piet is hierboven dan ook uitstekend uitgelegd, van heidens figuur tot moorse koopman.quote:Op maandag 31 augustus 2015 04:53 schreef Beathoven het volgende:
Volkskrant - Geen Twijfel, Zwarte Piet stamt af van Kindslaven
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De naam Jong Loy kan ik nog niet linken aan de slavernij.
Dit aspect is totaal niet relevant. Even los v/h feit dat er maar weinig (of geen) nazaten van slaven zijn met Afrikaanse namen, stikt het in Suriname van de nazaten van slaven die ook Chinese roots hebben.quote:Op maandag 31 augustus 2015 06:49 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jong Loy is toch erg geen naam uit Afrika, hij beweert zelf dat ze die veranderd hebben.
Even een paar minuten gekeken: een hoop feitelijke onjuistheden die de man hier verkondigt. Zoals ik al vaker heb aangegeven zijn er wel degelijk 'zwarte beschavingen' in Afrika geweest.quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:59 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Zwarte pastoor over zwarte mensen:
We got a problem!
Hij brengt het wel leuk, en praat er niet omheen.
Voor mij wel, zeker wanneer meneer dit pretendeert.quote:Op maandag 31 augustus 2015 08:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Dit aspect is totaal niet relevant. Even los v/h feit dat er maar weinig (of geen) nazaten van slaven zijn met Afrikaanse namen, stikt het in Suriname van de nazaten van slaven die ook Chinese roots hebben.
eerst naar Panamaquote:Op maandag 31 augustus 2015 10:44 schreef Copycat het volgende:
Reist er al een expeditie af naar donker Suriname?
Geniaal Mark Frans!quote:ik ben als antiliaan kotsmisselijk van deze
zwartepieten discussie !!!! die steeds weer
terugkomt! zelfs op de antillen vieren we gewoon
sinterklaas MET zwarte pieten!! waarbij wij negers
ook nog bijgeschminkt worden ! ik ben 53 jaar
waar komt deze discussie de laatste 4/5 jaar
ineens vandaan? voor de mensen die INEENS dit
verkeerd vinden : ALLE RASSEN ter wereld zijn
ooit slachtoffer geweest van slavernij ! ALLE
RASSEN!!! blank zwart bruin chinees dwergen
man vrouw en kind ! slavernij is alang afgeschaft!
en trouwens ROET IS ZWART !!!!! zelfs al zet je
gele pieten dan word hij toch ZWART !!!!!!!! JESUS
DENK NA!!!
Aangezien er geen verbod op is kan die oom zich gewoon zwart schminken. Niks aan het handje.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:00 schreef WhateverWhatever het volgende:
Vanochtend op de radio, er worden ook vaak familieleden ingezet om zwarte piet te spelen zoals bijv. door een oom, hij kan het niet meer doen want dan wordt hij gelijk ontdekt als hij zich niet zwart schminkt.
Zo zijn er meer haken en ogen dan alleen zwarte piet afschaffen of alleen veranderen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:00 schreef WhateverWhatever het volgende:
Vanochtend op de radio, er worden ook vaak familieleden ingezet om zwarte piet te spelen zoals bijv. door een oom, hij kan het niet meer doen want dan wordt hij gelijk ontdekt als hij zich niet zwart schminkt.
De meeste Surinamers hebben geen Afrikaanse naam.quote:Op maandag 31 augustus 2015 06:49 schreef ootjekatootje het volgende:
Jong Loy is toch erg geen naam uit Afrika, hij beweert zelf dat ze die veranderd hebben.
Hij vind het een principekwestie.
Dit had ik gisteren al gepost, als je zelf nu dat stukje link eens leest, daarin zegt hij dat Jong Loy een echte slavennaam is... Tja ik verzin dan niet.quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat programma kent dat ze met personen hun roots en voorvaderen nalopen, daar zou ik hem graag in willen zien. Gewoon kijken wat er klopt en hoe en wat ik zeg, misschien denk ik daarna wel van: Ik snap hem...
De naam Jong Loy kan ik nog niet linken aan de slavernij.
http://hart.amsterdammuseum.nl/nl/page/31290/1873
[..]
[..]
En als je dan dit leest:
http://nieuws.nl/algemeen(...)reenkomsten-te-zien/
Ook zo'n stukje waarvan ik denk, wat bedoel je nou want er zijn geen slaven meer bijgekomen na het verbod op slavenhandel in 1814, nazaten van slaven werden wel slaven.
De naam Jong Loy komt uit China, daar kwamen contractarbeiders vandaan. Hij heeft het over een echte slavennaam... huh? De chinezen kwamen om de armoede in hun eigen land te ontvluchten vanaf 1853 naar Suriname.
Die contactarbeiders hadden het niet veel beter op de plantages, begrijp me niet verkeerd, maar waren zeker geen slaven. Ik geloof niet dat er in 1850 ergens een arbeider was, die goed behandeld werd. Een slaaf is wel wat anders dan een arbeider, begrijp me goed...
Doordat anderen landen voorliepen met contractarbeiders werden op de Nederlandse plantages dezelfde regels ingevoerd: gezondheidszorg, inspectie's en scholing...
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ga twijfelen of zijn roots wel leiden naar de plantages. Ik denk dat hij zou uitkomen in China.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contractarbeid
Ik verdedig het redelijk denken . Jij wilt hem perse pootje lichten op onwaarheden over zijn familiegeschiedenis en je grijpt mogelijke oneffenheidjes in zijn verhaal aan om dirt te kunnen vinden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:31 schreef ootjekatootje het volgende:
....
Fijn dat je deze man blijft verdedigen, ik blijf vraagtekens houden met zijn verhaal. Ik ga het de beste man zelf wel vragen.
edit:
in dat stukje heeft hij het over het veranderen van haar echte naam in de slavennaam Jong Loy...
Dus dat was al bekend.
En waarom zou deze oom dat niet meer kunnen doen dan?quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:00 schreef WhateverWhatever het volgende:
Nou ongeschminkt zal hij gauw ontdekt worden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 12:38 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
En waarom zou deze oom dat niet meer kunnen doen dan?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nou ongeschminkt zal hij gauw ontdekt worden.
Que? Hij geeft toch antwoord, of valt het niet in jou selectieve straatje?quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:17 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Hij geeft helemaal geen antwoord.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Que? Hij geeft toch antwoord, of valt het niet in jou selectieve straatje?
Is niet wat je wil lezen he..
Zeg ik toch, omdat jij het geen logisch antwoord vindt vanuit jou selectieve zienswijze, hoeft het niet te betekenen dat het geen antwoord is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:24 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij geeft helemaal geen antwoord.
Vraag: waarom kan deze oom zich niet meer zwart schminken.
Antwoord: als hij zich niet schminkt wordt hij ontdekt.
Hoe the fuck is dat een logisch antwoord op mijn vraag?![]()
Alsof ik zou vragen: "waarom kan deze man niet lopen?" en ik als antwoord krijg "Als hij niet loopt dan zit of ligt hij".
![]()
![]()
Ok, gast. Kom maar weer terug als je een opleiding hebt genoten.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeg ik toch, omdat jij het geen logisch antwoord vindt vanuit jou selectieve zienswijze, hoeft het niet te betekenen dat het geen antwoord is.
Ah, omdat ik wel kan begrijpend lezen, ben ik direct een domkop.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:25 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok, gast. Kom maar weer terug als je een opleiding hebt genoten.
Als de consensus is dat schmink niet meer kan dan accepteren kinderen geen geschminkte piet meer.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:24 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij geeft helemaal geen antwoord.
Vraag: waarom kan deze oom zich niet meer zwart schminken.
Antwoord: als hij zich niet schminkt wordt hij ontdekt.
Hoe the fuck is dat een logisch antwoord op mijn vraag?![]()
Alsof ik zou vragen: "waarom kan deze man niet lopen?" en ik als antwoord krijg "Als hij niet loopt dan zit of ligt hij".
![]()
![]()
Hoezo kun jij begrijpend lezen? Bovenstaande verhaal impliceert toch echt het tegenovergestelde.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ah, omdat ik wel kan begrijpend lezen, ben ik direct een domkop.![]()
Kijk, nogmaals een bevestiging van het feit dat jij niet begrijpend kunt lezen. Ik heb namelijk zeer expliciet gezegd dat ik zp niet racistisch vind maar dat ik desalniettemin begrijp dat de karikatuur kwetsend kan zijn.quote:Wat kom je hier eigenlijk doen? Trollen of de verzuurde alles is racisme aanhanger uitdragen?
Tsja, ik zie niet in waarom dat ooit een consensus zou zijn? Is er überhaupt iemand die een probleem heeft met schmink?quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als de consensus is dat schmink niet meer kan dan accepteren kinderen geen geschminkte piet meer.
Precies. Als die oom zich wil schminken op een wijze waarop kinderen hem niet kunnen herkennen dan heeft 'ie toch echt een eindeloos aantal mogelijkheden.quote:Als er wordt gekozen voor of een mix of een andere donkerkleurige schmink is het ontstaan van dit probleem onmogelijk
Ik snap zijn antwoord tenminste.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:34 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hoezo kun jij begrijpend lezen? Bovenstaande verhaal impliceert toch echt het tegenovergestelde.
Begrijpend lezen is een naam. Dus 'kunt begrijpend lezen' zou het moeten zijn.quote:[..]
Kijk, nogmaals een bevestiging van het feit dat jij niet begrijpend kunt lezen.
Kan inderdaad. Voor mensen die er zelf voor kiezen aanstoot aan te geven. Je kan er ook voor kiezen het niet te doen. Of om niet maar te blijven janken over de slavernij en bijgewenste 'herstelbetalingen', waar deze discussie onderdeel van is. Zoals je afgelopen weekend nog op gewezen bent.quote:Ik heb namelijk zeer expliciet gezegd dat ik zp niet racistisch vind maar dat ik desalniettemin begrijp dat de karikatuur kwetsend kan zijn.
Wil niet kinderachtig gaan doen hier, maar volgens mij werd ik weggezet dat ik eerst maar eens een opleiding moest gaan doen.quote:Jij bent dus te dom om een dergelijke nuance te begrijpen en omdat je het niet snapt ga je mensen maar uitschelden voor trol.![]()
Denk dat je even een aantal topics van jezelf moet gaan bekijkenquote:Dus nogmaals; ga een opleiding volgen en kom dan maar terug want je maakt jezelf nu echt volstrekt belachelijk.
Alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed. Behalve zwart!!quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:38 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Tsja, ik zie niet in waarom dat ooit een consensus zou zijn? Is er überhaupt iemand die een probleem heeft met schmink?
[..]
Precies. Als die oom zich wil schminken op een wijze waarop kinderen hem niet kunnen herkennen dan heeft 'ie toch echt een eindeloos aantal mogelijkheden.
Kijk uit hee, de grootste voorvechter van Nederlandse cultuur (Martin Bosma), wilde de vrijheid inperken waarmee die oom zijn gezicht kan schminken. Het zal en moet ZWART zijnquote:Precies. Als die oom zich wil schminken op een wijze waarop kinderen hem niet kunnen herkennen dan heeft 'ie toch echt een eindeloos aantal mogelijkheden.
Inclusief bijbehorend negerstemmetje?quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:43 schreef Falco het volgende:
[..]
Kijk uit hee, de grootste voorvechter van Nederlandse cultuur (Martin Bosma), wilde de vrijheid inperken waarmee die oom zijn gezicht kan schminken. Het zal en moet ZWART zijn!
http://www.pvv.nl/index.p(...)zwarte-piet-wet.html
Dit jaar vast weer een nieuwe poging om deze wet aan te laten nemen
Maar mijn vraag is te moeilijk voor je.quote:
Wat?quote:Begrijpend lezen is een naam. Dus 'kunt begrijpend lezen' zou het moeten zijn.
Terug naar de schoolbanken. Groep 3 kost is dit. Bewijst weer het tegenovergestelde.
Of je wel of niet kiest om er aanstoot aan te nemen verandert niets aan het feit dat je je er wel door gekwetst kunt voelen.quote:Kan inderdaad. Voor mensen die er zelf voor kiezen aanstoot aan te geven. Je kan er ook voor kiezen het niet te doen.
Gast, teringtief nou eens een eind op met je herstelbetalingen. ik heb het nog nooit van mijn leven over herstelbetalingen gehad, duimzuiger.quote:Of om niet maar te blijven janken over de slavernij en bijgewenste 'herstelbetalingen', waar deze discussie onderdeel van is. Zoals je afgelopen weekend nog op gewezen bent.
Dat lijkt me bijzonder aan te raden ja.quote:Wil niet kinderachtig gaan doen hier, maar volgens mij werd ik weggezet dat ik eerst maar eens een opleiding moest gaan doen.
quote:Leer discussiëren voordat je je hier gaat vertonen.
Nogmaals, als je te dom bent om iets te begrijpen betekent dat nog niet dat de schrijver van hetgeen jij niet begrijpt aan het trollen is.quote:Denk dat je even een aantal topics van jezelf moet gaan bekijkenJe bent al een week aan het trollen hier.
En zoals Mark Frans zou zeggen (zelf Antiliaan):quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed. Behalve zwart!!
Hoezo discriminatie.
Snap je nou niet dat dat juist de verkeerde kant op gaat?
quote:ik ben als antiliaan kotsmisselijk van deze
zwartepieten discussie !!!! die steeds weer
terugkomt! zelfs op de antillen vieren we gewoon
sinterklaas MET zwarte pieten!! waarbij wij negers
ook nog bijgeschminkt worden ! ik ben 53 jaar
waar komt deze discussie de laatste 4/5 jaar
ineens vandaan? voor de mensen die INEENS dit
verkeerd vinden : ALLE RASSEN ter wereld zijn
ooit slachtoffer geweest van slavernij ! ALLE
RASSEN!!! blank zwart bruin chinees dwergen
man vrouw en kind ! slavernij is alang afgeschaft!
en trouwens ROET IS ZWART !!!!! zelfs al zet je
gele pieten dan word hij toch ZWART !!!!!!!! JESUS
DENK NA!!!
quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:43 schreef Falco het volgende:
[..]
Kijk uit hee, de grootste voorvechter van Nederlandse cultuur (Martin Bosma), wilde de vrijheid inperken waarmee die oom zijn gezicht kan schminken. Het zal en moet ZWART zijn!
http://www.pvv.nl/index.p(...)zwarte-piet-wet.html
Dit jaar vast weer een nieuwe poging om deze wet aan te laten nemen
Lijkt mij dat de organisatie van het feest zo'n keuze maakt.quote:
ik heb nog geen kind gehoord die he kwetsend vindquote:Op maandag 31 augustus 2015 13:58 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de organisatie van het feest zo'n keuze maakt.
En als je een kinderfeest organiseert lijkt het mij dat je dat voor zoveel mogelijk kinderen doet en derhalve eventueel kwetsende elementen liever buiten de deur laat.
Lijkt mij bijzonder logisch.
Pffff wat ben jij een azijnpisser zeg, ga lekker op vakantie in november en kom 6 december weer terug...quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:58 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de organisatie van het feest zo'n keuze maakt.
En als je een kinderfeest organiseert lijkt het mij dat je dat voor zoveel mogelijk kinderen doet en derhalve eventueel kwetsende elementen liever buiten de deur laat.
Lijkt mij bijzonder logisch.
Ga zelf weg, anti-sociaal figuur.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:07 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Pffff wat ben jij een azijnpisser zeg, ga lekker op vakantie in november en kom 6 december weer terug...
quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:08 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ga zelf weg, anti-sociaal figuur.
Heb je ook iets inhoudelijks te melden of ben je daar te dom voor?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]![]()
![]()
moet je horen wie het zegt.!
Ach kijk, een pvv stemmer. Wat verrassend.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ik geloof dat Nederland een HEUL sociaal land is... Veelste sociaal als je het mij vraagt
quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Heb je ook iets inhoudelijks te melden of ben je daar te dom voor?
Erg inhoudelijk ook.. sukkelquote:Ga zelf weg, anti-sociaal figuur.
Ook heel inhoudelijk, iets met vooroordelen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:11 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ach kijk, een pvv stemmer. Wat verrassend.
kop in het zand , stug volhouden dat er niks aan de hand is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:54 schreef sp3c het volgende:
n
Bluesdude gedissed (met zijn honderdduizenden die er problemen mee hebben)
geen argument... jij wilt die kinderen niet horen die ZP, hen en hun familie imiterend, niet zo geweldig vindenquote:Op maandag 31 augustus 2015 13:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb nog geen kind gehoord die he kwetsend vind
tbh
Gewoon weer lekker opnieuw beginnen? Grappig, een paar posts geleden maak je nog iemand uit voor leugenaar, en nu sta je zelf alweer te jokkebrokkenquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kop in het zand , stug volhouden dat er niks aan de hand is.
In 2013 al waren er onderzoeken en die wijzen op honderderdduizenden donkere Nederlanders ( laten we die tientallen miljoenen mensen wereldwijd maar even wegdenken, for the sake of arguments) die min of meer niet blij zijn met die knuffelZP
Jokken is oké als je denkt dat je moreel gelijk hebt. Dan mag je over lijken gaan om te bewijzen dat de ander een smerige, vuile racist is. De ander moet maar bewijzen dat hij dat niet is en als dat niet lukt dan mag diegene boeten.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:16 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Gewoon weer lekker opnieuw beginnen? Grappig, een paar posts geleden maak je nog iemand uit voor leugenaar, en nu sta je zelf alweer te jokkebrokken
Hoe vaak moet og op je eigen leugens gewezen worden?
Als je vindt dat Nederland te sociaal is, zoals jij aangeeft dan lijkt het me een logische conclusie dat je stemt op de voornaamste partij die daar heel erg hard wat aan wil veranderen, de PVV.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ook heel inhoudelijk, iets met vooroordelen?
Niet door zo'n trol als jouw persoontje.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:16 schreef IntensiveGary het volgende:
Hoe vaak moet og op je eigen leugens gewezen worden?
En daar het andere stokpaardje; iemand beschuldigen van iets dat jou verschrikkelijk lijkt (PVV-lidmaatschap in dit geval), niet het antwoord afwachten, maar gewoon de persoon veroordelen op de door jouzelf gebrachte verdachtmaking. Auteursrecht van die streek ligt overigens ook bij Bluesdude. Die doet al 27864 ZP-topics hetzelfde, afgewisseld met cijfertjes jokken....quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:19 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Als je vindt dat Nederland te sociaal is, zoals jij aangeeft dan lijkt het me een logische conclusie dat je stemt op de voornaamste partij die daar heel erg hard wat aan wil veranderen, de PVV.
Uiteraard kan het zo zijn dat je helemaal niet stemt of juist stemt op een partij die niet aansluit bij wat je eigenlijk vindt.
En? Je doet alsof dit een probleem is?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:21 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
En daar het andere stokpaardje; iemand beschuldigen van iets dat jou verschrikkelijk lijkt (PVV-lidmaatschap in dit geval), niet het antwoord afwachten, maar gewoon de persoon veroordelen op de door jouzelf gebrachte verdachtmaking.
modje ..... geef die trol eenwaarschuwing ..... hij ontwricht het topic... weer mij persoonlijk aanvallenquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:21 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
En daar het andere stokpaardje; iemand beschuldigen van iets dat jou verschrikkelijk lijkt (PVV-lidmaatschap in dit geval), niet het antwoord afwachten, maar gewoon de persoon veroordelen op de door jouzelf gebrachte verdachtmaking. Auteursrecht van die streek ligt overigens ook bij Bluesdude. Die doet al 27864 ZP-topics hetzelfde, afgewisseld met cijfertjes jokken....
Jij bent hier de trol. Jij bent al minstens vijf keer door mij met je eigen cijfers om je oren geslagen en dan ben je heel even stil om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Met jou heeft redeneren geen zin. Dan bljft belachelijk maken over.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet door zo'n trol als jouw persoontje.
Zoals vaak val je mij persoonlijk aan. Met inhoudelijke argumenten komen is te moeilijk voor je.
Dan moet je even goed nadenken en je agressie opzij zetten.
Terwijl je ook het dieper nadenken kan vermijden door te vragen: over welke onderzoeken heb je het .
Maar ja... dat vraagt weer een beginstukje van nadenken.... en da ken je nie.
Bedankt...quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:21 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
En daar het andere stokpaardje; iemand beschuldigen van iets dat jou verschrikkelijk lijkt (PVV-lidmaatschap in dit geval), niet het antwoord afwachten, maar gewoon de persoon veroordelen op de door jouzelf gebrachte verdachtmaking.
Het gaat te ver om die discussie weer helemaal naar voren te halen, daar die al een keer of tachtig gevoerd is. Ga de draadjes van de laatste twee jaar maar even door, daar komt het regelmatig voor.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:25 schreef Byzantynixschii het volgende:
Waar wordt precies over gelogen?
Volgens de polls was toch 10% van Nederland een voorstander van kleurenpieten? Dat is 10% van 16 miljoen en is dus 1,6 miljoen.
Ik heb verder geen idee hoe betrouwbaar die poll is trouwens maar volgens IntensiveGary dus totaal niet?
Ok..quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:31 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Het gaat te ver om die discussie weer helemaal naar voren te halen, daar die al een keer of tachtig evoerd is. Ga de draadjes van de laatste twee jaar maar even door, daar komt het regelmatig voor.
Waar het op neerkomt: er is in A'dam een onderzoek geweest waarin werd gevraagd (aan mensen uit diverse windstreken) of ZP een probleem was. een minimaal deel van de mensen had er een probleem mee. Okee. point taken. Vervolgens werd er gevraagd of men zich kon voorstellen dat dat er anderen een probleem met ZP hadden. Daar werd door een groter deel positief op geantwoord.
Bluesdude is niet zo goed in het interpreteren van onderzoeksgegevens en loopt sinds dat rapport te verkondigen dat her honderdduizenden mensen in NL zwarte piet niet lusten. Na hem etteliijke keren de boel te hebben voorgerekend wordt het een beetje vermoeiend en begint 'ie een beetje de Gario van Fok! te worden...
En die drie scenario's zijn een ramp voor dit land? Ik vind het wel best eigenlijkquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:31 schreef Oliver23 het volgende:
[ afbeelding ]
Is onze koningin nu ook een racist?
De anti zwarte-piet demonstranten (in hoeverre ze echt anti Zwarte Piet zijn, want vaak komt er ook nog eens gratis Palestina propaganda bij kijken) moeten gewoon beseffen dat ze Zwarte Piet er nooir uit zullen krijgen, want ...
1) Haal je Zwarte Piet weg uit de Intochten, zijn er heel veel mensen die een alternatieve intocht gaan organiseren.
2) Mocht er ooit bij een Landelijke intocht de zwarte piet verdwijnen, zullen veel ouders gewoon een DVD van een andere intocht opzetten met wel Zwarte Pieten op de Pakjesboot.
3) Tijdens Pakjesavond zullen er altijd familieleden of buren zijn, die gewoon als Zwarte Piet de kadootjes komen uitdelen.
Iemand vals beschuldigen en vervolgens op die valse beschuldiging afrekenen vind ik wat onfris, ja.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:22 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
En? Je doet alsof dit een probleem is?
Sorry man, maar over honderd jaar zullen onze kleinkinderen zich verbazen als ze in een aflevering van "andere tijden" terug zien hoe hun voorouders met blackface rondliepen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:31 schreef Oliver23 het volgende:
[De anti zwarte-piet demonstranten (in hoeverre ze echt anti Zwarte Piet zijn, want vaak komt er ook nog eens gratis Palestina propaganda bij kijken) moeten gewoon beseffen dat ze Zwarte Piet er nooir uit zullen krijgen, want ...
Dit is exact wat de huidige situatie is en die is volgens mij helemaal prima.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:31 schreef Oliver23 het volgende:
[ afbeelding ]
1) Haal je Zwarte Piet weg uit de Intochten, zijn er heel veel mensen die een alternatieve intocht gaan organiseren.
2) Mocht er ooit bij een Landelijke intocht de zwarte piet verdwijnen, zullen veel ouders gewoon een DVD van een andere intocht opzetten met wel Zwarte Pieten op de Pakjesboot.
3) Tijdens Pakjesavond zullen er altijd familieleden of buren zijn, die gewoon als Zwarte Piet de kadootjes komen uitdelen.
Ok.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:34 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Iemand vals beschuldigen en vervolgens op die valse beschuldiging afrekenen vind ik wat onfris, ja.
Over 100 jaar zullen onze kleinkinderen zich verbazen dat slechts 3% van de Nederlandse bevolking een Kinderfeest verpest voor de andere 97%.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:34 schreef nietzman het volgende:
[..]
Sorry man, maar over honderd jaar zullen onze kleinkinderen zich verbazen als ze in een aflevering van "andere tijden" terug zien hoe hun voorouders met blackface rondliepen.
Zoals gezegd, duik in de topics. Ik heb geen zin om wéér die boel te gaan uitspitten en voorrekenen... uit m'n hoofd kwam het op minder dan duizend mensen die het echt niet tof vonden en een veelvoud daarvan had er zelf geen last van, maar kon zich inleven in de gedachte dat iemand anders er weleens last van zou kunnen hebben...quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:33 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok..
Het zijn er dus volgens jou niet honderduizenden maar hoeveel precies?
Een kinderfeest verpesten? Hoezo?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:37 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Over 100 jaar zullen onze kleinkinderen zich verbazen dat slechts 3% van de Nederlandse bevolking een Kinderfeest verpest voor de andere 97%.
Een Eenvandaag-onderzoek laat andere cijfers zien: http://regio.eenvandaag.n(...)_piet_niet_aanpassenquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:37 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Zoals gezegd, duik in de topics. Ik heb geen zin om wéér die boel te gaan uitspitten en voorrekenen... uit m'n hoofd kwam het op minder dan duizend mensen die het echt niet tof vonden en een veelvoud daarvan had er zelf geen last van, maar kon zich inleven in de gedachte dat iemand anders er weleens last van zou kunnen hebben...
exacte cijfers weet ik echter niet meer...
Ok.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:37 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Zoals gezegd, duik in de topics. Ik heb geen zin om wéér die boel te gaan uitspitten en voorrekenen... uit m'n hoofd kwam het op minder dan duizend mensen die het echt niet tof vonden en een veelvoud daarvan had er zelf geen last van, maar kon zich inleven in de gedachte dat iemand anders er weleens last van zou kunnen hebben...
exacte cijfers weet ik echter niet meer...
Ja, het doel heiligt de middelen? Zo herken je de ware activist...quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:36 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok.
Nou stuur een ingezonden brief naar de Telegraaf om je ongenoegen te uiten, zou ik zeggen.
Succes ermee.
Nee hoor. Kids don't give a fuck. Zolang er nog maar een mooi verhaal is over een guy die dan niet met een bonte stoet pieten ze cadeautjes brengt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:37 schreef Oliver23 het volgende:
Over 100 jaar zullen onze kleinkinderen zich verbazen dat slechts 3% van de Nederlandse bevolking een Kinderfeest verpest voor de andere 97%.
Lezen is heel moeilijk.. Niet volgens mij, maar volgens dat onderzoek.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok.
Er zijn dus minder dan 1000 mensen die het niet tof vinden volgens jou. Opmerkelijk.
Persoonlijk lijkt me dat een heel erg laag aantal, maar goed ik heb het niet onderzocht en heb daar ook geen zin in.
Um, nee.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:40 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, het doel heiligt de middelen? Zo herken je de ware activist...
Iemand is het niet met je eens en is dus meteen PVV-adept, zoals whatever, of Telegraaflezer (zoals ik). Goed bezig.
Ok, dus bluesdude loog eerst wel maar nu niet meer?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:42 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Lezen is heel moeilijk.. Niet volgens mij, maar volgens dat onderzoek.
Inmiddels zijn er ook wat andere onderzoeken waarbij er wat meer tegenstanders zijn. Da's ook niet gek, gezien de heisa
Dat is een iets recenter onderzoek. Percentages liggen daar iets oger en dat is ook niet zo vreemd, gezien de ophefquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:38 schreef Falco het volgende:
[..]
Een Eenvandaag-onderzoek laat andere cijfers zien: http://regio.eenvandaag.n(...)_piet_niet_aanpassen
Lees nu gewoon eens even goed. Blijft moeilijk op Fok! De oude cijfers werden aangehaald, zoals 'ie dat al een paar jaar doet.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok, dus bluesdude loog eerst wel maar nu niet meer?
Ik vind het een vreemd verhaal.
Ik vind de stijging van 5% naar 13% vóór aanpassingen van Zwarte Piet opvallend. In 2013 nog geen miljoen mensen die voor aanpassingen zijn, in 2014 meer dan twee miljoen mensen voor... Ben benieuwd of die trend van 8% extra per jaar zich gaat doorzetten voor dit jaar.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:43 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Dat is een iets recenter onderzoek. Percentages liggen daar iets oger en dat is ook niet zo vreemd, gezien de ophef
Yup, hoe harder ongeschoold racistisch nederland gaat lopen schreeuwen op facebook, des te meer mensen zp de rug toekeren. Ik zie het bij mezelf en in m'n omgeving. Jammer dan voor zwarte piet maar Sjonnie en Anita hebben het feestje wel echt verpest.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:43 schreef IntensiveGary het volgende:
Dat is een iets recenter onderzoek. Percentages liggen daar iets oger en dat is ook niet zo vreemd, gezien de ophef
Onderzoeken zijn ook niet te vergelijken, trouwens..quote:
Lees ajb de pdf nu eens: http://www.eenvandaag.nl/(...)%20Zwarte%20Piet.pdfquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:48 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Onderzoeken zijn ook niet te vergelijken, trouwens..
eerste onderzoek, en het punt waaraan wordt gerefereerd; "Bent u boos vanwege ZP?"
2vandaagonderzoek: "Vindt u dat er best iets aan ZP kan worden veranderd?"
Twee totaal verschillende vragen. Bij de tweede krijg je bij mij ook een 'ja'
Ok. Dus Bluesdude haalt oude cijfers aan die blijkbaar niet kloppen. De bron van Bluesdude is dus onjuist. Echter zijn er nu bronnen die Bluesdude wel in het gelijk stellen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:46 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Lees nu gewoon eens even goed. Blijft moeilijk op Fok! De oude cijfers werden aangehaald, zoals 'ie dat al een paar jaar doet.
Vorig jaar al gedaan. Ik ga nu ook weer weg uit het topic. Ben dit gelul al twee jaar zatquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:49 schreef Falco het volgende:
[..]
Lees ajb de pdf nu eens: http://www.eenvandaag.nl/(...)%20Zwarte%20Piet.pdf
Zal wel iets te maken met het empathische vermogen van deze mensen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Vorig jaar al gedaan. Ik ga nu ook weer weg uit het topic. Ben dit gelul al twee jaar zat
Wt mij vooral blijft verbazen is het aantal niet-betrokken dat zich voor deze zaak blijft inzetten. Dat zijn dus de mensen die zelf geen probleem hebben, maar zich zo goed kunnen voorstellen dat een ander zich gekwetst voelt. In beide peilingen is die groep minstens vijfmaal zo groot dan de groep 'benadeelden' zelf. Allemaal de redder uithangen. Apart...
Nee, nog steeds niet. De cijfers klopten uitstekend, maar er werd door BD over gelogen, meermaals.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:52 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok. Dus Bluesdude haalt oude cijfers aan die blijkbaar niet kloppen. De bron van Bluesdude is dus onjuist. Echter zijn er nu bronnen die Bluesdude wel in het gelijk stellen.
Met andere woorden, Bluesdude's stelling klopt gewoon, hij citeert alleen een verkeerde bron.
Wat erg zeg.
Wat een mooie gedachte dan, dat de wereld minder rot is dan je dacht.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:54 schreef IntensiveGary het volgende:
Wt mij vooral blijft verbazen is het aantal niet-betrokken dat zich voor deze zaak blijft inzetten. Dat zijn dus de mensen die zelf geen probleem hebben, maar zich zo goed kunnen voorstellen dat een ander zich gekwetst voelt. In beide peilingen is die groep minstens vijfmaal zo groot dan de groep 'benadeelden' zelf. Allemaal de redder uithangen. Apart...
En wat nou als we dat feest met ZP organiseren en er willen heeel veeel mensen naar dat feest komen, zeg zo'n 300000 man...quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:35 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dit is exact wat de huidige situatie is en die is volgens mij helemaal prima.
Wil je een feest zonder zp organiseren dan doe je dat en wil je een feest met zp organiseren dan doe je dat.
Zoek het woord 'empathie' eens op in een woordenboek.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Net als altijd inderdaad. En dat is prima toch?quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En wat nou als we dat feest met ZP organiseren en er willen heeel veeel mensen naar dat feest komen, zeg zo'n 300000 man...
Dan vragen we een vergunning aan, boot erbij camera's erbij, en gaan met die banaan....
En dan zonder demonstranten en geweld,![]()
Net als altijd dus
Dat is wel waar de discussie uiteindelijk om gaat. Dat je dat zelf niet ziet, bewijst ook weer het tekort aan kennis bij jou.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:48 schreef Byzantynixschii het volgende:
Gast, teringtief nou eens een eind op met je herstelbetalingen. ik heb het nog nooit van mijn leven over herstelbetalingen gehad, duimzuiger.
ok, slotje.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:13 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Net als altijd inderdaad. En dat is prima toch?
Dat is helemaal niet waar de discussie om gaat. Dat is iets wat jij in je hoofd hebt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is wel waar de discussie uiteindelijk om gaat.
Als jij een probleem hebt met iemand die herstelbetalingen wil voor iets dan ga je dat toch lekker met die persoon bespreken? Laat mij er nou eens buiten man.quote:Dat je dat zelf niet ziet, bewijst ook weer het tekort aan kennis bij jou.
Doe maar even inlezen, als je dat kan, want gezien jou discussie'skills' hier, is dat knap lastig voor je.
Hup, terug de schoolbanken in.
Over trolletje gesproken.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
modje ..... geef die trol eenwaarschuwing ..... hij ontwricht het topic... weer mij persoonlijk aanvallen
Waar ben je nou op gewezen van 't weekend?quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:15 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet waar de discussie om gaat. Dat is iets wat jij in je hoofd hebt.
[..]
Ik ben fel tegen herstelbetalingen, maar vindt aanpassingen aan Zwarte Piet wel prima. Wat nu?quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar ben je nou op gewezen van 't weekend?
Zal 'm nog even googlen voor je.
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Dus jou er buiten laten? Nope.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:34 schreef nietzman het volgende:
[..]
Sorry man, maar over honderd jaar zullen onze kleinkinderen zich verbazen als ze in een aflevering van "andere tijden" terug zien hoe hun voorouders met blackface rondliepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |