Tradities zijn best leuk maar veranderen net als de Nederlandse cultuur om de haverklap. Meestal gaat dat trouwens ongemerkt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:34 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Wel als je zwarte piet daardoor wegvalt.
Sommige mensen vinden alles prima, niks mis mee trouwens.
Alleen is het dan lastig om nog tradities in ere te houden, iets wat vele anderen dan weer heel leuk vinden.
Als de Paas-cultuur zo verandert dat naast de paashaas men meent dat ook paashonden, paaskatten en paasstinkdieren eieren moeten komen verstoppen (ik snap niet dat ik dit soort dingen schrijf eind augustusquote:Ben je het er ook mee eens als de paashazen voortaan verplicht ook paashonden, paaskatten, en paasstinkdieren worden?
Een grote groep ziet nu juist de noodzaak van verandering niet in.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Tradities zijn best leuk maar veranderen net als de Nederlandse cultuur om de haverklap. Meestal gaat dat trouwens ongemerkt.
[..]
Als de Paas-cultuur zo verandert dat naast de paashaas men meent dat ook paashonden, paaskatten en paasstinkdieren eieren moeten komen verstoppen (ik snap niet dat ik dit soort dingen schrijf eind augustus), zou ik daar geen problemen mee hebben. Jij wel dan
![]()
Overigens is er weinig verplichting te bespeuren in het Sinterklaasfeest. Een grote groep zou veranderingen wenselijk vinden, een klein extreem clubje olv die gare Quinsy eist aanpassingen.
En een nog grotere groep vindt niks mis met Zwarte Piet en is het voortdurende gezeik en gedram er over zat.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Tradities zijn best leuk maar veranderen net als de Nederlandse cultuur om de haverklap. Meestal gaat dat trouwens ongemerkt.
[..]
Als de Paas-cultuur zo verandert dat naast de paashaas men meent dat ook paashonden, paaskatten en paasstinkdieren eieren moeten komen verstoppen (ik snap niet dat ik dit soort dingen schrijf eind augustus), zou ik daar geen problemen mee hebben. Jij wel dan
![]()
Overigens is er weinig verplichting te bespeuren in het Sinterklaasfeest. Een grote groep zou veranderingen wenselijk vinden, een klein extreem clubje olv die gare Quinsy eist aanpassingen.
Zullen we de helft van je salaris voortaan overmaken naar een goed doel?quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:44 schreef Falco het volgende:
![]()
De helft van mijn salaris wordt al overgeboekt naar het goede doel, dat zich de overheid noemtquote:Op zondag 30 augustus 2015 16:47 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Zullen we de helft van je salaris voortaan overmaken naar een goed doel?
Omdat we dat een goed idee vinden?
Ben echt heel benieuwd waar het moment komt dat je stelling neemt en iets onredelijk vind.
Er staat alleen dat pieten in de jaren '80 geen roe en zak meer meedroegen, zal wel op TV geweest zijn. Dus de resterende scherpe kantjes gingen eraf. Maar bij de introductie in de 19e eeuw vond men het kennelijk pedagogisch verantwoord dat er flink in omgeveegd werd door de heilige en z'n helper die alleen gekerstende brave kinderen wilden zien. Dat een zwarte slaaf de kinderen bewerkte met de roe gaf de heilige sint z'n status als goede man terug. Pieter mocht het vuile werk opknappen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:43 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Dan ben of was ik misschien raar dat ik het een erg leuk feest vond als kind. En neefjes en nichtjes van mij nu ook.
Laat maar dan, zinloos.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef Falco het volgende:
[..]
De helft van mijn salaris wordt al overgeboekt naar het goede doel, dat zich de overheid noemt
Verder snap ik niet wat dit te doen heeft met de Pieten-problematiek.
Oke, doei.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Laat maar dan, zinloos.
Maar zo werd het totaal niet ervaren in die tijd en nu ook niet. Het was en is gewoon een leuk feest.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er staat alleen dat pieten in de jaren '80 geen roe en zak meer meedroegen, zal wel op TV geweest zijn. Dus de resterende scherpe kantjes gingen eraf. Maar bij de introductie in de 19e eeuw vond men het kennelijk pedagogisch verantwoord dat er flink in omgeveegd werd door de heilige en z'n helper die alleen gekerstende brave kinderen wilden zien. Dat een zwarte slaaf de kinderen bewerkte met de roe gaf de heilige sint z'n status als goede man terug. Pieter mocht het vuile werk opknappen.
lezen is ook een vak.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:51 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Maar zo werd het totaal niet ervaren in die tijd en nu ook niet. Het was en is gewoon een leuk feest.
Vind zijn geschiedenis van Piet door de jaren heen wel informatief en interessant eigenlijk.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:52 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Je haalt er gewoon onzin bij.
Ik vind het vrij nietszeggend. Het gaat over nu.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:54 schreef Falco het volgende:
[..]
Vind zijn geschiedenis van Piet door de jaren heen wel informatief en interessant eigenlijk.
Het 'nu' maakt over twintig a dertig jaar later deel uit van het verleden. Ik ben echt razend benieuwd hoe we dan terug kijken op deze discussiequote:Op zondag 30 augustus 2015 16:55 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik vind het vrij nietszeggend. Het gaat over nu.
ik gaf alleen aan dat er aanpassingen gedaan werden, zoals dat nu ook gebeurd..quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:51 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Maar zo werd het totaal niet ervaren in die tijd en nu ook niet. Het was en is gewoon een leuk feest.
Maar dit is wel een cruciale aanpassing. Terwijl er geen probleem was.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
ik gaf alleen aan dat er aanpassingen gedaan werden, zoals dat nu ook gebeurd..
Sommige dingen kun je laten zoals het is. Ik heb ook deels zwarte familie. Die begrijpen echt niets van de discussie.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:56 schreef Falco het volgende:
[..]
Het 'nu' maakt over twintig a dertig jaar later deel uit van het verleden. Ik ben echt razend benieuwd hoe we dan terug kijken op deze discussie. Het is in ieder geval wel weer een boeiend en
-achtig hoofdstuk in de al vrij lange Pieten-geschiedenis.
Tuurlijk, als kinderen de slavernij willen afschaffen maar het overgrote deel van de bevolking wil dat niet dan laten we ook gewoon de boel zoals 't is. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar. Is traditie he, staat zelfs in de bijbel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 10:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als het de kindertjes niets kan schelen en de overgrote meerderheid van de bevolking wil dat hij zwart blijft dan laat hem lekker zwart. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar.
Nee. Dat is iets geheel anders. En dat kunnen Afrikaanse mensen zelf afschaffen als ze dat willen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tuurlijk, als kinderen de slavernij willen afschaffen maar het overgrote deel van de bevolking wil dat niet dan laten we ook gewoon de boel zoals 't is. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar.
"Cruciale aanpassing"quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:58 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Maar dit is wel een cruciale aanpassing. Terwijl er geen probleem was.
Ik zie het probleem gewoon niet.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
"Cruciale aanpassing"
Een volwassene van 40+ met een zwarte-pietenfetish..
Gezond bezig man
Zoals donkere mensen ook zwarte piet kunnen afschaffen bedoel je?quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:31 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Nee. Dat is iets geheel anders. En dat kunnen Afrikaanse mensen zelf afschaffen als ze dat willen.
Wat een rare gedachtekronkel!?quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tuurlijk, als kinderen de slavernij willen afschaffen maar het overgrote deel van de bevolking wil dat niet dan laten we ook gewoon de boel zoals 't is. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar. Is traditie he, staat zelfs in de bijbel.
Ook witte. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, Sinterklaas + ZP de [voor]deur wijzen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoals donkere mensen ook zwarte piet kunnen afschaffen bedoel je?
Daar zit geen groots probleem dus.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoals donkere mensen ook zwarte piet kunnen afschaffen bedoel je?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |