logischer lijkt mij, dat onze zwarte piet allang gewoon een zwartgeschminkte figuur was die als hulpje diende. denk niet dat ie zo duidelijk als krampus een soort duivel of demoon was hier (misschien veel vroeger wel) , anders was ie niet zo makkelijk in een neger veranderd. waarschijnlijker was ie een vrij neutraal figuur, zonder een echte identiteit.quote:Op zondag 30 augustus 2015 15:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Die toevallig ouder is, toevallig ook aanwezig is in West-Europa (dichtbij huis) en toevallig ook zo'n beetje alle kenmerken bezit die zwarte piet bezit. Maar Zwarte Piet werd ineens 'verzonnen' door een schoolmeester en was er ineens in een openbaring. Die schoolmeester wist overduidelijk van het bestaan van Krampus, maar een zwartgeschminkte man deed het hier wat leuker dan een duivel.
quote:Op zondag 30 augustus 2015 14:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus is niet de oorspronkelijk versie van ZP.
Hooguit een ver mal eng neefje.
Dat kwam omdat Sint in onze streken een lange tijd geen knecht hadquote:Op zondag 30 augustus 2015 15:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
logischer lijkt mij, dat onze zwarte piet allang gewoon een zwartgeschminkte figuur was die als hulpje diende. denk niet dat ie zo duidelijk als krampus een soort duivel of demoon was hier (misschien veel vroeger wel) , anders was ie niet zo makkelijk in een neger veranderd. waarschijnlijker was ie een vrij neutraal figuur, zonder een echte identiteit.
in noord frankrijk hebben ze er een mijnwerker van gemaakt.
en is toch ook raar dat er van voor de neger-afbeeldingen, er geen enkel plaatje van nederlandse zwarte piet is?
Jan Schenkman was een van de eersten of de eerste die hem presenteerde. In het betreffende boekje was nog geen naam aan de zwarte helper gegeven. Iets wat erop wijst dat het een vrij recente introductie was.quote:In Nederland bestaan voor een knecht van Sinterklaas uit de 16e en de 17e eeuw geen aanwijzingen.[1][2]
quote:De eerste afbeelding van een knecht komt voor in het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn Knecht uit circa 1850 van de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman.[3] De knecht wordt afgebeeld als een donkere man. Hij heeft in het boekje nog geen naam. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter mijn knecht wordt genoemd.[noot 1] Een boekje dat de Amsterdamse schrijver en dichter Alberdingk Thijm in 1850 bij wijze van St.-Nicolaasgeschenk aan zijn collega Potgieter gaf, bevat echter al een handgeschreven fictieve dialoog tussen "St. Niklaas" en een "Pieter me knecht".[4][5]
De roe en de korf bleven (later een zak), de horens werden vervangen door een veer. De pofbroek gaf de brede heupen, de maillot de versmalling van de benen en de schoenen moesten de hoeven voorstellen. De grote rode tong keerde terug in de overdreven rode lippen. Zie afbeelding van krampus hierboven. Het sillhouet van het beest zit er nog in.quote:Nicolaas heeft ooit een Ethiopische slaaf vrijgekocht en die heette Piter. (dus niet met "ie")
Ethiopië is een land in Afrika waar zwarte mensen wonen. Als dank voor zijn bevrijding is deze Piter waarschijnlijk altijd bij Nicolaas gebleven om hem te helpen.
Als dat allemaal onwenselijk is, is de islam en het christendom ook onwenselijk. Optiefen met de achterhaalde kutfeestjesquote:Op zondag 30 augustus 2015 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat er best veel negers zijn voor wie het een naar bijsmaakje heeft. Een deel zal daar overheen stappen omdat die er verder geen kwaad inziet, al zal dat met het fanatisme waarmee menigeen strijdt voor de blackface Piet een stuk moeilijker geworden zijn. Maar een ander deel zal daardoor meer naar het alternatief van de Kerstman neigen. Een deel zal wellicht het gevoel hebben dat ze maar wat moeten slikken om mee te mogen doen. Wat mij betreft is dat allemaal onwenselijk. Dan heb je nog de blanken die daar emphatie voor hebben of zelfstandig niet zo gediend zijn van raciale stereotypen. Die zullen toejuichen dat er beweging in zit.
Het succes van Gario kan in ieder geval niet worden afgemeten aan diens populariteit onder PVV-stemmers en dergelijke, want dat was zijn doelstelling niet.
Och, geschiedenis is altijd het verhaal van de winnaar, dus eenzijdig en objectief.quote:
Eenzijdig en objectief. Subliemquote:Op zondag 30 augustus 2015 16:23 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Och, geschiedenis is altijd het verhaal van de winnaar, dus eenzijdig en objectief.
wie is de verliezer in dit verhaal?quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:23 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Och, geschiedenis is altijd het verhaal van de winnaar, dus eenzijdig en objectief.
iedereen die zwarte piet gewoon leuk vond.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
wie is de verliezer in dit verhaal?
Ik vind Zwarte Piet gewoon leuk maar vindt het geen probleem als ie er ook anders uit ziet. Ben ik nu een verliezerquote:Op zondag 30 augustus 2015 16:27 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
iedereen die zwarte piet gewoon leuk vond.
Nee. Je hebt gewoon een mening.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:29 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik vind Zwarte Piet gewoon leuk maar vindt het geen probleem als ie er ook anders uit ziet. Ben ik nu een verliezer
Wel als je zwarte piet daardoor wegvalt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:29 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik vind Zwarte Piet gewoon leuk maar vindt het geen probleem als ie er ook anders uit ziet. Ben ik nu een verliezer
Ok, als jij het maar snapt.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:30 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
*opvoed-modus*
Eenzijdig recht, en objectieve handelingen.
quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:27 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Hij is in de jaren '80 al eens aangepast he, de roe en de zak verdwenen toen grotendeels en ipv een boeman werd het een kindervriend. Ik vind die oplossing van Nickolodeon pieten met hun eigen huidskleur te introduceren prima.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:27 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik ben geboren in 1972 en herken niets in die stelling.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij is in de jaren '80 al eens aangepast he, de roe en de zak verdwenen toen grotendeels en ipv een boeman werd het een kindervriend.
"wie de zak krijgt, wie de roe.... " wat dacht je dat je aan het zingen was dan?quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:37 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik ben geboren in 1972 en herken niets in die stelling.
Zwarte Piet is van oorprong geen kindervriend, integendeel. Zijn introductie moest veel van het zware werk van Sinterklaas overnemen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:37 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik ben geboren in 1972 en herken niets in die stelling.
Niets over wat naars. Sinterklaas vieren was leuk.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:39 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
"wie de zak krijgt, wie de roe.... " wat dacht je dat je aan het zingen was dan?
In mijn tijd wel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zwarte Piet is van oorprong geen kindervriend, integendeel. Zijn introductie moest veel van het zware werk van Sinterklaas overnemen.
[ afbeelding ]
als zwarte piet volgens jou helemaal niet van oudsher bij onze sint hoort, dan kunnen we het toch gewoon afschaffen...quote:Op zondag 30 augustus 2015 15:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat kwam omdat Sint in onze streken een lange tijd geen knecht had
[..]
Jan Schenkman was een van de eersten of de eerste die hem presenteerde. In het betreffende boekje was nog geen naam aan de zwarte helper gegeven. Iets wat erop wijst dat het een vrij recente introductie was.
[..]
[ afbeelding ]
En dit werd de wat "beschaafdere" VOC versie van Krampus met kleren, want het beest zoals het was paste niet in de worstels van de Nederlandse cultuur. Een mooi verhaaltje eraan vast.
[..]
De roe en de korf bleven (later een zak), de horens werden vervangen door een veer. De pofbroek gaf de brede heupen, de maillot de versmalling van de benen en de schoenen moesten de hoeven voorstellen. De grote rode tong keerde terug in de overdreven rode lippen. Zie afbeelding van krampus hierboven. Het sillhouet van het beest zit er nog in.
En onze representatie van zwarte piet leidde waarschijnlijk later tot dit
[ afbeelding ]
Waarmee ook meteen het argument 'zwarte piet is zwart door het roet van de schoorsteen' op het lijstje van de excuus-argumenten kan worden geplaatst.
Herge kon er ook wat van..
[ afbeelding ]
quote:
quote:Tot de jaren tachtig van de 20e eeuw droeg Zwarte Piet een roe en een zak met snoepgoed. Zo moest hij stoute kinderen afschrikken: brave kinderen kregen snoep en cadeautjes, stoute kinderen zouden gestraft worden met de roe of in de zak meegenomen worden naar Spanje. Onder druk van veranderende opvoedkundige inzichten verdween het dreigende element uit het karakter van Piet, tezamen met de roe. De oude rol van Zwarte Piet komt nog wel terug in sinterklaasliedjes (wie zoet/braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |